BE413603A - - Google Patents

Info

Publication number
BE413603A
BE413603A BE413603DA BE413603A BE 413603 A BE413603 A BE 413603A BE 413603D A BE413603D A BE 413603DA BE 413603 A BE413603 A BE 413603A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
stops
movement
threaded rod
workpiece
grinding wheel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE413603A publication Critical patent/BE413603A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23FMAKING GEARS OR TOOTHED RACKS
    • B23F5/00Making straight gear teeth involving moving a tool relatively to a workpiece with a rolling-off or an enveloping motion with respect to the gear teeth to be made
    • B23F5/02Making straight gear teeth involving moving a tool relatively to a workpiece with a rolling-off or an enveloping motion with respect to the gear teeth to be made by grinding
    • B23F5/08Making straight gear teeth involving moving a tool relatively to a workpiece with a rolling-off or an enveloping motion with respect to the gear teeth to be made by grinding the tool being a grinding disc having the same profile as the tooth or teeth of a rack

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Grinding Of Cylindrical And Plane Surfaces (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D'INVENTION 
La présente invention est relative à une machine à rectifier les engrenages droits à denture cylindrique et à denture hélicoïdale, dans laquelle la roue d'engrenage qui doit être rectifiée exécute un mouvement de roulement dans le sens direct et rétrograde par rapport à une moule de rectification animée d'un mouvement de va-et-vient rectiligne dans le sens de la longueur des dents ou dans la direction de la pente des dents, l'épaisseur de la moule, mesurée sur le cercle primitif de l'engrenage, étant inférieure à l'intervelle compris entre deux dents sur ce cercle primitif. 



   Dans ces machines à rectifier connues, on amène un flanc d'un intervalle entre deux dents au contact de la meule à rectifier, on le rectifie complètement dans un sens au moyen d'un mouvement de roulement exécuté par la roue à tailler, cette roue subissant, pour obtenir lemouvement de roulement, une translation rectiligne et en même temps une rotation dans le sens convenable.

   Pour amener le second 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 flane du même intervalle de la denture à portée de la meule à rectifier, la translation rectiligne de la roue est temporairement interrompue avant que commence le mouvement de roulement en sens contraire, et on ne communique à cette roue qu'un mouvement de rotation d'une valeur telle que le second flanc du même intervalle de la denture vienne à portée de la meule à rectifier, et ensuite s'effectuent le mouvement de roulement de sens contraire et la rectification complète du second flanc. 



   La présente invention réalise un dispositif à l'aide duquel il est possible de donner au simple mouvement de rotation imprimé à la roue, avant que commence le mouvement de roulement, une valeur ou amplitude telle que l'on tienne compte des changements que subit, du fait de l'usure de la meule, la différence entre l'épaisseur de cette meule et la largeur de l'intervalle entre   deux:   dents, et que d'autre part le jeu inutile soit supprimé dans les mouvements de renversement de marche de la transmission. 



   La présente invention consiste essentiellement en ce qu'une tige filetée ou un dispositif analogue provoquant le mouvement rectiligne de   va-et-vient   de la pièce à usiner et entrainé en même temps qu'une transmission qui fait tourner la pièce à usiner dans le sens du mouvement de roulement momentané, peut se déplacer librement entre des butées réglables, de telle sorte que la tige filetée ou le dispositif analogue puisse, à chaque changement de sens du   mouvement,exécuter   une course à vide réglable d'une longueur telle que le jeu inutile soit supprimé et que la transmission qui fait tourner la pièce à usiner et qui continue de tourner pendant la course à vide amène le second flanc de l'intervalle de denture à travailler à portée de la meule à rectifier. 



   'Afin de pouvoir régler selon les conditions du moment l'importance de la course à vide lors du changement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de sens aux deux .extrémités du mouvement de roulement, le dispositif est constitué, selon la présente invention, de manière que les butées qui limitent la course à vide de la tige filetée ou du dispositif analogue soient réglables indépendamment l'une de l'autre pour les deux mouvementsde changement de sens ou de renversement de marche de la pièce à usiner. 



   Selon la présente invention, la tige filetée qui déplace le chariot porte-pièce suivant une direction rectiligne peut être munie de butées qui limitent l'importance ou amplitude momentanée du mouvement ou de la course à vide de litige filetée entre des manchons servant de paliers ou de butées, la disposition étant telle qu'on puisse régler soit ces manchons, soit les butées qui se trouvent sur la tige filetée, soit à la fois ces manchons et les butées. On a observé qu'il est avantageux d'utiliser une disposition dans laquelle les manchons de palier ou de butée munis d'un filetage extérieur sont clavetés glissants dans des roues nélicoldales constituées sous la forme d'écrous et qui peuvent être tournées indépendamment l'une de l'autre au moyen de volants. 



   Sur le dessin annexé, la machine suivant la présente invention est représentée dans une forme d'exécution indiquée à titre d'exemple. 



   La fig. 1 est une vue de face qui montre les parties intéressantes de la machine. 



   La fig. 2 est une vue de côté correspondante. 



   Les fig. 3 et 4 sont des coupes horizontales suivant la ligne I-I de la fig. 2, ces coupes montrant les différentes pièces dans différentes positions. 



   Sur le bâti 1 de la machine peut se déplacer, dans une direction rectiligne, un chariot 2 qui porte un plateau circulaire tournant 3. Sur ce plateau se trouve un axe vertical 4 qui sert à bloquer la roue à rectifier r. La meule de rectification 5 qu'on animé, d'une manière appropriée, d'un mouvement de rotation, tourne sur un chariot 6 (fig. 2) animé 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 d'un mouvement de translation ectiligne ascendant et descendant dans un guidage 7. Le guidage 7 peut, lorsqu'on usine des roues à denture hélicoïdale, être orienté obliquement suivant l'angle de pente de la denture, comme l'indique par exemple, par une ligne en pointillé, la fig. 1. 



   Ainsi que le montrent les fig. 3 et 4, l'épaisseur de la meule 5, mesurée sur le cercle primitif de la roue à rectifier, est inférieure à la largeur de l'intervalle entre denx dents sur ce cercle primitif. 



   En vue d'obtenir le mouvement de roulement dans le sens direct et rétrograde pour la roue r, il a été prévu une tige filetée 9 qui pivote dans le carter 8 de la transmission de la machine et qui est en prise avec un écrou 10 qui se trouve sur le chariot 2. La tige filetée 9 est entrainée, au moyen des roues d'engrenage 11 et   12;'par   un arbre de commande 13. Cet arbre de commande 13 entraine simultanément, au moyen des roues d'engrenages 14, 15, 16 et 17, un arbre 18 qui fait tourner une vis sans fin 19 clavetée glissante sur cet arbre 18. Cette vis sans fin engrène avec une roue   hélicoidale   20 reliée au plateau circulaire 3. 



   Par la translation longitudinale et la rotation simultanée, dans le sens convenable, de la roue r, on obtient que le cercle primitif a de la roue (fig. 3) roule sur une droite b-c dans un sens ou dans l'autre, tandis que le flanc de denture correspondant roule sur la meule 5 comme sur la dent correspondante d'une crémaillère immobile. 



   On obtient la concordance entre le mouvement de translation longitudinal, nécessaire pour le mouvement de roulement dans le cas d'un cercle primitif de diamètre déterminé et le mouvement de rotation simultané du plateau, à l'aide des roues d'engrenage 14,15, 16 et 17 qui correspondent au diamètre du cercle primitif considéré. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La partie lisse 91 de la tige filetée 9 comporte deux collets 26 et 261 et pivote, dans le carter 8 de la transmission, dans   d'eux   manchons 21 et   211   que des ressorts ajustés 22 empêchent de tourner, mais qui peuvent être déplacés longitudinalement dans le carter. A cet effet, les manchons 21 et 211 sont munis sur la surface extérieure d'un filet fin, et sur chaque manchon a été passée une roue hélicoïdale 23 et 231 constituée sous la forme d'un écrou. Ces deux roues   hélicoidales   tournent dans le carter de la transmission de façon à ne pas pouvoir subir de translation, et avec chacune d'elles engrène une vis sans fin 24 et 241. Les vis sans fin peuvent être tournées au moyen des volant 25 et 251. 



   Le dispositif décrit fonctionne de la manière suivante ;
Lors de la rectification du flanc d pendant laquelle ce flanc est en contact avec le flanc e de la meule 5 (fig.3), le chariot 2 est déplacé dans le sens de la flèche    et   on fait tourner le plateau 3 dans   le   sens de la flèche A1. 



  Le mouvement du chariot dans le sens de la flèche A, obtenu par la rotation de la tige filetée 9, suppose que le collet 26 s'applique fortement contre la surface d'extrémité extérieure du manchon 21 bloqué dans sa position par le filetage. Le collet 261 par contre est écarté pendant 'ce temps d'une quantité réglable de la surface d'extrémité extérieure du manchon 261. 



   Dès que le mouvement de roulement dans le sens des flèches % et A1 est terminé, s'effectue un changement de marche automatique de la machine qui peut être obtenu d'une manière connue au moyen d'organes d'entrainement réglables. 



  Par ce changement de marche, les sens de rotation del'arbre d'entraînement 13 et par conséquent celui de la tige filetée 9 et de l'arbre 18 de   la 'vis   sans fin est changé de telle sorte que le chariot 2 peut être déplacé dans le sens de la flèche B 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   (fig.   4) et que le plateau circulaire 3 peut être tourné dans le sens de la flèche B1. Mais comme le collet 261 ne bute   @as   et qu'il est au contraire éloigné d'une distance x de la face d'extrémité du manchon 211 qui est bloqué dans sa position au moyen d'un filet, la tige filetée 9 - 9 1 commencera d'abord, lors du changement du sens de rotation, par se déplacer librement de la longueur x jusqu'à ce que le collet 261 vienne s'appliquer contre le manchon 211.

   Pendant ce mouvement ou cette course à vide que la tige filetée 9-91 exécute sur la longueur de la distance x, l'arbre 18 a toutefois tourné le plateau 3 avec la roue r de la quantité correspondante x mesurée sur le cercle primitif a de la roue et dans lesens de la flèche B1. Dès que le collet 261 est venu s'appliquer contre le manchon, la translation du chariot dans la direction de la flèche B commence ainsi que le mouvement de roulement de la roue r, au cours duquel le cercle primitif a de la roue roule sur la droite c-b tandis que le flanc f de la denture roule contre le flanc de la meule 5.

   Lors du changement de sens de ce mouvement de roulement se produisent les fonctions correspondantes, par le fait que la tige filetée 9-91 exécuté un mouvement ou une course à vide jusqu'à ce que le collet 26 vienne buter contre la surface d'extrémité extérieure du manchon 21. 



   Dans l'exemple représenté, on fait varier la distance h qui sépare les surfaces d'extrémité   rextérieures   des manchons 21 et 211 l'une de l'autre en faisant tourner les vis sans fin 24 et 241 au moyen des volants 25 et 251. 



  -Un déplacement longitudinal du manchon 21 a pour conséquence un déplacement de même grandeur du point d'extrémité de la longueur de déplacement x qui se trouve du côté opposé au carter 8 de la transmission et qui se reporte sur la droite b-c, tandis qu'un déplacement longitudinal du manchon 211 provoque un déplacement de même grandeur du point d'extrémité du trajet x qui est orienté vers le carter 8. Par conséquent, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 à l'aide du volant 25, on modifie la position du flanc de denture par rapport au flanc e de la meule, et au moyen du volant 251 on modifie la position du flanc de denture f parrapport au flanc g de la meule. 



   Avec le dispositif conformeà la présente invention, il est possible de compenser d'une manière très simple et avec la plus grande précision les différences qui se produiraient du fait du jeu inutile lors du renversement de marche, et en particulier du fait de la variation de l'épaisseur de la meule due à son dressage, et d'obtenir par ce moyen des dentures exactes. On peut obtenir le même effet en modifiant non pas la distance h qui sépare l'une de l'autre les surfaces d'extrémité extérieures des manchons 21 et 211, mais la distance i qui sépare l'un de l'autre les collets 26 et 261, ou en rendant réglables à la fois la distance h et la distance i. 
 EMI7.1 
 



  - R é s u m' é - 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT
The present invention relates to a spur gear grinding machine with cylindrical toothing and helical toothing, in which the gear wheel to be ground performs a rolling movement in the forward direction and downshift with respect to a grinding mold. animated by a rectilinear reciprocating movement in the direction of the length of the teeth or in the direction of the slope of the teeth, the thickness of the mold, measured on the pitch circle of the gear, being less than the interval between two teeth on this primitive circle.



   In these known grinding machines, a side of an interval between two teeth is brought into contact with the grinding wheel, it is completely ground in one direction by means of a rolling movement executed by the wheel to be cut, this wheel undergoing, to obtain the rolling movement, a rectilinear translation and at the same time a rotation in the appropriate direction.

   To bring the second

 <Desc / Clms Page number 2>

 flane of the same interval of the teeth within reach of the grinding wheel, the rectilinear translation of the wheel is temporarily interrupted before the rolling movement begins in the opposite direction, and this wheel is only imparted to this wheel a rotational movement of a value such that the second flank of the same interval of the toothing comes within reach of the grinding wheel to be grinded, and then the rolling movement in the opposite direction and the complete grinding of the second flank take place.



   The present invention provides a device with the aid of which it is possible to give to the simple rotational movement imparted to the wheel, before the rolling movement begins, a value or amplitude such that account is taken of the changes undergone, due to the wear of the grinding wheel, the difference between the thickness of this grinding wheel and the width of the gap between two: teeth, and that on the other hand the unnecessary play is eliminated in the reversing movements of the transmission.



   The present invention essentially consists of a threaded rod or similar device causing the rectilinear reciprocating movement of the workpiece and driven at the same time as a transmission which rotates the workpiece in the direction. momentary rolling movement, can move freely between adjustable stops, so that the threaded rod or the like can, at each change of direction of movement, perform an adjustable empty stroke of a length such that the clearance unnecessary is removed and the transmission which rotates the workpiece and continues to rotate during the empty stroke brings the second flank of the tooth gap to work within reach of the grinding wheel.



   '' In order to be able to adjust the importance of the empty stroke when changing

 <Desc / Clms Page number 3>

 direction at both ends of the rolling movement, the device is formed, according to the present invention, so that the stops which limit the empty stroke of the threaded rod or similar device are adjustable independently of one another for the two movements of change of direction or reversal of the workpiece.



   According to the present invention, the threaded rod which moves the workpiece carriage in a rectilinear direction can be provided with stops which limit the magnitude or momentary amplitude of the movement or of the empty stroke of the threaded dispute between sleeves serving as bearings or of stops, the arrangement being such that it is possible to adjust either these sleeves, or the stops which are on the threaded rod, or both these sleeves and the stops. It has been observed that it is advantageous to use an arrangement in which the bearing or thrust sleeves provided with an external thread are slidably keyed in nélicoldales wheels formed in the form of nuts and which can be independently rotated. one from the other by means of ruffles.



   In the accompanying drawing, the machine according to the present invention is shown in an embodiment indicated by way of example.



   Fig. 1 is a front view which shows the interesting parts of the machine.



   Fig. 2 is a corresponding side view.



   Figs. 3 and 4 are horizontal sections along the line I-I of FIG. 2, these sections showing the different parts in different positions.



   On the frame 1 of the machine can move, in a rectilinear direction, a carriage 2 which carries a rotating circular plate 3. On this plate is a vertical axis 4 which serves to block the wheel to be ground r. The grinding wheel 5, which is suitably driven by a rotational movement, turns on a carriage 6 (FIG. 2) animated.

 <Desc / Clms Page number 4>

 an upward and downward ectilinear translational movement in a guide 7. The guide 7 can, when machining helical toothed wheels, be oriented obliquely according to the angle of slope of the toothing, as indicated for example, by a dotted line, FIG. 1.



   As shown in Figs. 3 and 4, the thickness of the grinding wheel 5, measured on the pitch circle of the wheel to be ground, is less than the width of the gap between denx teeth on this pitch circle.



   In order to obtain the rolling movement in the direct and retrograde direction for the wheel r, a threaded rod 9 has been provided which pivots in the casing 8 of the transmission of the machine and which is engaged with a nut 10 which is on the carriage 2. The threaded rod 9 is driven, by means of the gear wheels 11 and 12; 'by a control shaft 13. This control shaft 13 simultaneously drives, by means of the gear wheels 14, 15, 16 and 17, a shaft 18 which rotates a worm screw 19 sliding on this shaft 18. This worm meshes with a helical wheel 20 connected to the circular plate 3.



   By the longitudinal translation and the simultaneous rotation, in the appropriate direction, of the wheel r, we obtain that the pitch circle a of the wheel (fig. 3) rolls on a straight line bc in one direction or the other, while the corresponding toothing flank rolls on the grinding wheel 5 as on the corresponding tooth of a stationary rack.



   We obtain the agreement between the longitudinal translational movement, necessary for the rolling movement in the case of a pitch circle of determined diameter and the simultaneous rotational movement of the plate, using the gear wheels 14,15, 16 and 17 which correspond to the diameter of the pitch circle considered.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The smooth part 91 of the threaded rod 9 comprises two collars 26 and 261 and pivots, in the housing 8 of the transmission, in their sleeves 21 and 211 which the fitted springs 22 prevent from rotating, but which can be moved longitudinally in the crankcase. For this purpose, the sleeves 21 and 211 are provided on the outer surface with a fine thread, and on each sleeve has been passed a helical wheel 23 and 231 formed in the form of a nut. These two helical wheels rotate in the transmission casing so as not to be able to undergo translation, and with each of them a worm 24 and 241 engages. The worms can be turned by means of the flywheels 25 and 251 .



   The device described operates as follows;
During the grinding of the flank d during which this flank is in contact with the flank e of the grinding wheel 5 (fig. 3), the carriage 2 is moved in the direction of the arrow and the plate 3 is rotated in the direction of arrow A1.



  The movement of the carriage in the direction of arrow A, obtained by the rotation of the threaded rod 9, assumes that the collar 26 is strongly pressed against the outer end surface of the sleeve 21 blocked in its position by the thread. Collar 261, on the other hand, is meanwhile spaced an adjustable amount of the outer end surface of sleeve 261.



   As soon as the rolling movement in the direction of arrows% and A1 is completed, an automatic change of machine speed takes place which can be obtained in a known manner by means of adjustable drive members.



  By this change of direction, the directions of rotation of the drive shaft 13 and therefore that of the threaded rod 9 and of the worm shaft 18 is changed so that the carriage 2 can be moved. in direction of arrow B

 <Desc / Clms Page number 6>

   (fig. 4) and that the circular plate 3 can be turned in the direction of arrow B1. But as the collar 261 does not abut @as and it is, on the contrary, a distance x away from the end face of the sleeve 211 which is blocked in its position by means of a thread, the threaded rod 9 - 9 1 will begin first, when changing the direction of rotation, by moving freely along the length x until the collar 261 comes to rest against the sleeve 211.

   During this movement or this empty stroke that the threaded rod 9-91 performs over the length of the distance x, the shaft 18 has however turned the plate 3 with the wheel r by the corresponding quantity x measured on the pitch circle a of the wheel and in the direction of arrow B1. As soon as the collar 261 has come to rest against the sleeve, the translation of the carriage in the direction of the arrow B begins as well as the rolling movement of the wheel r, during which the pitch circle a of the wheel rolls on the right cb while the flank f of the teeth rolls against the flank of the grinding wheel 5.

   When changing the direction of this rolling movement, the corresponding functions occur, by the fact that the threaded rod 9-91 performs a movement or an empty stroke until the collar 26 abuts against the end surface outer sleeve 21.



   In the example shown, the distance h which separates the rear end surfaces of the sleeves 21 and 211 from one another is varied by rotating the worm screws 24 and 241 by means of the handwheels 25 and 251.



  -A longitudinal displacement of the sleeve 21 results in a displacement of the same magnitude of the end point of the displacement length x which is on the side opposite to the casing 8 of the transmission and which refers to the right bc, while a longitudinal displacement of the sleeve 211 causes a displacement of the same magnitude of the end point of the path x which is oriented towards the housing 8. Consequently,

 <Desc / Clms Page number 7>

 using the handwheel 25, the position of the toothing flank is modified relative to the flank e of the grinding wheel, and using the handwheel 251 the position of the toothing flank f parrapport to the flank g of the grinding wheel is changed.



   With the device according to the present invention, it is possible to compensate in a very simple way and with the greatest precision the differences which would occur due to the unnecessary play during the reversal, and in particular because of the variation of the thickness of the grinding wheel due to its dressing, and thereby obtain exact teeth. The same effect can be obtained by modifying not the distance h which separates the outer end surfaces of the sleeves 21 and 211 from one another, but the distance i which separates the collars 26 from one another. and 261, or by making both the distance h and the distance i adjustable.
 EMI7.1
 



  - Summary -

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1 ) Machine à rectifier les roues d'engrenage droites à denture cylindrique et à denture hélicoïdale, dans laquelle la roue à rectifier exécute un mouvement de roulement dans le sens direct et dans le sens rétrograde par rapport à une meule animé d'un mouvement rectiligne de va-et-vient dans la direction des dents ou de la pente des dents, l'épaisseur de cette meule, mesurée sur le cercle primitif de la roue, étant inférieure à la largeur de l'intervalle de denture sur le cercle primitif, caractérisée par le fait qu'une tige filetée ou un dispositif analogue, provoquant le mouvement rectiligne de va-et-vient de la pièce à usiner, et entrainé en même temps qu'une transmission qui fait tourner la pièce à usiner dans le sens du mouvement de roulement momentané, 1) Spur gear grinding machine with cylindrical toothing and helical toothing, in which the grinding wheel performs a rolling movement in the forward direction and in the retrograde direction in relation to a grinding wheel driven in a rectilinear movement back and forth in the direction of the teeth or the slope of the teeth, the thickness of this grinding wheel, measured on the pitch circle of the wheel, being less than the width of the tooth gap on the pitch circle, characterized by the fact that a threaded rod or the like, causing the rectilinear reciprocating movement of the workpiece, and driven at the same time as a transmission which rotates the workpiece in the direction of momentary rolling movement, peut se déplacer librement entre des butées réglables de façon qu'à chaque renversement du mouvement la tige filetée ou le dispositif analogue puisse exécuter un mouvement à vide réglable et d'une amplitude <Desc/Clms Page number 8> telle que la transmission qui'fait tourner la pièce à usiner et qui continue de tourner pendant ce temps amène le second flanc de l'intervalle de denture à usiner à portée de la meule. can move freely between adjustable stops so that at each reversal of movement the threaded rod or the like can perform an adjustable free movement of an amplitude <Desc / Clms Page number 8> such that the transmission which rotates the workpiece and continues to rotate during this time brings the second flank of the tooth gap to be machined within reach of the grinding wheel. 2 ) Machine suivant 1 caractérisée en outre pr les dispositions suivantes appliquées ensemble ou séparé- ment : a) Les butées qui limitent le mouvement exécuté à vide par la tige filetée ou le dispositif analogue sont réglables indépendamment l'une de l'autre pour les deux mouvements de renversement de marche de la pièce à usiner. b) La tige filetée qui déplace suivant une direction rectiligne le chariot porte-pièce est munie de butées qui limitent la course à vide momentanée de cette tige filetée entre des manchons servant de paliers ou de butées, et par le fait qu'un peut régler soit les manchons servant de paliers ou de butées, soit les butées, soit à la fois les manchons et les butées. 2) Machine according to 1 further characterized by the following provisions applied together or separately: a) The stops which limit the movement carried out when empty by the threaded rod or the similar device are adjustable independently of one another for two reversal movements of the workpiece. b) The threaded rod which moves in a rectilinear direction the workpiece carriage is provided with stops which limit the momentary no-load travel of this threaded rod between sleeves serving as bearings or stops, and by the fact that one can adjust either the sleeves serving as bearings or stops, or the stops, or both the sleeves and the stops. c) Les manchons servant de paliers ou de butées munis d'un filetage extérieur sont montés clavetés glissants dans des roues hélicoïdales, constituées sous la forme d'écrous, qui peuvent être tournées indépendamment l'une de l'autre au moyen de-volants ou de dispositifs analogues. c) The sleeves serving as bearings or stops provided with an external thread are mounted keyed sliding in helical wheels, formed in the form of nuts, which can be turned independently of each other by means of handwheels or similar devices.
BE413603D BE413603A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE413603A true BE413603A (en)

Family

ID=77095

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE413603D BE413603A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE413603A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE413603A (en)
EP0554629B1 (en) Honing machine with expansible tool
EP0860228A1 (en) Apparatus for cutting and/or working tubes
BE532774A (en)
BE445948A (en)
BE355398A (en)
BE462157A (en)
BE499982A (en)
FR2460739A1 (en) Angularly adjustable thread cutting milling wheel - has drum mounted on lathe slide pivotable about its dia. which is aligned with workpiece dia.
BE467424A (en)
BE351863A (en)
BE480275A (en)
BE669834A (en)
BE404197A (en)
CH152308A (en) Lathe for the manufacture of nuts and washers.
CH378648A (en) Device for threading a cylindrical part
BE423585A (en)
CH379231A (en) Generation gear cutting method and gear cutting machine for implementing the method
BE360142A (en)
BE401310A (en)
BE453702A (en)
CH514398A (en) Machine for sharpening tools with helical teeth
CH319458A (en) Gear cutting machine by generation
BE369355A (en)
CH500027A (en) Automatic machine for manufacturing steel wire springs