BE501259A - - Google Patents

Info

Publication number
BE501259A
BE501259A BE501259DA BE501259A BE 501259 A BE501259 A BE 501259A BE 501259D A BE501259D A BE 501259DA BE 501259 A BE501259 A BE 501259A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shed
blades
loom
fabric
plane
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE501259A publication Critical patent/BE501259A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D41/00Looms not otherwise provided for, e.g. for weaving chenille yarn; Details peculiar to these looms

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  METIER.A TISSER. 



   La présente invention est relative à un métier à tisser à com- mande mécanique servant à faire des tissus étalés à plat, dans lequel la foule est constituée en soulevant et abaissant des groupes de fils de chai- ne montés entre un porte-fils ou tendeur de fils et le tissu, au moyen de lames,en évitant toute superstructure du métier, en particulier pour des métiers à tisser à griffe ou   crochète   
L'invention a pour but de permettre la desserte du métier par l'avant sans grande fatigue, au moins jusque et y compris les lamelles   casse-chaîne o   
Les métiers a tisser connus comportent une superstructure ser- vant à porter un battant libre, la commande des lames, en particulier dans les métiers   Jacquard;

  ,   ou à suspendre les galets ou le dispositif d'équilibra- ge de deux lames   coopéranteso   Dansles métiers à tisser avec superstructu- re, la foule est bien inclinée en avant des lames, cependant cette-disposition a toujours uniquement pour but de pouvoir utiliser un battant libre qui en tom- bant librement provoque le serrage du fil de trameo Du fait de tous   les .orga-   nes porteurs et de commande d'une superstructure de ce genre, surtout lorsque l'on utilise beaucoup de lames, le service de toutes les parties de la chaîne situées en arrière des lames, à partir de l'avant du métier, est sensiblement plus difficile, malgré l'inclinaison de la foule avant,

   que dans les métiers connus sans superstructure et avec foule disposée horizontalemento Ceux-ci sont faits en vue de pouvoir surveiller à la fois le tissu et la chaîne, avec une faible inclinaison de 1 à 2  du plan médian de la foulee Il est également connu pour obtenir une tension de valeur différente des fils de la foule supé- rieure et de ceux de la foule inférieure, d'incliner de façon différente la partie avant de la foule entre les lames et le tissu par rapport à la partie arrière de la foule allant depuis les lames jusqu'à la pointe arrière de la foule.

   La partie avant de la foule est également en ce cas disposée avec une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 inclinaison allant en descendant vers les lames Ces inclinaisons ne sont cependant également que de quelques degrés, 2 à 5 , 
Ces faibles inclinaisons contribuent bien à améliorer la visibi- lité, par contre la possibilité d'accéder à la foule par l'avant du métier est néanmoins réduite. Ceci est le cas surtout dans les métiers à griffe dans lesquels souvent la longueur de l'étoffe, entre le peigne et la poitrinière est relativement grande, distance qui est imposée par les boites dans lesquel- les sont placés les dispositifs servant à lancer et recevoir et à guider la navette ainsi qu'à faire passer   et couper   le fil de trame, en particulier lors- que ces boites sont réglables. 



   La limitation de l'accessibilité fait que la partie arrière de la foule ne peut être desservie que partiellement du côté avant et qu'il est né- cessaire, quant à sa partie restante, de la desservir par le côté arrière du métier. Du fait de l'augmentation de la largeur des métiers, en particulier dans le mode de construction avec navette à griffe, il en résulte des lon- gueurs de tissu sensiblement plus grandes et des périodes d'arrêt plus longues. 



   Dans le but de remédier à l'inconvénient dû à l'accessibilité li- mitée des métiers connus, la présente invention vise une combinaison nouvel- le des trois moyens suivants, à savoir que non seulement le plan médian d'au moins la partie avant de la foule, qui va depuis la pointe de la foule du cô- té du tissu jusqu'aux lames, coupe le plan limite plus avant du métier à une hauteur de 90 cm au-dessus du sol et monte vers les lames suivant un angle com- pris entre environ 10 et 45  par rapport à l'horizontale, mais encore qu'il est prévu pour le dispositif d'introduction du fil de trame une commande mé- canique et un guidage positif au moins pendant l'introduction du fil. 



   La présente invention procure l'avantage que le métier peut être assez bas vers l'avant et en même temps que l'effort physique de la personne desservant la machine est sensiblement réduit par réduction de l'angle sui- vant lequel elle s'incline en avant..- La hauteur maximum de 90 cm à l'avant, qui peut être plus faible, permet que même des personnes petites, lorsqu'elles s'inclinent vers l'avant, peuvent travailler sur le métier sans courber le dos, car cette hauteur maximum correspond sensiblement à la hauteur de   l'articula-   tion de la hanche.

   De ce   fait,-.il   est possible que la personne faisant le ser- vice par 1-lavant du métier puisse atteindre à la main au moins les lamelles des casse-chaîne de façon si commode qu'elle puisse attraper encore à travers les lamelles de ce côté du métier, des fils cassés à l'arrière de celles-ci, et les renouer. Toutefois, en particulier, l'inclinaison du plan médian de la foule avant d'environ 10 à 45  donne une grande facilité pour le service car en se penchant vers l'avant, chaque degré de l'angle d'inclinaison du corps, à mesure qu'on s'éloigne de la position verticale, se fait davantage sentir qu'un degré voisin de cette position. 



   Ceci cependant ne suffit encore pas, car, pour une inclinaison de ce genre de la foule avant, la navette pourrait facilement s'écarter de sa trajectoire en traversant la foule, si elle n'avait pas un guidage posi- tif, et pourrait être projetée en dehors de la foule, en particulier lorsque la navette est déplacée à la main au travers de la foule avec une faible vi- tesse, par exemple après une rupture d'un fil de trame. 



   Vers le haut, l'inclinaison est limitée à environ 45  parce qu'a- lors la partie avant de la foule, avec les longueurs habituelles pour celle- ci viendrait trop bas, de sorte que le service ne pourrait se faire qu'en se courbant tandis que le service de la partie arrière de la foule ne serait pos- sible, par l'arrière du métier, que sur une plate-forme surélevée ce qui rend également difficile le service. En outre, avec des inclinaisons supérieures à 45 , on a encore des difficultés avec les casse-chaîne dans lesquels les lamelles fonctionnent en chute libre et dont les glissières doivent par suite être disposées verticalement. 



   On a représenté schématiquement un exemple de réalisation de l'in- vention sur les dessins annexés dans lesquels 
Les figures 1 et 2 représentent schématiquement et comparativement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'accessibilité d'un métier connu et d'un métier selon l'invention. 



   La figure 3 représente, à plus grande échelle, un métier selon l'invention, avec hauteur avant réduite, un plan moyen descendant vers le tis- su dans la foule avant et avec guidage positif des navettes. 



   Les figures 4 à7 représentent la commande et le guidage des la- mesa 
Le métier 1 représenté sur la figure 1 comporte une ensouple 2, une chaîne 3, un porte-fils 4, une partie de foule arrière 5, des lamelles de casse-chaîne 6, des lames 7, une partie de foule avant 8, une poitrinière 9 et une enrouleuse 10. La poitrinière 9 est disposée sur la figure 1 à la hau- teur habituelle et on voit, d'après la façon dont se tient la personne de ser- vice, qu'elle ne peut arriver que difficilement aux lamelles de casse-chaîne 6. 



   Dans le métier la, selon l'invention, (figure 2), l'accessibilité est améliorée grâce à ce que le plan limité 11, à l'avant du métier 1, est de plus faible hauteur et à ce que, en outre, le plan médian   12   de la foule avant 8 est incliné. Les parties représentées du métier sont les mêmes que sur la figure 1, mais comme la hauteur de la poitrinière 9 est plus faible que dans le cas de la figure 1, la personne faisant le service a non seulement une po- sition beaucoup moins fatigante, mais encore elle peut travailler sensible- ment plus loin, jusqu'au-dessus des lamelles de casse-chaîne 6 et elle n'a qu'à peine besoin d'aller à l'arrière du métier pour remédier aux ruptures de fil de chaîne . 



   Sur la figure 1, la personne de service est obligée, du fait de la hauteur de la poitrinière 9 et de ce'que la foule 5, 8, est disposée hori- zontalement,de courber la partie supérieure du corps. L'angle d'inclinaison nécessaire est d'environ 80 . 



   Sur la figure 2, la poitrinière 9 est, selon l'invention, à une distance du sol correspondant à la hauteur moyenne des hanches, de sorte que, pour s'inclirier vers l'avant, on peut utiliser le point de pivotement naturel du corps dans les hanches. En outre, du fait de l'inclinaison de la foule 5, 8, l'angle d'inclinaison du corps ne s'élève qu'à 50  et la partie supérieure du corps peut rester droite;, En outre, le corps peut se tenir librement de manière à pouvoir surveiller les fils de chaînes à droite et à gauche. 



   La figure 3 représente un métier la, selon l'invention, seul et à plus grande échelle,, L'ensouple, le porte-fils, la poitrinière et l'enrou- leuse sont représentés comme sur les figures 1 et 2, La chaîne 3 est soute- nue par les lamelles 6 de   casse-chaîne,   au moyen de barres porteuses 13, de sorte que ce n'est qu'en ce point que se trouve la pointe 14 de la foule ar- rière. De même, le tissu 17 est porté par les supports 15 qui sont disposés   immédiatement   à l'avant de la pointe avant 16 de la foule.

   Le tissu 17 va du support 15 à la poitrinière 9 et de là à l'enrouleuse 10, Pour   protégea   le tissu, au-dessus de la poitrinière 9 se trouve un carter de protection 19 et comme celui-ci est la pièce sur laquelle peut s'appuyer la personne de ser- vice, le plan limite avant 11 est disposé, comme représenté en trait mixte, comme étant un plan vertical tangent à ce carter 19. Le plan 11 se trouve ainsi,   dans' le   cas de la figure 3, en arrière du côté avant des boucliers la- téraux 20 et également en arrière de l'enrouleuse 10 lorsque le tissu est complètement enroulé sur elle ainsi que le montre le cercle 18 en trait mix- te de la figure 3. 



   Le plan médian 12 de la foule avant 8 est le plan qui va de la pointe 16 à la pointe arrière   14,   à condition que la partie arrière 5 de la foule ne prenne pas une inclinaison différente de la partie avant 8, du fait du soulèvement ou de l'abaissement des barres 13 ou d'une position plus basse des lames 7 et des barres porteuses 15. 



   Le plan médian 12 est, par suite, de façon générale, la   bissectri-   ce de l'angle compris entre les fils de chaîne inférieurs 21 et les fils de chaînes supérieurs 22 de la partie avant 8 de la foule. On peut aussi en ré- glant les lames 7, avoir dans la partie supérieure une plus forte tension des fils de chaîne que dans la partie inférieure de sorte que les fils de chaîne 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 supérieurs 22 ne sont plus symétriques par rapport aux fils inférieurs 21. 



  Dans un cas de ce genre, le plan médian 12 ne coïnciderait plus avec la bis- sectrice de la foule avant 8, mais il passerait par la ligne médiane compri- se entre les yeux 23 des lisses de la foule supérieure 22 et ceux 24 de la foule inférieure 21, en allant jusqu'à la pointe avant 16 de la foule. 



   La ligne 25 suivant laquelle le plan 12 rencontre le plan 11 se trouve également,sur la figure 3, au maximum à 90 cm.au-dessus du solo 
Les lames 7 sont actionnées par un mécanisme qui n'est pas repré- senté et qui se trouve dans des boîtes 26. Les tiges de commande 27 sont fixées sur les barres inférieures 28 des lames. A côté de la boîte 26 se trouve la boite 29 avec'arbre de commande 30 pour le battant 31 avec le peigne 32 et le guidage positif 33 de la navette 340 
Le guidage 33 est positif en ce sens qu'il guide la navette 34 de tous les côtés pendant l'introduction du fil, de sorte que   celui-ci,   malgré l'in- clinaison de la foule   5,8,   ne peut sortir de sa trajectoire.

   Celle-ci s'étend   sur la largeur du tissu ; le lancer de la navette et pour le freinage, il   est prévu des guidages spéciaux dans les boites 35 disposées des deux côtés de la foule 8,qui comportent chacune les dispositifs nécessaires pour ces deux fonctions. Après l'introduction du fil, les navettes 34 sont, de façon connue, retirées de la foule pour aller dans la boîte à trameo La navette peut enco- re être fixée à l'extrémité d'une tige de poussée auquel cas il est prévu, pour cette tige, un guidage à l'extérieur de la foule, qui sert à guider la navette non seulement pendant l'introduction du fil, mais encore autrement. 



   Les lames 7 sont perpendiculaires au plan médian 12 de manière à provoquer, lors du changement de foule, un déplacement aussi faible que possi- ble des fils de chaîne 21 et 22 dans les yeux 23 et 24 des lisses. En consé- quence, les lames 7 sont inclinées et pour un métier de grande largeur, il est avantageux d'avoir plusieurs guidages pour éviter une   flècheo   Les lamel- les 6 de casse-chaîne sont par contre guidées verticalement sur les barres de contact 36, de façon qu'elles puissent se déplacer librement. 



   La figure 4 représente la lame 7 avec une commande, vue par en- dessous. La tige 37 se déplace vers la droite ou vers la gauche dans le sens de la double flèche 38 sous l'action d'une commande, non représentée, logée dans la boite 26 (figure 3) et les leviers coudés 39 réunissent à la tige 37 les trois tiges de lavage 27 guidées verticalement dans les guidages 40, La barre inférieure 28 de la lame est suspendue, au moyen d'axes 47, aux tiges 27, Les tringles d'extrémité 42 des lames se déplacent dans les guidages la-   téraux   43. Entre les tiges d'extrémité 42, se trouvent plusieurs autres tiges 44 qui sont solidaires de la barre inférieure 28 et de la barre supérieure 45 et servent à faire porter cette dernière par la   première.   



   Le guidage 43, qui est représenté à plus grande échelle sur la figure 5 et qui est porté par'une partie fixe du métier, 1, comporte des en- coches 46 correspondant au nombre des lames 7, en formant un peigne, ces en- coches 46 étant adaptées à la forme, en section transversale, des tiges d'ex- trémité 42 et étant disposées à distance des lames 7. La lame 7 de la figure 4 est par suite guidée aussi bien dans le bas que sur le côté.

   On peut ce- pendant ne prévoir qu'un guidage latéral 43 sans guidage inférieur 40 et inver- semento Comme les tiges de levage 27 sont guidées dans le guidage 40, il est nécessaire que le bras horizontal du levier coudé 39 comporte une fente longi- tudinale dans laquelle l'axe de liaison entre le levier 39 ét la tige de le- vage 27 puisse aller et veniro Afin de pouvoir tenir légère la tige de tirage 37, il est prévu une tige parallèle 47'. 



   Sur la figure 6, la lame 7 comporte une commande latérale. La tige 37 est munie de deux leviers coudés 39 sur lesquels sont articulées des tiges de poussée 47 qui montent et descendent en étant fixées dans des sail- lies 48 des tiges d'extrémité 49 de la lame 7. Celle-ci est guidée dans des guidages   50 et 51   qui sont représentés, à plus grande échelle, sur la figure 7 et qui sont en forme de peignes, de sorte que, lors du changement de foule, la barre inférieure 28 de la lame et la barre supérieure 45 peuvent se dépla- cer librement dans les rainures 52 et 53 des guidages 50 et 51, mais, malgré 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la disposition inclinée, les lames ne peuvent se courber vers l'avant jus- qu'à venir sur le peigne 32 
A la place d'un porte-fils fixe 4,

   il peut en être prévu un mobile qui est poussé vers l'extérieur par une force de tension, une force élastique ou analogue et qui maintient constante la tension des fils de chaîne sous la commande d'un dispositif de réglage. 



   RESUMEo 
Métier à tisser à commande mécanique, servant à faire des tis- sus étalés à plat, dans lequel la foule est constituée par soulèvement et abaissement de groupes de fils de chaîne tendus entre un porte-fils ou cy- lindrique tendeur et le tissu, au moyen de lames, sans que le métier compor- te de superstructure, en particulier métier à tisser à griffe, caractérisé par les points suivants séparément ou en combinaisons 
1.- Non seulement le plan médian d'au moins la partie avant de la foule, qui s'étend de la pointe de la foule se trouvant   sur.'le   tissu jus- qu'aux lames, coupe le plan limite avant du métier à une hauteur d'au plus 90 cm.

   au-dessus du sol et monte vers les lames en faisant un angle d'envi- ron 10 à   45    avec l'horizontale, mais encore, pour le dispositif d'introduc- tion du fil de trame, il est prévu une commande mécanique et un guidage po- sitif, au moins pendant l'introduction du file 
2.- Le plan médian de la partie arrière de la foule allant vers le porte-fils ou cylindre tendeur, fait un angle d'au moins la  avec l'hori-   zontaleo   
3.- Les lames sont perpendiculaires au plan médian de la partie avant de la foule,, 
4.- Il est prévu un guidage vertical pour les lamelles de casse- chaîne 
50 - Les lames comportent au moins trois guidages répartis sur la largeur du   métiero   
60 - Elles comportent plusieurs tiges entretoises, réparties sur la largeur du métier,

   qui font porter la barre supérieure par la barre in- férieure et qui sont solidaires de ces deux   barreso   
70 - Les organes de commande des lames sont fixés sur la barre inférieure de chaque lame ou sur les deux entretoises   d'extrémitéo   
8.- Il est prévu un guidagè commun, fixe et en forme de peigne pour plusieurs lames,, 
9.- Il est prévu des guidages en forme de- peignes des deux côtés des lames et ces guidages comportent des encoches   sadaptant   à la forme en sec- tion transversale des entretoises d'extrémité des lameso 
10.- Des guidages-en forme de peignes servent à guider la barre inférieure de chaque lame et des guidages en forme de peignes servent éga- lement à guider la barre supérieureo 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  TRADE.



   The present invention relates to a mechanically operated loom for making fabrics laid out flat, in which the shed is formed by raising and lowering groups of warp threads mounted between a thread holder or tensioner. of threads and fabric, by means of blades, avoiding any superstructure of the loom, in particular for claw or crochet looms
The object of the invention is to allow the service of the loom from the front without great fatigue, at least up to and including the chain breaker slats o
Known weaving looms include a superstructure serving to support a free flap, the control of the blades, in particular in Jacquard looms;

  , or to suspend the rollers or the balancing device of two cooperating blades o In looms with superstructure, the shed is well inclined in front of the blades, however this arrangement is always only intended to be able to use a free flap which, by falling freely, causes the weft yarn to be clamped. Due to all the support and control organs of a superstructure of this kind, especially when a lot of blades are used, the service of all the parts of the chain located behind the blades, from the front of the loom, is noticeably more difficult, despite the inclination of the front shed,

   than in the known trades without superstructure and with shed arranged horizontally These are made with a view to being able to monitor both the fabric and the warp, with a slight inclination of 1 to 2 from the median plane of the shed It is also known for obtain a tension of different value for the threads of the upper shed and those of the lower shed, to incline the front part of the shed between the blades and the fabric in a different way compared to the rear part of the shed going from the blades to the rear point of the crowd.

   The front part of the crowd is also in this case arranged with a

 <Desc / Clms Page number 2>

 inclination going down towards the slats These inclinations are however also only of a few degrees, 2 to 5,
These low inclines do well to improve visibility, on the other hand the possibility of accessing the crowd from the front of the loom is nevertheless reduced. This is especially the case in claw looms in which often the length of the fabric, between the comb and the breastplate is relatively large, a distance which is imposed by the boxes in which are placed the devices used to launch and receive. and guiding the shuttle as well as passing and cutting the weft thread, in particular when these boxes are adjustable.



   The limitation of accessibility means that the rear part of the shed can only be partially served from the front side and it is necessary, as to its remaining part, to serve it from the rear side of the loom. Due to the increase in the width of the looms, particularly in the claw shuttle construction mode, this results in substantially longer fabric lengths and longer downtimes.



   With the aim of remedying the drawback due to the limited accessibility of known looms, the present invention aims at a new combination of the following three means, namely that not only the median plane of at least the front part of the shed, which goes from the tip of the shed on the side of the fabric to the blades, cuts the front limit plane of the loom at a height of 90 cm above the ground and climbs towards the blades at an angle between approximately 10 and 45 with respect to the horizontal, but also that the device for introducing the weft thread is provided with mechanical control and positive guidance at least during the introduction of the thread.



   The present invention provides the advantage that the loom can be low enough forward and at the same time that the physical effort of the person servicing the machine is significantly reduced by reducing the angle to which it tilts. forward ..- The maximum height of 90 cm at the front, which can be lower, allows even small people, when they lean forward, can work on the loom without bending their back, because this maximum height corresponds approximately to the height of the hip joint.

   Therefore, -. It is possible that the person doing the service from the front of the loom can reach by hand at least the slats of the chain breakers so conveniently that he can still catch through the slats. on this side of the loom, broken threads at the back of them, and retie them. However, in particular, the inclination of the median plane of the front shed of about 10 to 45 gives great ease for the service because by leaning forward, each degree of the angle of inclination of the body, to as we move away from the vertical position, it is felt more than a degree close to this position.



   This, however, is still not enough, for, for such a tilt of the front shed, the shuttle could easily deviate from its path while passing through the shed, if it did not have positive guidance, and could be thrown out of the shed, in particular when the shuttle is moved by hand through the shed at low speed, for example after a weft thread breakage.



   Upwards, the incline is limited to about 45 because then the front part of the crowd, with the usual lengths for it, would come too low, so that the service could only be done in bending while serving the rear part of the crowd would only be possible, from the rear of the loom, on an elevated platform which also makes serving difficult. In addition, with inclinations greater than 45, there are still difficulties with chain breakers in which the slats operate in free fall and the slides of which must therefore be arranged vertically.



   An exemplary embodiment of the invention has been shown schematically in the accompanying drawings in which
Figures 1 and 2 represent schematically and comparatively

 <Desc / Clms Page number 3>

 accessibility of a known trade and of a trade according to the invention.



   FIG. 3 shows, on a larger scale, a loom according to the invention, with reduced front height, a mean plane descending towards the fabric in the front shed and with positive guidance of the shuttles.



   Figures 4 to 7 show the control and guidance of the slats
The loom 1 shown in FIG. 1 comprises a beam 2, a chain 3, a yarn carrier 4, a rear shed part 5, chain breaker slats 6, blades 7, a front shed part 8, a chest strap 9 and a winder 10. The chest strap 9 is arranged in FIG. 1 at the usual height and it can be seen, from the way in which the service person stands, that it can only be reached with difficulty. chain breaker slats 6.



   In the loom 1a, according to the invention (FIG. 2), accessibility is improved thanks to the fact that the limited plane 11, at the front of the loom 1, is of lower height and that, in addition, the median plane 12 of the front shed 8 is inclined. The parts of the loom shown are the same as in figure 1, but since the height of the breastplate 9 is lower than in the case of figure 1, the person doing the service not only has a much less tiring position, but still it can work appreciably further, up to the top of the chain breaker slats 6 and it hardly needs to go to the rear of the loom to remedy the warp thread breaks .



   In FIG. 1, the service person is obliged, due to the height of the chest strap 9 and to the fact that the shed 5, 8, is arranged horizontally, to bend the upper part of the body. The required tilt angle is approximately 80.



   In Figure 2, the chest 9 is, according to the invention, at a distance from the ground corresponding to the average height of the hips, so that, to tilt forward, one can use the natural pivot point of the body in the hips. In addition, due to the inclination of the shed 5, 8, the inclination angle of the body is only 50, and the upper part of the body can stay straight ;, In addition, the body can stand hold freely so that you can watch the warp threads on the right and left.



   FIG. 3 represents a loom 1a, according to the invention, on its own and on a larger scale, The beam, the yarn holder, the chest and the winder are represented as in FIGS. 1 and 2, The chain 3 is supported by the chain breaker slats 6, by means of support bars 13, so that it is only at this point that the tip 14 of the rear shed is located. Likewise, the fabric 17 is carried by the supports 15 which are arranged immediately in front of the front tip 16 of the shed.

   The fabric 17 goes from the support 15 to the breast 9 and from there to the winder 10, To protect the fabric, above the breast 9 there is a protective casing 19 and like this is the part on which can lean on the service person, the front limit plane 11 is arranged, as shown in phantom, as being a vertical plane tangent to this casing 19. The plane 11 is thus found, in the case of FIG. , behind the front side of the side shields 20 and also behind the take-up reel 10 when the fabric is fully wound on it as shown in phantom circle 18 in FIG. 3.



   The median plane 12 of the front shed 8 is the plane which goes from the tip 16 to the rear tip 14, provided that the rear part 5 of the shed does not take a different inclination from the front part 8, due to the lifting or the lowering of the bars 13 or a lower position of the blades 7 and the carrying bars 15.



   The median plane 12 is therefore generally the bisecting of the angle comprised between the lower warp threads 21 and the upper warp threads 22 of the front part 8 of the shed. It is also possible, by adjusting the blades 7, to have in the upper part a greater tension of the warp threads than in the lower part so that the warp threads

 <Desc / Clms Page number 4>

 upper 22 are no longer symmetrical with respect to the lower threads 21.



  In such a case, the median plane 12 would no longer coincide with the bisector of the front shed 8, but it would pass through the median line comprised between the eyes 23 of the stringers of the upper shed 22 and those 24 of the lower shed 21, going to the front point 16 of the shed.



   The line 25 along which the plane 12 meets the plane 11 is also found, in figure 3, at most 90 cm. Above the solo
The blades 7 are actuated by a mechanism which is not shown and which is in boxes 26. The control rods 27 are fixed to the lower bars 28 of the blades. Next to the box 26 is the box 29 with the control shaft 30 for the leaf 31 with the comb 32 and the positive guide 33 of the shuttle 340
The guide 33 is positive in the sense that it guides the shuttle 34 from all sides during the introduction of the thread, so that the latter, despite the inclination of the shed 5,8, cannot come out. its trajectory.

   This extends over the width of the fabric; for launching the shuttle and for braking, special guides are provided in the boxes 35 arranged on both sides of the shed 8, each of which comprises the necessary devices for these two functions. After the introduction of the thread, the shuttles 34 are, in a known manner, withdrawn from the shed to go into the weft box. The shuttle can still be fixed to the end of a push rod in which case it is provided. , for this rod, a guide outside the shed, which serves to guide the shuttle not only during the introduction of the thread, but also otherwise.



   The blades 7 are perpendicular to the median plane 12 so as to cause, when the shed changes, as little as possible a displacement of the warp threads 21 and 22 in the eyes 23 and 24 of the heddles. Consequently, the blades 7 are inclined and for a very wide loom, it is advantageous to have several guides to avoid a sag. The chain breaker strips 6 are on the other hand guided vertically on the contact bars 36 , so that they can move freely.



   Figure 4 shows the blade 7 with a control, seen from below. The rod 37 moves to the right or to the left in the direction of the double arrow 38 under the action of a control, not shown, housed in the box 26 (Figure 3) and the angled levers 39 join the rod 37 the three washing rods 27 guided vertically in the guides 40, The lower bar 28 of the blade is suspended, by means of pins 47, from the rods 27, The end rods 42 of the blades move in the guides la- terals 43. Between the end rods 42, there are several other rods 44 which are integral with the lower bar 28 and the upper bar 45 and serve to carry the latter by the first.



   The guide 43, which is shown on a larger scale in FIG. 5 and which is carried by a fixed part of the loom, 1, comprises notches 46 corresponding to the number of blades 7, forming a comb, these en- notches 46 being adapted to the shape, in cross section, of the end rods 42 and being disposed at a distance from the blades 7. The blade 7 of FIG. 4 is therefore guided both at the bottom and at the side.

   However, it is possible to provide only a lateral guide 43 without lower guide 40 and vice versa. As the lifting rods 27 are guided in the guide 40, it is necessary that the horizontal arm of the angled lever 39 has a long slot. tudinal in which the connecting axis between the lever 39 and the lifting rod 27 can move back and forth. In order to be able to hold the pulling rod 37 light, a parallel rod 47 'is provided.



   In Figure 6, the blade 7 has a lateral control. The rod 37 is provided with two angled levers 39 on which are articulated push rods 47 which rise and fall, being fixed in projections 48 of the end rods 49 of the blade 7. The latter is guided in guides 50 and 51 which are shown, on a larger scale, in figure 7 and which are in the form of combs, so that, when the shed is changed, the lower bar 28 of the blade and the upper bar 45 can move - cer freely in the grooves 52 and 53 of the guides 50 and 51, but, despite

 <Desc / Clms Page number 5>

 the inclined arrangement, the blades cannot bend forward until they come on the comb 32
Instead of a fixed thread holder 4,

   there may be provided a movable thereof which is pushed outwards by a tension force, an elastic force or the like and which keeps the tension of the warp threads constant under the control of an adjusting device.



   SUMMARY
Mechanically operated loom, used to make fabrics laid out flat, in which the shed is formed by raising and lowering groups of warp threads stretched between a thread holder or tensioning cylinder and the fabric, at the means of blades, without the loom having a superstructure, in particular claw loom, characterized by the following items separately or in combination
1.- Not only does the median plane of at least the front part of the shed, which extends from the tip of the shed on the fabric to the blades, intersects the front boundary plane of the loom. at a height of not more than 90 cm.

   above the ground and rises towards the blades at an angle of about 10 to 45 with the horizontal, but again, for the weft feeder, a mechanical control is provided and positive guidance, at least during the introduction of the line
2.- The median plane of the rear part of the shed going towards the thread holder or tensioning cylinder, forms an angle of at least la with the horizontal.
3.- The blades are perpendicular to the median plane of the front part of the shed,
4.- A vertical guide is provided for the chain breaker slats
50 - The blades have at least three guides distributed over the width of the loom
60 - They have several spacer rods, distributed over the width of the loom,

   which support the upper bar by the lower bar and which are integral with these two bars.
70 - The blade control devices are attached to the lower bar of each blade or to the two end spacers.
8.- A common, fixed and comb-shaped guide is provided for several blades,
9.- Comb-shaped guides are provided on both sides of the blades and these guides have notches adapting to the cross-sectional shape of the end spacers of the blades.
10.- Comb-shaped guides are used to guide the lower bar of each blade and comb-shaped guides are also used to guide the upper bar.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    
BE501259D BE501259A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE501259A true BE501259A (en)

Family

ID=143125

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE501259D BE501259A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE501259A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0536092A1 (en) Shedding mechanism
BE501259A (en)
FR2599389A1 (en) DEVICE FOR TRANSFERRING FRAME WIRES TO THE INSERTION MEMBERS OF FRAME WIRES OF WEAVING FABRICS WITHOUT SHUTTERS
FR2535351A1 (en) DEVICE EQUIPPED WITH A WEAVING MACHINE WITHOUT A SHUTTLE, FOR FORMING A SHAFT ON A FABRIC
FR2655359A1 (en) DEVICE FOR WEAVING A CROSSED CHAIN THE SIDE EDGE OF A FABRIC IN A WEAVING MATERIAL.
EP1734165B1 (en) Insertion device for a two-ply loom and loom incorporating such a device
BE1012999A3 (en) Frame restraints looms type fluid jets.
FR1242372A (en) Improvements to devices for producing selvedges, in particular for shuttle-less looms
BE536395A (en)
FR2587373A1 (en) Fabric edge formation installation for shuttleless looms
BE632192A (en)
EP0084471B1 (en) High-speed shuttleless loom
FR2640649A1 (en) Improved method and device for weaving
CH250056A (en) Device for tensioning the chain threads of selvedges unwinding from a beam.
CH495444A (en) Loom
BE410214A (en)
BE427019A (en)
BE524349A (en)
CH622040A5 (en) Amateur or cottage industry weaving loom and method for actuating this weaving loom
FR2735796A1 (en) Loom for weaving pile fabrics with silk pattern weaves
BE380170A (en)
BE695943A (en)
BE496998A (en)
BE545976A (en)
BE396664A (en)