BE487092A - - Google Patents

Info

Publication number
BE487092A
BE487092A BE487092DA BE487092A BE 487092 A BE487092 A BE 487092A BE 487092D A BE487092D A BE 487092DA BE 487092 A BE487092 A BE 487092A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
advancement
uniform
tooth
perforation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE487092A publication Critical patent/BE487092A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B1/00Film strip handling
    • G03B1/18Moving film strip by means which act on the film between the ends thereof

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Projection-Type Copiers In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif d'avancement de la pellicule dans les appareils cinématographiques. 



   Les appareils cinématographiques actuellement connus sont pourvus d'un dispositif mécanique qui assure l'avance- ment intermittent de la pellicule et qui agit sur celle-ci dans la direction dans laquelle avance le tronçon de pellicule qui se trouve projeté ou regardé directement. Un tel dispositif est toujours relativement compliqué, étant donné qu'il est conçu pour faire avancer passivement la pellicule, qui joue exclusivement le rôle de corps transporté. 



   Selon la présente invention, en partant du fait que la pellicule est flexible élastiquement, on utilise la déformation due à la flexion de la pellicule pour commander ses déplace- ments qui sont intermittents et qui alternent avec les périodes d'arrêt. A cet effet, le dispositif faisant l'objet de l'inven- tion comprend une surface fixe servant d'appui pour la pelli- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 cule, surface munie d'une ouverture pour le passage de la lumière et comportant au moins une dent pouvant s'engager dans les trous de la pellicule, des moyens assurant un avancement uniforme de la pellicule dans une direction non parallèle à ladite surface et dans le sens tendant à éloigner la pellicule de la surface ou des moyens provoquant l'avancement de la pellicule en un point situé avant lesdits moyens d'avancement uniforme. 



   On peut avantageusement mettre à profit l'élasticité de la pellicule pour maintenir contre ladite surface la face con- vexe d'un tronçon infléchi de pellicule compris entre deux organes ou parties d'un même organe, qui en déterminent l'avancement continu à une vitesse uniforme avant et après le passage de la pellicule sur ladite surface, le dégagement de la dent ou des dents par rapport aux trous étant toujours la conséquence d'une flexion élastique de la pellicule, ce qui détermine un déplacement en avant du tronçon de pellicule placé sur cette surface jusqu'à ce que ladite dent fixe s'engage dans le trou suivant, la déformation par flexion de la pellicule et l'avancement intermittent qui en résulte, se produisant en- core dans la suite d'une façon cyclique en correspondance avec le faisceau lumineux de projection ou de vision directe. 



   La description qui va suivre, en regard des dessins annexés donnés à titre d'exemples non limitatifs, va bien faire comprendre comment la présente invention peut être mise en pra- tique. 



   Les figures 1 et 2 représentent dans deux positions un schéma de fonctionnement suivant l'invention. 



   Les figures 3 et 4 représentent dans deux positions une autre réalisation schématique. 



   Les figures 5, 6, 7 et 8 représentent dans quatre posi- tions une autre réalisation schématique.      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les figures 9, 11 et 12 représentent en coupe un appareil construit selon l'invention dans trois phases de son fonction- nement. 



   La figure 10 est une coupe suivant la ligne X-X de la fig.9. 



   Les figures 13 et 14 représentent respectivement en éléva- tion et en plan un autre dispositif d'avancement et de projection suivant l'invention dans la position de chargement. 



   Les figures 15 et 16 représentent respectivement en éléva- tion et en plan le même dispositif dans la position de marche. 



   Les figures 17 et 18 représentent des détails du disposi- tif des figs.15 et 18. 



   Les figures 19 et 20 représentent respectivement en éléva- tion et en coupe horizontale un autre dispositif d'avancement et de projection. 



   Les figures 21,22 et 23 représentent suivant trois projec- tions orthogonales un appareil réalisé avec un dispositif du type de celui qui est représenté sur les figs.19 et 20. 



   Les figures 24,25 et 26 représentent un appareil compre- nant un dispositif du type de celui qui est représenté sur les   figs.13,   14, 15, 16, 17, 18. 



   La figure 27 représente un autre appareil comportant un dispositif du type de celui qui est représenté sur les figs.19 et 20. 



   Le dispositif représenté sur les figs.l et 2 se compose d'une paroi 4, sur laquelle prend appui ou est maintenue adhéren- te d'une façon quelconque la pellicule 3 en correspondance avec une fenêtre de projection 8 et une dent 10, qui pénètre dans un    des trous de la perforation de la pellicule ; tambour 1 assure   un avancement uniforme de la pellicule dans le sens indiqué par les flèches en donnant naissance à un tronçon de pellicule courbe qui se raccorde au tronçon adhérent à la surface 4.

   Un organe 11, relié au tambour 1 et animé d'un mouvement alter- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 natif, pousse par intermittences vers le bas de face concave dudit tronçon courbe de pellicule, tandis que la rotation du tambour 1 fait détacher la pellicule de la dent 10   (fig.l);   le mouvement descendant de l'organe 11 entraîne la pellicule sur une longueur correspondant à la distance entre deux trous de la perforation, de sorte que la dent 10 s'engage dans le trou suivant de la pellicule qui, par suite de la flexion, est pres- sée contre la paroi 4, fig.2; après quoi, la rotation du tambour 
1 continuant jusqu'au retour des différentes parties dans la position de la fig.l, la vue qui doit être projetée ou regardée directement, reste immobile devant la fenêtre 8. 



   Un autre mode de fonctionnement peut être réalisé avec le schéma des figs.3 et 4, selon lequel le tambour assure avec un mouvement uniforme aussi bien l'avancement que le retour de   la pellicule devant la paroi 4 ; le tambour 1 se déplace   dans le sens indiqué par la flèche, la pellicule 3, partant de la position de la figure 3, arrive dans la position de la fig.4, un de ses trous restant toujours en prise avec la dent 10 ;   dans cette dernière position, la pellicule s'appuie contre l'or-   gane 11, qui dans ce cas est fixe, et s'infléchit ensuite en se   détachant de la dent 10 ; boucle formée de ce fait par la   pellicule dans le haut provoque, par réaction élastique, un avancement de la pellicule jusqu'à ce qu'un autre trou rencontre la dent 10 (fig.3), le cycle recommençant ainsi. 



   Les figures 5 et 8 indiquent une variante du schéma de   fonctionnement précédent ; ce cas les tambours assurant   l'avancement de la pellicule sont au nombre de deux, 1 et 2, et l'organe 11 est mobile et se déplace périodiquement dans le sens des flèches. Dans ce cas le déplacement intermittent peut se faire d'une façon sûre et à une allure plus rapide, fonction de la vitesse de déplacement de l'axe 11. Le dégagement des trous de la pellicule par rapport à l'ergot 10 (fig.6) peut aussi s'effectuer avec plus de sécurité. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Un exemple d'appareil cinématographique construit suivant le schéma ? et 4 est représenté sur les figures 9 et 12. L'appa- reil se compose d'un corps 16, sur lequel sont montés les orga- nes d'avancement de la pellicule et de projection. Le cylindre 1, actionné par la manivelle 12, applique la pellicule 3 contre la paroi intérieure 4, aménagée de manière à obliger la pellicule à s'engager dans l'ergot 10 seulement quand la pellicule n'est pas descendue au-dessous de l'ergot, mais adhère, à peu près tout autour, au corps de l'appareil (fig. 9). Au cours de la rotation du tambour 1, assurée par exemple au moyen de la manivelle 12, une boucle forme la pellicule au-dessus de la fenêtre de projec- tion 8 (fig.12) tandis qu'au-dessous la pellicule commence à se tendre, mais sans pouvoir encore se dégager de l'ergot 10 et res- tant de ce fait immobile sur la fenêtre.

   Une nouvelle rotation du tambour 1 (figure 11) amène la pellicule à adhérer à la partie inférieure au petit bloc central 13 et à se dégager de ce fait de l'ergot. 



   En même temps que se forme la boucle supérieure, la pelli- cule, au-dessous, se trouve nettement dégagée de l'ergot, dans lequel elle s'engagera de nouveau immédiatement par le trou sui- vant, et ainsi de suite. 



   Si le profil et la surface de la paroi 4 ne donnent pas lieu à des fraisements exagérés contre la pellicule, on peut obte- nir le décrochage et le raccrochage de la pellicule sur l'ergot 10, même sans l'aide du petit bloc central 13, par la seule intervention de la boucle supérieure plus ou moins développée. 



   Sous cette forme de réalisation, comme sous les autres, il n'est pas nécessaire que la paroi 4 soit constituée par une   surface continue ; peut aussi se composer de tronçons sépa-   rés les uns des autres ou bien être remplacée par une succession de supports (par exemple des échelons ou de petits rouleaux) disposés le long de la surface théorique, cette succession de supports constituant l'équivalent de ladite paroi quant au rôle   ,spécifié.   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   L'obturateur 14 est monté en phase sur l'axe du tambour 1,   c'est-à-dire   de manière-à s'interposer par l'un des secteurs d'obturation entre une lampe 6 et un système comprenant un con- denseur et un prisme 7 (Fig.lO) pendant la phase du déclic de la pellicule laissant le passage libre à la lumière pendant la phase où la pellicule est en prise avec l'ergot 10. 



   Cette forme de réalisation de l'invention se prête à des modes de construction très simplifiés, le corps de l'appareil 16 pouvant être moulé en une seule pièce (ou en deux pièces pour faciliter le démoulage), de préférence dans une matière plastique ou dans un métal coulé sous pression, l'écran protecteur pour la lampe constituant, le cas échéant, la seule pièce rapportée. En employant un volant., non indiqué sur la figure, monté sur l'axe du tambour d'une façon analogue à l'obturateur, ou en se servant d'un disque obturateur relativement lourd, on peut réaliser un appareil permettant la vision directe des films, qu'on peut actionner en tenant l'appareil à l'envers dans une main, en appli- quant l'oeil sur l'ouverture de l'objectif 9 et en tirant avec l'autre main la pellicule vers le bas. 



   Cet appareil, fixé horizontalement sur un plateau muni latéralement de deux ou plusieurs plaques de garniture, peut consti tuer une table de montage pour l'examen du son et des images ani- mées d'un film, généralement appelée "visionneuse" . 



   Un appareil construit selon la présente invention, un peu perfectionné de manière à rendre semi-automatique le charge- ment de la pellicule, peut être réalisé suivant le schéma des figs. 13, 14, 15 et 16, où la plaque   18,   qui porte la cloison   4   et l'objectir 9, peut coulisser sur les guides 19 et supporte aussi un cylindre creux 13 servant à guider la pellicule, qui contient un prisme à réflexion totale 20. 



   Quand la plaque 18 est déplacée vers l'extérieur   (fig.15   et 16) on peut placer la pellicule simplement en la passant, tendue, dans la position indiquée autour du cylindre 13, l'opéra- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tion étant éventuellement facilitée par une liaison, non repré- sentée sur la figure, entre le mouvement de la plaque et un dis- positif servant à soulever les rouleaux de pression 5. Dans cette position le prisme 20 ne se trouve pas dans l'alignement du condenseur 7 et la lampe 6 peut aussi rester allumée sans incon-   vénient.   



   Le coulissement de la plaque 18 vers l'intérieur   (fig.13   et 14) donne à la pellicule la position convenable pour la marche, met le prisme dans l'alignement et peut éventuellement fermer les rouleaux de pression 5, et aussi déclencher d'une façon quelconque la mise en marche de l'appareil. 



   Pour simplifier, sur les fig.13,   14,   15 et 16 on n'a pas représenté les rouages de l'appareil, schématisés au contraire sur les fig.17 et 18, où 11 représente l'axe mobile, dans ce cas simplement excentré par rapport à l'axe de rotation 25, et relié au tambour 1 au moyen d'un harnais d'engrenages 21,23 d'un rapport de transmission convenable, c'est-à-dire correspon- dant au nombre de vues comprises dans un tour du tambour 1. 



   Sur l'axe 25 est monté l'obturateur 14. 



   Les axes sont montés de préférence sur roulements à billes ou dans des paliers lisses de petit diamètre pour diminuer le frottement, si l'on veut utiliser le dispositif pour assurer l'entraînement par la pellicule elle-même, ce qui est particuliè- rement avantageux dans le cas des appareils pour films sonores, car cela permet de supprimer la liaison mécanique entre la tête sonore et le dispositif de projection. 



   Quand on doit obtenir le rendement optique le plus satisfai- sant possible, il est bon d'adopter la solution représentée sché- matiquement sur les fig.19 et 20, dans lesquelles cependant la position et la forme des parties optiques sont données simplement à titre d'exemple. Dans ce cas les tambours sont au nombre de deux, 1 et 2 reliés au moyen d'un rapport de transmission conve- nable, comme il a été indiqué plus haut, à l'axe central 25 et, 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 plus précisément, le tambour 2 est monté sur l'axe 29, dont est solidaire la roue dentée 22 qui engrène avec le pignon 23 de l'arbre central'25; le pignon 23 actionne la roue 21 solidaire de l'axe du tambour 1. 



   L'arbre 25 est constitué par le secteur 14 qui joue le rôle d'obturateur, articulé d'un côté en 25 et portant de l'autre côté le tourillon 26 sur lequel tourne la bielle 27, tourillon fixé excentriquement sur le volant 24, solidaire du pignon 23. La biellette 27 actionne le petit levier 28 en le faisant osciller autour du tourillon 29 sur lequel il peut tourner librement et par lequel il est soutenu de manière à se déplacer dans le sens vertical, transversalement par rapport au parcours du film. De cette façon le tourillon 11, fixé à l'extrémité du levier 26, provoque à chaque vue l'avancement intermittent de la pellicule en la dégageant d'abord de l'ergot 10 comme il a déjà été indiqué. 



   Dans ce cas également les axes peuvent être montés de manière à réduire au minimum le frottement pour permettre l'entraînement à demi-traction de la pellicule. 



   On peut encore réaliser le même dispositif avec un montage commun de tourillon sur des coussinets en bronze (ou aussi sur des roulements à billes) comme il est indiqué à titre d'exemple sur les   fig.21,   22 et 23. Les fig.24, 25 et 26 représentent à titre d'exemple une réalisation d'appareil de projection pour film sonore basée sur la présente invention, où   32   est le corps de l'appareil, de préférence en tôle emboutie, portant les sup- ports mobiles 33 et 34 pour les bobines de film, 16 représente une plateforme verticale mobile dans un plan également vertical sur un axe constitué par le tube extérieur du condenseur 7, de manière à maintenir toujours centrée la lumière venant de la lampe de projection dans les diverses positions que la plate- forme peut prendre pour faire varier la hauteur de la projection. 



  Eventuellement la tête sonore peut aussi être mobile pour permet-      

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tre le réglage de la longueur de pellicule comprise entre la vue qui vient d'être projetée et le point de lecture de la par- tie sonore. Le dispositif porté par la plateforme 35 peut être l'un quelconque de ceux qui ont été décrits, mais il doit être de préférence du type indiqué sur les   figs.13,   14, 15, 16, 17, 18.

   Dans tous les cas il sera de préférence du type entraîné non par commande mécanique directe, mais à demi-traction de la pelli- cule, de façon que le mouvement puisse être appliqué, par des organes mécaniques, seulement à la tête sonore 36 au moyen du moteur 37, qui peut être du type des moteurs servant à faire tourner des disques des moteurs similaires ou qui, au moyen d'une transmission par courroie élastique ou d'un genre semblable, non représentée sur la figure, actionne aussi la bobine de rebobinage. 



   La lecture du son se fait de la façon connue au moyen d'un système optique commun 39, mais comportant un système à double réflexion 40 et 41 sur des plans orthogonaux, de manière à ramener l'image verticale du filament de la lampe 6 dans la position ho- rizontale et normale au déplacement de la partie sonore.

   La cel- lule photo-électrique 42 peut être placée de côté par rapport à la pellicule, recevant au moyen du miroir ou prisme 43 la lumière modulée par la partie sonore, ou bien être disposée de n'importe quelle autre manière et les éléments de   préamplification   et d'am- plification peuvent être placés par exemple dans le coffret 32, 
La figure 27 représente enfin un appareil sonore du   type portatif selon la présente invention :

   valise ou mallet-   te 45 contient un appareil 16 de préférence du type Indiqué sur les figs. 22 et 23, une caméra à double paroi 47 pour le logement de la lampe 6, avec condenseur 7, etc.., l'arbre   48pour   la bobine de rebobinage 38, le support mobile 33 pour l'autre bobine, le moteur 37 de la tête sonore 36, moteur actionnant soit la bobine de rebobinage au moyen d'une transmission (non représentée), soit .le dispositif 16 au moyen de la pellicule elle-même. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   La lecture du son se fait au moyen de la cellule et du système optique 39 d'une façon analogue à celle qui a été indi- quée pour l'appareil précédent, avec cette différence que la lu- mière de la lampe de projection 6 est utilisée directement sans réflexions au moyen de la lentille condensatrice 50 placée obli- quement en bas de manière à concentrer les rayons lumineux qui ne servent pas pour la projection. La mallette 45 peut contenir les différents organes d'amplification et d'alimentation comme le transformateur 49 et peut être munie de dispositifs électri- ques de commande de l'appareil, reliés au mouvement d'ouverture et de fermeture du couvercle non représenté sur la figure. 



   REVENDICATIONS 
1) Dispositif d'avancement de la pellicule dans les appareils cinématographiques, caractérisé par le fait qu'il comprend une surface fixe d'appui pour la pellicule, munie d'une ouverture pour le passage de la lumière et d'au moins une dent fixe pouvant entrer en prise avec la perforation de la pellicule, et des moyens assurant un avancement uniforme de la pellicule dans une direction non parallèle à ladite surface et dans le sens où la pellicule s'éloigne de la surface, et des moyens assurant l'avancement de la pellicule en un point placé avant lesdits moyens d'avancement uniforme. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device for advancing the film in cinematographic devices.



   The presently known cinematographic apparatuses are provided with a mechanical device which ensures the intermittent advance of the film and which acts on the latter in the direction in which the section of film which is being projected or viewed directly advances. Such a device is always relatively complicated, since it is designed to passively advance the film, which exclusively acts as the transported body.



   According to the present invention, starting from the fact that the film is elastically flexible, the deformation due to bending of the film is used to control its movements which are intermittent and which alternate with the periods of stoppage. To this end, the device forming the subject of the invention comprises a fixed surface serving as a support for the film.

 <Desc / Clms Page number 2>

 cule, surface provided with an opening for the passage of light and comprising at least one tooth capable of engaging in the holes of the film, means ensuring uniform advancement of the film in a direction not parallel to said surface and in the direction tending to move the film away from the surface or from the means causing the advancement of the film at a point situated before said uniform advancement means.



   It is advantageously possible to take advantage of the elasticity of the film to hold against said surface the convex face of a bent section of film comprised between two members or parts of the same member, which determine its continuous advancement at a uniform speed before and after the film has passed over said surface, the clearance of the tooth or teeth with respect to the holes always being the consequence of elastic bending of the film, which determines a forward movement of the section of film placed on this surface until said fixed tooth engages in the next hole, the bending deformation of the film and the intermittent advancement which results therefrom, still occurring thereafter in a cyclical fashion. correspondence with the projection or direct vision light beam.



   The description which will follow, with reference to the appended drawings given by way of nonlimiting examples, will make it clear how the present invention can be put into practice.



   Figures 1 and 2 show in two positions an operating diagram according to the invention.



   Figures 3 and 4 show in two positions another schematic embodiment.



   Figures 5, 6, 7 and 8 show in four positions another schematic embodiment.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figures 9, 11 and 12 show in section an apparatus constructed according to the invention in three phases of its operation.



   Figure 10 is a section taken along the line X-X of fig.9.



   FIGS. 13 and 14 represent respectively in elevation and in plan another advancement and projection device according to the invention in the loading position.



   Figures 15 and 16 show respectively in elevation and in plan the same device in the operating position.



   Figures 17 and 18 show details of the device of Figures 15 and 18.



   Figures 19 and 20 show, respectively, in elevation and in horizontal section another advancement and projection device.



   Figures 21, 22 and 23 show, in three orthogonal projections, an apparatus made with a device of the type shown in Figures 19 and 20.



   Figures 24, 25 and 26 show an apparatus comprising a device of the type shown in Figures 13, 14, 15, 16, 17, 18.



   Figure 27 shows another apparatus comprising a device of the type of that shown in Figs. 19 and 20.



   The device shown in Figs. 1 and 2 consists of a wall 4, on which rests or is held adherent in any way the film 3 in correspondence with a projection window 8 and a tooth 10, which enters one of the perforation holes in the film; drum 1 ensures uniform advancement of the film in the direction indicated by the arrows, giving rise to a section of curved film which connects to the section adhering to the surface 4.

   A member 11, connected to the drum 1 and driven by an alternating movement

 <Desc / Clms Page number 4>

 native, pushes intermittently downward from the concave face of said curved section of film, while the rotation of drum 1 detaches the film from tooth 10 (fig.l); the downward movement of the member 11 drives the film over a length corresponding to the distance between two holes of the perforation, so that the tooth 10 engages in the next hole of the film which, as a result of bending, is pressed against the wall 4, fig.2; after which, the rotation of the drum
1 continuing until the return of the different parts in the position of fig.l, the view which must be projected or looked at directly, remains motionless in front of the window 8.



   Another mode of operation can be achieved with the diagram of figs.3 and 4, according to which the drum ensures with a uniform movement both the advancement and the return of the film in front of the wall 4; the drum 1 moves in the direction indicated by the arrow, the film 3, starting from the position of FIG. 3, arrives in the position of FIG. 4, one of its holes still remaining in engagement with the tooth 10; in this last position, the film rests against the member 11, which in this case is fixed, and then bends when detaching from the tooth 10; loop thus formed by the film in the top causes, by elastic reaction, an advancement of the film until another hole meets tooth 10 (fig. 3), the cycle thus recommencing.



   Figures 5 and 8 show a variant of the previous operating diagram; in this case, the drums ensuring the advancement of the film are two in number, 1 and 2, and the member 11 is movable and moves periodically in the direction of the arrows. In this case the intermittent displacement can be done in a safe manner and at a faster rate, depending on the speed of displacement of the axis 11. The clearance of the holes in the film with respect to the lug 10 (fig. 6) can also be done more safely.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   An example of a cinematographic device built according to the diagram? and 4 is shown in Figures 9 and 12. The apparatus consists of a body 16, on which are mounted the film advancement and projection members. The cylinder 1, actuated by the crank 12, applies the film 3 against the inner wall 4, arranged so as to force the film to engage in the lug 10 only when the film has not fallen below the lug. lug, but adheres almost all around to the body of the device (fig. 9). During the rotation of the drum 1, ensured for example by means of the crank 12, a loop forms the film above the projection window 8 (fig. 12) while below the film begins to flow. tighten, but without being able to disengage from the lug 10 and therefore remain motionless on the window.

   A further rotation of the drum 1 (FIG. 11) causes the film to adhere to the lower part of the small central block 13 and to thereby disengage from the lug.



   At the same time as the upper loop is formed, the film below is clearly free from the lug, in which it will immediately engage again through the following hole, and so on.



   If the profile and the surface of the wall 4 do not give rise to exaggerated countersinking against the film, the unhooking and re-hooking of the film on the lug 10 can be obtained, even without the aid of the small central block 13, by the sole intervention of the more or less developed upper loop.



   In this embodiment, as in the others, it is not necessary for the wall 4 to be formed by a continuous surface; may also consist of sections separated from each other or be replaced by a succession of supports (for example rungs or small rollers) arranged along the theoretical surface, this succession of supports constituting the equivalent of said wall as to the role, specified.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The shutter 14 is mounted in phase on the axis of the drum 1, that is to say so as to be interposed by one of the shutter sectors between a lamp 6 and a system comprising a con- denseur and a prism 7 (Fig.lO) during the click phase of the film leaving free passage to light during the phase where the film is engaged with the lug 10.



   This embodiment of the invention lends itself to very simplified construction methods, the body of the apparatus 16 being able to be molded in one piece (or in two pieces to facilitate demolding), preferably in a plastic or in a die-cast metal, the protective screen for the lamp constituting, if necessary, the only added part. By using a handwheel, not shown in the figure, mounted on the axis of the drum in a manner analogous to the shutter, or by using a relatively heavy shutter disc, it is possible to realize an apparatus allowing direct vision. films, which can be operated by holding the camera upside down in one hand, placing the eye on the aperture of the lens 9 and pulling the film down with the other hand .



   This apparatus, fixed horizontally on a plate provided laterally with two or more trim plates, can constitute an editing table for examining the sound and moving images of a film, generally called a "viewer".



   An apparatus constructed according to the present invention, slightly improved so as to make the loading of the film semi-automatic, can be produced according to the diagram of FIGS. 13, 14, 15 and 16, where the plate 18, which carries the partition 4 and the object 9, can slide on the guides 19 and also supports a hollow cylinder 13 serving to guide the film, which contains a total reflection prism 20.



   When the plate 18 is moved outwards (fig. 15 and 16), the film can be placed simply by passing it, stretched, in the position indicated around the cylinder 13, the opera-

 <Desc / Clms Page number 7>

 tion being possibly facilitated by a connection, not shown in the figure, between the movement of the plate and a device serving to lift the pressure rollers 5. In this position the prism 20 is not in alignment. condenser 7 and the lamp 6 can also remain lit without inconvenience.



   The sliding of the plate 18 inward (fig. 13 and 14) gives the film the suitable position for walking, puts the prism in alignment and can possibly close the pressure rollers 5, and also trigger to any way to start up the device.



   To simplify, in Figs. 13, 14, 15 and 16 we have not shown the cogs of the device, shown schematically on the contrary in Figs. 17 and 18, where 11 represents the movable axis, in this case simply eccentric with respect to the axis of rotation 25, and connected to the drum 1 by means of a gear harness 21, 23 with a suitable transmission ratio, that is to say corresponding to the number of views included in one revolution of the drum 1.



   On the axis 25 is mounted the shutter 14.



   The pins are preferably mounted on ball bearings or in plain bearings of small diameter to reduce friction, if the device is to be used to ensure the drive by the film itself, which is particularly advantageous. in the case of sound film devices, because this eliminates the mechanical link between the sound head and the projection device.



   When the most satisfactory optical performance is to be obtained, it is advisable to adopt the solution shown schematically in figs. 19 and 20, in which, however, the position and the shape of the optical parts are given simply by way of reference. example. In this case the drums are two in number, 1 and 2, connected by means of a suitable transmission ratio, as indicated above, to the central axis 25 and,

 <Desc / Clms Page number 8>

 more precisely, the drum 2 is mounted on the axis 29, of which is integral the toothed wheel 22 which meshes with the pinion 23 of the central shaft'25; the pinion 23 actuates the wheel 21 integral with the axis of the drum 1.



   The shaft 25 is formed by the sector 14 which acts as a shutter, articulated on one side at 25 and carrying on the other side the journal 26 on which the connecting rod 27 rotates, the journal fixed eccentrically on the flywheel 24, integral with the pinion 23. The connecting rod 27 actuates the small lever 28 by making it oscillate around the journal 29 on which it can rotate freely and by which it is supported so as to move in the vertical direction, transversely to the path of the film . In this way, the journal 11, fixed to the end of the lever 26, causes at each sight the intermittent advance of the film by first releasing it from the lug 10 as has already been indicated.



   Also in this case the pins can be mounted in such a way as to minimize the friction to allow the half-traction drive of the film.



   The same device can also be produced with a common mounting of the journal on bronze bushings (or also on ball bearings) as indicated by way of example in figs. 21, 22 and 23. Figs. 24 , 25 and 26 show by way of example an embodiment of a projection apparatus for sound film based on the present invention, where 32 is the body of the apparatus, preferably in pressed sheet metal, carrying the movable supports 33 and 34 for film reels, 16 represents a vertical platform mobile in a plane also vertical on an axis formed by the outer tube of the condenser 7, so as to always keep centered the light coming from the projection lamp in the various positions that the platform can take to vary the height of the projection.



  Optionally the sound head can also be movable to allow

 <Desc / Clms Page number 9>

 This is the adjustment of the length of the film between the view which has just been projected and the point of reading of the sound part. The device carried by the platform 35 can be any of those which have been described, but it should preferably be of the type indicated in Figs. 13, 14, 15, 16, 17, 18.

   In all cases it will preferably be of the type driven not by direct mechanical control, but with half-traction of the film, so that the movement can be applied, by mechanical members, only to the sound head 36 by means of motor 37, which may be of the type of motors used to turn discs of similar motors or which, by means of an elastic belt transmission or the like, not shown in the figure, also actuates the reel of rewinding.



   The sound is read in the known manner by means of a common optical system 39, but comprising a double reflection system 40 and 41 on orthogonal planes, so as to bring the vertical image of the filament of the lamp 6 back into the horizontal position and normal to the displacement of the sound part.

   The photoelectric cell 42 can be placed sideways with respect to the film, receiving by means of the mirror or prism 43 the light modulated by the sound part, or it can be arranged in any other way and the elements of. preamplification and amplification can be placed for example in the box 32,
FIG. 27 finally represents a sound device of the portable type according to the present invention:

   suitcase or briefcase 45 contains an apparatus 16 preferably of the type shown in FIGS. 22 and 23, a double-walled camera 47 for the lamp housing 6, with condenser 7, etc., the shaft 48 for the rewinding reel 38, the movable support 33 for the other reel, the motor 37 of the sound head 36, motor actuating either the rewinding reel by means of a transmission (not shown), or .le device 16 by means of the film itself.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   The sound is read by means of the cell and the optical system 39 in a manner analogous to that indicated for the previous apparatus, with the difference that the light of the projection lamp 6 is used directly without reflections by means of the condensing lens 50 placed obliquely at the bottom so as to concentrate the light rays which are not used for projection. The case 45 can contain the various amplification and power supply units such as the transformer 49 and can be provided with electrical devices for controlling the apparatus, connected to the opening and closing movement of the cover, not shown in the figure. figure.



   CLAIMS
1) Device for advancing the film in cinematographic devices, characterized in that it comprises a fixed bearing surface for the film, provided with an opening for the passage of light and at least one tooth stationary capable of engaging with the perforation of the film, and means ensuring uniform advancement of the film in a direction not parallel to said surface and in the direction of the film moving away from the surface, and means ensuring the advancement of the film at a point placed before said uniform advancement means.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2) Dispositif d'avancement de la pellicule dans un appareil cinématographique caractérisé par le fait qu'il comprend des . moyens permettant de faire avancer d'un mouvement uniforme la pellicule en deux points et d'une surface munie d'une ouverture pour le passage de la lumière et d'au moins une dent fixe pouvant entrer en prise avec la perforation de la pellicule, surface contre laquelle s'appuie d'une façon élastique le tronçon de pellicule, compris entre lesdits deux points, qui est plus long que la distance comprise entre ces deux points. <Desc/Clms Page number 11> 2) Device for advancing the film in a cinematographic apparatus characterized in that it comprises. means for advancing the film with a uniform movement at two points and with a surface provided with an opening for the passage of light and at least one fixed tooth capable of engaging the perforation of the film, surface against which resiliently rests the section of film, between said two points, which is longer than the distance between these two points. <Desc / Clms Page number 11> 3) Dispositif d'avancement d'une pellicule dans un appareil cinématographique comprenant une surface fixe munie d'une ou- verture pour le passage de la lumière et d'au moins une dent fixe placée dans le voisinage de cette ouverture et pouvant entrer en prise avec la perforation de la pellicule, et des moyens servant à faire avancer la pellicule d'un mouvement uniforme avant et après ladite surface dans une direction non parallèle à celle-ci, dans le sens du rapprochement ou de l'éloignement par rapport à ladite surface. 3) Device for advancing a film in a cinematographic apparatus comprising a fixed surface provided with an opening for the passage of light and at least one fixed tooth placed in the vicinity of this opening and which can enter into taken with the perforation of the film, and means for advancing the film in a uniform motion before and after said surface in a direction not parallel thereto, in the direction of approaching or away from it said surface. 4) Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que lesdits moyens assurant l'avancement de la pellicule en un point placé avant lesdits moyens d'avancement uniforme compren- nent un organe animé d'un mouvement alternatif pressé par inter- mittences contre la face concave du tronçon de pellicule entre lesdits moyens d'avancement uniforme par rapport à ladite surface. 4) Device according to claim 1, characterized in that said means ensuring the advancement of the film at a point placed before said uniform advancement means comprise a member driven by a reciprocating movement pressed intermittently against the concave face of the section of film between said means for uniform advancement with respect to said surface. 5) Dispositif suivant les revendications 2 et 3, caractérisé par le fait qu'il comporte un axe fixe contre lequel vient buter la face concave du tronçon de pellicule compris entre ladite dent et lesdits moyens d'avancement uniforme de la pellicule dans le sens de l'éloignement de celui-ci de ladite surface avant que la perforation de la pellicule ne se dégage de ladite dent. 5) Device according to claims 2 and 3, characterized in that it comprises a fixed axis against which abuts the concave face of the section of film between said tooth and said means for uniform advancement of the film in the direction of removing the latter from said surface before the perforation of the film emerges from said tooth. 6) Dispositif suivant les revendications 2 et 3, caractérisé par le fait qu'il comprend un organe animé d'un mouvement alternaitf constant pressant par intermittences contre la face concave du tronçon de pellicule compris entre ladite dent et les dits moyens d'avancement uniforme de la pellicule dans le sens de l'éloigne- ment de celle-ci de la dite surface avant que la perforation de la pellicule ne se dégage de ladite dent. 6) Device according to claims 2 and 3, characterized in that it comprises a member driven by a constant alternaitf movement pressing intermittently against the concave face of the section of film between said tooth and said uniform advancement means of the film in the direction of the distance thereof from said surface before the perforation of the film is released from said tooth. 7) Dispositif suivant les revendications 2, 3, 5, 6, carac- térisé par le fait que lesdits moyens servant à faire avancer la pellicule d'une façon uniforme sont constitués par un tambour unique contre lequel entre en prise la pellicule en se rapprochant et en s'éloignant de ladite surface. <Desc/Clms Page number 12> 7) Device according to claims 2, 3, 5, 6, charac- terized in that said means for advancing the film in a uniform manner are constituted by a single drum against which the film engages by approaching and moving away from said surface. <Desc / Clms Page number 12> 8) Dispositif suivant les revendications, 2; 3, 5, 6, carac- térisé par le fait que lesdits moyens servant à faire avancer la pellicule d'une façon uniforme sont constitués par deux tambours sur lesquels entre en prise la pellicule, soit en se rapprochant, soit en s'éloignant de ladite surface. 8) Device according to claims, 2; 3, 5, 6, characterized by the fact that said means serving to advance the film in a uniform manner consist of two drums on which the film engages, either by approaching or by moving away from it. said surface. 9) Dispositif suivant la revendication 7, caractérisé par le fait que la pellicule sert d'agent de transmission de la force déterminant son avancement, ledit tambour étant monté sur son axe. 9) Device according to claim 7, characterized in that the film serves as a force transmission agent determining its advancement, said drum being mounted on its axis. 10) Dispositif suivant la revendication 8, caractérisé par le fait que lesdits 2 tambours sont reliés cinématiquement entre eux, la pellicule servant d'organe de transmission de la force qui dé- termine son avancement et le mouvement de tout le dispositif. 10) Device according to claim 8, characterized in that said 2 drums are kinematically connected to each other, the film serving as a force transmission member which determines its advancement and the movement of the entire device. 11) Dispositif suivant les revendications 9-10; caractérisé par le fait que le dispositif d'avancement intermittent de la pellicule et l'organe moteur qui exerce la traction sur la pelli- cule peuvent se déplacer l'un par rapport à l'autre. 11) Device according to claims 9-10; characterized in that the device for intermittent advance of the film and the motor member which exerts the traction on the film can move relative to each other. 12) Dispositif suivant la revendication 11, caractérisé par le fait que le dispositif d'avancement intermittent de la pellicule peut se déplacer par rotation autour de l'axe du condenseur opti- que. 12) Device according to claim 11, characterized in that the device for intermittent advancement of the film can move by rotation about the axis of the optical condenser. 13) Dispositif suivant les revendications 9 à 12, caractérisé par le fait que la traction exercée sur la pellicule est produite par les organes mécaniques du dispositif de lecture du son. 13) Device according to claims 9 to 12, characterized in that the traction exerted on the film is produced by the mechanical members of the sound playback device. 14) Dispositif suivant les revendications 1 à 13, caractérisé par le fait que lesdits organes servant à faire avancer la pelli- cule d'un mouvement uniforme sont montés de façon à pouvoir se déplacer par rapport à ladite surface et à pouvoir en être éloi- gnés en évitant que la perforation de la pellicule n'entre en prise avec ladite dent. 14) Device according to claims 1 to 13, characterized in that said members serving to advance the film in a uniform movement are mounted so as to be able to move relative to said surface and to be able to be removed therefrom. gnes by preventing the perforation of the film from engaging with said tooth.
BE487092D BE487092A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE487092A true BE487092A (en)

Family

ID=132617

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE487092D BE487092A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE487092A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH621882A5 (en)
BE487092A (en)
EP0010018A1 (en) Method and apparatus for producing a small quadrangular flat bag and for filling this bag with a solid or liquid substance of a predetermined quantity
EP0099154B1 (en) Photographic shutter with roller blinds
FR2875173A1 (en) MARKING DEVICE
BE421546A (en)
BE354429A (en)
BE625297A (en)
BE510433A (en)
EP0021529A1 (en) Cinematographic view-taking or projection apparatus comprising an anti-jam device
FR2474180A1 (en) SOUND PROJECTION AND REPRODUCTION APPARATUS
CH607080A5 (en) Line film advance mechanism
BE469680A (en)
BE551528A (en)
CH126214A (en) Cinematographic device with continuous film unwinding.
BE484151A (en)
BE356346A (en)
BE399300A (en)
FR2473893A1 (en) DRIVE DEVICE FOR A SOUND RECORDING TAPE IN A SOUND REPRODUCING APPARATUS, PARTICULARLY FOR USE IN A CINEMATOGRAPHIC PROJECTOR
BE493771A (en)
CH360821A (en) Portable device allowing stereoscopic viewing of a film
BE365189A (en)
BE452827A (en)
FR2628854A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR FILMING
CH594191A5 (en) Cassette type cine camera - has endless film and film drive mechanism is incorporated on cassette