BE493388A - - Google Patents

Info

Publication number
BE493388A
BE493388A BE493388DA BE493388A BE 493388 A BE493388 A BE 493388A BE 493388D A BE493388D A BE 493388DA BE 493388 A BE493388 A BE 493388A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cable
pulley
pulleys
drums
suspended
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE493388A publication Critical patent/BE493388A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66CCRANES; LOAD-ENGAGING ELEMENTS OR DEVICES FOR CRANES, CAPSTANS, WINCHES, OR TACKLES
    • B66C21/00Cable cranes, i.e. comprising hoisting devices running on aerial cable-ways
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B66HOISTING; LIFTING; HAULING
    • B66CCRANES; LOAD-ENGAGING ELEMENTS OR DEVICES FOR CRANES, CAPSTANS, WINCHES, OR TACKLES
    • B66C2700/00Cranes
    • B66C2700/01General aspects of mobile cranes, overhead travelling cranes, gantry cranes, loading bridges, cranes for building ships on slipways, cranes for foundries or cranes for public works
    • B66C2700/011Cable cranes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Carriers, Traveling Bodies, And Overhead Traveling Cranes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   TRANSPORTEUR A CABLE. 



   La présente invention est relative aux transporteurs à câble du type général dans lequel un chariot peut se déplacer entre deux pilones dont l'un est moteur et l'autre simplement porteur, ce chariot circulant sur un câble et supportant une benne suspendue ou autre dispositif de.manutention de charges, et ses déplacements ainsi que la montée et la descente de ce dispositif suspendu étant commandés au moyen de câbles, à partir de.moteurs situés dans le pylone moteur ou de   tête. '   
Ainsi qu'on le sait,les difficultés provenant du mou inévitable des câbles ont conduit à l'utilisation de transporteurs à câble infléchi qui, à leur tour ont donné lieu à d'autres difficultés et complications auxquel- les on a proposé de remédier parce qu'on a appelé système à câble sans fin. 



  Etant donné que c'est à ce type de transporteur que la présente invention est relative et qu'il n'est pas très connu, on va le décrire brièvement pour aider à mieux comprendre les perfectionnements qui seront exposés ensuite. 



   Dans ce type de transporteur à câble sans fin tel qu'on l'a uti- lisé jusqu'ici, le chariot se déplace au moyen d'un câble transporteur sans fin fixé aux extrémités opposées du chariot, passant sur des poulies de renvoi, montées folles sur les pylones moteur et porteur, et actionné par un tambour commandé par moteur situé sur le pylone moteur. Un deuxième câble sans fin, passant également sur des poulies de renvoi et actionné par un tambour à moteur placé sur le pylone moteur, est accouplé à friction avec une poulie montée sur le chariot, ce câble servant de transmission de force pour faire tourner la poulie sur le chariot.

   Cette poulie, à son tour, en- traîne un tambour également monté sur le chariot et servant à enrouler ou dérouler un câble de levage (le câble qui supporte effectivement la charge) conformément à la rotation de la poulieo 
La présente invention est relative, en premier lieu, à un chariot 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 perfectionné de transporteur aérien du type à câble sans fin, spécialement agencé pour fonctionner avec deux câbles,   c'est-à-dire   comprenant deux pou- lies et deux tambours de levage ou de traction, chaque jeu ayant son propre câble de transmission. Cette disposition convient pour fonctionner avec une benne preneuse, un câble, une poulie et un tambour commandant la montée et la descente de la benne, et l'autre câble, l'autre poulie et l'autre tambour commandant son ouverture et sa fermeture. 



   Le fonctionnement des transporteurs aériens du type à câble sans fin,tels que proposé jusqu'ici, a donné lieu à des difficultés auxquelles la présente invention se propose de remédier. Par exemple, lorsque le cha- riot démarre ou s'arrête, il tend à osciller par rapport aux câbles de trans- mission, et, même lorsqu'il n'oscille pas ainsi, le chariot en déplacement s'incline du fait que ses roues suivent la trajectoire du câble porteur qui est variable du fait de la flèche. Ces oscillations et ce basculement (ce dernier accélérant également l'usure du câble porteur) tendent à provoquer au moins une rotation partielle de la poulie et du tambour du chariot.

   Il est évident que, lorsqu'on désire utiliser deux câbles sans fin de transmis- sion, deux tambours de levage et deux câbles de levage, un jeu pour effectuer la montée et la descente de la benne et l'autre pour commander son ouverture et sa fermeture, ces oscillations ou ce basculement peuvent provoquer une ouverture partielle prématurée de la benne. 



   On a constaté qu'on peut remédier à ces difficultés, de façon satisfaisante, en utilisant un nouveau système de chariot. De façon géné- rale, le chariot selon l'invention comprend deux parties séparées articulées, à savoir :un chariot roulant proprement dit et une partie porteuse accou- plée librement à la première, en un seul point avec suspension à pivot. De préférence, et pour bénéficier des avantages maximum de l'invention, le cha- riot roulant comprend un certain nombre de roues relativement flottantes, roulant sur le câble porteur, et les extrémités du câble tracteur sans fin sont attachées à ce chariot. La partie suspendue comprend les poulies et les tambours de levage commandant le dispositif qui supporte la charge et dépend de.la partie porteuse ou suspendue.

   Selon l'invention, on a décou- vert que, grâce à cette disposition, l'usure du câble porteur est réduite au   minimum,   que l'oscillation et le basculement ci-dessus mentionnés sont limités à la partie porteuse et que la partie suspendue est stabilisée par la charge qu'elle porte, de manière à rester constamment à peu près fixe. 



  En conséquence, on peut manoeuvrer le chariot à de grandes vitesses, la charge étant tout le temps commandée de façon sure. 



   Conformément à l'invention, les brins d'aller et de retour du câble de transmission sans fin sont dans une relation telle que la flèche . inévitable dans le brin de retour,de préférence compensée par des contre- poids de tension courante, tend en permanence à réduire au minimum la for- mation du mou dans l'autre brin du câble où il pourrait réduire la puissan- ce totale transmise à la poulie de traction. Un autre effet de cette dispo- sition est que le brin de retour du câble de transmission provoque un sou- lèvement du chariot proportionnel à la tension appliquée sur le câble. 



   Selon l'invention, le brin de retour du câble de déplacement est commandé de façon qu'à tous moments, les tensions appliquées sur ce câble ont pour effet de créer un soulèvement qui réduit les forces verticales ap- pliquées sur le câble porteur. 



   D'autres avantages et particularités de l'invention ressortiront de la description qui va suivre, faite en se référant aux dessins annexés dans lesquels : 
La Figure 1 est une vue schématique en élévation de côté d'un transporteur comprenant un chariot à deux câbles de transmission, pour une forme préférée de réalisation de   l'invention   agencée pour actionner une benne preneuse. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 2 est une vue en perspective, à plus grande échelle, du chariot et de la benne. 



   La figure 3 est une vue, en élévation de côté, du chariot. 



   La figure 4 est une coupe verticale faite suivant la ligne 4-4 de la figure 3. 



   La figure 5 est une coupe verticale suivant la ligne 5-5 de la figure 3. 



   La figure 6 est une vue en perspective partielle d'un chariot à un seul câble de transmission, et représente la partie suspendue et une portion de la partie porteuse. 



   La figure 7 est une coupe verticale de la construction de la figure 6, faite suivant la même ligne   4-4   de la figure 3. 



   La figure 8 est une coupe verticale de la construction de la figure 6 faite suivant la même ligne 5-5 de la figure 3. 



   La figure 9 est une vue partielle, en perspective, représentant une disposition des câbles de commande de la charge agencés pour assurer une suspension verticale à deux câbles. 



   La figure 10 est une vue partielle, en perspective, d'une varian- te dans laquelle un seul tambour de charge est placé au centre de la partie suspendue. 



   La figure 11 est une coupe transversale, à grande échelle, faite suivant la ligne 11-11 de la figure 10. 



   Les mêmes références désignent les mêmes parties ou les parties qui se correspondent, sur toutes   le,5   figures. 



   Les figures 1 à 5 représentent une forme de réalisation complète de l'invention, comprenant un câble porteur A suspendu entre des pylones de tête ou moteur 1 et porteur 2, tous moyens appropriés étant utilisés pour maintenir ce câble tendu.. 



   Le chariot B se déplace sur le câble porteur et, comme on l'a dit plus haut, il comprend une partie roulante ou porteuse C et une partie suspen- due D. 



   Dans la forme de réalisation représentée, la partie porteuse com- prend au moins deux et, de préférence, au moins quatre éléments à deux roues dont chacun peut pivoter par rapport à chacun des autres autour d'un axe ho- rizontal disposé transversalement au câble porteur. Non seulement cette dis- position répartit la charge totale du chariot sur une plus grande longueur de câble, mais encore elle tend à réduire au minimum les oscillations de la partie roulante, dans son   ensemble,   du fait que les éléments munis de roues sont relativement flottants et donnent à la partie roulante le degré voulu de flexibilité, le tout ayant pour but de donner à la partie suspendue du chariot le maximum de stabilité. 



   Plus particulièrement, dans cette forme de réalisation de l'inven- tion, la partie roulante C comprend   quatre   éléments à deux roues, 3, 4, 5 et 6 respectivement, chacun d'eux étant constitué par des flasques triangulaires 7 et 8 opposés et inversés l'un par rapport à l'autre et pivotant, au voisi- nage de leurs extrémités supérieures opposées, sur les essieux des roues. Ces flasques présentent, au voisinage de leurs sommets, des ouvertures en aligne- ment servant à recevoir un axe   porteur .2   autour duquel chaque élément peut tourner librement. 



   Des paires voisines de ces axes 9 sont disposées aux angles oppo- sés de longerons en forme de triangle renversés (qu'on appellera longerons secondaires), chacun consistant en deux flasques 10 et 11. Gomme les flas-   ques     et ¯$,   ces longerons secondaires sont pourvus, près de leurs sommets, d'ouvertures en alignement servant à recevoir un axe porteur 12 autour du- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 quel chaque longeron secondaire peut tourner librement. Les axes   12   sont, de leur côté, situés aux extrémités éloignées d'un châssis primaire fait de deux flasques ou longerons 13 et 14. On a constaté qu'avec cette dis- position, les éléments flottants montés sur roues s'adaptent facilement au câble porteur. 



   La partie suspendue du chariot, est dans cet exemple, de forme générale triangulaire, et comprend deux flasques identiques 15 et 16, pa- rallèles l'un à l'autre,et s'élevant à partir des cônes opposés d'un châs- sis rectangulaire 17 de construction rigide, sur lequel ils sont fixés. On peut disposer entre les éléments du bâti des renforcements appropriés, par exemple des'entretoises   18   servant à augmenter la rigidité de ce bâti. 



   Selon l'invention, la partie suspendue est librement portée par la partie rôulante à laquelle elle est accouplée par son sommet en un seul point, à pivot, par exemple au moyen de=l'axe 19 qui traverse les flasques de la partie suspendue et les longerons 13 et 14 du châssis primaire, en leur milieu. 



   On constate qu'avec un système de chariot en deux parties ainsi articulées   l'une   sur l'autre, la partie suspendue présente une stabilité et une fixité remarquables, même lorsque le transporteur fonctionne à grande vi- tesse avec sa charge suspendue, sans qu'il se produise d'oscillations ou de basculements nuisibles qui sont la caractéristique des chariots rigides, en un seul bloc. 



   Un châssis fait de barres latérales 20 et 21, porté par les longe- rons respectifs 13 et 14 du châssis primaire, s'élève à partir de ce châssis et ces barres convergent jusqu'en un point situé sur l'axe vertical du cha- riot et au-dessus de la partie roulante, et le châssis est muni en ce point de paliers pour un axe transversal 22 portant une poulie folle 23. 



   Le chariot avance et recule sur le câble porteur A au moyen du câble tracteur 24 dont une extrémité est reliée, par une pièce de liaison 24a, à la partie roulante G, d'où il passe sur une poulie de renvoi folle   25 portée   par le pylone moteur; il descend ensuite pour passer autour du tambour réversible 26 du treuil, après quoi, il remonte, passe sur la pou- lie de renvoi 27 située sur le pylone moteur, passe au-dessus du câble por- teur A, vers le pylone porteur 2, en passant autour de la poulie 24a portée par ce pylone, et il revient au chariot où il est fixé sur la pièce de liai- son 24b en saillie sur l'extrémité correspondante de la partie roulante, de manière à constituer un câble en principe sans fin actionné par le moteur de traction qui entraîne le tambour 2,6.

   On peut utiliser tous moyens appro- priés pour tendre le câble tracteur entre le chariot et le pylone porteur. 



   Le brin de ce câble situé entre la poulie 27   et.la   poulie ?:la n'est pas supporté et passe sous la poulie   folle   23 qui est placée plus bas que les poulies 27 et 27a, de sorte que les tensions qui se produisent dans le câble tracteur provoquent un soulèvement de la poulie 23 portée par le chariot, ce qui a pour effet de réduire les forces verticales agissant sur le câble porteur. 



   Dans la partie suspendue, tourillonnent deux trains parallèles de poulies de transmission à câbles, un train comprenant trois poulies   28,   29 et 30 disposées bord à bord dans le même plan et l'autre train comprenant trois poulies 31, 32 et   33 disposées   de même. 



   Les poulies de chaque train sont diposées par rapport à celles de l'autre train de manière à constituer trois paires de poulies alignées hori- zontalement, chaque paire comprenant une poulie de chaque train et ces trois paires de poulies étant montées, respectivement sur des arbres tubulaires 34, 35 et 36, s'étendant en travers du chariot et supportés à leurs extrémités 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 par des broches   :il   fixées sur les flasques respectifs du bâti et s'étendant vers l'intérieur à partir de ces flasques. 



   Chaque poulie est pourvue de dents périphériques 38 et les pou= lies de chaque train sont de préférence disposées les unes par rapport aux autres de manière à former en principe un triangle en élévation latérale, 
 EMI5.1 
 les poulies supérieures de chaque train z8 et .3Q d'un train et 31 et 33 de l'autre) étant espacées l'une de l'autre et les dentures de ces poulies supérieures engrenant avec les dentures des poulies inférieures ou centra= les du même train. En d'autres termes, les poulies de chaque train engrè= nent successivement depuis une poulie extrême jusqu'à l'autre par l'intermédiaire de la poulie inférieure ou centrale mais les deux poulies extrêmes n'engrènent pas l'une avec l'autre. 



   Les poulies montées sur les arbres 34 et 35 sont disposées par rapport à ces arbres de telle   manière   qu'une poulie de cette paire est calée sur l'arbre pour tourner avec lui, tandis que l'autre poulie est folle sur ce même arbre et l'ordre est inversé sur les arbres successifs à partir de l'extrémité, de sorte que, si la poulie 31 d'un train est libre de tourner sur   l'arbre ±±,   la poulie   28   du train opposé tourne avec l'autre, tandis que 
 EMI5.2 
 la poulie 29 du même train que la poulie 28 est folle sur l'arbre 35 et la poulie opposée 32. jumelée avec la poulie 31. folle sur l'arbre 31., est ca- lée sur son arbre 35. 
 EMI5.3 
 Les poulies 1Q et 33 sont folles sur leur arbre J6. 



   Etant donné que les poulies de chaque train sont de même diamètre, elles ont une même vitesse de rotation et chacune aide à transmettre la. puis- sance aux câbles de transmission. 
 EMI5.4 
 



  Les arbres ,31 et .35 portent des roues dentées .32 et lill respective- ment, calées sur eux, placées à l'intérieur du bâti de la partie suspendue, sur les côtés opposés de celle-ci. 
 EMI5.5 
 



  Des tambours Á1 et 2 tournent dans le bâti 17. respectivement à l'avant et à l'arrière des poulies jumelées 29 et 32. et sont portés par des arbres 1..2a et .6J. respectivement, ces arbres portant aussi des roues dentées 44 et 45 calées sur eux. 



   Le tambour 41 auquel est attaché un câble 46 est accouplé à l'arbre aux extrémités opposées de ce dernier par les chaînes 47 passant sur les 
 EMI5.6 
 roues dentées ¯4, de l'arbre !2.a et 1& de l'arbre.12, de sorte que la rotation de l'arbre 35 par la poulie .32 fait tourner ce tambour 41 dans le même sehs pour enrouler le câble 46 ou le dérouler, suivant le sens de rotation de la poulie 29. 
 EMI5.7 
 



  Le tambour iJ2: auquel est attaché le câble à@ est accouplé à l'ar- bre "l9 aux côtés opposés de celui-ci, par l'intermédiaire de chaînes 47a re- liant les roues à chaîne 5 de l'arbre .3 avec celles 12 de l'arbre ±, de sorte que la rotation de cet   arbre 34,   due à celle de la poulie 28, fait tourner le tambour 42 dans le même sens, pour enrouler le câble 48 ou le dérouler, suivant le sens de rotation de la poulie 28. 



   Dans la forme de réalisation de l'invention que l'on décrit actuellement, le câble 46 est celui qui est utilisé pour soulever ou abaisser une 
 EMI5.8 
 benne A9 et, dans ce but, la poulie 50 de cette benne repose sur ce câble dont l'extrémité est fixée au châssis vs au point , le plus éloigné du tambour ±± d'où part le câble, de sorte que la poulie ¯50 se trouve dans la boucle du câble 46 et que la traction verticale de la charge s'exerce constamment dans un plan passant par l'axe vertical de la partie suspendue. 



   Le câble 48 est celui qui sert à commander l'ouverture et la ferme- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 turc des mâchoires de la   benne ±9   en coopérant avec un mécanisme approprié porté par cette benne et agissant directement sur-ces mâchoires. Dans ce but, ce câble passe dans la benne et il vient en prise avec ce mécanisme, son extrémité libre ascendante étant fixée à l'extrémité du châssis 17, op- posée à celle où se trouve le tambour 42, le point de fixation étant indiqué   en ±.    



   Comme la construction particulière de la benne ne fait pas partie de la présente invention, elle n'est ni représentée ni décrite en détail. 



  On a jugé qu'il suffisait de représenter simplement les câbles 46 et 48 qui la concernent. 



   Un câble de transmission sans   fin .52   sert à faire tourner la pou- lie 28 pour provoquer la rotation du tambour 42. 



   Le câble de transmission .53. s'enroule autour du tambour de levage 54 de manière à donner la friction voulue pour déplacer le câble qui monte ensuite et passe sur la poulie de   renvoi 22   portée par le pylone de tête. 



  De là, il passe sur la poulie de transmission 30, sous et autour de la pou- lie de transmission 29, puis sur la poulie 28 d'où il passe sur une poulie de renvoi portée par le pylone   pbrteur   où il descend pour passer autour d'une poulie   tendeuse 57   portant un   contrepoids ,58.   Il remonte ensuite et passe sur une poulie de   renvoi 12   portée par le pylone porteur, il revient ensuite   au-dessus du câble- porteur vers le pylone de tête ; passe sur une poulie de   renvoi 60 de ce pylone puis redescend jusqu'au tambour de levage 50. 



     ,,-On   voit donc que, lorsque le   câble 53   se déplace vers le pylone de tête,la poulie,28 tourne en sens inverse des aiguilles d'une montre et, comme elle est calée sur l'arbre   ±,cet   arbre est mis en rotation et, par sa liaison à chaine avec l'arbre 43 qui porte le tambour 42, ce tambour tourne dans le sens de l'enroulement du câble 48 de manière à ouvrir, la benne. 



  Etant donné que les autres poulies 29 et 30 du même train dont fait partie la poulie 28 sont folles sur leurs   arbres .12   et 36, ces arbres ne sont pas in- fluencés et, en conséquence, la rotation des poulies de ce train est sans ac- tion sur le tambour 41. Le déplacement du câble de transmission dans l'autre sens provoque évidemment une rotation du tambour   ¯4,,2'telle   que le câble 48 se déroule pour fermer la benne. 



     Un   câble de transmission sans fin 61 (figure 2) commande la rota- tion, dans l'un ou l'autre sens, du tambour   il!   qui actionne le èâble 46. 



   Le câble de transmission 61 est en prise par friction avec le tambour 62 d'un treuil à moteur, d'où il s'élève, en passant sur une poulie de renvoi portée par le pylone de tête, puis va au chariot où il passe sur la   poulie 33.   sous la poulie 32 et remonte sur la   poulie ¯31   d'où il passe sur une poulie de renvoi portée par le pylone porteur, descend dans celui- ci pour.passer sous une poulie tendeuse munie d'un contrepoids, remonte et passe sur une poulie de renvoi portée par ce pylône et son brin de retour passe au-dessus du câble porteur vers le pylone de tête et sur une poulie de guidage portée par ce dernier, d'où il revient au   ta'nbour   de levage 62. 



  Etant donné que le câble 61 et ses diverses poulies de renvoi ou de guidage, et le contrepoids de tension se trouvent dans le même plan horizontal que le   câble 53.   les poulies de renvoi et le contrepoids, ils n'apparaissent pas sur les dessins et il n'a pas paru nécessaire de les représenter car on com- prend facilement la disposition d'après la description. 



   Lorsqu'on tire-le câble de transmission 61 vers le pylone moteur au moyen du tambour à moteur 62, les   poulies ¯31   et33 qui sont folles sur leurs   arbres 34     et 3¯6,,   tournent sans provoquer la rotation de l'arbre 34 ni celle du tambour 42, mais l'arbre 35 sur lequel la poulie 32 est calée tour- ne et   sa   rotation, du fait de sa liaison par chaîne avec l'arbre 42a, fait tourner le tambour 41 dans le sens de   l'enroulement   du câble 46, pour soule- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ver la benne. Le déplacement du câble 61 en sens contraire provoque   évidem-   ment la rotation en sens contraire pour faire descendre la benne. 



     'Le - déplacement   du câble de   transmission 22   en s'écartant du pylo- ne de tête, soit pendant que le câble   61   est inactif, soit à plus faible vi- tesse que ce câble, provoque évidemment une descente du   câble ¯41   et, en con- séquence, permet aux mâchoires de la benne de s'ouvrir pour libérer la char- ge. 



   Les brins de retour des câbles de transmission sans   fin.51   et 61. qui s'étendent entre le pylone porteur et le pylone moteur, ne sont pas sup- portés et leur poids, combinés avec la traction des contrepoids à tension constante assure automatiquement et constamment, sur les autres brins de ces câbles, une tension constante suffisante pour que toute la puissance exer- cée sur ces autres brins ou côtés sous tension des câbles, soit sûrement trans- mise aux poulies de transmission, que le chariot soit fixe ou se déplace 4 une vitesse quelconque dans l'un ou l'autre sens. En outre, le poids des par- ties non portées des brins- de retour des câbles provoque un soulèvement du chariot proportionnel à la tension appliquée sur les câbles. 



   On remarquera qu'on a prévu deux câbles de transmission distincts commandant chacun la rotation d'un tambour, la puissance de chacun étant transmise à son tambour par un train de poulies. En outre, comme chaque câble de transmission et d'entraînement est relié à son propre tambour du moteur de levage, il est évident que les différents câbles peuvent être ac- tionnés à volonté à la même vitesse ou à des vitesses différentes, simple- ment à l'aide de moyens permettant de faire tourner les tambours du moteur de levage à des vitesses différentes.

   Bien que la présente invention ne soit pas relative à un procédé particulier pour faire tourner les différents tam- bours à des vitesses différentes, on indiquera qu'il suffit de prévoir un chariot comprenant des tambours actionnés indépendamment et pouvant tourner dans l'un et l'autre sens à des vitesses variables, tandis que le chariot est fixe ou se déplace dans un sens ou dans l'autre et qu'il fonctionne sans à coups et efficacement aux différentes vitesses auxquelles les diverses par- ties peuvent être actionnées. 



   La forme de réalisation de   l'invention   qu'on vient de décrire, en supposant qu'on ait engagé les différents câbles dans le chariot, dans les pylones de tête et porteur, et sur les tambours à moteur, comme on l'a dit ci-dessus, fonctionne de la façon suivante : 
On supposera que la benne 29 est en position basse et immobile et que ses mâchoires sont ouvertes et prêtes à se refermer sur la charge.   On   actionne le câble de transmission 53 en faisant tourner son tambour à moteur pour le tirer vers le pylone de tête; le câble 48, commandant la prise de la charge par l'intermédiaire des poulies engrenées correspondantes 28,. 29 et 30 et des liaisons par chaîne avec le tambour 42, s'enroule sur ce dernier et provoque la fermeture des mâchoires de la benne.

   Il faut maintenant sou- lever la charge et ceci a lieu en tirant sur le câble de transmission 61 pour le rapprocher du pylone de tête et provoquer l'enroulement sur le tambour 41 du câble 46, par l'intermédiaire des roues dentées 30,32 et 33 et de la liaison par chaine avec ce tambour 41, jusqu'à ce que la charge ait été soule- vée à la hauteur voulue, après quoi, on cesse d'agir sur ce câble.   On   peut alors commencer à déplacer le chariot sur son câble porteur A dès que les mâ- choires de la benne se sont refermées sur la charge et ceci s'obtient simple- ment en actionnant le câble 24 dans le sens voulu.

   On peut régler ainsi à vo- lonté les vitesses de levage et de déplacement simplement en réglant les   vi-   tesses des tambours, ce qui permet d'obtenir la vitesse de levage et la vites- se de déplacement pratiquement les plus élevées, quel que soit le poids de la charge. Evidemment, si l'on fait tourner le câble de déplacement dans le même sens que les câbles de transmission et en même temps qu'eux, le chariot se déplace dans le sens de la traction et les tambours 41 et 42 ne subissent pas 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de mouvement, si tous les câbles ont des vitesses identiques.

   Si l'on aug-   m'ente   ou diminue la vitesse de l'un ou des deux câbles de transmission par rapport à celle du câble de déplacement, le ou les tambours du chariot tournent en sens positif ou négatif,à une vitesse proportionnelle à l'aug- mentation ou à la diminution par rapport au câble de déplacement. 



   Lorsque le chariot se rapproche du point de déversement de la charge, on peut abaisser celle-ci en provoquant le déplacement du câble 61 dans le sens qui convient pour que le tambour 41 déroule le câble 46 et, lorsqu'on le désire, pendant la descente de la charge ou ensuite, on peut ouvrir les mâchoires de la benne pour libérer la charge en déplaçant le   câ-   ble de transmission      dans le sens voulu pour que le tambour 42 relâche le câble 48 afin de permettre   l'ouverture   des mâchoires de la benne, à l'aide des moyens prévus à cet effet et commandés par ce câble 48. 



   Il est évident que, sous l'influence de la charge,   l'inclinaison   du câble porteur varie constamment pendant que le chariot se déplace le long de ce câble. Toutefois, le fléchissement de ce câble par rapport à l'hori- zontale et l'amplitude continuellement variable de ce fléchissement ne pro- voquent aucune déviation de la partie suspendue par rapport à la verticale, ni aucun déplacement des câbles de transmission ou des poulies qu'ils com- mandent, du fait que cette partie suspendue est reliée à pivot en un seul point du châssis primaire et que ce dernier, de son côté, est relié à flot- tement aux éléments roulants par une série de liaisons à pivot en un seul point. 



   Sur les figures 6 à 8, on a représenté   l'application   de l'invention à un transporteur ne comprenant qu'un câble aboutissant au dispositif de sus- pension de la charge pour soulever ou abaisser celle-ci. 



   Dans ce cas, on n'utilise qu'un seul train de poulies de trans- mission, comprenant les poulies 63, 64   et-.22.,   montées sur des arbres tournants 66, 67 et 68 respectivement, et les poulies sont en prise par engrènement les unes avec les autres comme dans le cas des poulies   28,   29   et 30.   Un câble de transmission sans fin 69 accouplé par friction avec les poulies du train et avec le tambour d'un treuil fixe permet d'actionner ces poulies dans l'un ou l'autre sens. 



   Des tambours 70 et 71 sont respectivement montés à l'avant et à l'arrière de la poulie 64 et, à chacun d'eux, est attachée une extrémité d'un câble de levage 72. de sorte que la rotation de ces tambours en sens contraire provoque l'enroulement ou le déroulement de ces câbles, suivant le sens dans lequel tournent les tambours. 



   Une chape   :il.   est suspendue à la boucle du câble de levage 72 et porte un crochet 74 ou autre organe pour supporter la charge à soulever ou à descendre. 



   Les tambours 10 et 71 tournent en concordance, mais en sens con- traire, au moyen des chaînes 75 et 76 respectivement, la chaîne      reliant la roue à chaîne 77, calée sur l'arbre 66 sur lequel est également calée la   poulie ±,   à la roue à chaîne 78 calée sur le tambour 70, et la chaîne 76 reliant la roue à chaîne 79, calée sur l'arbre 67 sur lequel la poulie 64 est également calée, à la roue à chaîne 80 calée sur le tambour 76. 



   On voit que, lorsqu'on désire soulever une charge accrochée à la chape 73, il suffit de déplacer le brin inférieur du câble sans   fin 69.   au moyen du tambour du treuil auquel il est accouplé, en le tirant vers le py- lone de tête. On fait ainsi tourner les poulies 63 et 64 qui, par leurs liaisons avec les tambours 70 et 71 respectivement, font tourner ces tambours en sens contraires et enroulent les parties extrêmes du câble de levage 72. 



  Le déplacement en sens inverse du   câble.69   provoque la rotation simultanée 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 des tambours 70 et 71 en sens contraires et déroulent le câble de levage en abaissant ainsi la chape 73 et sa charge. 



   On remarquera que, dans tous les cas, la dimension des roues à chaîne peut varier suivant le rapport voulu, dans des conditions différentes pour réduire le nombre de tours par minute entre les poulies de transmission et les tambours, et qu'on peut utiliser toute autre disposition pour modifier ce rapport, ce qui permet d'obtenir, de façon simple, une vitesse de levée pratique en relation avec la vitesse de déplacement. 



   Sur la figure 9, on a représenté une variante de la disposition des câbles de commande de la charge pour un chariot à deux câbles de transmis- sion, cette variante réalisant une suspension verticale à deux câbles. 



   Dans cette réalisation, la disposition et le fonctionnement des différents tambours, poulies et câbles de transmission commandant la charge, sont les mêmes que sur les figures 1 à 5, de sorte que les câbles 46 et 48 peuvent s'enrouler simultanément ou indépendamment sur leurs tambours respec- tifs 41 et      ou s'en dérouler, à la même vitesse ou à des vitesses différen- tes. 



   Dans cette variante, deux poulies folles 81 et 82 sont placées- côte-à-côte à une certaine distance l'une de l'autre, dans le sens de la longueur du chariot, juste en dessous des poulies 29 et 32 et au milieu de la longueur de la partie suspendue, leurs axes de rotation étant parallèles à ceux des tambours 41 et 42. 



   Les câbles 46 et 48 sont dirigés vers l'intérieur et passent sur les-poulies respectives 81 et 82   d'où   ils descendent à une petite distance l'un de l'autre jusqu'au dispositif 83 de manipulation de la charge, lequel, dans cet exemple, est représenté comme étant une benne preneuse comprenant les mâchoires habituelles 84   et µ±   qui peuvent s'ouvrir et se fermer à volon- té. 



   Dans cette réalisation, le câble 86 sert à commander l'ouverture et la fermeture des mâchoires de la benne et, dans ce but, il est relié à un mécanisme de manoeuvre des mâchoires porté par la benne. Ce mécanisme n'est pas représenté en détail car il ne fait pas partie de l'invention. 



   Le câble 48 est représenté fixé au sommet de la benne pour servir de câble de levage. 



   Il est évident que les poulies 81 et 82 peuvent être supportées de beaucoup de façons mais, à titre d'exemple, on les a représentées   suppor-   tées par les   barres 86     et 87,   d'un châssis qui s'étend vers le bas à partir des côtés opposés du châssis 17, ces barres convergeant jusqu'à se tenir à une petite distance l'une de l'autre, au centre de la partie suspendue,   pbur   recevoir des pièces espacées 88 dans lesquelles tourillonnent les axes de ces poulies. 



   Les figures 10 et 11 représentent une variante d'un chariot à un seul câble de transmission, dans laquelle il n'est prévu qu'un seul tambour de charge substitué aux deux   tambours.70   et 71, avec un dispositif approprié permettant d'effectuer facilement la substitution. 



   Dans cette variante, la construction et la disposition des poulies sont identiques à celles représentées sur la figure 6, mais les tambours 70 et 71 sont supprimés et le tambour   unique.83   de charge est placé au milieu de la longueur du châssis du chariot, sous la poulie centrale 64. Les ex- trémités opposées de l'arbre de ce tambour 89 tourillonnent   en 3   dans un sous-châssis 91,de préférence fixé, à ses extrémités, de manière à pouvoir être enlevé facilement sur le bâti principal 17 de la partie suspendue; à 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 l'aide de boulons 92, de sorte qu'on peut facilement l'enlever et monter à sa place dans le bâti les tambours 70 et 71. 



   Le tambour 89 est commandé par une ou plusieurs   chaînes 93   re- liant le pignon 79, calé sur l'arbre   fil.   de la poulie 64, et le pignon 94 porté par le tambour. De cette   façon.,   on peut faire tourner le tambour dans l'un ou l'autre sens,en déplaçant le câble de transmission 69 dans le sens voulu. Le câble de   levage.2,2,   dont une extrémité est fixée au tambour      et l'autre à une pièce d'extrémité du châssis 17, va de ce tambour à cette extrémité en passant sur une poulie   folle 96   située à l'extrémité op- posée du châssis et, entre celle-ci et l'extrémité du bâti à laquelle il est fixé, le câble descend en formant une boucle dans laquelle se déplace la chape 73. 



   La poulie   folle.96   glisse sur un arbre 97 disposé transversale- ment au bâti 17 et qui porte des butées 98 limitant le déplacement de cette poulie transversalement au chariot, à la valeur nécessaire au mouvement du câble lors de l'enroulement. 



   Il est bien entendu que, dans chacune des variantes des figures 6 à   il,   les éléments porteurs ou roulants et de suspension des parties sus- pendues peuvent être, et restent de préférence, tels que décrits pour la forme de réalisation de l'invention des figures 1 à 5, avec tous les avan- tages indiqués.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   CABLE CARRIER.



   The present invention relates to cable transporters of the general type in which a trolley can move between two pilons, one of which is a motor and the other of which is simply a carrier, this trolley circulating on a cable and supporting a suspended skip or other lifting device. .handling of loads, and its movements as well as the ascent and descent of this suspended device being controlled by means of cables, from motors located in the motor or head pylon. '
As is known, the difficulties arising from the inevitable slack in the cables led to the use of flexed cable carriers which in turn gave rise to other difficulties and complications which it has been proposed to remedy because called an endless cable system.



  Given that it is to this type of conveyor that the present invention relates to and that it is not very well known, it will be briefly described to help better understand the improvements which will be explained next.



   In this type of endless cable conveyor as has been used heretofore, the carriage moves by means of an endless conveyor cable attached to opposite ends of the carriage, passing over return pulleys, crazy climbs on the motor and carrier pylons, and operated by a motor-driven drum located on the motor pylon. A second endless cable, also passing over return pulleys and actuated by a motorized drum placed on the motor pylon, is frictionally coupled with a pulley mounted on the carriage, this cable serving as a transmission of force to turn the pulley. on the cart.

   This pulley, in turn, drives a drum also mounted on the carriage and used to wind or unwind a hoisting cable (the cable that actually supports the load) in accordance with the rotation of the pulley.
The present invention relates, firstly, to a trolley

 <Desc / Clms Page number 2>

 An improved endless cable type overhead conveyor specially designed to operate with two cables, that is, comprising two pulleys and two lifting or traction drums, each set having its own transmission cable. This arrangement is suitable for operating with a clamshell, a cable, a pulley and a drum controlling the raising and lowering of the bucket, and the other cable, the other pulley and the other drum controlling its opening and closing.



   The operation of endless cable type air carriers, as heretofore proposed, has given rise to difficulties which the present invention seeks to overcome. For example, when the cart starts or stops, it tends to oscillate relative to the transmission cables, and, even when it does not oscillate in this way, the moving cart tilts because its wheels follow the path of the carrier cable which is variable due to the deflection. These oscillations and this tilting (the latter also accelerating the wear of the carrier cable) tend to cause at least a partial rotation of the pulley and of the drum of the carriage.

   It is obvious that, when it is desired to use two endless transmission cables, two lifting drums and two lifting cables, one set to raise and lower the bucket and the other to control its opening and its closing, these oscillations or this tilting can cause a premature partial opening of the bucket.



   It has been found that these difficulties can be overcome satisfactorily by using a new carriage system. In general, the carriage according to the invention comprises two separate articulated parts, namely: a rolling carriage proper and a carrying part freely coupled to the first, in a single point with pivot suspension. Preferably, and in order to benefit from the maximum advantages of the invention, the rolling cart comprises a number of relatively floating wheels, rolling on the carrying cable, and the ends of the endless traction cable are attached to this cart. The suspended part comprises the pulleys and the lifting drums controlling the device which supports the load and depends on the carrying or suspended part.

   According to the invention, it has been found that, by virtue of this arrangement, the wear of the carrying cable is reduced to a minimum, that the above-mentioned oscillation and tilting are limited to the carrying part and that the suspended part is stabilized by the load it carries, so as to remain constantly more or less fixed.



  As a result, the trolley can be maneuvered at high speeds, the load being securely controlled at all times.



   According to the invention, the outward and return strands of the endless transmission cable are in a relationship such as the arrow. inevitable in the return strand, preferably compensated by current tension counterweights, constantly tends to minimize the formation of slack in the other strand of the cable where it could reduce the total power transmitted to the traction sheave. Another effect of this arrangement is that the return strand of the transmission cable causes the lifting of the carriage proportional to the tension applied to the cable.



   According to the invention, the return strand of the displacement cable is controlled so that at all times the tensions applied to this cable have the effect of creating an uplift which reduces the vertical forces applied to the carrying cable.



   Other advantages and features of the invention will emerge from the description which follows, given with reference to the accompanying drawings in which:
Figure 1 is a schematic side elevational view of a conveyor comprising a carriage with two transmission cables, for a preferred embodiment of the invention arranged to operate a clamshell.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   FIG. 2 is a perspective view, on a larger scale, of the cart and the bucket.



   Figure 3 is a side elevational view of the cart.



   Figure 4 is a vertical section taken along line 4-4 of Figure 3.



   Figure 5 is a vertical section taken on line 5-5 of Figure 3.



   Figure 6 is a partial perspective view of a carriage with a single transmission cable, and shows the suspended part and a portion of the carrying part.



   Figure 7 is a vertical section of the construction of Figure 6, taken along the same line 4-4 of Figure 3.



   Figure 8 is a vertical section of the construction of Figure 6 taken along the same line 5-5 of Figure 3.



   FIG. 9 is a partial perspective view showing an arrangement of the load control cables arranged to provide vertical suspension with two cables.



   Figure 10 is a partial perspective view of an alternative in which a single charge drum is placed in the center of the suspended part.



   Figure 11 is an enlarged cross section taken along line 11-11 of Figure 10.



   Like references designate the same parts or the parts which correspond to each other, in all of the figures.



   FIGS. 1 to 5 represent a complete embodiment of the invention, comprising a carrying cable A suspended between the head or motor 1 and carrying 2 pylons, all appropriate means being used to keep this cable taut.



   The carriage B moves on the carrying cable and, as mentioned above, it comprises a rolling or carrying part C and a suspended part D.



   In the embodiment shown, the carrying part comprises at least two and, preferably, at least four elements with two wheels, each of which can pivot with respect to each of the others about a horizontal axis arranged transversely to the cable. carrier. This not only distributes the total load of the trolley over a greater length of cable, but also tends to minimize the oscillations of the rolling part as a whole, since the elements provided with wheels are relatively floating. and give the rolling part the desired degree of flexibility, all with the aim of giving the suspended part of the trolley maximum stability.



   More particularly, in this embodiment of the invention, the rolling part C comprises four elements with two wheels, 3, 4, 5 and 6 respectively, each of them being constituted by triangular flanges 7 and 8 opposed and inverted with respect to each other and pivoting, near their opposite upper ends, on the axles of the wheels. These flanges have, in the vicinity of their tops, openings in alignment serving to receive a carrier axis .2 around which each element can rotate freely.



   Neighboring pairs of these axes 9 are arranged at opposite angles of spars in the form of an inverted triangle (which will be called secondary spars), each consisting of two flanges 10 and 11. As the flanges and ¯ $, these spars secondary are provided, near their tops, with openings in alignment serving to receive a carrier axis 12 around the-

 <Desc / Clms Page number 4>

 which each secondary spar can turn freely. The pins 12 are, for their part, located at the far ends of a primary frame made of two flanges or side members 13 and 14. It has been found that with this arrangement, the floating elements mounted on wheels adapt easily to the frame. carrier cable.



   The suspended part of the carriage, in this example, is generally triangular in shape, and comprises two identical flanges 15 and 16, parallel to each other, and rising from the opposite cones of a frame. rectangular sis 17 of rigid construction, on which they are fixed. Appropriate reinforcements can be placed between the elements of the frame, for example spacers 18 serving to increase the rigidity of this frame.



   According to the invention, the suspended part is freely carried by the rolling part to which it is coupled by its top at a single point, pivotally, for example by means of = the axis 19 which passes through the flanges of the suspended part and the side members 13 and 14 of the primary frame, in their middle.



   It can be seen that with a trolley system in two parts thus articulated one on the other, the suspended part exhibits remarkable stability and fixity, even when the transporter operates at high speed with its suspended load, without qu 'There are harmful oscillations or tilting which are characteristic of rigid carriages, in a single block.



   A frame made of side bars 20 and 21, carried by the respective struts 13 and 14 of the primary frame, rises from this frame and these bars converge to a point on the vertical axis of the frame. riot and above the rolling part, and the frame is provided at this point with bearings for a transverse axle 22 carrying an idler pulley 23.



   The carriage moves forward and backward on the carrying cable A by means of the towing cable 24, one end of which is connected, by a connecting piece 24a, to the rolling part G, from where it passes over an idle return pulley 25 carried by the engine pylon; it then descends to pass around the reversible drum 26 of the winch, after which it goes up, passes over the return pulley 27 located on the motor pylon, passes over the carrying cable A, towards the carrying pylon 2 , passing around the pulley 24a carried by this pylon, and it returns to the carriage where it is fixed on the connecting piece 24b projecting on the corresponding end of the rolling part, so as to constitute a cable in principle endless driven by the traction motor which drives the drum 2.6.

   Any suitable means can be used to tension the towing cable between the carriage and the supporting pylon.



   The strand of this cable located between the pulley 27 and the pulley?: The is not supported and passes under the idler pulley 23 which is placed lower than the pulleys 27 and 27a, so that the tensions which occur in the pulling cable cause the pulley 23 carried by the carriage to lift, which has the effect of reducing the vertical forces acting on the carrying cable.



   In the suspended part, journal two parallel trains of cable transmission pulleys, one train comprising three pulleys 28, 29 and 30 arranged edge to edge in the same plane and the other train comprising three pulleys 31, 32 and 33 arranged in the same way .



   The pulleys of each train are positioned relative to those of the other train so as to constitute three pairs of pulleys aligned horizontally, each pair comprising one pulley of each train and these three pairs of pulleys being mounted, respectively on shafts. tubulars 34, 35 and 36, extending across the carriage and supported at their ends

 <Desc / Clms Page number 5>

 by pins: it fixed on the respective flanges of the frame and extending inwardly from these flanges.



   Each pulley is provided with peripheral teeth 38 and the pulleys of each train are preferably arranged relative to each other so as to form in principle a triangle in lateral elevation,
 EMI5.1
 the upper pulleys of each train z8 and .3Q of one train and 31 and 33 of the other) being spaced from each other and the teeth of these upper pulleys meshing with the teeth of the lower or central pulleys from the same train. In other words, the pulleys of each train mesh successively from one end pulley to the other via the lower or central pulley but the two end pulleys do not mesh with one another. other.



   The pulleys mounted on the shafts 34 and 35 are arranged relative to these shafts in such a way that a pulley of this pair is wedged on the shaft to rotate with it, while the other pulley is idle on this same shaft and the order is reversed on successive shafts from the end, so that if the pulley 31 of one train is free to rotate on the shaft ± ±, the pulley 28 of the opposite train rotates with the other , while
 EMI5.2
 the pulley 29 of the same train as the pulley 28 is idle on the shaft 35 and the opposite pulley 32. paired with the idler pulley 31 on the shaft 31. is wedged on its shaft 35.
 EMI5.3
 The pulleys 1Q and 33 are crazy on their J6 shaft.



   Since the pulleys of each train are of the same diameter, they have the same speed of rotation and each helps to transmit the. power to the transmission cables.
 EMI5.4
 



  The shafts, 31 and .35 carry toothed wheels .32 and lill respectively, wedged thereon, placed inside the frame of the suspended part, on the opposite sides thereof.
 EMI5.5
 



  Drums Á1 and 2 rotate in the frame 17. respectively to the front and to the rear of the twin pulleys 29 and 32. and are carried by shafts 1..2a and .6J. respectively, these shafts also carrying toothed wheels 44 and 45 wedged on them.



   The drum 41 to which is attached a cable 46 is coupled to the shaft at the opposite ends of the latter by the chains 47 passing over the
 EMI5.6
 cogwheels ¯4, of the shaft! 2.a and 1 & of the shaft.12, so that the rotation of the shaft 35 by the pulley .32 turns this drum 41 in the same sehs to wind the cable 46 or unwind it, depending on the direction of rotation of pulley 29.
 EMI5.7
 



  The drum iJ2: to which the cable is attached to @ is coupled to the shaft 19 at the opposite sides thereof, by means of chains 47a connecting the chain wheels 5 of the shaft .3 with those 12 of the shaft ±, so that the rotation of this shaft 34, due to that of the pulley 28, turns the drum 42 in the same direction, to wind the cable 48 or unwind it, depending on the direction of pulley rotation 28.



   In the present embodiment of the invention, the cable 46 is that which is used to raise or lower a
 EMI5.8
 bucket A9 and, for this purpose, the pulley 50 of this bucket rests on this cable, the end of which is fixed to the frame vs at the point, furthest from the drum ± ± from which the cable leaves, so that the pulley ¯ 50 is in the loop of the cable 46 and that the vertical traction of the load is constantly exerted in a plane passing through the vertical axis of the suspended part.



   Cable 48 is the one used to control opening and closing.

 <Desc / Clms Page number 6>

 turk of the jaws of the bucket ± 9 by cooperating with an appropriate mechanism carried by this bucket and acting directly on these jaws. For this purpose, this cable passes through the bucket and it engages with this mechanism, its free ascending end being fixed to the end of the frame 17, opposite to that where the drum 42 is located, the point of attachment being indicated in ±.



   As the particular construction of the bucket does not form part of the present invention, it is neither shown nor described in detail.



  It was judged that it was sufficient to simply represent the cables 46 and 48 which concern it.



   An endless transmission cable .52 serves to rotate the pulley 28 to cause the rotation of the drum 42.



   The transmission cable .53. wraps around the lifting drum 54 so as to give the desired friction to move the cable which then rises and passes over the return pulley 22 carried by the head pylon.



  From there, it passes over the transmission pulley 30, under and around the transmission pulley 29, then over the pulley 28 from which it passes over a return pulley carried by the pbrteur pylon where it descends to pass around. a tensioning pulley 57 carrying a counterweight, 58. It then rises again and passes over a return pulley 12 carried by the carrying pylon, it then returns above the carrying cable towards the head pylon; passes over a return pulley 60 of this pylon then descends to the lifting drum 50.



     ,, - It can therefore be seen that, when the cable 53 moves towards the head pylon, the pulley, 28 turns counterclockwise and, since it is wedged on the shaft ±, this shaft is put in rotation and, by its chain connection with the shaft 43 which carries the drum 42, this drum rotates in the direction of winding of the cable 48 so as to open the bucket.



  Since the other pulleys 29 and 30 of the same train of which pulley 28 is a part are idle on their shafts 12 and 36, these shafts are not influenced and, consequently, the rotation of the pulleys of this train is without action on the drum 41. The movement of the transmission cable in the other direction obviously causes a rotation of the drum ¯4,, 2 'as the cable 48 unwinds to close the skip.



     An endless transmission cable 61 (Figure 2) controls the rotation, in either direction, of the drum 11! which operates the cable 46.



   The transmission cable 61 is in friction engagement with the drum 62 of a motor winch, from which it rises, passing over a return pulley carried by the head pylon, then goes to the trolley where it passes. on pulley 33. under pulley 32 and goes up on pulley ¯31 from where it passes over a return pulley carried by the supporting pylon, descends into the latter to pass under a tensioning pulley fitted with a counterweight, goes up and passes over a return pulley carried by this pylon and its return strand passes above the carrying cable towards the head pylon and over a guide pulley carried by the latter, from where it returns to the ta'nbour of lifting 62.



  Since the cable 61 and its various deflection or guide pulleys, and the tension counterweight are located in the same horizontal plane as the cable 53. the deflection pulleys and the counterweight, they do not appear in the drawings and it did not seem necessary to represent them because the arrangement is easily understood from the description.



   When the transmission cable 61 is pulled towards the motor pylon by means of the motor-driven drum 62, the pulleys ¯31 and33 which are idle on their shafts 34 and 3¯6 ,, rotate without causing the rotation of the shaft 34 neither that of the drum 42, but the shaft 35 on which the pulley 32 is wedged rotates and its rotation, due to its chain connection with the shaft 42a, causes the drum 41 to rotate in the winding direction. of cable 46, to lift

 <Desc / Clms Page number 7>

 worm the dumpster. The movement of the cable 61 in the opposite direction obviously causes the rotation in the opposite direction to lower the bucket.



     'The movement of the transmission cable 22 away from the head pylon, either while the cable 61 is inactive, or at a slower speed than this cable, obviously causes the cable ¯41 to descend and, as a result, allows the jaws of the bucket to open to release the load.



   The return strands of the endless transmission cables. 51 and 61. which extend between the supporting pylon and the motor pylon, are not sup- ported and their weight, combined with the traction of the counterweights at constant tension ensures automatically and constantly, on the other strands of these cables, a constant tension sufficient so that all the power exerted on these other strands or sides under tension of the cables, is reliably transmitted to the transmission pulleys, whether the carriage is fixed or moves 4 any speed in either direction. In addition, the weight of the unsupported parts of the cable return strands causes the carriage to rise in proportion to the tension applied to the cables.



   It will be noted that two separate transmission cables have been provided, each controlling the rotation of a drum, the power of each being transmitted to its drum by a train of pulleys. Furthermore, as each transmission and drive cable is connected to its own drum of the hoist motor, it is obvious that the different cables can be operated at will at the same speed or at different speeds, simply using means for rotating the lifting motor drums at different speeds.

   Although the present invention does not relate to a particular method for rotating the different drums at different speeds, it will be stated that it is sufficient to provide a carriage comprising independently operated drums which can rotate in one and the other. the other direction at varying speeds, while the carriage is stationary or moves in either direction and operates smoothly and efficiently at the different speeds at which the various parts can be operated.



   The embodiment of the invention which has just been described, assuming that the various cables have been engaged in the carriage, in the head and carrier pylons, and on the motor drums, as has been said above, works as follows:
It will be assumed that the bucket 29 is in the low and stationary position and that its jaws are open and ready to close on the load. The transmission cable 53 is actuated by rotating its motorized drum to pull it towards the head pylon; the cable 48, controlling the taking of the load by means of the corresponding meshing pulleys 28 ,. 29 and 30 and chain links with the drum 42, winds around the latter and causes the jaws of the bucket to close.

   The load must now be lifted and this takes place by pulling on the transmission cable 61 to bring it closer to the head pylon and cause the cable 46 to wind up on the drum 41 by means of the toothed wheels 30,32 and 33 and the chain link with this drum 41, until the load has been lifted to the desired height, after which action is ceased on this cable. It is then possible to start moving the trolley on its carrying cable A as soon as the jaws of the bucket have closed on the load and this is obtained simply by actuating the cable 24 in the desired direction.

   Lifting and travel speeds can thus be freely adjusted simply by adjusting the speed of the drums, resulting in practically the highest lifting speed and travel speed regardless of the situation. the weight of the load. Obviously, if the displacement cable is rotated in the same direction as the transmission cables and at the same time as them, the carriage moves in the direction of traction and the drums 41 and 42 do not suffer

 <Desc / Clms Page number 8>

 of movement, if all cables have identical speeds.

   If the speed of one or both transmission cables is increased or decreased in relation to that of the displacement cable, the drum (s) of the carriage rotate in the positive or negative direction, at a speed proportional to increase or decrease in relation to the displacement cable.



   When the carriage approaches the point of discharge of the load, the latter can be lowered by causing the movement of the cable 61 in the direction which is suitable for the drum 41 to unwind the cable 46 and, when desired, during the lowering the load or then, the jaws of the bucket can be opened to release the load by moving the transmission cable in the desired direction so that the drum 42 releases the cable 48 in order to allow the jaws of the jaws to be opened. bucket, using the means provided for this purpose and controlled by this cable 48.



   It is evident that, under the influence of the load, the inclination of the carrier cable varies constantly as the carriage moves along this cable. However, the deflection of this cable with respect to the horizontal and the continuously variable amplitude of this deflection do not cause any deviation of the suspended part with respect to the vertical, nor any displacement of the transmission cables or pulleys. that they control, because this suspended part is pivotally connected at a single point of the primary frame and that the latter, for its part, is floatingly connected to the rolling elements by a series of pivot links in just one point.



   In FIGS. 6 to 8, the application of the invention to a conveyor comprising only one cable leading to the device for suspending the load in order to raise or lower the latter has been shown.



   In this case, only one train of transmission pulleys is used, comprising pulleys 63, 64 and-.22., Mounted on rotating shafts 66, 67 and 68 respectively, and the pulleys are engaged. by meshing with each other as in the case of pulleys 28, 29 and 30. An endless transmission cable 69 coupled by friction with the pulleys of the train and with the drum of a fixed winch makes it possible to actuate these pulleys in either way.



   Drums 70 and 71 are respectively mounted to the front and rear of the pulley 64, and to each of them is attached one end of a lifting cable 72 so that the rotation of these drums in opposite direction causes the winding or unwinding of these cables, depending on the direction in which the drums turn.



   A screed: he. is suspended from the loop of the lifting cable 72 and carries a hook 74 or other member to support the load to be lifted or lowered.



   The drums 10 and 71 rotate in concordance, but in the opposite direction, by means of the chains 75 and 76 respectively, the chain connecting the chain wheel 77, wedged on the shaft 66 on which is also wedged the pulley ±, to the chain wheel 78 wedged on the drum 70, and the chain 76 connecting the chain wheel 79, wedged on the shaft 67 on which the pulley 64 is also wedged, to the chain wheel 80 wedged on the drum 76.



   It can be seen that, when it is desired to lift a load attached to the yoke 73, it suffices to move the lower end of the endless cable 69 by means of the drum of the winch to which it is coupled, by pulling it towards the py- lone of head. The pulleys 63 and 64 are thus rotated which, by their links with the drums 70 and 71 respectively, cause these drums to rotate in opposite directions and wind the end parts of the lifting cable 72.



  Reverse movement of the cable. 69 causes simultaneous rotation

 <Desc / Clms Page number 9>

 drums 70 and 71 in opposite directions and unwind the lifting cable, thus lowering the yoke 73 and its load.



   It will be noted that, in all cases, the dimension of the chain wheels can vary according to the desired ratio, under different conditions to reduce the number of revolutions per minute between the transmission pulleys and the drums, and that any another arrangement for modifying this ratio, which makes it possible to obtain, in a simple manner, a practical lifting speed in relation to the displacement speed.



   FIG. 9 shows a variant of the arrangement of the load control cables for a trolley with two transmission cables, this variant providing a vertical suspension with two cables.



   In this embodiment, the arrangement and the operation of the various drums, pulleys and transmission cables controlling the load are the same as in FIGS. 1 to 5, so that the cables 46 and 48 can be wound simultaneously or independently on their respective drums 41 and or unwind therefrom, at the same speed or at different speeds.



   In this variant, two idle pulleys 81 and 82 are placed side by side at a certain distance from each other, in the direction of the length of the carriage, just below the pulleys 29 and 32 and in the middle the length of the suspended part, their axes of rotation being parallel to those of the drums 41 and 42.



   The cables 46 and 48 are directed inwards and pass over the respective pulleys 81 and 82 from where they descend a small distance from each other to the device 83 for handling the load, which, in this example, is represented as being a clamshell comprising the usual 84 and µ ± jaws which can open and close at will.



   In this embodiment, the cable 86 serves to control the opening and closing of the jaws of the bucket and, for this purpose, it is connected to a mechanism for operating the jaws carried by the bucket. This mechanism is not shown in detail because it does not form part of the invention.



   Cable 48 is shown attached to the top of the bucket to serve as a lifting cable.



   It is evident that the pulleys 81 and 82 can be supported in many ways but, by way of example, they have been shown supported by the bars 86 and 87, from a frame extending downward to from the opposite sides of the frame 17, these bars converging to stand at a small distance from each other, in the center of the suspended part, pbur receive spaced parts 88 in which the axes of these pulleys journal.



   Figures 10 and 11 show a variant of a trolley with a single transmission cable, in which there is only a single load drum substituted for the two drums. 70 and 71, with an appropriate device making it possible to perform easily substitution.



   In this variant, the construction and arrangement of the pulleys are identical to those shown in Figure 6, but the drums 70 and 71 are omitted and the single load drum. 83 is placed in the middle of the length of the carriage frame, under the central pulley 64. The opposite ends of the shaft of this drum 89 are journaled at 3 in a subframe 91, preferably fixed at its ends, so as to be easily removable on the main frame 17 of the suspended part; at

 <Desc / Clms Page number 10>

 using bolts 92, so that it can be easily removed and the drums 70 and 71 fitted in its place in the frame.



   The drum 89 is controlled by one or more chains 93 connecting the pinion 79, wedged on the wire shaft. of the pulley 64, and the pinion 94 carried by the drum. In this way, the drum can be rotated in either direction, by moving the transmission cable 69 in the desired direction. The lifting cable. 2,2, one end of which is fixed to the drum and the other to an end piece of the frame 17, goes from this drum to this end passing over an idler pulley 96 located at the end op - posed of the frame and, between this and the end of the frame to which it is fixed, the cable descends forming a loop in which the yoke 73 moves.



   The idler pulley 96 slides on a shaft 97 arranged transversely to the frame 17 and which carries stops 98 limiting the displacement of this pulley transversely to the carriage, to the value necessary for the movement of the cable during winding.



   It is understood that, in each of the variants of FIGS. 6 to 11, the supporting or rolling elements and of the suspension of the suspended parts can be, and preferably remain, as described for the embodiment of the invention. figures 1 to 5, with all the advantages indicated.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Chariot de transporteur à câble du type comportant un tambour portant la charge et une poulie servant à actionner ce tambour à l'aide d'une ligne de transmission sans fin, ce chariot étant porté par câble porteur et se déplaçant sur celui-ci à l'aide d'un câble tracteur sans fin, caractérisé par les points suivants, séparément ou en combinaisons : 1 - Ce chariot comporte une partie roulante circulant sur le câble porteur et une partie pivotante suspendue à la partie roulante, un tambour portant la charge et une poulie montés sur cette partie suspendue. Cable conveyor trolley of the type comprising a drum carrying the load and a pulley serving to actuate this drum by means of an endless transmission line, this trolley being carried by a carrying cable and moving on it at the same time. 'using an endless towing cable, characterized by the following points, separately or in combinations: 1 - This trolley comprises a rolling part running on the carrying cable and a pivoting part suspended from the rolling part, a drum carrying the load and a pulley mounted on this suspended part. 2 - La partie roulante comporte plusieurs éléments à deux roues et un chassis les réunissant et suspendu à eux, chaque élément pivotant sur le châssis de sorte que les éléments peuvent s'incliner individuellement dans le plan du câble porteur. 2 - The rolling part comprises several elements with two wheels and a frame uniting them and suspended from them, each element pivoting on the frame so that the elements can tilt individually in the plane of the carrier cable. 3 - La partie roulante comporte un longeron primaire, des lon- gerons secondaires situés à une certaine distance au-dessus du premier, pi- votant en un point sur le longeron primaire et au moins quatre éléments à deux roues circulant sur le câble porteur, chaque élément pivotant en un point sur un des longerons secondaires. 3 - The rolling part comprises a primary spar, secondary spars located at a certain distance above the first, pivoting at a point on the primary spar and at least four two-wheel elements circulating on the carrying cable, each element pivoting at a point on one of the secondary side members. 4 - La partie suspendue pivote en un seul point sur le longe- ron primaire, l'axe de cette liaison étant normal à un plan vertical pas- sant par le câble porteur. 4 - The suspended part pivots at a single point on the primary lanyard, the axis of this link being normal to a vertical plane passing through the carrying cable. 5 - Le brin de retour du câble tracteur sans fin passe au-des- sus de la partie roulante et il est maintenu avec flèche par une poulie folle porté par un support monté sur la partie roulante de sorte que les tensions appliquées au câble tracteur provoquent un soulèvement réduisant les forces verticales agissant sur le câble porteur. 5 - The return strand of the endless towing cable passes above the rolling part and is held with a deflection by an idler pulley carried by a support mounted on the rolling part so that the tensions applied to the towing cable cause uplift reducing vertical forces acting on the carrier cable. 6 - Dans la partie suspendue, se trouvent deux tambours, sur chacun desquels est fixée une extrémité d'un câble descendant, ces tambours tournant dans des sens contraires sous l'action d'un train de poulies sur . <Desc/Clms Page number 11> lequel passe le câble de transmission saris fin et actionnant des liaisons entre deux poulies du train et les tambours. 6 - In the suspended part, there are two drums, on each of which is fixed one end of a descending cable, these drums rotating in opposite directions under the action of a train of pulleys on. <Desc / Clms Page number 11> which passes the transmission cable without thin and actuating links between two pulleys of the train and the drums. 7 - Il comporte deux tambours montés dans la partie suspendue, des câbles de transmission sans fin, commandant individuellement des tam- bours et des trains de poulies transmettant la puissance de ces câbles sans fin à ces tambours de façon que ces tambours tournent dans l'un ou l'autre sens à des vitesses variables, soit pendant que le chariot est fixe soit pendant qu'il se déplace dans un sens quelconque. 7 - It has two drums mounted in the suspended part, endless transmission cables, individually controlling drums and pulley trains transmitting the power of these endless cables to these drums so that these drums rotate in the either direction at varying speeds, either while the carriage is stationary or while it is moving in any direction. 8 - Chacun des tambours comporte un câble de levage propre, pouvant servir à soulever ou abaisser une charge, l'autre câble pouvant servir de câble de commande des machoires de prise de la charge. 8 - Each of the drums has its own lifting cable, which can be used to raise or lower a load, the other cable being able to act as a control cable for the load gripping jaws. 9 - Deux trains de poulies sont disposés en parallèle dans la partie suspendue sur des arbres distincts pour les paires respectives de poulies en alignement horizontal, une paire de poulies étant folle sur son arbre et les autres paires étant disposées de façon qu'une poulie latérale seulement d'une paire soit calée sur son arbre, l'autre poulie latérale seulement de la paire suivante soit calée sur son arbre, les poulies calées étant reliées mécaniquement aux tambours respectifs. 9 - Two sets of pulleys are arranged in parallel in the part suspended on separate shafts for the respective pairs of pulleys in horizontal alignment, one pair of pulleys being loose on its shaft and the other pairs being arranged so that a lateral pulley only one pair is wedged on its shaft, the other side pulley only of the next pair is wedged on its shaft, the wedged pulleys being mechanically connected to the respective drums. 10 - Des moyens réversibles, à vitesse variable, permettent de déplacer les câbles de transmission dans l'un ou l'autre sens à des vitesses égales ou différentes pour actionner de même les câbles de levage. 10 - Reversible means, at variable speed, make it possible to move the transmission cables in one or the other direction at equal or different speeds in order to activate the lifting cables in the same way. Il - Le brin de retour du câble de transmission passe sur des poùlies folles situées au delà des extrémités du câble porteur, au-dessus du brin de retour du câble tracteur et il n'est pas supporté entre ces pou- lies folles. II - The return strand of the transmission cable passes over idlers located beyond the ends of the carrier cable, above the return strand of the hauling cable and is not supported between these idlers. 12 - Un système à roues circule sur le câble porteur et une par-' tie suspendue pivote sur lui en un seul point, le chariot se déplaçant sur ce câble sous l'action du câble tracteur dont les extrémités sont fixées aux extrémités opposées du système à roues. 12 - A wheel system runs on the carrying cable and a suspended part pivots on it at a single point, the carriage moving on this cable under the action of the towing cable whose ends are fixed to the opposite ends of the system wheeled. 13 - Des poulies folles sont placées sous la partie suspendue et sensiblement dans l'axe longitudinal de cette partie suspendue, à partir desquelles les câbles de levage descendent à distance l'un de l'autre. 13 - Idler pulleys are placed under the suspended part and substantially in the longitudinal axis of this suspended part, from which the lifting cables descend at a distance from each other.
BE493388D BE493388A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE493388A true BE493388A (en)

Family

ID=137395

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE493388D BE493388A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE493388A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2725708A1 (en) TROLLEY TO BE SUSPENDED AND TO MOVE ON A RAIL
CA2470266A1 (en) System for raising and stabilizing a suspended load support
EP1110857B1 (en) Arrangement for stabilizing a vessel, especially in roll
FR2530590A1 (en) Helical conveyor with belt-driven conical rollers.
EP0051594B1 (en) Automatic transport system with cable drawn passive vehicles
FR2585006A1 (en) MOVABLE CARRIER-ELEVATOR, IN PARTICULAR FOR OPEN MINES
FR2552063A1 (en) CURRENT HAND TRANSPORT APPARATUS SUCH AS A ROLLING STAIR OR A CARRIER CARPET
BE493388A (en)
FR2950039A1 (en) COUPLING WITH INTEGRATED ATTACHING BODIES IN FRICTION BEARING BAND, TRAIN AND CONVEYOR.
EP1304289B1 (en) Arrangement for balancing ships of low tonnage
FR2727075A1 (en) Manually driven device for helicoidally wrapping e.g. pallet load with plastics film
FR2507529A1 (en) Foldable swivelling conveyor belt for concrete lorry - has frame which cantilevers from vicinity of mixer mouth in three lengths connected by pin joints
EP0082046B1 (en) Lifting tackles
CH367957A (en) Luffing mast crane
EP0375529B1 (en) Device for transporting different products within a treatment chamber
CH296434A (en) Cable carrier.
EP0333553B1 (en) Device for manipulating, for stocking and for introducing the dummy bar into a continnous casting installation
EP0039963B1 (en) Tower crane
BE518078A (en)
EP0039529A2 (en) Crane
FR2980995A1 (en) Handling device i.e. loading device, for bottles on pallet in building, has vertical translational driving unit arranged to slide rails in slots, so that rails extend partially above support beam assembly in retracted position of mast
FR2503109A1 (en) QUICK CHARGING DEVICE FOR TRANSPORT VEHICLES, ESPECIALLY FOR TRUCKS
BE521068A (en)
BE560335A (en)
FR2711933A1 (en) Accumulation stores (magazine), especially for a manufacturing or machining line, for feeding a workstation with workpieces or with tools...