BE496295A - - Google Patents

Info

Publication number
BE496295A
BE496295A BE496295DA BE496295A BE 496295 A BE496295 A BE 496295A BE 496295D A BE496295D A BE 496295DA BE 496295 A BE496295 A BE 496295A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
slats
strip
shutter according
bands
shutter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE496295A publication Critical patent/BE496295A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E06DOORS, WINDOWS, SHUTTERS, OR ROLLER BLINDS IN GENERAL; LADDERS
    • E06BFIXED OR MOVABLE CLOSURES FOR OPENINGS IN BUILDINGS, VEHICLES, FENCES OR LIKE ENCLOSURES IN GENERAL, e.g. DOORS, WINDOWS, BLINDS, GATES
    • E06B9/00Screening or protective devices for wall or similar openings, with or without operating or securing mechanisms; Closures of similar construction
    • E06B9/24Screens or other constructions affording protection against light, especially against sunshine; Similar screens for privacy or appearance; Slat blinds
    • E06B9/26Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds
    • E06B9/28Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds with horizontal lamellae, e.g. non-liftable
    • E06B9/34Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds with horizontal lamellae, e.g. non-liftable roller-type; Roller shutters with adjustable lamellae

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  VOLET   ROULANTo   
La présente invention se rapporte à un volet roulant qui est caractérisé en ce que chacune des lamelles est reliée à pivot à l'un de ses bords longitudinaux avec une ou plusieurs bandes de tirage attachées à un tambour d'enroulement, et à ses deux extrémités et   à.une   certaine dis- tance dudit bord avec une bande de guidage métallique susceptible de se dé- placer dans un rail fixe, de façon que les lamelles non enroulées sont pa- rallèles les unes aux autres, une barre transversale suspendue aux bandes de guidage coopérant avec un arrêt en vue du pivotement des lamelles. 



   Le dessin annexé représente, à titre   d'exemples,   plusieurs for- mes   d'exécution   du volet roulant selon   l'invention.   



   Des fig. 1 à 5 qui représentent la première forme   d'exécution,,   la fige 1 est une coupe verticale transversale du volet   à   l'é- tat abaissé, la fig. 2 une coupe semblable du volet à 1-'état enroulé,, la fige 3 une vue en plan., partie en coupe, la fig. 4 une vue en perspective   d'une   bande de tirage et la   fige   5 une vue en plan d'un arrêt réglable. 



   Des fige 6 à 10 qui montrent la deuxième   forme     d'exécution, ,   la fig. 6 est une coupe verticale transversale du volet à l'é- tat déroulé, la fig. 7 une vue en plan d'une partie de lamelle et de ses li- aisons pivotantes avec une bande de tirage   et.   une bande de   guidage,   la fig. 8 une vue en élévation de la partie inférieure du volet, la fige 9 une coupe transversale de la liaison d'une lamelle a- vec une bande de guidage, suivant la ligne IX-IX de la figure 7 et à une é- chelle agrandie et la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fig. 10 une coupe semblable de la liaison d'une lamelle avec une bande de tirage suivant la ligne X-X de la fig. 7 et à une échelle agran- die. 



   Des fig. 11 à 15 qui montrent une troisième forme d'exécution, la fig. 11 est une coupe transversale d'une partie du volet dérou- lé et fermé, la fig. 12 une vue en élévation de cette partie de volet, la fig. 13 une coupe semblable à la fig. Il, montrant le volet à l'état ouvert, la fige   14   une coupe de la liaison d'une lamelle avec une bande de tirage, suivant la ligne   XIV-XIV   de la fig. 12 et à une échelle agrandie et, enfin, la fig. 15 est une vue en perspective d'une section de bande de tirage. 



   Dans les fige 1 à 5, on a désigné par 1 un tambour d'enroulement qui, à l'une de ses extrémités, est relié avec un tambour 2 auquel est atta- chée, comme dans les volets de construction bien connue, une courroie non représentée. 



   Le volet roulant comprend un certain nombre de lamelles 3 qui ont un profil faiblement incurvé et dont l'un des bords 4 est plié vers le bas en vue du renforcement de la lamelle. Aux deux extrémités de l'autre bord longitudinal on a fixé un pivot 5 qui peut tourner dans l'un des nombreux pa- liers 6 que présente une bande de guidage   7.   Les deux bandes de guidage 7 qui sont prévues de chaque côté du volet peuvent se déplacer dans des rails 8 que l'on a fixés à l'encadrement de la   fentre   ou de la porte. Les lamelles présentent près du bord 4 des fentes 9 à travers lesquelles on a passé une ou plusieurs bandes de tirage 10; Il y a autant de bandes de tirage 10 que chaque lamelle a de fentes 9. Tant les bandes de guidage 7 que les bandes de guidage 10 sont faites en métal.

   Dans chacune de ces bandes des paliers 6, respectivement 11, sont pratiqués par emboutissage. Après avoir enfilé les bandes de tirage à travers les fentes 9 des lamelles 3, on introduit dans les paliers 11 des pivots 12 sur lesquels reposent les lamelles 3. Les pi- vots 5 se trouvent dans les bandes de guidage 7, à la même distance l'un de l'autre que les pivots 12 dans les paliers 11 des bandes de tirage 10, de sorte que si le volet roulant est déroulé au moins en partie, les lamelles suspendues sont parallèles les unes aux autres. Aux extrémités inférieures des bandes de guidage 7 une barre transversale 13 est fixée au moyen de ri- vets 14 qui servent également à la fixation d'une cornière 15.

   Des ressorts à boudin 16 attachés à cette dernière exercent constamment une traction sur la lamelle 3 la plus basse, la ligne d'action de cette force ne passant   ce-   pendant pas à travers l'axe des pivots 5 de cette lamelle, mais à coté de cet axe pour exercer sur la lamelle un moment tournant dirigé dans le sens des aiguilles d'une montre (fig. 1 et 2). L'extrémité inférieure de la bar- re transversale 13 est destinée à coopérer avec une butée 17 qui peut être la poutre transversale de l'encadrement de la fenêtre, mais qui peut égale- ment être constitué par des butées 18 réglables le long des rails 8. 



   Le volet fonctionne comme suit ; à l'état enroulé du volet, les lamelles 3 se trouvent les unes sur les autres, comme le montre la fige 2 et une butée non représentée, mais connue des volets de construction courante, empêche un enroulement ultérieur, de sorte que deux ou trois paires de pi- vots 5 se trouvent toujours dans les rails 8. Les lamelles et leurs paliers ont des dimensions telles qu'à l'état enroulé, les pivots 5, d'une part, et les pivots 6, d'autre part, se trouvent sur des spirales identiques. Si, com- me dans l'exemple représenté, les lamelles cnt en coupe une largeur qui est plus grande que la distance entre les pivots 5 et 12, on   prévoit,   aux deux ex- trémités du bord 4 de ces lamelles une   échancrure   19 dans laquelle pourra ve- nir se placer le pivot suivant.

   Toutes les lamelles 3 non enroulées sont sus- pendues seulement aux bandes de tirage 10. En   effet-,   si le vclet a été dérou- lé tout juste à un tel point que la barre transversale 13 vient faire contact 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 avec la butée 17 ou   18,   la partie des bandes de guidage 7 qui s'ét end entre les pivots 5 de la lamelle supérieure et le tambour 1 n'est pas   tendue,   mais au contraire un tout petit peu lâche. Ce mou n'a pas d'autre tâche que d'as- surer un enroulement régulier des bandes de guidage 7.

   Des que la barre transversale 13 cogne contre son arrêt, tandis que les bandes de tirage sont déroulées ultérieurement, les ressorts 16 provoquent un pivotement de la la- melle 3 la plus basse depuis la position montrée par la fige 2 dans celle montrée par la fig. 1 et toutes les autres lamelles sont' soumises au même pivotement par leur propre poids et par l'action exercée sur elles par l'in- termédiaire des bandes de tirage. A mesure qu'on lâche la courroie en per- mettant un déroulement ultérieur des bandes de tirage, les lamelles 3 sont pivotées vers le bas de plus en plus. Si l'on tire sur cette courroie, on provoque un pivotement des lamelles dans le sens opposé. 



   Diverses modifications pourraient être apportées à l'exemple dé- crit ci-dessus, par exemple dans la manière de pivoter les lamelles 3 dans les bandes 7 et 10. Les ressorts 16 pourraient être remplacés par une bande de caoutchouc ayant la même longueur que les lamelles. On pourrait également se passer d'un tel moyen de liaison élastique entre la barre transversale 13 et la lamelle qui lui est immédiatement superposée. Dans ce cas, on fera bien de descendre le volet rapidement dans la dernière partie de sa course pour provoquer un coup sec contre   l'arrêt,   ce coup   amorçant   le pivotement des lamelles vers le bas. L'inclinaison des lamelles pourra ensuite être ré- glée en'tirant sur la courroie. 



   Les lamelles elles-mêmes pourraient être faites de tôle d'acier et les pivots 5 pourraient alors être fixés par soudage. Toutefois, si l'on veut obtenir des volets d'un poids sensiblement réduit, on utilisera de pré- férence des lamelles faites en tôle d'alliage léger. Les pivots 5 pourront alors être découpés d'un tube et être aplatis sur la longueur par laquelle ils recouvrent les lamelles, et être fixés à ces dernières au moyen de ri- vets. Il en est de même pour le pivots 12, qui peuvent être pleins ou creux. 



  Il est également important de noter que de pareils volets roulants peuvent être aménagés   à volonté   du côté intérieur ou du côté extérieur des fenêtres et des portes, et qu'ils pourront être verrouillés dans la position fermée, comme cela se fait couramment dans les volets de construction connue. Le dispositif de verrouillage pourra être fixé à la barre transversale 13, par exemple. En outre, un des jambages'du profil des rails de guidage 8 pourra être prolongé en vue de recouvrir les échancrures 19 des lamelles et de ne pas laisser passer de rayons lumineux quand le volet est fermé. 



   Dans la forme de réalisation des fige 6 à 10, le tambour d'en- roulement est de nouveau désigné par 1, le tambour pour la courroie d'action- nement par 2, et les lamelles par 3. 



   Ainsi qu'il ressort de la figure   6,   les pivots de chaque lamelle dans les bandes de guidage 7 ne sont pas situés à proximité immédiate du bord longitudinal extérieur 3' mais à une certaine distance A de ce bord 3'. 



   En d'autres termes, les pivots 5 ont été déplacés du bord 3' vers le bord 3''. Comme dans la première forme   d'exécution   les lamelles 3 sont re- liées à pivot près de cet autre rebord 3-' avec une ou plusieurs bandes de ti- rage 10 attachées au tambour d'enroulement 1. Les extrémités inférieures de ces bandes 10 sont de   nouveau   attachées à une barre transversale   13.   Mais cette barre est maintenant logée dans une barre de recouvrement 23, creuse, oblonge et posée   debout..  La bague 13 peut se déplacer dans la barre de recou- vrement 23 d'un montant qui suffit pour permettre aux lamelles 3 de pivoter d'une position extrême dans l'autre.

   Une de ces positions extrêmes est mon- trée par la fig. 6,   l'autre   étant celle dans laquelle le bord 3' de   l'une   quelconque des lamelles est venu se poser, après un mouvement des lamelles dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre, contre la lamel- le 3 immédiatement inférieure. Au cours d'une telle   totation,   qui est due à une traction exercée sur la courroie   d'actionnement,   la barre transversale 13 se déplace dans la barre de recouvrement 23 vers le haut. En effet, elle est fixée aux extrémités inférieures des bandes de tirage 10 au moyen de vis 24 avec interposition de rondelles d'espacement 25 qui se déplacent alors dans des ouvertures 26 de la barre 23.

   Celle-ci est guidée   à   ses deux extré- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 mités dans les mêmes rails 8 dans lesquels se déplacent les pivots 5 des la- melles 3. A cet effet, on a muni la barre de recouvrement 23 aux deux extré- mités de son bord inférieur de chevilles de guidage 27 pouvant coulisser dans lesdits rails 8. 



   Ainsi qu'il ressort des fig. 6 et 8, on a prévu à l'une des ex- trémités de la barre de recouvrement 23 une douille de guidage 28 pour un verrou 29. Si ce verrou 29 est poussé vers l'extérieur, il coopère avec un bloc 30 fixé dans le rail 8 et empêche alors le volet   d'être   enroulé. Pour être efficace,ce verrou devra évidemment être recouvert sur le côté extérieur du volet par la lamelle immédiatement supérieure. 



   Dans les   fige   7, 9 et 10 on a montré les détails de la liaison à pivot des lamelles 3 avec les bandes de tirage 10 et les bandes de guidage 7. Dans les fige 7 et 9 par exemple, on voit que le pivot riveté à la lamel- le 3 est posé dans une boucle 32 en forme   d'@   faite d'une bande de métal et introduite avec la partie la plus étroite 32' dans l'une des fentes 33 que l'on a pratiquées dans les bandes de guidages 7. 



   Des fig. 7 et 10, il ressort que la liaison entre chaque lamel- le 3 et bande de tirage 10 est du type à charnière. La partie de charnière 34 fixée à la bande de tirage est constituée par une boucle en forme   de @   faite d'une bande de métal et introduite avec sa partie la plus étroite 34' dans l'une des nombreuses fentes 35 prétiquées dans les bandes de tirage 10. La partie de charnière rivetée à la lamelle est désignée par 36. Le pi- vot de charnière est constitué par une goupille fendue 37. Cet arrangement permet de remplacer l'une quelconque des lamelles du volet déroulé,   c'est-à-   dire fermé.

   On n'est donc pas obligé de démonter ce dernier, étant donné qu'il suffit d'enlever les goupilles fendues 37 qui relient la   lamelle   à remplacer avec les bandes de tirage et d'incurver la lamelle dans sa direc- tion longitudinale pour pouvoir sortir les pivots 5 des paliers 32. La po- se d'une autre lamelle se fait d'une manière semblable, mais évidemment dans la suite inverse. 



   A part cet avantage d'un remplacement facile   de,l'une   quelcon- que des lamelles, le volet représenté aux fig. 6 à 10 a encore d'autres parmi lesquels sont possibilité de pivotement des lamelles sur un angle agrandi, possibilité d'aménager des rails 8 plus près des cadres de portes ou de fenêtres par suite de la distance réduite entre les pivots 5 et le bord 3'' d'une lamelle particulière et, enfin, fabrication moins coûteuse des pièces assurant la liaison des lamelles avec les bandes de tirage et de guidage. 



   Il faut encore mentionner que les bandes de tirage 10 ont de préférence un profil incurvé,, comme montré à la fige 7. Sur le côté concave, c'est-à-dire sur le côté où se trouvent les jambages des boucles 34, les bandes de tirage pourront être recouvertes d'une bande protectri- ce 38 en métal ou en toile, cette bande recouvrant alors lesdits jambages. 



  Une telle bande de protection pourra avoir la même couleur que les lamel- les 3. 



   Le volet roulant montré aux fig. 11 à 15 comprend de nouveau un certain nombre de lamelles qui sont désignées par 40 et qui sont re- liées sur le côté extérieur du volet,et notamment aux deux extrémités à une certaine distance du rebord   41   situé de ce côté, avec une bande de ti- rage 42 en métal pouvant se déplacer dans un rail de guidage 39. De l'autre côté, c'est-à-dire à proximité immédiate de l'autre bord 43, chaque lamel- le est reliée à pivot avec au moins une bande de tirage 44 dont l'extrémité supérieure est attachée, comme dans les formes d'exécution précédentes, à un tambour d'enroulement non représenté.

   Ainsi, les lamelles non enroulées sont de nouveau parallèles les unes aux autres comme représenté aux fige 11 et   13.   Une barre transversale   45,   46 suspendue aux bandes de guidage coopère avec des moyens d'arrêt, par exemple avec l'encadrement de la fe- nêtre quand le volet est déroulé, de façon que, lors d'un déroulement ul- térieur de la bande de tirage   44   (causé par un relâchement de la courroie d'actionnement) les lamelles 40 effectuent un mouvement de pivotement au- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tour de leur pivot   47   faisant saillie dans les rails de guidage 39. 



   La barre transversale est subdivisée en deux parties désignées par 45 et 46, environ à mi-hauteur (dans l'exemple représenté, un peu plus haut). Les deux parties 45 et   46   sont reliées l'une à l'autre avec une char- nière dont l'axe est indiqué en   48.   La partie inférieure 46 possède à ses deux extrémités et près du bord inférieur, des chevilles 50 qui font sail- lie dans les rails de guidage 39.

   Des chevilles 51, qui font également sail- lie dans les rails, sont fixées à la partie supérieure 46 aux deux extrémités et à iule distance B de l'axe d'une articulation 49 de liaison avec les ban- des de tirage   44,   qui est égale à la distance B séparant les pivots reliant les lamelles   40,   d'une part, avec les bandes de guidage 42 et, d'autre part, avec les bandes de tirage 44. 



   L'une au moins des parties 45 et 46 (dans l'exemple représenté, la partie 45) possède des moyens de butée 52 qui, lors de la fermeture du vo- let, empêchent un pivotement des deux parties de barre transversale au-delà d'une certaine position qui est la position redressée, ainsi que le montre la fig. 11. En outre, il ressort des fig. 11 et 13 que la partie   supérieu-   re 45 a en profil la forme d'un V ouvert. De ce fait, le jambage supérieur 45a du V est incliné contre la bande de tirage quand le volet se trouve dans sa position fermée   (fig.   11).

   Cette disposition présente l'avantage d'un décalage du centre de gravité de cette partie de barre transversale de- puis l'axe de   charière   48 vers la bande de tirage   44,   de sorte que le moment tournant qui en provient facilite et amorce le pivotement des lamelles 40 de la position de la fige 11 vers une position plus basse. 



   Du fait que les axes de pivotement 49 et 51 de la partie supérieu- re de la bague transversale sont à la même distance B   l'un   de l'autre que les axes de pivotement des lamelles, cette partie supérieure se comporte au point de vue cinématique tout comme les lamelles. La bande de tirage   44   n'est donc pas sollicitée en flexion. 



   La surface inférieure 53 de la partie inférieure 46 présente sur le côté éloigné de la bande de tirage un chanfrein 54 facilitant le bascule- ment de cette partie 46 lors du pivotement des lamelles. En effet., la ligne le long de laquelle la partie 46 repose sur l'arrêt 55, est très peu décalée latéralement de l'axe de rotation de la cheville 50 et, de ce fait, le mo- ment de basculement nécessaire est petit. 



   Dans l'exemple représenté, au moins l'une des chevilles dont est manie la partie inférieure de barre transversale est constituée par   l'extré-   mité extérieure d'un verrou 50a. 



   Des fig. 14 et 15, il ressort que tant les bandes de guidage que les bandes de tirage ont un profil incurvé et que, en particulier, les bords longitudinaux des bandes de guidage   44   sont quelque peu recourbés en arrière. 



  Ainsi, ces bandes sont concaves au milieu du profil du côté éloigné des lamel- les et concaves sur l'autre côté le long des deux bords. l'incurvation du mi- lieu est plus accentuée que les deux autres, de sorte que les bords longitu- dinaux des bandes de tirage ne viennent pas en contact avec les lamelles et ne peuvent pas les rayer, quand le volet est enroulé ou déroulé. La liaison à pivot perfectionnée des lamelles avec les bandes de tirage., ainsi qu'elle est représentée à la fige 14, vise le même but et, en outre, elle est moins coûteuse que celle représentée à la fige 10. Cette liaison comprend une bou- cle 58 de support d'un pivot 59, boucle que l'on a introduite à travers une fente relativement large 60 et deux fentes relativement étroites 61.

   Lors d'une telle introduction, qui se fait préalablement à l'insersion du pivot 59, les deux jambages 62 sont parallèles à la partie médiane de la boucle et sont ensuite repliés   l'un   vers l'autre en vue de la fixation de la boucle à la bande de tirage ou de guidage. Alors que les jambages 34 des boucles se- lon la fig. 6 peuvent, sous condition, rayer les lamelles, tel n'est pas le cas pour les jambages de la boucle selon la fig.   14.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  ROLLING SHUTTER
The present invention relates to a roller shutter which is characterized in that each of the slats is pivotally connected at one of its longitudinal edges with one or more draw bands attached to a winding drum, and at both ends and at a certain distance from said edge with a metal guide strip capable of moving in a stationary rail, so that the uncoiled slats are parallel to each other, a cross bar suspended from the strips of guide cooperating with a stop for the pivoting of the slats.



   The appended drawing represents, by way of example, several embodiments of the roller shutter according to the invention.



   From figs. 1 to 5 which represent the first embodiment, the pin 1 is a transverse vertical section of the shutter in the lowered state, FIG. 2 a similar section of the shutter in 1-state rolled up, the freeze 3 a plan view., Partly in section, FIG. 4 a perspective view of a draw strip and the freeze 5 a plan view of an adjustable stopper.



   Figures 6 to 10 which show the second embodiment,, FIG. 6 is a transverse vertical section of the shutter in the unrolled state, FIG. 7 is a plan view of part of the slat and its pivotal links with a draw strip and. a guide strip, FIG. 8 an elevational view of the lower part of the shutter, Fig. 9 a cross section of the connection of a lamella with a guide strip, taken along the line IX-IX of figure 7 and on an enlarged scale and the

 <Desc / Clms Page number 2>

 fig. 10 a similar section of the connection of a lamella with a pulling strip taken along the line X-X of FIG. 7 and on an enlarged scale.



   From figs. 11 to 15 which show a third embodiment, FIG. 11 is a cross section of part of the unwound and closed shutter, FIG. 12 an elevational view of this shutter part, FIG. 13 a section similar to FIG. 11, showing the shutter in the open state, freezes 14 a section of the connection of a lamella with a pulling strip, along the line XIV-XIV of FIG. 12 and on an enlarged scale and, finally, FIG. 15 is a perspective view of a draw tape section.



   In figures 1 to 5, 1 denotes a winding drum which, at one of its ends, is connected with a drum 2 to which is attached, as in flaps of well-known construction, a belt. not shown.



   The roller shutter comprises a number of slats 3 which have a slightly curved profile and one of the edges 4 of which is bent downwards with a view to reinforcing the slat. At both ends of the other longitudinal edge has been fixed a pivot 5 which can rotate in one of the many bearings 6 which a guide strip 7 presents. The two guide strips 7 which are provided on each side of the shutter can move in rails 8 which have been fixed to the frame of the window or the door. The slats have, near the edge 4, slots 9 through which one or more pulling strips 10 have been passed; There are as many draw bands 10 as each lamella has slots 9. Both the guide bands 7 and the guide bands 10 are made of metal.

   In each of these bands, bearings 6, respectively 11, are formed by stamping. After having threaded the pull bands through the slots 9 of the slats 3, pivots 12 on which rest the slats 3 are inserted into the bearings 11. The pins 5 are located in the guide bands 7, at the same distance one from the other than the pivots 12 in the bearings 11 of the pull bands 10, so that if the roller shutter is unwound at least in part, the suspended slats are parallel to each other. At the lower ends of the guide strips 7 a transverse bar 13 is fixed by means of rivets 14 which also serve for fixing an angle bar 15.

   Coil springs 16 attached to the latter constantly exert a traction on the lowest lamella 3, the line of action of this force not passing however through the axis of the pivots 5 of this lamella, but beside it. of this axis to exert on the blade a turning moment directed in the direction of clockwise (fig. 1 and 2). The lower end of the transverse bar 13 is intended to cooperate with a stopper 17 which can be the transverse beam of the window frame, but which can also be constituted by stops 18 adjustable along the rails. 8.



   The shutter works as follows; in the rolled-up state of the shutter, the slats 3 are located on top of each other, as shown in fig 2 and a stop not shown, but known to shutters of current construction, prevents subsequent winding, so that two or three pairs of pins 5 are still in the rails 8. The slats and their bearings have dimensions such as when rolled up, the pins 5, on the one hand, and the pins 6, on the other hand, are on identical spirals. If, as in the example shown, the slats have in section a width which is greater than the distance between the pivots 5 and 12, a notch 19 is provided at the two ends of the edge 4 of these slats. which may be the next pivot.

   All the uncoiled slats 3 are only suspended from the pull bands 10. In fact, if the vclet has been unwound just to such a point that the transverse bar 13 comes into contact.

 <Desc / Clms Page number 3>

 with the stop 17 or 18, the part of the guide strips 7 which extends between the pivots 5 of the upper lamella and the drum 1 is not taut, but on the contrary a little loose. This slack has no other task than to ensure a regular winding of the guide strips 7.

   As soon as the transverse bar 13 hits against its stop, while the pulling bands are subsequently unwound, the springs 16 cause the lower slat 3 to pivot from the position shown by the pin 2 into that shown in fig. . 1 and all the other slats are subject to the same pivoting by their own weight and by the action exerted on them through the draw bands. As the belt is released allowing further unwinding of the pull bands, the slats 3 are pivoted more and more downwards. If this belt is pulled, it causes the slats to pivot in the opposite direction.



   Various modifications could be made to the example described above, for example in the manner of pivoting the blades 3 in the bands 7 and 10. The springs 16 could be replaced by a rubber band having the same length as the bands. slats. One could also do without such an elastic connection means between the transverse bar 13 and the strip which is immediately superimposed on it. In this case, we will do well to lower the shutter quickly in the last part of its stroke to cause a sharp blow against the stop, this blow initiating the pivoting of the slats downwards. The inclination of the slats can then be adjusted by pulling on the belt.



   The lamellas themselves could be made of sheet steel and the pivots 5 could then be fixed by welding. However, if it is desired to obtain shutters of a substantially reduced weight, preferably lamellae made of light alloy sheet metal will be used. The pivots 5 can then be cut from a tube and be flattened along the length by which they cover the lamellae, and be fixed to the latter by means of rivets. The same is true for the pivots 12, which can be solid or hollow.



  It is also important to note that such roller shutters can be arranged at will on the interior or exterior side of windows and doors, and that they can be locked in the closed position, as is commonly done in shutters. known construction. The locking device can be fixed to the cross bar 13, for example. In addition, one of the jambs' of the profile of the guide rails 8 can be extended in order to cover the notches 19 of the slats and not to let light rays pass when the shutter is closed.



   In the embodiment of figs 6 to 10, the winding drum is again denoted by 1, the drum for the drive belt by 2, and the lamellae by 3.



   As can be seen from FIG. 6, the pivots of each strip in the guide strips 7 are not located in the immediate vicinity of the outer longitudinal edge 3 'but at a certain distance A from this edge 3'.



   In other words, the pivots 5 have been moved from edge 3 'to edge 3' '. As in the first embodiment the lamellae 3 are pivotally connected near this other ledge 3- 'with one or more draw bands 10 attached to the winding drum 1. The lower ends of these bands 10 are again attached to a cross bar 13. But this bar is now housed in a cover bar 23, hollow, oblong and placed upright. The ring 13 can move in the cover bar 23 by an amount which is sufficient to allow the slats 3 to pivot from one extreme position to the other.

   One of these extreme positions is shown in fig. 6, the other being that in which the edge 3 'of any one of the lamellae came to rest, after a movement of the lamellae in the opposite direction to that of the needles of a clock, against the lamella 3 immediately lower. During such a totation, which is due to a pull exerted on the actuating belt, the crossbar 13 moves in the cover bar 23 upwards. Indeed, it is fixed to the lower ends of the pulling bands 10 by means of screws 24 with the interposition of spacing washers 25 which then move in openings 26 of the bar 23.

   This is guided at both ends

 <Desc / Clms Page number 4>

 mated in the same rails 8 in which move the pivots 5 of the slats 3. For this purpose, the cover bar 23 has been provided at both ends of its lower edge with guide pins 27 which can slide in said rails. 8.



   As can be seen from FIGS. 6 and 8, at one of the ends of the cover bar 23 there is provided a guide sleeve 28 for a latch 29. If this latch 29 is pushed outwards, it cooperates with a block 30 fixed in rail 8 and then prevents the shutter from being rolled up. To be effective, this lock must obviously be covered on the outside of the shutter by the immediately upper slat.



   In figs 7, 9 and 10 we have shown the details of the pivot connection of the slats 3 with the pulling bands 10 and the guide bands 7. In figs 7 and 9 for example, we see that the riveted pin to the strip 3 is placed in a loop 32 in the form of a made of a metal strip and introduced with the narrowest part 32 'in one of the slits 33 which have been made in the strips of guides 7.



   From figs. 7 and 10, it emerges that the connection between each strip 3 and pulling strip 10 is of the hinged type. The hinge part 34 fixed to the pulling strip is constituted by a loop in the form of an @ made of a metal strip and introduced with its narrowest part 34 'in one of the many slits 35 pretended in the strips of metal. draw 10. The hinge portion riveted to the slat is designated 36. The hinge pin is made up of a cotter pin 37. This arrangement makes it possible to replace any of the slats of the unwound shutter, that is to say - say closed.

   It is therefore not necessary to disassemble the latter, given that it suffices to remove the split pins 37 which connect the strip to be replaced with the pulling strips and to bend the strip in its longitudinal direction in order to be able to remove the pins 5 from the bearings 32. The fitting of another strip is done in a similar manner, but obviously in the reverse sequence.



   Apart from this advantage of easy replacement of any one of the slats, the shutter shown in FIGS. 6 to 10 has still others among which are the possibility of pivoting the slats on an enlarged angle, possibility of fitting rails 8 closer to the door or window frames due to the reduced distance between the pivots 5 and the edge 3 '' of a particular strip and, finally, less expensive manufacture of the parts ensuring the connection of the strips with the pulling and guide bands.



   It should also be mentioned that the pull bands 10 preferably have a curved profile, as shown in fig 7. On the concave side, that is to say on the side where the legs of the loops 34 are located, the pull bands may be covered with a protective band 38 made of metal or fabric, this band then covering said legs.



  Such a protective strip could have the same color as the strips 3.



   The roller shutter shown in fig. 11 to 15 again comprises a certain number of strips which are designated by 40 and which are connected on the outer side of the shutter, and in particular at both ends at a certain distance from the rim 41 located on this side, with a strip of pull 42 made of metal movable in a guide rail 39. On the other side, that is to say in the immediate vicinity of the other edge 43, each lamel is pivotally connected with at least a draw band 44, the upper end of which is attached, as in the previous embodiments, to a winding drum, not shown.

   Thus, the non-wound strips are again parallel to each other as shown in figs 11 and 13. A transverse bar 45, 46 suspended from the guide strips cooperates with stop means, for example with the frame of the beam. - be when the shutter is unrolled, so that, during a subsequent unwinding of the pulling strip 44 (caused by a slackening of the operating belt) the slats 40 perform a pivoting movement at the-

 <Desc / Clms Page number 5>

 turn of their pivot 47 projecting into the guide rails 39.



   The cross bar is subdivided into two parts designated by 45 and 46, approximately at mid-height (in the example shown, a little above). The two parts 45 and 46 are connected to each other with a hinge, the axis of which is indicated at 48. The lower part 46 has at its two ends and near the lower edge, pegs 50 which protrude. - lies in the guide rails 39.

   Dowels 51, which also protrude in the rails, are fixed to the upper part 46 at both ends and at a distance B from the axis of a joint 49 connecting with the pull bands 44, which is equal to the distance B separating the pivots connecting the strips 40, on the one hand, with the guide bands 42 and, on the other hand, with the pull bands 44.



   At least one of the parts 45 and 46 (in the example shown, part 45) has stop means 52 which, when the shutter is closed, prevent the two crossbar parts from pivoting beyond. from a certain position which is the upright position, as shown in fig. 11. In addition, it appears from FIGS. 11 and 13 that the upper part 45 has in profile the shape of an open V. As a result, the upper leg 45a of the V is inclined against the draw strip when the shutter is in its closed position (fig. 11).

   This arrangement has the advantage of an offset of the center of gravity of this crossbar portion from the charière axis 48 to the pulling strip 44, so that the rotating moment which comes from it facilitates and initiates the pivoting. slats 40 from the position of the pin 11 to a lower position.



   Since the pivot axes 49 and 51 of the upper part of the transverse ring are at the same distance B from each other as the pivot axes of the lamellae, this upper part behaves from the point of view kinematics just like the slats. The pulling strip 44 is therefore not stressed in bending.



   The lower surface 53 of the lower part 46 has on the side remote from the pulling strip a chamfer 54 facilitating the tilting of this part 46 during the pivoting of the slats. This is because the line along which the part 46 rests on the stop 55 is very little laterally offset from the axis of rotation of the pin 50 and, therefore, the necessary tilting moment is small. .



   In the example shown, at least one of the pegs with which the lower part of the transverse bar is handled consists of the outer end of a lock 50a.



   From figs. 14 and 15, it appears that both the guide bands and the pull bands have a curved profile and that, in particular, the longitudinal edges of the guide bands 44 are somewhat curved back.



  Thus, these bands are concave in the middle of the profile on the side remote from the lamellas and concave on the other side along both edges. the curvature of the middle is more accentuated than the other two, so that the long edges of the draw bands do not come into contact with the slats and cannot scratch them, when the shutter is rolled up or unrolled. The improved pivot connection of the slats with the pull bands, as shown in fig 14, serves the same purpose and, moreover, it is less expensive than that shown in fig 10. This link comprises a loop 58 for supporting a pivot 59, which loop has been introduced through a relatively wide slot 60 and two relatively narrow slots 61.

   During such an introduction, which takes place prior to the insertion of the pivot 59, the two legs 62 are parallel to the middle part of the loop and are then folded towards each other for the purpose of fixing the loop to the pull or guide strip. While the legs 34 of the buckles according to FIG. 6 can, under certain conditions, scratch the strips, this is not the case for the legs of the loop according to FIG. 14.


    

Claims (1)

EMI6.1 EMI6.1 REVEIIDIGATIONS. REVEIIDIGATIONS. 1. Volet roulant,caractérisé en ce que chacune des lamelles est reliée à pivot à l'un de ses bords longitudinaux avec une ou plusieurs ban- des de tirage attachées à un tambour d'enroulement et à ses deux extrémités et à une certaine distance dudit bord avec une bande de guidage métallique susceptible de se déplacer dans un rail fixe, de façon que les lamelles non enroulées sont parallèles les unes aux autres, une barre transversale suspen- due aux bandes de guidage coopérant avec un arrêt en vue du pivotement des lamelles. 1. Roller shutter, characterized in that each of the slats is pivotally connected at one of its longitudinal edges with one or more draw bands attached to a winding drum and at both ends and at a certain distance. of said edge with a metal guide strip capable of moving in a fixed rail, so that the non-wound strips are parallel to each other, a transverse bar suspended from the guide strips cooperating with a stop for the pivoting of the slats. 2. Volet roulant selon la revendication 1, caractérisé en ce que les pivots des lamelles sont introduits dans des paliers obtenus par emboutis- sage dans les bandes ou dans des boucles en forme d'@, les pivots pouvant au moins en partie être constitués par des goupilles fendues, ceci afin de permettre le remplacement d'une lamelle sans nécessiter de démontage du volet. 2. Roller shutter according to claim 1, characterized in that the pivots of the slats are introduced into bearings obtained by stamping in the bands or in loops in the form of @, the pivots being able at least in part to be constituted by split pins, this in order to allow the replacement of a blade without requiring the dismantling of the shutter. 3. Volet roulant selon la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisé en ce que l'arrêt est réglable en hauteur. 3. Roller shutter according to claim 1 or claim 2, characterized in that the stop is adjustable in height. 4. Volet roulant selon l'une des revendications 1 à 3, caractéri- sé en ce qu'une liaison élastique est prévue entre la barre transversale et la lamette immédiatement supérieure, la disposition étant telle qu'un moment tournant additionnel soit exercé sur celle-ci. 4. Roller shutter according to one of claims 1 to 3, charac- terized in that an elastic connection is provided between the transverse bar and the immediately upper strip, the arrangement being such that an additional rotating moment is exerted on that. -this. 5. Volet roulant selon l'une des revendications 1 à 3, caractéri- sé en ce que la barre transversale est logée dans une barre de recouvrement dans laquelle elle peut se mouvoir en direction verticale et qui est suppor- tée par les bandes de guidage, tandis que la barre transversale elle-même est reliée aux bandes de tirage. 5. Roller shutter according to one of claims 1 to 3, characterized in that the transverse bar is housed in a cover bar in which it can move in a vertical direction and which is supported by the guide strips. , while the crossbar itself is connected to the draw bands. 6. Volet tournant selon l'une des revendications 1 à 3, caracté- risé en ce que la barre transversale est subdivisée environ à mi-hauteur, les deux parties étant reliées l'une à l'autre par une charnière ayant un axe horizontal, et ces parties étant guidées dans les rails verticaux fixes, la disposition étant telle que la partie supérieure se comporte au point de vue cinématique comme une lamelle. 6. Revolving shutter according to one of claims 1 to 3, characterized in that the transverse bar is subdivided approximately at mid-height, the two parts being connected to each other by a hinge having a horizontal axis. , and these parts being guided in the fixed vertical rails, the arrangement being such that the upper part behaves kinematically like a strip. 7. Volet tournant selon la revendication 6, caractérisé en ce qu'une butée prévue à l'une des deux parties de barre transversale empêche celles-ci de pivoter l'une par rapport à l'autre au-delà d'une position ex- trême. 7. Revolving shutter according to claim 6, characterized in that a stop provided at one of the two crossbar parts prevents them from pivoting with respect to one another beyond a position ex - very. 8. Volet tournant selon la revendication 6, caractérisé en ce que la partie supérieure a en profil la forme d'un V ouvert, de façon que le jambage supérieur soit incliné contre la bande de tirage quand le volet est ouvert. 8. Revolving shutter according to claim 6, characterized in that the upper part has in profile the shape of an open V, so that the upper leg is inclined against the pulling strip when the shutter is open. 9. Volet tournant selon la revendication 6, caractérisé en ce que la surface fixe de la partie inférieure présente un chanfrein le long du bord éloigné de la bande de tirage. 9. Revolving shutter according to claim 6, characterized in that the fixed surface of the lower part has a chamfer along the edge remote from the draw strip. RESUME. ABSTRACT. Un volet roulant à lamelles pivotantes. en annexe 3 dessins. A rolling shutter with pivoting slats. in appendix 3 drawings.
BE496295D BE496295A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE496295A true BE496295A (en)

Family

ID=139564

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE496295D BE496295A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE496295A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2812021A (en) * 1952-10-25 1957-11-05 Bechtler Walter Andreas Venetian roller blind with swivel mounted slats

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2812021A (en) * 1952-10-25 1957-11-05 Bechtler Walter Andreas Venetian roller blind with swivel mounted slats

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2122102B1 (en) Device with a flexible shutter
EP2122101B1 (en) Device with a roller shutter
WO2003106801A1 (en) Device with shutter winding about a drum
FR2656648A2 (en) Roller shutter door which can be raised and is reinforced by horizontal reinforcing bars
FR2775314A1 (en) AUTOMATIC LOCK FOR SHUTTERS
EP2277083B1 (en) Projector screen equipped with means for applying vertical and horizontal tensile forces
BE528030A (en)
BE496295A (en)
FR2765615A3 (en) Roller blind with slats
EP2158375A2 (en) Automatic safety lock for roller shutters and roller shutter provided with one such lock
EP3176356A2 (en) Closing device
EP0074318A1 (en) Actuating device for an overhead door, and a door equipped with such a device
FR2765911A1 (en) Roller blind lock
FR2875532A1 (en) Roller blind deploying and folding device for e.g. tertiary building, has pneumatic jack accumulating energy during prior folding of slides and restoring energy to deploy slides outwards when pawl is unlocked to pivot slides and case
BE1017124A6 (en) Rideau flexible device.
FR2929321A1 (en) Striking bar blocking device for e.g. fabric blind, of building to regulate entry of light rays, has orientation units allowing intervening to change orientation of blocking unit when bar moves along segment in one of two moving directions
BE499821A (en)
CH628393A5 (en) Roller shutter
CH645430A5 (en) Automatic locking device for a roller blind
BE497408A (en)
EP0595741A1 (en) Opening box with automatic operation for roller blinds or similar closures
EP0999319A1 (en) Holding and locking device for an external blind or an awning
FR2754304A1 (en) Controls for the slats in exterior Venetian blinds
FR2733274A1 (en) Roller blind for railway carriages
FR2868116A1 (en) ROLLING SHUTTER FOR OPENING BUILDINGS, IN PARTICULAR FOR TRAPEZOIDAL BAYS