CH532942A - Game - Google Patents

Game

Info

Publication number
CH532942A
CH532942A CH60171A CH60171A CH532942A CH 532942 A CH532942 A CH 532942A CH 60171 A CH60171 A CH 60171A CH 60171 A CH60171 A CH 60171A CH 532942 A CH532942 A CH 532942A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
cord
housing
sub
digits
game according
Prior art date
Application number
CH60171A
Other languages
French (fr)
Inventor
Progin Bernard
Original Assignee
Progin Bernard
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Progin Bernard filed Critical Progin Bernard
Priority to CH60171A priority Critical patent/CH532942A/en
Publication of CH532942A publication Critical patent/CH532942A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A63SPORTS; GAMES; AMUSEMENTS
    • A63FCARD, BOARD, OR ROULETTE GAMES; INDOOR GAMES USING SMALL MOVING PLAYING BODIES; VIDEO GAMES; GAMES NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • A63F11/00Game accessories of general use, e.g. score counters, boxes
    • A63F11/0011Chance selectors

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Multimedia (AREA)
  • Input From Keyboards Or The Like (AREA)

Description

  

  
 



  Jeu
 L'invention a pour objet un jeu, notamment un jeu de société
 dans lequel les joueurs ajoutent à tour de rôle un chiffre choisi
 dans un groupe de chiffres à une valeur numérique de départ en vue d'atteindre une valeur numérique final prédéterminée.



   Ce jeu est caractérisé en ce qu'il comprend un dispositif permettant de sélectionner un signe dans au moins un groupe de si
 gnes, ledit dispositif comprenant des moyens d'exclure lors de chaque sélection un signe sélectionné antérieurement, et de le ren
 dre à nouveau disponible lors d'une sélection subséquente.



   Le dessin annexé représente, schématiquement et à titre
 d'exemple, deux formes d'exécution du dispositif que comprend le jeu selon l'invention.



   La fig. 1 est une vue en plan de la première forme d'exécution.



   La fig. 2 est une vue en plan de la seconde forme d'exécution.



   La fig. 3 est une vue en coupe de la seconde forme d'exécution selon III-III de la fig. 2.



   Le dispositif selon la première forme d'exécution comprend un support 1 sur lequel sont marqués des chiffres de 1 à 8 par paire côte à côte, au fond d'une case, la première case 2 correspondant aux chiffres 1 et 8, la seconde case 3 aux chiffres 2 et 7, la troisième case 4 aux chiffres 3 et 6, et la quatrième case 5 aux chiffres 4 et 5. Un coulisseau 6 de largeur correspondant à celle de la case et de longueur correspondant à la moitié de celle de la case est monté sur chacune des cases 2 à 5, de façon déplaçable d'une de ses extrémités à l'autre. Ce faisant, le coulisseau 6 cache alternativement   l'un    ou l'autre des deux chiffres marqués au fond de la case correspondante. Ainsi, un seul chiffre de chaque paire seulement, donc quatre chiffres au total, est à la disposition de chacun
 des joueurs au moment où vient son tour de jouer.

  Le joueur suivant disposera des mêmes chiffres, sauf un, correspondant à celui qui a été joué par le joueur précédent et qui aura été remplacé par l'autre chiffre de sa paire, et ainsi de suite.



   Lorsqu'on se sert du dispositif selon cette première forme
 d'exécution du jeu, il y a lieu d'additionner les chiffres joués successivement par chaque joueur soit mentalement, soit par écrit.



   Bien entendu, tout moyen permettant de cacher alternative
 ment un chiffre de chaque paire pourrait convenir. On pourrait,
 par exemple, envisager d'inscrire les deux chiffres de chaque paire
 sur une languette mobile susceptible de les faire apparaître alter
 nativement dans un guichet que présenterait le support 1.



   Le dispositif selon la seconde forme d'exécution représentée aux fig. 2 et 3 comprend un boîtier 7 dans lequel sont montés à la fois des bascules 8 et un compteur 9. Les bascules 8 sont montées
 de façon mobile sur un arbre 10 et marquées chacune, à leur face supérieure, d'une paire de chiffres du groupe de chiffres envisagé.



  Les chiffres de chaque paire sont marqués côte à côte sur la bascule 8, respectivement au voisinage d'une de ses extrémités 8a, 8b constituant des touches. Les bascules 8 sont déplaçables individuellement par rotation autour de l'arbre 10 d'une position où l'une des touches peut être actionnée dans une position où l'autre touche peut être actionnée. Dans la position de la bascule 8 représentée à la fig. 3, c'est la touche 8b qui peut être actionnée.



   Comme représenté à la fig. 3, les bascules 8 se prolongent chacune à angle droit à l'intérieur du boîtier 7 par un doigt   1 1    présentant à son extrémité libre un trou 12 percé parallèlement au trou traversé par l'arbre 10. Le long d'un des bords et au-dessus de l'entaille 13, pratiquée à angle droit par rapport à l'arbre 10 dans la paroi supérieure du boîtier 7 et livrant passage audit doigt 11 de la bascule 8, est montée une lame de ressort 14 qui sera infléchie par la pointe d'une saillie triangulaire 15, parallèle au doigt 11, que présente la bascule 8, chaque fois que   l'on    actionne cette dernière. Ainsi, la bascule 8 est maintenue fermement dans chacune de ses deux positions alternatives.



   Le compteur 9 est constitué par un disque gradué 16 devant lequel se déplace une aiguille 17 solidaire d'un arbre 18. Une poulie 19 et une roue à rochet 20 sont également rendues solidaires de l'arbre 18 et la poulie 19 est entraînée à friction par un cordonnet 21 fixé au boîtier 7 par l'une de ses extrémités 22. Ce cordonnet s'engage alternativement dans des organes de guidage 23 que présente le boîtier et dans les trous 12 des bascules 8 successives, puis s'enroule autour de la poulie 19. L'extrémité libre du cordonnet 21 passe ensuite sur un organe de guidage 24 et est reliée à l'une des extrémités 25 d'un ressort 26 dont l'autre extrémité 27 est fixée au fond du boîtier 7.



   Un cliquet 28 monté rotativement dans le boîtier contre l'action d'un ressort 29 s'engage par son extrémité libre dans la denture de la roue à rochet 20.



   Le fonctionnement de ce dispositif est le suivant:
 Chaque fois qu'un joueur actionne l'une des touches 8a, 8b d'une bascule 8, le doigt 11 dont est munie cette bascule est rame  né en un premier temps approximativement dans l'alignement des organes de guidage 23 adjacents, ce qui produit un relâchement de la traction en direction latérale qu'exerçait ledit doigt 11 sur la section du cordonnet 21 passant entre les deux organes de guidage adjacents 23 et dans son propre trou 12. De ce fait, le cordonnet 21 subit une traction de la part du ressort 26 tendant à le remettre sous tension. Etant donné que la roue à rochet 20 est immobilisée par le cliquet 28, elle empêche la poulie 19 de tourner dans le sens des aiguilles d'une montre sous l'effet de la traction exercée par le ressort 26 sur le cordonnet 21 qui patine par conséquent dans sa gorge.

  Ainsi, l'arbre 18 et l'aiguille indicatrice 17 du compteur ne subissent aucune rotation, tandis que le cordonnet 21 est remis sous tension sous l'effet du ressort 26.



   En un deuxième   temps    le doigt   1 1    de la bascule 8 exerce une
 traction latérale en direction opposée à la précédente sur le cor
 donnet 21 qui fait tourner la poulie 19 en sens contraire des ai
 guilles d'une montre d'un angle proportionnel au chiffre que
 porte la touche de la bascule 8 qui vient d'être actionnée par le
 joueur. Cette rotation est transmise par l'arbre 18 à l'aiguille indi
 catrice 17 qui se déplace en regard d'un nombre de graduations
 correspondant du disque 16.



   Ce dispositif perfectionné évite d'avoir à additionner les chif
 fres successifs correspondant aux touches actionnées par les joueurs et permet à tout moment de se rendre compte de la valeur
 numérique atteinte.

 

   Bien entendu, toutes sortes de compteurs mécaniques et électroniques pourraient être accouplés aux touches du dispositif représenté à la fig. 2. On pourrait, par exemple, remplacer le cordonnet 21 et la poulie 19 par un engrenage permettant de produire, lors de l'actionnement de chaque touche 8a, 8b des bascules 8, I'avance du totalisateur d'un compteur d'un nombre d'unités correspondant au chiffre marqué sur cette touche.



   Selon une version particulièrement simple, le dispositif pourrait être constitué par un jeu de plaquettes portant chacune une paire de chiffres, un chiffre étant marqué sur chaque face de la plaquette. Dans ce cas, lorsque la plaquette est posée sur une table, le chiffre porté par sa face inférieure est automatiquement
 caché. 



  
 



  Game
 The subject of the invention is a game, in particular a board game
 in which players take turns adding a chosen number
 in a group of digits to a starting numerical value in order to reach a predetermined final numerical value.



   This game is characterized in that it comprises a device making it possible to select a sign in at least one group of si
 gnes, said device comprising means for excluding, during each selection, a previously selected sign, and for renaming it.
 dre available again upon subsequent selection.



   The accompanying drawing represents, schematically and by way of
 for example, two embodiments of the device included in the game according to the invention.



   Fig. 1 is a plan view of the first embodiment.



   Fig. 2 is a plan view of the second embodiment.



   Fig. 3 is a sectional view of the second embodiment according to III-III of FIG. 2.



   The device according to the first embodiment comprises a support 1 on which are marked numbers from 1 to 8 in pairs side by side, at the bottom of a box, the first box 2 corresponding to the numbers 1 and 8, the second box 3 to numbers 2 and 7, the third box 4 to numbers 3 and 6, and the fourth box 5 to numbers 4 and 5. A slide 6 of width corresponding to that of the box and of length corresponding to half that of the box is mounted on each of boxes 2 to 5, so that it can be moved from one of its ends to the other. In doing so, the slide 6 alternately hides one or the other of the two digits marked at the bottom of the corresponding box. Thus, only one digit of each pair, so four digits in total, is available to each.
 of players when it is his turn to play.

  The next player will have the same numbers, except one, corresponding to the one that was played by the previous player and that will have been replaced by the other number of his pair, and so on.



   When using the device according to this first form
 execution of the game, it is necessary to add the numbers played successively by each player either mentally or in writing.



   Of course, any means allowing to hide alternative
 A number from each pair might be suitable. We could,
 for example, consider entering the two digits of each pair
 on a movable tab likely to make them appear alter
 natively in a window presented by support 1.



   The device according to the second embodiment shown in FIGS. 2 and 3 comprises a housing 7 in which are mounted both flip-flops 8 and a counter 9. The flip-flops 8 are mounted
 movably on a shaft 10 and each marked, on their upper face, with a pair of figures of the group of figures envisaged.



  The numbers of each pair are marked side by side on the rocker 8, respectively in the vicinity of one of its ends 8a, 8b constituting keys. The rockers 8 are individually movable by rotation around the shaft 10 from a position where one of the keys can be actuated to a position where the other key can be actuated. In the position of the rocker 8 shown in FIG. 3, it is the button 8b which can be operated.



   As shown in fig. 3, the rockers 8 each extend at right angles inside the housing 7 by a finger 1 1 having at its free end a hole 12 drilled parallel to the hole through which the shaft 10 passes. Along one of the edges and above the notch 13, made at right angles to the shaft 10 in the upper wall of the housing 7 and providing passage to said finger 11 of the lever 8, is mounted a leaf spring 14 which will be bent by the point of a triangular projection 15, parallel to the finger 11, which the lever 8 has, each time the latter is actuated. Thus, the rocker 8 is held firmly in each of its two alternative positions.



   The counter 9 consists of a graduated disc 16 in front of which moves a needle 17 integral with a shaft 18. A pulley 19 and a ratchet wheel 20 are also made integral with the shaft 18 and the pulley 19 is friction driven. by a cord 21 fixed to the housing 7 by one of its ends 22. This cord engages alternately in the guide members 23 that the housing has and in the holes 12 of the successive levers 8, then is wound around the pulley 19. The free end of cord 21 then passes over a guide member 24 and is connected to one of the ends 25 of a spring 26, the other end 27 of which is fixed to the bottom of the housing 7.



   A pawl 28 rotatably mounted in the housing against the action of a spring 29 engages via its free end in the teeth of the ratchet wheel 20.



   The operation of this device is as follows:
 Each time a player actuates one of the keys 8a, 8b of a rocker 8, the finger 11 with which this rocker is provided is rowed initially born approximately in alignment with the adjacent guide members 23, which produces a release of the traction in the lateral direction exerted by said finger 11 on the section of the cord 21 passing between the two adjacent guide members 23 and in its own hole 12. As a result, the cord 21 is subjected to a traction from the part of the spring 26 tending to put it back under tension. Since the ratchet wheel 20 is immobilized by the pawl 28, it prevents the pulley 19 from rotating clockwise under the effect of the traction exerted by the spring 26 on the cord 21 which slips by consequent in his throat.

  Thus, the shaft 18 and the indicator needle 17 of the counter do not undergo any rotation, while the cord 21 is put under tension again under the effect of the spring 26.



   Secondly, the finger 11 of the rocker 8 exerts a
 lateral pull in the opposite direction to the previous one on the horn
 donnet 21 which turns the pulley 19 in the opposite direction of the ai
 gilles of a watch at an angle proportional to the number
 carries the rocker button 8 which has just been actuated by the
 player. This rotation is transmitted by shaft 18 to the needle indi
 catrice 17 which moves next to a number of graduations
 corresponding disk 16.



   This sophisticated device avoids having to add the numbers
 successive frescoes corresponding to the keys actuated by the players and allows to realize at any time the value
 digital reached.

 

   Of course, all kinds of mechanical and electronic counters could be coupled to the keys of the device shown in FIG. 2. One could, for example, replace the cord 21 and the pulley 19 by a gear making it possible to produce, when each key 8a, 8b of the rockers 8 is actuated, the advance of the totalizer of a counter by one. number of units corresponding to the number marked on this key.



   According to a particularly simple version, the device could consist of a set of plates each carrying a pair of numbers, one number being marked on each face of the plate. In this case, when the plate is placed on a table, the number carried by its underside is automatically
 hidden.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Jeu. caractérisé en ce qu'il comprend un dispositif permettant de sélectionner un signe dans au moins un groupe de signes, ledit dispositif comprenant des moyens d'exclure lors de chaque sélection un signe sélectionné antérieurement, et de le rendre à nouveau disponible lors d'une sélection subséquente. Game characterized in that it comprises a device making it possible to select a sign from at least one group of signs, said device comprising means for excluding, during each selection, a previously selected sign, and to make it again available during each selection. 'a subsequent selection. SOUS-REVENDICATIONS 1. Jeu selon la revendication. caractérisé en ce que ledit groupe de signes est un groupe de chiffres. SUB-CLAIMS 1. Game according to claim. characterized in that said group of signs is a group of digits. 2. Jeu selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que le dispositif comprend un support fixe (1) sur lequel sont marqués plusieurs groupes de deux chiffres. et un organe (6) déplaçable dans chaque groupe d'une position où il est. 2. Game according to claim and sub-claim 1, characterized in that the device comprises a fixed support (1) on which are marked several groups of two digits. and a member (6) movable in each group from a position where it is. associé avec l'un des chiffres dans une position où il est associé avec l'autre. associated with one of the digits in a position where it is associated with the other. 3. Jeu selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que ledit dispositif comprend plusieurs organes mobiles (8) marqués chacun d'une paire de chiffres, déplaçables chacun d'une position où l'un des chiffres peut être choisi dans une position où l'autre chiffre peut être choisi. 3. Game according to claim and sub-claim 1, characterized in that said device comprises several movable members (8) each marked with a pair of digits, each movable from a position where one of the digits can be chosen. in a position where the other digit can be chosen. 4. Jeu selon la revendication et les sous-revendications 1 et 3, caractérisé en ce que lesdits organes mobiles sont des bascules (8) à deux touches (8a, 8b) marquées chacune d'un des chiffres de la paire. 4. Game according to claim and sub-claims 1 and 3, characterized in that said movable members are rockers (8) with two keys (8a, 8b) each marked with one of the numbers of the pair. 5. Jeu selon la revendication et la sous-revendication 1, caractérisé en ce que lesdits moyens de sélection d'un chiffre de chaque groupe de chiffres sont munis d'organes de commande (11, 21) du totalisateur d'un compteur (9) qu'ils font avancer d'un nombre d'unités correspondant à la valeur du chiffre sélectionné lors de leur actionnement. 5. Game according to claim and sub-claim 1, characterized in that said means for selecting a figure from each group of figures are provided with control members (11, 21) of the totalizer of a counter (9 ) that they advance by a number of units corresponding to the value of the digit selected when they are activated. 6. Jeu selon la revendication et les sous-revendications 1 et 3 à 5. comprenant un boîtier (7) dans lequel sont montés à la fois les bascules (8) et le compteur (9). caractérisé en ce que le comp teur (9) comprend une poulie (19) entraînée à friction par un cordonnet (21) fixé au boîtier (7) par l'une de ses extrémités (22). ledit cordonnet s'engageant au voisinage de son extrémité (22) alternativement dans des organes de guidage (23) que présente le boîtier (7) et dans des organes de déplacement latéral (11) des sections de cordonnet (21) se trouvant entre deux organes de guidage (23) adjacents du boitier (7) dont sont munies lesdites bascules (8). 6. A game according to claim and sub-claims 1 and 3 to 5. comprising a housing (7) in which are mounted both the flip-flops (8) and the counter (9). characterized in that the counter (9) comprises a pulley (19) frictionally driven by a cord (21) fixed to the housing (7) by one of its ends (22). said cord engaging in the vicinity of its end (22) alternately in guide members (23) presented by the housing (7) and in lateral displacement members (11) of the cord sections (21) located between two guide members (23) adjacent to the housing (7) with which said rockers (8) are provided. I'autre extrémité du cordonnet (21) étant soumise à la traction d'un ressort (26) et la poulie (19) étant solidaire d'une roue à rochet (20) coopérant avec un cliquet (28) monté rotativement dans le boîtier (7) contre l'action d'un ressort (29), le tout de façon que chaque fois qu'un joueur actionne une touche d'une bascule (8), l'organe (11) de déplacement latéral du cordonnet (21) dont est munie cette bascule (8) est ramené, en un premier temps, dans l'alignement des organes de guidage adjacents (23) du boî- tier (7) avec relâchement de la traction en direction latérale qu'il exerçait sur le cordonnet (21) et est déplacé latéralement. The other end of the cord (21) being subjected to the traction of a spring (26) and the pulley (19) being integral with a ratchet wheel (20) cooperating with a pawl (28) rotatably mounted in the housing (7) against the action of a spring (29), the whole so that each time a player actuates a key of a rocker (8), the member (11) for lateral displacement of the cord (21) ) with which this lever (8) is fitted is brought back, first of all, into alignment with the adjacent guide members (23) of the housing (7) with release of the traction in the lateral direction which it exerted on the cord (21) and is moved laterally. en sens contraire, en un deuxième temps, d'une distance telle que par suite de la traction en direction latérale qu'il exerce sur le cordonnet (21) ce dernier fait tourner la poulie (19) d'un angle proportionnel au chiffre que porte ladite touche et transmette cette rotation au totalisateur du compteur (9). in the opposite direction, in a second step, by a distance such that as a result of the traction in the lateral direction which it exerts on the cord (21) the latter rotates the pulley (19) by an angle proportional to the figure that carries said key and transmits this rotation to the totalizer of the counter (9).
CH60171A 1971-01-15 1971-01-15 Game CH532942A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH60171A CH532942A (en) 1971-01-15 1971-01-15 Game

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH60171A CH532942A (en) 1971-01-15 1971-01-15 Game

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH532942A true CH532942A (en) 1973-01-31

Family

ID=4190759

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH60171A CH532942A (en) 1971-01-15 1971-01-15 Game

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH532942A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1003783A4 (en) ROTARY DEVICE SIMULATING THE EXTRACTION OF A BALL FROM A NUMBERED SPHERE AND INCORPORATED IN MACHINE PLAY distractive.
FR2458860A1 (en) DISPLAY DEVICE FOR A MACHINE IN WHICH TO DISPLAY INFORMATION
EP2686743B1 (en) Timepiece
CH649642A5 (en) MAGNETIC RECORDING APPARATUS.
EP1873696B1 (en) Mechanical golf counter
CH532942A (en) Game
CA1326372C (en) Analogical type time indicating device
FR2560057A1 (en) Instrument for playing the national lottery game
US2600685A (en) Fishing reel
CH355635A (en) Cryptographic device
FR2567295A1 (en) ROUND CONTROL APPARATUS
FR2462918A1 (en) Indoor game using die - has support marked with marks corresponding to those on die and counters to show mark chosen by die
CH332874A (en) Drive mechanism of the sound holder for sound recording and reproducing apparatus
BE487327A (en)
BE371970A (en)
BE348209A (en)
FR2555772A1 (en) MECHANISM INDICATING THE RING TIME FOR AN ALARM
FR2623005A3 (en) PLATE FOR A RECORDING AND / OR REPRODUCING APPARATUS
CH343159A (en) Reader device intended to read a digital program driven intermittently
CH284947A (en) Cash register provided with a tape advancement mechanism.
CH387351A (en) Device for indicating an amount to be paid
CH510921A (en) Educational game for arithmetic exercise
CH131005A (en) Gaming device distributing coins or tokens.
CH108603A (en) Counter adaptable to machines for printing stamps, tickets etc.
CH607749A5 (en) Marking instrument for tennis players

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased