BE543514A - - Google Patents

Info

Publication number
BE543514A
BE543514A BE543514DA BE543514A BE 543514 A BE543514 A BE 543514A BE 543514D A BE543514D A BE 543514DA BE 543514 A BE543514 A BE 543514A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
series
conveyors
carriers
laundry
conveyor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE543514A publication Critical patent/BE543514A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65HHANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL, e.g. SHEETS, WEBS, CABLES
    • B65H45/00Folding thin material
    • B65H45/02Folding limp material without application of pressure to define or form crease lines
    • B65H45/06Folding webs
    • B65H45/10Folding webs transversely
    • B65H45/101Folding webs transversely in combination with laying, i.e. forming a zig-zag pile

Landscapes

  • Discharge Of Articles From Conveyors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est   relative   à une machine à plier le linge du type décrit dans le brevet   principal ,   comprenant un bâti portant une première série   d'au   moins deu: transporteurs, une seconde série   d'au   moins deux   transpor-   teurs s'étendant dans une direction perpendiculaire à celle de la première série de transporteurs, des moyens pour amené- dans chacune des première et deuxième séries de transpor-   teurs,   le linge de l'extrémité postérieure d'un transporteur à l'extrémité antérieure du transporteur suivant,

   en formant éventuellement dans le linge un pli transversal à la direc- tion des transporteurs considérés et un dispositif pour   aine-   ner le linge du dernier transporteur de la première série de transporteurs au premier transporteur de la deuxième série. 



   La présente invention a pour objet des perfection- nements tendant à augmenter le rendement de la machine et à réduire son encombrement. 



   Conformément à la présente invention,la machine du type défini plus haut comprend, au surplus, une troisiè- me et une quatrième séries d'au moins deux transporteurs s'é tendant dans des directions opposées l'une à l'autre mais perpendiculaires à celle de la première série de transpor- teurs, de part et d'autre de cette première'série de trans- porteurs, ainsi que des dispositifs   associés\chacun   à une des troisième et quatrième séries de transporteurs et per- mettant d'amener des pièces de linge du dernier transporteur de la première série au premier transporteur de la troisiè- me série ou de la quatrième série, selon la position occupée par ces pièces sur le dernier transporteur de la première série. 



   Les troisième et quatrième séries de transporteurs 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 comportent également, de préférence, des moyens pour amener les pièces de linge de l'extrémité postérieure d'un de leur. transporteurs à l'extrémité antérieure du transporteur sui- vant, en formant éventuellement en même temps un pli dans ce pièces de linge. 



   Suivant une autre particularité de la présente in- vention, la première série de transporteurs se compose dfau moins deux groupes juxtaposés de transporteurs, de manière à former au moins deux chemins de transport du linge à plier. 



  Les moyens pour amener, dans chacun des groupes juxtaposés de transporteurs, le linge de   l'extrémité,   postérieure d'un transporteur à l'extrémité antérieure du transporteur sui- vant, en y formant éventuellement un   pli,-   sont avantageuse- ment commandés indépendamment l'un de l'autre. Bien qntendu, les moyens précités peuvent également être synchronisés ou commandés simultanément. 



   L'agencement de la machine est, de préférence, tel que la seconde série de transporteurs précitée surplombe la première série de transporteurs sensiblement sur la moitié de la largeur de la première série de transporteurs, tandis que les troisième et quatrième séries de transporteurs sur- plombent la première série de transporteurs sensiblement sur la moitié de la largeur de chacun des groupes juxtaposés de transporteurs formant cette première série de transporteurs. 



   Toutes les particularités de l'invention définies ci-dessus ont pour effet d'augmenter considérablement la ca- pacité de la machine, ainsi qu'il ressortira de la descrip- tion donnée plus loin.. 



   Les transporteurs des diverses séries de transpor- teurs sont, de préférence, des transporteurs à courroies sati fin, agencés de façon que les pièces de linge entraînées sur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ces transporteurs suivent un trajet sensiblement rectiligne. 



   Toutefois, pour réduire l'encombrement de la   machi-   ne dans le sens de sa longueur, on peut avantageusement fai re en sorte que certains au moins des transporteurs des diver- ses séries constituent des transporteurs à courroies sans fin agencés de façon que les pièces de linge entraînées sui- vent un trajet curviligne. 



   Une autre manière de réduire l'encombrement de la machine dans le sens de sa longueur consiste à faire en sor- te que les transporteurs d'une même série s'étendent, au moins en partie, l'un au-dessus de l'autre. 



   Les palettes servant à amener les pièces de linge d'un transporteur sur l'autre, tout en y formant un pli, sont actionnées par intermittences, selon l'endroit auquel le pli doit être formé dans la pièce considérée, à l'aide d'un dispositif à électroaimant, comprenant, suivant une forme d'exécution particulière, un électroaimant dont l'armature porte un pignon engrenant en permanence avec un pignon calé sur un arbre, dont est solidaire une manivelle à laquelle est articulée une extrémité d'une bielle dont l'autre extré- mité est articulée à une extrémité d'un bras, dont l'autre extrémité est solidaire d'un arbre sur lequel sont également calés deux autres bras placés à une   certain   distance l'un de l'autre, parallèles l'un à l'autre et s'étendant d'un même c8té de l'arbre,

   chacun de ces bras étantarticulé à une biellette articulée également à une tige guidée portant la palette, le pignon porté par l'armature de l'électroai- mant étant amené en. prise, lorsque l'électroaimant attire son)      armature , avec un pignon animé d'un mouvement de rotation '      continu en même temps que le transporteur auquel est associée; la palette. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   D'autres particularités et détails de l'invention apparaîtront au cours de la description des dessins annexés au présent mémoire, qui représentent   schématiquement   et à titre d'exemples seulement, quelques formes   d'exécution   de l'invention. 



   Dans ces dessins : - la figure 1 est une vue en élévation latérale, de la machine, après coupe suivant la ligne I-I de la figure.2; - la figure 2 est une vue en plan après coupe sui vant les lignes II-II des figures 1 et 5 ; - la figure 3 est une vue en élévation après coupe suivant la ligne III-III de la figure 2; - la figure   4   est égakement une vue en élévation après coupe suivant la ligne   IV-IV   de la figure 3; - les figures 5 et 6 sont des vues schématiques en élévation montrant l'agencement des transporteurs dans une même série de transporteurs, et - la figure 7 est une vue en perspective du méca- nisme d'entraînement d'une palette servant à former un pli dans une pièce de linge. 



   Dans ces différentes figures, les mêmes notations de référence désignent dès éléments identiques. 



   La machine à plier le linge, représentée schémati- quement sur les figures 1 à 4, comprend un carter ou bâti 1, présentant, à son entrée une ouverture 2 permettant d'enga- ger les pièces de linge à plier dans la machine et présen- tant à ses différentes sorties une ouverture 3 permettant de retirer les pièces de linge pliées de la machine. 



   Le carter ou bâti 1 contient une première série de transporteurs, désignée de manière générale par la notation de référence   4.   En fait, la première série de transporteurs 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 se compose de deux groupes juxtaposés 4 et 4' de transpor teurs. Dans chaque groupe de transporteurs de la prmeière sé- rie, on compte trois transporteurs   désignée,paroles   nota- tions de référence 5, 6 et 7 pour le groupe 4   et,' par   les no- tations de référence 5 6'et 7pour le gropu Chacun des groupes 4 et 4' de transporteurs de la première série   @   forme un chemin de transport séparé pour   deµ     pièces   de linge à plier.

   Etant donné que les moyens   d'entraînement des   grou- pes 4 et 4' de transporteurs sont différente et   peuvent   ê- tre indépendants   l'un   de l'autre, il est   possible de   plier différemment des pièces de linge différentes  ou.   deplier de la même façon les mêmes pièces de linge sur chacun des deux groupes de transporteurs. Ainsi, on peut simultanément plier, par exemple, des mouchoirs sur le groupe de   transporteurs   4 et plier des essuies sur le groupe de transporteurs 4   Eventuellement,   les mouchoirs peuvent être plies différem- ment des essuies.

   Ou bien, on peut plier   simultanément   des pièces de linge sur les deux groupes   4   et 4' Ou bien encore, dans le cas où il s'agit de plier de grandes pièces de linge, telles que des draps de lit, celles-ci peuvent être pliées en se servant, à la fois, pour une même pièce, des deux che- mins de transport juxtaposés que forment les groupes 4 et 4 de transporteurs.

   Dans ce cas, les palettes 17 et 38 peuvent être dédoublées par des palettes s'étendant sur.la largeur des deux groupes   4   et 4 
L'agencement des transporteurs 5,6 et 7 du groupe 4 et des transporteurs 5 6'et 7'du groupe 4est le mê me que celui montré sur la figure 1 des dessins du brevet principal, comme le révèle la figure 1 des dessins annexés at présent   mémoire,   Ainsi, les premiers transporteurs 5   et 5'   comportent chacun deux courroies ou sangles sans fin 8 8 passant sur des cylindres 9, 9 et 10, 10      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Au-dessus de chacun des premiers transporteur et 5' des groupes 4 et 4' est prévu un dispositif d'entraî-   nement   désigné par les notations de référence 11,

   ces dis- positifs d'entraînement comportant également des sangles ou courroies sans fin 12 passant .sur des cylindres 13 et 14 En dessous de chacun des dispositifs d'entraînement 11, 11 on a prévu un dispositif de contact 15, qui est relié . un ré- gulateur (non représenté), qui sert à actionner une palette de formation de plis, par l'intermédiaire d'un mécanisme qui sera décrit plus loin en référence à la figure 7. 



   Les seconds transporteurs   6,   6' des groupes 4 et 4' de transporteurs de la première série de transporteurs sont formés de sangles ou courroies 24, 34' passant sur trois cylindres rotatifs   25, 25',   26, 26 et 27, 27 Comme le montre la figure 1,   les   cylindres 25 et 26 de même que les cylindres 25' et   26'   sont montés   rotativement   sur des bras 28 portés par un pivot fixe commun 29 et les sangle s ou cour roies 24, 24', qui passent sur ces cylindres, peuvent être amenées dans une position où, comme expliqué en référence aux figures 1 à 4 du brevet principal, un pli peut ou ne peut pas être formé entre les premiers transporteurs 5, 5' et le s seconds transporteurs 6',   6'.   



   Pour assurer l'entraînement des pièces de linge, entre les transporteurs 5, 5'et 6 ,   6',   on prévoit un dis- positif d'entraînement 19 qui chevauche l'extrémité   postérie   re des premiers transporteurs 5, 5 et l'extrémité antérieure des seconds transporteurs 6,   6'. Ce   dispositif d'entraîne- ment 19 est constitué par des sangles ou courroies 20 pas- sant sur trois cylindres 21, 22 et 23. 



  Une palette 17 est prévue en dessous de chacun des transpor- teurs 5 et   5'  et sert à former un pli, si on le désire, lors 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du passage des pièces de linge du premier transporteur 5,   5'   au second transporteur 6, 6'. 



   Au-dessus de l'extrémité postérieure ou de droite des seconds transporteurs 6, 6 est également prévu un dis- positif d'entraînement 30 qui chevauche l'extrémité   postcrier.   re des, seconds transporteurs 6, 6 et l'extrémité antérieu- re ou de gauche des troisièmes transporteurs 7, 7' des grou- pes 4, 4' de la première série de transporteurs. Les dispo- sitifs d'entraînement 30 sont constitués également de sangles: ou courroies sans fin 31 passant   sur des   cylindres 32, 33 et   34.   



   Les troisièmes transporteurs 7, 7 des groupes   jux-   taposés 4 et 4' de la première série de transporteurs se com- posent également de sangles ou courroies sans fin   35,  35 passant sur des cylindres   36, 36'   et 37 37'. 



   Comme on le voit à la   figura   1, l'extrémité anté rieure des transporteurs 7, 7 c'est-à-dire leur   extrémi-'-   té voisine des cylindres 36 36', se trouve à un niveau in- férieur à celui de l'extrémité postérieure des seconds trans- porteurs 6, 6 De même, une palette 38 prévue au voisinage de l'intervalle entre les transporteurs 6 et   7   et au voisina- ge de l'intervalle entre les transporteurs 6'et 7'sert également à pousser des pièces de linge du transporteur 6 sur le transporteur 7 ou du transporteur 6'sur le' transporteur 7 en formant simultanément un pli dans ces pièces. 



   En plus de la première série de transporteurs, com- prenant les groupes   4   et 4 de trois transporteurs (5, 6, 7 et 5 6 7') formant deux chemins de transport juxtapo- sés, sur lesquels des pièces de linge peuvent être pliées une ou plusieurs fois dans une direction sensiblement   perpen   diculaire à la. direction d'avancement des transporteurs, on 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 prévoit une seconde série de transporteurs désignée de maniè- re générale par la notation de référence   40.   



   Comme le révèlent les figures 1, 2 et 4, la secon- de série de transporteurs 40 comprend dexutransporteus 39 et 41, mais on peut évidemment prévoir un plus grand nombre de transporteurs selon le nombre de plis que l'on peut dési- rer former dans les pièces de linge. 



   La seconde série de transporteurs 40 s'étend dans une direction sensiblement perpendiculaire à celle de la première série comprenant les groupes 4 et 4'de transpor- teurs. 



   Le premier transporteur 39 de la seconde série de transporteurs 40 est constitué par des sangles ou courroies sans fin 45 passant sur trois cylindres 46, 47 et 48 tandis qu'un dispositif d'entraînement 44 associé au transporteur 39 se compose également de sangles ou courroies sans fin 49 passant sur des cylindres 50,51 et 52. 



   La pièce de linge pliée entre   l'extrémité   antérieu- re ou de droite du nremier transporteur 39 de la seconde   séri   de transporteurs 40 est amenée à   l'extrémité   postérieure du transporteur 39, cette dernière extrémité étant située à un niveau supérieur à celui de l'extrémité antérieure ou de droite du second transporteur 41. Une palette 53 sert à amener la pièce de linge du transporteur 39 sur le transpor- teur 41, en formant un nouveau pli dans cette pièce, ce pli s'étendant dans la même direction que celui formé entre le premier transporteur 39 et son dispositif d'entraînement   44.   



   Un autre dispositif d'entraînement 54, analogue aux dispositifs 19 et 30 et constitué de sangles ou courroies sans fin 55 passant sur des cylindres 56,57 et 58, chevau- che l'extrémité postérieure ou de gauche du transporteur 39 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 et l'extrémité antérieure ou de droite du transporteur   41.   



   Au lieu du transporteur 41, formé de sanglas ou courroies sans fin 59 passant sur deux cylindres 60 et 6l, on peut prévoir un transporteur analogue aux transporteurs 6, 
6 de la première série   4,   c'est-à-dire un transporteur équi-      pé de moyens permettant d'amener son extrémité antérieure en dessous de l'extrémité postérieure du transporteur 39, de façon à permettre à la pièce de linge de passer du transpor- teur 39 sur le transporteur 41, sans l'intervention de la palette 53, lorsqu'on ne désire pas plier une nouvelle fois la pièce de linge entre les transporteurs 39 et 41 de la seconde série. 



   Les pièces de linge, déjà pliées une ou plusieurs fois sur la première série de transporteurs 4,   4',   sont ame- nées de cette première série de transporteurs à la seconde série de transporteurs 40 par l'une ou l'autre de plusieurs palettes, selon la position occupée par les pièces de linge sur la première série de transporteurs. Une de ces palettes, désignée par la notation de référence 42, sert à amener les pièces de linge de grandes dimensions de la première série de transporteurs à la seconde série de transporteurs.

   Cette palette est montée de manière 'à pouvoir exécuter un mouve- ment de va-et-vient en direction verticale entre les derniers transporteurs 7, 7' des groupes 4,   4'   de la première série de transporteurs et est mise en service, lorsqu'il s'agit de transférer'de la première série à la seconde série de trans- porteurs, des pièces de linge qui ont été pliées une ou plusieurs fois dans un sens, avec l'aide simultanée des deux groupes 4 et 4' de la première série de transporteurs.

   En d'autres termes, si une grande pièce de linge dont la lar- geur dépasse celle d'un des groupes 4 et   4'   de la première 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 série, doit être pliée, elle est placée sur la première   sé-   rie de transporteurs de manière à chevaucher les deux grou- pes juxtaposés 4 et   4'   et elle est pliée une ou plusieurs fois sur ces deux groupes 4 et 4 après quoi elle est amende par la palette 42 des derniers transporteurs 7, 7 de la pre- mière série au premier transporteur 39 de la seconde série, Cette palette 42 sèrt en même temps à plier la pièce de lin- ge suivant un pli s'étendant perpendiculairement aux plis formés entre les transporteurs de la première série de trans- porteurs .

   La palette 42 élève la pièce de linge, comme on le conçoit en considérant la figure 4, de manière à l'amener dans l'intervalle 43 formé entre le premier transporteur 39 de la seconde série 40 et le dispositif d'entraînement 44 associé à ce premier transporteur. 



   En plus de la palette 42, on prévoit deux autres palettes 64 et 65, qui servent également pour amener des piè- ces de linge de la première série de transporteurs à la se- conde série de transporteurs, dans le cas où les deux grou- pes 4 et 4' de transporteurs de la première série fonction- nent indépendamment l'un de l'autre et servent chacun à plier des pièces de linge différentes. 



   Les pièces de linge véhiculées sur le chemin de transport formé par le groupe 4 constitué des transporteurs 5, 6 et 7 sont amenées par la palette 64, qui exécute un mouvement de va-et-vient en direction oblique, 'comme le lai- se entrevoir la figure 4, à la seconde série de transporteurs. du côté gauche de cette série, lorsqu'on considère la figure 2. Par contre, les.pièces de linge véhiculées sur le chemin de transport formé par le groupe 4' constitué des transpor- teurs 5', 6' et   7'   sont reprises par la palettes 65, qui les amène également suivant un trajet oblique sur le côté droit 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de la seconde série de transporteurs. 



   Entre les sangles ou courroies 35 des troisièmes transporteurs 7, 7' de la première série de transporteurs sont ménagés des intervalles suffisants, comme montré à la figure 4, pour livrer passage aux palettes 42, 64 et b5. 



   Comme le montre notamment la figure 2, la palette 
42 présente une longueur correspondant sensiblement à la largeur de la seconde série de transporteurs, tandis que les palettes 64 et 65, qui sont décalées l'une par rapport à l'autre, présentent sachune une largeur correspondant sensi- blemet à la moitié de la largeur de la seconde série de transporteurs. 



     En   plus de la seconde série de transporteurs 40, on prévoit également sur la machine suivant l'invention, une troisièmm série de transporteurs et une quatrième série de transporteurs, désignées respectivement par les notations de référence 66 et 67. Ces troisième et quatrième séries 66 et 67 de transporteurs s'étendent toutes deux   perpendicu-   lairement à la première série de transporteurs 4 mais sont opposées l'une à l'autre, c'est-à-dire que la troisième série 66 s'étend d'un côté de la première série, tandis que la quatrième série 67 s'étend   de 'l'autre   coté de la première série comme le montrent les figures 2 et 3. Chacune des troisième et quatrième séries de transporteurs est agencée, dans la machine illustrée sur les dessins, comme la seconde série 40.

   Les divers transporteurs, dispositifs d'entraîne- ment, cylindres, courroies et palettes des troisième et quatrième séries de transporteurs 66 et 67 sont désignées par les mêmes notations de référence que les éléments cor- respondants de la seconde série 40, si ce n'est que les no-   tations de référence ont été affectées de l'indice pour   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 les éléments de la troisième série et de l'indice " pour les éléments de la quatrième série. 



   La troisième série de transporteurs 66 est asso- ciée au groupe 4 de transporteurs de la première série, tan dis que la quatrième série de transporteurs 67 est associée au groupe 4 de transporteurs de la première série. En d'au- tres termes, seules les pièces de linge véhiculées et éven- tuellement pliées sur le groupe de transporteurs 5,   6   et 7 de la première série peuvent être amenées par une palette 68 à la troisième série de transporteurs 66. De même, seules les pièces de linge véhiculées et éventuellement pliées sur' le groupe de transporteurs 5', 6 7 de la première série peuvent être transférées par une palette 69 à la quatrième série de transporteurs 67.      



   Comme il ressort des figures 2, 3 et 4, la seconde série'de transporteurs 40 surplombe la première série de transporteurs sensiblement sur la moitié de la largeur' de cette première série. En effet, comme le montre la figure 4, l'extrémité antérieure ou de droite du premier transporteur 39 de la seconde série 40 se trouve sensiblement à la verti- cale à mi-largeur de la première série de transporteurs, au- dessus des derniers ou troisièmes transporteurs 7, 7 de cette première série. Quant aux troisième -et quatrième série de transporteurs 66 et 67, elles surpl ombent-la première série de transporteurs sensiblement sur la moitié de la lar. geur de chacun des groupes juxtaposés 4 et   4'   de transpor- teurs formant cette première série de transporteurs.

   Ainsi, comme le montre la figure 3, on voit que l'extrémité anté- rieure ou de droite du premier   transporteur9t   de la troi sième série 66 se trouve à la verticale à   mi-large ur   du tran -porteur 7, tandis que l'extrémité antérieure ou de gauche 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 du premier transporteur 39" de la quatrième série   6% se   trouve à la verticale à mi-largeur du transporeur 7' de la première série de transporteurs. 



   Des poulies et chaînes ou courroies de   transmis-'   sion, dont certaines snt montrées en 62 et 63 servent a entraîner les divers transporteurs et dispositifs d'entraî nemet motre la figure 2, Un moteur peut servir à la commande de chaque série de transporteurs. 



   La machine à plier le linge décrite ci-dessus en référence aux dessins ci-annexés offrent les diverses possi bilités suivantes : 
1) Lorsqu'il s'agit de plier des pièces de linge) de grandes dimensions, telles que des draps de lit, ces pièces sont placées sur la première série de   transporteurs','   de façon à chevaucher les groupes 4 et 4' de transporteurs, ;

   formant cette première série.   En   faisant fonctionner ces deux groupes en   synchronisme   et en veillant à ce que les dives   éléments   de ces deux groupes   occupent   des positions corres- pondantes et soient entrainés la même vitesse, o eut faire avancer dans le sens de la flèche X les pièces de linge sur la première série de transporteurs et y effectuer des plis en nombre voulu et' aux endroits désirés. 



   Lorsque les pièces de linge arrivent sur les   transe-   porteurs 7, 7'de la   première   série,   elle s     sont¯ transférées   par la palette 42 à la seconde   ëérie   de transporteurs 40, sur laquelle ces pièces   progressent   dans le sens de la flè-   che Y   et sont pliées également, une ou plusieurs fois, de manière   à.acquérir   des plis perpendiculaires à ceux formés sur la première série de transporteurs. 



   2) Lorsqu'il s'agit de plier des pièces de linge de plus petites dimensions, telles que des mouchoirs ou des 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 essuies, diverses possibilités sont offertes. 



   Aisi, on peut amenr les pièces de linge simulta nément sur chacun des chemins de transport formxes par les groupes 4 et 4 de la première série de transporteurs.Sur chacun des chemins de transport, les pièces de linge 'sont pliées une ou plusieurs fois dans un même   sens.   



   ¯ 
Si, par exemple, on amène des mouchoirs à pler à la fois sur les'deux chemins de transport, ces mouchoirs peuvent être plies de manière identique sur chacun de ces chemins. Par contre, si on amène des essuies sur l'un des chemins et des mouchoirs sur l'autre chemin de transport, les essuies peuvent être pliés différemment des mouchoirs grâce aux commandes indépendantes des groupes juxtaposés 4 et 4' de transporteurs de la première série. 



   Les pièces de linge véhiculées sur les deux grou-,      pes de transporteurs de la première série peuvent être   ame-'-   nées ensuite respectivement par les palettes 64 et 65 sur la seconde série de transporteurs   40.   Ou bien, les pièces véhi- culées et pliées sur le groupe 4 de transporteurs peuvent être amenées par la palette 68 sur la troisième série de transporteurs 66, tandis que les pièces véhiculées et pliées sur le groupe 4 de transporteurs peuvent être amenées par la palette 69 à la quatrième série de transporteurs 67. Sur les seconde, troisième et quatrième séries de transporteurs, les pièces de linge peuvent éventuellement être pliées une ou plusieurs fois. 



   On voit que grâce à l'adjonction des troisième et quatrième séries de transporteurs et grâce à la présence des groupes juxtaposés de transporteurs dans la première sé rie de transporteurs, la capacité de la machine est considé- rablement accrue. 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 



   Aux figures 1 à 4, les divers transporteurs des séries de transporteurs sont agencés de façon que les   pièces   de linge qu'ils transportent suivent sensiblement un trajet rectiligne. 



   Pour réduire l'encombrement de la machine, on peut cependant, conformément à l'invention, faire   en   sorte que, sur certains du moins des transporteurs, le linge suive un trajet curviligne. A la figure 5, un tel   agencement,   est   il-   lustré de manière schématique. On prévoit, en effet,' sur cette figure, un transporteur désigné de manière générale par la notation de référence 70 et qui se compose de courroies ou sangles sans fin 71 passant sur quatre cylindres 72, 73, 74 et 75. Ce transporteur 70 présente sensiblement la forme d'un U couché sur une de ses ailes.

   Pour maintenir les piè- ces de linge convenablement appliquées sur le transporteur   70,   on prévoit un dispositif d'entraînement désigné par la notation de référence 76 et formé également de courroies ou sangles 77 passant sur des cylindres 78 79 80 et 81   A -   près leur passage sur le transporteur 70 dans le sens indiqué par les flèches Z les pièces de linge sont amenées par une palette 82 sur un second transporteur désigné de manière gé- nérale par la notation de référence 83 et se composant de courroies ou sangles 84 passant sur des cylindres 85 et 86 
On peut également réduire l'encombrement de la ma- chine en faisant en sorte que les transporteurs s'étendent. au moins en partie, l'un au-dessus de l'autre. Un tel agen- cement est représenté schématiquement à la figure 6.

   Sur cette figure, un premier transporteur horizontal 87 composé de sangles ou courroies sans fin 88 passant sur des cylindres 89 et 90 amène des pièces de linge, dans le sens de la flè- 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 che, à un second transporteur oblique 91,par l'intermédiaire d'une palette 92 et d'un dispositif d'entraînement   93,   compo- sé de sangles ou courroies 94 passant sur deux cylindres 95 et 96 Du second transporteur oblique 91, composé de cour- roies sans fin 97-passant sur des cylindres 98 et 99, les t pièces de linge sont amenées, par l'intermédiaire d'une pa- lette 100 et d'un dispositif d'entraînement 101 à courroies 102 et cylindres 103, 104 et 105, sur un troisième transpor- teur horizontal 106, également composé de courroies 107 pas- sant sur des cylindres, dont l'un est représenté en 108 Com- me on le voit,

   les transporteurs 91 et 106 surplombent en partie le premier transporteur horizontal   87. Un   tablier 131   empêche la pièce de linge de retomber sur le transporteur 87. 



  Il va de soi que les agencements représentés aux   figures 5 et 6 peuvent subir des modifications diverses sans sortir du cadre de l'invention. 



   Les diverses palettes de pliage prévues dans la machine suivant l'invention peuvent être avantageusement en- traînées par un dispositif à électroaimant, dont une forme d'exécution est illustrée schématiquement à la figure 7. 



   Le dispositif à électroaimant est monté dans un circuit électrique commandé par un régulateur non représenté. 



  Ce dispositif comprend un électroaimant 109, dont le noyau est représenté en 110. Cet électroaimant est porté par un cadre 111, qui porte également un arbre 112. Sur cet arbre, est calée à l'extérieur du cadre 111, une poulie 113 entrain      née en rotation par une chaîne ou une courroie (non montrée) qui passe'.également sur une poulie 114 (voir figure 1). La poulie   114   est entraînée par un moteurs   -   condant le mouvement des transporteurs de la machine. Sur l'arbre 112 est également calé un pignon 115.

   Sur un second arbre 116 porté par le cadre 111, sont calés, d'une part, un pi- 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 gnon 117 et une extrémité d'une armature 118 de l'électroai- mant, cette armature portant également un pivot 119 sur le- quel est monté un pignon 120, qui engrène constamment avec le pignon 117 porté par l'arbre 116 Lorsque l'électroaimant attire son armature 118 le pignon 120 vient en prise avec le pignon 115 animé d'un mouvement de rotation   continua   Ainsi le pignon 117 calé sur l'arbre 116 est entraîné en rotation par l'entremise du pignon 120.

   Sur l'arbre 116 portant le pignon 117 est également calée une manivelle 121 articulée en 122 à une bielle 123, dont l'autre extrémité est articulée en 124 àune extrémité d'un bras 125, dont ltautre extrémité est calée sur un arbre 126, qui est convenablement supporté au voisinage de ses deux extrémités. Cet arbre 126 porté également deux bras parallèles et écartés l'un de l'autre, dont l'un est représenté en 127. A l'extrémité libre des brai 127 est articulée une biellette 128 articulée également à l'une des tiges 129 supportant une palette 130. L'autre bras (non représenté) porté par l'arbre 126 est également articu- lé, par l'intermédiaire d'une biellette non représentée, à l'autre tige 129' portant la palette 130.

   Les tiges 129 et 129' sont convenablement guidées, de façon à permettre un déplacement de la palette 130 dans un plan prédéterminé. 



  Grâce au   mécanisme;   d'entraînemetn décrit ci-dessus en réfé- rence à la. figure 7, lapalette 130 peut être animée, à un moment   déterminé,   par le régulateur, d'un mouvement de va et vient inermjittent de facon à former un pli dans une pièce de linge. 



   Il est évident que l'invention n'est pas exclusive- ment limitée aux formes d'exécution représentées et décrites plus haut et que bien des modifications peuvent être appor- tées dans l'agencement, la disposition et la constitution de 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 certains des éléments intervenant dans sa réalisation, sans sortir du cadre de la présente invention, à condition'que ces modifications ne soient pas en contradiction avec l'objet de chacune des revendications suivantes. 
 EMI18.1 
 tbidDICTIOiS. ¯ 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a laundry folding machine of the type described in the main patent, comprising a frame carrying a first series of at least two: conveyors, a second series of at least two conveyors extending in a direction perpendicular to that of the first series of conveyors, means for bringing in each of the first and second series of conveyors the laundry from the rear end of one conveyor to the front end of the following conveyor,

   by optionally forming in the laundry a fold transverse to the direction of the carriers in question and a device for conveying the laundry from the last carrier of the first series of carriers to the first carrier of the second series.



   The present invention relates to improvements tending to increase the efficiency of the machine and to reduce its bulk.



   According to the present invention, the machine of the type defined above comprises, in addition, a third and a fourth series of at least two conveyors extending in directions opposite to each other but perpendicular to each other. that of the first series of conveyors, on either side of this first series of conveyors, as well as devices each associated with one of the third and fourth series of conveyors and making it possible to bring items of laundry from the last conveyor of the first series to the first conveyor of the third series or of the fourth series, depending on the position occupied by these pieces on the last conveyor of the first series.



   The third and fourth series of carriers

 <Desc / Clms Page number 2>

 also preferably include means for bringing the items of laundry from the rear end of one of them. conveyors at the front end of the next conveyor, possibly at the same time forming a fold in this piece of laundry.



   According to another feature of the present invention, the first series of conveyors consists of at least two juxtaposed groups of conveyors, so as to form at least two transport paths for the linen to be folded.



  The means for bringing, in each of the juxtaposed groups of conveyors, the laundry from the rear end of a conveyor to the front end of the following conveyor, possibly forming a fold therein, - are advantageously controlled independently. one of the other. Of course, the aforementioned means can also be synchronized or controlled simultaneously.



   The arrangement of the machine is preferably such that the aforementioned second series of conveyors overhangs the first series of conveyors substantially half the width of the first series of conveyors, while the third and fourth series of conveyors overhang. seal the first series of carriers substantially over half the width of each of the juxtaposed groups of carriers forming this first series of carriers.



   All the features of the invention defined above have the effect of considerably increasing the capacity of the machine, as will emerge from the description given below.



   The conveyors of the various series of conveyors are preferably fine-sati belt conveyors, arranged so that the items of laundry carried over the conveyor belt.

 <Desc / Clms Page number 3>

 these carriers follow a substantially rectilinear path.



   However, in order to reduce the size of the machine in the direction of its length, it is advantageously possible to arrange for at least some of the conveyors of the various series to constitute endless belt conveyors arranged so that the parts of washed laundry follow a curvilinear path.



   Another way to reduce the bulk of the machine in the direction of its length is to have the conveyors of the same series extend, at least in part, one above the machine. other.



   The pallets used to bring the pieces of laundry from one conveyor to the other, while forming a fold therein, are actuated intermittently, depending on the place at which the fold is to be formed in the part in question, using 'an electromagnet device, comprising, according to a particular embodiment, an electromagnet whose armature carries a pinion permanently meshing with a pinion wedged on a shaft, of which is integral a crank to which is articulated one end of a connecting rod, the other end of which is articulated at one end of an arm, the other end of which is integral with a shaft on which are also wedged two other arms placed at a certain distance from each other, parallel to each other and extending from the same side of the shaft,

   each of these arms being articulated to a connecting rod also articulated to a guided rod carrying the pallet, the pinion carried by the armature of the electromagnetic being brought into. taken, when the electromagnet attracts its) armature, with a pinion driven by a continuous rotational movement at the same time as the conveyor to which is associated; the palette.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the drawings appended hereto, which represent schematically and by way of example only, some embodiments of the invention.



   In these drawings: - Figure 1 is a side elevational view of the machine, after section along the line I-I of Figure.2; - Figure 2 is a plan view after section along the lines II-II of Figures 1 and 5; - Figure 3 is an elevational view after section along the line III-III of Figure 2; - Figure 4 is also an elevational view after section along the line IV-IV of Figure 3; - Figures 5 and 6 are schematic elevational views showing the arrangement of the conveyors in the same series of conveyors, and - Figure 7 is a perspective view of the drive mechanism of a pallet serving to form a fold in a piece of linen.



   In these different figures, the same reference notations denote identical elements.



   The linen folding machine, shown schematically in FIGS. 1 to 4, comprises a casing or frame 1 having, at its inlet, an opening 2 making it possible to engage the pieces of linen to be folded in the machine and present. - Both at its various outlets an opening 3 for removing the folded laundry items from the machine.



   The casing or frame 1 contains a first series of carriers, generally designated by the reference notation 4. In fact, the first series of carriers

 <Desc / Clms Page number 5>

 consists of two juxtaposed groups 4 and 4 'of carriers. In each group of carriers of the first series, there are three designated carriers, say benchmarks 5, 6 and 7 for group 4 and, 'by benchmarks 5 6' and 7 for the gropu Each of the groups 4 and 4 'of carriers of the first series @ forms a separate transport path for the pieces of laundry to be folded.

   Since the drive means of the conveyor groups 4 and 4 'are different and may be independent of each other, it is possible to fold different items of laundry differently or. unfold the same items of laundry in the same way on each of the two groups of conveyors. Thus, one can simultaneously fold, for example, handkerchiefs on the group of carriers 4 and fold towels on the group of carriers 4. Optionally, the handkerchiefs can be folded differently from the towels.

   Or, it is possible to simultaneously fold pieces of linen on the two groups 4 and 4 'Or else, in the case of folding large pieces of linen, such as bed sheets, these can be folded using both, for the same part, the two juxtaposed transport paths formed by groups 4 and 4 of transporters.

   In this case, the pallets 17 and 38 can be doubled by pallets extending over the width of the two groups 4 and 4
The arrangement of the conveyors 5, 6 and 7 of group 4 and of the conveyors 5 6 'and 7' of group 4 is the same as that shown in figure 1 of the drawings of the main patent, as shown in figure 1 of the accompanying drawings. At present memory, Thus, the first conveyors 5 and 5 'each comprise two endless belts or straps 8 8 passing over cylinders 9, 9 and 10, 10

 <Desc / Clms Page number 6>

 
Above each of the first conveyors and 5 'of groups 4 and 4' is provided a drive device designated by the reference notations 11,

   these drive devices also comprising endless straps or belts 12 passing over cylinders 13 and 14 Below each of the drive devices 11, 11 there is provided a contact device 15, which is connected. a regulator (not shown), which serves to actuate a pleat forming pallet, by means of a mechanism which will be described later with reference to FIG. 7.



   The second carriers 6, 6 'of groups 4 and 4' of carriers of the first series of carriers are formed of straps or belts 24, 34 'passing over three rotating cylinders 25, 25', 26, 26 and 27, 27 As shown in shown in figure 1, the cylinders 25 and 26 as well as the cylinders 25 'and 26' are rotatably mounted on arms 28 carried by a common fixed pivot 29 and the straps or belts 24, 24 ', which pass over these cylinders, can be brought into a position where, as explained with reference to Figures 1 to 4 of the main patent, a fold may or may not be formed between the first conveyors 5, 5 'and the second conveyors 6', 6 ' .



   To ensure the drive of the pieces of laundry, between the conveyors 5, 5 'and 6, 6', a drive device 19 is provided which straddles the rear end of the first conveyors 5, 5 and the end previous second carriers 6, 6 '. This drive device 19 is constituted by straps or belts 20 passing over three cylinders 21, 22 and 23.



  A pallet 17 is provided below each of the conveyors 5 and 5 'and serves to form a fold, if desired, when

 <Desc / Clms Page number 7>

 the passage of the laundry items from the first conveyor 5, 5 'to the second conveyor 6, 6'.



   Above the posterior or right end of the second conveyors 6, 6 is also provided a drive device 30 which overlaps the posterior end. re of the second conveyors 6, 6 and the front or left end of the third conveyors 7, 7 'of the groups 4, 4' of the first series of conveyors. The drive devices 30 also consist of straps: or endless belts 31 passing over cylinders 32, 33 and 34.



   The third conveyors 7, 7 of the juxtaposed groups 4 and 4 'of the first series of conveyors also consist of endless straps or belts 35, 35 passing over cylinders 36, 36' and 37 37 '.



   As can be seen in Figure 1, the front end of the conveyors 7, 7 that is to say their end adjacent to the cylinders 36 36 ', is located at a level lower than that of the rear end of the second carriers 6, 6 Likewise, a pallet 38 provided in the vicinity of the interval between the carriers 6 and 7 and in the vicinity of the interval between the carriers 6 'and 7' also serves pushing items of laundry from the conveyor 6 onto the conveyor 7 or from the conveyor 6 onto the conveyor 7 while simultaneously forming a fold in these pieces.



   In addition to the first series of conveyors, comprising groups 4 and 4 of three conveyors (5, 6, 7 and 5 6 7 ') forming two juxtaposed transport paths, on which items of laundry can be folded. one or more times in a direction substantially perpendicular to the. forwarding direction of carriers, we

 <Desc / Clms Page number 8>

 provides for a second series of carriers generally designated by the reference notation 40.



   As shown in Figures 1, 2 and 4, the second series of carriers 40 includes dexutransporteus 39 and 41, but one can obviously provide a larger number of carriers depending on the number of folds that one may wish to form. in the laundry rooms.



   The second series of conveyors 40 extends in a direction substantially perpendicular to that of the first series comprising groups 4 and 4 'of conveyors.



   The first conveyor 39 of the second series of conveyors 40 is constituted by endless straps or belts 45 passing over three cylinders 46, 47 and 48 while a drive device 44 associated with the conveyor 39 also consists of straps or belts. endless 49 passing over cylinders 50, 51 and 52.



   The piece of laundry folded between the front or right end of the first conveyor 39 of the second set of conveyors 40 is brought to the rear end of the conveyor 39, the latter end being located at a level higher than that of the the front or right end of the second conveyor 41. A pallet 53 serves to bring the item of laundry from the conveyor 39 onto the conveyor 41, forming a new fold in this piece, this fold extending in the same direction as that formed between the first conveyor 39 and its drive device 44.



   Another drive device 54, similar to devices 19 and 30 and consisting of endless straps or belts 55 passing over rollers 56, 57 and 58, straddles the posterior or left end of the conveyor 39

 <Desc / Clms Page number 9>

 and the front or right end of the conveyor 41.



   Instead of the conveyor 41, formed of sanglas or endless belts 59 passing over two cylinders 60 and 6l, it is possible to provide a conveyor similar to the conveyors 6,
6 of the first series 4, that is to say a conveyor equipped with means making it possible to bring its front end below the rear end of the conveyor 39, so as to allow the piece of laundry to pass. of the conveyor 39 on the conveyor 41, without the intervention of the pallet 53, when it is not desired to fold the piece of laundry again between the conveyors 39 and 41 of the second series.



   The pieces of laundry, already folded one or more times on the first series of conveyors 4, 4 ', are brought from this first series of conveyors to the second series of conveyors 40 by one or the other of several pallets. , depending on the position of the laundry items on the first set of conveyors. One of these pallets, designated by the reference numeral 42, is used to deliver large items of laundry from the first series of conveyors to the second series of conveyors.

   This pallet is mounted so as to be able to perform a reciprocating movement in a vertical direction between the last conveyors 7, 7 'of the groups 4, 4' of the first series of conveyors and is put into service, when 'this involves transferring' from the first series to the second series of conveyors, pieces of laundry which have been folded one or more times in one direction, with the simultaneous help of the two groups 4 and 4 'of the first series of carriers.

   In other words, if a large piece of laundry the width of which exceeds that of one of groups 4 and 4 'of the first

 <Desc / Clms Page number 10>

 series, must be folded, it is placed on the first series of conveyers so as to overlap the two juxtaposed groups 4 and 4 'and it is folded one or more times on these two groups 4 and 4 after which it is fine by the pallet 42 of the last conveyors 7, 7 of the first series to the first conveyor 39 of the second series, This pallet 42 is at the same time to fold the piece of linen in a fold extending perpendicular to the folds formed between the carriers of the first series of carriers.

   The pallet 42 lifts the piece of laundry, as can be seen from FIG. 4, so as to bring it into the gap 43 formed between the first conveyor 39 of the second series 40 and the drive device 44 associated with this first carrier.



   In addition to the pallet 42, two other pallets 64 and 65 are provided, which also serve to deliver items of laundry from the first series of conveyors to the second series of conveyors, in the case where both groups The first series of conveyors 4 and 4 'operate independently of each other and each serve to fold different pieces of laundry.



   The items of laundry conveyed on the transport path formed by the group 4 consisting of the transporters 5, 6 and 7 are fed by the pallet 64, which performs a reciprocating movement in an oblique direction, like the wool. glimpse Figure 4, to the second set of carriers. on the left side of this series, when considering Figure 2. On the other hand, the items of laundry conveyed on the transport path formed by the group 4 'made up of the conveyors 5', 6 'and 7' are included by the pallets 65, which also brings them along an oblique path on the right side

 <Desc / Clms Page number 11>

 of the second series of carriers.



   Between the straps or belts 35 of the third conveyors 7, 7 'of the first series of conveyors are provided sufficient intervals, as shown in Figure 4, to allow passage to the pallets 42, 64 and b5.



   As shown in particular in Figure 2, the pallet
42 has a length corresponding substantially to the width of the second series of conveyors, while the pallets 64 and 65, which are offset with respect to one another, have a width corresponding to approximately half of the width. width of the second set of carriers.



     In addition to the second series of conveyors 40, there is also provided on the machine according to the invention, a third series of conveyors and a fourth series of conveyors, designated respectively by the reference notations 66 and 67. These third and fourth series 66 and 67 of carriers both extend perpendicular to the first set of carriers 4 but are opposed to each other, i.e. the third set 66 runs on one side of the first series, while the fourth series 67 extends on the other side of the first series as shown in Figures 2 and 3. Each of the third and fourth series of conveyors is arranged, in the machine shown in the drawings , like the second series 40.

   The various conveyors, drives, cylinders, belts and pallets of the third and fourth series of conveyors 66 and 67 are designated by the same reference notations as the corresponding elements of the second series 40, except is that the benchmarks have been indexed for

 <Desc / Clms Page number 12>

 the elements of the third series and the index "for the elements of the fourth series.



   The third series of carriers 66 is associated with group 4 of carriers of the first series, whereas the fourth series of carriers 67 is associated with group 4 of carriers of the first series. In other words, only the items of laundry conveyed and possibly folded on the group of conveyors 5, 6 and 7 of the first series can be brought by a pallet 68 to the third series of conveyors 66. Likewise , only the items of laundry conveyed and possibly folded on the 'group of conveyors 5', 6 7 of the first series can be transferred by a pallet 69 to the fourth series of conveyors 67.



   As emerges from Figures 2, 3 and 4, the second series 'of carriers 40 overhangs the first series of carriers substantially over half the width' of this first series. In fact, as shown in FIG. 4, the front or right end of the first conveyor 39 of the second series 40 is located substantially vertically at mid-width of the first series of conveyors, above the last ones. or third carriers 7, 7 of this first series. As for the third and fourth series of carriers 66 and 67, they overhang the first series of carriers substantially over half of the width. manager of each of the juxtaposed groups 4 and 4 'of carriers forming this first series of carriers.

   Thus, as shown in Figure 3, it can be seen that the front or right end of the first transporter9t of the third series 66 is located at the mid-width vertical of the transporter 7, while the anterior or left extremity

 <Desc / Clms Page number 13>

 of the first conveyor 39 "of the fourth series 6% is located vertically at mid-width of the conveyor 7 'of the first series of conveyors.



   Transmission pulleys and chains or belts, some of which are shown at 62 and 63 are used to drive the various conveyors and drives as shown in Figure 2. One motor can be used to control each series of conveyors.



   The laundry folding machine described above with reference to the accompanying drawings offers the following various possibilities:
1) When it comes to folding pieces of linen) of large dimensions, such as bed sheets, these pieces are placed on the first series of carriers', 'so as to overlap groups 4 and 4' of carriers,;

   forming this first series. By making these two groups work in synchronism and by ensuring that the various elements of these two groups occupy corresponding positions and are driven at the same speed, o had to advance in the direction of arrow X the items of laundry on the first series of carriers and make folds therein in the desired number and 'at the desired places.



   When the items of laundry arrive on the conveyors 7, 7 'of the first series, they are transferred by the pallet 42 to the second series of conveyors 40, on which these pieces progress in the direction of the arrow. Y and are also folded, one or more times, so as to acquire folds perpendicular to those formed on the first series of carriers.



   2) When it comes to folding smaller items of laundry, such as handkerchiefs or

 <Desc / Clms Page number 14>

 towels, various possibilities are offered.



   Thus, the items of laundry can be brought simultaneously on each of the transport paths formed by groups 4 and 4 of the first series of conveyors. On each of the transport paths, the items of laundry are folded one or more times in the same meaning.



   ¯
If, for example, handkerchiefs are brought to fold on both transport paths at the same time, these handkerchiefs can be folded identically on each of these paths. On the other hand, if we bring towels on one of the paths and handkerchiefs on the other transport path, the towels can be folded differently from the handkerchiefs thanks to the independent controls of the juxtaposed groups 4 and 4 'of carriers of the first series. .



   The items of laundry conveyed on the two groups of conveyors of the first series can then be conveyed respectively by the pallets 64 and 65 on the second series of conveyors 40. Or, the parts conveyed and folded on group 4 of conveyors can be fed by pallet 68 on third set of conveyors 66, while parts conveyed and folded on group 4 of conveyors can be fed by pallet 69 to fourth set of conveyors 67. On the second, third and fourth series of conveyors, the items of laundry can optionally be folded one or more times.



   It can be seen that thanks to the addition of the third and fourth series of conveyors and thanks to the presence of the juxtaposed groups of conveyors in the first series of conveyors, the capacity of the machine is considerably increased.

 <Desc / Clms Page number 15>

 



   In Figures 1 to 4, the various carriers of the series of carriers are arranged so that the items of laundry which they transport follow substantially a rectilinear path.



   To reduce the size of the machine, it is however possible, in accordance with the invention, to ensure that, on at least some of the conveyors, the laundry follows a curvilinear path. In FIG. 5, such an arrangement is illustrated schematically. In fact, in this figure, a conveyor is provided, generally designated by the reference notation 70 and which is made up of endless belts or straps 71 passing over four cylinders 72, 73, 74 and 75. This conveyor 70 has substantially the shape of a U lying on one of its wings.

   To keep the items of laundry properly applied to the conveyor 70, there is provided a driving device designated by the reference numeral 76 and also formed of belts or straps 77 passing over cylinders 78 79 80 and 81 A - near their passage over the conveyor 70 in the direction indicated by the arrows Z the items of laundry are brought by a pallet 82 onto a second conveyor generally designated by the reference numeral 83 and consisting of belts or straps 84 passing over cylinders 85 and 86
The size of the machine can also be reduced by allowing the conveyors to extend. at least in part, one above the other. Such an arrangement is shown schematically in FIG. 6.

   In this figure, a first horizontal conveyor 87 composed of endless straps or belts 88 passing over cylinders 89 and 90 brings pieces of laundry in the direction of the arrow.

 <Desc / Clms Page number 16>

 che, to a second oblique conveyor 91, via a pallet 92 and a drive device 93, made up of straps or belts 94 passing over two cylinders 95 and 96 From the second oblique conveyor 91, made up of endless belts 97 passing over cylinders 98 and 99, the t pieces of laundry are fed, by means of a pallet 100 and a drive device 101 to belts 102 and cylinders 103 , 104 and 105, on a third horizontal conveyor 106, also composed of belts 107 passing over cylinders, one of which is represented at 108 As can be seen,

   the conveyors 91 and 106 partially overhang the first horizontal conveyor 87. An apron 131 prevents the piece of laundry from falling on the conveyor 87.



  It goes without saying that the arrangements shown in FIGS. 5 and 6 can undergo various modifications without departing from the scope of the invention.



   The various folding pallets provided in the machine according to the invention can advantageously be driven by an electromagnet device, one embodiment of which is illustrated schematically in FIG. 7.



   The electromagnet device is mounted in an electric circuit controlled by a regulator, not shown.



  This device comprises an electromagnet 109, the core of which is shown at 110. This electromagnet is carried by a frame 111, which also carries a shaft 112. On this shaft, is wedged outside the frame 111, a pulley 113 born. rotated by a chain or belt (not shown) which also passes over a pulley 114 (see Figure 1). The pulley 114 is driven by a motor - driving the movement of the machine's conveyors. A pinion 115 is also wedged on the shaft 112.

   On a second shaft 116 carried by the frame 111, are wedged, on the one hand, a pin

 <Desc / Clms Page number 17>

 gnon 117 and one end of an armature 118 of the electromagnet, this armature also carrying a pivot 119 on which is mounted a pinion 120, which constantly meshes with the pinion 117 carried by the shaft 116 When the electromagnet attracts its armature 118 the pinion 120 engages with the pinion 115 driven by a continuous rotational movement Thus the pinion 117 wedged on the shaft 116 is driven in rotation by means of the pinion 120.

   On the shaft 116 carrying the pinion 117 is also wedged a crank 121 articulated at 122 to a connecting rod 123, the other end of which is articulated at 124 at one end of an arm 125, the other end of which is wedged on a shaft 126, which is suitably supported in the vicinity of its two ends. This shaft 126 also carries two parallel arms spaced apart from each other, one of which is shown at 127. At the free end of the pitch 127 is articulated a link 128 also articulated to one of the supporting rods 129. a pallet 130. The other arm (not shown) carried by the shaft 126 is also articulated, via a link not shown, to the other rod 129 'carrying the pallet 130.

   The rods 129 and 129 'are suitably guided, so as to allow movement of the pallet 130 in a predetermined plane.



  Through the mechanism; training method described above with reference to. FIG. 7, the pallet 130 can be driven, at a determined moment, by the regulator, with an inermjittent back and forth movement so as to form a fold in a piece of laundry.



   It is evident that the invention is not exclusively limited to the embodiments shown and described above and that many modifications can be made in the arrangement, arrangement and constitution of the device.

 <Desc / Clms Page number 18>

 some of the elements involved in its implementation, without departing from the scope of the present invention, provided that these modifications are not in contradiction with the object of each of the following claims.
 EMI18.1
 tbidDICTIOiS. ¯

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. - Machine à plier le linge suivant le brevet prin cipal, comprenant un bâti portant une première série d'au moins deux transporteurs, une seconde série d'au moins deux transporteurs s'étendant dans une direction perpendiculaire à celle de la première série de transporteurs, des moyens pour amener, dans chacune des première et\',deuxième séries de transporteurs, le linge de l'extrémité postérieure d'un transporteur à l'extrémité antérieure du transporteur sui- vant, en formant éventuellement dans le linge un pli trans- versal à la direction des transporteurs considérés. 1. - Laundry folding machine according to the main patent, comprising a frame carrying a first series of at least two carriers, a second series of at least two carriers extending in a direction perpendicular to that of the first series of conveyors, means for bringing, in each of the first and \ ', second series of conveyors, the laundry from the rear end of a conveyor to the anterior end of the next conveyor, possibly forming in the laundry a transversal fold to the management of the carriers considered. et un dispositif pour amener le linge du dernier transporteur de la première série de transporteurs au premier transporteur de la deuxième série, c a r a c t é r i s é e en ce qu'elle comprend, au surplus, une troisième et une quatrième séries d'au moins deux transporteurs s'étendant dans des directions opposées l'une à l'autre mais perpendiculaires à celles de la première série de transporteurs, de part et d'autre de cette première série de transporteurs, ainsi que des disposi- tifs associés chacun à une des troisième et quatrième séries de transporteurs etpermettant d'amener des pièces de linge du dernier transporteur de la première série au premier trans porteur de la troisième série ou de la quatrième série, se- lon la position occupée par ces pièces sur le dernier trans- porteur de la première série. and a device for bringing the laundry from the last conveyor of the first series of conveyors to the first conveyor of the second series, characterized in that it comprises, in addition, a third and a fourth series of at least two carriers extending in directions opposite to each other but perpendicular to those of the first series of carriers, on either side of this first series of carriers, as well as devices each associated with one of the carriers. third and fourth series of conveyors and enabling items of laundry to be brought from the last conveyor of the first series to the first conveyor of the third series or of the fourth series, depending on the position occupied by these pieces on the last conveyor from the first series. 2.- Machine à plier du linge suivant la revendica- tion 1, c a r a c té r i s é e en ce que les troisième et <Desc/Clms Page number 19> quatrième séries de transporteurs comportent également des moyens pour amener les pièces de linge de 1'extrémié posté- rieure d'un de leurs transporteurs à l'extrémité antérieure du transporteur suivant, en formant éventuellement en même temps un pli dans ces pièces de linge. 2.- Laundry folding machine according to claim 1, c a r a c té r i s e in that the third and <Desc / Clms Page number 19> Fourth series of conveyors also include means for bringing the pieces of laundry from the rear end of one of their conveyors to the front end of the next conveyor, possibly at the same time forming a fold in these pieces of laundry. 3.- Machine à plier le linge suivant la revendica- tion 1 , c a r a c t é r i s é e en ce que la première série de transporteurs se compose d'au moins deux groupes juxtapo- sés de transporteurs, de manière à former au moins deux che- mins de transport du linge à plier. 3.- Laundry folding machine according to claim 1, characterized in that the first series of conveyors is composed of at least two juxtaposed groups of conveyors, so as to form at least two sheets. - mins transport of the linen to be folded. 4.- Machine à plier du linge suivant la revendica- tion 3, caractérisée en ce que les moyens pour amener, dans chacun des groupes juxtaposés de transporteurs le linge de l'extrémité postérieure, d'un transporteur à l'ex- trémité antérieure du transporteur suivant, en y formant éventuellement un pli sont commandés indépendamment l'un de l'autre- 5.- Machine à plier du 'linge suivant l'une ou l'au- tre des revendications précédentes, 4.- Laundry folding machine according to claim 3, characterized in that the means for bringing, in each of the juxtaposed groups of conveyors the laundry from the rear end, from a conveyor to the front end. of the following conveyor, possibly forming a fold therein, are controlled independently of one another. 5. A linen folding machine according to one or the other of the preceding claims, caractérisée en ce oue la seconde série de transporteurs précitéesur plombe la première série de transporteurs sensiblement sur la moitié de la largeur de la première série de transporteurs tandis oue les troisième et quatrième séries de transporteurs surp lombent la première série de transporteurs sensiblement sur la moitié de la largeur de chacun des groupes juxtaposés de transporteurs formant cette première série de transpor teurs. characterized in that the aforementioned second series of carriers overhang the first series of carriers substantially over half the width of the first series of carriers while the third and fourth series of carriers overhang the first series of carriers substantially over half of the width of each of the juxtaposed groups of carriers forming this first series of carriers. 6.- machine à plier du linge suivant l'une ou l'au- tre des revendications précédentes, caractérisée en ce que le dispositif servant à amener le linge du dernier transporteur des groupes juxtaposés de transporteurs de la <Desc/Clms Page number 20> première série au premier transporteur de la seconde ourle comprend des palettes, qui soulèvent le linge et le poussent sur le premier transporteur de la seconde série en for niant un pli, une de ces palettes se déplaçant dans le plan vertical, parallèle à l'axe longitudinal de la première série 'de trans- porteurs et situé sensiblement à mi-largeur de cette série de transporteurs, tandis qu'une palette associée à chacun des chemins de transport juxtaposés de le première série de transporteurs-se déplace dans un plan oblique. 6.- linen folding machine according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the device for bringing the linen from the last conveyor of the juxtaposed groups of conveyors of the <Desc / Clms Page number 20> first series to the first conveyor of the second hem comprises pallets, which lift the laundry and push it onto the first conveyor of the second series by forming a fold, one of these pallets moving in the vertical plane, parallel to the axis longitudinal of the first series of carriers and located substantially at mid-width of this series of carriers, while a pallet associated with each of the juxtaposed transport paths of the first series of carriers moves in an oblique plane. 7.- Machine à plier du linge suivant l'une ou l'au- tre des revendications précédentes, caractérisée en ce que les transporteurs des diverses séries de transpor- teurs sont des transporteurs sans fin, agencés de façon que les pièces de linge entraînées sur ces transporteurs suivent un trajet rectiligne. 7.- Laundry folding machine according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the conveyors of the various series of conveyors are endless conveyors, arranged so that the driven items of laundry. on these carriers follow a straight path. 8 Machine à plier du linge suivant l'une ou l'au- tre des revendications 1 à 6, c a r a c t é r i s ée en ce qu'au moins certains transporteurs des diverses séries de transporteurs sont des transporteurs sans fin agencés de fa- çon que les pièces de linge entraînées sur ces transporteurs suivent un trajet curviligne. 8 Laundry folding machine according to one or the other of claims 1 to 6, characterized in that at least some conveyors of the various series of conveyors are endless conveyors arranged in such a way that the items of laundry carried on these conveyors follow a curvilinear path. 9.- Machine à plier du linge suivant l'une ou l'au- tre des revendications précédentes,.c a r a c t é r i s ée en ce que les transporteurs d'une même série s'étendent, au moins en partie, l'un au-dessus de l'autre." 10.- Machine à plier du linge suivant l'une ou l'au- tre des revendications précédentes, caractérisée en ce que les palettes servant à amener les pièces de linge d'un transporteur sur l'autre, en y formant un pli, sont ac- tionnées,par intermittence à l'aide d'un dispositif à élec- troaimant. <Desc/Clms Page number 21> 9. A linen folding machine according to one or the other of the preceding claims, character ized in that the conveyors of the same series extend, at least in part, one to the other. above each other. " 10. A machine for folding linen according to one or the other of the preceding claims, characterized in that the pallets serving to bring the pieces of linen from one conveyor to the other, forming a fold therein, are actuated intermittently with the aid of an electromagnet device. <Desc / Clms Page number 21> 11.- Machine à plier du linge suvant .La. revendi- cation 10, caractérisée en ce que le dispositif à électroaimant comprend un électroaimant dont l'armature porte un pignon engrenant en permanence avec un pignon calé sur un arbre, dont est solidaire une manivelle à laquelle est articulée une extrémité d'une bielle dont l'autre ex- trémité est articulée à une extrémité d'un bras, dont l'autre extrémité est solidaire d'un arbre sur lequel sont égalemtn calés deux autres bras placés à une certaine distance 1'u de l'autre, parallèles l'un à l'autre et s'étendant d'un me. me côté de l'arbre, chacun de ces bras étant articulé à une biellette articulée également à une tige guidée portant la palette, le pignon porté par : 11.- Next laundry folding machine. claim 10, characterized in that the electromagnet device comprises an electromagnet the armature of which carries a pinion permanently meshing with a pinion wedged on a shaft, of which is integral a crank to which is articulated one end of a connecting rod whose the other end is articulated at one end of an arm, the other end of which is integral with a shaft on which are also wedged two other arms placed at a certain distance from the other, parallel. 'to one another and extending from one soul. me side of the shaft, each of these arms being articulated to a connecting rod also articulated to a guided rod carrying the pallet, the pinion carried by: .' armature de l'électroaimant étant amené en prise, lorsque l'électroaimant attire son ar- mature, avec un pignon animé d'un mouvementée rotation con- tinu en même temps que le transporteur auquel est associée la paeltte. . ' armature of the electromagnet being brought into engagement, when the electromagnet attracts its armature, with a pinion animated by an animated continuous rotation at the same time as the conveyor with which the paeltte is associated. 12. - Machine à plier du linge, en substance, telle que décrite plus haut en référence aux dessins ci-annexés. 12. - Machine for folding linen, in substance, as described above with reference to the accompanying drawings.
BE543514D BE543514A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE543514A true BE543514A (en)

Family

ID=171802

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE543514D BE543514A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE543514A (en)

Cited By (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1205940B (en) * 1963-03-05 1965-12-02 Kannegiesser & Co Maschinenfab Feeding device from a mangle to a folding machine
DE1224694B (en) * 1965-10-08 1966-09-15 Kleindienst & Co Folding device for folding items of laundry or the like.
DE1235253B (en) * 1964-12-08 1967-03-02 Chicago Dryer Co Laengsfaltvorrichtung for laundry or the like.
DE1240030B (en) * 1964-03-27 1967-05-11 Chicago Dryer Co Cross and longitudinal folding device for laundry items or the like.
DE1240807B (en) * 1962-09-24 1967-05-24 Mc Graw Edison Co Device for folding items of laundry
DE1585882B1 (en) * 1966-11-10 1971-12-16 Peters Gmbh E & E Slide-in folding device
DE1785577B1 (en) * 1966-11-10 1972-05-31 Peters Gmbh E & E Slide-in folding device
DE1785579B1 (en) * 1966-11-10 1972-05-31 Peters Gmbh E & E Dispensing device, which is arranged in connection with a folding device for laundry items or the like

Cited By (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1240807B (en) * 1962-09-24 1967-05-24 Mc Graw Edison Co Device for folding items of laundry
DE1205940B (en) * 1963-03-05 1965-12-02 Kannegiesser & Co Maschinenfab Feeding device from a mangle to a folding machine
DE1240030B (en) * 1964-03-27 1967-05-11 Chicago Dryer Co Cross and longitudinal folding device for laundry items or the like.
DE1235253B (en) * 1964-12-08 1967-03-02 Chicago Dryer Co Laengsfaltvorrichtung for laundry or the like.
DE1224694B (en) * 1965-10-08 1966-09-15 Kleindienst & Co Folding device for folding items of laundry or the like.
DE1585882B1 (en) * 1966-11-10 1971-12-16 Peters Gmbh E & E Slide-in folding device
DE1785577B1 (en) * 1966-11-10 1972-05-31 Peters Gmbh E & E Slide-in folding device
DE1785579B1 (en) * 1966-11-10 1972-05-31 Peters Gmbh E & E Dispensing device, which is arranged in connection with a folding device for laundry items or the like

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2505794A1 (en) CONVEYOR DEVICE FOR ACCUMULATING ARTICLES, AND METHOD FOR TRANSPORTING ARTICLES
BE543514A (en)
EP0248700B1 (en) Packaging machine for &#34;american&#34; boxes
FR2490602A1 (en) CONVEYOR SYSTEM GATHERING
FR2619094A1 (en) DEVICE FOR STACKING FLAT OBJECTS PACKED
EP1369213A2 (en) Apparatus for separating attachment points connecting piled cardboard sheets
FR2674787A1 (en) COMBINED CUTTING MACHINE AND RECEPTION TABLE.
EP2490965B1 (en) Device for forming product batches in order to load same in receptacles
CH466136A (en) Device for transferring flat objects of generally rectangular shape, from a first linear conveyor to a second
FR2679869A1 (en) Machine intended for packaging articles of universal dimensions by means of pieces of a strip of heat-shrinkable material
FR2483900A1 (en) DEVICE FOR STACKING BOUND SHEETS, FOR EXAMPLE STATIONERY
EP0987095B1 (en) Retractable central feeding device in a folding-glueing machine
FR2466414A1 (en) SHEET CLASSIFICATION SYSTEM WITH DEVIATION DEVICE
FR2467163A1 (en) APPARATUS TO RETURN FLAT PIECES TO 180O BY SIMULTANEOUSLY ROTATING THEM TO 90O
FR2505796A1 (en) AUTOMATIC APPARATUS FOR MOVING BARS AND LAMPS, SUCH AS WOODEN FRAMING RODS
FR2484969A1 (en) MECHANISM FOR STABILIZING THE PLATES OF AN ELEVATOR, IN PARTICULAR IN A SYSTEM FOR TRANSPORTING MACHINING PARTS
FR2573034A1 (en) INSTALLATION FOR FILLING AND CLOSING OPEN BAGS WITH THEIR TOP
FR2594424A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR RETURNING A COVER SHEET FROM A PRODUCT OF THE GENUS BLOCK OR BOOK WITH A SPIRAL BINDING
FR2534223A1 (en) SOAP PACKAGING MACHINE
FR2594811A1 (en) Chain conveyor comprising means for preventing the transported articles from coming into contact
FR2644443A1 (en) Automatic raking-off (removal-from-a-grid) device for a drying-tunnel comb chain conveyor for the metal-packaging and metal-sealing industries, the packages in general, and the chemical etching plates or printed-circuit boards
FR2779133A1 (en) Storage line installation for cardboard handling equipment
BE343416A (en)
FR2513610A1 (en) APPARATUS AND METHOD FOR FORMING A SUBSTANTIALLY ALIGNED AND UNIFORM STACK OF FLAT ITEMS
BE518078A (en)