CH320809A - Accounting machine - Google Patents

Accounting machine

Info

Publication number
CH320809A
CH320809A CH320809DA CH320809A CH 320809 A CH320809 A CH 320809A CH 320809D A CH320809D A CH 320809DA CH 320809 A CH320809 A CH 320809A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
totalizer
machine according
wheel
accounting machine
shuttle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Japy Freres Societe Anonyme Et
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Japy Freres Societe Anonyme Et filed Critical Japy Freres Societe Anonyme Et
Publication of CH320809A publication Critical patent/CH320809A/en

Links

Landscapes

  • Time Recorders, Dirve Recorders, Access Control (AREA)

Description

  

      Machine        comptable       La présente invention concerne une ma  chine comptable du type     additionneuse,    suscep  tible d'effectuer des multiplications par addi  tions répétées, ou inversement des divisions  par soustractions répétées.  



  De telles machines comportent un totali  sateur et un enregistreur mobiles l'un par rap  port à l'autre, l'enregistreur étant pourvu d'or  ganes d'enregistrement alignés et régulièrement  espacés, pour représenter les chiffres intro  duits dans la machine et pour transférer ces  chiffres dans le totalisateur.  



  Dans une telle machine, le nombre intro  duit dans l'enregistreur est transféré, dans le  totalisateur, par un   tour   de la machine, soit  une seule fois dans le cas d'une addition, soit  un nombre de fois égal au multiplicateur pour  une multiplication.  



  Lorsqu'on effectue une multiplication avec  une simple machine comptable     additionneuse,     le nombre de   tours   successifs qui corres  pond à la valeur du multiplicateur doit être  compté par l'opérateur et ce nombre, non enre  gistré par la machine, est difficile à vérifier.  



  Les machines comptables     additionneuses     agencées en multiplicatrices, au contraire, com  portent un compte-tours annexe qui fait appa  raître le nombre des tours effectués, ou bien,  le multiplicateur étant enregistré à l'avance  dans ce compte-tours, la machine effectue au-         tomatiquement    le nombre de tours     nécessaires     ce qui se traduit par le retour à zéro de ce  compte-tours.  



  Cette commodité     entraine    une complication  de la machine, d'autant plus importante que  les multiplicateurs peuvent être d'ordre déci  mal plus élevé, car les totalisateurs de     compte-          tours    doivent comporter un nombre correspon  dant de roues.  



  Dans le cas de la division, si on opère sur  une simple machine comptable     additionneuse,     le quotient n'est pas matérialisé et doit être  évalué par l'opérateur. Dans une machine  comptable     additionneuse    agencée pour multi  plier et diviser, le quotient apparaît dans le  compte-tours. Mais, dans les deux cas, il se  présente une difficulté complémentaire princi  palement dans les machines automatiques.  



  On sait, en     effet,    que, dans les machines  comptables     additionneuses    agencées pour mul  tiplier et diviser, la division s'effectue de la  manière suivante : à chacun des ordres déci  maux, en commençant par le plus élevé, le di  viseur est retranché du dividende jusqu'à ce que  la machine se heurte à une soustraction     impos-          siblde,    ce qui se traduit par l'apparition d'une  série de 9 à la gauche du     chiffre    inscrit dans le       totalisateur.    Dans les machines mues à la  main, l'opérateur peut revenir immédiatement  en arrière dès l'apparition des premiers chif-           fres    9 à la gauche du nombre apparent dans le  totalisateur,

   tandis que, dans les machines au  tomatiques, celles-ci ne sont embrayées en sens  inverse, pour     annuler    l'opération erronée qu'el  les ont entreprise, que lorsque la dernière roue  de gauche du totalisateur a atteint le chiffre 9  par le jeu des reports soustractifs successifs. Il  en résulte une appréciable perte de temps et  l'usure de la machine.  



  La machine comptable selon     l'invention    est  caractérisée en ce que l'enregistreur est agencé  immédiatement à la gauche de l'organe d'enre  gistrement normal situé le plus à gauche, de  façon à ne pas transmettre de chiffre au totali  sateur, mais comporte, à deux rangs à gauche  de l'organe d'enregistrement normal situé le  plus à gauche de cet enregistreur, un organe  d'enregistrement supplémentaire agencé pour  transférer, dans la roue correspondante du tota  lisateur, au moins le     chiffre    neuf, de façon ana  logue à celle suivant laquelle les organes d'en  registrement normaux transfèrent le nombre  qu'ils contiennent aux autres roues du totalisa  teur, et en ce que la machine est, en outre,  agencée pour empêcher le transfert des retenues  dans le totalisateur,

   au moins au niveau de cet  organe d'enregistrement supplémentaire, et  qu'elle est pourvue d'un indicateur identifiant  la roue de totalisateur qui correspond à l'em  placement situé entre l'organe     d'enregistrement     normal situé le plus à gauche et l'organe d'en  registrement supplémentaire.  



  Ainsi, toutes les fois que l'enregistreur  transfère son contenu dans la partie droite du  totalisateur, la roue de totalisateur en prise avec  l'organe d'enregistrement supplémentaire se dé  place de neuf dents (soit dans le sens additif,  soit dans le sens     soustractif)    et, comme cette  roue ne peut assurer un transfert de retenue,  ladite roue accomplit seulement, chaque fois  dans un de ses sens de rotation, neuf dixièmes  de tour, ce qui est équivalent à une rotation de  un dixième de tour dans l'autre sens.  



  En conséquence, dans le cas d'un   tour    dans le sens additif, le chiffre que portait cette  roue se trouve diminué d'une unité, tandis que,  dans le cas d'un   tour   dans le sens sous  tractif, ce     chiffre    se trouve majoré d'une unité.    Autrement dit, cette roue du totalisateur fonc  tionne en compte-tours dégressif dans le cas  d'une multiplication, et en compte-tours pro  gressif dans le cas d'une division.  



  Ainsi, par la seule coopération de l'enre  gistreur et du totalisateur, dans leur mouve  ment relatif, à chaque   tour   de la machine,  on obtient directement, dans la partie gauche  du totalisateur, l'enregistrement des tours ef  fectués par la machine, c'est-à-dire le contrôle  du multiplicateur par effacement progressif de  ce multiplicateur s'il est     porté    à gauche du mul  tiplicande dans le totalisateur, ou l'apparition  progressive du quotient à gauche du dividende  si celui-ci est porté dans le totalisateur.  



  En outre, les formes de réalisation de l'in  vention sont plus simples lorsque le totalisateur  ne comporte pas son mécanisme propre de  report des retenues et que ces     reports    sont ef  fectués par l'enregistreur lui-même. En effet,  dans le cas contraire, il est     nécessaire    de pré  voir un dispositif auxiliaire qui immobilise le  dispositif de report des retenues du totalisateur,  au moins en face de l'enregistreur supplémen  taire.  



  Les formes d'exécution comportant un to  talisateur     décalable    par     rapport    à l'enregistreur  permettent d'utiliser la pleine capacité de ce  totalisateur.  



  En     effet,    pendant la multiplication, dans la       partie    droite de ce totalisateur, le nombre ins  crit peut grandir en ordre décimal, tandis que  l'effacement des chiffres successifs du multi  plicateur, en progressant de la droite vers la  gauche, libère les roues du totalisateur sus  ceptibles de recevoir les chiffres du produit.  



  Inversement, dans la division, le nombre  des     chiffres    significatifs du quotient peut croî  tre dans la partie gauche du totalisateur, du  fait que s'amenuisent les restes successifs du  dividende.  



  L'indicateur est, de préférence, constitué  par une fenêtre qui encadre le chiffre visible  de la roue correspondante de totalisateur. Dans  les formes d'exécution à enregistreur fixe et to  talisateur mobile, cet indicateur est également  fixe, tandis que, dans les formes d'exécution  à enregistreur mobile par rapport au totalisa-           teur,    lui-même fixe dans la machine, cet indi  cateur solidaire de l'enregistreur se déplace  le long du totalisateur.  



  Dans une forme d'exécution avantageuse, il  est possible d'annuler l'action de l'organe enre  gistreur supplémentaire. Cette annulation peut  s'obtenir en faisant transférer, par l'organe en  registreur supplémentaire, le nombre 10 au lieu  du chiffre 9, de sorte que la roue de totalisateur  accomplit un tour complet et indique le même  chiffre après chaque tour.  



  Ce fonctionnement est utilisé pour les sim  ples additions ou soustractions, ou avant d'uti  liser la machine en multiplication pour l'intro  duction du multiplicateur dans la partie gau  che du totalisateur.  



  Dans une autre forme d'exécution, il est  possible de faire transférer, par l'organe enre  gistreur supplémentaire, soit le chiffre 1, soit  le chiffre 11.  



  Dans ce cas, la roue de totalisateur corres  pondante progresse d'une unité dans le sens ad  ditif pendant la multiplication, et en sens sous  tractif pendant la division. La partie gauche du  totalisateur fonctionne alors en compte-tours  direct et permet de faire apparaître, à titre de  contrôle, le multiplicateur dans la partie gau  che du totalisateur ou de faire disparaître le  quotient en cas de division pour la vérification  de celle-ci.  



  On remarquera cependant  1.) que, dans ce cas, il n'est pas possible de  faire apparaître directement le quotient de la  division,    2.) que, dans la multiplication, le totalisa  teur ne peut être utilisé avec sa pleine capacité,  car le multiplicateur et les sommes successives  des produits partiels jusqu'au produit final  s'inscrivent, à la fois, en ordres décimaux crois  sants dans le totalisateur.  



  Certaines formes d'exécution peuvent être  des machines comptables du type     additionneuse,     susceptibles d'effectuer     automatiquement    les  multiplications et les divisions.  



  En effet, dans la multiplication par effa  cement des chiffres successifs du multiplicateur,  le décalage de l'enregistreur doit être effectué    lorsque la roue du totalisateur, située en face  de l'organe enregistreur supplémentaire, est  revenue à zéro ; le décalage de l'enregistreur  et la suite des tours de celui-ci peuvent donc  être commandés par un organe d'enclenche  ment ou de déclenchement réagissant pendant  le passage à zéro de la roue de totalisateur en  question.  



  Dans la division, l'inversion du mouvement  de la machine destinée à     effacer    la dernière  opération de soustraction erronée peut être dé  clenchée par le passage à neuf de la roue si  tuée en face de l'indicateur. Le nombre des  roues du totalisateur sur lesquelles apparaît,  dans le totalisateur, le chiffre neuf, est donc  beaucoup plus réduit que dans les machines  usuelles et comme, au fur et à mesure de la  progression de l'inscription du quotient, l'enre  gistreur progresse vers la droite du totalisateur,  le nombre des roues sur lesquelles est suscep  tible d'apparaître le     chiffre    9 est de plus en  plus réduit. Il en résulte un gain appréciable  dans la durée des opérations de division.

      Le dessin annexé montre, à titre d'exem  ples, trois formes d'exécution de la machine  faisant l'objet de l'invention.  



  La     fig.    1 représente une première forme  d'exécution constituée par une machine comp  table du type à roues     d'Odhner.     



  La     fig.    2 représente une seconde forme  d'exécution constituée par une machine comp  table du type à entraîneurs Thomas.  



  La     fig.    3 représente une troisième forme  d'exécution constituée par une machine comp  table du type dit 'à crémaillères arrêtées.  



  La     fig    4 est une vue de côté de la ma  chine montrée par la     fig    3.  



  La     fig.    5 illustre l'exécution d'une multipli  cation au moyen de machines telles que celles  des     fig.    1 et 2.  



  La     fig.    6 illustre l'exécution d'une divi  sion sur ces mêmes machines.    Enfin, la     fig.    7 illustre l'exécution de la  même multiplication sur la machine montrée  par les     fig.    3 et 4.      Les     fig.    1 à 4 ne représentent-que les orga  nes nécessaires à la compréhension de l'inven  tion. Les autres organes, non représentés, sont  identiques à ceux des machines usuelles.  



  La     machine        montrée    sur la     fig.    1 comprend  un bâti 1 supportant un certain nombre de  roues     d'Odhner    coaxiales du type usuel, dont  la     dernière    2, située le plus à gauche dans le  cas d'un     enregistreur    normal, est seule repré  sentée. En outre, sur cette figure, les différents  organes ont, pour la clarté, été représentés écar  tés les uns des autres.

      On rappellera qu'une roue     d'Odhner    est es  sentiellement constituée par un disque muni,  à sa périphérie, de dents rétractiles 3 et, à l'in  térieur, d'une rampe destinée à faire saillir     ces     dents, que l'on peut     manoeuvrer    au moyen d'un  second disque 4 accolé au disque 2. Ce- disque  4 comporte un curseur 4a dont la position dé  termine ainsi le nombre de dents 3 en saillie sur  le disque, autrement dit le chiffre enregistré  dans la roue. Chaque disque comporte, en     ou-          tre,-deux    ergots 5a et 5b destinés à assurer les  reports, le premier dans le cas de l'addition, le  second dans le cas de la soustraction.

      On sait, en effet, que ces ergots sont     dépla-          çables    dans le sens de l'axe des roues à l'encon  tre de ressorts et que leur translation peut être  assurée au moyen d'une pièce 6 appelée   tête  de cheval  , munie de deux rampes, l'une sur  sa face supérieure et l'autre sur sa face infé  rieure, pour 'assurer le déplacement axial, vers  la gauche, de ces ergots lorsque la roue de to  talisateur correspondante passe de zéro à neuf,  ou inversement, de façon que ces ergots puis  sent faire     avancer    ou reculer d'une dent la roue  de totalisateur d'ordre décimal supérieur.  



  Dans une telle machine, le totalisateur 7  peut coulisser parallèlement à l'axe des roues       d'Odhner.    Ce totalisateur comprend des pi  gnons intermédiaires 8 tournant sur un axe 9  et venant en prise avec les dents et les ergots  des roues     d'Odhner    et engrenant avec des pi  gnons 10 des roues 11 du totalisateur propre  ment dit, dont un     chiffre    est lisible à travers  une fenêtre 7a du châssis. Le totalisateur com  prend un     certain    nombre d'ensembles analo-         gues    à celui qui vient d'être décrit dont chacun  comporte un pignon 8', 8", etc., et une roue       Il'        11",    etc<B>...</B>  



  Lorsque l'on fait accomplir un tour à la  machine, les dents 3 des roues     d'Odhner,    ren  dues actives par l'enregistrement d'un chiffre,  viennent agir sur l'un des pignons 8, 8', etc.,  et, par conséquent, sur les roues 11, 11', etc.,  du totalisateur, de manière à transporter, dans  ce totalisateur, le nombre que contient l'enre  gistreur.  



  Si les roues 2 tournent dans le sens de la  flèche F, le nombre porté dans l'enregistreur  est ajouté à celui qui existait déjà dans le to  talisateur, tandis que, si les roues 2 tournent  dans le sens de la flèche F', ce nombre est  retranché.  



  Lorsqu'une roue 11,<B>Il'.</B> etc. de totalisa  teur passe de 9 à 0, dans le sens de l'addition,  ou de 0 à 9, dans le sens de la soustraction,  par le jeu d'organes non représentés la tête  de cheval 6 correspondante se trouve introduite  sur le trajet de la roue 2 qui est alors en prise  avec le pignon 8 correspondant, ce qui provo  que un déplacement, vers la gauche, de l'un des  ergots 5a ou 5b suivant le sens de rotation et,  par conséquent, l'action de cet ergot sur le pi  gnon situé immédiatement à gauche, par exem  ple le pignon 8' dans le cas de la figure, ce qui  provoque l'avance ou le recul d'une unité de  la roue de totalisateur située immédiatement à  gauche, autrement dit le report de la retenue  d'addition ou de soustraction suivant le sens  de rotation de la machine.  



  La machine dont la description vient d'être  rappelée comporte donc  1.) Un enregistreur fixe muni d'un cer  tain nombre d'organes d'enregistrement dont  chacun présente un nombre de dents actives  égal à celui du chiffre qui y est introduit.  



  2.) Un totalisateur     déplaçable    en transla  tion par rapport à l'enregistreur, ce totalisateur  ne comportant pas de dispositif propre de re  port des retenues, celui-ci étant porté par les  organes d'enregistrement (ergots<I>5a, 5b).</I>  



  La machine qui vient d'être décrite est  complétée, à gauche du dernier organe d'enre-           gistrement    2, par un disque 12 dépourvu de  dents qui constitue une entretoise de l'épais  seur d'un desdits organes d'enregistrement, et  par un organe d'enregistrement supplémentaire  constitué par un second disque 13, analogue à  une roue     d'Odhner,    mais qui est muni, à sa  périphérie, de neuf dents fixes 14. Deux dents  complémentaires 15 et 16, du type rétractile,  peuvent éventuellement être ajoutées sur ce  disque, à la manière des dents des roues       d'Odhner,    par la     manoeuvre    du curseur 17a  d'un disque 17.

   De plus, le bâti 1 de la ma  chine comporte une languette fixe 18, munie  d'une fenêtre 19 qui se trouve au droit du dis  que 12, c'est-à-dire de l'espace libre dont la  largeur est égale à l'épaisseur d'un organe d'en  registrement qui est compris entre le dernier  organe de gauche 2 et l'organe enregistreur sup  plémentaire.  



  La réalisation d'une multiplication, illus  trée par la     fig.    5, avec la machine qui vient  d'être décrite, fera bien comprendre son  fonctionnement.  



  II s'agit du produit de 16 (multiplicande)  par 12 (multiplicateur).  



  La première opération consiste à inscrire  le multiplicateur 12 vers l'extrémité de gauche  du totalisateur. A cette fin, le totalisateur est  amené, par rapport aux roues normales 2 de  l'enregistreur, de telle sorte que la dernière  roue de ce totalisateur soit en face de la der  nière roue de gauche 2 de l'enregistreur. Le  multiplicateur, 12 en l'espèce, est porté dans  l'enregistreur avec son dernier. chiffre de gau  che dans la dernière roue     d'Odhner    de gauche,  de telle sorte qu'on obtient la disposition mon  trée schématiquement par la     fig.    5a. Les deux  dernières roues de gauche de l'enregistreur con  tiennent respectivement les chiffres 1 et 2, les  suivantes sont à 0 et le disque 13 (organe d'en  registrement supplémentaire) n'est en prise avec  aucune roue de totalisateur.  



  Par un tour de la machine dans le sens ad  ditif, le chiffre 12 apparaît à la gauche du to  talisateur. Le chiffre 12 est alors effacé de l'en  registreur et on y porte le multiplicande, 16 en  l'espèce, de la même manière que pour le mul  tiplicateur     (fig.    5b). Le totalisateur est alors dé-    calé vers la gauche     (fig.    5c), de telle     sorte    que  la fenêtre 19 soit en face du premier zéro si  tué à droite du multiplicateur enregistré.

   Dans  cette position, les deux dernières roues de gau  che 2 qui contiennent le nombre 16 sont en  prise avec les deux roues de totalisateur situées  à droite de la fenêtre, le disque 12 est en face  de cette fenêtre 19 et le disque 13 est en prise  avec la roue de totalisateur portant le     chiffre     des unités (2) du multiplicateur.  



  Si     l;on    fait effectuer alors à la machine un  tour dans le sens additif     (fig.        5d),    le multipli  cande 16 entre dans le totalisateur à droite de  la fenêtre 19, tandis que le chiffre 9 est ajouté  au chiffre des unités du multiplicateur mais,  comme cette addition     s'effectue    sans report  puisque le disque 13 est dépourvu d'organes de  report (ergots 5a et 5b), c'est le     chiffre    11 qui  apparaît au lieu du     chiffre    21 dans la partie  gauche du totalisateur ; autrement dit tout se  passe comme si la roue du totalisateur,     située     en face de la roue 13, avait tourné dans le  sens soustractif d'une unité.  



  Par une deuxième rotation dans le sens  additif, le     chiffre    des unités du multiplicateur  se trouve annulé et, à la droite de la fenêtre 19,  apparaît le produit partiel du multiplicande  par le chiffre des unités du multiplicateur     (fig.     5e).  



  On a ainsi un contrôle de l'exactitude du  nombre de tours effectués par la machine par  l'annulation de ce     chiffre    du multiplicateur.  



  Pour poursuivre la multiplication, on décale  alors le totalisateur d'une unité vers la droite       (fig.    5f), ce qui introduit le multiplicande dans  ce totalisateur avec l'ordre décimal immédiate  ment supérieur. Dans l'exemple choisi, un seul  tour de la machine annule alors le dernier  chiffre (1) apparent à la gauche du totalisateur,  et le produit apparaît à la droite de la fenêtre  19.  



  Dans l'exemple illustré, aucun     report    n'a  été transmis jusqu'au disque 12. Il est facile  de se rendre compte que ce report, dans une  multiplication, aurait été au maximum de 9  et qu'il     suffit,    en conséquence, de prévoir un  seul intervalle de séparation dans le totalisa  teur entre le multiplicateur et les produits par-           tiels    du multiplicande à chacun des ordres dé  cimaux. La roue de totalisateur correspondante  est indiquée par la fenêtre 19.  



  Le même agencement permet, comme le  montre la     fig.    6,     d'effectuer    les divisions.  Soit, dans ce cas, à diviser 192 (dividende)  par 16 (diviseur).  



  Cette fois, comme le montre la     fig.    6a, le  dividende 192 est inscrit dans le totalisateur,  à la droite de la fenêtre 19, cette fenêtre étant  disposée de telle sorte qu'il reste au moins une  roue disponible à gauche de cette fenêtre dans  le totalisateur. Sans précautions     spéciales,    le  disque 13, comportant neuf dents, transporte  rait, dans le totalisateur, dans la roue située  à gauche de la fenêtre 19, le     chiffre    9, ce qui  fausserait le résultat ultérieur. Il convient donc,  au moment de l'inscription du dividende (192)  d'agir sur le curseur 17a du disque 13, de ma  nière 'a faire saillir, sur ce disque, la dent 15.

    A ce moment, l'entrée de 192 dans le totalisa  teur, dans le sens additif, fait entrer le chiffre  10 à gauche de la fenêtre 19, si bien que cette  roue     effectue    un tour complet et revient à 0.  Le dividende étant ainsi inscrit dans le totalisa  teur, on introduit le diviseur (16) dans l'enre  gistreur, en regard de l'ordre décimal le plus  élevé correspondant à la soustraction possible  en prenant la précaution d'effacer la dent 15,  pour que le disque 13 ne comporte plus que  neuf dents. La situation initiale est schéma  tisée par la     fig.    6b.  



  On fait alors accomplir un tour à la ma  chine dans le sens soustractif     (fig.    6c). Dans la  partie droite du totalisateur, 160 est retranché  de 192, tandis que, dans la partie gauche, 9 est  retranché de 10, si bien que le     chiffre    1 appa  raît, enregistrant ainsi le premier tour de la ma  chine.  



  On fait alors     effectuer    à la machine un se  cond tour dans le sens soustractif, autrement  dit on tente de retrancher 160 du reste 32 ob  tenu après la première soustraction. Comme  cette opération est impossible par le jeu des  reports, le chiffre 9 apparaît dans la fenêtre  19, ce qui informe l'opérateur de cette impos  sibilité. Il ne reste plus à celui-ci qu'à revenir  en arrière pour annuler cette opération erronée         (fig    6e), ce qui rétablit la situation de la     fig.    6c.

    Le totalisateur est alors décalé d'un ordre dé  cimal par un mouvement vers la gauche de ce  lui-ci et deux soustractions successives     (fig.    6g  et 6h) annulent le reste partiel 32 et, en même  temps, font apparaître le second chiffre signi  ficatif du quotient, à savoir le chiffre 2, à  gauche de la fenêtre 19.  



  On se rend compte ainsi que les chiffres si  gnificatifs du quotient apparaissent l'un après  l'autre dans la partie gauche du totalisateur, au  fur et à mesure que l'on décale celui-ci, tandis  que les restes     partiels,    au fur et à mesure qu'ils  diminuent, se déplacent vers la droite de ce  totalisateur. On peut ainsi obtenir, dans le cas  d'un quotient irrationnel, un nombre de chif  fres significatifs égal à celui des roues du tota  lisateur moins une, à savoir celle qui est occu  pée par la fenêtre 19.  



  La     fig.    2 représente une forme d'exécution  dans laquelle l'enregistreur est du type à entraî  neurs Thomas.  



  On sait qu'un entraîneur Thomas, dont l'un  est indiqué par le chiffre 20, comporte, sur un  tambour cylindrique, une série de neuf dents  20a s'étendant toutes sur une longueur diffé  rente du tambour. Tous les entraîneurs effec  tuent simultanément un tour complet à chaque    tour   de la machine grâce à un arbre 21  et à des pignons d'angles 22. En face de cha  cun des entraîneurs Thomas est disposé un pi  gnon 23 susceptible de coulisser le long d'un  arbre carré 24. La position du pignon 23 le  long du cylindre 20, qui détermine le nombre  de dents actives de l'entraîneur, peut être choi  sie au moyen d'une came 25 munie d'encoches  25a et de rampes     25b    de longueur progressive  ment croissante.

   En face de chacune des ram  pes sont disposées des touches de     l'inscripteur     dont une est représentée en 26. En raison de la  longueur progressivement croissante des rampes  25b, l'enfoncement d'une touche 26 jusqu'au  fond de l'encoche correspondante provoque  une translation de la came 25 proportionnelle  au chiffre enregistré. Cette translation de la  came 25 assure le déplacement du pignon 23  le long de l'entraîneur, de telle sorte que ce dé  placement soit tel que le nombre de dents 20a      de cet entraîneur, en prise avec le pignon 23,  corresponde au chiffre enregistré. Un disposi  tif de retour à zéro 27 permet de ramener  tous les pignons 23 à leur position d'origine  sur les entraîneurs pour annuler les inscriptions.  



  Les tours de la machine sont transmis, en  même temps, à un arbre 28 portant des man  chons 29 munis de rampes hélicoïdales. Dans  ces rampes sont engagés les ergots de leviers  oscillants 30 qui, ainsi, à chaque tour de la  machine, effectuent, dans le sens correspon  dant à celui de la rotation, un mouvement  d'aller et retour suivant la     flèche    31. Sur cha  cun des arbres carrés 24 peut coulisser un pi  gnon 32, normalement écarté du doigt 33 porté  par le levier oscillant 30 correspondant.  



  Le chariot de totalisateur, indiqué schéma  tiquement par le contour en pointillés 34, com  porte des roues 35 portant chacune, à leur pé  riphérie, une série de chiffres de 0 à 9. Ces  roues tournent autour d'axes parallèles aux ar  bres 24. Chaque roue 35 est solidaire d'un pi  gnon 36 qui engrène avec un pignon 37 porté  en bout de l'arbre carré 24. Chacun des pi  gnons 37 porte un ergot 38 susceptible d'agir  sur un levier oscillant 39 normalement rappelé  par un ressort 40. Lorsque la roue passe de 9  à 0 dans le sens additif, ou de 0 à 9 dans le  sens soustractif, l'ergot 38 repousse le levier  39 correspondant qui, à son tour, par l'intermé  diaire de poussoirs en Z 41, vient pousser le  pignon 32 d'ordre décimal supérieur pour  l'amener sur le trajet du doigt 33 correspon  dant.  



  Ainsi, un nombre dont les chiffres sont ca  ractérisés par la position relative de chacun  des pignons 23 par rapport aux entraîneurs 20  correspondants, se trouve-t-il introduit dans le  totalisateur, soit dans le sens additif, soit dans  le sens soustractif, suivant le sens de rotation  de la machine, par le fait que chacun des ar  bres 24 tourne du nombre de dents correspon  dant à la position de chacun des pignons 23 et  entraîne la roue de totalisateur correspondante.  Lorsque cette roue passe de 0 à 9 ou de 9 à 0  suivant le sens de rotation, le pignon 32, immé  diatement à gauche, est déplacé jusqu'à venir    en prise avec le doigt 33, si bien qu'une unité  supplémentaire se trouve transmise à la roue  située immédiatement à gauche de celle qui  effectue le report.  



  Cette machine connue est complétée de la  manière suivante  A gauche du dernier     entraîneur    Thomas  sont disposés un pignon 42, coulissant sur un  arbre carré 43 dépourvu     d'entraîneur    Thomas,  un poussoir en Z 41a coopérant avec ce pi  gnon et le levier oscillant 30a de report des re  tenues. En face de cet ensemble est fixée une  languette 18 portant une fenêtre 19. A la gau  che de l'arbre 43 est disposé un second arbre  carré 44 portant un pignon     coulissant    45.

   En  regard de ce pignon est disposé un     enregistreur     supplémentaire, c'est-à-dire en l'espèce un en  traîneur 46 qui comporte, vers une de ses ex  trémités, neuf dents 47 et, vers l'autre extré  mité, une dent unique 48, tandis que sa partie  médiane est     lisse.    Grâce à un arbre 49,     cet    en  traîneur     tourne,    par l'intermédiaire d'un ren  voi d'angle 50, de la même façon que les en  traîneurs Thomas de l'enregistreur. Une ma  nette 51, solidaire d'un levier 52, permet de  déplacer en translation, par un bras 53 de ce  levier, le pignon 45 sur l'arbre carré 44.

   On  peut ainsi mettre en prise ce pignon, soit avec  la partie de l'entraîneur 46 comportant neuf  dents, soit avec la dent 48, soit le laisser dé  brayé dans la position médiane. Les trois posi  tions correspondantes sont indiquées par un  index qui se déplace devant des indications 1,  0, 9. Un verrouillage à ressort 54 immobilise  le levier 52 dans la position choisie.  



  Il est facile de se rendre compte que cette  machine fonctionne exactement, au point de  vue résultat, comme celle qui est     illustrée    par  la     fig.    1. En effet, lorsque le pignon 44 est  mis en prise avec les dents 47, la roue de to  talisateur, située à gauche de celle dont la gra  duation apparaît dans la fenêtre 19,     effectue,     à chaque fois, neuf dixièmes de tour dans le  même sens que les autres roues du totalisateur  et cette roue de totalisateur ne reçoit ni ne  transmet de report. Au contraire, la roue située  en face de la fenêtre peut recevoir les reports      additifs ou soustractifs, mais n'est pas en prise  avec un entraîneur.  



  On peut ainsi effectuer les mêmes opéra  tions que celles qui ont été décrites en re  gard des     fig.    5 et 6.  



  Lorsque, dans la machine représentée sur  la     fig.    1, on fait sortir à la fois les dents 15 et  16, comme dans le cas où le pignon 45, sur la       fig.    2, est en prise avec la dent unique 48, la  roue de totalisateur correspondante progresse  d'une unité à chaque fois dans le même sens  que les autres roues du totalisateur, avec cette  seule différence que, dans le cas de la     fig.    1,  cette roue effectue onze dixièmes de tour et,  dans le cas de la     fig.    2, un dixième de tour seu  lement. On peut ainsi effectuer une multiplica  tion en faisant apparaître, dans la partie du to  talisateur, le multiplicateur, en même temps  que les produits partiels successifs s'addition  nent dans la partie droite du totalisateur.  



  Les     fig.    3 et 4 se rapportant à une forme  d'exécution constituée par une     additionneuse     du type à crémaillères arrêtées et à clavier sim  plifié.  



  Les machines de ce genre comportent une  navette (enregistreur) 55 munie de goupilles 56  dont les rangées successives correspondent à  chacun des ordres décimaux et les alignements  à chacun des chiffres de 0 à 9, susceptibles  d'être introduits dans la machine pour chacun  de ces ordres décimaux.  



  L'introduction des chiffres dans la machine  est obtenue au moyen d'un clavier simplifié 57       (fig.    4), c'est-à-dire d'un clavier à dix touches  correspondant aux neuf chiffres significatifs et  au zéro,     s'est-à-dfre    au décalage d'ordre déci  mal sans inscription de     chiffre    significatif.  



  Sous la navette sont disposées des tiges 58  en nombre égal à celui des roues 59 du totali  sateur moins une. En effet, la roue 59a d'extré  mité de gauche de ce totalisateur est destinée  simplement à enregistrer les retenues repor  tées. Les tiges 58 sont articulées sur des sec  teurs circulaires dentés 60 dont chacun engrène  avec un pignon 61 qui, à son tour, engrène avec  une roue de totalisateur 59. De manière con  nue, une telle machine peut comporter, en ou  tre, un dispositif d'impression des résultats.

      Chaque fois que l'on appuie sur une touche  du clavier simplifié 57, en même temps que l'on  enfonce l'une des goupilles 56 d'un des aligne  ments de goupilles, on décale ces alignements  d'une rangée grâce à un mécanisme d'échappe  ment schématisé sur la     fig.    3 par une ancre 62  qui coopère avec une denture 63 de la navette.  



  On sait que, dans de telles machines, la  navette est initialement disposée à droite de  l'ensemble des tiges 58 et que, au fur et à me  sure que les chiffres sont introduits dans l'en  registreur, en l'espèce la navette, dans l'ordre  normal d'énonciation de ces chiffres, cette na  vette se décale, grâce à l'ancre 62, d'autant de .  crans qu'il y a eu de chiffres enregistrés, de telle  sorte que le dernier chiffre inscrit est automati  quement le chiffre des unités, car l'alignement  de goupilles correspondant à ce chiffre inscrit  vient en face de la dernière tige 58 de droite de  la machine.  



  Chacune des tiges 58 comporte, vers son  extrémité, deux dents 58a et 58b     (fig.    4). En  face de l'extrémité de chacune des tiges est dis  posé un cliquet d'arrêt 64 qui comporte trois  branches<I>64a,</I> 64b et 64c. De son côté, la na  vette est munie d'une barrette de butée 65.  



  Lorsque, un nombre ayant été enregistré,  la navette a pris sa position par rapport aux  tiges 58, par basculement d'une rampe 66 de  libération des crémaillères, tous les cliquets  d'arrêt sont libérés. De ce fait, les branches       64c    de tous ces cliquets tendent à venir s'ac  crocher sur les dents 58b des tiges 58     (fig.    4).  Toutefois, en raison du mouvement de la na  vette, la barrette 65 de celle-ci est venue s'in  terposer sur le trajet des branches 64b des     cli-          quets    qui correspondent aux tiges 58 en face  desquelles se trouve la navette.

   Ainsi, les tiges  58 situées au-delà de la navette sont accrochées  par les cliquets et ne peuvent se déplacer, tan  dis que celles qui sont en face de la navette  sont libres de se déplacer. Ces tiges amorcent  donc un mouvement dans le sens de la     flèche     67 sur la     fig.    4, mais ce mouvement est limité,  pour chacune d'elles, par la saillie que forme,  sous la navette, la goupille enfoncée 56 cor  respondante sur laquelle vient buter la dent  58a de la tige 58 intéressée.      Ainsi, on ne transmet à chacun des secteurs  60 qu'un mouvement correspondant à un nom  bre de dents égal au chiffre inscrit dans chacun  des alignements de la navette.  



  Cette machine connue est complétée par  les organes suivants  En premier lieu, la barrette de butée 65  peut coulisser le long de la navette grâce à  une manette 68 et à des ouvertures allongées  69, de telle sorte que cette barrette peut faire  saillie, sur la gauche de cette navette, d'une lon  gueur égale à deux fois la distance comprise  entre deux tiges 58 consécutives. De la sorte,  dans le déplacement de la navette, on empê  che l'action des cliquets d'arrêt 64 pour deux  tiges 58 supplémentaires situées à gauche de  celles qui sont directement intéressées par l'ins  cription du nombre enregistré.    De plus, sous la navette, est prévue une  saillie fixe 70 qui empêche le mouvement de  la tige 58 correspondante au même titre qu'une  touche zéro usuelle.

   Ainsi, la première tige 58,  située à gauche des tiges intéressées par l'ins  cription dans la navette, se trouve-t-elle immo  bilisée à 0. Par conséquent, cette tige ne peut  pas transférer de nombre dans le totalisateur et       1 <  <     roue de totalisateur correspondante ne peut  que recevoir des reports. La tige 58, située im  médiatement à gauche de celle-ci, peut, au con  traire, accomplir une course complète,     c5est-à-          dire    jusqu'à une butée fixe (non représentée)  correspondant au chiffre neuf, de sorte que,  lorsque l'ensemble des tiges 58 est libéré, cette  dernière tige transporte le chiffre 9 dans la  roue correspondante du totalisateur.

      Cependant, dans de telles machines, le to  talisateur est muni d'un système de report gé  néralement constitué par des barrettes 71. Il  convient, en conséquence, pour que cette ma  chine puisse être utilisée de la même manière  que les machines montrées par les     fig.    1 et 2,  que la transmission des reports soit empêchée  dans le totalisateur, au moins en face de la  tige 58 qui accomplit automatiquement, de la  manière indiquée, une course égale à 9. A cette  fin, le bord gauche de la navette comporte un    levier 72 rappelé par un ressort 73, levier qui  porte, à son extrémité, une plaquette 74 venant  en regard des extrémités des barrettes 71.  



  Lorsque ce levier est dans la position mon  trée en trait plein par la figure, le jeu des re  ports est     arrêté    dans le totalisateur dans la par  tie gauche de celui-ci à partir de la roue de to  talisateur située en face de la tige 58 qui ac  complit une course complète. On obtient ainsi,  dans la roue située en face de cette tige, l'in  troduction du chiffre 9 sans report dans les  roues suivantes. Lorsque, au contraire, la pla  quette 74 est abaissée dans la position 74a, la  machine fonctionne en     additionneuse        normale.     



  Le coulissement de la plaquette 65 et le  mouvement du levier 72 sont conjugués par  un mécanisme de verrouillage mutuel. A cette  fin, le levier 72 comporte, vers l'arrière, un pro  longement 75 qui s'étend jusqu'en face de l'ex  trémité de gauche de la barrette coulissante 65.  Celle-ci est pourvue, à son extrémité, d'un  talon 76 qui vient en face du bec 75a du pro  longement 75. Ainsi, il n'est pas possible de  faire glisser, au moyen du levier 68, la bar  rette 65 de deux crans vers la gauche, si l'on  n'a pas, au préalable, exercé, sur le levier 72,  une traction qui abaisse le prolongement 75 et  place la plaquette 74 en position active, autre  ment dit si le dispositif de blocage du report  des retenues n'a pas été rendu actif.

   Inverse  ment, ce dispositif de blocage du report des re  tenues ne peut être maintenu en position active  si la barrette coulissante 65 n'est pas poussée  vers la gauche. En effet, lorsque, ayant abaissé  le prolongement 75 pour permettre le passage  du talon 76, on pousse la barrette 65 vers la  gauche, l'interposition de cette barrette sur le  trajet vertical ascendant du bec 75a empêche,  cette fois, le levier 72 d'obéir au ressort 73 et  le dispositif de blocage des retenues-est main  tenu en position active.  



  La machine ainsi agencée est en mesure  alors d'effectuer les opérations de la manière  décrite en regard des     fig.    5 et 6. Le processus  opératoire est schématisé par la     fig.    7.  



  Au préalable, on remarquera que la fenê  tre 19 est portée par une languette 18 solidaire,      cette fois, de la navette, puisque, dans une telle  machine, c'est l'enregistreur qui se déplace par  rapport au totalisateur qui est fixe.  



  Les chiffres des roues 59 sont visibles sur  la machine à travers une fenêtre fixe 77 par  rapport à laquelle, sur     la_fig.    7, les tiges 58 sont  schématisées par des lignes verticales pointil  lées.    Initialement     (fig.    7a), la navette 55 est en  tièrement dégagée, vers la droite, des tiges 58,  et la fenêtre 19 se trouve en face du premier  zéro de droite du totalisateur dont toutes les  roues sont initialement à 0.    Soit à     effectuer,    comme précédemment, la  multiplication de 16 par 12.  



  Les     chiffres    1 et- 2 sont successivement  frappés sur le clavier réduit     @    57. A chaque  frappe, la navette 55 se décale d'un cran vers  la gauche. Pour porter le     chiffre    12, ainsi ins  crit, vers la gauche du     totalisateur,    l'opérateur  frappe un certain nombre de fois successives  la touche zéro jusqu'à ce que la fenêtre 19 par  vienne en face de la dernière roue de gauche  du totalisateur, à savoir celle qui n'est pas re  liée à une tige 58. Ces différentes opérations  sont schématisées sur la     fig.    7a.  



  En appuyant sur la touche d'addition, l'ins  cription portée dans la navette est transportée  dans le totalisateur et celui-ci porte alors les       chiffres    indiqués par la partie supérieure de la       fig.    7b. Dans ce mouvement, la navette a re  pris sa position initiale à l'extrême droite du  totalisateur. L'extrémité de gauche de la bar  rette coulissante 65 étant alors située au-delà  de la dernière tige de gauche 58, l'agencement  complémentaire décrit n'a pas pu avoir d'in  fluence sur l'inscription dans le totalisateur.  



  De manière analogue, on porte alors dans  le totalisateur le multiplicande en frappant suc  cessivement les chiffres 1 et 6 puis un cer  tain nombre de zéros jusqu'à ce que la fenê  tre 19 soit venue en regard du premier zéro  situé à droite du multiplicateur porté dans le  totalisateur. A ce moment, la navette est, par  rapport au totalisateur, dans la position relative  schématisée en bas de la     fig.    7b, c'est-à-dire    qu'en face de la fenêtre 19, la butée 70 immo  bilise la tige 58 correspondante, tandis que la  tige 58 située immédiatement à gauche de  celle-ci est susceptible de transporter le chif  fre 9 dans la roue correspondante du totalisa  teur. Ces possibilités sont indiquées par les  chiffres en pointillés 9 et 0 qui sont virtuelle  ment inscrits dans la navette.  



  En appuyant alors sur la touche de réitéra  tion une première fois, le nombre inscrit dans  le totalisateur devient celui qui est indiqué par  la     fig.    7c. En appuyant une seconde fois, on ob  tient le résultat montré par la     fig.    7d, autre  ment dit le chiffre des unités du multiplicateur  s'est trouvé annulé. On frappe alors sur la  touche zéro du clavier, ce qui décale la na  vette d'un cran vers la gauche     (fig.    7e). Il suf  fit alors d'appuyer une fois sur la touche de  réitération pour annuler le chiffre des dizaines.  Le multiplicateur étant annulé, le produit 192  apparaît dans le totalisateur.  



  Afin d'éviter, lors du retour de la navette  vers l'extrême droite de la machine, que la bu  tée 70 se trouve interposée sur le trajet de la  dernière tige 58 de droite de la machine, ce  qui gênerait le retour à zéro de cette tige, la  denture 63 comporte une première dent 63a  de dimensions supérieures à celles des dents  suivantes. Vers la fin de la course vers la droite  de la navette, la butée 70 est ainsi écartée de  la droite de la première tige 58.  



  Comme il est indiqué sur la     fig.    3, la ma  chine peut être complétée pour permettre, au  lieu du transport systématique du chiffre 9, le  transport systématique du chiffre 1, par la tige  58 située immédiatement à gauche de celle qui  se trouve en regard de la butée 70.  



  A cette fin, la navette comporte un bouton  supplémentaire 78 soumis à un ressort de rap  pel 79. L'extrémité de la tige 80 de ce bouton  peut agir sur un levier 81 coudé en forme  d'étrier. Ce levier est lui-même soumis à un  ressort en fil élastique 82 qui tend à le main  tenir relevé. La branche 81a, lorsqu'on presse  sur le bouton 78, est donc susceptible de s'in  terposer sur le trajet de la tige 58 située immé  diatement à gauche de celle qui est en regard      de la butée 70 pour limiter la course de cette  tige à l'inscription du chiffre 1.  



  Comme précédemment, la     manoeuvre    du  bouton 78 est subordonnée au déplacement de  la barrette coulissante 65. En effet, le levier  81 comporte, au-delà de son axe d'articulation  83, une encoche 84.     Lorsque    la barrette 65 est  repoussée vers la droite, les ressorts de rappel  79 et 82 empêchent le levier 81 d'être maintenu  dans sa position basse. Par contre, si, ayant ap  puyé sur ce bouton 78, on déplace alors la  barrette 65, le bord de la plaquette pénètre  dans l'encoche 84, ce qui maintient le levier  81 en position basse.  



  Bien entendu, comme précédemment, le  mouvement vers la gauche de la barrette 65 ne  peut être obtenu que si l'on a, au préalable, ac  tionné le levier 72 qui la verrouille et com  mande le dispositif de blocage des retenues.



      Accounting machine The present invention relates to an accounting machine of the adding type, capable of carrying out multiplications by repeated additions, or conversely divisions by repeated subtractions.



  Such machines have a totalizer and a recorder movable with respect to one another, the recorder being provided with registration or ganes aligned and regularly spaced, to represent the digits inputted into the machine and for transfer these numbers to the totalizer.



  In such a machine, the number entered in the recorder is transferred, into the totalizer, by one revolution of the machine, either once in the case of an addition, or a number of times equal to the multiplier for a multiplication. .



  When a multiplication is carried out with a simple adding accounting machine, the number of successive turns which corresponds to the value of the multiplier must be counted by the operator and this number, not recorded by the machine, is difficult to verify.



  The adding accounting machines arranged as multipliers, on the contrary, include an annex tachometer which shows the number of revolutions carried out, or else, the multiplier being recorded in advance in this rev counter, the machine performs at- automatically the number of revolutions required which results in the return to zero of this rev counter.



  This convenience leads to a complication of the machine, all the more important as the multipliers can be of a decisively higher order, since the tachometer totalisers must have a corresponding number of wheels.



  In the case of division, if we operate on a simple adding accounting machine, the quotient is not materialized and must be evaluated by the operator. In an adding accounting machine arranged to multi fold and divide, the quotient appears in the tachometer. However, in both cases, an additional difficulty arises, mainly in automatic machines.



  We know, in fact, that, in adding accounting machines arranged to multiply and divide, the division is carried out as follows: for each of the decimal orders, starting with the highest, the divider is subtracted from the dividend until the machine encounters an impossible subtraction, which results in the appearance of a series of 9s to the left of the number entered in the totalizer. In hand-operated machines, the operator can immediately go back as soon as the first digits 9 appear to the left of the apparent number in the totalizer,

   while, in automatic machines, they are not engaged in the opposite direction, to cancel the erroneous operation that they have undertaken, only when the last left wheel of the totalizer has reached the number 9 by the set of successive subtractive reports. This results in a significant loss of time and wear and tear on the machine.



  The accounting machine according to the invention is characterized in that the recorder is arranged immediately to the left of the normal recording device located furthest to the left, so as not to transmit a figure to the totalizer, but comprises , two rows to the left of the normal recording device located furthest to the left of this recorder, an additional recording device arranged to transfer, into the corresponding wheel of the totalizer, at least the number nine, in an analogous manner Logue to that according to which the normal recording devices transfer the number which they contain to the other wheels of the totalizer, and in that the machine is, moreover, arranged to prevent the transfer of the deductions into the totalizer,

   at least at this additional recording device, and that it is provided with an indicator identifying the totalizer wheel which corresponds to the location between the normal recording device located furthest to the left and the 'additional registration body.



  Thus, whenever the recorder transfers its contents to the right side of the totalizer, the totalizer wheel engaged with the additional recording member moves nine teeth (either in the additive direction or in the subtractive) and, as this wheel cannot ensure a transfer of restraint, said wheel only performs, each time in one of its directions of rotation, nine tenths of a turn, which is equivalent to a rotation of one tenth of a turn in the other way.



  Consequently, in the case of a turn in the additive direction, the figure on this wheel is reduced by one unit, while, in the case of a turn in the subtractive direction, this figure is increased. one unit. In other words, this totalizer wheel operates as a decreasing revolution counter in the case of a multiplication, and as a progressive rev counter in the case of a division.



  Thus, by the only cooperation of the recorder and the totalizer, in their relative movement, at each revolution of the machine, we obtain directly, in the left part of the totalizer, the recording of the revolutions made by the machine, that is to say the control of the multiplier by progressive erasure of this multiplier if it is carried to the left of the multiplicand in the totalizer, or the gradual appearance of the quotient to the left of the dividend if it is carried in the totalizer.



  In addition, the embodiments of the invention are simpler when the totalizer does not include its own carry-forward mechanism and when these transfers are carried out by the recorder itself. Indeed, in the opposite case, it is necessary to provide an auxiliary device which immobilizes the device for transferring the deductions of the totalizer, at least in front of the additional recorder.



  The embodiments comprising a totalizer which can be shifted relative to the recorder allow the full capacity of this totalizer to be used.



  Indeed, during the multiplication, in the right part of this totalizer, the number written can grow in decimal order, while the erasing of the successive digits of the multiplier, progressing from right to left, frees the wheels of the totalizer capable of receiving the product figures.



  Conversely, in the division, the number of significant digits of the quotient can increase in the left part of the totalizer, because the successive remainders of the dividend become smaller.



  The indicator is preferably constituted by a window which frames the visible figure of the corresponding totalizer wheel. In the embodiments with a fixed recorder and movable totalizer, this indicator is also fixed, while in the embodiments with a movable recorder with respect to the totalizer, itself fixed in the machine, this indicator integral with the recorder moves along the totalizer.



  In an advantageous embodiment, it is possible to cancel the action of the additional recording member. This cancellation can be achieved by causing the additional recorder to transfer the number 10 instead of the number 9, so that the totalizer wheel completes a full revolution and indicates the same number after each revolution.



  This operation is used for simple addition or subtraction, or before using the multiplication machine for the introduction of the multiplier in the left part of the totalizer.



  In another embodiment, it is possible to transfer, by the additional recording device, either the number 1 or the number 11.



  In this case, the corresponding totalizer wheel advances by one unit in the ad ditive direction during the multiplication, and in the subtractive direction during the division. The left part of the totalizer then functions as a direct tachometer and makes it possible to display, as a check, the multiplier in the left part of the totalizer or to make the quotient disappear in the event of a division for the verification of the latter.



  Note, however, 1.) that, in this case, it is not possible to directly show the quotient of the division, 2.) that, in the multiplication, the totalizer cannot be used with its full capacity, because the multiplier and the successive sums of the partial products up to the final product are entered, at the same time, in increasing decimal orders in the totalizer.



  Certain embodiments may be adding-type accounting machines, capable of automatically performing the multiplications and divisions.



  In fact, in the multiplication by erasure of the successive digits of the multiplier, the offset of the recorder must be effected when the totalizer wheel, located opposite the additional recording member, has returned to zero; the offset of the recorder and the series of revolutions of the latter can therefore be controlled by an engagement or release device reacting during the zero crossing of the totalizer wheel in question.



  In the division, the reversal of the movement of the machine intended to erase the last erroneous subtraction operation can be triggered by the overhaul of the wheel if killed opposite the indicator. The number of wheels of the totalizer on which appears, in the totalizer, the number nine, is therefore much smaller than in usual machines and as, as the writing of the quotient progresses, the recorder progresses to the right of the totalizer, the number of wheels on which the number 9 is likely to appear is increasingly reduced. This results in an appreciable gain in the duration of the division operations.

      The accompanying drawing shows, by way of example, three embodiments of the machine forming the subject of the invention.



  Fig. 1 shows a first embodiment consisting of a comp table machine of the Odhner wheel type.



  Fig. 2 shows a second embodiment consisting of a comp table machine of the Thomas coach type.



  Fig. 3 shows a third embodiment consisting of a comp table machine of the type called 'with stopped racks.



  Fig 4 is a side view of the machine shown in Fig 3.



  Fig. 5 illustrates the execution of a multiplication by means of machines such as those of FIGS. 1 and 2.



  Fig. 6 illustrates the execution of a division on these same machines. Finally, fig. 7 illustrates the execution of the same multiplication on the machine shown in FIGS. 3 and 4. Figs. 1 to 4 represent only the organs necessary for the understanding of the invention. The other members, not shown, are identical to those of the usual machines.



  The machine shown in fig. 1 comprises a frame 1 supporting a certain number of coaxial Odhner wheels of the usual type, of which the last 2, located furthest to the left in the case of a normal recorder, is only represented. In addition, in this figure, the various members have, for clarity, been shown separated from each other.

      It will be recalled that an Odhner wheel is essentially constituted by a disc provided, at its periphery, with retractile teeth 3 and, inside, with a ramp intended to make these teeth protrude, which can be maneuver by means of a second disc 4 attached to the disc 2. This disc 4 comprises a cursor 4a whose position thus determines the number of teeth 3 projecting on the disc, in other words the number recorded in the wheel. Each disc comprises, in addition, two lugs 5a and 5b intended to ensure the transfers, the first in the case of addition, the second in the case of subtraction.

      We know, in fact, that these lugs are movable in the direction of the axis of the wheels against springs and that their translation can be ensured by means of a part 6 called a horse's head, provided with two ramps, one on its upper face and the other on its lower face, to ensure the axial displacement, to the left, of these lugs when the corresponding totalizer wheel goes from zero to nine, or vice versa, so that these pins then feel the higher decimal order totalizer wheel move forward or backward one tooth.



  In such a machine, the totalizer 7 can slide parallel to the axis of the Odhner wheels. This totalizer comprises intermediate pins 8 rotating on an axis 9 and engaging the teeth and lugs of Odhner's wheels and meshing with pins 10 of the wheels 11 of the actual totalizer, a number of which is readable at through a window 7a of the frame. The totalizer comprises a certain number of sets analogous to that which has just been described, each of which comprises a pinion 8 ', 8 ", etc., and a wheel 11", etc <B> ... </B>



  When the machine is made to complete a revolution, the teeth 3 of the Odhner wheels, made active by the recording of a number, act on one of the pinions 8, 8 ', etc., and , consequently, on the wheels 11, 11 ', etc., of the totalizer, so as to transport, in this totalizer, the number contained in the recorder.



  If the wheels 2 turn in the direction of the arrow F, the number carried in the recorder is added to that which already existed in the totalizer, while, if the wheels 2 turn in the direction of the arrow F ', this number is subtracted.



  When a wheel 11, <B> Il '. </B> etc. of totalizer goes from 9 to 0, in the direction of addition, or from 0 to 9, in the direction of subtraction, by the set of organs not shown the corresponding horse head 6 is introduced on the path of the wheel 2 which is then engaged with the corresponding pinion 8, which causes a displacement, to the left, of one of the lugs 5a or 5b according to the direction of rotation and, consequently, the action of this lug on the pin located immediately to the left, for example the pinion 8 'in the case of the figure, which causes the advance or retreat of one unit of the totalizer wheel located immediately to the left, in other words the carryover of addition or subtraction deduction according to the direction of rotation of the machine.



  The machine whose description has just been recalled therefore comprises 1.) A fixed recorder provided with a certain number of recording members, each of which has a number of active teeth equal to that of the figure entered therein.



  2.) A totalizer that can be moved in translation with respect to the recorder, this totalizer not including its own device for carrying the deductions, the latter being carried by the recording devices (pins <I> 5a, 5b) . </I>



  The machine which has just been described is completed, to the left of the last recording device 2, by a disc 12 devoid of teeth which constitutes a spacer of the thickness of one of said recording devices, and by an additional recording member consisting of a second disc 13, similar to an Odhner wheel, but which is provided, at its periphery, with nine fixed teeth 14. Two complementary teeth 15 and 16, of the retractile type, may optionally be added to this disc, in the manner of the teeth of Odhner's wheels, by the operation of the slider 17a of a disc 17.

   In addition, the frame 1 of the machine comprises a fixed tab 18, provided with a window 19 which is located to the right of the said 12, that is to say with free space whose width is equal to the thickness of a recording organ which is between the last organ on the left 2 and the additional recording organ.



  The realization of a multiplication, illustrated by fig. 5, with the machine which has just been described, will make its operation clearly understood.



  This is the product of 16 (multiplicand) by 12 (multiplier).



  The first operation is to register the multiplier 12 towards the left end of the totalizer. To this end, the totalizer is brought, with respect to the normal wheels 2 of the recorder, so that the last wheel of this totalizer is opposite the last left wheel 2 of the recorder. The multiplier, 12 in this case, is carried in the recorder with its last. left-hand figure in the last left-hand Odhner wheel, so that the arrangement shown schematically in fig. 5a. The last two wheels on the left of the recorder contain the digits 1 and 2 respectively, the next ones are at 0 and the disc 13 (additional recording device) is not engaged with any totalizer wheel.



  By turning the machine in the ad ditive direction, the number 12 appears to the left of the totalizer. The number 12 is then erased from the registrar and the multiplicand, 16 in this case, is entered there in the same way as for the multiplier (fig. 5b). The totalizer is then shifted to the left (FIG. 5c), so that window 19 is opposite the first zero if killed to the right of the recorded multiplier.

   In this position, the last two wheels on the left 2 which contain the number 16 are in engagement with the two totalizer wheels located to the right of the window, the disc 12 is in front of this window 19 and the disc 13 is in engagement with the totalizer wheel bearing the units digit (2) of the multiplier.



  If the machine is then made to make one turn in the additive direction (fig. 5d), the multiplier 16 enters the totalizer to the right of window 19, while the number 9 is added to the units digit of the multiplier. but, as this addition is carried out without transfer since the disc 13 does not have transfer members (pins 5a and 5b), it is the number 11 which appears instead of the number 21 in the left part of the totalizer; in other words, everything happens as if the totalizer wheel, located opposite the wheel 13, had turned in the direction subtractive by one unit.



  By a second rotation in the additive direction, the units digit of the multiplier is canceled and, to the right of window 19, the partial product of the multiplicand by the units digit of the multiplier appears (fig. 5e).



  There is thus a control of the accuracy of the number of revolutions made by the machine by canceling this figure of the multiplier.



  To continue the multiplication, the totalizer is then shifted by one unit to the right (fig. 5f), which introduces the multiplicand into this totalizer with the immediately higher decimal order. In the example chosen, a single revolution of the machine then cancels the last figure (1) visible to the left of the totalizer, and the product appears to the right of window 19.



  In the example illustrated, no carryover was transmitted to disk 12. It is easy to realize that this carryover, in a multiplication, would have been at most 9 and that it suffices, therefore, to provide a single separation interval in the totalizer between the multiplier and the partial products of the multiplicand at each of the decimal orders. The corresponding totalizer wheel is indicated by window 19.



  The same arrangement allows, as shown in fig. 6, to carry out the divisions. Or, in this case, to divide 192 (dividend) by 16 (divisor).



  This time, as shown in fig. 6a, the dividend 192 is entered in the totalizer, to the right of window 19, this window being arranged such that at least one wheel remains available to the left of this window in the totalizer. Without special precautions, the disc 13, comprising nine teeth, would transport, in the totalizer, in the wheel situated to the left of the window 19, the number 9, which would distort the subsequent result. It is therefore necessary, at the time of the registration of the dividend (192) to act on the cursor 17a of the disc 13, so as to make the tooth 15 protrude on this disc.

    At this moment, the entry of 192 in the totalizer, in the additive sense, causes the number 10 to be entered to the left of window 19, so that this wheel makes a complete revolution and returns to 0. The dividend being thus entered in the totalizer, the divider (16) is introduced into the recorder, facing the highest decimal order corresponding to the possible subtraction, taking the precaution of erasing tooth 15, so that the disc 13 does not has more than nine teeth. The initial situation is shown in the diagram in FIG. 6b.



  We then make a machine turn in the subtractive direction (fig. 6c). In the right part of the totalizer 160 is subtracted from 192, while in the left part 9 is subtracted from 10 so that the number 1 appears, thus registering the first turn of the machine.



  The machine is then made a second turn in the subtractive direction, in other words an attempt is made to subtract 160 from the remainder 32 obtained after the first subtraction. As this operation is impossible by the set of postponements, the number 9 appears in window 19, which informs the operator of this impossibility. All that remains for the latter to do is to go back to cancel this erroneous operation (fig 6e), which restores the situation in fig. 6c.

    The totalizer is then shifted by a decimal order by a movement to the left of it and two successive subtractions (fig. 6g and 6h) cancel the partial remainder 32 and, at the same time, reveal the second signi ficient of the quotient, namely the number 2, to the left of window 19.



  We thus realize that the significant figures of the quotient appear one after the other in the left part of the totalizer, as we shift the latter, while the partial remains, as we go. as they decrease, move to the right of this totalizer. In the case of an irrational quotient, it is thus possible to obtain a number of significant figures equal to that of the totalizer wheels minus one, namely that which is occupied by the window 19.



  Fig. 2 shows an embodiment in which the recorder is of the Thomas trainer type.



  It is known that a Thomas trainer, one of which is indicated by the number 20, has, on a cylindrical drum, a series of nine teeth 20a all extending over a different length of the drum. All the coaches simultaneously perform a complete revolution on each revolution of the machine thanks to a shaft 21 and to angle pinions 22. In front of each of the Thomas coaches is placed a pin 23 capable of sliding along a square shaft 24. The position of the pinion 23 along the cylinder 20, which determines the number of active teeth of the driver, can be chosen by means of a cam 25 provided with notches 25a and ramps 25b of length gradually increasing.

   In front of each of the ram pes are arranged the keys of the writer, one of which is shown at 26. Due to the progressively increasing length of the ramps 25b, the depression of a key 26 to the bottom of the corresponding notch causes a translation of the cam 25 proportional to the recorded figure. This translation of the cam 25 ensures the displacement of the pinion 23 along the driver, so that this displacement is such that the number of teeth 20a of this driver, in engagement with the pinion 23, corresponds to the recorded figure. A return-to-zero device 27 makes it possible to return all the pinions 23 to their original position on the coaches in order to cancel the registrations.



  The revolutions of the machine are transmitted, at the same time, to a shaft 28 carrying sleeves 29 provided with helical ramps. In these ramps are engaged the lugs of the oscillating levers 30 which thus, on each revolution of the machine, perform, in the direction corresponding to that of the rotation, a back and forth movement according to the arrow 31. On each one square shafts 24 can slide a pin 32, normally separated from the finger 33 carried by the oscillating lever 30 corresponding.



  The totalizer carriage, indicated schematically by the dotted outline 34, comprises wheels 35 each carrying, at their periphery, a series of numbers from 0 to 9. These wheels turn around axes parallel to the ar bers 24. Each wheel 35 is integral with a pin 36 which meshes with a pinion 37 carried at the end of the square shaft 24. Each of the pins 37 carries a lug 38 capable of acting on an oscillating lever 39 normally returned by a spring. 40. When the wheel goes from 9 to 0 in the additive direction, or from 0 to 9 in the subtractive direction, the lug 38 pushes the corresponding lever 39 which, in turn, by the intermediary of Z-shaped pushers 41 , pushes the pinion 32 of higher decimal order to bring it onto the path of the corresponding finger 33.



  Thus, a number, the figures of which are characterized by the relative position of each of the pinions 23 with respect to the corresponding coaches 20, is introduced into the totalizer, either in the additive direction or in the subtractive direction, according to the direction of rotation of the machine, in that each of the shafts 24 rotates by the number of teeth corresponding to the position of each of the pinions 23 and drives the corresponding totalizer wheel. When this wheel goes from 0 to 9 or from 9 to 0 depending on the direction of rotation, the pinion 32, immediately to the left, is moved until it engages with the finger 33, so that an additional unit is found. transmitted to the wheel immediately to the left of the one performing the transfer.



  This known machine is completed as follows To the left of the last Thomas trainer are arranged a pinion 42, sliding on a square shaft 43 without Thomas trainer, a Z-shaped pusher 41a cooperating with this pin and the oscillating lever 30a of transfer re held. In front of this assembly is fixed a tab 18 carrying a window 19. To the left of the shaft 43 is arranged a second square shaft 44 carrying a sliding pinion 45.

   Opposite this pinion is arranged an additional recorder, that is to say in this case a trainer 46 which comprises, towards one of its ends, nine teeth 47 and, towards the other end, a tooth unique 48, while its middle part is smooth. Thanks to a shaft 49, this trainer turns, by means of an angle transmission 50, in the same way as the Thomas trainers of the recorder. A net ma 51, integral with a lever 52, makes it possible to move in translation, by an arm 53 of this lever, the pinion 45 on the square shaft 44.

   This pinion can thus be engaged, either with the part of the driver 46 comprising nine teeth, or with the tooth 48, or to leave it disengaged in the middle position. The three corresponding positions are indicated by an index which moves in front of indications 1, 0, 9. A spring lock 54 immobilizes the lever 52 in the chosen position.



  It is easy to see that this machine works exactly, from the point of view of result, like the one illustrated in fig. 1. In fact, when the pinion 44 is engaged with the teeth 47, the adjusting wheel, located to the left of the one whose gra duation appears in the window 19, performs, each time, nine tenths of a turn in the same direction as the other totalizer wheels and this totalizer wheel neither receives nor transmits a carry. On the contrary, the wheel located in front of the window can receive the additive or subtractive transfers, but is not engaged with a trainer.



  The same operations can thus be carried out as those which have been described with reference to FIGS. 5 and 6.



  When, in the machine shown in FIG. 1, both teeth 15 and 16 are brought out, as in the case where pinion 45, in FIG. 2, is engaged with the single tooth 48, the corresponding totalizer wheel advances by one unit each time in the same direction as the other totalizer wheels, with the only difference that, in the case of FIG. 1, this wheel performs eleven tenths of a turn and, in the case of FIG. 2, only one tenth of a turn. It is thus possible to carry out a multiplication by making the multiplier appear in the part of the totalizer, at the same time as the successive partial products are added in the right part of the totalizer.



  Figs. 3 and 4 relating to an embodiment consisting of an adding machine of the type with stopped racks and a simplified keyboard.



  Machines of this type include a shuttle (recorder) 55 provided with pins 56 whose successive rows correspond to each of the decimal orders and the alignments to each of the digits from 0 to 9, which may be introduced into the machine for each of these decimal orders.



  The introduction of the digits into the machine is obtained by means of a simplified keyboard 57 (fig. 4), that is to say of a keyboard with ten keys corresponding to the nine significant digits and to the zero. ie to the decisive order shift without entering a significant digit.



  Under the shuttle are arranged rods 58 in a number equal to that of the wheels 59 of the totalizer minus one. In fact, the wheel 59a at the end of the left of this totalizer is intended simply to record the reported deductions. The rods 58 are articulated on toothed circular sec tors 60 each of which meshes with a pinion 61 which, in turn, meshes with a totalizer wheel 59. As is known, such a machine may include, or be, a device. printout of the results.

      Each time that a key of the simplified keyboard 57 is pressed, at the same time that one of the pins 56 of one of the pin alignments is pressed, these alignments are shifted by a row by means of a mechanism exhaust system schematically in FIG. 3 by an anchor 62 which cooperates with a toothing 63 of the shuttle.



  It is known that, in such machines, the shuttle is initially arranged to the right of the set of rods 58 and that, as and when the figures are introduced into the registrar, in this case the shuttle, in the normal order of enunciation of these figures, this ship shifts, thanks to the anchor 62, by as much. notches that there have been recorded digits, so that the last digit inscribed is automatically the ones digit, because the pin alignment corresponding to this inscribed digit comes in front of the last rod 58 from the right of the machine.



  Each of the rods 58 comprises, towards its end, two teeth 58a and 58b (FIG. 4). Opposite the end of each of the rods is placed a stop pawl 64 which has three branches <I> 64a, </I> 64b and 64c. For its part, the boat is equipped with a stop bar 65.



  When, a number having been recorded, the shuttle has taken its position relative to the rods 58, by tilting a ramp 66 for releasing the racks, all the stop pawls are released. Therefore, the branches 64c of all these pawls tend to hook onto the teeth 58b of the rods 58 (FIG. 4). However, due to the movement of the shuttle, the bar 65 of the latter has come to rest on the path of the branches 64b of the pawls which correspond to the rods 58 in front of which the shuttle is located.

   Thus, the rods 58 located beyond the shuttle are hooked by the pawls and cannot move, tan say that those which are in front of the shuttle are free to move. These rods therefore initiate a movement in the direction of arrow 67 in FIG. 4, but this movement is limited, for each of them, by the projection formed, under the shuttle, by the corresponding depressed pin 56 on which the tooth 58a of the rod 58 concerned abuts. Thus, only a movement corresponding to a number of teeth equal to the number inscribed in each of the alignments of the shuttle is transmitted to each of the sectors 60.



  This known machine is completed by the following members First, the stop bar 65 can slide along the shuttle thanks to a lever 68 and elongated openings 69, so that this bar can protrude, on the left of this shuttle, with a length equal to twice the distance between two consecutive rods 58. In this way, in the movement of the shuttle, the action of the stop pawls 64 is prevented for two additional rods 58 located to the left of those which are directly concerned by the inscription of the recorded number. In addition, under the shuttle, a fixed projection 70 is provided which prevents the movement of the corresponding rod 58 in the same way as a usual zero key.

   Thus, the first rod 58, located to the left of the rods interested in registration in the shuttle, is immobilized at 0. Consequently, this rod cannot transfer a number into the totalizer and 1 < <corresponding totalizer wheel can only receive reports. The rod 58, located immediately to the left thereof, can, on the contrary, complete a complete stroke, that is to say up to a fixed stop (not shown) corresponding to the number nine, so that, when the set of rods 58 is released, this last rod carries the number 9 in the corresponding wheel of the totalizer.

      However, in such machines, the to talisator is provided with a transfer system generally constituted by bars 71. It is therefore appropriate that this machine can be used in the same way as the machines shown by the machines. fig. 1 and 2, that the transmission of transfers is prevented in the totalizer, at least in front of the rod 58 which automatically performs, in the manner indicated, a stroke equal to 9. To this end, the left edge of the shuttle has a lever 72 returned by a spring 73, which lever carries, at its end, a plate 74 coming opposite the ends of the bars 71.



  When this lever is in the position shown in solid lines in the figure, the play of the re ports is stopped in the totalizer in the left part of it from the totalizer wheel located in front of the rod 58 which completes a complete race. Thus, in the wheel located in front of this rod, the number 9 is introduced without transfer to the following wheels. When, on the contrary, the plate 74 is lowered to the position 74a, the machine operates as a normal adder.



  The sliding of the plate 65 and the movement of the lever 72 are combined by a mutual locking mechanism. To this end, the lever 72 comprises, towards the rear, a pro longing 75 which extends to opposite the left end of the sliding bar 65. The latter is provided at its end with a 'a heel 76 which comes in front of the spout 75a of the protrusion 75. Thus, it is not possible to slide, by means of the lever 68, the rette bar 65 of two notches to the left, if one does not 'has not previously exerted, on the lever 72, a traction which lowers the extension 75 and places the plate 74 in the active position, in other words if the device for blocking the carry forward has not been made active.

   Conversely, this device for blocking the carry forward cannot be kept in the active position if the sliding bar 65 is not pushed to the left. Indeed, when, having lowered the extension 75 to allow the passage of the heel 76, the bar 65 is pushed to the left, the interposition of this bar on the upward vertical path of the spout 75a prevents, this time, the lever 72 d 'obey the spring 73 and the retainer locking device is hand held in the active position.



  The machine thus arranged is then able to perform the operations in the manner described with reference to FIGS. 5 and 6. The operating process is shown schematically in FIG. 7.



  Beforehand, it will be noted that the window 19 is carried by a tab 18 integral, this time, with the shuttle, since, in such a machine, it is the recorder which moves relative to the totalizer which is fixed.



  The digits of the wheels 59 are visible on the machine through a fixed window 77 with respect to which, on the_fig. 7, the rods 58 are shown schematically by vertical dotted lines. Initially (fig. 7a), the shuttle 55 is completely free, to the right, from the rods 58, and the window 19 is located opposite the first zero on the right of the totalizer, all of the wheels of which are initially at 0. Either to be carried out , as before, the multiplication of 16 by 12.



  The numbers 1 and - 2 are successively typed on the reduced keypad @ 57. With each keystroke, the shuttle 55 shifts one notch to the left. To bring the number 12, thus written, to the left of the totalizer, the operator presses the zero key a number of successive times until window 19 comes opposite the last left wheel of the totalizer, namely that which is not linked to a rod 58. These various operations are shown diagrammatically in FIG. 7a.



  By pressing the addition key, the entry carried in the shuttle is transported to the totalizer and the latter then bears the figures indicated by the upper part of fig. 7b. In this movement, the shuttle has taken its initial position to the far right of the totalizer. The left end of the sliding bar 65 then being located beyond the last left rod 58, the complementary arrangement described could not have had any influence on the entry in the totalizer.



  Similarly, the multiplicand is then carried into the totalizer by successively hitting the digits 1 and 6 then a certain number of zeros until the window 19 has come opposite the first zero located to the right of the carried multiplier. in the totalizer. At this moment, the shuttle is, with respect to the totalizer, in the relative position shown diagrammatically at the bottom of FIG. 7b, that is to say that in front of the window 19, the stop 70 immobilizes the corresponding rod 58, while the rod 58 located immediately to the left thereof is capable of carrying the figure 9 in the corresponding wheel of the totalizer. These possibilities are indicated by the dotted figures 9 and 0 which are virtually inscribed in the shuttle.



  By pressing the repeat key for the first time, the number entered in the totalizer becomes the one indicated in fig. 7c. By pressing a second time, the result shown in FIG. 7d, in other words the ones digit of the multiplier has been canceled. You then hit the zero key on the keyboard, which shifts the na vette one notch to the left (fig. 7e). It was then sufficient to press the repeat key once to cancel the tens digit. The multiplier being canceled, the product 192 appears in the totalizer.



  In order to prevent, when the shuttle returns to the extreme right of the machine, that the stop 70 is interposed on the path of the last rod 58 on the right of the machine, which would hamper the return to zero of this rod, the toothing 63 comprises a first tooth 63a of larger dimensions than those of the following teeth. Towards the end of the race to the right of the shuttle, the stop 70 is thus moved away from the right of the first rod 58.



  As indicated in fig. 3, the machine can be supplemented to allow, instead of the systematic transport of the number 9, the systematic transport of the number 1, by the rod 58 located immediately to the left of that which is located opposite the stop 70.



  To this end, the shuttle comprises an additional button 78 subjected to a return spring 79. The end of the rod 80 of this button can act on a lever 81 bent in the form of a stirrup. This lever is itself subjected to an elastic wire spring 82 which tends to hold it up. The branch 81a, when the button 78 is pressed, is therefore likely to land on the path of the rod 58 located immediately to the left of that which is opposite the stop 70 to limit the travel of this rod when the number 1 is written.



  As before, the operation of the button 78 is subject to the movement of the sliding bar 65. In fact, the lever 81 comprises, beyond its hinge axis 83, a notch 84. When the bar 65 is pushed to the right , the return springs 79 and 82 prevent the lever 81 from being maintained in its lower position. On the other hand, if, having pressed on this button 78, the bar 65 is then moved, the edge of the plate enters the notch 84, which maintains the lever 81 in the low position.



  Of course, as before, movement to the left of the bar 65 can only be obtained if the lever 72 has been actuated beforehand which locks it and controls the device for locking the retainers.

 

Claims (1)

REVENDICATION Machine comptable du type additionneuse, comportant un totalisateur et un enregistreur déplaçables l'un par rapport à l'autre, l'enregis treur étant pourvu d'organes d'enregistrement alignés et régulièrement espacés, pour repré senter les chiffres d'un nombre introduit dans la machine et pour transférer ces chiffres dans le totalisateur, caractérisée en ce que ledit en registreur est agencé, immédiatement à la gau che de l'organe d'enregistrement normal situé le plus à gauche, de façon à ne pas transmettre de chiffre au totalisateur, mais comporte, à deux rangs à gauche de l'organe d'enregistre ment normal situé le plus à gauche de cet enre gistreur, un organe d'enregistrement supplémen taire agencé pourtransférer, CLAIM Accounting machine of the adding type, comprising a totalizer and a recorder which can be moved relative to one another, the recorder being provided with recording members aligned and regularly spaced, to represent the digits of a number introduced into the machine and to transfer these digits into the totalizer, characterized in that said recorder is arranged, immediately to the left of the normal recording device located furthest to the left, so as not to transmit a digit to the totalizer, but comprises, two rows to the left of the normal recording device situated furthest to the left of this recorder, an additional recording device arranged to transfer, dans lazone corres pondante du totalisateur, au moins le chiffre 9, de façon analogue à celle suivant laquelle les orga nes d'enregistrement normaux transfèrent le nom bre qu'ils contiennent aux autres roues du totalisateur, et en ce que la machine est, en outre, agencée pour empêcher le transfert des retenues dans le totalisateur, au moins au ni veau de cet organe d'enregistrement supplé mentaire, et qu'elle est pourvue d'un indicateur identifiant la roue de totalisateur qui corres pond à l'emplacement situé entre l'organe d'en- registrement normal situé le plus à gauche et l'organe d'enregistrement supplémentaire. SOUS-REVENDICATIONS 1. in the corresponding zone of the totalizer, at least the number 9, in a manner analogous to that according to which the normal recording organs transfer the number which they contain to the other wheels of the totalizer, and in that the machine is, in furthermore, arranged to prevent the transfer of the carry over into the totalizer, at least at the level of this additional recording device, and that it is provided with an indicator identifying the totalizer wheel which corresponds to the location situated between the normal leftmost recording device and the additional recording device. SUB-CLAIMS 1. Machine comptable selon la revendica tion, caractérisée en ce que les organes d'enre gistrement normaux sont seuls pourvus de moyens pour effectuer le transfert des retenues dans le totalisateur. 2. Machine comptable selon la revendica tion, pourvue d'un totalisateur ayant son pro pre dispositif de transfert des retenues, carac térisée par des moyens pour bloquer ce dis positif de transfert des retenues, au moins en face de l'organe d'enregistrement supplémen taire. 3. Machine comptable selon la revendica tion, caractérisée en ce que l'organe d'enregis trement supplémentaire comporte un dispositif auxiliaire permettant le transfert, dans la roue correspondante du totalisateur, du nombre dix au lieu du chiffre neuf. 4. Accounting machine according to claim, characterized in that the normal recording units are the only ones provided with means for effecting the transfer of deductions into the totalizer. 2. Accounting machine according to claim, provided with a totalizer having its own device for transferring deductions, characterized by means for blocking this positive transfer device, at least in front of the recording device. additional. 3. Accounting machine according to claim, characterized in that the additional recording member comprises an auxiliary device allowing the transfer, in the corresponding wheel of the totalizer, of the number ten instead of the number nine. 4. Machine comptable selon la revendica tion, caractérisée en ce que l'organe d'enregis trement supplémentaire comporte un dispositif auxiliaire permettant le transfert, dans la roue correspondante du totalisateur, du nombre onze au lieu du chiffre neuf. 5. Machine comptable selon la revendica tion, caractérisée en ce que l'enregistreur est du type à dents rétractiles du genre roues d'Odhner et comporte, à gauche des roues nor males, à une distance égale au double de l'écar tement de ces roues, une roue supplémentaire comportant neuf dents fixes. 6. Machine comptable selon la revendica tion et la sous-revendication 5. caractérisée en ce que la roue supplémentaire comporte, outre ses neuf dents fixes, au moins une dent rétractile. 7. Accounting machine according to claim, characterized in that the additional recording member comprises an auxiliary device allowing the transfer, into the corresponding wheel of the totalizer, of the number eleven instead of the number nine. 5. Accounting machine according to claim, characterized in that the recorder is of the type with retractable teeth of the Odhner wheel type and comprises, on the left of the normal wheels, at a distance equal to twice the distance from these wheels, an additional wheel having nine fixed teeth. 6. Accounting machine according to claim and sub-claim 5. characterized in that the additional wheel comprises, in addition to its nine fixed teeth, at least one retractable tooth. 7. Machine comptable selon la revendica tion, caractérisée en ce que l'enregistreur est du type à tambours enregistreurs Thomas et qu'il comporte, à gauche des tambours nor- maux, à une distance égale au double de la distance entre ces tambours, un tambour sup plémentaire à neuf dents de longueurs égales. 8. Machine comptable selon la revendica tion et la sous-revendication 7, caractérisée en ce que le tambour supplémentaire comporte une partie munie de neuf dents, une partie lisse et une partie munie d'une seule dent, tandis que le pignon agissant sur la roue de totalisateur est déplaçable à volonté le long dudit tam bour pour être amené en regard de l'une de ces trois parties. 9. Accounting machine according to claim, characterized in that the recorder is of the Thomas recording drum type and that it comprises, on the left of the normal drums, at a distance equal to twice the distance between these drums, a drum additional nine teeth of equal length. 8. Accounting machine according to claim and sub-claim 7, characterized in that the additional drum comprises a part provided with nine teeth, a smooth part and a part provided with a single tooth, while the pinion acting on the totalizer wheel can be moved at will along said drum to be brought opposite one of these three parts. 9. Machine comptable selon la revendica tion, caractérisée en ce qu'elle est du type à crémaillères arrêtées et à clavier simplifié et que la navette de cette machine comporte, d'une part, une barrette d'annulation du blo cage des crémaillères susceptible de coulisser et de faire saillie sur la gauche de la navette pour libérer deux crémaillères à gauche, au- delà de cette navette, et, d'autre part, une bu tée d'arrêt à zéro pour la crémaillère située immédiatement à gauche de la navette et une butée d'arrêt à neuf pour la deuxième crémail lère située à gauche de la navette. 10. Accounting machine according to claim, characterized in that it is of the type with stopped racks and a simplified keyboard and that the shuttle of this machine comprises, on the one hand, a strip for canceling the blocking of the racks capable of sliding. and protrude on the left of the shuttle to release two racks on the left, beyond this shuttle, and, on the other hand, a zero stop stop for the rack located immediately to the left of the shuttle and a new stopper for the second 1st rack located to the left of the shuttle. 10. Machine comptable selon la revendica tion et la sous-revendication 9, caractérisée en ce que la navette de cette machine porte, sur sa face de gauche, un dispositif de blocage pour les organes de report de retenue du totalisateur, susceptible de bloquer ces organes de report en regard de la crémaillère située en regard de la butée d'arrêt à neuf. I1. Machine comptable selon la revendica tion et les sous-revendications 9 et 10, caracté risée en ce que la barrette coulissante et le dis positif de blocage des reports de retenue se ver rouillent mutuellement, de telle sorte que ce dispositif de blocage soit actif seulement lors que la barrette a coulissé vers la gauche. 12. Accounting machine according to claim and sub-claim 9, characterized in that the shuttle of this machine carries, on its left face, a blocking device for the totalizer retaining transfer members, capable of blocking these control members. report next to the rack located opposite the new stopper. I1. Accounting machine according to claim and subclaims 9 and 10, characterized in that the sliding bar and the locking device of the retaining transfers lock each other, so that this locking device is active only during that the bar has slid to the left. 12. Machine comptable selon la revendica tion et les sous-revendications 9 et 10, carac térisée en ce que le dispositif de blocage du re port des retenues comprend un levier dont un prolongement s'engage. sous l'extrémité de gau che de la barrette coulissante, ledit prolonge ment étant pourvu d'un talon formant butée pour l'extrémité de ladite barrette. 13. Machine comptable selon la revendica tion et la sous-revendication 9, caractérisée en ce qu'une touche complémentaire permet de faire venir en saillie, sur l'alignement de la butée d'arrêt à neuf, une butée d'arrêt à un pour la crémaillère correspondante. 14. Machine comptable selon la revendica tion et la sous-revendication 9, caractérisée en ce que la denture d'échappement de la navette comprend une première dent de plus grande longueur que les autres. Accounting machine according to claim and sub-claims 9 and 10, charac terized in that the device for blocking the transport of the retainers comprises a lever, an extension of which engages. under the left end of the sliding bar, said extension being provided with a heel forming a stop for the end of said bar. 13. Accounting machine according to claim and sub-claim 9, characterized in that an additional key makes it possible to project, on the alignment of the new stopper, a stopper at one. for the corresponding rack. 14. Accounting machine according to claim and sub-claim 9, characterized in that the exhaust toothing of the shuttle comprises a first tooth of greater length than the others.
CH320809D 1952-11-19 1953-11-16 Accounting machine CH320809A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR320809X 1952-11-19

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH320809A true CH320809A (en) 1957-04-15

Family

ID=8890059

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH320809D CH320809A (en) 1952-11-19 1953-11-16 Accounting machine

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH320809A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH320809A (en) Accounting machine
CH280229A (en) Recording machine equipped with a differential mechanism.
CH305765A (en) Calculator.
CH199519A (en) Accounting machine.
US3080112A (en) Registering apparatus
CH276459A (en) Accounting machine.
CH307677A (en) Device for inserting commas of a calculating machine.
US913779A (en) Cash-registering till.
CH156499A (en) Calculator.
CH305766A (en) Calculating machine equipped with a reduced keyboard.
CH325670A (en) Cash register
CH322073A (en) Cash register
US1135551A (en) Total-adding cash-register.
CH134989A (en) Calculator.
CH290938A (en) Calculator.
CH315048A (en) Calculator
CH292844A (en) Accounting machine.
CH211973A (en) Registering machine.
CH235599A (en) Accounting machine.
CH309352A (en) Cash register.
CH264021A (en) Accounting machine.
BE748108A (en) CALCULATOR,
CH333368A (en) Cash register
BE417326A (en)
CH329211A (en) Cash register