BE377344A - - Google Patents

Info

Publication number
BE377344A
BE377344A BE377344DA BE377344A BE 377344 A BE377344 A BE 377344A BE 377344D A BE377344D A BE 377344DA BE 377344 A BE377344 A BE 377344A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gas
reaction
pressure
heating
gases
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE377344A publication Critical patent/BE377344A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07CACYCLIC OR CARBOCYCLIC COMPOUNDS
    • C07C2/00Preparation of hydrocarbons from hydrocarbons containing a smaller number of carbon atoms
    • C07C2/76Preparation of hydrocarbons from hydrocarbons containing a smaller number of carbon atoms by condensation of hydrocarbons with partial elimination of hydrogen

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Physical Or Chemical Processes And Apparatus (AREA)
  • Organic Low-Molecular-Weight Compounds And Preparation Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  PROCEDA DE CONVERSION D'HYDROCARBURES ALUHATIQUES ,PHINC 1- PALEMENT JE   METHANE,     !,:Il     PRODUITS     DE   VALEUR. 



   On a cherché bien des fois à transformer en composés facilement utilisables en pratique, les hydrocarbures aliphatiques gazeux obtenus en grandes quantités sous forme ue sous-produits dans   l'industrie.   La difficulté particu-   lière   de la réalisation de cette   transformution   consiste en oe qu'il se forme, aux hautes températures qu'il faut utiliser, des produits de décomposition ou des composés de natures diverses capables de réagir les uns sur les autres en formant à leur tout les composés les plus divers, ces produits de décomposition ou composés se forment en quanti- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tés différentes suivant les températures et les durées de chauffage appliquées.

   Alors qu'il faut des températures très élevées pour la dissociation des hydrocarbures de départ, dissociation qui a lieu avec une absorption de chaleur considérable, le reste de la conversion est souvent accompagné d'un fort dégagement de chaleur. Il en résulte directement qu'il est très difficile d'obtenir en grandes quantités des composés bien définis lorsque les réactions de dissociation du méthane et de traitement ultérieur des corps intermédiaires, d'abord obtenus, ont lieu simultané- ment et parallèlement dans une même enceinte. 



   Ce qui est surtout gênant, c'est que les corps   produitspar   la dissociation des hydrocarbures aliphatiques ont une tendance prononcée à se décomposer définitivement pour donner les éléments constitutifs qui sont le carbone et l'hydrogène.On cherche en tout cas à éviter que la réac- tion ne se déroule de cette façon, car le carbone et l'hy- drogène qui se produisent ont par eux-mêmes une valeur in- dustrielle moins grande que celle des hydrocarbures que l'on cherche à obtenir. En outre, il faut s'opposer à la séparation du carbone pour éviter une surchauffe locale, parce que de petites quantités de carbone séparées pourraient déjà produire par catalyse une réaction se déroulant de façon indésirable. 



   On a trouvé qu'on peut transformer les hydrocar- bures aliphatiques saturés ou non en composés de valeur, avec un rendement élevé, en effectuant en deux phases dif- férentes la dissociation des hydrocarbures de départ et le traitement des produits de décomposition ou composés inter-   médiaires ainsi   produits . On réussit ainsi de façon simple, par la séparation des deux réactions qui exigent des quan- tités de chaleur totalement différentes, à éviter la décom- position des radicaux ou des composés intermédiaires formés 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'abord avec séparation de carbone et d'hydrogène. Par un chauffage de courte durée, on obtient dans la première phase une dissociation très complète des hydrocarbures de départ. 



  Le mélange gazeux ainsi formé est ensuite soumis, à des températures sensiblement plus basses, à des conditions de réaction telles que les produits de décomposition ou composés intermédiaires produits dans la première phase 
 EMI3.1 
 CJO comliltiniit entre nux ou uvnc: d'uutrclJ rnutiù:t'0r.J. Daou lutz deuxième phase, qui est presque toujours accompagnée d'un important dégagement de chaleur, un refroidissement a lieu de façon appropriée. Les mélanges finalement obtenus sont traités comme d'habitude pour obtenir les produits de la réaction. Comme les composés cherchés peuvent déjà être séparés presque toujours par un simple refroidissement ou par les méthodes de condensation usitées par ailleurs, il est facile de les extraire du mélange de réaction.

   Leur élimination peut toutefois avoir lieu aussi par absorption au moyen de liquides appropriés, par adsorption, par   exem-   ple au moyen de corps de grande surface ou d'une autre façon appropriée. Les hydrocarbures de départ encore contenus dans le gaz résiduel ou les autres hydrocarbures dont le traitement   ultérieur    paraît utile pour obtenir les produits désirés, peuvent être réintroduits dans l'opération de traitement. Comme il se produit en outre dans bien des cas de grandes quantités d'hydrogène pendant la dissociation des hydrocarbures de départ, il est utile que le gaz résiduel soit débarrassé plus ou moins complètement de l'hydrogène avec lequel il est mélangé.

   On peut utiliser à cet effet les méthodes usuelles, le refroidissement à basse tempé- rature ou l'élimination par des réactions chimiques, par exemple l'hydrogénation. 



   En général les hydrocarbures aliphatiques peuvent être traités par ce procédé. Ce dernier s'applique princi- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 palement au méthane pur ou étendu, comme celui qui est ob- tenu sous forme de sous produit dans les opérations indus- trielles les plus diverses. On peut utiliser aussi des   rnélan-   Ses de méthane avec ses homologues, avec de l'éthylène ou ses homologues, de l'hydrogène, de l'azote ou d'autres corps. 



  Les hydrocarbures de départ peuvent aussi être des homologues du méthane ainsi que de l'éthylène et ses homologues sépa- rément ou mélangés de façon quelconque entre eux. 



   Le chauffage des gaz à utiliser dans la première phase peut avoir lieu par une combustion de gaz ou par chauf. fage électrique, le gaz ou   l'air   de combustion ou les deux pouvant être préalablement chauffés par un procédé à régé- nérateur ou à récupération. Pour le chauffage au gaz, il convient de prendre de l'oxygène ou des gaz riches en oxy- gène au lieu d'air pour brûler les gaz de chauffage. Les hautes températures nécessaires peuvent ainsi être pro- duites plus rapidement. On peut prendre aussi les mesures usuelles en vue de la transmission de la chaleur et d'une économie de chaleur dans la réalisation de la première ainsi que de la deuxième phase du procédé. 



   Lorsque le chauffage a lieu au gaz dans la   premiè-   re phase de réaction il est utile, en particulier, lorsque les réactions ont lieu sous une dépression, d'effectuer également le chauffage sous une dépression . On évite ainsi des passages nuisibles du gaz.-La dépression peut aller jusqu'à 1/10 d'atmosphère ou même au-dessous. Les chambres de réaction et les chambres de chauffage peuvent être dans le voisinage les unes des autres, d'une façon quelconque. 



  Dans l'évacuation du gaz de la réaction ainsi que du gaz de chauffage, la chaleur peut être récupérée par un pro- cédé à régénération ou à récupération. 



     Le   dispositif pour la réalisation du procédé peut être constitué par exemple, par des échangeurs de chaleur 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 à deux chambres fonctionnant à régénération ou à récupéra- tion. Dans les dispositifs servant à effectuer la réaction, on peut appliquer uno dépression de valeur quelconque, la même dépression étant maintenue approximativement dans les chambres servant au chauffage et à la conversion. Dans cer- tains cas on a reconnu qu'il est utile de maintenir dans la chambre de réaction une pression un peu plus élevée que dans la chambre de chauffage. On empêche ainsi sûrement tout mélange du gaz de réaction avec le gaz de chauffage, tandis que les passages éventuels du gaz de réaction sont pratiquement sans importance quant aux rendements.

   Le règla- ge de la pression est de préférence automatique pour les deux chambres. Quant à la matière première servant à faire les cloisons entre les chambres, on a reconnu qu'une matière céramique réfractaire se prête particulièrement bien à cet usage. La perméabilité de ces cloisons au gaz, perméabi- lité qui se fait sentir après un usage prolongé aux hautes températures, n'est pas nuisible, une même pression étant maintenue approximative dans les deux chambres. On a reconnu qu'il est particulièrement utile, dans la réalisa- tion de la mesure qui vient d'être décrite, d'effectuer la combustion en présence de matières ayant une activité cata- lytique. 



   La fig. 4 montre un appareil pour la réalisation de la première phase de réaction de la dissociation des hydrocarbures de départ ou des mélanges qui en contiennent 
 EMI5.1 
 'OU compo- pour obtenir les produits de décomposition/à soumettre se a un traitement   ultérieur,   cet appareil convient particulière rement bien pour la conversion de méthane ou de mélanges gazeux contenant du méthane en acétylène ou en mélanges contenant de l'acétylène. L'appareil représenté n'est qu'un exemple de réalisation d'un échangeur de chaleur à deux cham- bres. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Dans le dispositif représenté, il se produit une accumulation de la chaleur ainsi que des gaz des fumées qui s'échappent et des mélanges gazeux de réaction continuel- lement traités. Un bloc,4 comportant des perforations longi- tudinales et des perforations transversales sert de cham- bre de réaction . Le gaz de réaction traverse les perfora- tions longitudinales, tandis que les perforations transver- sales indiquées par les traits transversaux interrompus servent pour le gaz de chauffage. Un récupérateur 8 fait suite aux perforations longitudinales du bloc de chaque côté, tandis que la chaleur des fumées sortant de la chambre d'allumage 5 est retenue dans les récupérateurs 9. 



   Le dispositif représenté comporte en outre l'ar- rivée 1 du gaz combustible. Il est agencé en vue d'un fonc- tionnement alternatif. Ce-fonctionnement est assuré au moyen des robinets de changement 2 qui sont destinés à l'aspiration des fumées et à l'arrivée de l'air, ainsi   que par les   robinets de   changement, 3   qui sont destinés à l'aspiration et à l'arrivée des gaz de la réaction. En ou- tre, l'appareil comporte les dispositifsde réglage de la pression 10 pour la chambre de combustion, ainsi que les dispositifs de réglage de la pression 11 pour la chambre de réaction. 12 est une machine à aspirer les fumées et 13 une machine à aspirer le gaz de réaction. 14 est la sortie du gaz de réaction et 15 la sortie des fumées. 



   Le fonctionnement de l'appareil est le suivant. 



  Après un réglage convenable des robinets de changement 2 on fait entrer de l'air dans la chambre   d'allumage 5   par une arrivée 10 et par son récupérateur 9, les quantités nécessaires de gaz combustible étant introduites simultané- ment   par l'arrivée 1   dans la chambre d'allumage 5. La com- bustion des gaz a lieu dans les perforations transversales du bloc de réaction, la chaleur nécessaire à la réaction 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 étant transmise aux gaz de réaction qui circulent dans les perforations longitudinalas. Les fumées sortant des perfora- tions transversales entrent dans le récupérateur opposé, après avoir traversé l'autre partie de la chambre d'allumage, et elles sont extraites de l'appareil au moyen de la machine à aspirer les fumées. 



   Après une manoeuvre convenable des robinets de chan- gement 3, le gaz de réaction est introduit simultanément 
 EMI7.1 
 l ' rI J' l'ma Llori (1(,11-y l' ( ) 1) Í Il (' t. :: f't 11 <l : mu 1 ror'up6t''ut'"tur correspondant 8. Il en sort pour entrer dans les perforations longitudinales du bloc 4 où la conversion a lieu à l'aide de la chaleur provenant des gaz combustibles. La chaleur du gaz de réaction qui sort est ensuite accumulée dans le récupéra- teur 8 qui se trouve en face. Le gaz de réaction est extrait au moyen de la machine à aspirer 13. 



   On peut changer à volonté le sens de circulation du gaz combustible et du gaz de réaction. On effectue ce changement par exemple lorsque les récupérateurs nouvelle- ment chauffés ont absorbé assez de chaleur. Le changement de sens pour le gaz de réaction et le gaz combustible peut avoir lieu en même temps ou à des moments différents et dans des périodes différentes. 



   Dans l'exemple choisi on introduit le gaz combus- tible par l'arrivée 1 et l'air par l'arrivée 10. Toutefois, le gaz combustible peut aussi entrer en 10 et l'air en 1. 



  En outre les récupérateurs 9 qui peuvent servir simultanément lorsqu'ils sont convenablement divisés, pour chauffer de l'air et du gaz combustible, d'autres quantités de gaz com- bustible ou d'air pouvant être introduites en 1. Dans ce der- nier cas l'arrivée supplémentaire d'air ou de gaz combustible en 1 peut aussi être complètement supprimée. 



   Il convient de faire servir la chaleur du gaz de réaction à la production de vapeur. Il est également utile 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de faire servir la chaleur du mélange gazeux obtenue dans la première phase à maintenir les températures dans la deuxiè- me phase de la réaction. La réalisation de cette dernière exige un réglage particulièrement soigné de la chaleur. On obtient ce résultat principalement en montant des parois froides en face des parois chaudes, pour obtenir une évacuation assez rapide de la chaleur en excès. On a constaté qu'on obtient une disposition particulièrement pratique lorsque les parois relativement froides sont constituées par des faisceaux tubulaires ou des dispositifs analogues remplis d'eau à une température quelconque, le cas échéant d'eau bouillant sous pression.

   Au lieu d'eau on peut prendre tout autre liquide approprié, ce liquide pouvant être utilisé bouillant sous une pression élevée, normale ou réduite. On a reconnu en outre, qu'il est utile de choisir la   tempéra-   ture d'entrée des mélanges gazeux contenant les radicaux ou composés intermédiaires formés d'abord, de façon que la forma- tion, accompagnée d'un dégagement de chaleur, des composés cherchés ait- lieu sans chauffage supplémentaire. On conduit là réaction de préférence de façon que tout autre apport de chaleur pour la marche de la deuxième phase de la réac- tion soit inutile. 



   Le chauffage préalable des gaz introduits dans la réaction peut avoir lieu en outre par exemple, au moyen de la chaleur des gaz de réaction dans la première ou la deuxième phase du procédé. Cette mesure peut être utilisée le cas échéant pour assurer un refroidissement très complet eh un point quelconque de la réaction. On refroidit, eu chauf- fant préalablement le gaz qui arrive, le mélange gazeux sor- tant de la première ou de la deuxième phase. Les gaz entrant en réaction peuvent toutefois aussi servir à assurer le re-   froidissement   dans la deuxième phase de la réaction. On peut aussi faire servir les gaz passant de la première à la deu- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 xième phase au refroidissement de celle-ci, ces gaz prenant simultanément la température de réaction nécessaire.

   Cette mesure est particulièrement utile lorsque les gaz sortant de la première phase de réaction sont refroidis pour des rai- sons d'ordre technique, par exemple à cause de leur aspiration au moyen de pompes. 



   Pour l'évacuation de la chaleur dans la deuxième phase de réaction, on a constaté qu'il est particulièrement utile d'introduire, entre les parois ayant des températures différentes, des corps bons conducteurs de la chaleur. 
 EMI9.1 
 



  (jan pr-ut 1.1ti 1 i nr'!' rJ0r: (':Jt [11 YI1n'IP[j dans 1 AS doux phases de la réaction pour accélérer la conversion. Lorsque des corps bons conducteurs de la chaleur sont introduits, dans la deuxième phase de la réaction, entre les parois ayant des températures différentes, on fait servir ces corps de support pour les catalyseurs lorsqu'on fait usage de ceux-ci. 



  On assure ainsi une évacuation particulièrement rapide de la chaleur. 



   Le procédé à deux phases a des avantages particuliers dans la transformation d'hydrocarbures aliphatiques saturés ou non, en particulier de méthane et de mélanges gazeux con- tenant du méthane, les produits obtenus en fin d'opération étant principalement des hydrocarbures aromatiques, en particulier du benzol. La transformation de méthane en benzol par simple chauffage est rendue difficile par le fait que les réactions qui se produisent   exigent   des quantités de chaleurs différentes. En divisant le procédé en dissociation du méthane et en combinaison des corps   intermédiaires     ternes   d'abord on obtient une augmentation très sensible du rendement.

   On prend par exemple du méthane,   à'l'état   pratiquement pur ou dilué et on le chauffe pendant peu de temps, moins d'une demi-secon- 
 EMI9.2 
 de, n dpq températures rlo pins d, l 1 (JO 0, If J' m 0 t >1 'n se t1-ans- formant partiellement en acétylène.   Cela   fait, on reprend le 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 mélange gazeux contenant de l'acétylène et on l'expose pendant plus longtemps à des températures élevées en évacuant rapide- ment la chaleur en excès. On obtient ce résultat principale- ment en montant des parois'plus froides en face des parois chaudes. En outre, le gaz peut être soumis simultanément, le cas échéant, à l'action d'un catalyseur approprié tel que de l'oxyde d'aluminium ou un oxyde d'aluminium auquel on a ajouté 10 % de carbonate de potassium.

   Le benzol qui s'est formé et les autres huiles formées sont extraits de façon con- nue des mélanges gazeux ainsi traités. 



   On décrira maintenant, en se référant à la fig. 1 des dessins annexés, un exemple de réalisation du procédé. 



  Dans la première phase, qui n'est pas représentée dans le dessin, en faisant passer du méthane dans un tube de 2 mm d'ouverture chauffé à environ 1400 , il se forme 10% d'acé- tylène à partir du méthane. On a encore obtenu en partie des rendements supérieurs. On n'a pas encore constaté dans cet étage la présence de quantités de benzol pouvant être dé- cëlées. La condensation de l'acétylène réussit   pratiquenent   à 100 % lorsqu'on opèredans un vase dans lequel des surfaces froides et des surfaces chaudes sont en face les unes des autres. En conséquence, le mélange gazeux obtenu dans la première phase de réaction est traité comme celui de la fig.l. 



  'Dans cette figure le tube de conversion 1 comporte le tube d'arrivée 5 et le tube d'évacuation 6. Un tube 2 en matière appropriée telle que du cuivre, passe dans le tube de con- version 1, qui est, par exemple en porcelaine. Dans ce tube 2 entre par la tuyauterie d'arrivée 3 de l'eau bouillante qui sort du tube par la tuyauterie d'évacuation 4. Le tube de conversion se trouve dans le bloc 7. Le mélange de transfor- mation obtenu dans la première phase entre dans le tube de conversion 1 par la tuyauterie d'arrivée 5 à une température d'environ 600 .

   L'évacuation de chaleur de la transformation 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 exothermique en acétylène peut être réglée à volonté en fai- sant varier la vitesse de l'eau qu'on fait passer à travers le tube en cuivre, ce qui fait qu'on peut obtenir facilement ' une transformation pratiquement complète de l'acétylène. La vitesse du mélange gazeux à transformer étant convenablement réglée, l'acétylène qu'il contient est transformé à raison de 
80 % en hydrocarbure de la nature du benzol. Le rendement total en benzol, dans ce procédé à deux phases, est sensible- ment plus grand que dans le procédé à une phase. Alors que d'après d'autres procédés, on obtient 30 g de benzol par mètre cube de méthane, on peut obtenir 100 g de benzol et davantage par le procédé à deux phases. 



   La   fig.   2 montre un exemple d'utilisation de corps ayant une bonne conductibilité de la chaleur pour le réglage de la température dansla deuxième phase du procédé, Dans le tube de catalyse 1, passe un tube réfrigérant 2, comportant une tuyauterie d'arrivée 3, et une tuyauterie d'évacuation 4. 



  Le gaz de réaction arrive par le tube 5 et il sort par le tube 6. Les corps de remplissage pour l'évacuation de la chaleur en excès sont indiqués en 7, et 8 représente le dispositif de chauffage. Le refroidissement peut être obtenu par exemple par le passade d'un gaz ou   d'un   liquide ayant un point d'ébul- lition élevé, par exemple, de l'eau sous une haute pression. 



  Les corps servant à évacuer la chaleur sont constitués par les matières usuelles utilisées à cet effet. 



   La transformation d'hydrocarbures aliphatiques satu- rés ou non en hydrocarbures aromatiques ou en autres hydrocar- bures riches en carbone peut être effectuée avec un réglage quelconque de la température, et de la durée du chauffage. Il convient en général, d'augmenter la température lorsque la durée d'action est réduite. C'est ainsi par exemple, qu'en partant de gaz très riches en méthane, on obtient à   1320    et sous une pression de 50 mm un rendement en acétylène de   10%   en 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 0,05 seconde . Si la conversion du méthane est effectuée à 1390 , les autres conditions étant les mêmes, le même rendement est déjà obtenu en l'espace de   0,012   seconde. 



   Le mélange gazeux obtenu dans la première phase de la réaction par le chauffage d'hydrocarbures saturés ou non ne peut pas être utilisé toutefois par une simple condensation, par exemple, dans un tube chaud et froid. Si l'on fait en sorte, par un choix approprié des conditions de la réaction, qu'on obtienne principalement ou presque exclusivement de l'acétylène en partant des hydrocarbures transformés, cet acétylène peut servir de matière de départ pour plusieurs composés de valeur. L'acétylène peut être transformé, avec l'hydrogène également produit pendant la première phase de la conversion, en hydrocarbures plus riches en hydrogène, c'est-à-dire, en composés contenant.plus d'un atome d'hydrogène pour un atome de carbone.

   Toutefois, on peut aussi commencer par débarrasser l'acétylène obtenu dans la première phase plus ou moins complètement des au- tres produits de la réaction ou des éléments non transformés du mélange de départ. Un gaz qui convient en outre bien pour la conversation de l'acétylène à des températures élevées, c'est celui qui est obtenu en partant d'autres sources, par exemple, par décomposition de carbure ou   en.   mélange avec d'autres gaz sous forme de sous-produits indus- triels. Dans ce cas également, le procédé consiste essen- tiellement à transformer   l'acétylène   séparément ou mélangé avec d'autres gaz, en éliminant rapidement la chaleur de réaction en excès. La conversion de l'acétylène peut avoir lieu avec de l'hydrogène ou des halogènes.

   Au lieu d'hy- drogène ou d'halogènes on peut utiliser des composés conte- nant dé l'hydrogène, du carbone, de l'azote, de l'oxygène ou des halogènes. Au lieu d'acétylène on peut utiliser d'autres composés non saturés de la série aliphatique, le 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 cas échéant, mélangés avec d'autres gaz. 



   Dans certains cas, il convient d'effectuer la transformation des hydrocarbures non saturés sous une pression inférieure ou supérieure à la pression atmos- phérique. La réduction de la pression peut avoir lieu dans ces conditions par dilution au moyen de gaz ne participant pas à la réaction ou à l'aide du vide. 



   Le présent procédé permet d'opérer en présence de catalyseurs qui peuvent être de l'alumine, de la si- lice, de l'oxyde de potassium, de l'oxyde de sodium, du nickel, du manganèse, du chrome, du zinc, du fer, du vana- dium, du cuivre, du molybdène ou du tungstène, le cas échéant mélangés entre eux. L'action catalytique de ces matières peut aussi être déclanchée par le fait que l'appa- reil dans lequel a lieu la réalisation, ou des parties de cet appareil sont en matériaux contenant les corps cités plus haut. 



   Pour l'évacuation de la chaleur, on peut également insérer dans ce cas et do façon appropriée, des substances ayant une bonne conductibilité de la chaleur entre les paro,is de températures différentes. Il convient dans ce cas, lorsqu'on utilise des catalyseurs, de faire en sorte que les substances destinées à évacuer la chaleur servent de support à la matière catalytique. 



   Le chauffage des surfaces ayant une température élevée peut être obtenu par un chauffage électrique ou par un chauffage au gaz de type quelconque. Dans ce dernier cas, on utilise de préférence des gaz provenant d'opérations qui se déroulent à haute température, et dont on peut ainsi utiliser économiquement la chaleur. Suivant la nature de la réaction, la hauteur de la pression et l'utilisation de catalyseurs on maintient les températures des suri'aces les plus chaudes   jusqu' à   800 .

   Pour asserer une chute d 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 chaleur suffisante entre les surfaces les plus chaudes, et les surfaces les plus froides, pour la réalisation du présent procédé, il est généralement nécessaire, de mainte- nir les surfaces dont les températures sont les plus basses à une température inférieure d'au moins 50 , le cas échéant toutefois à une température encore beaucoup plus basse que celle des surfaces les plus chaudes. On a constaté qu'il est particulièrement utile, pour assurer un refroidissement suffisant, que le fluide réfrigérant soit constitué par des liquides organiques ou anorganiques dont on peut faire bouillir le cas échéant, sous une pression quelconque pour augmenter l'évacuation de la chaleur. On peut naturelle- ment, aussi réaliser les conditions nécessaires au moyen d'un refroidissement par une circulation de gaz. 



   Dans bien des cas il convient, en ce qui concerne les produits de réaction obtenus par la conversion, de les soumettre à un traitement complémentaire tel qu'une hydrogénation ou un traitement analogue. 



   La fig. 3 représente un appareil permettant par exemple, d'effecteur la transformation de l'acétylène ou d'autres hydrocarbures non saturés ou de gaz contenant les substances indiquées plus haut'seules ou mélangées. 



  Un tube 3 en matière résistante, de longueur et d'ouverture appropriées est monté de façon quelconque dans un bloc 1 en matière mauvaise conductrice de la chaleur. Le chauffage du tube peut avoir lieu de façon quelconque, par exemple,   comme le montre le dessin, électriquement à à l'aide d'un fil   de résistance électrique. Un tube 2 en matière bonne con- ductrice de la chaleur, telle que du cuivre oude l'argent, est monté dans l'axe central du tube de réaction, et on peut faire passer dans ce tube 2 le fluide réfrigérant adop- té, par exemple, de l'eau bouillant sous pression. Des dis- positifs appropriés en matière également bonne conductrice 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 de la chaleur, sont montés sur le tube intérieur.

   Ces dispositifs peuvent servir de préférence, lorsqu'on utilise des catalyseurs, de support de la matière catalytique. Les   substances..bonnes   conductrices de la chaleur peuvent également être telles qu'elles soient elles-mêmes capables, le cas échéant, d'exercer une action catalytique. 



   Dans le dessin annexé, le tube de réaction est vertical. L'introduction du mélange de réaction a lieu par le tube 6. Le tube 3 est ouvert en bas, ce qui fait que les produits de la réaction, qui sont liquides dans les conditions ordinaires, peuvent être recueillis directement comme   d'habitude   dans le barillet 4. Sur le tube 3 est monté latéralement un branchement recourbé à angle droit qui peut être réuni à un récipient de condensation 5 pour les produits qui sont gazeux à la température habituelle. 



   Toutefois, le récipient de condensation 5 peut encore être utilisé pour la condensation lorsque, du fait de la température élevée de réaction, il n'y a qu'une partie des produits de réaction qui sont liquides dans les con-   ditions   normales, qui se   rassemble   dans le récipient 4. 



   L'exemple suivant fera mieux comprendre la réali- sation du procédé. 



   Un tube de quartz de 60 cm de longueur et de 35 mm de diamètre intérieur, tube dans l'axe central duquel se trouve un tube à circulation d'eau d'un diamètre inté- 
 EMI15.1 
 l'j,0\lt' de 12 mm, ont chuuffo ÓlocLriTr:r:10nt et tnturjeuremcnt jusqu'à 100 à 140 . La chambre de réaction est remplie d'une matière catalytique active bonne conductrice de la chaleur et constituée essentiellement par du fer. Dans le tube on introduit de l'acétylène à une vitesse d'écoulement de 20 litres et du chlore à une vitesse de 40 litres par heure.. 



  L'acétylène introduit est transformé dans la proportion de plus de 90 %. Le produit de réaction obtenu est un mélange 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 d'hydrocarbures chlorés constitués essentiellement par du tétra-chlorure d'éthane (environ   80 % )  et du chlorure d'acétylène (environ 20% ). 



   Le procédé à deux phases qui vient d'être décrit et qui fait l'objet de la présente invention, convient remarquablement bien pour transformer les mélanges gazeux industriels obtenus sur une grande échelle, ou leurs élé- ments essentiels, en tant qu'ils sont constitués par des hydrocarbures saturés ou non, en corps semblables au pétrole. 



   On sait qu'il se dégage forcément, dans l'extrac- tion du pétrole ou la fabrication de l'essence, de grandes quantités de gaz constituées essentiellement par du méthane et contenant en outre des homologues du méthane et des corps de la série des hydrocarbures non saturés. On sait également, qu'on obtient dans la fabrication d'hydrogène par la décomposition de gaz de fours à coke ou de gaz d'é- clairage, de grandes quantités de gaz résiduels ayant une composition semblable à celle des gaz obtenus dans l'extrac- tion du pétrole ou la fabrication de l'essence. On a fait un grand nombre de propositions en vue de l'utilisation de ces quantités énormes de gaz.

   C'est ainsi qu'on a proposé de décomposer ces gaz, cette décomposition étant accompa- gnée d'une séparation de carbone sous une forme solide, pour en extraire l'hydrogène important au point de vue in- dustriel. On connaît en outre, des procédés consistant à transformer les gaz en acétylène en les chauffant à des températures extrêmement élevées dans l'arc. On a proposé en outre, de transformer ces gaz en oxyde de carbone et en hydrogène en ajoutant de ltoxygène pour transformer ensuite ces mélanges d'oxyde de carbone et d'hydrogène au moyen de catalyseurs en hydrocarbures du type de l'essence. Tous 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 ces   procédas   représentent des mesures non économiques pour l'utilisation des gaz.

   Ou bien les produits obtenus ont une valeur minime ou bien les produits de valeur qu'on obtient ne représentent qu'une partie de la quantité qu'on pourrait obtenir. En effet, les gaz en question peuvent être traités par un mode de réalisation approprié du procédé à deux phases de façon à donner, avec des rendements remar- quables, des gaz analogues au pétrole.   A   cet effet, les hydrocarbures contenus dans le gaz, principalement le métha- ne, sont d'abord soumis pendant peu de temps à un traite- ment thermique à des températures de plus de   1100 ,   sous une pression réduite par rapport à la pression atmosphé- rique, de façon à les transformer assez complétement en composés plus aptes à réagir, une quantité d'hydrogène cor- respondant à la quantité des nouveaux composés formés se produisant simultanément.

   Quant au mélange gazeux obtenu par cette   action,onlefait   passer sur des catalyseurs sous une pression normale ou élevée, de préférence après l'avoir refroidi jusqu'à   100 /   Les catalyseurs peuvent être du   ni-     @   ckel, ou du nickel mélangé avec des éléments du groupe du . platine ou d'autres accélérateurs appropriés de la   réaction.   



   On les utilise de préférence sur des corps poreux tels que du charbon actif ou du gel de silice. La température d'entrée du mélange gazeux destiné au traitement   ultérieur,¯et   obtenu par le chauffage précédent à plus de 1100 , peut   aussi,   le cas échéant, être choisie de façon que la formation exother- mique des corps semblables au pétrole s'amorce sans chauffage supplémentaire.On effectue cette réaction, de préférence de façon à ce que la température de réaction pratique dans le cas envisagé, par exemple une température de 150 à 250 , soit maintenue par un refroidissement approprié de la chambre 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 du catalyseur au moyen de réfrigérants.

   Le traitement du mélange gazeux d'abord obtenu en vue de la formation de corps semblables au pétrole n'est pas limité aux tempéra-   tures   de 150 à 250 . On   peut,   utilisor Loua les degrès de chaleur auxquels le rendement maximum pour les corps indi- qués est obtenu dans chaque cas suivant la composition du mélange. 



   Le refroidissement de la réaction décrite ci- dessus peut être obtenu par les mesures mentionnées à cet effet. On peut rendre pratiquement intégrale la transforma- tion des hydrocarbures introduits en soumettant le gaz rési- duel à une nouvelle dissociation après une élimination, pous- sée aussi loin qu'on veut, des corps nouvellement formés, par adsorption, refroidissement, etc. Il peut être utile, dans ces conditions, de faire en sorte que le gaz résiduel refroidi ainsi que le gaz frais ou des mélanges quelconques des deux servent au refroidissement dans les différentes phases de la réaction.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  PROCEDA FOR CONVERSION OF HYDROCARBONS ALUHATIC, PHINC 1- PALEMENT JE METHANE,!,: It PRODUCTS OF VALUE.



   Many attempts have been made to convert gaseous aliphatic hydrocarbons obtained in large quantities in the form of a by-product in industry into compounds which can be easily used in practice. The particular difficulty in carrying out this transformation lies in the fact that, at the high temperatures which must be used, decomposition products or compounds of various natures capable of reacting with one another are formed. all the most diverse compounds, these decomposition products or compounds are formed in quanti-

 <Desc / Clms Page number 2>

 different tees depending on the temperatures and heating times applied.

   While very high temperatures are required for the dissociation of the starting hydrocarbons, which dissociation takes place with considerable heat absorption, the remainder of the conversion is often accompanied by a strong release of heat. The direct result of this is that it is very difficult to obtain well-defined compounds in large quantities when the reactions of dissociation of methane and of subsequent treatment of the intermediate substances, first obtained, take place simultaneously and in parallel in the same. pregnant.



   What is especially troublesome is that the bodies produced by the dissociation of aliphatic hydrocarbons have a pronounced tendency to decompose definitively to give the constituent elements which are carbon and hydrogen. In any case, we try to prevent the reaction - tion does not proceed in this way, because the carbon and the hydrogen which are produced have by themselves a less industrial value than that of the hydrocarbons which one seeks to obtain. In addition, the separation of carbon must be opposed to avoid local overheating, because small amounts of carbon separated could already catalyze an undesirably proceeding reaction.



   It has been found that saturated or unsaturated aliphatic hydrocarbons can be transformed into valuable compounds, with a high yield, by carrying out in two different phases the dissociation of the starting hydrocarbons and the treatment of the decomposition products or inter compounds. - mediaries thus produced. By separating the two reactions which require completely different amounts of heat, the decomposition of the radicals or intermediate compounds formed is thus achieved in a simple manner.

 <Desc / Clms Page number 3>

 first with separation of carbon and hydrogen. By heating for a short time, in the first phase a very complete dissociation of the starting hydrocarbons is obtained.



  The gas mixture thus formed is then subjected, at significantly lower temperatures, to reaction conditions such as the decomposition products or intermediate compounds produced in the first phase.
 EMI3.1
 CJO comliltiniit between nux or uvnc: d'uutrclJ rnutiù: t'0r.J. Daou lutz second phase, which is almost always accompanied by a significant release of heat, cooling takes place appropriately. The mixtures finally obtained are processed as usual to obtain the products of the reaction. As the desired compounds can almost always be separated almost always by simple cooling or by the condensation methods used elsewhere, it is easy to extract them from the reaction mixture.

   However, their elimination can also take place by absorption by means of suitable liquids, by adsorption, for example by means of bodies with a large surface area or in another suitable way. The starting hydrocarbons still contained in the residual gas or the other hydrocarbons whose subsequent treatment appears useful to obtain the desired products can be reintroduced into the treatment operation. Since, in addition, in many cases large quantities of hydrogen occur during the dissociation of the starting hydrocarbons, it is useful if the residual gas is more or less completely freed of the hydrogen with which it is mixed.

   The usual methods, cooling to a low temperature or elimination by chemical reactions, for example hydrogenation, can be used for this purpose.



   In general, aliphatic hydrocarbons can be treated by this process. The latter mainly applies

 <Desc / Clms Page number 4>

 pally with pure or expanded methane, such as that which is obtained as a by-product in the most diverse industrial operations. Mixtures of methane can also be used with its homologues, with ethylene or its homologues, with hydrogen, nitrogen or other substances.



  The starting hydrocarbons can also be homologues of methane as well as ethylene and its homologues separately or in any way mixed with one another.



   The heating of the gases to be used in the first phase can take place by gas combustion or by heating. electric fage, whereby the combustion gas or air or both can be preheated by a regenerator or recovery process. For gas heating, oxygen or oxygen-rich gases should be used instead of air to burn off the heating gases. The necessary high temperatures can thus be produced more quickly. The usual measures can also be taken with a view to transmitting heat and saving heat in carrying out the first as well as the second phase of the process.



   When the heating takes place with gas in the first reaction phase, it is useful, in particular, when the reactions take place under a vacuum, to also carry out the heating under a vacuum. This avoids harmful passages of the gas. The depression can go up to 1/10 of an atmosphere or even below. The reaction chambers and the heating chambers can be in the vicinity of each other in any way.



  In the removal of the reaction gas as well as the heating gas, the heat can be recovered by a regenerative or recuperative process.



     The device for carrying out the process can be constituted, for example, by heat exchangers

 <Desc / Clms Page number 5>

 with two chambers operating with regeneration or recovery. In the devices used to carry out the reaction, one can apply a vacuum of any value, the same vacuum being maintained approximately in the chambers used for heating and for the conversion. In some instances it has been recognized that it is useful to maintain a somewhat higher pressure in the reaction chamber than in the heating chamber. In this way, any mixing of the reaction gas with the heating gas is surely prevented, while the possible passages of the reaction gas are practically unimportant as regards yields.

   The pressure regulation is preferably automatic for both chambers. As for the raw material used to make the partitions between the chambers, it has been recognized that a refractory ceramic material lends itself particularly well to this use. The permeability of these partitions to gas, a permeability which is felt after prolonged use at high temperatures, is not detrimental, the same pressure being approximately maintained in the two chambers. It has been recognized that it is particularly useful in carrying out the measure just described to carry out the combustion in the presence of materials having catalytic activity.



   Fig. 4 shows an apparatus for carrying out the first reaction phase of the dissociation of the starting hydrocarbons or of mixtures which contain them
 EMI5.1
 To obtain the decomposition products / to be subjected to further processing, this apparatus is particularly well suited for the conversion of methane or gas mixtures containing methane to acetylene or to mixtures containing acetylene. The apparatus shown is only one embodiment of a two-chamber heat exchanger.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In the device shown, there is a build-up of heat as well as escaping flue gases and continuously processed reaction gas mixtures. A block, 4 comprising longitudinal perforations and transverse perforations, serves as a reaction chamber. The reaction gas passes through the longitudinal perforations, while the transverse perforations indicated by the broken cross lines serve for the heating gas. A recuperator 8 follows the longitudinal perforations of the block on each side, while the heat of the fumes leaving the ignition chamber 5 is retained in the recuperators 9.



   The device shown further comprises the inlet 1 of the combustible gas. It is arranged for an alternative operation. This operation is ensured by means of the change taps 2 which are intended for the suction of fumes and the air inlet, as well as by the change taps, 3 which are intended for the suction and the air supply. arrival of the reaction gases. In addition, the apparatus comprises the pressure regulators 10 for the combustion chamber, as well as the pressure regulators 11 for the reaction chamber. 12 is a machine for extracting fumes and 13 is a machine for extracting the reaction gas. 14 is the outlet of the reaction gas and 15 the outlet of the fumes.



   The operation of the device is as follows.



  After suitable adjustment of the change-over taps 2, air is brought into the ignition chamber 5 through an inlet 10 and by its recuperator 9, the necessary quantities of combustible gas being introduced simultaneously through the inlet 1 into the ignition chamber 5. The combustion of the gases takes place in the transverse perforations of the reaction block, the heat required for the reaction

 <Desc / Clms Page number 7>

 being transmitted to the reaction gases which circulate in the longitudinal perforations. The fumes leaving the transverse perforations enter the opposite recuperator, after passing through the other part of the ignition chamber, and they are extracted from the appliance by means of the fume extractor machine.



   After a suitable operation of the change taps 3, the reaction gas is introduced simultaneously.
 EMI7.1
 l 'rI J' l'ma Llori (1 (, 11-yl '() 1) Í Il (' t. :: f't 11 <l: mu 1 ror'up6t''ut '"tur corresponding 8. It exits to enter the longitudinal perforations of block 4 where the conversion takes place with the aid of heat from the combustible gases. The heat of the reaction gas which exits is then accumulated in the recuperator 8 which is located in The reaction gas is extracted by means of the suction machine 13.



   The direction of flow of the fuel gas and the reaction gas can be changed at will. This change is made, for example, when the newly heated recuperators have absorbed enough heat. The change of direction for the reaction gas and the fuel gas can take place at the same time or at different times and in different periods.



   In the example chosen, the combustible gas is introduced through the inlet 1 and the air through the inlet 10. However, the combustible gas can also enter at 10 and the air at 1.



  In addition, the recuperators 9 which can be used simultaneously when they are suitably divided, to heat air and fuel gas, other quantities of fuel gas or air being able to be introduced at 1. In this latter- denying case the additional supply of air or fuel gas at 1 can also be completely suppressed.



   The heat of the reaction gas should be used for the production of steam. It is also useful

 <Desc / Clms Page number 8>

 to use the heat of the gas mixture obtained in the first phase to maintain the temperatures in the second phase of the reaction. The realization of the latter requires a particularly careful adjustment of the heat. This result is obtained mainly by mounting cold walls opposite the hot walls, in order to obtain a fairly rapid evacuation of the excess heat. It has been found that a particularly practical arrangement is obtained when the relatively cold walls are formed by tube bundles or similar devices filled with water at any temperature, where appropriate boiling water under pressure.

   Instead of water, any other suitable liquid can be taken, which liquid can be used boiling under high, normal or reduced pressure. It has further been recognized that it is useful to choose the inlet temperature of the gas mixtures containing the radicals or intermediates formed first, so that the formation, accompanied by the evolution of heat, compounds sought without additional heating. The reaction is preferably carried out in such a way that any further heat input for the operation of the second phase of the reaction is unnecessary.



   The preheating of the gases introduced into the reaction can additionally take place, for example, by means of the heat of the reaction gases in the first or the second phase of the process. This measurement can be used if necessary to ensure very complete cooling at any point in the reaction. The incoming gas is cooled, having previously been heated, the gas mixture leaving the first or second phase. The gases entering the reaction can, however, also serve to provide cooling in the second phase of the reaction. The gases passing from the first to the second can also be served.

 <Desc / Clms Page number 9>

 xth phase in cooling thereof, these gases simultaneously taking the necessary reaction temperature.

   This measure is particularly useful when the gases leaving the first reaction phase are cooled for technical reasons, for example because of their suction by means of pumps.



   For the removal of heat in the second reaction phase, it has been found that it is particularly useful to introduce, between the walls having different temperatures, bodies which are good conductors of heat.
 EMI9.1
 



  (jan pr-ut 1.1ti 1 i nr '!' rJ0r: (': Jt [11 YI1n'IP [j in 1 AS mild phases of the reaction to accelerate the conversion. When good heat conductors are introduced, in the second phase of the reaction, between the walls having different temperatures, these support bodies are used for the catalysts when they are used.



  This ensures particularly rapid heat dissipation.



   The two-phase process has particular advantages in the transformation of saturated or unsaturated aliphatic hydrocarbons, in particular methane and gas mixtures containing methane, the products obtained at the end of the operation being mainly aromatic hydrocarbons, in particular. benzol. The conversion of methane to benzol by simple heating is made difficult by the fact that the reactions which take place require different amounts of heat. By dividing the process into the dissociation of methane and the combination of dull intermediates first, a very substantial increase in yield is obtained.

   For example, methane, in practically pure or diluted state, is taken and heated for a short time, less than half a second.
 EMI9.2
 de, n dpq temperatures rlo pins d, l 1 (OJ 0, If J 'm 0 t> 1' n t1-ans- partially forming acetylene.

 <Desc / Clms Page number 10>

 gas mixture containing acetylene and exposed to elevated temperatures for a longer period of time with rapid removal of excess heat. This is achieved primarily by mounting cooler walls opposite the warmer walls. In addition, the gas can be simultaneously subjected, if necessary, to the action of a suitable catalyst such as aluminum oxide or an aluminum oxide to which 10% of potassium carbonate has been added.

   The benzol which has formed and the other oils formed are extracted in a known manner from the gas mixtures thus treated.



   We will now describe, with reference to FIG. 1 of the accompanying drawings, an exemplary embodiment of the process.



  In the first phase, which is not shown in the drawing, by passing methane through a 2 mm opening tube heated to about 1400, 10% acetylene is formed from the methane. Higher yields were also partially obtained. The presence of quantities of benzol which can be decelerated has not yet been observed in this stage. The condensation of acetylene is practically 100% successful when operating in a vessel in which cold surfaces and hot surfaces face each other. Accordingly, the gas mixture obtained in the first reaction phase is treated like that of fig.l.



  In this figure the conversion tube 1 comprises the inlet tube 5 and the outlet tube 6. A tube 2 of suitable material such as copper passes through the conversion tube 1, which is, for example, porcelain. Boiling water enters this tube 2 through the inlet pipe 3, which leaves the tube through the discharge pipe 4. The conversion tube is located in block 7. The transformation mixture obtained in the first phase enters the conversion tube 1 through the inlet piping 5 at a temperature of about 600.

   Heat removal from processing

 <Desc / Clms Page number 11>

 The exothermic rate of acetylene can be controlled at will by varying the velocity of the water which is passed through the copper tube, so that almost complete transformation of the acetylene can easily be achieved. The speed of the gas mixture to be converted being suitably regulated, the acetylene it contains is converted at a rate of
80% in hydrocarbon of the nature of benzol. The total yield of benzol in this two-phase process is substantially greater than in the one-phase process. While by other methods 30 g of benzol per cubic meter of methane is obtained, 100 g of benzol and more can be obtained by the two-phase process.



   Fig. 2 shows an example of the use of a body having good heat conductivity for the temperature control in the second phase of the process, In the catalysis tube 1, passes a refrigerant tube 2, comprising an inlet pipe 3, and an evacuation pipe 4.



  The reaction gas arrives through tube 5 and exits through tube 6. The fillers for removing excess heat are indicated at 7, and 8 represents the heater. Cooling can be obtained, for example, by passing a gas or a liquid having a high boiling point, for example, water under high pressure.



  The bodies used to evacuate the heat consist of the usual materials used for this purpose.



   The conversion of saturated or unsaturated aliphatic hydrocarbons to aromatic or other carbon-rich hydrocarbons can be carried out with any control of the temperature, and the duration of the heating. In general, the temperature should be increased when the duration of action is reduced. Thus, for example, by starting from gases very rich in methane, we obtain at 1320 and under a pressure of 50 mm an acetylene yield of 10% in

 <Desc / Clms Page number 12>

 0.05 seconds. If the methane conversion is carried out at 1390, other conditions being the same, the same yield is already obtained within 0.012 seconds.



   The gas mixture obtained in the first phase of the reaction by heating saturated or unsaturated hydrocarbons cannot however be used by simple condensation, for example in a hot and cold tube. Provided by appropriate selection of the reaction conditions that acetylene is obtained mainly or almost exclusively from the converted hydrocarbons, this acetylene can serve as the starting material for several valuable compounds. Acetylene can be converted, along with the hydrogen also produced during the first phase of the conversion, into hydrocarbons richer in hydrogen, that is, to compounds containing more than one hydrogen atom for one. carbon atom.

   However, it is also possible to start by freeing the acetylene obtained in the first phase more or less completely from the other products of the reaction or from the unconverted elements from the starting mixture. A gas which is furthermore well suited for the conversion of acetylene at elevated temperatures is that which is obtained from other sources, for example, by decomposition of carbide or by. mixture with other gases in the form of industrial by-products. In this case too, the process essentially consists of converting the acetylene separately or mixed with other gases, rapidly removing the excess heat of reaction. The conversion of acetylene can take place with hydrogen or halogens.

   Instead of hydrogen or halogens, compounds containing hydrogen, carbon, nitrogen, oxygen or halogens can be used. Instead of acetylene, other unsaturated compounds of the aliphatic series can be used,

 <Desc / Clms Page number 13>

 if necessary, mixed with other gases.



   In some cases, the transformation of unsaturated hydrocarbons should be carried out at a pressure lower or higher than atmospheric pressure. Pressure reduction can take place under these conditions by dilution with gases not participating in the reaction or by vacuum.



   The present process makes it possible to operate in the presence of catalysts which can be alumina, silica, potassium oxide, sodium oxide, nickel, manganese, chromium, zinc. , iron, vanadium, copper, molybdenum or tungsten, if necessary mixed together. The catalytic action of these materials can also be triggered by the fact that the apparatus in which the production takes place, or parts of this apparatus, are made of materials containing the bodies mentioned above.



   In order to dissipate the heat, it is also possible to insert in this case and appropriately, substances having good heat conductivity between the walls of different temperatures. In this case, when using catalysts, it is advisable to arrange for the substances intended to remove heat to serve as a support for the catalytic material.



   Heating of surfaces having a high temperature can be achieved by electric heating or by gas heating of any type. In the latter case, use is preferably made of gases originating from operations which take place at high temperature, and the heat of which can thus be used economically. Depending on the nature of the reaction, the height of the pressure and the use of catalysts, the temperatures of the hottest surfaces are maintained up to 800.

   To ensure a fall of

 <Desc / Clms Page number 14>

 sufficient heat between the hottest surfaces, and the colder surfaces, for carrying out the present process it is generally necessary to keep the surfaces with the lowest temperatures at a temperature of at least 50 below. if necessary, however, at a temperature still much lower than that of the hottest surfaces. It has been found that it is particularly useful, in order to ensure sufficient cooling, for the refrigerant fluid to consist of organic or inorganic liquids which can be boiled, if necessary, under any pressure in order to increase the removal of heat. Of course, the necessary conditions can also be achieved by means of cooling by circulating gas.



   In many cases it is appropriate, as regards the reaction products obtained by the conversion, to subject them to an additional treatment such as hydrogenation or a similar treatment.



   Fig. 3 shows an apparatus allowing, for example, to effect the transformation of acetylene or of other unsaturated hydrocarbons or of gases containing the substances indicated above alone or mixed.



  A tube 3 of resistant material, of suitable length and opening is mounted in any way in a block 1 of material which is poor conductor of heat. The heating of the tube can take place in any way, for example, as shown in the drawing, electrically using an electrical resistance wire. A tube 2 made of a material which is a good conductor of heat, such as copper or silver, is mounted in the central axis of the reaction tube, and the refrigerant fluid adopted can be passed through this tube 2, for example, water boiling under pressure. Appropriate devices made of material that is also a good conductor

 <Desc / Clms Page number 15>

 heat, are mounted on the inner tube.

   These devices can preferably serve, when catalysts are used, as a support for the catalytic material. The substances which are good conductors of heat may also be such that they are themselves capable, where appropriate, of exerting a catalytic action.



   In the accompanying drawing, the reaction tube is vertical. The introduction of the reaction mixture takes place through tube 6. Tube 3 is open at the bottom, so that the reaction products, which are liquid under ordinary conditions, can be collected directly as usual in the tank. barrel 4. On the tube 3 is mounted laterally a bent branch at right angles which can be joined to a condensation container 5 for products which are gaseous at the usual temperature.



   However, the condensing vessel 5 can still be used for the condensation when, due to the high reaction temperature, only a part of the reaction products which are liquid under normal conditions, which occur. gathers in container 4.



   The following example will better understand how the process is carried out.



   A quartz tube 60 cm long and 35 mm in internal diameter, a tube in the central axis of which is a water-circulating tube with an internal diameter.
 EMI15.1
 l'j, 0 \ lt 'of 12 mm, have chuuffo ÓlocLriTr: r: 10nt and tnturjeuremcnt up to 100 to 140. The reaction chamber is filled with an active catalytic material which is a good conductor of heat and consists essentially of iron. Acetylene is introduced into the tube at a flow rate of 20 liters and chlorine at a rate of 40 liters per hour.



  The acetylene introduced is converted in the proportion of more than 90%. The reaction product obtained is a mixture

 <Desc / Clms Page number 16>

 of chlorinated hydrocarbons consisting essentially of ethane tetrachloride (approximately 80%) and acetylene chloride (approximately 20%).



   The two-phase process which has just been described and which forms the subject of the present invention is remarkably suitable for transforming industrial gas mixtures obtained on a large scale, or their essential elements, as they are. consisting of saturated or unsaturated hydrocarbons in petroleum-like bodies.



   It is known that, in the extraction of petroleum or the manufacture of gasoline, large quantities of gas are necessarily released, consisting essentially of methane and additionally containing methane homologues and bodies of the series. unsaturated hydrocarbons. It is also known that, in the manufacture of hydrogen, by the decomposition of coke oven gases or of lighting gases, large quantities of residual gases are obtained having a composition similar to that of the gases obtained in gas. petroleum extraction or the manufacture of gasoline. A large number of proposals have been made for the use of these enormous quantities of gas.

   Thus it has been proposed to decompose these gases, this decomposition being accompanied by a separation of carbon in a solid form, in order to extract therefrom the industrially important hydrogen. In addition, methods are known which consist of converting the gases into acetylene by heating them to extremely high temperatures in the arc. It has further been proposed to convert these gases into carbon monoxide and hydrogen by adding oxygen to then convert these mixtures of carbon monoxide and hydrogen by means of catalysts into gasoline-type hydrocarbons. All

 <Desc / Clms Page number 17>

 these procedures represent uneconomic measures for the use of gases.

   Either the products obtained are of minimal value or the valuable products which are obtained are only part of the quantity which could be obtained. In fact, the gases in question can be treated by a suitable embodiment of the two-phase process so as to give, with remarkable yields, petroleum-like gases. To this end, the hydrocarbons contained in the gas, mainly methane, are first subjected for a short time to heat treatment at temperatures above 1100, under reduced pressure compared to atmospheric pressure. - ric, so as to transform them quite completely into compounds more capable of reacting, a quantity of hydrogen corresponding to the quantity of new compounds formed occurring simultaneously.

   As for the gas mixture obtained by this action, it is passed through catalysts under normal or high pressure, preferably after having cooled it to 100 / The catalysts can be nickel, or nickel mixed with elements. of the group of. platinum or other suitable reaction accelerators.



   They are preferably used on porous bodies such as activated carbon or silica gel. The inlet temperature of the gas mixture intended for further processing, ¯ and obtained by the previous heating to more than 1100, can also, if necessary, be chosen so that the exothermic formation of the oil-like bodies begins. without additional heating. This reaction is carried out preferably so that the practical reaction temperature in the case under consideration, for example a temperature of 150 to 250, is maintained by suitable cooling of the chamber.

 <Desc / Clms Page number 18>

 of the catalyst by means of refrigerants.

   The treatment of the gas mixture first obtained with a view to forming petroleum-like bodies is not limited to temperatures of 150 to 250. The degrees of heat at which the maximum efficiency for the substances indicated is obtained in each case can be used according to the composition of the mixture.



   The cooling of the reaction described above can be obtained by the measures mentioned for this purpose. The transformation of the hydrocarbons introduced can be made practically complete by subjecting the residual gas to a new dissociation after removal, pushed as far as desired, of the newly formed bodies, by adsorption, cooling, etc. It may be useful, under these conditions, to arrange that the cooled waste gas as well as the fresh gas or any mixtures of the two serve for cooling in the different phases of the reaction.


    

Claims (1)

RESUME L'invention concerne un procédé de transformation d'hydrocarbures aliphatiques, principalement de méthane ou de mélanges contenant du méthane, en produits de valeur, ce procédé étant caractérisé par les points suivants, ensem- ble ou séparément : I. Les hydrocarbures de départ, tels quels ou contenus dans des mélanges gazeux quelconques, sont d'abord transformés par chauffage sous des pressions quelconques à des températures supérieures à 1100 , en radicaux ou composés, de préférence en acétylène, dont la conversion ultérieure a, lieu ensuite,.le cas échéant, après un refroi- dissement préalable à des températures élevées, le cas éché- <Desc/Clms Page number 19> ant, aussi à l'aide de catalyseurs, ABSTRACT The invention relates to a process for transforming aliphatic hydrocarbons, mainly methane or mixtures containing methane, into valuable products, this process being characterized by the following points, together or separately: I. The starting hydrocarbons, as they are or contained in any gas mixtures, are first converted by heating at any pressure to temperatures above 1100, into radicals or compounds, preferably acetylene, the subsequent conversion of which has , then take place, if necessary, after pre-cooling to high temperatures, if necessary. <Desc / Clms Page number 19> ant, also using catalysts, la chaleur de réaction en excès étant éliminée par des agents réfrigérants appropriés la chaleur du gaz de réaction obtenu dans la première phase étant utilisée de préférence pour maintenir la température dans la deuxième phase de la réaction. the excess heat of reaction being removed by suitable cooling agents, the heat of the reaction gas obtained in the first phase preferably being used to maintain the temperature in the second phase of the reaction. 2. La conversion des mélanges gazeux qui contien- nent les radicaux ou composés intermédiaires formés d'abord a lieu dans des chambres dans lesquelles des parois plus froides sont en face des parois plus chaudes. 2. The conversion of gas mixtures which contain the radicals or intermediates formed first takes place in chambers in which cooler walls face warmer walls. 3. La température d'entrée des mélanges gazeux contenant les radicaux ou composés intermédiaires formés d'abord est telle que la formation exothermique des composés cherchés se produit sans chauffage auxiliaire, le régla- EMI19.1 go do G8tt.0 t,8mpfÍrnt.lIl''l oyunt. 11 nu p;>t. ring m8G1JY'O(1 quelnon- ques telles qu'un refroidissement convenable, un chauffage préalable par la chaleur sensibledes gaz de la première ou deuxième phase de la réaction ou par d'autres mesures. 3. The inlet temperature of the gas mixtures containing the radicals or intermediate compounds formed first is such that the exothermic formation of the sought compounds occurs without auxiliary heating, the regulation being EMI19.1 go do G8tt.0 t, 8mpfÍrnt.lIl''l oyunt. 11 nu p;> t. ring m8G1JY'O (1 such as suitable cooling, preheating by the sensible heat of the gases of the first or second phase of the reaction or by other measures. 4. Les fractions gazeuses à convertir dans la deu- xième phase sont séparées, en vue de la concentration, des mélanges gazeux sortant de la première phase, ou enrichis. 4. The gas fractions to be converted in the second phase are separated, with a view to concentration, from the gas mixtures leaving the first phase, or enriched. 5. Les fractions non converties du gaz de départ sont réintroduites dans l'opération en vue d'un nouveau traitement après séparation des produits de la réaction, par exemple par adsorption, absorption, refroidissement ou des moyens appropriés semblables. 5. The unconverted fractions of the starting gas are reintroduced into the operation for further treatment after separation of the reaction products, for example by adsorption, absorption, cooling or similar suitable means. 6. Les produits obtenus dans la deuxième phase de la réaction sont soumis à un traitement complémentaire, par EMI19.2 :ei:plu <an<1 liydi >i,?<ial,1. i, "';1111" i inri , )1 :." d'111L/"o:; ;:r'.".Ut'f;3 appropriées. 6. The products obtained in the second phase of the reaction are subjected to an additional treatment, for example EMI19.2 : ei: plu <an <1 liydi> i,? <ial, 1. i, "'; 1111" i inri,) 1:. "of 111L /" o :; ;: r '. ". Ut'f; 3 appropriate. 7. Les restes gazeux obtenus après la deuxième conversion et séparés des produits de la réaction sont utili- sés à nouveau pour la conversion dans la première ou la <Desc/Clms Page number 20> deuxième phase de la conversion. 7. The gaseous residues obtained after the second conversion and separated from the reaction products are used again for the conversion in the first or the first. <Desc / Clms Page number 20> second phase of the conversion. 8. Le chauffage des hydrocarbures de départ a lieu par combustion de gaz, le gaz ou l'air de combustion EMI20.1 ou les deux étani préulubiornent elmttf.C'3: pur \'6t:,ÚUÚ1.t\L'lon ou récupération. 8. The heating of the starting hydrocarbons takes place by combustion of gas, gas or combustion air. EMI20.1 or both étani preulubiornent elmttf.C'3: pur \ '6t :, ÚUÚ1.t \ L'lon or recovery. 9. Pour le chauffage on utilise, au lieu d'air, de 1'oxygène ou des gaz riches en oxygène pour la combus- tion des gaz de chauffage. 9. For heating, instead of air, oxygen or oxygen-rich gases are used for the combustion of the heating gases. 10. La chaleur du gaz de réaction sortant sert à chauffer préalablement par régénération ou récupération le gaz de départ entrant en réaction. 10. The heat of the outgoing reaction gas is used to preheat by regeneration or recovery the starting gas entering the reaction. II. Lorsqu'on utilise le chauffage au gaz dans la première phase de la réaction la conversion a. lieu à de hautes températures sous une dépression, le chauffage des chambres de compression ayant lieu par combustion de gaz dans des chambres voisines, le cas échéant, sous une dépres- sion à peu près du même ordre de grandeur que celle qui est utilisée dans les chambres de conversion. II. When gas heating is used in the first phase of the reaction, the conversion a. takes place at high temperatures under a vacuum, the heating of the compression chambers taking place by combustion of gas in adjoining chambers, where appropriate, under a vacuum of about the same order of magnitude as that used in conversion rooms. 12. On utilise dans les deux chambres des dépres- sions allant jusqu'à 1/10 d'atmosphère ou davantage. 12. Depressions of up to 1/10 atmosphere or more are used in both chambers. 13. On applique des mesures quelconques pour le réglage automatique de la pression, pour maintenir la pres- sion ou la différence de pression à la hauteur voulue. 13. Any measures are applied for automatic pressure adjustment, to maintain the pressure or pressure difference at the desired height. 14. On maintient dans la chambre de réaction une pression un peu plus haute que dams la chambre de chauffage, 15. La combustion est effectuée en présence de substances à action catalytique. 14. A slightly higher pressure than in the heating chamber is maintained in the reaction chamber, 15. Combustion is carried out in the presence of substances with catalytic action. 16. Les matériaux des dispositifs utilisés, en particulier des échangeurs de chaleur à deux chambres fonc- tionnant à régénération ou à récupération sont des matières céramiques réfractaires perméables au gaz. 16. The materials of the devices used, in particular of the two-chamber heat exchangers operating with regeneration or recovery are refractory ceramic materials permeable to gas. 17. Le chauffage a lieu électriquement. 17. The heating takes place electrically. 18. La chaleur du gaz de la réaction sert à produi- <Desc/Clms Page number 21> re de la vapeur. 18. The heat of the reaction gas is used to produce <Desc / Clms Page number 21> re steam. 19. Les parois relativement froides utilisées dans la deuxième phase de la réaction sont constituées par des faisceaux tubulaires ou des dispositifs analogues remplis d'eau à une température quelconque, le cas échéant d'eau bouillant sous pression. 19. The relatively cold walls used in the second phase of the reaction are formed by tube bundles or similar devices filled with water at any temperature, where appropriate boiling water under pressure. 20. Ces parois peuvent aussi être remplies de liquides ayant un point d'ébullition approprié à la formation des composés cherchés, et on peut faire bouillir le liquide le cas échéant, sous des pression élevée, normale ou réduite. 20. These walls can also be filled with liquids having a boiling point suitable for the formation of the desired compounds, and the liquid can be boiled if necessary under high, normal or reduced pressure. 21. On introduit dans l'appareil servant à effec- tuer la deuxième phase du procédé, entre les parois ayant des températures diff'érentes, des corps bons conducteurs de la sluer. 21. The apparatus used to carry out the second phase of the process is introduced between the walls having different temperatures, bodies which are good conductors of the sluer. 22. Des corps servent de support aux catalyseurs. 22. Bodies support the catalysts. 23. Lesgaz frais entrant en réaction ou le gaz résiduel réutilisé dont on a retiré les produits de la réaction, ou les deux à la fois, servent en quantité quel- conque et mélangés de façon quelconque à assurer le refroi- dissement à des points quelconques de la conversion, en par- EMI21.1 Li.:<il 1 <,1 l;m;; 1 .]011/.i,"I',(> l,lié,,,,, 10 1., r.'..-'t',''nn r"nrl:.\1lt 1a formation des composés cherchés. 23. Fresh reacting gases or reused waste gas from which the reaction products have been removed, or both, are used in any quantity and mixed in some way to ensure cooling at any point. of the conversion, in par- EMI21.1 Li.:<il 1 <, 1 l; m ;; 1.] 011 / .i, "I ', (> l, bound ,,,,, 10 1., r.'..-' t ',' 'nn r" nrl:. \ 1lt the formation of the compounds sought. 24. Lorsque les hydroserburesaliphatiques, en particulier le méthane, .saut transformés en hydrocarbures supérieurs, en particulier du benzol, ces hydrocarbures, c'est-à-dire en particulier le méthane, sont d'abord chauf- fés pendant peu de temps, moins d'une demi-seconde à des températures supérieures à 1120 . 24. When aliphatic hydrosubarbons, in particular methane, are transformed into higher hydrocarbons, in particular benzol, these hydrocarbons, that is to say in particular methane, are first heated for a short time, less than half a second at temperatures above 1120. des pressions quelcon- ques, de préférence toutefois à une pression réduite, le méthane se transformant partiellement en acétylène, après quoi le mélange gazeux contenant de l'acétylène est exposé pendant plus longtemps à des températures élevées des pa- rois plus froides se, trouvant en face des parois plus chau- des et le gaz étant le cas échéant, exposé simultanément à <Desc/Clms Page number 22> l'action d'un catalyseur approprié, après quoi, le benzol , obtenu. et les huiles obtenues, ou les autres produits de la conversion étant extraits du gaz de façon connue après le refroidissement, tandis, que le gaz résiduel peut être réintroduit dans l'opération en quantité quelconque, le cas échéant, at any pressure, however preferably at reduced pressure, the methane partially converting to acetylene, after which the gas mixture containing acetylene is exposed for a longer time to high temperatures in the colder walls being opposite the warmer walls and the gas being, if necessary, simultaneously exposed to <Desc / Clms Page number 22> the action of a suitable catalyst, after which, benzol, obtained. and the oils obtained, or the other products of the conversion being extracted from the gas in a known manner after the cooling, while the residual gas can be reintroduced into the operation in any quantity, if necessary, après que l'hydrogène formé simultanément a été éliminé de façon aussi complète qu'on veut. after the hydrogen formed simultaneously has been removed as completely as desired. 25. Pour obtenir des composés organiques de valeur, les composés non saturés, obtenus dans la première phase de la réaction, de la série aliphatique, principalement l'acétylène ou ses homologues, sont soumis à la conversion, avec élimination de la chaleur de réaction en excès, le cas échéant, après une concentration ou épuration préalable, des hydrocarbures non saturés obtenus d'autre façon pouvant aussi être utilisés, le cas échéant, mélangés avec d'autres gaz, avec de l'hydrogène ou clos halogènes, ou ovec des com- posés contenant de l'hydrogène, du carbone, de l'azote, de 1'''oxygène ou des halogènes. 25. To obtain valuable organic compounds, the unsaturated compounds, obtained in the first phase of the reaction, of the aliphatic series, mainly acetylene or its homologues, are subjected to conversion, with removal of the heat of reaction in excess, where appropriate, after a preliminary concentration or purification, of unsaturated hydrocarbons obtained in another way which can also be used, if necessary, mixed with other gases, with hydrogen or closed halogens, or in addition to compounds containing hydrogen, carbon, nitrogen, oxygen or halogens. 26. Les substances en question sont mises en réaction à une pression différente de la pression atmosphé- rique, une réduction éventuelle de la pression pouvant être produite par dilution avec des gaz ne participant pas à la réaction ou par l'utilisation du vide. 26. The substances in question are reacted at a pressure different from atmospheric pressure, a possible reduction in pressure which may be produced by dilution with gases not participating in the reaction or by the use of vacuum. 27. La réaction a liou en clip catalyseurs qui peuvent être de l'alumine, del'oxyde de potassium, de l'oxyde de sodium, de la silice, du nickel , du manganèse, du chrome, du zinc, du fer, du vanadium, du cuivre, du molybdène ou du tungstène ou leurs composés,'le cas échéant, mélangés entre eux, les catalyseurs pouvant être utilisés aussi par le fait que l'appareil ou des parties de l'appa- EMI22.1 reil 8011L en l'!1;ll,z'1.8.LLX CvIL('CItJYl4 les substances ci!, CjL1<:;tLUll. 27. The reaction has li or clip catalysts which can be alumina, potassium oxide, sodium oxide, silica, nickel, manganese, chromium, zinc, iron, vanadium, copper, molybdenum or tungsten or their compounds, where appropriate mixed with each other, the catalysts possibly also being used by virtue of the fact that the apparatus or parts of the apparatus EMI22.1 reil 8011L en l '! 1; ll, z'1.8.LLX CvIL (' CItJYl4 the substances ci !, CjL1 <:; tLUll. 28. Les surfaces ayant la température la plus hau- te sont maintenues, par un chauffage électrique ou un chauf- <Desc/Clms Page number 23> fage au gaz de nature quelconque et on peut utiliser le cas échéant, aussi des Gaz provenant d'opérations effectuées à une haute température, gaz dont la chaleur est ainsi utilisée économiquement, à des températures allant jusqu'à 800 sui- vant la nature de la réaction, la hauteur de la pression et l'utilisation de catalyseurs, tandis que les surfaces dont la température est la plus basse sont refroidies, au moyen de réfrigérants, qui peuvent être des liquides organi- que: 28. The surfaces with the highest temperature are maintained by electric heating or heating. <Desc / Clms Page number 23> gas of any kind and, where appropriate, also gases from operations carried out at a high temperature, gas whose heat is thus used economically, at temperatures of up to 800 depending on the nature of the gas. the reaction, the height of the pressure and the use of catalysts, while the surfaces with the lowest temperature are cooled, by means of refrigerants, which may be organic liquids: ou inorganiques, pouvant bouillir le cas échéant, sous une pression quelconque, ou encore des Gaz en circulation , jusqu'à des températures inférieures d'au moins 50 , le cas échéant, encore de beaucoup inférieures aux températures des surfaces chauffées. or inorganic, which can boil if necessary, under any pressure, or also circulating gases, to lower temperatures of at least 50, where appropriate, still much lower than the temperatures of the heated surfaces. 29. Pour obtenir des corps semblables au pétrole, les hydrocarbures ou gaz contenant des hydrocarbures, en particulier le méthane ou des Gaz contenant du méthane, sont chauffés pendant peu de temps à des températures de plus de 1100 et à des pressions inférieures à la pression atmos- phérique, après quoi, on reprend le mélange gazeux obtenu et on le fait passer à une température élevée, de préféren- ce après refroidissement jusqulà environ 100 , sous une pression normale ou élevée, sur des catalyseurs tels que du nickel, ou du nickel mélangé avec des éléments du groupe du platine ou d'autres accélérateurs appropriés de la réac- tion, appliqués de préférence sur des corps poreux tels que du charbon actif ou du gel de silice, 29. To obtain petroleum-like bodies, hydrocarbons or gases containing hydrocarbons, in particular methane or gases containing methane, are heated for a short time at temperatures over 1100 and at pressures below the pressure. atmospheric, after which the obtained gas mixture is taken up and passed at an elevated temperature, preferably after cooling to about 100, under normal or elevated pressure, over catalysts such as nickel or carbon. nickel mixed with platinum group elements or other suitable reaction accelerators, preferably applied to porous bodies such as activated carbon or silica gel, la température d'entrée pouvant aussi être le cas échéant, telle que la formation exothermique des corps semblables au pétrole ait lieu sans chauffage supplémentaire, des mesures étant prises de pré- férence de façon à maintenir une température de réaction appropriée, par exemple, une température comprise entre 150 à 200 , par un refroidissement approprié du catalyseur au <Desc/Clms Page number 24> moyen de réfrigérants. the inlet temperature may also optionally be such that the exothermic formation of the petroleum-like bodies takes place without additional heating, preferably measures being taken so as to maintain an appropriate reaction temperature, for example, a temperature between 150 to 200, by appropriate cooling of the catalyst at <Desc / Clms Page number 24> means of refrigerants.
BE377344D BE377344A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE377344A true BE377344A (en)

Family

ID=47635

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE377344D BE377344A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE377344A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0226487B1 (en) Process for the thermal conversion of methane into hydrocarbons with a higher molecular weight
FR2895747A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING HYDROCARBONS FROM NATURAL GAS
FR2516398A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR COOLING AND PURIFYING HOT GAS
CH436236A (en) Process for manufacturing a gas containing methane
BE377344A (en)
EP0318342B1 (en) Process for reforming impure methanol and device for its application
EP0367654B1 (en) Process for producing synthesis gas by partial oxidation of light hydrocarbons
FR2589859A1 (en) Process for the thermal conversion of methane to higher molecular weight hydrocarbons
BE865319A (en) PROCESS FOR PRODUCING A CLEANED AND PURIFIED SYNTHESIS GAS AND A CO-RICH GAS
FR2493474A1 (en) COMBUSTION PROCESS FOR THERMAL PROCESSING OVEN, REDUCING FORMATION OF NITROGEN OXIDES
BE550846A (en)
BE341217A (en)
BE525939A (en)
BE548283A (en)
BE351768A (en)
BE436705A (en)
BE567338A (en)
BE533642A (en)
BE636818A (en)
BE546437A (en)
BE489073A (en)
BE338324A (en)
BE423909A (en)
BE366468A (en)
FR2502635A1 (en) Dry quenching coke with concurrent prodn. of reducing gas - in two-stage process using steam as coolant in final stage