<Desc/Clms Page number 1>
"Perfectionnements aux machines à laver et à. essorer telles que les machines de blanchissage et aux pro- cédés de nettoyage"
La présente invention a pour objet un appareil et un procédé nouveaux et perfectionnés pour le nettoyage et l'essorage des matières,
<Desc/Clms Page number 2>
La machine à laver et à essorer perfectionnée suivant l'invention comprend d'une part une cuve comportant des moyens destinés a laver et à rincer la matière traitée au moyen d'un fluide, et à extraire ce fluide de cette matière après ce lavage et ce rinçage, et d'autre part un dispositif imprimant à cette cuve un mouvement continuel d'oscillation penuant ces opérations.
L'invention vise aussi un diaphragme pour une cuve de machine à laver et des moyens pour essorer les matières nettoyées dans cette cuve, ces moyens comprenant un élément flexible en forme de cuvette présentant un rebord périphérique servant à le fixer, et des moyens pour serrer ce rebord périphérique dans la paroi de la cuve; l'élément flexible en forme de cuvette présente une lèvre près de ce rebord, lèvre s'appliquant contre la paroi de la cuve.
L'invention vise un procédé de nettoyage des matières textiles dans une cuve, qui consiste à agiter ces
EMI2.1
tlatières textiles dans un fluide Gétersif, chasser le fluiae des matières par un mouvement ascendant, à agiter les matières dans un fluide de rinçage, à ajouter du fluide de rinçage pour évacuer ledit fluide en un point situé au-dessus des matieres, ot enfin à extraire le fluide de rinçage également au-dessus des matières.
Un autre objet de l'invention consiste en un appareil nouveau et perfectionné pour le nettoyage et l'essorage combinés, du type comprenant des moyens pour , pressurer les matières et les essorer.
Conformément à un autre objet ou caractéristique de l'invention, l'appareil comprend une cuve pour dea
<Desc/Clms Page number 3>
matières, (telles que aes vêtements ou du linge par exemple) pouvant osciller'autour d'un axe en principe vertical, à une vitesse relativement faible, pendant les deux opérations de nettoyage et d'essorage, et comportant des moyens nouveaux pour nettoyer les matières et les essorer..
Un autre objet ou caractéristique consiste en ce que l'appareil comprend: une cuve oscillante présentant, à l'intérieur, des palettes ou autres saillies susceptibles d'assurer un effet de nettoyage ou de lavage, et un organe flexible pouvant s'appliquer contre la partie inférieure de- la cuve. pour constituer le fond da celleci et y supporter le liquida au cours de l'opération de lavage; et des moyens permettant d'introduire un fluide au fond de la cuve au-dessous de cet organe et susceptibles, au cours de l'oscillation continuelle de la cuve de soulever les matières tout en évacuant le liquide du lavage à travers des ouvertures pratiquées dans le sommet de la cuve et de comprimer ensuite les matières contre le somuet de la cuve pour en extraire le liquide-.
Suivant une autre caractéristique, l'appareil de nettoyage et d'essorage comporte: une cuve de forme générale sphérique, montée de manière à osciller sur un axe vertical et présentant sur sa paroi intérieure des palettes assurant une action de lavage lorsqu'on place dans la cuve des matières à laver et un liquide approprié; un organe flexible dont le bord est fixé de manière étanche à la paroi de la cuve et qui,est normalement disposé de manière à s'appliquer contre la partie inférieure de la cuve et contre lesdites palettes, et susceptible
<Desc/Clms Page number 4>
également d'être appuyé de bas en haut contre la partie supérieure de la cuve pour chasser le liquide de cette partie, certaines parmi les palettos disposées dans la cuve au-dessus de l'organe flexible étant constituées en une matière déformable.
D'autres objets ou caractéristiques de l'invention sont les suivants :
L'appareil de nettoyage et d'essorage comporte une cuve oscillant sur un axe vertical et récouverte d'un couvercle perforé, des moyens pour faire osciller continuellement la cuve au cours des opérations de lavage, d'essorage et de rinçage, des moyens pour alimenter la cuve en eau chaude en vue d'une opération de nettoyage ou de lavage et pour alimenter la cuve en eau froide pendant une opération de rinçage; - l'appareil comprend des moyens permettant d'en commander le fonctionnement, ces moyens comprenant un interrupteur de sécurité porté par la cuve et qui n'est fermé que lorsque son couvercle perforé est en position de fermeture;
- l'appareil comporte un dispositif de commande automatique assurant successivement les opérations de lavage, d'essorage, de rinçage et d'essorage dans l'ordre indiqué; - l'appareil est un appareil de nettoyage et d'essorage combinés, de construction extrêmement simple qui ne fonctionne qu'à une vitesse relativement faible et sans provoquer de vibrations sensibles: il permet de laver et de rincer les vêtements et d'en extraire lea eaux- de lavage et de rinçage, de manière à éliminer la
<Desc/Clms Page number 5>
presque totalité des matières étrangères, en laissant les vêtements presque secs.
D'autres objets, caractéristiques ou avantages de l'invention sont : - L'appareil et Le procédé permettent de rincer avec efficacité les matières lavées au moyen d'eau froide; et - l'appareil et le procédé permettent de laver, d'essorer, de rincer et d'essorer les matières dans l'ordre, indiqué en assurant un lavage, un rinçage et un séchage améliorés.
D'autres objets, caractéristiques et avantages ressortiront de la description détaillée-- qui suit en référence au dessin annexé qui en montre un mode de réalisation préféré et sur lequel :
La fig, 1 est une vue en perspective,
La fige 2 est une coupe verticale centrale,
La fig. 3 est une coupe verticale centrale fragmentaire par un plan perpendiculaire à celui de la fig, 2, suivant 3-3 de cette figure,
La fig. 4 est une section plane suivant 4-4 de la fig. 2, avec certaines parties arrachées,
La fige 5 est une vue en plan fragmentaire de la cuve avec le couvercle en position d'ouverture,
La fig. 6 est une coupe horizontale suivant 6-6 de la fig.
2,
La fige 7 est une coupe verticale à plus grande échelle suivant 7-7 de la fig 6,
La fig, 8 est une vue en perspective de l'organe flexible,
<Desc/Clms Page number 6>
La fig. 9 est une coupe verticale centrale de la cuve, assez semblable à la fig. 3 (à plus petite échel- le) mais montrant le liquiae et les matières contenus dans la cuve au cours d'une opération de lavage,
La fig, la est une vue semblable montrant les positions relatives des éléments pendant une opération d'essorage,
La fig. 11 est une vue schématique des organes de l'appareil, avec les circuits hydrauliques et élec- triques de celui-ci ainsi que son mécanisme de commande automatique.
L'invention est susceptible de réalisation sous des formes diverses; on a représenté et'décrit un mode de réalisation préféré qui, bien entendu, ne doit être considéré que connue un exemple et une illustration du moyen général do l'invention, sans limiter celle-ci en aucune façon.
Sur le dessin et notamment sur les fig. le 2 et 6, on a représenté une machine a laver et.à essorer do- mestique comprenant un boîtier de forme générale cylin- drique ayant une partie supérieure ou couvercle 20 et ou fond une partie inférieure/21, une cloison 22 horizontale aivisant le boîtier en un compartiment supérieur 23 et un compartiment inférieur 24, un couvercle 25 obtu- rant une ouverture 26 pratiquée dans le sommet du compar- timent supérieur et une embase à peu près circulaire 27 fixée au fond du boîtier.
Un récipient (ou une cuve) de forme générale sphérique 28 est disposé dans le compenti- , ment 23, et est soutenu de manière à osciller autour d'un axe vertical grâce à une pièce 29 fixée à l'extrémité
<Desc/Clms Page number 7>
supérieure d'un arbre,de commande 30 monté dans un palier 31 dans la cloison 22 et un palier de butée 32 fixé à l'embase 27.
Telle qu'elle est représenté, la cuve 28 se compose d'une partie inférieure sensiblement hémisphérique 35 et d'une partie supérieure 36 percée d'une ouverture 37. Un couvercle intérieur 38 pour l'ouverture 37 se présente avec un bord 39 à l'intérieur de la partie 36 à laquelle il est articulé au moyen d'un axe 40.
Le couvercle intérieur 38 est percé de plusieurs- orifices 41 et est disposé juste au-dessous du couvercle 25 du bottier ou couvercle extérieur. Comme le montre la fig. 5, le couvercle inférieur peut basculer autour de l'axe 40 pour. s'ouvrir en donnant accès à l'intérieur de la cuve; il permet ainsi d'y introduire ou d'en extraire du linge ou autres matières lorsque le couvercle extérieur 25 est ouvert. Une poignée 42 sur le couvercle intérieur 38 sert aussi à fermer un interrupteur de sécurité 43 en entrant en contact avec un élément 44 de celui-ci, lorsqu'on place le couvercle intérieur basculant à sa position de fermeture. Ainsi qu'on le verra plus loin, cet interrupteur est intercalé dans le circuit de commande principal du moteur entraînant l'appareil et en interdit le fonctionnement. sauf lorsque le couvercle intérieur 38 est fermé.
A l'intérieur, la cuve 38 possède deux palettes 45 faisant saillie à l'intérieur de la partie inférieure 35, et deux palettes 46 faisant saillie à l'intérieur de la partie supérieure 36. De préférence, les palettes se trouvent dans un même plan vertical, comme le montre
<Desc/Clms Page number 8>
la fig. 3, et leur effet est de provoquer, pendant les lentes oscillations de la cuve, un effet de lavage du liquide sur les matières placées dans la cuve. Un organe flexible (ou diaphragme) 47 est disposé de Manière à s'adapter normalement contre la surface interne de la partie inférieure 35, en épousant étroitement la surface des palettes 45p comme le montrent très clairement les figé 2, 3 et 9. L'organe flexible (ou membrane) 47 a sensiblement la forme d'une cuvette.
Il peut être en caoutchouc ou autre matière appropriée et il est muni d'un rebord 47a dirigé vers l'extérieur et vers. le bas, fixé entre des brides radiales 48 et 49 prévues respec- tivement sur les parties 35 et 36 de la cuve. ce rebord du diaphragme est solidement serré entre les brides 48 et 49 au moyen d'une bague ne serrage 50 que l'on a représentée ici sous forme de deux pièces fixées l'une à L'autre par des boulons.
5 Le joint entre la cuve et le diaphragme est renau étanche grâce à une lèvre 47b descendante prévue a la surface inférieure du diaphragme près ae la briae de fixation 47a Comme on le verra plus loin, la pression hydraulique s'exerçant contre la face inférieure du diaphragme applique cette lèvre contre la paroi interne de la cuve et assure un joint efficace et sensiblement automatique entre le aiaphragme et la cuve.
Dans le mode ae réalisation décrit, la cuve 28 est prévue pour être entraînée en un mouvement oscillant relativement lent et continu au cours des opérations de lavage, d'essorage et de rinçage. A cet effet, l'arbre 30 porte un bras de manivelle 55 dont l'extrémité libre est reliée par une bielle 56 au bras de manivelle 57
<Desc/Clms Page number 9>
d'un arbre, da commanda vertical 58. L'arbre 58 fait partie d'un réducteur à engrenage 59 dont un élément est relié à un moteur électrique 60.
Tandis que le moteur tourne continuellement dans un sens, l'arbre 57 est en- traîné par l'arbre 58 et au cours de cette rotation, il impaime par l'intermédiaire ae la bielle 56 à l'arbre 30 et à la cuve 28 des oscillations dont l'amplitude approximative est 90 Sur la fig. 6, les bras de manivelle 55 et 57 et la bielle 56 sont indiqués en traits mixtes dans la position pour laquelle la manivelle 57 a tourné d'environ 180 par rapport à sa position en traits pleins.
L'unité moteur-réducteur 59, 60 est boulonnée au sommet de l'embase 27. Pour assurer une douceur de fonctionnement satisfaisante, on prévoit de préférence entre les arbres. 30 et 58 un élément d'entretoisement 61 qui porte des paliers entourant chacun de ces arbres, et dont l'effet est de conserver un écartement constant entre eux, pendant une opération de lavage, l'organe flexible 47 occupe la position représentée sur les fig, 2,' 3 et 9 et la cuve est partiellement remplie d'eau, de détersif et de linga ou autres objets à laver. Lorsque l'opération de lavage est achevée et pendant que la cuve oscille toujours, l'organe flexible 47 est soulevé, ce qui provoque l'admission d'eau ou d'autre liquide sous pression dans l'espace compris, entre le fond de la cuva et l'organe flexible.
On a représenté ici, (fig.2) un ajutage 65 destiné à introduire l'eau par le fond de la cuve en-aessous de la membrane 47. Tandis que la membrane 47 se soulève, le liquide de lavage est
<Desc/Clms Page number 10>
chassé à travers les orifices 41 du couvercle intérieur 38 jusqu'à ce que finalement le linge soit appliqué contre le couvercle et la partie supérieure de la cuve comme le montre à peu près la fig. 10. Lorsque la pression hydraulique dans le fond de la cuve augmente, la liquide contenu dans le linge est essoré ou exprimé et chassé vers les orifices 41. Pour assurer un essorage sensiblement total, on prévoit dans le rebord montant 66 entourant l'orifice 37, des orifices d'évacuation 67.
Les palettes 46 qui sont prévues dans la partie supérieure de la cuve pour assurer une action de lavage ef- ficace lorsque la cuve est remplie au-delà de son plan diamétral, sont constituées, en une matière flexible,par exemple en caoutchouc; ainsi pendant l'opération d'essorage, elles se comprimeront contre la paroi de la cuve et donc n'endommageront pas le linge comme il serait à craindre si la membrane flexible 47 devait agir contre des palettes rigides, en risquant de pincer des parties du linge contre ces palettes alors que d'autres parties seraient soulevées en un point situé plus près du centre de la cuve.
La paroi de la partie 36 de la cuve est percée d'un ou plusieurs orifices 36a derrière chacune des palettes 46 pour permettre l'échappement de l'air et de l'eau qui pourraient être emprisonnés entre les palettes et la pa- roi de la cuve lors de la compression des palettes.
Afin de faciliter le remplissage de la cuve par de l'eau ou un autre liquide, on prévoit une tuyauterie cintrée 70 (fig. 3 et'4) portant plusieurs raccords espacés 71, 72 et 73 avec la partie supérieure de la cuve.
Una tuyauterie 74 part radialement de la tuyauterie 70
<Desc/Clms Page number 11>
et est reliée par son extrémité extérieure à un tuyau flexible 75 qui s'étend à peu près sur la moitié du boftier 20, en descendant de la tuyauterie 70 jusqu'à une tuyauterie, d'alimentation verticale 76 à laquelle est raccordée 1'autre extrémité de la tuyauterie, flexible.
Se- raccord du tuyau flexible permet à la cuve d'osciller en réduisant au minimum les mouvements de la tuyauterie flexible. Le même une tuyauterie flaxibla 77 part du raccord 65, entoure la plus grande partie du bottier (fig. 4) et- aboutit à une tuyauterie verticale 78. La tuyauterie 76 est agencée de manière à amener de l'eau chaude à la tuyauterie flexible 75 en vue du lavage et de l'eau froide en vue du rinçage, La tuyauterie 78 est raccordée à un dispositif permettant de fournir de l'eau sous pression à l'espace situé- en-dessous de l'élément flexible 47 au cours d'une opération d'essorage et d'en évacuer l'eau à la fin de celle-ci, on décrira le système hydraulique en plus grand détail en se référant plus particulière.ment aux figures 2,6 et 11.
Un raccord extérieur 80 est prévu pour l'eau chaude, un raccord 81 pour l'eau froide et un raccord 82 pour l'évacuation, Le raccord d'évacuation 82 est relié par un tuyau 83 à l'orifice d'évacuation 84 d'une pompe de drainage 85 montée sur le moteur 60 et entraînée par lui. L'admission de la pompe de drainage est reliée par une tuyauterie 86, 87 à une soupape de drainage 88.
Une conduite 89 branchée sur le tuyau 86 conduit à un orifice de drainage 90 dans la cloison 22. Ainsi, tout liquide pouvant se déverser dans la chambre 23 du boitier est continuellement pompé par les tuyaux 89 et 86
<Desc/Clms Page number 12>
vers le tuyau 83.
DU raccord 81, l'eau froide traverse un tuyau 91 jusqu'à une soupape de rinçage 92. Un tuyau 93 est branché sur le tuyau 91 et conduit à une soupape de mélange 94. Un tuyau 95 est aussi branché au tuyau 91 et conduit à l'admission d'une pompe à eau haute-pression 96 montée sur le boîtier de la pompe de drainage et entraînée elle aussi en rotation continue par le moteur 60. Le tuyau 78 est relié au refoulement de la pompe 96.
Un tuyau 97 est branché sur le tuyau 78 et conduit à une soupape 98 que l'on peut nommer "soupape d'expression". Un tuyau 99 est branché sur le tuyau 97 et conduit à la soupape de drainage 88. Un tuyau 100 est branché sur le tuyau 95 et donduit à la soupape d'expression 98 par l'intermédiaire d'un clapet d'arrêt 101.
L'eau chaude provenant du raccord 80 passe par un tuyau 102 vers la soupape de mélange 94, laquelle est munie d'un levier de commande à main laµ, sur lequel on peut agir pour régler les proportions relatives d'eau chaude et d'eau, froide passant de la soupape de mélange à un tuyau 104. Le tuyau 104 est raccordé au tuyau 76 dont une extrémité communique avec le flexible 75 et l'autre avec la soupape de rinçage 92.
On prévoit un mécanisme de commande assurant le réglage automatique du fonctionnement de la machine après un premier démarrage à la main. La commande automatique comprend une série de cames 110, 111, 112 et 113 (fig. 6, 7 et IL), toutes montées sur un même arbre 114. Cet arbre est entraîné par un arbre vertical 30 au moyen d'un dispositif d'encliquetage réducteur 115 et une came 116
<Desc/Clms Page number 13>
montée sut l'arbre 30. La came 116 attaque un bras 117 monté sur un manchon 118 entourant librement une partie de l'arbre 114.
Un bras 119 fixé au manchon 118 porte un cliquet 120 disposé de manière à attaquer la denture d'une roue à rochet 121 montée concentriquement au manchon 118 mais pouvant tourner librement par rapport à celui-ci, Un cliquet de retenue 123 empêche la rotation de. la roue 121 en sens inverse et un cliquet de retenue 128 joue le même rôle pour la roue 126.. Un ressort 124 disposé entre le bras 119 et une,partie fixe du boîtier 125 du mécanisme d'encliquetage rappelle par intermittences le bras 119 à sa position de départ et maintient le bras 117 en contaot continu avec la came oscillante 116.
Le cliquet 120 reçoit. ainsi un mouvement d'avance à chaque mouvement d'allée et à chaque mouvement du retour du bras 30,
Le rochet 121 est monté immédiatement au-dessus d'un rochet 126 fixé à l'extrémité inférieure de l'arbre 114. Le diamètre du rochet 126 est inférieur à celui du rochet 121, de telle sorte que normalement le cliquet 120 ne soit pas en contact avec la denture du rochet 126. Mais l'une des dents du rochet 121 présente une profondeur supérieura aux autres, de sorte que le cliquet 120 (dont la largeur est assez granae pour recouvrir les deux roues à rochet) attaque aussi une dent de la roue 126 et fait avancer celle-ci avec la roue 121, une seule fois. pendant chaque tour de la roue 121, au. moment où le cliquet 120 s'engage dans la dent profonde 127.
La roue 126 est ainsi entraînée de la largeur d'une dent à chaque tour cocnplet de la roue 121. Les connexions électriques sont constituées par des fila d'amenée 130 et 131, ce dernier fil
<Desc/Clms Page number 14>
conduisant a un interrupteur 132. Le fil 130 est relié à 1 un des plots d'un interrupteur de sécurité 43 dont l'autre plot est relié par un fil 133 à l'une des bornes du moteur 60. L'autre borne du moteur 60 est reliée par un fil 134 au dispositif contacteur 132, Il est évident que lorsque l'interrupteur 43 est fermée le moteur peut être mis en route par fermeture de 11 interrupteur 132.
Lorsque l'interrupteur 43 est ouvert, la fermeture de l'interrup- teur 132 n'a aucun effet.
L'interrupteur 132 est agencé de manière à être fermé par la came 110. Cette came présente une encoche 135 dans laquelle pénètre un organe suiveur 136 lorsque la machine est à l'arrêt. L'organe suiveur est monté de manière à actionner l'interrupteur 132 lorsque la came 110 est entraînée dans le sens inverse des aiguilles d'une montre à partir de la position de la fig. 11. On prévoit des moyens permettant de déplacer la came 110 à la main pour le démarrage. ces moyens, que l'on voit plus en détail sur la fig. 6, comprennent un organe d'actionnement 137 dont une extrémité attaque un téton 138 porté par la came 110. L'autre extrémité de l'organe 137 est reliée à un levier 139 articulé par son autre extrémité sur un axe 140.
Un bouton de commande à main 141 est relié à un point intermédiaire du levier 139 par un téton 142. Ainsi, lorsqu'on appuie sur le bouton 141, l'organe 137 entraîne le téton 138 et fait tourner la came 110 d'un angle suffisant pour chasser le suiveur 136 de l'encoche 135, ce qui ferme l'interrupteur 132. En supposant que l'interrupteur de sécurité 43 ait déjà été formé, le moteur 60 démarre et la machina est mise en fonctionnement.
<Desc/Clms Page number 15>
Ainsi qu'il ressort de la fig. 11, la came 111 commande la soupape de,drainage ou de purge 88, la came 112 commande la soupape d'expression 98 et la came 113 commande la soupape de rinçage 92,. La came 111 est munie d'un suiveur 145 monté sur un axe 146 at relié à une tige 147 d'un champignon de soupape 148. La came présente des parties périphériques- surélevées 149 et 150 séparées¯par des parties basses 151 et 152.
La came 112 est munie d'un suiveur 153 monté surun axe 154 et est vallée à la tige 155 d'un champignon de soupape 156. La came présente à sa périphérie des parties surélevées 157 et 158 séparées par des parties basses 159 et 160.
La came 113 comporte un suiveur 161 monté sur un axe 162 et est reliée à la tige 163 d'un champignon de soupape 164. La périphérie de cette came ne présente qu'une partie saillante 165 et qu'une partie surbaissée 166.
La disposition des cames de commande est telle. qu'au cours d'un tour complet de l'arbre 114 sur lequel elles sont montées, la machine accomplit un cycle complet d'opération comprenant le lavage, l'essorage, le rinçage et un nouvel essorage, dans l'ordre indiqué.
On va maintenant décrire le fonctionnement de l'invention, On ouvre d'abord le couvercle extérieur 25 puis on fait basculer le couvercle intérieur 38 à la position représentée sur la fig. 5. On introduit le linge ou. autres matières à laver dans la cuve par l'orifice 37 et on introduit l'eau chaude en faisant tourner la manette 103 de la soupape de mélange 94 jusqu'à la position qui
<Desc/Clms Page number 16>
assure l'arrivée d'eau à la température voulue à travers les tuyaux 104 et 76, le flexible 75 et les tuyaux 74 et 70 jusqu'à ce que la cuve soit remplie jusqu'au niveau voulu. on forme la soupape de mélange 94 en plaçant sa manette 103 à sa position de fermeture.
Après avoir versé dans la cuve une quantité convenable de détersif, on fait basculer le couvercle intérieur 38 à sa position fermée, comme le montrent les fig. 2, 3, 4 et 9, 10, 11. Le déplacement du couvercle 38 provoque, par l'actionnement du levier de commande 44 de l'interrupteur de sécurité 43 au moyen de la poignée 42 du couvercle, la fermeture de l'interrupteur de sécurité, assurant ainsi l'établissement du circuit électrique, et l'excitation du moteur 60 lors de la fermeture du contact à cache 132.
De préférence, un dispositif de verrouillage 170 (fig. 2, 4 et 5) est prévu pour verrouiller le couvercle 38 à sa position de fermeture, ce dispositif de verrouillage présentant un doigt 171 qui traverse la partie 36 de la cuve et s'engage dans une encoche appropriée ménagée à la partie inférieure du couvercle j8 quand celui-ci est en position fermée, un ferme ensuite le couvercle 25 avant de mettre en route le moteur d'entraînement.
Ensuite, en poussant le bouton de commande à main 141 vers l'intérieur du boîtier, on provoque l'entraînement du téton 138 de la came 110 par le poussoir 137 et la rotation de la came ainsi que celle de l'arbre 114 et des autres cames que porte celui-ci; cette rotation s'effectue d'un angle suffisant dans le sens inverse des aiguilles d'une montre suivant la fig.11 pour faire sortir le cliquet suiveur 136 de l'encoche 135, fermant ainsi le cohtact 132. Le moteur 60 est alors mis
<Desc/Clms Page number 17>
en route et fait osciller la cuve 28 et la came 116, en- @ traînant en même temps la pompe de drainage 85 et la pompe à eau haute-pression 96. L'opération de lavage est ainsi mise en route.
Tandis que les organes occupent les positions représentées sur la fig. 11, la soupape de drainage 88 est ouverte, assurant l'acheminement continu de l'eau débitée par la pompe haute-pression par les tuyaux 78, 97, 99,87 et 86 vers la pompe de drainage 85 qui la refoule vers le tuyau de drainage 83. Comme le débit volumétrique de la pompe de drainage 85 est beaucoup plus grand que celui de la pompe haute-pression 96, le fond de la cuve n'est pas alimenté en eau. L'eau qui pourrait se déverser dans le compartiment supérieur 23 est égale- ment acheminée vers l'évacuation par les tuyaux 89 et 86, la pompe de drainage 85 et le tuyau 83. La soupape d'ex- pression 98 est fermée pour empocher que l'eau d'alimen- tation provenant de l'arrivée d'eau froide 81 ne puisse atteindre le fond de la cuve. La soupape de rinçage 92 est également fermée.
L'opération de lavage se poursuit aussi longtemps que le cliquet suiveur 145 parcourt la partie saillante 149 de la périphérie de la came 111. A la fin de l'opéra- tion de lavage, le suiveur 145 quitte l'extrémité de la partie haute 149 de la came 111 et provoque la fermeture de la soupape de drainage 88. Sensiblement. au même moment, le suiveur 153 de la came 112 grimpe sur la partie haute 158 de cette came en ouvrant la soupape d'expression 98.
L'ouverture de la soupape d'expression 98 permet à l'eau froide sous la pression de la canalisation d'alimentation
<Desc/Clms Page number 18>
de passer par les tuyaux 91, 95, 100, 97 et 78 et le flexible 77 jusqu'au fond de la cuve et en-desous de,la membrane flexible 47, chassant celle-ci vers le haut. Au même moment, la fermeture de la soupape d'évacuation ou de drainage 88 contraint l'eau, froide débitée par la pompe haute-pression 96 à traverser le tuyau 78 et le flexible 77 jusqu'au fond de la cuve pour s'ajouter à l'eau introduite sous la pression de la canalisation.
Cette dernière est admise en volume relativement grand de ma- nière à assurer un mouvement de levée assez rapide de la membrane flexible, depuis la position de la fige 9 jusqu'à celle de la fig. 10 (ou à peu près celle représentée en traits mixtes sur la fig. 3). Le débit de la pompe hautepression 96 est relativement réduit, et par suite, il ne s'ajoute pas d'une manière perceptible à la grande vitesse de montée de la membrane flexible mais, il est destiné à devenir efficace au moment où la pression de la ligne ne suffit plus à achever une opération d'essorage convenable De préférence, la pompe,haute-pression est capable d'engendrer une pression de l'ordre de 10,5 kg/cm2 de sorte qu'après la montée rapide de la membrane, cette pompe, en poursuivant son fonctionnement,
élève la pression du fluide sous la membrane jusqu'à la valeur maximum qu'elle peut atteindre. L'eau ne peut pas s'écouler en sens inverse, de la pompe haute-pression au tuyau 97 grâce au clapet 101.
Pendant l'opération d'essorage, la cuve continue à osciller., de sorte que le linge y est soumis à une agitation continuelle et que les matières étrangères et les particules de saleté qui en sont détachées sont/maintenues
<Desc/Clms Page number 19>
en suspension dans le liquide jusqu'à ce que la Membrane applique le linge, contre le sommet de la cuve et que le liquide en est expulsé. De plus, cette oscillation prolongée a pour effet de maintenir les bulles de savon ainsi qu'une quantité appréciable de saletés à la surface du liquide ; ainsi, ces saletés pourront être expulsées à travers les orifices 41 du cuuvercle 38 au début du mouvement d'essorage exécuté par la membrane 47.
En outre, pendant l'opération d'essorage, l'agitation prolongée des matières et du liquide, a pour effet ae soulever les matières, qui y sont en suspension, de sorte qu'elles atteignent la partie supérieure de la cuve presqu'au début de l'opération d'essorage. La pression de la canalisation d'eau froide suffit en général à expulser à travers le couvercle tout le liquide libre dans la cuve, mais.non la totalité du liquide retenu dans le linge. La pompe haute-pression fonctionne ensuite au cours de la/partie finale de l'opération d'essorage pour expulser à peu près la totalité du liquiae du linge. Le liquide évacué se déverse dans la chambre 23 et s'évacue à travers l'ouverture 90, les tuyaux 89 et 86 et la pompe de drainaga 85 et la canalisation de drainage 83.
Dans le mode de réalisation représenté, la durée de l'opération d'essorage est représentée par la longueur de la partie surélevée 158 de la came Ils. Lorsque le suiveur 153 quitte la partie haute 158 de la came et atteint la partie basse L60 de celle-ci, la Soupape d'expression 98 se referme pour couper l'arrivée d'eau allant de la canalisation d'alimentation au fond de la cuve. En même temps, le suiveur 145 de la came 111 grimpe sur la
<Desc/Clms Page number 20>
partie haute 150 de cette came et ouvre de nouveau la soupape 88 pour permettre le drainage ae toute l'eau. contenue dans la cuve en-aessous de la membrane 47. permettant ainsi à celle-ci de redescendre à sa position normale ou position de lavage représentée sur les fig. 2, 3 et 9.
En même temps que les soupapes 88 et 98 sont actionnées, à la fin de l'opération d'essorage ou d'expression, le suiveur 161 de la came 113 monte sur la partie haute 165 de cette came pour ouvrir la soupape de rinçage 92 et admettre de l'eau froide dans la cuve par les tuyaux, 91 et 76 et la tuyauterie flexible 75. L'eau de rinçage est envoyée aans la partie supérieure ae la cuve et sur le linge en assez grosse quantité et contribue à ramener la membrane 47 à sa position normale. De nouveau, le mouvement oscillant de la cuve se poursuit, de sorte que le linge, est agité dans l'eau de rinçage.
En vue d'effectuer un rinçage très amélioré du linge, tout en permettant d'utiliser pour cela de l'eau froide, l'eau de rinçage continue à couler dans la cuve jusqu'à son remplissage complet; ensuite, on laisse l'eau ae rinçage couler dans le réservoir pendant toute 1 opération de rinçage accompagné d'agitation, cependant que l'eau de rinçage en excès se déverse par les orifices 41 dans le couvercle 38 et entraîne de nouvelles matières étrangères, notamment le savon qui demeurait dans le linge après l'opération d'essorage.
En conséquence, la presque totalité du savon est expulsée du linge et entraînée avec l'eau de rinçage qui se déverse par le trop plein, avant que l'opération d'es- sorage ne débute au moment où le suiveur 153 de la came 112 grimpe sur la partie haute 157 de celle-ci, et où, en
<Desc/Clms Page number 21>
même temps, les suiveurs 145 et 161 des cames 111 et 113 respectivement, quittent les parties hautes 150 et 165 de leurs cames.
A ce stade de l'opération, la soupape de drainage 88 est refermée et la soupape d'expression 98 est de nouveau ouverte pour provoquer une seconde opération d'essorage, celle-ci s'accomplit de la même manière que la précédente, la partie inférieure de la cuve étant remplie en-dessous. de la membrane au moyen d'eau, et les oscillations de la cuve ainsi que l'agitation du linge qu'elle contient se poursuivant pendant que 'l'eau de rinçage est d'abord évacuée de la cuve travers les orifices du couvercle, puis expulsée hors du linge, Cette opération d'essorage continue aussi pendant un temps assez long pour permettre à la pleine pression de la pompe hautepression d'entrer en jeu en vue d'expulser l'eau de rinçage pendant une fraction appréciable de la période d'essorage.
L'expulsion de l'eau de rinçage s'achève lorsque le suiveur 145 monte sur la partia haute 149 de la came 111 et que le suiveur 153 descend en même temps de la- partie haute 157 de la came 112. Les soupapes.occupent alors les positions représentées sur la fig. 11, et à ce moment, l'eau placée au-dessus de la membrane 47 est évacuée par la soupape de drainage 88 et la membrane descend dans la cuve jusqu'à sa position normale pour laquelle alla est appliquée sur le fond et les palettes inférieures. de la cuve. L'encoche 135 de la came 110 revient à la position représentée fig. 11 et le suiveur 136 s'engage dans. l'encoche et ouvre l'interrupteur 132, coupant ainsi le moteur 60.
On peut alors soulever le couvercle 35 et faire basculer le couvercle intérieur 38 à sa position d'ouver-
<Desc/Clms Page number 22>
ture pour permettre l'enlèvement du linge lavé et séché.
La cuve oscille exactement à la même vitesse pen- dant les deux. opérations de lavage et de rinçage ; néan-moins, l'action exercée par le fluide sur la matière trai- tée est tout-à-fait différente dans ces deux opérations. nette différence provient de ce que les quantités de fluide contenu dans la cuve pendant ces deux opérations sont elles- mêmes différentes. En effet, pendant l'opération ae lavage, il faut que la quantité d'eau introduite dans la cuve soit inférieure à celle qu'il faut pour assurer le libre flotte- ment de la matière.. On a constaté que dans ce but, on peut avantageusement utiliser 12 litres de fluide de lavage par kilogramme de matière à laver, cette proportion assurant un tassage assez faible de la matière dans le fluide.
Lors- que la cuve oscille en contenant cette charge de fluide de lavage et de matière, elle devient le siège d'une ac- tion énergique; la matiere et le fluide viennent, à la fin de chaque oscillation, frapper les palettes, et sont reje- tés vers le haut de la cuve, cette action provoque un frot- tement considérable par froissement de la masse de matière contre les palettes et contre la paroi de la cuve au moment où la matiere retombe, de sorte que toute la matière con- tenue dans la cuve subit une action de lavage chaque fois qu'elle frappe les palettes.
Malgré cela, la matière n'est pas tassée au point de s'emmêler et, étant donné qu'elle est rejetée vers le haut, puis qu'elle retombe, ce sera une nouvelle partie de la masse qui viendra frapper les palettes à la fin de chaque oscillation consécutive. par contre, lorsque l'opération de rinçage com- mence l'eau de rinçage emplit- complètement la cuve de
<Desc/Clms Page number 23>
sorte que la matière flotte librement. L'effet de frottement est donc alors très réduit, mais l'eau savonneuse sort de la matière qui flotte, par suite de l'agitation de l'eau, ce qui forme une écume qui surnage et s'évacue par l'orifice prévu au sommet de la cuve.
De plus, l'eau et les matières circulent suffisamment dans la cuve pour que des parties différentes de la matière se meuvent peu à peu du haut jusqu'en bas de la cuve puis de bas en haut, par suite, il n'y aura pas d'écume ou de particules savonneuses emprisonnées au-dessous de parties quelconques de la matière lavée, et tout ce savon aura été évacué de la cuve au moment où la période de rinçage aura été terminée, et il n'y aura aucun dépôt savonneux sur la matière.
Dans le cas d'une cuve sphérique ayant un diamètre d'environ 48 centimètres, on a constaté que l'effet de lavage est optimum lorsque la cadence d'oscillation de la cuve est d'environ 72 à la minute. Dès que l'on diminue le nombre d'oscillations d'une quantité relativement réduite, telle que 15%, l'action de rejet vers le haut, dont il a été parlé, ne se produit plus, et l'efficacité du lavage diminue de 25 ou 30%. D'autre part, en vue des résultats optima, les palettes supérieures doivent s'élever au-dessus du niveau de pleine charge de la cuve, de préférence jusqu'à 80 ou 85% de sa capacité.
REVENDICATIONS.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
"Improvements to washing and wringing machines such as laundry machines and cleaning processes"
The present invention relates to a new and improved apparatus and method for cleaning and dewatering materials,
<Desc / Clms Page number 2>
The improved washing and wringing machine according to the invention comprises on the one hand a tank comprising means intended for washing and rinsing the material treated by means of a fluid, and for extracting this fluid from this material after this washing and this rinsing, and on the other hand a device imparting to this tank a continuous oscillation movement penuding these operations.
The invention also relates to a diaphragm for a washing machine tub and means for wringing out the materials cleaned in this tub, these means comprising a flexible element in the form of a bowl having a peripheral rim serving to fix it, and means for clamping. this peripheral rim in the wall of the tank; the flexible bowl-shaped element has a lip near this rim, the lip pressing against the wall of the tank.
The invention relates to a method for cleaning textile materials in a tank, which consists in agitating these
EMI2.1
textile sheets in a Gétersive fluid, expel the fluid from the materials by an upward movement, to agitate the materials in a rinsing fluid, to add rinsing fluid to evacuate the said fluid at a point located above the materials, and finally to extract the flushing fluid also above the materials.
Another object of the invention consists of a new and improved apparatus for combined cleaning and dewatering, of the type comprising means for squeezing the materials and dewatering them.
According to another object or characteristic of the invention, the apparatus comprises a tank for dea
<Desc / Clms Page number 3>
materials (such as clothes or linen, for example) which can oscillate around an axis which is in principle vertical, at a relatively low speed, during the two operations of cleaning and spinning, and comprising new means for cleaning the materials and wring them out.
Another object or characteristic consists in that the apparatus comprises: an oscillating tank having, inside, paddles or other projections capable of ensuring a cleaning or washing effect, and a flexible member which can be applied against the lower part of the tank. to form the bottom thereof and to support the liquid therein during the washing operation; and means for introducing a fluid at the bottom of the tank below this member and capable, during the continuous oscillation of the tank to lift the materials while evacuating the washing liquid through openings made in the tank. the top of the tank and then compress the material against the top of the tank to extract the liquid.
According to another characteristic, the cleaning and dewatering apparatus comprises: a tank of generally spherical shape, mounted so as to oscillate on a vertical axis and having on its inner wall pallets ensuring a washing action when placed in the tank of the materials to be washed and a suitable liquid; a flexible member, the edge of which is fixed in a sealed manner to the wall of the tank and which is normally arranged so as to apply against the lower part of the tank and against said pallets, and capable of
<Desc / Clms Page number 4>
also to be pressed from bottom to top against the upper part of the tank to expel the liquid from this part, some of the pallets arranged in the tank above the flexible member being made of a deformable material.
Other objects or characteristics of the invention are as follows:
The cleaning and wringing apparatus comprises a tank oscillating on a vertical axis and covered with a perforated cover, means for continuously oscillating the tank during the washing, spinning and rinsing operations, means for supplying the tank with hot water for a cleaning or washing operation and for supplying the tank with cold water during a rinsing operation; the apparatus comprises means for controlling its operation, these means comprising a safety switch carried by the tank and which is closed only when its perforated cover is in the closed position;
- The apparatus comprises an automatic control device ensuring successively the washing, spinning, rinsing and spinning operations in the order indicated; - the appliance is a combined cleaning and spinning appliance, of extremely simple construction which operates only at a relatively low speed and without causing sensitive vibrations: it makes it possible to wash and rinse clothes and to extract them washing and rinsing water, so as to eliminate the
<Desc / Clms Page number 5>
almost all of the foreign matter, leaving the clothes almost dry.
Other objects, characteristics or advantages of the invention are: the apparatus and the method make it possible to effectively rinse the washed materials by means of cold water; and - the apparatus and method allow the materials to be washed, wrung out, rinsed and wrung out in the order indicated providing improved washing, rinsing and drying.
Other objects, characteristics and advantages will emerge from the detailed description which follows with reference to the appended drawing which shows a preferred embodiment thereof and in which:
Fig, 1 is a perspective view,
Fig 2 is a central vertical section,
Fig. 3 is a fragmentary central vertical section through a plane perpendicular to that of fig, 2, along 3-3 of this figure,
Fig. 4 is a planar section along 4-4 of FIG. 2, with some parts torn off,
Fig. 5 is a fragmentary plan view of the vessel with the cover in the open position,
Fig. 6 is a horizontal section along 6-6 of FIG.
2,
Fig 7 is a vertical section on a larger scale along 7-7 of fig 6,
Fig, 8 is a perspective view of the flexible member,
<Desc / Clms Page number 6>
Fig. 9 is a central vertical section of the tank, quite similar to FIG. 3 (on a smaller scale) but showing the liquiae and the material contained in the tank during a washing operation,
Fig, la is a similar view showing the relative positions of the elements during a spinning operation,
Fig. 11 is a schematic view of the components of the apparatus, with the hydraulic and electrical circuits thereof as well as its automatic control mechanism.
The invention is capable of being implemented in various forms; a preferred embodiment has been shown and described which, of course, should only be considered as an example and illustration of the general means of the invention, without limiting it in any way.
In the drawing and in particular in FIGS. 2 and 6, there is shown a domestic washing and spinning machine comprising a generally cylindrical housing having an upper part or cover 20 and or bottom part / 21, a horizontal partition 22 dividing the housing into an upper compartment 23 and a lower compartment 24, a cover 25 closing an opening 26 made in the top of the upper compartment and a substantially circular base 27 fixed to the bottom of the housing.
A generally spherical container (or tank) 28 is disposed in the compen- sation 23, and is supported so as to oscillate about a vertical axis by means of a part 29 fixed at the end.
<Desc / Clms Page number 7>
upper of a shaft, control 30 mounted in a bearing 31 in the partition 22 and a thrust bearing 32 fixed to the base 27.
As shown, the tank 28 consists of a substantially hemispherical lower part 35 and an upper part 36 pierced with an opening 37. An inner cover 38 for the opening 37 is provided with an edge 39 at the bottom. inside part 36 to which it is articulated by means of a pin 40.
The inner cover 38 is pierced with several orifices 41 and is disposed just below the cover 25 of the casing or outer cover. As shown in fig. 5, the bottom cover can swing around the axis 40 for. open giving access to the inside of the tank; it thus makes it possible to introduce or extract therefrom linen or other materials when the outer cover 25 is open. A handle 42 on the inner cover 38 also serves to close a safety switch 43 by contacting a member 44 thereof, when the inner flip-up cover is placed in its closed position. As will be seen below, this switch is interposed in the main control circuit of the motor driving the device and prohibits its operation. except when the inner cover 38 is closed.
Inside, the tank 38 has two pallets 45 projecting inside the lower part 35, and two pallets 46 projecting inside the upper part 36. Preferably, the pallets are located in the same one. vertical plane, as shown
<Desc / Clms Page number 8>
fig. 3, and their effect is to cause, during the slow oscillations of the tank, an effect of washing the liquid on the materials placed in the tank. A flexible member (or diaphragm) 47 is arranged so as to fit normally against the internal surface of the lower part 35, closely following the surface of the paddles 45p as shown very clearly in figures 2, 3 and 9. The flexible member (or membrane) 47 has substantially the shape of a bowl.
It may be of rubber or other suitable material and it is provided with a flange 47a directed outwards and towards. the bottom, fixed between radial flanges 48 and 49 provided respectively on parts 35 and 36 of the tank. this rim of the diaphragm is firmly clamped between the flanges 48 and 49 by means of a non-clamping ring 50 which has been shown here in the form of two parts fixed to each other by bolts.
5 The seal between the tank and the diaphragm is sealed thanks to a downward lip 47b provided on the lower surface of the diaphragm near the fixing briae 47a As will be seen below, the hydraulic pressure being exerted against the underside of the diaphragm applies this lip against the internal wall of the tank and provides an effective and substantially automatic seal between the diaphragm and the tank.
In the embodiment described, the tub 28 is provided to be driven in a relatively slow and continuous oscillating movement during the washing, spinning and rinsing operations. For this purpose, the shaft 30 carries a crank arm 55 whose free end is connected by a connecting rod 56 to the crank arm 57
<Desc / Clms Page number 9>
of a shaft, da commanda vertical 58. The shaft 58 is part of a gear reducer 59, one element of which is connected to an electric motor 60.
As the motor rotates continuously in one direction, shaft 57 is driven by shaft 58 and during this rotation it imputes via connecting rod 56 to shaft 30 and vessel 28. oscillations of which the approximate amplitude is 90 In fig. 6, the crank arms 55 and 57 and the connecting rod 56 are indicated in phantom in the position for which the crank 57 has rotated approximately 180 from its position in solid lines.
The motor-reducer unit 59, 60 is bolted to the top of the base 27. To ensure satisfactory smooth operation, it is preferably provided between the shafts. 30 and 58 a spacer element 61 which carries bearings surrounding each of these shafts, and whose effect is to maintain a constant spacing between them, during a washing operation, the flexible member 47 occupies the position shown on the Figs, 2, '3 and 9 and the tub is partially filled with water, detergent and linga or other items to be washed. When the washing operation is completed and while the tank is still oscillating, the flexible member 47 is lifted, which causes the admission of water or other pressurized liquid into the space between the bottom of the tank. the cuva and the flexible organ.
There is shown here, (fig.2) a nozzle 65 intended to introduce the water through the bottom of the tank below the membrane 47. While the membrane 47 rises, the washing liquid is
<Desc / Clms Page number 10>
driven through the holes 41 of the inner cover 38 until finally the cloth is pressed against the cover and the upper part of the tub as shown approximately in fig. 10. When the hydraulic pressure in the bottom of the tank increases, the liquid contained in the laundry is wrung out or squeezed out and expelled towards the orifices 41. To ensure a substantially total wringing, provision is made in the rising rim 66 surrounding the orifice 37 , evacuation holes 67.
The paddles 46 which are provided in the upper part of the tank to ensure an effective washing action when the tank is filled beyond its diametral plane, are made of a flexible material, for example rubber; thus during the spinning operation, they will compress against the wall of the tub and therefore will not damage the laundry as it would be to be feared if the flexible membrane 47 were to act against rigid pallets, running the risk of pinching parts of the laundry against these pallets while other parts would be lifted at a point closer to the center of the tub.
The wall of part 36 of the tank is pierced with one or more orifices 36a behind each of the vanes 46 to allow the escape of air and water which could be trapped between the vanes and the wall of the vessel. the tank during the compression of the pallets.
In order to facilitate the filling of the tank with water or another liquid, there is provided a curved pipe 70 (fig. 3 and '4) carrying several spaced connectors 71, 72 and 73 with the upper part of the tank.
A pipe 74 starts radially from the pipe 70
<Desc / Clms Page number 11>
and is connected at its outer end to a flexible pipe 75 which extends approximately halfway through the box 20, descending from the pipe 70 to a vertical supply pipe 76 to which the other is connected. end of the pipe, flexible.
The flexible hose connection allows the tank to oscillate with minimal movement of the flexible tubing. The same flaxibla pipe 77 starts from fitting 65, surrounds most of the casing (fig. 4) and ends in a vertical pipe 78. The pipe 76 is arranged so as to bring hot water to the flexible pipe. 75 for washing and cold water for rinsing, the pipe 78 is connected to a device for supplying pressurized water to the space below the flexible element 47 during after a spin-drying operation and evacuating the water therefrom at the end thereof, the hydraulic system will be described in greater detail with particular reference to FIGS. 2,6 and 11.
An external connection 80 is provided for hot water, a connection 81 for cold water and a connection 82 for the drain, The drain connector 82 is connected by a pipe 83 to the drain port 84 d a drainage pump 85 mounted on and driven by the motor 60. The inlet of the drain pump is connected by a pipe 86, 87 to a drain valve 88.
A pipe 89 connected to the pipe 86 leads to a drainage orifice 90 in the partition 22. Thus, any liquid that can spill into the chamber 23 of the box is continuously pumped through the pipes 89 and 86.
<Desc / Clms Page number 12>
to pipe 83.
From fitting 81, cold water passes through pipe 91 to a flushing valve 92. A pipe 93 is connected to pipe 91 and leads to a mixing valve 94. A pipe 95 is also connected to pipe 91 and leads to the inlet of a high-pressure water pump 96 mounted on the housing of the drainage pump and also driven in continuous rotation by the motor 60. The pipe 78 is connected to the discharge of the pump 96.
A pipe 97 is connected to the pipe 78 and leads to a valve 98 which can be called an "expression valve". A pipe 99 is connected to the pipe 97 and leads to the drain valve 88. A pipe 100 is connected to the pipe 95 and leads to the expression valve 98 via a shut-off valve 101.
Hot water from connection 80 passes through pipe 102 to mixing valve 94, which is provided with a hand control lever laµ, which can be operated to adjust the relative proportions of hot water and water. cold water passing from the mixing valve to a pipe 104. The pipe 104 is connected to the pipe 76, one end of which communicates with the hose 75 and the other with the flushing valve 92.
A control mechanism is provided for automatically adjusting the operation of the machine after a first manual start. The automatic control comprises a series of cams 110, 111, 112 and 113 (fig. 6, 7 and IL), all mounted on the same shaft 114. This shaft is driven by a vertical shaft 30 by means of a device for reducer ratchet 115 and a cam 116
<Desc / Clms Page number 13>
mounted on the shaft 30. The cam 116 engages an arm 117 mounted on a sleeve 118 freely surrounding a part of the shaft 114.
An arm 119 fixed to the sleeve 118 carries a pawl 120 arranged so as to engage the teeth of a ratchet wheel 121 mounted concentrically to the sleeve 118 but able to rotate freely relative to the latter. A retaining pawl 123 prevents the rotation of . the wheel 121 in the opposite direction and a retaining pawl 128 plays the same role for the wheel 126. A spring 124 arranged between the arm 119 and a fixed part of the housing 125 of the ratchet mechanism intermittently recalls the arm 119 to its starting position and maintains the arm 117 in continuous contaot with the oscillating cam 116.
The pawl 120 receives. thus a forward movement with each movement of the aisle and each movement of the return of the arm 30,
The ratchet 121 is mounted immediately above a ratchet 126 attached to the lower end of the shaft 114. The diameter of the ratchet 126 is smaller than that of the ratchet 121, so that normally the pawl 120 is not in contact with the teeth of the ratchet 126. But one of the teeth of the ratchet 121 has a greater depth than the others, so that the pawl 120 (the width of which is large enough to cover the two ratchet wheels) also attacks a tooth of the wheel 126 and advances the latter with the wheel 121, only once. during each revolution of the wheel 121, at. when the pawl 120 engages the deep tooth 127.
The wheel 126 is thus driven by the width of one tooth on each full turn of the wheel 121. The electrical connections are formed by feed wires 130 and 131, the latter wire
<Desc / Clms Page number 14>
leading to a switch 132. The wire 130 is connected to one of the pads of a safety switch 43, the other pad of which is connected by a wire 133 to one of the terminals of the motor 60. The other terminal of the motor 60 is connected by a wire 134 to the contactor device 132. It is obvious that when the switch 43 is closed the motor can be started by closing the switch 132.
When switch 43 is open, closing of switch 132 has no effect.
Switch 132 is arranged so as to be closed by cam 110. This cam has a notch 135 into which a follower 136 enters when the machine is stationary. The follower is mounted so as to actuate the switch 132 when the cam 110 is driven counterclockwise from the position of FIG. 11. Means are provided for moving the cam 110 by hand for starting. these means, which can be seen in more detail in FIG. 6, comprise an actuating member 137, one end of which attacks a stud 138 carried by the cam 110. The other end of the member 137 is connected to a lever 139 articulated by its other end on a pin 140.
A hand control button 141 is connected to an intermediate point of the lever 139 by a stud 142. Thus, when the button 141 is pressed, the member 137 drives the stud 138 and turns the cam 110 by an angle. sufficient to drive the follower 136 from the notch 135, which closes the switch 132. Assuming that the safety switch 43 has already been formed, the motor 60 starts and the machine is put into operation.
<Desc / Clms Page number 15>
As can be seen from FIG. 11, the cam 111 controls the drain or purge valve 88, the cam 112 controls the expression valve 98 and the cam 113 controls the flushing valve 92 ,. The cam 111 is provided with a follower 145 mounted on a shaft 146 and connected to a rod 147 of a valve mushroom 148. The cam has raised peripheral parts 149 and 150 separated by lower parts 151 and 152.
The cam 112 is provided with a follower 153 mounted on a pin 154 and is valley to the stem 155 of a valve mushroom 156. The cam has at its periphery raised parts 157 and 158 separated by lower parts 159 and 160.
The cam 113 comprises a follower 161 mounted on an axis 162 and is connected to the rod 163 of a valve mushroom 164. The periphery of this cam has only a projecting part 165 and only a lowered part 166.
The arrangement of the control cams is such. that during one complete revolution of the shaft 114 on which they are mounted, the machine completes a complete cycle of operation including washing, spinning, rinsing and re-spinning, in the order indicated.
The operation of the invention will now be described. The outer cover 25 is first opened and then the inner cover 38 is tilted to the position shown in FIG. 5. We introduce the laundry or. other materials to be washed in the tank through the orifice 37 and the hot water is introduced by turning the handle 103 of the mixing valve 94 to the position which
<Desc / Clms Page number 16>
ensures the arrival of water at the desired temperature through the pipes 104 and 76, the hose 75 and the pipes 74 and 70 until the tank is filled to the desired level. the mixing valve 94 is formed by placing its handle 103 in its closed position.
After having poured a suitable quantity of detergent into the tank, the inner cover 38 is tilted to its closed position, as shown in Figs. 2, 3, 4 and 9, 10, 11. The movement of the cover 38 causes, by the actuation of the control lever 44 of the safety switch 43 by means of the handle 42 of the cover, the closing of the switch. safety device, thus ensuring the establishment of the electrical circuit, and the excitation of the motor 60 when the cover contact 132 is closed.
Preferably, a locking device 170 (fig. 2, 4 and 5) is provided to lock the cover 38 in its closed position, this locking device having a finger 171 which passes through the part 36 of the tank and engages. in a suitable notch provided in the lower part of the cover j8 when the latter is in the closed position, a then closes the cover 25 before starting the drive motor.
Then, by pushing the hand control button 141 towards the inside of the housing, it causes the drive of the pin 138 of the cam 110 by the pusher 137 and the rotation of the cam as well as that of the shaft 114 and other cams that this one carries; this rotation is carried out at a sufficient angle in the anti-clockwise direction according to fig.11 to make the follower pawl 136 come out of the notch 135, thus closing the cohtact 132. The motor 60 is then switched on.
<Desc / Clms Page number 17>
started and oscillates the tank 28 and the cam 116, driving the drain pump 85 and the high pressure water pump 96 at the same time. The washing operation is thus started.
While the members occupy the positions shown in FIG. 11, the drain valve 88 is open, ensuring the continuous flow of the water delivered by the high-pressure pump through the pipes 78, 97, 99, 87 and 86 to the drain pump 85 which delivers it to the pipe drain 83. Since the volumetric flow rate of the drain pump 85 is much greater than that of the high-pressure pump 96, the bottom of the tank is not supplied with water. Water which might flow into the upper compartment 23 is also routed to the drain through pipes 89 and 86, drain pump 85 and pipe 83. Expression valve 98 is closed to pocket. that the feed water coming from the cold water inlet 81 cannot reach the bottom of the tank. The flushing valve 92 is also closed.
The washing operation continues as long as the follower pawl 145 traverses the projecting part 149 of the periphery of the cam 111. At the end of the washing operation, the follower 145 leaves the end of the upper part. 149 of the cam 111 and causes the closure of the drain valve 88. Substantially. at the same time, the follower 153 of the cam 112 climbs on the upper part 158 of this cam by opening the expression valve 98.
The opening of the expression valve 98 allows cold water under the pressure of the supply line
<Desc / Clms Page number 18>
to pass through the pipes 91, 95, 100, 97 and 78 and the flexible 77 to the bottom of the tank and below the flexible membrane 47, driving the latter upwards. At the same time, the closing of the discharge or drainage valve 88 forces the cold water delivered by the high-pressure pump 96 to pass through the pipe 78 and the flexible 77 to the bottom of the tank to be added. with water introduced under the pressure of the pipe.
The latter is admitted in a relatively large volume so as to ensure a fairly rapid lifting movement of the flexible membrane, from the position of the pin 9 to that of FIG. 10 (or approximately that shown in phantom in fig. 3). The flow rate of the high-pressure pump 96 is relatively small, and therefore, it does not noticeably add to the high rate of rise of the flexible diaphragm, but is intended to become effective when the pressure of the line is no longer sufficient to complete a suitable spinning operation Preferably, the high-pressure pump is capable of generating a pressure of the order of 10.5 kg / cm2 so that after the rapid rise of the membrane, this pump, while continuing to operate,
increases the pressure of the fluid under the diaphragm to the maximum value it can reach. The water cannot flow in the opposite direction, from the high-pressure pump to the pipe 97 thanks to the valve 101.
During the spinning operation, the tub continues to oscillate., So that the laundry is subjected to continuous agitation and that the foreign matter and the particles of dirt which are detached from it are / retained.
<Desc / Clms Page number 19>
suspended in the liquid until the Membrane applies the cloth against the top of the tank and the liquid is expelled. In addition, this prolonged oscillation has the effect of maintaining the soap bubbles as well as an appreciable quantity of dirt on the surface of the liquid; thus, this dirt can be expelled through the orifices 41 of the tank 38 at the start of the wiping movement performed by the membrane 47.
In addition, during the wringing operation, the prolonged stirring of the materials and the liquid, has the effect of lifting the materials, which are in suspension there, so that they reach the upper part of the tank almost at the top. start of the spinning operation. The pressure of the cold water pipe is generally sufficient to expel through the cover all the free liquid in the tub, but not all of the liquid retained in the laundry. The high-pressure pump then operates during the final part of the spinning operation to expel almost all of the liquid from the laundry. The evacuated liquid flows into the chamber 23 and is discharged through the opening 90, the pipes 89 and 86 and the drainaga pump 85 and the drainage pipe 83.
In the illustrated embodiment, the duration of the spinning operation is represented by the length of the raised part 158 of the cam Il. When the follower 153 leaves the upper part 158 of the cam and reaches the lower part L60 of the latter, the expression valve 98 closes to cut off the water supply going from the supply pipe to the bottom of the tank. At the same time, the follower 145 of the cam 111 climbs on the
<Desc / Clms Page number 20>
upper part 150 of this cam and reopens the valve 88 to allow drainage of all the water. contained in the tank below the membrane 47. thus allowing the latter to descend to its normal position or washing position shown in FIGS. 2, 3 and 9.
At the same time as the valves 88 and 98 are actuated, at the end of the spinning or expression operation, the follower 161 of the cam 113 rises on the upper part 165 of this cam to open the rinsing valve 92 and admit cold water into the tub through pipes 91 and 76 and flexible tubing 75. The rinsing water is sent to the upper part of the tub and onto the laundry in a fairly large quantity and helps to bring back the water. membrane 47 in its normal position. Again, the oscillating movement of the tub continues, so that the laundry is agitated in the rinse water.
In order to perform a much improved rinsing of the laundry, while allowing the use of cold water for this, the rinsing water continues to flow into the tank until it is completely filled; then, the rinsing water is allowed to flow into the tank throughout the rinsing operation accompanied by agitation, while the excess rinsing water flows through the orifices 41 in the cover 38 and entrains new foreign matter, especially the soap that remained in the laundry after the spinning operation.
As a result, almost all of the soap is expelled from the laundry and entrained with the rinse water which empties from the overflow, before the spinning operation begins when the follower 153 of the cam 112 climbs on the upper part 157 of it, and where, in
<Desc / Clms Page number 21>
at the same time, the followers 145 and 161 of the cams 111 and 113 respectively, leave the upper parts 150 and 165 of their cams.
At this stage of the operation, the drain valve 88 is closed and the expression valve 98 is again opened to cause a second spin operation, this is accomplished in the same way as the previous one, the lower part of the tank being filled below. of the membrane by means of water, and the oscillations of the tank as well as the agitation of the linen which it contains continuing while the rinsing water is first discharged from the tank through the openings of the cover, then expelled out of the laundry.This spinning operation also continues for a time long enough to allow the full pressure of the high pressure pump to come into play to expel the rinse water for an appreciable fraction of the time spin.
The expulsion of the rinsing water is completed when the follower 145 goes up on the upper part 149 of the cam 111 and the follower 153 at the same time descends from the upper part 157 of the cam 112. The valves occupy. then the positions shown in FIG. 11, and at this moment, the water placed above the membrane 47 is discharged by the drain valve 88 and the membrane descends into the tank to its normal position for which alla is applied on the bottom and the paddles lower. of the tank. The notch 135 of the cam 110 returns to the position shown in FIG. 11 and follower 136 engages in. the notch and opens the switch 132, thus shutting off the motor 60.
We can then lift the cover 35 and tilt the inner cover 38 to its open position.
<Desc / Clms Page number 22>
ture to allow the removal of washed and dried laundry.
The bowl oscillates at exactly the same speed during both. washing and rinsing operations; nevertheless, the action exerted by the fluid on the material treated is quite different in these two operations. clear difference arises from the fact that the quantities of fluid contained in the tank during these two operations are themselves different. In fact, during the washing operation, the quantity of water introduced into the tank must be less than that required to ensure the free float of the material. It has been found that for this purpose, 12 liters of washing fluid can advantageously be used per kilogram of material to be washed, this proportion ensuring a fairly low compaction of the material in the fluid.
As the tub oscillates containing this load of washing fluid and material, it becomes the site of energetic action; the material and the fluid come, at the end of each oscillation, to strike the pallets, and are thrown upwards of the tank, this action causes a considerable friction by crumpling of the mass of material against the pallets and against the wall of the tub as the material falls down, so that all material in the tub undergoes a washing action each time it hits the pallets.
Despite this, the material is not packed to the point of tangling and, since it is thrown upwards and then falls back, a new part of the mass will come to strike the pallets at the bottom. end of each consecutive oscillation. on the other hand, when the rinsing operation begins, the rinsing water completely fills the tank with
<Desc / Clms Page number 23>
so that matter floats freely. The friction effect is therefore very reduced, but the soapy water comes out of the material which floats, as a result of the agitation of the water, which forms a foam which floats and is discharged through the orifice provided. at the top of the tank.
In addition, the water and the materials circulate sufficiently in the tank so that the different parts of the material move little by little from the top to the bottom of the tank then from the bottom to the top, as a result, there will be no no scum or soapy particles trapped below any parts of the washed material, and all such soap will have been drained from the tub by the time the rinse period is completed, and there will be no soapy build-up on matter.
In the case of a spherical tank having a diameter of about 48 centimeters, it has been found that the washing effect is optimum when the oscillation rate of the tank is about 72 per minute. As soon as one decreases the number of oscillations by a relatively small amount, such as 15%, the upward throwing action referred to no longer occurs, and the washing efficiency decreases. 25 or 30%. On the other hand, for optimum results, the upper pallets should rise above the full load level of the tank, preferably up to 80 or 85% of its capacity.
CLAIMS.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.