BE539973A - - Google Patents

Info

Publication number
BE539973A
BE539973A BE539973DA BE539973A BE 539973 A BE539973 A BE 539973A BE 539973D A BE539973D A BE 539973DA BE 539973 A BE539973 A BE 539973A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
heads
reproduction
carrier
recording
head
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE539973A publication Critical patent/BE539973A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G10MUSICAL INSTRUMENTS; ACOUSTICS
    • G10KSOUND-PRODUCING DEVICES; METHODS OR DEVICES FOR PROTECTING AGAINST, OR FOR DAMPING, NOISE OR OTHER ACOUSTIC WAVES IN GENERAL; ACOUSTICS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • G10K15/00Acoustics not otherwise provided for
    • G10K15/08Arrangements for producing a reverberation or echo sound
    • G10K15/10Arrangements for producing a reverberation or echo sound using time-delay networks comprising electromechanical or electro-acoustic devices

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Acoustics & Sound (AREA)
  • Multimedia (AREA)
  • Recording Or Reproducing By Magnetic Means (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif pour la. reproduction du son dans des locaux fermés. 



   L'invention concerne un dispositif pour la reproduction du son dans des locaux fermés! dans lequel le signal à reproduire est enregistré sur un porteur   magnétique,   fermé sur   lui-même,   et est reproduit à l'aide d'un certain nombre de têtes magnétiques, reliées à des haut-parleurs dispersés qui reproduisent le même signal avec un certain retard, éventuellement avec des intensités ou des tonalités différentes. 



   Un tel dispositif est utilisé par exemple pour simuler   1 ''écho   dans un local fermé. La reproduction de chaque haut-parleur imite une   réflexion   du signal en cause par une paroi.Comme, en général, une onde acoustique est réfléchie à plusieurs reprises par les parois entourant le local, le nombre de têtes de reproduc- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tion à utiliser sera   d'autant   plus grand que les conditions de fidélité de l'écho sont plus sévères. 



   Il est déjà connu d'augmenter le nombre de réflexions par l'utilisation d'un couplage à réaction électrique-'de l'une des têtes de reproduction sur la tête d'enregistrement. Cette disposi- tion réduit le nombre de têtes magnétiques nécessaires, mais elle   présente un inconvénient : lesignal enregistré sur le porteur,   par la tête d'enregistrement, est toujours transmis avec les mêmes rapports d'intensité par les têtes de reproduction des   haut-par-   leurs. Le rapport des intensités est fixé d'avance, par exemple en faisant passer les tensions électriques prélevées des têtes de reproduction par un' potentiomètre et en   règlant   le rapport sui- vant les besoins pour les diverses têtes de reproduction.

   Etant donné que ce réglage reste constant lors de la reproduction, par l'emploi du couplage à réaction.dans lequel le signal atténué passe à nouveau par les mêmes têtes de reproduction, ce dispositif ne donnera guère satisfaction pour l'imitation de courbes d'écho choisies d'avance qui demandent un réglage indi.viduel de l'intensi- té de chaque réflexion. 



   Dans les dispositifs connus, les têtes de reproduction sont disposées, dans le sens d'avancement du porteur, derrière la tête d'enregistrement. Le'porteur magnétique utilisé peut consister en une bande flexible constituée par exemple par une couche   de''   chlorure polyvinylique sur laquelle ou dans laquelle se trouve . de la poudre magnétique, bande qui est entraînée et guidée 'par des galets. Lorsqu'on augmente le nombre de têtes de reproduction, dans le cas d'emploi d'un tel porteur, la bande se déplacera d'une   menière   irrégulière. Ce phénomène est dû à la résistance accrue avec le nombre de têtes que ce porteur rencontre lors du passage des têtes, et qui, par suite de l'élasticité de la matière du porteur, peut provoquer une vitesse irrégulière de la bande. 



   D'autre part, lorsqu'on   prière   utiliser un tambour comme 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 support pour le porteur en forme de feuille ou comme porteur lui-même de la matière magnétique, le diamètre du. tambour devra être plus grand, afin d'offrir la place nécessaire pour le plus   grend   nombre de têtes de reproduction. Comme certaines conditions sontimposées en ce qui concerne la   distance...entre   le tambour et la matière magnétique d'une part et les têtes magnétiques'placées le long de la périphérie'du tambour d'autre part, et donc à la précision de rotation du tambour, pour des raisons de tolérances dans la construction, le diamètre du tambour devra, .de préférence, être aussi petit que possible, ce qui entraîne à nouveau une limitation du nombre de têtes magnétiques'utilisables. 



   Toutes ces difficultés sont évitées par le fait que le dispositif conforme à l'invention comporte un certain nombre de têtes d'enregistrement et que la disposition des têtes magné- tiques est telle que chaque tête d'enregistrement constitue, ensem ble avec une tête d'effacement et une ou plusieurs têtes de repro- duction, un ensemble organique, qu'au moins deux ensembles sont disposés sur la largeur du porteur et que chaque tête d'enregistre- ment, sauf éventuellement la tête d'enregistrement à laquelle est appliqué le   si,gnal   à reproduire, est alimentée au moins par   @   une tête de reproduction d'un autre ensemble. 



   Par ensemble organique, 'il y a lieu d'entendre ici un système de têtes indépendant, à même d'enregistrer un signal magnétique, de le reproduire et de l'effacer. 



   Dans une forme de réalisation du dispositif conforme à l'invention, le porteur   est supporté   par la périphérie d'un tambour rotatif.. De ce fait, on   élimine   l'influence de l'élasticit de la matière du porteur et, de plus, l'usure du porteur pendant le passage des têtes magnétiques est notablement plus petite, car, pour un nombre constant des têtes, l'usure est répartie sur une plus grande 'surface de porteur. 



   Dans une autre forme de réalisation du dispositif con- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 forme à l'invention, le porteur est constitué par la périphérie extérieure d'un tambour rotatif. La disposition conforme à l'invention des têtes magnétiques permet alors de'se contenter d'un plus petit diamètre du tambour. 



   Afin d'obtenir   ur   rapport signal   @     @ffle   avantageux, au   m'oins   l'une des lignes'd'alimentation des têtes d'enregistre- ment reliées, aux têtes de reproduction, comporte un amplificateur. 



   Pour   obteni-r   un écho tributaire de la fréquence, dans une forme de réalisation particulière du dispositif conforme à l'invention, uri filtre électrique   et   inséré dans au moins l'une des lignes d'alimentation des têtes d'enregistrement reliées aux têtes de reproduction. 



   Pour des raisons d'ordre constructif, suivant l'invention toutes les pistes tracées sur le   porteur magnétique   sont effacées par une tête d'effacement commune. 



   La description du dessin annexé,   donné"à     titre. d'exemple   non   linitatif,   fera bien comprendre commet l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortenttant du texte que du dessin   faisànt,   bien entendu, partie de l'invention. 



   'La figure représente d'une manière très schématique un dispositif'pour la reproduction du son. Le signal à reproduire est enregistré sur un porteur fermé sur lui-même, affectant la forme d'un tambour cylindrique 1, dont la périphérie est recouverte de matière magnétique et qui est à même de tourner autour de l'axe 2 dans le sens indiqué par la flèche.

   Le dispositif comporte en outre un certainnombre de têtes d'enregistrement et un certaine nombre de têtes de reproduction qui sont reliées à des haut-par- leurs dispersés (non représentés sur le dessin) haut-parleurs qui reproduisent un même signal avec un certain retard, éventuellement avec des intensités ou des tonalités différentes.Suivant l'invention les têtes magnétiques appartenant au dispositif sont disposées par rapport au tambour 1 d'une manière telle que chaque tête d'enre- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 gistrement forme, ensemble avec une   têté   d' effacement et une ou plusieurs têtes de reproduction correspondant à la même piste magnétique, une unité organique. Dans l'exemple de réalisation représenté sur le dessin, trois de ces   unités   sont disposées au- tour du tambour 1.

   La première unité est'forcée par la tête d'enregistrement 11, les têtes de reproduction 12, 13, 14 à 18 et-la tête   d'effacement-19,   la seconde unité est formée par la tête'd'enregistrement 21, les têtes de reproduction 22, 23, 24 à 28 et la tête d'effacement 29, alors que la troisième unité est formée par la tête d'enregistrement 31, les têtes de repro- duction 32, 33, 34 à 38 et la tête d'effacement 39. Conformément à l'invention, ces .trois unités sont disposées sur la largeur du tambour 1,verticalement l'une sous- l'autre. Les unités ne doivent pas nécessairement être identiques de construction et, de plus, en ce qui concerne la tête d'enregistrement, elles peuvent commencer en un endroit quelconque de la périphérie du tambour.

   En d'autres termes, les trois têtes d'enregistrement 11, 21, 31 ne doivent pas nécessairement se trouver l'une sous l'autre. 



   Le dispositif fonctionne de la manière suivante : 
Le signal à reproduire est   appliqué   à la tête   d'enre-   gistrement 11 qui enregistre magnétiquement ce signal sur le tam- bour 1. Le tambour 1 tournant dans le sens indiqué, ces pistes magnétiques se déplacent le long des têtes de reproduction 12, 13, 14 à 18 disposées l'une derrière 7,'autre. Celles-ci transmettent, avec une Intensité déterminée, réglée d'avance,   pour.chaque   tête, le signal aux haut-parleurs y reliés et dispersés dans'le local. 



  La tête de reproduction   18   est reliée, à l'aide du conducteur-3., la tête d'enregistrement 21 de l'unité suivante qui fait en sorte que le même signal, qui est effacé par la tête d'effacement 19, subsiste en un autre endroit du porteur. Ce signal magnétique, enregistré une seconde fois, est ensuite transmis par les haut- parleurs reliés aux têtes de reproduction 22, 23, 24 à 28, pour      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 être enfin effacé par la tête d'effacement 29, mais non avant que la ligne 4 et la tête d'enregistrement 31 l'aient enregistré pour la troisième fois en un autre endroit. Ce signal est alors de nou- veau reproduit par les haut-parleurs reliés aux   têtes-'de   repro- duction 32; 33, 34 à 38. 



   Cette disposition offre encore un autre avantage : elle permet 'd'utiliser, 'suivant les besoins, les signaux électri- ques qui sont conduits par les lignes 3 et 4. 



   C'est ainsi qu'il peut être nécessaire de, filtrer une certaine gamme de fréquences lorsque le temps de   réverbération   doit être variable avec la fréquence. A cet effet, suivant l'inven- tion, un filtre 5 est inséré   dans.la   ligne d'alimentation 3 de la tête d'enregistrement 21. 



   De plus, il est possible de réduire le signal après amplification jusqu'au niveau requis, ce qui assure un meilleur rapport signal souffle. A cet   efet, un   amplificateur 6 est inséré   @   dans la ligne d'alimentation   4 /de   la tête d'enregistrement 31. Une telle correction s'impose, car,   d'une   façon générale, l'intensité de la reproduction par ces têtes diminue d'une manière continue. 



   Un tel réglage offre évidemment un nombre énorme 'de   possibilités...pour   imiter, dans une salle ou dans un local, une courbe de réverbération déterminée car la présence des diverses unités organiques permet de choisir et de régler indépendamment l'intensité de reproduction de; chaque tête de reproduction, 
On peut- encore augmenter le nombre   de.     possibilités   d'imitation en reconnectant plusieurs têtes de reproduction à une ou plusieurs têtes d'enregistrement. Une telle disposition permet de faire en sorte qu'un signal reste enregistré pendant un temps très long sur le porteur magnétique et puisse être reproduit constamment avec des intensités et/ou une tonalité différentes. 



    C'est   ainsi qu'en reliant la tête de reproduction 12 aux têtes d'enregistrement 21 et 31, la tête ;de reproduction 22 aux têtes 11 et 31 et la tête de reproduction 32 aux têtes 11 et 21, on 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 obtient un effet   cumul   tif tel que le nombre de réflexions aug- mente plus fortement que   linéairement   avec le temps, ce qui se produit effectivement par l'écho dans un local fermé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device for the. sound reproduction in closed rooms.



   The invention relates to a device for reproducing sound in closed rooms! in which the signal to be reproduced is recorded on a magnetic carrier, closed on itself, and is reproduced using a number of magnetic heads, connected to scattered loudspeakers which reproduce the same signal with a certain delay, possibly with different intensities or tones.



   Such a device is used, for example, to simulate the echo in a closed room. The reproduction of each loudspeaker imitates a reflection of the signal in question by a wall. As, in general, an acoustic wave is reflected several times by the walls surrounding the room, the number of reproduc-

 <Desc / Clms Page number 2>

 tion to be used will be all the greater the more severe the conditions of echo fidelity.



   It is already known to increase the number of reflections by using an electrical feedback coupling of one of the reproduction heads on the recording head. This arrangement reduces the number of magnetic heads required, but it has a drawback: the signal recorded on the carrier, by the recording head, is always transmitted with the same intensity ratios by the reproduction heads of the loudspeakers. - theirs. The ratio of the intensities is fixed in advance, for example by passing the electric voltages taken from the reproduction heads through a potentiometer and adjusting the ratio according to the needs for the various reproduction heads.

   Since this setting remains constant during reproduction, by the use of feedback coupling, in which the attenuated signal passes again through the same reproduction heads, this device will hardly give satisfaction for the imitation of feedback curves. Echoes chosen in advance which require an individual adjustment of the intensity of each reflection.



   In known devices, the reproduction heads are arranged, in the direction of advance of the carrier, behind the recording head. The magnetic carrier used can consist of a flexible strip constituted for example by a layer of polyvinyl chloride on which or in which is located. magnetic powder, which strip is driven and guided by rollers. When increasing the number of reproducing heads, in the case of using such a carrier, the tape will move irregularly. This phenomenon is due to the increased resistance with the number of heads that this carrier encounters during the passage of the heads, and which, due to the elasticity of the material of the carrier, can cause irregular speed of the belt.



   On the other hand, when praying use a drum as

 <Desc / Clms Page number 3>

 support for the carrier in the form of a sheet or as the carrier itself of the magnetic material, the diameter of. drum should be larger, in order to provide room for the greater number of reproduction heads. As certain conditions are imposed with regard to the distance ... between the drum and the magnetic material on the one hand and the magnetic heads 'placed along the periphery' of the drum on the other hand, and therefore to the precision of rotation of the drum, for reasons of construction tolerances, the diameter of the drum should preferably be as small as possible, again limiting the number of usable magnetic heads.



   All these difficulties are avoided by the fact that the device according to the invention comprises a certain number of recording heads and that the arrangement of the magnetic heads is such that each recording head constitutes, together with a recording head. 'erase and one or more reproduction heads, an organic assembly, that at least two assemblies are arranged across the width of the carrier and that each recording head, except possibly the recording head to which is applied the si, general to be reproduced, is supplied at least by a reproduction head of another set.



   By organic set, 'it is necessary to understand here an independent system of heads, able to record a magnetic signal, to reproduce it and to erase it.



   In one embodiment of the device according to the invention, the carrier is supported by the periphery of a rotating drum. As a result, the influence of the elasticity of the material of the carrier is eliminated and, moreover, The wear of the wearer during the passage of the magnetic heads is markedly less, since, for a constant number of heads, the wear is distributed over a larger surface of the wearer.



   In another embodiment of the device con-

 <Desc / Clms Page number 4>

 form of the invention, the carrier is formed by the outer periphery of a rotating drum. The arrangement according to the invention of the magnetic heads then makes it possible to be satisfied with a smaller diameter of the drum.



   In order to obtain an advantageous signal-to-flow ratio, at least one of the supply lines of the recording heads connected to the reproduction heads has an amplifier.



   To obtain a frequency-dependent echo, in a particular embodiment of the device according to the invention, an electric filter and inserted into at least one of the supply lines of the recording heads connected to the recording heads. reproduction.



   For constructive reasons, according to the invention all the tracks drawn on the magnetic carrier are erased by a common erasing head.



   The description of the accompanying drawing, given "by way of non-exhaustive example, will make it clear how the invention can be carried out, the features which appear from the text and from the drawing, of course, form part of the invention.



   The figure very schematically represents a device for the reproduction of sound. The signal to be reproduced is recorded on a carrier closed on itself, taking the form of a cylindrical drum 1, the periphery of which is covered with magnetic material and which is able to rotate around axis 2 in the direction indicated by the arrow.

   The device further comprises a number of recording heads and a number of reproduction heads which are connected to scattered loudspeakers (not shown in the drawing) loudspeakers which reproduce the same signal with a certain delay. , optionally with different intensities or tones. According to the invention, the magnetic heads belonging to the device are arranged relative to the drum 1 in such a way that each recording head

 <Desc / Clms Page number 5>

 recording forms, together with an erasing head and one or more reproduction heads corresponding to the same magnetic track, an organic unit. In the exemplary embodiment shown in the drawing, three of these units are arranged around drum 1.

   The first unit is forced by the recording head 11, the reproducing heads 12, 13, 14-18 and the erase head-19, the second unit is formed by the recording head 21, the reproducing heads 22, 23, 24 to 28 and the erase head 29, while the third unit is formed by the recording head 31, the reproducing heads 32, 33, 34 to 38 and the head of 'erasure 39. In accordance with the invention, these three units are arranged over the width of the drum 1, vertically one below the other. The units do not necessarily have to be identical in construction and, moreover, with regard to the recording head, they can start anywhere on the periphery of the drum.

   In other words, the three recording heads 11, 21, 31 need not necessarily be located one below the other.



   The device works as follows:
The signal to be reproduced is applied to the recording head 11 which records this signal magnetically on the drum 1. With the drum 1 rotating in the direction indicated, these magnetic tracks move along the reproduction heads 12, 13 , 14 to 18 arranged one behind 7, 'the other. These transmit, with a determined Intensity, set in advance for each head, the signal to the loudspeakers connected to it and scattered throughout the room.



  The reproducing head 18 is connected, by means of the conductor-3., To the recording head 21 of the next unit which ensures that the same signal, which is erased by the erasing head 19, remains in another place of the wearer. This magnetic signal, recorded a second time, is then transmitted by the loudspeakers connected to the reproduction heads 22, 23, 24 to 28, for

 <Desc / Clms Page number 6>

 finally be erased by erase head 29, but not before line 4 and recording head 31 have recorded it for the third time at another location. This signal is then reproduced again by the loudspeakers connected to the reproduction heads 32; 33, 34 to 38.



   This arrangement offers yet another advantage: it makes it possible 'to use,' as required, the electrical signals which are carried by lines 3 and 4.



   Thus, it may be necessary to filter a certain range of frequencies when the reverberation time must be variable with the frequency. For this purpose, according to the invention, a filter 5 is inserted in the supply line 3 of the recording head 21.



   In addition, it is possible to reduce the signal after amplification to the required level, which ensures a better signal hiss ratio. To this end, an amplifier 6 is inserted into the supply line 4 / of the recording head 31. Such a correction is necessary, since, in general, the intensity of the reproduction by these heads decreases continuously.



   Such a setting obviously offers an enormous number of possibilities ... to imitate, in a room or in a room, a determined reverberation curve because the presence of the various organic units makes it possible to choose and regulate independently the intensity of reproduction of ; each reproduction head,
We can still increase the number of. possibilities of imitation by reconnecting several reproduction heads to one or more recording heads. Such an arrangement makes it possible to ensure that a signal remains recorded for a very long time on the magnetic carrier and can be constantly reproduced with different intensities and / or tonality.



    Thus, by connecting the reproduction head 12 to the recording heads 21 and 31, the reproduction head 22 to the heads 11 and 31 and the reproduction head 32 to the heads 11 and 21, we

 <Desc / Clms Page number 7>

 obtains a cumulative effect such that the number of reflections increases more strongly than linearly with time, which is actually produced by the echo in a closed room.


    

Claims (1)

RESUME 1.- Dispositif pour reproduire le son dans des locaux fermés, dans lequel le signal à reproduire est enregistré sur un porteur magnétique fermé sur lui-même et est reproduit à l'aide d'un certain nombre de têtes magnétiques et dans lequel les têtes de reproduction sont reliées à'des haut-parleurs dispersés dans le local, haut-parleurs qui reproduisent le même signal avec un certain retard, éventuellement avec des -intensités ou des tonalités différentes, caractérisé en ce qu'il comporte un certain nombre de têtes d'enregistrement et que les têtes magnétiques sont disposées d'une façon telle que chaque tête d'enregistrement forme, ensemble avec la tête d'effacement et une ou plusieurs têtes de reproduction, une unité organique, ABSTRACT 1.- Device for reproducing sound in closed rooms, in which the signal to be reproduced is recorded on a magnetic carrier closed on itself and is reproduced using a number of magnetic heads and in which the heads are connected to loudspeakers scattered around the room, loudspeakers which reproduce the same signal with a certain delay, possibly with different intensities or tones, characterized in that it has a certain number of heads recording and that the magnetic heads are arranged in such a way that each recording head forms, together with the erasing head and one or more reproducing heads, an organic unit, qu'au moins deux de ces unités sont disposées sur la largeur du porteur et que chaque tête d'enregistrement, ,sauf éventuellement la tête d'enregistrement à laquelle est appliqué le signal à reproduire; est alimentée au moins 'par une tête de reproduction d'une autre unité. that at least two of these units are arranged over the width of the carrier and that each recording head, except possibly the recording head to which the signal to be reproduced is applied; is supplied at least by a reproduction head of another unit. 2. - Des.,formes de réalisation du dispositif spécifie sous 1, pouvant présenter en outre les particularités suivantes, prises séparément ou en combinaison : a) le porteur est supporté par la périphérie d'un tambour rotatif. b) le porteur est formé par la périphérie d'un tambour rotatif ; c) un amplificateur est inséré dans au moins l'une des lignesd'alimentation des têtes d'enregistrementrelises aux têtes de reproduction ; <Desc/Clms Page number 8> d) un fiftre électrique est inséré dans au moins l'une des lignes d'alimentation des têtes d'enregistrement reliées aux têtes de reproduction ; e) toutes les pistes sont effacées par une tête commune. 2. - Des., Embodiments of the device specified under 1, which may also have the following features, taken separately or in combination: a) the carrier is supported by the periphery of a rotating drum. b) the carrier is formed by the periphery of a rotating drum; c) an amplifier is inserted in at least one of the supply lines of the recording heads connected to the reproduction heads; <Desc / Clms Page number 8> d) an electric fife is inserted in at least one of the supply lines of the recording heads connected to the reproduction heads; e) all tracks are erased by a common header.
BE539973D BE539973A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE539973A true BE539973A (en)

Family

ID=169492

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE539973D BE539973A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE539973A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0319530B1 (en) Magnetic or other recording device with one or more rotating engraving heads
BE539973A (en)
FR2593012A1 (en) PRESSURE GRADIENT RECEIVER
EP1017249B1 (en) Method and device for sound recording and reproduction with natural feeling of sound space
FR2495367A1 (en) METHOD FOR READING AND WRITING RECORDING BANDS
US2586666A (en) Sound-on-film recording and reproducing machine
US2254478A (en) Method of sound reproduction and apparatus therefor
FR2634309A1 (en) DEVICE FOR MAKING INDEPENDENT, OVER TIME, A WEB RECORDING DEVICE AND A WEB READING DEVICE
Frederick Vertical sound records: Recent fundamental advances in mechanical records on wax
BE454111A (en)
BE533367A (en)
BE543164A (en)
BE388301A (en)
BE427362A (en)
US2313790A (en) Apparatus for recording and reproducing sound
Zeoli Tape Recording Guide
FR2515468A1 (en) DYNAMIC HEADER
BE540953A (en)
BE422231A (en)
BE437647A (en)
BE406275A (en)
CH180455A (en) Method and device for recording sounds on a phonographic disc.
BE471417A (en)
BE374494A (en)
BE544158A (en)