BE388692A - - Google Patents

Info

Publication number
BE388692A
BE388692A BE388692DA BE388692A BE 388692 A BE388692 A BE 388692A BE 388692D A BE388692D A BE 388692DA BE 388692 A BE388692 A BE 388692A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
needle
recording apparatus
strip
electromagnet
perforating device
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE388692A publication Critical patent/BE388692A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01SRADIO DIRECTION-FINDING; RADIO NAVIGATION; DETERMINING DISTANCE OR VELOCITY BY USE OF RADIO WAVES; LOCATING OR PRESENCE-DETECTING BY USE OF THE REFLECTION OR RERADIATION OF RADIO WAVES; ANALOGOUS ARRANGEMENTS USING OTHER WAVES
    • G01S1/00Beacons or beacon systems transmitting signals having a characteristic or characteristics capable of being detected by non-directional receivers and defining directions, positions, or position lines fixed relatively to the beacon transmitters; Receivers co-operating therewith
    • G01S1/72Beacons or beacon systems transmitting signals having a characteristic or characteristics capable of being detected by non-directional receivers and defining directions, positions, or position lines fixed relatively to the beacon transmitters; Receivers co-operating therewith using ultrasonic, sonic or infrasonic waves

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Networks & Wireless Communication (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Radar, Positioning & Navigation (AREA)
  • Remote Sensing (AREA)
  • Recording Measured Values (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "   Appareil enregistreur Il - 
La présente invention est relative à un appareil enre- gistreur convenant pour l'enregistrement automatique de la durée ou de l'amplitude d'un phénomène dont le début est com- mandé, comportant une bande sur laquelle le phénomène est en- registré à partir d'une origine par laquelle le dispositif enregistreur passe au début du phénomène. 



   Cet appareil peut être utilisé par exempleavec des dis- positifs sonores ou ultra-sonores de sondage sous-marin.Dans ce cas, le déclenchement de l'onde sonore est commandé par un organe entrainé avec le dispositif enregistreur, le dit organe étant disposé de façon que ce déclenchement ait lieu au moment précis où le dispositif enregistreur passe devant une ligne d'origine tracée sur la bande. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Dans les appareils de ce genre connus, l'enregistrement est effectué soit par un oscillographe traçant une courbe sur une bande de papier enfumé, soit par un dispositif pho- tographique avec galvanomètre à miroir, soit par un disposi- tif électro-chimique dans lequel un produit recouvrant la bande de papier est décomposé par le passage d'un courant é- lectrique. Ces enregistrements sont soit difficiles à con- server, soit couteux et compliqués, soit d'application dif- ficile. La présente invention a pour but de remédier à ces inconvénients. 



   A cet effet, suivant l'invention, le dispositif enregistreur comporte un dispositif perforateur qui se déplace à vitesse constante en face de la bande de papier et qui perfore celle-ci à la fin du phénomène. En parti- culier, le dispositif perforateur peut être monté sur un élément   mobile/animé,   d'un mouvement de rotation régulier, cet élément étant constitué de préférence par un bras équi- libré animé d'un mouvement de rotation continu ou alterna- tif mais régulier dans la partie pour laquelle lee dispositif perforateur est en face de la bande de papier. 



   Suivant une forme de réalisation de 1'invention, le dispositif perforateur est constitué par une aiguille constamment sollicitée vers la bande de papier par un res- sort et pouvant en être maintenue écartée pendant le pas- sage d'un courant électrique dans un électro-aimant,le dit courant étant coupé un court instant à la fin du phénomène à enregistrer. L'aiguille est par exemple portée par une lame élastique maintenue dans une position déformée pen- dant le passage du courant dans un électro-aimant porté par son support. , 
L'invention est également relative à tout appareil enregistreur comportant une aiguille perforatrice d'une bande devant laquelle elle se déplace. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Pour que le bord de ia perforation reste invariable quel que soit l'enfoncement de l'aiguille, on prévoit suivant l'invention que l'aiguille présente une face à sa direction d'avancement. 



   Afin de rendre mieux visible la perforation, on pré- voit en outre de donner à la section transversale de liai- guille une forme polygonale présentant un petit nombre de côtés, de préférence une forme triangulaire. 



   On peut également avantageusement disposer un sommet de ce polygone dans la direction d'avancement de l'aiguille. 



   Enfin, lorsque la bande se déplace pendant la perfo- ration, l'aiguille est de préférence orientée de façon à s'enfoncer dans la bande obliquement et dans le sens d'avancement de la bande. 



   D'autres détails et particularités de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins annexés au présent mémoire et qui représentent schématiquement et à titre d'exemple seulement quelques formes de réalisation de   11 invention.   



   Figure 1 est une vue en perspective d'une première forme de réalisation de l'invention. 



   Figure 2 est une vue latérale à plus grande échelle de l'airguillet et de la lame élastique dans laquelle elle est montée. 



   Figure 3 est une vue en plan de l'aiguille et de la partie voisine de la bande. 



   Figure 4 est une coupe à plus grande échelle dans l'ai- guille. 



   Figure 5 est une coupe dans une variante du dispositif perforateur, représentée à la plus grande échelle. 



   L'appareil représenté à la figure 1, comporte une ban- de de papier 2   unagasinée   sur un tambour 3 et déplacée au moyen de rouleaux   d'entraînement   et de guidage Cette ban- de de papier peut être préalablement pourvue de traits parai-   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 -lèles longitudinaux mais peut également recevoir ces traits pendant son déplacement.   C'est   ce qui est représenté à la figure. Des .Stylets traceurs 5 appuient sur le papier en re- gard d'un rouleau   6.   Ils pourraient être remplacés par d'au- tres organes traceurs laissant une inscription ou une emprein- te. 



   La bande de papier 2 peut être perforée par une aiguille 7 portée par   une .lame   élastique 8 disposée dans une fente 3a d'un disque 9 et encastrée en 9b dans ce disque. La lame 8 peut être attirée dans une position déformée par un électro- aimant 10 pendant le passage d'uncourant dans cet   électro-   aimant . 



   Le disque 9 est calé sur un arbre il mis en rotation d'un mouvement régulier par un moteur 12 quelconque et qui pourrait être constitué par un mouvement d'horlogerie.L'ar- bre 11 porte deux bagues 13 et 14 reliées électriquement à l'électro-aimant 10 par des conducteurs 15 et 16. Sur ces bagues, frottent des balais 17 et 18 intercalés dans un cir- cuit électrique comportant une source de courant 19 et un interrupteur 20. Cet interrupteur est normalement maintenu dans sa position de fermeture par un ressort 21 mais il peut être ouvert sous l'action d'un électro-aimant 22 intercalé dans un circuit relais, traversé par un courant à la fin du xxx phénomène à enregistrer. 



   Supposons qu'il s'agisse d'enregistrer la profondeur d'une mer au moyen d'ondes ultra-sonores. Sur l'arbre 11 est calée une came 23 qui, par sa rotation peut fermer un interrupteur 24 intercalé dans le circuit de l'appareil provoquant une onde ultra-sonore. Cette came 23 est calée sur l'arbre il de manière à fermer l'interrupteur 24 au moment où l'aiguille 7 passe en face du trait de la bande de papier qui'est choisi comme origine des lectures. Au moment où l'onde réfléchie influence un appareil 25, le cir- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 -cuit électrique comportant l'électro-aimant 22 est fermé. 



  L'interrupteur 20 est donc ouvert sous l'action de l'élec- tro-aimant et le courant dans le circuit comprenant l'électro- aimant 10 est coupé. Il en résulte que la lame élastique 8 revient vers sa position naturelle et enfonce   l'aiguille   7 dans la papier. Pour régulariser la profondeur d'enfoncement, il est prévu sur le disque 9 une butée 26 pour la lame 8. 



   La bande de papier appuie pendant sa perforation contre une plaque transparente 27 dans laquelle est ménagée une rainure circulaire 27a sur le parcours de l'aiguille. 



   En vue de faciliter la lecture de la bande, on prévoit l'emploi d'une lentille   grossissante   28 et d'une lampe 29 placée de l'autre côté de la bande perforée par rapport à la dite lentille. De cette façon, la perforation est nette- ment accusée par un point lumineux visible à travers la   rai-.   nure 27a ou la plaque transparente 27. L'éclairement de la bande de papier 2 pourrait évidemment se faire indirectement par l'intermédiaire de miroirs réfléchissants. 



   Comme la bande dé papier se déplace continuellement, il est avantageux en vue de ne pas retarder ce déplacement pendant la perforation, d'orienter l'aiguille 7 de façon qu'elle s'enfonce obliquement dans la dite bande et dans le sens d'avancement de celle-ci (figure 2). L'axe de l'ai- guille fait donc avec le plan de la bande un angle inférieur à 90  dont le sommet est dirigé dans la direction X   d'avan-   cement de la bande. 



   Afin de   cnserver   la précision des lectures, quelle que soit la profondeur d'enfoncement de l'aiguille, celle- ci présente une face 7a perpendiculaire à la direction d'a- vancement Y (fig.3 et 4) de l'aiguille, et parallèle aux traits longitudinaux (fig.4).L'aiguillet présente une sec- tion transversale en forme de polygone, ce polygone ne pré- sentant que peu de côtés (figure 4). Dans le cas représenté, la section transversale est triangulaire. Cette forme provoque   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'existence de bourrelets bien nets qui font mieux ressortir la différence entre la perforation pratiquée par l'aiguille et les traces existant dans le papier par suite de la poro- sité de celui-ci.

   Les angles vifs des perforations correspon- dant aux sommets du polygone agissent d'ailleurs dans le même sens que les   bourrelet@s.   Le dégagement de l'airguille pendant son avancement est facilité grâce au fait que la partie en avant est constitué par une arête tranchante formée par la réunion des sommets des triangles limitant chaque section transversale. Enfin, les faces 7b et 7d sont avantageusement   convexea.   



   Au lieu d'être constamment sollicitée par un ressort vers la bande de papier et en être écartée quand un courant passe dans un électro-aimant, l'aiguille 7 pourrait égale- ment être montée comme représenté à la figure 5.Dans ce cas, l'aiguille 7 est montée sur une tige 30, par exemple de ma- nière interchangeable au moyen d'un manchon 31. Elle peut coulisser dans deux coussinets 32 fixés à un électro-aimant 33; Elle est xxxxxxx sollicitée par un ressort 34 à s'écarter de la bande de papier. La tension de ce ressort peut être réglée en agissant sur un écrou 35. La tige 30 porte une armature 36 qui est attirée par l'électro-aimant quand celui- ci est traversé par un courant. 



   Le circuit d'alimentation de 1'électro-aimant n'est fer- mé que lorsque l'onde réfléchie influence un appareil du genre de l'appareil 25 de la figure 1, 1'électro-aimant ana- logue à 1'électro-aimant 22 de la figure 1 ferme alors le circuit de l'électro-aimant 33. 



   Il est évident que l'invention n'est pas exclusivement limitée aux formes .de réalisation représentées et que bien des modifications peuvent être apportées dans la forme, la disposition et la constitution de certains éléments interve- nant dans sa réalisation, sans sortir de la portée du présent      brevet. Ainsi, il va de soi que le disque 9 pourrait être 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 remplacé par exemple par un bras'équilibré* Ce bras équilibré pourrait   n'erre   soumis qu'à un mouvement de pivotement en face de la bande de papier. Ce bras présenterait par rapport au disque, l'avantage d'être moins encombrant. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Appareil enregistreur convenant pour l'enregistrement automatique de la durée ou de l'amplitude d'un phénomène dont le début est commandé, comportant une bande sur laquelle le phénomène est enregistré à partir d'une origine par laquelle le dispositif enregistreur passe au début du phénomène, carac- térisé en ce que ce dispositif enregistreur comporte un dis- positif perforateur qui se déplace à vitesse constante en face de la bande et qui perfore celle-ci à la fin du phéno- mène.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Recording device It -
The present invention relates to a recording apparatus suitable for the automatic recording of the duration or the amplitude of a phenomenon the beginning of which is controlled, comprising a tape on which the phenomenon is recorded from. an origin through which the recording device passes to the beginning of the phenomenon.



   This apparatus can be used, for example, with sound or ultra-sound devices for underwater sounding. In this case, the triggering of the sound wave is controlled by a device driven with the recording device, said device being arranged so that this triggering takes place at the precise moment when the recording device passes in front of an original line drawn on the tape.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In known devices of this type, recording is carried out either by an oscillograph tracing a curve on a strip of smoked paper, or by a photographic device with a mirror galvanometer, or by an electrochemical device in which a product covering the paper web is decomposed by the passage of an electric current. These recordings are either difficult to keep, expensive and complicated, or difficult to apply. The object of the present invention is to remedy these drawbacks.



   For this purpose, according to the invention, the recording device comprises a perforating device which moves at constant speed in front of the paper strip and which perforates the latter at the end of the phenomenon. In particular, the perforating device can be mounted on a movable / animated element, with a regular rotational movement, this element preferably consisting of a balanced arm animated with a continuous or alternating rotational movement. but regular in the part for which the perforating device is in front of the paper web.



   According to one embodiment of the invention, the perforating device is constituted by a needle which is constantly urged towards the paper web by a spring and which can be kept away therefrom during the passage of an electric current in an electric current. magnet, the said current being cut for a short time at the end of the phenomenon to be recorded. The needle is for example carried by an elastic blade maintained in a deformed position during the passage of the current in an electromagnet carried by its support. ,
The invention also relates to any recording device comprising a punch needle of a strip in front of which it moves.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   So that the edge of the perforation remains invariable regardless of the depression of the needle, it is provided according to the invention that the needle has one face in its direction of advance.



   In order to make the perforation more visible, it is furthermore provided to give the cross section of the needle a polygonal shape having a small number of sides, preferably a triangular shape.



   It is also advantageously possible to have a vertex of this polygon in the direction of advance of the needle.



   Finally, when the web moves during the perforation, the needle is preferably oriented so as to enter the web obliquely and in the direction of the web advance.



   Other details and features of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto and which represent schematically and by way of example only a few embodiments of the invention.



   Figure 1 is a perspective view of a first embodiment of the invention.



   Figure 2 is a side view on a larger scale of the airguillet and the elastic blade in which it is mounted.



   Figure 3 is a plan view of the needle and the adjoining part of the strip.



   Figure 4 is a section on a larger scale through the needle.



   Figure 5 is a section through a variant of the perforating device, shown on a larger scale.



   The apparatus shown in FIG. 1 comprises a strip of paper 2 unstored on a drum 3 and moved by means of drive and guide rollers. This strip of paper can be previously provided with parallel lines.

 <Desc / Clms Page number 4>

 -lèles longitudinal but can also receive these lines during its displacement. This is what is shown in the figure. Plotter pens 5 press against the paper in relation to a roll 6. They could be replaced by other plotter members leaving an inscription or an imprint.



   The strip of paper 2 can be perforated by a needle 7 carried by an elastic blade 8 disposed in a slot 3a of a disc 9 and embedded at 9b in this disc. The blade 8 can be drawn into a deformed position by an electromagnet 10 during the passage of a current through this electromagnet.



   The disc 9 is wedged on a shaft it rotated in a regular movement by any motor 12 and which could be constituted by a clockwork movement. The shaft 11 carries two rings 13 and 14 electrically connected to it. 'electromagnet 10 by conductors 15 and 16. On these rings, rub brushes 17 and 18 interposed in an electrical circuit comprising a current source 19 and a switch 20. This switch is normally kept in its closed position. by a spring 21 but it can be opened under the action of an electromagnet 22 interposed in a relay circuit, through which a current passes at the end of the xxx phenomenon to be recorded.



   Suppose this is to record the depth of a sea by means of ultrasonic waves. On the shaft 11 is wedged a cam 23 which, by its rotation, can close a switch 24 interposed in the circuit of the apparatus causing an ultrasonic wave. This cam 23 is wedged on the shaft 11 so as to close the switch 24 when the needle 7 passes in front of the line of the strip of paper which is chosen as the origin of the readings. At the moment when the reflected wave influences an apparatus 25, the cir-

 <Desc / Clms Page number 5>

 electrical circuit comprising the electromagnet 22 is closed.



  The switch 20 is therefore open under the action of the electromagnet and the current in the circuit comprising the electromagnet 10 is cut off. As a result, the elastic blade 8 returns to its natural position and pushes the needle 7 into the paper. To regulate the driving-in depth, a stop 26 is provided on the disc 9 for the blade 8.



   The strip of paper presses during its perforation against a transparent plate 27 in which a circular groove 27a is formed on the path of the needle.



   In order to facilitate the reading of the strip, provision is made for the use of a magnifying lens 28 and a lamp 29 placed on the other side of the perforated strip with respect to said lens. In this way, the perforation is clearly marked by a luminous point visible through the spoke. nure 27a or the transparent plate 27. The illumination of the strip of paper 2 could obviously be done indirectly by means of reflecting mirrors.



   As the web of paper moves continuously, it is advantageous in order not to delay this displacement during the perforation, to orient the needle 7 so that it is inserted obliquely into said web and in the direction of progress thereof (figure 2). The needle axis therefore forms an angle of less than 90 with the plane of the strip, the apex of which is directed in the direction X of advance of the strip.



   In order to maintain the accuracy of the readings, whatever the depth of insertion of the needle, the latter has a face 7a perpendicular to the direction of advance Y (fig. 3 and 4) of the needle, and parallel to the longitudinal lines (fig. 4). The needle has a cross-section in the form of a polygon, this polygon having only a few sides (figure 4). In the case shown, the cross section is triangular. This form causes @

 <Desc / Clms Page number 6>

 the existence of very clear beads which show better the difference between the perforation made by the needle and the traces existing in the paper as a result of the porosity of the latter.

   The sharp angles of the perforations corresponding to the vertices of the polygon also act in the same direction as the bead @ s. The release of the airguille during its advancement is facilitated thanks to the fact that the front part is constituted by a cutting edge formed by the meeting of the vertices of the triangles limiting each cross section. Finally, the faces 7b and 7d are advantageously convexea.



   Instead of being constantly urged by a spring towards the paper web and being pushed away from it when a current passes through an electromagnet, the needle 7 could also be mounted as shown in figure 5. In this case, the needle 7 is mounted on a rod 30, for example interchangeably by means of a sleeve 31. It can slide in two bearings 32 fixed to an electromagnet 33; It is xxxxxxx urged by a spring 34 to move away from the strip of paper. The tension of this spring can be adjusted by acting on a nut 35. The rod 30 carries an armature 36 which is attracted by the electromagnet when the latter is traversed by a current.



   The power supply circuit of the electromagnet is only closed when the reflected wave influences an apparatus of the type of apparatus 25 of FIG. 1, the electromagnet analogous to the electromagnet. -Magnet 22 of Figure 1 then closes the circuit of the electromagnet 33.



   It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiments shown and that many modifications can be made in the form, the arrangement and the constitution of certain elements involved in its realization, without departing from the scope. scope of this patent. So, it stands to reason that disk 9 could be

 <Desc / Clms Page number 7>

 replaced for example by a balanced arm * This balanced arm could only wander subjected to a pivoting movement in front of the paper strip. This arm would have the advantage of being less bulky compared to the disc.



   CLAIMS.



   1. Recording apparatus suitable for automatic recording of the duration or magnitude of a phenomenon the beginning of which is controlled, comprising a tape on which the phenomenon is recorded from an origin through which the recording device passes to the beginning of the phenomenon, characterized in that this recording device comprises a perforating device which moves at constant speed in front of the strip and which perforates the latter at the end of the phenomenon.


    

Claims (1)

2. Appareil enregistreur suivant la revendication l,ca- ractérisé en ce que le dispositif perforateur est monté sur un élément mobile animé d'un mouvement de rotation régulier. 2. Recording apparatus according to claim 1, charac- terized in that the perforating device is mounted on a movable element animated by a regular rotational movement. 3. Appareil enregistreur suivant la revendication 2, caractérisé en ce que le dit élément mobile est équilibré. 3. A recording apparatus according to claim 2, characterized in that said movable element is balanced. 4. Appareil enregistreur suivant la revendication précé- dente, caractérisé en ce que le dit élément mobile est cons- titué par un bras équilibré animé d'un mouvement de rotation alternatif mais régulier dans la partie pour laquelle le dis- positif perforateur est en face de bande de papier. 4. Recording apparatus according to the preceding claim, characterized in that said movable element is constituted by a balanced arm driven by an alternating but regular rotational movement in the part for which the perforating device is opposite. of paper tape. 5. Appareil enregistreur suivant l'une ou l'autre des re- vendications précédentes, caractérisé en ce que le dispositif perforateur est constitué par une aiguille constamment solli- citée vers la bande par un ressort et pouvant en être mainte- nue écartée pendant le passage d'un courant électrique dans un électro-aimant, le dit courant étant coupé un court ins- tant à la fin du phénomène à enregistrer. 5. Recording apparatus according to either of the preceding claims, characterized in that the perforating device is constituted by a needle constantly urged towards the strip by a spring and which can be kept away from it during the recording. passage of an electric current in an electromagnet, said current being cut off for a short time at the end of the phenomenon to be recorded. 6. Appareil enregistreur suivant la revendication 5, caractérisé en ce que l'aiguille est portée par une lame é- lastique maintenue dans une position déformée pendant .Le pas- <Desc/Clms Page number 8> -sage du courant dans un électro-aimant porté par son support. 6. Recording apparatus according to claim 5, characterized in that the needle is carried by an elastic blade maintained in a deformed position during. <Desc / Clms Page number 8> -sage of the current in an electromagnet carried by its support. 7. Appareil suivant la revendication 6, caractérisé en ce que le dit support porte également une butée Limitant -Le déplacement de l'aiguille vers la bande, au moment où Le cou- rant est coupé. 7. Apparatus according to claim 6, characterized in that said support also carries a stop limiting the movement of the needle towards the strip, at the moment when the current is cut. 8. Appareil enregistreur suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 4, caractérisé en ce que le dispositif perforateur est constitué par une aiguille portée par une tige constamment sollicitée par un ressort de façon à écar- ter l'aiguille de la bande, la dite tige traversant le noyau d'un électro-aimant et étant sollicitée de façon à enfoncer l'aiguille dans la bande au moment de passage d'un courant dans le dit électro-aimant sous -Le contrôle de la fin du phé- nomène à enregistrer. 8. A recording apparatus according to either of claims 1 to 4, characterized in that the perforating device is constituted by a needle carried by a rod constantly urged by a spring so as to move the needle away from the needle. strip, said rod passing through the core of an electromagnet and being biased so as to push the needle into the strip when a current passes through said electromagnet under control of the end of the phase - nomen to record. 9. Appareil suivant la revendication 8, caractérisé en ce que la tension de dit ressort est réglable. 9. Apparatus according to claim 8, characterized in that the tension of said spring is adjustable. 10. Appareil enregistreur comportant une aiguille per- foratrice d'une bande devant laquelle elle se déplace, ca- ractérisé en ce que xx l'aiguille présente une face perpen- dicuiaire à la direction de son avancem ent. il. Appareil enregistreur suivant la revendication 10, caractérisé en ce que l'aiguille présente une section trans- versale en forme de polygone à petite nombre de côté. 10. Recording apparatus comprising a needle piercing a strip in front of which it moves, characterized in that xx the needle has a face perpendicular to the direction of its advancement. he. Recording apparatus according to Claim 10, characterized in that the needle has a cross section in the form of a polygon with a small number of sides. 12. Appareil enregistreur suivant la revendication 11, caractérisé en ce que les faces de l'aiguille sont légèrement convexes. 12. A recording apparatus according to claim 11, characterized in that the faces of the needle are slightly convex. 13. Appareil suivant la revendication 10 à 12, caracté- risé en ce que la section transversale de l'aiguille est un triangle dont la base est dans le plan de la face perpendi- culaire à la direction d'avancement de l'aiguille et dont le sommet est disposé par rapport à la base dans la direction d'avancement. 13. Apparatus according to claim 10 to 12, characterized in that the cross section of the needle is a triangle the base of which is in the plane of the face perpendicular to the direction of advance of the needle and the top of which is disposed relative to the base in the direction of advance. 14; Appareil enregistreur suivant l'une ou l'autre de revendications 10 à 13, caractérisé en ce que l'aiguille <Desc/Clms Page number 9> du dispositif perforateur est dirigée de façon à s'enfoncer dans la bande obliquement et dans le sens d'avancement de la bande. 14; Recording apparatus according to any one of claims 10 to 13, characterized in that the needle <Desc / Clms Page number 9> of the perforating device is directed so as to penetrate the strip obliquely and in the direction of advance of the strip. 15; Appareil enregistreur tel que décrit ci-dessus ou représenté aux dessins ci-annexés. 15; Recording apparatus as described above or shown in the accompanying drawings.
BE388692D BE388692A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE388692A true BE388692A (en)

Family

ID=56932

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE388692D BE388692A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE388692A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2588732A1 (en) APPARATUS FOR WEIGHING
FR2638148A1 (en) PROGRESSIVE ACTING CURVE PLOTTER COMPRISING A BRAKE FOR A PAPER DEBIT ROLLER
BE388692A (en)
FR3048910A1 (en) DEVICE FOR REMOVING A DECORATIVE ELEMENT OR LABEL ON A CONTAINER
FR2733447A1 (en) Laser cutting of strip material esp. for cutting self-adhesive postal stamps and labels
FR2556654A1 (en) Trimmer for a computer printer
CH423292A (en) Device for adjusting the angular position of a first object relative to a second
BE1010303A7 (en) Device for the longitudinal cutting of plane materials in rolls
CH654938A5 (en) Method for audible illustration and/or identification of a photographic reproduction and a device for implementing this method
CH234384A (en) Method and apparatus for recording sound on a medium and medium provided with a recording thus obtained.
BE403111A (en)
FR2884171A1 (en) Band supported label printing installation, has photoelectric cell to detect edge of printed label so that computer stops advancing printed label band for printing following label, where cell position is adjusted by knurled control knob
FR2651650A1 (en) Trim (ornament) animated by photovoltaic cell
CH349096A (en) Apparatus intended to be attached to a machine for the reproduction of magnetic sound recordings
FR2576443A1 (en) DEVICE FOR RECORDING A SOUND MESSAGE ON THE INNER SURFACE OF A RING, CORRESPONDING READING DEVICE AND RING THUS RECORDED
BE539973A (en)
CH231247A (en) Manual device for rolling cigarettes.
BE529927A (en)
BE502451A (en)
CH351766A (en) Method for making a magnetic sound recording and apparatus for its implementation
CH193963A (en) Phonographic apparatus for photoelectric reproduction or recording with a rotating cylindrical phonogram holder.
BE352002A (en)
BE796971A (en) SOUND REPRODUCTION DEVICE
CH176983A (en) Acoustic machine.
BE395556A (en)