BE526666A - - Google Patents

Info

Publication number
BE526666A
BE526666A BE526666DA BE526666A BE 526666 A BE526666 A BE 526666A BE 526666D A BE526666D A BE 526666DA BE 526666 A BE526666 A BE 526666A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rocker
lifting shaft
blades
disc
rotation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Publication of BE526666A publication Critical patent/BE526666A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E06DOORS, WINDOWS, SHUTTERS, OR ROLLER BLINDS IN GENERAL; LADDERS
    • E06BFIXED OR MOVABLE CLOSURES FOR OPENINGS IN BUILDINGS, VEHICLES, FENCES OR LIKE ENCLOSURES IN GENERAL, e.g. DOORS, WINDOWS, BLINDS, GATES
    • E06B9/00Screening or protective devices for wall or similar openings, with or without operating or securing mechanisms; Closures of similar construction
    • E06B9/24Screens or other constructions affording protection against light, especially against sunshine; Similar screens for privacy or appearance; Slat blinds
    • E06B9/26Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds
    • E06B9/28Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds with horizontal lamellae, e.g. non-liftable
    • E06B9/30Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds with horizontal lamellae, e.g. non-liftable liftable
    • E06B9/303Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds with horizontal lamellae, e.g. non-liftable liftable with ladder-tape
    • E06B9/308Lamellar or like blinds, e.g. venetian blinds with horizontal lamellae, e.g. non-liftable liftable with ladder-tape with coaxial tilting bar and raising shaft

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Blinds (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  JALOUSIE. 



   L'objet de la présente invention est une jalousie dont les lames sont suspendues par des éléments porteurs à des bascules montées sur un arbre de relevage, tandis que des éléments de traction accrochés à la lame la plus basse sont agencés pour être enroulés sur un tambour solidaire de l'arbre de relevage en vue de l'élévation et de l'abaissement de la jalousie. 



   On connaît des jalousies de ce genre qui comportent pour l'inclinaison des lames un dispositif d'encliquetage agencé de façon qu'il n'entre en action que lorsque l'arbre de remontage tourne dans un sens. Dans ce cas le rappel de la bascule n'a pas lieu positivement,mais sous l'action d'un ressort. 



   Le but de la présenteinvention est de créer une jalousie dans laquelle la bascule est positivement déplacée dans les deux sens de rotation de l'arbre de relevage pour être amenée à la position finale correspondante. 



   A cet effet, la jalousie selon l'invention est équipée d'un dispositif d'encliquetage comportant un rochet solidaire en rotation de l'arbre de relevage et deux cliquets articulés à la bascule, dont l'un coopère avec le rochet pendant la rotation de l'arbre de relevage dans le sens de l'abaissement de la jalousie, tandis que l'autre coopère avec le rochet pendant la rotation de l'arbre dans le sens de l'élévation de la jalousie pour faire pivoter la bascule et pour incliner les lames. 



   L'objet de l'invention sera décrit en détail ci-après en regard 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 du dessin annexé sur lequel : 
La fig. 1 est une vue en élévation latérale avec coupe longitudinale partielle d'une extrémité du boîtier d'un premier mode de réalisation qui contient les organes de commande. 



   La fig. 2 est une vue en coupe suivant la ligne   II-II   de la fig.l. 



   Les figs. 3 et 4 sont des vues en coupe similaires à celle de la fig.   2,   mais montrent d'autres positions. 



   La fig. 5 est une vue en coupe suivant la ligne V-V de la fig.l. 



   La fig. 6 est une vue similaire à celle de la fige 5, mais montre une autre position des organes. 



   La fig. 7 est une vue à plus grande échelle d'un détail de la fig. 1. 



   La fig. 8 est une vue en coupe suivant la ligne VIII-VIII de la fig. 7. 



   La fig. 9 est une vue en élévation latérale avec coupe partielle d'une variante de ce que montre la fige l. 



  -fige La fige 10 est une vue en coupe suivant la ligne X-X de la fig. 9. 



   La fig. 11 est une vue en coupe similaire à celle de la fig. 5, mais montre une variante. 



   La fig. 12 est une vue en élévation latérale avec coupe longitu- dinale partielle d'une extrémité du boîtier d'un deuxième mode de réalisa- tion qui contient les organes de commande. 



   La fig. 13 est une vue en coupe suivant la ligne XIII-XIII de la fig. 12. 



   Les figs. 14 et 15 sont des vues en coupe similaires à celle de la fig. 13, mais montrent d'autres positions des organes. 



   La fig. 16 est une vue en coupe suivant la ligne   XVI-XVI   de la fige 12. 



   Les figs. 17 et 18 sont des vues en coupe similaires à celle de la fig. 16,,mais montrent des positions qui correspondent à celles des figs. 14 et   15.   



   La fig. 19 est une vue en élévation latérale avec coupe partielle d'une extrémité du boîtier d'un troisième mode de réalisation. 



   La fig. 20 est une vue en coupe suivant la ligne XX-XX de la fig. 19. 



   Les figs. 21 et 22 sont des vues en coupe similaires à celle de la fig. 20, mais montrent les organes dans d'autres positions. 



   La fig. 23 est une vue en coupe partielle d'un détail d'une variante de ce que montre la fig. 19. 



   1 désigne un boîtier ouvert en haut, de section transversale en U, dans lequel est monté à rotation un arbre de relevage 2 s'étendant d'un bout à l'autre. L'une des extrémités de l'arbre porte un tambour enrouleur 3 auquel est fixée une extrémité d'une courroie   4.   Dans le premier exemple, une bascule 6, 7 est montée librement   sur-l'arbre   de relevage 2 par des coussinets 5. Les courroies porteuses 8 d'une pièce des lames 9 passent sur la pièce incurvée en tôle 6 de la bascule, et leur glissement sur cette pièce est empêché d'une manière non représentée, par   exemple   à l'aide d'une pince élastique. Les courroies porteuses 8 passent par des fentes 10 pratiquées dans le fond du boîtier 1.

   Les lames 9 sont maintenues dans des boucles transversales 11 faites en ruban, 
 EMI2.1 
 .JI ...."... -"\ '")"10-, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 alternativement placées de part et d'autre d'une courroie en acier ou en matière plastique 12 passant dans des fentes pratiquées dans les lames 9. Ces boucles sont fixées aux courroies porteuses 9. Chaque pièce en tôle 6 s'étend sur une partie du pourtour d'un tambour enrouleur 13 solidaire en rotation de l'arbre de relevage 2. Le tambour présente une gorge périphérique 13a au fond de laquelle est fixée une extrémité de la courroie 12 destinée à être enroulée sur le tambour 13. L'extrémité inférieure de la courroie 12 est accrochée d'une manière non représentée en détail à la lame 9 la plus basse. 



   Sur les deux coussinets 5, dont les extrémités extérieures sont carrées, est montée une bague 14 présentant sur le pourtour un méplat 15.   Le,..pourtour   présentant le méplat 15 repose sur une languette 16 inclinée par rapport à l'horizontale et destinée à porter l'arbre de relevage 2. Les languettes 16 sont découpées dans des chevalets 17 fixés au fond du boîtier 1. A ces chevalets 17 sont fixées des barrettes articulées 18 empêchant l'arbre de relevage 2 de sortir accidentellement de ses paliers. 



   A l'extérieur du chevalet 17,prévu à l'extrémité du boîtier 1, le coussinet 5 porte une platine 19 à laquelle sont fixés deux tourillons espacés 20 disposés sur un arc de cercle et auxquels sont articulés des cliquets 21. Ceux-ci sont agencés pour coopérer avec un rochet 22 solidaire en rotation de l'arbre de relevage 2. Le chevalet 17 porte également une butée 23 agencée pour coopérer avec des talons   24   coudés vers l'extérieur et faisant corps avec les cliquets 21. 



   Ainsi que le montrait les figs. 1, 7 et 8, l'extrémité du boîtier contenant le tambour enrouleur 3 de la courroie de manoeuvre est munie d'un frein de courroie 25. Ce frein de courroie comporte une boîte 26 ouverte en haut et en bas, dans laquelle est articulé, sur un tourillon 28, un étrier 27 destiné au guidage de la courroie. Sur le tourillon 28 est enroulé un ressort hélicoïdal 29 dont une extrémité est accrochée au tourillon, tandis que l'autre extrémité est accrochée au fond de l'étrier 27 de façon que le ressort ait tendance à faire pivoter l'étrier dans le sens anti-horaire (sur la fig. 8). Dans l'étrier 27 est montée une poulie 30 sur laquelle la courroie de relevage 4 passe vers le bas entre le tambour enrouleur 3 et l'arête du fond de l'étrier.

   La paroi de la boîte en regard de l'arête du fond de l'étrier 27 porte une garniture en caoutchouc 31 contre le bord inférieur de laquelle la courroie 4 est serrée par l'arête de l'étrier 27 lorsque le mécanisme de manoeuvre est au repos. La courroie 4 ainsi coincée empêche donc la chute de la jalousie sous l'action du poids des lames. L'autre extrémité de la courroie de relevage 4 est fixée à la face inférieure de l'étrier 27. 



   Pour la manoeuvre de cette jalousie, on procède de la manière suivante: On supposera que la jalousie est partiellement relevée, et que la bascule ainsi que le dispositif d'encliquetage occupent la position que montrent les figs. 1, 2 et 6. Les méplats 15 des bagues 14 reposent sur les languettes correspondantes 16. L'un des cliquets 21 est en prise avec le rochet 22. Le frein 25.coince la courroie 4 et empêche la jalousie de descendre. Les lames 9 sont alors inclinées et fermées de la manière représentée sur la fig. 2, et elles sont maintenues dans cette position par la coopération des méplats 15 et des languettes 16. 



   Pour l'abaissement de la jalousie, on tire sur la branche de la courroie 4 qui est fixée à l'étrier 27 du frein 25, de sorte que cet étrier 27 est rabattu et libère la branche de la courroie fixée au tambour enrouleur 3. Le poids des lames fait tourner le tambour 13 et l'arbre de relevage 2 dans le sens de la flèche a indiquée sur la fig. 2. La courroie 12 se déroule du tambour 13. Ainsi que le montre la fige 2, la face arrondie 21a du cliquet supérieur 21 glisse sur les dents du rochet 22, de sorte que celui-ci peut tourner, tandis que la bascule reste immobile. 



  Il est donc possible d'abaisser la jalousie jusqu'à la position la plus 
 EMI3.1 
 "'""....f. - -.,.......-...... -.." .! f. J.<.. - 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 basse, sans qu'il en résulte une modification de l'inclinaison des lames 9. Celles-ci occupent   pendant   l'abaissement la position fermée telle que la montre la fig. 2. 



   S'il s'agit au contraire de relever la jalousie, on fait tourner l'arbre 2 dans le sens anti-horaire (sur les figs. 4 et 8) par dérou-   lement   de la courroie de manoeuvre 4. Le cliquet 21 en prise avec le rochet 2 (fig. 2) est entraîné par celui-ci, de sorte que la bascule 6, 7 tourne également. Les lames 9 sont ainsi d'abord amenées à la position d'ouverture que montre la fig. 3, et ensuite à la position de fermeture vers l'intérieur que montre la fig.   4.   Lorsque le cliquet 21 en prise avec le rochet 22 atteint la position indiquée en pointillé sur la fig. 2,   il: est   retiré des dents du rochet-par le fait que son talon 24 coopère avec la butée 23, tandis que l'autre cliquet 21, alors libre, glisse sur les dents du rochet.

   La bascule 6, 7 est ainsi amenée à la position opposée (fig. 5) dans laquelle la bague 14 repose par son pourtour cylindrique sur la   lan-   guette 16. Toute rotation complémentaire de la bascule peut être émpêchée par des butées non représentées, respectivement prévues sur les flasques 7 et les chevalets 17. 



    @   Grâce au frein automatique 25 coinçant la courroie de manoeuvre, la jalousie reste immobilisée dans toutes les positions en hauteur, tandis que les lames sont à leur tour bloquées dans toutes les positions inclinées. 



   Il ressort de ce qui précède que l'inclinaison des lames est po- sitivement modifiée chaque fois que l'arbre de relevage est déplacé en ro- tation dans le sens approprié, parce que l'un au moins des deux cliquets 21 est toujours en prise avec le rochet 22. De plus, étant donné que le dispositif d'accouplement à encliquetage entre la bascule et l'arbre de re- levage ne comporte aucun organe de friction, le poids des lames de la jâ- lousie,même à moitié ou presque entièrement abaissée, suffit toujours pour faire tourner l'arbre de relevage dans le sens de l'abaissement de la jalousie dès que la branche de la courroie fixée au tambour enrouleur 3 est libérée. 



   Les figs. 9 et 10 représentent une variante du dispositif   d'en-   cliquetage de l'exemple qui vient d'être décrit. Au chevalet extérieur 17 sont fixées deux butées 32 orientées obliquement vers l'extérieur. A la partie du coussinet 5 placée à l'extérieur du chevalet 17 est fixée une plaquette 33 portant deux lames élastiques 34 destinées à coopérer avec les butées 32. Aux extrémités libres des lames 34 sont fixées des broches 35 qui peuvent coulisser dans des trous de la plaquette. Les extrémités des broches sont taillées obliquement sur les côtés en regard l'un de l'au- tre. L'arbre de relevage 2 porte un disque d'encliquetage 36 présentant sur le pourtour des alvéoles 37 uniformément espacés, prévus à la même distance radiale que les broches 35 des lames 34.

   Pour limiter l'oscilla- tion de la bascule, le flasque 7 de la bascule porte une butée 38 destinée à coopérer avec deux butées 39 solidaires du chevalet 17. 



   Le fonctionnement de ce dispositif d'encliquetage est le suivant : Si le poids de la jalousie fait par exemple tourner l'arbre de relevage 2 dans le sens horaire (sur la fig. 10), le disque d'encliquetage 36 solidai- re en rotation de l'arbre 2 entraîne les broches 35 en prise avec les alvéo- les 37 et, par conséquent, le coussinet 5 et la bascule 6, 7. Cette   bascu-   le oscille jusqu'à ce que la butée 38 soit arrêtée par la butée 39 corres- pondante. En même temps, la première broche 35 dans le sens de la rotation s'engage sur la rampe oblique de la butée du côté droit (sur la fig. 10). 



  La lame élastique 34 de la broche 35 est alors écartée du disque 33 de fa-   Çon que la broche 35 soit retirée de l'alvéole 37 du disque d'encliquetage 36. Si l'arbre de relevage 2 continue de tourner, la broche 35 suivante   glisse par sa face oblique sur le disque d'encliquetage sans venir en pri- se avec celui-ci. Si on fait tourner l'arbre de relevage 2 dans le sens pour relever la jalousie, les deux broches 35 sont poussées par les lames élastiques 34 dans les alvéoles du disque d'encliquetage 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 36 et entraînées en rotation jusqu'à ce que la butée 38 de la bascule soit arrêtée par la butée 39 déterminant l'autre position extrême. En même temps, la première broche dans le sens de la rotation est retirée de son alvéole du disque d'encliquetage 36 par la rampe oblique de la butée 32.

   Si l'arbre continue de tourner, la broche encore en prise avec le disque d'encliquetage glisse sur celui-ci par sa face oblique. On voit que, pendant la rotation de l'arbre de relevage 2, la première broche 35 dans le sens de la rotation assure toujours l'accouplement de la bascule avec l'arbre de releva- ge. 



   La fig. Il représente une variante du dispositif d'appui de l'arbre de relevage 2 que montrent les figs. 5 et 6. La bague présentant   un-'   méplat est remplacée par un disque 41 présentant sur le pourtour une encoche 40 et solidaire en rotation du coussinet 5. Si l'arbre de relevage 2 tourne dans le sens horaire (fig.   Il))   le disque   41   entraîne en rotation la bascule 6,7 par le dispositif d'encliquetage non représenté. A la fin du basculement, un roùleau 42 porté par une lame élastique 43 vient en prise avec l'encoche 40. Si l'arbre de relevage 2 tourne dans le sens anti-horaire, la bascule et le disque 41 sont déplacés vers l'autre position extrême que montre la fig. 11, lorsque le rouleau 42 a été dégagé. 



  Cette position extrême de la bascule est avantageusement limitée par des butées appropriées non représentées prévues sur la bascule et sur le chevalet 17. Ces butées peuvent être également prévues dans l'exemple que montrent les figs. l à 8. 



   Dans le deuxième exemple que montrent les figs. 12 à 18, deux coussinets   50,   présentant aux extrémités en regard l'une de l'autre un embout carré   51,   sont destinés au montage d'une bascule 52,53 à chaque extrémité de l'arbre de relevage 2. Les flasques 52 de chaque bascule sont solidaires de l'embout carré 51 correspondant. Sur la pièce incurvée en tôle 53 de la bascule est fixée d'une manière non représentée l'une des extrémités des deux courroies porteuses 8 des lames 9.

   La bascule 52,53 est agencée sur les coussinets 50 de façon que la pièce en tôle 53 (en partie cylindrique) soit décentrée par rapport à l'axe de l'arbre de relevage 2, et ce dans une faible proportion vers l'extérieur et dans une proportion plus grande vers le bas lorsque la bascule occupe la position médiane que montre la fig. 14 (le côté extérieur de la jalousie étant tourné vers le côté droit du dessin). La bascule 52,53 est ainsi en position d'équilibre instable dans la position médiane. Si elle s'écarte faiblement de cette position, elle a déjà tendance à passer sous l'action de son poids vers l'une ou l'autre des deux positions extrêmes.que montrent les figs. 13 et 15.

   Dans ces deux positions extrêmes, qui sont déterminées par la position de fermeture correspondante des lames, mais qui peuvent être également limitées par des butées non représentées coopérant avec la bascule, la stabilité de la bascule est assurée. L'agencement des tambours 13 et les courroies porteuses 8 est ici le   même   que dans le premier exemple décrit. Les lames 9 sont maintenues dans des bondes de ruban   11   qui sont fixées aux courroies porteuses 8 alternativement de part et d'autre dé la courroie en acier ou en matière plastique 12 passant dans des fentes 9a (fig. 12) pratiquées dans les lames 9. La pièce en tôle 53 de chaque bascule entoure une partie du tambour 13 solidaire de l'arbre 2. 



   A l'extérieur du côté du chevalet 17 tourné vers l'extrémité correspondante du bottier 1 est fixé sur le coussinet 50 un disque 54. Ce disque présente en deux points diamétralement opposés des coulisses radiales 55 (figs. 16 - 18). Dans chaque coulisse 55 du disque 54 est guidée la tige d'un boulon   fileté   56 vissé dans une bague entraîneuse 57 de façon que cette bague 57 puisse se déplacer radialement par rapport au disque 54, dans une proportion déterminée par la longueur des coulisses. En regard des deux boulons diamétralement opposés 56 la bague entraineuse 57 présente sur le pourtour des bossages arrondis 58. Ces bossages 58 sont destinés à coopérer avec les rampes obliques 59a d'une barrette 59 s'étendant transversalement au-dessus de l'ouverture du boîtier et fixée à celui- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   ci.

   La bague entraîneuse 57 présente sur le pourtour intérieur deux gradins diamétralement opposés 60. Sur l'arbre de relevage 2 est fixé un disque d'encliquètage 61 présentant quatre dents axiales 62 uniformément   espacées, pénétrant dans l'ouverture centrale de la bague entraîneuse 57 et destinées à coopérer avec les gradins 60. 



   Cette jalousie est actionnée de la manière suivante : On suppo- sera que la jalousie est partiellement relevée et que les différents orga- nes occupent la position que montrent les figs. 12,13 et 16. Les lames 9 occupent l'une de leurs positions de fermeture (le dos tourné vers l'ex- térieur), et la bascule 52,53 est inclinée vers l'une de ses positions extrêmes (fig. 13). Si on abaisse la jalousie en faisant tourner-l'arbre de relevage 2 dans le sens horaire (figs. 13 et 16), le disque   d'enclique-   tage 61 tourne également dans le sens horaire. Les dents 62 glissent alors sur les gradins 60 de la bague 57 sans pouvoir l'entraîner en rotation. Si les lames 9 doivent être amenées à la position horizontale, on fait tourner l'arbre de relevage 2 dans le sens anti-horaire.

   Une dent 62 du disque   d'en-   cliquetage 61 vient alors buter contre le gradin 60 supérieur de la bague 57 (fig. 16). La bague 57, le disque 64, le coussinet 50 et la bascule 52, 53 sont ainsi également entraînés dans le sans   anti-horaire.   La fig. 17 montre la position des organes du dispositif d'encliquetage 54-62 qui cor- respond à la position médiane des lames 9. Si les lames 9 doivent être amenées à la deuxième position extrême que montre la fig. 15, on continue de faire tourner l'arbre de relevage 2 dans le sens anti-horaire. La dent 62 en question du disque d'encliquetage 61 continue d'entraîner la bague 
57 par le gradin 60 qu'elle touche jusqu'à ce que la bascule 52, 53 qui en est solidaire en rotation par le disque 64 et le coussinet 50, soit arrivée à la deuxième position extrême que montre la fig. 15.

   Dès que la bague 57 passe au-delà de la position médiane (fig. 17), elle glisse par les boulons 
56 dans les coulisses 55 du disque 54 vers la gauche et vers le bas (sur le dessin) jusqu'à la position extrême que montre la fig. 18, de sorte que le gradin 60 est dégagé de la dent 62 du disque d'encliquetage 61. Etant donné que ce glissement de la bague 57 sous la seule action de son poids n'est pas absolument assuré, on prévoit la barrette à rampes 59. Pendant la rotation de l'arbre de relevage 2 dans le sens anti-horaire, le bossage 58 de la bague 57, que la fig. 17 montre en bas, s'élève et s'engage sur la rampe oblique 59a de la barrette si la bague 57 n'est pas déjà descendue d'elle-même. Au fur et à mesure que l'arbre 2 continue de tourner, la bague est alors poussée vers la position que montre la fig. 18.

   L'accouplement'entre l'arbre de relevage 2 et la bascule 52,53 est ainsi annulé, et la rotation de cet arbre assure ensuite le relevage de la jalousie. 



   Etant donné que la bascule 52,53 est décentrée, son déplacement en partant de la position que montre la fig. 13, vers la position médiane représentée sur la fig.   14,   oppose une résistance complémentaire qui contribue à la maintenir dans cette position extrême. En revanche, ce décentrement de la bascule contribue à la faire passer de la position médiane de la fig. 14 vers l'autre position extrême que montre la fig. 15. 



   Si on fait tourner l'arbre de relevage 2 dans le sens anti-horaire en partant de la position des organes que montre la fig. 18, une dent 62 du disque d'encliquetage 61 entraîné en rotation vient en prise avec le gradin supérieur 60 de la bague 57, ce qui entraine un déplacement de la bascule 52,53 qui la ramène à la position représentée sur les figs. 17, 18. Dans cette position, la bague 57 est repoussée par la barrette 59 ou retombe d'elle-même vers la position indiquée sur la fig. 18. Si on continue ensuite de faire tourner l'arbre de relevage 2, on abaisse la   jalou-   sie. 



   Dans le troisième exemple, que montrent les figs. 19-23, une bascule 72,73 est montée sur chaque extrémité de l'arbre de relevage 2 par doux couesinets 70, présentant un embout carré 71 sur les extrémités en regard l'une de l'autre. Les flasques latéraux 72 de chaque bascule sont so- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lidaires des embouts carrés 71. Sur la pièce incurvée en tôle 73 de la bas- cule passe l'une des   extrémités   des deux courroies porteuses 8 des lames 9, et ces extrémités sont fixées d'une manière non représentée.

   La bascule 72, 73 est montée sur les coussinets 70 de façon que la pièce en tôle en partie cylindrique 73 soit décentrée par rapport à l'axe de l'arbre de rele- vàge 2, et ce dans une faible proportion vers l'extérieur et dans une pro- portion plus   grande   vers le bas en partant de la position médiane que mon- tre la fige 21 (le côté extérieur de la jalousie étant tourné vers le côté droit du dessin). Les courroies porteuses   8,   qui s ont relativement étroi- tes sur la fige 19, passent par des fentes 10 pratiquées dans le fond du boîtier 1. 



   Sur le côté de la bascule 72, 73 tourné vers l'extrémité corres- pondante de l'arbre de relevage 2, le coussinet 70 porte un disque 54 présentant des coulisses radiales 55 dans lesquelles sont guidées les tiges de boulons 56 solidaires d'une bague entraîneuse 57. Les gradins 60 du pourtour intérieur de la bague 57 coopèrent avec les dents 62 d'un disque d'encliquetage 61 qui est solidaire en rotation de l'arbre de rele- vage 2. En regard des boulons 56, la bague 57 présente sur le pourtour extérieur des bossages 58 qui coopèrent avec les rampes obliques d'une bar- rette 59 fixée au boîtier 1. Le fonctionnement de ce dispositif d'enclique- tage   54-62,   qui permet l'accouplement de la bascule 72, 73 avec l'arbre de relevage 2, est le même que celui qui a été décrit pour l'exemple des figs. 12-13. 



   Ce dispositif d'encliquetage permet l'accouplement entre la bas- cule et l'arbre de relevage sur la moitié d'un tour de rotation de l'ar- bre de relevage. Ceci est particulièrement avantageux, parce que le dé- placement angulaire des lames d'une position extrême vers l'autre exige le déroulement ou l'enroulement d'une longueur déterminée des courroies por- teuses 8 sur la pièce entôle 73. Cette longueur était donnée pour une ja- lousie déterminée, la longueur de déroulement nécessaire exige que le dia- mètre de la bascule en partie cylindrique 72, 73 soit d'autant plus grand que l'angle de pivotement de la bascule sous l'action du dispositif   d'encli-   quetage 54-62 est plus petit.

   Dans les dispositifs connus il est usuel de monter le tambour d'enroulement de la courroie de traction à l'intérieur de la bascule, de sorte que celle-ci doit être relativement grande. Même les petits angles de pivotement de 90  et moins donnent alors une lon- gueur de déroulement suffisante des courroies porteuses. 



   Dans le présent cas les conditions sont différentes. Le tam- bour d'enroulement 13 n'est pas monté à l'intérieur de la bascule 72, 73. 



  Il est au contraire placé à l'extérieur de cette bascule entre le disposi- tif d'encliquetage 54-62 et l'extrémité correspondante de l'arbre de rele- vage 2, et il est solidaire en rotation de cet arbre. Le tambour 13 pré- sente d'une manière connue en soi une gorge périphérique 13a au fond de laquelle est fixée une extrémité de la courroie de manoeuvre 12   qui   peut s'enrouler sur le tambour 13. La courroie de manoeuvre 12 passe dans des fentes 9a pratiquées dans les lames 9, et elle est accrochée à la lame la plus basse d'une manière non représentée en détail.

   Ainsi que le montre la fig. l, le tambour 13, la courroie de traction 12 et, par conséquent, les fentes 9a des lames 9 sont disposées de façon qu'ils soient en dehors de l'aire d'action de la jalousie indiquée par la ligne en pointillé a qui correspond à la surface de la fenêtre pouvant être masquée par la jalousie. La lumière ne passe donc pas par les fentes 9a même lorsque la jalousie est fermée. 



   Ainsi qu'il a été indiqué précédemment, et ainsi que le montrent les figs.   20-22,   le dispositif d'encliquetage prévu dans ce cas permet de   faire pivoter la bascule 72, 73 d'environ 180 , c'est-à-dire d'un angle très supérieur à l'angle obtenu antérieurement. D'autre part, étant donné   que la réduction du diamètre de la bascule n'est pas contrariée par la pré- sence d'un tambour d'enroulement, il est possible de donner à cette bascule 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 des dimensions inférieures à celles des bascules connues peur une longueur de déroulement déterminée des courroies porteuses. 



   Etant donné que l'agencement particulier des courroies porteuses 8 n'exige pas que les fentes 9a des lames 9 soient masquées, on peut égale- ment remplacer les courroies porteuses par des cordons 80 de la manière in-   diquée sur la fig. 23. Dans la jalousie que montre cette fig. 23, l'aire a de la fenêtre qui peut être masquée s'étend presque jusqu'aux extrémités   des lames, de sorte qu'il   n'est   pas indiqué de prévoir des fentes 9a pour le passage de la courroie de traction 12. Dans ce cas les lames 9 sont guidées par des boucles 81 dans des glissières verticales 82. Le tambour d'enroulement non représenté est fixé sur l'arbre de relevage 2 en un point tel que la courroie de traction 12 passe par les boucles 81 jusqu'à la la- me 9 la plus basse. 



   La bascule 72,  73   est montée d'une manière amovible sur les coussinets   70,  ce qui facilite l'assemblage ainsi que le démontage   éven-   tuel. Au lieu de décentrer la bascule, on peut fixer aux coussinets un contrepoids dont le centre de gravité est en dehors de l'axe des coussinets.. 



    RESILIE.   



   1. - Jalousie dans laquelle les lames sont suspendues par des courroies porteuses à des bascules montées à pivotement sur   l'ârbre   de relevage, tandis que des courroies de traction accrochées à la lame la plus basse peuvent s'enrouler sur un tambour solidaire de l'arbre de relevage en vue du relevage ou de l'abaissement de la jalousie, caractérisée par un dispositif d'encliquetage comportant un disque d'encliquetage solidaire de l'arbre de relevage et deux organes entraîneurs articulés à la bascule dont l'un coopère avec le disque d'encliquetage pendant une rotation partielle de l'arbre de relevage dans le sens de l'abaissement de la jalousie,

   tandis que l'autre coopère avec le disque d'encliquetage pendant une rotation partielle de l'arbre de relevage dans le sens du relevage de la jalousie pour faire pivoter la bascule et pour incliner les lames dans un sens ou dans l'autre. 



   2. - Les organes entraîneurs sont deux cliquets articulés à la bascule. 



   3. - L'arbre de relevage est actionné par une courroie de manoeuvre qui s'enroule sur un tambour et coopère avec un frein comportant un étrier de guidage coinçant la courroie lorsqu'il occupe sa position de travail. 



   4.- L'étrier de guidage présente une section transversale en U, et ses ailes sont articulées à un tourillon solidaire d'une boîte (ouverte en bas) à laquelle est accrochée une extrémité d'un ressort, dont l'extrémité opposée est accrochée au fond de l'étrier de façon que cet étrier soit maintenu dans sa position de travail par le ressort pour coincer la courroie entre une paroi en bout de la boite et une arête du fond de l'étrier, tandis que l'autre extrémité de la courroie est fixée à l'étrier et sert à faire basculer cet étrier à l'encontre de l'action du ressort pour libérer la courroie. 



   5. - Chaque bascule est portée par deux coussinets montés sur l'arbre de relevage et solidaires d'une bague présentant sur le pourtour un méplat par lequel l'arbre de relevage peut s'appuyer sur une languette de façon que la bague repose sur la languette par une partie du pourtour cylindrique sur la languette dans une position extrême de la bascule, tandis que cette bague repose sur la languette par le méplat dans l'autre position extrême de la bascule, les lames de la jalousie étant ainsi main- tenues dans leur position de fermeture. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  JEALOUSY.



   The object of the present invention is a jealousy, the blades of which are suspended by load-bearing elements from lifts mounted on a lifting shaft, while traction elements hooked to the lowest blade are arranged to be wound on a drum. integral with the lifting shaft for the raising and lowering of the louver.



   Jealousies of this type are known which comprise, for the inclination of the blades, a latching device arranged so that it comes into action only when the winding shaft turns in one direction. In this case the return of the rocker does not take place positively, but under the action of a spring.



   The aim of the present invention is to create a louver in which the rocker is positively moved in both directions of rotation of the lifting shaft to be brought to the corresponding final position.



   To this end, the blind according to the invention is equipped with a latching device comprising a ratchet fixed in rotation to the lifting shaft and two pawls articulated to the rocker, one of which cooperates with the ratchet during rotation. of the lifting shaft in the direction of the lowering of the louver, while the other cooperates with the ratchet during the rotation of the shaft in the direction of the elevation of the louver to rotate the latch and to tilt the blades.



   The object of the invention will be described in detail below with reference to

 <Desc / Clms Page number 2>

 of the attached drawing on which:
Fig. 1 is a side elevational view with partial longitudinal section of one end of the housing of a first embodiment which contains the actuators.



   Fig. 2 is a sectional view along line II-II of fig.l.



   Figs. 3 and 4 are sectional views similar to that of FIG. 2, but show other positions.



   Fig. 5 is a sectional view along the line V-V of fig.l.



   Fig. 6 is a view similar to that of fig 5, but shows another position of the organs.



   Fig. 7 is a view on a larger scale of a detail of FIG. 1.



   Fig. 8 is a sectional view along the line VIII-VIII of FIG. 7.



   Fig. 9 is a side elevational view with partial section of a variant of what is shown in figure 1.



  -fige The fig 10 is a sectional view along the line X-X of FIG. 9.



   Fig. 11 is a sectional view similar to that of FIG. 5, but shows a variant.



   Fig. 12 is a side elevational view with partial longitudinal section of one end of the housing of a second embodiment which contains the actuators.



   Fig. 13 is a sectional view along the line XIII-XIII of FIG. 12.



   Figs. 14 and 15 are sectional views similar to that of FIG. 13, but show other positions of the organs.



   Fig. 16 is a sectional view along line XVI-XVI of fig 12.



   Figs. 17 and 18 are sectional views similar to that of FIG. 16, but show positions which correspond to those of figs. 14 and 15.



   Fig. 19 is a side elevational view with partial section of one end of the housing of a third embodiment.



   Fig. 20 is a sectional view taken along line XX-XX of FIG. 19.



   Figs. 21 and 22 are sectional views similar to that of FIG. 20, but show the organs in other positions.



   Fig. 23 is a partial sectional view of a detail of a variant of what is shown in FIG. 19.



   1 denotes a housing open at the top, of U-shaped cross section, in which is rotatably mounted a lifting shaft 2 extending from one end to the other. One end of the shaft carries a winding drum 3 to which one end of a belt 4 is attached. In the first example, a rocker 6, 7 is freely mounted on the lifting shaft 2 by bearings 5. The carrying belts 8 of one piece of the blades 9 pass over the curved sheet metal part 6 of the rocker, and their sliding on this part is prevented in a manner not shown, for example by means of an elastic clamp. . The carrier belts 8 pass through slots 10 made in the bottom of the housing 1.

   The blades 9 are held in transverse loops 11 made of tape,
 EMI2.1
 .JI .... "... -" \ '")" 10-,

 <Desc / Clms Page number 3>

 alternately placed on either side of a steel or plastic belt 12 passing through slots made in the blades 9. These loops are attached to the carrier belts 9. Each sheet metal part 6 extends over a part of the periphery of a winding drum 13 integral in rotation with the lifting shaft 2. The drum has a peripheral groove 13a at the bottom of which is fixed one end of the belt 12 intended to be wound on the drum 13. The lower end of the belt 12 is hooked in a manner not shown in detail to the lower blade 9.



   On the two bearings 5, the outer ends of which are square, is mounted a ring 14 having on the periphery a flat 15. The, .. periphery having the flat 15 rests on a tongue 16 inclined relative to the horizontal and intended to carry the lifting shaft 2. The tabs 16 are cut from the brackets 17 fixed to the bottom of the housing 1. These brackets 17 are attached hinged bars 18 preventing the lifting shaft 2 from accidentally coming out of its bearings.



   Outside the easel 17, provided at the end of the housing 1, the pad 5 carries a plate 19 to which are fixed two spaced journals 20 arranged on an arc of a circle and to which are articulated pawls 21. These are arranged to cooperate with a ratchet 22 integral in rotation with the lifting shaft 2. The easel 17 also carries a stop 23 arranged to cooperate with heels 24 bent outwards and forming part of the pawls 21.



   As shown in figs. 1, 7 and 8, the end of the box containing the winding drum 3 of the operating belt is provided with a belt brake 25. This belt brake comprises a box 26 open at the top and at the bottom, in which is articulated , on a journal 28, a caliper 27 intended for guiding the belt. On the journal 28 is wound a helical spring 29, one end of which is hooked to the journal, while the other end is hooked to the bottom of the caliper 27 so that the spring tends to rotate the caliper in the anti-clockwise direction. -time (in fig. 8). In the caliper 27 is mounted a pulley 30 on which the lifting belt 4 passes downward between the winding drum 3 and the bottom edge of the caliper.

   The wall of the box facing the bottom ridge of the caliper 27 carries a rubber gasket 31 against the lower edge of which the belt 4 is clamped by the ridge of the caliper 27 when the operating mechanism is at rest. The belt 4 thus stuck therefore prevents the drop of the louver under the action of the weight of the blades. The other end of the lifting belt 4 is attached to the underside of the caliper 27.



   For the operation of this louver, the procedure is as follows: It will be assumed that the louver is partially raised, and that the rocker and the latching device occupy the position shown in FIGS. 1, 2 and 6. The flats 15 of the rings 14 rest on the corresponding tabs 16. One of the pawls 21 is engaged with the ratchet 22. The brake 25.coins the belt 4 and prevents the louver from descending. The blades 9 are then inclined and closed in the manner shown in FIG. 2, and they are held in this position by the cooperation of the flats 15 and the tabs 16.



   To lower the louver, the branch of the belt 4 which is fixed to the caliper 27 of the brake 25 is pulled, so that this caliper 27 is folded down and releases the branch of the belt attached to the winding drum 3. The weight of the blades rotates the drum 13 and the lifting shaft 2 in the direction of the arrow a shown in fig. 2. The belt 12 unwinds from the drum 13. As shown in fig 2, the rounded face 21a of the upper pawl 21 slides over the teeth of the ratchet 22, so that the latter can turn, while the rocker remains stationary. .



  It is therefore possible to lower jealousy to the most
 EMI3.1
 "'" ".... f. - -., .......-...... - ..".! f. J. <.. -

 <Desc / Clms Page number 4>

 low, without this resulting in a change in the inclination of the blades 9. During the lowering, these occupy the closed position as shown in FIG. 2.



   If, on the contrary, it is a question of raising the louver, the shaft 2 is rotated counterclockwise (in figs. 4 and 8) by unwinding the operating belt 4. The pawl 21 in taken with the ratchet 2 (fig. 2) is driven by it, so that the lever 6, 7 also turns. The blades 9 are thus first brought to the open position shown in FIG. 3, and then to the inwardly closed position shown in fig. 4. When the pawl 21 in engagement with the ratchet 22 reaches the position indicated in dotted lines in FIG. 2, it: is withdrawn from the teeth of the ratchet by the fact that its heel 24 cooperates with the stop 23, while the other pawl 21, then free, slides on the teeth of the ratchet.

   The rocker 6, 7 is thus brought to the opposite position (fig. 5) in which the ring 14 rests by its cylindrical periphery on the tab 16. Any complementary rotation of the rocker can be prevented by stops not shown, respectively. provided on the flanges 7 and the brackets 17.



    @ Thanks to the automatic brake 25 wedging the operating belt, the blind remains immobilized in all height positions, while the blades are in turn blocked in all inclined positions.



   It will be seen from the above that the inclination of the blades is positively changed each time the lifting shaft is moved in rotation in the appropriate direction, because at least one of the two pawls 21 is always in position. taken with the ratchet 22. In addition, since the snap-in coupling device between the rocker and the lifting shaft does not have any friction members, the weight of the jalousie blades, even at half or almost completely lowered, is still sufficient to rotate the lifting shaft in the direction of the lowering of the louver as soon as the branch of the belt fixed to the winding drum 3 is released.



   Figs. 9 and 10 show a variant of the ratcheting device of the example which has just been described. To the outer easel 17 are fixed two stops 32 oriented obliquely outwards. To the part of the pad 5 placed outside the easel 17 is fixed a plate 33 carrying two elastic blades 34 intended to cooperate with the stops 32. At the free ends of the blades 34 are fixed pins 35 which can slide in holes of the plate. The ends of the pins are cut obliquely on the sides facing each other. The lifting shaft 2 carries a latching disc 36 having on the periphery of the cells 37 evenly spaced, provided at the same radial distance as the pins 35 of the blades 34.

   To limit the oscillation of the rocker, the flange 7 of the rocker carries a stop 38 intended to cooperate with two stops 39 integral with the bridge 17.



   The operation of this latching device is as follows: If the weight of the louver, for example, turns the lifting shaft 2 clockwise (in fig. 10), the latching disc 36 is secured in rotation of the shaft 2 drives the pins 35 into engagement with the cells 37 and, consequently, the bearing 5 and the rocker 6, 7. This rocker oscillates until the stop 38 is stopped by the lever. corresponding stop 39. At the same time, the first spindle 35 in the direction of rotation engages on the oblique ramp of the stop on the right side (in fig. 10).



  The elastic blade 34 of the spindle 35 is then moved away from the disc 33 so that the spindle 35 is withdrawn from the socket 37 of the ratchet disc 36. If the lifting shaft 2 continues to rotate, the spindle 35 following slide by its oblique face on the ratchet disc without coming into engagement with the latter. If the lifting shaft 2 is turned in the direction to raise the louver, the two pins 35 are pushed by the elastic blades 34 into the slots of the snap disc

 <Desc / Clms Page number 5>

 36 and driven in rotation until the stop 38 of the rocker is stopped by the stop 39 determining the other extreme position. At the same time, the first spindle in the direction of rotation is withdrawn from its socket of the ratchet disc 36 by the oblique ramp of the stop 32.

   If the shaft continues to rotate, the spindle still engaged with the ratchet disc slides on it by its oblique face. It can be seen that, during the rotation of the lifting shaft 2, the first spindle 35 in the direction of rotation always ensures the coupling of the rocker with the lifting shaft.



   Fig. It represents a variant of the support device for the lifting shaft 2 shown in FIGS. 5 and 6. The ring having a flat is replaced by a disc 41 having on the periphery a notch 40 and integral in rotation with the bearing 5. If the lifting shaft 2 rotates clockwise (Fig. II)) the disc 41 rotates the rocker 6.7 by the not shown latching device. At the end of the tilting, a roller 42 carried by an elastic blade 43 engages the notch 40. If the lifting shaft 2 turns counterclockwise, the rocker and the disc 41 are moved towards the end. another extreme position shown in fig. 11, when the roller 42 has been released.



  This extreme position of the rocker is advantageously limited by appropriate stops, not shown, provided on the rocker and on the bridge 17. These stops can also be provided in the example shown in FIGS. l to 8.



   In the second example shown in figs. 12 to 18, two bearings 50, having at the opposite ends one of the other a square end piece 51, are intended for mounting a rocker 52,53 at each end of the lifting shaft 2. The flanges 52 of each rocker are integral with the corresponding square end piece 51. On the curved sheet metal part 53 of the rocker is fixed in a manner not shown one of the ends of the two carrying belts 8 of the blades 9.

   The rocker 52,53 is arranged on the bearings 50 so that the sheet metal part 53 (partly cylindrical) is off-center with respect to the axis of the lifting shaft 2, and this in a small proportion towards the outside and in a greater proportion downwards when the rocker occupies the middle position shown in FIG. 14 (the outer side of the louver being turned towards the right side of the drawing). The rocker 52,53 is thus in an unstable equilibrium position in the middle position. If it deviates slightly from this position, it already has a tendency to pass under the action of its weight towards one or the other of the two extreme positions. 13 and 15.

   In these two extreme positions, which are determined by the corresponding closed position of the blades, but which can also be limited by stops not shown cooperating with the rocker, the stability of the rocker is ensured. The arrangement of the drums 13 and the carrying belts 8 is here the same as in the first example described. The blades 9 are held in tape bungs 11 which are fixed to the carrying belts 8 alternately on either side of the steel or plastic belt 12 passing through slots 9a (fig. 12) made in the blades 9. The sheet metal part 53 of each lever surrounds a part of the drum 13 secured to the shaft 2.



   On the outside of the side of the easel 17 facing the corresponding end of the casing 1 is fixed on the pad 50 a disc 54. This disc has at two diametrically opposed points radial slides 55 (figs. 16-18). In each slide 55 of the disc 54 is guided the shank of a threaded bolt 56 screwed into a driving ring 57 so that this ring 57 can move radially with respect to the disc 54, in a proportion determined by the length of the slides. Opposite the two diametrically opposed bolts 56, the driving ring 57 has rounded bosses 58 around the periphery. These bosses 58 are intended to cooperate with the oblique ramps 59a of a bar 59 extending transversely above the opening of the housing and attached to it

 <Desc / Clms Page number 6>

   this.

   The driving ring 57 has on the inner periphery two diametrically opposed steps 60. On the lifting shaft 2 is fixed a latching disc 61 having four axial teeth 62 evenly spaced, entering the central opening of the driving ring 57 and intended to cooperate with the steps 60.



   This jealousy is activated as follows: It will be assumed that the jealousy is partially raised and that the different organs occupy the position shown in figs. 12, 13 and 16. The slats 9 occupy one of their closed positions (the back turned outwards), and the rocker 52,53 is inclined towards one of its extreme positions (fig. 13 ). If the louver is lowered by turning the lifting shaft 2 clockwise (figs. 13 and 16), the engagement disc 61 also rotates clockwise. The teeth 62 then slide on the steps 60 of the ring 57 without being able to drive it in rotation. If the blades 9 are to be brought to the horizontal position, the lifting shaft 2 is rotated counterclockwise.

   A tooth 62 of the ratchet disc 61 then abuts against the upper step 60 of the ring 57 (fig. 16). The ring 57, the disc 64, the bearing 50 and the rocker 52, 53 are thus also driven in the anti-clockwise direction. Fig. 17 shows the position of the members of the locking device 54-62 which corresponds to the median position of the blades 9. If the blades 9 are to be brought to the second extreme position shown in FIG. 15, we continue to rotate the lifting shaft 2 counterclockwise. The tooth 62 in question of the ratchet disc 61 continues to drive the ring
57 by the step 60 which it touches until the rocker 52, 53 which is integral with it in rotation by the disc 64 and the bearing 50, has reached the second extreme position shown in FIG. 15.

   As soon as the ring 57 passes beyond the middle position (fig. 17), it slides through the bolts
56 in the slides 55 of the disc 54 to the left and down (in the drawing) to the extreme position shown in FIG. 18, so that the step 60 is released from the tooth 62 of the latching disc 61. Since this sliding of the ring 57 under the sole action of its weight is not absolutely assured, the ramp bar is provided. 59. During the rotation of the lifting shaft 2 in the anti-clockwise direction, the boss 58 of the ring 57, as in fig. 17 shows below, rises and engages on the oblique ramp 59a of the bar if the ring 57 has not already descended by itself. As the shaft 2 continues to rotate, the ring is then pushed towards the position shown in fig. 18.

   The coupling between the lifting shaft 2 and the rocker 52,53 is thus canceled, and the rotation of this shaft then ensures the lifting of the louver.



   Since the rocker 52,53 is off-center, its displacement starting from the position shown in FIG. 13, towards the middle position shown in FIG. 14, opposes a complementary resistance which helps to maintain it in this extreme position. On the other hand, this shifting of the rocker contributes to making it pass from the median position of FIG. 14 towards the other extreme position shown in FIG. 15.



   If the lifting shaft 2 is rotated anti-clockwise, starting from the position of the components shown in fig. 18, a tooth 62 of the latching disc 61 driven in rotation engages with the upper step 60 of the ring 57, which causes a displacement of the lever 52, 53 which brings it back to the position shown in FIGS. 17, 18. In this position, the ring 57 is pushed back by the bar 59 or falls back by itself towards the position indicated in FIG. 18. If you then continue to turn the lifting shaft 2, the lattice will be lowered.



   In the third example, shown in figs. 19-23, a rocker 72, 73 is mounted on each end of the lifting shaft 2 by soft cuffs 70, having a square end piece 71 on the ends facing one another. The side flanges 72 of each rocker are so-

 <Desc / Clms Page number 7>

 lidaires of the square end pieces 71. On the curved sheet metal part 73 of the rocker passes one of the ends of the two carrying belts 8 of the blades 9, and these ends are fixed in a manner not shown.

   The rocker 72, 73 is mounted on the bearings 70 so that the partially cylindrical sheet metal part 73 is off-center with respect to the axis of the lifting shaft 2, and this in a small proportion towards the outside. and in a greater proportion downward from the middle position shown in Fig. 21 (the outer side of the louver facing towards the right side of the drawing). The carrier belts 8, which are relatively narrow on the rod 19, pass through slots 10 made in the bottom of the housing 1.



   On the side of the rocker 72, 73 turned towards the corresponding end of the lifting shaft 2, the bearing 70 carries a disc 54 having radial slides 55 in which are guided the rods of bolts 56 integral with a driving ring 57. The steps 60 of the inner periphery of the ring 57 cooperate with the teeth 62 of a latching disc 61 which is rotatably secured to the lifting shaft 2. Facing the bolts 56, the ring 57 has bosses 58 on the outer periphery which cooperate with the oblique ramps of a bar 59 fixed to the housing 1. The operation of this latching device 54-62, which allows the coupling of the rocker 72 , 73 with the lifting shaft 2, is the same as that which has been described for the example of FIGS. 12-13.



   This snap-in device allows coupling between the rocker and the lifting shaft over half of a rotation revolution of the lifting shaft. This is particularly advantageous, because the angular displacement of the blades from one extreme position to the other requires the unwinding or winding of a determined length of the carrier belts 8 on the sheet metal part 73. This length was given for a determined ja- lousia, the necessary unwinding length requires that the diameter of the partially cylindrical rocker 72, 73 be all the greater as the angle of pivoting of the rocker under the action of the device. The snap-fit 54-62 is smaller.

   In known devices it is customary to mount the winding drum of the traction belt inside the rocker, so that the latter must be relatively large. Even the small pivot angles of 90 and less then give sufficient unwinding length of the carrying belts.



   In this case the conditions are different. Winding drum 13 is not mounted inside rocker 72, 73.



  On the contrary, it is placed outside this rocker between the latching device 54-62 and the corresponding end of the lifting shaft 2, and it is integral in rotation with this shaft. The drum 13 has in a manner known per se a peripheral groove 13a at the bottom of which is fixed one end of the operating belt 12 which can be wound up on the drum 13. The operating belt 12 passes through slots. 9a formed in the slats 9, and it is hooked to the lower slat in a manner not shown in detail.

   As shown in fig. 1, the drum 13, the traction belt 12 and, therefore, the slits 9a of the blades 9 are arranged so that they are outside the area of action of the louver indicated by the dotted line a which corresponds to the area of the window that can be hidden by the louver. The light therefore does not pass through the slits 9a even when the louver is closed.



   As indicated previously, and as shown in Figs. 20-22, the latching device provided in this case enables the rocker 72, 73 to be pivoted by approximately 180, that is to say by an angle much greater than the angle obtained previously. On the other hand, since the reduction in the diameter of the rocker is not opposed by the presence of a winding drum, it is possible to give this rocker

 <Desc / Clms Page number 8>

 dimensions smaller than those of known scales fear a determined unwinding length of the carrying belts.



   Since the particular arrangement of the carrier belts 8 does not require that the slits 9a of the blades 9 be masked, the carrier belts can also be replaced by cords 80 as shown in FIG. 23. In the jealousy shown in this fig. 23, the area a of the window which can be concealed extends almost to the ends of the slats, so that it is not advisable to provide slots 9a for the passage of the traction belt 12. In in this case the blades 9 are guided by loops 81 in vertical slides 82. The winding drum, not shown, is fixed to the lifting shaft 2 at a point such that the traction belt 12 passes through the loops 81 up to at the lowest blade 9.



   The rocker 72, 73 is removably mounted on the pads 70, which facilitates assembly as well as possible disassembly. Instead of off-center the rocker, one can fix to the bearings a counterweight whose center of gravity is outside the axis of the bearings.



    TERMINATED.



   1. - Jalousie in which the blades are suspended by carrying belts from scales mounted to pivot on the lifting shaft, while traction belts hooked to the lowest blade can be wound on a drum integral with the 'lifting shaft for raising or lowering the louver, characterized by a latching device comprising a latching disc integral with the lifting shaft and two drive members articulated to the rocker, one of which cooperates with the ratchet disc during partial rotation of the lifting shaft in the direction of lowering of the louver,

   while the other cooperates with the latching disc during a partial rotation of the lifting shaft in the direction of the lattice lifting to rotate the rocker and to tilt the blades in one direction or the other.



   2. - The driving bodies are two pawls articulated to the rocker.



   3. - The lifting shaft is actuated by an operating belt which winds on a drum and cooperates with a brake comprising a guide bracket wedging the belt when it occupies its working position.



   4.- The guide bracket has a U-shaped cross section, and its wings are articulated to a journal integral with a box (open at the bottom) to which is hooked one end of a spring, the opposite end of which is hooked to the bottom of the caliper so that this caliper is held in its working position by the spring to wedge the belt between a wall at the end of the box and an edge at the bottom of the caliper, while the other end of the belt is attached to the caliper and serves to tilt the caliper against the action of the spring to release the belt.



   5. - Each rocker is carried by two bearings mounted on the lifting shaft and integral with a ring having on the periphery a flat by which the lifting shaft can rest on a tongue so that the ring rests on the tongue by a part of the cylindrical periphery on the tongue in an extreme position of the lever, while this ring rests on the tongue by the flat in the other extreme position of the lever, the blades of the louver being thus held in their closed position.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

Ce - Chaque bascule est portée par deux coussinets montés sur l'arbre de relevage et dont l'un au mins présents sur le pourtour une <Desc/Clms Page number 9> encoche coopérant dans une position extrême de la bascule avec un rouleau monté sur une lame élastique. This - Each rocker is carried by two bearings mounted on the lifting shaft and one of which is present on the periphery. <Desc / Clms Page number 9> notch cooperating in an extreme position of the rocker with a roller mounted on an elastic blade. 7. - Les deux cliquets sont des leviers articulés à un disque porté par un coussinet solidaire de la bascule et monté à rotation sur l'arbre de relevage, et les extrémités des cliquets présentent des talons coopérant avec une butée fixe pour limiter l'amplitude d'oscillation de la bascule, 8. - Les deux cliquets sont constitués par des broches portées par des lames élastiques et présentent une extrémité taillée obliquement, coopérant avec des trous axiaux du disque d'encliquetage, tandis que des butées fixées sont agencées de façon qu'elles dégagent la première des broches dans le sens du pivotement lorsque la bascule atteint l'une ou l'autre de ses positions extrêmes. 7. - The two pawls are levers articulated to a disc carried by a bearing secured to the rocker and mounted in rotation on the lifting shaft, and the ends of the pawls have heels cooperating with a fixed stop to limit the amplitude rocker oscillation, 8. - The two pawls are formed by pins carried by elastic blades and have an obliquely cut end, cooperating with axial holes of the latching disc, while fixed stops are arranged so that they release the first of the pins in the direction of pivoting when the rocker reaches one or other of its extreme positions. 9. - Le dispositif d'encliquetage comporte une bague entraîneuse pouvant se déplacer radialement, solidaire en rotation de la bascule, et dont le pourtour intérieur présente deux gradins au moins à peu près diamétralement opposés remplissant la fonction de cliquets. 9. - The latching device comprises a driving ring capable of moving radially, integral in rotation with the lever, and the inner periphery of which has two steps at least approximately diametrically opposed fulfilling the function of ratchets. 10. - Chaque bascule est munie de deux coussinets montés sur l'arbre de relevage et portant la bascule formée par un élément en partie cylindrique et décentré par rapport à l'axe de l'arbre de relevage. 10. - Each rocker is provided with two bearings mounted on the lifting shaft and carrying the rocker formed by a part cylindrical element and off-center with respect to the axis of the lifting shaft. 11. - Le dispositif d'encliquetage comporte un disque solidaire d'un coussinet et présentant deux coulisses radiales diamétralement opposées dans lesquelles sont guidées les tiges de boulons solidaires de la bague entraîneuse. 11. - The latching device comprises a disc integral with a bearing and having two diametrically opposed radial slides in which are guided the bolt rods integral with the driving ring. 12. - La bague entraîneuse présente sur son pourtour, et en regard des boulons, deux cames destinées à coopérer avec des rampes obliques d'une barrette de butée. 12. - The driving ring has on its periphery, and facing the bolts, two cams intended to cooperate with oblique ramps of a stop bar. 13. -Les tambours des courroies de traction sont montés sur l'arbre de relevage en dehors des bascules de façon que les courroies de traction soient en dehors de l'aire d'action de la jalousie. 13. -The drums of the traction belts are mounted on the lifting shaft outside the scales so that the traction belts are outside the area of action of the louver. 14. - Les courroies de traction passent par des fentes pratiquées dans les parties extrêmes des lames. 14. - The traction belts pass through slots in the end parts of the blades. 15. - Les courroies de traction passent dans des boucles fixées aux extrémités des lames et guidées dans des glissières verticales. 15. - The traction belts pass through loops fixed to the ends of the blades and guided in vertical guides. 16. - Les courroies porteuses sont remplacées par des cordons, et les lames sont maintenues par des barrettes fixées aux cordons. enannexe : 6 dessins. 16. - The carrying belts are replaced by cords, and the blades are maintained by bars fixed to the cords. in appendix: 6 drawings.
BE526666D 1953-02-21 BE526666A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1097678X 1953-02-21

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE526666A true BE526666A (en)

Family

ID=4557334

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE526666D BE526666A (en) 1953-02-21

Country Status (3)

Country Link
BE (1) BE526666A (en)
FR (1) FR1097678A (en)
LU (1) LU32696A1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH608563A5 (en) * 1976-04-30 1979-01-15 Schenker Emil Storen Und Masch

Also Published As

Publication number Publication date
FR1097678A (en) 1955-07-08
LU32696A1 (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0013647A1 (en) Selecting device, especially for a bicycle gear-change device, and its application to gear-change
EP0500499B1 (en) Venetian blind
FR2541493A1 (en) MAGNETIC TAPE CASSETTE
EP0721048B1 (en) Winding device for suspension cord of blinds
EP1488069B1 (en) Mechanism for tensioning a compensation spring for a closing or sun protection installation
LU81894A1 (en) ROLLER SHUTTER STRUCTURE
FR2756319A1 (en) FALL PROTECTION DEVICE FOR VERTICALLY CLEARING CLOSURES
BE526666A (en)
CH676185B5 (en)
EP1983143A1 (en) Device for winding a suspension cord comprising means for guiding the cord
EP0922832B1 (en) Catching device for rollable closing devices
FR2706878A1 (en) Stop and rapid-return device for a tie rolling-up machine
FR2646684A1 (en) Mechanism for rolling and unrolling a blind about a horizontal roller
FR2498229A1 (en) SLIDING ROOF FOR BUILDING
EP2453102B1 (en) Device for immobilising a closing panel and closing or sun-protection facility including such a device
BE498204A (en)
CH323842A (en) Louver
BE536958A (en)
BE880091A (en) ROLLER SHUTTER STRUCTURE
FR2623559A2 (en) Inclining device for venetian blinds
FR3012838A1 (en) UNIVERSAL DEVICE FOR THE AUTOMATIC CLOSURE OF A SLIDING OPENER, ESPECIALLY A CLOSET DOOR
EP1231355A1 (en) Device for immobilising a drive, and an actuating device for closures or sun screens comprising such a device
CH96797A (en) Rolling trolley for transporting loads.
FR2596452A1 (en) Sloping device for venetian blinds
BE398415A (en)