<Desc/Clms Page number 1>
PERFECTIONNEMENTS AUX OUTILS TRANCHANTS A COMMANDE MECANIQUE, PORTES
PAR UN TRACTEUR.
La présente invention est relative aux outils tranchants à commande mécanique, portés par un tracteur et destinés à la taille des haies,au défrichement, à l'élagage, à l'abatage des arbres et autres travaux analogues pouvant être exécutés à l'aide d'une scie rotative ou d'un outil tranchant similaire, pourvu de dents coupantes.
La présente invention a pour objet la réalisation d'un ou- til tranchant s'étendant vers Pavant, c'est-à-dire d'un outil qui est si- tué à l'extérieur par rapport à l'avant du tracteur sur lequel il est mon- té, pour pouvoir être déplacé mécaniquement autour d'axes perpendiculaires, l'axe de rotation de l'outil tranchant pouvant être réglé dans de larges limites.
Dans le but sus-indiqué, l'outil conforme à la présente in- vention comporte un coupoir rotatif porté par l'une des extrémités d'une flèche dont l'autre extrémité est montée pivotante, sur un axe horizontal, par rapport à une monture qui est portée., de façon à pouvoir pivoter au- tour d'un axe vertical, à l'une des extrémités d'une enveloppe pouvant être montée sur un tracteur, de manière à s'étendre le long de l'un des côtés de ce dernier, et pourvue,à son autre extrémité, de moyens compre- nant un embrayage reliable à la prise de force du tracteur, pour mettre en rotation un arbre moteur logé dans ladite enveloppe et relié, par l'in " " termédiaire d'un joint universel, à un arbre qui traverse la flèche,pour entraîner le coupoir rotatif,
ladite monture étant munie d'un vérin relié à la flèche pour la déplacer autour de l'axe horizontal et d'un second vé- rin agissant sur cette monture pour la faire basculer avec la flèche autour de l'axe vertical.
Avec cet outil,¯le conducteur du tracteur amène le coupoir
<Desc/Clms Page number 2>
au lieu de travail par déplacement du tracteur et soulève et/ou déplace latéralement de manière appropriée la flèche pour présenter le coupoir à l'ouvrage, cette manoeuvre pouvant être surveillée et supervisée par la manoeuvre des vérins.
Selon la présente invention, égalementle coupoir rotatif est porté par un organe relié à 1?extrémité de la flèche en vue d'un réglâ- ge angulaire par rapport à celle-ciun arbre moteur du coupoir prévu dans cet organe étant reliée par l'intermédiaire d'un joint universel, à l'axe de réglage de 19 arbre de la flèche. Grâce à ce réglage angulaire de le-or- gane, le conducteur peut régler,suivant les besoins,le plan de rotation de l'outil,d'après les différents degrés de déplacement angulaire de la flèche autour de l'axe horizontal.
Selon une autre caractéristique de l'invention,le coupoir rotatif est monté de manière amovible à l'extrémité d'un arbre perpendicu- laire à celui qui est logé dans l'enveloppe et sur lequel le mouvement est pris,par exemple'à l'aide dé pignons coniques contenus dans une boite prévue à 1?extrémité dudit organe.
Selon encore une autre caractéristique de l'invention, l9or- gane qui pivote pour le réglage angulaire est monté pivotant sur une par- tie, qui peut être réglée en rotation par rapport à l'extrémité de la flè- che, pour permettre de régler 19 axe de rotation du coupoir dans un plan normal à celui qui est prévu pour le réglage angulaire dudit organe.
De cette manière, le coupoir peut tourner avec n'importe quelle inclinaison, entre la verticale et l'horizontale, dans un plan hormal à celui du ré- glage angulaire déterminé par le pivotement dudit organe de sorte que le coupoir peut couper des souches ou abattre des arbres,lorsqu'il tourne autour d'un axe vertical, ou tailler des haies ou exécuter des travaux similaires,lorsqu'il tourne autour d'un axe horizontal ou inclinée
Afin que 1-'invention puisse être comprise clairement et exé- cutée facilement on va en décrire plus complètement ci-après une forme d'exécution,qui est représentée sur les dessins schématiques annexés, donnés dans un but purement explicatif, mais nullement limitatif.
Sur ces dessins g La fig. 1 est une vue en plan,faite en regardant par dessus l'outil monté sur un tracteur.
La fig. 2 est une vue en élévation correspondant à celle de la fig. 1.
La fig. 3 est une vue.en coupe transversale suivant III-III de la figa 2.
La fige 4 est une vue en perspective frontale faitede 3/4.
En se reportant maintenant aux dessins 1 désigne un coupoir rotatif comportant une lame de scie circulaire ou une partie analogue pour- vue de dents coupantes,ce coupoir étant montés de manière amovible, sur l'extrémité d'un arbre 2 qui est entraînés par exemple au moyen de pignons côniques logés dans une boite 3 portée par l'extrémité d'un organe 4, par un arbre µ qui est supporté par des paliers anti-friction dans ledit orga- ne 4 et qui est relies par l'intermédiaire d'un joint universel 6, à un arbre 7 supporté de manière analogues par des paliers anti-friction dans une flèche tubulaire 8.
L'organe 4 est rendu solidaire à son extrémité éloignée de la boite 3 d'un organe fourchu ¯99 au moyen duquel il est monté pivotant sur des oreilles saillantes 10, 11 prévues sur une partie annulai- re 12. Cette disposition est telle que des proéminences en forme de dent de scies des saillies ou moyens de blocage équivalents maintiennent les branches de l'organe fourchu 9 dans leur position de réglage angulaire, par rapport aux oreilles 10, Il!) lors du serrage de la liaison par boulon et écrou qui constitue point d-articulation pour le réglage angulaire.
La partie annulaire 12 porte contre une partie annulaire 13 analogue supportée à demeura par l'extrémité de la flèche 8. De plusplu-
<Desc/Clms Page number 3>
sieurs goujons faisant saillie vers l'avant de la-partie 13 peuvent être introduits dans l'une quelconque des séries de trous percés dans la partie 12,pour permettre un réglage rotatif'relatif entre les parties 12 et 13 dans le but d'amener le coupoir 1 à tourner dans un plan normal à celui prévu pour le réglage angulaire.de l'organe 4.
L'extrémité opposée de la flèche 8 porte un organe fourchu 14 dont les branches pivotent autour d9un axe horizontal sur des tourillons 15, 16 portés par une monture 17 comprenant, essentiellement, un châssis rectangulaire. Les constituants horizontaux de la monture 17 sont reliés de manière pivotante, pour pouvoir tourner autour d'un axe vertical, à un organe fourchu 18 monté à l'extrémité avant d'une enveloppe allongée 19, établie avantageusement sous la forme d'un tube. Cette enveloppe supporte, par des paliers anti-friction, un arbre 20 dont l'extrémité avant est re- liée, par l'intermédiaire d'un joint universel, sur l'axe de déplacement de la monture 17, à l'arbre 7 logé dans la flèche 8.
La monture 17 est prolongée, comme indiqué en 22, pour for- mer un support pivotant pour le corps 23 d'un vérin, dont la tige 24 est reliée à une partie 2!5 portée par la flèche 8. Cette disposition est pré- vue avantageusement de manière telle que la partie 25 comporte plusieurs trous dans l'un quelconque desquels l'extrémité de la tige 24 puisse être montée de façon pivotante. Ce véron 23 peut ainsi provoquer le déplace-- ment de la flèche 8 entre les positions extrêmes représentées en traits pointillés et en traits mixtes sur la fig. 2 et correspondant aux positions limites de la tige 24 rentrée et sortie par rapport au corps 33.
Un vérin 26 est porté par le tracteur et sa tige 27 est re- liée à la monture 17 de façon que le déploiement et le retrait de cette tige provoque le basculement de la monture 17 et, avec celle-ci, celui de la flèche 8 autour de l'axe vertical.
L'enveloppe ou gaine 19 est destinée à être montée sur un tracteur 28. Dans ce but, la gaine 19 est pourvue d'une partie 29 permet- tant de la boulonner, par exemple, sur le carter 30 de l'essieu arrière du tracteur, et d'une partie 31,qui peut être boulonnée sur un bras 32 solidaire du tracteur. De cette façon, l'enveloppe 19 peut reposer le long de l'un des côtés du tracteur,la monture 17 et la flèche dépassant nettement l'avant dudit tracteur.
A l'extrémité arrière de l'enveloppe 19 il est prévu un em- brayage de forme convenable, combiné ou associé avec un dispositif moteur à une direction et avec des moyens tels qu'une chaîne sans fin ou des pi- gnons côniques 33, qui permettent à un arbre moteur 34, logé dans un car- ter 35 et entraîné à partir du point de prise de force du tracteur, de commander l'arbre 20 et, par suite, les arbres 7, 5 et 2 qui font tourner le coupoir 1.
Les vérins 23, 26 sont, de préférence, des vérins hydrauli- ques, ceux-ci pouvant être actionnés par la force hydraulique usuellement prévue sur les tracteurs modernes ou par une pompe convenablement entraînée par le moteur du tracteuro Lesdits vérins sont manoeuvrés à l'aide de commandes appropriées avantageusement placées à portée de la main du con- ducteur du tracteur.
Le conducteur du tracteur est nécessaire seulement pour ma- noeuvrer l'outil qu'il peut amener au travail sur le tracteur. Ledit con- ducteur peut ensuite, suivant la nature du travail, régler le plan de ro- tation du coupoir 1, en modifiant l'angle de l'ogane 4 par rapport à la flèche 8 et par un réglage rotatif relatif entre les parties 12 et 13.. Il peut, ensuite, avancer l'outil en faisant avancer le tracteur, ou déplacer de manière appropriée le coupoir 1 dans la position représentée sur le des- sin, soit, pour les travaux d'abatage et de défrichage,
par manoeuvre du vérin 26 de manière à communiquer un mouvement alternatif angulaire dans un plan horizontal avec le coupoir tournant autour d'un axe vertical indi-
<Desc/Clms Page number 4>
que dans les deux positions de la figo 1, soit, pour la taille des haies, par manoeuvre du vérin 23 de manière à communiquer un mouvement alternatif angulaire dans un plan vertical avec le coupoir tournant autour d'un axe horizontal, comme représenté dans la position indiquée en traits pointil- lés sur la fig. 2.
REVENDICATIONS.
1 - Outil à commande mécanique comprenant un coupoir rotatif porté à 1-'une des extrémités d'une flèche dont l'autre extrémité est mon- tée pivotante sur un axe horizontal .par rapport à une monture qui est portée, de façon à pouvoir pivoter autour d9un axe vertical, à l'une des extrémités d'une enveloppe, pouvant être montée sur un tracteur de maniè- re à s'étendre le long de l'un des côtés de ce dernier, et pourvue, à son autre extrémité, de moyens comprenant un embrayage reliablë à une pri- se de force du tracteurs pour faire tourner un arbre moteur logé dans la- dite enveloppe et relié, par l'intermédiaire d'un joint universels à un arbre qui traverse la flèche pour entraîner le coupoir rotatif,
un vérin porté par ladite monture et relié à la flèches servant à déplacer celle-ci autour de l'axe horizontal, tandis qu'un second vérinagissant sur la monture,sert à la faire basculer avec la flèche autour de l'axe vertical.
<Desc / Clms Page number 1>
IMPROVEMENTS IN MECHANICALLY CONTROLLED SHARP TOOLS, DOORS
BY A TRACTOR.
The present invention relates to cutting tools with mechanical control, carried by a tractor and intended for trimming hedges, clearing, pruning, felling trees and other similar work that can be carried out using '' a rotary saw or similar sharp tool with cutting teeth.
The object of the present invention is to provide a cutting tool extending towards the front, that is to say a tool which is located outside of the front of the tractor on the front. which it is mounted, in order to be able to be mechanically displaced around perpendicular axes, the axis of rotation of the cutting tool being able to be set within wide limits.
For the aforementioned purpose, the tool according to the present invention comprises a rotary cutter carried by one of the ends of an arrow, the other end of which is mounted to pivot, on a horizontal axis, with respect to a mount which is carried so as to be able to pivot about a vertical axis at one end of a shroud capable of being mounted on a tractor so as to extend along one of the sides of the latter, and provided, at its other end, with means comprising a clutch which can be connected to the power take-off of the tractor, for rotating a motor shaft housed in said casing and connected, via the intermediary from a universal joint, to a shaft which crosses the boom, to drive the rotary cutter,
said frame being provided with a jack connected to the arrow in order to move it around the horizontal axis and with a second cylinder acting on this mount to make it tilt with the arrow around the vertical axis.
With this tool, the tractor driver brings the cutter
<Desc / Clms Page number 2>
at the workplace by moving the tractor and appropriately raises and / or laterally moves the boom to present the cutter to the work, this maneuver being able to be monitored and supervised by the operation of the jacks.
According to the present invention, also the rotary cutter is carried by a member connected to the end of the arrow with a view to angular adjustment relative thereto, a motor shaft of the cutter provided in this member being connected via the intermediary a universal joint, to the adjustment pin of 19 shaft of the boom. Thanks to this angular adjustment of the organ, the operator can adjust the plane of rotation of the tool as required, according to the different degrees of angular displacement of the boom around the horizontal axis.
According to another characteristic of the invention, the rotary cutter is removably mounted at the end of a shaft perpendicular to that which is housed in the casing and on which the movement is taken, for example at the end of the shaft. aid of bevel gears contained in a box provided at one end of said member.
According to yet another characteristic of the invention, the organ which pivots for angular adjustment is pivotally mounted on a part, which can be adjusted in rotation relative to the end of the arrow, to allow adjustment. 19 axis of rotation of the cutter in a plane normal to that which is provided for the angular adjustment of said member.
In this way, the cutter can rotate with any inclination, between the vertical and the horizontal, in a plane hormal to that of the angular adjustment determined by the pivoting of said organ so that the cutter can cut stumps or stumps. fell trees, when it turns around a vertical axis, or cut hedges or perform similar work, when it turns around a horizontal or inclined axis
In order that the invention may be clearly understood and carried out easily, an embodiment thereof will be described more fully below, which is shown in the accompanying schematic drawings, given for purely explanatory purposes, but in no way limiting.
In these drawings g FIG. 1 is a plan view, taken by looking over the tool mounted on a tractor.
Fig. 2 is an elevational view corresponding to that of FIG. 1.
Fig. 3 is a cross-sectional view along III-III of Figa 2.
Fig 4 is a front perspective view made from 3/4.
Referring now to the drawings 1 denotes a rotary cutter comprising a circular saw blade or a similar part provided with cutting teeth, this cutter being removably mounted on the end of a shaft 2 which is driven for example. by means of conical gears housed in a box 3 carried by the end of a member 4, by a shaft µ which is supported by anti-friction bearings in said member 4 and which is connected by means of a universal joint 6, to a shaft 7 supported in a similar manner by anti-friction bearings in a tubular boom 8.
The member 4 is made integral at its end remote from the box 3 with a forked member ¯99 by means of which it is pivotally mounted on projecting lugs 10, 11 provided on an annular part 12. This arrangement is such that sawtooth-shaped prominences of the projections or equivalent locking means keep the branches of the forked member 9 in their angular adjustment position, relative to the ears 10, II!) when tightening the connection by bolt and nut which constitutes the articulation point for the angular adjustment.
The annular part 12 bears against a similar annular part 13 supported to rest by the end of the arrow 8. In addition,
<Desc / Clms Page number 3>
These studs protruding forwardly from part 13 may be inserted into any of the series of holes drilled in part 12, to allow a rotational relative adjustment between parts 12 and 13 for the purpose of bringing the cutter 1 to turn in a plane normal to that provided for the angular adjustment of the member 4.
The opposite end of the arrow 8 carries a forked member 14 whose branches pivot about a horizontal axis on journals 15, 16 carried by a frame 17 comprising, essentially, a rectangular frame. The horizontal components of the frame 17 are pivotally connected, in order to be able to rotate about a vertical axis, to a forked member 18 mounted at the front end of an elongated casing 19, advantageously established in the form of a tube. . This casing supports, by anti-friction bearings, a shaft 20, the front end of which is connected, by means of a universal joint, on the axis of movement of the mount 17, to the shaft 7 housed in the boom 8.
The frame 17 is extended, as indicated at 22, to form a pivoting support for the body 23 of a cylinder, the rod 24 of which is connected to a part 2! 5 carried by the arrow 8. This arrangement is pre- arranged. advantageously viewed in such a way that the part 25 has several holes in any one of which the end of the rod 24 can be pivotally mounted. This jack 23 can thus cause the displacement of the arrow 8 between the extreme positions shown in dotted lines and in phantom in FIG. 2 and corresponding to the limit positions of the rod 24 retracted and extended relative to the body 33.
A jack 26 is carried by the tractor and its rod 27 is connected to the frame 17 so that the deployment and withdrawal of this rod causes the tilting of the frame 17 and, with the latter, that of the boom 8 around the vertical axis.
The casing or sheath 19 is intended to be mounted on a tractor 28. For this purpose, the sheath 19 is provided with a part 29 allowing it to be bolted, for example, to the housing 30 of the rear axle of the tractor. tractor, and a part 31, which can be bolted to an arm 32 integral with the tractor. In this way, the casing 19 can rest along one of the sides of the tractor, the frame 17 and the boom clearly projecting the front of said tractor.
At the rear end of the casing 19 there is provided a clutch of suitable shape, combined or associated with a driving device in one direction and with means such as an endless chain or conical sprockets 33, which allow a motor shaft 34, housed in a housing 35 and driven from the tractor PTO point, to control the shaft 20 and, consequently, the shafts 7, 5 and 2 which rotate the tractor. cutter 1.
The jacks 23, 26 are preferably hydraulic jacks, the latter being able to be actuated by the hydraulic force usually provided on modern tractors or by a pump suitably driven by the engine of the tractor. Said jacks are operated by hand. using appropriate controls conveniently placed within easy reach of the tractor driver.
The tractor driver is only needed to operate the implement which he can bring to work on the tractor. Said driver can then, depending on the nature of the work, adjust the plane of rotation of the cutter 1, by modifying the angle of the ogane 4 with respect to the arrow 8 and by a relative rotary adjustment between the parts 12. and 13. He can then advance the tool by moving the tractor forward, or move the cutter 1 in an appropriate manner to the position shown in the drawing, ie, for felling and clearing work,
by maneuvering the jack 26 so as to impart an angular reciprocating movement in a horizontal plane with the cutter rotating about an indi-
<Desc / Clms Page number 4>
that in the two positions of figo 1, or, for the size of the hedges, by maneuvering the jack 23 so as to communicate an angular reciprocating movement in a vertical plane with the cutter rotating around a horizontal axis, as shown in position shown in dotted lines in fig. 2.
CLAIMS.
1 - Mechanically operated tool comprising a rotary cutter carried at 1-'one of the ends of an arrow, the other end of which is mounted to pivot on a horizontal axis relative to a frame which is carried, so as to be able to pivot about a vertical axis, at one end of an envelope, mountable on a tractor so as to extend along one side of the latter, and provided at its other end , means comprising a clutch connected to a power take-off of the tractors to rotate a drive shaft housed in said casing and connected, via a universal joint to a shaft which passes through the boom to drive the shaft. rotary cutter,
a jack carried by said frame and connected to the arrow serving to move the latter around the horizontal axis, while a second actuator acting on the frame, serves to tilt it with the arrow around the vertical axis.