CH322705A - Waterproof box - Google Patents

Waterproof box

Info

Publication number
CH322705A
CH322705A CH322705DA CH322705A CH 322705 A CH322705 A CH 322705A CH 322705D A CH322705D A CH 322705DA CH 322705 A CH322705 A CH 322705A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
crown
sleeve
stem
sealing sleeve
section
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Colomb Henri
Original Assignee
Colomb Henri
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Colomb Henri filed Critical Colomb Henri
Publication of CH322705A publication Critical patent/CH322705A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B37/00Cases
    • G04B37/08Hermetic sealing of openings, joints, passages or slits
    • G04B37/10Hermetic sealing of openings, joints, passages or slits of winding stems

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Electric Clocks (AREA)

Description

  

  Boîte     étanche       La présente invention a pour objet une boîte  étanche, notamment pour mouvement d'horlo  gerie, munie d'au moins un organe de commande  pour un mécanisme intérieur, organe qui com  prend une tête de     manoeuvre    et un élément  coaxial solidaire de celle-ci; cet élément est monté  dans un trou cylindrique de la boîte avec un  manchon d'étanchéité disposé entre la paroi de  ce trou et l'élément coaxial susmentionné.  



  Cette boîte étanche est caractérisée en ce que  le manchon d'étanchéité est en une matière dure,  non métallique,     déformable        élastiquement,    et est  assemblé de façon étanche à l'organe de com  mande, ledit manchon étant conformé et     dimen-          sionné    de façon telle que, sur une partie au  moins de sa longueur, son pourtour exerce     radia-          lement    sur la paroi du trou de la boîte une pres  sion élastique     suffisante    pour assurer l'étanchéité  tout en permettant de mouvoir à frottement gras  l'organe de commande.  



  Le dessin annexé représente, à titre d'exem  ples, quatre formes d'exécution de l'objet de la  présente invention.  



  Chacune des     fig.    1 et 2 représente une forme  d'exécution, vue en coupe par l'axe de la tige  de remontoir; la     fig.    3 est une coupe semblable  des deux autres formes d'exécution.  



  Dans la première forme d'exécution montrée  en     fig.    1, l'organe de     commande    comprend une  couronne 1, de faible épaisseur, avec canon la,    et une tige de remontoir 2 pour mouvement  d'horlogerie, dont une petite partie seulement de  la tige est représentée; cette dernière est     fixée    à  la couronne en vissant comme d'habitude son  tronçon fileté 2a dans le trou borgne coaxial  taraudé de la couronne. Lors de cette opération,  un manchon d'étanchéité 3 et un écrou 4 sont  déjà montés sur le tronçon 2a de la tige de  remontoir, ledit écrou s'appuyant de préférence  contre la portée qui     limite    les deux parties 2 et  2a de cette tige, de manière que ces deux pièces ne  gênent pas lors de la fixation de cette dernière.

   Ce  manchon d'étanchéité 3 qui a la forme d'une  douille dont le fond 3a est percé d'un     trou-corres-          pondant    au diamètre du tronçon     fileté    2a de la  tige 2, est en une matière dure, non métallique       élastiquement        déformable,    par exemple en l'un  des produits de marques   Plexiglas  ,       Celo-          ron      ou le produit       Kel-F     .

   Ce manchon est  assemblé de façon étanche au canon la de la  couronne en serrant la surface supérieure de son  fond 3a contre celle de l'extrémité dudit canon  au moyen du tronçon 4a de l'écrou qui pénètre  avec jeu dans le manchon et agit sur la surface  inférieure de son fond 3a; deux plats parallèles  et coaxiaux 5, pratiqués dans la partie 4b du plus  grand diamètre de l'écrou, permettent d'effectuer  facilement ce serrage, lors duquel on utilise le  trou du manchon d'étanchéité et le tronçon  adjacent de la tige de remontoir pour assurer  automatiquement la     coaxialité    du tronçon cylin-           drique    3b du manchon et du canon de la cou  ronne,

   tous deux ayant le même diamètre et  étant     dimensionnés    pour pouvoir tourner libre  ment dans le trou     cylindrique    du corps de la  boîte et servir de support à l'organe de commande  lorsqu'on remonte la montre ou la met à l'heure.  



  Le corps de la boîte, schématiquement repré  senté, est désigné par 21. L'étanchéité est réalisée  par la courte surface cylindrique 3c du tron  çon 3d qui suit le tronçon 3b du manchon et est  ajustée à frottement dans le trou du corps de la  boîte; ledit tronçon assure l'étanchéité en exer  çant     radialement    une pression élastique     suffi-          sante    sur la paroi du trou tout en permettant de  mouvoir l'organe de commande     rotativement    et       axialement,    à frottement gras. Ce tronçon 3d de  diamètre plus petit que celui du tronçon 3b a  ses surfaces coaxiales et sa paroi est relativement  mince.

   La pression du manchon contre la paroi  du trou de la boîte pourrait avoir lieu par deux  parties de son pourtour en pratiquant une petite  gorge dans la surface 3b du manchon. En outre,  on pourrait interposer une     mince    rondelle d'étan  chéité, métallique ou non, entre le manchon et le  canon de la couronne.  



  Il     suffit    de supprimer la partie 4b de l'écrou,  de raccourcir le tronçon fileté 2a de la tige de  remontoir et de rallonger celui 2 de grand dia  mètre de cette dernière, en le limitant par une  portée à l'équerre, pour permettre de fixer la  couronne à la tige de remontoir et assembler à  la fois, de façon étanche, le manchon d'étan  chéité 3 au canon la de la couronne. Pour pou  voir bien situer la couronne par rapport à la  boîte, on pourrait avoir à disposition des ron  delles d'épaisseurs     différentes;    la rondelle serait  alors interposée entre la portée de la tige et celle  de l'écrou.  



  Un dessin n'est pas nécessaire pour constater  qu'on pourrait     fixer    la couronne à la tige de  remontoir et en même temps assembler de façon  étanche le manchon d'étanchéité 3 au canon la  de la couronne et à la tige de la     fig.    1 en rempla  çant l'écrou de serrage 4 par une simple pièce  tubulaire montée librement sur un tronçon non  fileté     cylindrique    de ladite tige et qui prendrait  appui contre la portée à l'équerre limitant ce  tronçon; le manchon d'étanchéité serait alors    rendu automatiquement coaxial à l'organe de  commande parce qu'il serait monté même for  çant un peu sur le bout supérieur du tronçon  cylindrique susmentionné.

   Il doit alors être mé  nagé un petit espace entre l'extrémité de la tige  de remontoir et le fond du trou borgne de la  couronne. La longueur de la pièce tubulaire qui  remplace l'écrou de serrage 4, dans cette forme  d'exécution, pouvant être diminuée de celle occu  pée par la partie de plus grand diamètre dudit  écrou, la longueur du dispositif peut donc être  réduite. La pièce tubulaire pourrait aussi être  conformée de manière telle que son extrémité  supérieure seulement soit ajustée dans le man  chon d'étanchéité près de son fond percé, ceci  pour qu'il soit rendu automatiquement coaxial à  l'organe de commande lors de sa     fixation;    à cet  effet, elle sera un peu conique ou sa partie ajustée  sera courte et d'un diamètre un peu plus grand  que celui du reste de la pièce tubulaire.  



  Dans cette deuxième forme d'exécution, le  tronçon supérieur de la tige de remontoir pour  rait présenter une petite rainure longitudinale  dans laquelle pénétrerait une saillie radiale  correspondante se trouvant dans le trou du fond  du manchon d'étanchéité et qui empêcherait ce  dernier de tourner lors de son assemblage.  



  Il est bien entendu que le manchon d'étan  chéité pourrait être en contact étanche avec la  paroi du trou d'un tube solidaire du corps de la  boîte; ce sera le cas, par exemple, lorsque ledit  corps est relativement mince et alors le tube  pénétrera dans une rainure circulaire de la cou  ronne, pratiquée de façon à prolonger son canon  pour que le tronçon de l'organe de     commande     ajusté librement reste dans le tube et soit bien  soutenu, même lors de la mise à l'heure de la  montre. Pour parfaire l'étanchéité, l'extrémité  de ce tube pourrait être en contact avec une  bague en une matière élastique logée dans le fond  de cette rainure, lorsque la couronne est en posi  tion de remontage.  



  Dans la troisième forme d'exécution, repré  sentée en     fig.    2, le manchon d'étanchéité 3 est  analogue à celui de la     fig.    1; il se différencie seu  lement par la surface extérieure de son tronçon  élastique 3d qui est un peu conique au lieu d'être      cylindrique. Mais, dans ce cas, ce manchon est  monté sans jeu même en forçant un peu sur un  tronçon cylindrique lisse 2b de la tige de remon  toir 2 où il est fixé au moyen d'un écrou 4 iden  tique à celui de la première forme d'exécution  qui, vissé sur la partie filetée 2a de la tige précé  dant celle 2b, bloque le fond 3a du manchon  contre la portée 2c à l'équerre de la tige.

   La cou  ronne de remontoir 1 est vissée sur ce même  tronçon de tige 2a jusqu'à bien serrer l'extré  mité de son canon la contre la surface supé  rieure de l'écrou de serrage 4; pour cela, la lon  gueur de ce tronçon 2a est dimensionnée pour  qu'il subsiste un espace entre son extrémité et  le fond du trou borgne taraudé de la couronne;  la surface cylindrique du tronçon 4b de plus  grand diamètre de l'écrou qui, sur une partie,  présente au moins un plat 5 pour le faire tourner,  est ici de même dimension que le canon de la  couronne pour qu'elle soit aussi en contact avec  la paroi du trou de la boîte lorsqu'on remonte  ou remet à l'heure la montre.  



  D'après la     fig.    2 il est facile de se représenter  une quatrième forme d'exécution dans laquelle  il est possible de fixer la couronne à la tige de  remontoir en assemblant en même temps, de  façon étanche, le manchon d'étanchéité 3 à cette  dernière; il     suffit    pour cela de prolonger le canon  de la couronne en y ajoutant, venue de fabrica  tion, une partie identique à l'écrou de serrage 4,  sans les moyens pour le faire tourner, bien  entendu.

   Dans cette forme d'exécution, et la troi  sième aussi, il va de soi que la portée 2c de la  tige de remontoir 2, contre laquelle est serré le  manchon d'étanchéité 3, pourrait être agrandie  par un mince collet de ladite tige; en outre,  l'extrémité inférieure dudit manchon pourrait  être cylindrique et pénétrer bien ajustée dans une       noyure    avec paroi de forme correspondante de  ce collet où elle serait serrée et maintenue     radia-          lement.    En outre, on pourrait alors placer entre  ces deux pièces une mince rondelle de métal rela  tivement mou.

   Pour bien situer la couronne par  rapport à la boîte on pourrait, si nécessaire,  interposer entre le fond de la pièce tubulaire et  l'extrémité du canon de la couronne une ron  delle d'épaisseur déterminée en un métal mou,  faisant joint d'étanchéité.    Dans la cinquième forme d'exécution, mon  trée du côté droit de la     fig.    3, le manchon d'étan  chéité 13 est une pièce tubulaire dont la partie  supérieure cylindrique 13a se termine par un  collet 13b qui est ajusté dans une     noyure    de la  couronne coaxiale à son canon et limitée par ce  dernier où il est     fixé    de façon étanche par sertis  sage,

   c'est-à-dire en refoulant contre le biseau 15  de ce collet la matière du     filet    circulaire lb de la  couronne de remontoir 1; le tronçon     13a-13b     du manchon est ajusté sur le canon la de la  couronne avec peu ou pas de jeu et c'est le pour  tour de sa partie     cylindrique    13a qui est en  liaison libre avec la paroi du trou de la boîte lors  du remontage ou de la mise à l'heure de la  montre. Une bonne partie du canon de la cou  ronne pourrait être légèrement     éonique    ou cylin  drique avec un diamètre de 2-3/100 mm plus  petit que celui de la partie en regard du collet  du manchon d'étanchéité pour permettre de for  cer un peu, à cet endroit seulement, ce dernier  sur ledit canon.

   La partie cylindrique 13a du  manchon est suivie d'un tronçon conique lad  terminé par une courte partie cylindrique d'égale  épaisseur dont la surface extérieure 13c est     dimen-          sionnée    de manière à forcer un peu dans le trou  de la boîte et à assurer ainsi l'étanchéité par  réaction élastique. Les surfaces intérieure et exté  rieure des parties     13d-13c    du manchon pourraient  être faites l'une par rapport à l'autre de manière  que l'épaisseur de la paroi de l'ensemble diminue  ou augmente graduellement à partir de la base  de celle 13d.

   On pourrait supprimer le     filet    lb de  la couronne et     fixer    le collet     l3b    du manchon  d'étanchéité dans la     noyure    de la couronne en  refoulant de la matière de cette     dernière    sur le  biseau 15 du collet au moyen d'une broche percée  dont le trou commence par une surface oblique.  



  Dans la sixième forme d'exécution, repré  sentée du côté gauche de la     fig.    3, le manchon  d'étanchéité, aussi tubulaire, est assemblé de  façon étanche au tronçon le du canon de la cou  ronne 1 en forçant sa partie cylindrique 13a sur  ce tronçon jusqu'à ce que son extrémité s'appuie  contre la portée     1d    à l'équerre limitant les tron  çons<B>le</B> et la du canon de la couronne.

   Les deux  parties de ces pièces ainsi assemblées sont     dimen-          sionnées    pour que celle 13a du manchon entre      dans tous les cas librement dans le trou de la  boîte où elle sert d'appui lorsqu'on remonte ou  met à l'heure la montre; le tronçon la du canon  de la couronne peut avoir le même diamètre ou,  sans inconvénient, être légèrement plus petit. La  surface de l'extrémité de la partie tubulaire lia  du manchon pourrait être conique et pénétrer  dans une creusure coaxiale semblable du tron  çon la du canon de la couronne, comme repré  senté en pointillés, où elle tendra à glisser pour  appliquer contre celui     1c    cette partie tubulaire  du manchon.

   L'étanchéité est réalisée par la  courte surface cylindrique 3c qui termine le  tronçon 3d du manchon, semblable à celui de  la     fig.    1, ajustée à frottement dans le trou de la  boîte. La surface extérieure du tronçon supérieur  du manchon d'étanchéité des cinquième et  sixième formes d'exécution de la     fig.    3, pourrait  être exécutée pour qu'elle soit en contact avec  la paroi du trou de la boîte sur une portion de  sa longueur seulement et cela vers son extrémité  inférieure, en faisant le diamètre de l'autre  portion de 2-3/100 mm plus petit.  



  Pour empêcher toute déformation du tronçon  élastique     3c-3d    du manchon d'étanchéité aux  diverses températures auxquelles la montre peut  être exposée, déformation qui pourrait     influencer     son frottement et nuire à l'étanchéité, on pour  rait utiliser une pièce de sécurité, placée à l'inté  rieur de ce tronçon, qui     agirait    par réaction élas  tique et empêcherait toute déformation intem  pestive de celui-ci.

   Cette pièce de sécurité pour  rait être une bague métallique présentant quel  ques lames relativement     minces    et un peu coni  ques, obtenues par des fentes axiales, un peu  forcées à l'intérieur du tronçon d'étanchéité du  manchon et qui réagiraient     élastiquement    vers  l'extrémité de ce tronçon. Les lames coniques  élastiques de la pièce de sécurité pourraient  être venues de fabrication avec un fond dont  le trou central taraudé se visserait sur la tige  de remontoir pour permettre de régler la ten  sion élastique des dites lames à l'intérieur du  tronçon du manchon assurant l'étanchéité des  formes d'exécution de la     fig.    3.

   La pièce de sécu  rité susmentionnée pourrait être remplacée par  un ressort-fil de section circulaire ou rectangu  laire, formé d'au moins deux spires ou par un    cercle métallique fendu sur toute sa hauteur. En  disposant à l'intérieur de ce tronçon du manchon  d'étanchéité un mince cercle métallique, on  obtiendrait le même résultat. On pourrait aussi  forcer un paquetage en caoutchouc synthétique  entre la surface intérieure de ce tronçon du man  chon d'étanchéité et la tige de remontoir; on  pourrait alors parfaire l'étanchéité avec un bour  relet de ce paquetage dépassant ledit manchon.  



  La courte surface cylindrique du manchon  d'étanchéité qui est ajustée à frottement dans le  trou de la boîte pourrait être remplacée par une  surface légèrement bombée.  



  L'invention pourra s'appliquer également  aux poussoirs des boîtes de montres.



  Waterproof case The present invention relates to a waterproof case, in particular for a clock movement, provided with at least one control member for an internal mechanism, which member comprises an operating head and a coaxial element secured thereto. this; this element is mounted in a cylindrical hole of the box with a sealing sleeve disposed between the wall of this hole and the aforementioned coaxial element.



  This sealed box is characterized in that the sealing sleeve is made of a hard, non-metallic material, elastically deformable, and is assembled in a sealed manner to the control member, said sleeve being shaped and dimensioned in such a way. that, over at least part of its length, its periphery radially exerts on the wall of the hole in the box an elastic pressure sufficient to ensure the seal while allowing the control member to move with greasy friction.



  The accompanying drawing shows, by way of example, four embodiments of the object of the present invention.



  Each of fig. 1 and 2 shows an embodiment, seen in section through the axis of the winding stem; fig. 3 is a similar section of the other two embodiments.



  In the first embodiment shown in FIG. 1, the control member comprises a crown 1, of small thickness, with barrel 1a, and a winding stem 2 for a clockwork movement, of which only a small part of the stem is shown; the latter is fixed to the crown by screwing as usual its threaded section 2a in the threaded coaxial blind hole of the crown. During this operation, a sealing sleeve 3 and a nut 4 are already mounted on the section 2a of the winding stem, said nut preferably resting against the bearing surface which limits the two parts 2 and 2a of this stem, so that these two parts do not interfere with the fixing of the latter.

   This sealing sleeve 3, which has the shape of a sleeve, the bottom 3a of which is pierced with a hole corresponding to the diameter of the threaded section 2a of the rod 2, is made of a hard, elastically deformable non-metallic material, for example in one of the Plexiglas or Celoron brand products or the Kel-F product.

   This sleeve is assembled in a sealed manner to the barrel 1a of the crown by pressing the upper surface of its bottom 3a against that of the end of said barrel by means of the section 4a of the nut which penetrates with play into the sleeve and acts on the lower surface of its bottom 3a; two parallel and coaxial plates 5, made in part 4b of the largest diameter of the nut, allow this tightening to be easily carried out, during which the hole in the sealing sleeve and the adjacent section of the winding stem are used to automatically ensure the coaxiality of the cylindrical section 3b of the sleeve and the barrel of the crown,

   both having the same diameter and being dimensioned to be able to rotate freely in the cylindrical hole of the body of the case and to serve as a support for the control member when the watch is wound up or the time is set.



  The body of the box, schematically represented, is designated by 21. The sealing is achieved by the short cylindrical surface 3c of the section 3d which follows the section 3b of the sleeve and is fitted by friction in the hole of the body of the box ; said section ensures sealing by exerting a sufficient elastic pressure radially on the wall of the hole while allowing the control member to be rotated and axially moved, with heavy friction. This section 3d of smaller diameter than that of section 3b has its coaxial surfaces and its wall is relatively thin.

   The pressure of the sleeve against the wall of the hole in the box could take place by two parts of its periphery by making a small groove in the surface 3b of the sleeve. In addition, one could interpose a thin washer of sealing, metallic or not, between the sleeve and the barrel of the crown.



  It suffices to remove part 4b of the nut, to shorten the threaded section 2a of the winding stem and to lengthen the one 2 of the latter's large diameter, limiting it by a square span, to allow fix the crown to the winding stem and at the same time assemble, in a watertight manner, the sealing sleeve 3 to the barrel 1a of the crown. In order to be able to see the crown correctly positioned in relation to the case, we could have ron delles of different thicknesses available; the washer would then be interposed between the bearing surface of the rod and that of the nut.



  A drawing is not necessary to see that we could fix the crown to the winding stem and at the same time seal the sealing sleeve 3 to the barrel 1a of the crown and to the stem of FIG. 1 by replacing the clamping nut 4 by a simple tubular part mounted freely on a cylindrical non-threaded section of said rod and which would bear against the bearing to the square limiting this section; the sealing sleeve would then be made automatically coaxial with the control member because it would be mounted even forcing a little on the upper end of the aforementioned cylindrical section.

   A small space must then be left between the end of the winding stem and the bottom of the blind hole in the crown. The length of the tubular part which replaces the clamping nut 4, in this embodiment, being able to be reduced by that occupied by the part of larger diameter of said nut, the length of the device can therefore be reduced. The tubular part could also be shaped in such a way that only its upper end is fitted in the sealing sleeve near its pierced bottom, this so that it is automatically made coaxial with the control member during its fixing; for this purpose, it will be a little conical or its adjusted part will be short and of a diameter a little larger than that of the rest of the tubular part.



  In this second embodiment, the upper section of the winding stem could present a small longitudinal groove into which a corresponding radial projection would penetrate, located in the hole in the bottom of the sealing sleeve and which would prevent the latter from rotating during of its assembly.



  It is understood that the sealing sleeve could be in sealed contact with the wall of the hole of a tube integral with the body of the box; this will be the case, for example, when said body is relatively thin and then the tube will enter a circular groove in the crown, made so as to extend its barrel so that the section of the freely adjusted control member remains in the tube. tube and is well supported, even when setting the time of the watch. To complete the seal, the end of this tube could be in contact with a ring made of an elastic material housed in the bottom of this groove, when the crown is in the winding position.



  In the third embodiment, shown in fig. 2, the sealing sleeve 3 is similar to that of FIG. 1; it differs only by the outer surface of its elastic section 3d which is a little conical instead of being cylindrical. But, in this case, this sleeve is mounted without play even by forcing a little on a smooth cylindrical section 2b of the remon toir rod 2 where it is fixed by means of a nut 4 identical to that of the first form d 'execution which, screwed onto the threaded part 2a of the rod preceding that 2b, blocks the bottom 3a of the sleeve against the bearing surface 2c at the square of the rod.

   The winding crown 1 is screwed onto this same section of rod 2a until the end of its barrel 1 is fully tightened against the upper surface of the tightening nut 4; for this, the lon gueur of this section 2a is dimensioned so that there remains a space between its end and the bottom of the threaded blind hole of the crown; the cylindrical surface of the section 4b of larger diameter of the nut which, on a part, has at least one flat 5 to rotate it, is here of the same size as the barrel of the crown so that it is also in contact with the wall of the hole in the case when winding or resetting the watch.



  According to fig. 2 it is easy to imagine a fourth embodiment in which it is possible to fix the crown to the winding stem while at the same time assembling, in a sealed manner, the sealing sleeve 3 to the latter; it suffices for this to extend the barrel of the crown by adding thereto, coming from manufacture, a part identical to the tightening nut 4, without the means to rotate it, of course.

   In this embodiment, and the third also, it goes without saying that the scope 2c of the winding rod 2, against which the sealing sleeve 3 is clamped, could be enlarged by a thin collar of said rod; in addition, the lower end of said sleeve could be cylindrical and fit snugly into a groove with correspondingly shaped wall of this collar where it would be tightened and held radially. In addition, one could then place between these two parts a thin relatively soft metal washer.

   To properly locate the crown in relation to the case, it would be possible, if necessary, to interpose between the bottom of the tubular part and the end of the barrel of the crown a ron delle of determined thickness in a soft metal, forming a seal . In the fifth embodiment, my trée on the right side of FIG. 3, the sealing sleeve 13 is a tubular part whose cylindrical upper part 13a ends in a collar 13b which is fitted in a recess of the crown coaxial with its barrel and limited by the latter where it is tightly fixed. by sage setting,

   that is to say by pushing against the bevel 15 of this collar the material of the circular thread lb of the winding crown 1; the section 13a-13b of the sleeve is fitted to the barrel la of the crown with little or no play and it is the circumference of its cylindrical part 13a which is in free connection with the wall of the hole of the case during reassembly or the time setting of the watch. A good part of the barrel of the crown could be slightly eonic or cylindrical with a diameter of 2-3 / 100 mm smaller than that of the part opposite the collar of the sealing sleeve to allow for a little drilling, at this point only, the latter on said gun.

   The cylindrical part 13a of the sleeve is followed by a tapered section lad terminated by a short cylindrical part of equal thickness, the outer surface 13c of which is dimensioned so as to force a little into the hole in the box and thus ensure the sealing by elastic reaction. The inner and outer surfaces of the sleeve parts 13d-13c could be made relative to each other so that the wall thickness of the assembly gradually decreases or increases from the base of the one 13d. .

   One could remove the thread lb of the crown and fix the collar 13b of the sealing sleeve in the core of the crown by pushing the material of the latter on the bevel 15 of the collar by means of a drilled pin whose hole begins by an oblique surface.



  In the sixth embodiment, shown on the left side of FIG. 3, the sealing sleeve, also tubular, is assembled in a sealed manner to the section 1c of the barrel of the crown 1 by forcing its cylindrical part 13a on this section until its end rests against the scope 1d to the square limiting the sections <B> the </B> and the barrel of the crown.

   The two parts of these parts thus assembled are dimensioned so that that 13a of the sleeve enters in any case freely into the hole in the case where it serves as a support when winding or setting the time of the watch; the section 1a of the crown barrel may have the same diameter or, without inconvenience, be slightly smaller. The surface of the end of the tubular part 11a of the sleeve could be conical and penetrate into a similar coaxial recess of the section la of the barrel of the crown, as shown in dotted lines, where it will tend to slide to apply against that 1c this tubular part of the sleeve.

   Sealing is achieved by the short cylindrical surface 3c which ends the section 3d of the sleeve, similar to that of FIG. 1, snug fit in the hole of the box. The outer surface of the upper section of the sealing sleeve of the fifth and sixth embodiments of FIG. 3, could be carried out so that it is in contact with the wall of the hole of the box over a portion of its length only and this towards its lower end, making the diameter of the other portion of 2-3 / 100 mm smaller.



  To prevent any deformation of the elastic section 3c-3d of the sealing sleeve at the various temperatures to which the watch may be exposed, a deformation which could influence its friction and impair the water resistance, one could use a security part, placed at the bottom. 'inside this section, which would act by elastic reaction and prevent any untimely deformation thereof.

   This security part could be a metal ring having a few relatively thin and somewhat conical blades, obtained by axial slots, a little forced inside the sealing section of the sleeve and which would react elastically towards the end. of this section. The elastic conical blades of the security part could have come from manufacture with a back whose central tapped hole would screw on the winding stem to allow adjustment of the elastic tension of said blades inside the section of the sleeve ensuring the sealing of the embodiments of FIG. 3.

   The aforementioned safety part could be replaced by a wire spring of circular or rectangular section, formed of at least two turns or by a metal circle split over its entire height. By placing a thin metal circle inside this section of the sealing sleeve, the same result would be obtained. We could also force a synthetic rubber package between the inner surface of this section of the sealing sleeve and the winding stem; it would then be possible to perfect the seal with a relet seal of this package extending beyond said sleeve.



  The short cylindrical surface of the sealing sleeve which fits snugly into the hole in the box could be replaced by a slightly domed surface.



  The invention can also be applied to pushers of watch cases.

 

Claims (1)

REVENDICATION Boîte étanche, notamment pour mouvement d'horlogerie, munie d'au moins un organe de commande pour un mécanisme intérieur, organe qui comprend une tête de manoeuvre et un élé ment coaxial solidaire de celle-ci, élément qui est monté dans un trou cylindrique de la boîte avec un manchon d'étanchéité disposé entre la paroi de ce trou et l'élément coaxial susmentionné, caractérisée en ce que le manchon d'étanchéité est en une matière dure, non métallique, défor- mable élastiquement, et est assemblé de façon étanche à l'organe de commande, ledit manchon étant conformé et dimensionné de façon telle que, sur une partie au moins de sa longueur, CLAIM Waterproof case, in particular for a clockwork movement, provided with at least one control member for an internal mechanism, member which comprises an operating head and a coaxial element integral with the latter, element which is mounted in a hole cylindrical of the box with a sealing sleeve disposed between the wall of this hole and the aforementioned coaxial element, characterized in that the sealing sleeve is made of a hard, non-metallic, elastically deformable material, and is assembled sealingly to the control member, said sleeve being shaped and dimensioned such that, over at least part of its length, son pourtour exerce radialement sur la paroi du trou de la boîte une pression élastique suffisante pour assurer l'étanchéité tout en permettant de mou voir à frottement gras l'organe de commande. SOUS-REVENDICATIONS 1. Boîte étanche selon la revendication, carac térisée en ce que le manchon d'étanchéité est en forme de douille dont le fond est percé. 2. Boîte étanche selon la revendication, carac térisée en ce que le manchon d'étanchéité est de forme tubulaire. 3. its perimeter radially exerts on the wall of the hole in the box sufficient elastic pressure to ensure the seal while allowing the control member to be seen with greasy friction. SUB-CLAIMS 1. A sealed box according to claim, charac terized in that the sealing sleeve is in the form of a sleeve, the bottom of which is pierced. 2. Waterproof box according to claim, charac terized in that the sealing sleeve is of tubular shape. 3. Boîte étanche selon la sous-revendica- tion 1, pour mouvement de montre dont le remontoir comprend une tige et une couronne qui constituent ledit organe de commande, carac- térisée en ce que le manchon d'étanchéité est assemblé de façon étanche au canon de la cou ronne, celle-ci étant fixée à la tige de remontoir au moyen d'un écrou qui se visse sur ladite tige et qui pénètre avec jeu dans le manchon pour agir par son extrémité supérieure sur le fond de celui-ci et serrer le manchon contre le bout du canon de la couronne. 4. Waterproof case according to sub-claim 1, for a watch movement whose winding comprises a stem and a crown which constitute said control member, characterized in that the sealing sleeve is assembled in a sealed manner to the barrel. the crown, the latter being fixed to the winding stem by means of a nut which is screwed onto said stem and which penetrates with play into the sleeve to act by its upper end on the bottom of the latter and tighten the sleeve against the end of the barrel of the crown. 4. Boîte étanche selon la sous-revendica- tion 1, pour mouvement de montre dont le remontoir comprend une tige et une couronne qui constituent ledit organe de commande, caracté risée en ce que le manchon d'étanchéité est assemblé de façon étanche à la tige de remontoir au moyen d'un écrou se vissant sur la partie filetée de ladite tige et qui pénètre avec jeu dans le manchon pour agir sur le fond de celui-ci et serrer le manchon contre une portée limitant les deux tronçons supérieurs de la tige de remontoir, la couronne étant vissée sur le tronçon fileté de la tige de manière à serrer l'extrémité de son canon contre la surface supérieure de l'écrou. 5. Waterproof case according to sub-claim 1, for a watch movement, the winding unit of which comprises a stem and a crown which constitute said control member, characterized in that the sealing sleeve is assembled in a sealed manner to the stem. winding by means of a nut screwed onto the threaded part of said stem and which penetrates with play into the sleeve to act on the bottom of the latter and tighten the sleeve against a range limiting the two upper sections of the winding stem , the crown being screwed onto the threaded section of the rod so as to clamp the end of its barrel against the upper surface of the nut. 5. Boîte étanche selon la sous-revendica- tion 1, pour mouvement de montre dont le remontoir comprend une tige et une couronne qui constituent ledit organe de commande, carac térisée en ce que le manchon d'étanchéité est assemblé de façon étanche au canon de la cou ronne, ce dernier étant rendu solidaire de la tige de remontoir par l'interposition d'une pièce tubulaire entre le fond percé du manchon, adjacent au bout du canon de la couronne, et une portée limitant le tronçon de ladite tige sur laquelle se visse la couronne. 6. Waterproof case according to sub-claim 1, for a watch movement, the winding of which comprises a stem and a crown which constitute said control member, characterized in that the sealing sleeve is assembled in a sealed manner to the barrel of the watch. crown, the latter being made integral with the winding stem by the interposition of a tubular part between the drilled bottom of the sleeve, adjacent to the end of the crown barrel, and a range limiting the section of said stem on which is screw the crown. 6. Boîte étanche selon la sous-revendica- tion 1, pour mouvement de montre dont le remontoir comprend une tige et une couronne qui constituent ledit organe de commande, carac térisée en ce que le manchon d'étanchéité est assemblé de manière étanche à la tige de remon toir en fixant la couronne à cette dernière par son canon présentant deux tronçons cylindriques de diamètres différents dont l'un pénètre librement dans le trou de la boîte et l'autre, plus petit, dans le manchon pour qu'il serre le fond de celui-ci contre la portée limitant le tronçon de la tige sur lequel se visse la couronne. 7. Waterproof case according to sub-claim 1, for a watch movement, the winding unit of which comprises a stem and a crown which constitute said control member, characterized in that the sealing sleeve is assembled in a sealed manner to the stem. remon toir by fixing the crown to the latter by its barrel having two cylindrical sections of different diameters, one of which penetrates freely into the hole in the case and the other, smaller, into the sleeve so that it grips the bottom of the case. the latter against the range limiting the section of the stem onto which the crown is screwed. 7. Boîte étanche selon la revendication, carac térisée en ce que le manchon d'étanchéité pré sente un tronçon tubulaire dont la paroi est mince sur au moins une portion de sa longueur et dont l'extrémité libre est en contact élastique étanche avec la paroi du trou de la boîte. 8. Boîte étanche selon la sous-revendica- tion 7, caractérisée en ce que ce tronçon tubu laire du manchon d'étanchéité présente deux parties annulaires en contact étanche avec la paroi du trou de la boîte. . 9. Airtight box according to claim, charac terized in that the sealing sleeve has a tubular section the wall of which is thin over at least a portion of its length and the free end of which is in sealed elastic contact with the wall of the hole. of the box. 8. Leakproof box according to sub-claim 7, characterized in that this tubular section of the sealing sleeve has two annular parts in sealed contact with the wall of the hole in the box. . 9. Boîte étanche selon la sous-revendica- tion 7, caractérisée en ce que le tronçon tubu laire du manchon d'étanchéité se trouve sous l'action d'au moins une pièce de sécurité inté rieure dont au moins. une partie fait ressort et produit, sur ledit tronçon, une pression dirigée vers l'extérieur. Airtight box according to sub-claim 7, characterized in that the tubular section of the sealing sleeve is under the action of at least one internal security part, at least of which. one part is spring and produces, on said section, a pressure directed towards the outside.
CH322705D 1954-01-06 1954-01-06 Waterproof box CH322705A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH322705T 1954-01-06

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH322705A true CH322705A (en) 1957-06-30

Family

ID=4498875

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH322705D CH322705A (en) 1954-01-06 1954-01-06 Waterproof box

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH322705A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2567292B1 (en) Watch case
EP1151357B1 (en) Method for fixing a crown screwed on a watch case and watch case equipped with same
EP1853977B1 (en) Lockable push-piece
EP2182417A2 (en) Screw crown and method for orienting such a crown on a watch case
CH322705A (en) Waterproof box
CH239806A (en) Device comprising at least one extensible assembly having two sliding tubular elements.
FR2626187A1 (en) Method and device for assembling the end of a tubular shaft of a golf club and a neck integral with the head of this club, and golf club obtained by this method
CH229461A (en) Waterproof box.
CH234157A (en) Waterproof pusher.
CH708126A2 (en) Seal, and push crown timepiece.
CH242201A (en) Waterproof case for watch movements and measuring devices.
CH639663A5 (en) Pteridine compounds possessing pharmaceutical activity
EP4103855B1 (en) Length adjustable connecting rod with a restisting torque device
CH316836A (en) Waterproof watch
CH346176A (en) Waterproof winding crown
CH190466A (en) Watch winder.
CH302613A (en) Waterproof watch.
CH262843A (en) Watch winder.
CH315650A (en) Device for controlling a clockwork movement mechanism
CH300361A (en) Waterproof watch.
CH251293A (en) Waterproof case for watch movements and measuring devices.
CH210154A (en) Waterproof winding device for watches.
CH371996A (en) Fixing device for the inner end of a watch balance spring
CH375292A (en) Device for sealing a timepiece case when passing a control rod
CH247035A (en) Removable crown winder.