Soupape pour soutireuse isobarométrique.
La présente invention se rapporte aux soupapes pour soutireuses dites isobarométriques comprenant
un réservoir supérieur animé d'un mouvement de rotation et pourvu d'un certain nombre de dispositifs à soupapes ou à robinets permettant le remplissage simultané de plusieurs récipients ou bouteilles.
Ces soutireuses isobarométriques sont généralement utilisées pour le soutirage de liquides
tels que bières, limonades, eaux gazeuses, jus de fruits pulpeux, etc... et nécessitent des organes de remplissage avec tubulures traversant la nappe de liquide en charge pour atteindre la zone de gaz maintenu sous pression dans la partie supérieure de la cuve ou du réservoir.
Dans le domaine de l'embouteillage, compte tenu des impératifs modernes qui sont la production et le prix de revient, il y a lieu de perfectionner les moyens permettant de remplir un maximum de récipients par unité de temps, avec un minimum de matériel et un minimum de gaspillage, tout en respectant la qualité du produit soutiré.
C'est généralement lors de son introduction dans la bouteille c'est-à-dire au cours de l'ultime manipulation que le liquide est maltraité de telle sorte qu'on lui fait perdre une partie des qualités obtenues
au prix de longs et nombreux soins apportés en cours de fabrication.
Quel quesoit le dispositif de remplissage utilisé, le mécanisme d'action consiste toujours en une
ou plusieurs pièces mobiles agissant par glissement ou rotation, de manière à mettre les tubulures en connexion avec la bouteille dans un ordre déterminé tandis que les mouvements successifs sont commandés par l'intermédiaire d'un levier ou d'une clé actionné par des cames extérieures.
Il convient de citer les principales difficultés qui sont :
- l'étanchéité difficile à assurer et à maintenir ; <EMI ID=1.1>
- les mouvements à cadence très rapide, entraînant à court terme l'usure et le grippage des pièce? en mouvement.
La présente invention a pour but de réaliser une soupape de construction simple et de fonctionnement fiable.
La présente invention a également pour but de réaliser une soupape de soutirage qui soit
- de faible encombrement et qui de ce fait permette le placement d'un plus grand nombre de dispositifs sur une même cuve ;
- adaptable aux machines existantes et aux cas particuliers de l'écoulement latéral ou de l'écoulement par canule.
Cette soupape est caractérisée essentiellement en ce qu'elle comprend un corps traversé verticalement par trois canaux dont l'un d'eux pour la mise sous pression est un conduit indépendant prolongé vers le haut dans la cuve au travers de la nappe de liquide par un tube,
en ce que à l'intérieur du tube est prévu un tube pouvant coulisser librement et à l'extrémité inférieure duquel
est prévu' un dispositif distributeur composé d'un tiroir prolongeant le tube vers le bas et soumis à l'action d'une commande mécanique ainsi que d'un obturateur, ce tiroir
et cet obturateur coopérant entre eux de telle manière que par différentes actions successives sur letiroir celui-ci et l'obturateur puissent être amenés dans des positions relatives d'étanchéité et de passage du gaz sous pression et le coulissement du tube puisse être provoqué et en ce que dans le réservoir est prévue une liaison mécanique entre le tube coulissant et des moyens faisant partie d'un dispositif de commande de l'ouverture de l'écoulement du liquide de telle manière que le mouvement du tube coulissant puisse déterminer l'ouverture de l'écoulement.
Afin de bien faire comprendre l'invention, on en décrira ci-après deux exemples de réalisation donnés
<EMI ID=2.1>
lesquels :
La figure 1 est une vue en coupe de l'ensemble d'un dispositif de soutirage par canule.
Les figures 1A (coupe par A-A dans la figure 1) et 1B sont des vues de détail.
Les figures 2A et 2B sont des vues partielles en coupe destinées à montrer le fonctionnement du dispositif de la figure 1.
La figure 3 est une vue en coupe de l'ensemble d'un dispositif de soutirage par écoulement latéral.
Les figures 3A et 3B sent des vues partielles en coupe destinées à montrer le fonctionnement du dispositif selon la figure 3.
Les figures 4 et 5 montrent des détails
<EMI ID=3.1>
La figure 1 représente une soupape équipée pour le soutirage avec canule.
Sur la figure 1 des dessins est représentée en 1 la cuve de la soutireuse contenant jusqu'à un niveau 2 le liquide à soutirer représenté en 3 ainsi que le gaz sous pression représenté en 4.
Dans le cas d'une soutireuse de grande capacité, la cuve 1 possède la forme d'une pièce creuse en général annulaire sur laquelle sont montés une série de dispositifs tels que celui représenté par la figure 1.
Chaque dispositif comprend un corps de soupape 5 de forme cylindrique s'étendant vers le bas à partir du fond de la cuve 1 et fixé par des moyens appropriés (clames, brides, etc.).
Le centrage de ce corps 5 sur la cuve 1 est obtenu par un épaulement périphérique 6 à la partie supérieure du corps 5 et l'étanchéité est assurée par un joint 7.
Le corps 5 est traversé verticalement par trois canaux 8-9-10 le canal 8 sert à la mise sous pression, le canal 9 à l'écoulement du liquide et le canal
10 au retour des gaz.
Dans une ouverture latérale il du corps 5 est adaptée une clé de commande 12.
Le canal de mise sous pression 8 et celui de retour des gaz 10 sont prolongés vers le haut dans la cuve 1 au travers de la nappe de liquide par des tubes 13 et 14 qui sont pressés et collés dans le corps 2.
La profondeur d'encastrement du tuba 13
est limitée par un épaulement périphérique 15.
Une ou plusieurs entretoises 16 maintiennent le parallélisme entre les tubes 13 et 14 et assurent
leur rigidité.
La position de l'entretoise supérieure 16 est déterminée par un épaulement 17 du tube 13.
A l'intérieur du tube 8-13 peut coulisser librement un tube 18 lequel est prolongé vers le bas par un tiroir 19 prenant autour de son extrémité inférieure. Des joints 20-21 assurent l'étanchéité d'une part entre
<EMI ID=4.1>
entre le tiroir 19 et un obturateur 22 qui est porté
par un bloc 23 solidaire du corps 5.
L'obturateur 22 présente une forme particulière en ce sens qu'il comporte deux parties cylindriques entre lesquelles se trouve un renflement vers l'intérieur
221.
Le tube 14 de retour des gaz est obturé à son extrémité supérieure par m bouchon 41 et est percé
à proximité de celui-ci d'une ouverture latérale 42 permettant la sortie des gaz.
La clé 12 comprend un couvercle 43 fixé
sur le corps 5 par des vis 45 et muni d'un alésage dans lequel est logée une buselure 44.
La manette 46 de la clé est fixée par une vis 47 et une rondelle 47<1> sur un axe 48 s'étendant dans l'alésage de la buselure 44.
A son extrémité située du côté du dispositif distributeur, l'axe 48 porte un plateau 49 muni en une position excentrée d'un téton 50 pouvant agir sur la butée
25 en forme d'enclume du tube 18 (figure 1B).
L'étanchéité entre le couvercle 43 et le corps 5 est assurée par un joint 51 ; un second joint 52 assure l'étanchéité au niveau de la buselure 44.
L'action de la manette 46 dans son effort de commande peut être réglée par une rondelle 53 en matière synthétique et par une rondelle 54 en ferrodo toutes deux prévues autour de l'axe 48.
L'orientation de la manette 46 par rapport
à l'axe 48 est déterminée par deux méplats 55. Une rondelle d'usure 56 est entraînée par la manette 46 au moyen d'une goupille 57.
L'action du mécanisme de commande est régla-
<EMI ID=5.1>
nage de la rondelle "ferrodo" 54 par compression de la rondelle 53 et d'une rondelle 58 en matière synthétique interposée entre le manchon 44 et le plateau 49.
Le centrage du bloc 23 est obtenu par une collerette périphérique 59 prévue sur son bord supérieur tandis que l'étanchéité avec le corps 5 est assurée par un joint 60.
Les canaux 8-9-10 du corps 5 sont prolongés par des canaux correspondants 8 -9 -10 dans le bloc 23.
Sur sa face supérieure et latéralement par <EMI ID=6.1> qui permet le passage d'un gaz par le tiroir 19 uniquement lorsque le joint 21 se trouve immobilisé au niveau 0- (zéro)
(figure 2A) . Lorsque ce même joint 21 est immobilisé
<EMI ID=7.1>
cylindriques de l'obturateur 22 et l'étanchéité du tiroir
19 est assurée.
Une caractéristique importante de l'inven-
<EMI ID=8.1>
reposant sur un siège 62 en matière synthétique situé dans le bloc 23.
Un joint 63 fait office de siège étanche
<EMI ID=9.1>
est obtenu par les trous percés dans les entretoises 16.
La buselure 30 à épaulements peut coulisser librement dans le trou central du bras 27 et permet également le coulissement de la tige de soupape 32.
Sous l'effet du ressort 39 comprimé entre la bague 36 et l'entretoise 16 la levée de la soupape
32-33 peut être provoquée ; toutefois, par suite de la force supérieure le ressort 38, comprimé entre la buselure
<EMI ID=10.1>
siège 63.
Quand la buselure 30 se déplace vers le <EMI ID=11.1>
collerette périphérique 59 prévue sur son bord supérieur tandis que l'étanchéité avec le corps 5 est assurée par un joint 60.
Les canaux 8-9-10 du corps 5 sont prolongés par des canaux correspondants 8 -9 -10 dans le bloc 23.
Sur sa face supérieure et latéralement par
<EMI ID=12.1>
qui permet le passage d'un gaz par le tiroir 19 uniquement
<EMI ID=13.1>
<EMI ID=14.1>
<EMI ID=15.1>
cylindriques de l'obturateur 22 et l'étanchéité du tiroir
19 est assurée.
Une caractéristique importante de l'invention est que le canal 10 est obturé par une bille 61 reposant sur un siège 62 en matière synthétique situé dans le bloc 23.
Un joint 63 fait office de siège étanche pour la soupape 33. Le guidage de la tige 32 de soupape est obtenu par les trous percés dans les entretoises 16.
La buselure 30 à épaulements peut coulisser librement dans le trou central du bras 27 et permet également le coulissement de la tige de soupape 32.
Sous l'effet du ressort 39 comprimé entre la bague 36 et l'entretoise 16 la levée de la soupape
32-33 peut être provoquée toutefois, par suite de la force supérieure le ressort 38, comprimé entre la buselure
30 et la bague 36, la soupape 32-33 est maintenue sur son siège 63.
Quand la buselure 30 se déplace vers le haut, elle provoque le soulèvement de la soupape 32-33 lorsque l'épaulement 35 touche l'anneau ressort 34.
Un porte-canule 64 est fixé sur le bloc 23 par un écrou à épaulement 65.
Un joint 66 assure l'étanchéité entre le bloc 23 et le porte-canule 64. Ce dernier est percé verti-
22
<EMI ID=16.1>
<EMI ID=17.1>
haut les canaux 82 -10 <2> débouchent dans des tubulures 67 et 68 assemblées par brasure sur le porte-canule 64 et assurant la bonne orientation de ce dernier par rapport au bloc 23.
Le canal 102 est obturé vers l'extérieur par un bouchon 69 ; à cet endroit le canal 102 est exécuté en forme de baïonnette.
Une canule 70 et un tube de retour de gaz
71 sont montés sur le porte-canule 64 et sont maintenus en position par brasure.
Une tubulure 72 est brasée sur l'embout supérieur de la canule 70 et complète le montage ; le centrage de l'ensemble est ainsi assuré par rapport au bloc 23.
Une tulipe (non représentée) est suspendue au porte-canule 64 par l'intermédiaire d'un jeu d'étriers
73 articulés sur une douille (non représentée).
L'étanchéité entre le porte-canule 64 \.:;. la buselure de la tulipe est obtenue par un joint 74.
Unautre joint non représenté, assure l'étanchéité entre le goulot de la bouteille et la tulipe.
Le fonctionnement de cette soupape pour le soutirage avec canule est comme suit :
A. Introduction de la bouteille
Lorsqu'une bouteille est amenée en dessous
de l'ensemble, en étant animée d'un mouvement ascensionnel, son goulot est centré automatiquement par rapport à la canule par le cône d'entrée de la tulipe. Pendant l'ascension, la tulipe ainsi que la bouteille sont guidées par la canule 70 jusqu'au contact de la tulipe contre le joint 74 situé à la partie inférieure du porte-canule 64.
La bouteille est alors en position de soutirage et son étanchéité est obtenue par le joint 74
et le joint entre la tulipe et le goulot de la bouteille. B. Mise sous pression de l'intérieur de la bouteille
(Figure 2A)
Cette mise sous pression a lieu par le gaz sous pression qui se trouve dans la chambre à gaz
au-dessus du niveau 2 du liquide dans la cuve 1. Elle est commandée par le basculement de la manette 46 à l'aide d'une came (non représentée) placée à la périphérie de la cuve 1 ce qui provoque une légère rotation de l'axe 48 et du
téton excentrique 50 de sorte que le tiroir est libéré
de l'action de ce téton.
Sous l'effet du ressort 28 le tube 18 et
le tiroir 19 peuvent alors se déplacer légèrement vers le haut jusqu'à ce que le joint 21 se localise au niveau 0
de l'obturateur 22. Le gaz sous pression peut dès lors passer librement le long du canal 8 et par le goulot vers l'intérieur de la bouteille (figure 2A).
D'autre part, du fait de la montée du
<EMI ID=18.1>
mais la soupape 33 reste appliquée sur son siège par la pression hydrostatique du liquide de la cuve 1.
Dans cette position, la buselure 30 est également soulevée et l'épaulement 35 vient effleurer l'anneau-ressort 34.
C. Ouverture de l'écoulement
Cette ouverture est commandée par une seconde came placée à la périphérie de la cuve 1 et agissant sur la manette 46 pour l'orienter de telle sorte que le téton 50 libère complètement l'enclume 25 et permet la continuation de la montée du tube 18 et du tiroir 19 sous l'action du ressort 28.
Cette deuxième course vers le haut du tiroir 19 est limitée avec précision par le bord inférieur
<EMI ID=19.1>
bilisé au niveau p de l'obturateur 22 (figure 2B) .
Le canal 8 de mise �ous pression est à nouveau obturé à son extrémité inférieure.
D'autre part, la montée du tube 18 et du bras 27 libère la buselure 30 qui est en contact par son épar.lement 35 avec l'anneau ressort 34 et permet la montée de la tige 32 de la soupape 33 sous l'effet du ressort 39.
<EMI ID=20.1>
nue, le ressort 39 étant judicieusement taré pour sa comprimer ; la soupape 33 sera automatiquement maintenue ou ramenée sur son siège par la charge hydrostatique agissant de haut en bas.
Le soulèvement de la soupape 33 permet
<EMI ID=21.1>
De par l'isobarométrie entre la cuve 1 et
<EMI ID=22.1>
de la seule pression provoquée par la colonne de liquide en charge.
De plus, comme la canule 70 pénètre profondément dans la bouteille, le liquide atteindra le fond
en évitant les turbulences pouvant donner lieu à des pertes de gaz et à l'oxydation du produit.
<EMI ID=23.1>
tenu dans la bouteille peut remonter à la partie supérieure de la cuve 1 par le tube de retour d'air 14, pro-
<EMI ID=24.1>
soulève légèrement au passage du flux gazeux ascendant et assure une circulation, à sens unique, du gaz de
<EMI ID=25.1>
L'orifice 42 du tube 14 dévie le flux ascendant par le canal 10 de manière à éviter les projections indésirables qui pourraient perturber le bon fonctionnement de la mise sous pression.
D. Arrêt de l'écoulement
En fin de remplissage, de par le principe
<EMI ID=26.1>
et a tendance à remonter par le canal 10<2>.
Toutefois, de par le principe d'Archimède
<EMI ID=27.1>
La bille 61 reste dans cette position par la charge hydrostatique agissant de bas en haut dans le canal 10 et l'écoulement du liquide est arrêté.
De plus, le niveau du liquide dans la bouteille s'est stabilisé au niveau de l'orifice inférieur du tube 71. Tout l'espace gazeux qui subsiste dans le goulot et dans la tulipe joue un rôle d'amortisseur pour assurer un arrêt progressif mais précis de l'écoulement.
On remarque aussi que le niveau de l'orifice inférieur du tube 71 permet de déterminer avec précision
<EMI ID=28.1>
E. Fermeture
Lorsque l'écoulement s'est arrêté dans les conditions décrites ci-dessus, il y a lieu de refermer
la soupape avant de retirer la bouteille.
Une autre came placée à la périphérie de la cuve 1 agit sur la manette 46 pour l'orienter à nouveau dans sa position initiale de telle sorte que le téton 50 fait descendre l'enclume 25 laquelle entraîne vers le bas le tube 18 et le tiroir 19 en comprimant le ressort 28.
Cette nouvelle orientation de la manette 46 et du téton 50 détermine la course du tiroir 19 de façon que le joint 21 soit immobilisé au niveau g de l'obturateur 22 afin de maintenir l'étanchéité du canal 8 de mise sous pression.
D'autre part, la descente du tube 18 et
<EMI ID=29.1>
39 et ramène la soupape 33 sur son joint de siège 63.
F. Retrait de la bouteille
Une fois la soupape 33 ramenée sur son siège, la bouteille peut être retirée. Une décompression préalable du gaz subsistant dans le col de la bouteille ne sara pas nécessaire, en effet, dans des conditions de pression et de remplissage normales, ce volume sera suffisant pour amortir de manière progressive la décompression du liquide au moment du retrait de la bouteille.
Il faut signaler aussi que lors du retrait de la canule 70, elle entraîne avec elle son contenu de liquide puisque sa partie supérieure est obturée par
la soupape 33 et que le tension superficielle empêchera la vidange. Il faudra en tenir compte pour déterminer le niveau de l'arrêt d'écoulement.
La figure 3 représente une soupape équipée pour le soutirage par écoulement latéral (par exemple pour limonades, eaux gazeuses et autres produits peu oxydables).
La tige 32 de la figure 1 est remplacée par un tube 132 qui, à sa partie supérieure, peut être obturé par une bille 101.
La buselure 30 est prolongée vers le haut
(référence 120) au-delà du tube 132 et est munie d'un bouchon 102 maintenu par un anneau-ressort 103.
Dans cette réalisation, le tube 132 sert au retour du gaz en lieu et place du tube 14 qui n'intervient plus que pour le guidage des pièces* mobiles.
Le tube 14 est obturé à sa partie supérieure par un bouchon 104 tandis que des trous radiaux 105 sont percés dans la buselure 120 pour la sortie des gaz.
Sous le corps de soupape 5 est adaptée une entretoise 106 qui est centrée par rapport au corps 5 au moyen d'une collerette périphérique 107, qui bouche le
<EMI ID=30.1>
par le joint 108.
Sous l'entretoise 106 est adaptée une tête
109 centrée par une collerette intérieure 110 rendue
<EMI ID=31.1>
Dans l'entretoise 106 le canal de mise sous
<EMI ID=32.1>
dans la tête 109 par un canal 113.
L'entretoise 106 comporte un creux central
114 s'élargissant vers le bas et prolongé dans la tête
109 par une cavité 115.
A sa partie inférieure la cavité 115 comprend une pièce tubulaire 116 (figure 5) qui garnit la face intérieure de la tête 109 et qui forme un siège 1161 pour une soupape 117 en forme de cloche munie d'un joint 118 et fixée vers le haut sur le tube 132 ; celui-ci est prolongé vers le bas par un tube 119 de retour de gaz vissé dans un taraudage 120 de la soupape 117. Un joint 121 assure l'étanchéité entre le tube de retour 119 des gaz et la soupape 117.
La pièce 116 est prolongée vers le haut par
<EMI ID=33.1>
exemple au nombre de huit permettant l'écoulement du liquide et qui comprend un chanfrein intérieur 124 faisant office de siègo lorsque la soupape 117 est levée.
<EMI ID=34.1>
bouteille est obtenue par un joint 125 prévu autour d'une extension 126 de la pièce tubulaire 116.
Le canal 113 (figure 3) débouche dans un espace 127 relié par un canal 128 avec une chambre 129 d'écoulement du liquide prévu autour du tube de retour
119.
D'autre part, l'espace 127 est en liaison avec un dispositif de purge 130 par un canal 131 percé dans une embase 132<1> fixée dans une ouverture de la tête
109.
Cette embase 132<1> s'étend vers l'extérieur par un manchon fileté 132<2> sur lequel est vissé un bonnet
133 (figure 4).
L'étanchéité entre l'embase 132<1> et le bonnet 133 est obtenue par un joint 134.
Dans un alésage central du bonnet 133 est retenu un levier 136 qui est maintenu par un rebord 1361 contre le bonnet par un ressort 137. Un joint 138 assure l'étanchéité entre le rebord 136<1> et le bonnet 133.
Un fil d'acier inoxydable 142 est accroché dans l'orifice 131 du dispositif de purge et se prolonge au travers du canal 128 jusqu'à la chambre 129.
Le tube de retour des gaz 119, qui est fixé à sa partie supérieure dans la soupape 117 porte vers son milieu un déflecteur 139 (figure 3) pour orienter l'écoulement du liquide et est pourvu à sa partie inférieure d'une collerette tubulaire 140 dans laquelle sont percés en haut des orifices radiaux 141. Le tube 119 pénètre à l'intérieur de la collerette 140.
Fonctionnement de la soupape équipée pour la soutirage par écoulement latéral
A. Introduction de la bouteille
Lorsqu'une bouteille est amenée en dessous de l'ensemble elle est animer d'un mouvement ascensionnel jusqu'à ce que son goulot vienne buter contre le joint d'étanchéité 125.
B. Mise sous pression de l'intérieur de la bouteille
(Figure 3A)
Cette mise sous pression est commandée par une came placée à la périphérie de la cuve 1 qui agit
sur la manette 46 pour l'orienter de telle sorte que le téton excentrique 50 libère l'enclume 25 et permette la montée du tube 18 et du tiroir 19 sous l'action du ressort
28.
Cette nouvelle orientation de la manette 46 et du téton excentrique 50 détermine la course ascensionnelle du tiroir 19 pour que le joint 21 soit immobilisé au niveau 0 de l'obturateur 22.
Le gaz de pressurisation de la cuve peut ainsi pénétrer dans la bouteille par le tube 18 et par les canaux 112-113-128 percés dans les pièces 106 et 109 via
le renflement 22<1> de l'obturateur 22.
D'autre part, la montée du tube 18 et du
bras 27 annule l'effet du ressort 38, mais la soupape 117 reste appliquée sur son siège par la pression hydrostatique du liquide de la cuve 1.
Dans cette position, la buselure 120 est également soulevée et l'épaulement 35 vient effleurer l'anneau ressort 34 tandis que le bouchon 102 libère la bille 101 qui reste néanmoins sur le tube 132 par son propre <EMI ID=35.1>
<EMI ID=36.1>
C. Ouverture de l'écoulement (figure 3B)
Cette ouverture est commandée par une seconde came placée à la périphérie de la cuve 1 et qui agit sur la manette 46.pour l'orienter de telle sorte que le téton excentrique 50 libère complètement l'enclume 25 et permette la montée du tube 18 et du tiroir 19 sous l'action du ressort 28.
Cette deuxième course ascensionnelle du tiroir 19 est limitée avec précision par l'extrémité inférieure du tube 13 afin que le joint 21 se trouve
<EMI ID=37.1>
Le canal 8 de mise sous pression est à nouveau obturé.
D'autre part, la montée du tube 18 ot du bras 27 libère la buselure 120 qui est en contact par son épaulement 35 avec l'anneau ressort 34 et permet
<EMI ID=38.1>
du ressort 39.
Dans le cas d'une bouteille ébréchée ou explosée, la pression dans le récipient n'est pas maintenue. Le ressort 39 judicieusement taré peut se comprimer et la soupape 117 sera automatiquement maintenue ou ramenée sur son siège 116 par la charge hydrostatique agissant du haut vers le bas. Le soulèvement de la soupape 117
<EMI ID=39.1>
orifices 123 pratiqués dans l'extension tubulaire 122 de la pièce 116.
De par l'isobarométrie entre la cuve 1 et la bouteille, le liquide spéculera calmement sous l'effet de la seule pression provoquée par la colonne de liquide en charge.
<EMI ID=40.1>
Le déflecteur 139 positionné sur le tube de retour des gaz 119 oriente la veine liquide pour diriger l'écoulement sur les parois intérieures de la bouteille.
Pendant l'écoulement du liquide,, le gaz
<EMI ID=41.1>
rieure de la cuve 1 par le tube 119 prolongé par le tube
132.
La bille 101 se soulève au passage d'un flux gazeux ascendant et assure une circulation à sens unique
<EMI ID=42.1>
buselure 120.
D. Arrêt de l'écoulement
En fin de remplissage, de par le principe des vases co�unicants, le liquide pénètre dans le tube
119 et remonte dans le tube 132 jusqu'à équilibre des charges hydrostatiques.
La tension superficielle arrêtera l'écoulement au niveau des orifices 123 de la pièce 116 tandis que le joint 118 en contact avec le chanfrein 124 de l'extension tubulaire 122 maintient l'étanchéité à ce niveau.
Le niveau du liquide dans la bouteille s'immobilise à la hauteur de l'extrémité inférieure du tube 119.
Lorsque le liquide a terminé de s'écouler
<EMI ID=43.1>
de l'espace 127 est obtenu par le fil 142 qui brisela tension superficielle du liquide au niveau de l'orifice du canal 128.
E. Fermeture
Lorsque l'écoulement s'est arrêté dans les conditions décrites ci-dessus, il y a lieu de refermer la soupape avant de retirer la bouteille.
Une troisième came placée à la périphérie
<EMI ID=44.1>
nouveau dans sa position initiale de telle sorte que le téton excentrique 50 abaisse l'enclume 25 qui entraîne vers le bas le tube 18 et le tiroir 19 en comprimant le ressort
28.
Cette nouvelle orientation de la manette 46 et du téton 50 détermine la course du tiroir 19 pour que
<EMI ID=45.1>
de manière à maintenir l'étanchéité du canal de mise sous pression.
D'autre part, la descente du tube 18 et du levier 27 a pour effet de comprimer les ressorts 38 et 39 et ramène la soupape 117 sur son siège 116 .
En même temps le bouchon 102 maintient la bille 101 sur l'orifice supérieur du tube 132.
<EMI ID=46.1>
Pour décomprimer le gaz du col avant de retirer la bouteille, il y a lieu d'agir sur le levier 136 dudispositif de purge 130 soit au moyen d'une dernière came disposée à la périphérie de la cuve ou mieux encore au moyen de la manette 46 au moment de la fermeture.
<EMI ID=47.1>
à la partie supérieur*" du tube de retour 132 se détend et refoule dans la bouteille le liquide qui était remonté
<EMI ID=48.1>
de retour de gaz même dans le cas où le liquide contient des particules solides telles que des pulpes de fruits
<EMI ID=49.1>
du gaz contenu dans les tubes 132 et 119, la collerette emprisonne la poche gazeuse qui pourra s'échapper au-dessus du niveau du liquida par las orifices 141 sans perturber la contenu de la bouteille.
G. Retrait de la bouteille
Une fois la soupape 117 refermée, l'air du col de la bouteille purgé et le tuba de retour vidé, la bouteille peut être retirée.
Un tel dispositif de purge peut être commandé soit par une action tangentielle appliquée dans une direction quelconque soit encore par une poussée axiale ce qui permet la manoeuvre du levier 136 par n'importe quel dispositif approprié (entre autres par la manette 46) et ce
<EMI ID=50.1>
flux gazeux dans la direction la plus judicieuse. AVANTAGES
Outre les avantages qui sont en liaison
avec les buts mentionnés dans le préambule et relatifs
au moindre encombrement et à l'adaptation aux cas particuliers d'utilisation, les résultats supplémentaires ci-après doivent être mentionnés :
a) diminution des turbulences dans la cuve par la simplification et la diminution du nombre des organes immergés dans le liquide b) la purge du canal de retour des gaz est supprimée c) réduction des temps de manipulation des bouteilles ou des récipients grâce à l'augmentation possible des sections de passage des différents fluides et à l'utilisation de mécanismes à action rapide et régulière d) toutes les pièces sont entièrement usinées et peuvent être en acier inoxydable l'étanchéité est assurée par des joints aisément remplaçables ce qui donne" lieu à une diminution du prix de revient tout en garantissant la précision nécessaire ;
<EMI ID=51.1> e) dans le cas des jus de fruits qui de plus en plus contiennent de la pulpe, il n'y a pas de risque d'obturation du canal de retour des gaz et cela grâce à l'absence de clapets et aux grandes sections aménagées pour le passage du liquide f) dans le cas de la figure 1, il n'y a que très peu de <EMI ID=52.1>
61 qui, en cas de montée de liquide par les canaux 10<1> et 10 , se colle sur le chanfrein 75
g) la mise sous pression se fait d'une maniera absolument
-sèche-. le dispositif de distribution du gaz sous pression 1.9-22 étant complètement indépendant ;
<EMI ID=53.1>
<EMI ID=54.1>
niveau de l'orifice du canal 128 ;
i) imprécision des cames de commande agissant sur l'ensemble de la clé 12 grâce aux tolérances admises pour im-
<EMI ID=55.1>
l'obturateur 22 ;
j) réduction des perturbations du liquide au moment de la
vidange des canaux de retour 132 et 119 grâce à la collerette 140 qui permet la décompression du gaz au-dessus du niveau du liquide.
Valve for isobarometric filler.
The present invention relates to valves for so-called isobarometric fillers comprising
an upper reservoir driven by a rotational movement and provided with a certain number of valve or tap devices allowing the simultaneous filling of several containers or bottles.
These isobarometric fillers are generally used for the filling of liquids
such as beers, lemonades, sparkling water, pulpy fruit juices, etc ... and require filling members with tubes passing through the layer of liquid under load to reach the gas zone maintained under pressure in the upper part of the tank or of the tank.
In the field of bottling, taking into account the modern requirements of production and cost price, it is necessary to improve the means allowing a maximum number of containers to be filled per unit of time, with a minimum of material and a minimum waste, while respecting the quality of the product withdrawn.
It is generally during its introduction into the bottle, that is to say during the final handling, that the liquid is mistreated in such a way that it is made to lose some of the qualities obtained.
at the cost of long and numerous care taken during manufacture.
Regardless of the filling device used, the mechanism of action is always a
or several moving parts acting by sliding or rotation, so as to put the pipes in connection with the bottle in a determined order while the successive movements are controlled by means of a lever or a key actuated by external cams .
The main difficulties should be mentioned which are:
- tightness difficult to ensure and maintain; <EMI ID = 1.1>
- movements at a very fast pace, leading to short-term wear and seizing of the parts? moving.
The object of the present invention is to provide a valve of simple construction and reliable operation.
The object of the present invention is also to provide a draw-off valve which is
- of small size and which therefore allows the placement of a larger number of devices on the same tank;
- adaptable to existing machines and to specific cases of lateral flow or cannula flow.
This valve is characterized essentially in that it comprises a body traversed vertically by three channels, one of them for the pressurization is an independent pipe extended upwards in the tank through the liquid layer by a tube,
in that inside the tube is provided a tube which can slide freely and at the lower end of which
a dispensing device is provided consisting of a drawer extending the tube downwards and subjected to the action of a mechanical control as well as a shutter, this drawer
and this shutter cooperating with each other in such a way that by different successive actions on the drawer thereof and the shutter can be brought into relative positions of sealing and passage of the pressurized gas and the sliding of the tube can be caused and in that in the reservoir is provided a mechanical connection between the sliding tube and means forming part of a device for controlling the opening of the flow of liquid so that the movement of the sliding tube can determine the opening of the flow.
In order to make the invention fully understood, two exemplary embodiments will be described below.
<EMI ID = 2.1>
which :
Figure 1 is a sectional view of the assembly of a cannula withdrawal device.
Figures 1A (section through A-A in Figure 1) and 1B are detail views.
Figures 2A and 2B are partial sectional views intended to show the operation of the device of Figure 1.
Figure 3 is a sectional view of the assembly of a side-flow draw-off device.
Figures 3A and 3B are partial sectional views intended to show the operation of the device according to Figure 3.
Figures 4 and 5 show details
<EMI ID = 3.1>
Figure 1 shows a valve equipped for withdrawal with cannula.
In Figure 1 of the drawings is shown at 1 the tank of the filler containing up to a level 2 the liquid to be withdrawn shown at 3 as well as the pressurized gas shown at 4.
In the case of a large capacity filler, the tank 1 has the shape of a generally annular hollow part on which are mounted a series of devices such as that shown in FIG. 1.
Each device comprises a valve body 5 of cylindrical shape extending downwards from the bottom of the tank 1 and fixed by suitable means (clamps, flanges, etc.).
The centering of this body 5 on the tank 1 is obtained by a peripheral shoulder 6 at the upper part of the body 5 and the seal is ensured by a seal 7.
The body 5 is crossed vertically by three channels 8-9-10 channel 8 is used for pressurization, channel 9 for liquid flow and channel
10 on return of gas.
In a lateral opening of the body 5 is fitted a control key 12.
The pressurization channel 8 and the gas return channel 10 are extended upwards in the tank 1 through the liquid layer by tubes 13 and 14 which are pressed and glued into the body 2.
The depth of the snorkel 13
is limited by a peripheral shoulder 15.
One or more spacers 16 maintain the parallelism between the tubes 13 and 14 and ensure
their rigidity.
The position of the upper spacer 16 is determined by a shoulder 17 of the tube 13.
Inside the tube 8-13 can slide freely a tube 18 which is extended downwards by a drawer 19 taking around its lower end. Gaskets 20-21 ensure the seal on the one hand between
<EMI ID = 4.1>
between the drawer 19 and a shutter 22 which is carried
by a block 23 integral with the body 5.
The shutter 22 has a particular shape in that it comprises two cylindrical parts between which there is a bulge towards the inside.
221.
The gas return tube 14 is closed at its upper end by a plug 41 and is pierced
near the latter, a lateral opening 42 allowing the gas to exit.
The key 12 includes a cover 43 attached
on the body 5 by screws 45 and provided with a bore in which is housed a nozzle 44.
The handle 46 of the wrench is fixed by a screw 47 and a washer 47 <1> on a pin 48 extending into the bore of the nozzle 44.
At its end located on the side of the dispensing device, the shaft 48 carries a plate 49 provided in an eccentric position with a stud 50 able to act on the stop
25 anvil-shaped tube 18 (Figure 1B).
The seal between the cover 43 and the body 5 is provided by a seal 51; a second seal 52 seals at the level of the nozzle 44.
The action of the lever 46 in its control force can be regulated by a washer 53 in synthetic material and by a washer 54 in ferrodo, both provided around the axis 48.
The orientation of the lever 46 with respect to
to the pin 48 is determined by two flats 55. A wear washer 56 is driven by the lever 46 by means of a pin 57.
The action of the operating mechanism is adjustable.
<EMI ID = 5.1>
swimming of the "ferrodo" washer 54 by compressing the washer 53 and a washer 58 of synthetic material interposed between the sleeve 44 and the plate 49.
The centering of the block 23 is obtained by a peripheral flange 59 provided on its upper edge while the seal with the body 5 is ensured by a seal 60.
Channels 8-9-10 of body 5 are extended by corresponding channels 8 -9 -10 in block 23.
On its upper face and laterally by <EMI ID = 6.1> which allows the passage of a gas through the spool 19 only when the seal 21 is immobilized at level 0- (zero)
(figure 2A). When this same seal 21 is immobilized
<EMI ID = 7.1>
cylindrical shutter 22 and the sealing of the drawer
19 is assured.
An important feature of the invention
<EMI ID = 8.1>
resting on a seat 62 of synthetic material located in the block 23.
A seal 63 acts as a watertight seat
<EMI ID = 9.1>
is obtained by the holes drilled in the spacers 16.
The shoulder nozzle 30 can slide freely in the central hole of the arm 27 and also allows the sliding of the valve stem 32.
Under the effect of the spring 39 compressed between the ring 36 and the spacer 16 the lifting of the valve
32-33 can be provoked; however, as a result of the greater force the spring 38, compressed between the nozzle
<EMI ID = 10.1>
seat 63.
When the nozzle 30 moves to <EMI ID = 11.1>
peripheral flange 59 provided on its upper edge while the seal with the body 5 is ensured by a seal 60.
Channels 8-9-10 of body 5 are extended by corresponding channels 8 -9 -10 in block 23.
On its upper face and laterally by
<EMI ID = 12.1>
which allows the passage of a gas through the slide 19 only
<EMI ID = 13.1>
<EMI ID = 14.1>
<EMI ID = 15.1>
cylindrical shutter 22 and the sealing of the drawer
19 is assured.
An important characteristic of the invention is that the channel 10 is closed by a ball 61 resting on a seat 62 made of synthetic material located in the block 23.
A seal 63 acts as a sealed seat for the valve 33. The guide of the valve stem 32 is obtained by the holes drilled in the spacers 16.
The shoulder nozzle 30 can slide freely in the central hole of the arm 27 and also allows the sliding of the valve stem 32.
Under the effect of the spring 39 compressed between the ring 36 and the spacer 16 the lifting of the valve
32-33 can be caused however, as a result of the greater force the spring 38, compressed between the nozzle
30 and the ring 36, the valve 32-33 is held on its seat 63.
As the nozzle 30 moves upward, it causes the valve 32-33 to lift when the shoulder 35 touches the spring ring 34.
A cannula holder 64 is fixed to the block 23 by a shoulder nut 65.
A seal 66 seals between the block 23 and the cannula holder 64. The latter is pierced vertically.
22
<EMI ID = 16.1>
<EMI ID = 17.1>
top the channels 82 -10 <2> open into pipes 67 and 68 assembled by soldering on the cannula holder 64 and ensuring the correct orientation of the latter with respect to the block 23.
The channel 102 is closed to the outside by a plug 69; at this point the channel 102 is executed in the shape of a bayonet.
A 70 cannula and a gas return tube
71 are mounted on the cannula holder 64 and are held in position by soldering.
A tubing 72 is brazed to the upper end of the cannula 70 and completes the assembly; the centering of the assembly is thus ensured relative to the block 23.
A tulip (not shown) is suspended from the cannula holder 64 by means of a set of stirrups
73 articulated on a socket (not shown).
The seal between the cannula holder 64 \.:;. the nozzle of the tulip is obtained by a seal 74.
Another seal, not shown, seals between the neck of the bottle and the tulip.
The operation of this valve for withdrawal with cannula is as follows:
A. Introduction of the bottle
When a bottle is brought underneath
overall, by being driven by an upward movement, its neck is centered automatically relative to the cannula by the inlet cone of the tulip. During the ascent, the tulip as well as the bottle are guided by the cannula 70 until the tulip contacts the seal 74 located at the lower part of the cannula holder 64.
The bottle is then in the draw-off position and its seal is obtained by the seal 74
and the seal between the tulip and the neck of the bottle. B. Pressurizing the inside of the cylinder
(Figure 2A)
This pressurization takes place by the pressurized gas in the gas chamber.
above the level 2 of the liquid in the tank 1. It is controlled by the tilting of the lever 46 by means of a cam (not shown) placed at the periphery of the tank 1 which causes a slight rotation of axis 48 and
eccentric nipple 50 so that the drawer is released
of the action of this nipple.
Under the effect of the spring 28 the tube 18 and
the drawer 19 can then move slightly upwards until the seal 21 is located at level 0
of the shutter 22. The pressurized gas can therefore pass freely along the channel 8 and through the neck towards the interior of the bottle (FIG. 2A).
On the other hand, due to the rise of
<EMI ID = 18.1>
but the valve 33 remains applied to its seat by the hydrostatic pressure of the liquid in the tank 1.
In this position, the nozzle 30 is also raised and the shoulder 35 touches the spring ring 34.
C. Opening of the flow
This opening is controlled by a second cam placed at the periphery of the tank 1 and acting on the lever 46 to orient it so that the stud 50 completely releases the anvil 25 and allows the continuation of the rise of the tube 18 and of the spool 19 under the action of the spring 28.
This second upward stroke of the drawer 19 is precisely limited by the lower edge
<EMI ID = 19.1>
bilised at the level p of the shutter 22 (FIG. 2B).
Pressure channel 8 is again closed at its lower end.
On the other hand, the rise of the tube 18 and of the arm 27 releases the nozzle 30 which is in contact by its épép.lement 35 with the spring ring 34 and allows the rise of the rod 32 of the valve 33 under the effect spring 39.
<EMI ID = 20.1>
naked, the spring 39 being judiciously tared to compress it; the valve 33 will be automatically maintained or returned to its seat by the hydrostatic load acting from top to bottom.
The lifting of the valve 33 allows
<EMI ID = 21.1>
From the isobarometry between tank 1 and
<EMI ID = 22.1>
the only pressure caused by the column of liquid under load.
In addition, as the 70 cannula penetrates deep into the bottle, the liquid will reach the bottom
avoiding turbulence which can lead to gas losses and product oxidation.
<EMI ID = 23.1>
held in the bottle can go up to the upper part of the tank 1 by the air return tube 14, pro-
<EMI ID = 24.1>
slightly raises the passage of the ascending gas flow and ensures a one-way circulation of the
<EMI ID = 25.1>
The orifice 42 of the tube 14 deflects the ascending flow through the channel 10 so as to avoid undesirable projections which could disturb the proper functioning of the pressurization.
D. Stop the flow
At the end of filling, in principle
<EMI ID = 26.1>
and tends to go up through channel 10 <2>.
However, by Archimedes' principle
<EMI ID = 27.1>
The ball 61 remains in this position by the hydrostatic charge acting from the bottom up in the channel 10 and the flow of liquid is stopped.
In addition, the level of the liquid in the bottle has stabilized at the level of the lower orifice of the tube 71. All the gas space which remains in the neck and in the tulip acts as a shock absorber to ensure a gradual stop. but precise of flow.
We also note that the level of the lower orifice of the tube 71 makes it possible to determine with precision
<EMI ID = 28.1>
E. Closure
When the flow has stopped under the conditions described above, it is necessary to close
the valve before removing the cylinder.
Another cam placed at the periphery of the tank 1 acts on the lever 46 to orient it again in its initial position so that the stud 50 lowers the anvil 25 which drives the tube 18 and the drawer downwards. 19 by compressing the spring 28.
This new orientation of the handle 46 and of the stud 50 determines the stroke of the spool 19 so that the seal 21 is immobilized at the level g of the shutter 22 in order to maintain the tightness of the pressurizing channel 8.
On the other hand, the descent of the tube 18 and
<EMI ID = 29.1>
39 and returns the valve 33 to its seat seal 63.
F. Removing the bottle
Once the valve 33 has returned to its seat, the bottle can be withdrawn. A preliminary decompression of the gas remaining in the neck of the bottle is not necessary, in fact, under normal pressure and filling conditions, this volume will be sufficient to gradually dampen the decompression of the liquid when the bottle is withdrawn. .
It should also be noted that when the cannula 70 is withdrawn, it carries with it its liquid content since its upper part is closed by
valve 33 and that the surface tension will prevent emptying. This should be taken into account when determining the level of flow arrest.
FIG. 3 represents a valve equipped for withdrawal by lateral flow (for example for lemonades, carbonated water and other products which are not very oxidizable).
The rod 32 of FIG. 1 is replaced by a tube 132 which, at its upper part, can be closed off by a ball 101.
The nozzle 30 is extended upwards
(reference 120) beyond the tube 132 and is provided with a plug 102 held by a spring ring 103.
In this embodiment, the tube 132 is used for the return of the gas instead of the tube 14 which only intervenes for guiding the moving parts *.
The tube 14 is closed at its upper part by a plug 104 while radial holes 105 are drilled in the nozzle 120 for the outlet of the gases.
Under the valve body 5 is fitted a spacer 106 which is centered relative to the body 5 by means of a peripheral flange 107, which blocks the
<EMI ID = 30.1>
by seal 108.
Under the spacer 106 is fitted a head
109 centered by an inner flange 110 made
<EMI ID = 31.1>
In the spacer 106 the switching channel
<EMI ID = 32.1>
in the head 109 by a channel 113.
The spacer 106 has a central recess
114 widening downwards and extending into the head
109 by a cavity 115.
At its lower part, the cavity 115 comprises a tubular part 116 (FIG. 5) which lines the inner face of the head 109 and which forms a seat 1161 for a valve 117 in the form of a bell provided with a seal 118 and fixed upwards. on tube 132; this is extended downwards by a gas return tube 119 screwed into an internal thread 120 of the valve 117. A seal 121 seals between the gas return tube 119 and the valve 117.
Room 116 is extended upwards by
<EMI ID = 33.1>
example eight in number allowing the flow of liquid and which includes an internal chamfer 124 acting as a seat when the valve 117 is lifted.
<EMI ID = 34.1>
bottle is obtained by a seal 125 provided around an extension 126 of the tubular part 116.
The channel 113 (Figure 3) opens into a space 127 connected by a channel 128 with a chamber 129 for the flow of liquid provided around the return tube
119.
On the other hand, the space 127 is connected with a purge device 130 by a channel 131 pierced in a base 132 <1> fixed in an opening of the head.
109.
This base 132 <1> extends outwards by a threaded sleeve 132 <2> on which a cap is screwed
133 (figure 4).
The seal between the base 132 <1> and the cap 133 is obtained by a seal 134.
In a central bore of the cup 133 is retained a lever 136 which is held by a flange 1361 against the cup by a spring 137. A seal 138 provides the seal between the flange 136 <1> and the cup 133.
A stainless steel wire 142 is hooked into the port 131 of the purge device and extends through channel 128 to chamber 129.
The gas return tube 119, which is fixed at its upper part in the valve 117, carries towards its middle a deflector 139 (figure 3) for directing the flow of the liquid and is provided at its lower part with a tubular collar 140 in which are drilled at the top of the radial orifices 141. The tube 119 penetrates inside the collar 140.
Operation of the valve equipped for side-flow withdrawal
A. Introduction of the bottle
When a bottle is brought below the assembly it is animated with an upward movement until its neck abuts against the seal 125.
B. Pressurizing the inside of the cylinder
(Figure 3A)
This pressurization is controlled by a cam placed at the periphery of the tank 1 which acts
on the lever 46 to orient it so that the eccentric stud 50 releases the anvil 25 and allows the tube 18 and the spool 19 to rise under the action of the spring
28.
This new orientation of the handle 46 and of the eccentric stud 50 determines the upward stroke of the spool 19 so that the seal 21 is immobilized at level 0 of the shutter 22.
The pressurization gas from the tank can thus enter the bottle through tube 18 and through channels 112-113-128 drilled in parts 106 and 109 via
the bulge 22 <1> of the shutter 22.
On the other hand, the rise of the tube 18 and the
arm 27 cancels the effect of spring 38, but valve 117 remains applied to its seat by the hydrostatic pressure of the liquid in tank 1.
In this position, the nozzle 120 is also raised and the shoulder 35 touches the spring ring 34 while the stopper 102 releases the ball 101 which nevertheless remains on the tube 132 by its own <EMI ID = 35.1>
<EMI ID = 36.1>
C. Opening of the flow (figure 3B)
This opening is controlled by a second cam placed at the periphery of the tank 1 and which acts on the handle 46 to orient it so that the eccentric stud 50 completely releases the anvil 25 and allows the rise of the tube 18 and of the spool 19 under the action of the spring 28.
This second upward stroke of the spool 19 is precisely limited by the lower end of the tube 13 so that the seal 21 is located
<EMI ID = 37.1>
The pressurization channel 8 is again closed.
On the other hand, the rise of the tube 18 ot the arm 27 releases the nozzle 120 which is in contact by its shoulder 35 with the spring ring 34 and allows
<EMI ID = 38.1>
spring 39.
In the case of a chipped or exploded bottle, the pressure in the container is not maintained. The judiciously calibrated spring 39 can compress and the valve 117 will be automatically maintained or returned to its seat 116 by the hydrostatic load acting from top to bottom. The lifting of the valve 117
<EMI ID = 39.1>
orifices 123 made in the tubular extension 122 of the part 116.
Due to the isobarometry between the tank 1 and the bottle, the liquid will speculate calmly under the effect of the only pressure caused by the column of liquid under load.
<EMI ID = 40.1>
The deflector 139 positioned on the gas return tube 119 orients the liquid stream to direct the flow on the interior walls of the bottle.
During the flow of the liquid, the gas
<EMI ID = 41.1>
upper of the tank 1 by the tube 119 extended by the tube
132.
The ball 101 lifts when passing an ascending gas flow and ensures a one-way circulation
<EMI ID = 42.1>
nozzle 120.
D. Stop the flow
At the end of filling, by the principle of co-unicant vessels, the liquid enters the tube
119 and rises in tube 132 until the hydrostatic loads are balanced.
The surface tension will stop the flow at the orifices 123 of the part 116 while the seal 118 in contact with the chamfer 124 of the tubular extension 122 maintains the seal there.
The level of the liquid in the bottle comes to rest at the height of the lower end of the tube 119.
When the liquid has finished flowing
<EMI ID = 43.1>
space 127 is obtained by the wire 142 which breaks the surface tension of the liquid at the level of the orifice of the channel 128.
E. Closure
When the flow has stopped under the conditions described above, the valve should be closed before removing the bottle.
A third cam placed at the periphery
<EMI ID = 44.1>
again in its initial position so that the eccentric pin 50 lowers the anvil 25 which drives down the tube 18 and the spool 19 by compressing the spring
28.
This new orientation of the lever 46 and of the stud 50 determines the travel of the spool 19 so that
<EMI ID = 45.1>
so as to maintain the tightness of the pressurizing channel.
On the other hand, the descent of the tube 18 and of the lever 27 has the effect of compressing the springs 38 and 39 and brings the valve 117 back to its seat 116.
At the same time the plug 102 maintains the ball 101 on the upper orifice of the tube 132.
<EMI ID = 46.1>
To decompress the gas from the neck before removing the bottle, it is necessary to act on the lever 136 of the purge device 130 either by means of a last cam arranged at the periphery of the tank or better still by means of the lever. 46 at the time of closing.
<EMI ID = 47.1>
at the upper part * "of the return tube 132 expands and forces back into the bottle the liquid which had been raised
<EMI ID = 48.1>
gas return even if the liquid contains solid particles such as fruit pulp
<EMI ID = 49.1>
of the gas contained in the tubes 132 and 119, the flange traps the gas pocket which can escape above the level of the liquid through the orifices 141 without disturbing the contents of the bottle.
G. Removing the bottle
Once the valve 117 is closed, the air from the neck of the bottle purged and the return snorkel emptied, the bottle can be withdrawn.
Such a purge device can be controlled either by a tangential action applied in any direction or also by an axial thrust which allows the operation of the lever 136 by any suitable device (among others by the lever 46) and this
<EMI ID = 50.1>
gas flow in the most judicious direction. BENEFITS
In addition to the advantages that are linked
with the aims mentioned in the preamble and relative
for the smallest footprint and adaptation to particular cases of use, the following additional results must be mentioned:
a) reduction of turbulence in the tank by simplifying and reducing the number of parts immersed in the liquid b) purging of the gas return channel is eliminated c) reduction of handling times for bottles or containers thanks to the possible increase in the flow sections of the different fluids and the use of fast and regular action mechanisms d) all the parts are fully machined and can be made of stainless steel the sealing is ensured by easily replaceable gaskets which results in " a reduction in the cost price while guaranteeing the necessary precision;
<EMI ID = 51.1> e) in the case of fruit juices which increasingly contain pulp, there is no risk of blockage of the gas return channel, thanks to the absence of valves and large sections arranged for the passage of the liquid f) in the case of figure 1, there is only very little <EMI ID = 52.1>
61 which, in the event of liquid rising through channels 10 <1> and 10, sticks to the chamfer 75
g) the pressurization is carried out in an absolutely
-dried-. the pressurized gas distribution device 1.9-22 being completely independent;
<EMI ID = 53.1>
<EMI ID = 54.1>
orifice level of channel 128;
i) imprecision of the control cams acting on the whole of the key 12 thanks to the tolerances allowed for im-
<EMI ID = 55.1>
the shutter 22;
j) reduction of liquid disturbances at the time of
emptying of the return channels 132 and 119 thanks to the collar 140 which allows the decompression of the gas above the liquid level.