BE572554A - - Google Patents

Info

Publication number
BE572554A
BE572554A BE572554DA BE572554A BE 572554 A BE572554 A BE 572554A BE 572554D A BE572554D A BE 572554DA BE 572554 A BE572554 A BE 572554A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
evaporator
burner
collector
channel
flange
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE572554A publication Critical patent/BE572554A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D3/00Burners using capillary action
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2900/00Special features of, or arrangements for burners using fluid fuels or solid fuels suspended in a carrier gas
    • F23D2900/31016Burners in which the gas produced in the wick is not burned instantaneously

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Spray-Type Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Cette invention se rapporte à des améliorations aux appareillages qui 'brûlent de l'huile combustible et concerne particulièrement les brûleurs au pétrole du type dit "à flamme bleue". Ce genre de brûleur se compose d'un élé- ment évaporateur qui comprend une rigole annulaire destinée à recevoir une mèche et à laquelle est raccordée la conduite d'amenée de combustible, ainsi que d'un élément brûleur qui lui se compose d'au moins un tube cylindrique perforé et d' une enveloppe tubulaire externe concentrique, audit tube, ledit élément brûleur étant conditionné de manière à reposer sur le dessus de l'élément évaporateur. 



   L'élément brûleur peut être enlevé de l'élément évaporateur - ce qui est nécessaire pour le nettoyage tant d'un élément que de l'autre ainsi que pour allumer la mèche lors de la mise en marche de l'appareil - et remis en place. 



  Il est important, lors de la remise en place, de veiller à ce que les tubes cy- lindriques soient disposés correctement au-dessus de l'élément évaporateur. Au cas où le brûleur ne serait pas correctement placé au dessus dudit élément éva- porateur, la combustion des vapeurs combustibles produites dans ce dernier ne s'effectuerait pas avec le rendement maximum et ces vapeurs pourraient brûler, tout au moins sur une partie de la circonférence du brûleur, avec une flamme jaune au lieu de la flamme bleue désirée; ou encore, la zone de combustion pourrait ne pas s'élever jusqu'à la partie supérieure de l'élément brûleur, vu que le passage d'air à travers les éléments d'évaporation et de combustion pourrait ne pas être aussi libre qu'il se doit. 



   Le but principal de l'invention est de présenter une construction d'élément évaporateur qui facilite le placement du brûleur sur cet élément ét assure le support du brûleur en sa position correcte au dessus de   l'évaporateur.   



  Un autre but consiste à réaliser un évaporateur dont le raccord pour conduite de combustible est pourvu d'un dispositif qui permet de retirer facilement le cambouis qui se dépose souvent dans le fond dudit évaporateur. 



   Un évaporateur construit conformément à la présente invention a une rigole annulaire pour y loger une mèche ou tout autre élément d'évaporation, ain- si qu'une partie centrale surélevée et destinée à servir de guide à l'élément brûleur pour que celui-ci puisse aisément être remis en position correcte sur l'élément d'évaporation. 



   De préférence, la conduite d'amenée de combustible sera raccordée à l'évaporateur par l'intermédiaire d'un élément collecteur ou puits qui s'étend vers le bas et est muni à son extrémité inférieure d'un capuchon ou d'un bouchon à vis, ledit puits étant raccordé à l'évaporateur et conçu pour que la conduite d'alimentation s'y raccorde, de sorte que toutes matières étrangères auront plutôt tendance à tomber au fond du collecteur ou puits au lieu de se laisser entraîner jusque dans   1'évaporateur.   



   En vue de mieux définir l'invention et de faciliter sa mise en prati- que, on a décrit ci-dessous une exécution préférée d'un évaporateur conforme à l'invention ainsi qu'une modification de cette exécution, tout en se référant aux dessins annexés dans lesquels : la   figure.l   est une vue latérale partiellement découpée d'un radiateur utilisant un brûleur à flamme bleue qui comprend un évaporateur conforme à l'in- vention ; la figure 2 est une coupe verticale à travers évaporateur et brûleur selon la ligne et en direction des flèches 2-2 de la figure 1; la figure 3 est une vue en plan de l'évaporateur; la figure 4 est une coupe verticale de l'évaporateur montrant le rac- cordement de la conduite d'alimentation en combustible à l'évaporateur;

   et la figure 5 est une vue de dessous   de-'l'évaporateur   montrant une al- ternative d'exécution pour le raccordement de la conduite d'alimentation en com- bustible à   l'évaporateur.   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Le brûleur à flamme bleue illustré par ces dessins comprend un élé- ment évaporateur 11 et un élément brûleur 12 L'évaporateur est représenté comme étant fixé au fond d'un radiateur de type connu, et le brûleur   12,   (qui ne fait pas partie de l'invention) se trouve placé de telle manière que les bords infé- rieurs des deux cylindres perforés concentriques 13 et 14 reposent sur la partie supérieure de l'élément évaporateur afin que le brûleur soit maintenu dans sa position correcte au-dessus de l'évaporateur. 



   L'évaporateur a une partie centrale 15 et une rigole annulaire 16 qui sont faciles à fabriquer par estampage d'un métal approprié - de l'acier par exemple - et ladite partie centrale 15 est convexe et en forme de calotte sphé rique. Cette partie centrale 15 est pourvue d'un trou central 17 ainsi que d'un nombre de trois latéraux 18 disposés en cercle aurout de la paroi extérieure de ladite partie centrale 15 
Autour du bord extérieur de la partie centrale 15 on a prévu un flas- que circulaire 19 dirigé vers l'extérieur qui se raccorde à la rigole annulaire 16 et autour de cette dernière on a encore prévu un flasque extérieur   20   muni d' un rebord 21 dirigé vers le haut.

   Le premier flasque, ou flasque intérieur 19 sert de siège au cylindre perforé intérieur 13 de l'élément brûleur, tandis que le second flasque ou flasque extérieur 20 sert de support   à   l'autre cylindre perforé 14. 



   La rigole annulaire 16 sert à loge= la mèche   22   et cette dernière se situe entre les bords inférieurs des deux cylindres perforés concentriques 13 et   14,   lorsque le brûleur est correctement en place sur l'évaporateur. 



   Au bas de la rigole 16 se trouve fixé un collecteur ou puits à cambouis 23 qui est pourvu d'un passage central 24, d'un passage radial 25 d'un collet fileté   26   à son extrémité inférieure et d'un capuchon   27   que l'on visse sur ledit collet fileté pour fermer le passage 24 et éviter l'écoulement du liqui- de du puits, ce capuchon   27   étant muni d'un joint. Une extrémité delà conduite d'amenée de combustible 28 se raccorde au passage radial 25, étant fixé par rac- cord à vis, brasure ou soudage, l'extrémité supérieure du passage central 24 étant en communication avec l'intérieur de la rigole annulaire 16 par l'ouverture 29 dans la partie inférieure de ladite rigole. 



   L'élément d'évaporation décrit ci-dessus est maintenu en position sur la base du radiateur au moyen d'un support 30 muni de jambages qui s'étendent vers le haut et se rattachent à la surface extérieure de ladite rigole 16. 



   La partie centrale 15 de l'évaporateur sert de guide pour la mise en place correcte de l'élément brûleur au-dessus de l'évaporateur. Il est facile de se rendre compte que lorsque l'élément brûleur 12 est placé sur l'évaporateur de manière qu'une partie du bord inférieur du cylindre perforé interne 13 vient en contact avec le dome de la partie centrale 15, il sera aisé d'amener le brù leur dans sa position correcte, en inclinant ou en glissant ledit élément brûleur par rapport à l'évaporateur jusqu'à ce que le bord du cylindre 13 vienne se loger correctement sur le flasque intérieur 19. Du moment que ce cylindre 13 est correctement en place sur le flasque 19, il s'ensuit que le cylindre 14 sera logé correctement sur le flasque   20, où   il sera maintenu par le rebord 21. 



   Dans l'exécution modifiée représentée à la figure 5, la conduite d' amenée de combustible 28a est raccordée à un tube en Y à embranchements   31,   ceux-ci étant raccordés à la partie inférieure de la rigole 16 en deux endroits. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   This invention relates to improvements in apparatus which burns fuel oil and particularly relates to petroleum burners of the so-called "blue flame" type. This type of burner consists of an evaporator element which comprises an annular channel intended to receive a wick and to which the fuel supply pipe is connected, as well as of a burner element which itself consists of minus a perforated cylindrical tube and a concentric outer tubular casing, said tube, said burner element being conditioned so as to rest on top of the evaporator element.



   The burner element can be removed from the evaporator element - which is necessary for cleaning both one element and the other as well as for igniting the wick when switching on the appliance - and put back on. square.



  It is important, when reinstalling, to ensure that the cylindrical tubes are positioned correctly above the evaporator element. In the event that the burner is not correctly placed above said evaporator element, the combustion of the combustible vapors produced in the latter would not take place with the maximum efficiency and these vapors could burn, at least over part of the combustion chamber. burner circumference, with a yellow flame instead of the desired blue flame; or the combustion zone might not rise to the top of the burner element, as the passage of air through the evaporator and combustion elements might not be as free as it should.



   The main object of the invention is to present an evaporator element construction which facilitates the placement of the burner on this element and ensures the support of the burner in its correct position above the evaporator.



  Another object is to provide an evaporator, the fuel line connection of which is provided with a device which makes it possible to easily remove the sludge which often settles in the bottom of said evaporator.



   An evaporator constructed in accordance with the present invention has an annular channel for accommodating therein a wick or other evaporating element, as well as a raised central portion and intended to serve as a guide for the burner element for the latter. can easily be returned to the correct position on the evaporator element.



   Preferably, the fuel supply line will be connected to the evaporator by means of a collector or well element which extends downwards and is provided at its lower end with a cap or a plug. screw, said well being connected to the evaporator and designed so that the supply line connects thereto, so that any foreign matter will tend rather to fall to the bottom of the collector or well instead of being carried away into The evaporator.



   In order to better define the invention and to facilitate its implementation, a preferred embodiment of an evaporator according to the invention as well as a modification of this embodiment has been described below, while referring to the accompanying drawings in which: Figure 1 is a partially cut away side view of a radiator using a blue flame burner which includes an evaporator according to the invention; Figure 2 is a vertical section through the evaporator and burner along the line and in the direction of arrows 2-2 of Figure 1; Figure 3 is a plan view of the evaporator; FIG. 4 is a vertical section of the evaporator showing the connection of the fuel supply line to the evaporator;

   and FIG. 5 is a bottom view of the evaporator showing an alternative embodiment for the connection of the fuel supply line to the evaporator.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The blue flame burner illustrated by these drawings comprises an evaporator element 11 and a burner element 12 The evaporator is shown as being fixed to the bottom of a radiator of known type, and the burner 12, (which is not part of the invention) is placed in such a way that the lower edges of the two concentric perforated cylinders 13 and 14 rest on the upper part of the evaporator element so that the burner is maintained in its correct position above the 'evaporator.



   The evaporator has a central part 15 and an annular channel 16 which are easy to manufacture by stamping a suitable metal - steel for example - and said central part 15 is convex and shaped like a spherical cap. This central part 15 is provided with a central hole 17 as well as a number of three lateral ones 18 arranged in a circle around the outer wall of said central part 15.
Around the outer edge of the central part 15 there is provided a circular flange 19 directed outwards which connects to the annular channel 16 and around the latter there is also provided an outer flange 20 provided with a flange 21 directed upwards.

   The first flange, or inner flange 19 serves as a seat for the inner perforated cylinder 13 of the burner element, while the second flange or outer flange 20 serves as a support for the other perforated cylinder 14.



   The annular channel 16 serves as a housing = the wick 22 and the latter is located between the lower edges of the two concentric perforated cylinders 13 and 14, when the burner is correctly in place on the evaporator.



   At the bottom of the channel 16 is fixed a collector or sludge well 23 which is provided with a central passage 24, a radial passage 25 with a threaded collar 26 at its lower end and a cap 27 that the said threaded collar is screwed to close the passage 24 and prevent the flow of liquid from the well, this cap 27 being provided with a seal. One end of the fuel supply line 28 connects to the radial passage 25, being fixed by screw connection, soldering or welding, the upper end of the central passage 24 being in communication with the interior of the annular channel 16. through the opening 29 in the lower part of said channel.



   The evaporator element described above is held in position on the base of the radiator by means of a support 30 provided with legs which extend upwards and attach to the outer surface of said channel 16.



   The central part 15 of the evaporator serves as a guide for the correct positioning of the burner element above the evaporator. It is easy to see that when the burner element 12 is placed on the evaporator so that a part of the lower edge of the inner perforated cylinder 13 comes into contact with the dome of the central part 15, it will be easy to '' bring the burner in its correct position, by tilting or sliding said burner element with respect to the evaporator until the edge of cylinder 13 comes to be properly housed on the inner flange 19. As long as this cylinder 13 is correctly in place on the flange 19, it follows that the cylinder 14 will be housed correctly on the flange 20, where it will be held by the flange 21.



   In the modified embodiment shown in Fig. 5, the fuel supply line 28a is connected to a branched Y-tube 31, these being connected to the lower part of the channel 16 at two places.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1.- Un évaporateur pour brûleur à huile combustible, pourvu d'une rigole annulaire et d'une partie centrale convexe vers le haut, destinée à guider l'élément brûleur jusque dans sa position correcte, de manière à rendre aisée cette mise en place correcte du brûleur sur l'évaporateur. <Desc/Clms Page number 3> CLAIMS 1.- An evaporator for a fuel oil burner, provided with an annular channel and a central part convex upwards, intended to guide the burner element to its correct position, so as to make this installation easy. correct burner on the evaporator. <Desc / Clms Page number 3> 2. - Un évaporateur conforme à la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il a été prévu un flasque dirigé vers l'extérieur au bord périphéri- que de ladite partie centrale, ledit flasque formant assise pour un élément cylin- drique du brûleur. 2. - An evaporator according to claim 1, characterized in that there has been provided a flange directed outwardly at the peripheral edge of said central part, said flange forming a seat for a cylindrical element of the burner. . 3. - Un évaporateur conforme aux revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait qu'il est prévu un flasque dirigé vers l'extérieur autour du bord externe supérieur de ladite rigole annulaire, ce flasque servant d'assise à un élément cylindrique du brûleur. 3. - An evaporator according to claims 1 or 2, characterized in that there is provided a flange directed outwardly around the upper outer edge of said annular channel, this flange serving as a seat for a cylindrical element of the burner . 4.- Un évaporateur conforme à l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé par le fait que la partie centrale est pourvue d'un nom- bre de trous par lesquel.s peut passer de l'air servant à aider la combustion des gaz de l'évaporateur. 4.- An evaporator according to any one of the preceding claims, characterized in that the central part is provided with a number of holes through which air can pass, serving to aid the combustion of the gases. of the evaporator. 5.- Un évaporateur conforme à l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé par le fait qu'un collecteur ou puits à cambouis se rattache à la partie inférieure de la rigole, ce collecteur ou puits étant aména- gé pour que la conduite d'alimentation de combustible vienne s'y raccorder. 5.- An evaporator according to any one of the preceding claims, characterized in that a collector or sludge well is attached to the lower part of the channel, this collector or well being arranged so that the pipe d The fuel supply is connected to it. 6. - Un évaporateur conforme à la revendication 5, caractérisé par le fait que ledit collecteur ou puits à cambouis a un passage central qui communique par sa partie supérieure avec l'intérieur de la rigole, son extrémité inférieure étant munie d'un capuchon d'obturation amovible. 6. - An evaporator according to claim 5, characterized in that said collector or sludge well has a central passage which communicates through its upper part with the interior of the channel, its lower end being provided with a cap d 'removable shutter. 7.- Un évaporateur conforme à l'une quelconque des revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que la conduite d'amenée de combustible est raccordée à un tube à embranchements en Y, lesdits embranchements étant raccor- dés à la partie inférieure de la rigole annulaire en deux endroits opposés. 7.- An evaporator according to any one of claims 1 to 4, characterized in that the fuel supply pipe is connected to a Y branch tube, said branches being connected to the lower part of the annular channel in two opposite places. 8. - Dans un élément évaporateur de brûleur à huile combustible pourvu d'une rigole annulaire, un collecteur ou puits à cambouis attaché à la partie inférieure de ladite rigole, ledit collecteur ou puits à cambouis étant aménagé pour qu'une extrémité de la conduite d'amenée de combustible vienne s'y raccor- der. 8. - In an evaporator element of a fuel oil burner provided with an annular channel, a collector or sludge well attached to the lower part of said channel, said collector or sludge well being arranged so that one end of the pipe fuel supply is connected to it. 9.- Dans un évaporateur, la combinaison conforme à la revendication 8, caractérisée par le fait que le collecteur ou puits à cambouis est pourvu d'un passage central qui communique par son extrémité supérieure avec l'intérieur de la rigole, son extrémité inférieure étant munie d'un capuchon d'obturation amovible. 9.- In an evaporator, the combination according to claim 8, characterized in that the collector or sludge well is provided with a central passage which communicates through its upper end with the interior of the channel, its lower end being provided with a removable cover cap. 10.- Un élément évaporateur pour 'brûleur à huile combustible, cons- truit substantiellement comme décrit ci-dessus et illustré par les figures 1 à 4 des dessins annexés . 10. An evaporator element for a fuel oil burner, constructed substantially as described above and illustrated by Figures 1 to 4 of the accompanying drawings.
BE572554D BE572554A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE572554A true BE572554A (en)

Family

ID=190319

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE572554D BE572554A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE572554A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1120603B1 (en) Gas burner with multiple flame rings
EP1640663A2 (en) Improved gas burner with only internal flame
EP0751352B1 (en) Cooking burner centered on an injector
EP1406043A1 (en) Gas burner
BE572554A (en)
FR2628291A1 (en) DEVICE FOR BURNING HORNS OF FARMED ANIMALS
CH273531A (en) Device for burning liquid fuel.
FR2613041A1 (en) Safety device for gas-fired heating appliances
BE546118A (en)
BE572556A (en)
EP3158265A1 (en) Gas stove including a lighting system for two burners
CH268619A (en) Pyrophoric lighter.
BE572553A (en)
EP2568217B1 (en) Head for a heating hand tool with no temperature increase along the nozzle
CH345964A (en) Liquid fuel pot burner
BE587163A (en)
BE400548A (en)
BE526089A (en)
CH285614A (en) Burner.
BE677134A (en)
BE496471A (en)
CH118188A (en) Liquid fuel heating device.
CH294881A (en) Heavy oil burner.
BE611581A (en)
FR2763667A1 (en) Infrared heater e.g. for young livestock