BE472973A - - Google Patents

Info

Publication number
BE472973A
BE472973A BE472973DA BE472973A BE 472973 A BE472973 A BE 472973A BE 472973D A BE472973D A BE 472973DA BE 472973 A BE472973 A BE 472973A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
burner
combustion chamber
combustion
oil
chimney
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE472973A publication Critical patent/BE472973A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D5/00Burners in which liquid fuel evaporates in the combustion space, with or without chemical conversion of evaporated fuel

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Brûleur au mazout pour cuisinières, chauffage central et foyers en général. 



   -La présente invention réside en un brûleur au mazout pour cuisinières et foyers analogues, caractérisé par une chambre de combustion de forme annulaire dans laquelle est disposé un brûleur en forme de tore recevantle mazout à un niveau cons- tant et gazéifié par la chaleur règnant dans la dite chambre dont les parois latérales sont pourvues d'ouvertures pour l'ad- mission de l'air nécessaire à la combustion. 



   Une autre caractéristique   de   l'invention réside en ce que la chambre de combustion est formée d'un pot en bronze, en fonte ou analogue, résistant à la chaleur percé centralement à sa base, de sorte à admettre l'air de combustion sur.laquelle ouverture est montée une cheminée obturée à sa partie supérieure, l'air étant réparti dans la chambre par des ouvertures prévues .dans la cheminée et le dit pot. 



   Le brûleur au mazout trouve principalement son applica- tion aux cuisinières, mais peut être adapté parfaitement aux feux continus, colonnes, chauffage central et autres foyers, puisque le support du-brûleur peut être agencé de sorte à s'a- dapter à l'intérieur du foyer dans lequel il doit être placé pour soutenir le brûleur. 



   Le brûleur sera décrit en détail dans la'description- qui 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 va suivre en se reportant plus particulièrement au dessin' dans lequel : 
La fig. 1 est une coupe axiale d'un brûleur suivant l'invention. 



   La fig. 2 donne en coupe un évaporatoire, 
La fig. 3 contre une vue partielle en plan du brûleur. 



   La fig. 4 représente en perspective le réservoir à mazout. 



     Suivant   le mode de réalisation représenté au dessin, le brûleur comprend essentiellement un support 1 métallique, no-   tamment   en fonte de section cylindrique mais s'évasant vers le bas et prévu pour être introduit dans un foyer du genre cuisi- nière par exemple; une collerette 2 inférieure faisant corps avec ce support est destiné à prendre appui sur la   rainure   du pot laquelle soutient normalement la grille, laquelle dans   l'application   actuelle est à   supprimer.   



   Dans le support 1 est suspendue une chambre de combustion 3 à paroi cylindrique et qui pose sur l'ouverture   supérieure   du support l'par un bord   dressé 4.   Cette chambre de combus- tion est en bronze ou autre =létal approprié dont la composition résiste à la chaleur y produite. 



   La paroi de la chambre de combustion 3 est percée d'ouver- tures 5 tandis que le fond est pourvu   d'un   orifice central 6 surmonté d'une couronne 7 formant guide pour une cheminée d'as- piration 8; cette cheminée à son tour est percée d'ouvertures 9. 



   Par la combinaison de la chambre 3 et de la cheminée 8, il est créé un espace circulaire à ouvertures extérieures 5 et intérieures 9. 



   Dans le fond 3' de la chambre de combustion est prévu un orifice 10 permettant le passage   d'une   patte filetée 11 recevant un écrou de serrage et solidaire d'un brûleur annu- laire 12 dont une rainure 13 en forme de gouttière est en communication par un conduit 14 avec la conduite d'alimentation du réservoir 15. Sur le brûleur vient se poser une couronne 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
16 à base creuse et pourvue de trous ou ouvertures latérales 
17 constituant les becs par lesquels s'échappent les gaz de mazout pour être brûlés. 



   Le débit d'un réservoir d'alimentation 18 est réglé par un pointeau 19 solidaire d'un index 20 et qui en tournant se rapproche ou s'écarte plus ou moins de son siège 21, assurant ainsi un débit plus ou moins grand vers le brûleur. Au réser- voir est adapté un flotteur 27 pour indiquer le niveau du car- burant. 



   De préférence, et afin d'assurer une interruption du dé- bit de mazout' vers le brûleur en cas d'extinction de la flamme, il est,prévu un niveau constant 22, dont le flotteur 23 est so- lidaire d'une soupape 24, de sorte.que dès que le niveau s'é- lève dans le brûleur, la dite soupape s'appuie sur son siège 
25 et arrête automatiquement tout amorçage du mazout vers le brûleur, L'orifice 26 de l'arrivée du mazout au niveau cons- tant est situé au centre et en bas du dit niveau constant, de.sorte à ce que le flotteur soit soumis à une asse.z forte différence de,niveau et que là fermeture de la soupape soit énergique et étanche. 



   Pour l'allumage et à moins de se servir d'un autre carbu- rant liquide, le mazout est mis à un niveau supérieur à la normale de manière à ce qu'il déborde légèrement, de sorte à ce que du mazout se répande sur le fond 3' de la chambre de combustion. Cette quantité de mazout est alors allumée et en brûlant chauffe le brûleur, de manière à ce que le mazout s'échauffe à son tour pour dégager des gaz par les trous de la couronne. Des ailettes 28 sont prévues sur le pourtour du brûleur pour augmenter la chaleur par radiation. Les gaz sortant du brûleur reçoivent l'air nécessaire à la combus- tion par les truus 5 de la chambre de combustion 3 ainsi que par les trous 9 de la cheminée 8. 



   Ainsi, les gaz en montant dans la chambre de combustion 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sont entourés complètement du comburant pour une combustion complète. 



     Lors   de l'allumage, il se produit un dégagement de fumée vers la cheminée du fait que du mazout brûle dans le fond de la   cambre   de combustion sans un appoint suffisant de   combu-   rant, mais dès que le brûleur est à température, le dégagement de fumée cesse du fait que ce n'est plus du mazout qui brûle, mais lesgaz formésdans le brûleur dans uneatmosphère suffi-   se,nte   de comburant pour une combustion   complète.   pour remédier à ce dégagement de fumée, il est possible d'opérer l'allumage en versant sur le fond 3' de la chambre de   combustion   un peu d'alcool par exemple. 



   Dès que le brûleur sera en marche, la chaleur dans la chambre de combustion ser suffisante pour   évaporer   le 'mazout. 



     Lorsqu'il   y a lieu de placer le brûleur dans un foyer du genre colonne par exemple, il est désirable de   voir.les   flam- mes dirigées latéralement afin d'éviter que trop de calories   partent   par la cheminée; à ceteffet, il est placé alors au- dessus du brûleur un chapeau de forme adéquate et déjà connu' en soi. 



   Dans le but d'améliorer encore le rendement du brûleur, il peut être placé directement suus la chambre de combustion un appareil évaporateur 29 dans lequel l'eau est également. maintenue constante par un bimétal 30 à pointeau placé sur la conduite d'arrivée d'eau. 2-, l'extinction des flammes, il en résulte immédiatement une diminution de la chaleur, ce qui provoque la descente du bimétal et l'introduction de son poin- teau dans l'orifice de sortie de l'eau, cette obstruction arrêtant l'écoulement de   l'eau,   dans l'évaporatoire 29. 



   Il va cependant de soi que le bimétal peut être remplacé par un niveau constant. 



   La vapeur   d'eau   s'échappe de l'appareil évaporateur par des trous 31 ou ouvertures latérales extérieures 32 et par 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 une fente centrale laissée libre   en-dessuus   de   L'orifice .   central 6 de la chambre de combustion, et est entraînée par   l'aspiration   de l'air vers les ouvertures de la cham- bre dé combustion 6 et de la cheminée d'aspiration 8. 



   La vapeur d'eau se mélangeant à l'air de combustion, le rendement thermique est fortement'améliore du fait de la décomposition de la vapeur d'eau en oxygène et en hydro- gène par suite de son passage à travers les ouvertures dans les parois surchauffées de la chambre de combustion 6 et de la cheminée d'aspiration   8-et   il ne faut plus craindre l'encrassement des cheminées par un dépôt de carbone. 



   L'invention a été décrite et illustrée à titre purement indicatif et nullement limitatif, et il va de soi que.de nombreuses modifications peuvent être apportées à ses   détails,   sans s'écarter de son esprit.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Oil burner for stoves, central heating and fireplaces in general.



   The present invention is an oil burner for cookers and similar fireplaces, characterized by an annular-shaped combustion chamber in which is disposed a torus-shaped burner receiving the oil at a constant level and gasified by the heat prevailing in the said chamber, the side walls of which are provided with openings for the admission of the air necessary for combustion.



   Another feature of the invention resides in that the combustion chamber is formed of a pot of bronze, cast iron or the like, heat-resistant drilled centrally at its base, so as to admit the combustion air on. which opening is mounted a chimney closed at its upper part, the air being distributed in the chamber by openings provided in the chimney and the said pot.



   The oil burner finds its application mainly in cookers, but can be perfectly adapted to continuous fires, columns, central heating and other fireplaces, since the support of the-burner can be arranged so as to adapt to the inside the fireplace in which it must be placed to support the burner.



   The burner will be described in detail in the description which

 <Desc / Clms Page number 2>

 will follow by referring more particularly to the drawing 'in which:
Fig. 1 is an axial section of a burner according to the invention.



   Fig. 2 gives in section an evaporator,
Fig. 3 against a partial plan view of the burner.



   Fig. 4 shows the oil tank in perspective.



     According to the embodiment shown in the drawing, the burner essentially comprises a metal support 1, in particular made of cast iron with a cylindrical section but widening downwards and intended to be introduced into a hearth of the cooking type for example; a lower flange 2 integral with this support is intended to bear on the groove of the pot which normally supports the grid, which in the current application is to be eliminated.



   In the support 1 is suspended a combustion chamber 3 with a cylindrical wall and which rests on the upper opening of the support by a raised edge 4. This combustion chamber is made of bronze or other = suitable lethal whose composition resists to the heat produced there.



   The wall of the combustion chamber 3 is pierced with openings 5 while the bottom is provided with a central orifice 6 surmounted by a crown 7 forming a guide for a suction chimney 8; this chimney in turn is pierced with openings 9.



   By the combination of bedroom 3 and fireplace 8, a circular space with exterior 5 and interior 9 openings is created.



   In the bottom 3 'of the combustion chamber is provided an orifice 10 allowing the passage of a threaded tab 11 receiving a tightening nut and integral with an annular burner 12 of which a groove 13 in the form of a gutter communicates. by a pipe 14 with the supply pipe of the tank 15. On the burner is placed a crown

 <Desc / Clms Page number 3>

 
16 with a hollow base and provided with holes or side openings
17 constituting the nozzles through which the oil gases escape to be burned.



   The flow rate of a supply tank 18 is regulated by a needle 19 integral with an index 20 and which by rotating approaches or deviates more or less from its seat 21, thus ensuring a greater or lesser flow rate towards the burner. A float 27 is fitted to the reservoir to indicate the level of the fuel.



   Preferably, and in order to ensure an interruption of the flow of fuel oil to the burner in the event of the flame going out, a constant level 22 is provided, the float 23 of which is integral with a valve. 24, so that as soon as the level rises in the burner, said valve rests on its seat
25 and automatically stops any priming of the fuel oil towards the burner, The orifice 26 of the fuel oil inlet at the constant level is located in the center and at the bottom of said constant level, so that the float is subjected to a sufficiently strong difference in level and that the closing of the valve is energetic and tight.



   For ignition and unless you are using another liquid fuel, the fuel oil is brought to a higher level than normal so that it overflows slightly, so that fuel oil spills over. the bottom 3 'of the combustion chamber. This quantity of fuel oil is then ignited and while burning heats the burner, so that the fuel oil in turn heats up to release gases through the holes in the crown. Fins 28 are provided on the periphery of the burner to increase the heat by radiation. The gases leaving the burner receive the air necessary for combustion through the truus 5 of the combustion chamber 3 as well as through the holes 9 of the chimney 8.



   Thus, the gases rising in the combustion chamber

 <Desc / Clms Page number 4>

 are completely surrounded by the oxidizer for complete combustion.



     During ignition, there is a release of smoke towards the chimney due to the fact that fuel oil burns in the bottom of the combustion camber without sufficient addition of oxidant, but as soon as the burner is up to temperature, the release The smoke ceases because it is no longer fuel oil that burns, but the gases formed in the burner in a sufficient atmosphere, free of oxidizer for complete combustion. to remedy this release of smoke, it is possible to start the ignition by pouring a little alcohol on the bottom 3 'of the combustion chamber, for example.



   As soon as the burner is on, the heat in the combustion chamber will be sufficient to evaporate the fuel oil.



     When it is necessary to place the burner in a fireplace of the column type, for example, it is desirable to see the flames directed laterally in order to prevent too many calories from going up the chimney; for this purpose, a cap of suitable shape and already known per se is then placed above the burner.



   In order to further improve the efficiency of the burner, it can be placed directly suus the combustion chamber an evaporator device 29 in which the water is also. kept constant by a bimetal 30 needle placed on the water inlet pipe. 2-, the extinction of the flames, this immediately results in a decrease in heat, which causes the descent of the bimetal and the introduction of its needle into the water outlet, this obstruction stopping the 'water flow, in the evaporator 29.



   It goes without saying, however, that the bimetal can be replaced by a constant level.



   The water vapor escapes from the evaporator device through holes 31 or external side openings 32 and through

 <Desc / Clms Page number 5>

 a central slit left free above the orifice. central 6 of the combustion chamber, and is driven by the air suction towards the openings of the combustion chamber 6 and the suction chimney 8.



   As the water vapor mixes with the combustion air, thermal efficiency is greatly improved due to the decomposition of the water vapor into oxygen and hydrogen as it passes through the openings in the pipes. overheated walls of the combustion chamber 6 and of the suction chimney 8 - and there is no longer any fear of the chimneys being fouled by carbon deposits.



   The invention has been described and illustrated purely as an indication and in no way limiting, and it goes without saying that many modifications can be made to its details, without departing from its spirit.


    

Claims (1)

RESUME ----------- 1. Brûleur au mazout pour cuisinières, chauffage central et foyers analogues, caractérisé par une chambre de combustion de forme annulaire dans laquelle est disposé un brûleur en forme de tore recevant le mazout à un niveau constant et gazéi- fié par la chaleur régnant'dans la dite chambre dont les parois latérales sont pourvues d'ouvertures pour l'admission de l'air nécessaire à la combustion. ABSTRACT ----------- 1. Oil burner for stoves, central heating and the like, characterized by an annular-shaped combustion chamber in which is disposed a torus-shaped burner receiving the oil at a constant level and gasified by the heat prevailing in it. said chamber, the side walls of which are provided with openings for the admission of the air necessary for combustion. 2. Brûleur suivant 1, caractérisé en ce que la chambre combustion est formée d'un pot en bronze ou autre métal appro- prié.résistant à la chaleur percé centralement à sa base, de sorte à admettre l'air de combustion sur laquelle ouverture est montée une cheminée obturée à sa'partie supérieure, l'air étant réparti dans la chambre par des ouvertures prévues dans la che- minée et le dit pot. 2. Burner according to 1, characterized in that the combustion chamber is formed of a pot of bronze or other suitable metal. Heat-resistant drilled centrally at its base, so as to admit the combustion air on which opening a chimney is mounted which is closed at its upper part, the air being distributed in the chamber through openings provided in the chimney and the said pot. 3. Brûleur suivant '1.,. caractérisé en ce que la chambre de combustion est suspendue dans un support en fonte ou autre métal approprié conformé, de manière à s'adapter à l'intérieur <Desc/Clms Page number 6> du foyer dans lequel il doit être placé. 3. Next burner '1.,. characterized in that the combustion chamber is suspended in a support of cast iron or other suitable metal shaped so as to fit inside <Desc / Clms Page number 6> of the home in which it is to be placed. 4. Brûleur suivant 1, caractérisé en ce que sous la chambre de combustion est appliqué un évaporatoire dans lequel est maintenue de l'eau à un niveau constant, l'eau évaporée par la chaleur émise par la chambre de combustion se mélangeant à l'air de combustion augmentant ainsi le rendement thermique du brûleur. 4. Next burner 1, characterized in that under the combustion chamber is applied an evaporator in which is maintained water at a constant level, the water evaporated by the heat emitted by the combustion chamber mixing with the combustion air thus increasing the thermal efficiency of the burner. 3. Brûleur suivant 1 à 4, caractérisé en ce que 'la chambre de combustion porte à sa partie supérieure une colle- rette pour s'appuyer sur son support, tandis que la base est pourvue de deux trous, l'un central et dont le bord dressé vers l'intérieur sert de guide à. la cheminée centrale, l'autre trou permettant le passage de la canalisation d'arrivée du mazout vers le brûleur. 3. Burner according to 1 to 4, characterized in that 'the combustion chamber carries at its upper part a collar to rest on its support, while the base is provided with two holes, one central and of which the rising edge inward serves as a guide to. the central chimney, the other hole allowing the passage of the oil inlet pipe to the burner. 6. Brûleur suivant 1 à 5, caractérisé en ce que le brûleur comporte deux pièces amovibles, l'une inférieure pourvue d'une rigole dans laquelle le mazout est maintenu à. un niveau constant, l'autre supérieure percée de trous ou ouvertures latérales pour le dégagement des gaz par les becs. 6. Next burner 1 to 5, characterized in that the burner has two removable parts, the lower one provided with a channel in which the fuel oil is kept. a constant level, the other upper pierced with holes or side openings for the release of gas through the nozzles. 7. Brûleur suivant 1 à 6, caractérisé en ce que le brû- leur est solidaire d'ailettes pour augmenter la radiation de la chaleur émise. 7. Next burner 1 to 6, characterized in that the burner is integral with fins to increase the radiation of the heat emitted. Brûleur suivant 1 à 7, caractérisé en ce que le brû- leur est maintenu à une distance suffisantedu fond de la chambre de combustion de manière à permettre de répandre sur le dit fond un liquide susceptible d'amener, lors de sa combustion, la mise à tempe rature voulue du brûleur et autori- ser ainsi la formation des gaz pour l'allumage des becs du brûleur. Burner according to 1 to 7, characterized in that the burner is kept at a sufficient distance from the bottom of the combustion chamber so as to make it possible to spread on the said bottom a liquid capable of causing, during its combustion, the setting. at the desired burner temperature and thus allow the formation of gases to ignite the burner nozzles. 9. Brûleur suivant 1 à 6, caractérisé en ce qu'il com- @ porte un réservoir d'alimentation à débit réglé par un poin- teau, ce réglage s'opérant à l'aide d'une manette et muni d'un flotteur indiquant le niveau du carburant. 9. Burner according to 1 to 6, characterized in that it comprises a feed tank with a flow rate regulated by a needle, this adjustment being effected by means of a lever and provided with a float indicating the fuel level.
BE472973D BE472973A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE472973A true BE472973A (en)

Family

ID=122388

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE472973D BE472973A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE472973A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1123285A (en) Combustion process for liquid fuel and burner for its use
BE472973A (en)
RU2237217C2 (en) Burner unit and domestic heating stove for liquid fuel
KR101763332B1 (en) Liquid fuel burner
RU2319068C1 (en) Device for burning liquid fuel
EP0011586B1 (en) Method and apparatus for heating using liquid fuel, the apparatus being also usable for burning solid fuel
US1329066A (en) Joseph g
CH606907A5 (en) Oil fired boiler for central heating
BE476013A (en)
FR2803906A1 (en) Boiler fuelled by vegetable or semi-vegetable oil has tubular super heating coil with outlet into cage exposed to flames
CH152716A (en) Liquid fuel burner.
BE392883A (en)
BE401905A (en)
BE562423A (en)
CH190673A (en) Heating appliance.
BE508211A (en)
BE472192A (en)
BE414056A (en)
BE475034A (en)
BE471319A (en)
BE473215A (en)
BE532381A (en)
CH184576A (en) Solid fuel cast iron boiler with installation to transform it into a liquid or gaseous fuel boiler.
BE449755A (en)
CH197167A (en) Combustion appliance for space heating.