BE520718A - - Google Patents

Info

Publication number
BE520718A
BE520718A BE520718DA BE520718A BE 520718 A BE520718 A BE 520718A BE 520718D A BE520718D A BE 520718DA BE 520718 A BE520718 A BE 520718A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
generator
gasifier
water
tank
combination
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE520718A publication Critical patent/BE520718A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24CDOMESTIC STOVES OR RANGES ; DETAILS OF DOMESTIC STOVES OR RANGES, OF GENERAL APPLICATION
    • F24C1/00Stoves or ranges in which the fuel or energy supply is not restricted to solid fuel or to a type covered by a single one of the following groups F24C3/00 - F24C9/00; Stoves or ranges in which the type of fuel or energy supply is not specified
    • F24C1/02Stoves or ranges in which the fuel or energy supply is not restricted to solid fuel or to a type covered by a single one of the following groups F24C3/00 - F24C9/00; Stoves or ranges in which the type of fuel or energy supply is not specified adapted for the use of two or more kinds of fuel or energy supply
    • F24C1/04Stoves or ranges in which the fuel or energy supply is not restricted to solid fuel or to a type covered by a single one of the following groups F24C3/00 - F24C9/00; Stoves or ranges in which the type of fuel or energy supply is not specified adapted for the use of two or more kinds of fuel or energy supply simultaneously
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24CDOMESTIC STOVES OR RANGES ; DETAILS OF DOMESTIC STOVES OR RANGES, OF GENERAL APPLICATION
    • F24C5/00Stoves or ranges for liquid fuels

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE ET DISPOSITIF DE CHAUFFAGE COMBINE A MAZOUT ET A EAU. 



   La présente invention a pour objet un procédé et un dispositif de chauffage combiné à combustible liquide ou gazeux ou les deux à la fois, le dispositif étant caractérisé en ce qu'il comporte un générateur-gazéificateur en combinaison avec un ou plusieurs brûleurs utilisant, comme combustible, par exemple le mazout et l'eau et destiné à être placé à l'intérieur de tous appareils ou foyer quelconque de chauffage industriel ou domestique, ayant pour but d'assurer à la fois le chauffage et le fonctionnement du brûleur par sa propre flammeainsi que la combustion complète du combustible. 



   L'invention est illustrée, à titre d'exemple non limitatif, par les dessins annexés sur lesquels 
Fig. 1 est la vue en coupe longitudinale d'une installation selon l'invention, appliquée au chauffage d'une chaudièreo 
Figo 2, 3 et 4 sont les vues de détail, en coupe, d'organes représentés sur la figo 1. 



   Figo 5 est, à plus grande échelle, la vue en coupe d'une variante du générateur-gazéificateur selon la figo 1. 



   Figo 6 à 13 sont des vues en coupe d'autres variantes, la fig. 8 étant une coupe suivant VII-VII de la fig. 70
Figo   14   est la vue en coupe d'un dispositif de sécurité appliqué à une coupelle. 



   Figo 15 est la vue perspective d'un appareil de chauffage domestique muni du dispositif selon l'inventiono
Figo 16 à 19 sont des vues en coupe de variante de la forme de réalisation de la coupelle du brûleur. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Fig. 20 à 24 sont des vues en coupe, donnant le détail de diversorganes accessoires de l'installation. 



   Le dispositif (Figo 1) comprend un générateur-gazéificateur 1, qui peut avoir toute configuration désirable, dont la capacité intérieure est, de préférence, divisée, par un délfecteur 2, en deux chambres 3 et 4, qui communiquent entre elles par l'espace périphérique étroit ou les orifices 5. A ;'intérieur du générateur-gazéificateur se trouve le dispositif mélangeur-pulvérisateur 6 de combustible. Le conduit 7 d'amenée de vapeur vers la chambre d'atomisation 6 p (Figo 2) débouche dans la zone de concentration de la vapeur la plus sèche. 



   L'eau, venant du réservoir 8, en charge ou sous pression, par exemple eau de ville, traverse préalablement de préférence un dispositif adoucisseur d'eau 11, arrive dans le générateur-gazéificateur 1 par le conduit 9, la cuve à niveau constant 10, éventuellement un épurateur lla et le conduit 12. 



   Le mazout, venant du réservoir 13, par gravité ou sous pression, est admis par le conduit 14, la nourrice ou le   surohauffeur   15 et le conduit 16. Sur le surchauffeur 15 est branché un robinet 17 à commande manuelle et, sur le conduit 16, un robinet à viseur 18, commandé par exemple, par un thermostat   19.   



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant : 
On contrôle d'abord à travers le voyant 10a ou à travers un viseur faisant partie de   l'installation,   ou par tout autre moyen, le niveau constant 10 d'arrivée d'eau; on vérifie si la circulation de l'eau est correcte, par exemple en ouvrant le robinet purgeur 79 et si le niveau d'eau dans le générateur- gazéificateur correspond au niveau prévu, qui peut être indiqué par un trait de repère, 
En cas d'allumage manuel, on verse dans la coupelle 29 une petite quantité d'un liquide inflammable que l'on allume et l'on ferme la porte de l'appareil. La flamme lèche et chauffe le générateur-gazéificateur 1.

   Au bout de quelques secondes, du fait du maintien en permanence du peu d'eau contenue dans le générateur, la vapeur se dégage dans le compartiment 3 à travers l'espace étroit 5 où elle est obligée de lécher uniformément la paroi 1 soumise à haute température. Simultanément, une partie de la vapeur dont la pression est indiquée par le manomètre 80, monte à travers les conduits 20 et 21 vers le réservoir d'eau 8, et, par le conduit 22 vers la cuve à niveau constant 10, afin de créer la pression nécessaire au fonctionnement de l'installation.

   Une autre partie de vapeur pénètre dans le conduit 7 et lorsqu'on l'aperçoit déboucher par l'orifice 6v (Fig. 2) du gicleur, aussitôt on ouvre progressivement le robinet 17 du combustible, qui arrive par le conduit 14 et le conduit 16 d'où il se répand extérieurement en nappe sur l'ajutage 6h, puis est entraîné par la vapeur dans la chambre d'atomisation 6p et pulvérisé à travars l'orifice 6v vers la chambre de combustion 57. 



   Etant donné qu'à l'aide des moyens de réglage décrits   ci-pprès,   ce dispositif fonctionne à une pression déterminée, le surplus de vapeur est envoyé, par exemple par la soupape de dérivation 23, soit par le conduit 24 dans la chambre d'atomisation 6 p, soit par les conduits 25 et 26 par   exem-   ple, à un tube de Venturi 27 où elle peut entraîner une partie d'air comburant vers la chambre de combustion, de préférence à travers une couronne ajourée 28 ou les deux à la fois. 



   Entre la coupelle 29 et le générateur 1 peuvent être prévus un ou plusieurs caléfacteursde configuration appropriée par exemple tels que 30 et 31 destinés à être portés à très haute température en vue de la dissociation totale de la vapeur   d'eau.   



   Un ou plusieurs tubes d'admission d'air additionnel, par exemple sous forme de couronnes ajourées 32,-alimentées par des conduits, tels que par exemple 33 peuvent être prévus dans la chambre de combustion. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   En cas d'extinction accidentelle, il peut être prévu un disposi- tif de sécurité, par exemple constitué par un récipient 34 articulé en 35, recevant par le conduit 36, le débordement de liquide. Le pivotement du ré- cipient 34, lorsque le contenu atteint un poids déterminé, entraîne par l'in- termédiaire de la transmission 37, la chute instantanée du poids 38 qui pro- voque la fermeture d'un ou plusieurs robinets tels que 39 et   40.   Ce dis- positif peut être combiné avec un dispositif de sécurité du type représenté sur la fig. 14. 



   La figo 2 représente à titre de détail de l'organe 6 de la fig. 



   1, un gicleur-pulvérisateur qui comporte plusieurs dérivations de vapeur; deux raccordements 41 et 42 sont destinés à être branchés respectivement sur les conduits 7 et 24 (fig. 1) indifféremment sur l'un ou l'autre de ces conduits, suivant la pression de pulvérisation que l'on désire obtenir, ceci pour éviter un jet de vapeur trop long en cas de grande consommation de com- bustible et afin de rendre le brûleur silencieux. 



   La fig. 3 donne le détail d'une soupape de dérivation 23, branchée en 43 par exemple sur le conduit 20 et comportant deux billes tarées 44 et 44a commandant la dérivation du courant de vapeur,soit par le conduit 45 relié au conduit   24,   soit par le conduit   24,   soit par le conduit 46 relié au conduit 25, ou en tous autres endroits désirables. 



   On pourrait également brancher les conduits 24 et 46 respectivement sur les conduits 25 et 26. 



   La fig. 4 montre une soupape atmosphérique fonctionnant au moyen d'une bille 70 logée dans une chambre dont le fond est de préférence légèrement incliné vers l'orifice 65 de rentrée d'air, la course de cette bille étant limitée par exemple par une butée 71 ; la tubulure de sortie 66 est facultativeo Cette soupape peut comporter, par exemple sur la tubulure 66 un dispositif de dilatation créant un retard à l'obturation de l'orifice de sortie en vue de permettre l'évacuation complète de l'air et éviter ainsi les crépitements. 



   Fig. 5 représente une variante du générateur-gazéificateur selon laquelle l'eau venant par exemple du réservoir 8 par le conduit 9, est admise dans une chambre auxiliaire 47 comportant un pointeau 48 dont laffermeture peut être commandée à distance par le flotteur 10c de la cuve à niveau constant 10 par l'intermédiaire de-la tige 50. Un déflecteur 51 empêche l'introduction de l'eau dans la chambre 10b. Un conduit 12a relie de gazéificateur 1 à ladite chambre lOb pour y maintenir la constance du niveau de l'eau. Ce dispositif permet à l'eau d'alimenter le générateur par la simple gravité. 



  Il est évident que les conduits 9 et 12 peuvent alimenter un brûleur à mazout même en conservant de l'eau outtout autre fluide dans la chambre lOb et le conduit 10a pour faciliter le fonctionnement du flotteur 10c. 



   Pour régulariser la circulation de vapeur dans l'installation, il est prévu une ou plusieurs soupapes atmosphériques de décharge (Fig. 4) telles que 52 (Figo 5) et 52a   (Fig.l)   sur le réservoir 8. 



   Dans le cas d'admission d'eau sous pression (par exemple canalisation d'eau de ville), il est prévu de préférence sur le réservoir 8 une soupape de retenue 530 
La fige 6 donne le détail de la forme de réalisation du générateur-gazéificateur, représenté sur la fig. 1. 



   La variante de la forme de réalisation selon les fig. 7 et 8 comporte une disposition selon laquelle une ou plusieurs dérivations de vapeur, munies de leurs billes lestées, sont aménagées dans le corps même du gicleur. Dans cette même variante, une couronne 54, alimentée également en eau par le niveau constant, non représenté, constitue par exemple un générateur secondaire qui est utilisé comme apport de préférence pour l'alimentation de la couronne 28. 



   La forme de réalisation selon la fig. 9 peut s'appliquer au cas   où-le   combustible liquide est admis sous la même pression que la vapeur d'eau. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 Dans ce cas, le conduit d'alimentation 16 en combustible débouche à l'intérieur d'un tube 55 de vapeur d'eau où il se mélange intimement, d'où il est pulvérisé par l'orifice 6h; un déflecteur 16d empêche l'eau de condensation de   tom-   ber dans le brûleur à travers le tube mélangeur 55. Les gouttelettes d'eau retombent dans la chambre d'évaporation 40 
La fig. 10 représente une variante selon laquelle l'eau destinée à être gazéifiée est admise dans la chambre supérieure 3 du gazéificateur, au lieu de la chambre inférieure 4, ce qui assure une meilleure dessiccation de la vapeur. 



   Dans le dispositif selon la Figo 11, dont une forme de réalisation constructive est donnée sur la figo 12, et qui est une variante de celle représentée sur la fig. 10, l'eau et le combustible liquide sont tous les deux alimentés à niveau constant, respectivement 10 et 10d. 



   Le   générateur-gazéifcateur   est sphérique et la vapeur est dirigée, en tout ou partie, par le conduit 56 par exemple, au mélangeur-pulvérisateur 6a, la pulvérisateur 6a, la pulvérisation étant dirigée directement sur le générateur-gazéificateur aussi pour son chauffage. 



   Sur la fig. 13, où le générateur-gazéificateur 1 n'a pas été représenté, est montré un dispositif de circulation d'eau comportant une couronne 54 pour la circulation d'eau et sa vaporisation, combiné avec une ou plusieurs couronnes 54a   surchauffeuses   pour alimenter par exempt la rampe 28 ou encore directement'le mélangeur-pulvérisateur 6a. 



   La fig. 14 représente un dispositif de sécurité appliqué à une coupelle qui peut alimenter en combustible pour entretenir en veilleuse'le brûleur et chauffer par exemple le   caléf acteur   30a ; ce dispositif comporte un niveau constant à deux flotteurs 10d et   10c   logés dans une cuve 10 cloisonnée ou non. Le flotteur 10d commande   l'arrivée   de l'eau, par exemple d'un ré.servoir auxiliaire 8a et le flotteur 10e l'arrivée du combustible par le conduit 16. Le niveau de l'eau étant déterminé par exemple en A-A, le combus-   tibîe,   tombe par gravité dans la coupelle 29; si, pour une raison quelconque, le combustible liquide s'établit à un niveau supérieur au niveau A-A, la tige 50 à pointeau   48a   interrompt l'arrivée du combustible. 



   La fig. 15 représente un appareil de chauffage domestique, comportant des conduits 59 de circulation de l'air à chauffer et aménagé au moyen du dispositif selon l'invention. 



   Le générateur-gazéificateur, quelle que soit sa forme de réalisation est utilisé, de préférence en combinaison avec des coupelles dont la forme de réalisation peut varier. La coupelle peut être surmontée, pour former la chambre de combustion, soit par un cylindre ajouré, soit par des couronnes crénelées 57d, 57e et   57f,   représentées par exemple sur les fig. 16 à 19, soit par les deux à la fois. Le centre de la coupelle peut comporter un diffuseur d'arrivée d'air primaire qui est orienté par les orifices 78 dans la direction plongeante en lui donnant de préférence un mouvement giratoire. 



   La fig. 20 donne, à plus grande échelle, une variante de la cuve à niveau constant qui comporte, outre un tube viseur 60, un pointeau 61, monté à l'extrémité d'un tube fileté 62 qui permet de régler à volonté la position du flotteur 10c et, par conséquent, la position du niveau de l'eau à contenir dans le générateur-gazéificateur. Un ajutage 22 sert à l'arrivée de vapeur sous pression. 



   La fig 21 représente une variante de la soupape de dérivation représentée sur la fig. 3, caractérisée en ce que les billes 44 sont toutes deux de même diamètre, le débit dans chacune des dérivations étant déterminé par le diamètre différent de chacun des orifices d'accès 63. 



   La fig. 22 donne le détail d'une soupape atmosphérique 52a destinée à laisser rentrer l'air en cas de condensation de vapeur dans l'installation et éviter ainsi la rentrée d'air par l'orifice 6v du gicleur. La vapeur admise en 21, soulève la cloche   64,   formant soupape, l'appliquant sur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 son siège 65 et est déviée en 66, par exemple vers le réservoir. 



   A l'arrêt du fonctionnement, la pression atmosphérique provoque automatiquement l'ouverture de la soupape 64 l'air extérieur venant ainsi remplacer la vapeur condensée. 



   Selon la variante représentée sur la fig. 23, la soupape 64 est munie en outre d'un dispositif de sécurité 67 qui, en cas de surpression, provoque l'ouverture du pointeau 68, rendant possible l'échappement de la vapeur par les orifices 69. 



   La Fig. 24 donne le détail d'une forme de réalisation du robinet
18, à viseur 72, comportant un ajutage amovible de préférence en pointe 73 percé transversalement d'orifices 74. Le combustible liquide traversant ces orifices, s'écoule en nappe le long de la surface conique de l'ajutage et tombe en mince filet continu par la pointe 75. Un ajutage 76 est prévu pour l'admission d'un fluide auxiliaire, par exemple de préchauffage. 



   Il est entendu que les divers organes de manoeuvre peuvent, en tout ou partie, être actionnés à l'aide de tous moyens mécaniques, électriques ou électromécaniques appropriés.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  METHOD AND DEVICE FOR COMBINED OIL AND WATER HEATING.



   The present invention relates to a method and a combined heating device using liquid or gaseous fuel or both, the device being characterized in that it comprises a generator-gasifier in combination with one or more burners using, as fuel, for example oil and water and intended to be placed inside any appliance or fireplace of any kind for industrial or domestic heating, the purpose of which is to ensure both the heating and the operation of the burner by its own flame as well as complete combustion of the fuel.



   The invention is illustrated, by way of nonlimiting example, by the appended drawings in which
Fig. 1 is a longitudinal sectional view of an installation according to the invention, applied to the heating of a boiler
Figs 2, 3 and 4 are the detail views, in section, of members shown in Figo 1.



   Figo 5 is, on a larger scale, the sectional view of a variant of the generator-gasifier according to Figo 1.



   Figs 6 to 13 are sectional views of other variants, fig. 8 being a section along VII-VII of FIG. 70
Figo 14 is the sectional view of a safety device applied to a cup.



   Figo 15 is the perspective view of a domestic heating appliance provided with the device according to the invention.
Figs 16-19 are sectional views of an alternative embodiment of the burner cup.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Fig. 20 to 24 are sectional views, giving details of various accessory organs of the installation.



   The device (Figo 1) comprises a generator-gasifier 1, which may have any desirable configuration, the internal capacity of which is preferably divided, by a delfector 2, into two chambers 3 and 4, which communicate with each other by the narrow peripheral space or orifices 5. Inside the generator-gasifier is the fuel mixer-atomizer 6. The pipe 7 for supplying steam to the atomization chamber 6 p (FIG. 2) opens into the zone of concentration of the driest vapor.



   The water, coming from the tank 8, loaded or under pressure, for example city water, preferably passes through a water softening device 11 beforehand, arrives in the generator-gasifier 1 through the pipe 9, the tank at constant level 10, possibly a scrubber 11a and conduit 12.



   The fuel oil, coming from the tank 13, by gravity or under pressure, is admitted through the pipe 14, the manifold or the superheater 15 and the pipe 16. On the superheater 15 is connected a valve 17 with manual control and, on the pipe 16 , a visor valve 18, controlled for example by a thermostat 19.



   The operation of the device is as follows:
The constant level 10 of the water inlet is checked first through the sight glass 10a or through a sight forming part of the installation, or by any other means; it is checked whether the water circulation is correct, for example by opening the drain valve 79 and whether the water level in the generator-gasifier corresponds to the expected level, which can be indicated by a reference line,
In the event of manual ignition, a small quantity of an inflammable liquid is poured into the cup 29, which is ignited and the door of the appliance is closed. The flame licks and heats the generator-gasifier 1.

   After a few seconds, due to the constant maintenance of the little water contained in the generator, the steam is released into compartment 3 through the narrow space 5 where it is forced to uniformly lick the wall 1 subjected to high pressure. temperature. Simultaneously, part of the steam, the pressure of which is indicated by the manometer 80, rises through the conduits 20 and 21 to the water tank 8, and, through the conduit 22 to the constant level tank 10, in order to create the pressure necessary for the operation of the installation.

   Another part of steam enters pipe 7 and when it is seen to emerge through the orifice 6v (Fig. 2) of the nozzle, immediately the fuel valve 17 is gradually opened, which arrives through pipe 14 and the pipe. 16 from which it spreads outwardly in a sheet on the nozzle 6h, then is entrained by the steam in the atomization chamber 6p and sprayed through the orifice 6v towards the combustion chamber 57.



   Given that using the adjustment means described below, this device operates at a determined pressure, the excess steam is sent, for example by the bypass valve 23, or by the pipe 24 in the chamber of 'atomization 6 p, either through conduits 25 and 26 for example, to a Venturi tube 27 where it can entrain a portion of combustion air towards the combustion chamber, preferably through a perforated crown 28 or both at a time.



   Between the cup 29 and the generator 1 may be provided one or more heaters of suitable configuration, for example such as 30 and 31, intended to be brought to very high temperature for the total dissociation of the water vapor.



   One or more additional air intake tubes, for example in the form of perforated rings 32, fed by ducts, such as for example 33 may be provided in the combustion chamber.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In the event of accidental extinction, a safety device may be provided, for example consisting of a container 34 articulated at 35, receiving through the duct 36, the overflow of liquid. The pivoting of the receptacle 34, when the contents reach a determined weight, causes, via the transmission 37, the instantaneous fall of the weight 38 which causes the closing of one or more taps such as 39 and 40. This device can be combined with a safety device of the type shown in FIG. 14.



   Figo 2 is a detail of the member 6 of fig.



   1, a nozzle-spray which comprises several steam branches; two connections 41 and 42 are intended to be connected respectively to the conduits 7 and 24 (fig. 1) indifferently to one or the other of these conduits, depending on the spray pressure that is desired, in order to avoid too long a jet of steam in the event of high fuel consumption and in order to make the burner silent.



   Fig. 3 gives the detail of a bypass valve 23, connected at 43 for example on the pipe 20 and comprising two calibrated balls 44 and 44a controlling the diversion of the vapor stream, either by the pipe 45 connected to the pipe 24, or by the conduit 24, either by conduit 46 connected to conduit 25, or at any other desirable location.



   One could also connect the conduits 24 and 46 respectively to the conduits 25 and 26.



   Fig. 4 shows an atmospheric valve operating by means of a ball 70 housed in a chamber, the bottom of which is preferably slightly inclined towards the air intake orifice 65, the stroke of this ball being limited for example by a stop 71; the outlet pipe 66 is optional o This valve may include, for example on the pipe 66, an expansion device creating a delay in blocking the outlet orifice in order to allow the complete evacuation of the air and thus avoid cracklings.



   Fig. 5 shows a variant of the generator-gasifier according to which the water coming for example from the reservoir 8 via the pipe 9, is admitted into an auxiliary chamber 47 comprising a needle 48 whose closing can be controlled remotely by the float 10c of the tank. constant level 10 via the rod 50. A deflector 51 prevents the introduction of water into the chamber 10b. A duct 12a connects gasifier 1 to said chamber 10b in order to maintain the constancy of the water level therein. This device allows water to feed the generator by simple gravity.



  It is obvious that the conduits 9 and 12 can feed an oil burner even while retaining water or any other fluid in the chamber 10b and the conduit 10a to facilitate the operation of the float 10c.



   To regulate the circulation of steam in the installation, one or more atmospheric relief valves (Fig. 4) such as 52 (Figo 5) and 52a (Fig.l) are provided on the tank 8.



   In the case of pressurized water intake (for example city water pipe), there is preferably provided on the tank 8 a check valve 530
Fig. 6 gives the detail of the embodiment of the generator-gasifier, shown in fig. 1.



   The variant of the embodiment according to FIGS. 7 and 8 comprises an arrangement according to which one or more steam branches, provided with their ballasted balls, are arranged in the body of the nozzle itself. In this same variant, a ring 54, also supplied with water by the constant level, not shown, constitutes for example a secondary generator which is used as a supply preferably for supplying the ring 28.



   The embodiment according to FIG. 9 can be applied in the case where the liquid fuel is admitted under the same pressure as water vapor.

 <Desc / Clms Page number 4>

 In this case, the fuel supply conduit 16 opens inside a tube 55 of water vapor where it mixes intimately, from where it is sprayed through the orifice 6h; a deflector 16d prevents the condensation water from falling into the burner through the mixing tube 55. The water droplets fall back into the evaporation chamber 40
Fig. 10 shows a variant according to which the water intended to be carbonated is admitted into the upper chamber 3 of the gasifier, instead of the lower chamber 4, which ensures better drying of the steam.



   In the device according to Figo 11, a constructive embodiment of which is given in Figo 12, and which is a variant of that shown in fig. 10, water and liquid fuel are both supplied at constant level, respectively 10 and 10d.



   The generator-gasifier is spherical and the steam is directed, in whole or in part, through line 56, for example, to the mixer-sprayer 6a, the sprayer 6a, the spray being directed directly to the generator-gasifier also for its heating.



   In fig. 13, where the generator-gasifier 1 has not been shown, is shown a water circulation device comprising a ring 54 for the circulation of water and its vaporization, combined with one or more superheating rings 54a to feed by free the boom 28 or even the mixer-sprayer 6a directly.



   Fig. 14 shows a safety device applied to a cup which can supply fuel to keep the burner in the pilot state and heat, for example, the heater 30a; this device comprises a constant level with two floats 10d and 10c housed in a tank 10 partitioned or not. The float 10d controls the arrival of water, for example from an auxiliary reservoir 8a and the float 10e the arrival of the fuel through the pipe 16. The water level being determined for example in AA, the combus- tibîe, falls by gravity into the cup 29; if, for any reason, the liquid fuel settles at a level above the A-A level, the needle rod 48a interrupts the fuel supply.



   Fig. 15 shows a domestic heating appliance, comprising ducts 59 for circulating the air to be heated and arranged by means of the device according to the invention.



   The generator-gasifier, whatever its embodiment is used, preferably in combination with cups, the embodiment of which may vary. The cup can be surmounted, to form the combustion chamber, either by a perforated cylinder, or by crenellated rings 57d, 57e and 57f, shown for example in FIGS. 16 to 19, or by both at the same time. The center of the cup may include a primary air inlet diffuser which is oriented by the orifices 78 in the plunging direction, preferably giving it a gyratory movement.



   Fig. 20 gives, on a larger scale, a variant of the constant level tank which comprises, in addition to a sighting tube 60, a needle 61, mounted at the end of a threaded tube 62 which makes it possible to adjust the position of the float at will. 10c and, consequently, the position of the level of the water to be contained in the generator-gasifier. A nozzle 22 is used for the arrival of pressurized steam.



   Fig. 21 shows a variant of the bypass valve shown in fig. 3, characterized in that the balls 44 are both of the same diameter, the flow rate in each of the branches being determined by the different diameter of each of the access orifices 63.



   Fig. 22 gives details of an atmospheric valve 52a intended to let air in in the event of vapor condensation in the installation and thus prevent the re-entry of air through the orifice 6v of the nozzle. The steam admitted at 21, lifts the bell 64, forming a valve, applying it to

 <Desc / Clms Page number 5>

 its seat 65 and is diverted at 66, for example towards the reservoir.



   When operation is stopped, the atmospheric pressure automatically opens the valve 64 with the outside air thus replacing the condensed vapor.



   According to the variant shown in FIG. 23, the valve 64 is also provided with a safety device 67 which, in the event of overpressure, opens the needle 68, making it possible for the steam to escape through the orifices 69.



   Fig. 24 gives the detail of an embodiment of the valve
18, with viewfinder 72, comprising a removable nozzle preferably at a point 73 pierced transversely with orifices 74. The liquid fuel passing through these orifices, flows in a sheet along the conical surface of the nozzle and falls in a thin continuous stream. by the tip 75. A nozzle 76 is provided for the admission of an auxiliary fluid, for example preheating.



   It is understood that the various actuators can, in whole or in part, be actuated using any appropriate mechanical, electrical or electromechanical means.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. 1. Un procédé suivant l'invention pour le chauffage combiné à combustible liquide ou gazeux ou les deux à la fois ; procédé consistant à installer, à l'intérieur même de l'appareil ou d'un foyer quelconque de chauffage, industriel ou domestique à desservir, en combinaison avec un brûleur, un générateur-gazéificateur d'eau et à utiliser la vapeur d'eau produite, en partie pour alimenter le brûleur, en partie pour créer la pression de régime nécessaire au fonctionnement de l'installation et éventuellement en partie pour desservir des organes accessoires de l'installation. 1. A process according to the invention for combined heating with liquid or gaseous fuel or both at the same time; process consisting of installing, inside the same appliance or any heating appliance, industrial or domestic, to be served, in combination with a burner, a generator-gasifier of water and to use the water vapor produced, partly to supply the burner, partly to create the operating pressure necessary for the operation of the installation and possibly partly to serve accessory components of the installation. 2. Un dispositif pour la mise en oeuvre du procédé selon 1/, caractérisé en ce qu'il comporte, en combinaison avec un brûleur installé à l'intérieur de l'appareil de chauffage à desservir ; une capacité, formant générateur-gazéificateur, combinée aveonun gicleur-pulvérisateur, un réservoir à combustible liquide et un réservoir ou dispositif d'arrivée d'eau, un organe pour l'alimentation à niveau constant de l'eau dans le générateurgazéificateur, un dispositif de cir culation de vapeur vers le pulvérisateur et un circuit de dérivation de vapeur vers le réservoir à eau, des circuits de dérivation de vapeur pour l'alimentation d'organes accessoires et des moyens pour le contrôle du fonctionnement de l'installation, le générateurgazéificateur pouvant comporter un gicleur pulvérisateur-mélangeur, 2. A device for implementing the method according to 1 /, characterized in that it comprises, in combination with a burner installed inside the heating device to be served; a capacity, forming a generator-gasifier, combined with a nozzle-atomizer, a liquid fuel tank and a tank or water inlet device, a member for supplying water at a constant level in the gasifier generator, a device steam circulation to the sprayer and a steam bypass circuit to the water tank, steam bypass circuits for supplying accessory components and means for controlling the operation of the installation, the gasifier generator which may include a spray-mixer nozzle, muni d'un ou plusieurs orifices et d'une ou plusieurs dérivations. provided with one or more orifices and one or more branches. 3. Un dispositif selon 2/ présentant l'une, plusieurs, ou l'ensemble des caractéristiques ci-après, isolément ou en toutes combinaisons.: a/ le générateur-gazéificateur, de touteis formes ou dimensions appropriées, est établi en combinaison avec un ou plusieurs brûleurs et est chauffé par sa propre flamme; b/ ce générateur-gazéificateur comporte un gicleur-pulvérisateur ou est monté en combinaison avec un gicleur-pulvérisateur; c/ il est étabhi en combinaison avec une cuve à niveau constant d'eau, dont le niveau libre est soumis à la pression de la vapeur et, selon une variante, en combinaison avec une cuve à niveau constant d'eau ou de combustible ou les deux à la fois; 3. A device according to 2 / having one, several, or all of the following characteristics, individually or in all combinations: a / the generator-gasifier, of any suitable shape or size, is established in combination with one or more burners and is heated by its own flame; b / this generator-gasifier comprises a spray nozzle or is mounted in combination with a spray nozzle; c / it is established in combination with a tank with a constant water level, the free level of which is subjected to the pressure of the vapor and, according to a variant, in combination with a tank with a constant level of water or fuel or both of them; d/ l'eau arrive dans le générateur-gazéificateur par exemple à partir d'un réservoir sous pression, de préférence traversant préalablement un adoucisseur d'eau; e/ le générateur-gazéificateur est établi en combinaison; avec un mélangeur-pulvérisateur dirigeant la flamme dans d'autres directions que descendante, par exemple horizontale ou ascendante, mais toujours préalable- <Desc/Clms Page number 6> ment pour chauffer ledit générateur-gazéificateur; f/ des dérivations multiples d'alimentation en vapeur de la pulvérisation sont commandées par des soupapes tarées; 9/ ces soupapes tarées sont constituées de préférence par des billes; d / the water arrives in the generator-gasifier, for example from a pressurized tank, preferably passing through a water softener beforehand; e / the generator-gasifier is established in combination; with a mixer-sprayer directing the flame in directions other than downward, for example horizontal or upward, but always prior- <Desc / Clms Page number 6> ment for heating said generator-gasifier; f / multiple branches for supplying the vapor to the spray are controlled by calibrated valves; 9 / these calibrated valves are preferably formed by balls; h/ la coupelle du lbrfileur, de toute configuration appropriée, est surmontée d'une chambre de combustion comportant une paroi perforée par exemple sous forme de couronnes crénelées, ménageant des passages pour l'ad- mission de l'air comburant; i/ une ou plusieurs plaques ou grilles, agissant comme réchauffeurscaléfacteurs sont établies à une distance appropriée du gicleur; j/ la coupelle du brûleur, ou la chambre de combustion ou les deux à la fois, sont munies de déflecteurs périphériques ; k/ des soupapes atmosphériques sont montées à des emplacements appropriés de l'installation; h / the lbrfileur cup, of any suitable configuration, is surmounted by a combustion chamber comprising a perforated wall, for example in the form of crenellated rings, leaving passages for the admission of the combustion air; i / one or more plates or grids, acting as heaters-screeds are established at an appropriate distance from the nozzle; j / the burner cup, or the combustion chamber or both at the same time, are fitted with peripheral deflectors; k / atmospheric valves are fitted at suitable locations in the installation; 1/ le générateur-gazéificateur est constitué par une chambre substantiellement tronconique ou sphérique séparée en deux chambres par un déflecteur réservant des passages de circulation de vapeur au contact de la paroi desdites chambres; m/ des robinets de réglage sont montés sur les conduits d'amenée respectivement d'eau et de combustible liquide; n/ les robinets de réglage sont contrôlés par un dispositif automatique de sécurité; o/ l'ajutage d'écoulement du combustible dans le brûleur est constitué par un cône renversé, le combustible s'écoulant en nappe sur sa surface et tombant en filet par sa pointe; p/ la cuve à niveau constant est munie d'un viseur ; q) un dispositif de cuve à niveau constant contrôle l'admission de combustible liquide en chute libre; 1 / the generator-gasifier consists of a substantially frustoconical or spherical chamber separated into two chambers by a deflector reserving passages for the circulation of steam in contact with the wall of said chambers; m / regulating valves are mounted on the water and liquid fuel supply conduits respectively; n / the regulating valves are controlled by an automatic safety device; o / the fuel flow nozzle in the burner is constituted by an inverted cone, the fuel flowing in a sheet on its surface and falling in a net by its tip; p / the constant level tank is fitted with a viewfinder; q) a constant level vessel device controls the admission of liquid fuel in free fall; r) la coupelle est munie d'un dispositif de sécurité à double flotteur dont l'un entretient le niveau constant et l'autre contrôle le débit de combustible liquide. r) the cup is fitted with a double float safety device, one of which maintains the constant level and the other controls the flow of liquid fuel.
BE520718D BE520718A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE520718A true BE520718A (en)

Family

ID=156502

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE520718D BE520718A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE520718A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE520718A (en)
US2432143A (en) Liquid fuel feeding and burning apparatus
CH318631A (en) Method of heating by means of liquid fuel and installation for the implementation of this method
US1710703A (en) Oil burner
US3407787A (en) Lpg vaporizer
US345712A (en) Water and oil gas burner
US1671238A (en) Apparatus for mixing and burning oil
CH270387A (en) Liquid fuel burner.
BE512642A (en)
CH154341A (en) Device for burning liquid fuels pulverized using water vapor.
US2023074A (en) Method of burning oil
US1502228A (en) Oil burner
US1505502A (en) System for burning oil
SU13971A1 (en) Apparatus for heating water or air
BE398219A (en)
BE471883A (en)
BE477931A (en)
BE588617A (en)
CH129685A (en) Carburetor.
BE373873A (en)
BE332205A (en)
BE540164A (en)
CH253675A (en) Method for spraying liquid fuel, and device for its implementation.
CH261731A (en) Générateur de vapeur.
CH194674A (en) Burner for liquid fuels.