CH508938A - Device for controlling movements of calendar watches - Google Patents

Device for controlling movements of calendar watches

Info

Publication number
CH508938A
CH508938A CH663069A CH663069A CH508938A CH 508938 A CH508938 A CH 508938A CH 663069 A CH663069 A CH 663069A CH 663069 A CH663069 A CH 663069A CH 508938 A CH508938 A CH 508938A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
movements
frame
support
drive members
constituted
Prior art date
Application number
CH663069A
Other languages
French (fr)
Inventor
Ulrich Klingenberg Hans
Original Assignee
Ulrich Klingenberg Hans
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Ulrich Klingenberg Hans filed Critical Ulrich Klingenberg Hans
Priority to CH663069D priority Critical patent/CH663069A4/xx
Priority to CH663069A priority patent/CH508938A/en
Publication of CH508938A publication Critical patent/CH508938A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04DAPPARATUS OR TOOLS SPECIALLY DESIGNED FOR MAKING OR MAINTAINING CLOCKS OR WATCHES
    • G04D7/00Measuring, counting, calibrating, testing or regulating apparatus

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Measurement Of Unknown Time Intervals (AREA)

Description

  

  
 



  Dispositif pour le contrôle de mouvements de montres-calendriers
   I1    est nécessaire de vérifier le bon fonctionnement des mécanismes de calendrier avant que les montres équipées de ces mécanismes puissent être fournies aux utilisateurs. Cette opération de contrôle est tout   particulière-    ment indispensable dans le cas des mécanismes de calendrier dits   day date   indiquant le jour de la semaine et le quantième. Or, ce travail de contrôle exige, pour être effectué correctement que   l'on    déplace les aiguilles aussi longtemps qu'il est nécessaire pour modifier la position de l'organe de quantième au moins 31 fois en vérifiant si les fonctions correspondantes s'accomplissent réellement.



   Jusqu'à maintenant, ces opérations étaient effectuées pour chaque montre séparément, en actionnant les aiguilles par la couronne, préalablement mise en position de mise à l'heure et pour éviter les pertes de temps on avait tendance à faire tourner la couronne assez rapidement. Cependant, le mécanisme fonctionnait alors dans des conditions différentes de celles que   l'on    rencontre dans la pratique et il arrivait que des défauts de fonctionnement n'apparaissent pas au contrôle.



   On connaissait aussi un appareil servant au contrôle d'horloges et permettant d'entraîner les dispositifs de calendrier de plusieurs horloges simultanément. Cet appareil n'était toutefois pas adapté au contrôle rapide des mouvements de montres produits en série.



   Le but de la présente invention est de réaliser un dispositif permettant le contrôle des mécanismes de calendrier des mouvements de montres d'une façon plus rapide et moins laborieuse qu'avec les méthodes antérieures et notamment qu'avec les appareils comportant un moteur n'entraînant qu'une montre à la fois.



   L'invention est basée sur le fait qu'il est très facile de découvrir un défaut de fonctionnement si l'on vérifie l'état du   mécanisme      calendrier    après avoir déplacé par exemple 35 fois l'indicateur de quantième d'un pas. Dans ce cas, l'indication du jour de semaine doit être la même que dans l'état initial alors que la date doit indiquer un quantième supérieur de quatre unités.



   L'invention a pour objet un dispositif pour le contrôle de mouvements de montres-calendriers, caractérisé en ce qu'il comprend un bâti muni d'éléments de liaison destinés à fixer en regard du bâti au moins un support allongé amovible portant des mouvements à contrôler, des organes d'entraînement faisant saillie du bâti et agencés de façon à pouvoir être accouplés chacun à la couronne ou à la tige de remontoir de   l'un    des mouvements montés sur le ou les supports, ainsi qu'un moteur et un programmateur logés à l'intérieur du bâti et actionnant les organes d'entraînement, le tout étant disposé de façon que les mouvements soient présentés sur le support en une ou plusieurs lignes inclinées sur l'horizontale.



   Les mouvements à contrôler sont ainsi groupés sur le support de façon que l'opérateur puisse les suivre   simuil-    tanément d'un seul coup   d'oeil    et vérifier si les fonctions de commutation s'effectuent régulièrement. Le cas échéant, on peut, avant de procéder à l'opération, ajuster les mouvements de façon qu'ils commutent d'une date à la suivante à des instants différents survenant successivement dans l'ordre de disposition des mouvements sur le support.



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution du dispositif, objet de l'invention.



   L'unique figure de ce dessin est une vue en perspective du dispositif équipé de dix mouvements.



   Le dispositif comporte essentiellement un boîtier 1 de forme trapézoïdale qui peut être posé sur une table 2 et dont la face supérieure est légèrement inclinée. Sur le flanc gauche du boîtier 1 font saillie une rangée de dix éléments d'axe 3 alignés selon une droite parallèle à la face supérieure du boîtier et reliés à l'intérieur du boltier à des moyens d'entraînement. Un moteur (non   repré-    senté) dont le bouton de commande 4 est visible au des  sin, entraîne les axes 3 à une vitesse constante, par exemple de 2 tlsec.



   Du flanc gauche du boîtier 1 font également saillie deux tiges de fixation parallèles 5 et 6 munies à leur extrémité d'écrous molletés 7 et 8. Grâce à ces écrous, il est possible de fixer aux tiges 5 et 6 un support 9 constitué d'une barre métallique rectiligne ayant une section en forme de U et présentant sur sa face supérieure une rangée de dix socles 11. Ces socles peuvent être interchangeables ou adaptables à des calibres de mouvements différents. Dans la forme d'exécution représentée au dessin, les dix socles 11 sont pourvus chacun d'un mouvement 12 équipé lui-même de sa tige de remontoir 13 et de sa couronne non visible au dessin. Les mouvements 12 sont fixés de façon que les tiges 13 soient parallèles et dirigées vers les axes 3 correspondants.

  Pour accoupler les tiges 13 aux axes 3, on utilise des organes d'entraînement constitués par des éléments de tubes en matière plastique 14. Ces tubes souples sont engagés sur les extrémités des axes 3 et sont pourvus à leur extrémité libre d'une pince 15 d'un modèle usuel. La longueur des tubes 14 est telle qu'ils sont pratiquement rectilignes mais non tendus lorsque la pince 15 est accrochée à la couronne du mouvement situé en regard de l'axe correspondant. La mise en place des mouvements 12 et l'accouplement des tiges 13 aux tubes 14 est donc une opération qui peut être réalisée très rapidement.



   Une fois les mouvements mis en place, comme on le voit au dessin, l'opérateur note la position du mécanisme de calendrier de chaque mouvement, puis enclenche le moteur de commande.



   Le boîtier 1 contient un programmateur qui ne laisse tourner le moteur d'entraînement que le nombre de tours nécessaires pour que les tiges 13 déplacent les mécanismes de calendrier 35 fois successivement. Le programmateur sera de préférence un organe qui compte le nombre de tours effectués par le moteur et qui peut être ajusté, non seulement pour tenir compte des rapports de transmission entre la vitesse du moteur et la vitesse des axes 3 mais également du nombre de tours que doit effectuer la couronne du calibre considéré pour déplacer le mécanisme de calendrier d'un pas.



   Au lieu de compter le nombre de tours du moteur, le programmateur pourrait aussi compter directement, par un moyen connu, le nombre de tours effectués par les axes 3. Une fois que le nombre de tours voulu a été effectué, tous les mécanismes s'arrêtent   simultanément   
 En général, lorsqu'on prend dix mouvements au hasard pour les fixer sur les socles 11, les mécanismes de ces dix mouvements se trouvent dans des positions différentes, de sorte que l'opération de passage d'un quantième au suivant s'effectue pour chaque mouvement à un instant   différent    On a constaté qu'un opérateur exercé pouvait facilement repérer, déjà au cours du fonctionnement du dispositif, Si   l'un    des mécanismes ne commutait pas d'une façon correcte.

  Cependant, comme le moteur d'entraînement s'arrête automatiquement après le nombre de tours nécessaire pour que tous les mouvements aient commuté 35 fois, il suffit de vérifier après l'arrêt du moteur, si chaque mouvement indique le même jour qu'au début de l'opération et une date supérieure de quatre unités à celle qu'il indiquait. On peut également, si on le désire, amener tous les mécanismes dans une position homologue au moment de les monter sur le support, de façon, par exemple, qu'ils commutent tous exactement en même temps, ou qu'ils commutent successivement, dans l'ordre selon lequel ils sont disposés sur le support.



   Dans une autre forme d'exécution, on pourrait également commander l'arrêt du moteur en fonction du nombre de commutations effectuées par les mouvements et mesurer alors le nombre de tours effectués par le moteur afin d'en déduire si les opérations se sont déroulées normalement.



   Bien entendu, la commande du moteur peut également être agencée de façon que le sens de rotation des axes 3 soit réversible et que   l'on    puisse, par conséquent, vérifer le comportement du mécanisme de calendrier dans les deux sens de rotation de la couronne.



   Dans le dispositif décrit, le fait que la liaison entre les axes 3 et les tiges de remontoir 13 est établie par des tubes flexibles facilite l'accrochage des pinces 15 aux couronnes en évitant toute sollicitation sur les tiges de remontoir. Les mécanismes ne risquent donc pas d'être forcés ou faussés au cours du contrôle. En outre, comme les axes 3 tournent relativement lentement, les vérifications s'effectuent dans des conditions très proches de la réalité.

 

   Au lieu des pinces 15, on pourrait également prévoir, aux extrémités des tubes 14, une série d'organes d'accrochage maintenus automatiquement en position ouverte lorsque la barre 9 est écartée des tiges de fixation 5 et 6 mais se mettant automatiquement en position d'accrochage par suite de l'engagement des couronnes au moment même où le support 9 est mis en place.



   Le dispositif ainsi réalisé permet de contrôler facilement jusqu'à dix mouvements simultanément et de gagner un temps considérable dans les opérations de vérification des mécanismes de calendrier.



   On peut également prévoir le contrôle simultané de vingt mouvements, la vitesse de rotation des axes étant assez lente. Les vingt mouvements seront placés sur deux supports parallèles et décalés et   tourneront    dans le même sens. 



  
 



  Device for controlling movements of calendar watches
   It is necessary to verify the proper functioning of the calendar mechanisms before watches equipped with these mechanisms can be supplied to users. This control operation is particularly essential in the case of so-called day date calendar mechanisms indicating the day of the week and the date. However, this control work requires, to be carried out correctly that one moves the hands as long as it is necessary to modify the position of the date member at least 31 times while verifying whether the corresponding functions are actually performed. .



   Until now, these operations were carried out for each watch separately, by activating the hands through the crown, previously placed in the time-setting position and to avoid wasting time, the tendency was to rotate the crown fairly quickly. However, the mechanism then operated under conditions different from those encountered in practice and it happened that operating faults did not appear on inspection.



   An apparatus was also known for controlling clocks and for driving the calendar devices of several clocks simultaneously. However, this device was not suitable for the rapid control of mass-produced watch movements.



   The aim of the present invention is to provide a device making it possible to control the timing mechanisms of watch movements in a faster and less laborious manner than with previous methods and in particular with devices comprising a motor not driving one watch at a time.



   The invention is based on the fact that it is very easy to discover an operating fault if the state of the calendar mechanism is checked after having moved for example 35 times the date indicator by one step. In this case, the indication of the day of the week must be the same as in the initial state, while the date must indicate a date four units higher.



   The subject of the invention is a device for controlling movements of calendar watches, characterized in that it comprises a frame provided with connecting elements intended to fix, facing the frame, at least one removable elongate support carrying movements to control, drive members projecting from the frame and arranged so that they can each be coupled to the crown or to the winding stem of one of the movements mounted on the support (s), as well as a motor and a programmer housed inside the frame and actuating the drive members, the whole being arranged so that the movements are presented on the support in one or more lines inclined to the horizontal.



   The movements to be controlled are thus grouped together on the support so that the operator can follow them simultaneously at a glance and check whether the switching functions are being performed regularly. Where appropriate, it is possible, before proceeding with the operation, to adjust the movements so that they switch from one date to the next at different instants occurring successively in the order of arrangement of the movements on the support.



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the device, object of the invention.



   The only figure in this drawing is a perspective view of the device equipped with ten movements.



   The device essentially comprises a box 1 of trapezoidal shape which can be placed on a table 2 and whose upper face is slightly inclined. On the left side of the housing 1 protrude a row of ten axis elements 3 aligned along a straight line parallel to the upper face of the housing and connected inside the boltier to drive means. A motor (not shown), the control button 4 of which is visible above, drives the axes 3 at a constant speed, for example 2 tlsec.



   From the left side of the housing 1 also protrude two parallel fixing rods 5 and 6 provided at their end with knurled nuts 7 and 8. Thanks to these nuts, it is possible to fix to the rods 5 and 6 a support 9 consisting of a rectilinear metal bar having a U-shaped section and having on its upper face a row of ten bases 11. These bases can be interchangeable or adaptable to different movement gauges. In the embodiment shown in the drawing, the ten bases 11 are each provided with a movement 12 itself equipped with its winding stem 13 and its crown not visible in the drawing. The movements 12 are fixed so that the rods 13 are parallel and directed towards the corresponding axes 3.

  To couple the rods 13 to the pins 3, use is made of drive members constituted by elements of plastic tubes 14. These flexible tubes are engaged on the ends of the pins 3 and are provided at their free end with a clamp 15. of a usual model. The length of the tubes 14 is such that they are practically rectilinear but not stretched when the clamp 15 is hooked to the crown of the movement situated opposite the corresponding axis. The setting up of the movements 12 and the coupling of the rods 13 to the tubes 14 is therefore an operation which can be carried out very quickly.



   Once the movements are in place, as shown in the drawing, the operator notes the position of the calendar mechanism of each movement, then engages the control motor.



   Housing 1 contains a programmer which leaves the drive motor only the number of revolutions necessary for the rods 13 to move the calendar mechanisms 35 times in succession. The programmer will preferably be a member which counts the number of revolutions made by the motor and which can be adjusted, not only to take account of the transmission ratios between the speed of the engine and the speed of the axes 3 but also of the number of revolutions that must perform the crown of the caliber considered to move the calendar mechanism by one step.



   Instead of counting the number of revolutions of the motor, the programmer could also count directly, by a known means, the number of revolutions carried out by the axes 3. Once the desired number of revolutions has been carried out, all the mechanisms are in operation. simultaneously stop
 In general, when ten movements are taken at random to fix them on the bases 11, the mechanisms of these ten movements are in different positions, so that the operation of switching from one date to the next is carried out for each movement at a different time It has been found that a practiced operator could easily identify, already during the operation of the device, whether one of the mechanisms was not switching correctly.

  However, as the drive motor automatically stops after the number of revolutions required for all movements to have switched 35 times, it is sufficient to check after the motor has stopped, whether each movement indicates the same day as at the beginning. of the transaction and a date four units higher than that indicated. We can also, if desired, bring all the mechanisms in a corresponding position when mounting them on the support, so, for example, that they all switch exactly at the same time, or that they switch successively, in the order in which they are arranged on the support.



   In another embodiment, it would also be possible to order the stopping of the engine as a function of the number of switchings performed by the movements and then measure the number of revolutions performed by the engine in order to deduce therefrom whether the operations were carried out normally. .



   Of course, the motor control can also be arranged so that the direction of rotation of the axes 3 is reversible and that we can, therefore, check the behavior of the calendar mechanism in both directions of rotation of the crown.



   In the device described, the fact that the connection between the axes 3 and the winding stems 13 is established by flexible tubes facilitates the hooking of the clamps 15 to the crowns while avoiding any stress on the winding stems. There is therefore no risk of the mechanisms being forced or distorted during the control. In addition, as the axes 3 turn relatively slowly, the checks are carried out under conditions very close to reality.

 

   Instead of the clamps 15, one could also provide, at the ends of the tubes 14, a series of hooking members automatically held in the open position when the bar 9 is separated from the fixing rods 5 and 6 but automatically moving into position d. 'hooking following the engagement of the crowns at the same time when the support 9 is put in place.



   The device thus produced makes it possible to easily control up to ten movements simultaneously and to save considerable time in the operations of checking the calendar mechanisms.



   It is also possible to provide for the simultaneous control of twenty movements, the speed of rotation of the axes being quite slow. The twenty movements will be placed on two parallel and offset supports and will turn in the same direction.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Dispositif pour le contrôle de mouvements de montres-calendriers, caractérisé en ce qu'il comprend un bâti (1) muni d'éléments de liaison (5, 6, 7, 8) destinés à fixer en regard du bâti au moins un support allongé amovible (9) portant des mouvements à contrôler, des organes d'entraînement faisant saillie du bâti et agencés de façon à pouvoir être accouplés chacun à la couronne ou à la tige de remontoir de l'un des mouvements montés sur le ou les supports, ainsi qu'un moteur et un programmateur logés à l'intérieur du bâti et actionnant les organes d'entraînement, le tout étant disposé de façon que les mouvements soient présentés sur le support en une ou plusieurs lignes inclinées sur l'horizontale. Device for controlling movements of calendar watches, characterized in that it comprises a frame (1) provided with connecting elements (5, 6, 7, 8) intended to fix at least one elongated support opposite the frame removable (9) carrying movements to be controlled, drive members projecting from the frame and arranged so that they can each be coupled to the crown or to the winding stem of one of the movements mounted on the support (s), as well as a motor and a programmer housed inside the frame and actuating the drive members, the whole being arranged so that the movements are presented on the support in one or more lines inclined to the horizontal. SOUS-REVENDICATIONS 1. Dispositif selon la revendication, caractérisé en ce que les organes d'entraînement sont constitués par des éléments d'arbre parallèles et alignés faisant saillie d'une face latérale du bâti. SUB-CLAIMS 1. Device according to claim, characterized in that the drive members are constituted by parallel and aligned shaft elements projecting from a side face of the frame. 2. Dispositif selon la sous-revendication 2, caractérisé en ce que les organes d'entraînement sont équipés d'éléments de liaison souples pourvus à leur extrémité d'une pince susceptible d'être accrochée à la couronne d'un mouvement. 2. Device according to sub-claim 2, characterized in that the drive members are equipped with flexible connecting elements provided at their end with a clamp capable of being hooked to the crown of a movement. 3. Dispositif selon la revendication, caractérisé en ce que le support du mouvement est constitué par une barre présentant des socles destinés à recevoir chacun un mou vement. 3. Device according to claim, characterized in that the movement support is constituted by a bar having bases each intended to receive a slack. vement. 4. Dispositif selon la sous-revendication 2, caractérisé en ce que lesdits organes souples sont constitués par des tubes en matière plastique. 4. Device according to sub-claim 2, characterized in that said flexible members are constituted by plastic tubes. Ecrits et images opposés en cours d'examen Exposé d'invention suisse No 310885 Brevets américains Nos 65748, 2356670 Journal suisse d'horlogerie , No 5/6 (1967), page 173 Opposite writings and images under review Swiss invention disclosure No 310885 US Patents Nos. 65748, 2356670 Swiss Journal of Watchmaking, No. 5/6 (1967), page 173
CH663069A 1969-04-30 1969-04-30 Device for controlling movements of calendar watches CH508938A (en)

Priority Applications (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH663069D CH663069A4 (en) 1969-04-30 1969-04-30
CH663069A CH508938A (en) 1969-04-30 1969-04-30 Device for controlling movements of calendar watches

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH663069A CH508938A (en) 1969-04-30 1969-04-30 Device for controlling movements of calendar watches

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH508938A true CH508938A (en) 1971-02-26

Family

ID=4312590

Family Applications (2)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH663069D CH663069A4 (en) 1969-04-30 1969-04-30
CH663069A CH508938A (en) 1969-04-30 1969-04-30 Device for controlling movements of calendar watches

Family Applications Before (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH663069D CH663069A4 (en) 1969-04-30 1969-04-30

Country Status (1)

Country Link
CH (2) CH663069A4 (en)

Also Published As

Publication number Publication date
CH663069A4 (en) 1971-02-26

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1546818B1 (en) Mechanical hour and minute display device
EP1316859A1 (en) Method for forming a date mechanism operated by a clockwork
EP0218926A1 (en) Intermittent driving device for a time piece
CH609564A5 (en)
CH508938A (en) Device for controlling movements of calendar watches
WO2002077721A1 (en) Device for adjusting a time indicator
CH706767A2 (en) Control device for controlling retrograde display mechanism of e.g. wrist watch, has release unit controlled by rack and engaged with another rack in order to simultaneously release former rack and latter rack at pre-defined time by cam
CH689359A5 (en) Equation of time mechanism with display
EP2161631A2 (en) Calendar mechanism
CH316461A (en) Date device for watch
CH155515A (en) Self-winding timepiece.
CH339129A (en) Timepiece with instantaneous dates
CH699143B1 (en) Jumping display mechanism for timepiece movement, has snail type cam including increasing diameter concentric bearings connected between each other, and jumper maintaining angular position of cam in two successive steps
CH360367A (en) Method for the permanent fixation of the shape of ready-made garments containing keratin fibers
CH425641A (en) Calendar watch
CH707439A2 (en) Display mechanism for displaying number of weeks in clockwork movement of timepiece, has indicating hand performing jump relative to minutes gradation corresponding to angular distance of toothless sector of wheel connected to another wheel
EP3989011B1 (en) Retrograde display mechanism for a timepiece of the driving type provided with a lever for disengagement of the display
CH691149A5 (en) Watch mechanism for setting the time, date, month and year, which only uses gear wheels without levers
CH218119A (en) Tachometer.
CH718166B1 (en) Trailing type retrograde watch display mechanism equipped with a display disengagement rocker.
CH223109A (en) So-called constant force escapement device for clock movements, counters, etc.
CH696860A5 (en) Mechanism downshifting display.
CH719884A2 (en) RING MECHANISM
CH323982A (en) Calendar timepiece
CH713074A2 (en) Clockwork movement with two opposite analog displays.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased