EP0649296A1 - Implantat und verfahren zu seiner herstellung - Google Patents

Implantat und verfahren zu seiner herstellung

Info

Publication number
EP0649296A1
EP0649296A1 EP93915863A EP93915863A EP0649296A1 EP 0649296 A1 EP0649296 A1 EP 0649296A1 EP 93915863 A EP93915863 A EP 93915863A EP 93915863 A EP93915863 A EP 93915863A EP 0649296 A1 EP0649296 A1 EP 0649296A1
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
implant
hollow body
implant according
hollow
another
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP93915863A
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Klaus Dr.Med. Draenert
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Individual
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Publication of EP0649296A1 publication Critical patent/EP0649296A1/de
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/50Materials characterised by their function or physical properties, e.g. injectable or lubricating compositions, shape-memory materials, surface modified materials
    • A61L27/56Porous materials, e.g. foams or sponges
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30721Accessories
    • A61F2/30723Plugs or restrictors for sealing a cement-receiving space
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/14Macromolecular materials
    • A61L27/16Macromolecular materials obtained by reactions only involving carbon-to-carbon unsaturated bonds
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/14Macromolecular materials
    • A61L27/22Polypeptides or derivatives thereof, e.g. degradation products
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L27/00Materials for grafts or prostheses or for coating grafts or prostheses
    • A61L27/28Materials for coating prostheses
    • A61L27/30Inorganic materials
    • A61L27/32Phosphorus-containing materials, e.g. apatite
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/88Osteosynthesis instruments; Methods or means for implanting or extracting internal or external fixation devices
    • A61B17/8802Equipment for handling bone cement or other fluid fillers
    • A61B17/8805Equipment for handling bone cement or other fluid fillers for introducing fluid filler into bone or extracting it
    • A61B17/8822Equipment for handling bone cement or other fluid fillers for introducing fluid filler into bone or extracting it characterised by means facilitating expulsion of fluid from the introducer, e.g. a screw pump plunger, hydraulic force transmissions, application of vibrations or a vacuum
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    • A61F2/4603Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof
    • A61F2/4614Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof of plugs for sealing a cement-receiving space
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    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/30004Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis
    • A61F2002/30011Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis the prosthesis being made from materials having different values of a given property at different locations within the same prosthesis differing in porosity
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30003Material related properties of the prosthesis or of a coating on the prosthesis
    • A61F2002/3006Properties of materials and coating materials
    • A61F2002/30062(bio)absorbable, biodegradable, bioerodable, (bio)resorbable, resorptive
    • AHUMAN NECESSITIES
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
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    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2250/0023Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in porosity
    • A61F2250/0024Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in porosity made from both porous and non-porous parts, e.g. adjacent parts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0058Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for
    • A61F2250/006Additional features; Implant or prostheses properties not otherwise provided for modular
    • A61F2250/0063Nested prosthetic parts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00353Bone cement, e.g. polymethylmethacrylate or PMMA
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00389The prosthesis being coated or covered with a particular material
    • A61F2310/00592Coating or prosthesis-covering structure made of ceramics or of ceramic-like compounds
    • A61F2310/00796Coating or prosthesis-covering structure made of a phosphorus-containing compound, e.g. hydroxy(l)apatite
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61LMETHODS OR APPARATUS FOR STERILISING MATERIALS OR OBJECTS IN GENERAL; DISINFECTION, STERILISATION OR DEODORISATION OF AIR; CHEMICAL ASPECTS OF BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES; MATERIALS FOR BANDAGES, DRESSINGS, ABSORBENT PADS OR SURGICAL ARTICLES
    • A61L2430/00Materials or treatment for tissue regeneration
    • A61L2430/02Materials or treatment for tissue regeneration for reconstruction of bones; weight-bearing implants

Definitions

  • the invention relates to an implant, in particular a marrow stopper or marrow blocker, a method for its manufacture and its use in a method for sealing a medullary cavity.
  • the so-called bone cement for example made of polymethyl methacrylate (PMMA), which is introduced into the bony bed by means of a syringe.
  • PMMA polymethyl methacrylate
  • the so-called vacuum application by means of a vacuum cannula, as described for example in WO 88/06023, the bone cement can also be sucked into the bone by applying a vacuum.
  • the plastic cement mass is advanced from the prosthesis shaft in front of the tip of the prosthesis component into the depth of the medullary cavity and the desired transverse compression of the bone cement into the bone marrow spaces does not occur, which results in a slight "interlocking"; an early loosening of the prosthesis component is thus preprogrammed.
  • the second problem is that, in the vacuum application, a suction is exerted on the bone cavity by means of a vacuum cannula inserted into the bone and the bone cement is sucked into the bone cavity, the bone cement being able to displace or block the vacuum cannula in direct flow.
  • a filter is therefore required which, on the one hand, can stop the cement at a certain height of the long bone and prevent further penetration and, on the other hand, ensures that the cannula can suck and is not blocked by cement, abrasion material or blood.
  • an implant or marrow stopper was already proposed in WO 92/06718. Under unfavorable circumstances, however, this marrow stopper can be used to prevent problems in sealing the marrow cavity in the depth of the femoral marrow cavity, for example at a depth of about 17 to 21 cm occur.
  • the medullary cavity resembles a blunt cone cone with an ellipsoidal cross section in the sagittal direction. With cylindrical implants, given the dimensions of the medullary cavity, it is difficult to seal the medullary cavity, even if the implants are deformable.
  • the invention is therefore based on the object of providing an implant, in particular in the form of a medullary space stopper or medullary space block, which solves both the problem of the filter and the problem of sealing the femoral marrow space.
  • the implant according to the invention consists of at least one hollow body which can be deformed elastically, viscoelastically or plastically.
  • the hollow body can be at least partially porous.
  • the pores of the hollow body are preferably continuously connected to one another and form an open-pore structure.
  • the hollow body preferably has the shape of a hollow ball.
  • the wall of at least part of the hollow sphere, for example a half shell, is preferably porous.
  • the implant according to the invention can be inserted occlusively into a long bone and seal the medullary cavity.
  • the hollow body may also not have an exact, but only approximately the shape of a hollow sphere or the shape of a hollow ellipsoid, preferably a rotational ellipsoid, i.e. the shape of a rotationally symmetrical body, the longitudinal axis of which is longer than its transverse diameter, approximately in a ratio of 1: 1 to 2: 1.
  • the surface of the hollow body can also be profiled in a ring shape, the envelope of these rings preferably having the shape of a sphere or an ellipsoid.
  • the hollow body can be constructed from several, for example 5 to 9, bead-shaped rings.
  • the hollow body can also be constructed with two walls and have an outer permeable wall and an inner impermeable wall which encloses a closed cavity.
  • the cavity can be filled with liquid and filled, for example, via a valve.
  • Such a hollow body filled with water is plastically deformable in an ideal manner and adapts perfectly to every contour of the medullary cavity when it is introduced into the medullary cavity, so that a seal of the medullary cavity is ensured.
  • the hollow body can also be designed such that it becomes deformable by heating and in this way adapts to the inner contour of the medullary cavity when inserted into the bone.
  • the implant can consist of a resorbable or non-resorbable material.
  • the implant can preferably consist of a polyamic acid, a derivative of a polyamino acid, a collagen, a chitin derivative or chitosan, keratin or another resorbable polymer.
  • the hollow body can be produced in a simple manner from two preferably identical half-shells.
  • the half-shells are preferably made of a resorbable material and can be pressed from a felt, for example.
  • the two half-shells are then glued to form the hollow body, preferably a spherical hollow body.
  • the hollow body according to the invention can be pressed in a simple manner from resorbable thread material, for example from textures, preferably layered textures, or in the form of a felt.
  • the thread material is preferably made of polymethyl ethacrylate.
  • two half-shells are first produced, which are glued to one another. In this way, hollow bodies, for example hollow spheres, of different diameters can be produced.
  • the hollow body can also either be coated on its surface or consistently equipped in the entire hollow body, for example in the form of particles.
  • the coating or assembly can consist, for example, of tricalcium phosphate, hydroxylapatite or another calcium phosphate or calcium carbonate.
  • the implant according to the invention preferably consists of two hollow bodies.
  • one of the two hollow bodies is preferably at least partially porous, while the other hollow body body is at least not porous to the outside.
  • the two hollow bodies can be connected to one another, for example connected or glued to one another on their surface, or connected to one another via a connecting piece, for example a web.
  • the web preferably consists of the same material as the two hollow bodies.
  • the diameter of the hollow sphere or the diameter of the long or short semiaxis of the ellipsoid of revolution is preferably approximately 14 mm.
  • a series of hollow bodies with different diameters can also be provided in order to be able to reliably seal all individual medullary cavities; in this case the diameters are preferably approximately 10 to 18 mm, particularly preferably 12 to 16 mm.
  • WO 92/06718 discloses a medullary space block with continuously porous structures and a method for its production.
  • This method can be modified according to the invention in such a way that the soluble substances are glued in the center of the implant according to the invention, then the implant is injected and the content of the continuously porous implant, ie the soluble substances, is washed out.
  • a hollow body with a porous outer wall can also be produced with this method. This can be done, for example, as follows: Sugar balls are glued to a conglomerate in water vapor. The outer layers are then glued on in such a way that the core is glued more firmly than the balls on the outer layer.
  • the resulting body is placed in an injection mold and injected with a bone cement, for example a conventional bone cement such as PMMA.
  • a bone cement for example a conventional bone cement such as PMMA.
  • the bead polymer of any conventional bone cement can be used.
  • the hardened composite body is then washed, the sugar is dissolved out, and the implant is finished with it.
  • the implant can either be uncoated or inserted after coating.
  • the coating can be carried out with tricalcium phosphate or hydroxyapatite, which can be sputtered on, for example, or by spraying the polymer powder with tricalcium phosphate.
  • the implant produced in this way is then placed in water at about 80 ° C. shortly before it is used in the operating room.
  • the implant according to the invention can furthermore also be filled with a filler material, for example an antibiotic, as is known from the bone cements containing antibiotics.
  • the implant according to the invention is preferably used in a vacuum application method, as described, for example, in WO 88/06023.
  • the implant is removed from the hot water using an applicator and inserted into the medullary cavity.
  • the implant is filled with, for example, water at about 80 ° C. and is plastically deformable, and therefore ideally adapts to the inner contour of the medullary cavity.
  • the applicator can be, for example, a conical thread on a flexible metal rod.
  • the implant according to the invention is with the applicator in the medullary cavity up to the level of the drill hole of the drainage cannula.
  • the procedure here is that the borehole is created based on the x-ray image after planning, normally at a height of between 17 and 21 cm, starting from the greater trochanter.
  • the thread is then cut and, if necessary, the cannula is screwed in at the same time.
  • a Kirschner wire is pushed through the cannula.
  • the medullary cavity is then opened, preferably with a diamond hollow loop or a diamond hollow loop instrument, and the femoral neck is osteotomized along a guide instrument.
  • the bony opening pin is then twisted off and removed with an extractor, and the medullary cavity is probed. Subsequently, the bone marrow is aspirated proximally and the marrow cavity is carefully washed out.
  • a hollow body implant (plug) according to the invention is then inserted into the medullary cavity with a guide instrument or applicator up to the height of the Kirschner wire. This wobbles when the plug is pushed and is then pulled back.
  • the hollow body implant can then be advanced even further, for example by approximately 10 mm.
  • the vacuum cannula is then further screwed on, for example about 1 1/2 turns, as a result of which the hollow body implant is clamped in and the mouth of the cannula presses against the material, for example the felt, of the hollow body implant.
  • a vacuum then develops during suction, both in the hollow body implant and above the implant in the medullary cavity. If the material of the hollow body implant is selected appropriately, a vacuum drop cannot be measured, so that the material, for example the felt, does not impair the formation of the vacuum and represents practically no resistance to the vacuum.
  • FIG. 2 shows an implant according to the invention after insertion into the medullary cavity of a femur.
  • FIG. 1A shows the view of an implant 10 according to the invention, which consists of two hollow bodies 12 and 14.
  • Line 16 shows schematically that the two hollow bodies 12, 14 can either be connected to one another or separated.
  • Each of the two hollow bodies is annularly profiled, the individual rings in the lower hollow body 14 of FIG. 1A being provided with the reference symbol 18.
  • the overall shape of each hollow body 12, 14 is essentially a sphere, the sphere being the envelope of the individual rings.
  • the upper hollow body 12 has a bore 20 for receiving an applicator.
  • FIG. 1B shows the upper hollow body 12 in an exploded view with a section along the line B-B of FIG. 1A. It can be seen from FIG. 1B that the upper hollow body 12 has a continuously porous structure, while the lower hollow body 14, which is shown schematically as a sphere, is not porous.
  • the hollow bodies 12, 14 shown in FIGS. 1A and 1B can be produced in a simple manner.
  • the annularly profiled, essentially spherical and continuously porous hollow body 12 is produced using the principle of the lost shape, sugar balls first being glued to a conglomerate, then sprayed in an injection mold, for example with PMMA, and then detached .
  • the hollow body 14 can be produced, for example, in the hollow injection molding process. It is also possible to use a solid body, for example a solid ball, instead of the lower hollow body 14.
  • 2 shows the application of an implant 10 according to the invention into a femur 30 with an inner contour 34.
  • the porous bone structure is shown schematically in the upper part of the Fe 30 and also the so-called load triangle 32 is indicated by line structures.
  • FIG. 2 shows a cannula 40 for vacuum application with a continuous inner channel 42 and a thread 44.
  • the non-porous body 14 and the continuously porous spherical hollow body 12 are either placed one after the other or, if they are connected to one another, by means of an applicator which is brought into engagement with the bore 20, from proximal to the medullary cavity . Due to the deformation of the lower body 14, it comes into full engagement with the inner contour 34 of the medullary cavity and seals the medullary cavity distally.
  • the continuously porous hollow body 12 can be somewhat larger in diameter than the body 14, and also comes into full engagement with the inner contour 34 of the medullary cavity.
  • the cannula 40 is then placed between the two bodies 12, 14, for example using a target device (not shown), as shown in FIG. 2.

Abstract

Die Erfindung betrifft ein Implantat (10), insbesondere einen Markraumstopper oder Markraumsperrer. Das Implantat (10) besteht aus mindestens einem Hohlkörper (12), dessen Wandung zumindest teilweise porös ist und der elastisch, viskoelastisch oder plastisch verformbar ist und okklusierend in einen Röhrenknochen eingebracht werden kann. Das Implantat hat den Vorteil, daß es an verschiedene Durchmesser der Markhöhle anpaßbar ist, so daß praktisch alle Markhöhlen dicht abgeschlossen werden können.

Description

Implantat und Verfahren zu seiner Herstellung
Die Erfindung betrifft ein Implantat, insbesondere einen Markraumstopper oder Markrau sperrer, ein Verfahren zu des¬ sen Herstellung und seine Verwendung in einem Verfahren zum Abdichten eines Markraumes.
In der Gelenkersatzchirurgie ist es notwendig, künstliche Gelenkkomponenten im knöchernen Lager zu verankern. Dabei hat es sich bewährt, hierfür einen selbsthärtenden Kunst¬ stoff, den sogenannten Knochenzement, beispielsweise aus Po- lymethylmethacrylat (PMMA) , zu verwenden, der mittels einer Spritze in das knöcherne Bett eingebracht wird. Bei der so¬ genannten Vakuumapplikation mittels einer Vakuumkanüle, wie sie beispielsweise in der WO 88/06023 beschrieben wird, kann der Knochenzement auch durch Anlegen eines Vakuums in den Knochen eingesaugt werden.
In der klinischen Anwendung der Knochenzementapplikation zeigen sich insbesondere zwei Probleme. Das erste Problem besteht darin, daß die plastische Zementmasse vom Prothesen¬ schaft vor der Spitze der Prothesenkomponente in die Tiefe der Markhöhle vorgeschoben wird und es nicht zur gewünschten Querverpressung des Knochenzementes in die Knochenmarksräume kommt, was ein geringes "Interlocking" zur Folge hat; damit ist eine frühe Auslockerung der Prothesenkomponente vorpro¬ grammiert. Das zweite Problem besteht darin, daß bei der Va¬ kuumapplikation mittels einer in den Knochen eingebrachten Vakuumkanüle ein Sog auf die Knochenhöhle ausgeübt und der Knochenzement in die Knochenhöhle eingesaugt wird, wobei der Knochenzement in direktem Fluß die Vakuumkanüle verlegen oder verstopfen kann. Darüber hinaus besteht auch noch die Gefahr, daß die Kanüle von Debrismaterial (Abriebmaterial) von der Operation und von Blut und Blutkoagel verstopft wird, so daß das Vakuum nicht mehr wirkt. Somit ist ein Fil¬ ter erforderlich, das einerseits den Zement auf einer be¬ stimmten Höhe des Röhrenknochen stoppen und ein weiteres Vordringen verhindern kann und zum anderen sicherstellt, daß die Kanüle saugen kann und nicht von Zement, Abriebmaterial oder Blut verstopft wird. Es wurde bereits ein Markraumstop¬ per oder sogenannter "Plug" in die Chirurgie des Bewegungs¬ apparates eingeführt (AMSTUTZ, MARKOLF, McNEICE and GRUEN (1976) , Proceedings of the 4th Open Scientific Meeting of the Hip Society, Seiten 102-116, St. Louis: Mosby; CARLSSON, TOMFORD and HARRIS (1978) , J Bone and Joint Surg 60-A Seiten 608-613. Mit diesem Plug konnte zwar das Stoppen des Kno¬ chenzements erreicht werden, nicht jedoch das Einsaugen des Knochenzements mit der damit verbundenen Entlastung der Markhöhle gegenüber Überdrücken, was zum Auftreten der be¬ kannten tödlichen Embolie führen kann.
Zur Lösung des Problems des Filters wurde bereits in der WO 92/06718 ein Implantat bzw. Markraumstopper vorgeschla¬ gen. Mit diesem Markraumstopper können aber unter ungünsti¬ gen Umständen Probleme bei der Abdichtung der Markhöhle in der Tiefe des Femurmarkraumes, beispielsweise in einer Tiefe von etwa 17 bis 21 cm auftreten. Bei einem normal konfigu¬ rierten Femur gleicht die Markhöhle einem stumpfen Kegelko¬ nus mit ellipsoidem Querschnitt in sagittaler Richtung. Mit zylindrischen Implantaten ist es bei den vorgegebenen Dimen¬ sionen der Markhöhle schwierig, die Markhöhle abzudichten, auch wenn die Implantate deformierbar sind.
Der Erfindung liegt somit die Aufgabe zugrunde, ein Implan¬ tat, insbesondere in Form eines Markraumstoppers oder Mark- raumsperrers bereitzustellen, das sowohl das Problem des Filters als auch das Problem der Abdichtung des Femurmark¬ raumes löst.
Diese Aufgabe wird mit dem Implantat gemäß der Erfindung ge¬ löst. Das erfindungsgemäße Implantat besteht aus mindestens einem Hohlkörper, welcher elastisch, viskoelastisch oder plastisch verformbar ist. Der Hohlkörper kann mindestens teilweise po¬ rös sein. Die Poren des Hohlkörpers stehen vorzugsweise durchgehend miteinander in Verbindung und bilden eine offen¬ porige Struktur. Vorzugsweise weist der Hohlkörper die Form einer Hohlkugel auf. Vorzugsweise ist die Wandung mindestens eines Teils der Hohlkugel, beispielsweise einer Halbschale, porös. Das erfindungsgemäße Implantat kann okklusierend in einen Röhrenknochen eingebracht werden und die Markhδhle ab¬ dichten.
Der Hohlkörper kann auch nicht exakt, sondern nur annähernd die Form einer Hohlkugel oder die Form eines hohlen Ellipsoids aufweisen, vorzugsweise eines Rotationsellipsoids, d.h. die Form eines rotationssymmetri¬ schen Körpers, dessen Längsachse länger ist als sein Quer¬ durchmesser, und zwar etwa im Verhältnis 1:1 bis 2:1.
Die Oberfläche des Hohlkörpers kann auch ringförmig profi¬ liert sein, wobei die Einhüllende dieser Ringe vorzugsweise die Form einer Kugel oder eines Ellipsoids aufweist. Bei¬ spielsweise kann der Hohlkörper aus mehreren, beispielsweise 5 bis 9 wulstförmigen Ringen aufgebaut sein.
Der Hohlkörper kann auch zweiwändig aufgebaut sein und eine äußere durchlässige Wand und eine innere undurchlässige Wand aufweisen, die einen geschlossenen Hohlraum umschließt. Der Hohlraum kann mit Flüssigkeit gefüllt sein und beispiels¬ weise über ein Ventil aufgefüllt werden. Ein derartiger, mit Wasser gefüllter Hohlkörper ist in idealer Weise plastisch deformierbar und paßt sich beim Einbringen in die Markhöhle jeder Kontur der Markhöhle ideal an, so daß eine Abdichtung der Markhöhle gewährleistet ist. Der Hohlkörper kann auch so ausgebildet sein, daß er durch Erwärmung deformierbar wird und sich auf diese Weise beim Einbringen in den Knochen an die innere Kontur der Markhöhle anpaßt.
Das Implantat kann aus einem resorbierbaren oder nicht re¬ sorbierbaren Material bestehen. Vorzugsweise kann das Im¬ plantat aus einer Polyaminsäure, einem Derivat einer Poly- aminosäure, einem Kollagen, einem Chitinderivat oder Chito- san, Keratin oder einem anderem resorbierbarem Polymer be¬ stehen.
Der Hohlkörper kann in einfacher Weise aus zwei vorzugsweise identischen Halbschalen hergestellt werden. Die Halbschalen bestehen vorzugsweise aus einem resorbierbaren Material und können beispielsweise aus einem Filz gepreßt werden. An¬ schließend werden die beiden Halbschalen zu dem Hohlkörper, vorzugsweise einem kugelförmigen Hohlkörper, verklebt.
Der erfindungsgemäße Hohlkörper kann in einfacher Weise aus resorbierbarem Fadenmaterial gepreßt werden, beispielsweise aus Texturen, vorzugsweise geschichteten Texturen, oder in Form eines Filzes. Das Fadenmaterial besteht vorzugsweise aus Polymethyl ethacrylat. Vorteilhafterweise werden zunächst zwei Halbschalen hergestellt, die aufeinanderge- klebt werden. Auf diese Weise lassen sich Hohlkörper, bei¬ spielsweise Hohlkugeln, verschiedenen Durchmessers herstel¬ len.
Der Hohlkörper kann auch entweder an seiner Oberfläche be¬ schichtet sein oder durchgehend in dem ganzen Hohlkörper eine Bestückung, beispielsweise in Form von Partikeln auf¬ weisen. Die Beschichtung oder Bestückung kann beispielsweise aus Tricalciumphosphat, Hydroxylapatit oder einem anderen Calciumphosphat oder Calciumcarbonat bestehen.
Vorzugsweise besteht das erfindungsgemäße Implantat aus zwei Hohlkörpern. Hierbei ist vorzugsweise einer der beiden Hohl¬ körper mindestens teilweise porös, während der andere Hohl- körper zumindest nach außen nicht porös ist. Die beiden Hohlkörper können miteinander verbunden sein, beispielsweise an ihrer Oberfläche miteinander verbunden oder verklebt sein, oder über ein Verbindungsstück, beispielsweise einen Steg, miteinander verbunden sein. Der Steg besteht vorzugs¬ weise aus demselben Material wie die beiden Hohlkörper. Wenn die beiden Hohlkörper miteinander verbunden sind, werden sie zusammen in die Markhöhle eingebracht. Wenn die beiden Hohl¬ körper separat sind und nicht miteinander verbunden sind, werden sie einzeln nacheinander in die Markhöhle einge¬ bracht.
Bei Versuchen hat sich gezeigt, daß der besondere Vorteil einer Hohlkugel bzw. eines rotationssymmetrischen hohlen Ellipsoids in der hohen Anpassungsfähigkeit an verschiedene Durchmesser der Femurmarkhöhle liegt, so daß mit einer ein¬ zigen Größe des Hohlkörpers nahezu alle individuellen Mark¬ höhlen dicht abgeschlossen werden können. Vorzugsweise be¬ trägt der Durchmesser der Hohlkugel bzw. der Durchmesser der langen oder kurzen Halbachse des Rotationsellipsoids etwa 14 mm. Es kann auch eine Reihe von Hohlkörpern mit unterschied¬ lichen Durchmessern bereitgestellt werden, um alle individu¬ ellen Markhöhlen sicher abdichten zu können; die Durchmesser betragen in diesem Fall vorzugsweise etwa 10 bis 18 mm, be¬ sonders bevorzugt 12 bis 16 mm.
Aus der WO 92/06718 ist ein Markraumsperrer mit durchgehend porösen Strukturen und ein Verfahren zu seiner Herstellung bekannt. Dieses Verfahren kann erfindungsgemäß dahingehend modifiziert werden, daß die löslichen Substanzen im Zentrum des erfindungsgemäßen Implantates verklebt werden, an¬ schließend das Implantat gespritzt und der Inhalt des durch¬ gehend porösen Implantates, d.h. die löslichen Substanzen, ausgewaschen wird. Mit diesem Verfahren kann auch ein Hohl¬ körper mit poröser Außenwand gefertigt werden. Hierbei kann beispielsweise folgendermaßen vorgegangen werden: Zuckerkugeln werden in Wasserdampf zu einem Konglomerat ver¬ klebt. Anschließend werden die äußeren Schichten so aufge¬ klebt, daß der Kern fester verklebt ist als die Kugeln an der Außenschicht. Der so entstandene Körper wird in eine Spritzgußform eingebracht und mit einem Knochenzement ge¬ spritzt, beispielsweise einem herkömmlichen Knochenzement, wie PMMA. Hierfür kann, wie beispielsweise in der DE-A-42 19 321 beschrieben, das Perlpolymerisat jedes herkömmlichen Knochenzements verwendet werden. Anschließend wird der aus¬ gehärtete Verbundkörper gewaschen, der Zucker wird herausge¬ löst, und das Implantat ist damit fertig.
Das Implantat kann entweder unbeschichtet oder nach einer Beschichtung eingebracht werden. Die Beschichtung kann mit Tricalciumphosphat oder Hydroxylapatit erfolgen, welche bei¬ spielsweise aufgesputtert werden können, oder durch Be¬ stückung des Polymerpulvers mit Tricalciumphosphat im Spritzvorgang erfolgen. Das auf diese Weise hergestellte Im¬ plantat wird anschließend, kurz vor seiner Anwendung im Ope¬ rationssaal, in etwa 80°C heißes Wasser eingelegt. Das er¬ findungsgemäße Implantat kann ferner auch noch mit einem Füllermaterial, beispielsweise einem Antibiotikum bestückt werden, wie dies von den antibiotikahaltigen Knochenzementen her bekannt ist.
Die Verwendung des erfindungsgemäßen Implantats erfolgt vor¬ zugsweise in einem Vakuumapplikationsverfahren, wie bei¬ spielsweise in der WO 88/06023 beschrieben. Zunächst wird das Implantat mit Hilfe eines Applikators aus dem heißen Wasser herausgenommen und in die Markhöhle eingeführt. In diesem Zustand ist das Implantat mit dem beispielsweise etwa 80°C warmen Wasser gefüllt und plastisch deformierbar, und paßt sich deshalb in idealer Weise der inneren Kontur der Markhöhle formschlüssig an. Der Applikator kann beispiels¬ weise ein konisches Gewinde an einem flexiblen Metallstab sein. Das erfindungsgemäße Implantat wird mit dem Applikator in der Markhöhle bis in die Höhe des Bohrloches der Draina- gekanüle vorgeschoben.
Praktischerweise wird hier so vorgegangen, daß das Bohrloch nach Planung anhand des Röntgenbildes angelegt wird, norma¬ lerweise in einer Höhe zwischen 17 und 21 cm ausgehend vom Trochanter major. Anschließend wird das Gewinde geschnitten und gegebenenfalls gleichzeitig die Kanüle eingedreht. Durch die Kanüle wird ein Kirschnerdraht geschoben. Anschließend wird die Markhöhle eröffnet, vorzugsweise mit einer Diamanthohlschleife oder einem Diamanthohlschleifeninstru- mentarium, und der Schenkelhals entlang eines Führungsin¬ struments osteotomiert. Anschließend wird mit einem Extrak- tor der knöcherne Eröffnungszapfen abgedreht und entfernt, und die Markhöhle sondiert. Im Anschluß daran wird das Kno¬ chenmark nach proximal abgesaugt, und die Markhöhle vorsich¬ tig ausgewaschen. Anschließend wird ein erfindungsgemäßes Hohlkörperimplantat (Plug) mit einem Führungsinstrument bzw. Applikator in die Markhöhle eingeführt bis auf die Höhe des Kirschnerdrahtes. Dieser wackelt bei Anstoßen des Plugs und wird dann zurückgezogen. Anschließend kann das Hohlkörperim¬ plantat noch weiter vorgeschoben werden, beispielsweise um etwa 10 mm. Danach wird die Vakuumkanüle weiter vorge¬ schraubt, beispielsweise etwa 1 1/2 Umdrehungen, wodurch das Hohlkörperimplantat eingeklemmt wird und das Maul der Kanüle sich an das Material, beispielsweise den Filz, des Hohlkör¬ perimplantats andrückt. Beim Ansaugen entsteht danach ein Unterdruck, und zwar sowohl in dem Hohlkörperimplantat als auch oberhalb des Implantats im Markhöhlenraum. Bei geeigne¬ ter Wahl des Materials des Hohlkörperimplantats kann ein Va¬ kuumabfall nicht gemessen werden, so daß das Material, bei¬ spielsweise der Filz, die Ausbildung des Vakuums nicht be¬ einträchtigt und für das Vakuum praktisch keinen Widerstand darstellt.
Die Erfindung wird nachstehend anhand der Zeichnung und eines Ausführungsbeispielε näher erläutert. Es zeigen: Fig. 1A und 1B ein aus zwei Hohlkörpern bestehendes erfin¬ dungsgemäßes Implantat, und
Fig. 2 ein erfindungsgemäßes Implantat nach dem Ein¬ bringen in die Markhöhle eines Femur.
Fig. 1A zeigt die Ansicht eines erfindungsgemäßen Implantats 10, das aus zwei Hohlkörpern 12 und 14 besteht. Durch die Linie 16 wird schematisch dargestellt, daß die beiden Hohl¬ körper 12, 14 entweder miteinander verbunden oder getrennt sein können. Jeder der beiden Hohlkörper ist ringförmig pro¬ filiert, wobei die einzelnen Ringe im unteren Hohlkörper 14 von Fig. 1A mit dem Bezugszeichen 18 versehen sind. Die Ge¬ samtform jedes Hohlkörpers 12, 14 stellt sich im wesentli¬ chen als Kugel dar, wobei die Kugel die Einhüllende der ein¬ zelnen Ringe ist. Der obere Hohlkörper 12 weist eine Bohrung 20 zur Aufnahme eines Applikators auf.
In Fig. 1B ist der obere Hohlkörper 12 in einer Explosions¬ darstellung mit einem Schnitt entlang der Linie B-B von Fig. 1A gezeigt. Aus Fig. 1B ist ersichtlich, daß der obere Hohl¬ körper 12 eine durchgehend poröse Struktur aufweist, während der untere Hohlkörper 14, der schematisch als Kugel darge¬ stellt ist, nicht porös ist.
Die in Fig. 1A und 1B gezeigten Hohlkörper 12, 14 lassen sich in einfacher Weise herstellen. Der ringförmig profi¬ lierte, im wesentlichen kugelförmige und durchgehend poröse Hohlkörper 12 wird unter Anwendung des Prinzips der verlore¬ nen Form hergestellt, wobei zunächst Zuckerkugeln zu einem Konglomerat verklebt, dann in einer Spritzgußform beispiels¬ weise mit PMMA gespritzt und anschließend herausgelöst wer¬ den. Der Hohlkörper 14 kann beispielsweise im Hohlspritzgu߬ verfahren hergestellt werden. Es ist auch möglich, statt des unteren Hohlkörpers 14 einen massiven Körper, beispielsweise eine massive Kugel zu verwenden. In Fig. 2 ist die Applikation eines erfindungsgemäßen Implantats 10 in einen Femur 30 mit einer inneren Kontur 34 dargestellt. Im oberen Teil des Fe urs 30 ist schematisch die poröse Knochenstruktur dargestellt und außerdem das so¬ genannte Belastungsdreieck 32 durch Linienstrukturen ange¬ deutet.
Ferner ist in Fig. 2 eine Kanüle 40 zur Vakuumapplikation mit einem durchgehenden inneren Kanal 42 und einem Gewinde 44 dargestellt.
Der nicht-poröse Körper 14 und der durchgehend poröse kugel¬ förmige Hohlkörper 12 werden entweder nacheinander oder, wenn sie miteinander verbunden sind, miteinander mittels eines Applikators, der mit der Bohrung 20 in Eingriff ge¬ bracht wird, von proxi al in die Markhöhle plaziert. Durch die Deformation des unteren Körpers 14 kommt dieser mit der inneren Kontur 34 der Markhöhle flächig in Eingriff und dichtet die Markhöhle nach distal ab. Der durchgehend poröse Hohlkörper 12 kann im Durchmesser etwas größer sein als der Körper 14, und kommt ebenfalls mit der inneren Kontur 34 der Markhöhle flächig in Eingriff. Anschließend wird die Kanüle 40, beispielsweise mit einem (nicht gezeigten) Zielgerät, zwischen die beiden Körper 12, 14 plaziert, wie in Fig. 2 dargestellt. Wenn nun über die Knanüle 40 ein Vakuum angelegt und von proximal Knochenzement appliziert wird, wird der Knochenzement bis in die Poren des Hohlkörpers 12 eingesaugt, nicht jedoch in den Kanal 42 der Kanüle 40. Ebenso kann durch das Einbringen des Implantats 10, insbesondere durch den Körper 14 verhindert werden, daß Blut aus der distalen Markhöhle abgesaugt wird.

Claims

P a t e n t a n s p r ü c h e
1. Implantat aus mindestens einem Hohlkörper, dessen Wan¬ dung mindestens teilweise porös ist und der verformbar ist und okklusierend in einen Röhrenknochen einbringbar ist.
2. Implantat nach Anspruch 1, wobei der Hohlkörper elastisch, viskoelastisch oder plastisch verformbar ist.
3. Implantat nach Anspruch 1 oder 2, wobei der Hohlkörper im wesentlichen kugelförmig ist.
4. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 3, wobei der Körper an seiner Oberfläche ringförmig profiliert ist.
5. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 4, wobei der Hohlkörper aus zwei Halbschalen besteht.
6. Implantat nach Anspruch 5, wobei die Wandung^ mindestens einer der Halbschalen porös ist.
7. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 6, wobei der Hohlkörper durchgehend gekam ert ist.
8. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 7, welches aus einem Filz, einer geschichteten Textur oder durchgehend interkonnektierend porösen Strukturen eines resorbierba¬ ren oder nicht resorbierbaren Materials besteht.
9. Implantat nach einem der Ansprüche l bis 8, wobei der Hohlkörper aus durchgehend porösem Polymethylen- methacrylat besteht.
10. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 8, welches aus einer Polyaminosäure, einem Derivat einer Polya ino- säure, einem Kollagen, einem Chitinderivat oder Chito- san, Keratin oder einem anderen resorbierbaren Polymer besteht.
11. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 8 aus einem Fa¬ denmaterial, wobei als Fadenmaterial ein Polymethyl- methacrylat-Geflecht, Filz oder ein anderer polymerer resorbierbarer oder nicht resorbierbarer Kunststoff ver¬ wendet wird.
12. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 11, welches zweiwändig aufgebaut ist.
13. Implantat nach Anspruch 12, wobei der Hohlkörper eine innere undurchlässige Wand aufweist, die einen Hohlraum umschließt, der vorzugsweise mit Flüssigkeit gefüllt ist.
14. Implantat nach Anspruch 13, wobei der Hohlraum geschlos¬ sen ist oder über ein Ventil aufgefüllt werden kann.
15. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 14, wobei der Hohlkörper derart ausgebildet ist, daß er durch Erwär¬ mung, beispielsweise in heißem Wasser, deformierbar wird und in den Knochen eingepaßt werden kann.
16. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 20, wobei der Hohlkörper in seiner Wand mit Tricalciumphosphat, Hydro¬ xylapatit oder einem anderen Calciumphosphat oder Cal- ciumkarbonat beschichtet und/oder bestückt ist.
17. Implantat nach Anspruch 16, wobei die Bestückung und/oder Beschichtung an der Oberfläche des Hohlkörpers oder durchgehend im ganzen Hohlkörper ausgebildet ist.
18. Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 17, welches aus zwei Hohlkörpern besteht.
19. Implantat nach Anspruch 18, wobei die beiden Hohlkörper miteinander verbunden sind.
20. Implantat nach Anspruch 18, wobei die beiden Hohlkörper nicht miteinander verbunden sind.
21. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 18 bis 20, wobei einer der beiden Hohlkörper mindestens teilweise porös und der andere Hohlkörper zumindest an seiner Oberfläche nicht porös ist.
22. Verfahren zur Herstellung eines Implantats, insbesondere nach einem der Ansprüche l bis 21, wobei zwei Halbscha¬ len hergestellt und miteinander zu einem Hohlkörper ver¬ bunden werden.
23. Verwendung eines Implantats nach einem der Ansprüche 1 bis 21 zum Abdichten eines Markraumes.
24. Verfahren zum Abdichten eines Markraumes, wobei ein Implantat nach einem der Ansprüche 1 bis 21 in den Mark¬ raum eingebracht wird.
25. Verfahren nach Anspruch 24, wobei das Implantat aus zwei miteinander verbundenen Hohlkörpern besteht, die zusam¬ men in den Markraum eingebracht werden.
26. Verfahren nach Anspruch 24, wobei das Implantat aus zwei nicht miteinander verbundenen Hohlkörpern besteht, die einzeln nacheinander in den Markraum eingebracht werden.
EP93915863A 1992-07-10 1993-07-09 Implantat und verfahren zu seiner herstellung Withdrawn EP0649296A1 (de)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE4222763A DE4222763A1 (de) 1992-07-10 1992-07-10 Implantat und Verfahren zu seiner Herstellung
DE4222763 1992-07-10
PCT/EP1993/001800 WO1994001063A1 (de) 1992-07-10 1993-07-09 Implantat und verfahren zu seiner herstellung

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DE19508647C2 (de) * 1994-06-29 1999-06-02 Biovision Gmbh Markraumsperre
DE19542351C2 (de) * 1995-11-14 1998-07-02 Jansson Volkmar Priv Doz Dr Me Markraumstopper zum Abdichten von Knochenöffnungen
US5932552A (en) 1997-11-26 1999-08-03 Keraplast Technologies Ltd. Keratin-based hydrogel for biomedical applications and method of production
EP0968690A1 (de) 1998-07-02 2000-01-05 Sulzer Orthopädie AG Sperrsystem für den Markkanal eines Röhrenknochens
US6371984B1 (en) 1999-09-13 2002-04-16 Keraplast Technologies, Ltd. Implantable prosthetic or tissue expanding device
US6783546B2 (en) 1999-09-13 2004-08-31 Keraplast Technologies, Ltd. Implantable prosthetic or tissue expanding device
EP2529764A1 (de) 2011-05-31 2012-12-05 Curasan AG Biologisch degradierbares kompositmaterial

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CH648477A5 (de) * 1981-02-18 1985-03-29 Sulzer Ag Spreizbare markraumsperre.
DE3413596C2 (de) * 1984-04-11 1986-11-13 Hermann Heinrich M. Dauerer Markraum-Verriegelungsnagel
DE4033291A1 (de) * 1990-10-19 1992-04-23 Draenert Klaus Werkstoff und verfahren zu seiner herstellung

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JPH07508673A (ja) 1995-09-28
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