CH330564A - Device for monitoring the parking time of a vehicle - Google Patents

Device for monitoring the parking time of a vehicle

Info

Publication number
CH330564A
CH330564A CH330564DA CH330564A CH 330564 A CH330564 A CH 330564A CH 330564D A CH330564D A CH 330564DA CH 330564 A CH330564 A CH 330564A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
lever
sub
penalization
wheel
parking
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Drouot L Hermine Jean
Original Assignee
Drouot L Hermine Jean
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Drouot L Hermine Jean filed Critical Drouot L Hermine Jean
Publication of CH330564A publication Critical patent/CH330564A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F17/00Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services
    • G07F17/24Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services for parking meters
    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07CTIME OR ATTENDANCE REGISTERS; REGISTERING OR INDICATING THE WORKING OF MACHINES; GENERATING RANDOM NUMBERS; VOTING OR LOTTERY APPARATUS; ARRANGEMENTS, SYSTEMS OR APPARATUS FOR CHECKING NOT PROVIDED FOR ELSEWHERE
    • G07C1/00Registering, indicating or recording the time of events or elapsed time, e.g. time-recorders for work people
    • G07C1/30Parking meters

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Lock And Its Accessories (AREA)
  • Measurement Of Distances Traversed On The Ground (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 Appareil pour le    contrôle   du temps de stationnement d'un    véhicule   La présente invention a pour objet un appareil pour la perception de taxes de stationnement et le contrôle du temps de stationnement de véhicules routiers dans les rues, parcs ou emplacements -réservés. 



  Cet appareil est remarquable notamment en ce qu'il comporte à l'intérieur d'un boîtier scellé, inviolable: un organe d'arrêt susceptible d'être    gelacé   manuellement depuis l'extérieur du boîtier entre deux positions active et inactive correspondant respectivement à l'interdiction et à l'autorisation de stationner, un mouvement d'horlogerie combiné avec ledit organe d'arrêt de telle manière que ce mouvement soit automatiquement arrêté lorsque ledit organe est en position active et libre de mesurer le temps lorsque cet organe est en position inactive d'autorisation; une aiguille totalisatrice dont les indications peuvent être lues de l'extérieur et entraînée par ce mouvement d'horlogerie pour totaliser les temps des périodes successives de stationnement;

   un dispositif de verrouillage combiné avec cette aiguille totalisatrice pour verrouiller ledit organe d'arrêt en position active d'interdiction lorsqu'un total déterminé a été atteint par l'aiguille et un dispositif optique pour indiquer à chaque instant l'état de marche ou d'arrêt du mouvement d'horlogerie. 



  L'appareil est prévu pour être mis à la disposition des usagers contre paiement d'une somme    correspondant   à un droit de stationnement d'une durée globale    déterminée   qui est par exemple de 50 heures et constitue ce    qui   a été appelé ci-dessus le   total déterminé  . L'usager dispose ainsi d'une sorte de provision utilisable par fractions de durée quelconque, dans la limite du temps total, de la même manière qu'on utilise la provision d'un compte bancaire, au moyen de chèques. Au début de chaque stationnement l'usager amène l'organe d'arrêt en position inactive d'autorisation, ce qui provoque le déblocage du mouvement d'horlogerie et la mesure du temps de stationnement.

   A la fin ce celui-ci, l'usager ramène l'organe mobile en position d'interdiction ce qui neutralise le mouvement d'horlogerie jusqu'au prochain stationnement. Lorsque le temps total pour lequel l'appareil a été réglé est atteint l'appareil est automatiquement verrouillé en position d'interdiction. 



  Au dessin annexé, donné uniquement à titre d'exemple: La    fig.   1 est une vue de . face d'une forme d'exécution de l'appareil suivant l'invention, dans la position indiquant l'interdiction de stationnement, au moment de sa livraison à    l'utilisateur.   



  La    fig.   2 est une    vue   analogue, l'appareil étant, après un certain temps    d'utilisation,   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dans la position indiquant l'autorisation de stationnement. 



  La    fig.   3 est une coupe parallèle à la face antérieure du boîtier représentant une partie du mouvement d'horlogerie, l'organe d'arrêt en position active d'interdiction et le mécanisme de déclenchement. 



  La    fig.   4 est une vue    analogue   à la    fig.   3, l'organe d'arrêt étant en position inactive d'autorisation. 



  La    fig.   5 est une vue analogue à la    fig.   4, le levier du mécanisme de déclenchement étant en position de pénalisation. 



  La    fig.   6 est une vue analogue à la    fig.   3 après verrouillage de l'organe d'arrêt en position d'interdiction. 



  La    fig.   7 est une vue en élévation latérale partielle, le boîtier étant coupé diamétralement. La    fig.   8 est une vue en perspective du mécanisme de verrouillage. 



  Les    fig.   9 et 10 sont des vues analogues aux    fig.   3 et 5, respectivement, d'une seconde forme d'exécution de l'appareil    comportant   un mouvement d'horlogerie à vitesse variable. 



  Les    fig.   11 et 12 sont des vues schématiques du mécanisme d'échappement correspondant aux deux positions possibles de l'ancre. 



  La    fig.   13 est une vue de face d'une variante de la forme d'exécution des    fig.   9 et 10. 



  Les    fig.   14, 15 et 16 sont des vues analogues aux fi-. 3 , 4 et 5, respectivement, de la forme d'exécution de l'appareil représentée aux    fig.   9 et 10. 



  La    fig.   17 est une vue latérale partielle et schématique du boîtier de l'appareil montrant le mécanisme de    verrouillage   en position inactive. 



  La    fig.   18 est une vue analogue à la    fig.   16 après le verrouillage du mouvement d'horlogerie. Suivant la forme d'exécution représentée aux    fig.   1 à 8 l'appareil comporte un boîtier cylindrique 1 en forme de cuvette dans lequel sont fixées des platines 2, 3, 4 reliées au fond du boîtier et entre elles par des piliers 5    (fig.   7) délimitant des compartiments destinés à recevoir les mécanismes et organes de l'appareil. Un verre 6 est fixé en avant de la platine 4, au moyen d'une lunette 7 posée sur le boîtier. Comme l'ouverture de l'appareil est interdite à l'usager, cette lunette 7 est    sertie   ou rendue inviolable par un moyen équivalent. 



  Entre le verre 6 et la platine 4 est montée sur un axe central 8 une aiguille 9 susceptible de se déplacer sur une graduation horaire tracée sur la périphérie de la platine 4. La graduation s'étend sur un arc un peu inférieur à    360 ,   dont l'origine correspond, dans l'exemple représenté, à la division   50   et l'extrémité à la division   0  . La platine 4, qui forme cadran, comporte des fenêtres 10, Il dont le but sera précisé plus loin. 



  Dans l'espace compris entre les platines 3, 4 est disposé un organe mobile d'arrêt, constitué par un secteur 12 monté oscillant sur l'axe 8 grâce à un pignon 13    (fig.   3) fixé en son centre et engrenant avec un secteur denté 14 entraînant un autre pignon 15 pourvu d'un ergot 16. Le secteur 12 est mobile entre deux positions, l'une active représentée à la    fig.   3 et l'autre inactive représentée à la    fig.   4. Il est sollicité vers la position active par un ressort 17 fixé à l'une de ses extrémités au secteur denté 14, et à l'autre extrémité à la platine 4. En vue de son déplacement vers la position inactive, à l'encontre du ressort 17, le secteur oscillant 12 est combiné avec un dispositif de    manoeuvre.   



  Ce dispositif comprend    (fig.   3 à 7) un doigt 18 porté par le secteur 12 et coopérant avec le bec 19 d'un cliquet 20 sollicité dans le sens de l'encliquetage par un ressort 21 et articulé sur le maneton 22 d'une manivelle 23. L'extrémité libre 20a du cliquet 20 est en forme de crochet. 



  La manivelle 23 est solidaire en rotation d'un arbre 24, monté à frottement dans des ouvertures formant portées ménagées sur les platines 2, 3 et le fond du boîtier 1. Une manette 25    (fig.   1, 2, 7) est montée rigidement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sur l'une des    extrémités   de cet arbre, cette extrémité faisant saillie à l'extérieur du boîtier, pour assurer la    man#uvre   manuelle du secteur oscillant. Un élément élastique 26, en saillie sur la platine 3, est adapté pour s'engager dans l'un ou l'autre de deux crans 27, 28    (fig.   8) ménagés sur la manivelle 23, de manière à définir les positions extrêmes de la manette 25. 



  Lorsque la manette est dans la position correspondant aux    fig.   1 et 3, le ressort 17 maintient le secteur oscillant 12 en position active. Lorsque la manette est amenée par basculement dans la position de la    fig.   2, le cliquet déplace le secteur oscillant autour de l'axe 8 jusqu'à la position inactive de la    fig.   4. 



  Dans sa position active    (fig.   3) le secteur 12 a pour rôle d'arrêter un mouvement d'horlogerie dont on a représenté quelques éléments, notamment le barillet 29, l'axe de remontage 30 et un rouage 31    (fig.   7). 



  La coopération entre le secteur oscillant 12 et le mouvement d'horlogerie est assurée d'une part par l'ergot 16 entraîné à partir du secteur oscillant par l'intermédiaire des éléments 13, 14, 15, d'autre part par le rouage 31 du mouvement d'horlogerie, dans des conditions telles que lorsque le secteur oscillant est dans la position active de la    fig.   3, l'ergot d'arrêt 16 est engagé entre deux dents du rouage 31 et bloque le mouvement d'horlogerie. 



  Le mouvement d'horlogerie dont la marche est ainsi commandée par le secteur oscillant 12 est destiné à entraîner, dans le sens normal, l'aiguille 9 qui est fixée sur l'axe 8 et qui constitue en combinaison avec la graduation un totalisateur de temps de stationnement. 



  Dans le compartiment défini par les platines 3 et 4 est également disposé un dispositif de verrouillage destiné à bloquer le secteur oscillant 12 dans la position active d'arrêt. Ce dispositif comprend un disque 32 fixé en son centre sur l'axe 8 de l'aiguille    (fig.   5 à 8); dans ce disque est ménagée une encoche 33 destinée à recevoir une saillie 34 prévue sur un levier de verrouillage 35 monté pivotant sur l'arbre 24 et appliqué au contact du disque par un ressort 36.

   L'extrémité libre de ce levier forme une patte 37 qui fait saillie, à travers une fenêtre 38, sur la platine 3, de manière à soulever le cliquet 20, lorsque la saillie 34 est engagée dans l'encoche 33, et à déplacer le bec 19 hors de sa position d'engagement avec le doigt 18; le secteur oscillant est alors libéré et amené sous l'action du ressort 17 dans sa position inactive. Entre la saillie 34 et l'articulation sur l'arbre 24 du levier de verrouillage est également formée une patte 39 qui fait saillie sur la platine 3 à travers une fenêtre 40, dans un but qui apparaîtra dans la suite. 



  Pour indiquer si le secteur oscillant 12 est en position de stationnement autorisé ou interdit et si, corrélativement, le mouvement d'horlogerie est à l'état de marche ou d'arrêt, le secteur 12 porte les mentions  interdit  et   autorisé   qui apparaissent dans la fenêtre 10 de la platine 4 suivant que le secteur est dans la position active des    fig.   1, 3 et 6 ou dans la position inactive des    fig.   2, 4 et 5. Bien entendu ces mentions peuvent être complétées ou remplacées par l'application de couleurs appropriées. 



  . Dans un même but de signalisation optique un disque 41 est fixé sur un axe 42 du mouvement d'horlogerie et porte des secteurs de couleurs    différentes   apparaissant dans la fenêtre 11 du cadran; la rotation de ce disque crée lorsque le mouvement d'horlogerie est actif un    effet   lumineux qui peut être perçu à distance. 



  L'appareil représenté aux    fig.   1 à 7 comporte enfin un mécanisme de déclenchement combiné avec le mouvement d'horlogerie et adapté pour actionner un bras de signalisation, susceptible d'apparaître dans la fenêtre 10 du cadran à l'expiration d'un délai déterminé depuis le commencement d'une période de stationnement, ce délai qui est, par exemple, d'une heure étant fixé par les autorités en vue de    limiter   le stationnement. 



  Le mécanisme de déclenchement comprend un levier 43 monté pivotant sur l'arbre 24, qui    porte   la manivelle 23, et susceptible d'occuper deux positions. L'une de ces positions, position de pénalisation, est représentée à la    fig.   5 et correspond à la présence d'un bras de signalisation 44 dans la fenêtre 10; l'autre position    (fig.   3, 4, 6) correspond à    l'effacement   de cet 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 élément.

   Ce levier, qui est sollicité vers sa position de pénalisation par un    ressort   45, coopère d'une part, au moyen d'un doigt 46 fixé sur lui et traversant en 47 la platine 3, avec une roue 48 montée à frottement dur sur l'axe 30 du mouvement d'horlogerie et d'autre part, avec la manivelle 23 solidaire de la manette de    manoeu-      vre   25, dans des conditions telles que dans la position d'arrêt de la manette 25 le levier de déclenchement 43 est bloqué en position de non-pénalisation par l'engagement du doigt 46 entre deux dents de la roue 48 et que, pour la position de marche .de la manette, il est amené en position de pénalisation sous    l'effet   du dégagement du doigt 46 hors de la roue 48, et de l'action du ressort 45,

   à la suite d'une rotation de cette roue d'une amplitude déterminée qui correspond à l'expiration dudit délai. La coopération du levier 43 avec la manivelle 23 est réalisée grâce à une échancrure 49 prévue sur le levier, dans laquelle le maneton 22 peut venir s'engager pour basculer le levier de déclenchement et imposer, grâce au doigt 46, un déplacement angulaire à la roue 48, à la suite duquel le levier 43 est bloqué en position de non-pénalisation. 



  Le bras de signalisation 44 est monté pivotant sur la face arrière du cadran autour d'un axe 50 et sollicité dans une position effacée représentée aux    fig.   3, 4 et 6 par un ressort 51 dont l'une des    extrémités   est fixée par un ergot 52 s'étendant de part et d'autre du bras 44. La combinaison du mécanisme de déclenchement avec le bras de signalisation 44 est obtenue au moyen d'un bec 53 formé à    l'extrémité   du levier de déclenchement 43 et qui, lorsque ce dernier bascule vers sa position de pénalisation, vient en prise avec l'ergot 52 et entraîne le bras 44 dans une position représentée aux    fig.   2 et 5, pour laquelle le bras apparaît à travers la fenêtre 10 du cadran.

   Cette position du bras 44 est définie par une butée 54 de fin de course montée sur la platine 4. 



  Le fonctionnement et le mode d'emploi de l'appareil des    fig.   1 à 8 sont les suivants L'usager reçoit, contre paiement, un appareil dans l'état ci-après: = le ressort du mouvement d'horlogerie est remonté, - l'aiguille 9 indique sur le cadran le temps correspondant à la somme qui a été versée, soit 50 heures dans l'exemple représenté, - la manette 25 est dans la position de la    fig.   1, ce qui veut dire que le mouvement d'horlogerie est à l'arrêt, que la mention   interdit   est visible dans la fenêtre 10 et que le doigt 46 du levier de déclenchement est bloqué par la roue 48. 



  Au moins pendant le temps de stationnement dans un emplacement    soumis   à    règlemen-      tation   l'appareil est placé à l'intérieur du véhicule dans une position où il peut être vu de l'extérieur. Au commencement d'une période de stationnement l'usager met la manette 25 dans la position représentée à la    fig.   2. 



  La manivelle 23 subit un déplacement angulaire du fait de la rotation de l'arbre 24; le cliquet 20 est déplacé vers le haut et son bec 19 entraîne le doigt 18 porté par le secteur oscillant 12 qui tourne d'un certain angle et vient en position inactive, ce qui a pour    effet,   d'une part de faire apparaître le mot   autorisé   dans la fenêtre 10 et d'autre part de débloquer le mouvement d'horlogerie grâce au retrait de l'ergot 16 hors du rouage 31. Le cliquet 20 est maintenu en position sous l'action du ressort 21 et du crochet 20a en prise avec la patte 37 du levier 35. L'aiguille totalisatrice est entraînée et enregistre la durée du stationnement, tandis que le disque 41 qui tourne derrière la fenêtre 11 permet de se rendre compte que l'appareil fonctionne. 



  La roue 48    entrainée   par le mouvement d'horlogerie agit de son côté sur le doigt 46 et par conséquent sur le levier de déclenchement 43 qui subit un déplacement angulaire lent et continu. 



  Si le temps de stationnement excède la limite fixée à l'avance pour la durée du stationnement normal (une heure dans l'exemple choisi), la roue 48 libère, au moment où la limite est atteinte, le doigt 46 du levier de déclenchement qui sous l'action du res- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 sort 45 bascule vers sa position de pénalisation    (fig.   5) et accroche l'ergot 52 du bras de signalisation 44, qui est ainsi amené derrière la fenêtre 10, dans une position visible de l'extérieur    (fig.   2). L'apparition du signal 44 indique que le véhicule est en situation irrégulière et peut déterminer les agents de contrôle à    infliger   une amende au conducteur. 



  Aussi longtemps que la manette 25 est maintenue dans la position    correspondant   à la marche du mouvement d'horlogerie et ce, que la limite de stationnement    normal   ait ou non été franchie, l'aiguille 9 continue à enregistrer le temps passé, à condition qu'elle n'ait pas atteint la division   0   de la graduation. 



  A la fin du stationnement, la    manoeuvre   de la manette 25 dans le sens de l'arrêt détermine le retour de l'indication   interdit  , l'arrêt du mouvement d'horlogerie le rappel du levier de déclenchement dans sa position initiale    (fig.   3) et, éventuellement, l'effacement du bras de signalisation 44. 



  Lorsque l'aiguille atteint la division   0   de la graduation l'encoche 33 du disque 32 du mécanisme de verrouillage se présente devant la saillie 34 du levier 35 qui, entraîné vers le haut sous l'action de son ressort 36, soulève le    cli-      quet   20 et dégage le bec 19 hors de sa position de retenue du secteur oscillant 12; ce dernier bascule dans sa position active d'arrêt et bloque définitivement le mouvement d'horlogerie, le doigt 18 ne pouvant plus être accroché par le cliquet 20. 



  Bien entendu l'usager peut échanger son appareil avant que le verrouillage du mouvement d'horlogerie se produise, ce qui lui évite de s'exposer à des pénalités. Le temps de stationnement non utilisé lui est, dans ce cas, remboursé. 



  Que les droits de stationnement soient ou non épuisés, l'appareil    remis   au service de distribution doit être partiellement démonté pour être remis en état de service. 



  Après l'enlèvement de la lunette 7 et du verre 6 un déplacement d'une amplitude convenable du secteur oscillant 12 dans le sens contraire à celui des aiguilles d'une montre    (fig.   6) amène le doigt 18 au contact de la patte 39 du levier de verrouillage 35 et déplace ce dernier dans une position qui libère le disque 32 et permet    d'effectuer   le remontage du ressort, le secteur    oscillant   12 ayant découvert au cours de son mouvement antérieur l'axe 30 du    barillet   29.

   Une fois    l'aiguille   ramenée devant la division   50   sous l'effet du mouvement de remontage    il   est possible de réarmer le cliquet grâce à la coopération du crochet 20a avec la patte 37; la remise en place du verre 6 et d'une lunette 7 complète la préparation de l'appareil en vue d'un nouveau service. 



  On a représenté aux    fig   9 à 18 deux variantes de l'appareil suivant l'invention qui sont adaptées non seulement pour    indiquer,   au moyen d'un signal, lorsque la    durée   d'un stationnement élémentaire dépasse une limite    déterminée,   que le conducteur est en état d'infraction, mais encore pour appliquer automatiquement une surtaxe proportionnelle au temps de    stationnement      pénalisé,   cette surtaxe s'ajoutant à la taxe normale de stationnement. Ce résultat est atteint grâce à un dispositif de totalisation différentielle. 



  Suivant la première de ces variantes représentée aux    fig.   9 à 12, il est prévu dans le mouvement d'horlogerie un dispositif d'échappement à vitesse variable    permettant   d'augmenter la vitesse    angulaire   de l'aiguille    totalisatrice   9. Ce dispositif comprend essentiellement, montées sur un arbre 55 entraîné par le barillet, par l'intermédiaire -de rouages non représentés, deux roues d'échappement de même diamètre 56 et 57, la roue 57 constituant une roue d'échappement usuelle à 15 dents tandis que la roue 56 est une roue d'échappement de   pénalisation   qui porte des dents dont le nombre est inférieur à 15 et qui coïncident chacune    axiale-      ment   avec une dent de la roue 57. Dans l'exemple représenté la roue 56 est à 3 dents.

   L'ancre usuelle 58 qui reçoit par ses chevilles 59, 60 les impulsions de la roue d'échappement 56 ou 57 et les transmet au balancier-spiral 61, est montée sur un axe 62 qui traverse les platines 2 et 3 dans lesquelles    il   peut    coulisser   en    entraînant   l'ancre; la longueur de cet axe 62 est supérieure à l'écartement des deux platines 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et ses extrémités 63, en    saillie   sur la platine 3, sont soumises l'une dans un sens à l'action d'un ressort 64 de faible puissance et l'autre dans l'autre sens qui correspond à la    flèche,   à l'action d'une came de commande 65 appliquée à son contact au moyen d'un    ressort   66    (fig.   9).

   Cette came est formée à l'une des extrémités libres d'un levier 67 monté pivotant sur la platine 3 et dont l'autre extrémité coopère avec une saillie 68 formée sur le levier 43 du mécanisme de déclenchement dans des conditions telles que les chevilles 59, 60 de l'ancre, en réponse à l'action de la came 65, coopèrent avec les roues 56 et 57 ou uniquement avec la roue 56, suivant que le levier de déclenchement 43 est ou non en position de pénalisation    (fig.   9 et 10) respectivement. 



  Au cours du stationnement normal    (fig.   9 et 11) le levier de déclenchement 43, qui est en position de non-pénalisation, maintient donc    l'ancre   58 en coopération avec la roue 57 à 15 dents, ce qui correspond à l'échappement normal; l'aiguille 9 indique alors le temps réellement passé. Il y a lieu de noter que les chevilles 59 et 60 sont périodiquement, à raison d'une oscillation sur cinq, en contact à la fois avec une dent de la roue 57 et une dent de la roue 56 mais la présence de cette dernière ne    crée   aucune perturbation, la coïncidence des dents correspondantes étant parfaite. 



  Dès que la limite de stationnement normal est atteinte le levier de déclenchement est mis dans sa position de pénalisation qui fait apparaître le bras de signalisation 44 dans la fenêtre 10 du cadran. Simultanément sous l'action des éléments 68, 67, 65 les chevilles glissent parallèlement à l'arbre d'échappement dans le sens de la    flèche   et cessant    d'agir   sur la roue 57 à 15 dents ne restent en prise qu'avec la roue 56 à trois dents; les angles d'impulsion et de repos ne sont pas changés et seul l'angle de chute est modifié; il est    augmenté   d'une valeur correspondant à l'angle des dents supprimées.

   La vitesse angulaire de la roue d'échappement est alors cinq fois plus grande que lors du stationnement normal, ce qui veut dire que l'aiguille tourne sur le cadran à une vitesse également cinq fois plus élevée et que le conducteur subit une pénalisation égale à quatre fois la taxe normale de stationnement. 



  Les    fig.   13 à 18 représentent la seconde variante comportant un dispositif de totalisation différentielle. 



  Comme on le voit à la    fig.   13 l'appareil comporte outre l'aiguille principale 9 analogue à celle des exemples précédents une aiguille auxiliaire 69 montée au centre du cadran. Cette aiguille est portée par un canon central 70 monté coulissant sur l'axe 8 de l'aiguille principale et traversant les platines 4 et 3. Le secteur oscillant 12 est monté sur le canon 70 et est solidaire de ce dernier en translation. Sur le canon est également fixée une roue dentée de pénalisation 71 susceptible d'être mise en prise avec un pignon baladeur 72 entraîné à partir du barillet et monté sur un bras oscillant 73 autour d'un axe 74. Sur la roue dentée 71 agit un cliquet élastique 75 formant frein.

   Le bras 73 a une extrémité 76 qui coopère avec une came 77 formée sur le levier de déclenchement 43 et qui est maintenue à son contact par un ressort 78, l'agencement étant tel que lorsque le levier de déclenchement 43 vient en position de pénalisation, le pignon baladeur 72 est mis en prise avec la roue dentée de pénalisation 71, la    transmission   du mouvement jusqu'à cette roue, et par conséquent jusqu'au canon 70 et à l'aiguille auxiliaire 69, assurant la rotation de cette dernière dans le sens contraire à celui de l'aiguille principale et à une vitesse angulaire plus élevée. 



  Un doigt 18a est prévu sur la platine 3 pour immobiliser,    concurremment   avec le    ressort   21a, le cliquet 20, dans la position des    fig.   15 et 16. 



  Dans le présent exemple, les deux aiguilles vont donc à la rencontre l'une de l'autre et il est prévu un dispositif de verrouillage arrêtant le mouvement d'horlogerie lorsque    cette   rencontre a lieu. 



  Ce    dispositif   comprend    (fig.   17 et 18) d'une    part   une languette 79 formée sur le canon 70 et appliquée par un ressort 80 au contact d'une collerette 81    fixée   sur l'axe 8 au voisinage de l'aiguille principale 9    portée   par cet axe et, d'autre part, une encoche 82 ménagée dans la collerette 81.

   La languette 79 et l'encoche 82 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 sont conjuguées de telle sorte que lorsque les deux    aiguilles   ont sur le cadran la    même   position angulaire la languette pénètre dans l'encoche, le ressort 80 amenant alors le canon 70 de la position de la    fig.   17 à celle de la    fig.   18 par coulissement le long de l'axe 8; du fait de ce coulissement, le doigt 18 du secteur 12 est déplacé parallèlement à l'axe de l'aiguille dans une position où il cesse d'être en prise avec le bec 19 du cliquet 20. Le secteur oscillant 12 est ainsi libéré et rappelé    irréversiblernent   par le ressort 17 dans sa position active d'arrêt ce qui    verrouille   le mouvement d'horlogerie. 



  Comme on le comprend d'après ce qui précède le levier de déclenchement 43 fait engrener le pignon baladeur 72 avec la roue dentée de pénalisation 71, dès que la limite de stationnement normal est atteinte. L'aiguille auxiliaire 69 est de ce fait entraînée à une vitesse conditionnée par le choix des rapports des    différents   rouages, un tel choix étant fait en fonction de la sévérité de la pénalisation que l'on veut infliger aux usagers; l'aiguille principale 9 tourne simultanément à sa vitesse propre et, ainsi qu'il a déjà été dit, la rencontre des deux aiguilles provoque le verrouillage de l'appareil. 



  Bien entendu si l'usager n'a jamais stationné au-delà de la limite de stationnement normal la coïncidence des aiguilles et le verrouillage du mouvement d'horlogerie ont lieu sur la division   0   du cadran. 



  Naturellement l'invention n'est pas limitée aux modes d'exécution représentés et décrits qui n'ont été donnés qu'à titre d'exemple. C'est ainsi qu'on peut prévoir un agencement permettant de commander le changement de vitesse de marche des    fig.   9 à 12 au moyen d'un organe de    manaeuvre   extérieur au boîtier, cet organe doublant la commande automatique, décrite, ou se substituant à elle, lorsqu'il s'agit, par exemple, d'appliquer sélectivement l'un ou l'autre de deux tarifs de stationnement normal.



   <Desc / Clms Page number 1>
 Apparatus for monitoring the parking time of a vehicle The present invention relates to an apparatus for collecting parking taxes and monitoring the parking time of road vehicles in streets, parks or reserved spaces.



  This device is remarkable in particular in that it comprises inside a sealed, tamper-proof case: a stop member capable of being frozen manually from outside the case between two active and inactive positions corresponding respectively to the 'prohibition and authorization to park, a clockwork movement combined with said stop member in such a way that this movement is automatically stopped when said member is in the active position and free to measure time when this member is in position inactive authorization; a totalizing hand, the indications of which can be read from the outside and driven by this clockwork movement to totalize the times of the successive parking periods;

   a locking device combined with this totalizing needle to lock said stop member in the active prohibition position when a determined total has been reached by the needle and an optical device to indicate at any time the working state or d stopping the clockwork movement.



  The device is intended to be made available to users against payment of a sum corresponding to a parking fee of a fixed overall duration which is for example 50 hours and constitutes what has been called the total above. determined. The user thus has a sort of provision that can be used in fractions of any length of time, within the limit of the total time, in the same way as one uses the provision of a bank account, by means of checks. At the start of each parking, the user brings the stop device to the inactive authorization position, which unlocks the clockwork movement and measures the parking time.

   At the end of this, the user brings the movable member back to the inhibited position, which neutralizes the clockwork movement until the next parking. When the total time for which the device has been set is reached the device is automatically locked in the prohibited position.



  In the accompanying drawing, given solely by way of example: FIG. 1 is a view of. face of an embodiment of the apparatus according to the invention, in the position indicating the prohibition of parking, at the time of its delivery to the user.



  Fig. 2 is a similar view, the apparatus being, after a certain time of use,

 <Desc / Clms Page number 2>

 in the position indicating the parking authorization.



  Fig. 3 is a section parallel to the front face of the case showing part of the clockwork movement, the stop member in the active prohibition position and the trigger mechanism.



  Fig. 4 is a view similar to FIG. 3, the stop device being in the inactive authorization position.



  Fig. 5 is a view similar to FIG. 4, the lever of the trigger mechanism being in the penalty position.



  Fig. 6 is a view similar to FIG. 3 after locking the stop device in the inhibited position.



  Fig. 7 is a partial side elevational view with the housing cut diametrically. Fig. 8 is a perspective view of the locking mechanism.



  Figs. 9 and 10 are views similar to FIGS. 3 and 5, respectively, of a second embodiment of the apparatus comprising a variable speed clockwork movement.



  Figs. 11 and 12 are schematic views of the escape mechanism corresponding to the two possible positions of the anchor.



  Fig. 13 is a front view of a variant of the embodiment of FIGS. 9 and 10.



  Figs. 14, 15 and 16 are views analogous to fi-. 3, 4 and 5, respectively, of the embodiment of the apparatus shown in FIGS. 9 and 10.



  Fig. 17 is a partial and schematic side view of the housing of the apparatus showing the locking mechanism in the inactive position.



  Fig. 18 is a view similar to FIG. 16 after locking the clockwork movement. According to the embodiment shown in FIGS. 1 to 8 the apparatus comprises a cylindrical casing 1 in the shape of a bowl in which are fixed the plates 2, 3, 4 connected to the bottom of the casing and to each other by pillars 5 (fig. 7) defining compartments intended to receive the mechanisms and parts of the apparatus. A glass 6 is fixed in front of the plate 4, by means of a bezel 7 placed on the case. As the opening of the device is prohibited to the user, this bezel 7 is crimped or made inviolable by an equivalent means.



  Between the glass 6 and the plate 4 is mounted on a central axis 8 a hand 9 capable of moving on a time graduation traced on the periphery of the plate 4. The graduation extends over an arc a little less than 360, of which the origin corresponds, in the example shown, to division 50 and the end to division 0. The plate 4, which forms a dial, has windows 10, 11, the purpose of which will be specified later.



  In the space between the plates 3, 4 is disposed a movable stop member, consisting of a sector 12 mounted oscillating on the axis 8 by means of a pinion 13 (FIG. 3) fixed at its center and meshing with a toothed sector 14 driving another pinion 15 provided with a lug 16. The sector 12 is movable between two positions, one active shown in FIG. 3 and the other inactive shown in FIG. 4. It is biased towards the active position by a spring 17 fixed at one of its ends to the toothed sector 14, and at the other end to the plate 4. With a view to its displacement towards the inactive position, at the against the spring 17, the oscillating sector 12 is combined with a maneuvering device.



  This device comprises (fig. 3 to 7) a finger 18 carried by the sector 12 and cooperating with the spout 19 of a pawl 20 biased in the direction of the latching by a spring 21 and articulated on the crank pin 22 of a crank 23. The free end 20a of the pawl 20 is hook-shaped.



  The crank 23 is integral in rotation with a shaft 24, mounted in friction in openings forming bearing surfaces made on the plates 2, 3 and the bottom of the housing 1. A lever 25 (fig. 1, 2, 7) is mounted rigidly.

 <Desc / Clms Page number 3>

 on one of the ends of this shaft, this end projecting outside the housing, to ensure manual operation of the oscillating sector. An elastic element 26, projecting from the plate 3, is adapted to engage in one or the other of two notches 27, 28 (fig. 8) provided on the crank 23, so as to define the extreme positions. of the joystick 25.



  When the lever is in the position corresponding to fig. 1 and 3, the spring 17 maintains the oscillating sector 12 in the active position. When the lever is brought by tilting into the position of FIG. 2, the pawl moves the oscillating sector around axis 8 to the inactive position of FIG. 4.



  In its active position (fig. 3) the sector 12 has the role of stopping a clockwork movement of which a few elements have been shown, in particular the barrel 29, the winding axis 30 and a gear train 31 (fig. 7). .



  Cooperation between the oscillating sector 12 and the clockwork movement is ensured on the one hand by the lug 16 driven from the oscillating sector by means of the elements 13, 14, 15, on the other hand by the gear train 31 of the clockwork movement, under conditions such as when the oscillating sector is in the active position of FIG. 3, the stop pin 16 is engaged between two teeth of the gear train 31 and blocks the clockwork movement.



  The clockwork movement, the operation of which is thus controlled by the oscillating sector 12, is intended to drive, in the normal direction, the hand 9 which is fixed on the axis 8 and which, in combination with the graduation, constitutes a time totalizer. parking.



  In the compartment defined by the plates 3 and 4 is also arranged a locking device intended to block the oscillating sector 12 in the active stop position. This device comprises a disc 32 fixed at its center on the axis 8 of the needle (fig. 5 to 8); in this disc is formed a notch 33 intended to receive a projection 34 provided on a locking lever 35 pivotally mounted on the shaft 24 and applied in contact with the disc by a spring 36.

   The free end of this lever forms a tab 37 which projects, through a window 38, on the plate 3, so as to lift the pawl 20, when the projection 34 is engaged in the notch 33, and to move the spout 19 out of its engagement position with finger 18; the oscillating sector is then released and brought under the action of the spring 17 into its inactive position. Between the projection 34 and the articulation on the shaft 24 of the locking lever is also formed a tab 39 which projects on the plate 3 through a window 40, for a purpose which will appear in the following.



  To indicate whether the oscillating sector 12 is in the authorized or prohibited parking position and if, correlatively, the clockwork movement is in the running or stopped state, the sector 12 bears the forbidden and authorized indications which appear in the window 10 of plate 4 depending on whether the sector is in the active position of FIGS. 1, 3 and 6 or in the inactive position of fig. 2, 4 and 5. Of course, these particulars can be supplemented or replaced by the application of appropriate colors.



  . For the same optical signaling purpose, a disc 41 is fixed to an axis 42 of the clockwork movement and carries sectors of different colors appearing in the window 11 of the dial; the rotation of this disc creates when the clockwork movement is active a luminous effect which can be perceived from a distance.



  The apparatus shown in Figs. 1 to 7 finally comprises a trigger mechanism combined with the clockwork movement and adapted to actuate a signal arm, capable of appearing in window 10 of the dial at the expiration of a period determined from the start of a parking period, this period which is, for example, one hour being fixed by the authorities in order to limit parking.



  The trigger mechanism comprises a lever 43 pivotally mounted on the shaft 24, which carries the crank 23, and capable of occupying two positions. One of these positions, the penalization position, is shown in FIG. 5 and corresponds to the presence of a signaling arm 44 in the window 10; the other position (fig. 3, 4, 6) corresponds to the deletion of this

 <Desc / Clms Page number 4>

 element.

   This lever, which is urged towards its penalization position by a spring 45, cooperates on the one hand, by means of a finger 46 fixed on it and passing through at 47 the plate 3, with a wheel 48 mounted with hard friction on the 'axis 30 of the clockwork movement and on the other hand, with the crank 23 integral with the operating handle 25, under conditions such that in the stop position of the handle 25 the release lever 43 is blocked. in the non-penalization position by the engagement of the finger 46 between two teeth of the wheel 48 and that, for the operating position of the lever, it is brought into the penalization position under the effect of the release of the finger 46 outside of the wheel 48, and of the action of the spring 45,

   following a rotation of this wheel of a determined amplitude which corresponds to the expiration of said delay. The cooperation of the lever 43 with the crank 23 is achieved by means of a notch 49 provided on the lever, in which the crankpin 22 can engage to tilt the trigger lever and impose, thanks to the finger 46, an angular displacement to the wheel 48, following which the lever 43 is locked in the non-penalization position.



  The signal arm 44 is mounted to pivot on the rear face of the dial about an axis 50 and urged in a retracted position shown in FIGS. 3, 4 and 6 by a spring 51, one end of which is fixed by a lug 52 extending on either side of the arm 44. The combination of the trigger mechanism with the signal arm 44 is obtained by means of a spout 53 formed at the end of the trigger lever 43 and which, when the latter tilts towards its penalization position, engages with the lug 52 and drives the arm 44 in a position shown in FIGS. 2 and 5, for which the arm appears through window 10 of the dial.

   This position of the arm 44 is defined by a limit stop 54 mounted on the plate 4.



  The operation and instructions for use of the apparatus of fig. 1 to 8 are as follows The user receives, against payment, a device in the following state: = the spring of the clockwork movement has been wound up, - hand 9 indicates on the dial the time corresponding to the sum which has been poured, ie 50 hours in the example shown, - the lever 25 is in the position of FIG. 1, which means that the clockwork movement is stopped, that the forbidden word is visible in window 10 and that finger 46 of the trigger lever is blocked by wheel 48.



  At least during the time of parking in a place subject to regulation the device is placed inside the vehicle in a position where it can be seen from the outside. At the beginning of a parking period the user places the lever 25 in the position shown in FIG. 2.



  The crank 23 undergoes an angular displacement due to the rotation of the shaft 24; the pawl 20 is moved upwards and its beak 19 drives the finger 18 carried by the oscillating sector 12 which rotates through a certain angle and comes into inactive position, which has the effect, on the one hand, of making the word appear authorized in the window 10 and on the other hand to unlock the clockwork movement by removing the lug 16 from the gear train 31. The pawl 20 is held in position under the action of the spring 21 and the hook 20a engaged with the tab 37 of the lever 35. The totalizing hand is driven and records the duration of the parking, while the disc 41 which turns behind the window 11 makes it possible to see that the apparatus is working.



  The wheel 48 driven by the clockwork movement acts on its side on the finger 46 and consequently on the trigger lever 43 which undergoes a slow and continuous angular displacement.



  If the parking time exceeds the limit fixed in advance for the duration of normal parking (one hour in the example chosen), the wheel 48 releases, when the limit is reached, the finger 46 of the trigger lever which under the action of the res-

 <Desc / Clms Page number 5>

 exit 45 switches to its penalization position (fig. 5) and hooks the lug 52 of the signal arm 44, which is thus brought behind the window 10, in a position visible from the outside (fig. 2). The appearance of the signal 44 indicates that the vehicle is in an irregular situation and may cause the control officers to impose a fine on the driver.



  As long as the lever 25 is kept in the position corresponding to the running of the clockwork movement and this, whether or not the normal parking limit has been crossed, the hand 9 continues to record the time spent, provided that it has not reached division 0 of the graduation.



  At the end of parking, the operation of the lever 25 in the direction of the stop determines the return of the forbidden indication, the stop of the clockwork movement the return of the release lever to its initial position (fig. 3 ) and, optionally, the erasure of the signal arm 44.



  When the needle reaches division 0 of the graduation the notch 33 of the disc 32 of the locking mechanism presents itself in front of the projection 34 of the lever 35 which, driven upwards under the action of its spring 36, lifts the cli- quet 20 and releases the spout 19 out of its position for retaining the oscillating sector 12; the latter switches to its active stop position and definitively blocks the clockwork movement, the finger 18 no longer being able to be hooked by the pawl 20.



  Of course the user can exchange his device before the locking of the clockwork movement occurs, which prevents him from exposing himself to penalties. In this case, unused parking time is reimbursed.



  Whether or not the parking rights are exhausted, the device returned to the distribution service must be partially disassembled in order to be put back into service.



  After removal of the bezel 7 and of the glass 6, a displacement of a suitable amplitude of the oscillating sector 12 in the opposite direction to that of the needles of a clock (fig. 6) brings the finger 18 into contact with the tab 39 of the locking lever 35 and moves the latter into a position which releases the disc 32 and enables the spring to be wound up, the oscillating sector 12 having discovered during its previous movement the axis 30 of the barrel 29.

   Once the needle has returned to the division 50 under the effect of the winding movement, it is possible to reset the pawl thanks to the cooperation of the hook 20a with the tab 37; replacing the glass 6 and a bezel 7 completes the preparation of the device for a new service.



  There is shown in FIGS. 9 to 18 two variants of the apparatus according to the invention which are adapted not only to indicate, by means of a signal, when the duration of an elementary parking exceeds a determined limit, that the driver is in violation, but also to automatically apply a surcharge proportional to the penalized parking time, this surcharge being added to the normal parking tax. This result is achieved thanks to a differential totalization device.



  According to the first of these variants shown in FIGS. 9 to 12, there is provided in the clockwork movement a variable speed escapement device making it possible to increase the angular speed of the totalizing hand 9. This device essentially comprises, mounted on a shaft 55 driven by the barrel, by means of cogs not shown, two escape wheels of the same diameter 56 and 57, the wheel 57 constituting a usual escape wheel with 15 teeth while the wheel 56 is a penalty escape wheel which carries teeth the number of which is less than 15 and which each coincide axially with a tooth of wheel 57. In the example shown, wheel 56 has 3 teeth.

   The usual anchor 58 which receives through its pins 59, 60 the impulses from the escape wheel 56 or 57 and transmits them to the sprung balance 61, is mounted on a pin 62 which passes through the plates 2 and 3 in which it can slide while driving the anchor; the length of this axis 62 is greater than the distance between the two plates

 <Desc / Clms Page number 6>

 and its ends 63, projecting from the plate 3, are subjected one in one direction to the action of a low-power spring 64 and the other in the other direction which corresponds to the arrow, to the action of a control cam 65 applied to its contact by means of a spring 66 (FIG. 9).

   This cam is formed at one of the free ends of a lever 67 pivotally mounted on the plate 3 and the other end of which cooperates with a projection 68 formed on the lever 43 of the trigger mechanism under conditions such as the pins 59 , 60 of the anchor, in response to the action of the cam 65, cooperate with the wheels 56 and 57 or only with the wheel 56, depending on whether the release lever 43 is or is not in the penalty position (fig. 9). and 10) respectively.



  During normal parking (fig. 9 and 11) the release lever 43, which is in the non-penalization position, therefore maintains the anchor 58 in cooperation with the wheel 57 with 15 teeth, which corresponds to the escapement. normal; hand 9 then indicates the time actually spent. It should be noted that the pegs 59 and 60 are periodically, at the rate of one oscillation in five, in contact both with a tooth of the wheel 57 and a tooth of the wheel 56 but the presence of the latter does not creates no disturbance, the coincidence of the corresponding teeth being perfect.



  As soon as the normal parking limit is reached, the trigger lever is placed in its penalization position which causes the signal arm 44 to appear in the window 10 of the dial. Simultaneously under the action of the elements 68, 67, 65 the pins slide parallel to the exhaust shaft in the direction of the arrow and ceasing to act on the wheel 57 with 15 teeth remain in engagement only with the wheel 56 with three teeth; the angles of impulse and of rest are not changed and only the angle of fall is changed; it is increased by a value corresponding to the angle of the deleted teeth.

   The angular speed of the escape wheel is then five times greater than during normal parking, which means that the needle turns on the dial at a speed also five times higher and that the driver suffers a penalty equal to four times the normal parking fee.



  Figs. 13 to 18 represent the second variant comprising a differential totalization device.



  As seen in fig. 13 the apparatus comprises, in addition to the main needle 9 similar to that of the preceding examples, an auxiliary needle 69 mounted in the center of the dial. This needle is carried by a central barrel 70 slidably mounted on the axis 8 of the main needle and passing through the plates 4 and 3. The oscillating sector 12 is mounted on the barrel 70 and is integral with the latter in translation. On the barrel is also fixed a toothed penalization wheel 71 capable of being engaged with a sliding pinion 72 driven from the barrel and mounted on an oscillating arm 73 around an axis 74. On the toothed wheel 71 acts a elastic pawl 75 forming a brake.

   The arm 73 has one end 76 which cooperates with a cam 77 formed on the trigger lever 43 and which is maintained in contact with it by a spring 78, the arrangement being such that when the trigger lever 43 comes into the penalization position, the sliding pinion 72 is engaged with the penalization toothed wheel 71, the transmission of movement to this wheel, and consequently to the barrel 70 and to the auxiliary needle 69, ensuring the rotation of the latter in the direction opposite to that of the main needle and at a higher angular speed.



  A finger 18a is provided on the plate 3 to immobilize, concurrently with the spring 21a, the pawl 20, in the position of FIGS. 15 and 16.



  In the present example, the two hands therefore meet each other and a locking device is provided which stops the clockwork movement when this meeting takes place.



  This device comprises (fig. 17 and 18) on the one hand a tongue 79 formed on the barrel 70 and applied by a spring 80 in contact with a collar 81 fixed on the axis 8 in the vicinity of the main needle 9 carried. by this axis and, on the other hand, a notch 82 formed in the collar 81.

   The tongue 79 and the notch 82

 <Desc / Clms Page number 7>

 are combined such that when the two hands have the same angular position on the dial, the tongue penetrates into the notch, the spring 80 then bringing the barrel 70 from the position of FIG. 17 to that of FIG. 18 by sliding along the axis 8; due to this sliding, the finger 18 of the sector 12 is moved parallel to the axis of the needle in a position where it ceases to be in engagement with the nose 19 of the pawl 20. The oscillating sector 12 is thus released and returned irreversibly by the spring 17 in its active stop position, which locks the clockwork movement.



  As can be understood from the foregoing, the release lever 43 causes the sliding pinion 72 to engage with the penalization toothed wheel 71, as soon as the normal parking limit is reached. The auxiliary needle 69 is therefore driven at a speed conditioned by the choice of the ratios of the various cogs, such a choice being made as a function of the severity of the penalty which one wishes to impose on the users; the main needle 9 rotates simultaneously at its own speed and, as has already been said, the meeting of the two needles causes the device to lock.



  Of course, if the user has never parked beyond the normal parking limit, the coincidence of the hands and the locking of the clockwork movement take place on division 0 of the dial.



  Of course, the invention is not limited to the embodiments shown and described which have been given only by way of example. Thus one can provide an arrangement for controlling the change of walking speed of FIGS. 9 to 12 by means of an operating member external to the housing, this member doubling the automatic control, described, or replacing it, when it is a question, for example, of selectively applying one or the other of two normal parking rates.

 

Claims (1)

REVENDICATION Appareil pour le contrôle du temps de stationnement d'un véhicule, caractérisé en ce qu'il comporte, à l'intérieur d'un boîtier scellé, inviolable: un organe d'arrêt susceptible d'être déplacé manuellement depuis l'extérieur du boîtier entre deux positions active et inactive correspondant respectivement à l'interdiction et à l'autorisation de stationner, un mouvement d'horlogerie combiné avec ledit organe d'arrêt de telle manière que ce mouvement soit automatiquement arrêté lorsque ledit organe est en position active et libre de mesurer le temps lorsque cet organe est en position inactive d'autorisation; une aiguille totalisatrice dont les indications peuvent être lues de l'extérieur et entraînée par ce mouvement d'horlogerie pour totaliser les temps des périodes successives de stationnement; CLAIM Device for monitoring the parking time of a vehicle, characterized in that it comprises, inside a sealed, tamper-proof box: a stop device capable of being moved manually from outside the vehicle. case between two active and inactive positions corresponding respectively to the prohibition and authorization to park, a clockwork movement combined with said stop member such that this movement is automatically stopped when said member is in the active position and free to measure the time when this organ is in the inactive authorization position; a totalizing hand, the indications of which can be read from the outside and driven by this clockwork movement to totalize the times of the successive parking periods; un dispositif de verrouillage combiné avec cette aiguille totalisatrice pour verrouiller ledit organe d'arrêt en position active d'interdiction lorsqu'un total déterminé a été atteint par l'aiguille, et un dispositif optique pour indiquer à chaque instant l'état de marche ou d'arrêt du mouvement d'horlogerie. SOUS-REVENDICATIONS 1. a locking device combined with this totalizing needle to lock said stop member in the active prohibition position when a determined total has been reached by the needle, and an optical device for indicating at any time the operating state or stop of the clockwork movement. SUB-CLAIMS 1. Appareil suivant la revendication, caractérisé en ce que l'organe d'arrêt est constitué par un secteur oscillant et en ce qu'il est prévu, pour l'actionnement de ce secteur oscillant un dispositif de manoeuvre, faisant saillie hors du boîtier, et comportant en combinaison: une manette, un cliquet articulé sur une manivelle solidaire en rotation de cette manette, ledit cliquet coopérant avec un doigt porté par le secteur oscillant et étant maintenu élastique- ment au contact de ce doigt, un élément élastique tendant à rappeler le secteur oscillant en position active d'arrêt, la manette étant mobile entre deux positions, d'arrêt et de marche, correspondant aux positions active et inactive du secteur oscillant. 2. Apparatus according to claim, characterized in that the stop member is formed by an oscillating sector and in that there is provided, for the actuation of this oscillating sector, an operating device, projecting out of the housing, and comprising in combination: a lever, a pawl articulated on a crank fixed in rotation to this lever, said pawl cooperating with a finger carried by the oscillating sector and being held resiliently in contact with this finger, an elastic element tending to recall the oscillating sector in the active stop position, the lever being movable between two positions, stop and on, corresponding to the active and inactive positions of the oscillating sector. 2. Appareil suivant la sous-revendication 1, caractérisé en ce que le dispositif de verrouillage comprend un élément coopérant avec l'aiguille et mobile entre une position effacée et une position active de verrouillage pour laquelle il repousse le cliquet hors de sa position d'engagement avec le doigt solidaire de l'organe <Desc/Clms Page number 8> d'arrêt, au moment où la totalisation atteint ledit total déterminé. 3. Appareil suivant la sous-revendication 2, caractérisé en ce que ledit élément de verrouillage est constitué par un levier articulé sur le boîtier et maintenu élastiquement au contact d'un disque solidaire en rotation de l'axe de l'aiguille, une saillie étant prévue sur le levier, de manière à s'engager dans une encoche du disque, lorsque le total déterminé est atteint. 4. Apparatus according to sub-claim 1, characterized in that the locking device comprises an element cooperating with the needle and movable between a retracted position and an active locking position for which it pushes the pawl out of its engagement position with the finger attached to the organ <Desc / Clms Page number 8> stop, when the totalization reaches said determined total. 3. Apparatus according to sub-claim 2, characterized in that said locking element is constituted by a lever articulated on the housing and resiliently held in contact with a disc integral in rotation with the axis of the needle, a projection being provided on the lever, so as to engage in a notch of the disc, when the determined total is reached. 4. Appareil suivant la revendication, caractérisé en ce qu'il est prévu un mécanisme de déclenchement combiné avec un dispositif de contrôle susceptible de prendre l'une ou l'autre de deux positions, une position effacée et une position de pénalisation, le déclenchement de ce mécanisme étant réglé pour une durée limite des stationnements élémentaires fixée par une prescription réglementaire, et le mécanisme de déclenchement est adapté pour amener le dispositif de contrôle en position de pénalisation, lorsque cette limite est atteinte et que le véhicule est en état de stationnement irrégulier. 5. Apparatus according to claim, characterized in that there is provided a trigger mechanism combined with a control device capable of taking one or the other of two positions, an erased position and a penalization position, the triggering of this mechanism being set for a time limit for elementary parking fixed by a regulatory prescription, and the triggering mechanism is adapted to bring the control device into a penalty position, when this limit is reached and the vehicle is in an irregular parking state. 5. Appareil suivant les sous-revendications 1 et 4, caractérisé en ce que le mécanisme de déclenchement comprend un levier articulé sur le boîtier et susceptible d'occuper deux positions dont l'une, position de pénalisation, correspond à la position de pénalisation du dispositif de contrôle, tandis que l'autre position correspond à l'effacement de ce dispositif, ledit levier étant sollicité élastiquement vers sa position de pénalisation et coopérant, d'une part, au moyen d'un doigt fixé sur lui avec une roue montée à frottement dur sur un axe du mouvement d'horlogerie et, d'autre part, avec ladite manivelle actionnée par la manette de manoeuvre, Apparatus according to sub-claims 1 and 4, characterized in that the trigger mechanism comprises a lever articulated on the housing and capable of occupying two positions, one of which, the penalization position, corresponds to the penalization position of the control device. control, while the other position corresponds to the erasure of this device, said lever being resiliently biased towards its penalization position and cooperating, on the one hand, by means of a finger fixed to it with a frictionally mounted wheel hard on an axis of the clockwork movement and, on the other hand, with said crank actuated by the operating lever, dans des conditions telles que pour la position d'arrêt de la manette le levier de déclenchement est bloqué par ledit doigt au contact de la roue conjuguée et que, pour la position de marche de la manette, il est amené en position de pénalisation, par dégagement du doigt hors de la roue, après une rotation d'une amplitude déterminée de cette roue, sous l'action du mouvement d'horlogerie. 6. Appareil suivant la sous-revendication 5, caractérisé en ce que le dispositif de contrôle est un dispositif optique qui, dans sa position de pénalisation, est rendu visible de l'extérieur du boîtier. 7. under conditions such as for the stop position of the lever the trigger lever is blocked by said finger in contact with the conjugate wheel and that, for the operating position of the lever, it is brought into the penalization position, by release of the finger from the wheel, after a rotation of a determined amplitude of this wheel, under the action of the clockwork movement. 6. Apparatus according to sub-claim 5, characterized in that the control device is an optical device which, in its penalization position, is made visible from outside the housing. 7. Appareil suivant la sous-revendication 6, caractérisé en ce que ledit dispositif de contrôle est un bras de signalisation monté pivotant sur le boîtier et sollicité élastiquement vers sa position effacée, et en ce que la combinaison du mécanisme de déclenchement avec le bras de signalisation est réalisée au moyen d'un bec formé à l'extrémité du levier de déclenchement et qui, dans la position de pénalisation de ce dernier, vient en prise avec un ergot fixé sur le bras de signalisation et déplace ce dernier dans sa position de pénalisation. 8. Apparatus according to sub-claim 6, characterized in that said control device is a signal arm mounted to pivot on the housing and resiliently biased towards its retracted position, and in that the combination of the trigger mechanism with the signal arm is produced by means of a spout formed at the end of the trigger lever and which, in the latter's penalization position, engages with a lug fixed to the signaling arm and moves the latter into its penalization position. 8. Appareil suivant la sous-revendication 4, caractérisé en ce que le dispositif de contrôle est un organe de commande agissant sur le mouvement d'horlogerie de manière à provoquer, pendant le stationnement irrégulier, l'enregistrement, par le totalisateur, d'une durée supérieure au temps de stationnement réel et d'infliger ainsi automatiquement à l'usager une pénalité. 9. Appareil suivant la sous-revendication 8, caractérisé en ce que le mouvement d'horlogerie comporte un dispositif d'échappement à vitesse variable, avec lequel coopère l'organe de commande. 10. Apparatus according to sub-claim 4, characterized in that the control device is a control member acting on the clockwork movement so as to cause, during irregular parking, the recording, by the totalizer, of a duration longer than the actual parking time and thus automatically inflict a penalty on the user. 9. Apparatus according to sub-claim 8, characterized in that the clockwork movement comprises a variable speed escapement device, with which the control member cooperates. 10. Appareil suivant la sous-revendication 9, caractérisé en ce que le dispositif d'échappement comporte plusieurs roues d'échappement, fixées sur l'arbre d'échappement et portant chacune un nombre de dents différent, l'arbre d'échappement et l'ancre usuelle étant susceptibles d'être déplacés l'un par rapport à l'autre parallèlement à l'arbre d'échappement, sous l'action de l'organe de commande, dans des conditions telles que l'ancre peut agir sélectivement sur l'une ou l'autre desdites roues. 11. Apparatus according to sub-claim 9, characterized in that the exhaust device comprises several exhaust wheels, fixed on the exhaust shaft and each carrying a different number of teeth, the exhaust shaft and the usual anchor being capable of being moved relative to each other parallel to the exhaust shaft, under the action of the control member, under conditions such that the anchor can act selectively on the 'one or the other of said wheels. 11. Appareil suivant la sous-revendication 10, caractérisé en ce que l'ancre peut être déplacée parallèlement à l'arbre d'échappe- <Desc/Clms Page number 9> ment qui est fixe et qu'il est prévu deux roues d'échappement de même diamètre, dont la denture est adaptée et qui sont disposées l'une par rapport à l'autre, de telle sorte que chaque dent de la roue en comportant le nombre le plus faible est en coïncidence axiale avec une dent de l'autre roue. 12. Appareil suivant la sous-revendication 11, caractérisé en ce que l'ancre oscille sur un axe monté coulissant dans ses portées, et cet axe est appliqué à l'une de ses extrémités au contact de l'organe de commande sous l'action d'un ressort prévu à son autre extrémité et sollicitant les chevilles de l'ancre à venir en prise avec l'une des roues d'échappement. 13. Apparatus according to sub-claim 10, characterized in that the anchor can be moved parallel to the escapement shaft. <Desc / Clms Page number 9> ment which is fixed and that two escape wheels of the same diameter are provided, the teeth of which are adapted and which are arranged relative to each other, such that each tooth of the wheel having the the lower number is in axial coincidence with a tooth of the other wheel. 12. Apparatus according to sub-claim 11, characterized in that the anchor oscillates on an axis slidably mounted in its bearing surfaces, and this axis is applied at one of its ends in contact with the control member under the action of a spring provided at its other end and urging the pegs of the anchor to engage with one of the escape wheels. 13. Appareil suivant la sous-revendication 12, caractérisé en ce que l'organe de commande est constitué par un levier coopérant, à l'une de ses extrémités, avec une came formée sur le levier de déclenchement et comportant, à son autre extrémité, un élément de guidage au contact de l'axe de l'ancre, adapté pour mettre en prise les chevilles de l'ancre avec l'autre roue d'échappement. 14. Apparatus according to sub-claim 12, characterized in that the control member is constituted by a lever cooperating, at one of its ends, with a cam formed on the trigger lever and comprising, at its other end, a guide element in contact with the axis of the anchor, adapted to engage the anchors of the anchor with the other escape wheel. 14. Appareil suivant les sous-revendications 5 et 8, caractérisé en ce qu'il est prévu une aiguille auxiliaire montée au centre du cadran et susceptible d'être entraînée dans le sens contraire à celui de l'aiguille principale, et à une vitesse angulaire plus élevée, pendant tout le temps de. stationnement pénalisé, l'agencement étant tel que le mouvement d'horlogerie est verrouillé à l'instant où les deux aiguilles se rencontrent. 15. Apparatus according to sub-claims 5 and 8, characterized in that there is provided an auxiliary needle mounted in the center of the dial and capable of being driven in the direction opposite to that of the main needle, and at an angular speed more high, throughout the time of. penalized parking, the arrangement being such that the clockwork movement is locked at the instant when the two hands meet. 15. Appareil suivant la sous-revendication 14, caractérisé en ce que l'aiguille auxiliaire est portée par un canon central monté coulissant sur l'axe de l'aiguille principale et en ce qu'il est prévu une roue dentée de pénalisation, fixée sur ce canon et susceptible d'engrener avec un pignon baladeur entraîné à partir du barillet du mouvement d'horlogerie et monté sur un bras oscillant qui coopère avec une came formée sur le levier de déclenchement, dans des conditions telles que lorsque le levier de déclenchement vient en position de pénalisation, la came déplace le bras oscillant et met en prise le pignon baladeur avec la roue dentée de pénalisation. Apparatus according to sub-claim 14, characterized in that the auxiliary needle is carried by a central barrel slidably mounted on the axis of the main needle and in that a penalization toothed wheel is provided, fixed on this barrel and capable of meshing with a sliding pinion driven from the barrel of the clockwork movement and mounted on an oscillating arm which cooperates with a cam formed on the trigger lever, under conditions such as when the trigger lever comes in penalization position, the cam moves the oscillating arm and engages the sliding pinion with the penalization toothed wheel.
CH330564D 1954-09-01 1955-08-29 Device for monitoring the parking time of a vehicle CH330564A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR1110446T 1954-09-01
FR67978T 1955-07-11

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH330564A true CH330564A (en) 1958-06-15

Family

ID=33436211

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH330564D CH330564A (en) 1954-09-01 1955-08-29 Device for monitoring the parking time of a vehicle

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE540562A (en)
CH (1) CH330564A (en)
FR (1) FR67978E (en)
GB (1) GB773842A (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
NL7804675A (en) * 1977-05-06 1978-11-08 Verhoeven M L R M PARKING METER.

Also Published As

Publication number Publication date
GB773842A (en) 1957-05-01
BE540562A (en) 1959-08-14
FR67978E (en) 1958-03-26

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0389739B1 (en) Analogical display module for a clockwork movement
EP3001258B1 (en) Ringing mechanism with differentiated ringtones
EP2595006B1 (en) Mechanical device indicating a status change for a semi-instant or instant display mechanism by steps
EP1936448A2 (en) Device for on-demand display for a timepiece
CH703361A2 (en) Movement clock having chronograph functions and account-a-down.
EP1134627B1 (en) Triple retrograde display and mechanism thereof
CH330564A (en) Device for monitoring the parking time of a vehicle
EP1012675B1 (en) Train of clockwork with perpetual julian date
EP4320487A1 (en) Timepiece with repeater and alarm functions
WO2017071887A1 (en) Chronograph with countdown timer
EP1760548A1 (en) Timepiece incorporating a mechanism for the indication of time by a striking mechanism
EP4071562B1 (en) Striking mechanism and timepiece comprising same
CH343962A (en) Individual parking meter
CH343961A (en) Device for parking time control
EP1760550A1 (en) Timepiece with Grand Strike
EP4071561A1 (en) Timepiece with repetition
BE564804A (en)
CH696217A5 (en) Mechanical timepiece.
CH702341B1 (en) Timepiece.
CH715980A1 (en) Jumping mechanism for watch movement.
CH700605A1 (en) Horlogical movement for wristwatch, has drive units driving additional indicator units for displaying hour and minute of temporal period, and regulation units activated by user and acting on alarm gear train for regulating value of period
CH715979A1 (en) Date display mechanism for a watch movement.
CH324754A (en) Single barrel alarm watch
CH294401A (en) Automatic winding device for watch.
CH99414A (en) Warning counter with optical signal, to monitor time intervals such as the duration of telephone conversations.