BE509466A - - Google Patents

Info

Publication number
BE509466A
BE509466A BE509466DA BE509466A BE 509466 A BE509466 A BE 509466A BE 509466D A BE509466D A BE 509466DA BE 509466 A BE509466 A BE 509466A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
conveyor
machine
products
feller
wheel
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE509466A publication Critical patent/BE509466A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21CMINING OR QUARRYING
    • E21C25/00Cutting machines, i.e. for making slits approximately parallel or perpendicular to the seam
    • E21C25/56Slitting by cutter cables or cutter chains or by tools drawn along the working face by cables or the like, in each case guided parallel to the face, e.g. by a conveyor or by a guide parallel to a conveyor

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Structure Of Belt Conveyors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  ABATAGE ET CHARGEMENT MECANIQUES. 



   La présente invention a trait à l'abatage et au chargement méca- niques dans les mines, notamment celles où l'on extrait des charbons rela- tivement tendres. Elle vise plus particulièrement une machine conçue et réa- lisée pour opérer successivement cet abatage et ce chargement dans des con- ditions de rendement particulièrement intéressantes, et en ne nécessitant qu'un personnel restreint. Cette machine permet d'ailleurs d'effectuer l'ex- ploitation d'une mine selon une nouvelle méthode rationnelle et économique,   ainsi, qu'il   ressortira de la description ci-après. 



   La machine selon l'invention est remarquable notamment par le fait qu'elle comporte en combinaison un convoyeur disposé parallèlement au front de la taille à abattre, et un dispositif abatteur-chargeur, à mouvement continu, entourant le convoyeur, et adapté, d'une part, pour pratiquer, dans la taille et au niveau du convoyeur, une saignée de hauteur au moins égale à celle du convoyeur,et d'autre part, pour remonter et renvoyer dans le con- voyeur les produits résultant de cette saignée et ceux résultant de l'effon- drement de la veine et non tombés directement dans le .convoyeur. 



   Cette particularité, sera d'ailleurs expliquée plus précisément   à   l'aide du dessin annexé et de -La description y relative; lesquels feront apparaître, en outre, d'autres particularités de l'invention, et les avanta- ges qui résultent de celle-ci. 



   Dans le dessin annexé: - la figure 1 montre en élévation demi-coupée (coupe I I de la figure 2) une machine selon l'invention; - la figure 2 est une vue en plan de la même machine ; - la figure 3 est la coupe III III de la figure 2; - la figure   4   est une coupe partielle IV IV de la figure 2; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 - les figures 5 et 6 montrent respectivement, en perspective ca-   valière,   deux sortes de racloirs montables sur la machine considérée; - la figure 7 est une vue en plan partielle d'une autre machine selon l'invention; - la figure 8 est la coupe VIII VIII de la figure 7; - la figure 9 est une vue en pland'une troisième machine selon l'invention; - la figure 10 est une coupe X X de la figure 9;

   - la figure 11 est un schéma montrant l'utilisation des machines selon l'invention,en suivant de nouvelles méthodes d'exploitation; - et la figure 12 est une coupe XII XII de la figure 11. 



   Ces figures sont, pour la plupart, schématiques et très simpli- fiées afin de rendre leur lecture plus aisée. 



   En se référant aux figures 1 à 3, on voit que la machine selon l'invention comprend un convoyeur 1 de préférence du type à raclettes. Ce convoyeur est constitué essentiellement par une succession d'éléments ou bacs tels que 2 comportant deux flancs 3 et 4 et une paroi intermédiaire 5. Les bacs sont emboités bout à bout de manière à pouvoir être déviés légèrement dans un plan vertical, l'un par rapport à l'autre. Les flancs 3 et   4   sont réunis, de place en place, par des entretoises telles que 9, dont certaines sont munies de vérins à vis tels que 10 qui permettent d'adapter la machine aux ondulations du terrain. Au-dessus et au-dessous de la paroi intermédiai- re 5, passent des chaînes 11 et 12 sur lesquelles sont montées des raclettes telles que 13.

   Ces chaînes s'enroulentaux extrémités du convoyeur, sur deux   tambours 14 et 15 ; tambour 14 est entraîné par un dispositif moto- réduc-   teur 16 qui provoque le déplacement des raclettes dans le sens de la flèche F1, et par suite le déplacement dans ce sens, du charbon ou autres produits recueillis dans le convoyeur. 



   Un dispositif abatteur - chargeur est associé au convoyer 1. Ce dispositif comprend deux roues à chaîne 17 et 18 sur lesquelles s'enroule une chaîne 19 passant d'autre part dans des guides 20 et 21 fixés respecti- vement sur les deux flancs 3 et 4 des bacs du convoyeur. Sur la chaîne 19 sont attachés, à intervalles, des pièces mobiles ou racloirs, tels que 22 et 23 ménagés, d'une part pour pratiquer dans la taille à abattre et au niveau du convoyeur, une saignée de hauteur au moins égale à celle du convoyeur, et, d'autre part, pour remonter et renvoyer dans le convoyeur les produits résultant de cette saignée. A cette fin, une bonne disposition des racloirs consiste à alterner le long de la chaîne des racloirs tels que 22 munis de pics et des racloirs tels que 23 munis d'une rampe élévatrice - déflectri- ce.

   La figure 6 montre en détail un racloir à pics ; on y voit: des trous   24,   25 servant à l'attache sur la chaîne   19,   une face 26 destinée , prendre ap- pui sur les guides tels que 20 (voir aussi Figure 3) du convoyeur,et des pics 27,   28,     29,    30,   de préférence fixés à l'arrière du racloir et de maniè- re à pouvoir être démontés et remplacés.

   La figure 5 montre en détail un racloir à rampe; on y voit: des ouvertures 31 et 32 pour l'attache sur la chaîne 19, une face d'appui 33 destinée à prendre appui sur les guides du convoyeur, une rampe élévatrice - déflectrice comprenant une partie montan- te   34,   une partie ramenée 35 vers le convoyeur etune partie enveloppante 36, 36', l'ensemble de la rampe formant une sorte d'aube qui remonte et ren- voie les produits dans le convoyeur,quand le racloir se déplace dans le sens -de la flèche F2. On peutaussi envisager l'utilisation d'un type unique de racloir comportant à la fois des pics et une rampe élévatrice-déflectrice. 



   Du côté opposé à la veine, il est prévu un tunnel 38 à l'intérieur duquel circulent les racloirs. Ce tunnel est formé de préférence d'éléments tels que 39 associés à chaque bac du convoyeur, de.manière qu'on puisse, au besoin, modifier la longueur du convoyeur; les éléments du tunnel sont d'ail- leurs aménagés de manière à ne pas s'opposer à l'articulation des bacs au- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tour de leurs extrémités telles que 7 et 8. Le tunnel 38 est fermé au dessous, à l'arrière et au dessus, mais il est ouvert du côté du convoyeur; un renfort longitudinal 40 et des renforts coudés tels que 40' (voir figure 3) fixés de place en place le long du tunnel, et le long du flanc   4   du convoyeur, procu- rent une bonne rigidité au tunnel. 



   Le mouvement de la chaîne 19, et par conséquent des racloirs, est assuré à l'aide du moteur   41   et du réducteur 42; l'arbre de sortie de ce dernier commande la rotation de l'arbre 43 (voir Figure   4),   et par l'intermé- diaire des engrenages coniques 44 et 45, la rotation de la roue 18; et celle- ci entraîne la chaîne 19. A l'autre extrémité de la machine ,la roue 17 est montée sur un dispositif aménagé pour tendre constamment la chaîne 19, de sorte que la machine travaille toujours en chaîne tendue. Dans l'exemple re- présenté, la tension désirée est obtenue à l'aide des ressorts 46 et 47 ten- dant à déplacer vers la gauche le support 48 de la roue   17.   



   Selon une autre caractéristique de l'invention, la machine peut comporter, en outre, une vis à pics 49 disposée parallèlement au front de la taille, et montée et aménagée, d'une part, pour effriter la veine en avant et à l'extrémité droite de la machine et préparer le passage de cette extré- mité, et d'autre part, pour renvoyer dans le convoyeur les produits effrités par ladite vis à pics et évacuer également les produits au-dessus qui tombent par pesanteur. La rotation de celle-ci est commandée, par exemple, à l'aide du moteur 50 et d'un système de liaison réducteur 51. On peut aussi prévoir l'adjonction d'une autre vis à pics 52 à l'extrémité gauche de la machine, afin de préparer, d'une manière analogue, le passage de cette extrémité dans la veine, et faciliter l'avance de la machine perpendiculairement au front de la taille. 



   Cette avance est obtenue à l'aide de-poussoirs tels que 53, par exemple à vis, appuyant de place en place, le long de la machine, et les extrémités arrières respectives des poussoirs prenant appui sur les étan- çons tels que 54 qui supportent le toit à l'arrière de la machine ou sur tout autre point fixe. Les poussoirs sont commandés simultanément, par exem- ple, s'ils sont du type à vis à commande par bras et système à cliquet, en imprimant, à la fois, à tous les bras tels que 55, un mouvement de va-et- vient, mouvement qui se transforme, par l'intermédiaire du système à cliquet, en un mouvementd'extension simultanée de tous les poussoirs.

   On remarquera qu'il est possible d'imprimer une avance différente aux   différents poussoirs,   par exemple en modifiant la longueur du bras de commande des poussoirs; on utilisera cette possibilité pour faire avancer la machine plus vite d'un côté que de l'autre; ce qui provoquera une modification dans l'orientation de l'avance de la machine. Une telle modification sera utile notamment lors- que la machine est utilisée pour le travail en traçage, c'est-à-dire pour l'établissement des voies qui permettront une exploitation rationnelle des gisements miniers. Pour le travail en traçage, il sera d'ailleurs bon d'ap- porter à la machine certaines aménagements tels qu'indiqués sur les figures 7 à 10. 



   Dans la variante représentée sur les figures 7 et 8, le côté droit (non représenté) de la machine peut être équivalentà celui représenté sur la figure 2. Le côté gauche est pourvu de deux roues à chaîne 18 et 18' disposées de manière à permettre le passage de l'extrémité avant abais- sée 57' d'un convoyeur secondaire 57, au dessous de l'extrémité surélevée l' du convoyeur 1 ou convoyeur principal. L'extrémité arrière 57" du con- voyeur secondaire 57 est à un niveau suffisant pour permettre la chute des produits dans un troisième convoyeur 58, ou autre moyen d'évacuation.

   A l'a- vant de la machine, il est aussi prévu une vis à pics 59 disposée et aménagée, d'une part, pour effriter la taille en avant de l'extrémité gauche de la ma- chine et faciliter l'avancement de cette extrémité, et, d'autre part, pour renvoyer, autant que possible, les produits effrités dans le convoyeur secon- daire. 



   Dans la variante représentée sur les figures 9 et 10, le convoyeur secondaire 60 est disposé à l'extrémité droite de la machine, et il est du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 type à tambour abatteur 61 en tête. Le convoyeur principal 1 achemine les produits dans le sens F3, et les décharge dans le convoyeur secondaire 60, qui les évacue vers l'arrière,soit comme il est indiqué sur la figure 8, soit par tout autre moyen approprié à l'exploitation. Il est en outre bon de prévoir une vis à pics 62, afin de faciliter l'avancement de la partie droite relevée du convoyeur principal 1, avec évacuation des produits dans le convoyeur secondaire 60 ou dans le convoyeur principal 1. 



   Les machines qui viennent d'être décrites permettent d'effectuer l'exploitation des mines selon de nouvelles méthodes constituant d'autres objets de la présente invention. Ces méthodes seront exposées à l'aide de la figure 11 qui représente schématiquement une partie de la veine de char - bon découpée en panneaux par des voies telles que 65, 66, 67, 68. On dis- tinguera le panneau 69 déjà exploité et rempli, le panneau 70 .en exploita- tion, et le panneau 71 à exploiter ; on distinguera aussi deux types de voies: les voies de déblocage telles que 65 et 66 et les voies de liaison 67 et 68. 



   L'exécution (ou traçage) des voies est réalisée mécaniquement à l'aide d'une machine 72 du type à convoyeur secondaire, telle que celle re-   présentée sur les figures 7 ou 9 ; machine progresse dans la direction   de la voie à tracer, c'est-à-dire dans le sens F5; elle abat et charge les produits ainsi qu'il sera exposé plus loin, et elle évacue ceux-ci vers l'ar- rière par l'intermédiaire du convoyeur secondaire   72'   puis d'un convoyeur d'évacuation (non représenté) qu'on allonge progressivement au fur et à me- sure de l'avance de la machine; on effectue le remplissage ou remblayage à l'arrière de la machine, par exemple en 74 et 75, en réservant de préféren- ce trois passages:

   la voie centrale 66 et deux autres voies plus petites, ou châssis latéraux 66' et 66", ce dernier étant utilisé pour l'évacuation   des produits ; serait bien entendu possible de réserver les passages dif-   féremment   qu'il   est indiqué, si les besoins de l'exploitation l'exigeaient. 



   Selon l'invention, un panneau tel que 70 sera exploité en utili- sant une machine 77 d'un des types décrit précédemment, par exemple celle représentée sur les figures 1 à   4;   la longueur de cette machine sera une fraction de la distance sépàrantles deux voies ou châssis de liaison 67' et 
68'; la machine sera disposée parallèlement aux voies de déblocage et avan- cera dans la direction des voies de liaison, c'est-à-dire dans le sens de la flèche F6.

   Les racloirs 22, 23 (voir figures 2,3) circulant dans le sens 
F2, et la machine étant avancée dans le sens F6 par l'action des poussoirs 
53, une saignée de profondeur croissante est pratiquée dans la taille à la base de la veine de charbon; comme celui-ci est relativement tendre et fria- ble, la matière au-dessus de la saigne s'effondre progressivement au fur et à mesure de l'avance de la machine, et tombe généralement en majeure partie dans le convoyeur principal 1; d'autre part, les racloirs à rampe 23 remon- tent et renvoient dans ce convoyeur les produits résultant de la saignée, et ceux résultantde l'effondrement de la taille non tombés directement dans le convoyeur.

   Il est à observer que la saignée est aussi pratiquée sur le côté 78 de la machine, et que les produits résiduels sont acheminés dans le tunnel 38 d'où ils sont remontés et renvoyés par les racloirs 23 dans le convoyeur 1. Celui-ci achemine les produits, dans le sens F1, vers l'extré- mité surélevée   lit   du convoyeur, d'où ils tombent dans un convoyeur d'évacua- tion 79 aménagé dans le châssis 67'. On effectue le remplissage à l'arrière de la machine, de préférence par foudroyage, en réservant un châssis 80, et en raccourcissant, au fur et à mesure, le convoyeur d'évacuation 79 ;de sorte que lorsque la fraction 70' du panneau se trouve complètement enlevée et remblayée comme indiqué, on peut mettre enplace la machine pour l'enlève- ment de la fraction suivante 70", en disposant le convoyeur d'évacuation dans le chassis 80.

   On enlève ainsi successivement toutes les fractions   70"   
70''' 70IV etc. constitutives du panneau 70. On remarquera la présence des .dégagements 81,   82,   83 etc. qui permettent l'évacuation des produits amenés par le convoyeur 79 dans la voie de déblocage 65. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Bien entendu, l'invention n'est pas limitée aux exemples de réalisation décrits ou représentés et de nombreuses variantes peuvent être envisagées sans sortir de son cadre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MECHANICAL FELLING AND LOADING.



   The present invention relates to mechanical blasting and loading in mines, particularly those where relatively soft coals are extracted. It relates more particularly to a machine designed and produced to operate successively this felling and this loading under particularly advantageous performance conditions, and requiring only a small staff. This machine also makes it possible to operate a mine according to a new rational and economical method, as will emerge from the description below.



   The machine according to the invention is remarkable in particular by the fact that it comprises in combination a conveyor arranged parallel to the front of the size to be felled, and a feller-loader device, with continuous movement, surrounding the conveyor, and adapted, of on the one hand, to perform, in the size and at the level of the conveyor, a bleeding height at least equal to that of the conveyor, and on the other hand, to raise and return to the conveyor the products resulting from this bleeding and those resulting from collapse of the vein and not falling directly into the conveyor.



   This feature will moreover be explained more precisely with the aid of the appended drawing and the description relating thereto; which will further reveal other features of the invention, and the advantages which result therefrom.



   In the appended drawing: - Figure 1 shows in half-cut elevation (section I I of Figure 2) a machine according to the invention; - Figure 2 is a plan view of the same machine; - Figure 3 is section III III of Figure 2; - Figure 4 is a partial section IV IV of Figure 2;

 <Desc / Clms Page number 2>

 FIGS. 5 and 6 respectively show, in perspective, two kinds of scrapers which can be mounted on the machine in question; - Figure 7 is a partial plan view of another machine according to the invention; - Figure 8 is section VIII VIII of Figure 7; - Figure 9 is a plan view of a third machine according to the invention; - Figure 10 is a section X X of Figure 9;

   FIG. 11 is a diagram showing the use of the machines according to the invention, by following new operating methods; - and Figure 12 is a section XII XII of Figure 11.



   These figures are, for the most part, schematic and very simplified in order to make them easier to read.



   Referring to Figures 1 to 3, it can be seen that the machine according to the invention comprises a conveyor 1 preferably of the scraper type. This conveyor consists essentially of a succession of elements or bins such as 2 comprising two sides 3 and 4 and an intermediate wall 5. The bins are nested end to end so as to be able to be deviated slightly in a vertical plane, one compared to each other. The sides 3 and 4 are joined, from place to place, by spacers such as 9, some of which are provided with screw jacks such as 10 which make it possible to adapt the machine to the undulations of the ground. Above and below the intermediate wall 5 pass chains 11 and 12 on which are mounted scrapers such as 13.

   These chains are wound at the ends of the conveyor, on two drums 14 and 15; drum 14 is driven by a motor-reduction device 16 which causes the displacement of the scrapers in the direction of arrow F1, and consequently the displacement in this direction, of the coal or other products collected in the conveyor.



   A feller-loader device is associated with the conveyor 1. This device comprises two chain wheels 17 and 18 on which a chain 19 is wound, passing on the other hand through guides 20 and 21 respectively fixed on the two sides 3 and 4 of the conveyor bins. On the chain 19 are attached, at intervals, moving parts or scrapers, such as 22 and 23 provided, on the one hand to practice in the size to be felled and at the level of the conveyor, a groove of height at least equal to that of the conveyor, and, on the other hand, to reassemble and return the products resulting from this bleeding to the conveyor. To this end, a good arrangement of the scrapers consists in alternating along the chain scrapers such as 22 fitted with picks and scrapers such as 23 fitted with an elevating ramp - deflector.

   Figure 6 shows in detail a scraper with peaks; we see: holes 24, 25 serving for attachment to chain 19, a face 26 intended to bear on guides such as 20 (see also Figure 3) of the conveyor, and peaks 27, 28, 29, 30, preferably attached to the rear of the scraper and so that it can be removed and replaced.

   Figure 5 shows in detail a ramp scraper; we see: openings 31 and 32 for the attachment to the chain 19, a bearing face 33 intended to bear on the guides of the conveyor, an elevating - deflector ramp comprising a rising part 34, a returned part 35 towards the conveyor and an enveloping part 36, 36 ', the whole of the ramp forming a sort of blade which goes up and returns the products in the conveyor, when the scraper moves in the direction of arrow F2. One can also consider the use of a single type of scraper comprising both peaks and an elevator-deflector ramp.



   On the side opposite the vein, a tunnel 38 is provided inside which the scrapers circulate. This tunnel is preferably formed of elements such as 39 associated with each bin of the conveyor, so that one can, if necessary, modify the length of the conveyor; the elements of the tunnel are moreover arranged so as not to oppose the articulation of the bins at the

 <Desc / Clms Page number 3>

 turn of their ends such as 7 and 8. The tunnel 38 is closed below, behind and above, but it is open on the conveyor side; a longitudinal reinforcement 40 and elbow reinforcements such as 40 '(see FIG. 3) fixed from place to place along the tunnel, and along the side 4 of the conveyor, provide good rigidity to the tunnel.



   The movement of the chain 19, and consequently of the scrapers, is ensured by means of the motor 41 and the reduction gear 42; the output shaft of the latter controls the rotation of the shaft 43 (see Figure 4), and through the bevel gears 44 and 45, the rotation of the wheel 18; and the latter drives the chain 19. At the other end of the machine, the wheel 17 is mounted on a device arranged to constantly tension the chain 19, so that the machine always works in a tensioned chain. In the example shown, the desired tension is obtained by means of the springs 46 and 47 tending to move the support 48 of the wheel 17 to the left.



   According to another characteristic of the invention, the machine may further include a spiked screw 49 disposed parallel to the front of the waist, and mounted and arranged, on the one hand, to crumble the vein forward and on the back. right end of the machine and prepare the passage of this end, and on the other hand, to return to the conveyor the products crumbled by said peak screw and also evacuate the products above which fall by gravity. The rotation of the latter is controlled, for example, by means of the motor 50 and of a reducing linkage system 51. It is also possible to provide for the addition of another spiked screw 52 at the left end of the screw. the machine, in order to prepare, in a similar manner, the passage of this end into the vein, and to facilitate the advance of the machine perpendicular to the front of the waist.



   This advance is obtained with the aid of pushers such as 53, for example with screws, pressing from place to place, along the machine, and the respective rear ends of the pushers resting on the stanchions such as 54 which support the roof at the rear of the machine or on any other fixed point. The pushers are controlled simultaneously, for example, if they are of the screw type controlled by arm and ratchet system, by imparting, at the same time, to all the arms such as 55, a back-and-forth movement. comes, movement which is transformed, by means of the ratchet system, into a simultaneous extension movement of all the push-buttons.

   It will be noted that it is possible to impart a different advance to the different pushers, for example by modifying the length of the pushbutton control arm; this possibility will be used to make the machine move faster on one side than on the other; which will cause a change in the orientation of the machine advance. Such a modification will be useful in particular when the machine is used for layout work, that is to say for establishing tracks which will allow rational exploitation of the mining deposits. For tracing work, it will also be good to make certain adjustments to the machine as shown in Figures 7 to 10.



   In the variant shown in Figures 7 and 8, the right side (not shown) of the machine may be equivalent to that shown in Figure 2. The left side is provided with two chain wheels 18 and 18 'arranged so as to allow the passage of the lowered front end 57 'of a secondary conveyor 57, below the raised end 1' of the conveyor 1 or main conveyor. The rear end 57 "of the secondary conveyor 57 is at a sufficient level to allow the fall of the products into a third conveyor 58, or other discharge means.

   At the front of the machine, there is also provided a spike screw 59 arranged and arranged, on the one hand, to crumble the waist in front of the left end of the machine and facilitate the advancement of the machine. this end, and, on the other hand, to return, as much as possible, the crumbled products in the secondary conveyor.



   In the variant shown in Figures 9 and 10, the secondary conveyor 60 is arranged at the right end of the machine, and it is

 <Desc / Clms Page number 4>

 drum type 61 at the head. The main conveyor 1 conveys the products in the direction F3, and unloads them into the secondary conveyor 60, which discharges them towards the rear, either as indicated in FIG. 8, or by any other means suitable for operation. It is also good to provide a peak screw 62, in order to facilitate the advancement of the raised straight part of the main conveyor 1, with evacuation of the products in the secondary conveyor 60 or in the main conveyor 1.



   The machines which have just been described make it possible to operate mines according to new methods constituting other subjects of the present invention. These methods will be explained with the aid of figure 11 which schematically represents a part of the vein of tank - bon cut into panels by routes such as 65, 66, 67, 68. We will distinguish the panel 69 already exploited and filled, the panel 70 in operation, and the panel 71 to be operated; two types of channels will also be distinguished: the unblocking channels such as 65 and 66 and the connecting channels 67 and 68.



   The execution (or tracing) of the tracks is carried out mechanically using a machine 72 of the type with secondary conveyor, such as that shown in FIGS. 7 or 9; machine is moving in the direction of the track to be traced, that is to say in the direction F5; it fells and loads the products as will be explained below, and it discharges these towards the rear by means of the secondary conveyor 72 'then of an discharge conveyor (not shown) that it is gradually lengthened as the machine advances; the filling or backfilling is carried out at the rear of the machine, for example at 74 and 75, preferably reserving three passages:

   the central track 66 and two other smaller tracks, or side frames 66 'and 66 ", the latter being used for the evacuation of the products; it would of course be possible to reserve the passages differently than indicated, if the operational needs demanded it.



   According to the invention, a panel such as 70 will be operated by using a machine 77 of one of the types described above, for example that shown in Figures 1 to 4; the length of this machine will be a fraction of the distance between the two tracks or link frames 67 'and
68 '; the machine will be placed parallel to the release tracks and will move forward in the direction of the connecting tracks, that is to say in the direction of arrow F6.

   The scrapers 22, 23 (see figures 2.3) circulating in the direction
F2, and the machine being advanced in direction F6 by the action of the push-buttons
53, a bleeding of increasing depth is made in the waist at the base of the coal seam; as this is relatively soft and crumbly, the material above the bleed gradually collapses as the machine advances, and generally falls for the most part into the main conveyor 1; on the other hand, the ramp scrapers 23 raise and return to this conveyor the products resulting from the bleeding, and those resulting from the collapse of the waist not directly fallen into the conveyor.

   It should be observed that the bleeding is also performed on the side 78 of the machine, and that the residual products are conveyed into the tunnel 38 from where they are brought up and returned by the scrapers 23 into the conveyor 1. This conveys the products, in the direction F1, towards the raised end of the conveyor bed, from where they fall into a discharge conveyor 79 arranged in the frame 67 '. The filling is carried out at the rear of the machine, preferably by caving, reserving a frame 80, and shortening, as and when the discharge conveyor 79; so that when the fraction 70 'of the panel is completely removed and backfilled as indicated, the machine can be set up for the removal of the following fraction 70 ", by placing the discharge conveyor in the frame 80.

   All the fractions 70 "are thus successively removed.
70 '' '70IV etc. constitutive of the panel 70. Note the presence of .décissements 81, 82, 83 etc. which allow the evacuation of the products brought by the conveyor 79 into the release path 65.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Of course, the invention is not limited to the embodiments described or shown and numerous variants can be envisaged without departing from its scope.


    

Claims (1)

R E S U M E . ABSTRACT . Machine pour l'abatage et le chargement mécaniques dans les mines., comprenant en combinaison un convoyeur disposé parallèlement au front de la taille à abattre, et un dispositif abatteur-chargeur, à mouvement continu, entourant le convoyeur, et adapte, d'une part pour pratiquer, dans la taille et au niveau du convoyeur, une saignée de hauteur au moins égale à celle du convoyeurprovoquant ainsi l'effondrement de la veine au-dessus de cette saignée, et d'autre part, pour remonter et renvoyer dans le convoyeur les produits résultant de cette saignée et ceux résultant de l'effondrement de la veine et non tombés directement dans le convoyeur. Machine for mechanical felling and loading in mines., Comprising in combination a conveyor arranged parallel to the front of the pruning to be felled, and a feller-loader device, with continuous movement, surrounding the conveyor, and adapted, of a on the one hand to practice, in the size and at the level of the conveyor, a bleeding of height at least equal to that of the conveyor thus causing the collapse of the vein above this bleeding, and on the other hand, to go up and return in the conveyor the products resulting from this bleeding and those resulting from the collapse of the vein and not falling directly into the conveyor. Machine telle que spécifiée ci-dessus caractérisée, en outre, par les particularités suivantes prises séparément ou en combinaison: - Le dispositif abatteur-chargeur est adapté pour remonter et ren- voyer dans le convoyeur lesdits produits du côté de la veine et aussi du cô- té opposé à celle-ci. Machine as specified above characterized, moreover, by the following particularities taken separately or in combination: - The feller-loader device is suitable for raising and returning said products to the conveyor from the side of the vein and also from the side. - opposite tee to it. - Le dispositif abatteur-chargeur comprend une chaîne circulant autour du convoyeur,et munies, à intervalles, de racloirs portant soit des pics adaptés pour pratiquer la saignée., soit des rampes élévatrices-déflec- trices adaptées pour remonter et renvoyer les produits dans le convoyeur, soit à la fois de tels pics et rampes. - The feller-loader device comprises a chain circulating around the conveyor, and fitted, at intervals, with scrapers carrying either peaks adapted to perform bleeding, or lifting-deflector ramps adapted to raise and return the products in the conveyor, or both such peaks and ramps. - Le convoyeur est muni;, du côté opposé à la veine., d'un tunnel longitudinal à l'intérieur duquel circulent les racloirs, et qui est ouvert du côté du convoyeur pour permettre l'évacuation vers celui-ci des produits entraînés dans ce tunnelo - Les flancs du convoyeur sont pourvus de guides longitudinaux dans lesquels circule la chaîne du dispositif abatteur-chargeur, et qui ser- vent d'appui aux racloirs. - The conveyor is provided ;, on the side opposite the vein., With a longitudinal tunnel inside which the scrapers circulate, and which is open on the side of the conveyor to allow the evacuation towards it of the products entrained in ce tunnelo - The sides of the conveyor are provided with longitudinal guides in which the chain of the feller-loader device circulates, and which serve as support for the scrapers. - La chaîne du dispositif abatteur-chargeur passe, à l'une des extrémités de la machine, autour d'une roue motrice, et à l'autre extrémité, autour d'une roue folle montée de manière à tendre à s'écarter de la roue mo- trice avec une force suffisante pour assurer constamment le travail en chaî- ne tendue du dispositif abatteur-chargeur. - The chain of the feller-loader device passes, at one end of the machine, around a driving wheel, and at the other end, around an idler wheel mounted so as to tend to move away from the drive wheel with sufficient force to constantly perform the tensioned chain work of the feller-loader device. - Le convoyeur comprend une succession d'éléments montés bout à bout de manière à pouvoir être inclinés, dans le plan vertical, l'un par rapport à l'autre. - The conveyor comprises a succession of elements mounted end to end so as to be able to be inclined, in the vertical plane, with respect to one another. - Des vérins solidaires du convoyeur sont prévus pour adapter la machine aux ondulations du terrain. - Cylinders integral with the conveyor are provided to adapt the machine to the undulations of the ground. - La chaîne du dispositif abatteur-chargeur passe, à l'une des extrémités de la machine, autour d'une première roue située au delà du con- voyeur, et à l'autre extrémité, autour d'une seconde roue située en deça du convoyeur., celui-ci étant dévié pour passer au-dessus et au delà de cette dernière roue. - The chain of the feller-loader device passes, at one end of the machine, around a first wheel located beyond the conveyor, and at the other end, around a second wheel located below of the conveyor, the latter being diverted to pass above and beyond this last wheel. - La machine comporte, du côté de ladite première roue, des mo- yens moteurs pour entraîner cette roue. - The machine comprises, on the side of said first wheel, motor means for driving this wheel. - La machine comporte, du côté de ladite première roue, une vis à pics disposée parallèlement au front de la taille, et montée et aménagée pour effriter la taille en avant de la machine, à l'extrémité considérée, et pour amener, dans le convoyeur, les produits effrités par ladite vis à pics. - The machine comprises, on the side of said first wheel, a spiked screw disposed parallel to the front of the waist, and mounted and arranged to crumble the waist in front of the machine, at the end considered, and to bring, into the conveyor, the products crumbled by said spike screw. - La chaîne du dispositif abatteur-chargeur passe., aux extrémités de la machine, respectivement autour de deux roues situées au delà du convo- <Desc/Clms Page number 6> yeur, celui-ci étant relevé à l'une de ses extrémités pour passer au-dessus et en deçà de la roue correspondante du dispositif abatteur-chargeur ; et il est prévu un convoyeur secondaire orienté perpendiculairement à la taille, l'extrémité avant de ce convoyeur secondaire passant au-dessous de l'extré- mité relevée du premier dit convoyeur, et son extrémité arrière étant à un niveau suffisant pour permettre la chute des produits sur un troisième con- voyeur ou autre moyen d'évacuation. - The chain of the feller-loader device passes., At the ends of the machine, respectively around two wheels located beyond the convo- <Desc / Clms Page number 6> yeur, the latter being raised at one of its ends to pass above and below the corresponding wheel of the feller-loader device; and there is provided a secondary conveyor oriented perpendicular to the waist, the front end of this secondary conveyor passing below the raised end of the first said conveyor, and its rear end being at a sufficient level to allow the fall. products on a third conveyor or other means of evacuation. - La machine comporte, du côté du convoyeur secondaire,une vis à pics disposée parallèlementau front de la taille, et montée et aménagée pour effriter la taille en avant de la machine, à l'extrémité considérée, et pour amener, dans le convoyeur parallèle à la taille ou dans le convoyeur se- condaire, les produits effrités par la vis à picso - Le convoyeur secondaire est d'un type' à tambour abatteur en tête. - The machine comprises, on the side of the secondary conveyor, a spiked screw arranged parallel to the front of the waist, and mounted and arranged to crumble the waist in front of the machine, at the end considered, and to bring, into the parallel conveyor at the pruning or in the secondary conveyor, the products crumbled by the picso screw - The secondary conveyor is of a type 'with a head felling drum. - La machine comporte un dispositif d'avance constitué par des poussoirs intercalés, à intervalles, le long du convoyeur parallèle à la tail- le, entre ce convoyeur et les étançons de support du toit ou autres points fixes situés à l'arrière de la machine, et par des moyens de commande simul- tanée de tous les poussoirs. - The machine has a feed device made up of pushers interposed at intervals along the conveyor parallel to the tail, between this conveyor and the roof support struts or other fixed points located at the rear of the machine, and by means of simultaneous control of all the push buttons. Méthode pour l'exécution ou traçage mécanique des voies ou châs- sis délimitant les panneaux à exploiter, qui consiste à utiliser une machine à convoyeur secondaire telle que spécifiée ci-dessus, à la faire avancer en évacuant les produits vers l'arrière par le convoyeur secondaire puis un au- tre convoyeur qu'on allonge progressivement au fur et à mesure de l'avance, et à effectuer le remplissage de la machine en réservant de préférence une voie centrale et deux châssis latéraux, l'un de ceux-ci étant utilisé pour l'évacuation des produits. Method for the execution or mechanical layout of the tracks or frames delimiting the panels to be exploited, which consists in using a machine with a secondary conveyor as specified above, in making it advance by evacuating the products towards the rear by the secondary conveyor then another conveyor which is progressively lengthened as the feed progresses, and to fill the machine, preferably reserving a central track and two side frames, one of these being used for product evacuation. Méthode d'exploitation d'un panneau délimité par deux voies ou châssis de déblocage et deux voies ou châssis de liaison, qui consiste à uti- liser une machine telle que spécifiée ci-dessus en la faisant avancer d'une voie ou châssis de déblocage vers l'autre voie ou châssis de déblocage, pour enlever le panneau par fractions successives; à effectuer le remplissage à l'arrière de la machine en réservant un châssis auxiliaire s'étendant dans la direction des voies de liaison, du côté de la fraction de panneau à enle- ver ensuite; et à évacuer les produits vers l'avant de la machine en utili- sant, pour l'enlèvement de la première fraction du panneau, une voie ou châs- . sis de liaison, et pour l'enlèvement des autres fractions, le châssis auxi- liaire réservé lors du remplissage consécutif à l'enlèvement de la fraction précédente. Method of operating a panel delimited by two tracks or release frame and two tracks or link frame, which consists in using a machine as specified above by moving it forward one track or release frame to the other unlocking channel or frame, to remove the panel in successive fractions; in carrying out the filling at the rear of the machine, reserving an auxiliary frame extending in the direction of the connecting tracks, on the side of the section of panel to be subsequently removed; and in evacuating the products towards the front of the machine by using, for the removal of the first part of the panel, a channel or frame. sis of connection, and for the removal of the other fractions, the auxiliary frame reserved during the filling following the removal of the preceding fraction.
BE509466D BE509466A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE509466A true BE509466A (en)

Family

ID=148883

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE509466D BE509466A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE509466A (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1037389B (en) * 1956-06-08 1958-08-28 Korfmann Gmbh Maschf Coal mining machine working in front of the head, preferably drill cutter loader with side cutter arm and cross conveyor device
DE1179167B (en) * 1960-07-04 1964-10-08 Gewerk Eisenhuette Westfalia Device for peeling coal extraction in stalls, guided on a conveyor
DE1212468B (en) * 1963-02-28 1966-03-17 Halbach & Braun Maschf Device for clearing out the machine shed during mechanical mining of coal fines
DE1256180B (en) * 1959-12-04 1967-12-14 Maschf Method and device for the dismantling of float-like deposits, in particular coal fields

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1037389B (en) * 1956-06-08 1958-08-28 Korfmann Gmbh Maschf Coal mining machine working in front of the head, preferably drill cutter loader with side cutter arm and cross conveyor device
DE1256180B (en) * 1959-12-04 1967-12-14 Maschf Method and device for the dismantling of float-like deposits, in particular coal fields
DE1179167B (en) * 1960-07-04 1964-10-08 Gewerk Eisenhuette Westfalia Device for peeling coal extraction in stalls, guided on a conveyor
DE1212468B (en) * 1963-02-28 1966-03-17 Halbach & Braun Maschf Device for clearing out the machine shed during mechanical mining of coal fines

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2558859A1 (en) METHOD AND MACHINE FOR CLEANING A RAILWAY BALLAST BED
EP0021987B1 (en) Machine for driving underground galleries
BE509466A (en)
US2564038A (en) Coal digger
GB2228509A (en) Advance/retreat cutting miner
FR2777024A1 (en) MACHINE COMPRISING A DEVICE FOR CLEANING CROSS-CROSS BOXES
US3028691A (en) Stump removal apparatus
BE457302A (en) Device for the transverse movement of conveyors of extraction galleries in mining
BE559657A (en)
BE570617A (en)
BE372569A (en)
BE559656A (en)
BE461091A (en)
BE489148A (en)
BE491324A (en)
BE549772A (en)
BE550064A (en)
BE502636A (en)
BE455707A (en) Device for changing the position of frame-shaped elements for the construction of mine galleries
BE558155A (en)
BE569175A (en)
BE360528A (en)
BE487317A (en)
BE561757A (en)
FR2613188A1 (en) Reversible loader for fermentation and prefermentation chambers in breadmaking industries and the like