BE526983A - - Google Patents

Info

Publication number
BE526983A
BE526983A BE526983DA BE526983A BE 526983 A BE526983 A BE 526983A BE 526983D A BE526983D A BE 526983DA BE 526983 A BE526983 A BE 526983A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wire
transverse dimensions
wire guide
fairlead according
reduced transverse
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE526983A publication Critical patent/BE526983A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D01NATURAL OR MAN-MADE THREADS OR FIBRES; SPINNING
    • D01HSPINNING OR TWISTING
    • D01H1/00Spinning or twisting machines in which the product is wound-up continuously
    • D01H1/06Spinning or twisting machines in which the product is wound-up continuously cap type

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Guides For Winding Or Rewinding, Or Guides For Filamentary Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  FILO:R AVEC DISPOSITIF ANTI-BALLON   STATIQUE.   



   Dans le brevet principal, le Demandeur a révélé un filoir convenant particulièrement pour le travail à grande vitesse. Ce filoir est essentiellement caractérisé par l'application d'un guide-fil tubulaire disposé entre l'alimenteur et le dispositif d'entraînement positif du fil, ce guidefil étant particulièrement original en ce que son diamètre est relativement très réduit, compris entre le diamètre du tube et le diamètre de la bobine terminée. 



   Ce guide-fil tubulaire très particulier peut être rendu solidaire ou non du dispositif d'entraînement positif du fil; ledit guide-fil peut donc être soit statique, soit rotatif, soit statique sur une partie de sa hauteur et rotatif sur l'autre partie. Dans ce dernier cas, le guide-fil est constitué par deux tronçons disposés dans le prolongement l'un de l'autre, l'un étant rendu solidaire d'une partie fixe du bati et l'autre étant rendu solidaire, par exemple, du dispositif d'entraînement positif du fil. 



   Les présents perfectionnements ont surtout pour objets de préciser les caractéristiques de ce guide-fil particulier; de préciser certaines variantes ainsi que certaines dispositions accessoires capables de faciliter sensiblement la réalisation de filoirs à très grande vitesse. Dans ce but une description plus précise est donnée ci-après, laquelle se réfère aux dessins annexés dans lesquels : les figures 1, 2 et 3 représentent aussi schématiquement que possible une éxécution du dispositif de l'invention dans trois positions caractéristiques; les figures 4 et 5 représentent, dans deux positions caractéristiques, une application particulière du dispositif de l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Les mécanismes d'entraînement, de filage et de retordage proprement dits étant communs à ceux des filoirs usuels, le dispositif de guidage et d'entraînement conforme   à   l'invention est, comme sommairement schématisé aux figures 1, 2 et 3, constitué, par exemple par un tube 1 supérieurement obstrué par un ciel 2 pourvu d'un orifice   excentré 3.   et inférieurement prolongé par une cuvette renversée 4 formant l'organe d'entraînement positif du fil F. A cet effet,ledit organe d'entraînement présente, sur son bord périphérique, diamétralement opposés, deux oeillets 1 conditionnés de manière à favoriser sans dommage le passage à grande vitesse dudit fil F.

   Ladite cuvette renversée à est supérieurement prolongée par une buselure sur laquelle est clavetée une poulie conique 6 en relation, par une courroie 7, avec un dispositif d'entraînement (non représenté) et conditionnée de manière à former variateur progressif de vitesse   dûment   réglable. La broche 8 est disposée dans l'axe du guide tubulaire 1 et est montée sur le banc de monte et de baisse 2 traditionnel. 



   Le dispositif.d'entraînement en rotation de la broche est aussi sommairement que possible schématisé par la poulie   10   et la courroie 11. Au départ, comme schématisé à la figure 1, le tube 12 monté sur la broche 8 de la manière traditionnelle, se trouve, en position relevée, introduit dans le guide tubulaire 1. Le fil F venant de   l'alimenteur   traverse   l'orifice 2,   longe la paroi interne du guide 1 et de la cuvette d'entraînement 4, passe autravers de   1-*oeillet 2   de l'extérieur vers l'intérieur et vient se fixer au pied du tube 12. Celui-ci est entraîné en rotation par la broche 8 et simultanément dans un mouvement de baisse et un mouvement axial alternatif dans les conditions requises pour assurer le retordage du fil et la formation de la bobine.

   Simultanément, l'organe de   bobinage 1±   et le tube-guide 1 sont animés d'un mouvement de rotation continue dont la vitesse peut être considérable, le fil ne subissant, dans ces conditions, aucune sollicitation préjudiciable. 



   L'effet de traction provenant de l'entraînement positif du fil est régularisé par un moyen de compensation quelconque pouvant être introduit soit dans l'alimenteur, soit dans le réglage du dispositif d'entraînement du fil lui-même,soit encore dans la liaison entre la broche et son mécanisme d'entraînement en rotation. Il suffit de prévoir qu'en cas d'un accroissement de la tension du fil, on réalise soit une réduction d'appel soit une augmentation du débit du fil. 



   Ces moyens sont d'ailleurs de réalisation simple et multiple. 



  Dès lors, ces différents mouvements des organes mobiles se poursuivant, on réalise la formation de la bobine, comme schématisé dans les phases successives des figures 2 et 3. Lorsque la bobine est terminée elle se trouve entièrement dégagée du dispositif de guidage et d'entraînement positif du fil. 



   On retrouve les mêaes éléments dans l'application représentée aux figures 4 et 5. En effet, on y retrouve le guide tubulaire 1 formant le dispositif anti-ballon. Ge tube est supérieurement fermé par la bonnette 2 comportant, en l'occurrence, deux orifices 3, diamétralement opposés. Ce guide peut être indépendant, rendu solidaire ou former une seule pièce avec la partie tubulaire de l'organe d'entraînement   positif 4   du fil. Sur cette partie tubulaire est fixée la poulie conique 6 entraînée, à l'intervention de la courroie 7, par la seconde poulie conique 13 du variateur de vitesse progressif ainsi réalisé.

   Cette poulie conique 13 est clavetée sur l'axe moteur 14 lequel porte une seconde poulie 15.   Celle-ci,   par la courroie 11, entraîne la poulie   10   formant l'organe d'entraînement en rotation de la bro-   che 8.   Cette broche et son mécanisme d'entraînement sont solidaires du banc de monte et de baisse 2 lequel est correctement guidé le long des montants 16. 



   Le mécanisme d'entraînement de la broche est articulé sur un pivot 17 de manière à permettre le basculement vers l'avant de la broche en vue de favoriser son dégagement et respectivement le déplacement d'un tube 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 et l'enlèvement d'une :bobine terminée. 



   Dans le dispositif ainsi réalisé, le fil F, tout comme exposé précédemment, passe au-travers de l'un des orifices 3 de la bonnette 2, longe la paroi interne du guide-tubulaire 1 et de l'organe d'entraînement   positif   passe dans   l'oeillet 2.   et vient se fixer au bout inférieur du tu- be 12. Au départ, la broche se trouve dans la position indiquée à la figure
4. 



   Le bobinage s'effectue de bas en haut et, lorsque la bobine est complètement terminée, elle se trouve, en même temps que la broche, entière- ment dégagée du dispositif anti-ballon et d'entraînement positif du fil. Il suffit alors de basculer la broche vers l'avant, comme schématisé en traits mixtes à la figure 5, pour la dégager et rendre aisés l'enlèvement de la bo- bine et la fixation d'un nouveau tube sur la broche. 



   Les mécanismes assurant les différents mouvements sont communs aux métiers connus. 



   Le guide-tubulaire 1 pourrait être exécuté en toute matière opa- que ou transparente. Ce tube étant ou non solidaire de l'organe d'entraînement positif du   fil 4   peut être aménagé de manière à être aisément enlevé. 



  On peut y prévoir des entrées latérales pour le fil. 



   Ce tube peut être exécuté en une ou plusieurs pièces. L'organe d'entraînement positif du   fil 4   peut présenter toute forme autre que celle représentée aux dessins, la condition étant que le fil dûment guidé par l'anti-ballon 1 soit positivement entraîné en rotation à une vitesse   dûment   réglée autour du tube, respectivement de la broche. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Filoir à grande vitesse, caractérisé en ce qu'il comporte un guide-fil interposé entre l'alimenteur et le dispositif de bobinage proprement dit, ce guide-fil ayant des dimensions transversales comprises entre le diamètre du'tube et le diamètre de la bobine.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  FILO: R WITH STATIC ANTI-BALLOON DEVICE.



   In the main patent, the Applicant has disclosed a fairlead which is particularly suitable for high speed work. This fairlead is essentially characterized by the application of a tubular wire guide arranged between the feeder and the positive wire drive device, this wire guide being particularly original in that its diameter is relatively very small, between the diameter of the tube and the diameter of the finished coil.



   This very particular tubular yarn guide may or may not be made integral with the positive yarn drive device; said yarn guide can therefore be either static, or rotary, or static over part of its height and rotary over the other part. In the latter case, the wire guide consists of two sections arranged in the extension of one another, one being made integral with a fixed part of the frame and the other being made integral, for example, positive wire drive device.



   The object of the present improvements is above all to specify the characteristics of this particular thread guide; to specify certain variants as well as certain accessory provisions capable of appreciably facilitating the production of fairleads at very high speed. For this purpose a more precise description is given below, which refers to the accompanying drawings in which: Figures 1, 2 and 3 show as schematically as possible an embodiment of the device of the invention in three characteristic positions; FIGS. 4 and 5 represent, in two characteristic positions, a particular application of the device of the invention.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The drive, spinning and twisting mechanisms proper being common to those of the usual fairleads, the guide and drive device according to the invention is, as summarily diagrammed in Figures 1, 2 and 3, constituted by for example by a tube 1 above obstructed by a cap 2 provided with an eccentric orifice 3. and inferiorly extended by an inverted cup 4 forming the positive drive member for the wire F. For this purpose, said drive member has, on its peripheral edge, diametrically opposed, two eyelets 1 conditioned so as to promote, without damage, the passage at high speed of said wire F.

   Said upturned bowl is superiorly extended by a nozzle on which is keyed a conical pulley 6 in relation, by a belt 7, with a drive device (not shown) and conditioned so as to form a duly adjustable progressive speed variator. The pin 8 is arranged in the axis of the tubular guide 1 and is mounted on the traditional raising and lowering bench 2.



   The device for driving the spindle in rotation is as summarily as possible shown schematically by the pulley 10 and the belt 11. Initially, as shown schematically in Figure 1, the tube 12 mounted on the spindle 8 in the traditional way, is found, in the raised position, introduced into the tubular guide 1. The wire F coming from the feeder passes through the orifice 2, runs along the internal wall of the guide 1 and of the drive cup 4, passes through 1- * eyelet 2 from the outside to the inside and is attached to the foot of the tube 12. The latter is driven in rotation by the spindle 8 and simultaneously in a downward movement and an alternating axial movement under the conditions required to ensure the twisting. wire and the formation of the spool.

   Simultaneously, the winding member 1 ± and the guide tube 1 are driven by a continuous rotational movement, the speed of which can be considerable, the wire not undergoing, under these conditions, any harmful stress.



   The pulling effect from the positive wire drive is regulated by any compensation means that can be introduced either in the feeder, or in the setting of the wire drive device itself, or even in the connection. between the spindle and its rotating drive mechanism. It suffices to provide that in the event of an increase in the tension of the thread, either a reduction in demand or an increase in the flow rate of the thread is achieved.



   These means are moreover simple and multiple realization.



  Consequently, these various movements of the moving parts continuing, the formation of the coil is carried out, as shown diagrammatically in the successive phases of FIGS. 2 and 3. When the coil is finished, it is entirely free from the guide and drive device. positive wire.



   We find the same elements in the application shown in Figures 4 and 5. In fact, we find there the tubular guide 1 forming the anti-balloon device. Ge tube is upper closed by the windshield 2 comprising, in this case, two openings 3, diametrically opposed. This guide can be independent, made integral or form a single piece with the tubular part of the positive drive member 4 of the wire. On this tubular part is fixed the conical pulley 6 driven, with the intervention of the belt 7, by the second conical pulley 13 of the progressive speed variator thus produced.

   This conical pulley 13 is keyed on the motor shaft 14 which carries a second pulley 15. The latter, via the belt 11, drives the pulley 10 forming the drive member in rotation of the spindle 8. This spindle and its drive mechanism are integral with the raising and lowering bench 2 which is correctly guided along the uprights 16.



   The spindle drive mechanism is articulated on a pivot 17 so as to allow the forward tilting of the spindle in order to promote its release and respectively the displacement of a tube.

 <Desc / Clms Page number 3>

 and the removal of a finished coil.



   In the device thus produced, the wire F, as explained above, passes through one of the orifices 3 of the windshield 2, runs along the internal wall of the tubular guide 1 and of the positive drive member passes in the eyelet 2. and is attached to the lower end of the tube 12. Initially, the spindle is in the position shown in the figure
4.



   The winding is carried out from the bottom up and, when the spool is completely finished, it is, together with the spindle, completely free from the anti-balloon and positive wire feed device. It is then sufficient to tilt the spindle forward, as shown diagrammatically in phantom in FIG. 5, to release it and make it easy to remove the coil and attach a new tube to the spindle.



   The mechanisms ensuring the various movements are common to the known professions.



   The tubular guide 1 could be made of any opaque or transparent material. This tube being or not integral with the positive drive member of the wire 4 can be arranged so as to be easily removed.



  There can be side entries for the wire.



   This tube can be made in one or more pieces. The positive drive member for the wire 4 may have any shape other than that shown in the drawings, the condition being that the wire duly guided by the anti-balloon 1 is positively driven in rotation at a speed duly regulated around the tube, respectively of the spindle.



   CLAIMS.



   1. Fairlead at high speed, characterized in that it comprises a wire guide interposed between the feeder and the winding device itself, this wire guide having transverse dimensions between the diameter of the tube and the diameter of the coil.


    

Claims (1)

2. Filoir selon la revendication 1, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites est disposé dans l'axe de la broche à un niveau tel que celle-ci puisse y pénétrer au départ et s'en extraire progressivement au fur et à mesure de la formation de la bobine. 2. Fairlead according to claim 1, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions is arranged in the axis of the spindle at a level such that the latter can enter it at the start and gradually extract it as and as the coil is formed. 3. Filoir selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il com- porte un guide-fil de dimensions transversales réduites coopérant avec un dispositif d'entraînement positif du fil autour du tube, respectivement de la broche. 3. Fairlead according to claim 1, characterized in that it comprises a wire guide of reduced transverse dimensions cooperating with a positive drive device for the wire around the tube, respectively the spindle. 4. Filoir selon la revendication 3, caractérisé en ce que le dispositif d'entraînement positif du fil est constitué par une cuvette renversée comportant au moins un oeillet traversé par le fil avant de se fixer au pied du tube. 4. Fairlead according to claim 3, characterized in that the positive wire drive device is constituted by an inverted bowl comprising at least one eyelet through which the wire passes before being attached to the base of the tube. 5. Filoir selon les revendications 3 et 4, caractérisé en ce qu'il est constitué par une cuvette à paroi intérieure conique et supérieurement prolongée par une partie tubulaire portant l'organe d'entraînement en rotation. 5. Fairlead according to claims 3 and 4, characterized in that it consists of a cup with a conical inner wall and superiorly extended by a tubular part carrying the drive member in rotation. 6. Filoir selon les revendications précédentes, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites est solidaire du dispositif d'entraînement positif du fil et se déplace en rotation avec ce dernier. 6. Fairlead according to the preceding claims, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions is integral with the positive drive device of the wire and moves in rotation with the latter. 7. Filoir selon les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites est immobile. 7. Fairlead according to claims 1 to 5, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions is stationary. 8. Filoir selon les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites est tronçonné, une partie <Desc/Clms Page number 4> étant fixe et l'autre entraînée en rotation avec l'organe d'entraînement positif du fil. 8. Fairlead according to claims 1 to 5, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions is sectioned, a part <Desc / Clms Page number 4> being stationary and the other rotated with the positive wire drive member. 9. Filoir selon les revendications précédentes, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites est, à son extrémité supérieure, entièrement ouvert. 9. Fairlead according to the preceding claims, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions is, at its upper end, fully open. 10. Filoir selon les revendications 1 à 8, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites est, à son extrémité supérieure, pourvu d'au moins un orifice excentré. 10. Fairlead according to claims 1 to 8, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions is, at its upper end, provided with at least one eccentric orifice. 11. Filoir selon les revendications précédentes, caractérisé en ce que le guide-fil de dimensions transversales réduites a une longueur approximativement égale à celle de la broche. 11. Fairlead according to the preceding claims, characterized in that the wire guide of reduced transverse dimensions has a length approximately equal to that of the spindle. 12. Filoir à grande vitesse, substantiellement tel que décrit précédemment et illustré aux dessins annexés. en annexe 2 dessins. 12. High speed fairlead, substantially as described above and illustrated in the accompanying drawings. in appendix 2 drawings.
BE526983D BE526983A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE526983A true BE526983A (en)

Family

ID=160781

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE526983D BE526983A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE526983A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE494633A (en)
EP1926673A1 (en) Wire depositing apparatus
BE526983A (en)
EP0371919A1 (en) Sewing machine
EP0248768B1 (en) Device for a continuously working spinning machine
EP0250338A1 (en) Apparatus for loading or unloading rotating baskets for the spin drying of yarn bobbins
BE520105A (en)
FR2645518A1 (en) SELF-HOLDING CAPSTAN WITH ARTICULATED TEETH
CH643308A5 (en) DEVICE FOR LIFTING THE FULL SPOOL ON A SPINNING MECHANISM.
FR2466420A1 (en) DEVICE MOUNTED TO A SPOOL FOR INTERRUPTING THE WINDING PROCESS IN THE EVENT OF BREAKING THE WIRE, EXITING THE WIRE OF THE BURNER AND ADAPTING THE POWER SUPPLY WITH A RANGE OF THE ROLLER DRIVER
CH290852A (en) Bobbin winding machine.
BE524062A (en)
EP0091389B1 (en) Bobbin removing device for a winding or twisting machine
BE460482A (en)
CH619425A5 (en) Device for the throwing of yarns wound in the form of cakes
BE518082A (en)
BE369137A (en)
BE519538A (en)
BE512685A (en)
BE495180A (en)
EP0228997A2 (en) Apparatus for coiling an elongated material
BE563225A (en)
BE569438A (en)
BE492058A (en)
BE429248A (en)