Procédé<B>de</B> chauffage au bois et appareil pour sa mise<B>en</B> #uvre. La présente invention comprend un pro <B>cédé</B> de chauffage au bois et un appareil pour la mise en #uvre de ce procédé.
Le procédé que comprend l'invention est du type selon lequel on produit une com bustion partielle du bois au moyen d'air primaire, et une distillation du bois au moyen de la chaleur dégagée par cette combustion. Il est caractérisé en ce que l'on fait passer les produits de cette distillation<B>à</B> travers la région<B>à</B> haute température où a lieu la com bustion partielle et la réduction des produits gazeux, c'est-à-dire la gazéification, et on les mélange aux produits de cette réduction pour former Lin mélange gazeux combustible, en ce que l'on réchauffe de l'air secondaire en le faisant passer transversalement le long de la région<B>à</B> haute température susdite, et en ce que l'on amène enfin en contact, en un endroit choisi, le mélange gazeux com bustible susdit et l'air secondaire<B>à</B> haute température,
pour produire la combustion complète du premier. L'appareil que comprend l'invention est du type comportant une chambre où l'on dispose<B>du</B> bois et<B>à</B> la partie inférieure de laquelle ce bois est soumis<B>à</B> une combustion partielle au moyen d'air primaire, cette com bustion produisant, par la chaleur qu'elle dégage, une distillation du bois se trouvant au-dessus de cette partie inférieure.<B>Il</B> est caractérisé en ce qu'il comporte des conduits d'admission d'air primaire et de sortie des gaz disposés de telle sorte que les produits de distillation passent<B>à</B> travers la région<B>à</B> haute température où a lieu la réduction et la gazéification totale, pour venir former avec les produits de la réduction un mélange gazeux combustible sortant de la chambre,
en ce qu'il comporte au moins un canal prévu dans la paroi de la partie inférieure de la chambre et dans lequel passe, en direction transversale par rapport<B>à</B> la hauteur de la chambre, de l'air secondaire se réchauffant ainsi par la chaleur provenant de la région <B>à</B> haute température susdite, ce canai d'air ,,econdaire débouchant dans le conduit de sortie du mélange gazeux combustible pour assurer la combustion complète de ce mélange ait moyen de l'air secondaire<B>à</B> haute tein- pérature.
1,e dessin annexé représente,<B>à</B> titre d'exemple, une forme d'exécution de l'appa reil selon l'invention, illustrant une mise en #uvre du procédé.
Fig. <B>1</B> est une coupe verticale latérale de l'appareil, fig. 2 est une coupe selon II-11 de fig. <I>1,</I> fig. <B>3</B> est une élévation frontale, moitié en vue, moitié et) coupe, de cet appareil.
L'appareil représenté est de la forme d'un papal IcMipipède rectangle dont les parois <B>1</B> sont eu matière réfractaire et qui délimi tent une chambre 2 et un cendrier<B>3</B> séparé de la chambre 2 par une grille 4 du type connu. Une doublure réfractaire<B>5</B> est prévue autour de la surface latérale de Fappareil, pour parfaire l'isolation thermique.
Une porte de chargement<B>6</B> est prévue<B>à</B> la partie supérieure de l'appareil, ainsi qu'un by-pass<B>7.</B> Des moyens non-représentés sont prévus pour assurer que l'ouverture de la porte<B>6</B> n'ait lieu qu'après ouverture préala ble du by-pass, lequel est normalement fermé.
Le cendrier est pourvu d'une porte<B>8.</B> Une autre porte,<B>9,</B> est prévue pour Fallu- mage.
Sur les côtés latéraux de l'appareil, les portes décrites étant disposées sur sa face antérieure, sont prévus deux registres<B>10</B> commandant l'entrée de canaux d'admission d'air primaire<B>Il</B> débouchant en 12<B>à</B> l'inté rieur de la chambre 2,<B>à</B> une certaine hau teur au-dessus de la grille, comme on le voit <I>sur</I> le dessin. Ces canaux<B>11</B> occupent la majeure partie de la longueur de la cham bre 2.
La partie de la chambre 2 située entre la grille et les sorties 12 des canaux<B>11</B> constitue ce que l'on appellera le foyer, tan dis que la partie de la chambre située au- dessus forme ce que l'on appellera la cham bre de distillation. Des canaux<B>13</B> d'amenée d'air secondaire, dont l'entrée se trouve sur la face avant de l'appareil et est munie d'une rosace 14 de réglage de débit, sont prévus dans l'épais seur de la paroi<B>1,</B> au voisinage du foyer. Ces canaux s'étendent transversalement, par rapport<B>à</B> la hauteur de l'appareil, le long de ce foyer.
L'appareil comporte deux canaux <B>13</B> allant chacun de la partie antérieure<B>à</B> la partie postérieure du corps de l'appareil, en passant chacun d'un côté du foyer, mais on pourrait prévoir d'autres formes d'exécu- tion ne présentant qu'un seul canal pour le passage de l'air secondaire en direction trang- versale par rapport<B>à</B> la hauteur de la cham bre.<B>A</B> Parrière, ces canaux<B>13</B> communiquent avec une chambre<B>15</B> entourant sur trois côtés un gueulard<B>16</B> dont l'entrée débouche au bas de la chambre 2, dans la paroi pos térieure de celle-ci, en<B>17,
</B> et qui fait saillie <B>à</B> l'arrière de l'appareil où il débouche libre ment dans l'atmosphère.
La chambre<B>15</B> communique avec Finté- rieur du geulard par le moyen d'un grand nombre d'orifices répartis le long des parois de séparation de l'intérieur de ce geulard et de cette chambre. L'air arrivant par<B>13</B> passe donc dans le gueulard par ces orifices visibles sur les fig. <B>1</B> et 2 et comme en Pa montré par des flèches.
L'appareil est monté sur des roulettes facilitant sa mise en place, par exemple devant le foyer d'une chaudière, dans lequel on introduit le gueulard<B>16</B> pour le chauffer comme on va l'indiquer.
Le fonctionnement de l'appareil représenté est le suivant: On remplit la chambre 2 de bois par la porte de chargement<B>6.</B> Après avoir ouvert le by-pass<B>7,</B> on allume ce boi-s par la porte <B>9,</B> la porte<B>8</B> étant maintenue ouverte. Les fumées s'échappent par le by-pass. Une fois l'allumage réalisé, on ferme le by-pass, la porte<B>8</B> pouvant également être fermée, mais les rosaces 14 et les registres<B>10</B> étant alors ouverts. L'air primaire arrive en 12<B>à</B> la partie supérieure du foyer, où le bois subit une combustion partielle dont les produits sortent par l'orifice<B>17</B> et le gueulard<B>16.</B>
La chaleur dégagée par cette combustion partielle produit une distillation du bois se trouvant dans la chambre<B>de</B> distillation. Les produits de cette distillation sont obligés de passer<B>à</B> travers la région<B>à</B> haute tem- pdrature où a lieu la combustion partielle et la réduction des produits gazeux, c'est-à-dire la gazéification, pont- gagner le gueulard<B>16</B> et se mélanger aux produits de cette réduc tion en formant ainsi un mélange combusti ble<B>à</B> haute température, qui s'enflammera et brûlera complètement lorsqu'il arrivera au contact de l'air secondaire, également<B>à</B> haute température, sortant de la chambre<B>l'a</B> dans le gueulard<B>16.</B>
Le débit de l'air primaire et celui de l'air secondaire (qui sont pris directement dans l'atmosphère) étant réglables chacun pour soi, on peut régler l'appareil de telle sorte que le fonctionnement se fasse dans les meilleures conditions. En particulier, on peut régler la combustion primaire de manière que le foyer, où elle se produit, soit<B>à</B> une température suffisamment élevée pour pro voquer le craking des produits de distillation <B>à</B> molécules lourdes. que l'on fait passer<B>à</B> travers lui.
La disposition décrite pour les canaux<B>13</B> offre l'avantage de produire un très bon ré- chauffage de l'air secondaire, ce qui est une condition essentielle pour assurer une coin- bustion totale, sans dépôt. de suie, de goudron, etc., et sans formation de fumée<B>à</B> la sortie du gueulard.
Les orifices 12 débouchent<B>à</B> une hauteur qui, on le voit de ce qui précède, constitue la partie, supérieure du foyer.
Les orifices d'amenée de l'air secondaire au gueulard assurent, par leur répartition, un allumage progressif et partiel des gaz combustibles, ce qui en garanti l'allumage et<B>la</B> combustion intégrale dès la sortie du gueulard.
En pratique, on a constaté avec un tel appareil, dans le cas où le gueulard est in- troduit dans le foyer d'une chaudière de chauffage central, que la combustion se fait sous forme d'une longue flamme s'étendant <B>à</B> l'intérieur de ce foyer et rie donnant lieu <B>à</B> aucun dépôt.
Au lieu d'être disposé sur la face arrière, le gueulard pourrait être prévu sur l'une des faces latérales de l'appareil.
<B>Il</B> est entendu que l'appareil décrit peut être utilisé dans d'autres buts que de ebatiffer une, chaudière.<B>Il</B> petit être utilisé par exem ple pour produire un chauffage ou un séchage au moyen des gaz brûlés<B>à</B> hautes tempéra- turcs qu'il fournit.
Process <B> of </B> wood heating and apparatus for its <B> implementation </B> #work. The present invention comprises a <B> assigned </B> wood heating process and an apparatus for carrying out this process.
The process which the invention comprises is of the type according to which a partial combustion of the wood is produced by means of primary air, and a distillation of the wood by means of the heat released by this combustion. It is characterized in that the products of this <B> to </B> distillation are passed through the high temperature <B> </B> region where the partial combustion and reduction of the gaseous products takes place. , i.e. gasification, and mixed with the products of this reduction to form a combustible gas mixture, in that secondary air is heated by passing it transversely along the region < B> at the aforesaid high temperature, and in that the aforesaid combustible gas mixture and the secondary air <B> at </B> high temperature are finally brought into contact at a selected location,
to produce the complete combustion of the first. The apparatus that the invention comprises is of the type comprising a chamber where there is <B> wood </B> and <B> to </B> the lower part of which this wood is subjected <B> to </B> partial combustion by means of primary air, this combustion producing, by the heat it gives off, a distillation of the wood located above this lower part. <B> It </B> is characterized in that it has primary air inlet and gas outlet ducts arranged such that the distillation products pass <B> to </B> through the <B> to </B> region high temperature where the reduction and total gasification takes place, to form with the products of the reduction a combustible gas mixture leaving the chamber,
in that it comprises at least one channel provided in the wall of the lower part of the chamber and in which passes, in a direction transverse to <B> to </B> the height of the chamber, secondary air thus warming itself by the heat coming from the region <B> at </B> high temperature aforesaid, this air duct ,, econdaire opening into the outlet duct of the combustible gas mixture to ensure the complete combustion of this mixture by means of secondary air <B> at </B> high temperature.
1, the accompanying drawing represents, <B> by </B> by way of example, an embodiment of the apparatus according to the invention, illustrating an implementation of the method.
Fig. <B> 1 </B> is a lateral vertical section of the device, fig. 2 is a section on II-11 of FIG. <I> 1, </I> fig. <B> 3 </B> is a frontal elevation, half in view, half and) in section, of this apparatus.
The apparatus represented is in the form of a papal IcMipiped rectangle whose walls <B> 1 </B> are made of refractory material and which delimits a chamber 2 and an ashtray <B> 3 </B> separated from the chamber 2 by a grid 4 of the known type. A refractory lining <B> 5 </B> is provided around the side surface of the apparatus, to complete the thermal insulation.
A loading door <B> 6 </B> is provided <B> at </B> the upper part of the device, as well as a bypass <B> 7. </B> Non- shown are designed to ensure that the opening of the door <B> 6 </B> does not take place until the bypass has been previously opened, which is normally closed.
The ashtray is provided with a door <B> 8. </B> Another door, <B> 9, </B> is provided for the household.
On the lateral sides of the device, the doors described being arranged on its front face, two dampers <B> 10 </B> are provided controlling the inlet of the primary air intake channels <B> Il </ B> emerging at 12 <B> to </B> inside chamber 2, <B> at </B> a certain height above the grille, as seen <I> on < / I> the drawing. These <B> 11 </B> channels occupy most of the length of room 2.
The part of the chamber 2 situated between the grille and the outlets 12 of the channels <B> 11 </B> constitutes what will be called the hearth, tan say that the part of the chamber situated above forms what the 'we will call the distillation chamber. Secondary air supply channels <B> 13 </B>, the inlet of which is on the front face of the device and is provided with a flow rate adjustment rosette 14, are provided in the thickness of the wall <B> 1, </B> in the vicinity of the hearth. These channels extend transversely, with respect to <B> to </B> the height of the appliance, along this focal point.
The apparatus has two <B> 13 </B> channels each going from the anterior <B> to </B> the posterior part of the body of the apparatus, each passing through one side of the hearth, but we could provide other forms of execution having only one channel for the passage of secondary air in a transverse direction with respect to <B> </B> the height of the chamber. <B > A </B> Behind, these channels <B> 13 </B> communicate with a chamber <B> 15 </B> surrounding on three sides a throat <B> 16 </B> whose entrance leads to the bottom of chamber 2, in the rear wall thereof, at <B> 17,
</B> and which protrudes <B> from </B> the rear of the device where it freely opens into the atmosphere.
The chamber <B> 15 </B> communicates with the interior of the geulard by means of a large number of orifices distributed along the separation walls of the interior of this geulard and of this chamber. The air arriving through <B> 13 </B> therefore passes into the throat through these orifices visible in FIGS. <B> 1 </B> and 2 and as in Pa shown by arrows.
The device is mounted on casters to facilitate its installation, for example in front of the hearth of a boiler, in which the sleeve <B> 16 </B> is introduced to heat it as will be indicated.
The operation of the device shown is as follows: The chamber 2 is filled with wood through the loading door <B> 6. </B> After opening the by-pass <B> 7, </B> we switch on this is through door <B> 9, </B> door <B> 8 </B> being kept open. The fumes escape through the bypass. Once ignition has been carried out, the bypass is closed, the door <B> 8 </B> can also be closed, but the rosettes 14 and the registers <B> 10 </B> then being open. The primary air arrives at 12 <B> at </B> the upper part of the hearth, where the wood undergoes partial combustion, the products of which exit through the orifice <B> 17 </B> and the throat <B> 16. </B>
The heat given off by this partial combustion produces a distillation of the wood in the <B> de </B> distillation chamber. The products of this distillation are forced to pass <B> to </B> through the region <B> at </B> high temperature where the partial combustion and reduction of the gaseous products takes place, that is to say - say gasification, bridge - reach the top <B> 16 </B> and mix with the products of this reduction, thus forming a combustible mixture <B> at </B> high temperature, which will ignite and will burn completely when it comes into contact with secondary air, also <B> at </B> high temperature, leaving the chamber <B> a </B> in the throat <B> 16. </ B>
The flow of the primary air and that of the secondary air (which are taken directly from the atmosphere) being individually adjustable, the device can be adjusted so that the operation takes place in the best conditions. In particular, the primary combustion can be regulated so that the combustion chamber, where it occurs, is <B> at </B> a temperature sufficiently high to cause cracking of the distillation products <B> to </B> heavy molecules. that we pass <B> to </B> through it.
The arrangement described for the <B> 13 </B> channels offers the advantage of producing a very good heating of the secondary air, which is an essential condition for ensuring total corner-bustion, without deposit. soot, tar, etc., and without the formation of smoke <B> at </B> the outlet of the throat.
The orifices 12 open out <B> at </B> a height which, as can be seen from the above, constitutes the upper part of the hearth.
The orifices for supplying secondary air to the top ensure, by their distribution, a progressive and partial ignition of the combustible gases, which guarantees full ignition and <B> </B> combustion as soon as it leaves the top .
In practice, it has been found with such a device, in the case where the top is introduced into the hearth of a central heating boiler, that the combustion takes place in the form of a long flame extending <B> within </B> this foyer and rie giving rise <B> to </B> no deposit.
Instead of being arranged on the rear face, the mouthpiece could be provided on one of the side faces of the device.
<B> It </B> is understood that the apparatus described may be used for purposes other than building a boiler. <B> It </B> may be used, for example, to produce heating or drying by means of the high temperature <B> </B> flue gases which it supplies.