CH285614A - Burner. - Google Patents

Burner.

Info

Publication number
CH285614A
CH285614A CH285614DA CH285614A CH 285614 A CH285614 A CH 285614A CH 285614D A CH285614D A CH 285614DA CH 285614 A CH285614 A CH 285614A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
tube
chamber
sleeve
bowl
burner
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
The Silent Glow Oi Corporation
Original Assignee
Silent Glow Oil Burner Corp
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Silent Glow Oil Burner Corp filed Critical Silent Glow Oil Burner Corp
Publication of CH285614A publication Critical patent/CH285614A/en

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D3/00Burners using capillary action
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2900/00Special features of, or arrangements for burners using fluid fuels or solid fuels suspended in a carrier gas
    • F23D2900/31016Burners in which the gas produced in the wick is not burned instantaneously

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Evaporation-Type Combustion Burners (AREA)

Description

  

  Brûleur.    L'objet de la présente invention est un  brûleur, pouvant être, par exemple, un brû  leur pour combustibles liquides ou un brûleur  pour combustibles gazeux, notamment pour  des gaz ayant une densité inférieure à celle  de l'air.  



  Le brûleur selon l'invention comprend une  base portant au moins une paire de. tubes  munis de perforations dont l'un entoure  l'autre de façon qu'ils forment entre eux une  chambre de combustion, la base présentant  une ouverture pour     l'admission    de l'air à l'in  térieur du tube intérieur, une paroi s'étendant  entre une partie de la base et l'un des tubes  pour former une chambre à combustible annu  laire disposée     latéralement    le long de la péri  phérie de la partie inférieure dudit tube.  



  Plusieurs formes d'exécution du brûleur  suivant l'invention et plusieurs variantes de  ces formes sont représentées, à titre d'exem  ple, au dessin, dans lequel:  La     fig.    1 est une vue en plan d'une pre  mière forme d'exécution du brûleur, le cou  vercle ayant. été enlevé;  la     fig.    2 est une vue en coupe selon 2-2  de la     fig.    1;  la     fig.    3     est    un fragment. de coupe selon  3-3 de la     fig.    1, à plus grande échelle, illus  trant la flamme, et le passage du gaz et de  l'air, dans un régime avec faible consomma  tion de combustible;

      les     fig.    4 et 5 sont des coupes partielles  correspondant à la     fig.    2, de deux variantes  du brûleur des     fig.    1 à 3;  la fie. 6 est une vue en coupe, correspon  dant à la     fig.    2 d'une deuxième forme d'exé  cution du brûleur;  la,<U>fi-.</U> 7 est une coupe partielle, corres  pondant à la     fig.    6, à plus grande échelle,  montrant une variante d'un détail;  la     fi-,.    8 est une vue en coupe selon 8-8  de la     fig.    7;

    la     fig.    9 est une coupe partielle correspon  dant à la     fig.    2, à plus grande échelle, d'une  variante du brûleur des     fig.1    à 3, et la     fig.    10  montre une autre forme d'exécution;  la.     fig:11    est une vue en coupe correspon  dant à la     fig.    2, montrant une autre forme       d'exécution    du brûleur;  la     fig.    12 est une vue en plan d'une autre  forme d'exécution du brûleur, avec des parties  en coupe et des parties brisées, les couvercles  étant enlevés;

    la     fig.    13 est une vue en coupe selon  l.3-13 de la     fig.    12 avec des parties brisées, et  la     fig.    14 est une coupe partielle selon       14--14    de la fi-. 12.  



  Le brûleur selon la forme d'exécution des       fig.1,    2 et 3 est destiné à brûler du combustible  gazeux léger, c'est-à-dire du combustible dont  le poids spécifique est inférieur à celui de  l'air. Ainsi qu'il est illustré, les tubes 1 et 3,  munis de perforations, en tôle métallique ré  fractaire, telle que de l'acier inoxydable, sont      cylindriques et sont espacés l'un de l'autre  pour former entre eux une chambre de com  bustion annulaire 5. La base qui supporte les  tubes de combustion comprend une cuvette  annulaire 7 dont l'ouverture centrale 9 sert à  l'admission de l'air à l'intérieur du tube inté  rieur 1.

   Les parois latérales 11 et 13 de la cu  vette 7 sont d'une hauteur suffisante pour  empêcher un débordement. d'huile de la     cu-          v        ette    dans le cas où l'on désire de convertir  le brûleur à gaz des     fig.    1 à 3 en un brûleur  qui brûle de l'huile.  



  Les extrémités inférieures des deux tubes  1 et 3 pénètrent dans la cuvette entre les pa  rois latérales 11 et 13, le tube extérieur 3  étant en contact avec la paroi 11, de façon  que cette paroi détermine la position du tube,  et le tube intérieur 1 étant écarté de la paroi  13 et ayant son extrémité inférieure reposant  Sur le fond de la cuvette. Un couvercle annu  laire 15, en tôle métallique mince, par exemple  en acier inoxydable,     est    supporté par le bord  supérieur de la paroi 13, ce couvercle étant  fixé à cette paroi par son bord intérieur par  des vis 17. Une garniture compressible 19, en  matière réfractaire telle que de l'amiante, est  prévue pour rendre étanche au gaz le joint  entre le couvercle et la paroi 13.

   Le couvercle  est     miuii    d'un rebord périphérique 21 en con  tact avec le côté intérieur du tube de combus  tion intérieur 1 et soudé à ce tube, de manière  à former un joint étanche au gaz. De cette  manière est formée une chambre à combus  tible annulaire 23 disposée latéralement le  long de la périphérie de la partie inférieure  du tube 1. Le combustible gazeux est admis  dans la chambre 23 par l'ouverture 25 de la  base, cette ouverture étant en communication  avec le conduit d'alimentation de gaz 27 qui  est pourvu d'un robinet (non représenté) pour  régler la quantité de gaz. La chambre à com  bustible 23 communique avec la chambre de  combustion 5 uniquement par des perforations  37 du tube 1.  



  Dans le fond de la chambre de combustion  5 est disposé un manchon 29 espacé de chaque  tube 1 et 3, et partageant la partie de fond  de la chambre 5 en deux compartiments ou-    verts vers le haut. Ce manchon est. fixé en  place sur la base par trois oreilles 31 et,  comme les tubes, il est formé en tôle d'acier  inoxydable munie de perforations.  



  Une veilleuse d'allumage, constituée par un  tube 33, est située dans l'espace entre le man  chon 29 et le tube 1, cette veilleuse étant, ali  mentée avec du gaz par un conduit 35 com  mandé par une soupape et arrivant de la  source qui alimente le conduit 27.  



  Le gaz amené à la chambre 23 passe de  cette chambre par des perforations 37 du tube  1 situées au-dessous du couvercle 15 dans la  portion adjacente de la chambre de combus  tion 5. Le couvercle 15, lorsque les vis 17  sont serrées, applique le bord inférieur du  tube 1 contre la surface du fond de la cuvette  avec une étanchéité suffisante pour assurer  que tout le gaz passe dans la chambre de com  bustion par les perforations 37 de la partie  d'extrémité inférieure du tube 1.  



  En obligeant le gaz à entrer dans la cham  bre de combustion par les perforations du  tube 1, une distribution uniforme du gaz  admis dans la chambre de combustion est  assurée, et la, flamme est distribuée uniformé  ment autour de la chambre de combustion.  



  La présence du manchon perforé 29 per  met au brûleur de fonctionner de faon sa  tisfaisante et efficace même lorsque l'alimenta  tion en gaz est beaucoup réduite. Par exemple,  on a trouvé qu'avec un brûleur tel que celui  des     fig.    1 à 3, la     consommation    efficace mini  mum de combustible peut être     approximative-          ment    un huitième de la consommation efficace  maximum, tandis que si le manchon 29 n'est  pas utilisé, ce minimum ne peut être qu'envi  ron un tiers.  



  Le gaz entrant dans la chambre de com  bustion a la. tendance de rester entre le man  chon et le tube 1, de façon que la partie  supérieure de ce compartiment forme en fait  une buse qui décharge le gaz vers le haut. dans  la chambre de combustion, où il brûle en  forme d'une flamme     I'    (fi-. 3) et s'étend de  façon uniforme autour de la chambre de com  bustion.

   De l'air qui entre par les perfora  tions du tube extérieur 3     situées    immédiate-      ment     au-dessus    du bord supérieur de la paroi  11, tend à passer vers le bas dans le     eompart.i-          ment    entre ce tube et le manchon 29, comme  indiqué par les flèches dans la     fig.    3, et passe  par les perforations dans le manchon pour se  mélanger avec le gaz qui entre dans le com  partiment entre ce dernier et le tube 1, de  faon qu'un mélange carburé est déchargé à.  partir de ce dernier compartiment. On a  trouvé que, lorsque le manchon 29 n'est pas  perforé, des résultats satisfaisants ne peuvent  être obtenus, et la flamme, dans Lin pareil cas,  brûle avec une couleur jaunâtre.  



  Des résultats satisfaisants ont. été obtenus  avec le brûleur décrit. lorsqu'il a été alimenté  avec du gaz de ville ordinaire qui a une va  leur d'environ 4900 kg     cal./m3,    brûleur dans  lequel les deux tubes 1 et 3 et le manchon 29  sont munis de perforations 37 d'environ 2 mm  de diamètre et.     disposées    en rangées espacées  de 6 mm, les perforations dans ces rangées  étant. espacées de 6 mm. Le nombre de ran  gées de perforations qui établissent la commu  nication entre la chambre 23 et la chambre de  combustion peut varier selon la grandeur du  brûleur. Pour des brûleurs d'une grandeur  habituelle appropriée pour des cuisinières do  mestiques, deux ou trois rangées seront suffi  santes.

   Le nombre de perforations dans le  manchon 29 n'est pas important et, lorsque les  perforations sont espacées comme mentionné  ci-dessus, trois ou quatre rangées seront. géné  ralement suffisantes. Cependant, on a. trouvé  que les meilleurs résultats seront obtenus si  le manchon s'étend vers le haut     jusqu'à,     atteindre au moins le niveau du couvercle 15  soudé au tube 1.  



  Le tube extérieur 3 pourrait être supporté  à l'extérieur de la paroi 11, comme dans la  variante montrée dans la fia. 4. Le tube 1  étant, soudé au couvercle 15, pourrait     s5adap-          ter    à son extrémité inférieure à un rebord     cir-          conférentiel    39 faisant saillie à partir du fond  de la cuvette 7, comme dans la variante de la  fia. 5, de façon à empêcher une communica  tion entre la chambre 23 et la chambre de  combustion autrement que par le moyen des  perforations dans le tube 1.

      Dans la variante de la fia. 9, la paroi 11  présente une partie supérieure plus mince que  sa. partie inférieure, de façon à former entre  cette paroi et le tube 3 un espace     annulaire     41 ouvert. vers le haut et par lequel de l'air  additionnel est admis dans le compartiment  formé entre le manchon 29 et le tube 3. Le  couvercle 43 soudé au tube 1 pour former la  chambre à combustible a, à sa. périphérie 45,  la forme d'un tronc de cône et s'étend vers le  bas de façon à exposer un nombre suffisant  de perforations du tube intérieur 1 pour ad  mettre une quantité augmentée d'air dans le  compartiment entre ce tube et le manchon 29  pour être mélangé avec le gaz     dans    cet espace.  



  Le brûleur selon les fia. 6 à 8 est destiné  à brûler du combustible gazeux ou liquide. Le  brûleur représenté par ces figures est iden  tique à celui montré par les fia. 1 et 2, sauf  qu'une mèche annulaire 47 entoure le man  chon 29, cette mèche étant espacée du man  chon pour créer un espace d'air 49 entre ces  deux organes, de façon que de l'air puisse  passer à travers les perforations du manchon  dans le compartiment entre ce dernier et le  tube intérieur 1 pour les raisons qui ont été       indiquées    ci-dessus. La mèche peut être espa  cée du manchon par un nombre suffisant  d'oreilles 31. Cependant, il est plus pratique  de prévoir un nombre de pinces espacées 51  pouvant être fixées par leurs extrémités infé  rieures par soudage au tube extérieur 3 pour  maintenir la mèche dans sa position espacée.  



  Un tuyau d'alimentation de gaz 27 com  munique avec une ouverture 53 dans une sail  lie 55 du fond de la cuvette 7, pour empêcher  de noyer le tuyau, lorsque le brûleur fonc  tionne à l'huile, pendant la période de mise  en fonction du brûleur, par l'huile admise à  la chambre par l'ouverture 57 de la cuvette,  ouverture qui communique avec le tuyau 59  d'alimentation en huile, ce dernier tuyau,  comme le tuyau 27, étant commandé par une  soupape (non représentée) pour régler la  quantité d'huile fournie à la chambre de com  bustible 23 du brûleur.  



  Les perforations<B>37</B> de niveau le plus bas  du tube intérieur 1 et du manchon 29 du brû-      leur sont disposées assez près du fond de la  cuvette pour permettre qu'une quantité suffi  sante d'huile atteigne la mèche pour la mise  en fonction du     brûleur.    Lorsque le brûleur a  commencé à fonctionner, l'huile sera vapo  risée dans la chambre 23, dont le couvercle 15  est chauffé de façon intense par de la chaleur  qui est. réfléchie vers lui du tube 1 et par la  chaleur     conduite    à lui par ce tube, avec lequel  il est en contact intime.

   En outre, le temps  utilisé pour la mise en fonction du     brûleur,     lorsque de l'huile est employée comme com  bustible, se réduit beaucoup,     pour    la raison  que     l'extrémité    du tube intérieur 1 qui trempe  dans     l'huile    est chauffée fortement par la cha  leur conduite à elle à partir du couvercle 15  et à partir des portions du tube au-dessus du  couvercle où existe la flamme.  



  Le brûleur de la     fig.    10, qui est un brûleur  à huile, est. agencé comme le brûleur des     fig.    6  à 8, sauf que le tube intérieur 1, soudé au  couvercle 43, similaire au couvercle 43 de la       fig.    9, fixé à la paroi intérieure 13 de la     cu-          v        ette,    est maintenu par celui-ci avec son bord  inférieur espacé d'environ 2 mm, du fond de  la cuvette, de façon à établir une communica  tion entre la chambre à combustible annulaire  formée au moyen du couvercle 43 et disposée  latéralement le long de la périphérie de la  partie inférieure du tube 1, et la chambre de  combustion formée entre les tubes 1 et 3.

   Les  vapeurs d'huile s'écoulent de la chambre à  combustible, par-dessous l'extrémité inférieure  du tube 1 dans le compartiment de la chambre  de combustion formé entre le manchon 29 et  le tube intérieur 1. L'effet du manchon 29  n'est pas aussi prononcé que lorsqu'on brûle  des gaz     plus    légers. Cependant, avec ces va  peurs et gaz plus lourds, le manchon a un  effet utile en ce qu'il permet un régime de  consommation de combustible plus étendu que  lorsqu'il est omis.

   On a trouvé par exemple  que, dans un brûleur tel que celui de la       fig.10,    dans lequel un fonctionnement     effi-          ?ace    peut être obtenu lorsque la consommation  de combustible n'est pas plus faible que     1/s    de  la consommation efficace maximum, on peut  réaliser, en employant le manchon 29 séparant    la partie de fond de la chambre de combus  tion en deux compartiments ouverts vers le  haut une consommation efficace de combusti  ble avec environ     1/,1    de la consommation effi  cace maximum.  



  Dans la forme d'exécution suivant la       fig.11,    la chambre à combustible annulaire  61 communiquant avec la chambre de combus  tion est disposée latéralement du côté exté  rieur du tube extérieur 3 muni de perfora  tions, l'espace entre la paroi latérale exté  rieure 11 de la cuvette annulaire 7 et ce tube  étant. fermé par le couvercle annulaire 63,  fixé au bord supérieur de la paroi 11 par des  vis 65. Le couvercle 63 présente un rebord in  térieur périphérique 67 soudé au tube 3.

   En  outre, le tube de combustion intérieur 1 est  posé contre la paroi latérale intérieure 13 de  la cuvette 7, et la partie intérieure     p6riphé-          rique    du couvercle 63 est incurvée en 69,     polir     produire le même effet que la partie conique  45 du couvercle suivant la     fig.    9. Entre la  partie supérieure de la paroi latérale inté  rieure 13 de la cuvette et le tube intérieur     l     est. ménagé un espace annulaire 71, ouvert  vers le haut, produisant le même effet que  l'espace 41 de la     fig.    9.

   Dans une variante  du brûleur suivant la     fig.    11, le tube extérieur  3 peut se terminer au-dessus du fond de la       cuvette    7 de la même manière que dans le brû  leur de la     fig.    10, pour obtenir le même effet.  L'air parvient. aux perforations 37 du tube  intérieur 1 par l'ouverture centrale de la cu  vette 7 et passe de là dans la chambre de com  bustion 5 formée entre les tubes 1 et 3. Un  manchon 29 est disposé comme dans le brûleur  des     fig.    1 à 3.  



  Dans la forme de réalisation montrée par  les     fig.    12, 13 et 14, deux chambres de com  bustion annulaires coaxiales sont formées cha  cune par une paire de tubes 1 et 3 munis de  perforations 37. La base 75 présente deux cu  vettes annulaires coaxiales 77, 79 portant cha  cune une paire de tubes 1 et 3. Le tube exté  rieur 1 de la paire extérieure est en contact  avec la paroi latérale extérieure 77 de la cu  vette extérieure, et le tube intérieur 1 de la  paire intérieure est en contact avec la paroi      latérale intérieure 77 de la cuvette intérieure.

    Les deux autres tubes 3 se trouvent chacun  environ à     mi-distance    entre les parois laté  rales 77 et 79 de la cuvette correspondante,  les espaces entre les parois .79 et les tubes  de combustion 3 étant fermés par des couver  cles 81 soudés à ces tubes et. placés sur des  garnitures compressibles 82 disposées aux  bords supérieurs de ces parois. Ainsi, à cha  que chambre de combustion     correspond    une  chambre à combustible annulaire 95 disposée  latéralement le long de la périphérie de la  partie inférieure du tube 3 correspondant.

   Les  couvercles sont. fixés à ces bords supérieurs  par des pinces 83, attachées par des vis de  serrage à des pinces inférieures 87, toutes ces  vis s'étendant à travers l'espace annulaire  ménagé entre les cuvettes et par     lesquel    l'air  entre dans l'espace entre les tubes de com  bustion 3, tandis que de l'air entre dans l'in  térieur du tube intérieur 1 par     l'ouverture     centrale 89 de la cuvette intérieure.  



  Le brûleur suivant les     fig.    12, 13 et 14  est agencé pour brûler à volonté soit du gaz,  soit de l'huile, le gaz étant admis par un  tuyau 91 commandé par une soupape dans la  chambre à combustible 95 extérieure, et l'huile  entrant par     nui    tuyau 93 commandé par une  soupape, dans la chambre à combustible 95  intérieure. A des points espacés     angulairement,     les chambres à combustible 95 qui commu  niquent chacune avec la chambre de combus  tion correspondantes sont reliées ensemble par  des canaux 99 ménagés dans des bras 97 re  liant. les deux cuvettes. Une mèche 47 est dis  posée au fond de la chambre de combustion  intérieure, cette mèche servant à la mise  en fonction du brûleur lorsque de l'huile est  employée comme combustible.

   Dans les fonds  des chambres de combustion sont disposés  des manchons 29 munis de perforations  comme dans le brûleur des     fig.    1 à 3.



  Burner. The object of the present invention is a burner, which may be, for example, a burner for liquid fuels or a burner for gaseous fuels, in particular for gases having a density lower than that of air.



  The burner according to the invention comprises a base carrying at least one pair of. tubes provided with perforations, one of which surrounds the other so that they form between them a combustion chamber, the base having an opening for the admission of air inside the inner tube, a wall s 'extending between part of the base and one of the tubes to form an annular fuel chamber disposed laterally along the periphery of the lower part of said tube.



  Several embodiments of the burner according to the invention and several variants of these shapes are shown, by way of example, in the drawing, in which: FIG. 1 is a plan view of a first embodiment of the burner, the cover having. been kidnapped; fig. 2 is a sectional view along 2-2 of FIG. 1; fig. 3 is a fragment. cutting according to 3-3 of fig. 1, on a larger scale, illustrating the flame, and the passage of gas and air, in a regime with low fuel consumption;

      figs. 4 and 5 are partial sections corresponding to FIG. 2, of two variants of the burner of FIGS. 1 to 3; the trust. 6 is a sectional view, corresponding to FIG. 2 of a second embodiment of the burner; 1a, <U> fi-. </U> 7 is a partial section, corresponding to FIG. 6, on a larger scale, showing a variation of a detail; the fi- ,. 8 is a sectional view along 8-8 of FIG. 7;

    fig. 9 is a partial section corresponding to FIG. 2, on a larger scale, of a variant of the burner of fig. 1 to 3, and fig. 10 shows another embodiment; the. fig: 11 is a sectional view corresponding to fig. 2, showing another embodiment of the burner; fig. 12 is a plan view of another embodiment of the burner, with parts in section and parts broken away, the covers being removed;

    fig. 13 is a sectional view along l.3-13 of FIG. 12 with broken parts, and fig. 14 is a partial section on 14--14 of fi-. 12.



  The burner according to the embodiment of Figs. 1, 2 and 3 is intended to burn light gaseous fuel, that is to say fuel whose specific weight is less than that of air. As illustrated, the tubes 1 and 3, provided with perforations, made of refractory metal sheet, such as stainless steel, are cylindrical and are spaced from each other to form between them a chamber of Annular combustion 5. The base which supports the combustion tubes comprises an annular bowl 7, the central opening 9 of which is used for the admission of air inside the internal tube 1.

   The side walls 11 and 13 of the tank 7 are of sufficient height to prevent an overflow. oil in the tank if it is desired to convert the gas burner of fig. 1 to 3 in a burner that burns oil.



  The lower ends of the two tubes 1 and 3 enter the bowl between the side walls 11 and 13, the outer tube 3 being in contact with the wall 11, so that this wall determines the position of the tube, and the inner tube 1 being spaced from the wall 13 and having its lower end resting on the bottom of the bowl. An annular cover 15, made of thin metal sheet, for example stainless steel, is supported by the upper edge of the wall 13, this cover being fixed to this wall by its inner edge by screws 17. A compressible gasket 19, in refractory material such as asbestos, is provided to make the gas-tight seal between the cover and the wall 13.

   The cover has a peripheral rim 21 in contact with the inner side of the inner combustion tube 1 and welded to this tube, so as to form a gas-tight seal. In this way is formed an annular fuel chamber 23 disposed laterally along the periphery of the lower part of the tube 1. The gaseous fuel is admitted into the chamber 23 through the opening 25 of the base, this opening being in communication. with the gas supply duct 27 which is provided with a valve (not shown) for adjusting the quantity of gas. The fuel chamber 23 communicates with the combustion chamber 5 only through perforations 37 of the tube 1.



  In the bottom of the combustion chamber 5 is arranged a sleeve 29 spaced from each tube 1 and 3, and dividing the bottom part of the chamber 5 into two compartments open upwards. This sleeve is. fixed in place on the base by three ears 31 and, like the tubes, it is formed of stainless steel sheet provided with perforations.



  An ignition pilot, constituted by a tube 33, is located in the space between the sleeve 29 and the tube 1, this pilot being supplied with gas by a duct 35 controlled by a valve and arriving from the source which supplies conduit 27.



  The gas supplied to the chamber 23 passes from this chamber through perforations 37 of the tube 1 located below the cover 15 in the adjacent portion of the combustion chamber 5. The cover 15, when the screws 17 are tightened, applies the gasket. lower edge of tube 1 against the surface of the bottom of the cuvette with sufficient sealing to ensure that all gas passes into the combustion chamber through the perforations 37 in the lower end portion of tube 1.



  By forcing the gas to enter the combustion chamber through the perforations of the tube 1, a uniform distribution of the gas admitted into the combustion chamber is ensured, and the flame is distributed evenly around the combustion chamber.



  The presence of the perforated sleeve 29 allows the burner to operate satisfactorily and efficiently even when the gas supply is greatly reduced. For example, it has been found that with a burner such as that of FIGS. 1 to 3, the minimum effective fuel consumption may be approximately one-eighth of the maximum effective consumption, while if the sleeve 29 is not used this minimum may only be about one-third.



  The gas entering the combustion chamber at the. tendency to remain between the sleeve and the tube 1, so that the upper part of this compartment in fact forms a nozzle which discharges the gas upwards. in the combustion chamber, where it burns in the form of a flame I '(fig. 3) and extends uniformly around the combustion chamber.

   Air which enters through the perforations of the outer tube 3 situated immediately above the upper edge of the wall 11 tends to pass downwards into the compartment between this tube and the sleeve 29, as indicated by the arrows in fig. 3, and passes through the perforations in the sleeve to mix with the gas entering the compartment between the latter and the tube 1, so that a fuel mixture is discharged to. from the latter compartment. It has been found that when the sleeve 29 is not punctured, satisfactory results cannot be obtained, and the flame in such a case burns with a yellowish color.



  Satisfactory results have. been obtained with the burner described. when it has been supplied with ordinary town gas which has a value of approximately 4900 kg cal./m3, burner in which the two tubes 1 and 3 and the sleeve 29 are provided with perforations 37 of approximately 2 mm in diameter and. arranged in rows spaced 6 mm apart, the perforations in these rows being. spaced 6 mm apart. The number of rows of perforations which establish communication between chamber 23 and combustion chamber may vary depending on the size of the burner. For burners of a usual size suitable for household stoves, two or three rows will be sufficient.

   The number of perforations in sleeve 29 is not large, and when the perforations are spaced apart as mentioned above, three or four rows will be. generally sufficient. However, we have. found that the best results will be obtained if the sleeve extends upwards until reaching at least the level of the cover 15 welded to the tube 1.



  The outer tube 3 could be supported outside the wall 11, as in the variant shown in fia. 4. The tube 1 being welded to the cover 15 could be adapted at its lower end to a circumferential rim 39 projecting from the bottom of the bowl 7, as in the variant of the fia. 5, so as to prevent communication between the chamber 23 and the combustion chamber other than by means of the perforations in the tube 1.

      In the variant of the fia. 9, the wall 11 has an upper part that is thinner than its. lower part, so as to form between this wall and the tube 3 an open annular space 41. upwards and through which additional air is admitted into the compartment formed between the sleeve 29 and the tube 3. The cover 43 welded to the tube 1 to form the fuel chamber a, at its. periphery 45, the shape of a truncated cone and extends downwards so as to expose a sufficient number of perforations of the inner tube 1 to ad put an increased quantity of air in the compartment between this tube and the sleeve 29 to be mixed with the gas in this space.



  The burner according to fia. 6 to 8 is intended to burn gaseous or liquid fuel. The burner represented by these figures is identical to that shown by the figures. 1 and 2, except that an annular bit 47 surrounds the sleeve 29, this bit being spaced from the sleeve to create an air space 49 between these two members, so that air can pass through the perforations of the sleeve in the compartment between the latter and the inner tube 1 for the reasons which have been indicated above. The wick can be spaced from the sleeve by a sufficient number of ears 31. However, it is more practical to provide a number of spaced clamps 51 which can be fixed by their lower ends by welding to the outer tube 3 to keep the wick in. its spaced position.



  A gas supply pipe 27 communicates with an opening 53 in a passage 55 from the bottom of the bowl 7, to prevent the pipe from flooding, when the burner is operating with oil, during the period of operation. burner, by the oil admitted to the chamber through the opening 57 of the bowl, opening which communicates with the oil supply pipe 59, the latter pipe, like the pipe 27, being controlled by a valve (not shown ) to adjust the quantity of oil supplied to the fuel chamber 23 of the burner.



  The lowest level <B> 37 </B> perforations of the inner tube 1 and the burner sleeve 29 are positioned close enough to the bottom of the bowl to allow sufficient oil to reach the wick. for starting the burner. When the burner has started to operate, the oil will be vaporized in the chamber 23, the cover 15 of which is heated intensely by the heat which is. reflected towards it from tube 1 and by the heat conducted to it by this tube, with which it is in intimate contact.

   In addition, the time used for starting up the burner, when oil is used as fuel, is greatly reduced, due to the reason that the end of the inner tube 1 which soaks in the oil is heated strongly by the heat leads to it from the cover 15 and from the portions of the tube above the cover where the flame exists.



  The burner in fig. 10, which is an oil burner, is. arranged like the burner of FIGS. 6 to 8, except that the inner tube 1, welded to the cover 43, similar to the cover 43 of FIG. 9, fixed to the inner wall 13 of the tank, is held by the latter with its lower edge spaced approximately 2 mm from the bottom of the bowl, so as to establish a communication between the fuel chamber annular formed by means of the cover 43 and disposed laterally along the periphery of the lower part of the tube 1, and the combustion chamber formed between the tubes 1 and 3.

   The oil vapors flow from the fuel chamber, below the lower end of tube 1 into the combustion chamber compartment formed between sleeve 29 and inner tube 1. The effect of sleeve 29 n is not as pronounced as when burning lighter gases. However, with these heavier gases and vapors, the sleeve has a useful effect in that it allows for a more extensive fuel consumption regime than when it is omitted.

   It has been found, for example, that in a burner such as that of Fig. 10, in which efficient operation can be obtained when the fuel consumption is not less than 1 / s of the maximum effective consumption , it is possible to achieve, by employing the sleeve 29 separating the bottom part of the combustion chamber into two upwardly open compartments, an efficient consumption of fuel with about 1 /, 1 of the maximum efficient consumption.



  In the embodiment according to fig. 11, the annular fuel chamber 61 communicating with the combustion chamber is disposed laterally on the outer side of the outer tube 3 provided with perforations, the space between the outer side wall 11 of the annular bowl 7 and this tube being. closed by the annular cover 63, fixed to the upper edge of the wall 11 by screws 65. The cover 63 has a peripheral inner rim 67 welded to the tube 3.

   Further, the inner combustion tube 1 is laid against the inner side wall 13 of the bowl 7, and the peripheral inner part of the cover 63 is curved at 69, polishing producing the same effect as the conical part 45 of the following cover. fig. 9. Between the upper part of the inner side wall 13 of the bowl and the inner tube is. provided an annular space 71, open upwards, producing the same effect as the space 41 of FIG. 9.

   In a variant of the burner according to FIG. 11, the outer tube 3 can end above the bottom of the bowl 7 in the same way as in the burner of FIG. 10, to achieve the same effect. The air comes in. to the perforations 37 of the inner tube 1 through the central opening of the bowl 7 and from there passes into the combustion chamber 5 formed between the tubes 1 and 3. A sleeve 29 is arranged as in the burner of FIGS. 1 to 3.



  In the embodiment shown in Figs. 12, 13 and 14, two coaxial annular combustion chambers are each formed by a pair of tubes 1 and 3 provided with perforations 37. The base 75 has two coaxial annular cups 77, 79 each carrying a pair of tubes 1 and 3. The outer tube 1 of the outer pair is in contact with the outer side wall 77 of the outer cup, and the inner tube 1 of the inner pair is in contact with the inner side wall 77 of the inner cup.

    The other two tubes 3 are each located approximately midway between the side walls 77 and 79 of the corresponding bowl, the spaces between the walls .79 and the combustion tubes 3 being closed by covers 81 welded to these tubes. and. placed on compressible linings 82 arranged at the upper edges of these walls. Thus, to each combustion chamber corresponds an annular fuel chamber 95 disposed laterally along the periphery of the lower part of the corresponding tube 3.

   The lids are. fixed to these upper edges by clamps 83, attached by tightening screws to lower clamps 87, all these screws extending through the annular space formed between the cups and through which the air enters the space between the combustion tubes 3, while air enters the interior of the inner tube 1 through the central opening 89 of the inner bowl.



  The burner according to fig. 12, 13 and 14 is arranged to burn either gas or oil at will, the gas being admitted through a pipe 91 controlled by a valve into the outer fuel chamber 95, and the oil entering through a pipe 93 controlled by a valve, in the interior fuel chamber 95. At angularly spaced points, the fuel chambers 95 which each communicate with the corresponding combustion chamber are connected together by channels 99 formed in connecting arms 97. the two cuvettes. A wick 47 is placed at the bottom of the interior combustion chamber, this wick serving to start the burner when oil is used as fuel.

   In the bases of the combustion chambers are arranged sleeves 29 provided with perforations as in the burner of FIGS. 1 to 3.

 

Claims (1)

REVENDICATION: Brûleur, caractérisé par une base portant au moins une paire de tubes munis de perfo rations dont. l'un entoure l'autre de façon qu'ils forment entre eux une chambre de com- bustion, la base présentant une ouverture polir l'admission de l'air à l'intérieur du tube inté rieur, une paroi s'étendant entre tune partie de la base et l'un des tubes pour former une chambre à combustible annulaire disposée latéralement le long de la périphérie de la partie inférieure dudit tube. <B>SOUS-REVENDICATIONS:</B> 1. CLAIM: Burner, characterized by a base carrying at least one pair of tubes provided with perforations including. one surrounds the other so that they form between them a combustion chamber, the base having an opening for the admission of air to the interior of the inner tube, a wall extending between a portion of the base and one of the tubes to form an annular fuel chamber disposed laterally along the periphery of the lower portion of said tube. <B> SUB-CLAIMS: </B> 1. Brûleur selon la revendication, carac térisé en ce que le tube adjacent à ladite chambre à combustible repose par son extré mité sur la base, les chambres à combustible et de combustion étant en communication uniquement par des perforations de ce tube. 2. Brûleur selon la revendication, carac térisé en ce qu'un manchon muni de perfo rations est disposé dans le fond de la chambre de combustion et espacé de chacun desdits tubes, pour partager la partie du fond de la chambre en deux compartiments ouverts vers le haut. 3. Brûleur selon la sous-revendication 2, caractérisé en ce que la chambre de combus tible est en communication avec le compar timent disposé entre le manchon et celui des tubes qui est situé du côté de la chambre à combustible. 4. Burner according to claim, characterized in that the tube adjacent to said fuel chamber rests at its end on the base, the fuel and combustion chambers being in communication only through perforations of this tube. 2. Burner according to claim, charac terized in that a sleeve provided with perforations is arranged in the bottom of the combustion chamber and spaced from each of said tubes, to share the bottom part of the chamber into two compartments open towards the top. 3. Burner according to sub-claim 2, characterized in that the fuel chamber is in communication with the compartment disposed between the sleeve and that of the tubes which is located on the side of the fuel chamber. 4. Brûleur selon la revendication, caracté risé en ce que la base présente une cuvette annulaire, l'extrémité inférieure de l'un des tubes étant en contact avec l'une des parois latérales de cette cuvette et l'autre tube péné trant dans la cuvette et étant écarté de l'attire paroi latérale de celle-ci, un couvercle annu laire s'étendant de cette dernière paroi laté rale jusqu'à ce tube, pour former la chambre à combustible annulaire. 5. Burner according to claim, characterized in that the base has an annular bowl, the lower end of one of the tubes being in contact with one of the side walls of this bowl and the other tube entering the bowl and being spaced from the attractant side wall thereof, an annular cover extending from the latter side wall to this tube, to form the annular fuel chamber. 5. Brûleur selon la sous-revendication 4, caractérisé en ce que l'extrémité du tube pé nétrant dans la cuvette et écarté de ladite paroi latérale de la cuvette est supportée à une faible distance du fond de la cuvette, de faon à établir la communication entre la chambre à combustible et la chambre de com bustion, un manchon muni de perforations étant disposé au fond de la chambre de com bustion et espacé de chacun des tubes pour partager le fond de cette chambre en deux compartiments ouverts vers le haut. 6. Brûleur selon la sous-revendication 2, caractérisé en ce qu'une mèche entourant le manchon et espacée de celui-ci est disposée dans le fond de la chambre de combustion. 7. Burner according to sub-claim 4, characterized in that the end of the tube entering the bowl and spaced from said side wall of the bowl is supported at a small distance from the bottom of the bowl, so as to establish communication between the fuel chamber and the combustion chamber, a sleeve provided with perforations being arranged at the bottom of the combustion chamber and spaced from each of the tubes to divide the bottom of this chamber into two open compartments upwards. 6. Burner according to sub-claim 2, characterized in that a wick surrounding the sleeve and spaced from the latter is arranged in the bottom of the combustion chamber. 7. Brûleur selon la sous-revendication 2, caractérisé par des moyens pour alimenter la chambre à combustible en combustible liquide, et par une mèche d'allumage disposée dans le compartiment entre le manchon et le tube éloigné de la chambre à combustible. 8. Brûleur selon la sous-revendication 2, caractérisé par un dispositif d'allumage dis posé dans le compartiment entre le manchon et le tube situé du côté de la chambre à combustible. Burner according to sub-claim 2, characterized by means for supplying the fuel chamber with liquid fuel, and by an ignition wick arranged in the compartment between the sleeve and the tube remote from the fuel chamber. 8. Burner according to sub-claim 2, characterized by an ignition device placed in the compartment between the sleeve and the tube located on the side of the fuel chamber.
CH285614D 1944-03-17 1947-07-16 Burner. CH285614A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US285614XA 1944-03-17 1944-03-17

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH285614A true CH285614A (en) 1952-09-15

Family

ID=21844133

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH285614D CH285614A (en) 1944-03-17 1947-07-16 Burner.

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH285614A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1306616B1 (en) Gas burner of the atmospheric type
CA2331353C (en) Porous catalytic combustion burner and flask equipped with a burner of this kind
EP0382286B1 (en) Infra-red heater
BE719847A (en)
EP0967434B1 (en) Burner with concentric air ducts and central stabilizer
CH285614A (en) Burner.
CH177397A (en) Gas heater.
EP2216595A2 (en) Gas burner
EP0893651A1 (en) Burner for liquid and gaseous fuel with low nitric oxyde emission
FR2567251A1 (en) CATALYTIC CAMPING STOVE
BE511821A (en)
CH333848A (en) Liquid hydrocarbon burner
CH177058A (en) Gas burner.
CH508849A (en) Pot type liquid fuel burner
BE537302A (en)
BE430317A (en)
BE557938A (en)
BE417812A (en)
BE572554A (en)
FR2687459A1 (en) Combustion grate for gas burner
BE536336A (en)
CH137979A (en) Installation for burning liquid fuel.
BE529814A (en)
CH323459A (en) Burner
BE479556A (en)