BE494589A - - Google Patents

Info

Publication number
BE494589A
BE494589A BE494589DA BE494589A BE 494589 A BE494589 A BE 494589A BE 494589D A BE494589D A BE 494589DA BE 494589 A BE494589 A BE 494589A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
stopper
pouring
cavity
upper face
bottle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE494589A publication Critical patent/BE494589A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D47/00Closures with filling and discharging, or with discharging, devices
    • B65D47/04Closures with discharging devices other than pumps
    • B65D47/06Closures with discharging devices other than pumps with pouring spouts or tubes; with discharge nozzles or passages
    • B65D47/10Closures with discharging devices other than pumps with pouring spouts or tubes; with discharge nozzles or passages having frangible closures

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Closures For Containers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PERFECTIONNEMENTS AUX BOUCHONS-VERSEURSo 
Cette invention se rapporte aux bouchons-verseurs et en particu- lier bouchons-verseurs susceptibles d'être adaptés à des récipients à li- quides, par exemple au goulot d'une bouteille. 



   Lorsque des liquides sont versés directement du goulot des   bou-   teilles ou autres récipients analogues, ils en sortent généralement en un jet irrégulier et ils tendent plutôt à éclabousser qu'à pénétrer dans les récipients destinés à les recevoir, ce qui fait qu'une certaine quantité de liquide peut ne pas y pénétrer. En outre, lorsqu'on redresse la bouteille après en avoir versé du liquide, une certaine quantité de celui-ci peut s'égoutter le long de le. surface externe de la bouteille. 



   La présente invention a pour but de procurer -un bouchon-verseur susceptible   d'être   adapté à un récipient à liquide, par exemple au goulot d'une bouteille de manière à permettre au contenu de celle-ci d'en être ver- sé en un jet continu régulier, sans   éclaboussement   et aussi de manière à éli- miner pratiquement   l'égouttage   du liquide le long de la surface externe du récipient lorsqu'on redresse ce dernier après avoir versé du liquide. 



     La.   présente invention concerne un bouchon pourvu d'un conduit ver- seur et   d'un   passage d'air   compensateur   et dont la face supérieure présente une cavité reliée à l'autre face du bouchon par le conduit verseur et dont le périmètre coïncide en substance complètement ou partiellement avec celui de la fa-ce supérieure du bouchon. Un pareil bouchon permet de verser en un jet   contins',   et régulier, sans éclabousser, le contenu liquide du récipient auquel il est adapté et élimine pratiquement l'égouttage du liquide le long de la face extérieure du récipient lorsqu'on redresse celui-ci après en avoir versé du liquide. 



   La face du bouchon appelée ci-après "face supérieure" est la fa- ce qui est libre lorsque le bouchon est adapté au récipient. 



   La cavité formée dans la face supérieure peut avoir la forme d'une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 cuvette dont le périmètre est. le même que celui de la face supérieure, cette cavité en forme de cuvette étant reliée à l'autre face du bouchon par une série de conduits. Ceux-ci sont établis de telle manière que lorsqu'on in- cline le récipient auquel le bouchon est adapté pour en verser du liquide, certains de ces conduits jouent le rôle de conduits verseurs et les autres celui de passages d'air   de-compensation,.   



   La face supérieure du bouchon peut être entièrement inclinée sur son axe et le bouchon peut présenter une cavité dont -une partie du péri- mètre coïncide sensiblement avec le périmètre de la face supérieure, cette cavité étant reliée à l'autre face du bouchon par un conduit verseur unique. 



  Dans une forme d'exécution de l'invention la cavité forme la partie supé- rieure d'un conduit verseur dont les parois ont un contour ininterrompu. 



   Le conduit verseur peut avoir une section transversale uniforme d'un bout à l'autre de sa longueur mais de préférence il a une plus grande section transversale à l'extrémité située le plus près de la face supérieure inclinée du bouchon qu'à son autre extrémité. Dans la forme d'exécution pré- férée du dispositif suivant l'invention, cette différence de section trans- versale entre les deux extrémités d'un conduit aménagé dans le bouchon de ma- nière que son axe soit approximativement parallèle à celui du bouchon, est obtenue en épanouissant l'extrémité du conduit la plus rapprochée de la face supérieure inclinée du bouchon, c'est-à-dire l'extrémité du conduit consti- tuée par la cavité.

   Cet épanouissement est déterminé de façon que le con- duit s'étende vers le sommet de la face supérieure inclinée et que son ex- trémité coïncide approximativement avec ce sommet. 



   Le bouchon présente de préférence une section transversale cir- culaire et une certaine conicité. Il peut être fait de préférence en une matière élastique telle que le caoutchouc ou le chlorure de   polyvinyle.   La face supérieure inclinée du bouchon peut avoir un contour rectiligne ou, suivant une variante, un contour courbe comme celui du bec d'une théière. 



  Si on le désire, l'autre face du bouchon peut aussi être inclinée par rap- port à l'axe du bouchon. Celui-ci peut être employé en combinaison avec une couronne qui se visse sur le goulot de la bouteille ou, suivant une variante, avec une douille élastique dont on peut coiffer le goulot de la bouteille. 



  Le passage d'air de compensation peut être constitué par une rainure ménagée dans la face extérieure du bouchon ou par un conduit établi à l'intérieur de celui-ci. Dans la forme d'exécution de l'invention comportant un bouchon en combinaison avec une couronne ou une douille, ce passage d'air est con- stitué par un conduit et ce dernier, de même que la cavité, peuvent être facilement scellés par des   scellements   faciles à rompre, afin que l'on   puis-   se utiliser le bouchon comme ferme bure d'une bouteille ou d'un récipient ana- logue. 



   L'invention est représentée sur les dessins annexés, dans les- quels: 
Figs. 1 et 2 sont des vues en perspective de deux formes d'exé- cution de l'invention, et 
Fig. 3 est une vue en coupe d'une troisième forme d'exécution. 



   Sur la Fig, l, un bouchon en caoutchouc 1, de   formé   conique, com- porte une face supérieure 2 plane, inclinée d'environ 30  sur l'axe du   bou-   chon, tandis que l'autre   face 3   est normale à cet axe. Une rainure   4   de sec- tion en V est ménagée dans le côté le plus court du bouchon, comme c'est re- présenté. Un conduit 5 traverse excentriquement le bouchon. Ce conduit a une section transversale circulaire sensiblement   uniforme   sur la moitié in- férieure du bouchon de la Fig. l, tandis que sur la moitié supérieure de ce dernier une paroi du conduit se recourbe en s'écartant du côté rainuré pour atteindre le sommet 6 de la face inclinée 2 afin de former un évase- ment 7 qui constitue la cavité mentionnée ci-dessus.

   L'extrémité 8 de l'é-   vasement   constitue la partie du périmètre de l'extrémité du conduit 5 qui se trouve à l'intérieur de la face supérieure inclinée 2 du bouchon 1 et el- le coïncide sensiblement avec le sommet 6. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Dans cette forme d'exécution, il n'est pas indispensable que les faces coniques latérales du bouchon aient un contour droit régulier comme celui représenté sur la Fig. 1. Par exemple, le bouchon peut être pourvu   d'un   épaulement établi de manière à venir en contact avec la surface supé-   rieure   du goulot d'une bouteille lorsque le bouchon y est introduit, pour empêcher que l'on enfonce ce dernier complètement dans le goulot. Si le bouchon est en caoutchouc souple et qu'on l'enfonce complètement dans le goulot, la rainure d'air tend à se fermer, empêchant ainsi de verser le liqui- de et un jet régulier. La présence de 1'épaulement limitant, la mesure dans laquelle le bouchon peut être enfoncé dans le goulot de la bouteille empê- che cette fermeture de la rainure   d'air.   



   D'autre part, lorsque le bouchon suivant la Fig. 1 est employé sur des bouteilles contenant un liquide qui humecte le bouchon et/ou la bouteille, tout liquide restant dans l'espace entre le bouchon et la paroi interne du goulot de la bouteille après que du liquide a été versé, tend   à   réduire la résistance de frottement entre le bouchon et le goulot de la bou- teille et le bouchon risque d'être'délogé du goulot de la bouteille lorsqu'on verse de nouveau du liquide.

   Par conséquent, les bouchons destinés à des bouteilles contenant de tels liquides et possédant un épaulement tel que celui décrit ci-dessus doivent présenter en dessous de 1'épaulement une forme qui épouse très intimement celle de l'intérieur du goulot de la bou- teille; par exemple, si la forme de la surface intérieure du goulot est cy- lindrique, le bouchon ne devra présenter qu'une très faible conicité en dessous de 1-'épaulement. Si on le désire, le bord de l'extrémité du bouchon qu'on introduit dans le goulot de la bouteille peut être chanfreiné pour faciliter cette introduction. Suivant une variante, un bouchon cylindrique ou conique peut être pourvu d'un bourrelet à son extrémité inférieure et d' une gorge adjacente et parallèle à ce bourrelet.

   Lorsqu'on introduit le bouchon dans le goulot d'une bouteille ou autre récipient analogue, le bour-   relet   est refoulé dans la gorge par la paroi du goulot de la bouteille jus- qu'à ce que le bouchon soit suffisamment enfoncé dans celle-ci pour permettre au bourrelet de se placer sous le goulot, Lorsque le bourrelet dépasse ce dernier, il sort de la gorge et empêche ainsi que le bouchon ne soit expul- sé de la bouteille lorsqu'on verse du liquide. 



   La forme d'exécution représentée sur la Fig. 2 est semblable à celle de la Fig. 1, sauf que la face supérieure 2 présente un contour   on-   dulé ressemblant à celui d'un bec de théière au lieu d'un contour droit et que sa forme est établie de telle façon que son sommet 6 dépasse les faces coniques du bouchon. En outre, la rainure 4 a une section transversale ap- proximativement   semi-circulaire   au lieu d'une section transversale en V. 



  La face inférieure 3 du bouchon est aussi inclinée par rapport à l'axe de ce dernier au lieu d'être normale à cet axe, comme dans le cas de la forme d'exécution de la Fige 1. 



   Dans la forme d'exécution représentée en coupe sur la Fige 3,   le   bouchon, qui peut être du type représenté sur les Figs. 1 ou 2, est fait d'une seule pièce avec une couronne 9 pourvue   d'un   filetage 10 pour être vissée sur une   bouteille.   La couronne et le bouchon, dans cette for- me d'exécution, sont tous deux en une matière rigide. Un conduit 4' rem- place les   rainures   4 des Figs.1 et 2 et ce conduit de même que le con- duit verseur 5 sont fermés par des   opercules   faciles à rompre 11 et 12, qu'on peut défoncer en y exerçant   une   pression de   haut   en bas pour découvrir les conduits 4' et 5.

   Ces opercules -permettent   d'employer   cette forme d'exécution de l'invention   comme   fermeture de bouteille aussi bien que comme bouchon verseur ou casse-gouttes. 



   Pour les utiliser, .on introduit les bouchons suivant les Figs. 



  1 et 2 dans le goulot   d'une   bouteille contenant du liquide de telle sorte que la face 2 reste toujours libre. En ce qui concerne la couronne suivant la Fig.3, on la visse sur le goulot   d'une   bouteille à partie supérieure file- tée. Comme l'extrémité 8 de l'évasement   7   coïncide à peu près avec le som- met 6 de la face inclinée 2, pour chaque forme   d'exécution,   le liquide sort du conduit 5 sous forme d'un jet régulier sans éclabousser et ne s'égoutte 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 pas le long de l'extérieur de la bouteille lorsqu'on redresse celle-ci après avoir versé du liquide. De l'air peut entrer dans la bouteille et en sor- tir pendant et après le versage, respectivement par les rainures 4 ou le circuit 4'. 



   REVENDICATIONS      
1.- Bouchon-verseur pourvu d'un conduit verseur et d'un passage d'air compensateur, caractérisé en ce qu'une cavité est ménagée dans sa fa- ce supérieure libre et est reliée à la face inférieure du bouchon par le con- duit verseur, le périmètre de cette cavité coïncidant en substance entière- ment ou partiellement avec le périmètre de la face supérieure libre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  IMPROVEMENTS TO THE STOPPERS
This invention relates to pouring stoppers and in particular pouring stoppers capable of being adapted to liquid containers, for example to the neck of a bottle.



   When liquids are poured directly from the necks of bottles or the like, they usually come out in an irregular jet and tend to splash rather than enter the receptacles intended to receive them, so that some amount of liquid may not get into it. In addition, when uprighting the bottle after pouring liquid into it, some of it may drip down it. outer surface of the bottle.



   The object of the present invention is to provide a pouring cap capable of being adapted to a liquid container, for example to the neck of a bottle so as to allow the contents thereof to be poured out. a steady continuous stream, without splashing and also so as to practically eliminate the dripping of liquid along the outer surface of the container when the container is upright after having poured liquid.



     The present invention relates to a stopper provided with a pouring duct and a compensating air passage and the upper face of which has a cavity connected to the other face of the stopper by the pouring duct and of which the perimeter coincides in substance completely or partially with that of the upper face of the plug. Such a stopper makes it possible to pour in a continuous and regular jet, without splashing, the liquid contents of the container to which it is adapted and practically eliminates the dripping of the liquid along the outer face of the container when the latter is upright. after pouring in liquid.



   The face of the stopper hereinafter referred to as the "upper face" is the side which is free when the stopper is fitted to the container.



   The cavity formed in the upper face may have the shape of a

 <Desc / Clms Page number 2>

 bowl whose perimeter is. the same as that of the upper face, this cup-shaped cavity being connected to the other face of the stopper by a series of conduits. These are established in such a way that when the receptacle to which the stopper is adapted to pour liquid is inclined, some of these conduits act as pouring conduits and the others as compensating air passages. ,.



   The upper face of the stopper can be fully inclined on its axis and the stopper can have a cavity, part of the perimeter of which coincides substantially with the perimeter of the upper face, this cavity being connected to the other face of the stopper by a single pouring duct.



  In one embodiment of the invention, the cavity forms the upper part of a pouring duct, the walls of which have an uninterrupted contour.



   The pouring duct may have a uniform cross section throughout its length but preferably it has a larger cross section at the end closest to the sloping top face of the stopper than at its other end. end. In the preferred embodiment of the device according to the invention, this difference in cross-section between the two ends of a duct arranged in the stopper in such a way that its axis is approximately parallel to that of the stopper, is obtained by opening out the end of the duct closest to the inclined upper face of the stopper, that is to say the end of the duct formed by the cavity.

   This expansion is determined so that the duct extends towards the apex of the inclined upper face and its end coincides approximately with this vertex.



   The plug preferably has a circular cross section and a certain taper. It can preferably be made of an elastic material such as rubber or polyvinyl chloride. The inclined upper face of the stopper may have a rectilinear outline or, according to a variant, a curved outline like that of the spout of a teapot.



  If desired, the other face of the stopper can also be inclined relative to the axis of the stopper. This can be used in combination with a crown which is screwed onto the neck of the bottle or, according to a variant, with an elastic sleeve which can be fitted over the neck of the bottle.



  The compensating air passage may be formed by a groove formed in the outer face of the plug or by a duct established inside the latter. In the embodiment of the invention comprising a plug in combination with a crown or a socket, this air passage is formed by a duct and the latter, like the cavity, can be easily sealed by means of screws. seals that are easy to break, so that the stopper can be used as a seal for a bottle or similar container.



   The invention is shown in the accompanying drawings, in which:
Figs. 1 and 2 are perspective views of two embodiments of the invention, and
Fig. 3 is a sectional view of a third embodiment.



   In Fig. 1, a conically shaped rubber stopper 1 has a planar upper face 2, inclined about 30 to the axis of the stopper, while the other face 3 is normal to this. axis. A V-shaped groove 4 is provided in the shorter side of the plug, as shown. A duct 5 eccentrically passes through the plug. This duct has a substantially uniform circular cross section over the lower half of the plug of FIG. 1, while on the upper half of the latter a wall of the duct curves away from the grooved side to reach the top 6 of the inclined face 2 in order to form a flare 7 which constitutes the cavity mentioned above .

   The end 8 of the outlet constitutes the part of the perimeter of the end of the duct 5 which is located inside the inclined upper face 2 of the stopper 1 and it substantially coincides with the top 6.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   In this embodiment, it is not essential that the lateral conical faces of the stopper have a regular straight contour like that shown in FIG. 1. For example, the stopper may be provided with a shoulder set so as to come into contact with the upper surface of the neck of a bottle when the stopper is inserted therein, to prevent the latter from being pushed in completely. in the neck. If the stopper is a soft rubber and is pushed all the way into the neck, the air groove tends to close, preventing liquid and a steady stream from being poured out. The presence of the limiting shoulder, the extent to which the stopper can be pushed into the neck of the bottle prevents this closing of the air groove.



   On the other hand, when the plug according to FIG. 1 is used on bottles containing a liquid which moistens the cap and / or the bottle, any liquid remaining in the space between the cap and the inner wall of the neck of the bottle after liquid has been poured, tends to reduce the frictional resistance between the cap and the bottle neck and the cap may come loose from the neck of the bottle when refilling liquid.

   Therefore, stoppers for bottles containing such liquids and having a shoulder such as that described above must have a shape below the shoulder which closely matches that of the interior of the bottle neck. ; for example, if the shape of the interior surface of the neck is cylindrical, the stopper should have only a very small taper below the shoulder. If desired, the edge of the end of the stopper which is introduced into the neck of the bottle can be chamfered to facilitate this introduction. According to a variant, a cylindrical or conical stopper can be provided with a bead at its lower end and with a groove adjacent to and parallel to this bead.

   When the stopper is inserted into the neck of a bottle or other similar container, the bead is forced into the groove by the wall of the neck of the bottle until the stopper is sufficiently inserted in it. ci to allow the bead to be placed under the neck. When the bead protrudes from the latter, it exits the groove and thus prevents the stopper from being expelled from the bottle when liquid is poured.



   The embodiment shown in FIG. 2 is similar to that of FIG. 1, except that the upper face 2 has a wavy outline resembling that of a teapot spout instead of a straight outline and its shape is established such that its top 6 protrudes from the conical faces of the stopper. Further, the groove 4 has an approximately semicircular cross section instead of a V cross section.



  The lower face 3 of the stopper is also inclined with respect to the axis of the latter instead of being normal to this axis, as in the case of the embodiment of Fig. 1.



   In the embodiment shown in section on Fig. 3, the plug, which may be of the type shown in Figs. 1 or 2, is made in one piece with a crown 9 provided with a thread 10 to be screwed onto a bottle. The crown and the stopper, in this embodiment, are both of a rigid material. A duct 4 'replaces the grooves 4 of Figs. 1 and 2 and this duct as well as the pouring duct 5 are closed by easy-to-break lids 11 and 12, which can be knocked out by exerting pressure thereon. from top to bottom to discover conduits 4 'and 5.

   These caps make it possible to use this embodiment of the invention as a bottle closure as well as as a pouring stopper or a drip stopper.



   To use them, the plugs are introduced according to Figs.



  1 and 2 in the neck of a bottle containing liquid so that face 2 always remains free. As regards the crown according to Fig. 3, it is screwed onto the neck of a bottle with a threaded upper part. As the end 8 of the flare 7 coincides approximately with the summit 6 of the inclined face 2, for each embodiment, the liquid leaves the duct 5 in the form of a regular jet without splashing and does not. drips

 <Desc / Clms Page number 4>

 not along the outside of the bottle when straightening the bottle after pouring liquid. Air can enter the bottle and exit during and after pouring, respectively through the grooves 4 or the circuit 4 '.



   CLAIMS
1.- Pouring stopper provided with a pouring duct and a compensating air passage, characterized in that a cavity is formed in its free upper face and is connected to the lower face of the stopper by the con - pouring nozzle, the perimeter of this cavity coinciding in substance entirely or partially with the perimeter of the free upper face.


    

Claims (1)

2.- Bouchon-verseur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la cavité a la forme d'une cuvette épousant le périmètre de la face supérieure libre, cette cavité en forme de cuvette étant reliée à la face inférieure du bouchon par plusieurs conduits disposés de telle manière que lorsqu'on incline le récipient auquel le bouchon est adapté en vue de verser du liquide, certains conduits servent de conduits verseurs et les autres de passages d'air de compensation. 2.- Pouring stopper according to claim 1, characterized in that the cavity has the shape of a bowl matching the perimeter of the free upper face, this bowl-shaped cavity being connected to the lower face of the stopper by several conduits arranged in such a way that when tilting the container to which the stopper is adapted for pouring liquid, some conduits serve as pouring conduits and the others as compensating air passages. 3. - Bouchon-verseur suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la face supérieure libre est entièrement inclinée par rapport à l'axe du bouchon et comporte une cavité dont une partie du périmètre coïncide en substance avec le périmètre de la face supérieure libre, cette cavité étant reliée à la face inférieure du bouchon par un' --conduit verseur uni-' que. 3. - Pouring stopper according to claim 1, characterized in that the free upper face is entirely inclined with respect to the axis of the stopper and comprises a cavity, part of the perimeter of which substantially coincides with the perimeter of the free upper face. , this cavity being connected to the underside of the stopper by a single '--conduit poureur'. 4.- Bouchon-verseur suivant la revendication 3, caractérisé en ce que la cavité forme la partie supérieure d'un conduit verseur dont les parois ont un contour ininterrompu et qui présente à l'extrémité la plus rapprochée de la face supérieure libre inclinée du bouchon une section trans- versale plus grande qu'à son autre extrémité. 4.- Pouring stopper according to claim 3, characterized in that the cavity forms the upper part of a pouring duct, the walls of which have an uninterrupted contour and which has at the end closest to the inclined free upper face of the plug a larger cross section than at the other end.
BE494589D BE494589A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE494589A true BE494589A (en)

Family

ID=138310

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE494589D BE494589A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE494589A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA2057889C (en) Pourer for bottles and such containers with a borer element to perforate container pouring spout lid
FR2617134A1 (en) SHUTTER WITH POURING NIP AND METERING CAP WITH SPOUT NOZZLE
CA2323701C (en) Distribution cap with a removable tip and a container equipped with such a distribution cap
EP1549567A1 (en) Device forming packaging for viscous products, which can be fully emptied by means of manual pumping
WO1993015707A1 (en) Break-open phial
EP0755872B1 (en) Container provided with a distributing opening and a closure device
FR2541654A1 (en) CONTAINER PROVIDED WITH A SCREW CAP
CA2314827C (en) Packaging offering improved emptying for a pasty liquid product
WO2008152219A1 (en) Cap for receptacle forming an additive reservoir
BE494589A (en)
FR2601652A1 (en) Dosing and pouring stopper
FR2636926A1 (en) New multiple-function stopping device
FR2631935A1 (en) Pouring stopper made of synthetic material
FR2713059A1 (en) Stopper for closing container and applying liquid
FR2516496A1 (en) Dispenser for wine box - has support acting as hole stopper and support for T=shaped pipe into which tap is inserted
CH276582A (en) Closing device for containers with necks.
BE551938A (en)
FR2769597A1 (en) Cylindrical metal drinking flask
CA2344199A1 (en) Container with clean opening and corresponding top
CH631931A5 (en) Fluid container with neck
EP0082777B1 (en) Closed one-way container
CH310778A (en) Capping device for containers, flasks and the like.
FR2620787A1 (en) DISTRIBUTION VALVE, PARTICULARLY FOR DEBITTING BEVERAGES
BE482700A (en)
BE411962A (en)