CH64175A - shovel - Google Patents

shovel

Info

Publication number
CH64175A
CH64175A CH64175A CH64175DA CH64175A CH 64175 A CH64175 A CH 64175A CH 64175 A CH64175 A CH 64175A CH 64175D A CH64175D A CH 64175DA CH 64175 A CH64175 A CH 64175A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
counting
wheel
arm
locking piece
plate
Prior art date
Application number
CH64175A
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Bernhard Pitzing
Original Assignee
Bernhard Pitzing
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bernhard Pitzing filed Critical Bernhard Pitzing
Publication of CH64175A publication Critical patent/CH64175A/en

Links

Description

  

  



   La présente invention a pour objet un mécanisme de comptage pour pièce d'horlogerie à organe moteur rotatif ou oscillant actionnant une roue de comptage. comprenant une pièce oscillante de verrouillage présentant deux bras agissant sur la roue de comptage, dont   l'un    est soumis à l'action de l'organe moteur.



   De tels mécanismes de comptage pour pièce d'horlogerie sont connus.



   Ils présentent l'inconvénient que l'organe moteur n'attaque pas directement la roue de comptage, mais actionne celle-ci au moyen d'un ressort intermédiaire.



   Dans le présent mécanisme, cet inconvénient est supprimé,
I'organe moteur rotatif ou oscillant actionnant directement   ia    roue de comptage.



   A cet effet, le mécanisme suivant l'invention est caractérisé par le fait que l'organe moteur rotatif ou oscillant agit directement sur la roue de comptage et amène. lorsqu'il attaque ladite roue, ladite pièce de verrouillage dans une position dans laquelle son deuxième bras est dégagé de ladite roue, ce premier bras étant agencé de   maniére    qu'une dent de la roue de comptage agisse sur lui, au cours de la rotation de cette roue produite par l'organe moteur, pour ramener la pièce de verrouillage dans la position dans laquelle son deuxième bras est engagé dans ladite roue, ce deuxième bras étant agencé de façon qu'une dent de la roue de comptage agisse sur lui pour amener la pièce de verrouillage dans une position dans laquelle son premier bras est également engagé dans ladite roue, le deuxième bras le demeurant.

   ce qui assurc alors le verrouillage de la roue de comptage dans ses deux sens de déplacement, Jusqu'à ce que l'organe moteur agisse à nouveau sur ledit premier bras.



   Le dessin représente,   a    titre   d'exemple.    une forme d'exécution de   l'objet    de l'invention et deux variantes.



   Les   fig.    | à 6 sont des vues en plan d'un mécanisme de comp  tage    pour pièce d'horlogerie représenté dans six positions de travail   différentes.   



   La fig. 7 est une vue en plan du détail d'une variante.



   La fig. 8 est une vue en   élévation    de ce détail.



   La fig. 9 est une coup d'un détail d'une autre variante, et
 la fig. 10 est une coupe d'un   détail    d'une troisième   variante.   



   Le mécanisme de comptage représente aux   fig.    I   Åa    6 est destiné à assurer la liaison entre l'organe moteur   d'une    pièce d'horlogerie   électrique    et les organes indicateurs de i'heure. Dans l'exemple représenté, l'organe moteur, tournant en continu toujours dans le meme sens, à   savoir    dans le sens de   ia    flèche I de la   fig.    1, est   constitué    par un   plateau    2 portant un doigt de comptage 3 agis  sangs    une fois par tour du plateau. sur la denture 4a d'une roue de comptage 4.



   Ce mécanisme de comptage comprend une pièce de verrouillage 5 articulée en 6 sur le bâti du mouvement et qui présente deux bras Sa et Sb coopérant avec la denture 4a de la roue de comptage 4. Le   hras    Sa est soumis   a    l'action du doigt de comptage 3   qui,    avant d'attaquer une dent, par exemple la dent   4a'    de la roue de comptage 4   @fig.    I et 2). amène d'abord la pièce de verrouillage   5.    en agissant sur son bras 5a. dans une position (fig. 2) dans laquelle son bras 5b est dégagé de la denture 4a.

   Dans cette position de la pièce de verrouillage   S,    son bras Sa se trouve place sur la trajectoire des dents 4a de la roue 4 de sorte que, au cours de la rotation de celle-ci dans le sens de la flèche 7 des   fig.    2 et 3. la dent suivante 4a de cette roue agit sur ce bras   5a    pour ramener la pièce de verrouillage 5 dans une position, représentée à la fig 4. dans laquelle son bras Sb est engagé dans la denture   4a.   



     Le    bras 5b de la pièce de verrouillage S présente un plan   incliné    8 avec lequel coopère unc dent 4a''' de la roue 4. lorsque celle-ci achève son déplacement sous l'action du doigt de comptage 3 (fig. 5). pour amener la pièce de verrouillage S dans une position dans laquelle son premier bras.   Sa.    est également engagé dans la denture   4i,    le bras 5h le demeurant.

   Dans cette position de la pièce   54      représentée    à la fig.   h.    et qui d'ailleurs est ceile de la   fig.    I également, la roue 4 est verrouillée par le bras   sa.    qui pré- sente à cet effet une surface de repos 9, dans un sens de ses déplacements. et par le bras 5b, qui présente à cet effet une surface de repos 10. dans le sens opposé. La pièce de verrouillage S se maintient dans cette position de travail Jusqu'à ce que, le plateau moteur 2 ayant effectué un tour complet, le doigt de comptage 3 qu'il porte entre à nouveau en prise avec le bras 5a, le cycle décrit ci-dessus recommençant alors.



     II    est   a    remarquer que la pièce de verrouillage S est elle-même verrouillée dans sa position de travail, représentée aux fig. 1 et   6,    dans laquelle elle empêche tout mouvement de la roue 4 dans   un    sens ou dans   l'autre,    par le plateau moteur 2 avec lequel   coopere    un nez   Sc    de ladite pièce 5, ce qui la maintient en position. Le plateau   2    présente un dégagement Il dont la position. par rapport au doigt de comptage   3,    est telle qu'au moment où le doigt de comptage agit sur le bras Sa (fig. 2), ce dégagement se trouve situé en regard du nez 5c. libérant la pièce de verrouillage S qui peut ainsi se déplacer librement.

   La longueur du dégagement 11 est telle que celui-ci demeure en regard du ne 5c jusqu'à ce que la dent 4a" de la roue 4 ait ramené la pièce de verrouillage S dans li position, représentée à la   fig.      3,    dans laquelle son bras 5b est   a    nouveau engagé dans la denture 4a.



   Les variantes des   fig.    7 à 10 sont destinées   a    s'appliquer au cas où l'organe moteur de la pièce d'horlogerie   nc    tourne pas   dans    un seul sens seulement mais effectue un mouvement rotatif oscillant.



   Dans la variante des fig. 7 et 8, cet organe moteur comporte un plateau 12 présentant un dégagement 13 analogue au dégage- ment Il du plateau 2 de   ia    première forme d'exécution, et qui porte un organe de comptage constitué par un ressort-lame   14,    dc forme hélicoïdale, fixé par une de ses extrémités. 14a. au plateau. et dont l'autre extrémité, 14b, repliée à angle droit et qui   fiait    saillie radialement hors du plateau 12, est   destinée a    coopérer   açec    la roue de comptage et avec   la    pièce de verrouillage.

   L'agence- ment est tel que. lorsque le plateau 12 se déplace dans le sens   île    la flèche 15. l'organe de comptage 14b est actif et   fonctionne    comme le doigt   dc    comptage 3 de la première forme d'exécution alors que. lorsque le plateau 12 se déplace en sens inverse.   organe      dc    comptage 14b glisse sous les dents de la roue de comptage ainsi que sous la pièce de verrouillage. sans les entraîner,   fonctionnant    ainsi à l'instar d'un cliquet.



   La fig. 9 représente un organe de comptage.   désigné    par 16, constitué par un levier à deux bras articulé en 17 sur un plateau moteur oscillant 18, dont un des   brasa    désigné par 16a, est destiné   a    actionner la roue de comptage et   la    pièce de verrouillage et dont l'autre bras. désigné par 16b, est soumis à l'action   d'un    ressort lame de rappel 19, fixé au plateau 18, qui tend à le   maintenir    dans la position représentée à la fig, 9.

   Lorsque le plateau 18 se déplace dans le sens de la flèche 20, l'organe de comptage 16 est actif alors que, lorsqu'il se déplace en sens inverse, cet organe s'éclipse, à l'encontre de l'action de son ressort de rappel 19, sautant sur les dents de la roue de comptage et sur la pièce de verrouillage à l'instar d'un cliquet.



   Dans la variante de   lil      fig.    10, on trouve également   une    pièce de comptage, désignée par 21, constituée par un levier à deux bras articulé. en 22, sur l'organe moteur, désigné par   23,    lequel est oscillant, cette pièce de comptage présentant un bras   21a    coopé- rant avec la roue de comptage et avec la pièce de verrouillage et un bras 21b sur lequel agit un aimant permanent 24 porté par l'organe moteur   23.    Cette variante fonctionne de façon identique à celle de la fig. 9, à   la    différence que le rappel de la pièce   21    est magnétique, assuré par l'aimant   24,    et non pas mécanique comme dans le cas de la fig. 9.
 



   REVENDICATION
 Mécanisme de comptage pour pièce d'horlogerie à organe moteur rotatif ou oscillant actionnant une roue de comptage comprenant une pièce oscillante de   verrouillage    présentant deux bras agissant sur la roue   dc    comptage. dont   l'un    est soumis à 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.





  



   The present invention relates to a counting mechanism for a timepiece with a rotating or oscillating motor member actuating a counting wheel. comprising an oscillating locking part having two arms acting on the counting wheel, one of which is subjected to the action of the motor member.



   Such counting mechanisms for a timepiece are known.



   They have the drawback that the motor member does not directly attack the counting wheel, but actuates the latter by means of an intermediate spring.



   In the present mechanism, this drawback is eliminated,
The rotary or oscillating motor member directly actuating the counting wheel.



   For this purpose, the mechanism according to the invention is characterized in that the rotary or oscillating motor member acts directly on the counting wheel and drives. when it attacks said wheel, said locking piece in a position in which its second arm is disengaged from said wheel, this first arm being arranged so that a tooth of the counting wheel acts on it, during the rotation of this wheel produced by the motor member, to return the locking piece to the position in which its second arm is engaged in said wheel, this second arm being arranged so that a tooth of the counting wheel acts on it to bringing the locking piece into a position in which its first arm is also engaged in said wheel, the second arm remaining so.

   which then ensures the locking of the counting wheel in its two directions of movement, until the motor member acts again on said first arm.



   The drawing represents, by way of example. one embodiment of the object of the invention and two variants.



   Figs. | to 6 are plan views of a counting mechanism for a timepiece shown in six different working positions.



   Fig. 7 is a plan view of the detail of a variant.



   Fig. 8 is an elevational view of this detail.



   Fig. 9 is a shot of a detail from another variant, and
 fig. 10 is a sectional view of a detail of a third variant.



   The counting mechanism shown in Figs. I Åa 6 is intended to ensure the connection between the motor member of an electric timepiece and the time indicating members. In the example shown, the motor member, rotating continuously always in the same direction, namely in the direction of arrow I of FIG. 1, consists of a plate 2 carrying a counting finger 3 acting blood once per revolution of the plate. on the teeth 4a of a counting wheel 4.



   This counting mechanism comprises a locking part 5 articulated at 6 on the frame of the movement and which has two arms Sa and Sb cooperating with the teeth 4a of the counting wheel 4. The arm Sa is subjected to the action of the finger of counting 3 which, before attacking a tooth, for example tooth 4a 'of the counting wheel 4 @fig. I and 2). first brings the locking piece 5 by acting on its arm 5a. in a position (fig. 2) in which its arm 5b is disengaged from the teeth 4a.

   In this position of the locking part S, its arm Sa is located on the path of the teeth 4a of the wheel 4 so that, during the rotation of the latter in the direction of arrow 7 of FIGS. 2 and 3. the following tooth 4a of this wheel acts on this arm 5a to bring the locking piece 5 back to a position, shown in FIG. 4. in which its arm Sb is engaged in the teeth 4a.



     The arm 5b of the locking piece S has an inclined plane 8 with which a tooth 4a "" of the wheel 4 cooperates when the latter completes its movement under the action of the counting finger 3 (FIG. 5). to bring the locking piece S into a position in which its first arm. Sa. is also engaged in toothing 4i, the arm 5h remaining.

   In this position of the part 54 shown in FIG. h. and which, moreover, is that of FIG. I also, the wheel 4 is locked by the arm sa. which has for this purpose a rest surface 9, in one direction of its movements. and by the arm 5b, which has for this purpose a resting surface 10. in the opposite direction. The locking piece S remains in this working position until, the motor plate 2 having made a complete revolution, the counting finger 3 which it carries again engages with the arm 5a, the cycle described above then starting again.



     It should be noted that the locking piece S is itself locked in its working position, shown in FIGS. 1 and 6, in which it prevents any movement of the wheel 4 in one direction or the other, by the motor plate 2 with which a nose Sc of said part 5 cooperates, which maintains it in position. The plate 2 has a clearance II whose position. with respect to the counting finger 3, is such that when the counting finger acts on the arm Sa (FIG. 2), this clearance is located opposite the nose 5c. releasing the locking piece S which can thus move freely.

   The length of the clearance 11 is such that it remains opposite the ne 5c until the tooth 4a "of the wheel 4 has returned the locking piece S to the position, shown in Fig. 3, in which its arm 5b is again engaged in the teeth 4a.



   The variants of fig. 7 to 10 are intended to apply to the case where the driving member of the timepiece does not rotate in only one direction but performs an oscillating rotary movement.



   In the variant of FIGS. 7 and 8, this driving member comprises a plate 12 having a clearance 13 similar to the clearance II of the plate 2 of the first embodiment, and which carries a counting member constituted by a leaf spring 14, of helical shape. , fixed by one of its ends. 14a. to the plateau. and of which the other end, 14b, bent at right angles and which protrudes radially out of the plate 12, is intended to cooperate with the counting wheel and with the locking piece.

   The arrangement is such that. when the plate 12 moves in the direction of the arrow 15. the counting member 14b is active and functions like the counting finger 3 of the first embodiment whereas. when the plate 12 moves in the opposite direction. 14b counting member slides under the teeth of the counting wheel as well as under the locking piece. without dragging them, thus functioning like a ratchet.



   Fig. 9 represents a counting member. designated by 16, consisting of a lever with two arms articulated at 17 on a swashing motor plate 18, one of the brasa designated by 16a, is intended to actuate the counting wheel and the locking piece and including the other arm. designated by 16b, is subjected to the action of a return leaf spring 19, fixed to the plate 18, which tends to maintain it in the position shown in FIG, 9.

   When the plate 18 moves in the direction of arrow 20, the counting member 16 is active while, when it moves in the opposite direction, this member slips away, against the action of its return spring 19, jumping over the teeth of the counting wheel and onto the locking piece like a ratchet.



   In the variant of fig. 10, there is also a counting piece, designated by 21, consisting of a lever with two articulated arms. at 22, on the motor member, designated by 23, which oscillates, this counting part having an arm 21a cooperating with the counting wheel and with the locking part and an arm 21b on which a permanent magnet 24 acts. carried by the motor member 23. This variant operates identically to that of FIG. 9, with the difference that the return of the part 21 is magnetic, provided by the magnet 24, and not mechanical as in the case of FIG. 9.
 



   CLAIM
 Counting mechanism for a timepiece with a rotating or oscillating motor member actuating a counting wheel comprising an oscillating locking part having two arms acting on the counting wheel. one of which is subject to

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.



 

Claims (1)

**ATTENTION** debut du champ CLMS peut contenir fin de DESC **. ** ATTENTION ** start of field CLMS can contain end of DESC **. La présente invention a pour objet un mécanisme de comptage pour pièce d'horlogerie à organe moteur rotatif ou oscillant actionnant une roue de comptage. comprenant une pièce oscillante de verrouillage présentant deux bras agissant sur la roue de comptage, dont l'un est soumis à l'action de l'organe moteur. The present invention relates to a counting mechanism for a timepiece with a rotating or oscillating motor member actuating a counting wheel. comprising an oscillating locking part having two arms acting on the counting wheel, one of which is subjected to the action of the motor member. De tels mécanismes de comptage pour pièce d'horlogerie sont connus. Such counting mechanisms for a timepiece are known. Ils présentent l'inconvénient que l'organe moteur n'attaque pas directement la roue de comptage, mais actionne celle-ci au moyen d'un ressort intermédiaire. They have the drawback that the motor member does not directly attack the counting wheel, but actuates the latter by means of an intermediate spring. Dans le présent mécanisme, cet inconvénient est supprimé, I'organe moteur rotatif ou oscillant actionnant directement ia roue de comptage. In the present mechanism, this drawback is eliminated, The rotary or oscillating motor member directly actuating the counting wheel. A cet effet, le mécanisme suivant l'invention est caractérisé par le fait que l'organe moteur rotatif ou oscillant agit directement sur la roue de comptage et amène. lorsqu'il attaque ladite roue, ladite pièce de verrouillage dans une position dans laquelle son deuxième bras est dégagé de ladite roue, ce premier bras étant agencé de maniére qu'une dent de la roue de comptage agisse sur lui, au cours de la rotation de cette roue produite par l'organe moteur, pour ramener la pièce de verrouillage dans la position dans laquelle son deuxième bras est engagé dans ladite roue, ce deuxième bras étant agencé de façon qu'une dent de la roue de comptage agisse sur lui pour amener la pièce de verrouillage dans une position dans laquelle son premier bras est également engagé dans ladite roue, le deuxième bras le demeurant. For this purpose, the mechanism according to the invention is characterized in that the rotary or oscillating motor member acts directly on the counting wheel and drives. when it attacks said wheel, said locking piece in a position in which its second arm is disengaged from said wheel, this first arm being arranged so that a tooth of the counting wheel acts on it, during the rotation of this wheel produced by the motor member, to return the locking piece to the position in which its second arm is engaged in said wheel, this second arm being arranged so that a tooth of the counting wheel acts on it to bringing the locking piece into a position in which its first arm is also engaged in said wheel, the second arm remaining so. ce qui assurc alors le verrouillage de la roue de comptage dans ses deux sens de déplacement, Jusqu'à ce que l'organe moteur agisse à nouveau sur ledit premier bras. which then ensures the locking of the counting wheel in its two directions of movement, until the motor member acts again on said first arm. Le dessin représente, a titre d'exemple. une forme d'exécution de l'objet de l'invention et deux variantes. The drawing represents, by way of example. one embodiment of the object of the invention and two variants. Les fig. | à 6 sont des vues en plan d'un mécanisme de comp tage pour pièce d'horlogerie représenté dans six positions de travail différentes. Figs. | to 6 are plan views of a counting mechanism for a timepiece shown in six different working positions. La fig. 7 est une vue en plan du détail d'une variante. Fig. 7 is a plan view of the detail of a variant. La fig. 8 est une vue en élévation de ce détail. Fig. 8 is an elevational view of this detail. La fig. 9 est une coup d'un détail d'une autre variante, et la fig. 10 est une coupe d'un détail d'une troisième variante. Fig. 9 is a shot of a detail from another variant, and fig. 10 is a sectional view of a detail of a third variant. Le mécanisme de comptage représente aux fig. I Åa 6 est destiné à assurer la liaison entre l'organe moteur d'une pièce d'horlogerie électrique et les organes indicateurs de i'heure. Dans l'exemple représenté, l'organe moteur, tournant en continu toujours dans le meme sens, à savoir dans le sens de ia flèche I de la fig. 1, est constitué par un plateau 2 portant un doigt de comptage 3 agis sangs une fois par tour du plateau. sur la denture 4a d'une roue de comptage 4. The counting mechanism shown in Figs. I Åa 6 is intended to ensure the connection between the motor member of an electric timepiece and the time indicating members. In the example shown, the motor member, rotating continuously always in the same direction, namely in the direction of arrow I of FIG. 1, consists of a plate 2 carrying a counting finger 3 acting blood once per revolution of the plate. on the teeth 4a of a counting wheel 4. Ce mécanisme de comptage comprend une pièce de verrouillage 5 articulée en 6 sur le bâti du mouvement et qui présente deux bras Sa et Sb coopérant avec la denture 4a de la roue de comptage 4. Le hras Sa est soumis a l'action du doigt de comptage 3 qui, avant d'attaquer une dent, par exemple la dent 4a' de la roue de comptage 4 @fig. I et 2). amène d'abord la pièce de verrouillage 5. en agissant sur son bras 5a. dans une position (fig. 2) dans laquelle son bras 5b est dégagé de la denture 4a. This counting mechanism comprises a locking part 5 articulated at 6 on the frame of the movement and which has two arms Sa and Sb cooperating with the teeth 4a of the counting wheel 4. The arm Sa is subjected to the action of the finger of counting 3 which, before attacking a tooth, for example tooth 4a 'of the counting wheel 4 @fig. I and 2). first brings the locking piece 5 by acting on its arm 5a. in a position (fig. 2) in which its arm 5b is disengaged from the teeth 4a. Dans cette position de la pièce de verrouillage S, son bras Sa se trouve place sur la trajectoire des dents 4a de la roue 4 de sorte que, au cours de la rotation de celle-ci dans le sens de la flèche 7 des fig. 2 et 3. la dent suivante 4a de cette roue agit sur ce bras 5a pour ramener la pièce de verrouillage 5 dans une position, représentée à la fig 4. dans laquelle son bras Sb est engagé dans la denture 4a. In this position of the locking part S, its arm Sa is located on the path of the teeth 4a of the wheel 4 so that, during the rotation of the latter in the direction of arrow 7 of FIGS. 2 and 3. the following tooth 4a of this wheel acts on this arm 5a to bring the locking piece 5 back to a position, shown in FIG. 4. in which its arm Sb is engaged in the teeth 4a. Le bras 5b de la pièce de verrouillage S présente un plan incliné 8 avec lequel coopère unc dent 4a''' de la roue 4. lorsque celle-ci achève son déplacement sous l'action du doigt de comptage 3 (fig. 5). pour amener la pièce de verrouillage S dans une position dans laquelle son premier bras. Sa. est également engagé dans la denture 4i, le bras 5h le demeurant. The arm 5b of the locking piece S has an inclined plane 8 with which a tooth 4a "" of the wheel 4 cooperates when the latter completes its movement under the action of the counting finger 3 (FIG. 5). to bring the locking piece S into a position in which its first arm. Sa. is also engaged in toothing 4i, the arm 5h remaining. Dans cette position de la pièce 54 représentée à la fig. h. et qui d'ailleurs est ceile de la fig. I également, la roue 4 est verrouillée par le bras sa. qui pré- sente à cet effet une surface de repos 9, dans un sens de ses déplacements. et par le bras 5b, qui présente à cet effet une surface de repos 10. dans le sens opposé. La pièce de verrouillage S se maintient dans cette position de travail Jusqu'à ce que, le plateau moteur 2 ayant effectué un tour complet, le doigt de comptage 3 qu'il porte entre à nouveau en prise avec le bras 5a, le cycle décrit ci-dessus recommençant alors. In this position of the part 54 shown in FIG. h. and which, moreover, is that of FIG. I also, the wheel 4 is locked by the arm sa. which has for this purpose a rest surface 9, in one direction of its movements. and by the arm 5b, which has for this purpose a resting surface 10. in the opposite direction. The locking piece S remains in this working position until, the motor plate 2 having made a complete revolution, the counting finger 3 which it carries again engages with the arm 5a, the cycle described above then starting again. II est a remarquer que la pièce de verrouillage S est elle-même verrouillée dans sa position de travail, représentée aux fig. 1 et 6, dans laquelle elle empêche tout mouvement de la roue 4 dans un sens ou dans l'autre, par le plateau moteur 2 avec lequel coopere un nez Sc de ladite pièce 5, ce qui la maintient en position. Le plateau 2 présente un dégagement Il dont la position. par rapport au doigt de comptage 3, est telle qu'au moment où le doigt de comptage agit sur le bras Sa (fig. 2), ce dégagement se trouve situé en regard du nez 5c. libérant la pièce de verrouillage S qui peut ainsi se déplacer librement. It should be noted that the locking piece S is itself locked in its working position, shown in FIGS. 1 and 6, in which it prevents any movement of the wheel 4 in one direction or the other, by the motor plate 2 with which a nose Sc of said part 5 cooperates, which maintains it in position. The plate 2 has a clearance II whose position. with respect to the counting finger 3, is such that when the counting finger acts on the arm Sa (FIG. 2), this clearance is located opposite the nose 5c. releasing the locking piece S which can thus move freely. La longueur du dégagement 11 est telle que celui-ci demeure en regard du ne 5c jusqu'à ce que la dent 4a" de la roue 4 ait ramené la pièce de verrouillage S dans li position, représentée à la fig. 3, dans laquelle son bras 5b est a nouveau engagé dans la denture 4a. The length of the clearance 11 is such that it remains opposite the ne 5c until the tooth 4a "of the wheel 4 has returned the locking piece S to the position, shown in Fig. 3, in which its arm 5b is again engaged in the teeth 4a. Les variantes des fig. 7 à 10 sont destinées a s'appliquer au cas où l'organe moteur de la pièce d'horlogerie nc tourne pas dans un seul sens seulement mais effectue un mouvement rotatif oscillant. The variants of fig. 7 to 10 are intended to apply to the case where the driving member of the timepiece does not rotate in only one direction but performs an oscillating rotary movement. Dans la variante des fig. 7 et 8, cet organe moteur comporte un plateau 12 présentant un dégagement 13 analogue au dégage- ment Il du plateau 2 de ia première forme d'exécution, et qui porte un organe de comptage constitué par un ressort-lame 14, dc forme hélicoïdale, fixé par une de ses extrémités. 14a. au plateau. et dont l'autre extrémité, 14b, repliée à angle droit et qui fiait saillie radialement hors du plateau 12, est destinée a coopérer açec la roue de comptage et avec la pièce de verrouillage. In the variant of FIGS. 7 and 8, this driving member comprises a plate 12 having a clearance 13 similar to the clearance II of the plate 2 of the first embodiment, and which carries a counting member constituted by a leaf spring 14, of helical shape. , fixed by one of its ends. 14a. to the plateau. and of which the other end, 14b, bent at right angles and which protrudes radially out of the plate 12, is intended to cooperate with the counting wheel and with the locking piece. L'agence- ment est tel que. lorsque le plateau 12 se déplace dans le sens île la flèche 15. l'organe de comptage 14b est actif et fonctionne comme le doigt dc comptage 3 de la première forme d'exécution alors que. lorsque le plateau 12 se déplace en sens inverse. organe dc comptage 14b glisse sous les dents de la roue de comptage ainsi que sous la pièce de verrouillage. sans les entraîner, fonctionnant ainsi à l'instar d'un cliquet. The arrangement is such that. when the plate 12 moves in the direction of the arrow 15. the counting member 14b is active and functions like the counting finger 3 of the first embodiment whereas. when the plate 12 moves in the opposite direction. 14b counting member slides under the teeth of the counting wheel as well as under the locking piece. without dragging them, thus functioning like a ratchet. La fig. 9 représente un organe de comptage. désigné par 16, constitué par un levier à deux bras articulé en 17 sur un plateau moteur oscillant 18, dont un des brasa désigné par 16a, est destiné a actionner la roue de comptage et la pièce de verrouillage et dont l'autre bras. désigné par 16b, est soumis à l'action d'un ressort lame de rappel 19, fixé au plateau 18, qui tend à le maintenir dans la position représentée à la fig, 9. Fig. 9 represents a counting member. designated by 16, consisting of a lever with two arms articulated at 17 on a swashing motor plate 18, one of the brasa designated by 16a, is intended to actuate the counting wheel and the locking piece and including the other arm. designated by 16b, is subjected to the action of a return leaf spring 19, fixed to the plate 18, which tends to maintain it in the position shown in FIG, 9. Lorsque le plateau 18 se déplace dans le sens de la flèche 20, l'organe de comptage 16 est actif alors que, lorsqu'il se déplace en sens inverse, cet organe s'éclipse, à l'encontre de l'action de son ressort de rappel 19, sautant sur les dents de la roue de comptage et sur la pièce de verrouillage à l'instar d'un cliquet. When the plate 18 moves in the direction of arrow 20, the counting member 16 is active while, when it moves in the opposite direction, this member slips away, against the action of its return spring 19, jumping over the teeth of the counting wheel and onto the locking piece like a ratchet. Dans la variante de lil fig. 10, on trouve également une pièce de comptage, désignée par 21, constituée par un levier à deux bras articulé. en 22, sur l'organe moteur, désigné par 23, lequel est oscillant, cette pièce de comptage présentant un bras 21a coopé- rant avec la roue de comptage et avec la pièce de verrouillage et un bras 21b sur lequel agit un aimant permanent 24 porté par l'organe moteur 23. Cette variante fonctionne de façon identique à celle de la fig. 9, à la différence que le rappel de la pièce 21 est magnétique, assuré par l'aimant 24, et non pas mécanique comme dans le cas de la fig. 9. In the variant of fig. 10, there is also a counting piece, designated by 21, consisting of a lever with two articulated arms. at 22, on the motor member, designated by 23, which oscillates, this counting part having an arm 21a cooperating with the counting wheel and with the locking part and an arm 21b on which a permanent magnet 24 acts. carried by the motor member 23. This variant operates identically to that of FIG. 9, with the difference that the return of the part 21 is magnetic, provided by the magnet 24, and not mechanical as in the case of FIG. 9. REVENDICATION Mécanisme de comptage pour pièce d'horlogerie à organe moteur rotatif ou oscillant actionnant une roue de comptage comprenant une pièce oscillante de verrouillage présentant deux bras agissant sur la roue dc comptage. dont l'un est soumis à I'action de l'organe moteur, caractérisé par le fait que celui-ci agit directement sur la roue de comptage et amène, lorsqu'il attaque ladite roue, ladite pièce de verrouillage dans une position dans laquelle son deuxième bras est dégagé de ladite roue. CLAIM Counting mechanism for a timepiece with a rotating or oscillating motor member actuating a counting wheel comprising an oscillating locking part having two arms acting on the counting wheel. one of which is subject to The action of the motor member, characterized in that the latter acts directly on the counting wheel and, when it engages said wheel, brings said locking piece into a position in which its second arm is released from said wheel. ce premier bras étant agencé de manière qu'une dent de la roue de comptage agisse sur lui, au cours de la rotation de cette roue produite par l'organe moteur, pour ramener la pièce de verrouillage dans la position dans laquelle son deuxième bras est engagé dans ladite roue, ce deuxième bras étant agencé de façon qu'une dent de la roue de comptage agisse sur lui pour amener la pièce de verrouillage dans une position dans laquelle son premier bras est égale. ment engagé dans ladite roue, le deuxième bras le demeurant. ce qui assure alors le verrouillage de la roue de comptage dans ses deux sens de déplacement, jusqu'à ce que l'organe moteur agisse à nouveau sur ledit premier bras. this first arm being arranged so that a tooth of the counting wheel acts on it, during the rotation of this wheel produced by the motor member, to return the locking piece to the position in which its second arm is engaged in said wheel, this second arm being arranged so that a tooth of the counting wheel acts on it to bring the locking piece into a position in which its first arm is equal. ment engaged in said wheel, the second arm remaining so. which then ensures the locking of the counting wheel in its two directions of movement, until the motor member again acts on said first arm. SOUS-REVENDICATIONS 1. Mécanisme de comptage suivant la revendication, caractérisé par le fait que le moteur est solidaire d'une came tournant en regard d'un nez que présente la pièce de verrouillage, ce qui la maintient dans sa position de verrouillage, ladite came présentant un dégagement disposé de façon à être situé en regard dudit nez lorsque l'organe moteur attaque la pièce de verrouillage. de façon que cette dernière soit alors libérée. SUB-CLAIMS 1. Counting mechanism according to claim, characterized in that the motor is integral with a cam rotating opposite a nose that has the locking piece, which maintains it in its locking position, said cam having a clearance arranged so as to be located opposite said nose when the drive member attacks the locking part. so that the latter is then released. 2. Mécanisme de comptage suivant la revendication, caractérisé par le fait que le deuxième bras de la pièce de verrouillage présente d'une part une surface de repos servant d'appui aux dents de la roue de comptage, de façon à verrouiller celle-ci dans un sens de rotation, et d'autre part un plan incliné avec lequel Coopèrent les dents de la roue de comptage avant de venir en appui sur ladite surface de repos, de manière à amener la pièce de verrouillage dans la position dans laquelle ses deux bras sont engagés dans la roue de comptage. 2. Counting mechanism according to claim, characterized in that the second arm of the locking piece has on the one hand a rest surface serving as a support for the teeth of the counting wheel, so as to lock the latter. in a direction of rotation, and on the other hand an inclined plane with which The teeth of the counting wheel cooperate before coming to bear on said rest surface, so as to bring the locking piece into the position in which its two arms are engaged in the counting wheel. 3. Mécanisme de comptage suivant la revendication, dans lequel l'organe moteur est oscillant, caractérisé par le fait que ledit organe moteur est agencé de manière à s'éclipser dans un de ses sens de déplacement, de façon à être inopérant, alors que, dans son sens opposé de déplacement, il est opérant. 3. Counting mechanism according to claim, wherein the motor member is oscillating, characterized in that said motor member is arranged so as to slip out in one of its direction of movement, so as to be inoperative, while , in its opposite direction of movement, it is operative.
CH64175A 1913-05-20 1913-05-20 shovel CH64175A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH64175T 1913-05-20

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH64175A true CH64175A (en) 1914-03-16

Family

ID=4309258

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH64175A CH64175A (en) 1913-05-20 1913-05-20 shovel

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH64175A (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US7040803B2 (en) 2003-12-04 2006-05-09 Montres Breguet Sa Detent escapement for a timepiece
US7192180B2 (en) 2003-12-16 2007-03-20 Montres Breguet S.A. Detent escapement for timepiece
US7494268B2 (en) 2005-03-30 2009-02-24 Montres Brequet Sa Detent escapement for timepiece

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US7040803B2 (en) 2003-12-04 2006-05-09 Montres Breguet Sa Detent escapement for a timepiece
US7192180B2 (en) 2003-12-16 2007-03-20 Montres Breguet S.A. Detent escapement for timepiece
US7494268B2 (en) 2005-03-30 2009-02-24 Montres Brequet Sa Detent escapement for timepiece

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0769633B1 (en) Ramp device for a friction clutch adjusting device, specially for automotive vehicles
EP1373991A1 (en) Chronograph with two rotational directions
FR2739158A1 (en) FRICTION CLUTCH WITH GAME RETRIEVAL DEVICE, PARTICULARLY FOR A MOTOR VEHICLE
CH64175A (en) shovel
FR2097126A1 (en)
CH633273A5 (en) METHOD FOR PRODUCING 2-BROMO-6-FLUORO-N-2-imidazolidinylidene-BENZ AMIN AND ITS SAEUREADDITIONSSALZEN.
FR2577985A1 (en) DECOMPRESSION DEVICE FOR INTERNAL COMBUSTION ENGINE
CH691088A5 (en) mechanism at the time of a watch with perpetual calendar movement.
CH628456A5 (en) Camera automatically change discs.
EP0458175B1 (en) Gear mechanism, in particular for a time-piece
FR2508126A1 (en) SAFETY BRAKING DEVICE INTERPOSED BETWEEN A MOTOR SHAFT AND A ROTATING WORKGROUP
CH373703A (en) Gear train of a timepiece
EP2339414B1 (en) Chronograph with single push button
CH708338B1 (en) Step-by-step corrective mechanism.
CH524847A (en) Calendar watch
CH346170A (en) Calendar timepiece
CH370015A (en) Winding and time-setting mechanism for watch movement
CH545500A (en) Calendar watch
FR2842941A1 (en) PROGRAMMING DEVICE FOR HOUSEHOLD APPLIANCES
CH717664A2 (en) Timepiece comprising a waterproof control device.
CH408785A (en) Device for winding the mainspring of a clockwork movement
CH243069A (en) Mixing and mixing machine.
CH717244A2 (en) Timepiece comprising a waterproof control device.
CH159199A (en) Instant control mechanism from the hour disc to jumping hour watches.
FR3023934A1 (en) WATCHMAKING MECHANISM