BE568012A - - Google Patents

Info

Publication number
BE568012A
BE568012A BE568012DA BE568012A BE 568012 A BE568012 A BE 568012A BE 568012D A BE568012D A BE 568012DA BE 568012 A BE568012 A BE 568012A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
water
reaction zone
layer
sprayers
angle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE568012A publication Critical patent/BE568012A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01DSEPARATION
    • B01D51/00Auxiliary pretreatment of gases or vapours to be cleaned
    • B01D51/10Conditioning the gas to be cleaned

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Production Of Liquid Hydrocarbon Mixture For Refining Petroleum (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à un procédé et un dispo- sitif de refroidissement brusque de gaz chauds, en particulier de gaz chauds issus de réactions de décomposition thermique d'hydrocar- bures en acétylène et/ou oléfines. 



   Pour préparer de l'acétylène et/ou des oléfines à partir d'hydrocarbures plus saturés, on porte ces derniers, à l'état gazeux ou vaporisé, à température élevée. Il est cependant important, si l'on veut obtenir des rendements.élevés en hydrocarbures non saturés, de contrôler la durée de chauffage et de la maintenir entre'des limites très étroites.

   0'est ainsi qu'il a été trouvé 'que, dans'le 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 cas de la pyrolyse de méthane, le rendement en étnylène est presque doublé quand la durée de réaction, à 1400 C., passe de 0,014 à 0,0023 seconde, et le rendement en acétylène augmente d'environ 8 % quand la pyrolyse dure 0,0029 seconde au lieu de 0,0085 seconde (Brevet anglais   ?09.035),   A ces températures élevées, la réaction de pyrolyse continue, en effet, et dépasse le stade de formation des hydrocarbures non saturés avec production, notamment, de carbone,   d'hydrogène,etc.   



   On limite la durée de pyrolyse en refroidissant brusquement les gaz formés jusqu'à une température aussi basse que 500 à   600 C.,   température à laquelle ces hydrocarbures non saturés sont plus stables. 



   De nombreux procédés ont été proposés à cet effet, notam- ment la pulvérisation transversale d'eau froide dans les gaz de pyrolyse. Cette méthode est économiquement la plus avantageuse, mais elle ne donne pas toujours entière satisfaction lors de l'ap- plication à l'échelle industrielle. 



   En effet, par suite d'une pénétration indésirable d'eau dans la zone de pyrolyse, il se produit un refroidissement partiel prématuré des gaz en évolution, au détriment du rendement en hydro- carbures non saturés. 



   C'est ainsi notamment qu'avec un pulvérisateur central, situé dans l'axe de la chambre de pyrolyse et à l'extrémité de cette dernière, l'eau projetée (dont la force vive doit être suffisante pour éviter une déviation exagérée de l'écran d'eau par le courant gazeux) donne lieu à la formation de jets giclant dans tous les sens, aux points d'impact avec la paroi du four. D'autre part, des jets en contre--courants, distribués par des pulvérisateurs placés à la périphérie de la zone de pyrolyse, donnent à leur point de rencontre      des remous importants, dont une partie est dirigée vers la zone de pyrolyse, sous une forme variant du c8ne d'eau au brouillard de gouttelettes suivant que la pulvérisation est effectuée transversa- lement ou suivant une direction légèrement inclinée par rapport au sens d'écoulement du courant gazeux. 



   Avec les dispositifs utilisés jusqu'à présent, les remous ne sont d'ailleurs pas   supprimés, si   cette pulvérisation est combinée 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 à l'introduction d'eau par des orifices pratiqués le long de la paroi de la zone de pyrolyse ou à un ruissellement d'eau le long de l'ex- trémité de cette zone. 



   D'après la présente invention, on remédie à ces inconvé- nients moyennant un procédé et un dispositif simples et originaux permettant d'obtenir transversalement à la direction d'écoulement des gaz chauds, une nappe d'eau pleine, à surface supérieure homo- gène et uniforme, en tant que résultante d'une première couche d'eau, formée de jets dirigés vers l'axe longitudinal de la zone de pyro- lyse, provenant de pulvérisateurs placés à l'extrémité de cette zone de pyrolyse, et d'une seconde couche d'eau, s'étalant sur la précé- dente. 



   Un tel résultat est obtenu par la combinaison de certaines conditions qu'il est nécessaire d'observer pour que ce procédé de refroidissement brusque des gaz de pyrolyse soit pleinement efficace. 



   Pour les pulvérisateurs d'eau, ces conditions sont les suivantes dans le.cas d'un four vertical à chambre de pyrolyse circulaire: 1 ) fente d'ouverture pour la pulvérisation d'eau en lame mince, vers l'axe de la zone de réaction avec un angle d'ouverture d'environ 60 . 



  2 ) disposition le long du contour d'une couronne tronconique de diamètre supérieur à celui de la chambre de pyrolyse. 



  3 ) inclinaison de cette couronne d'un angle de 10 à 15  par rapport à l'axe du   four.   



  4 ) inclinaison de chacun des pulvérisateurs, d'un angle de 2 à 5  par rapport à l'horizontale. 



   Ces conditions étant respectées, les jets d'eau, issus sous pression de chacun des pulvérisateurs, forment un éventail, se recouvrent dans le plan horizontal et donnent une couche d'eau pleine et stable, légèrement conique vers le bas et d'où émerge, vers le bas, un cône d'eau formé par la   réagglomération   des diffé- rentes lames et, vers le haut, un très léger brouillard de goutte- lettes d'eau pratiquement sans influence défavorable sur la   réac-'   tion de pyrolyse. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Ces résultats sont encore améliorés   quund   on fait s'étaler, ' sur cette première couche d'eau, une seconde couche qui, par un effet analogue au cisaillement, empêche la formation de ce brouillard. 



  Le plus opportunément, cette seconde couche provient de l'écran d'eau protégeant la face interne de la paroi de la zone de pyrolyse contre les dépôts de carbone. 



   Les figures en annexe illustrent, sans la limiter, la présente invention appliquée à la combustion partielle d'hydrocar- bures en acétylène. 



   La figure I représente, en coupe, un four   circulaire   pour la réalisation de cette combustion partielle, avec le dispositif de refroidissement brusque des gaz de pyrolyse. 



   La figure II est le développement d'une partie de la cou- ronne le long de laquelle les pulvérisateurs sont disposés. 



   La figure III est une section transversale du four de la figure I, suivant X - Y. 



    @   
Le four.circulaire comprend un distributeur 1, en forme de disque cylindrique réfractaire, traversé par les canaux parallèles 2 de distribution du mélange gazeux réactionnel dans la chambre de combustion, délimitée par la paroi   4.   Le long de son contour exté- rieur, le distributeur 1 est pourvu d'un anneau métallique creux 5, dans lequel est aménagée une ouverture 6 en forme de fente. 



   A l'extrémité de la chambre de combustion, les pulvérisa- teurs 7 sont disposés le long du contour d'une couronne tronconique 8, d'un diamètre moyen supérieur à celui de la zone de combustion, et inclinée d'un angle de 15  par rapport à l'axe du four de pyro- lyse. Comme indiqué à la figure II, les fentes d'injection de ces . pulvérisateurs sont légèrement inclinées, d'un angle de 2 , par rap- port à   lhorizontale.   



   Par les canaux 2, on introduit le mélange préchauffé d'hy-   drocarbure   et d'oxygène dans la zone de combustion 3, où il s'en- flamme. Par l'anneau métallique creux 5 et la fente 6, on injecte de l'eau sous pression le long de la paroi 4 de la zone de combustion. 



  D'autre part, on pulvérise de l'eau par les éjecteurs   7 sous   forme de lames minces, ayant un angle d'ouverture de 60  et légèrement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 inclinées dans le sens   d?écoulement   des gaz de pyrolyse. Grâce à un choix judicieux du nombre de pulvérisateurs, en fonction notamment du diamètre de la zone de pyrolyse et de la distance entre la paroi et la couronne 7, les lames d'eau se recouvrent et forment une couche pleine et homogène dont la section est au moins égale à celle de la zone de pyrolyse, comme représenté à la fig. III. Sur cette couche, s'étale l'eau de l'écran protecteur de la paroi 4, et on obtient ainsi, comme résultante de ces deux couches, une nappe stable, à surface supérieure 'uniforme, d'efficacité maximum. 



   En appliquant ce procédé de refroidissement brusque de gaz de pyrolyse, on a obtenu, lors de la combustion partielle de   méthane.   un gaz de pyrolyse ayant une teneur de 8,4   %   en acétylène (calculé sur le gaz sec), alors que, par utilisation des autres procédés et dispositifs de refroidissement, connus jusqu'à présent, la teneur n'était que de 8 %.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a process and a device for the sudden cooling of hot gases, in particular hot gases resulting from reactions of thermal decomposition of hydrocarbons into acetylene and / or olefins.



   To prepare acetylene and / or olefins from more saturated hydrocarbons, the latter, in the gaseous or vaporized state, are brought to high temperature. It is important, however, in order to obtain high yields of unsaturated hydrocarbons to control the heating time and to keep it within very narrow limits.

   This is how it was found that in

 <Desc / Clms Page number 2>

 In the case of methane pyrolysis, the yield of ethylene is almost doubled when the reaction time, at 1400 ° C., goes from 0.014 to 0.0023 seconds, and the yield of acetylene increases by about 8% when the pyrolysis takes 0 , 0029 seconds instead of 0.0085 seconds (English patent? 09.035), At these high temperatures, the pyrolysis reaction continues, in fact, and exceeds the stage of formation of unsaturated hydrocarbons with production, in particular, of carbon, d hydrogen, etc.



   The pyrolysis time is limited by suddenly cooling the gases formed to a temperature as low as 500 to 600 ° C., a temperature at which these unsaturated hydrocarbons are more stable.



   Numerous processes have been proposed for this purpose, in particular the transverse spraying of cold water into the pyrolysis gases. This method is economically the most advantageous, but it does not always give complete satisfaction when applied on an industrial scale.



   In fact, as a result of an undesirable penetration of water into the pyrolysis zone, there occurs a premature partial cooling of the evolving gases, to the detriment of the yield of unsaturated hydrocarbons.



   Thus, in particular with a central sprayer, located in the axis of the pyrolysis chamber and at the end of the latter, the projected water (the force of which must be sufficient to avoid an exaggerated deviation of the (water screen by the gas current) gives rise to the formation of jets squirting in all directions at the points of impact with the wall of the furnace. On the other hand, countercurrent jets, distributed by sprayers placed at the periphery of the pyrolysis zone, give their meeting point significant eddies, part of which is directed towards the pyrolysis zone, under a shape varying from water cone to mist of droplets depending on whether the spraying is carried out transversely or in a direction slightly inclined with respect to the direction of flow of the gas stream.



   With the devices used until now, the eddies are not suppressed, moreover, if this spraying is combined

 <Desc / Clms Page number 3>

 to the introduction of water through orifices made along the wall of the pyrolysis zone or to a flow of water along the end of this zone.



   According to the present invention, these drawbacks are overcome by means of a simple and original method and device making it possible to obtain, transversely to the direction of flow of the hot gases, a solid sheet of water, with a uniform upper surface. gene and uniform, as a result of a first layer of water, formed of jets directed towards the longitudinal axis of the pyrolysis zone, coming from sprayers placed at the end of this pyrolysis zone, and d a second layer of water, spreading over the previous one.



   Such a result is obtained by the combination of certain conditions which it is necessary to observe for this method of abrupt cooling of the pyrolysis gases to be fully effective.



   For water sprayers, these conditions are as follows in the case of a vertical furnace with a circular pyrolysis chamber: 1) opening slit for spraying water in a thin blade, towards the axis of the zone reaction with an opening angle of about 60.



  2) arrangement along the contour of a frustoconical crown of diameter greater than that of the pyrolysis chamber.



  3) inclination of this crown at an angle of 10 to 15 with respect to the axis of the furnace.



  4) inclination of each of the sprayers, at an angle of 2 to 5 with respect to the horizontal.



   These conditions being met, the water jets, issued under pressure from each of the sprayers, form a fan, overlap in the horizontal plane and give a full and stable layer of water, slightly conical downwards and from which emerges , towards the bottom, a cone of water formed by the re-agglomeration of the different blades and, towards the top, a very light mist of droplets of water practically without adverse influence on the pyrolysis reaction.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   These results are further improved when a second layer is spread over this first layer of water which, by an effect analogous to shearing, prevents the formation of this mist.



  Most conveniently, this second layer comes from the water screen protecting the internal face of the wall of the pyrolysis zone against carbon deposits.



   The appended figures illustrate, without limiting it, the present invention applied to the partial combustion of hydrocarbons into acetylene.



   FIG. I represents, in section, a circular furnace for carrying out this partial combustion, with the device for abrupt cooling of the pyrolysis gases.



   Figure II is the development of part of the crown along which the sprayers are arranged.



   Figure III is a cross section of the furnace of Figure I, along X - Y.



    @
The circular oven comprises a distributor 1, in the form of a refractory cylindrical disc, crossed by the parallel channels 2 for distributing the reaction gas mixture into the combustion chamber, delimited by the wall 4. Along its outer contour, the distributor 1 is provided with a hollow metal ring 5, in which an opening 6 in the form of a slot is arranged.



   At the end of the combustion chamber, the sprayers 7 are arranged along the contour of a frustoconical ring 8, with an average diameter greater than that of the combustion zone, and inclined at an angle of 15 relative to the axis of the pyrolysis furnace. As shown in Figure II, the injection slots of these. Sprayers are slightly tilted, at an angle of 2, from the horizontal.



   Via channels 2, the preheated mixture of hydrocarbon and oxygen is introduced into combustion zone 3, where it ignites. Through the hollow metal ring 5 and the slot 6, pressurized water is injected along the wall 4 of the combustion zone.



  On the other hand, water is sprayed through the ejectors 7 in the form of thin blades, having an opening angle of 60 and slightly

 <Desc / Clms Page number 5>

 inclined in the direction of flow of the pyrolysis gases. Thanks to a judicious choice of the number of sprayers, depending in particular on the diameter of the pyrolysis zone and the distance between the wall and the crown 7, the layers of water overlap and form a full and homogeneous layer, the section of which is at least equal to that of the pyrolysis zone, as shown in FIG. III. On this layer, the water of the protective screen of the wall 4 is spread, and one thus obtains, as the result of these two layers, a stable sheet, with a uniform upper surface, of maximum efficiency.



   By applying this method of abrupt cooling of pyrolysis gas, one obtained, during the partial combustion of methane. a pyrolysis gas having an acetylene content of 8.4% (calculated on the dry gas), while, by using other methods and cooling devices, known until now, the content was only 8% .


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S 1) Procédé de refroidissement brusque de gaz chauds, en particulier de gaz chauds issus de la décomposition thermique d'hydrocarbures en acétylène et/ou oléfines dans une zone de réaction circulaire, caractérisé en ce que, transversalement à la direction d'écoule- ment de ces gaz chauds, on forme une nappe d'eau pleine, à sur- face supérieure homogène et uniforme, par combinaison d'une pre- mière couche d'eau, formée de jets en lames minces, dirigés vers l'axe de la zone de réaction et provenant de pulvérisateurs placés à l'extrémité de la zone de réaction et disposés le long du con- tour d'une couronne d'un diamètre supérieur à celui de cette zone de réaction, avec une seconde couche d'eau, s'étalant sur la première. CLAIMS 1) A method of abruptly cooling hot gases, in particular hot gases resulting from the thermal decomposition of hydrocarbons into acetylene and / or olefins in a circular reaction zone, characterized in that, transversely to the direction of flow - From these hot gases, a solid water sheet is formed, with a homogeneous and uniform upper surface, by combining a first layer of water, formed of jets in thin sheets, directed towards the axis of the gas. reaction zone and coming from sprayers placed at the end of the reaction zone and arranged along the circumference of a crown of a diameter greater than that of this reaction zone, with a second layer of water , spreading over the first. 2) Procédé suivant revendication 1, caractérisé én ce que la seconde couche d'eau provient de l'étalement, sur la première, d'un écran d'eau protégeant la paroi de la zone de réaction circulaire. 2) A method according to claim 1, characterized in that the second layer of water comes from the spreading, on the first, of a water screen protecting the wall of the circular reaction zone. 3) Procédé suivant revendication 1,'caractérisé en ce qu'on forme la première couche d'eau par recouvrement, dans un plan transver- sal à celui d'écoulement des gaz chauds, de jets d'eau, ayant un angle d'ouverture d'environ 60 , issus sous pression de pulvéri- <Desc/Clms Page number 6> sateurs disposés le long du contour d'une couronne tronconique, inclinée d'un angle de 10 à 15 par rapport à l'axe de la zone de réaction et d'un diamètre moyen supérieur à celui de la zone de réaction, ces pulvérisateurs étant inclinés d'un angle de 2 5 par rapport à un plan perpendiculaire à la paroi de la zone de. réaction. 3) A method according to claim 1, 'characterized in that the first layer of water is formed by covering, in a plane transverse to that of flow of hot gases, of water jets, having an angle of opening of approximately 60, produced under pressure from spraying <Desc / Clms Page number 6> sators arranged along the contour of a frustoconical crown, inclined at an angle of 10 to 15 with respect to the axis of the reaction zone and of an average diameter greater than that of the reaction zone, these sprayers being inclined at an angle of 2 5 to a plane perpendicular to the wall of the area. reaction. 4) Dispositif de refroidissement brusque de gaz chauds, en particu- lier de gaz chauds issus de la décomposition thermique d'hydro- carbures en acétylène et/ou oléfines dans une zone de réaction circulaire, comprenant des pulvérisateurs d'eau disposés le long du contour d'une couronne tronconique inclinée d'un angle de 10 à 15 par rapport à l'axe de la zone de réaction et d'un diamètre moyen supérieur à celui de la zone de réaction, ces pulvérisateurs étant inclinés d'un angle de 2 à 5 par rapport au plan perpendi- culaire à la paroi de la zone de réaction et formant des jets d'eau dirigés, avec un angle d'ouverture d'environ 60 , vers l'axe de ia zone de réaction, jets qui se recouvrent en une couche d'eau, et un injecteur d'eau situé au sommet et à la périphérie de la zone de réaction pour former, 4) Device for sudden cooling of hot gases, in particular of hot gases resulting from the thermal decomposition of hydrocarbons into acetylene and / or olefins in a circular reaction zone, comprising water sprayers arranged along the contour of a tapered crown inclined at an angle of 10 to 15 relative to the axis of the reaction zone and of an average diameter greater than that of the reaction zone, such sprayers being inclined at an angle of 2 to 5 with respect to the plane perpendicular to the wall of the sprayer. the reaction zone and forming jets of water directed, with an opening angle of about 60, towards the axis of the reaction zone, jets which overlap in a layer of water, and an injector of water located at the top and on the periphery of the reaction zone to form, le long de la paroi'de cette zone, un écran d'eau s'étalant sur la couche d'eau résultant du recou- vrement des jets d'eau des pulvérisateurs. along the wall of this zone, a water screen spreading over the water layer resulting from the covering of the water jets of the sprayers.
BE568012D BE568012A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE568012A true BE568012A (en)

Family

ID=187519

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE568012D BE568012A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE568012A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH403758A (en) Process for carrying out chemical reactions under the action of an arc lamp
FR2484432A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR PRODUCING CARBON BLACK
BE559801A (en) METHOD AND APPARATUS FOR THE PRODUCTION OF CARBON BLACK
EP0171316B1 (en) Process and apparatus for contacting at least two gaseous components reacting at high temperatures
BE568012A (en)
BE529364A (en) PROCESS AND APPARATUS FOR MANUFACTURING BLACK SMOKE
FR2546174A1 (en) PROCESS FOR VAPOCRAQUING HYDROCARBONS
EP0316234A1 (en) Process and plant for the hydropyrolysis of heavy hydrocarbons by a plasma beam, in particular a H2/CH4 plasma
US3219419A (en) Adjustable quench pyrolysis furnace
BE552087A (en)
BE708201A (en)
CH147100A (en) A method and apparatus for producing gas from heavy oil.
RU2443478C2 (en) Torch for flame spraying
BE542234A (en)
BE571054A (en)
FR2883774A1 (en) REACTION CHAMBER DEVICE IN WHICH PRE-HEATED REAGENT FLUIDS ARE INTRODUCED TO REALIZE A HIGH TEMPERATURE REACTION
CH336817A (en) Process for converting practically saturated hydrocarbons into unsaturated hydrocarbons, and apparatus for its implementation
BE624002A (en)
BE562109A (en)
FR2653441A1 (en) Process for the manufacture of carbon black
BE366809A (en)
FR2589848A1 (en) HYDROCARBON CONVERSION PROCESS
FR2655329A1 (en) Process for the production of acetylene by partial oxidation of hydrocarbons
BE564873A (en)
BE693029A (en)