BE571302A - - Google Patents

Info

Publication number
BE571302A
BE571302A BE571302DA BE571302A BE 571302 A BE571302 A BE 571302A BE 571302D A BE571302D A BE 571302DA BE 571302 A BE571302 A BE 571302A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rod
mechanism according
carriage
rack
shaft
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE571302A publication Critical patent/BE571302A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21JFORGING; HAMMERING; PRESSING METAL; RIVETING; FORGE FURNACES
    • B21J13/00Details of machines for forging, pressing, or hammering
    • B21J13/08Accessories for handling work or tools
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21KMAKING FORGED OR PRESSED METAL PRODUCTS, e.g. HORSE-SHOES, RIVETS, BOLTS OR WHEELS
    • B21K27/00Handling devices, e.g. for feeding, aligning, discharging, Cutting-off means; Arrangement thereof
    • B21K27/02Feeding devices for rods, wire, or strips
    • B21K27/04Feeding devices for rods, wire, or strips allowing successive working steps

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Press Drives And Press Lines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne les mécanismes de transfert de machi- nes à façonner des têtes ou de machines analogues, et plus particulièrement les' mécanismes du type décrit dans le brevet belge n  518.045 du 28 février 1953. 



   Dans ledit brevet, on a décrit une machine du type à façonner les têtes, pour fabriquer des ébauches métalliques ou des pièces analogues, dans la- quelle un banc à matrices, monté sur le bâti de la machine, comporte plusieurs postes de matrice alignés, tous disposés dans un plan sensiblement horizontal, auxquels l'ébauche est progressivement usinée dans une direction horizontale, la machine étant munie d'un mécanisme de transfert comportant un chariot qui, par la coopération d'une crémaillère et de roues dentées ou de pignons associés, fait passer une ou plusieurs paires de doigts de préhension des pièces à usiner d'un poste de matrice à un autre, par un mouvement de translation en même temps que les doigts tournent pour inverser la position de l'ébauche,

   la rotation des doigts pour inverser l'ébauche étant effectuée en même temps que les doigts s'éloignent de la face de la matrice, de manière à laisser un intervalle suffi- sant pour permettre le mouvement d'inversion. 



   Une machine du genre décrit dans le brevet précité est caractérisée par un châssis 11 animé d'un mouvement de va-et-vient horizontal et équipé d'ou- tils pour travailler les ébauches aux différents postes de matrice, le châssis s'avançant vers les postes de matrice ou s'en éloignant grâce à des dispositifs qui l'accouplent à l'arbre principal de la machine. Le chariot de transfert com- mandant les doigts de transfert est commandé, lors de son déplacement longitu- dinal par rapport à la face des matrices, par un organe analogue à une tige, ani- mé d'un mouvement de va-et-vient et actionné par des cames associées à l'arbre principal de la machine, l'organe analogue à une tige servant à faire pivoter un levier de renvoi par l'intermédiaire duquel le chariot porte-doigts est dépla- cé par rapport aux postes de matrice.

   Le basculement du mécanisme de transfert, par rapport au banc à matrices, pour dégager les doigts, à mesure que leur rota- tion a lieu, est déterminé par une tige ou biellette s'étendant vers l'avant à partir du châssis et pouvant être animée d'un mouvement de va-et-vient vers l'a- vant et vers l'arrière au moyen de cames associées à la face supérieure du châs-   sis .    



   L'invention a pour objet une structure de machine perfectionnée et légèrement simplifiée du type général que l'on vient de mentionner. 



   On prévoit, dans une machine de ce genre, une forme et un support de dispositifs perfectionnés, dispositifs par,l'intermédiaire desquels les doigts de transfert sont déplacés d'un poste à un autre et sont, en même temps, mis en ro- tation pour effectuer l'inversion de l'ébauche métallique. 



   Conformément à l'invention, on obtient une machine de ce genre pour- vue de dispositifs perfectionnés déterminant et réglant les déplacements du cha- riot qui déplace les doigts. 



   Pour obtenir ces résultats ainsi que d'autres, le mécanisme conforme à l'invention présente des caractéristiques nouvelles ainsi que de nouvelles com- binaisons de piècesque l'on va décrire ci-après en se référant au dessin annexé, sur lequel: - la figure 1 est une vue en plan par-dessus (certaines parties étant arrachées) d'une machine conforme à l'invention; - la figure 2 est une coupe, faite par 2-2 de la figure 1; - la figure 3 est une coupe, faite par 3-3 de la figure 2; -la figure 4 est une coupe faite par 4-4 de la figure 2; - la figure 4A est une élévation fragmentaire, à plus grande échelle, d'un dispositif de compensation de l'usure se produisant entre la voie du chariot et les galets portés par le chariot ; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 - la figuré   4B   est une coupe, faite par 4B-4B de la figure 4A;

     @   -la figure   40   est une coupe, faite par 40-40 de la figure 4A; - enfin, la figure 5 est une coupe, faite par 5-5 de la figure 1. 



   Sur le dessin, on voit que le bâti de la machine est indiqué en 10, le châssis porte-outils en 11, le banc à matrices en   12,   l'arbre principal en 13, la tige s'étendant vers l'avant et servant à faire basculer le mécanisme de transfert en 14, le mécanisme à cames monté sur le châssis 11 et servant à dépla- cer la tige 14, en 15, et la tige animée d'un mouvement de va-et-vient pour dé- placer le chariot du mécanisme de transfert, en 16, 
Comme représenté sur la figure 2, les postes des matrices sont indi- qués en 17, 18, 19, 20 et 20a.

   Pour transférer la pièce à travailler de l'un des postes au suivant, on prévoit des doigts de transfert 21 et ceux-ci sont, d'une façon générale, similaires à ceux qui sont représentés dans le brevet antérieur précité, chaque paire de doigts s'étendant vers le bas à partir d'un porte-doigts ou barre 22. Le montage de chaque barre porte-doigts est sensiblement celui qui est représenté dans ledit brevet antérieur. Chaque barre porte-doigts est fixée à un arbre vertical 24 et s'étend vers le bas à partir de ce dernier. La partie principale de l'arbre 24 est logée et tourne dans un manchon 25.

   A la partie ter- minale supérieure de l'arbre 24, qui fait saillie vers le haut au delà du man- chon 25, est clavetée une roue dentée (ou pignon) 26 qui, dans ce mode de réa- lisation, a la forme d'un demi-cercle (figure 1) et qui engrène avec une cré- maillère horizontale 27 fixée sur la partie supérieure d'un organe de support du mécanisme de transfert. 



   Comme on l'a représenté plus clairement sur la figure   4,   on voit qu'à la partie supérieure de l'organe de support vertical 28 est fixée la crémaillère 27 et que cet organe 28 est articulé, par son extrémité inférieure, au moyen d'un arbre 29 et d'une équerre 31, à une partie fixe de la machine, l'arbre 29 étant monté de manière à pouvoir pivoter dans l'équerre 31.Une pièce de support fourchue 32 fait partie intégrante de l'organe de support 28 et présente des épaulements,supérieur et inférieur. Des rails longitudinaux 33 et 34 sont rigi- dement fixés à ces épaulements. Les rails 33 et 34 que l'on a représentés ont une section ronde ou analogue à celle d'une tige.

   Des galets supérieurs 35   à   gorge portent contre le rail supérieur 33 et des galets inférieurs 36 à gorge por- tent contre le rail 34.Les axes des galets 35 et 36 sont fixés à un chariot 37, l'agencement étant tel que ce chariot (ainsi que les galets qui lui sont associés) s'étend de part et d'autre de la voie ou chemin de guidage constitué par les rails 33 et 34 analogues à des tiges et qu'il peut s'y déplacer longitudinale- ment. Dans le mode de réalisation représenté, la voie, constituée par les rails supérieur et inférieur, reçoit deux galets supérieurs et deux galets inférieurs. 



  La face de gauche (figure 4) du chariot plan 37 porte contre les manchons 25 des différentes paires de doigts, et ces manchons sont rigidement fixés au chariot par des moyens appropriés. Les rails (analogues à des tiges) du chemin de guida- ge sont situés au voisinage immédiat de la face arrière du chariot, comme repré- senté sur la figure 4. Il est bien entendu que, à mesure que le chariot 37 se dé- place le long du support, les pignons 26 engrènent avec la crémaillère 27 et font tourner sur leurs axes les doigts saisissant l'ébauche, ce qui fait que, du fait que les doigts tournent de 180 , la position de l'ébauche se trouve inversée. 



   La tige 14,animée d'un mouvement de va-et-vient, s'étend vers l'a- vant en direction de l'organe de support 28, et l'extrémité avant de la tige est accouplée à la partie supérieure de l'organe de support par un axe d'articula- tion 38. Le mouvement de va-et-vient de la tige détermine le pivotement du méca- nisme de transfert sur son axe d'articulation 29 jusqu'à la position en traits mixtes représentée sur la figure   4,   ce qui fait qu'en passant d'un poste à l'au- tre, les doigts porte-ébauches s'écartent de la face des matrices.

   Il peut égale- ment s'effectuer un mouvement pivotant du mécanisme de transfert sur ledit axe jusqu'à une position correspondant à celle qui est représentée sur la figure 5 du 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 brevet mentionné, de manière à laisser librement accès aux outils, en vue du ré- glage, d'une réparation ou d'un remplacement. 



   La tige 16 animée d'un mouvement de va-et-vient, actionnée à partir de l'arbre principal, effectue le déplacement requis du chariot 37. A l'extrémité avant de la tige 16 est montée, de façon réglable, une chape 39 (figure 3) qui est accouplée, de manière réglable, à l'extrémité arrière d'une crémaillère 40 (figure 1). La crémaillère 40 s'étend horizontalement dans un carter 41 compor- tant, du côté orienté vers le mécanisme de transfert, une plaque-couvercle amo- vible 42. La crémaillère 40 peut coulisser vers l'avant et vers l'arrière dans le carter 41, à un endroit proche de la plaque couvercle 42.

   La crémaillère com- porte une face intérieure dentée engrenant avec des dents de pignon 43 prévues sur un manchon vertical 44 (figures 1 et 5) qui est monté de manière à pouvoir tourner dans le carter 41 grâce à des roulements supérieur et inférieur, et un arbre vertical 45 est monté de façon à pouvoir tourner dans ce manchon. A l'ex- trémité inférieure de cet arbre, au dessous du carter, est fixée une manivelle 46 portant un maneton 47 pouvant tourner dans un bloc 48 articulé en 49 à une biellette 50 analogue à une tige s'étendant à partir de l'arbre 45 en direction du mécanisme de transfert. L'extrémité opposée de la biellette 50 (figures 1 et 2) est accouplée en 51, de façon réglable, à un organe fixé à l'extrémité voisi- ne du chariot 37.

   Grâce à ces accouplements, le chariot est animé d'un mouve- ment de va-et-vient, de manière à faire avancer les doigts portant l'ébauche le long du banc à matrices, à mesure que la crémaillère 40 est animée d'un mouve- ment de va-et-vient à partir de l'arbre principal de la machine, du fait que le mouvement de va-et-vient de la crémaillère 40 provoque la rotation de l'arbre 45 qui, par l'intermédiaire de la manivelle 46, provoque le mouvement de va-et- vient de la biellette 50. 



   Le mouvement de va-et-vient de la crémaillère 40 provoque la rota- tion de l'arbre 45, grâce au fait qu'un prolongement 52 de l'arbre 45 situé au delà de la partie supérieure du carter 41 est claveté par une clavette 53   (figu-   re 5) à un collier 54 entourant l'arbre et comportant un rebord inférieur 55 qu'un axe 56 rend solidaire d'un rebord 57 prévu sur le manchon 44, à l'extrémi- té supérieure de ce dernier. L'extrémité inférieure de l'axe 56 s'engage dans un évidement conique peu profond ménagé dans le rebord 57, pour rendre le col- lier 54 solidaire du manchon 44. L'axe 56 est rendu normalement solidaire du man- ohon 44 grâce à l'action d'un ressort 58a enroulé en hélice sur un collier 58 et exerçant sur l'axe 56 une pression vers le bas.

   Le mécanisque que l'on vient de décrire constitue un accouplement normalement en prise entre le manchon denté d'entraînement 44 et l'arbre 45 actionnant la biellette, mais si, pour une rai- son quelconque, une ébauche ou une pièce à travailler se coince dans la machine et peut occasionner une rupture des pièces, l'axe de l'accouplement, en raison de la pression excessive s'exerçant sur le chariot de transfert, se désolidarise du manchon, en arrêtant ainsi l'oscillation de l'arbre 45 et le mouvement de va- et-vient du chariot 37, même si le déplacement de la crémaillère d'actionnement 40 se poursuit. 



   Par suite de l'inertie des pièces, l'arrêt du mécanisme de transfert par la désolidarisation de l'accouplement entre l'élément denté menant (manchon 44) et l'arbre mené, comme décrit ci-dessus, n'est pas instantané, et il est dé- sirable d'arrêter également la machine toute entière si une ébauche ou une pièce   à   travailler crée une résistance excessive. Afin d'obtenir ce résultat, la pré- sente machine est construite de manière que, lorsque l'axe 56 se désolidarise du manchon, un interrupteur soit actionné pour arrêter le moteur électrique   d'en-     traînement   de la machine.

   Dans ce mode de réalisation, le bord inférieur du col- lier 58 supporte un plongeur 59 qui le surplombe et est comprimé par un ressort, ce plongeur pouvant commander un interrupteur électrique normalement fermé, repré- senté schématiquement en 60. Dans cet agencement, le déplacement ascendant de désolidarisation de l'axe 56 amène le plongeur 59 à se soulever et l'interrup- teur à s'ouvrir pour arrêter le moteur. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les figures 4A, 4B et 4G représentent un dispositif de rattrapage d'usure entre les rails 33 et 34 de la voie du chariot et les galets portés par le chariot qui portent contre la voie. Ainsi qu'on le remarquera sur la figure 2, les galets inférieurs 36 du chariot sont montés de manière à permettre le ré- glage d'un galet par rapport au chariot, et l'un de ces dispositifs est repré- senté à plus grande échelle sur la figure 4A.

   Le galet 36 est monté sur une structure d'arbre comportant des parties d'arbre 61 et 62 dont les axes sont lé- gèrement déportés les uns par rapport aux autres, chacune de ces parties d'arbre étant réunie à un excentrique ou came 63, comme représenté sur la figure 4C, la partie d'arbre 61 étant engagée dans un alésage pratique dans le chariot'37 et la partie d'arbre 62 constituant un support sur lequel le galet 36 est monté de manière à pouvoir tourner. Un écrou 64 immobilise en position la partie d'arbre 61, sur la face avant du chariot, et un écrou 65 immobilise en position le galet sur la partie d'arbre 62. Un bras 66, faisant partie intégrante de l'excentrique 63, s'étend vers le bas entre des bossages s'étendant vers le bas sur le chariot comme représenté sur la figure 4A.

   Dans l'un de ces bossages est monté un plon- geur 67 comprimé par un ressort et placé dans un manchon 68 s'étendant à travers le bossage . Le plongeur 67 maintient normalement le bras 66 dans la position re- présentée sur la figure 4A. Dans cette position des pièces, l'excentrique 63 oc- cupe une'position telle que le galet 36 est maintenu fermement en contact avec la surface inférieure du rail inférieur 34, le galet étant en fait articulé et rappelé élastiquement en contact contre le rail inférieur, ce qui assure un con- tact continu entre le galet et le rail.

   A l'opposé du plongeur comprimé par-un ressort, sur l'autre bossage faisant saillie vers le bas à partir du chariot, se trouve une vis de blocage 69 immobilisée en position de façon réglable par un écrou et dont l'extrémité intérieure est légèrement espacée de l'extrémité infé- rieure du bras 66. Lorsque la machine fonctionne, la vis de blocage 69 est ino- pérante, mais lorsque le chariot, pour une raison ou une autre, s'éloigne de la partie de tête de la machine, le bras 66 porte contre cette vis de blocage de manière à empêcher l'arbre du galet d'être poussé ou chassé brusquement à distan ce de sa position assemblée dans le chariot. 



   Le mécanisme de transfert décrit ci-dessus, monté au-dessus des ma- trices et agencé pour permettre l'inversion de la pièce à travailler lorsque les doigts de préhension sont déplacés d'une matrice à une autre, est de structure simple et peut être fabriqué à un prix de revient relativement bas si l'on consi dère les fonctions qu'il remplit. Le chariot portant les doigts est d'une forme relativement simple, et du fait qu'il est monté de façon à pouvoir rouler sur un voie de la manière décrite, il peut être déplacé longitudinalement par rapport au banc à matrices sans frottement ou coincement anormal, tout en étant supporté de façon robuste et efficace par le prolongement ou rebord avant prévu à cet ef- fet sur le support articulé. 



   Le mécanisme décrit comporte également un dispositif perfectionné et simplifié servant à faire aller et venir le chariot sur lequel sont montés les doigts de préhension. Ce dispositif comporte, en plus de la tige 16 animée d'un mouvement de va-et-vient et s'étendant vers l'avant, la biellette 50 animée la- téralement d'un mouvement de va-et-vient et actionnée par l'intermédiaired'une manivelle qui est mise en rotation par le déplacement rectiligne d'une crémail- lère actionnée   à   partir de l'extrémité avant de la tige 16. L'ensemble représen- té, en particulier sur la figure 5, présente un faible encombrement et est effi- cace pour transmettre le mouvement de la crémaillère 40 à la biellette 50 qui lui est perpendiculaire.

   En outre, comme décrit ci-dessus, ce mécanisme est très avantageux du fait qu'il est en mesure de faire face, s'il arrive qu'une ébauche se coince dans la machine et provoque une perte de temps si ce n'est une détério ration appréciable des organes de la machine. Cette partie de la machine est très avantageuse du fait que tout nouveau mouvement de va-et-vient du support de doigts est arrêté par la désolidarisation de l'accouplement placé entre le man- chon 44 et le collier entraînant l'arbre, et, de plus, au moment où la biellette 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 actionnant le chariot est rendue inopérante, la machine s'arrête par suite de l'ouverture du circuit de son moteur. 



   REVENDICATIONS. 



   1. - Mécanisme de transfert pour machines à façonner les têtes et machines similaires, pour fabriquer des ébauches métalliques et des pièces analo- gues et comprenant des postes de matrice alignés horizontalement, un châssis por- tant les outils pouvant se rapprocher et s'écarter des postes de matrice, un support monté à pivotement par rapport à la rangée des postes de matrice, ainsi que des doigts de préhension d'ébauche qui peuvent tourner et passer par les pos- tes de matrice, ce mécanisme de transfert étant caractérisé en ce qu'une voie ou chemin de guidage s'étend longitudinalement au support, un chariot est monté de manière à pouvoir rouler sur ce chemin de guidage et porte les doigts susvisés de façon qu'ils s'étendent vers le bas à partir du chariot et au-dessous du che- min de guidage précité,

   un dispositif étant prévu pour déplacer le chariot par rapport aux postes de matrice, tandis que des organes coopérants (crémaillères et pignons) servent à faire tourner les doigts à mesure que le chariot se dépla- ce le long du chemin de guidage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to transfer mechanisms of head shaping machines or similar machines, and more particularly to mechanisms of the type described in Belgian Patent No. 518,045 of February 28, 1953.



   In said patent, a machine of the head shaping type has been described, for manufacturing metal blanks or similar parts, in which a die bed, mounted on the frame of the machine, has several aligned die stations, all arranged in a substantially horizontal plane, to which the blank is progressively machined in a horizontal direction, the machine being provided with a transfer mechanism comprising a carriage which, by the cooperation of a rack and associated toothed wheels or pinions , passes one or more pairs of gripping fingers of the workpieces from one die station to another, by a translational movement at the same time as the fingers rotate to reverse the position of the blank,

   the rotation of the fingers to reverse the blank being effected at the same time as the fingers move away from the face of the die, so as to leave a sufficient gap to allow the reverse movement.



   A machine of the type described in the aforementioned patent is characterized by a frame 11 driven by a horizontal reciprocating movement and equipped with tools for working the blanks at the various die stations, the frame advancing towards die stations or away from them by means of devices which couple it to the main shaft of the machine. The transfer carriage controlling the transfer fingers is controlled, during its longitudinal displacement with respect to the face of the dies, by a member similar to a rod, driven by a reciprocating movement. and actuated by cams associated with the main shaft of the machine, the rod-like member serving to pivot a return lever through which the finger carriage is moved relative to the die stations .

   The tilting of the transfer mechanism, relative to the die bed, to disengage the fingers, as their rotation takes place, is determined by a rod or link extending forward from the frame and capable of being animated by a back and forth movement forwards and backwards by means of cams associated with the upper face of the frame.



   The object of the invention is an improved and slightly simplified machine structure of the general type just mentioned.



   In a machine of this kind, provision is made for a form and a support of improved devices, devices by means of which the transfer fingers are moved from one station to another and are, at the same time, put into operation. tation to reverse the metal blank.



   According to the invention, there is obtained a machine of this type provided with improved devices determining and regulating the movements of the cart which moves the fingers.



   To obtain these and other results, the mechanism in accordance with the invention has new characteristics as well as new combinations of parts which will be described below with reference to the appended drawing, in which: - the Figure 1 is a top plan view (some parts cut away) of a machine according to the invention; - Figure 2 is a section taken through 2-2 of Figure 1; - Figure 3 is a section taken through 3-3 of Figure 2; FIG. 4 is a section taken at 4-4 of FIG. 2; FIG. 4A is a fragmentary elevation, on a larger scale, of a device for compensating for wear occurring between the track of the carriage and the rollers carried by the carriage;

 <Desc / Clms Page number 2>

 - Figure 4B is a section taken by 4B-4B of Figure 4A;

     Figure 40 is a section taken at 40-40 of Figure 4A; - finally, Figure 5 is a section taken through 5-5 of Figure 1.



   In the drawing, we see that the frame of the machine is indicated at 10, the tool-holder frame at 11, the die bed at 12, the main shaft at 13, the rod extending forward and serving to tilt the transfer mechanism at 14, the cam mechanism mounted on the frame 11 and serving to move the rod 14, at 15, and the rod moving back and forth to move the carriage of the transfer mechanism, at 16,
As shown in Figure 2, the die positions are indicated at 17, 18, 19, 20 and 20a.

   To transfer the workpiece from one of the stations to the next, transfer fingers 21 are provided and these are generally similar to those shown in the aforementioned prior patent, each pair of fingers extending downwardly from a finger holder or bar 22. The mounting of each finger bar is substantially that shown in said prior patent. Each finger bar is attached to a vertical shaft 24 and extends downwardly from the latter. The main part of the shaft 24 is housed and rotates in a sleeve 25.

   At the upper end of shaft 24, which projects upwardly beyond sleeve 25, is keyed a toothed wheel (or pinion) 26 which, in this embodiment, has the form of a semi-circle (FIG. 1) and which meshes with a horizontal rack 27 fixed on the upper part of a support member of the transfer mechanism.



   As has been shown more clearly in FIG. 4, it can be seen that at the upper part of the vertical support member 28 is fixed the rack 27 and that this member 28 is articulated, by its lower end, by means of 'a shaft 29 and a square 31, to a fixed part of the machine, the shaft 29 being mounted so as to be able to pivot in the square 31. A forked support piece 32 is an integral part of the support 28 and has shoulders, upper and lower. Longitudinal rails 33 and 34 are rigidly attached to these shoulders. The rails 33 and 34 which have been shown have a round section or similar to that of a rod.

   Upper rollers 35 with grooves bear against upper rail 33 and lower rollers 36 with grooves bear against rail 34. The axes of rollers 35 and 36 are fixed to a carriage 37, the arrangement being such that this carriage ( as well as the rollers which are associated with it) extends on either side of the track or guide path formed by the rails 33 and 34 similar to rods and which it can move there longitudinally. In the embodiment shown, the track, formed by the upper and lower rails, receives two upper rollers and two lower rollers.



  The left face (FIG. 4) of the flat carriage 37 bears against the sleeves 25 of the different pairs of fingers, and these sleeves are rigidly fixed to the carriage by suitable means. The rails (similar to rods) of the guide path are located in the immediate vicinity of the rear face of the carriage, as shown in Figure 4. It is understood that as the carriage 37 moves away. placed along the support, the pinions 26 mesh with the rack 27 and rotate on their axes the fingers gripping the blank, so that, because the fingers rotate 180, the position of the blank is reversed .



   The rod 14, moved in a reciprocating motion, extends forwards towards the support member 28, and the front end of the rod is coupled to the upper part of the rod. the support member by an articulation axis 38. The back and forth movement of the rod determines the pivoting of the transfer mechanism on its articulation axis 29 to the position in phantom lines shown in FIG. 4, so that when passing from one station to another, the blank-holder fingers move away from the face of the dies.

   There can also be a pivoting movement of the transfer mechanism on said axis to a position corresponding to that shown in Figure 5 of

 <Desc / Clms Page number 3>

 patent mentioned, so as to allow free access to the tools, for adjustment, repair or replacement.



   The rod 16 animated with a reciprocating movement, actuated from the main shaft, performs the required displacement of the carriage 37. At the front end of the rod 16 is mounted, in an adjustable manner, a yoke 39 (figure 3) which is coupled, in an adjustable manner, to the rear end of a rack 40 (figure 1). The rack 40 extends horizontally in a housing 41 comprising, on the side facing the transfer mechanism, a removable cover plate 42. The rack 40 can slide forwards and backwards in the housing. 41, at a place close to the cover plate 42.

   The rack comprises a toothed inner face meshing with pinion teeth 43 provided on a vertical sleeve 44 (Figures 1 and 5) which is mounted so as to be able to rotate in the housing 41 by means of upper and lower bearings, and a vertical shaft 45 is mounted so as to be able to rotate in this sleeve. At the lower end of this shaft, below the casing, is fixed a crank 46 carrying a crank pin 47 which can rotate in a block 48 articulated at 49 to a rod-like link 50 extending from the shaft. shaft 45 towards the transfer mechanism. The opposite end of the rod 50 (Figures 1 and 2) is coupled at 51, in an adjustable manner, to a member fixed to the adjacent end of the carriage 37.

   Thanks to these couplings, the carriage is driven in a reciprocating movement, so as to advance the fingers carrying the blank along the die bed, as the rack 40 is driven by a reciprocating motion from the main shaft of the machine, since the reciprocating motion of the rack 40 causes the shaft 45 to rotate which through of the crank 46, causes the reciprocating movement of the rod 50.



   The back and forth movement of rack 40 causes rotation of shaft 45, thanks to the fact that an extension 52 of shaft 45 located beyond the upper part of housing 41 is keyed by a key 53 (FIG. 5) to a collar 54 surrounding the shaft and comprising a lower rim 55 which a pin 56 makes integral with a rim 57 provided on the sleeve 44, at the upper end of the latter . The lower end of the pin 56 engages a shallow conical recess in the rim 57, to make the collar 54 integral with the sleeve 44. The pin 56 is normally made integral with the sleeve 44 by to the action of a spring 58a wound in a helix on a collar 58 and exerting downward pressure on the shaft 56.

   The mechanism just described constitutes a coupling normally engaged between the toothed drive sleeve 44 and the shaft 45 actuating the connecting rod, but if, for some reason, a blank or a workpiece is gets stuck in the machine and can cause parts to break, the axis of the coupling, due to the excessive pressure exerted on the transfer carriage, becomes detached from the sleeve, thus stopping the oscillation of the shaft 45 and the reciprocating movement of the carriage 37, even if the movement of the actuating rack 40 continues.



   As a result of the inertia of the parts, stopping the transfer mechanism by disconnecting the coupling between the driving toothed element (sleeve 44) and the driven shaft, as described above, is not instantaneous. , and it is desirable to also stop the entire machine if a blank or workpiece creates excessive resistance. In order to achieve this result, the present machine is constructed in such a way that when the shaft 56 becomes detached from the sleeve, a switch is actuated to stop the electric motor driving the machine.

   In this embodiment, the lower edge of the collar 58 supports a plunger 59 which overhangs it and is compressed by a spring, this plunger being able to control a normally closed electrical switch, shown schematically at 60. In this arrangement, the plunger upward displacement of disengagement of the axis 56 causes the plunger 59 to rise and the switch to open to stop the motor.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   FIGS. 4A, 4B and 4G represent a device for taking up wear between the rails 33 and 34 of the track of the carriage and the rollers carried by the carriage which bear against the track. As will be seen in FIG. 2, the lower rollers 36 of the carriage are mounted so as to allow the adjustment of a roller relative to the carriage, and one of these devices is shown on a larger scale. scale in Figure 4A.

   The roller 36 is mounted on a shaft structure comprising shaft parts 61 and 62 the axes of which are slightly offset from one another, each of these shaft parts being joined to an eccentric or cam 63. , as shown in Figure 4C, the shaft portion 61 being engaged in a practical bore in the carriage 37 and the shaft portion 62 constituting a support on which the roller 36 is rotatably mounted. A nut 64 immobilizes the shaft part 61 in position, on the front face of the carriage, and a nut 65 immobilizes the roller in position on the shaft part 62. An arm 66, forming an integral part of the eccentric 63, extends downward between downwardly extending bosses on the carriage as shown in Figure 4A.

   In one of these bosses is mounted a plunger 67 compressed by a spring and placed in a sleeve 68 extending through the boss. The plunger 67 normally maintains the arm 66 in the position shown in Figure 4A. In this position of the parts, the eccentric 63 occupies a position such that the roller 36 is held firmly in contact with the lower surface of the lower rail 34, the roller being in fact hinged and resiliently biased against the lower rail. , which ensures continuous contact between the roller and the rail.

   Opposite the spring-loaded plunger, on the other boss projecting downward from the carriage, is a set screw 69 which is adjustably locked in position by a nut and the inner end of which is spaced slightly from the lower end of the arm 66. When the machine is in operation, the set screw 69 is inoperative, but when the carriage for some reason moves away from the head portion of the machine. machine, the arm 66 bears against this locking screw so as to prevent the roller shaft from being pushed or forced out suddenly away from its assembled position in the carriage.



   The transfer mechanism described above, mounted above the dies and arranged to allow the workpiece to be reversed when the gripping fingers are moved from one die to another, is simple in structure and can be used. be manufactured at a relatively low cost if we consider the functions it performs. The finger carriage is relatively simple in shape, and because it is mounted so that it can be rolled on a track in the manner described, it can be moved longitudinally of the die bed without friction or abnormal jamming. , while being supported in a robust and efficient manner by the extension or front edge provided for this purpose on the articulated support.



   The described mechanism also includes an improved and simplified device used to move the carriage back and forth on which the gripping fingers are mounted. This device comprises, in addition to the rod 16 animated by a reciprocating movement and extending forwards, the rod 50 laterally animated by a reciprocating movement and actuated by the intermediary of a crank which is set in rotation by the rectilinear movement of a rack actuated from the front end of the rod 16. The assembly shown, in particular in FIG. 5, has a small footprint and is effective in transmitting the movement of the rack 40 to the rod 50 which is perpendicular thereto.

   In addition, as described above, this mechanism is very advantageous in that it is able to cope, if it happens that a blank gets stuck in the machine and causes waste of time if not appreciable deterioration of the parts of the machine. This part of the machine is very advantageous owing to the fact that any new back and forth movement of the finger support is stopped by the separation of the coupling placed between the sleeve 44 and the collar driving the shaft, and, moreover, when the connecting rod

 <Desc / Clms Page number 5>

 actuating the carriage is rendered inoperative, the machine stops following the opening of the circuit of its motor.



   CLAIMS.



   1. - Transfer mechanism for head shaping machines and similar machines, for manufacturing metal blanks and similar parts and comprising die stations aligned horizontally, a frame carrying the tools which can move closer and apart die stations, a support mounted to pivot with respect to the row of die stations, as well as preform gripping fingers which can rotate and pass through the die stations, this transfer mechanism being characterized in that that a track or guide path extends longitudinally to the support, a carriage is mounted so as to be able to roll on this guide path and carries the aforementioned fingers so that they extend downwards from the carriage and below the aforementioned guide path,

   a device being provided to move the carriage relative to the die stations, while cooperating members (racks and pinions) serve to rotate the fingers as the carriage moves along the guide path.


    

Claims (1)

2. - Mécanisme de transfert suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le chemin de guidage comporte des tiges supérieure et inférieure fi- xées à une saillie analogue à un rebord prévue sur le support précité, le chariot étant équipé de galets à gorge, dont certains portent contre le dessus de la ti- ge supérieure et dont les autres portent contre le dessous de la tige inférieure. 2. - Transfer mechanism according to claim 1, characterized in that the guide path comprises upper and lower rods fixed to a projection similar to a rim provided on the aforementioned support, the carriage being equipped with grooved rollers, some of which bear against the top of the upper stem and some of which bear against the underside of the lower stem. 3. - Mécanisme suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les galets portant contre le dessous de la tige inférieure sont montés de manière à pouvoir être déplacés par rapport au chariot, et ils sont rappelés élastiquement en contact contre la tige inférieure. 3. - Mechanism according to claim 2, characterized in that the rollers bearing against the underside of the lower rod are mounted so as to be able to be moved relative to the carriage, and they are resiliently urged into contact against the lower rod. 4. - Mécanisme suivant la revendication 3, caractérisé en ce que cha- que galet inférieur est monté sur une structure d'arbres comportant des parties d'arbres déportées latéralement¯les unes par rapport aux autres et réunies à un excentrique qui en fait partie intégrante,le galet étant monté de manière à pou- voir pivoter sur l'une des parties d'arbre et étant rappelé élastiquement en contact contre la tige inférieure. 4. - Mechanism according to claim 3, characterized in that each lower roller is mounted on a shaft structure comprising shaft parts offset laterally with respect to each other and joined to an eccentric which forms part thereof. integral, the roller being mounted so as to be able to pivot on one of the shaft parts and being resiliently urged into contact against the lower rod. 5. - Mécanisme suivant l'une ou l'autre des revendications 2, 3 et 4, caractérisé en ce que la crémaillère servant à faire tourner les doigts est mon- tée au-dessus de la tige supérieure. 5. - Mechanism according to either of claims 2, 3 and 4, characterized in that the rack serving to rotate the fingers is mounted above the upper rod. 6. - Mécanisme suivant l'une ou l'autre des revendications précéden- tes, caractérisé en ce que le dispositif déplaçant le chariot est une tige s'é- tendant vers l'avant d'un arbre actionnant un châssis, une crémaillère s'étend vers l'avant à partir de l'extrémité éloignée de ladite tige, et une biellette s'étend perpendiculairement à la tige pour déplacer le chariot au moyen de la tige et la crémaillère. 6. - Mechanism according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the device moving the carriage is a rod extending towards the front of a shaft actuating a frame, a rack s 'extends forward from the remote end of said rod, and a link extends perpendicular to the rod for moving the carriage by means of the rod and the rack. 7. - Mécanisme suivant la revendication 6, caractérisé en ce qu'un manchon denté animant la biellette d'un mouvement de va-et-vient est actionné par la crémaillère. 7. - Mechanism according to claim 6, characterized in that a toothed sleeve animating the link of a reciprocating movement is actuated by the rack. 8. - Mécanisme suivant la revendication 7, caractérisé en ce qu'un arbre à manivelle est accouplé à la biellette précitée et le manchon susvisé peut le faire tourner. 8. - Mechanism according to claim 7, characterized in that a crank shaft is coupled to the aforementioned link and the aforementioned sleeve can rotate it. 9. - Mécanisme suivant l'une ou l'autre des revendications 6, 7 et 8, caractérisé en ce qu'un accouplement est prévu entre la crémaillère et la biel- lette, l'accouplement pouvant être désolidarisé par une pression de travail ex- cessive. 9. - Mechanism according to either of claims 6, 7 and 8, characterized in that a coupling is provided between the rack and the rod, the coupling being able to be detached by a working pressure ex - cessive. 10. - Mécanisme suivant la revendication 9, caractérisé en ce qu'un <Desc/Clms Page number 6> interrupteur électrique sert à arrêter le fonctionnement de toute la machine en même temps que s'effectue la désolidarisation de l'accouplement. 10. - Mechanism according to claim 9, characterized in that a <Desc / Clms Page number 6> electric switch is used to stop the operation of the whole machine at the same time as the coupling is disconnected. 11. Mécanisme de transfert pour machines à façonner les têtes et ma- chines similaires, pour fabriquer des ébauches métalliques et des pièces analo- gues, en substance, tel que décrit plus haut. 11. Transfer mechanism for head shaping machines and the like, for making metal blanks and the like, in substance, as described above.
BE571302D BE571302A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE571302A true BE571302A (en)

Family

ID=189539

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE571302D BE571302A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE571302A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2747328A1 (en) BENDING OR CAMPING MACHINE FOR A PROFILE, AND BENDING HEAD FOR SUCH A MACHINE
EP0305230B1 (en) Intermittent web feed for a machine, particularly a sheet cut-off press
FR2743548A1 (en) MECHANISM WITH TRACTOR SUCTION ELEMENTS, IN PARTICULAR FOR A DEVICE FOR CORRECTING THE OBLESSITY OF SHEETS
CH665368A5 (en) FORMING MACHINE WITH REMOVABLE TOOL.
BE571302A (en)
FR2825036A1 (en) Sheet metal bending press has support rail mounted in inner zone and carrying guide carriage with locking elements
EP0564372B1 (en) Offset printing machine
CH392385A (en) Conveyor device for machine for shaping metal parts
CH353241A (en) Transfer mechanism for metal blank making machine
CH674626A5 (en)
BE1012430A5 (en) Stretching device and power integrated wireless.
BE481525A (en)
BE556634A (en)
BE498414A (en)
BE529973A (en)
BE502919A (en)
CH131159A (en) Machine tool for machining parts with irregular profiles, in particular surfaces of revolution.
BE528485A (en)
FR2485440A1 (en) Automatic synchroniser for screen printing machine - uses horizontally moving tables for squeegee and screen and synchronises raising and lowering of squeegee to work position
BE824014A (en) UPGRADES TO DISCHARGE MACHINES
CH350178A (en) Transfer device provided with gripping means for transferring a blank from one station to another station in a metalworking machine
BE569867A (en)
CH378648A (en) Device for threading a cylindrical part
BE485635A (en)
BE355854A (en)