BE540164A - - Google Patents

Info

Publication number
BE540164A
BE540164A BE540164DA BE540164A BE 540164 A BE540164 A BE 540164A BE 540164D A BE540164D A BE 540164DA BE 540164 A BE540164 A BE 540164A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fuel
duct
burner
ascending
manifold
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE540164A publication Critical patent/BE540164A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23KFEEDING FUEL TO COMBUSTION APPARATUS
    • F23K5/00Feeding or distributing other fuel to combustion apparatus
    • F23K5/02Liquid fuel
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23KFEEDING FUEL TO COMBUSTION APPARATUS
    • F23K5/00Feeding or distributing other fuel to combustion apparatus
    • F23K5/02Liquid fuel
    • F23K5/14Details thereof
    • F23K5/20Preheating devices

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Feeding And Controlling Fuel (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "   Perfectionnements apportés aux procédés et dispositifs pour alimenter des brûleurs avec des combustibles liquides ". 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention est relative à un procédé et à un disposi- tif pour alimenter des brûleurs avec un combustible liqui- de . 



   Elle a pour but d'écarter les inconvénients qu'on a rencontrés jusqu'ici avec des brûleurs ou foyers avec car- burateur ou vaporiseur qui fonctionnent sans l'intervention de dispositifs d'alimentation mécaniques . Le combustible . est fourni à ces brûleurs avec carburateur ou vaporiseur par un réservoir établi au-dessus du foyer ou soumis à une pres- sion , ou il est amené par une mèche qui plonge dans une réserve de combustible établie en-dessous du brûleur . On a également proposé déjà l'usage de pompes à combustibles ther- miques dans lesquelles les variations de pression , nécessai- res pour obtenir les aspirations et ..les refoulements alternés du liquide , sont produites par l'évaporation d'une partie du liquide et par la condensation subséquente de celui-ci. 



   Le réservoir , établi   au-dessus   d'un brûleur avec carburateur nécessite un dispositif de commande fonctionnant avec précision , par exemple un pointeau à flotteur , dont la fabrication exige des précisions d'usinage élevées, de sorte que ce dispositif est coûteux et qu'il n  peut, en outre , fonctionner   d.'une   manière impeccable qu'avec des appareils de chauffage établis à poste   fixe .   Pour des brû- leurs avec vaporiseur , dans lesquels la vapeur produite du combustible est soumise à la pression d'une colonne de com-   bustible   et/ou à une surpression produite dans le réservoir,

   le combustible liquide peut s'écouler par le gicleur et peut créer des difficultés et des dangers importants quand le con- duit d'amenée du combustible est ouvert avant que le vapori- seur soit suffisamment réchauffé ou quand la flamme du brû- leur s'éteint prématurément . L'alimentation par une mèche , par laquelle les inconvénients susdits sont évités , dépend 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fortement du-niveau de remplissage du réservoir et doit être constamment surveillée . Dans la partie de la mèche, voisi- ne de la flamme du brûleur , il se forme notamment à la longue un résidu goudronneux ou cokéfié de constituants solides ou à point d'ébullition élevé du combustible' obtenu lors de la décomposition de celui-ci , ce résidu devant être enlevé de temps en temps .

   Les pompes à combustible thermiques et connues ne fonctionnent également pas d'une manière satisfaisante car elles comportent des parties mobiles , notamment des soupapes de retenue , de sorte qu'elles risquent d'être dérangées . 



   L'invention a pour objet un procédé pour alimenter des brûleurs avec du combustible liquide à l'aide, d'un con- duit   scendant   qui communique avec   la réserve   du   combusti-   ble et qui est chauffé , tout au moins en   partie ,   directe- ment ou indirectement . De préférence, on utilise pour le chauffage du conduit ascendant la flamme elle-même du brû- leur,mais, on peut prévoir également un chauffage , par exemple électrique , qui est indépendant du brûleur . Le dispositif , qui convient à la mise en oeuvre de l'inven- tion , comporte un, conduit ascendant chauffé qui est établi sur'le trajet qui relie la réserve du combustible au brûleur , ce conduit communiquant librement avec le réservoir .

   Avan- tageusement , le conduit ascendant n'est pas chauffé totale- ment mais seulement partielle,ment et on établit alors, de préférence , la partie à chauffar   dconduit   ascendant à proximité de la flamme du brûleur . 



   Le dispositif , faisant l'objet de l'invention, pré- sente l'avantage qu'il ne nécessite pas l'intervention, ni da dispositifs d'alimentation ou de distribution mécaniques dont les parties constitutives doivent être fabriquées et 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ajustées avec précision , ni de dispositifs d'alimentation par mèche qui ne travaillent pas d'une manière sûre et né- nt cessite nt une surveillance continuelle , ni de soupapes de re- tenue mécaniques ou analogues dont le fonctionnement n'est pas certain . 



   Le procédé , faisant l'objet de l'invention, et les dispositifs proposés pour sa mise en oeuvre et tels que dé- crits en détail ci-après , procurent une alimentation en¯ combustible purement thermique car la colonne de combusti- ble, à poids spécifique plus léger, coule librement dans le conduit ascendant chauffé vers le brûleur ou vers la nourri- ce ou le doseur qui se trouve, le cas échéant , en amont du brûleur , ce qui permet de vaincre une différence de ni- veau considérable entre la surface libre du combustible dans le réservoir et le gicleur de sortie du conduit as- cendant. 



   Pour doser le combustible, fourni au brûleur , on peut établir une nourrice entre le réservoir de combustible et le brûleur , cette nourrice réglant le débit du combus- tible vers le brûleur à l'aide de dispositifs de réglage, par exemple des orifices calibrés à pointeau ou analogues. 



  Toutefois , on peut aussi établir directement entre le con- duit ascendant et le réservoir dé combustible un dispositif de dosage de ce genre, ce qui évite que l'on ait à ramener le   combust ible ,   introduit en excès dans la nourrice, à l'état chaud dans la réserve de combustible . 



   Le cas échéant , on peut améliorer le processus d'a-   limentatinn   thermique , par un apport intense de chaleur au conduit ascendant , à l'aide de la formation de bulles qui se forment dans ce conduit . 



   Les dessins ci-annexés montrent, à titre   d'exemples ,   plusieurs modes de réalisation de l'invention . 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La figure 1 montre, schématiquement, le principe du procédé faisant l'objet de l'invention . 



   La figure 2 montre, en coupe verticale, un dispositif établi selon un premier mode de réalisation de l'invention . 



   La figure 3 montre ,semblablement, une variante d'une partie de ce dispositif. 



   Les figures 4, 5 et 6 montrent , semblablement , divers détails . 



   La figure 7 montre, en coupe verticale , un disposi- tif établi selon un deuxième mode de réalisation de l'in- vention . 



     La figure 6   montre, semblablement, une variante d'une partie du dispositif de la   fige   7. 



   La figure 9 montre, semblablement, un dispositif éta- bli selon un troisième mode de réalisation de l'invention . 



   La figure 10 montre, semblablement, un dispositif établi selon un quatrième mode de réalisation de l'inven- tion . 



   La figure 11 montre , en coupe verticale , un disposi- tif de dosage légèrement modifié , 
Les figures 12 à 14 montrent, schématiquement, des modes de réalisation différents pour des installations de chauffage et dans lesquels on applique le principe sur lequel est basée   l'invention .   



   La figure 15 montre l'équipement d'un brûleur à l'aide d'une alimentation thermique conforme à l'inven- tion , selon une forme d'exécution plus développée . 



   La figure 1 montre le principe de l'alimentation thermique qui fait l'objet de   l'invention .   Dans la cham- bre 10, on maintient , en appliquant le principe de la bouteille de   Mariotte   à l'aide du réservoir 11 et du clapet 12, un niveau libre s-s sensiblement constant pour 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 Le combustible car celui-ci remplit continuellement la chambre 10 jusqu'au niveau s-s quand la surface libre du combustible descend dans ladite chambre 10. Celle-ci communique avec un conduit descendant 14 relié à un conduit ascendant 15 qui fournit directement ou à l'aide d'une tuyauterie supplémentaire du combustible au brûleur . Le conduit ascendant 15 est chauffé conformément à l'inven- tion , par exemple par un dispositif de chauffage élec- trique 9 ou directement par la flamme du brûleur .

   De cette manière , le combustible s'échauffe dans le conduit ascendant et monte, par suite de son accroissement de volume de la hauteur h dans le conduit ascendant 15, jusqu'à ce qu'il s'écoule par le débouché 16 du conduit vers le brûleur ou dans la tuyauterie qui alimente le brûleur . 



   Pour le mode de réalisation , montré sur la figure 2, on établit entre la réserve du combustible et le brûleur une nourrice 20. A la chambre 10, .qui contient la réserve , est raccordé également un tube en forme d'U dont les bran- ches sont formées par un conduit descendant 14, orienté vera le bas , et par un conduit ascendant 15 établi en partie dans la zone de chauffage d'un appareil de chauffage . 



  L'entrée 16 de ce conduit ascendant se trouve suffi- samment au-dessus du niveau s-s du liquide pour que le combustible , qui est chauffé dans le conduit ascendant et qui est donc spécifiquement plus léger , puisse s'écou- ler ,à lui seul , dans une pourrice 20 par l'action de la colonne de combustible qui se trouve dans le conduit descendant 14 et dans la chambre 10 et qui , bien qu'étant un peu plus courte , n'est pas chauffée et est, par consé- quent , spécifiquement plus lourde . Au môins une quantité partielle de ce combustible débité sert à l'alimentation 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du dispositif de chauffage décrit ci-après . Un excédent de combustible , qui pourrait exister , est ramené par un tube de débordement 18 dans la chambre de réserve 10.

   Pour empêcher un échauffement trop exagéré de la réserve de com-   bustible ,   il est à conseiller de refroidir le contenu du tube de débordement 18, par exemple à l'aide des ailettes 
19 montrées sur la figure 2. Le tube de débordement 18 peut également déboucher dans le conduit descendant   14   ou , comme montré sur la figure 3, il peut être relié à ce dennier par un conduit qui peut être obturé à l'aide d'un robintt 17. 



   Le comb ustible utile est débité par la nourrice 20, pour le mode de réalisation de la figure 2, par des orifices calibrés 21 et 22 qui débouchent dans une chambre   24     commu-   niquant librement par une tubulure 23 avec la nourrice 20. La tubulure 23 est ouverte à ses deux extrémités et sert à l'équi librage de la pression entre la chambre 24 et la nourrice 20 en empêchant   âinsi   qu'une pression différentielle, produite dans les tubes d'alimentation 25 et 26 par l'écoulement du liquide , puisse influencer le débit du liquide par les ori- fices calibrés 21 et 22.

   Comme de cette manière , seul le ni- veau relativement bas dans la nourrice 20 est déterminant pour le débit du combustible , on peut donner aux orifices calibrés 21 et 22 une section relativement grande , de sorte que ces orifices ne risquent pas d'être bouchés par des dépôts provenant du combustible . 



   Les brûleurs , branchés sur les tubes d'alimentation 25 et 26, sont constitués par des corps creux 30 et 31, ayant une forme cylindrico-annulaire et   donta   paroi comporte plusieurs orifices 29 formant des entrées   d'air .   Ces copps creux sont entourés d'une enveloppe 27 dans laquelle débou- che un conduit d'air 28. Cette enveloppe forme la partie/in-   féri.ure   d'un four de chauffage 32 montré sous forme d'un simple fourneau relié à un conduit 33 pour l'évacuation des 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 gaz et muni d'un trou de manoeuvre obturable 34, une partie à chauffer du conduit ascendant 15 étant logée dans ledit fourneau . 



   En raison de l'augmentation de température qui se produit à la suite de l'allumage d'un des deux brûleurs, par exemple le brûleur 30, la colonne de combustible , qui se trouve dans le conduit ascendant 15, devient plus légè- re , comme déjà expliqué , que la colonne de liquide qui se trouve dans le conduit descendant 14 et dans la chambre 10. 



  Au besoin , on peut augmenter le chauffage jusqu'à la forma- tion de bulles de vapeur , ce qui a pour effet de provoquer un entraînement par thermosiphon suffisant pour vaincre même des différences de niveau plus, élevées. Par un emplace- ment judicieux du conduit ascendant 15, on peut éviter un échauffement inutilement important du combustible et, avant tout , une formation exagérée de vapeur . Pour em- pêcher la sortie de vapeurs, on ferme la nourrice 20 par un couvercle 35 dans lequel débouche un tube 36 servant à la condensation des vapeurs . Ce tube peut être fermé à son extrémité supérieure . Pour le mode de réalisation montré , ce tube est relié, de même qu'un tube 37 débou- chant dans la chambre 10, au conduit 33 pour l'évacuation des gaz . 



     'Ce   mode de réalisation montre que l'on peut alimenter , par plusieurs orifices calibrés 21 et 22 et depuis une nourrice 20, plusieurs tubes 25 et 26 aboutissant respecti- vement à des brûleurs 30 et 31. Le brûleur 30 peut ,par exemple , servir au chauffage permanent alors   qae   le brû- leur   31 @ert     à,fournir ,   occasionnellement, une quantité 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de chaleur plus grande .

   Le dispositif montré procure l'avantage-que le brûleur 31 est maintenu constamment par la flamme du brûlenr 30 dans un état pour lequel il est prêt à être allumé et à fonctionner, de sorte qu'il participe automatiquement à l'apport de chaleur dès que l'accès du liquide à l'orifice 22 est rendu possible, par exemple à l'aide d'un pointeau 38 qui est manoeuvré au- tomatiquement ou à la main .

   Il est évident que les deux tubes 25 et 26 peuvent également être' reliés de manière tel- le à un seul brûleur que le combustible , pendant les      périodes d'une demande de chaleur normale , ne soit fourni que par l'orifice calibré 21 et par le tube 25, alors que pour une demande de chaleur plus élevée le brûleur soit ali- , menté , par contre , par les deux"orifices calibrés 21 et   22,et   par les deux   tubes .25'.et   26.

   Dans la plupart des    cas) ,' un seul tube d'alimentation , par exemple le tube 25 et le brûleur 30. sont toutefois suffisants, surtoout   pour la raison que l'objet de   l'invention,,   comme ,il résul- , tera de la description d'autres modes de réalisation , per- met d'obtenir par des moyens simples, judicieux et cer- tains, l'amenée du combustible et le réglage de son débit. 



   On fait observer tout d'abord que, l'alimentation ther- mique en combustible , conformément à   l'invention ,   permet d'obtenir , sans l'intervention de dispositions particulières un débit réglé du combustible car, d'une part, on débite pendant l'opération d'allumage et de réchauffage et en rai- son de la viscosité comparativement grande du combustible froid , par l'orifice calibré d'abord des quantités rédui- tes de ce combustible qui peuvent brûler , même avec une admission d'air faible , sans former des fumées ou de la suie et, d'autre part , on augmente, à mesure que le combus- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 tible s'échauffe , la quantité du combustible devenu plus'- fluide qui traverse l'Qrifice calibré . L'alimentation s'a- dapte donc judicieusement au comportement initial des chemi- nées . 



   Le débit du combustible peut, en outre, être réglé exactement par les orifices calibrés 21 et 22. La section de passage libre de ces orifices est relativement grande,car le niveau utile du liquide dans la nourrice 20, est limité par le tube de débordement 18. Un bouchage du passage libre de l'orifice n'est donc guère à craindre . 



   Comme visible sur la figure 4, on peut également régler la section de sortie du combustible débité .   Danle   fond de la nourrice 20 est vissée une douille 42 dont une extrémité comporte une ouverture dans laquelle est logée une tige creuse 40 munie d'une rainure 41 et dont la position en hau- teur peut être réglée à l'aide d'un filet allongé 44 et d'un bouton 45. Si l'on désire obtenir un réglage   autmmati-   que , la tige 40 peut également être déplaçable axialement et peut être reliée à un organe de commande automatique , par exemple à un thermostat constitué d'une manière connue. 



  Un passage longitudinal 43, ménagé dans la tige 40, relie la cavité , existant dans la douille 42, à l'espace qui se trouve au-dessus du niveau libre du liquide contenu   danla   nourrice 20 et remplit donc le même rôle que la tubulure 23 de la figure 2. Pour l'exemple montré sur la figure 4, le combustible débité par le conduit ascendant 15 coule dans un compartiment de la nourrice 20, délimité par une cloi- son 46. Pour le mode de réalisation montré, celle-ci forme un organe de débordement et le combustible, qui déborde, est ramené par le conduit 18 de la manière déjà décrite, alors que le combustible qui s'écoule par le passage 41 aboutit par 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 le conduit 25 au brûleur raccordé à ce   conduit .   



   Au lieu de déclencher ou d'interrompre le débit du combustible vers le brûleur par le pointeau 38 montré sur la figure 2, on peut également utiliser un tube plongeur.Un tel tube plongeur , qui peut par exemple être déplacé dans le sens axial , peut aussi intervenir pour le réglage de la quantité de combustible . Une disposition particulièrement avantageuse pour réaliser cette idée fondamentale est mon- trée sur la figure 5. Une extrémité du conduit 25, qui pénètre dans la nourrice 20 est constituée par un tuyau flexible 47 dont le débouché , mupi d'un orifice calibré 48 peut être soulevé ou abaissé à l'aide d'un levier pivo- tant 49 actionné par un organe de réglage 50. Un tube de liaison ou tubulure 23 intervient pour équilibrer les pressions en aval et en amont de l'orifice calibré 48. 



  Pour interrompre le débit du combustible , on soulève l'orifice calibré 48 au-dessus de la surface libre du liquide dansla nourrice 20. L'organe de réglage 50 peut être relié à un organe de manoeuvre (non montré ) ou à un thermostat . 



   Finalement, on peut , comme montré sur la figure 6, régler également le débit vers le brûleur en modifiant le niveau du liquide dans la nourrice 20. Dans le fond du compartiment délimité par la   cison   46 et dans lequel se trouve l'entrée 16 du conduit ascendant 15, débouche une sortie en by-pass 52 qui peut être ouverte plus ou moins par un pointeau 51 ou qui peut être obturée complètement par celui-ci . Une tige 53, qui est solidaire du pointeau 51 et qui peut être déplacée axialement , est reliée positi- vement à un levier 54, à un bras , sur lequel agit un ther- mostat 55, d'un genre connu .La sortie en by-pass 52 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 peut être reliée au tube de trop-plein 18 ou à la chambre de réserve 10. 



   Le mode de réalisation de la figure 7 montre que l'ob- jet de l'invention peut être utilisé également avec avantage pour l'alimentation en combustible de brûleurs avec vapori- seur . Le vaporiseur cylindrico-annulaire 60, qui, lors de la mise en marche est chauffé préalablement en versant dans la cuvette   64   une petite quantité de combustible que l'on allume , est relié par le conduit 25 avec une.nourrice 20 qui est alimentée en combustible par un conduit ascen- dant 15 établi en partie dans le serpentin 57   d'un   chauffe- eau 58. Les vapeurs de combustible , formées dans ,le vapo- riseur 60, sont soumises à la pression de la colonne de liquide dans le conduit 25 'et s'écoulent, par l'effet de 'cette pression , par l'orifice calibré 61. L'alimenta- tion en combustible est réglée par un orifice calibré 62. 



  La réserve de combustible se trouve dans un réservoir    10 dont le fond communique:avec le conduit 14 alors que   son espace libre, qui se trouve au-dessus du niveau le plus élevé du liquide est relié , par un conduit 37 avec ailettes de refroidissement 63, au conduit d'évacuation 33. En outre , ce réservoir 10 est relié au tube de trop- plein 18. 



   L'établissement de la partie à chauffer du conduit ascendant ,à proximité de la flamme du brûleur présente parfois des difficultés constructives . Celles-ci peuvent être évitées , conformément à la figure 8, en reliant   le/on-   duit ascendant 15, établi en dehors de la zone de chauffage directe de la flamme du brûleur , à un conducteur de chaleur 65 qu i se trouve dans la zona occupée par la flamme et par lequel la chaleur , nécessaire à l'alimentation thermique, 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 est amenée . Afin de pouvoir utiliser aussi complètement que possible, pour le refoulement du combustible, la chaleur absorbée par le conducteur de chaleur 65, on entoure ce corps ou cette tige ainsi que le conduit ascendant 
15 d'enveloppes calorifuges 66 et 67.

   Le dispositif , montré sur la figure 8, présente l'avantage que l'appareil de chauffage , par exemple un chauffe-eau 58 ou un four chauffant , ainsi que le brûleur avec son dispositif d'ali- mentation peuvent être fabriqués et expédiés comme des ensembles séparés, de sorte que le montage et la fabrica- tion sont notablement simplifiés . 



   La figure 9 montre que l'alimentation thermique en combustible , selon l'invention , peut être utilisée avec avantage également pour des brûleurs qui fonctionnent avec une surpression considérable .Pour le mode de réalisation montré , on'plonge une tige conductrice de chaleur 65, entourée partiellement d'une gaine calorifuge 66, dans un réservoir 10 dans lequel est produite , de la manière con- nue et à l'aide d'une pompe à air 68, une pression qui agit sur le combustible contenu dans ce réservoir . Un pas- sage axial , qui débouche à l'extrémité inférieure de la tige conductrice de chaleur 65, et un tube , qui communique librement avec ce passage , forment le conduit ascen- dant 15 qui débouche dans une nourrice 20 en forme de cuvet- te .

   Par un tube 25, qui se termine à une distance réduite au-dessus du fond de cette nourrice 20, on amène le combus- tible liquide , débité dans cette nourrice , à un vapori- seur 60. Les vapeurs de combustible , soumises à la pres- sion régnant dans le réservoir et débitées par l'orifice calibré 61, alimentent la flamme du brûleur qui sert à      fournir la chaleur utile et à chauffer le vaporiseur 60 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 et la tige conductrice de chaleur 65.

   Ce mode de réalisa- tion , comme ceux décrits plus haut , présente également l'avantage due le brûleur est alimenté ou ne peut être alimenté avec du combustible liquide que quand, après l'allu mage d'une petite quantité de combustible qui est versée dans la cuvette 56 et qui sert à réchauffer préalablement le combustible, les conditions essentielles pour un fonc- tionnement impeccable du brûleur et pour l'allumage du combustible sont   créés.   



   Le mode de réalisation de la figure 10 montre que l'on peut également.utiliser l'objet de l'invention pour l'alimentation en combustible de'brûleurs avec carburateur munis d'un réservoir de combustible établi sous le brû- leur , ce qui permet de   supprimer..les   alimentations par mè- che utilisées exclusivement jusqu'ici pour ce domaine d'applications ainsi que leurs inconvénients spécifiés r plus haut . Pour le mode de réalisation montré, on établit la tige conductrice de chaleur 65 avec son enveloppe calorifuge 66, le conduit ascendant 15, relié d'une manière thermiquement conductible à ladite tige , ainsi que le tube de trop-plein 18 dans un conduit d'air 69 disposé coa- xialement dans le réservoir cylindrico-annulaire 10.

   La nourrice 20 est montée directement sur une partie 71 de la paroi d'un brûleur avec carburateur 30, de forme cylindrico-annulaire et constitué comme déjà décrit à   l'aède   de la figure 2, de sorte que pour l'amenée du combus- tible , il suffit de ménager un trou 70 dans la paroi . 



  Par un deuxième trou 72, ménagé dans cette paroi , les vapeurs , produites pendant   l'opération   d'alimentation, sont introduites dans la flamme .Au fond de la chambre du brûleur 30 se trouve une matière , par exemple de la laine d'amiante 73, qui sert à la mise en marche et à la 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 répartition uniforme et la gazéification du combustible . Un tamis 74 (voir également la figure 9) empêche que des impu- retés puissent pénétrer dans le conduit ascendant 15. 



   La figure 11 montre le montage direct de la nourrice sur le réservoir . La nourrice 80 et la chambre 10 du réser- voir communiquent entre elles par les deux passages 81 et 82, de sorte que le niveau libre s du combustible est le même dans les deux capacités . Le combustible arrive depuis la chambre 83 de la nourrice , en passant par le flotteur 93 et l'orifice de liaison 84, dans la chambre 85 de la   nJurrice .   



   Dans cette chambre   85.est   établi un dispositif étrangleur et obturateur 86 qui peut être fermé par un obturateur coni- que 87. Celui-ci est monté sur l'extrémité inférieure d'une tige 29 guidée dans le bloc   88,   cette tige pouvant être   dépla-   cée vers le haut et le bas à l'aide d'une tige filetée 90 et d'une manette 91. Quand le dispositif étrangleur 86 est fermé pan l'obturateur conique   87,   le combustible est empêché de s'écouler par le trou 92 dans le conduit 14. En   manoe-   vrant la manette 91, on peut régler l'étranglement de l'amenée du combustible de la même manière que par le pointeau 38 du mode de réalisation de la figure 2. 



   On voit sur la figure 12 que le combustible s'écoule depuis le réservoir 1 vers le brûleur 2 par un conduit en forme d'U avec une branche descendante 14, une partie hori- zontale 3 et une branche ascendante-15 , la partie inférieure de la branche 15 étant chauffée par la chaleur rayonnée de- puis l'enveloppe du brûleur 2. Par suite du poids spécifique moindre du combustible contenu dans la branche 15, on peut vaincre la différence de niveau h entre celui du débordement   4,   établi dans la nourrice 20, et la surface libre du   combus-   tible dans le réservoir 1 pendant que le brûleur fonctionne . 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



  Le combustible est refroidi à nouveau , par des ailettes de refroidissement 6, dans la partie horizontale 5 qui pro- longe la branche 15 et s'écoule vers le brûleur 2 par un tube descendant 25, le débit du combustible étant réglé par un obturateur conique 38 qui peut être fermé pôur interrompre l'amenée du liquide au brûleur . Le combusti- ble en excès est ramené au réservoir 1 par le conduit de retour 18. 



   Ce dispositif procure une série d'avantages importants. 



  L'amenée du combustible est interrompue automatiquement quand le brûleur   s''éteint   pour une raison quelconque, de sorte qu'on supprime l'usage de dispositifs   auxiliaires,/   et/ou compliqués pour arrêter le débit du combustible. 



  Lors de l'allumage du brûleur , la nourrice 20 ne contient évidemment pas de combustible ou son niveau se trouve en dessous du débordement 4.' On est donc obligé de verser une .quantité réduite de combustible dans le brûleur ou de prévoir , comme sur la figure 1, un chauffage électrique pour obtenir la mise en marche du dispositif d'alimentation. 



   Un dispositif de chauffage électrique pour la mise en marche du brûleur et/ou son fonctionnement en permanence est montré sur la fïgure 13. Le conduit ascendant 15 est chauffé par une bobine électrique 9 alimentée par une source de courant 7. Celle-ci est commandée par un premier thermostat 8 dont la sonde est exposée à la flamme dans le brûleur 1.

   Un deuxième thermostat 8', soumis à la tem- pérature ambiante ou extérieure, est maintenu à une certaine température par la chaleur fournie par le brûleur Egale- ment dans ce cas , on doit mettre le dispositif en marche en introduisant une quantité déterminée de combustible , servant à l'allumage et par exemple un morceau d'alcool 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 solide , dans le brûleur ou en provoquant un court-circui-   '   tage de courte durée du thermostat 8 jusqu'à ce que le débit du combustible par les conduits 14,3, 15 et 25 vers le brûleur commence . Un trou 5' empêche que le conduit en forme d'U agisse comme un siphon et continue à débiter après que le brûleur ait été éteint . Egalement dans ce cas ,on parvient à vaincre la différence de niveau par le chauffage en 9. 



   Le dispositif selon la figure 14 fonctionne d'une ma- nière analogue à ceux des figures 12 et 13,,mais il comporte, en plus ,' une soupape de commande et de retenue 38' établie entre le réservoir 1 et la branche descendante 14 du con- duit en forme d'U, de sorte qu'un débit excessif et un retour , ainsi rendu nécessaire , du combustible vers le réservoir , est évité et qu'une interruption du fonctionne- ment du brûleur est rendue possible . 



   Enfin, la figure 15 montre encore une variante amélio- rée du principe d'alimentation suivant l'invention, en ce sens que l'action de la chaleur sur la partie du conduit ascendant se trouvant en liaison avec le réservoir de liqui- de est augmentée dans une mesure telle que le liquide se trouvant dans le conduit ascendant se vaporise tout au moins partiellement. Cet intense dégagement de chaleur pré- sente l'avantage de permettre de vaincre , sans difficul- tés , des différences de hauteur mêmes importantes.

   Ainsi, il est possible d'utiliser comme réservmir de liquide, non pas , comme précédemment, un réservoir à niveau de combusti- ble constant, mais bien de maintenir , grâce à un récipient de trop-plein , la pression constante dans le brûleur avec vapariseur , en sorte que la différence de hauteur entre le niveau dans le récipient de trop-plein et n'importe quel ni- 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 veau dans le réservoir de liquide est surmontée sans diffi- ' cultes . Le combustible amené par le conduit ascendant chauffé dans le récipient de trop-plein est conduit vers le bas , par exemple , à un brûleur-vaporiseur , d'où le combus- tible en excès reflue, par un conduit de retour réfrigéré , directement dans le réservoir de combustible .

   Pour qu'il ne s'accumule dans le récipient de trop-plein pas de vapeurs qui pourraient,donner lieu à des variations de pression dans le   brûleur-vaporiseur:ou   à d'autres dérangements , le récipient de   trop=plein   ou de débordement est en liaison avec la      cheminée du'brûleur . 



   Le récipient de trop-plein ou de débordement est avanta-      geusement construit de façon' que .le volume de combustible      s'y trouvant, y compris la colonne de liquide   ,se   trouvant dans le conduit de liaison au brûleur-vaporiseur,soit plus petit que le volume du récipient de vaporisation , en sorte que, lors   d   l'arrêt du 'dispositif de chauffage,   c'est-à-dire   lors de l'interruption de l'amenée de combustible au. conduit   ascendant 1 chauffé,   le. récipient de vaporisation est déjà rem- pli et qu'ainsi , lors de la mise en service du.brûleur par une'mèche ou analogue , du combustible peut se vaporiser , lorsque le conduit ascendant est déconnecté , sans que du combustible non vaporisé sorte dans le brûleur . 



   La notation de référence 101 désigne le   four ,   dont les gaz d'évacuation sortent par la'éheminée 102. Dans le four est monté un brûleur à pot 103, qui est alimenté en combustible vaporisé par l'intermédiaire du récipient'de vaporisation 104 et du conduit 105. Le récipient de vapo- risation 104 est en liaison avec le récipient de trop-plein   107   par le conduit 106. Lans le récipient de trop-plein 
107 débouche un conduit qui amène le combustible du ré- servoir 111 au récipient de trop-plein 107 par le conduit 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 108,109 et la-partie de conduit 110 qui s'étend dans le brûleur . Le récipient de trop-plein est, en outre, en liai- son , ouverte avec la cheminée 102 du four 101 par le con- duit 112.

   Un autre conduit de derivation 113, qui est muni d'ailettes de refroidissement   114,   ramène l'excès de combustible au réservoir 111, en sorte que dans le réci- pient de trop-plein 107 le niveau du combustible se trouve toujours à hauteur de la partie inférieure du conduit 113. 



   Grâce aux'ailettes de refroidissement   114,   le combustible chaud passant dans le conduit 113 est refroidi dans une me- sure telle que le réservoir 111 n'est pas inutilement ré- chauffé par 1 t'arrivée constante de combustible chaud -Le ré- chauffement de la partie du   conduit-110,   qui passe dans le brûleur 103, est tellement fort que, grâce à la vaporisation partielle du combustible et la formation conséquente de bulles, la différence entre le niveau   115   dans le réservoir lll et   107 /le niveau dans le réservoir de trop-plein/est surmontée   sans difficultés , même lorsque le niveau 115 descend sensi-      blement dans le réservoir 111. 



   Le procédé suivant l'invention s'est révélé particuliè- rement apporprié pour l'alimentation de brûleurs avec des combustibles liquides légers, car la température de vaporisa- tion de ces combustibles est comprise entre des valeurs que l'on atteint sans difficultés dans le four , sans que des endommagements puissent être causés au conduit 110. 



   Le récipient de trop-plein 107 est construit de façon que le volume du liquide se trouvant dans le récipient de trop-plein , y compris la colonne de liquide se trouvant dans le conduit 106, soit toujours inférieur au volume de   con'ous-   tible se trouvant dans le récipient de vaporisation 104, en 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 sorte que ,lors -de l'interruption de l'amenée de combustible dans le conduit 108 et   109 ,   il ne peut plus sortir de combus- tible du conduit 105. 



   REVENDICATIONS.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Improvements to methods and devices for supplying burners with liquid fuels".

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The invention relates to a method and to a device for supplying burners with liquid fuel.



   Its purpose is to eliminate the drawbacks which have hitherto been encountered with burners or fireplaces with a carburetor or vaporizer which operate without the intervention of mechanical feed devices. The fuel. is supplied to these burners with carburetor or vaporizer by a reservoir established above the fireplace or subjected to a pressure, or it is brought by a wick which plunges into a fuel reserve established below the burner. The use of thermal fuel pumps has also already been proposed in which the pressure variations, necessary to obtain the alternating suction and discharge of the liquid, are produced by the evaporation of part of the liquid. and by the subsequent condensation thereof.



   The reservoir, established above a burner with carburetor, requires a precisely functioning control device, for example a float needle, the manufacture of which requires high machining precision, so that this device is expensive and that it can, moreover, function flawlessly only with permanently installed heaters. For burners with vaporizer, in which the vapor produced from the fuel is subjected to the pressure of a fuel column and / or to an excess pressure produced in the tank,

   liquid fuel can flow through the nozzle and can create serious difficulties and dangers when the fuel supply line is opened before the vaporizer has sufficiently warmed up or when the burner flame has ignited. prematurely turned off. The feeding by a wick, by which the aforementioned drawbacks are avoided, depends

 <Desc / Clms Page number 3>

 the level of the tank and must be constantly monitored. In the part of the wick, close to the flame of the burner, in the long run, a tarry or coked residue of solid or high-boiling constituents of the fuel obtained during the decomposition of the latter is formed in particular. , this residue having to be removed from time to time.

   Thermal fuel pumps and known also do not operate satisfactorily because they include moving parts, including check valves, so that they risk being disturbed.



   The object of the invention is a method for supplying burners with liquid fuel by means of a sloping duct which communicates with the fuel reserve and which is heated, at least in part, directly. mentally or indirectly. Preferably, the flame itself of the burner is used for heating the ascending duct, but it is also possible to provide for heating, for example electric, which is independent of the burner. The device, which is suitable for the implementation of the invention, comprises a heated ascending duct which is established on the path which connects the reserve of fuel to the burner, this duct communicating freely with the reservoir.

   Advantageously, the ascending duct is not heated completely, but only partially, and the part to be heated with the ascending duct is then preferably established near the flame of the burner.



   The device, which is the object of the invention, has the advantage that it does not require intervention, nor of mechanical supply or distribution devices, the constituent parts of which must be manufactured and

 <Desc / Clms Page number 4>

 or wick feeders which do not work in a safe manner and require continuous monitoring, or mechanical check valves or the like whose operation is uncertain.



   The process, which is the subject of the invention, and the devices proposed for its implementation and as described in detail below, provide a purely thermal fuel supply because the fuel column, at lighter specific weight, flows freely in the heated ascending duct towards the burner or towards the feed or the proportioner which is, if necessary, upstream of the burner, which makes it possible to overcome a considerable difference in level between the free surface of the fuel in the tank and the outlet nozzle of the ascending duct.



   To measure the fuel supplied to the burner, a manifold can be established between the fuel tank and the burner, this manifold regulating the flow of fuel to the burner by means of adjustment devices, for example orifices calibrated to needle or the like.



  However, it is also possible to establish a metering device of this type directly between the ascending pipe and the fuel tank, which avoids having to return the fuel, introduced in excess into the manifold, to the tank. hot state in the fuel reserve.



   If necessary, the process of thermal feeding can be improved by an intense supply of heat to the ascending duct, with the aid of the formation of bubbles which form in this duct.



   The accompanying drawings show, by way of examples, several embodiments of the invention.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   FIG. 1 shows, schematically, the principle of the method forming the subject of the invention.



   FIG. 2 shows, in vertical section, a device established according to a first embodiment of the invention.



   Figure 3 shows, similarly, a variant of part of this device.



   Figures 4, 5 and 6 show, similarly, various details.



   FIG. 7 shows, in vertical section, a device established according to a second embodiment of the invention.



     Figure 6 shows, similarly, a variant of part of the device of fig 7.



   FIG. 9 similarly shows a device established according to a third embodiment of the invention.



   FIG. 10 similarly shows a device established according to a fourth embodiment of the invention.



   Figure 11 shows, in vertical section, a slightly modified dosing device,
Figures 12 to 14 show, schematically, different embodiments for heating installations and in which the principle on which the invention is based is applied.



   FIG. 15 shows the equipment of a burner with the aid of a thermal power supply according to the invention, according to a more developed embodiment.



   FIG. 1 shows the principle of thermal power which is the subject of the invention. In chamber 10, by applying the principle of the Mariotte bottle using the reservoir 11 and the valve 12, a free level s-s is maintained which is substantially constant for

 <Desc / Clms Page number 6>

 The fuel because the latter continuously fills the chamber 10 up to the level ss when the free surface of the fuel descends into said chamber 10. The latter communicates with a descending duct 14 connected to an ascending duct 15 which supplies directly or to the fuel. using additional piping from the fuel to the burner. The riser 15 is heated in accordance with the invention, for example by an electric heater 9 or directly by the flame of the burner.

   In this way, the fuel heats up in the ascending duct and rises, as a result of its increase in volume by the height h in the ascending duct 15, until it flows through the outlet 16 of the duct towards burner or in the piping supplying the burner.



   For the embodiment, shown in Figure 2, is established between the fuel reserve and the burner a manifold 20. To the chamber 10,. Which contains the reserve, is also connected a U-shaped tube whose bran - ches are formed by a descending duct 14, oriented vera downward, and by an ascending duct 15 established in part in the heating zone of a heater.



  The inlet 16 of this riser pipe is located sufficiently above the level ss of the liquid so that the fuel, which is heated in the riser pipe and which is therefore specifically lighter, can flow to it. alone, in a pourrice 20 by the action of the fuel column which is in the descending duct 14 and in the chamber 10 and which, although being a little shorter, is not heated and is, therefore - quent, specifically heavier. At least, a partial quantity of this fuel is used for feeding

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the heating device described below. An excess of fuel, which could exist, is returned by an overflow tube 18 into the reserve chamber 10.

   In order to prevent excessive heating of the fuel reserve, it is advisable to cool the contents of the overflow tube 18, for example using the fins.
19 shown in figure 2. The overflow tube 18 can also open into the descending duct 14 or, as shown in figure 3, it can be connected to this dennier by a duct which can be closed using a robintt 17.



   The useful fuel is delivered by the manifold 20, for the embodiment of FIG. 2, through calibrated orifices 21 and 22 which open into a chamber 24 communicating freely through a pipe 23 with the manifold 20. The pipe 23 is open at both ends and serves to balance the pressure between the chamber 24 and the manifold 20 thus preventing a differential pressure, produced in the supply tubes 25 and 26 by the flow of the liquid, can influence the liquid flow through the calibrated orifices 21 and 22.

   As in this way only the relatively low level in the manifold 20 is decisive for the fuel flow, the calibrated orifices 21 and 22 can be given a relatively large cross section, so that these orifices are not liable to be blocked. by deposits from the fuel.



   The burners, connected to the supply tubes 25 and 26, are formed by hollow bodies 30 and 31, having a cylindrico-annular shape and the wall of which has several orifices 29 forming air inlets. These hollow copps are surrounded by a casing 27 into which an air duct 28 opens. This casing forms the lower part of a heating furnace 32 shown in the form of a simple furnace connected to the furnace. a duct 33 for the evacuation of

 <Desc / Clms Page number 8>

 gas and provided with a closable maneuvering hole 34, a part to be heated of the ascending duct 15 being housed in said furnace.



   Due to the increase in temperature which occurs following the ignition of one of the two burners, for example burner 30, the fuel column, which is in the ascending duct 15, becomes lighter. , as already explained, that the liquid column which is located in the descending duct 14 and in the chamber 10.



  If necessary, the heating can be increased until vapor bubbles form, which has the effect of causing sufficient thermosiphon entrainment to overcome even larger level differences. By carefully positioning the riser 15, unnecessarily large heating of the fuel and, above all, excessive vapor formation can be avoided. To prevent the escape of vapors, the manifold 20 is closed by a cover 35 into which opens a tube 36 serving for the condensation of the vapors. This tube can be closed at its upper end. For the embodiment shown, this tube is connected, like a tube 37 opening into the chamber 10, to the duct 33 for the evacuation of the gases.



     This embodiment shows that it is possible to feed, through several calibrated orifices 21 and 22 and from a manifold 20, several tubes 25 and 26 terminating respectively at burners 30 and 31. The burner 30 can, for example, to be used for permanent heating while the burner 31 @ert to supply, occasionally, a quantity

 <Desc / Clms Page number 9>

 greater heat.

   The device shown provides the advantage that the burner 31 is constantly maintained by the flame of the burner 30 in a state in which it is ready to be ignited and to operate, so that it automatically participates in the supply of heat as soon as possible. that the access of the liquid to the orifice 22 is made possible, for example by means of a needle 38 which is operated automatically or by hand.

   It is evident that the two tubes 25 and 26 can also be connected in such a manner to a single burner that fuel, during periods of normal heat demand, is supplied only through the calibrated orifice 21 and by tube 25, while for a higher heat demand the burner is supplied, on the other hand, by the two "calibrated orifices 21 and 22, and by the two tubes .25 '. and 26.

   In most cases), a single feed tube, for example tube 25 and burner 30, are however sufficient, especially for the reason that the object of the invention, as it will result, will be. of the description of other embodiments, makes it possible to obtain by simple, judicious and certain means, the supply of fuel and the adjustment of its flow rate.



   It should first be observed that the thermal fuel supply, in accordance with the invention, makes it possible to obtain, without the intervention of special arrangements, a controlled flow rate of the fuel because, on the one hand, during the ignition and reheating operation and because of the comparatively large viscosity of the cold fuel, by the orifice calibrated first small amounts of this fuel which can burn, even with an intake of fuel. weak air, without forming fumes or soot and, on the other hand, it increases, as the fuel

 <Desc / Clms Page number 10>

 The tible heats up, the quantity of fuel become more fluid which passes through the calibrated port. The power supply therefore adapts judiciously to the initial behavior of the chimneys.



   The fuel flow rate can, moreover, be regulated exactly by the calibrated orifices 21 and 22. The free passage section of these orifices is relatively large, since the useful level of the liquid in the manifold 20 is limited by the overflow tube. 18. Clogging of the free passage of the orifice is therefore hardly to be feared.



   As can be seen in FIG. 4, it is also possible to adjust the outlet section of the fuel delivered. A socket 42 is screwed into the bottom of the feeder 20, one end of which has an opening in which is housed a hollow rod 40 provided with a groove 41 and the height position of which can be adjusted using a thread. elongated 44 and a button 45. If it is desired to obtain automatic adjustment, the rod 40 may also be axially movable and may be connected to an automatic control member, for example to a thermostat formed in a manner. known.



  A longitudinal passage 43, formed in the rod 40, connects the cavity, existing in the sleeve 42, to the space which is above the free level of the liquid contained in the nurse 20 and therefore fulfills the same role as the tubing 23 of FIG. 2. For the example shown in FIG. 4, the fuel delivered by the ascending duct 15 flows into a compartment of the manifold 20, delimited by a partition 46. For the embodiment shown, the latter forms an overflow member and the fuel, which overflows, is returned through line 18 in the manner already described, while the fuel which flows through passage 41 ends up through

 <Desc / Clms Page number 11>

 the pipe 25 to the burner connected to this pipe.



   Instead of starting or stopping the flow of fuel to the burner by the needle 38 shown in FIG. 2, it is also possible to use a dip tube. Such a dip tube, which can for example be moved in the axial direction, can also be used. also intervene to adjust the quantity of fuel. A particularly advantageous arrangement for realizing this fundamental idea is shown in FIG. 5. One end of the duct 25, which enters the manifold 20, is constituted by a flexible pipe 47, the outlet of which, mupi of a calibrated orifice 48 can be. raised or lowered by means of a pivoting lever 49 actuated by an adjustment member 50. A connecting tube or tubing 23 intervenes to balance the pressures downstream and upstream of the calibrated orifice 48.



  To interrupt the flow of fuel, the calibrated orifice 48 is raised above the free surface of the liquid dansla nurse 20. The adjustment member 50 can be connected to an actuator (not shown) or to a thermostat.



   Finally, as shown in Figure 6, it is also possible to adjust the flow to the burner by modifying the level of the liquid in the manifold 20. In the bottom of the compartment delimited by the cison 46 and in which the inlet 16 of the gasket is located. ascending duct 15, leads to a bypass outlet 52 which can be opened more or less by a needle 51 or which can be closed completely by the latter. A rod 53, which is integral with the needle 51 and which can be moved axially, is positively connected to a lever 54, to an arm, on which acts a thermostat 55, of a known type. -pass 52

 <Desc / Clms Page number 12>

 can be connected to the overflow pipe 18 or to the reserve chamber 10.



   The embodiment of FIG. 7 shows that the object of the invention can also be used with advantage for the supply of fuel to burners with vaporizers. The cylindrico-annular vaporizer 60, which, when starting up is preheated by pouring into the bowl 64 a small quantity of fuel which is ignited, is connected by the conduit 25 with a fuel 20 which is supplied with fuel through an ascending duct 15 formed in part in the coil 57 of a water heater 58. The fuel vapors formed in the vaporizer 60 are subjected to the pressure of the liquid column in the duct. 25 'and flow, by the effect of this pressure, through the gauge orifice 61. The fuel supply is regulated through a gauge orifice 62.



  The fuel reserve is located in a tank 10, the bottom of which communicates: with the duct 14 while its free space, which is above the highest level of the liquid is connected, by a duct 37 with cooling fins 63 , to the evacuation duct 33. In addition, this reservoir 10 is connected to the overflow tube 18.



   The establishment of the part to be heated of the ascending duct, close to the burner flame sometimes presents constructive difficulties. These can be avoided, according to figure 8, by connecting the ascending wave 15, established outside the direct heating zone of the burner flame, to a heat conductor 65 which is located in the burner. shingles occupied by the flame and through which the heat, necessary for thermal supply,

 <Desc / Clms Page number 13>

 is brought. In order to be able to use as completely as possible, for the delivery of the fuel, the heat absorbed by the heat conductor 65, this body or this rod is surrounded as well as the ascending duct.
15 of heat-insulating envelopes 66 and 67.

   The device, shown in Fig. 8, has the advantage that the heating apparatus, for example a water heater 58 or a heating oven, as well as the burner with its supply device can be manufactured and shipped as separate assemblies, so that assembly and manufacture are significantly simplified.



   FIG. 9 shows that the thermal fuel supply according to the invention can be used with advantage also for burners which operate with a considerable overpressure. For the embodiment shown, a heat conductive rod 65 is immersed, partially surrounded by a heat-insulating sheath 66, in a tank 10 in which is produced, in the known manner and with the aid of an air pump 68, a pressure which acts on the fuel contained in this tank. An axial passage, which opens at the lower end of the heat-conducting rod 65, and a tube, which freely communicates with this passage, form the ascending duct 15 which opens into a cup-shaped manifold 20. te.

   Through a tube 25, which terminates at a reduced distance above the bottom of this manifold 20, the liquid fuel, delivered through this manifold, is brought to a vaporizer 60. The fuel vapors, subjected to the pressure prevailing in the tank and delivered through the calibrated orifice 61, supply the flame of the burner which serves to supply the useful heat and to heat the vaporizer 60

 <Desc / Clms Page number 14>

 and the heat conductive rod 65.

   This embodiment, like those described above, also has the advantage that the burner is fed or can only be fed with liquid fuel when, after ignition of a small quantity of fuel which is poured. in the bowl 56 and which serves to preheat the fuel, the essential conditions for an impeccable operation of the burner and for the ignition of the fuel are created.



   The embodiment of FIG. 10 shows that the object of the invention can also be used for the supply of fuel to burners with carburetors provided with a fuel tank established under the burner, this which makes it possible to eliminate ... the wick feeds used exclusively until now for this field of applications as well as their drawbacks specified above. For the embodiment shown, the heat-conducting rod 65 is established with its heat-insulating casing 66, the ascending duct 15, connected in a thermally conductive manner to said rod, as well as the overflow tube 18 in a duct d air 69 disposed side by side in the cylindrico-annular reservoir 10.

   The manifold 20 is mounted directly on a part 71 of the wall of a burner with carburetor 30, of cylindrico-annular shape and constituted as already described above in Figure 2, so that for the supply of fuel tible, it suffices to provide a hole 70 in the wall.



  Through a second hole 72, made in this wall, the vapors produced during the feeding operation are introduced into the flame. At the bottom of the burner chamber 30 there is a material, for example asbestos wool 73, which is used for starting and

 <Desc / Clms Page number 15>

 uniform distribution and gasification of fuel. A screen 74 (see also Fig. 9) prevents impurities from entering the riser 15.



   Figure 11 shows the direct mounting of the manifold on the tank. The manifold 80 and the chamber 10 of the tank communicate with each other through the two passages 81 and 82, so that the free level s of the fuel is the same in the two capacities. The fuel arrives from the chamber 83 of the nurse, passing through the float 93 and the connection port 84, into the chamber 85 of the nJurrice.



   In this chamber 85 is established a throttling and shutter device 86 which can be closed by a conical shutter 87. This is mounted on the lower end of a rod 29 guided in the block 88, this rod being able to be closed. moved up and down by means of a threaded rod 90 and a lever 91. When the choke device 86 is closed by the conical shutter 87, fuel is prevented from flowing through the valve. hole 92 in the duct 14. By operating the handle 91, the throttle of the fuel supply can be adjusted in the same way as by the needle 38 of the embodiment of FIG. 2.



   It can be seen in figure 12 that the fuel flows from the tank 1 to the burner 2 through a U-shaped duct with a descending branch 14, a horizontal part 3 and an ascending branch-15, the lower part branch 15 being heated by the heat radiated from the casing of burner 2. As a result of the lower specific weight of the fuel contained in branch 15, it is possible to overcome the level difference h between that of the overflow 4, established in the manifold 20, and the free surface of the fuel in the tank 1 while the burner is operating.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



  The fuel is cooled again, by cooling fins 6, in the horizontal part 5 which extends the branch 15 and flows towards the burner 2 by a descending tube 25, the fuel flow being regulated by a conical shutter. 38 which can be closed to interrupt the supply of liquid to the burner. The excess fuel is returned to tank 1 through return pipe 18.



   This device provides a series of important advantages.



  The supply of fuel is automatically interrupted when the burner goes out for any reason, so that the use of auxiliary, / or complicated devices to stop the flow of fuel is eliminated.



  When the burner is ignited, the manifold 20 obviously contains no fuel or its level is below the overflow 4. ' It is therefore necessary to pour a reduced amount of fuel into the burner or to provide, as in FIG. 1, an electric heater to obtain the start of the supply device.



   An electric heating device for starting the burner and / or its continuous operation is shown in figure 13. The ascending duct 15 is heated by an electric coil 9 supplied by a current source 7. This is controlled. by a first thermostat 8, the probe of which is exposed to the flame in the burner 1.

   A second thermostat 8 ', subjected to the ambient or external temperature, is maintained at a certain temperature by the heat supplied by the burner. Also in this case, the device must be started by introducing a determined quantity of fuel. , used for ignition and for example a piece of alcohol

 <Desc / Clms Page number 17>

 solid, into the burner or by causing a short-term bypass of thermostat 8 until fuel flow through conduits 14,3, 15 and 25 to the burner begins. A 5 'hole prevents the U-shaped duct from acting as a siphon and continuing to deliver after the burner has been turned off. Also in this case, we manage to overcome the difference in level by heating at 9.



   The device according to FIG. 14 operates in a manner similar to those of FIGS. 12 and 13, but it comprises, in addition, 'a control and check valve 38' established between the reservoir 1 and the descending branch 14. of the U-shaped duct, so that an excessive flow and thus necessary return of the fuel to the tank is avoided and that an interruption of the operation of the burner is made possible.



   Finally, FIG. 15 shows yet another improved variant of the supply principle according to the invention, in that the action of heat on the part of the ascending duct located in connection with the liquid reservoir is increased to such an extent that the liquid in the ascending duct vaporizes at least partially. This intense release of heat has the advantage of making it possible to overcome even significant height differences without difficulty.

   Thus, it is possible to use as a liquid reserve, not, as before, a tank with a constant fuel level, but rather to maintain, thanks to an overflow vessel, the constant pressure in the burner with vaporizer, ensure that the height difference between the level in the overflow vessel and any level

 <Desc / Clms Page number 18>

 calf in the liquid reservoir is overcome without difficulty. The fuel supplied through the heated riser into the overflow vessel is led downwards, for example, to a vaporizer burner, from where the excess fuel flows back, through a refrigerated return pipe, directly into the fuel tank.

   To prevent vapors from accumulating in the overflow vessel which could lead to pressure variations in the burner-vaporizer: or to other faults, the overflow vessel = full or overflow is connected with the burner chimney.



   The overflow or overflow vessel is advantageously constructed so that the volume of fuel therein, including the liquid column, in the connection pipe to the burner-vaporizer, is smaller. that the volume of the vaporization vessel, so that, when stopping the heater, that is to say when stopping the supply of fuel to. ascending duct 1 heated, the. vaporization vessel is already full and thus, when the burner is put into service by a wick or the like, fuel can vaporize, when the riser is disconnected, without any non-vaporized fuel escaping into the vessel. the burner.



   Reference numeral 101 designates the furnace, from which the exhaust gases exit via the duct 102. In the furnace is mounted a pot burner 103, which is supplied with vaporized fuel via the vaporization vessel 104 and from line 105. Spray vessel 104 connects to overflow vessel 107 through line 106. In overflow vessel
107 opens a conduit which brings fuel from the tank 111 to the overflow vessel 107 via the conduit

 <Desc / Clms Page number 19>

 108,109 and the duct portion 110 which extends into the burner. In addition, the overflow container is connected to the chimney 102 of the oven 101 via the conduit 112.

   Another bypass line 113, which is provided with cooling fins 114, returns the excess fuel to the tank 111, so that in the overflow container 107 the fuel level is always at the level of. the lower part of the duct 113.



   By means of the cooling fins 114, the hot fuel passing through the conduit 113 is cooled to such an extent that the reservoir 111 is not unnecessarily reheated by the constant influx of hot fuel. of the part of the conduit-110, which passes into the burner 103, is so strong that, thanks to the partial vaporization of the fuel and the consequent formation of bubbles, the difference between the level 115 in the tank III and 107 / the level in the overflow tank / is overcome without difficulty, even when the level 115 drops significantly in the tank 111.



   The process according to the invention has been found to be particularly suitable for supplying burners with light liquid fuels, since the vaporization temperature of these fuels is between values which can be reached without difficulty in the process. furnace, without damaging the duct 110.



   The overflow vessel 107 is constructed so that the volume of liquid in the overflow vessel, including the column of liquid in conduit 106, is always less than the volume of the combustible. located in the vaporization vessel 104,

 <Desc / Clms Page number 20>

 so that, during the interruption of the supply of fuel in the duct 108 and 109, it can no longer leave fuel from the duct 105.



   CLAIMS.


    

Claims (1)

1. Procédé pour alimenter des brûleurs avec du combusti- ble liquide par un conduit ascendant relié à une réserve de combustible , caractérisé en ce que le condmit ascendant est chauffé tout au moins en partie 2. Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le conduit ascendant est chauffé directement ou indi- rectement par la flamme du brûleur . 1. Method for supplying burners with liquid fuel via an ascending duct connected to a fuel reserve, characterized in that the ascending condmit is at least partially heated. 2. Method according to claim 1, characterized in that the ascending duct is heated directly or indirectly by the flame of the burner. 3. Procédé suivant la revendication 1,. caractérisé en ce que le conduit ascendant est chauffé électriquement . 3. The method of claim 1 ,. characterized in that the ascending duct is electrically heated. 4.Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que le chauffage du conduit ascendant communiquant avec le réservoir de combustible s'opère tout au moins jusqu'à vaporisation partielle du liquide dans la zone chauffée du conduit ascendant . 4.Procédé according to one or the other of claims 1 to 3, characterized in that the heating of the ascending duct communicating with the fuel tank takes place at least until partial vaporization of the liquid in the heated zone of the ascending duct. 5. Dispositif convenant à la mise en oeuvre du procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 4, carac- térisé en ce qu'on établit dans les trajets suivis par le combustible , depuis la réserve de combustible vers le brû- leur , un conduit ascendant qui communique avec le récipient de réserve , qui est chauffé tout au moins en partie et qui débouche au-dessus du niveau libre du liquide . 5. Device suitable for carrying out the method according to one or the other of claims 1 to 4, characterized in that it is established in the paths followed by the fuel, from the fuel reserve to the burner. - their, an ascending duct which communicates with the reserve receptacle, which is heated at least in part and which opens out above the free level of the liquid. 6. Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé en ce que le conduit ascendant ou une partie de celui-ci se trouve en dehors de la zone de chaleur directe de la flamme du brûleur et est relié à un corps conducteur de cha- leur , chauffé par la flamme du brûleur . <Desc/Clms Page number 21> 6. Device according to claim 5, characterized in that the ascending duct or part of it is located outside the direct heat zone of the burner flame and is connected to a heat conducting body, heated. by the burner flame. <Desc / Clms Page number 21> 7. Dispositif suivant la revendication 6 , caractérisé en ce que la partie , qui ne sert pas à absorber la chaleur, du corps conducteur de chaleur est entourée d'un enveloppe calori- fuge . 7. Device according to claim 6, characterized in that the part, which does not serve to absorb heat, of the heat-conducting body is surrounded by a heat-insulating envelope. 8. Dispositif convenant à la mise en oeuvre du procédé suivant l'une ou l'autre des revendications 1 à 4, caractéri- sé en ce que le chauffage , de préférence électrique, du conduit ascendant est commandé par un thermostat qui est en liaison thermique avec le brûleur et/ou par une résistance qui varie fortement avec la température . 8. Device suitable for carrying out the method according to one or the other of claims 1 to 4, charac- terized in that the heating, preferably electric, of the ascending duct is controlled by a thermostat which is connected. thermal with the burner and / or by a resistance which varies greatly with temperature. 10. Dispositif suivant la revendication 9, caractérisé en ce que la branche froide du conduit en forme d'U est formée pàr le combustible contenu dans le récipient dans lequel se trouve la réserve de combustible . 10. Device according to claim 9, characterized in that the cold leg of the U-shaped conduit is formed by the fuel contained in the container in which the fuel reserve is located. 11. Dispositif suivant la revendication 10, caractérise en ce que le conduit ascendant est constitué sous la forme d'un conducteur de chaleur . 11. Device according to claim 10, characterized in that the ascending duct is formed in the form of a heat conductor. 12. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 10 et 11, caractérisé en ce que le conduit ascendant est éta- bli , en étant isolé , dans le réservoir de combustible . 12. Device according to either of Claims 10 and 11, characterized in that the ascending duct is established, while being isolated, in the fuel tank. 13. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 5 à 12, caractérisé en ce que le conduit ascendant est raccor- dé directement, par son extrémité qui déoucha au-dessus de la surface libre de la réserve de combustible , au conduit aboutissant au brûleur . 13. Device according to one or the other of claims 5 to 12, characterized in that the ascending duct is connected directly, by its end which opened out above the free surface of the fuel reserve, to the duct. ending at the burner. 14. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendications 5 à 13, caractérisé en ce qu'on établit une nourrice entre la réserve de combustible et le brûleur . 14. Device according to one or the other of claims 5 to 13, characterized in that a nurse is established between the fuel reserve and the burner. 15. Dispositif suivant la revendication 14, caractérisé en ce que la nourri , est établie entre le brûleur et le con- duit ascendant . <Desc/Clms Page number 22> 15. Device according to claim 14, characterized in that the feed is established between the burner and the ascending duct. <Desc / Clms Page number 22> 15. Dispositif suivant la revendication 14, caracté- risé en ce que la nourrice est établie entre la réserve de combustible et le conduit ascendant . 15. Device according to claim 14, characterized in that the manifold is established between the fuel reserve and the ascending duct. 17. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendi- cations 15 et 16, caractérisé en ce qu'on établit dans la nourrice un débordement, qui limite le niveau le plus élevé que la liquide peut atteindre , ainsi que l'entrée d'un conduit d'évacuation du combustible ayant débordé . 17. Device according to one or the other of claims 15 and 16, characterized in that an overflow is established in the manifold, which limits the highest level that the liquid can reach, as well as the inlet. an overflowing fuel evacuation duct. 18. Dispositif suivant la revendication 17, caractérisé èn ce que le conduit d'évacuation est muni de moyens propres à évacuer la chaleur . 18. Device according to claim 17, characterized in that the discharge duct is provided with means suitable for removing heat. 19. Dispositif suivant l'une ou l'aetre des revendica- tions 17 et 18, caractérisé en ce que le conduit d'évacuation est raccordé au récipient contenant la réserve de combusti- ble . 19. Device according to one or more of claims 17 and 18, characterized in that the discharge duct is connected to the receptacle containing the reserve of fuel. 20. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 9 et 17, caractérisé en ce que le conduit d'évacuation est raccordé à la branche du conduit en forme d'U qui aboutit au récipient côntenant la réserve . 20. Device according to either of Claims 9 and 17, characterized in that the discharge duct is connected to the branch of the U-shaped duct which ends in the receptacle containing the reserve. 21. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 13 à 20, caractérisé en ce qu'au-dessus du niveau maximum du liquide dans le conduit , aboutissant au brûleur, ou dans la nourrice, est prévue une communication libre vec les trajets suivis par les gaz de combustion du brû- leur . 21. Device according to one or the other of claims 13 to 20, characterized in that above the maximum level of the liquid in the duct, leading to the burner, or in the manifold, a free communication is provided. with the paths followed by the combustion gases from the burner. 22. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 13 à 21, caractérisé en ce qu'un tube condenseur est raccordé à la nourrice ou au conduit aboutissant au brûleur pour condenser les 'vapeurs qui sortent du conauit ascendant. 22. Device according to one or the other of claims 13 to 21, characterized in that a condenser tube is connected to the manifold or to the duct leading to the burner in order to condense the vapors which leave the ascending duct. 23. Dispositif suivant l'une ou ltautre des revendica- tions 5 à 22, caractérisé en ce qu'au-dessus du niveau Maximum du liquide dans le récipient de réserve , on raarode à <Desc/Clms Page number 23> celui-ci un conduit communiquant librement avec les trajets suivis par les gaz de combustion . 23. Device according to one or the other of claims 5 to 22, characterized in that above the Maximum level of the liquid in the reserve container, it is necessary to <Desc / Clms Page number 23> the latter a conduit communicating freely with the paths followed by the combustion gases. 24. Dispositif suivant la revendication 23, caractérisé en ce que le conduit , reliant le récipient de réserve aux trajets suivis par les gaz de combustion , comporte des moyens pour l'évacuation de la chaleur . 24. Device according to claim 23, characterized in that the duct, connecting the reserve container to the paths followed by the combustion gases, comprises means for removing the heat. 25. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 14 à 24, caractérisé en ce que la nourrice est montée dans ou sur le réservoir de combustible . 25. Device according to one or the other of claims 14 to 24, characterized in that the manifold is mounted in or on the fuel tank. 26. Dispositif suivant l'une ou/l'antre des revendica- tions 5 à 25, caractérisé en ce qu'on établit dans le conduit d'écoulement , aboutissant au brûleur , ou dans la nourrice , un,étranglement ayant une section libre adap- tée à la quantité de/ combustible nécessaire, cet étrangle. ment débouchant dnas une chambre communiquant librement avec la nourrice . 26. Device according to one or / the other of claims 5 to 25, characterized in that there is established in the flow duct, leading to the burner, or in the nurse, a throttle having a free section Adapted to the quantity of / fuel required, this throttle. ment opening into a room communicating freely with the nurse. 27. Dispositif,suivant l'un ou l'autre des revendica- tions 14 à 26, caractérisé en ce qu'en-dessous du déversoir qui se trouve dans la nourrice , sont prévus plusieurs ori- fices de sortie du combustible 28. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 5 à 27, caractérisé en ce qu'on peut modifier la section libre de l'orifice de sortie , servant au débit du combustible , en vue de régler la quantité de combustible à fournir au brûleur 29. 27. Device, according to one or the other of claims 14 to 26, characterized in that below the weir which is located in the manifold, several fuel outlet openings are provided. 28. Device according to one or the other of claims 5 to 27, characterized in that the free section of the outlet opening, serving for the flow of fuel, can be modified in order to adjust the quantity of fuel. fuel to be supplied to the burner 29. Dispositif suivant la revendication 28, caractéri- sé un ce qu'on peut modifier la section libre de l'orifice de sortie en plongeant dans cet orifice une tige , dont la paroi comporta une ouverture ou rainure longitudinale et dans laquelle est'ménagé un passage pour l'équilibrage des pressions.. <Desc/Clms Page number 24> Device according to Claim 28, characterized in that the free section of the outlet orifice can be modified by immersing in this orifice a rod, the wall of which has a longitudinal opening or groove and in which a passage is arranged. for pressure balancing. <Desc / Clms Page number 24> 30. Dispositif suivant la revendication 28, caracté- risé en ce que l'orifice de sortie est réglable verticale- ment dans la nourrice , ce qui permet de régler la quantité de combustible à fournir au brûleur . 30. Device according to claim 28, characterized in that the outlet orifice is vertically adjustable in the manifold, which makes it possible to adjust the quantity of fuel to be supplied to the burner. 31. Dispositif suivant la revendication 2â, caractérisé en ce qu'une partie du conduit de prélèvement, qui se trouve dans la nourrice , est flexible à un degré tel que son débou- ché puisse être déplacé par un organe de réglage . 31. Device according to claim 2a, characterized in that a part of the sampling duct, which is located in the nurse, is flexible to a degree such that its outlet can be moved by an adjustment member. 32. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 14 à 31, caractérisé en ce que la nourrice comporte une sortie en by-pass commandée par un obturateur ,ce qui permet de régler la quantité de combustible à fournir au brûleur . 32. Device according to one or the other of claims 14 to 31, characterized in that the manifold comprises a bypass output controlled by a shutter, which makes it possible to adjust the quantity of fuel to be supplied to the burner. . 33. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 5 à 32, caractérisé en ce que le conduit ascendant et le tube de débordement sont établis dans un conduit établi d'une manière étanche dàns le réservoir de combusti- ble . 33. Device according to either of claims 5 to 32, characterized in that the ascending duct and the overflow tube are established in a duct established in a sealed manner in the fuel tank. 34.Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 5 à 33 , caractérisé en ce que la surface libre du combustible contenu dans le réservoir et celle du combusti- ble contenu dans la nourrice sont soumises à une pression supérieure à la pression atmosphérique , l'amenée du combus.- tible au brûleur se faisant par cette pression . 34. Device according to either of claims 5 to 33, characterized in that the free surface of the fuel contained in the tank and that of the fuel contained in the manifold are subjected to a pressure greater than the atmospheric pressure, the fuel being fed to the burner by this pressure. 35. Dispositif suivant l'une ou l'autre des revendica- tions 5 à 34, caractérisé en ce que le volume maximum de liquide présent dans le récipient de trop-plein ou de débor- dement est inférieur au volume du récipient de vaporisa- tion . 35. Device according to either of claims 5 to 34, characterized in that the maximum volume of liquid present in the overflow or overflow container is less than the volume of the vaporization container. tion.
BE540164D BE540164A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE540164A true BE540164A (en)

Family

ID=169623

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE540164D BE540164A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE540164A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE540164A (en)
BE513071A (en)
CH270387A (en) Liquid fuel burner.
BE478407A (en)
BE467458A (en)
BE494597A (en)
BE398219A (en)
BE507138A (en)
BE541696A (en)
BE520718A (en)
BE446381A (en)
BE354589A (en)
BE341254A (en)
BE392866A (en)
BE469865A (en)
BE419731A (en)
FR2642477A1 (en) Apparatus for decreasing the proportion of toxic gases emitted by internal combustion engines
BE475803A (en)
BE386736A (en)
BE447763A (en)
BE354502A (en)
CH154341A (en) Device for burning liquid fuels pulverized using water vapor.
CH339690A (en) Apparatus for producing a combustible gas from combustible oils, in particular fuel oil
BE470750A (en)
BE403984A (en)