BE503865A - - Google Patents

Info

Publication number
BE503865A
BE503865A BE503865DA BE503865A BE 503865 A BE503865 A BE 503865A BE 503865D A BE503865D A BE 503865DA BE 503865 A BE503865 A BE 503865A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
nut
automatic
movement
upward
release device
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE503865A publication Critical patent/BE503865A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G05CONTROLLING; REGULATING
    • G05GCONTROL DEVICES OR SYSTEMS INSOFAR AS CHARACTERISED BY MECHANICAL FEATURES ONLY
    • G05G15/00Mechanical devices for initiating a movement automatically due to a specific cause
    • G05G15/04Mechanical devices for initiating a movement automatically due to a specific cause due to distance or angle travelled by a member

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   DISPOSITIF AUTOMATIQUE DE   DEBRAYAGE   DE LA COMMANDE D'UN MOUVEMENT DE 
ROTATION. 



   La présente invention se rapporte à un dispositif automatique de débrayage de la commande d'un mouvement de rotation après un nombre de tours déterminé. 



   Ge dispositif s'applique aux métiers selfactings comme comp- teur de la torsion à donner aux fils. Il peut s'appliquer également à d' autres machines dans le cas où il est nécessaire de produire l'arrêt d'un mouvement après un nombre de tours déterminé réglable à volonté. 



   Ce dispositif est caractérisé essentiellement en ce qu'il comporte un élément qui sous la commande de l'arbre à contrôler peut se dé- placer le long d'un axe placé verticalement et qui exécute un mouvement d' ascension   jusqu9à   ce qu'il rencontre un moyen agissant sur une pièce dont la fonction est de produire l'embrayage ou le débrayage de ce mouvement d' ascension.. après quoi l'élément redescend par gravité jusqu'à ce qu'il ren- contre un organe de butée dont la position peut être réglable. 



   Dans la réalisation pratique de   1-'invention,   l'élément exécu- tant un mouvement d'ascension et ensuite de descente par gravité est un écrou qui se déplace sur une vis disposée verticalement et qui est immobilisé dans son mouvement de rotation par un guide pivotant venant se placer dans une denture périphérique de cet écrou à l'intervention de la pièce produisant l' embrayage ou le débrayage. 



   Le débrayage peut être produit par des moyens électromagnétiques ou mécaniques. 



   Les dessins   ci-joints   sont destinés à représenter à titre d' exemple une forme de réalisation de l'invention. 



   La figure 1 est une vue schématique et partiellement en coupe verticale de l'ensemble .du dispositif, le débrayage étant supposé se faire par des moyens électromagnétiques. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La figure 2 est une vue en coupe par la ligne II-II dans la figure 1. 



   La figure 3 est une vue analogue à la figure 1 se rapportant à une variante dans laquelle le débrayage se fait par des moyens mécaniques. 



   Sur les dessins ci-joints, 1 désigne un boîtier qui contient certains éléments du dispositif et 2 un arbre dont le nombre de tours est égal ou correspond au nombre de tours exécutés par le mouvement de rotation à contrôler. 



   Ce nombre de tours est transmis par l'intermédiaire d'un em- brayage à griffes   4-5    à   un arbre 3 qui le communique par des engrenages 6-7, par une vis sans fin ou par tout autre moyen à une vis 8 à filet hélicoïdal à pas allongée placée verticalement à l'intérieur du boîtier 1. 



   Sur la vis 8 peut se déplacer un écrou 10 et le sens de rotation de la vis est choisi pour produire le déplacement de l'écrou 10 du bas vers le haut. Cet écrou peut être immobilisé dans son mouvement de rotation au moyen d'un guide 9 s'étendant également verticalement dans le boîtier 1 et présentant une lamelle 91 pouvant pénétrer dans une denture 101 prévue sur la périphérie de l'écrou. 



   Ce guide 9-91 peut pivoter autour d'une tringle 13 logée dans le boîtier 1. 



   Le dispositif comprend encore une pièce 14 qui porte une sail- lie 15 pénétrant dans une rainure 16 de l'élément d'embrayage   4.   Cette piè- ce 14 se prolonge par une tige 17 pénétrant dans le boîtier 1 et solidaire du guide 9-91. 



   Un ressort 18 entoure la tige 17 et est intercalé entre le boî- tier 1 et la pièce   14.   



   Dans la forme de réalisation suivant la figure 1, l'écrou 10 porte une partie isolante 21 sur laquelle est fixée une couronne 22 en matiè- re conductrice et pouvant coopérer avec des plots 24 et 25 faisant partie d'un circuit électrique 26 agissant sur un électro-aimant 27. 



   Le fonctionnement de l'appareil est le suivant : 
Par le déplacement de la pièce 14 dans le sens de la flèche F, le guide 9-9 pivote en 13 et la lamelle 91 s'introduit dans une des dents prévues à la périphérie de l'écrou 10. A ce moment l'écrou est en contact avec une butée 28. 



   Ce déplacement de la pièce 14 produit également l'embrayage des griffons 4-5de sorte que l'arbre 3 se met également à tourner. Cette rotation é.tant communiquée à la vis 8, l'écrou 10 commence son mouvement d'ascension. 



   D'autre part, la pièce 14 est à ce moment maintenue dans la posi- tion d'embrayage par l'armature 29 de l'électro-aimant 27 laquelle agit sur un talon 30 de la pièce 14. 



   La pièce 14 restera dans cette position jusqu'au moment où l'é- cran 10 continuant son mouvement d'ascension viendra par la couronne 22 con- tacter les plots   24-25   en fermant ainsi le circuit électrique agissant sur l'électro-aimant 27. 



   La pièce 14 ainsi libérée et sollicitée par le ressort 18 re- vient dans sa position initiale ce qui a pour effet de séparer les griffons 4 et 5. L'arbre 3.aura ainsi terminé la rotation exigée.    



  Par suite du retour de la pièce 14 dans la position de débrayage, le guide 9-91 aura été retiré de l'écrou 10 et ce dernier redescendra par gra-   vité jusqu'à ce qu'il rencontre la butée 28. Le dispositif est alors prêt pour une nouvelle ascension. 



   La butée 28 est réglable en hauteur et peut se déplacer le long 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'une échelle graduée 31.Cette position de la butée sera réglée pour ob- tenir le nombre de tours désiré. 



   Dans la forme de réalisation suivant la figure 3,-la construc- tion et le fonctionnement sont identiques, à l'exception que l'écrou 10 au lieu de coopérer avec des moyens électriques agit sur un levier 32 mis en relation par un câble 33avec un doigt 34 remplaçant l'armature 29 de l'é- lectro-aimant du disque électromagnétique. 



   L'appareil peut être complété par un dispositif de réembrayage automatique. 



   Le réembrayage de la pièce 14 dans le sens de la flèche F serait alors commandé dès le retour de l'écrou 10 grâce à ce que cet écrou viendrait en contact d'une fin de course électrique agissant sur un électro-aimant pro- duisant le réembrayage. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Dispositif automatique de débrayage de la commande d'un mou- vement de rotation après un nombre de tours déterminé caractérisé en ce qu'il comporte un élément (10) qui sous la commande de l'arbre (3) à contrôler peut se déplacer le long d'un axe placé verticalement et qui exécute un mouvement d'ascension jusqu'à ce qu'il rencontre un moyen agissant sur une pièce (14) dont la fonction est de produire l'embrayage ou le débrayage de ce mouvement d'ascension après quoi l'élément (10) redescend par gravité jusqu'à ce qu'il rencontre un organe de butée (28).



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   AUTOMATIC DEVICE FOR DISENGAGING THE CONTROL OF A MOVEMENT OF
ROTATION.



   The present invention relates to an automatic device for disengaging the control of a rotational movement after a determined number of revolutions.



   The device is applied to selfacting looms as a counter for the twist to be given to the threads. It can also be applied to other machines in the case where it is necessary to stop a movement after a determined number of revolutions adjustable at will.



   This device is characterized essentially in that it comprises an element which, under the control of the shaft to be inspected, can move along an axis placed vertically and which performs an upward movement until it meets a means acting on a part whose function is to produce the engagement or disengagement of this upward movement. after which the element goes down again by gravity until it meets a stop member whose position can be adjustable.



   In the practical embodiment of the invention, the element performing an upward and then downward movement by gravity is a nut which moves on a screw disposed vertically and which is immobilized in its rotational movement by a guide. pivoting being placed in a peripheral toothing of this nut on intervention of the part producing the clutch or disengagement.



   The disengagement can be produced by electromagnetic or mechanical means.



   The accompanying drawings are intended to illustrate by way of example one embodiment of the invention.



   Figure 1 is a schematic view and partially in vertical section of the assembly .du device, the disengagement being assumed to be by electromagnetic means.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Figure 2 is a sectional view along the line II-II in Figure 1.



   FIG. 3 is a view similar to FIG. 1 relating to a variant in which the disengagement is effected by mechanical means.



   In the accompanying drawings, 1 designates a housing which contains certain elements of the device and 2 a shaft whose number of revolutions is equal to or corresponds to the number of revolutions performed by the rotational movement to be controlled.



   This number of revolutions is transmitted by means of a claw clutch 4-5 to a shaft 3 which communicates it by gears 6-7, by a worm or by any other means to a screw 8 to helical thread with elongated pitch placed vertically inside the housing 1.



   On the screw 8 can move a nut 10 and the direction of rotation of the screw is chosen to produce the displacement of the nut 10 from the bottom to the top. This nut can be immobilized in its rotational movement by means of a guide 9 also extending vertically in the housing 1 and having a strip 91 able to penetrate into a toothing 101 provided on the periphery of the nut.



   This guide 9-91 can pivot around a rod 13 housed in the housing 1.



   The device also comprises a part 14 which carries a projection 15 penetrating into a groove 16 of the clutch element 4. This part 14 is extended by a rod 17 penetrating into the housing 1 and integral with the guide 9- 91.



   A spring 18 surrounds the rod 17 and is interposed between the housing 1 and the part 14.



   In the embodiment according to FIG. 1, the nut 10 carries an insulating part 21 on which is fixed a ring 22 of conductive material and able to cooperate with pads 24 and 25 forming part of an electrical circuit 26 acting on an electromagnet 27.



   The operation of the device is as follows:
By the movement of the part 14 in the direction of the arrow F, the guide 9-9 pivots at 13 and the strip 91 is introduced into one of the teeth provided at the periphery of the nut 10. At this time the nut is in contact with a stop 28.



   This movement of the part 14 also engages the griffins 4-5 so that the shaft 3 also begins to rotate. This rotation being communicated to the screw 8, the nut 10 begins its upward movement.



   On the other hand, the part 14 is at this moment held in the clutch position by the armature 29 of the electromagnet 27 which acts on a heel 30 of the part 14.



   The part 14 will remain in this position until the moment when the screen 10, continuing its upward movement, will come through the crown 22 to contact the pads 24-25, thus closing the electric circuit acting on the electromagnet. 27.



   The part 14 thus released and urged by the spring 18 returns to its initial position, which has the effect of separating the griffins 4 and 5. The shaft 3 will thus have completed the required rotation.



  Following the return of the part 14 to the disengaged position, the guide 9-91 will have been withdrawn from the nut 10 and the latter will come down again by gravity until it meets the stop 28. The device is then ready for a new ascent.



   The stopper 28 is adjustable in height and can move along

 <Desc / Clms Page number 3>

 a graduated scale 31.This position of the stop will be adjusted to obtain the desired number of revolutions.



   In the embodiment according to Figure 3, the construction and operation are identical, except that the nut 10 instead of cooperating with electrical means acts on a lever 32 connected by a cable 33 with a finger 34 replacing the armature 29 of the electromagnet of the electromagnetic disk.



   The device can be supplemented by an automatic re-clutch device.



   The re-engagement of part 14 in the direction of arrow F would then be controlled as soon as the nut 10 returns, thanks to this nut coming into contact with an electric limit switch acting on an electromagnet producing the re-engagement.



   CLAIMS.



   1.- Automatic device for disengaging the control of a rotational movement after a determined number of revolutions characterized in that it comprises an element (10) which under the control of the shaft (3) to be controlled can move along an axis placed vertically and which performs an ascending movement until it encounters a means acting on a part (14) whose function is to produce the engagement or disengagement of this movement ascension after which the element (10) descends by gravity until it meets a stop member (28).


    

Claims (1)

2.- Dispositif automatique de débrayage suivant la revendication 1 caractérisé en ce que l'élément exécutant un mouvement d'ascension et en- suite dé descente par gravité est un écrou (10) qui se déplace sur une vis (8)disposée verticalement et qui est immobilisé dans son mouvement de rotation par un guide pivotant (9-91) venant se placer dans une denture périphérique de cet écrou à l'intervention d'une pièce (14) produisant l'embrayage ou le débrayage du mouvement d'ascension. 2.- Automatic release device according to claim 1 characterized in that the element performing an upward movement and then downward movement by gravity is a nut (10) which moves on a screw (8) disposed vertically and which is immobilized in its rotational movement by a pivoting guide (9-91) which is placed in a peripheral toothing of this nut by the intervention of a part (14) producing the engagement or disengagement of the ascent movement . 3.- Dispositif automatique de débrayage suivant les revendications 1 et 2 caractérisé en ce que l'écrou (8) porte une partie isolante sur laquel- le est fixée une couronne (22) ou tout autre élément en matière conductrice qui à la fin de la course ascendante de l'écrou ferme un circuit électrique agissant sur un électro-=aimant (27) commandant le maintien de la pièce (14) en position d'embrayage. 3.- automatic release device according to claims 1 and 2 characterized in that the nut (8) carries an insulating part on which is fixed a ring (22) or any other element of conductive material which at the end of the upward stroke of the nut closes an electrical circuit acting on an electromagnet (27) controlling the maintenance of the part (14) in the clutch position. 4.- Dispositif automatique de débrayage suivant les revendica- tions 1 à 3 caractérisé en ce que en fin de course ascendante, l'écrou agit sur un levier (32) mis en relation avec un doigt (34) ou un autre élément ser- vant à maintenir la pièce (14) en position d'embrayage. 4.- Automatic release device according to claims 1 to 3 characterized in that at the end of the upstroke, the nut acts on a lever (32) connected with a finger (34) or another servo element. to keep the part (14) in the clutch position. 5.- Dispositif automatique de débrayage suivant les revendica- tions 1 à 4 caractérisé en ce que la pièce (14) comprend un talon (30) avec lequel coopère l'armature (29) de l'électro-aimant (27) ou un doigt (34) mis sous la dépendance d'un levier (32) actionné en fin de course d'ascension de l'écrou (10) de manière à maintenir en position d'embrayage la pièce (14) la- quelle revient en sa position de débrayage sous l'effet d'un ressort (18). 5.- Automatic release device according to claims 1 to 4 characterized in that the part (14) comprises a heel (30) with which cooperates the armature (29) of the electromagnet (27) or a finger (34) placed under the control of a lever (32) actuated at the end of the upward travel of the nut (10) so as to keep the part (14) in the clutch position, which returns to its position. disengaged position under the effect of a spring (18). 6.- Dispositif automatique de débrayage suivant les revendications 1 à 5 caractérisé en ce que la butée (28) rencontrée par l'élément (10) à mou- vement ascendant et descendant à la fin de sa course descendante occupe une position réglable et coopère avec une échelle graduée (31) permettant de situer la position de la butée pour obtenir le nombre de tours désiré. <Desc/Clms Page number 4> 6.- Automatic disengagement device according to claims 1 to 5 characterized in that the stop (28) encountered by the element (10) with upward and downward movement at the end of its downward stroke occupies an adjustable position and cooperates with a graduated scale (31) making it possible to locate the position of the stop to obtain the desired number of turns. <Desc / Clms Page number 4> 7.- Dispositif automatique de débrayage suivant les revendica- tions 1-6, caractérisé par des'moyens permettant un réembrayage automatique. 7.- Automatic disengagement device according to claims 1-6, characterized by means for automatic re-engagement.
BE503865D BE503865A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE503865A true BE503865A (en)

Family

ID=144904

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE503865D BE503865A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE503865A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2712374A (en) * 1953-03-16 1955-07-05 Upjohn Co Automatic quantity control
US5299678A (en) * 1991-05-17 1994-04-05 The Chamberlain Group, Inc. Limit switch mechanism for garage door opener

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2712374A (en) * 1953-03-16 1955-07-05 Upjohn Co Automatic quantity control
US5299678A (en) * 1991-05-17 1994-04-05 The Chamberlain Group, Inc. Limit switch mechanism for garage door opener

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0861385B1 (en) Brake booster having increased tolerance
BE503865A (en)
FR2492923A1 (en) Wear compensation for car clutch - uses ratchet effect on declutching pedal with cable tensioning spring returning pedal towards clearance stop
CH405761A (en) Sclerometer
CN215775015U (en) Take damped water droplet wheel of manual control
FR2560315A1 (en) AUTOMATIC GAME RETRIEVAL DEVICE FOR CLUTCH
FR2615434A1 (en) DEVICE FOR THE HEIGHT ADJUSTMENT OF THE SLIDER OF A CUTTING PRESS
CH193906A (en) Device for automatic adjustment of the speed of rotation of the feed cylinder of a mill.
BE414960A (en)
BE694403A (en)
BE358813A (en)
BE491991A (en)
CH253046A (en) Automatic phonograph record changer.
SU63204A1 (en) Screw machine
BE391676A (en)
FR2484579A1 (en) Wear compensation cranked clutch actuator - uses linkage play to rotate free wheel for rotating screw to take up clutch wear
BE344206A (en)
CH382516A (en) Automatic turning machine
CH306420A (en) Press with pre-determined pressure punch.
BE380950A (en)
CH158601A (en) Self-declutching gear harness.
BE385994A (en)
BE475143A (en)
CH120845A (en) Stopper for an automatic winding mechanism of a clockwork movement.
CH157087A (en) Mechanism for the automatic braking of the disc holder plate of a talking machine.