BE526969A - - Google Patents

Info

Publication number
BE526969A
BE526969A BE526969DA BE526969A BE 526969 A BE526969 A BE 526969A BE 526969D A BE526969D A BE 526969DA BE 526969 A BE526969 A BE 526969A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
door
eccentrics
coupling
movement
motor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE526969A publication Critical patent/BE526969A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02BHYDRAULIC ENGINEERING
    • E02B7/00Barrages or weirs; Layout, construction, methods of, or devices for, making same
    • E02B7/20Movable barrages; Lock or dry-dock gates

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Power-Operated Mechanisms For Wings (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PORTE DE FERMETURE A MOUVEMENT DE MONTE ET BAISSE, PARTICULIEREMENT POUR TETE D'AMONT   D'UNE     ECLUSE POUR   BATEAUX. 



   A côté d'autres systèmes il est connu d'utiliser comme portasse fermeture pour la tête d'amont d'une écluse pour bateaux, des portes à mouvement de monte et baisse. Ces portes sont constituées par des panneaux plans renforcés par des traverses, qui, dans le sas vide de l'écluse, posent hermétiquement par leur bord inférieur sur le busc de la tête d'amont et par leurs côtés contre les bajoyers. Ces portes sont soulevées de la valeur de l'espace dit "de remplissage". Par cet espace, l'eau s'écoule du bief supérieur dans le sas jusqu'à ce que ce dernier soit rempli de fa- çon que le niveau de l'eau atteigne sensiblement celui du bief supérieur. 



  Contrairement aux portes normales, qui sont alors soulevées encore plus haut de façon à laisser passer sous elles les bateaux, la porte en question descend dans une fosse de manière à permettre aux bateaux de passer par dessus son bord supérieur. Pendant cette opération, la tête d'aval de l'écluse est fermée. 



   La présente invention se rapporte à une forme d'exécution particulière du guidage par galets de la porte à mouvement de monte et baisse, cette dernière pouvant comporter à sa partie inférieure un joint de contact, courant pour ce genre de portes. L'invention consiste à monter les galets de roulement de la porte sur des excentriques dont la position de rotation peut être modifiée à volonté suivant les nécessités par une liaison active avec la commande de la porte. Ceci permet à la porte de se déplacer de la valeur de la largeur du joint de contact en direction du sas et de quitter la zone du busc, grâce à une composante de son propre poids agissant horizontalement, et à la poussée dirigée dans le même sens, de galets de contre- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 guidage à ressorts.

   Il est avantageux que les organes commandant la porte èt ceux modifiant la position des excentriques puissent, selon les besoins, être couplés en parallèle; à cet effet il est prévu un accouplement entre les deux commandes et, pour chaque commande, un frein. Les mouvements de la porte peuvent alors être commandés par un commutateur, qui est relié par un différentiel aux moyens de commande de la porte et aux excentriques portant les galets de roulement. 



   Les dessins annexés montrent, à titre d'exemple et schématiquement, deux formes de réalisation de l'invention. 



   Les figures 1 à 6 sont des coupes transversales de la tête d'amont d'une écluse pour bateaux suivant l'invention avec la porte dans différentes positions ; la figure 7 montre un schéma de la commande; les figures 8 et 9 sont des coupes transversales d'une autre forme de réalisation. 



   Sur la figure 1, la porte à mouvement de monte et baisse 1 servant de porte de fermeture pour la tête d'amont d'une écluse pour bateaux, se trouve en position de barrage et son joint de contact 2 s'applique hermétiquement sur la semelle ou le buse 3 du bief supérieur. La pression d'eau du niveau supérieur 4 est absorbée par la porte et transmise aux rails de roulement fixés à la maçonnerie, et ce par l'intermédiaire des galets de roulement 5. Les galets de contre-guidage 7 de la porte 1 sont montés dans cette dernière sur des ressorts horizontaux 8. 



   Les galets de roulement 5 sont montés sur des excentriques qui, pour plus de facilité sont représentés dans le dessin par un bras 10a du levier coudé 10, 10a pouvant pivoter autour d'un axe 9. L'autre bras 10 de ce levier est relié à un moyen de commande 11 (chaîne, câble ou crémaillère). Le moyen de commande (chaîne, câble ou crémaillère) pour lever et baisser la porte est désigné par 12. Lorsque les moyens de commande 11 et 12 sont constitués par des chaînes, leur extrémité libre est enroulée sur des tambours 13 et 14, montés chacun sur un arbre 15,16 (figure 7). 



   Dans la position de fermeture de la porte, les chaînes sont quelque peu en oblique par rapport aux tambours. Les arbres 15 et 16 se trouvent sur un même axe et peuvent au besoin être reliés entre eux par un accouplement
17. Ils sont commandés par un moteur 18 et peuvent être calés individuel- lement par un frein 19 ou 20. Le poids propre de la porte peut être par- tiellement équilibré par un contrepoids 21. 



   Pendant l'éclusage, la porte doit effectuer les mouvements sui- vants : 
2), 1. - Elévation de la porte pour le remplissage du sas (figure 
2. - Déplacement de la porte en direction du niveau inférieur de l'eau (figure 3), 
4), 3. - Descente de la porte pour le passage des bateaux (figure 
4. - Elévation de la porte au-dessus de la position de fermetu- re (figure 5), et 
5. - Déplacement de la porte en direction du niveau supérieur de l'eau et descente dans la position de fermeture (figure 6). 



   En partant de la position de fermeture suivant la figure 1, la porte doit d'abord être levée en position de remplissage (figure 2). On actionne à cet effet le moteur 18 dans le sens du levage, on desserre les freins 19 et 20 et on embraye l'accouplement 17. La commande principale et celle des excentriques 10, 10a sont donc couplées en parallèle et amè- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 nent la porte, par l'enroulement des chaînes 11 et 12, dans la position de remplissage. Lorsque les niveaux de l'eau de part et d'autre de la porte sont sensiblement à la même hauteur, la porte 1 est déplacée en direction du sas dans une mesure telle que, vue en plan, elle se trouve à l'extérieur de la zone du buse (figure 3). A cet effet, on débraye l'accouplement 17 et on serre le frein 20.

   On actionne dans le sens de la descente la commande de l'excentrique à l'aide du moteur 18, cependant que les ressorts comprimés 8 des galets 7, les composantes du poids propre de la porte agissant horizontalement et la poussée de l'eau encore en excès au niveau supérieur font tourner les excentriques 10 vers le haut par delà leur point mort et déplaçant la porte en direction du niveau inférieur de l'eau. Pour faciliter le renversement des excentriques 10, on peut prévoir un poids 22 (ou un ressort). La porte 1 peut alors descendre à une certaine distance devant le buse 3. Le passage du mouvement horizontal au mouvement vertical de la porte est commandé automatiquement par un commutateur 23 commandé à son tour par les chaînes 11 et 12 par l'intermédiai-   re,'d'un   différentiel 24.

   Pendant le mouvement vertical de la porte 1 (figure 4) le moteur 18 tourne dans le sens de la descente, les freins 19 et 20 sont desserrés et l'accouplement 17 est embrayé. Pendant ce temps, .les deux chaînes 11 et 12 se déroulent. 



   Lorsque le bateau est dans le sas, la commande de la porte 1 et celle des excentriques sont couplées en parallèle et font monter la porte au-dessus du busc 3 pour occuper la position montrée sur la figure 5. Pendant l'élévation verticale de la porte, le moteur 18 tourne dans le sens du levage, les freins 19 et 20 sont desserrés et l'accouplement 17 est embrayé. L'élévation est interrompue par un commutateur de fin de course (non représenté) dès que la porte a atteint sa position supérieure maximum. Ce commutateur de fin de course actionne en même temps la commande automatique du mouvement latéral de la porte. 



   Ce déplacement latéral en direction du niveau supérieur de l'eau et la descente simultanée ramènent la porte dans la position de barrage, dans laquelle son joint 2 s'applique sur le busc 3. Pendant ce déplacement oblique vers le bas, le   moteur-18   est arrêté, le frein 20 est desserré, le frein 19 fermé et l'accouplement 17 débrayé. La porte descend par son propre poids cependant que la chaîne 12 se déroule. Du fait que, pendant ce temps, la chaîne 11 est retenue, il se produit un renversement desmodromique de l'excentrique 10 avec les galets de roulement 5, ce qui a pour effet de déplacer la porte horizontalement. Après que cette dernière s'est posée sur le busc 3 le commutateur 23 du mécanisme différentiel 24 serre le frein 20 et embraye l'accouplement 17. 



   Au lieu d'effectuer le mouvement de fermeture de la'porte 1 sans moteur comme décrit en dernier lieu, ce même mouvement peut être réalisé également avec l'aide du moteur 18 comme montré sur les figures 8 et 9. Ce mouvement est alors composé d'un mouvement horizontal (figure 8) et d'un mouvement vertical (figure 9). Pendant le mouvement horizontal, le moteur 18 tourne dans le sers du levage, le frein 20 est serré, le frein 19 desserré et l'accouplement 17 débrayé. La chaîne 11 s'enroule. Le passage au mouvement vertical consécutif est amorcé par le commutateur 23. Pendant le mouvement vertical, le moteur 18 tourne dans le sens de la descente, les deux freins 19 et 20 sont desserrés et l'accouplement 17 embrayé. Les deux chaînes 11 et 12 se déroulent.

   Un commutateur de fin de course spécial (non représenté) sert à interrompre le mouvement vertical de la porte dans la position de fermeture. 



   Lorsque la porte à mouvement de monte et baisse 1 suivant   l'in-   vention comporte un joint à application, son mouvement de fermeture doit s'effectuer au moteur. La porte n'est alors élevée de sa position de descente que jusque dans celle de barrage et est déplacée ensuite horizontalement comme le montre la figure 8. Le mouvement suivant la figure 9 ne s'effectue pas. Si une pareille porte doit être déplacée de la position 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de fermeture (figure 1) dans celle de remplissage (figure 3), il faut d'abord exécuter le mouvement horizontal suivant la figure 3 et seulement alors le mouvement vertical suivant la figure 2. 



   REVENDICATIONS. 



   1. - Porte de fermeture à mouvement de monte et baisse, particulièrement pour la tête d'amont d'une écluse pour bateaux, caractérisée en ce que ses galets de roulement sont montés sur des excentriques dont la position de pivotement peut être modifiée suivant les besoins à l'aide d'une liaison active réglable avec la commande de la porte.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CLOSING DOOR WITH UP AND DOWN MOVEMENT, ESPECIALLY FOR UPSTREAM HEAD OF A LOCK FOR BOATS.



   Besides other systems, it is known to use as a closing gate for the upstream head of a lock for boats, doors moving up and down. These doors are made up of flat panels reinforced by cross members, which, in the empty lock chamber, are hermetically placed by their lower edge on the comb of the upstream head and by their sides against the side walls. These doors are raised to the value of the so-called "filling" space. Through this space, the water flows from the upper reach into the airlock until the latter is filled so that the water level substantially reaches that of the upper reach.



  Unlike normal doors, which are then raised even higher so that boats can pass under them, the door in question descends into a pit so that boats can pass over its upper edge. During this operation, the downstream head of the lock is closed.



   The present invention relates to a particular embodiment of the guide by rollers of the door moving up and down, the latter possibly comprising at its lower part a contact seal, common for this type of door. The invention consists in mounting the rolling rollers of the door on eccentrics, the rotational position of which can be modified at will as required by an active link with the door control. This allows the door to move by the amount of the width of the contact seal in the direction of the airlock and to leave the comb area, thanks to a component of its own weight acting horizontally, and to the thrust directed in the same direction. , counter rollers

 <Desc / Clms Page number 2>

 spring guide.

   It is advantageous that the components controlling the door and those modifying the position of the eccentrics can, as required, be coupled in parallel; for this purpose, a coupling is provided between the two controls and, for each control, a brake. The movements of the door can then be controlled by a switch, which is connected by a differential to the door control means and to the eccentrics carrying the running rollers.



   The accompanying drawings show, by way of example and schematically, two embodiments of the invention.



   Figures 1 to 6 are cross sections of the upstream head of a lock for boats according to the invention with the door in different positions; Figure 7 shows a diagram of the control; Figures 8 and 9 are cross sections of another embodiment.



   In Figure 1, the up and down door 1 serving as a closing door for the upstream head of a lock for boats, is in the barring position and its contact seal 2 is hermetically applied to the sole or nozzle 3 of the upper reach. The water pressure of the upper level 4 is absorbed by the door and transmitted to the running rails fixed to the masonry, and this through the running rollers 5. The counter-guide rollers 7 of the door 1 are fitted in the latter on horizontal springs 8.



   The track rollers 5 are mounted on eccentrics which, for ease of reference are shown in the drawing by an arm 10a of the angled lever 10, 10a which can pivot about an axis 9. The other arm 10 of this lever is connected. to a control means 11 (chain, cable or rack). The control means (chain, cable or rack) for raising and lowering the door is designated by 12. When the control means 11 and 12 are formed by chains, their free end is wound on drums 13 and 14, each mounted. on a tree 15,16 (figure 7).



   In the closed position of the door, the chains are somewhat oblique to the drums. Shafts 15 and 16 are on the same axis and can be connected to each other by a coupling if necessary
17. They are controlled by a motor 18 and can be individually wedged by a brake 19 or 20. The own weight of the door can be partially balanced by a counterweight 21.



   During the lock, the door must perform the following movements:
2), 1. - Elevation of the door for filling the airlock (figure
2. - Move the door towards the lower water level (figure 3),
4), 3. - Descent of the door for the passage of boats (figure
4. - Raising the door above the closed position (figure 5), and
5. - Move the door towards the upper water level and lower it to the closed position (figure 6).



   Starting from the closed position according to figure 1, the door must first be raised to the filling position (figure 2). For this purpose, the motor 18 is actuated in the direction of lifting, the brakes 19 and 20 are released and the coupling 17. The main control and that of the eccentrics 10, 10a are therefore coupled in parallel and amè-

 <Desc / Clms Page number 3>

 the door, by winding the chains 11 and 12, into the filling position. When the water levels on either side of the door are at substantially the same height, door 1 is moved towards the airlock to such an extent that, when viewed in plan, it is outside of the door. the nozzle area (Figure 3). For this purpose, the coupling 17 is disengaged and the brake 20 is applied.

   The eccentric control is actuated in the direction of descent by means of the motor 18, while the compressed springs 8 of the rollers 7, the components of the self-weight of the door acting horizontally and the thrust of the water still in excess at the upper level cause the eccentrics 10 to rotate upwards beyond their dead center and moving the door towards the lower water level. To facilitate the reversal of the eccentrics 10, a weight 22 (or a spring) can be provided. The door 1 can then descend a certain distance in front of the nozzle 3. The passage from the horizontal movement to the vertical movement of the door is automatically controlled by a switch 23 controlled in turn by the chains 11 and 12 via the intermediary, 'of a differential 24.

   During the vertical movement of the door 1 (figure 4) the motor 18 rotates in the direction of descent, the brakes 19 and 20 are released and the coupling 17 is engaged. During this time, the two chains 11 and 12 unwind.



   When the boat is in the airlock, the control of the door 1 and that of the eccentrics are coupled in parallel and make the door rise above the comb 3 to occupy the position shown in figure 5. During the vertical rise of the door, the motor 18 rotates in the lifting direction, the brakes 19 and 20 are released and the coupling 17 is engaged. Lifting is interrupted by a limit switch (not shown) as soon as the door has reached its maximum upper position. At the same time, this limit switch activates the automatic control of the lateral movement of the door.



   This lateral displacement in the direction of the upper water level and the simultaneous descent bring the door back to the blocking position, in which its seal 2 is applied to the comb 3. During this oblique downward displacement, the motor-18 is stopped, the brake 20 is released, the brake 19 closed and the coupling 17 disengaged. The door descends by its own weight as chain 12 unwinds. Because, during this time, the chain 11 is retained, a desmodromic reversal of the eccentric 10 with the track rollers 5 occurs, which has the effect of moving the door horizontally. After the latter has landed on the comb 3, the switch 23 of the differential mechanism 24 applies the brake 20 and engages the coupling 17.



   Instead of performing the closing movement of the door 1 without a motor as described last, this same movement can also be achieved with the help of the motor 18 as shown in Figures 8 and 9. This movement is then composed horizontal movement (figure 8) and vertical movement (figure 9). During the horizontal movement, the motor 18 rotates in the service of the lifting, the brake 20 is applied, the brake 19 released and the coupling 17 disengaged. Chain 11 is wound up. The passage to the consecutive vertical movement is initiated by the switch 23. During the vertical movement, the motor 18 rotates in the downward direction, the two brakes 19 and 20 are released and the coupling 17 engaged. Both chains 11 and 12 are unrolling.

   A special limit switch (not shown) serves to interrupt the vertical movement of the door in the closed position.



   When the up and down door 1 according to the invention comprises an application seal, its closing movement must be effected by the motor. The door is then raised from its descent position only to that of the barrier and is then moved horizontally as shown in FIG. 8. The movement according to FIG. 9 does not take place. If such a door must be moved from the position

 <Desc / Clms Page number 4>

 closing (figure 1) in the filling one (figure 3), it is first necessary to perform the horizontal movement according to figure 3 and only then the vertical movement according to figure 2.



   CLAIMS.



   1. - Closing door with up and down movement, particularly for the upstream head of a lock for boats, characterized in that its running rollers are mounted on eccentrics whose pivoting position can be modified according to the needs using an adjustable active link with the door control.


    

Claims (1)

2. - Porte suivant la revendication 1, caractérisée en ce que sa commande et celle des axes des excentriques peuvent être couplées en parallèle, un accouplement étant prévu entre ces deux commandes ainsi qu'un frein pour chacune d'elles. 2. - Door according to claim 1, characterized in that its control and that of the axes of the eccentrics can be coupled in parallel, a coupling being provided between these two controls and a brake for each of them. 3. - Porte suivant les revendications 1 et 2, caractérisée en ce que ses mouvements sont commandés par un commutateur qui est relié par un différentiel aux moyens de commande de la porte et aux axes des excentriques, et sont régis par un commutateur de fin de course. 3. - Door according to claims 1 and 2, characterized in that its movements are controlled by a switch which is connected by a differential to the door control means and to the axes of the eccentrics, and are governed by an end switch race. 4. - Porte suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que son poids propre est équilibré partiellement par un contrepoids. en annexe : 2 dessins . 4. - Door according to claims 1 to 3, characterized in that its own weight is partially balanced by a counterweight. in annex: 2 drawings.
BE526969D BE526969A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE526969A true BE526969A (en)

Family

ID=160773

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE526969D BE526969A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE526969A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1644280B1 (en) Lift
BE526969A (en)
EP0044799B1 (en) Fitting for sliding windows, sliding doors or the like
EP0619408A1 (en) Automatic locking device for a door, in particular a swinging door
FR2624186A3 (en) Up-and-over door, especially intended for garages
FR2919659A1 (en) Construction installation for lift-up garage door, has chamber allowing extended positioning of lintel, reception of motor unit formed by reversible moto-reducer, and insertion of transmission control unit to allow lifting of apron of door
EP0002865B1 (en) Installation to transform a hall at will
FR2679591A1 (en) ELECTROMECHANICAL CONTROL DEVICE FOR A TILTING DOOR, IN PARTICULAR A GARAGE TILTING DOOR.
FR2517658A1 (en) SAFETY DEVICE FOR ELEVATOR OR LOAD MONITOR
FR2522716A1 (en) Folding door for garage - comprises upper and lower panels pivotally interconnected about horizontal axis
FR2791083A1 (en) Emergency door with vertical translation is opened by cables and pulleys activated by hydraulic actuator, and opened in emergency by activating parts directly connected to actuator rod
FR2512485A1 (en) DEVICE FOR CONTROLLING A TILTING DOOR, AND A DOOR THUS EQUIPPED
FR2666839A1 (en) SMOKE EXHAUST SYSTEM FOR BUILDING FACADES.
FR2520432A1 (en) Lock for roller shutter blind - has lock bolt operated by blind blade movement to hold in deployed position
BE1004004A6 (en) Garage door
EP1739274A1 (en) Anti-dropping device for an industrial door
FR2726855A1 (en) Garage door mechanism with safety release
BE526934A (en)
FR2520788A1 (en) SAFETY BARRIER FOR PLATFORM
FR2539178A1 (en) Door with control by double-safety chain
EP2505054B1 (en) Rising and pivoting partition
FR2529250A1 (en) Motorised up and over door - has double-action motor exit shaft connected to equilibrium mechanism arm for displacing door
FR3110629A1 (en) Hatch with self-deploying guardrail
FR2819502A1 (en) SYSTEM AND DEVICE FOR MOVING A WEIGHING ELEMENT
FR2832139A1 (en) Parachute counterweight installation for lift comprises two safety units, fixed on counterweight lateral surfaces, activated by two parallel levers articulated on safety units and connected to horizontal rod