BE525747A - - Google Patents

Info

Publication number
BE525747A
BE525747A BE525747DA BE525747A BE 525747 A BE525747 A BE 525747A BE 525747D A BE525747D A BE 525747DA BE 525747 A BE525747 A BE 525747A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
installation according
segments
cage
nut
lifting
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE525747A publication Critical patent/BE525747A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66FHOISTING, LIFTING, HAULING OR PUSHING, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR, e.g. DEVICES WHICH APPLY A LIFTING OR PUSHING FORCE DIRECTLY TO THE SURFACE OF A LOAD
    • B66F7/00Lifting frames, e.g. for lifting vehicles; Platform lifts
    • B66F7/02Lifting frames, e.g. for lifting vehicles; Platform lifts with platforms suspended from ropes, cables, or chains or screws and movable along pillars
    • B66F7/025Lifting frames, e.g. for lifting vehicles; Platform lifts with platforms suspended from ropes, cables, or chains or screws and movable along pillars screw operated

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Types And Forms Of Lifts (AREA)
  • Forklifts And Lifting Vehicles (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  INSTALLATION DE LEVAGE. 
 EMI1.2 
 



  Il existe actuellement une foule d'installations de levage et plus particulièrement pour les voitures automobiles. Les installations de levage ou lifts pour voitures de tourisme comportent généralement quatre co- 
 EMI1.3 
 lônnes entre lesquelles se déplace une plate-forme actionnée par 'EN 4t1pos.- tif dé levage. 



  Or, ce gmré de lifts est relativement couleur et encorast et ne répond plus entièrement aux besoins actuels des ateliers de répardians, des eragiàt"â etc. gn effet, ces lifts conçus pour lever de grandes char- ges sont en fait tly3p puissants pour la majorité des voitures de tourisme aetaellement en usage. 



  La présente invention a pour objet une installation de levage comportant un organe de levage relié à un mécanisme d-lactlormement logé dans une colonne. Cette installation tend à remédier aux in %s cités des lifts connus par le fait qu'elle comporte une seule ClJ1Ixme et au moins un orgaae de levage disposé sur un côté de la dite colONa et porté par un seul l!illi1 relié au mécanisme d'actionnement et ro1i1at 18 long de la dite <a)<K hé î2ibuli,%-"au peut être actionné par un écrou o'rient.ab1e engagé sur une vis u par s'en extretnité supérieure au sommet de là vàl&nne. 



  La dite vis peut "!r'e logée à l'intérieur de deux (ers profiles su arme de double T soudés l'un à l'autre sur toute leur longueur par l' extJr1i.n4 té de leurs ailes. La colonne peut présenter une lumière donnant pa. à deux flasques fixes coulisseau et portant une pièce de forme générale 9emi<- cylindMIn tepôsaht sur l'écrou, ce dernier étant de forme extérieure cylin- drique. Le coulî3àéau peut entourer les fers profilés et comporter am ga- 
 EMI1.4 
 lets prenant appui et roulant sur les faces internes des ailes externes des 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fers double T. Elle peut comporter un seul organe de levage ou deux organes de levage opposés. La colonne peut être portée par un socle rotatif, un dis- positif de verrouillage pouvant être prévu pour fixer les positions angulai- res de la colonne.

   Elle peut comporter un organe porteur amovible ou deux organes porteurs amovibles constitués chacun par un chemin de roulement pou- vant être engagé sur l'organe de levage. Elle peut comporter un organe por- teur amovible en forme de Y engageable sur l'organe de levage, et muni de trois faces d'appui. Elle peut comporter un organe porteur amovible engagea- ble sur l'organe de levage et présentant la forme générale d'un X muni à cha- cune de ses extrémités d'une face d'appui. L'organe de levage peut être ar- ticulé par rapport au coulisseau de manière à pouvoir être relevé. L'organe de levage peut être constitué par une paire de bras parallèles. 



   Elle peut comporter un écrou de sécurité constitué par plusieurs segments coopérant avec une cage maintenue dans une position angulaire fixe; elle peut en outre présenter une liaison mécanique entre la cage et lesdits segments provoquant, lors d'un déplacement axial de la cage dans un sens par rapport aux segments, le serrage automatique des segments sur la vis et le blocage de cette dernière. Les segments de l'écrou de sécurité peuvent être maintenus au moins partiellement en prise avec la vis d'actionnement par l'ac- tion du poids de la cage.   Les   segments peuvent être soumis à l'action de ressorts tendant à les dégager de la vis d'actionnement . La cage peut com- porter au moins deux surfaces d'appui, destinées à recevoir, lors de la rup- ture de l'écrou d'entraînement, la charge portée par ce dernier. 



   Le dessin   annexé' contre   schématiquement et à titre d'exemple une forme d'exécution de l'installation de levage. 



   Les fig. 1 et 2 sont des vues perspectives d'une forme d'exécu- tion de l'installation de levage prévue spécialement pour lever des voitures automobiles. 



   La fig. 3 en est une vue en coupe transversale à plus grande é- chelle, suivant la ligne III-III de la fig. 4. 



   La fig. 4 en est une vue en élévation avec parties arrachées et parties vues en coupe axiale et d'autres vues en coupe suivant la ligne IV-IV de la fig. 3. 



   La fig. 5 est une vue en coupe axiale partielle d'une variante d'exécution. 



   La fig. 6 est une vue partielle d'une autre variante. 



   La fig. 7 est une vue partielle en plan de l'installation de le- vage munie de chemins de roulement. 



   La fig. 8 est une vue en coupe suivant la ligne VIII-VIII de la fig.   7.   



   La fig. 9 est une vue en plan partielle de l'installation de le- vage munie d'un organe porteur pourvu de trois surfaces d'appui. 



   La fig. 10 en est une vue de profil. 



   La fig. 11 est une vue partielle en coupe axiale de l'installation de levage munie d'un dispositif de sécurité. 



   La fig. 12 est une vue partielle en coupe suivant la ligne XII-XII de la fig. 11. 



   La fig. 13 est une vue perspective éclatée partielle du disposi- tif de sécurité. 



   Selon les fig. 1 à 4 du dessin annexé, l'installation de levage comporte une seule colonne 1 fixée rigidement au sol s au moyen d'une base 2. 



  Cette colonne est formée de deux fers   profilés 3. *en   forme de double T (fig. 



  3) soudés l'un à l'autre   en 4   sur toute leur longueur. Une lumière est 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 pratiquée sur la face arrière de la colonne. Une vis d'actionnement 6 logée à l'intérieur de cette colonne est suspendue par son extrémité supérieure au moyen d'une butée d'appui 7. La vis 6 est entraînée en rotation par un moteur M fixé à l'extrémité supérieure de la colonne. La liaison mécanique entre le moteur et la vis d'actionnement comprend une vis sans fin 8 et une roue tangente 9. Un écrou 11 de forme extérieure cylindrique est logé   dans   une pièce 12 de forme générale demi-cylindrique ouverte vers le bas. Cette pièce 12, pourvue d'une ouverture 13 donnant passage à la vis 6, est portée par deux flasques latéraux 14.

   Ces flasques, situés de part et d'autre de la vis, traversent la lumière 5 et sont fixés rigidement à un coulisseau 15 entourant les fers profilés 3. Ce coulisseau prend appui par l'intermédiaire de quatre galets 16 sur les faces internes des ailes externes des fers profi- lés 3. 



   Pour permettre un montage aisé, les flasques 14 traversent une lumière 17 pratiquée dans le coulisseau et sont soudés sur une plaque 18 fixée sur la face arrière du coulisseau au moyen d'organes de   :fixation   19. La face avant du coulisseau porte une paire de bras parallèles 20, destinés à rece- voir la voiture v à lever et qui constitue un organe de levage. 



   Lorsque la vis est entraînée par le mpteur M, l'écrou 11 sur lequel repose le demi-cylindre 12, monte ou descend le long de cette vis se- lon le sens de rotation de celle-ci. Ainsi, cet écrou entraine dans ses dé- placements le coulisseau 15 dont les galets roulent sur les faces internes des ailes externes des doubles T. 



   De plus, la liaison mécanique prévue entre la vis et le coulis- seau permet à l'écrou 11 de s'orienter et de prendre à l'intérieur de la piè- ce 12 la position axiale et angulaire correspondant à la position de la vis 6. De la sorte, aucun coincement, ni usure prématurée n'est à   craindre.   En outre, si lors de la descente de l'organe de levage celui-ci est arrêté dans sa course par un objet quelconque, l'écrou continue sa course vers le bas et l'organe de levage prend appui sur ledit objet sans qu'il s'ensuive d'avarie mécanique ainsi que cela est le cas dans les installations de levage connues. 



   De l'examen du dessin annexé, on peut se rendre   comptes   de la très grande simplicité mécanique et constructive du lift décrit. Les essais pratiques effectués ont prouvé qu'un tel lift permet aisément de lever des charges de 1000 kgs. et plus, ce qui permet de mettre à disposition des gara- gistes par exemple, une installation de levage simple, robuste, peu   encombran-   te et bon marché. Cette installation permet de lever toutes les petites voi- tures qui aujourd'hui sont de plus en plus appréciées des usagers ainsi que les voitures de tourisme, ou des charges jusqu'à par   exemple   2000 kgs. 



   La fige 5 illustre une variante d'exécution de l'installation de levage décrite dans laquelle les fers profilés 3 sont fixés sur un socle ro- tatif 21 reposant sur une butée axiale 22 et maintenue en   position   horizon- tale par un anneau 23, fixé sur la plaque de base. Un verrou 24 articulé en f sur le socle et coopérant avec des entailles 26 pratiquées dans   l'anneau   23, définit les positions angulaires de la colonne. 



   Cette variante d'exécution permet, par rotation de la colonne,. de placer les bras 20 parallèlement à un mur par exemple afin de dégager un passage par exemple lorsque le lift n'est pas utilisé. 



   Dans une variante d'exécution, le socle pourrait tourner entre deux butées à billes, afin de permettre la rotation de la colonne lorsque l'organe de levage est chargé. 



   La fig. 6 illustre une autre variante d'exécution dans laquelle chaque bras 20 est articulé en 27 par rapport au coulisseau 15, afin de per- mettre de relever ces bras lorsque l'installation de levage n'est pas utilisée. 



   Dans le cas d'une voiture automobile comportant un châssis   por-   teur, de simples cales 28 posées sur les bras 20 permettent de lever la voi- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ture v, mais on peut aussi munir l'organe de levage d'organes porteurs amovi- bles. 



   D'ans la forme d'exécution représentée aux fig. 7 et 8, ces orga- nes porteurs sont constitués par des chemins de roulement comprenant chacun une tôle 29 dont la section transversale présente la forme générale d'un U. 



  Cette tôle 29 est fixée rigidement sur deux fers profilés 30 reliés entre eux par un fer   plat 31.   La distance f entre les extrémités des fers 30 est au moins égale à la largeur totale e de l'organe de levage 20. Ainsi, cha- que chemin de roulement peut être engagé sur cet organe de levage comme re- présenté au dessin. La voiture placée sur les chemins de roulement est alors levée par ses roues. 



   Pour certains travaux (réglage des freins par exemple), il est né- cessaire que les roues de la voiture levée soient libres. Dans ce cas, on peut munir le lift d'un organe porteur 32 en forme de Y   (fig..   9 et   10),   muni de trois faces d'appui   33,et   pourvu de lumières 34 pour le passage des bras 20. 



   Il est évident qu'il est nécessaire de prévoir un organe porteur en forme de Y, ou selon le cas en forme de X, muni de quatre faces d'appui, spécial pour chaque type de voitures à lever. En effet, les positions rela- tives des trois ou quatre faces d'appui 33 doivent être adaptées aux positions relatives des points d'appui que comporte chaque type de voitures. 



   Dans une autre variante d'exécution non représentée, on pourrait prévoir une seconde paire de bras s'étendant sur le côté de la colonne opposé aux bras 20, afin de permettre de lever deux voitures simultanément. 



   Selon la variante d'exécution représentée par les fig. 11 à 13, l'installation de levage est encore munie d'un dispositif de sécurité. 



   Ce dernier comprend un écrou de sécurité constitué par deux seg- ments 43. Les surfaces externes 44 de ces segments sont inclinées par rap- port à l'axe g de l'écrou. L'inclinaison de chaque surface 44 est telle que la face inférieure 36 de l'écrou de sécurité est plus grande que sa face su- périeure 37. Une cage, comportant deux parois parallèles 38, disposées de part et d'autre de la   vis 6   et reliées entre elles par deux parois inclinées 35. est posée sur l'écrou de sécurité. Les parois inclinées 35 coopèrent avec les parois inclinées 44 des segments de l'écrou de sécurité. Les extré- mités 39 de ces parois 38 sont engagées dans la lumière 5 et coulissent le long des parois de celle-ci.

   Ces extrémités 39 constituent avec les parois de la lumière 5. un dispositif de guidage maintenant la cage dans une position angulaire fixe par rapport à la colonne. Enfin, les parois 38 comportent chacune une surface d'appui 40 sur laquelle repose librement l'écrou d'entraî- nement 11. 



   Des ressorts 41 logés dans des perçages 42, pratiqués dans les segments 43 maintiennent ces segments dans la position représentée au dessin contre l'action du poids de la cage. 



   Le fonctionnement du dispositif de sécurité décrit est le suivant: 
Lorsque l'installation fonctionne normalement, l'écrou de sécurité retenu dans une position angulaire fixe par les extrémités des parois 38 en- gagées dans la lumière 5, monte et descend selon le sens de rotation de la   vis 6.   En effet, les filets des segments 43 sont maintenus au moins partiel- lement engagés dans les filets de la vis 6, par l'action du poids de la cage. 



  Il s'ensuit que l'écrou de sécurité suit tous les déplacements axiaux de l'é- crou d'entraînement 11 et que la distance d entre ces écrous reste constante. 



   Par contre, si par suite d'une usure exagérée des filets de l'é- crou d'entraînement Il,ceux-ci se rompent et que le coulisseau 15 tombe sous l'action de la charge portée par les bras 20 en entraînant dans sa chute l'é- crou d'entraînement 11, cet écrou, prenant appui sur les faces d'appui 40. déplace axialement la cage vers le bas, contre l'action des ressorts 41, et 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 provoque le serrage automatique de l'écrou de sécurité sur la vis 6. En ef- fet, les parois inclinées 44 et 35 constituent une liaison mécanique entre la cage et les segments 43 qui provoque, lorsque la cage est déplacée axiale- ment vers le bas, par rapport à l'écrou de sécurité, le serrage automatique des segments   sur   la vis 6.

   Dès lors, cette vis ne peut plus être action- née ni dans un sens ni dans l'autre et le coulisseau, prenant appui sur l'é- crou de sécurité par l'intermédiaire de l'écrou 11, est arrêté dès le début de sa chute. 



   L'un des grands avantages du dispositif de sécurité décrit rési- de dans le fait qu'en service normal, l'écrou de sécurité ne porte aucune charge, de sorte qu'il ne s'use pas. En outre, en cas de rupture des filets de l'écrou d'entraînement 11. la vis 6 est bloquée, de sorte qu'il n'est plus possible d'utiliser l'installation de levage en provoquant le levage au moyen de l'écrou de sécurité. Ainsi, l'usager est dans l'obligation de procédéer à la remise en état de l'installation de levage. 



   Une forme d'exécution et quelques variantes de l'installation de levage spécialement prévues pour le levage des voitures automobiles a été dé- crite ici à titre d'exemple et en référence au dessin annexé. Il est clair toutefois que l'installation décrite peut être adaptée à d'autres types de dispositifs de levage. Ainsi, la colonne   1   peut être portée par un chariot et l'organe de levage peut être constitué par une plate-forme. Dans ce cas, l'installation de levage est transportable et constitue une installation fort pratique pour charger des caisses par exemple sur un camion. 



   L'écrou de sécurité peut comporter un nombre quelconque de seg- ments. La surface externe de ces segments pourrait être constituée par un secteur de cône. Dans ce cas, la cage comporterait des organes d'arrêt in- terdisant un déplacement angulaire relatif entre l'écrou de sécurité et la cage et un cône venant coiffer les segments de l'écrou de sécurité. Les pa- rois latérales 38 de la cage pourraient présenter plusieurs surfaces d'appui sur lesquelles pourraient prendre appui des surfaces d'appui aménagées sur les flasques latéraux 14. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Installation de levage comportant un organe de levage relié à un mécanisme de levage logé dans une colonne, caractérisée par le fait - qu'elle comporte une seule colonne et au moins un organe de levage disposé sur.un côté de la colonne et porté par un seul coulisseau roulant le long de ladite colonne.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  LIFTING INSTALLATION.
 EMI1.2
 



  There are currently a host of lifting installations, especially for motor cars. Lifting systems or lifts for passenger cars generally have four co-
 EMI1.3
 lônnes between which moves a platform actuated by a lifting device.



  However, this series of lifts is relatively colored and encorast and no longer fully meets the current needs of repair shops, eragiàt "etc. In fact, these lifts designed to lift large loads are in fact very powerful for construction. majority of passenger cars also in use.



  The present invention relates to a lifting installation comprising a lifting member connected to a lactlormement mechanism housed in a column. This installation tends to remedy the in% s cited known lifts by the fact that it comprises a single ClJ1Ixme and at least one lifting organ arranged on one side of said colONa and carried by a single l! Illi1 connected to the mechanism of The actuation and rolling 18 along the said <a) <K hé î2ibuli,% - "au can be actuated by an o'rient.ab1e nut engaged on a screw u by its upper end at the top of the valley.



  Said screw can "! R'e housed inside two (ers profiles of the double T weapon welded to each other over their entire length by the extJr1i.n4 tee of their wings. The column can present a slot giving pa. to two fixed slide flanges and carrying a part of general shape 9emi <- cylindMIn tepôsaht on the nut, the latter being of cylindrical exterior shape. The slide may surround the profiled irons and comprise amga-
 EMI1.4
 nets resting and rolling on the internal faces of the external wings of the

 <Desc / Clms Page number 2>

 double T irons. It may include a single lifting member or two opposing lifting members. The column can be carried by a rotating base, a locking device being able to be provided to fix the angular positions of the column.

   It may include a removable carrier member or two removable carrier members each constituted by a raceway that can be engaged on the lifting member. It may include a removable Y-shaped bearing member that can be engaged on the lifting member, and provided with three bearing faces. It may include a removable carrier member that can be engaged on the lifting member and having the general shape of an X provided at each of its ends with a bearing face. The lifting device can be hinged with respect to the slide so that it can be raised. The lifting member can be constituted by a pair of parallel arms.



   It may include a safety nut consisting of several segments cooperating with a cage maintained in a fixed angular position; it may also have a mechanical connection between the cage and said segments causing, during an axial displacement of the cage in one direction with respect to the segments, the automatic clamping of the segments on the screw and the locking of the latter. The segments of the safety nut can be maintained at least partially in engagement with the actuating screw by the action of the weight of the cage. The segments may be subjected to the action of springs tending to disengage them from the actuating screw. The cage may include at least two bearing surfaces intended to receive, when the drive nut breaks, the load carried by the latter.



   The accompanying drawing 'schematically and by way of example an embodiment of the lifting installation.



   Figs. 1 and 2 are perspective views of one embodiment of the lifting installation specially designed for lifting motor cars.



   Fig. 3 is a cross-sectional view on a larger scale, taken along line III-III of FIG. 4.



   Fig. 4 is an elevational view thereof with parts broken away and parts seen in axial section and other views in section taken along the line IV-IV of FIG. 3.



   Fig. 5 is a view in partial axial section of an alternative embodiment.



   Fig. 6 is a partial view of another variant.



   Fig. 7 is a partial plan view of the lifting installation provided with raceways.



   Fig. 8 is a sectional view along the line VIII-VIII of FIG. 7.



   Fig. 9 is a partial plan view of the lifting installation provided with a supporting member provided with three bearing surfaces.



   Fig. 10 is a side view.



   Fig. 11 is a partial view in axial section of the lifting installation provided with a safety device.



   Fig. 12 is a partial sectional view along the line XII-XII of FIG. 11.



   Fig. 13 is a partial exploded perspective view of the safety device.



   According to fig. 1 to 4 of the accompanying drawing, the lifting installation comprises a single column 1 rigidly fixed to the ground s by means of a base 2.



  This column is formed by two profile irons 3. * in the shape of a double T (fig.



  3) welded to each other in 4 over their entire length. A light is

 <Desc / Clms Page number 3>

 performed on the rear face of the column. An actuating screw 6 housed inside this column is suspended by its upper end by means of a support stop 7. The screw 6 is driven in rotation by a motor M fixed to the upper end of the column. The mechanical connection between the motor and the actuating screw comprises a worm 8 and a tangent wheel 9. A nut 11 of cylindrical exterior shape is housed in a part 12 of generally semi-cylindrical shape open downwards. This part 12, provided with an opening 13 giving passage to the screw 6, is carried by two lateral flanges 14.

   These flanges, located on either side of the screw, pass through the slot 5 and are rigidly fixed to a slide 15 surrounding the profiled irons 3. This slide is supported by means of four rollers 16 on the internal faces of the wings. external profile bars 3.



   To allow easy assembly, the flanges 14 pass through a slot 17 made in the slider and are welded to a plate 18 fixed to the rear face of the slider by means of fixing members 19. The front face of the slider carries a pair of parallel arms 20, intended to receive the car v to be lifted and which constitutes a lifting member.



   When the screw is driven by the switch M, the nut 11 on which the half-cylinder 12 rests, goes up or down along this screw according to the direction of rotation of the latter. Thus, this nut drives in its movements the slide 15, the rollers of which roll on the internal faces of the external wings of the double T.



   In addition, the mechanical connection provided between the screw and the slider allows the nut 11 to be oriented and to take inside the part 12 the axial and angular position corresponding to the position of the screw. 6. In this way, no jamming or premature wear is to be feared. In addition, if during the descent of the lifting member it is stopped in its course by any object, the nut continues its downward stroke and the lifting member bears on said object without mechanical damage ensues, as is the case in known lifting installations.



   From the examination of the appended drawing, one can realize the very great mechanical and constructive simplicity of the described lift. The practical tests carried out have shown that such a lift can easily lift loads of 1000 kgs. and more, which makes it possible to provide garage owners, for example, with a simple, robust, space-saving and inexpensive lifting installation. This installation makes it possible to lift all the small cars which today are more and more appreciated by users as well as passenger cars, or loads up to for example 2000 kgs.



   Fig. 5 illustrates an alternative embodiment of the lifting installation described in which the profiled irons 3 are fixed on a rotary base 21 resting on an axial stop 22 and held in horizontal position by a ring 23, fixed. on the base plate. A lock 24 articulated at f on the base and cooperating with notches 26 made in the ring 23, defines the angular positions of the column.



   This variant of execution allows, by rotation of the column ,. to place the arms 20 parallel to a wall, for example, in order to clear a passage, for example when the lift is not in use.



   In an alternative embodiment, the base could rotate between two ball bearings, in order to allow rotation of the column when the lifting member is loaded.



   Fig. 6 illustrates another variant embodiment in which each arm 20 is articulated at 27 relative to the slide 15, in order to allow these arms to be raised when the lifting installation is not in use.



   In the case of a motor vehicle comprising a supporting frame, simple wedges 28 placed on the arms 20 make it possible to raise the vehicle.

 <Desc / Clms Page number 4>

 ture v, but it is also possible to provide the lifting member with removable support members.



   In the embodiment shown in FIGS. 7 and 8, these carrier members are constituted by raceways each comprising a sheet 29, the cross section of which has the general shape of a U.



  This sheet 29 is rigidly fixed to two profiled irons 30 interconnected by a flat iron 31. The distance f between the ends of the irons 30 is at least equal to the total width e of the lifting member 20. Thus, each that the raceway can be engaged on this lifting member as shown in the drawing. The car placed on the tracks is then lifted by its wheels.



   For certain jobs (adjusting the brakes for example), the wheels of the lifted car must be free. In this case, the lift can be fitted with a Y-shaped carrier member 32 (fig. 9 and 10), provided with three bearing faces 33, and provided with slots 34 for the passage of the arms 20.



   It is obvious that it is necessary to provide a carrier member in the form of a Y, or as the case may be in the form of an X, provided with four bearing faces, special for each type of car to be lifted. In fact, the relative positions of the three or four support faces 33 must be adapted to the relative positions of the support points that each type of car has.



   In another variant embodiment not shown, there could be a second pair of arms extending on the side of the column opposite the arms 20, in order to allow two cars to be lifted simultaneously.



   According to the variant embodiment shown in FIGS. 11 to 13, the lifting installation is still fitted with a safety device.



   The latter comprises a safety nut constituted by two segments 43. The outer surfaces 44 of these segments are inclined with respect to the axis g of the nut. The inclination of each surface 44 is such that the lower face 36 of the safety nut is greater than its upper face 37. A cage, comprising two parallel walls 38, arranged on either side of the screw. 6 and interconnected by two inclined walls 35. is placed on the safety nut. The inclined walls 35 cooperate with the inclined walls 44 of the segments of the safety nut. The ends 39 of these walls 38 are engaged in the lumen 5 and slide along the walls thereof.

   These ends 39 constitute, with the walls of the slot 5, a guide device maintaining the cage in a fixed angular position relative to the column. Finally, the walls 38 each have a bearing surface 40 on which the drive nut 11 freely rests.



   Springs 41 housed in bores 42, made in segments 43, maintain these segments in the position shown in the drawing against the action of the weight of the cage.



   The operation of the safety device described is as follows:
When the installation is operating normally, the safety nut retained in a fixed angular position by the ends of the walls 38 engaged in the slot 5, rises and falls according to the direction of rotation of the screw 6. In fact, the threads segments 43 are kept at least partially engaged in the threads of the screw 6, by the action of the weight of the cage.



  It follows that the safety nut follows all the axial displacements of the drive nut 11 and that the distance d between these nuts remains constant.



   On the other hand, if, as a result of excessive wear of the threads of the drive nut II, they break and the slide 15 falls under the action of the load carried by the arms 20, entraining in its fall the drive nut 11, this nut, bearing on the bearing faces 40. axially displaces the cage downwards, against the action of the springs 41, and

 <Desc / Clms Page number 5>

 causes the automatic tightening of the safety nut on the screw 6. In fact, the inclined walls 44 and 35 constitute a mechanical connection between the cage and the segments 43 which causes, when the cage is moved axially towards the low, in relation to the safety nut, the automatic tightening of the segments on the screw 6.

   Consequently, this screw can no longer be actuated neither in one direction nor in the other and the slide, bearing on the safety nut by means of the nut 11, is stopped from the start. of his fall.



   One of the great advantages of the described safety device is that, in normal use, the safety nut does not carry any load, so that it does not wear out. In addition, if the threads of the drive nut 11 break off, the screw 6 is blocked, so that it is no longer possible to use the lifting system by causing the lifting by means of the 'safety nut. Thus, the user is under the obligation to repair the lifting installation.



   An embodiment and some variants of the lifting installation specially provided for lifting motor vehicles has been described here by way of example and with reference to the attached drawing. It is clear, however, that the installation described can be adapted to other types of lifting devices. Thus, the column 1 can be carried by a trolley and the lifting member can be constituted by a platform. In this case, the lifting installation is transportable and constitutes a very practical installation for loading boxes, for example on a truck.



   The safety nut can have any number of segments. The outer surface of these segments could be formed by a sector of a cone. In this case, the cage would include stop members prohibiting a relative angular displacement between the safety nut and the cage and a cone covering the segments of the safety nut. The side walls 38 of the cage could have several bearing surfaces on which the bearing surfaces provided on the side flanges 14 could bear.



   CLAIMS.



   1. Lifting installation comprising a lifting member connected to a lifting mechanism housed in a column, characterized by the fact - that it comprises a single column and at least one lifting member arranged on one side of the column and carried by a single slide rolling along said column.


    

Claims (1)

2. Installation selon la revendication 1, caractérisée par le fait que le coulisseau est actionné par un écrou orientable engagé sur une vis suspendue par son extrémité supérieure au sommet de la colonne. 2. Installation according to claim 1, characterized in that the slide is actuated by an orientable nut engaged on a screw suspended by its upper end at the top of the column. 3. Installation selon les revendications 1 et 2, caractérisée par le fait que la dite vis est logée à l'intérieur de deux fers profilés en forme de double T soudés l'un à l'autre sur toute leur longueur par l'ex- trémité de leurs ailes. 3. Installation according to claims 1 and 2, characterized in that said screw is housed inside two profiled irons in the shape of a double T welded to each other over their entire length by the ex- tips of their wings. 4. Installation :. selon les revendications 1 à 3, caractérisée par le fait que la colonne présente une lumière donnant passage à deux flas- ques fixés au coulisseau et portant une pièce de forme générale semi-cylin- drique reposant sur l'écrou, ce dernier étant de forme extérieure cylindri- que. 4. Installation:. according to Claims 1 to 3, characterized in that the column has an opening giving passage to two flanges fixed to the slide and carrying a part of generally semi-cylindrical shape resting on the nut, the latter being of cylindrical exterior. 5. Installation selon les revendications 1 à 4, caractérisée par le fait que le coulisseau entoure les fers profilés et comporte des galets prenant appui et roulant sur les faces internes des ailes externes des fers double T. 5. Installation according to claims 1 to 4, characterized in that the slide surrounds the profiled irons and comprises rollers bearing and rolling on the inner faces of the outer flanges of the double T irons. 6. Installation selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'elle comporte un seul organe de levage. <Desc/Clms Page number 6> 6. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that it comprises a single lifting member. <Desc / Clms Page number 6> 7. Installation selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'elle comporte deux organes de levage opposés. 7. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that it comprises two opposed lifting members. 8. Installation selon les revendicationsl à 5, caractérisée par le fait que la colonne est portée par un socle rotatif, un dispositif de ver- rouillage étant prévu pour fixer les positions angulaires de la colonne. 8. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that the column is carried by a rotary base, a locking device being provided to fix the angular positions of the column. 9. Installation selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'elle comporte au moins un organe porteur amovible. 9. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that it comprises at least one removable carrier member. 10. Installation selon les revendications 1 à 5 et 9, caractéri- sée par le fait qu'elle comporte deux organes porteurs amovibles constitués chacun par un chemin de roulement pouvant être engagé sur l'organe de levage. 10. Installation according to claims 1 to 5 and 9, charac- terized in that it comprises two removable support members each constituted by a raceway which can be engaged on the lifting member. 11. Installation selon les revendications 1 à 5 et 9, caractéri- sée par le fait qu'elle comporte un organe porteur amovible en forme de Y en- gageable sur l'organe de levage, et muni de trois faces d'appui. 11. Installation according to claims 1 to 5 and 9, charac- terized in that it comprises a removable Y-shaped carrier member that can be engaged on the lifting member, and provided with three bearing faces. 12. Installation selon les revendications 1 à 5 et 9, caractéri- sée par le fait qu'elle comporte un organe porteur amovible engageable sur l'organe de levage et présentant la forme générale d'un X muni à chacune de ses extrémités d'une face d'appui. 12. Installation according to claims 1 to 5 and 9, charac- terized in that it comprises a removable carrier member that can be engaged on the lifting member and having the general shape of an X provided at each of its ends with. a support face. 13. Installation selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait que l'organe de levage est articulé par rapport au coulisseau de manière à pouvoir être relevé. 13. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that the lifting member is articulated relative to the slide so as to be able to be raised. 14. Installation selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait que l'organe de levage est constitué par une paire de bras paral- lèles. 14. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that the lifting member is constituted by a pair of parallel arms. 15. Installation selon les revendications 1 à 5, caractérisée par le fait qu'elle comporte un écrou de sécurité constitué par plusieurs segments coopérant avec une cage maintenue dans une position angulaire fixe, et par'le fait qu'elle présente une liaison mécanique entre la cage et lesdits segments provoquant, lors d'un déplacement axial de la cage dans un sens par rapport aux segments, le serrage automatique des segments sur la vis et le blocage de cette dernière. 15. Installation according to claims 1 to 5, characterized in that it comprises a safety nut consisting of several segments cooperating with a cage maintained in a fixed angular position, and by the fact that it has a mechanical connection between the cage and said segments causing, during an axial displacement of the cage in one direction with respect to the segments, the automatic clamping of the segments on the screw and the locking of the latter. 16. Installation selon les revendications 1 à 5 et 15, caracté- risée par le fait que les segments de l'écrou de sécurité sont maintenus au moins partiellement en prise avec la vis d'actionnement par l'action du poids de la cage. 16. Installation according to claims 1 to 5 and 15, characterized in that the segments of the safety nut are held at least partially in engagement with the actuating screw by the action of the weight of the cage. 17. Installation selon les revendications 1 à 5, 15 et 16, carac- térisée par le fait que les segments sont soumis à l'action de ressorts ten- dant à les dégager de la vis d'actionnement. 17. Installation according to claims 1 to 5, 15 and 16, characterized in that the segments are subjected to the action of springs tending to disengage them from the actuating screw. 18. Installation selon les revendications 1 à 5 et 15 à 17, carac- térisée par le fait que la cage comporte au moins deux surfaces d'appui, des- tinées à recevoir, lors de la rupture de l'écrou d'entraînement, la charge portée par ce dernier. en annexe 4 dessins. 18. Installation according to claims 1 to 5 and 15 to 17, characterized in that the cage comprises at least two bearing surfaces, intended to receive, when the drive nut breaks, the load carried by the latter. in appendix 4 drawings.
BE525747D BE525747A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE525747A true BE525747A (en)

Family

ID=159938

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE525747D BE525747A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE525747A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6439346B1 (en) * 1998-03-20 2002-08-27 David S. Gradziuk Lifting device

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US6439346B1 (en) * 1998-03-20 2002-08-27 David S. Gradziuk Lifting device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1019312B1 (en) Translating block with disengageable nut for screw lifting units
EP3089935B1 (en) Lift device of the lifting column type
BE525747A (en)
FR2604426A1 (en) Device for lifting and shifting loads
WO2009147359A1 (en) Device for mounting a mandrel in a mill, mill equipped with such a device and mandrel for such a mill
WO2000006482A1 (en) Load elevator particularly adapted for lifting a motor vehicle or any other vehicle
FR2814181A1 (en) Translation guide and shock absorber for retractable bollards supported by trolley provided with retractable roller skates which in active position project relative to skate outer surface
FR2846955A1 (en) CHASSIS JOINT DEVICE FOR A GROUND SUPPORTING ARM
FR2625488A1 (en) Telescopic mechanical raising device
FR2718165A1 (en) Tilting barrier drive mechanism for e.g. tolls, car=parks
CH648268A5 (en) Lift for vehicles
FR2838697A1 (en) Roller train for guiding cable tow comprises chassis composed of two cheek webs connected by hub, hub ends supporting lever arm with roller at each, upper and lower stops limiting lever arm rotation
FR3020351A1 (en) DEVICE FOR LOADING WASTE BINS FROM A PLATFORM
CH306747A (en) Lifting installation.
FR2546498A1 (en) Load-lifting device with controlled loaded return and pallet-stacking truck equipped with such a device
LU85899A1 (en) DEVICE FOR HANDLING A DISTRIBUTION CHUTE OF A TANK OVEN
FR2779753A1 (en) Motorized retractable road or access way blocking device
EP0989018A1 (en) Tear resistant pivoting base for vehicle seat
EP3138104B1 (en) Device for opening and closing an opening in the bottom of a pool intended for containing irradiated fuel
EP2380797B1 (en) Steering column with telescopic adjustment mechanism and/or energy-absorbing function by retraction
FR2650580A3 (en) MANUAL HOIST
FR2726851A1 (en) Locking mechanism for access hatches in civil engineering applications
BE482344A (en)
FR3129352A1 (en) Space-saving rail vehicle bogie
FR2646662A1 (en) Jack for vehicles