EP3829516A1 - Lymphdrainagefingerhandschuh - Google Patents

Lymphdrainagefingerhandschuh

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Publication number
EP3829516A1
EP3829516A1 EP19779833.3A EP19779833A EP3829516A1 EP 3829516 A1 EP3829516 A1 EP 3829516A1 EP 19779833 A EP19779833 A EP 19779833A EP 3829516 A1 EP3829516 A1 EP 3829516A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
lymphatic
elevations
drainage
lymphatic drainage
glove
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
EP19779833.3A
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English (en)
French (fr)
Inventor
Emili BLECKER
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Individual
Original Assignee
Individual
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Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Publication of EP3829516A1 publication Critical patent/EP3829516A1/de
Pending legal-status Critical Current

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H7/00Devices for suction-kneading massage; Devices for massaging the skin by rubbing or brushing not otherwise provided for
    • A61H7/002Devices for suction-kneading massage; Devices for massaging the skin by rubbing or brushing not otherwise provided for by rubbing or brushing
    • A61H7/003Hand-held or hand-driven devices
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H2201/00Characteristics of apparatus not provided for in the preceding codes
    • A61H2201/01Constructive details
    • A61H2201/0157Constructive details portable
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H2201/00Characteristics of apparatus not provided for in the preceding codes
    • A61H2201/12Driving means
    • A61H2201/1253Driving means driven by a human being, e.g. hand driven
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H2201/00Characteristics of apparatus not provided for in the preceding codes
    • A61H2201/16Physical interface with patient
    • A61H2201/1602Physical interface with patient kind of interface, e.g. head rest, knee support or lumbar support
    • A61H2201/165Wearable interfaces
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H2201/00Characteristics of apparatus not provided for in the preceding codes
    • A61H2201/16Physical interface with patient
    • A61H2201/1683Surface of interface
    • A61H2201/169Physical characteristics of the surface, e.g. material, relief, texture or indicia
    • A61H2201/1692Enhanced rubbing effect
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H2205/00Devices for specific parts of the body
    • A61H2205/06Arms
    • A61H2205/065Hands
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61HPHYSICAL THERAPY APPARATUS, e.g. DEVICES FOR LOCATING OR STIMULATING REFLEX POINTS IN THE BODY; ARTIFICIAL RESPIRATION; MASSAGE; BATHING DEVICES FOR SPECIAL THERAPEUTIC OR HYGIENIC PURPOSES OR SPECIFIC PARTS OF THE BODY
    • A61H2205/00Devices for specific parts of the body
    • A61H2205/06Arms
    • A61H2205/065Hands
    • A61H2205/067Fingers

Definitions

  • the present invention relates to a lymphatic drainage finger glove for carrying out the classic manual lymphatic drainage or the three-dimensional manual lymphatic drainage technique.
  • the lymphatic system consists of two layers: a superficial and a deep lymphatic system.
  • the superficial lymphatic system consists of a subcutaneous network, the underlying lymphatic vessels and the associated lymph nodes. Perforated vessels of the lymphatic system migrate through fasciae and connect superficial lymphatic vessels to the deep lymphatic system and its lymph nodes. Deep-lying lymphatic vessels accompany small and large veins to the inside of the body, where the main lymphatic strains are located, which then flow into the venous system via the thoracic duct or the lymphatic trunk.
  • lymphatic vessels can be found in almost all organs of the body. They usually begin as two- or three-dimensional networks, which differ significantly from region to region. In particular, lymphatic vessels are also located in the skin of humans and are held in the surrounding connective tissue via anchor fibers / filaments.
  • the classic "manual lymphatic drainage” is based on the basic handles developed by Emil Vodder.
  • the four basic handles, gentle massage techniques (eg circling, pumping), serve to move the skin in a transverse and transversal rhythm with light pressure and push phases
  • gentle massage techniques eg circling, pumping
  • the term manual lymphatic drainage has established itself here.
  • the three-dimensional manual lymph drainage technique not only treats the lymphatic system on the surface, but also includes the deep lymphatic system in the treatment, in terms of height, length and width and in all anatomy layers.
  • the edema fluid mobilized by the "manual lymphatic drainage” or the "three-dimensional manual lymphatic drainage technique” is absorbed by intact lymphatic vessels and supplied to the venous system via lympho-venous anastomoses.
  • the resulting increase in blood circulation is regulated by various circulatory mechanisms.
  • the excess volume is excreted in the urine. In this way one tries to treat edema and lymphedema diseases symptomatically or causally.
  • the curative phase is approximately four weeks.
  • the three-dimensional manual lymphatic drainage technique shortens the curative phase to two to a maximum of six days, which is still very time-consuming.
  • lymphatic drainage is very dependent on the quality and knowledge of the therapist, although attempts have been made in the past to increase the effectiveness of lymphatic drainage using aids.
  • aids For example, electrically powered massage devices are known that massage areas of the body.
  • hand massage devices can be used that allow suction massage via a suction cup.
  • aids do not achieve improved lymphatic drainage, or only to a very limited extent.
  • the present invention is based on the object of providing an aid with which the “manual lymphatic drainage” and the “three-dimensional manual lymphatic drainage technique” can be carried out as effectively as possible.
  • the tool should help to enable an optimal drainage result.
  • the aid should be able to be produced as inexpensively as possible and should not change the conventional lymphatic drainage or the three-dimensional manual lymphatic drainage technique in its therapeutic treatment concepts.
  • the object is achieved by a lymphatic drainage finger glove with the features of patent claim 1.
  • the lymphatic drainage finger glove has fingers, an inner surface and an outer surface, as well as individual elevations according to the invention, at least in the region of the fingertips.
  • the execution of the lymphatic drainage finger glove as a glove enables sensitive and variable treatment of the patient.
  • the pressure and the direction of treatment of individual fingers can be varied with a glove.
  • a flat treatment can be carried out, adapted to all body regions.
  • the lymphological findings determine the intensity of treatment.
  • the glove should therefore also consist of elastic, as close as possible, rubber-like material, for example latex or nitrile.
  • the elastic material should be as thin as possible so that the therapist's feeling, i.e. his sense of touch, is influenced as little as possible.
  • elevations or knobs preferably in the form of spherical segments or dome-shaped elevations with an approximately circular base area, are provided at least in the region of the fingertips of the fingers of the lymph drainage finger glove.
  • These elevations have a height of 0.8-1.5 mm compared to the base of the lymphatic drainage finger glove, the distance between individual elevations is 1.5-4 mm.
  • the elevations have a diameter of 1-1.5 mm at their base.
  • the shape and arrangement of the elevations is adapted to the anatomy of the lymphatic system of the human body.
  • the inventor has recognized that effective drainage results can be achieved if an aid is used to carry out the "manual lymphatic drainage” and "three-dimensional manual lymphatic drainage technique", the elevations (structured surfaces, see above) of which refer to the superficial subcutaneous lymphatic system and the deep subfascial System are adapted.
  • lymphatic capillaries initial lymphatic vessels
  • the wall structure of the initial lymphatic vessels is formed from endothelial cells, an incomplete basement membrane, and a subendothelial fiber felt.
  • the endothelial cells are oak leaf-shaped structures that interlock or overlap like roof tiles. These form the main framework of the three-dimensional building structure.
  • the endothelial cell overlaps are referred to as vibrating tips. They serve as inlet valves next to the intercellular gaps.
  • lymphatic capillary wall On the outer surface of the lymphatic capillary wall, in the area of the swinging tips and in the edge area of the oak leaf-shaped endothelial cells, there are anchor fibers / filaments, which are also connected to the elastic and collagenous fiber felt of the interstitium. As a result, the lymphatic capillary is held in the interstitium like a puppet so that it does not collapse.
  • the lymphatic capillaries are flap-free and are surrounded by the epidermal ridges and the bays of the corium papillae. There is a sub-atmospheric suction in them.
  • the increase in interstitial fluid (extracellular fluid) leads to an increase in interstitial pressure. This leads to the expansion of the tissue. This puts the anchor fibers / filaments under tension and transfers their tensile force not only to the vibrating tips, but also to the intercellular gaps. These open so that the interstitial fluid can flow in. Natural lymph formation occurs.
  • lymphatic drainage finger glove Effective transverse and longitudinal stretching of the skin is achieved through the lymphatic drainage finger glove. This is transferred to the area surrounding the initial lymphatic vessels and the underlying lymphatic system (epifascial and subfascial). The anchor fibers / filaments of the initial lymphatic vessels are placed in an effective tension, so that this leads to maximum lymph formation.
  • the dimensions of the elevations correspond roughly to the dimensions of the bays in which the lymphatic capillaries, the lymphatic capillary meshes, the pre-collectors and subcutaneous lymphatic collectors are located.
  • the elevations put the area around the initial lymphatic vessels, i.e. the bays of the corium papillae and the epidermal crests, into a maximum, three-dimensional transverse and longitudinal expansion.
  • the distance between the three-dimensional movable elevations corresponds to the average distance between the bays. This ensures that a maximum number of initial lymphatic vessels, which underlying lymphatic capillary meshes, precollectors, subcutaneous collectors and surrounding tissue structures can be moved or massaged.
  • the geometry and the arrangement are crucial for the success of the treatment.
  • the height of the elevations and their diameter is important for optimal contacting of the lymphatic capillary.
  • the lymphatic drainage finger glove can also be provided with elevations over the entire inner surface.
  • elevations over the entire inner surface.
  • An arrangement is also possible only in certain areas, for example on the fingertips and on the ball of the hand.
  • the equipment of the lymphatic drainage gloves with elevations also depends on the preferred handles of the practitioner. In this respect, various arrangements are conceivable.
  • the outer surface of the lymphatic drainage finger gloves is also provided with three-dimensional movable elevations, for example in the area of the knuckles.
  • the lymphatic drainage finger glove can also be provided with three-dimensional movable elevations completely over its entire surface, that is to say over the inner surface, the outer surface and also in the region of the intermediate spaces between the fingers.
  • the three-dimensional movable elevations can also be designed differently in regions in a particularly advantageous embodiment variant.
  • areas can be provided in which the elevations are higher and / or have a larger diameter.
  • This can also be advantageous depending on the form of treatment.
  • surveys according to the invention can be provided in the region of the fingertips, but larger surveys in the region of the heel of the hand.
  • the areas have elevations of different designs, but these are all within the range of the geometry according to the invention.
  • Figure 1 is a schematic representation of the skin layers with the blood and lymphatic vessels, (Földi, Földi, Kubik: Textbook Lymphology, 7th A., Elsevier GmbH 2010)
  • Figure 2 shows the installation of the lymphatic capillary in the interstitium
  • FIG. 3 simplified representation of a lymphatic drainage glove according to the invention
  • Figure 4 shows a second embodiment of an inventive
  • the two figures 1 and 2 come from the textbook lymphology (Földi, Földi, Kubik) and illustrate the structure of the skin layers with the blood and lymphatic vessels.
  • the bays of the corium papillae in which the lymphatic capillaries are arranged can be seen.
  • Anchor fibers / filaments hold the lymphatic capillary in place and can be moved with appropriate hand movements during lymphatic drainage. This in turn leads to the fact that the intercellular gaps open over the swinging tips and that intercellular fluid can flow off.
  • FIGS. 3 and 4 show a lymphatic drainage glove 20 according to the invention with which an optimal movement of the anchor filaments and lymphatic capillaries can be achieved.
  • An inner surface 22 is shown on the left side of the figure and an outer surface 24 is shown on the right side of the figure.
  • illustrations of the cross sections of fingers 21 and an illustration of the arrangement of the elevations 26 illustrate the structure of the lymph drainage finger gloves 20 according to the invention.
  • FIG. 3 illustrates an embodiment variant in which only the inner surfaces 22 are provided with elevations 26, while the outer surface 22 is designed to be smooth. It can also be seen that the elevations 26 have a height H of approximately 1 mm, starting from a base area 30. In the exemplary embodiment shown, the elevations 26 have a diameter D of 2 mm at their base.
  • the arrangement of the individual elevations 26 with respect to one another is approximately honeycomb-shaped, six further elevations 26-2 being arranged in pairs diametrically opposite each other around a central elevation 26-1. Starting from the central elevation 26-1, the surrounding elevations 26-2 enclose an angle a of 60 °. A distance A between the elevations 26 is approximately 4 mm.
  • FIG. 4 shows a second embodiment variant of the lymphatic drainage glove 20 according to the invention.
  • the dimensions and the arrangement of the elevations 26 correspond in regions I to the dimensions and the arrangement of the elevations 26 as shown in FIG. 3.
  • the areas I are arranged on the finger berries 28 with elevations 26 designed according to the invention, but they can also be provided, for example, in the area of the palm.
  • the invention is not restricted to the exemplary embodiments shown; for example, further arrangements and geometries of the elevations 26 are also possible.

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Dermatology (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Pain & Pain Management (AREA)
  • Physical Education & Sports Medicine (AREA)
  • Rehabilitation Therapy (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Gloves (AREA)

Abstract

Die Erfindung betrifft einen Lymphdrainagefingerhandschuh, bestehend aus einem elastischen Material, aufweisend Finger, eine Innenfläche und eine Außenfläche mit zumindest im Bereich von Fingerbeeren der Finger angeordneten Erhebungen. Die Erhebungen weisen auf: - eine Höhe (H) von 0,8 – 1,5 mm gegenüber einer Grundfläche (30), - ein Abstand (A) zueinander 1,5 – 4 mm, und - einen Durchmesser (D) an der Grundfläche (30) von etwa 1,5 – 3 mm.

Description

Lymphdrainagefingerhandschuh
Die vorliegende Erfindung betrifft einen Lymphdrainagefingerhandschuh zur Durchführung der klassischen manuellen Lymphdrainage oder der dreidimensio- nalen manuellen Lymphdrainagetechnik.
Das Lymphgefäßsystem besteht aus zwei Schichten : aus einem oberflächlichen und einem tiefen Lymphgefäßsystem. Das oberflächliche Lymphgefäßsystem be- steht aus einem subkutanen Netz, den darunterliegenden Lymphgefäßen sowie den dazugehörigen Lymphknoten. Perforansgefäße des Lymphgefäßsystems durchwandern Faszien und verbinden oberflächliche Lymphgefäße mit dem tiefen Lymphgefäßsystem und dessen Lymphknoten. Tiefliegende Lymphgefäße beglei- ten kleine und größere Venen bis ins Körperinnere, wo die Hauptlymphstämme liegen, die dann via Ductus thoracicus oder Truncus lymphaticus dexter ins venöse System münden.
Initiale Lymphgefäße (Lymphkapillaren) finden sich in nahezu sämtlichen Organen des Körpers. Sie beginnen zumeist als zwei- oder dreidimensionale Netzwerke, die regional deutlich unterschiedlich ausgeprägt sind. Insbesondere befinden sich Lymphgefäße auch in der Haut des Menschen und sind über Ankerfasern /-fila- mente im umgebenden Bindegewebe gehalten.
Die klassische„Manuelle Lymphdrainage" basiert auf den von Emil Vodder entwi- ckelten Grundgriffen. Die vier Grundgriffe, sanfte Massagetechniken (z.B. krei- send, pumpend), dienen dazu, die Haut im Sekundenrhythmus mit leichten Druck- und Schubphasen in eine Quer- und Längsdehnung zu versetzen, um das dritte Gefäßsystem im Körper (Lymphgefäßsystem) zu aktivieren und überschüssige ini- tiale Flüssigkeit, die sich extrazellulär aufhält, in einer bestimmten Reihenfolge abzutransportieren. Die Handgriffe erfolgen dabei im Regelfall sehr sanft, weswe- gen der Begriff Massage eher ungeeignet ist, der Begriff Manuelle Lymphdrainage hat sich an dieser Stelle etabliert.
Die dreidimensionale Manuelle Lymphdrainagetechnik behandelt das Lymphge- fäßsystem nicht nur an der Oberfläche, sondern bezieht das tiefe Lymphgefäßsys- tem in die Behandlung mit ein, in der Höhe, Länge und Breite und in allen Anato- mieschichten. Die durch die„Manuelle Lymphdrainage" oder die„Dreidimensionale Manuelle Lymphdrainagetechnik" mobilisierte Ödemflüssigkeit wird von intakten Lymphge- fäßen aufgenommen und über lympho-venöse Anastomosen dem venösen System zugeführt. Die dadurch steigende blutzirkulierende Menge wird durch verschiedene Kreislaufmechanismen herunterreguliert. Das überschüssige Volumen wird u.a. über den Urin ausgeschieden. Man versucht so, Ödem- und Lymphödemerkran- kungen symptomatisch oder kausal zu behandeln.
Bei der klassischen Manuellen Lymphdrainage beträgt die kurative Phase ca. vier Wochen. Durch den Einsatz der Dreidimensionalen Manuelle Lymphdrainagetech- nik wird die kurative Phase auf zwei bis maximal sechs Tage verkürzt, was aber noch immer sehr zeitaufwändig ist.
Es hat sich gezeigt, dass Lymphdrainagen sehr von der Qualität und Kenntnis des Therapeuten abhängig sind, trotzdem wurde in der Vergangenheit auch versucht, die Effektivität einer Lymphdrainage durch Hilfsmittel zu steigern. Beispielsweise sind elektrisch angetriebene Massagegeräte bekannt, die Bereiche des Körpers massieren. Alternativ können Handmassagegeräte verwendet werden, die eine Saugmassage über eine Saugglocke ermöglichen. Es hat sich allerdings gezeigt, dass mit solchen Hilfsmitteln eine verbesserte Lymphdrainage nicht oder nur sehr bedingt erreichbar ist.
Der vorliegenden Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, ein Hilfsmittel bereit zu stellen, mit dem die„Manuelle Lymphdrainage" und die„Dreidimensionale Manu- elle Lymphdrainagetechnik" möglichst effektiv durchführbar sind. Das Hilfsmittel soll helfen, ein optimales Drainageergebnis zu ermöglichen. Weiterhin soll das Hilfsmittel möglichst kostengünstig herstellbar sein und die übliche Lymphdrainage oder die Dreidimensionale Manuelle Lymphdrainagetechnik in ihren therapeuti- schen Behandlungskonzepten nicht verändern.
Die Aufgabe wird durch einen Lymphdrainagefingerhandschuh mit den Merkmalen des Patentanspruchs 1 gelöst. Der Lymphdrainagefingerhandschuh weist Finger, eine Innenfläche und eine Außenfläche sowie einzelne erfindungsgemäße Erhebun- gen zumindest im Bereich der Fingerbeeren auf. Die Ausführung des Lymphdrainagefingerhandschuhs als Fingerhandschuh ermög- lich eine sensible und variable Behandlung des Patienten. Im Gegensatz zu einem Massagehandschuh ohne einzelne Finger, kann mit einem Fingerhandschuh insbe- sondere der Druck und auch die Behandlungsrichtung jeweils einzelner Finger va- riiert werden. Mit einem Fingerhandschuh kann eine flächige, an alle Körperregio- nen angepasste, Behandlung durchgeführt werden. Der lymphologische Befund bestimmt dabei die Behandlungsintensität.
Eine Vielzahl von Handgriffen ist nur mit Fingerhandschuhen möglich. Weiterhin hat sich gezeigt, dass der Fingerhandschuh deswegen auch aus elastischem, mög- lichst enganliegendem, gummiartigem Material, beispielsweise Latex oder Nitril bestehen sollte. Das elastische Material sollte möglichst dünn sein, so dass das Gefühl des Therapeuten, also sein Tastsinn, möglichst wenig beeinflusst wird.
Erfindungsgemäß sind zumindest im Bereich von Fingerbeeren der Finger des Lymphdrainagefingerhandschuhs Erhebungen oder Noppen, vorzugsweise in Form von Kugelsegmenten bzw. von kuppelförmigen Erhebungen mit etwa kreisförmiger Grundfläche vorgesehen. Diese Erhebungen weisen gegenüber der Grundfläche des Lymphdrainagefingerhandschuhs eine Höhe von 0,8 - 1,5 mm auf, der Ab- stand einzelner Erhebungen voneinander beträgt 1,5 - 4 mm. Weiterhin weisen die Erhebungen an ihrem Fuß einen Durchmesser von 1 - 1,5 mm auf.
Die Form und Anordnung der Erhebungen ist an die Anatomie des Lymphgefäßsys- tems des menschlichen Körpers angepasst.
Die Erfinderin hat erkannt, dass effektive Drainageergebnisse erzielt werden, wenn man bei der Durchführung der„Manuellen Lymphdrainage" und„Dreidimensiona- len Manuelle Lymphdrainagetechnik" ein Hilfsmittel einsetzt, dessen Erhebungen (strukturierte Oberflächen, s.o.) an das oberflächliche subkutane Lymphsystem und das tiefe subfasziale System angepasst sind.
Das Lymphgefäßsystem ist im Vergleich mit dem Blutgefäßsystem kein geschlos- sener Kreislauf. Deswegen kann man nur von einem Lymphtransport sprechen. Dieser beginnt mit den Lymphkapillaren (initiale Lymphgefäße), die sich fingerför- mig im Interstitium befinden. Der Wandaufbau der initialen Lymphgefäße wird gebildet aus Endothelzellen, einer unvollständigen Basalmembran, sowie einem subendothelialen Faserfilz. Die En- dothelzellen sind eichenblattförmige Strukturen, die sich ineinander verzahnen o- der dachziegelartig überlappen. Diese bilden das Hauptgerüst der dreidimensiona- len Baustruktur. Die Endothelzellenüberlappungen werden als schwingende Zipfel bezeichnet. Sie dienen als Einlassventile, neben den Interzellularspalten. An der Außenfläche der Lymphkapillarwand, im Bereich der schwingenden Zipfel und im Randbereich der eichenblattförmigen Endothelzellen, befinden sich Ankerfasern /- filamente, die auch mit dem elastischen und kollagenen Faserfilz des Interstitiums in Verbindung stehen. Dadurch wird die Lymphkapillare wie eine Marionette im Interstitium gehalten, so dass sie nicht kollabiert.
Die Lymphkapillaren sind klappenlos und werden umgeben von den Epidermis- kämmen und den Buchten der Koriumpapillen, es herrscht in ihnen ein subatmo- sphärischer Sog. Durch den Anstieg der interstitiellen Flüssigkeit (extrazellulären Flüssigkeit) kommt es zum Anstieg des interstitiellen Drucks. Dies führt zur Aus- dehnung des Gewebes. Die Ankerfasern /-filamente werden dadurch unter Span- nung gesetzt und übertragen ihre Zugkraft nicht nur auf die schwingenden Zipfel, sondern auch auf die Interzellularspalten. Diese öffnen sich, so dass die interstiti- elle Flüssigkeit einströmen kann. Es kommt zur natürlichen Lymphbildung.
Durch den Lymphdrainagefingerhandschuh wird eine effektive Quer- und Längs- dehnung der Haut erreicht. Diese überträgt sich auf die Umgebung der initialen Lymphgefäße und das darunter liegende Lymphgefäßsystem (epifaszial und sub- faszial). Die Ankerfasern /-filamente der initialen Lymphgefäße werden in eine ef fektive Spannung versetzt, so dass dies zur maximalen Lymphbildung führt.
Die Dimensionen der Erhebungen entsprechen in etwa den Dimensionen der Buch- ten, in denen sich die Lymphkapillaren, die Lymphkapillarmaschen, die Präkollekt- oren und subkutanen Lymphkollektoren befinden. Die Erhebungen versetzen die Umgebung der initialen Lymphgefäße, also die Buchten der Koriumpapillen und die Epidermiskämme, in eine maximale, dreidimensionale Quer- und Längsdehnung.
Der Abstand der dreidimensionalen beweglichen Erhebungen voneinander ent- spricht dem durchschnittlichen Abstand der Buchten voneinander. Dadurch ist ge- währleistet, dass während der Behandlung maximal viele initiale Lymphgefäße, die darunterliegenden Lymphkapillarmaschen, Präkollektoren, subkutane Kollektoren und umliegende Gewebsstrukturen bewegt oder massiert werden können. Die Ge- ometrie und die Anordnung sind entscheidend für den Erfolg der Behandlung. Ins- besondere ist die Höhe der Erhebungen und deren Durchmesser wichtig für eine optimale Kontaktierung der Lymphkapillare.
In einer vorteilhaften Ausführungsvariante kann der Lymphdrainagefingerhand- schuh auch über die gesamte Innenfläche mit Erhebungen ausgestatte sein. Mög- lich ist auch eine Anordnung nur in bestimmten Bereichen, beispielsweise an den Fingerbeeren und auf dem Handballen. Letztendlich hängt die Ausstattung des Lymphdrainagefingerhandschuhs mit Erhebungen auch von den bevorzugten Handgriffen des Behandlers ab. Insofern sind verschiedene Anordnungen denkbar.
In einer besonders vorteilhaften Ausführungsvariante ist auch die Außenfläche der Lymphdrainagefingerhandschuhe mit dreidimensionalen beweglichen Erhebungen versehen, beispielsweise im Bereich der Fingerknöchel. Dies kann vorteilhaft sein, weil insbesondere die Fingerknöchel ebenfalls für bestimmte Handgriffe und Mas- sagetechniken aktiv eingesetzt werden. Der Lymphdrainagefingerhandschuh kann auch vollständig über seine gesamte Fläche, also über die Innenfläche, die Außen- fläche und auch im Bereich der Fingerzwischenräume mit dreidimensionalen be- weglichen Erhebungen versehen sein.
Es hat sich gezeigt, dass die dreidimensionalen beweglichen Erhebungen in einer besonders vorteilhaften Ausführungsvariante auch bereichsweise unterschiedlich ausgeführt sein können. Beispielsweise können Bereiche vorgesehen sein, in de- nen die Erhebungen höher sind und/oder einen größeren Durchmesser aufweisen. Auch dies kann je nach Behandlungsform vorteilhaft sein. Beispielsweise können im Bereich der Fingerbeeren erfindungsgemäße Erhebungen vorgesehen sein, im Bereich der Handballen dagegen größere Erhebungen. Alternativ ist denkbar, dass die Bereiche zwar unterschiedlich ausgeführte Erhebungen aufweisen, diese aber alle im Bereich der Bandbreite der erfindungsgemäßen Geometrie liegen.
Die Erfindung wird anhand der nachfolgenden Figuren näher erläutert. Diese zei- gen lediglich beispielhafte Ausführungsvarianten der Erfindung und sollen nicht einschränkend zu verstehen sein. Insbesondere handelt es sich um erläuternde und nicht zwangsweise maßstabsgetreue Zeichnungen. Es zeigen : Figur 1 eine schematische Darstellung der Hautschichten mit den Blut- und Lymphgefäßen, (Földi, Földi, Kubik: Lehrbuch Lymphologie, 7. A., Elsevier GmbH 2010)
Figur 2 den Einbau der Lymphkapillare in das Interstitium; (Földi, Földi,
Kubik: Lehrbuch Lymphologie, 7. A., Elsevier GmbH 2010)
Figur 3 vereinfachte Darstellung eines erfindungsgemäßen Lymphdrainage- fingerhandschuhs
Figur 4 eine zweite Ausführungsvariante eines erfindungsgemäßen
Lymphdrainagefingerhandschuhs
Die beiden Figuren 1 und 2 entstammen dem Lehrbuch Lymphologie (Földi, Földi, Kubik) und verdeutlichen den Aufbau der Hautschichten mit den Blut- und Lymph- gefäßen.
In Figur 1 sind gezeigt:
1. Epidermisabschnitt
2. Epidermiskämme
3. Buchten der Koriumpapillen
4. Koriumpapillen mit Kapillarschlingen
5. Stratum papillare
6. Blutkapillarschlingen
7. Gefäßmaschen der subkapillaren Arteriolen und Venulen
8. Lymphkapillarmaschen
9. Präkollektoren im Stratum reticulare der Dermis
10. Subkutis
11. subkutaner Kollektor
In Figur 2 wird gezeigt:
1. Arterieller Schenkel der Blutkapillare
2. Venöser Schenkel der Blutkapillare
3. Lymphkapillare
4. Offener Interzellularspalt, schwingender Zipfel
5. Fibrozyt
6. Ankerfilamente
7. Interzellularraum Die kleinen Pfeile in Figur 2 markieren die Richtung des Blutstroms, die großen Pfeile die der Interzellularflüssigkeit.
Erkennbar sind insbesondere die Buchten der Koriumpapillen, in denen die Lymph- kapillare angeordnet sind. Ankerfasern /-filamente halten die Lymphkapillare in ihrer Position und können bei der Lymphdrainage durch entsprechende Handgriffe bewegt werden. Dies wiederum führt dazu, dass sich die interzellularen Spalten über die schwingenden Zipfel öffnen und interzellulare Flüssigkeit abfließen kann.
Die Figuren 3 und 4 zeigen einen erfindungsgemäßen Lymphdrainagefingerhand- schuh 20, mit dem eine optimale Bewegung der Ankerfilamente und Lymphkapil- lare erreichbar ist. Auf der linken Seite der Figur ist jeweils eine Innenfläche 22 und auf der rechten Seite der Figur eine Außenfläche 24 gezeigt. Weiterhin ver- deutlichen Abbildungen der Querschnitte von Fingern 21 und eine Abbildung zur Anordnung der Erhebungen 26 den erfindungsgemäßen Aufbau der Lymph- drainagefingerhandschuhe 20.
Figur 3 verdeutlicht eine Ausführungsvariante, bei der lediglich die Innenflächen 22 mit Erhebungen 26 versehen sind, die Außenfläche 22 ist dagegen glatt gestal- tet. Weiterhin ist erkennbar, dass die Erhebungen 26 ausgehend von einer Grund- fläche 30 eine Höhe H von etwa 1 mm aufweisen. Die Erhebungen 26 weisen im dargestellten Ausführungsbeispiel an ihrem Fuß einen Durchmesser D von 2 mm auf. Die Anordnung der einzelnen Erhebungen 26 zueinander ist in etwa waben- förmig, wobei jeweils um eine zentrale Erhebung 26-1 sechs weitere Erhebungen 26-2 paarweise diametral gegenüberliegend angeordnet sind. Ausgehend von der zentralen Erhebung 26-1 schließen die umliegenden Erhebungen 26-2 einen Win- kel a von 60°ein. Ein Abstand A der Erhebungen 26 zueinander beträgt etwa 4 mm. Die genannten Dimensionen und die beschriebene Anordnung haben sich zwar als sehr vorteilhaft erwiesen, in Versuchen hat sich gezeigt, dass diese eine optimale Lymphdrainage ermöglichen, Abweichungen sind aber in geringem Maße möglich.
Figur 4 zeigt eine zweite Ausführungsvariante des erfindungsgemäßen Lymph- drainagefingerhandschuhs 20. Die Dimensionen und die Anordnung der Erhebun- gen 26 entsprechen in den Bereichen I den Dimensionen und der Anordnung der Erhebungen 26 wie in Figur 3 gezeigt. In den Bereichen II sind dagegen andere Dimensionen und Anordnungen ausgeführt. Im gezeigten Ausführungsbeispiel sind die Bereiche I mit erfindungsgemäß ausgeführten Erhebungen 26 an den Finger- beeren 28 angeordnet, sie können aber beispielsweise auch im Bereich der Hand- fläche vorgesehen sein.
Die Erfindung ist nicht auf die gezeigten Ausführungsbeispiele beschränkt, es sind beispielsweise auch weitere Anordnungen und Geometrien der Erhebungen 26 möglich.

Claims

Patentansprüche
1. Lymphdrainagefingerhandschuh (20), bestehend aus einem elastischen Ma- terial, aufweisend Finger (21), eine Innenfläche (22) und eine Außenfläche (24), mit zumindest im Bereich von Fingerbeeren (28) der Finger (21) an- geordneten Erhebungen (26), wobei die Erhebungen (26)
eine Höhe H von 0,8 - 1,5 mm gegenüber einer Grundfläche (30), ein Abstand A zueinander 1,5 - 4 mm und,
einen Durchmesser D an der Grundfläche (30) von etwa 1,5 - 3 mm aufweisen.
2. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach Anspruch 1, dadurch gekenn- zeichnet, dass die Erhebungen (26) auf der gesamten Innenfläche (22) der Finger (21) angeordnet sind.
3. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach Anspruch 1 oder Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass auch im Bereich von Handflächen Erhebun- gen (26) angeordnet sind.
4. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach den Ansprüchen 1-3, dadurch gekennzeichnet, dass auf der gesamten Innenfläche (22) Erhebungen (26) angeordnet sind.
5. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach einem der Ansprüche 1-4, dadurch gekennzeichnet, dass zumindest bereichsweise auch auf der Au- ßenfläche (24) Erhebungen (26) angeordnet sind.
6. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach einem der Ansprüche 1-5, dadurch gekennzeichnet, dass die Höhe H der Erhebungen (26) 0,9 - 1,1 mm beträgt.
7. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach einem der Ansprüche 1-6, dadurch gekennzeichnet, dass der Abstand A der Erhebung (26) zueinander
3 mm aufweist.
8. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach einem der Ansprüche 1-7, dadurch gekennzeichnet, dass mehrere Bereiche mit Erhebungen (26) vor- gesehen sind, wobei in den verschiedenen Bereichen unterschiedliche Ab- messungen und Anordnungen der Erhebungen (26) vorgesehen sind.
9. Lymphdrainagefingerhandschuh (20) nach einem der Ansprüche 1-8, dadurch gekennzeichnet, dass der Lymphdrainagefingerhandschuh (20) aus Gummi, vorzugsweise Latex oder Nitril besteht.
EP19779833.3A 2018-09-28 2019-09-26 Lymphdrainagefingerhandschuh Pending EP3829516A1 (de)

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