BE460797A - - Google Patents

Info

Publication number
BE460797A
BE460797A BE460797DA BE460797A BE 460797 A BE460797 A BE 460797A BE 460797D A BE460797D A BE 460797DA BE 460797 A BE460797 A BE 460797A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
salt
parts
formaldehyde
resinous
aminotriazine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE460797A publication Critical patent/BE460797A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08GMACROMOLECULAR COMPOUNDS OBTAINED OTHERWISE THAN BY REACTIONS ONLY INVOLVING UNSATURATED CARBON-TO-CARBON BONDS
    • C08G12/00Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen
    • C08G12/02Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen of aldehydes
    • C08G12/26Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen of aldehydes with heterocyclic compounds
    • C08G12/30Condensation polymers of aldehydes or ketones with only compounds containing hydrogen attached to nitrogen of aldehydes with heterocyclic compounds with substituted triazines

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Phenolic Resins Or Amino Resins (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de fabrication de produits de condensation résineux : 
La présente invention concerne la fabrication de produits de condensation résineux durcissables ou transformables en une forme insoluble et infusible. 



   On a fait de nombreuses propositions pour la condensation d'aminotriazines avec des aldéhydes. Le brevet anglais N  455008 décrit un procédé de fabrication de produits de condensation résineux à partir d'aldéhydes et de diazines ou de triazines contenant au moins deux groupes amino. Le brevet anglais N    468877   décrit un pro- cédé de fabrication, à partir d'aminotriazines et de formaldéhyde ou de ses polymères, de produits de condensation non résineux qui peu vent être transformés en produits résineux en les   soumettant &   une nouvelle condensation.

   Les brevets anglais N  480316 et 480339 décri- vent d'autres procédés de fabrication de produits de condensation dure: cissables à partir de mélamine et de formaldéhyde, ainsi que des pro- cédés pour accélérer le durcissement de ces produits par l'addition d'agents durcissants aux résines pures de triazine. 



   Conformément à la présente invention, on peut fabriquer des produits de condensation de valeur durcissant rapidement en fai- sant réagir la formaldéhyde ou ses polymères sur les sels acides orga- niques ou inorganiques   d'aminotriazines   contenant au moins 2 groupes amino. Les   aminotriazines   préférées sont la mélamine,   l'amméline   et le mélame, et les sels de ces bases peuvent être utilisés, conformé- ment au procédé de l'invention, soit individuellement, soit en mé- lange. 



   La condensation est effectuée en général par action de la chaleur sur des mélanges de l'aldéhyde et du sel d'aminotriazine, de préférence en présence d'eau ou de solvants aqueux. 



   Si on le désire, on peut mettre en oeuvre les solvants aqueux en quantité suffisante pour amener entièrement les matières premières et le produit de condensation résultant en solution diluée. 



   Dans ce cas, on peut préparer directement des solutions de faible viscosité miscibles à l'infini avec l'eau et qui conservent ces pro- priétés pendant plusieurs jours ou semaines, mais qui présentent la propriété remarquable que simplement par évaporation du solvant, coin- me par exemple par séchage à la température ordinaire, le produit de condensation est déposé sous la forme d'une résine infusible irr6ver- sible et très insoluble.'   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
Dans un second cas, des quantités réduites d'eau ou de solvants aqueux peuvent être mises en oeuvre, comme par exemple par la condensation du sel dans de la formaldéhyde à 40 % de con- centration et sans autre diluant.

   On obtient alors/des solutions du produit de condensation qui se gélatinisent avec une grande rapidi- té, souvent au moment ou à peu près au moment de la dissolution du sel, pour donner des masses résineuses qui durcissent dans l'air à la température ordinaire. Lorsqu'on travaille suivant ce procédé avec certains des sels les plus facilement solubles, il est possi- ble d'arrêter la condensation de ces solutions non diluées par un refroidissement rapide dès qut l'on obtient une solution claire et ensuite de diluer le produit de condensation à un degré désiré quelconque. Les solutions diluées résultantes ont des propriétés comparables à celles obtenues par le procédé précédent. Cependant, en général, il est préférable de suivre les deux modes opératoires décrits séparément selon l'application des produits en vue. 



   Dans un troisième cas, on utilise un polymère solide de formaldéhyde en mélange avec un ou plusieurs des sels d'aminotria- zine spécifiés et une caractéristique de l'invention consiste à établir un mélange fortement réactif sous la forme d'une poudre extra-sèche qui puisse être conservée en magasin aux températures ordinaires, mais que l'on puisse ensuite faire réagir sous l'effet de la chaleur, conjointement si on le désire avec l'application de pression, pour effectuer la condensation de ses constituants, ou que l'on puisse mettre en solution dans l'eau ou dans des   sol- '   vants aqueux par application de la chaleur, le mélange étant ainsi condensé pour donner des solutions du produit de condensation ou des masses résineuses par les procédés décrits ci-dessus. 



   On peut faire varier le rapport de formaldéhyde au sel d'aminotriazine dans de très larges limites. On utilisera en géné- ral au moins deux molécules d'aldéhyde par molécule de sel et on a trouvé que 3 à 6 molécules donnent les meilleurs résultats pour la plupart des applications. Cependant, pour certaines applications et dans le cas des sels qui sont extrêmement insolubles dans l'eau, on peut utiliser des proportions beaucoup plus grandes. Dans la pré paration de solutions diluées des produits de condensation, par exemple, l'augmentetion de la proportion de formaldéhyde contribue, de meme que l'augmentation de la dilution, à la stabilité et à la durée possible de conservation des solutions.

   La formaldéhyde pré-   sente dore les caractéristiques d'un solvant aqueux et la proportion de formaldéhyde pouvant etre utilisée n'est en aucune maniè-   re limitée à celle capable   d'être   fixée dans les produits de con-   densation.   



   Les solutions diluées des produits de condensation se prêtent particulièrement bien à l'utilisation comme sirops impré- gnants. $Iles peuvent être utilisées avec grand avantage avec une matière cellulosique de diverses sortes, par exemple pour l'impré- gnation de   pât@   ou de papier dans les procédés de fabrication de papier par addition au moulin ou par encollage à la cuve de la bande de papier, de même que pour la conservation de bois de cons-   tru2tion   par l'imprégnation de grumes ou de feuilles de placage fraîchement écorcées, le produit de condensation résineux restant indissolublement lié à la substance du bois après vieillissement ou séchage au four et assurant ainsi une protection efficace con- tre la pourriture et l'attaque des parasites.

   Par l'addition d'al- cali aux solutions de produits de-condensation des sels d'amino- triazine, des produits résineux susceptibles d'être durcis par la chaleur peuvent etre précipités directement à partir de la solu- tion. Par conséquent, il est possible, par des procédés d'impré- gnation, suivis ou remplacés par des procédés de précipitation, de faire varier le dépot de résine dans ou sur du papier ou des fibres textiles à volonté, de manière que l'on puisse obtenir tou- te une variété d'effets d'encollage, de charge et d'imperméabili- sation. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   En réduisant la quantité de solvant aqueux utilisé dans le traitement de condensation, on peut obtenir des solutions de viscosité modérée sujettes à se gélatiniser en quelques heures ou en quelques jours. Ces solutions peuvent etre utilisées aussi longtemps qu'elles restent fluides pour le collage à froid de bois et d'autres matières poreuses, .ou bien elles peuvent être traitées avec des charges, avec addition de plastifiants et de.,,pigments, si on le désire, pour donner des masses plastiques   pouvant'être   conformées ou compressées et lais- sées au repos pour durcir ou durcies plus rapidement par cuisson. Lors- qu'elles sont utilisées comme colle de pressage à chaud, ces solutions durcissent avec une extrême rapidité. 



   En réduisant encore davantage la quantité de solvants aqueux et en augmentant ainsi la concentration initiale de la solution de condensation, la   gélatinisation   peut se produire rapidement pendant le traitement de condensation. On peut additionner par exemple des char-   ges, pigments et plastifiants au mélange initial de sel d'aminotriazine et de solution d'aldéhyde, et la masse peut alors être conformée ou   compressée par des moyens mécaniques. En noumettant à la chaleur la masse conformée, la condensation du sel et de l'aldéhyde est effectuée et un rapide durcissement de la masse se produit. 



   En travaillant sensiblement en l'absence d'eau, on peut utili- ser un mélange du polymère de formaldéhyde avec un sel d'aminotriazine comme base d'une colle à presser à chaud, avec, si on le désire, addi- tion d'une charge telle que la farine de bois, de pigments et d'un plastifiant, tel que la glycérine. 



   Dans l'utilisation de solutions des produits de condensation comme colles, on peut ajouter des charges, diluants ou agents épaissis- sants, tels qu'amidons, dextrines et gommes naturèlles, si on le désire. 



   Des solutions du produit de condensation peuvent aussi être utilisées pour former des laques séchant à l'air qui adhèrent bien aux supports poreux. Des plastifiants et des pigments, par exemple, peuvent etre inclus si on le désire. 



   Bien que pour certaines applications les buts de l'invention soient plus facilement atteints par l'utilisation de sels d'aminotria- zine préformés, il rentre dans le cadre de l'invention d'utiliser des mélanges formant sels d'une aminotriazine avec un acide organique ou inorganique pour les soumettre à l'opération de condensation avec l'aldéhyde. 



   On donne ci-après des exemples illustrant l'invention, les parties indiquées étant des parties en   poids :   Exemple 1 (a).- 
17 parties de chlorhydrure de mélamine dans 220 parties d'eau sont chauffées à 80 C, avec 25 parties de formaldéhyde d'une force de   36%, pour produire une solution claire, miscible en toutes proportions avec l'eau, qui dégage une légère vapeur bleuâtre après avoir reposé à   la température ordinaire pendant plusieurs jours. Après avoir laissé reposer pendant six semaines, on observe une augmentation de la viscosi- té et après un nouveau laps de temps la solution se gélatinise. 



   Un mélange analogue est préparé et on fait bouillir la solu- tion au condenseur à reflux pendant 6 heures, puis elle est refroidie. 



  La solution du produit de condensation est encore miscible en toutes proportions avec l'eau, mais se gélatinise en 3 à 4 semaines sous les conditions ordinaires de conservation en magasin. 



  Exemple 1 (b).- 
17 parties de chlorhydrure de mélamine et 50 parties de for-   maldéhyde   d'une force de   18%   sont chauffées à l'ébullition et prompte- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ment refroidies. On obtient une solution claire qui se gélatinise au bout de quelques heures à la température ordinaire, par exem- ple en la laissant reposer une nuit. La solution fraîchement prépa- rée peut être diluée à l'eau dans toute mesure désirée et elle res- te stable pendant des périodes croissantes à des dilutions accrues* Les solutions déposent des pellicules de résine transparente inso- luble et infusible lorsqu'on les laisse sécher à la température ordinaire. 
 EMI4.1 
 



  Exemple 1 (o).- 
17 parties de chlorhydrure de   mélamine   et 50 parties de formaldéhyde d'une force de 36% sont chauffées à 70 à 80 C en agi- tant. On obtient une solution   claire,qui   est ensuite refroidie ra- pidement pour donner un sirop visqueux pouvant etre dilué à l'eau dans toute mesure désirée; la stabilité des solutions diluées aug- mente proportionnellement à la mesure de dilution. Si le chauffage à 80 C est prolongé, le mélange de condensation se dépose en une massa solide en quelques minutes de plus. 



   Des   solutions   préparées de la façon indiquée aux exemples qui précèdent se prêtent à l'utilisation dans l'imprégnation de pâte à papier par addition à une suspension aqueuse de la pâte dans le moulin à pâte, ou pour l'imprégnation de papier et d'étoffes. 



  Exemple 2 (a). 



   17 parties de chlorhydrure de mélamine sont agitées avec 25 parties de formaldéhyde du commerce contenant 9 parties de CH2O. Le mélange est soigneusement chauffé à   60-65 C,   le sel se dis' solvant progressivement en une solution claire ou presque claire en 30 minutes environ. Le mélange de réaction est refroidi de sui- te pour donner un sirop modérément visqueux. Ce sirop peut être subdivisé pour déterminer ses propriétés comme suit : 
Une partie de la solution est laissée de côté dans un ré- cipient fermé et, au bout de quelques heures, par exemple après avoir reposé une nuit, elle prend en formant une masse résineuse solide, transparente et incolore, qui ne peut pas etre refondue et qui ne se dissout plus dans l'eau. 



   Une nouvelle partie est laissée à sécher en une couche peu épaisse à la température ordinaire. Il reste une pellicule transparente de résine qui n'est plus soluble dans l'eau. 



   Une autre partie est diluée dans l'eau et on constate qu' elle est complètement miscible en toutes proportions. Les solutions diluées restent fluides et miscibles dans l'eau pendant des pério- des prolongées dépendant du degré initial de dilution. 



   Une autre partie est appliquée sous la forme d'une colle pour assembler des couches de bois. Après serrage pendant une nuit, les éléments constitutifs sont liés d'une manière sure et on peut les façonner. Après avoir laissé reposer pendant deux jours pour sécher complètement, les joints sont résistants à l'immersion pro- longée dans l'eau chaude ou dans l'eau froide. 



    Exemple   2 (b).- 
17 parties de chlorhydrure de mélamine sont chauffées à 80 C avec 25 parties de formaldéhyde du commerce contenant 9 par- ties de CH2O en agitant. On obtient une solution claire qui prend presque instantanément à 80 C en une masse résineuse claire trans- parente. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Exemple 3. - 
17 parties de   chlorhydrure   de mélamine, 25 parties de formal-   déhyde   d'une force de 30%,  10   parties de farine de bois passant à travers un tamis de 60 mailles et 10 parties de glycérine sont pé-   tries   ensemble et ensuite comprimées en une masse compacte analogue à la pâte de boulangerie sous toute forme désirée. La masse est portée, dans tout récipient convenable, à un four chauffé à   100 0,   où la con- 
 EMI5.1 
 densation du sel d'aminotriazine avec l'aldéhyde s'ensuit en un court laps de temps, déterminé par l'épaisseur de la masse et la capa- cité de conduction thermique des matières.

   On   obtien   un objet solide 
 EMI5.2 
 conformé que l'on peut continuer à durcir en le cu.3sant l'atmos- phère ouverte du four ou par séchage à la température ordinaire. Les objets fabriqués de cette manière ont une bonne résistance mécanique. 
 EMI5.3 
 l:;.@±1L!:L.úÜ. - 
10 parties de sulfate de   mélamine   et   70   parties de formal- déhyde d'une force de   30%   sont chauffées   à   80 C en agitant   bien.   On obtient une solution claire en 20 minutes environ et elle est ensuite refroidie* La solution du produit de condensation peut etre diluée à l'eau dans toute mesure désirée et elle peut etre utilisée pour l'imprégnation de papier et de fibres textiles selon la manière de l'exemple 1. 
 EMI5.4 
 



  8In3.$ '., 1- 9 parties de sulfate de inélamine sont chauffées avec 25 parties de formaldéhyde d'une for,>e de 36% à 80 0 avec agitation énergique. On obtient en 20 minutes environ une solution claire qui prenu alors presque instantanément en une masse résineuse solide à la manière de l'exemple 2 (b). 



    Exemple 5.-    
11 parties d'oxalate de   mélamine,   25 parties d'eau et 50 
 EMI5.5 
 parties de formalàôhyàe sont chauffées avec agitation énergique à 80 c. Le sel se dissout progressivement en une solution claire qui reste stable et miscible avec l'eau pendant plusieurs heures à la température ordinaire, mais qui prend en une masse gélatineuse si on la laisse reposer une nuit. 
 EMI5.6 
 



  Iliß 3. $ ua. 



  17 parties de formiate de mé'lam1ne, 25 parties de formal- déhyde d'une force de 36% et 220 parties d'eau sont chauffées à 60 C en donnant une solution claire en quelques minutes. Une partie de cette solution, que l'on continue à chauffer jusqu'au point   d'ébul-   lition, se gélatinise rapidement. Le reste est refroidi pour donner une solution alaire légèrement visqueuse, qui peut être utilisée pour l'imprégnation de matières cellulosiques. La solution prend en une nuit en une masse blanche opaque. 
 EMI5.7 
 



  EXElI9B1.Li:Q.h - 17 partie$ de formiate de m6lamine et 50 parties de formald6hyde à 36% sont chauffées à 60 0. On obtient une solution claire au bout de 5 minutes environ et, en continuant à chauffer 1 à 2 mi-   nutes,   une massa résineuse solide transparente* 
 EMI5.8 
 SsaSBieJjL= 
13 parties d'acétate de mélamine et 25 parties de formal- déhyde à 36% sont chauffées à 50 C. On obtient rapidement une solu- tion clairet qui est miscible à   l'eau   en toutes proportions*   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 
Un échantillon fut dilué avec environ 4 fois son poids d'eau et on le fit bouillir; la solution prit en une gelée claire en 1 minute environ* 
On continua à faire chauffer le reste à 65 C et, en quelques minutes, la solution se déposa en une masse résineuse claire. 



     Exempt   8 (a).-    9 parties de sulfite de mélamine, 25 parties de formaldéhyde à 36% et 25 parties d'eau sont chauffées à 60 C. Dès que l'on ob-   tient une solution claire, en laisse refroidir la solution. Elle resta stable pendant plusieurs jours, mais se dépose finalement en une gelée claire. 



   Exemple 8 (b).- 
Une solution est/préparée avec les proportions indiquées à l'exemple 8 (a), mais chauffée directement jusqu'au point d'ébul-    '-'4,ion   et ensuite refroidie. La solution est claire et capable d'être diluée en toutes proportions avec de l'eau, mais, en la lais- sant reposer une nuit, elle prend en une masse résineuse solide claire. 



     Exemple 8   (c).- 
9 parties de sulfite de mélamine sont dissoutes dans 25 par- tios de formaldéhyde à   36%   en chauffant à 60-65 C. Juste au moment où une solution claire du sel est obtenue, le liquide prend en une masse résineuse claire. 



    Exemple-94   
300 parties de chlorhydrure de mélamine finement broyé sont mélangées intimement avec 200 parties de paraformaldéhyde pour pro- duire une poudre sèche fortement réactive qui se conserve bien en magasin. 



   Exemple 9 (a).- 
50 parties du mélange ci-dessus et 200 parties d'eau sont chauffées au point d'ébullition pour donner une solution claire ou à peu près claire, qui est ensuite refroidie, La solution a des propriétés généralement comparables aux solutions préparées comme à l'exemple 1. En continuant à chauffer, elle se gélatinise rapide- ment; en séchant à la température ordinaire, elle donne des pelli- cules claires de résine insoluble; avec le temps, à la température ordinaire, elle prend en une masse résineuse claire. La solution peut être utilisée pour l'imprégnation de pâte à papier ou de pa- pier et d'autres matières cellulosiques, comme décrit ci-dessus. 



   Exemple 9 (b).- 
15   parties   du mélange sont dispersées uniformément dans une colle de pate d'amidon ordinaire, telle qu'utilisée pour la fabri- cation da carton-pate ou le placage de bois, et préparées en cui- sant 10 parties de farine de cassave avec 50 parties d'eau et en refroidissant la pâte. Le mélange collant donne une très bonne liai- son résistant à l'eau dans le placage de bois, la fabrication de   contreplaqué   et d'autres opérations de collage, lorsqu'il est pres- sé à chaud pendant 5 à 10   minutes,%   environ 90 c.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Manufacturing process for resinous condensation products:
The present invention relates to the manufacture of resinous condensation products which are curable or transformable into an insoluble and infusible form.



   Numerous proposals have been made for the condensation of aminotriazines with aldehydes. British patent N 455008 describes a process for the production of resinous condensation products from aldehydes and diazines or triazines containing at least two amino groups. British Patent No. 468877 describes a process for the manufacture, from aminotriazines and formaldehyde or its polymers, of non-resinous condensation products which can be transformed into resinous products by subjecting them to further condensation.

   British Patents Nos. 480316 and 480339 describe other processes for the manufacture of hard condensation products: cissable from melamine and formaldehyde, as well as processes for accelerating the hardening of these products by the addition of hardening agents with pure triazine resins.



   In accordance with the present invention, valuable rapidly curing condensation products can be made by reacting formaldehyde or its polymers with organic or inorganic acidic salts of aminotriazines containing at least 2 amino groups. The preferred aminotriazines are melamine, ammelin and melam, and the salts of these bases can be used, according to the process of the invention, either individually or as a mixture.



   The condensation is generally carried out by the action of heat on mixtures of the aldehyde and the aminotriazine salt, preferably in the presence of water or aqueous solvents.



   If desired, the aqueous solvents can be used in an amount sufficient to completely bring the raw materials and the resulting condensation product into dilute solution.



   In this case, one can directly prepare low viscosity solutions infinitely miscible with water and which retain these properties for several days or weeks, but which exhibit the remarkable property that simply by evaporation of the solvent, coin- For example, by drying at room temperature, the condensation product is deposited as an irreversible and highly insoluble infusible resin. @

 <Desc / Clms Page number 2>

 
In a second case, reduced amounts of water or aqueous solvents can be used, for example by condensing the salt in formaldehyde at 40% concentration and without any other diluent.

   Solutions of the condensation product are then obtained which gelatinize with great rapidity, often at or about the time of the dissolution of the salt, to give resinous masses which harden in air at room temperature. . When working by this method with some of the more easily soluble salts, it is possible to stop the condensation of these undiluted solutions by rapid cooling as soon as a clear solution is obtained and then to dilute the product. condensation to any desired degree. The resulting dilute solutions have properties comparable to those obtained by the previous process. However, in general, it is preferable to follow the two procedures described separately depending on the application of the products in view.



   In a third case, a solid polymer of formaldehyde is used in admixture with one or more of the specified aminotriazine salts and a feature of the invention is to provide a highly reactive mixture in the form of an extra-dry powder. which can be stored in store at ordinary temperatures, but which can then be reacted with heat, together if desired with the application of pressure, to effect the condensation of its constituents, or that the This can be dissolved in water or in aqueous solvents by the application of heat, the mixture thus being condensed to give solutions of the condensation product or resinous masses by the methods described above.



   The ratio of formaldehyde to aminotriazine salt can be varied within very wide limits. In general, at least two molecules of aldehyde will be used per molecule of salt, and 3 to 6 molecules have been found to give the best results for most applications. However, for some applications and in the case of salts which are extremely insoluble in water, much larger proportions can be used. In preparing dilute solutions of the condensation products, for example, increasing the proportion of formaldehyde contributes, as well as increasing the dilution, to the stability and possible shelf life of the solutions.

   Formaldehyde exhibits the characteristics of an aqueous solvent and the proportion of formaldehyde which can be used is in no way limited to that capable of being fixed in the condensates.



   Dilute solutions of the condensation products are particularly suitable for use as impregnating syrups. They can be used with great advantage with cellulosic material of various kinds, for example for the impregnation of pastry or paper in papermaking processes by addition at the mill or by sizing the web of the web. of paper, as well as for the preservation of timber by impregnating logs or freshly peeled veneer sheets, the resinous condensation product remaining indissolubly bound to the substance of the wood after aging or kiln drying and ensuring thus effective protection against decay and pest attack.

   By the addition of alkali to solutions of the condensation products of amino-triazine salts, resinous products capable of being cured by heat can be precipitated directly from the solution. Therefore, it is possible, by impregnation processes, followed or replaced by precipitation processes, to vary the deposit of resin in or on paper or textile fibers at will, so that one can achieve all a variety of sizing, filler and waterproofing effects.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   By reducing the amount of aqueous solvent used in the condensation treatment, one can obtain solutions of moderate viscosity which are prone to gelatinize within hours or days. These solutions can be used as long as they remain fluid for the cold bonding of wood and other porous materials, or they can be treated with fillers, with the addition of plasticizers and. ,, pigments, if one. desired, to give plastic masses which can be shaped or compressed and allowed to stand to harden or harden more quickly by baking. When used as a hot pressing glue, these solutions harden extremely quickly.



   By further reducing the amount of aqueous solvents and thereby increasing the initial concentration of the condensation solution, gelatinization can occur rapidly during the condensation treatment. For example, fillers, pigments and plasticizers can be added to the initial mixture of aminotriazine salt and aldehyde solution, and the mass can then be shaped or compressed by mechanical means. By heating the shaped mass, condensation of the salt and the aldehyde is effected and rapid hardening of the mass occurs.



   Working substantially in the absence of water, a mixture of the formaldehyde polymer with an aminotriazine salt can be used as the base of a hot press glue, with, if desired, the addition of a filler such as wood flour, pigments and a plasticizer, such as glycerin.



   In using solutions of the condensation products as glues, fillers, diluents or thickening agents, such as starches, dextrins and natural gums, may be added if desired.



   Solutions of the condensation product can also be used to form air-drying lacquers which adhere well to porous substrates. Plasticizers and pigments, for example, can be included if desired.



   Although for certain applications the objects of the invention are more easily achieved by the use of preformed aminotriazine salts, it is within the scope of the invention to use mixtures forming salts of an aminotriazine with a organic or inorganic acid to subject them to the operation of condensation with the aldehyde.



   Examples illustrating the invention are given below, the parts indicated being parts by weight: Example 1 (a) .-
17 parts of melamine hydrochloride in 220 parts of water are heated to 80 C, with 25 parts of formaldehyde of a strength of 36%, to produce a clear solution, miscible in all proportions with water, which gives off a slight bluish vapor after standing at room temperature for several days. After allowing to stand for six weeks, an increase in viscosity is observed and after a further period of time the solution gelatinizes.



   A similar mixture is prepared and the solution is boiled in a reflux condenser for 6 hours, then cooled.



  The solution of the condensation product is still miscible in all proportions with water, but gelatinizes in 3 to 4 weeks under ordinary storage conditions.



  Example 1 (b) .-
17 parts of melamine hydrochloride and 50 parts of formaldehyde with a strength of 18% are heated to the boil and promptly

 <Desc / Clms Page number 4>

 ment cooled. A clear solution is obtained which gelatinizes after a few hours at room temperature, for example by allowing it to stand overnight. The freshly prepared solution can be diluted with water to any desired extent and remains stable for increasing periods at increased dilutions * Solutions deposit films of insoluble and infusible transparent resin when left on. dry at room temperature.
 EMI4.1
 



  Example 1 (o) .-
17 parts of melamine hydrochloride and 50 parts of formaldehyde with a strength of 36% are heated to 70 to 80 ° C. with stirring. A clear solution is obtained, which is then rapidly cooled to give a viscous syrup which can be diluted with water to any desired extent; the stability of diluted solutions increases in proportion to the extent of dilution. If the heating to 80 ° C is prolonged, the condensation mixture settles into a solid mass in a few more minutes.



   Solutions prepared as shown in the foregoing examples are suitable for use in the impregnation of pulp by addition to an aqueous suspension of the pulp in the pulp mill, or for the impregnation of paper and pulp. fabrics.



  Example 2 (a).



   17 parts of melamine hydrochloride are stirred with 25 parts of commercial formaldehyde containing 9 parts of CH2O. The mixture is carefully heated to 60-65 ° C., the salt gradually dissolves to a clear or almost clear solution in about 30 minutes. The reaction mixture is subsequently cooled to give a moderately viscous syrup. This syrup can be subdivided to determine its properties as follows:
Part of the solution is left aside in a closed container and after a few hours, for example after standing overnight, it sets, forming a solid resinous mass, transparent and colorless, which cannot be remelted. and which no longer dissolves in water.



   A new part is left to dry in a thin layer at room temperature. A transparent film of resin remains which is no longer soluble in water.



   Another part is diluted in water and found to be completely miscible in all proportions. Dilute solutions remain fluid and miscible with water for extended periods depending on the initial degree of dilution.



   Another part is applied in the form of glue to join layers of wood. After tightening overnight, the component parts are securely bonded and can be shaped. After allowing to stand for two days to dry completely, the seals are resistant to prolonged immersion in hot or cold water.



    Example 2 (b) .-
17 parts of melamine hydrochloride are heated to 80 ° C. with 25 parts of commercial formaldehyde containing 9 parts of CH2O while stirring. A clear solution is obtained which sets almost instantaneously at 80 ° C. to a clear transparent resinous mass.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  Example 3. -
17 parts of melamine hydrochloride, 25 parts of 30% strength formaldehyde, 10 parts of wood flour passing through a 60 mesh sieve and 10 parts of glycerin are kneaded together and then pressed into one. compact mass similar to bakery dough in any desired form. The mass is brought, in any suitable container, to an oven heated to 100 0, where the con-
 EMI5.1
 Densation of the aminotriazine salt with the aldehyde ensues in a short period of time, determined by the thickness of the mass and the heat conduction capacity of the materials.

   We get a solid object
 EMI5.2
 formed that can be further hardened by cooking it in the open atmosphere of the oven or by drying at room temperature. Articles made in this way have good mechanical strength.
 EMI5.3
 l:;. @ ± 1L!: L.úÜ. -
10 parts of melamine sulfate and 70 parts of formaldehyde with a strength of 30% are heated to 80 ° C. with good stirring. A clear solution is obtained in about 20 minutes and it is then cooled * The solution of the condensation product can be diluted with water to any desired extent and it can be used for the impregnation of paper and textile fibers as desired. of example 1.
 EMI5.4
 



  8In3. $ '. 1-9 parts of inelamine sulfate are heated with 25 parts of formaldehyde from 36% to 80 ° with vigorous stirring. In about 20 minutes a clear solution is obtained which then sets almost instantaneously to a solid resinous mass in the manner of Example 2 (b).



    Example 5.-
11 parts of melamine oxalate, 25 parts of water and 50
 EMI5.5
 parts of formaldehyde are heated with vigorous stirring to 80 c. The salt gradually dissolves into a clear solution which remains stable and miscible with water for several hours at room temperature, but which sets to a gelatinous mass if left to stand overnight.
 EMI5.6
 



  Iliß 3. $ ua.



  17 parts of methyl formate, 25 parts of 36% strength formaldehyde and 220 parts of water are heated to 60 ° C. to give a clear solution in a few minutes. Part of this solution, which is continued to heat up to the boiling point, gelatinizes rapidly. The remainder is cooled to give a slightly viscous wing solution, which can be used for the impregnation of cellulosic materials. The solution sets overnight to form an opaque white mass.
 EMI5.7
 



  EXElI9B1.Li:Qh - 17 parts of methylamine formate and 50 parts of 36% formaldehyde are heated to 60 0. A clear solution is obtained after about 5 minutes and, continuing to heat 1 to 2 minutes. , a transparent solid resinous massa *
 EMI5.8
 SsaSBieJjL =
13 parts of melamine acetate and 25 parts of 36% formaldehyde are heated to 50 C. A clear solution is rapidly obtained which is miscible with water in all proportions * @

 <Desc / Clms Page number 6>

 
A sample was diluted with about 4 times its weight of water and boiled; the solution set in a clear jelly in about 1 minute *
The rest was continued to heat to 65 ° C. and, within a few minutes, the solution settled into a clear resinous mass.



     Free 8 (a) .- 9 parts of melamine sulfite, 25 parts of 36% formaldehyde and 25 parts of water are heated to 60 C. As soon as a clear solution is obtained, allow the solution to cool. . It remained stable for several days, but eventually settles into a clear jelly.



   Example 8 (b) .-
A solution is prepared in the proportions given in Example 8 (a), but heated directly to the boiling point and then cooled. The solution is clear and capable of being diluted in all proportions with water, but on allowing it to stand overnight it sets to a clear solid resinous mass.



     Example 8 (c) .-
9 parts of melamine sulphite are dissolved in 25 parts of 36% formaldehyde by heating to 60-65 C. Just as a clear solution of the salt is obtained, the liquid sets into a clear resinous mass.



    Example-94
300 parts of finely ground melamine hydrochloride are thoroughly mixed with 200 parts of paraformaldehyde to produce a highly reactive dry powder which keeps well in store.



   Example 9 (a) .-
50 parts of the above mixture and 200 parts of water are heated to the boiling point to give a clear or nearly clear solution, which is then cooled. The solution has properties generally comparable to solutions prepared as in Example 1. On continuing to heat, it quickly gelatinizes; on drying at room temperature it gives clear films of insoluble resin; over time, at room temperature, it sets into a clear resinous mass. The solution can be used for the impregnation of pulp or paper and other cellulosic materials, as described above.



   Example 9 (b) .-
15 parts of the mixture are dispersed uniformly in an ordinary starch paste glue, such as used for making cardboard or wood veneer, and prepared by cooking 10 parts of cassava flour with 50 parts of water and cooling the dough. The tacky mixture gives a very good water resistant bond in wood veneer, plywood making and other gluing operations when hot pressed for 5-10 minutes, approx. 90 c.


    

Claims (1)

- R E S U M E- La présente invention à.pour objet : 1 ) Un procédé de fabrication de produits de condensation résineux, consi@tant à faire réagir de la fermaldéhyde ou un <Desc/Clms Page number 7> de ses polymères avec un sel acide organique ou un sel acide inor- ganique d'une aminotriazine contenant au moins deux groupes amino. - ABSTRACT- The present invention relates to: 1) A process for making resinous condensation products, consisting of reacting fermaldehyde or a <Desc / Clms Page number 7> of its polymers with an organic acid salt or an inorganic acid salt of an aminotriazine containing at least two amino groups. 2 ) Dans un tel procédé, les caractérietiques supplémentaires suivantes, appliquées, séparément ou en combinaisons entre elles, à la caractéristique fondamentale : a) l'aminotriazine est de la mélamine, de l'amméline ou du méla- me, séparément ou en mélanges; b) la condensation est effectuée par l'action de chaleur; c) la condensation est effectuée en présence d'eau ou d'un sol- vant aqueux; d) il y a initialement suffisamment d'eau ou de solvant aqueux, ou il en est ajouté ensuite suffisamment, pour produire une solution diluée; e) une quantité restreinte d'eau ou de solvant aqueux est pré- senta de façon que la gélatinisation s'effectue facilement; f) le sel d'aminotriazine et un polymère solide de formaldéhyde sont mélangés pour fournir un mélange fortement réactif, qui est ensuite traité pour effectuer la condensation; 2) In such a process, the following additional characteristics, applied, separately or in combinations with each other, to the basic characteristic: a) the aminotriazine is melamine, ammelin or melamine, separately or in mixtures ; b) the condensation is carried out by the action of heat; c) the condensation is carried out in the presence of water or an aqueous solvent; d) there is initially sufficient water or aqueous solvent, or is subsequently added, to produce a dilute solution; e) a small amount of water or aqueous solvent is present so that gelatinization takes place easily; f) the aminotriazine salt and a solid polymer of formaldehyde are mixed to provide a highly reactive mixture, which is then treated to effect condensation; g) on utilise de 3 à 6 molécules de formaldéhyde par molécule du sel; h) au lieu d'introduire dans la réaction un sel d'aminotriazine déjà formée on introduit les constituants formant le sel; 3 ) A titre de produits industriels nouveaux, les produits de condensation résineux préparés ou produits par un procédé tel que décrit à l'un des alinéas précédents ou un équivalent chimique d'un tel procédé* 4 ) Un mélange fortement réactif d'un sel d'acide organique ou d'acide inorganique d'une aminotriazine contenant au moins deux groupes amino avec un polymère solide de formaldéhyde. g) 3 to 6 molecules of formaldehyde are used per molecule of the salt; h) instead of introducing into the reaction an aminotriazine salt already formed, the constituents forming the salt are introduced; 3) As new industrial products, resinous condensation products prepared or produced by a process as described in one of the preceding paragraphs or a chemical equivalent of such a process * 4) A highly reactive mixture of an organic acid or inorganic acid salt of an aminotriazine containing at least two amino groups with a solid polymer of formaldehyde. 5 ) Un procédé de précipitation de produits résineux de solu- tions de produits de condensation résineux tels que décrits au paragraphe 3 ) ci-dessus, par addition d'un alcali. 5) A process for precipitating resinous products from solutions of resinous condensation products as described in paragraph 3) above by addition of an alkali. 6 ) Un procédé d'imprégnation de matières fibreuses, d'assem- blage de matières par collage, de production de laques ou de pro- duction d'objets conformés, en utilisant des produits de condensa- tion résineux tels que décrits au paragraphe 3 ) ci-dessus* 7 ) Un mode d'application du procédé selon le paragraphe 6 ), dans lequel des charges, diluants, matières colorantes et/ou plas- tifiants sont incorporés dans les produits de condensation* 8 ) L'application à la fabrication du papier de procédés d'imprégnation de la pâte ou du papier avec les produits de con- densation tels que décrits au paragraphe 3 ) ci-dessus. <Desc/Clms Page number 8> 6) A process for impregnating fibrous materials, assembling materials by gluing, producing lacquers or producing shaped articles, using resinous condensation products as described in paragraph 3 ) above * 7) A mode of application of the process according to paragraph 6), in which fillers, diluents, coloring matters and / or plasticizers are incorporated in the condensation products * 8) The application to papermaking of processes for impregnating the pulp or paper with the condensing products as described in paragraph 3) above. <Desc / Clms Page number 8> Monsieur 1 e Ministre, Nous référant à la. demande de brevet introduite le 18 Octobre 1945 par notre commettante la SOci té dite : BRITISH INDUSTRIEL PLASTICS LIMITED pour : "Procédé de fabrication de produits do condensation résinoux", mus avons l'honneur de vous signaler que les rectifications suivantes devraient être apportées au mémoire descriptif déposa à l'appui de cette demande: Page 1 - ligne 8 - lire: 468.677 au lieu de 468.877. Mr 1 e Minister, Referring to the. patent application filed on October 18, 1945 by our principal the Company known as: BRITISH INDUSTRIEL PLASTICS LIMITED for: "Manufacturing process of resinous condensation products", we have the honor to inform you that the following corrections should be made to the brief description filed in support of this request: Page 1 - line 8 - read: 468.677 instead of 468.877. Page 5 - ligne 2 de l'Exemple 3, lire,, 36 % eu lieu de 30 % Nous vous prions de bien vouloir faire annexer la présente lettre rectificative au dossier de la demande de brevet pour valoir comme de droit et pour qu'une copie en soit jointe à toute copie du brevet qui sera délivrée. Page 5 - line 2 of Example 3, read ,, 36% instead of 30% We kindly ask you to have this letter of amendment attached to the patent application file for legal validity and for a copy to be attached to any copy of the patent to be granted. Avec nos remerciements anticipés, veuillez agrfer, Monsieur le Ministre, l'assurance de notre très haute considé-. ratio n. With our anticipated thanks, please accept, Mr. Minister, the assurance of our highest consideration. ratio n.
BE460797D BE460797A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE460797A true BE460797A (en)

Family

ID=113585

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE460797D BE460797A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE460797A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2618789A1 (en) PROCESSES FOR THE PREPARATION OF UREE-FORMALDEHYDE RESINS, BINDER AND LINKED LIGNOCELLULOSIC MATERIAL COMPRISING A RESIN SO PREPARED AND METHOD USING SUCH A RESIN FOR BINDING TWO LIGNOCELLULOSIC SURFACES
BE460797A (en)
BE488166A (en)
WO2021078836A1 (en) Biobased adhesive compositons
BE399105A (en)
BE396975A (en)
CH333528A (en) Aminoplast resinous composition
BE472230A (en)
BE355349A (en)
BE439279A (en)
BE378462A (en)
BE377454A (en)
BE532802A (en)
BE478627A (en)
BE425589A (en)
BE452501A (en)
BE466642A (en)
BE537123A (en)
BE432483A (en)
BE341978A (en)
BE423350A (en)
BE387999A (en)
BE364530A (en)
BE419931A (en)
BE519383A (en)