BE484151A - - Google Patents

Info

Publication number
BE484151A
BE484151A BE484151DA BE484151A BE 484151 A BE484151 A BE 484151A BE 484151D A BE484151D A BE 484151DA BE 484151 A BE484151 A BE 484151A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
film
magazine
platform
corridor
lever
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE484151A publication Critical patent/BE484151A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G11INFORMATION STORAGE
    • G11BINFORMATION STORAGE BASED ON RELATIVE MOVEMENT BETWEEN RECORD CARRIER AND TRANSDUCER
    • G11B15/00Driving, starting or stopping record carriers of filamentary or web form; Driving both such record carriers and heads; Guiding such record carriers or containers therefor; Control thereof; Control of operating function
    • G11B15/18Driving; Starting; Stopping; Arrangements for control or regulation thereof
    • G11B15/1883Driving; Starting; Stopping; Arrangements for control or regulation thereof for record carriers inside containers

Landscapes

  • Projection-Type Copiers In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux magasins pour éléments d'enregistre- ment sous forme de bande translucide. 



    @   un   La   présente invention concerne un magasin pour élé- ment d'enregistrement optique sous la forme   d'une.   bande de film translucide perforé, susceptible d'être enroulée. 



  L'invention vise spécialement des films cinématographi- ques, mais s'applique également à d'autres genres d'élé- ments d'enregistrement, par exemple pistes sonores à en- registrement optique, ainsi qu'aux films   cinématographi-   ques combinés avec des pistes sonores à enregistrement optique. 



   L'invention vise à permettre de faire passer de tels éléments d'enregistrement à plusieurs reprises par 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 un appareil appelé à les utiliser, sans avoir à enfiler l'élément à travers un couloir du film et un mécanisme d'entrainement. 



   Elle vise en outre à permettre le passage, d'une bande portant un enregistrement, dans l'une et l'autre direction, par exemple afin d'utiliser deux matières en- registrées sur une même bande de film, sans devoir   procé-   der au réenfilage de celui-ci. 



   Elle vise également à réduire le risque de dété- rioration de   13élément   d'enregistrement par une manipula- tion malhabile ou une contrainte. 



   Elle vise aussi, dans certains cas, à éviter la né- cessité de renvider la bande entre deux déroulements. 



   L'invention prévoit un magasin pour un élément d'enregistrement optique se présentant sous la forme d'une bande de film perforé, c'est-à-dire d'une bande de film cimématographique, d'une bande représentant une piste so- nore à enregistrement optique ou d'une bande de film ciné- matographique portant une piste sonore d'accompagnement à enregistrement optique, ce magasin comportant:

   un carter sensiblement plat, deux bobines à film montées à rotation dans ce carter et accessibles chacune pour être accouplées à un dispositif   d'entraînement,   un couloir à film prévu dans ce carter, ce carter étant muni d'ouvertures permet- tant un accouplement positif entre le magasin et un dispo- sitif   d'entraînement   extérieur agissant pour transférer la bande de film d'une bobine sur l'autre à travers le cou- loir à film, et pour permettre l'introduction, depuis l'ex- térieur, d'un élément projetant la lumière appelé à pren- dre position derrière le couloir du film. 



   Dans le cas d'un dispositif de projection   cinémato-   graphique, le couloir du film est prévu dans une paroi pé- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 riphérique du carter ou à proximité de celle-ci, cette paroi étant percée pour permettre l'introduction d'un dispositif d'entraînement du film appelé à s'engager dans les perfora- tions d'une partie d'une bande de film s'étendant entre les bobines du magasin, afin d'entraîner cette bande à travers ce couloir, un orifice pour l'introduction d'un élément pro- jetant la lumière étant prévu dans au moins une des   parois   latérales du carter. 



   Le mode d'exécution préféré comporte, dans le carter du magasin, un système pour faire passer le film d'une bo- bine vers le couloir et pour l'entraîner de celui-ci vers l'autre bobine, ce système étant accessible en vue de son-- accouplement avec une liaison de commande. Le magasin est généralement symétrique par rapport à un plan   perpendicu-   laire et transversal au plan médian du couloir du film , ce carter étant muni d'un orifice sur chaque paroi latérale de sorte qu'un film portant deux enregistrements cote à côte et prévu pour se dérouler dans deux directions opposées peut être déroulé complètement moyennant un simple renver- sement du magasin après un premier passage du film par le couloir. 



   D'autre part, l'invention consiste à établir un ap- pareil pour la reproduction d'enregistrements optiques, c'est à dire pour la projection d'enregistrements cinéma- tographiques, l'audition d'un enregistrement sonore obtenu par voie optique ou la projection d'un film   cinématographi -   que simultanément avec l'audition d'un enregistrement photo- phonographique formant accompagnement, cet appareil comportant un panneau extérieur à partir duquel s'avancent en saillie un élément projetant la lumière, un ou plusieurs éléments d'accouplement de commande à rotation continuelle et une griffe d'entrainement du film, cet appareil comportant en outre un magasin présentant les caractéristiques indiquées plus haut et monté amoviblement sur ce panneau,

   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de telle fagon que   l'organe   d'accouplement précité est enga- gé dans la bobine appelée à recevoir le film, tandis que l'au- tre organe d'accouplement de commande agit sur le système d'en- traînement du film du magasin là où un tel mécanisme est uti- lisé, les griffes et l'élément projetant la lumière étant disposés de façon à agir sur un film passant dans le couloir du film du magasin. 



   Cet appareil comprend également un système de   comman-   de comportant-un organe de commande principal, par exemple un levier, actionné à la main, pour effectuer la totalité ou une série d'opérations nécessaires pour amener les organes de l'appareil de projection dans des positions relatives leur permettant de coopérer convenablement les uns avec les au- tres une fois le magasin monté, de façon à simplifier la mise en marche et la mettre à l'abri de fausses manoeuvres. 



   Un tel système de commande peut être constitué par un le magasin levier monté à pivotement et destiné à serrer ou à retenir / dans la position exacte voulue sur le panneau extérieur, ce levier étant également prévu pour assurer l'enclenchement du système d'entraînement du film, prévu dans le magasin, par les accouplements de commande prévus sur le panneau extérieur, à la suite du déplacement de ce levier vers la position de ser- rage du magasin sur le panneau extérieur. 



   Le magasin est muni d'un obturateur mobile destiné à masquer les fenêtres d'exposition ou d'images prévues dans la paroi du magasin, chaque fois que ce dernier n'est pas utilisé, le déplacement du dispositif de manoeuvre ou levier de serrage pouvant être utilisé en vue de déplacer cet obtu- Dateur dans le sens de l'ouverture de la fenêtre d'exposition ou de l'une des fenêtres d'exposition après que le magasin a été adapté au panneau extérieur et que le dispositif de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 manoeuvre ou levier de serrage est déplacé vers la position requise. 



   Le dispositif d'entraînement du film à travers le cou- loir est monté de manière à pouvoir être retiré de la posi- tion active d'entraînement du film qui traverse le couloir, de façon à ne pas constituer un obstacle lorsque le magasin doit être monté sur le panneau extérieur ou enlevé de celui- ci, le'déplacement du système   d'entraînement   du film entre sa position active et sa position retirée pouvant également être assuré par le déplacement du dispositif de manoeuvre ou levier de serrage du magasin. 



   Selon une variante, le mantage du magasin sur   l'appa-   reil peut être 'prévu de telle manière que le déplacement du magasin en direction du mécanisme   d'entraînement   du film constitue une manoeuvre finale de la mise en place du magasin sur la panneau extérieur, et que le déplacement de ce maga- sin dans le sens de l'éloignement par rapport au système d'entraînement du film constitue la première manoeuvre de l'o- et à remplacer pération visant à enlever/ou à retourner le magasin sur le panneau; ici également, les déplacements du magasin par rap- port au mécanisme d'entraînement du film peuvent être assu- rés par les déplacements du dispositif de manoeuvre ou levier de serrage du magasin. 



   L'invention est représentée à titre d'exemple dans les dessins annexés, telle qu'elle est appliquée à un appareil de projection cinématographique de type portatif de dimensions réduites, destiné aux amateurs ainsi qu'à un appareil repro- ducteur de films cinématographiques. 



   Dans ces dessins: 
La figure 1 est une élévation latérale, partie en cou- pe, d'un appareil complet de projection cinématographique, com- portant un coffret portatif et un écran de projection. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   La figure 2 est une vue en plan de la figure 1, une partie du couvercle du coffret étant enlevée. 



     La.   figure 3 est une élévation en bout suivant   la.   ligne III-III de la figure 2 et à plus grande échelle. la figure 4 est uns vue en plan de la figure 3 à une échelle analogue. 



     La   figure 5 est une élévation   à   une échelle plus gran- de que celle de la figure 3, montrant une partie de la paroi périphérique du magasin, paroi qui porte le couloir du film. 



   La figure 6 est une vue en plan correspondant à la figure 5 et à une échelle analogue, montrant le système d'en- traînement du film. 



   La figure 7 montre une partie d'extrémité d'un mode de réalisation   d'un   film cinématographique pouvant être   utili-   sé avec la présente invention. 



   La figure 8 est une représentation schématique d'un circuit de commande électrique. 



   La figure 9 est une vue en plan d'une variante du ma- gasin, une partie d'une paroi principale étant enlevée. 



   La figure 10 montre un détail. 



   La figure 11 est une coupe en plan montrant les autres caractéristiques du magasin. 



   La figure 12 est une coupe en élévation d'une partie du magasin, correspondant à la figure 11. la figure 13 est une vue en plan montrant un mode d'exécution du système   d'entraînement   du film destiné à un film   phonophotographique.   



   Comme montré dans les figures 1 et 2,   l'appareil   de projection comporte un coffret 1, pourvu d'un couvercle 2 monté à charnières 3. la couvercle 2 contient deux miroirs réfléchissants 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 4 et 5, le miroir 4 étant fixé d'une manière appropriée quel- conque, tandis que le miroir 5 est monté sur un support 6 articulé à l'intérieur du couvercle en 7, pour pouvoir venir se loger dans le couvercle lorsque celui-ci est fermé. 



   Près de l'extrémité libre du   couvercle   2 sont prévues deux bielles 8 articulées par une extrémité au couvercl,e en 9 et, par l'autre extrémité, à deux coins respectifs d'un léger châssis 10 portant un écran translucide 11. Lorsque le couvercle est ouvert comme montré dans la figure 1, ce qui correspond à la position de fonctionnement de l'appareil de projection, ce couvercle occupe une position angulaire fixe par rapport au coffret 1, position déterminée par une contre- fiche 12 de forme connue, tandis que le miroir articulé 5 occupe une position angulaire   appropriée   par rapport au mi- roir 4 grâce au contact du support 6 du miroir 5 avec des butées 13 du couvercle 2, les bielles 8 étant maintenues par des pinces 14 dans une position horizontale dans laquelle elles s'avancent vers l'extérieur,

   de façon que le châssis 10 et l'écran 11 soient suspendus verticalement aux extrémités de ces bielles.. L'optique de projection de l'appareil est indiqué par 15 ; le trajet lumineux émanant de cette optique est désigné généralement par la ligne 16 dans la figure 1, et l'on constate aisément que les images reproduites peuvent être observées depuis la face extérieure de l'écran translucide 11. 



   Lorsque l'appareil n'est pas employé, le miroir arti- culé 5 est rabattu dans le couvercle 2, tandis que les biel- les 8 sont dégagées des pinces 14 et tournées autour de leurs pivots 9, pour occuper la position indiquée en pointillé en   17,   le châssis 10 et l'écran 11 étant logés dans l'intérieur du couvercle. 



   Dans le coffret 1 est montée une plate-forme 18 cou- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

   vrant   approximativement une moitié de la longueur du coffret à l'extrémité extérieure de celui-ci. Sur la face inférieure de la plate-forme 18 est suspendu un moteur électrique 19 constituant la source motrice pour l'enroulement et   1'entras:.   nement du film, ainsi qu'une source de lumière de projection 20.

   Au-dessus d'une ouverture dans la plate-forme 18 et au- dessus de la source lumineuse 20 est monté un prisme à ré- flexion 21 appelé à réfléchir la lumière venant de la source 20 dans un sens généralement horizontal à travers l'optique de projection 15 laquelle peut être de type courant ou com- porter un prisme redresseur, suivant la disposition des ima- ges sur lefilm, cette optique étant également supportée par la plate-forme 18. 



   La source lumineuse 20 consiste en une lampe élec- trique logée dans un cylindre 22 à extrémités ouvertes (fi- gure 3) monté sur la plate-forme 18 à l'aide d'un étrier 23, la paroi de ce cylindre présentant deux ouvertures   diamétra-   lement opposées et dont les axes coïncident verticalement, l'ouverture supérieure communiquant avec un tube 24 qui abri- te un condensateur et qui arrive jusqu'au voisinage presque immédiat de la plate-forme 18, tandis que   l'ouverture  infé- rieure est munie d'un miroir concave 25 appelé à réfléchir la lumière vers le haut en direction du prisme 21. Le mi- roir 25 est retenu dans la position voulue par une bague fi- letée 26, ce qui permet   d'enlever   le miroir aux fins de net- toyage. 



   Au-dessous de la plate-forme 18 est mohté un obtu- rateur 27 de forme connue, destiné à interrompre par inter- mittence le trajet lumineux entre l'extrémité supérieure du tube de condensateur 24 et le prisme 21. 



   Le moteur de commande 19 est de préférence muni d'un ventilateur 28 sur une extrémité de son arbre, comme montré 

 <Desc/Clms Page number 9> 

   schématiquement   en pointillé dans la figure   2,   ce ventila- teur étant appelé à aspirer de l'air à travers une ouverture d'admission 29 prévue dans la paroi du coffret 1; le ven- tilateur 28 est logé dans un conduit 30 communiquant avec le cylindre 22 et aboutissant à un orifice de refoulement 31 prévu sur le côté opposé du coffret 1. Grâce à cette dispo- sition la source lumineuse reçoit un courant d'air lorsque l'appareil est en service, de manière à dissiper la chaleur engendrée par cette source. 



   Dans certains cas on peut prévoir un écran thermique mobile 32, figure 10, interposé entre l'obturateur 27 et la face inférieure de la plate-forme 18 et destiné à absor- ber la chaleur engendrée par la lampe lors de la mise en train d'une projection ou dans la période d'accélération du moteur 19. 



   L'écran mobile 32 comporte une petite feuille de toile métallique 33 montée dans un léger châssis 34 articulé en 35 sur la paroi supérieure du cylindre 22, de telle sorte que la toile 33 peut masquer ou démasquer l'orifice de passa- ge de lumière prévu dans la plate-forme 18. Un levier 36 partant du châssis 34 est articulé par une bielle 37 à un   le-   vier 38 partant d'une cheville 39 tourillonnant dans la paroi du cylindre 22 et pénétrant dans celui-ci, la partie de la cheville contenue dans ce cylindre étant munie d'une aile à vent 40.

   Un ressort 151, travaillant à la traction solli- cite le châssis   34, vers   la position d'obturation, c'est-à- dire de coïncidence avec l'extrémité du tube 24, position dans laquelle la toile intercepte la chaleur engendrée par la lampe 20 avant qu'un courant d'air réfrigérant ne soit établi par le moteur 19 et le ventilateur 28. Une fois ce courant établi, l'aile 40 est tournée autour de son pivot 39 par la pression du courant d'air traversant le cylindre   22,   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 de sorte que l'écran 32 se déplace en vue de découvrir   1'ori-   fice de passage de lumière pratiqué dans la plate-forme. 



   L'invention prévoit un magasin à film sous la forme d'un carter plat comportant deux parois latérales principales 42 et 43, qui, dans le cas représenté, ont la forme de rec- tangles oblongs, et quatre parois périphériques 44,45, 46 et 47. On conçoit cependant que le magasin peut présenter une forme autre que rectangulaire, par exemple ovale ou   ellipti-   que. Une des parois latérales 42 ou 43 et les parois péri- phériques 44-47 peuvent être constituées par un moulage mono- lithe ou par un assemblage de pièces estampées ou embouties, tandis que l'autre paroi 42 ou 43 peut constituer une plaque amovible, le tout étant assemblé à l'aide de vis (non repré- sentées) . 



   Dans le carter formant magasin sont montées deux bo- bines à film 48 et 49, une à chaque extrémité, les arbres de ces bobines étant constitués par des tubes 50 à cannelures intérieures (figure 12), montés à rotation dans des coussi- nets formés par des rebords 51 orientés vers l'intérieur et entourant des orifices formés dans les parois latérales 42, 43 du carter, la disposition étant prévue de façon à permettre d'accéder à l'intérieur des tubes cannelés 50 depuis l'exté- rieur du carter. 



   Au milieu d'une paroi périphérique 47 du carter, paroi qui sera désignée ci-après comme paroi avant, (figures 4 et 6), est monté un couloir du film constitué par une mince lame percée 52 maintenue écartée par des ressorts 53 d'avec une plaque fixe 54 portant ces ressorts, et sollicitée vers une plaque percée 55 disposée au voisinage immédiat, tout en en étant légèrement écartée, de la surface interne de la paroi avant 47 du magasin, laquelle est également percée d'ouver- tures coïncidant avec les ouvertures du couloir prévues dans les plaques 54 et 55 et dans la lame   52.   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Le magasin représenté à titre d'exemple est destiné à une bande de film 56 (Figure 7) portant deux séries d'ima- ges 57 et 58 cote à côte, mais orientées dans des directions opposées le long du film, les éléments 52, 54, 55 qui for- ment le couloir du film, ainsi que la paroi avant 47 du ma- gasin, étant munis de deux séries d'ouvertures d'exposition   coincidantes.   Les deux séries d'ouvertures peuvent être disposées en alignement dans la partie médiane du couloir, de part et d'autre d'un plan médian parallèle aux parois la- térales du carter, ou bien, comme montré dans les dessins, de part et d'autre tant de ce plan médian que de   l'axe,   per-   pendicul¯aire   à ce plan, du couloir du film. 



   Entre la plaque 55 et la surface interne de la paroi avant 47 du carter est monté un obturateur coulissant 59 (figures 5 et 6) présentant deux ouvertures 60 et 61 et pou- vant coulisser entre deux positions extrêmes, dans chacune desquelles l'une ou l'autre des fenêtres d'exposition du cou- loir du film et de la paroi 47 du carter, fenêtres désignées par 62 et 63 dans la figure 5, coïncide avec l'une des ouver- tures 60 et 61 de l'obturateur   59 et   se trouve ainsi démas- quée, l'autre orifice 62 ou 63 étant masqué par l'obturateur, tandis que, lorsque l'obturateur 59 occupe une position in- termédiaire, il masque les deux orifices 62 et 63. L'obtu- rateur 59 occupe cette dernière position lorsque le magasin n'est pas en service. 



   En un point situé derrière le couloir du film, les deux parois latérales 42 et 43 du carter sont pourvues d'orifices   64,   tandis qu'un écran 65, par exemple venu de moulage avec   lune   des parois 42 ou 43, délimite l'espace compris entre les orifices 64 sur les   c6tés   et à l'arrière de ces orifices. 



   Derrière l'écran 65 et entre les bobines 48 et 49 est monté un tambour denté d'entraînement du film 66 (figure 4) 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 comportant un arbre tubulaire 67 monté à rotation dans des coussinets prévus dans les parois latérales   42   et 43 du car- ter, d'une manière   analogue   à celle décrite précédemment à propos des arbres 50 des bobines 48 et 49. Ces derniers arbres et l'arbre 67 du tambour denté 66 sont parallèles et alignés, l'arbre 67 étant également cannelé intérieurement. 



  Un écran courbe 68 sollicité par un ressort est prévu de chaque côté du tambour 66. 



   Dans la variante préférée on prévoit un deuxième obturateur ou obturateur intérieur 146 sur la face intérieu- re du couloir du film (figure 6) pour empêcher les entrées de poussières dans le magasin depuis l'espace délimité par l'écran 65, lorsque le magasin n'est pas en service; cet obturateur intérieur présente des orifices analogues à ceux de l'obturateur primaire 59 et est réuni à ce dernier à mou- vement solidaire de n' importe quelle manière convenable.

   le film 56 se déroule de l'une des bobines 48 ou   49,   celle qui est momentanément la bobine débitrice, et se diri- ge vers l'arrière du magasin comme indiqué par les flèches dans la figure 4, passe ensuite entre un côté du tambour denté 66 et un écran 68, forme ensuite une boucle libre abou- tissant au couloir du film, traverse ce dernier (dans lequel il est   auancé   en un mouvement intermittent par un système qui sera décrit ci-après), et est finalement amené à passer entre l'antre face du tambour 66 et l'autre écran   68,   pour aboutir à l'autre bobine ou bobine réceptrice, 48 ou 49. 



   Dans le cas représenté (figure   7),   le film 56 est muni de perforations le long de ses deux bords, mais le tam- bour   d'entraînement   66 ne doit agir que sur une série de per- forations. 



   D'autre part, dans le cas d'un film Il jumelé Il , comme celui décrit plus haut, on peut prévoir une seule rangée de 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 perforations 69 le long de la ligne médiane du film entre les deux séries   d'images,   pour coopérer avec un tambour denté 66 ne comportant qu'une série de dents. 



   Le magasin est monté de façon que l'une ou l'autre des parois   42   ou 43 (43 dans le cas représenté) vienne en contact avec un panneau extérieur constitué par la plate- forme 18, ce magasin venant occuper une position précise sur ce panneau grâce à la prévision d'organes appropriés, par exemple les équerres 70 fixés à la plate-forme 18 (figure 4). 



   Selon une variante, le magasin peut être assujetti par des organes à ressorts, qui sollicitent le magasin contre des butées appropriées de la plate-forme. Lorsque le magasin est monté sur le panneau formé par la plate-forme 18, le prisme 21 pénètre dans l'intérieur du magasin par l'ouverture 64 prévue dans l'une ou l'autre des parois latérales 42 ou 43, suivant que l'une ou l'autre constitue la paroi infé- rieure, ce prisme venant se loger dans l'espace délimité par l'écran 65 derrière le couloir du film prévu à la paroi avant 47 du magasin. 



   Le système par lequel les bobines 48 et 49 et le cylindre denté 66 sont entrainés en rotation en vue de l'a- vancement du film est établi comme suit: 
L'arbre du moteur 19 est relié par des pignons en prise 71,   72, à.   un arbre longitudinal 73 supporté dans des coussinets en-dessous de la plate-forme 18, cet arbre étant couplé par un engranage à vis sans fin 74 avec un arbre trans- versal 75 également supporté dans des paliers en-dessous de la plate-forme 18.

   D'un côté de l'arbre 75 sont montées deux tiges 76, dont une seulementest montrée dans la figure 1, et qui sont disposées en vue d'un mouvement vertical dans des guides appropriés 77, ces tiges étant alignées axialement respectivement avec l'arbre 50 de celle des bobines 48 et 49 qui agit comme bobine réceptrice, et avec l'arbre du tambour denté 66. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 



   L'extrémité supérieure de chaque tige 76 est munie d'un long pignon   78,   ces tiges étant appelées à être entra- nées, par l'intermédiaire d'un train   d'engrenages,   approprié 79, depuis l'arbre transversal commun 75. 



   Les dimensions des pignons allongés 76 sont choisies pour permettre leur accouplement rigide avec les arbres tubu-   laires   cannelés 50 et 67 après soulèvement des tiges 76 à travers des ouvertures appropriées prévues dans la plate-forme 18 au-dessous du magasin. 



   Une barre oscillante 80 est supportée dans des paliers 81 partant vers le bas depuis la plate-forme 18. De cette barre partent des lames élastiques 82 dont les extrémités li- bres s'engagent dans des gorges de colliers 83 fixés sur les tiges 76. 



   On conçoit aisément qu'un pivotement de la barre 80 dans le sens   horlogique,   figure   1,   aura pour effet de relever les lames élastiques 82. Au cas où les pignons 78 ne seraient pas en coïncidence exacte avec les arbres tubulaires cannelés 50 ou 67, l'enclenchement peut se trouver retardé, mais les lames élastiques 82 restenont sous tension, de sorte que l'enclenchement aura lieu aussit8t que les tiges 76 commence- ront à tourner. 



   Le mouvement d'oscillation est imprimé à la barre 80 par une timonerie comportant une tringle 84, un levier coudé 85 et une barre à mouvement horizontal 86, cette dernière se déplaçant longitudinalement sous l'action d'un système de comm- mande qui sera décrit ci-après. 



   Le magasin est retenu dans la position de montage sur la plate-forme 18 à l'aide d'un levier de serrage 87 monté fixe sur un arbre 88 (figure 2) monté lui-même à rotation dans des paliers espacés 89 prévus sur la plate-forme 18. Le le- vier 87 peut être basculé autour de l'axe de l'arbre 88 jus- 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 qu'à une position approximativement verticale, pour permettre la mise en place ou l'enlèvement d'un magasin, ou jusqu'à une position approximativement horizontale (figure 1), pour saisir et maintenir le magasin en place sur la   plate-forme   18. 



  Un verrou coulissant 90 est prévu sur le levier 87, le nez de ce verrou s'engageant sur une butée 91, pour retenir le levier 87 dans la position de serrage du magasin (figure   1).   



   Dans la variante représentée, le levier 87 constitue également le principal organe de manoeuvre ou d'ajustement destiné à déterminer les positions relatives de fonctionnement conjugué des organes, requises pour effectuer la projection après le montage du magasin sur le   panneau,   extérieur. 



   Une extrémité de l'arbre 88 portant le levier 87 est munie d'un court levier 92 (figures 1 et 2) relié à la barre précitée 86 de la timonerie destinée à relever ou abaissser les tiges 76, la disposition étant telle que, lorsque le le- vier 87 est relevé, c'est-à-dire tourné dans le sens horlogi- que suivant la figure 1, l'arbre 88 pivote dans les paliers 89 et la tige 86 se déplace longitudinalement dans une direc- tion permettant aux tiges 76 d'occuper leur position abaissée, dans laquelle les pignons allongés 78 sont dégagés de la bo- bine réceptrice et du tambour denté, du magasin. 



   Lorsque le levier 87 est rabattu dans la position selon la figure 1, dans laquelle il maintient en   pace   le ma- gasin sur la plate-forme 18, la tige 86 est attirée dans le sens opposé, de façon à faire pivoter l'arbre 75 et les lames élastiques 82 en vue de soulever les tiges 76 et réaliser, l'accouplement moteur précité entre les tiges 76 et, respecti- vement, la bobine réceptrice et le tambour denté, du magasin. 



   On décrira ci-après le système pour produire   l'entra!-   nement intermittent du film 56 dans le couloir du film du maga- 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 sin. Un arbre 93 est monté à rotation dans un coussinet prévu dans la plate-forme   18,   figures 5 et6. Cet arbre por- te un pignon 94 et un disque 95 auquel est articulée excen- triquement une extrémité d'une bielle 96. 



   Une plaque 97 est articulée par une de ses extrémités pour pivoter autour de l'axe de   l'arbre   93. 



   Dans les paliers prévus sur la plaque 97 est monté un arbre rotatif 98 muni d'un pignon 99 constamment en prise avec le pignon 94 monté sur l'arbre 93, l'arbre 98 étant en outre muni d'un disque   100   sur, lequel est articulée exentri- quement une extrémité d'un levier 101 dont l'extrémité libre présente la forme d'une griffe 102 prévue pour s'engager dans les perforations 69 de la bande de film 56. L'extrémité de la bielle 96 est articulée au levier 101 en un point inter- médiaire entre les extrémités de celui-ci. 



   Ia plaque 97 est appelée à se déplacer dans un plan généralement parallèle à celui de la plate-forme 18, autour de l'axe de l'arbre 93, entre une position dans laquelle cet- te plaque est proche de la paroi avant du magasin, comme mon- tré en traits pleins dans la figure 6, et une autre position dans laquelle la plaque est éloignée de cette paroi, comme indiqué en pointillé dans cette figure. Le pignon 94 de l'ar- bre 93 est constamment en prise avec un pignon moteur 103 entraîné par un engrenage approprié depuis l'arbre 73 comman- dé par le moteur, le pignon 103 étant également constamment en prise avec le train d'engrenages de commande de l'obtura- teur 27. 



   Lorsque le magasin est en place et Que l'appareil fonc- tionne, la plaque 97 occupe la position proche du magasin, et la griffe 102, tout en exécutant des mouvements oscillatoires composés par suite de la rotation des.disques 95 et 100 couplés Par des engrenages, de la manière connue en soi dans la ciné- 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 matographie, pénètre dans des fentes 104 prévues dans la paroi avant 47, l'obturateur 59, la plaque 55, la lame 52 et la plaque postérieure 54 du couloir du film du magasin et , au besoin, l'obturateur intérieur 146, et s'engage successivement dans les perforations 69 de la bande de film 56, pour imprimer à celle-ci le mouvement intermittent vou- lu àtravers le couloir du film.

   Lorsque la reproduction ou la projection est terminée ou doit être interrompue, pour permettre de changer ou de retourner le magasin, la plaque 97 se déplace autour de l'axe de l'arbre 93 jusqu'à la posi- tion écartée du magasin, dans laquelle la griffe 102 ne peut pas traverser la paroi et le couloir du film du magasin, de sorte que cette griffe ne gêne pas le montage et le dé- montage d'un magasin. 



   Les déplacements précités de la plaque 97 sont éga- lement commandés par les mouvements du levier de serrage 87 du magasin. A cet effet, l'arbre 88 portant le levier 87 porte un pignon 105 tournant solidairement avec cet arbre lors des déplacements   du   levier et engrenant avec un second pignon 106 en prise avec une denture 107 de la plaque 97. 



  Ainsi, lorsque le levier 87 est relevé pour libérer le ma- gasin afin de permettre l'enlèvement de celui-ci de la plate- forme 18, la plaque 97 s'écarte du magasin, tandis que le mouvement de retour du levier de serrage 87 vers la position selon la figure 1, en vue de serrer ce magasin, ou un autre, sur la plate-forme 18, a pour effet de ramener la plaque 97 vers la position proche du magasin, dans laquelle la griffe 102 est à même de pénétrer dans le couloir du film et de s'engager dans les perforations 69 de celui-ci.

   Un mode de commande souple ou élastique peut être prévu entre l'arbre 88 et le pignon 105, par exemple en intercalant un accouple- ment à ressort entre ces organes, de façon que la plaque 97 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 soit amenée avec certitude dans la position extrême proche du magasin, avant que le levier de serrage 87 n'atteigne sa position extrême de serrage du magasin. 



   Les déplacements du levier de serrage 87 peuvent éga- lement servir à déplacer les obturateurs coulissants 59 et 146 en vue de masquer ou de démasquer la fenêtre d'images du magasin. 



   A cette fin, la plate-forme 18 porte, à pivotement, un levier coudé 108 (figures 3, 4, 5 et 6) dont un bras présente sur son extrémité une entaille ouverte 109 à bran- ches écartées, destinée à   recenoir   une cheville 110 partant de l'obturateur 59 et traversant une fente de la paroi avant 47 du magasin. L'extrémité de l'autre bras du levier coudé 108 est munie d'un orifice destiné à recevoir l'extrémité d'un levier 111 articulé par un point intermédiaire entre ces extrémités à l'un des paliers 89. Sur l'extrémité de l'arbre 88 portant,le levier 87 de serrage du magasin est fixé un disque   112   muni d'une gorge-came   113   dans laquelle s'engage l'extrémité coudée du levier 111, éloignée du le- vier coudé 108. 



   Lorsque le levier de serrage 87 est relevé afin de préparer le montage d'un magasin sur la plate-forme 18, le disque à gorge 112, le levier 111 et le levier coudé 108 occupent des positions telles que, lorsqu'un magasin, dont les obturateurs 59 et 146 masquent les fenêtres d'images, vient à être placé sur la plate-forme 18, la cheville 110 s'engage dans l'entaille 109 du levier coudé 108.

     L'abais-   sement du levier 87 vers la position de serrage du magasin fait tourner le disque 112 de façon à faire pivoter les le- viers 111 et 108, ce dernier d'une quantité susceptible de déplacer les obturateurs 59 et 146 d'une distance telle que l'une ou l'autre des ouvertures 60 ou 61 de l'obturateur 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 frontal 59 et l'ouverture correspondante de l'obturateur pos- térieur ou intérieur 146 viennent coïncider avec la fenêtre appropriée, 62 ou 63, du magasin et du couloir du film (fi- gure 5). 



   Le magasin est de préférence muni   d'un'.dispositif   de freinage ou d'arrêt pour empêcher l'avancement du film 56 ou des bobines 48,49 dans le carter du magasin lorsque ce dernier n'est pas en service, ce dispositif de freinage étant actionné en vue de permettre   l'entraînement   du film aussitôt que le magasin est monté sur la plate-forme. 



   Une variante d'un tel dispositif de freinage est repré- sentée dans les figures 11 et 12. Elle comporte deux leviers 114 montés sur des pivots espacés 115 prévus dans le magasin, ces leviers portant des galets 116 destinés à s'engager sur   de part et d'autre du couloir du film, la boucle du film,/les extrémités de ces leviers situées à   l'opposé des galets étant reliées entre elles par un ressort de traction 117, de aorte que la boucle du film est mise sous tension et empêchée, par friction, à se déplacer dans le couloir du film. Ies extrémités des leviers 114 sont articulées, à proximité du ressort 117, à deux barres de guidage croisées 118 disposées entre une des parois latéra- les 42 ou 43 du carter du magasin et les flasques de bobi- nes 48 et 49.

   Les extrémités des barres 118 sont appelées   à s'engager,   sous 1'action du ressort  117,   dans les parties 
119 profilées en coin du carter du magasin, de sorte que ces barres sont amenées à serrer par friction le bord du rouleau de film ou les flasques de bobines. 



   Le relâchement des dispositifs de freinage est assuré par un pivotement des leviers 114 lors du montage du magasin sur la plate-forme 18. A cette fin, une cheville 120 à tête conique est montée à coulissement dans la paroi arrière de l'écran 65 délimitant l'espace entre les orifices 64 des 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 parois latérales du carter du magasin, cette cheville agis- sant sur des butées 121 solidaires des leviers 114.

   La disposition est telle que, lorsque le prisme à réflexion 
21 pénètre dans une ouverture 64 du carter du magasin lors du montage de celui-ci sur le panneau extérieur ou plate- forme   18,   le bottier, 122 du prisme agit sur la cheville 120 pour la repousser dans la paroi de l'écran   65,   de sorte que lesleviez 114 sont amenés à pivoter contre   l'antagonis-   me du ressort 117, ce qui a pour effet de relâcher la ten- sion sur la boucle du film etde retirer les barres croi- sées 118 des parties profilées 119 de la paroi du magasin, de façon à libérer le rouleau du film ou les flasques des bobines. 



   On prévoit également des moyens pour arrêter   l'appa-   reil automatiquement à la fin de la projection d'un film. 



   Sur la plaque 97 est monté à pivotement un frotteur 
123,la disposition étant telle que, lorsque la plaque 97 occupe sa position proche du magasin, c'est-à-dire lorsque l'appareil est en service, comme indiqué en traits pleins dans la figure 6, une extrémité de ce bras de contact est sollicitée par un ressort de façon à traverser un orifice prévu dans la paroi avant 47 et dans l'obturateur 59 du couloir du film, pour entrer en contact avec le bord, géné- ralement perforé, du film 56.

   Cette extrémité du bras de contact 123 ne peut pas traverser les perforations 69 de grandeur normale prévues dans le film, lequel est en outre pourvu vers son extrémité d'une série de perforations allon- gées 124 d'un format permettant le passage de l'extrémité du frotteur 123 par ces perforations, ainsi que par les aut tres ouvertures prévues dans la lame 52 et la plaque posté- rieure 54 du couloir du film. 



   Ainsi, lorsque l'extrémité du fil. 56 s'approche du 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 couloir, et qu'une perforation oblongue 124 du film se pré- sente devant l'extrémité du trotteur   123,   ce dernier peut tourner sous l'action du ressort autour de son pivot soli- daire de la plaque   97,   ce mouvement du frotteur étant   utili-   sé pour ouvrir ou fermer des contacts, tels que 125, d'un circuit électrique de commande, en vue d'arrêter l'appareil.. 



   Un circuit de commande approprié est représenté schématiquement dans la figure 7. Dans ce circuit, 126 dé- signe les bornes du circuit d'alimentation. Le démarrage du moteur 19 dépend d'une succession de manoeuvres établis- sant le circuit, à savoir la fermeture de contacts 127, pla- cés convenablement sur la plate-forme 18, par la manoeuvre de mise en place du magasin 128 sur la plate-forme; la fer- meture des contacts 129 par le fait d'amener le verrou 90 du levier de serrage 87 du magasin dans la position de ver- rouillage; et, la fermeture de contact 130 au moyen d'un bouton de démarrage 131 convenablement disposé   et., prévu   pour être abaissé contre l'antagonisme d'un ressort de rap- pel (non montré).

   Un verrou 132 est appelé à s'engager sur une saillie 133 du bouton de démarrage 131, en vue de main- tenir ce dernier dans sa position abaissée après qu'il aura été enfoncé, ce verrou étant commandé par un solénoïde 134 ou relais électrique équivalent. 



   Lorsque le frotteur 123 pivote de la manière indiquée plus haut en fermant les contacts 125, le relais 134 est excité de façon à retirer le verrou 123 de la saillie 133 du bouton de démarrage 131, de sorte que ce dernier peut remonter en coupant le circuit du moteur 19 et de la source lumineuse 20. 



   Le solénoide 134 est monté à pivotement en 135 (figu- re 4) et peut être tourné à tout moment autour de son pivot à la main à l'aide d'un bouton 136 prévu sur une cheville 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 solidaire du corps du solénoïde et traversant une fente 137 de la plate-forme 18, cette rotation ayant pour effet de dégager le verrou 132 de la saillie 133 et de permettre au bouton de démarrage 131 de remonter pour interrompre le cir- cuit électrique. Le solénoïde est maintenu dans sa posi- tion normale ou active par un ressort de traction 138 qui maintient la cheville portant le bouton 136 contre une ex- trémité de la fente 137. 



   L'invention prévoit également un dispositif, sous la forme d'une came 147 montée sur la tige oscillante 80 et d'un poussoir 148, destiné à amener le solénoide pivotant 134 dans la position dans laquelle le verrou est dégagé de la saillie 133 de la tige portant le poussoir 131, ce dispositif inter- venant lors du relèvement du levier de serrage 87 du maga- sin et étant appelé à retenir le solénoïde 134 dans la posi- tion précitée aussi longtemps que le levier 87 reste relevé. 



   Ainsi, dans le cas où le bouton serait abaissé par inadvertance alors qu'il n'y aurait pas de magasin sur le panneau extérieur, ce bouton ne resterait pas abaissé, de sorte qu'un démarrage prématuré de l'appareil ne pourrait pas se produire lors de la mise en position du magasin. 



   Avant de mettre un magasin en service, l'opérateur doit savoir sur laquelle des bobines du magasin se trouve en- roulé le film. A cette fin, on peut prévoir des fenêtres, telles que 139, sur l'une ou les deux parois latérales 42 et 43, ce fenêtres permettant de constater la présence ou l'ab- sence de film sur l'une ou l'autre bobine. 



   Selon une variante, on peut prévoir un index visible (non représenté) dont la position varie en fonction de la mo- dification du diamètre du rouleau de film enroulé sur une bobine. 



   La figure 13 montre un mode d'exécution d'un magasin 

 <Desc/Clms Page number 23> 

   des tiné   à un film combiné   à   images et à piste   pho tophono-   graphique. Ce magasin, présente les caractéristiques principales du magasin décrit ci-dessus et comportant un tambour denté 66 pour   l'entraînement   du film et un couloir à travers lequel le film est avancé par intermittences aux fins de projection d'images. 



   Dans. la magasin, derrière le tambour d'entrée 66, est monté un organe de guidage tubulaire à friction 140 présentant une gorge extérieure et autour de laquelle le film est amené   à   se mouvoir de façon que ses bords soient en contact avec les parties de l'organe 140 situées de part et d'autre de la gorge, au cours du trajet du film venant de la bobine 49 et se dirigeant vers le tambour 66, et   deià   vers le couloir du film. Ainsi, lorsque l'appareil est en service, le film se déplace continuellement sur l'organe de guidage 140 à une vitesse constante sur son trajet vers le couloir du film à travers lequel il est entraîné par intermittences par la griffe 102, comme décrit plus haut. 



   L'intérieur de l'organe de guidage 140 est accessi- ble à travers les deux parois latérales 42 et 43 du magasin, lequel comporte en outre deux autres logements alignés 141 disposés symétriquement de part et d'autre de l'organe de guidage 140 et accessibles tous deux à travers les deux pa- rois latérales 42 et 43. 



   Sur la plate-forme extérieure 18 est montée unecel- lule photoélectrique 142 de façon à pouvoir pénétrer dans l'intérieur de l'organe de guidage 140 au moment   où   un ma- gasin est mis en place sur la plate-forme   18,   ainsi qu'une source lumineuse 149 appelée à pénétrer dans l'un ou l'autre des logements 141, suivant que la paroi latérale 42 ou 43 du magasin vient se situer en-dessous, cela d'une manière analogue à celle décrite précédemment à propos du prisme 21. 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 



  Les parois des logements 141 et de l'organe de guidage   140   présentent des fentes permettant à la lumière venant de la source 149 de traverser la piste sonore translucide du film et d'atteindre la cellule photoélectrique 142. Cette dernière est reliée à un amplificateur approprié, de la manière connue en soi. 



   Dans le cas d'une bande de   film   portant exclusi- vement une ou plusieurs pistes sonores, on supprimera le cou- loir du film dans la paroi avant du magasin et l'entraînement du film se fera uniquement par le tambour d'entrée 66. 



   Bien que, dans l'exemple d'exécution préféré, dé- crit et représenté idi, le magasin comporte des ouvertures 64 dans ses deux parois latérales 42 et 43, et qu'il soit prévu pour être retourné après un passage du film, afin que le film puisse passer une seconde fois dans la même direction par rapport à l'optique 15, afin de projeter une seconde série d'images, on conçoit que, dans certains cas, le   maga-   sin ne comporte une ouverture 64 que dans une paroi latéra- le seulement et, qu'au lieu de retourner le magasin pour projeter une seconde rangée d'images (ou pour reproduire un   enregistrement   photophonographique séparé)

   le magasin puisse être maintenu dans sa position de montage initiale et que la direction du mouvement du film devant l'optique soit ren- versée grâce à l'emploi d'un mécanisme inverseur approprié de forme convenable quelconque dans le système de commande, avec prévision d'une troisième tige 76 à pignon allongé ou extrémité cannelée 78 destinée à s'engager dans l'arbre can- nelé creux de la bobine jusqu'alors débitrice et désormais réceptrice, le prisme à réflexion 21 étant dans ce cas mon- té à hauteur réglable par rapport à la plate-forme 18 et au magasin, afin de projeter le faisceau lumineux à travers l'une ou l'autre des fenêtres d'images espaces verticalement 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 (et, dans ce cas, alignées verticalement),

   suivant que l'une ou l'autre des rangées d'images doit être projetée (ou que l'une ou l'autre piste sonore doit être reproduite). 



   Des organes d'accouplement à friction et à patinage de type connu (non représentés) sont intercalés dans les sys- tèmes de commade des bobines, afin de compenser lesmodifi- cations des vitesses périphériques relatives du film enroulé et du tambour denté à mesure que le diamètre du rouleau de film augmente. 



   Dans certains, cas, par exemple   lorsqu'on   emploie des films de petit format et de longueur réduite, le tam- bour denté 66 d'entraînement du film, de la construction décrite ci-dessus peut   être .supprimé,   et l'on peut faire usage d'un système tein que représenté dans la figure 9 et dans le- quel le film est entrainé à travers le couloir par la grif- fe   102   à action intermittente et est enroulé sur la bobine réceptrice et motrice, ce film passant, sur son trajet vers le couloir de même, qu'après avoir quitté celui-ci, sur des galets de guidage 143 relativement rapprochés, ainsi   qu'au-   tour de deux bras de ressort ou guides élastiques 144 dispo- sés chacun à une extrémité du couloir du film,

   de sorte que la traction intermittente de la griffe agissant sur le film dans le couloir est transformée en un mouvement uniforme et que le mouvement des bobines demeure sensiblement continu. 



  Une plaque de séparation 145 est prévue entre les galets afin d'empêcher les deux extrémités de la boucle du film de   frot-   ter l'une sur l'autre. 



   Au lieu de prévoir la griffe d'entraînement 85 et ses organes de commande sur un support mobile tel que la plaque 97, afin de permettre son retrait jusqu'à une   pos i-   tion éloignée d'un magasin monté sur la plate-forme, ce ma- gasin peut lui-même être conçu pour être déplacé sur le pan- neau extérieur au cours de son montage ou démontage, dans, le 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 sens du rapprochement ou de l'éloignement par rapport à la griffe.

   Par exemple, le magasin peut être établi de façon à rencontrer, lors de sa mise en placé sur le panneau 18, une butée élastique sollicitée par un ressort, ou analogue, et qui maintient le magasin écarté de la griffe , après quoi le magasin sera enfoncé de façon à venir occuper une position exacte et déterminée d'avance, dans laquelle le magasin est en prise avec la griffe 80 et dans laquelle il est maintenu par le levier de serrage 87. 



  Dans ce cas, le levier 87 peut être muni d'une came ou autre surface de butée destinée à agir sur un organe profilé du carter du magasin , afin de solliciter le magasin vers la position déterminée d'avance mentionnée plus hant, pendant le déplacement de ce levier vers la position de serrage, et inversement. 



   La plate-forme 18 est de préférence montée sur le coffret 1 de façon à pouvoir être. relevée autour d'une charnière 150 prévue à son extrémité intérieure, afin de donner accès à la face inférieure de la plate-forme aux fins d'inspection d'organes,   de .remplacement   de lampe, etc. 



   REVENDICATIONS. 
 EMI26.1 
 



  --------------------------- 1.- Magasin pour un élément d'enregistrement optique sous la forme d'une bande de film perforée , ce magasin   compvr-   tant : un carter sensiblement plat,deux-bobines à film mon- tées à rotation dans ce carter et accessibles chacune en vue de recevoir un organe de liaison de commande, et un cou- loir du film dans ce carter, ce dernier présentant des ori- fices pour permettre l'accouplement dumagasin avec des or- ganes de commande extérieurs afin de transférer la bande de film d'une bobine, à travers le couloir du film, vers l'autre bobine, et de permettre l'insertion, depuis l'ex- 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 térieur, d'un élément projetant la lumière, de façon que cet élément occupe une position située derrière le couloir du film. 



  2.- Magasin pour un élément d'enregistrement optique selon la revendication   1,   caractérisé en ce que le couloir du film estsitué dans ou à proximité d'une desparois   périphéri-   ques du carter, cette paroi étant percée pour permettre l'introduction d'un élément d'un mécanisme d'entraînement du film, de façon que cet élément puisse s'engager dans les perforations d'une partie de la bande de film comprise entre les bobines du carter, dans le but de faire avancer cette bande à travers le couloir du film, un orifice étant prévu dans au moins une paroi latérale du carter afin de permettre l'insertion, depuis l'extérieur, et à travers cette paroi, d'un élément projetant la lumière, de façon que cet élément occupe une position située derrière le couloir du film. 



    3.-   Magasin selon la revendication 2, caractérisé en ce que le carter comporte un système pour entrainer le film d'une bobine vers le couloir et du couloir vers l'autre bobine, ce système étant accessible en vue de son accou- plement avec une liaison de commande. 



  4. - Magasin selon les revendications 1 à 3, destiné à une bande de film portant des enregistrements optiques   cote   à   cote,   qui se déroulent en sens opposés sur la bande de film, caractérisé par un carter symétrique par rapport à un plan perpendiculaire et transversal au plan médian du couloir du film, ce carter étant muni dans chacune de ses parois latérales d'un orifice permettant l'introduction d'un élément projetant la lumière, de façon que cet élé- ment occupe une position située derrière le couloir du film,

   la disposition étant telle que deux enregistrements optiques 

 <Desc/Clms Page number 28> 

   peuvent passer par le couloir successivement et dans la même direction par rapport à l'optique de projection moyennant retournement du magasin après un premier passage moyennant de film à travers le couloir.

   Premier passage bande 5.- Appareil pour la reproduction d'enregistréments optiques, comportant : un panneau extérieur et, en saillie sur ce panneau, un élément projetant la lumière, un organe d'accouplement de commande à rotation Continue et une griffe d'entrainement du film, ainsi qu'un magasin présentant les caractéristiques exposées dans les revendications précédentes et monté amoviblement sur le panneau précité de telle façon que l'organe d'accouplement moteur coopère avec la bobine du magasin sur laquelle la bande de film est appelée à s'enrouler la griffe d'entrainement et l'élément projetant la lumière étant disposés de façon à agir sur une partie du film comprise entre deux bobines et traversant le couloir du film du magasin. 



  6.- Appareil selon la revendication 5, comportant deux ou plusieurs organes d'accouplement moteurs à rotation continue faisant plusieurs lie sur le panneau extérieur et un magasin présentant les sail-   
 EMI28.1 
 ractéristiques exposées dans les revendications 3 et 4 et monté   amoviblement sur ce panneau, ces organes d'accouplement coopérant respectivement avec la bobine du magasin sur laquelle la bande de film est appelée à s'enrouler et avec le dispositif prévu dans le carter du magasin et destiné à faire avancer un film depuis une bobine vers le couloir du film et depuis celui-ci vers l'autre bobine du magasin. 



  7. - Appareil selon les revendications 5 et 6, caractérisé par deux organes d'accouplement de commande à rotation continue prévus sur le panneau extérieur et destinés à entrer an liaison motrice avec l'une des bobines à film du magasin lorsque celui-ci est monté sur le coffret. est monté sur le coffret. sque cel ui-cï   

 <Desc/Clms Page number 29> 

 8.- Appareil selon les revendications 5 à 7; caractérisé en ce que le ou les organes d'accouplements moteurs peuven t se déplacer dans une direction normale par rapport au panneau extérieur afin d'établir ou rompre leur liaison motrice avec les organes du magasin destinés à être entraînés lors- que la magasin est monté sur ce panneau. 



  9. - Appareil selon la revendication 8, caractérisé en ce qu'il comporte un organe mobile destiné à retenir le maga- sin dans une position fixe lorsqu'il est monté sur le pan- neau extérieur, et un système par lequel les mouvements de cet organe de retenue et de serrage déterminent   l'établis-   sement ou la rupture de la liaison motrice entre l'organe ou les organes d'accouplement moteurs et les organes d'en- trainement du film faisant partie du magasin et appelés à etre commandés au moyen de ces organes d'accouplement. 



  10.- Appareil selon les revendications 5 à 9, caractérisé en ce qu'il comporte, dans le magasin, un obturateur mobile destiné à masquer la ou les fenêtres d'images de la paroi du magasin lorsque ce dernier n'est pas en   ser4vice,   ainsi qu'un organe mobile destiné à retenir le magasin dans une position fixe lorsque ce dernier est monté sur le panneau extérieur et, finalement, un système agissant conjointe- ment à la fois avec l'organe mobile et l'obturateur lors- que le magasin est monté sur le panneau extérieur, de telle sorte que l'obturateur est déplacé pour démasquer la fe-   nêtre   d'images du magasin lors du déplacement de cet or- gane mobile vers la position dans laquelle il retient le magasin. 



  Il.- Appareil selon les revendications 5 à 10, caractérisé en ce qu'il comporte un système pour entraîner le film dans le couloir du   film,  ce système comportant un support, une griffe montée à oscillations sur   ce;   support,. un système 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 permettant de produire un déplacement relatif entre ce sup- port et un magasin placé sur le panneau extérieur, de sorte que, dans une position, la griffe peut pénétrer dans le cou- loir du film du magasin monté sur le panneau extérieur, pour s'engager dans les perforations du film, pour entrainer ce- lui-ci à travers le couloir, tandis que, dans l'autre posi- tion, la griffe est maintenue écartée du couloir du film du magasin. 



  12. - Appareil selon les revendications 5 à 10, caractérisé en ce qu'il comporte un système d'entrainement du film pour faire avancer celui-ci à travers le couloir du film, ce sys- tème comportant un support mobile par rapport au panneau ex- térieur et une griffe montée à oscillations sur ce   support;'.   ce dernier se déplaçant entre deux positions, la disposition étant telle que, dans une de ces positions, la griffe peut pénétrer dans le couloir du film du magasin monté sur le panneau extérieur, pour s'engager dans les perforations du film en vue d'entraîner ce dernier à travers le couloir, tandis que, dans l'autre position, la griffe est maintenue écartée du magasin placé sur le panneau extérieur. 



  13. - Appareil selon la revendication 12, caractérisé par un organe mobile destiné à retenir le magasin dans une position fixe lorsque celui-ci est monté sur le panneau extérieur et par un système destiné à coopérer avec cet organe mobile et le support mobile pour la griffe lorsque le magasin est monté sur le panneau extérieur, de façon que le support soit déplacé de la position dans laquelle la griffe est écartée du magasin jusqu'à la position dans laquelle la griffe peut s'engager dans les perforations du film,ce déplacement ayant lieu pen - dant que l'organe mobile précité est amené dans la position de retenue du magasin. 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 



    14.-   Appareil selon la revendication 12, caractérisé en ce   @   qu'il comprend un moteur électrique de commandéet un sys- tème d'arrêt pour celui-ci sous la forme d'un organe pivotant sollicité par un ressort, monté sur le support mobile et destiné, dans une position de ce support, à rester en con - tact frottant avec une partie du film entraîné, ce dernier présentant près de son extrémité des perforations de dimen- sions permettant à cet organe d'y pénétrer   lorsqu'elles   se présentent devant lui , de façon à provoquer un pivotement de cet organe, un interrupteur étant actionné par le pivo- tement de cet organe de façon à couper le circuit du moteur de commande et de la source lumineuse de l'appareil. 



  15.-   Magasin   selon les revendications 1 à 4, caractérisé par un système de freinage destiné à empêcher le déplacement des bobines et du film dans le magasin, lorsque celui-ci est démonté, un système de relâchement du frein étant pré- vu accessible en vue de son engagement et de son fonction- nement dans le sens du relachement des bobines et du   film,   par l'introduction d'un élément depuis l'extérieur à tra- vers un des orifices de la ou des parois latérales   du   maga- sin. 



  16.- Magasin pour élément d'enregistrement optique,en subs- tance comme décrit en se   réfétant   aux dessins annexés. 



  17.- Appareil pour la reproduction d'enregistrements opti- ques, comportant un magasin pour un élément d'enregistrement optique, en substance comme décrit en se référant aux des- sins annexés.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to magazines for recording elements in the form of translucent tape.



    The present invention relates to a magazine for an optical recording element in the form of a. perforated translucent film strip which can be rolled up.



  The invention is especially aimed at cinematographic films, but also applies to other kinds of recording elements, for example sound tracks with optical recording, as well as to cinematographic films combined with. optical soundtracks.



   The invention aims to allow such recording elements to pass several times through

 <Desc / Clms Page number 2>

 a device called to use them, without having to thread the element through a film corridor and a drive mechanism.



   It further aims to allow the passage of a tape carrying a recording in either direction, for example in order to use two materials recorded on the same film strip, without having to proceed. when re-threading it.



   It also aims to reduce the risk of deterioration of the recording element by unskillful handling or stress.



   It also aims, in certain cases, to avoid the need to rewind the tape between two unwinds.



   The invention provides a magazine for an optical recording element in the form of a perforated film strip, i.e. a cimematographic film strip, a strip representing a solid track. optically recorded film or a cine- matographic film strip carrying an accompanying optically recorded sound track, this store comprising:

   a substantially flat casing, two film reels rotatably mounted in this casing and each accessible for coupling to a drive device, a film passage provided in this casing, this casing being provided with openings allowing positive coupling between the magazine and an external drive device acting to transfer the film strip from one reel to the other through the film chute, and to allow introduction, from the outside, of an element projecting light called to take up position behind the film corridor.



   In the case of a cinematographic projection device, the film corridor is provided in a wall per-

 <Desc / Clms Page number 3>

 rim of the casing or near it, this wall being pierced to allow the introduction of a film drive device called to engage in the perforations of a portion of a film strip s 'extending between the reels of the magazine, in order to drive this strip through this passage, an orifice for the introduction of a light projecting element being provided in at least one of the side walls of the housing.



   The preferred embodiment comprises, in the casing of the magazine, a system for passing the film from one reel to the lane and for driving it from the latter to the other reel, this system being accessible by view of its coupling with a control link. The magazine is generally symmetrical with respect to a plane perpendicular and transverse to the median plane of the film corridor, this housing being provided with an orifice on each side wall so that a film carrying two recordings side by side and intended for unwinding in two opposite directions can be unwound completely by simply reversing the magazine after the film has passed through the corridor for the first time.



   On the other hand, the invention consists in establishing an apparatus for the reproduction of optical recordings, that is to say for the projection of cinematographic recordings, the hearing of a sound recording obtained by optical means. or the projection of a cinematographic film - that simultaneously with the hearing of a photo-phonographic recording forming an accompaniment, this apparatus comprising an external panel from which protrudes an element projecting light, one or more elements of 'continuously rotating control coupling and a film drive claw, this apparatus further comprising a magazine having the characteristics indicated above and removably mounted on this panel,

   

 <Desc / Clms Page number 4>

 in such a way that the aforementioned coupling member is engaged in the reel called upon to receive the film, while the other control coupling member acts on the film drive system of the magazine where such a mechanism is used, the claws and the light projecting element being arranged to act on a film passing in the film corridor of the store.



   This apparatus also comprises a control system comprising a main control member, for example a lever, actuated by hand, to perform all or a series of operations necessary to bring the members of the projection apparatus into. relative positions allowing them to cooperate suitably with each other once the store has been mounted, so as to simplify the start-up and protect it from false operations.



   Such a control system may consist of a lever magazine mounted to pivot and intended to clamp or retain / in the exact position desired on the exterior panel, this lever also being provided to ensure the engagement of the drive system of the film, provided in the magazine, by the control couplings provided on the outer panel, following the movement of this lever to the clamping position of the magazine on the outer panel.



   The store is fitted with a movable shutter intended to hide the display windows or images provided in the wall of the store, whenever the latter is not in use, the movement of the operating device or clamping lever being able to be used to move this shutter in the direction of the opening of the exposure window or one of the exposure windows after the magazine has been fitted to the outer panel and the shutter device.

 <Desc / Clms Page number 5>

 maneuver or clamping lever is moved to the required position.



   The device for driving the film through the corridor is mounted so that it can be removed from the active position for driving the film which passes through the corridor, so as not to constitute an obstacle when the magazine is to be. mounted on or removed from the outer panel, the displacement of the film drive system between its active position and its withdrawn position can also be provided by the movement of the operating device or clamping lever of the magazine.



   Alternatively, the placing of the magazine on the apparatus can be provided in such a way that the movement of the magazine in the direction of the film driving mechanism constitutes a final maneuver in the positioning of the magazine on the outer panel. , and that the displacement of this magazine in the direction of the distance from the film drive system constitutes the first maneuver of the o- and to replace an operation aimed at removing / or returning the magazine to the film. sign; here also, the movements of the magazine relative to the film drive mechanism can be ensured by the movements of the operating device or clamping lever of the magazine.



   The invention is shown by way of example in the accompanying drawings, as it is applied to a portable type cinematographic projection apparatus of reduced dimensions, intended for amateurs as well as to an apparatus for reproducing motion pictures.



   In these drawings:
Figure 1 is a side elevational view, partly in section, of a complete film projection apparatus, comprising a portable case and a projection screen.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Figure 2 is a plan view of Figure 1 with part of the cabinet cover removed.



     Figure 3 is an end elevation taken along 1a. line III-III of figure 2 and on a larger scale. Figure 4 is a plan view of Figure 3 on a similar scale.



     Figure 5 is an elevation on a larger scale than that of Figure 3, showing part of the peripheral wall of the magazine, which wall carries the film corridor.



   Figure 6 is a plan view corresponding to Figure 5 and on a like scale showing the film drive system.



   Fig. 7 shows an end portion of an embodiment of a motion picture film suitable for use with the present invention.



   FIG. 8 is a schematic representation of an electrical control circuit.



   Figure 9 is a plan view of an alternative store with part of a main wall removed.



   Figure 10 shows a detail.



   Fig. 11 is a sectional plan showing other features of the store.



   Fig. 12 is a sectional elevation of part of the magazine, corresponding to Fig. 11. Fig. 13 is a plan view showing one embodiment of the film drive system for a phonophotographic film.



   As shown in figures 1 and 2, the projection apparatus comprises a cabinet 1, provided with a cover 2 mounted on hinges 3. the cover 2 contains two reflecting mirrors

 <Desc / Clms Page number 7>

 4 and 5, the mirror 4 being fixed in any suitable manner, while the mirror 5 is mounted on a support 6 articulated inside the cover at 7, in order to be able to fit into the cover when the latter. this is closed.



   Near the free end of the cover 2 are provided two connecting rods 8 articulated at one end to the cover, at 9 and, by the other end, at two respective corners of a light frame 10 carrying a translucent screen 11. When the cover is open as shown in Figure 1, which corresponds to the operating position of the projection device, this cover occupies a fixed angular position relative to the box 1, position determined by a strut 12 of known shape, while the articulated mirror 5 occupies an appropriate angular position relative to the mirror 4 thanks to the contact of the support 6 of the mirror 5 with stops 13 of the cover 2, the connecting rods 8 being held by clamps 14 in a horizontal position in which they advance outwards,

   so that the frame 10 and the screen 11 are suspended vertically from the ends of these connecting rods. The projection optics of the device is indicated by 15; the light path emanating from this optic is generally designated by line 16 in FIG. 1, and it can easily be seen that the reproduced images can be observed from the exterior face of the translucent screen 11.



   When the device is not in use, the articulated mirror 5 is folded back into the cover 2, while the connecting rods 8 are released from the clamps 14 and turned around their pins 9, to occupy the position indicated in dotted lines. at 17, the frame 10 and the screen 11 being housed in the interior of the cover.



   In the box 1 is mounted an 18-way platform.

 <Desc / Clms Page number 8>

   approximately half the length of the cabinet at the outer end of it. On the underside of the platform 18 is suspended an electric motor 19 constituting the driving source for the winding and the entras :. film, as well as a projection light source 20.

   Above an opening in the platform 18 and above the light source 20 is mounted a reflective prism 21 designed to reflect the light coming from the source 20 in a generally horizontal direction through the lens. projection optics 15 which may be of the standard type or comprise a rectifying prism, depending on the arrangement of the images on the film, this optic also being supported by the platform 18.



   The light source 20 consists of an electric lamp housed in a cylinder 22 with open ends (FIG. 3) mounted on the platform 18 by means of a bracket 23, the wall of this cylinder having two openings. diametrically opposed and whose axes coincide vertically, the upper opening communicating with a tube 24 which houses a capacitor and which reaches almost immediately adjacent to the platform 18, while the lower opening is provided with a concave mirror 25 designed to reflect the light upwards in the direction of the prism 21. The mirror 25 is retained in the desired position by a threaded ring 26, which makes it possible to remove the mirror at the same time. cleaning purposes.



   Below the platform 18 is mounted a shutter 27 of known shape, intended to intermittently interrupt the light path between the upper end of the condenser tube 24 and the prism 21.



   The drive motor 19 is preferably provided with a fan 28 on one end of its shaft, as shown.

 <Desc / Clms Page number 9>

   diagrammatically in dotted lines in FIG. 2, this fan being called upon to suck air through an intake opening 29 provided in the wall of the cabinet 1; the fan 28 is housed in a duct 30 communicating with the cylinder 22 and leading to a discharge port 31 provided on the opposite side of the box 1. Thanks to this arrangement, the light source receives a current of air when the The device is in service, so as to dissipate the heat generated by this source.



   In some cases, a movable heat shield 32, FIG. 10, interposed between the shutter 27 and the underside of the platform 18 and intended to absorb the heat generated by the lamp when starting up can be provided. 'a projection or in the period of acceleration of the engine 19.



   The movable screen 32 comprises a small sheet of wire mesh 33 mounted in a light frame 34 articulated at 35 on the upper wall of the cylinder 22, so that the wire 33 can hide or unmask the light passage opening. provided in the platform 18. A lever 36 starting from the frame 34 is articulated by a connecting rod 37 to a lever 38 starting from a pin 39 journaling in the wall of the cylinder 22 and penetrating into the latter, the part of the ankle contained in this cylinder being provided with a wind wing 40.

   A spring 151, working in tension, urges the frame 34 towards the closed position, that is to say of coincidence with the end of the tube 24, a position in which the fabric intercepts the heat generated by the. lamp 20 before a current of cooling air is established by the motor 19 and the fan 28. Once this current is established, the wing 40 is rotated around its pivot 39 by the pressure of the air current passing through the cylinder 22,

 <Desc / Clms Page number 10>

 so that the screen 32 moves to discover the light passage opening in the platform.



   The invention provides a film magazine in the form of a flat casing comprising two main side walls 42 and 43, which, in the case shown, have the form of oblong rectangles, and four peripheral walls 44, 45, 46. and 47. It is understood, however, that the magazine may have a shape other than rectangular, for example oval or elliptical. One of the side walls 42 or 43 and the peripheral walls 44-47 can be formed by a single-piece molding or by an assembly of stamped or drawn parts, while the other wall 42 or 43 can constitute a removable plate, the whole being assembled using screws (not shown).



   In the casing forming the magazine are mounted two film reels 48 and 49, one at each end, the shafts of these reels being formed by tubes 50 with internal splines (FIG. 12), mounted for rotation in shaped cushions. by flanges 51 oriented inward and surrounding orifices formed in the side walls 42, 43 of the casing, the arrangement being provided so as to allow access to the interior of the corrugated tubes 50 from the exterior of the casing. crankcase.



   In the middle of a peripheral wall 47 of the casing, a wall which will be referred to hereinafter as the front wall (FIGS. 4 and 6), is mounted a passage for the film consisting of a thin pierced blade 52 held apart by springs 53 of with a fixed plate 54 carrying these springs, and biased towards a pierced plate 55 disposed in the immediate vicinity, while being slightly spaced therefrom, from the internal surface of the front wall 47 of the magazine, which is also pierced with coinciding openings with the openings of the corridor provided in the plates 54 and 55 and in the blade 52.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   The magazine shown by way of example is intended for a strip of film 56 (Figure 7) carrying two sets of images 57 and 58 side by side, but oriented in opposite directions along the film, the elements 52, 54, 55 which form the film corridor, as well as the front wall 47 of the store, being provided with two series of coincident exposure openings. The two series of openings can be arranged in alignment in the median part of the passage, on either side of a median plane parallel to the side walls of the casing, or else, as shown in the drawings, on either side. others both from this median plane and from the axis, perpendicular to this plane, of the film corridor.



   Between the plate 55 and the internal surface of the front wall 47 of the housing is mounted a sliding shutter 59 (Figures 5 and 6) having two openings 60 and 61 and which can slide between two end positions, in each of which one or more. the other of the exposure windows of the film passage and of the casing wall 47, windows designated 62 and 63 in figure 5, coincide with one of the openings 60 and 61 of the shutter 59 and is thus unmasked, the other orifice 62 or 63 being masked by the shutter, while, when the shutter 59 occupies an intermediate position, it masks the two orifices 62 and 63. The shutter. rateur 59 occupies the latter position when the store is not in service.



   At a point located behind the film corridor, the two side walls 42 and 43 of the casing are provided with orifices 64, while a screen 65, for example molded with one of the walls 42 or 43, delimits the space. between the orifices 64 on the sides and at the rear of these orifices.



   Behind the screen 65 and between the reels 48 and 49 is mounted a toothed drum for driving the film 66 (figure 4)

 <Desc / Clms Page number 12>

 comprising a tubular shaft 67 rotatably mounted in bearings provided in the side walls 42 and 43 of the housing, in a manner analogous to that previously described with regard to the shafts 50 of the coils 48 and 49. These latter shafts and the shaft 67 of toothed drum 66 are parallel and aligned, shaft 67 also being internally splined.



  A curved screen 68 biased by a spring is provided on each side of the drum 66.



   In the preferred variant a second shutter or interior shutter 146 is provided on the interior face of the film corridor (FIG. 6) to prevent entry of dust into the magazine from the space delimited by the screen 65, when the magazine is not in service; this internal shutter has orifices analogous to those of the primary shutter 59 and is joined to the latter in an integral movement in any suitable manner.

   the film 56 unwinds from one of the reels 48 or 49, that which is momentarily the supply reel, and goes towards the rear of the magazine as indicated by the arrows in figure 4, then passes between one side of the toothed drum 66 and a screen 68, then forms a free loop ending in the film passage, traverses the latter (in which it is launched in an intermittent movement by a system which will be described below), and is finally brought to pass between the other face of the drum 66 and the other screen 68, to end at the other reel or receiving reel, 48 or 49.



   In the case shown (FIG. 7), the film 56 is provided with perforations along its two edges, but the driving drum 66 should only act on a series of perforations.



   On the other hand, in the case of a film Il twinned Il, such as that described above, a single row of

 <Desc / Clms Page number 13>

 perforations 69 along the median line of the film between the two series of images, to cooperate with a toothed drum 66 having only one series of teeth.



   The store is mounted so that one or the other of the walls 42 or 43 (43 in the case shown) comes into contact with an outer panel formed by the platform 18, this store coming to occupy a precise position on this. panel through the provision of suitable members, for example the brackets 70 fixed to the platform 18 (Figure 4).



   According to a variant, the magazine can be secured by spring members, which urge the magazine against appropriate stops on the platform. When the magazine is mounted on the panel formed by the platform 18, the prism 21 enters the interior of the magazine through the opening 64 provided in one or the other of the side walls 42 or 43, depending on whether one or the other constitutes the bottom wall, this prism being lodged in the space delimited by the screen 65 behind the film corridor provided at the front wall 47 of the store.



   The system by which the reels 48 and 49 and the toothed cylinder 66 are rotated for the advancement of the film is established as follows:
The motor shaft 19 is connected by meshing pinions 71, 72, to. a longitudinal shaft 73 supported in bearings below the platform 18, this shaft being coupled by a worm gear 74 with a transverse shaft 75 also supported in bearings below the platform 18.

   On one side of the shaft 75 are mounted two rods 76, only one of which is shown in figure 1, and which are arranged for vertical movement in suitable guides 77, these rods being aligned axially respectively with the shaft 50 from that of coils 48 and 49 which acts as receiving coil, and with the shaft of toothed drum 66.

 <Desc / Clms Page number 14>

 



   The upper end of each rod 76 is provided with a long pinion 78, these rods being called upon to be driven, by means of a suitable gear train 79, from the common transverse shaft 75.



   The dimensions of the elongated sprockets 76 are chosen to permit their rigid mating with the splined tubular shafts 50 and 67 after lifting the rods 76 through suitable openings provided in the platform 18 below the magazine.



   An oscillating bar 80 is supported in bearings 81 extending downwards from the platform 18. From this bar spring resilient blades 82, the free ends of which engage in grooves of collars 83 fixed to the rods 76.



   It is easy to see that a pivoting of the bar 80 in the clockwise direction, FIG. 1, will have the effect of raising the elastic blades 82. In the event that the pinions 78 are not in exact coincidence with the splined tubular shafts 50 or 67, engagement may be delayed, but resilient blades 82 will remain under tension so that engagement will take place as soon as rods 76 begin to rotate.



   The oscillating movement is imparted to the bar 80 by a linkage comprising a rod 84, an elbow lever 85 and a bar with horizontal movement 86, the latter moving longitudinally under the action of a control system which will be described below.



   The magazine is retained in the mounting position on the platform 18 by means of a clamping lever 87 fixedly mounted on a shaft 88 (Figure 2) itself mounted to rotate in spaced bearings 89 provided on the platform 18. The lever 87 can be swung around the axis of the shaft 88 up to

 <Desc / Clms Page number 15>

 only to an approximately vertical position, to allow placement or removal of a magazine, or to an approximately horizontal position (Figure 1), to grip and hold the magazine in place on the platform 18 .



  A sliding latch 90 is provided on the lever 87, the nose of this latch engaging on a stop 91, to retain the lever 87 in the clamping position of the magazine (FIG. 1).



   In the variant shown, the lever 87 also constitutes the main maneuvering or adjustment member intended to determine the relative positions of combined operation of the members, required to carry out the projection after mounting the magazine on the exterior panel.



   One end of the shaft 88 carrying the lever 87 is provided with a short lever 92 (Figures 1 and 2) connected to the aforementioned bar 86 of the linkage intended to raise or lower the rods 76, the arrangement being such that, when the lever 87 is raised, that is to say turned clockwise according to figure 1, the shaft 88 pivots in the bearings 89 and the rod 86 moves longitudinally in a direction allowing the rods 76 to occupy their lowered position, in which the elongated sprockets 78 are disengaged from the take-up coil and toothed drum, from the magazine.



   When the lever 87 is folded back into the position according to figure 1, in which it keeps the store in place on the platform 18, the rod 86 is drawn in the opposite direction, so as to make the shaft 75 pivot. and the resilient blades 82 for lifting the rods 76 and making the above-mentioned motor coupling between the rods 76 and, respectively, the take-up reel and the toothed drum, of the magazine.



   The system for producing the intermittent driving of the film 56 in the film corridor of the magazine will be described below.

 <Desc / Clms Page number 16>

 sin. A shaft 93 is rotatably mounted in a bearing provided in platform 18, Figures 5 and 6. This shaft carries a pinion 94 and a disc 95 to which is eccentrically articulated one end of a connecting rod 96.



   A plate 97 is articulated by one of its ends to pivot about the axis of the shaft 93.



   In the bearings provided on the plate 97 is mounted a rotary shaft 98 provided with a pinion 99 constantly in engagement with the pinion 94 mounted on the shaft 93, the shaft 98 being further provided with a disc 100 on which one end of a lever 101 is exentrically articulated, the free end of which has the form of a claw 102 intended to engage in the perforations 69 of the strip of film 56. The end of the connecting rod 96 is articulated to the lever 101 at an intermediate point between the ends thereof.



   The plate 97 is called upon to move in a plane generally parallel to that of the platform 18, around the axis of the shaft 93, between a position in which this plate is close to the front wall of the magazine. , as shown in solid lines in FIG. 6, and another position in which the plate is moved away from this wall, as indicated in dotted lines in this figure. Pinion 94 of shaft 93 is constantly in mesh with drive pinion 103 driven by a suitable gear from motor-driven shaft 73, pinion 103 also being constantly in engagement with the gear train. shutter control button 27.



   When the magazine is in place and the apparatus is operating, the plate 97 occupies the position near the magazine, and the claw 102, while performing compound oscillatory movements as a result of the rotation of the discs 95 and 100 coupled by gears, in the manner known per se in the art

 <Desc / Clms Page number 17>

 matography, enters slots 104 provided in the front wall 47, shutter 59, plate 55, slide 52 and posterior plate 54 of the magazine film corridor and, if necessary, the inner shutter 146, and s 'successively engages the perforations 69 of the film strip 56, to impart thereto the desired intermittent movement through the film corridor.

   When the reproduction or projection is finished or needs to be interrupted, to allow the magazine to be changed or turned over, the plate 97 moves around the axis of the shaft 93 to the position away from the magazine, in which the claw 102 cannot pass through the wall and the film corridor of the magazine, so that this claw does not interfere with the assembly and disassembly of a magazine.



   The above-mentioned movements of the plate 97 are also controlled by the movements of the clamping lever 87 of the magazine. To this end, the shaft 88 carrying the lever 87 carries a pinion 105 rotating integrally with this shaft during the movements of the lever and meshing with a second pinion 106 in engagement with a toothing 107 of the plate 97.



  Thus, when the lever 87 is raised to release the magazine to allow its removal from the platform 18, the plate 97 moves away from the magazine, while the return movement of the clamping lever 87 to the position according to Figure 1, in order to clamp this magazine, or another, on the platform 18, has the effect of returning the plate 97 to the position close to the magazine, in which the claw 102 is at the same to enter the corridor of the film and to engage in the perforations 69 of the latter.

   A flexible or elastic control mode can be provided between the shaft 88 and the pinion 105, for example by interposing a spring coupling between these members, so that the plate 97

 <Desc / Clms Page number 18>

 is brought with certainty to the extreme position close to the magazine, before the clamping lever 87 reaches its extreme clamping position of the magazine.



   Movements of the clamping lever 87 can also be used to move the sliding shutters 59 and 146 to hide or unmask the magazine image window.



   To this end, the platform 18 carries, pivotally, an angled lever 108 (Figures 3, 4, 5 and 6), one arm of which has at its end an open notch 109 with spaced arms, intended to recenoir an ankle. 110 starting from the shutter 59 and passing through a slot in the front wall 47 of the store. The end of the other arm of the angled lever 108 is provided with an orifice intended to receive the end of a lever 111 articulated by an intermediate point between these ends at one of the bearings 89. On the end of the shaft 88 being supported, the magazine clamping lever 87 is fixed to a disc 112 provided with a cam groove 113 in which engages the angled end of the lever 111, remote from the angled lever 108.



   When the clamp lever 87 is raised in order to prepare for mounting a magazine on the platform 18, the throat disc 112, the lever 111 and the angle lever 108 occupy positions such as, when a magazine, whose the shutters 59 and 146 mask the image windows, comes to be placed on the platform 18, the pin 110 engages in the notch 109 of the angled lever 108.

     Lowering lever 87 to the magazine clamping position rotates disc 112 so as to rotate levers 111 and 108, the latter by an amount capable of moving shutters 59 and 146 by an amount. distance such that either of the shutter apertures 60 or 61

 <Desc / Clms Page number 19>

 front 59 and the corresponding opening of the rear or interior shutter 146 coincide with the appropriate window, 62 or 63, of the magazine and the film corridor (FIG. 5).



   The magazine is preferably provided with a braking or stopping device to prevent the advancement of the film 56 or the reels 48,49 in the magazine housing when the latter is not in use, this device for brake being actuated to allow the film to be driven as soon as the magazine is mounted on the platform.



   A variant of such a braking device is shown in FIGS. 11 and 12. It comprises two levers 114 mounted on spaced pivots 115 provided in the store, these levers carrying rollers 116 intended to engage on either side. on the other side of the film lane, the film loop, / the ends of these levers located opposite the rollers being interconnected by a tension spring 117, so that the film loop is put under tension and prevented, by friction, to move in the corridor of the film. The ends of the levers 114 are articulated, near the spring 117, to two crossed guide bars 118 disposed between one of the side walls 42 or 43 of the magazine housing and the coil flanges 48 and 49.

   The ends of the bars 118 are called to engage, under the action of the spring 117, in the parts
119 corner profiles of the magazine housing, so that these bars are caused to frictionally grip the edge of the film roll or the spool flanges.



   The release of the braking devices is ensured by a pivoting of the levers 114 when the magazine is mounted on the platform 18. To this end, a plug 120 with a conical head is slidably mounted in the rear wall of the screen 65 delimiting the space between the holes 64 of the

 <Desc / Clms Page number 20>

 side walls of the magazine housing, this pin acting on stops 121 integral with levers 114.

   The arrangement is such that when the reflection prism
21 enters an opening 64 of the magazine casing during assembly of the latter on the outer panel or platform 18, the casing 122 of the prism acts on the pin 120 to push it back into the wall of the screen 65, so that the levers 114 are made to pivot against the antagonism of the spring 117, which has the effect of releasing the tension on the film loop and removing the cross bars 118 of the profile parts 119 of the wall. magazine, so as to free the film roll or the spool flanges.



   Means are also provided for stopping the apparatus automatically at the end of the projection of a film.



   On the plate 97 is pivotally mounted a wiper
123, the arrangement being such that, when the plate 97 occupies its position close to the magazine, that is to say when the apparatus is in service, as indicated in solid lines in FIG. 6, one end of this arm of contact is biased by a spring so as to pass through an orifice provided in the front wall 47 and in the shutter 59 of the film passage, to come into contact with the generally perforated edge of the film 56.

   This end of the contact arm 123 cannot pass through the full-size perforations 69 provided in the film, which is further provided towards its end with a series of elongated perforations 124 of a format permitting the passage of the film. end of the wiper 123 by these perforations, as well as by the other openings provided in the blade 52 and the posterior plate 54 of the film corridor.



   So when the end of the wire. 56 approaches

 <Desc / Clms Page number 21>

 corridor, and an oblong perforation 124 of the film is present in front of the end of the trotter 123, the latter can rotate under the action of the spring around its pivot which is integral with the plate 97, this movement of the wiper being used to open or close contacts, such as 125, of an electric control circuit, in order to stop the apparatus.



   A suitable control circuit is shown schematically in Figure 7. In this circuit, 126 denotes the terminals of the power supply circuit. The starting of the motor 19 depends on a succession of maneuvers establishing the circuit, namely the closing of contacts 127, suitably placed on the platform 18, by the maneuver of placing the magazine 128 on the platform. -form; closing the contacts 129 by bringing the latch 90 of the magazine clamping lever 87 to the locked position; and, contact closure 130 by means of a suitably disposed start button 131 and., intended to be lowered against the antagonism of a return spring (not shown).

   A lock 132 is called to engage on a projection 133 of the start button 131, with a view to maintaining the latter in its lowered position after it has been depressed, this lock being controlled by a solenoid 134 or electrical relay. equivalent.



   When the slider 123 rotates in the manner indicated above by closing the contacts 125, the relay 134 is energized so as to remove the latch 123 from the projection 133 of the start button 131, so that the latter can go up again by breaking the circuit. motor 19 and light source 20.



   The solenoid 134 is pivotally mounted at 135 (Fig. 4) and can be turned around its pivot by hand at any time using a button 136 provided on a dowel.

 <Desc / Clms Page number 22>

 integral with the body of the solenoid and passing through a slot 137 in the platform 18, this rotation having the effect of disengaging the latch 132 from the projection 133 and allowing the start button 131 to rise to interrupt the electrical circuit. The solenoid is held in its normal or active position by a tension spring 138 which holds the pin carrying the button 136 against one end of the slot 137.



   The invention also provides a device, in the form of a cam 147 mounted on the oscillating rod 80 and of a pusher 148, intended to bring the pivoting solenoid 134 into the position in which the latch is released from the projection 133 of the rod carrying the pusher 131, this device intervening when the clamping lever 87 of the magazine is raised and being called upon to retain the solenoid 134 in the aforementioned position as long as the lever 87 remains raised.



   Thus, in the event that the button is inadvertently lowered while there is no magazine on the outer panel, this button will not remain lowered, so that premature start-up of the device cannot occur. produced during the positioning of the magazine.



   Before putting a magazine into operation, the operator must know which of the magazine reels the film is wound on. To this end, windows, such as 139, can be provided on one or both side walls 42 and 43, these windows making it possible to observe the presence or absence of film on one or the other. coil.



   According to a variant, a visible index (not shown) can be provided, the position of which varies as a function of the modification of the diameter of the roll of film wound on a reel.



   Figure 13 shows an execution mode of a store

 <Desc / Clms Page number 23>

   from tines to a film combined with images and pho tophonographic track. This magazine has the main characteristics of the magazine described above and comprising a toothed drum 66 for driving the film and a passage through which the film is fed intermittently for the purpose of projecting images.



   In. the magazine, behind the input drum 66, is mounted a tubular friction guide 140 having an outer groove and around which the film is caused to move so that its edges are in contact with the parts of the film. member 140 located on either side of the groove, during the path of the film coming from the reel 49 and heading towards the drum 66, and deià towards the film corridor. Thus, when the apparatus is in use, the film continuously moves on the guide member 140 at a constant speed on its path to the film corridor through which it is intermittently driven by the claw 102, as described further. high.



   The interior of the guide member 140 is accessible through the two side walls 42 and 43 of the magazine, which further comprises two other aligned housings 141 arranged symmetrically on either side of the guide member 140 and both accessible through the two side walls 42 and 43.



   On the outer platform 18 is mounted a photoelectric cell 142 so as to be able to penetrate the interior of the guide member 140 when a store is placed on the platform 18, as well as 'a light source 149 called to enter one or the other of the housings 141, depending on whether the side wall 42 or 43 of the store is located below, this in a manner similar to that described above with regard to the prism 21.

 <Desc / Clms Page number 24>

 



  The walls of the housings 141 and of the guide member 140 have slits allowing the light coming from the source 149 to cross the translucent sound track of the film and to reach the photoelectric cell 142. The latter is connected to an appropriate amplifier. , in the manner known per se.



   In the case of a film strip carrying exclusively one or more sound tracks, the film passage in the front wall of the magazine will be eliminated and the film will be driven only by the input drum 66.



   Although, in the preferred example of execution, described and represented idi, the magazine has openings 64 in its two side walls 42 and 43, and that it is intended to be turned over after one passage of the film, in order to so that the film can pass a second time in the same direction with respect to the lens 15, in order to project a second series of images, it is understood that, in certain cases, the magazine has an opening 64 only in one side wall only and, instead of turning the magazine upside down to show a second row of images (or to reproduce a separate photophonographic recording)

   the magazine can be maintained in its original mounting position and the direction of film movement past the optic reversed by the use of a suitable reversing mechanism of any suitable shape in the control system, with provision a third rod 76 with elongated pinion or splined end 78 intended to engage in the hollow splined shaft of the spool hitherto supplying and now receiving, the reflection prism 21 being in this case mounted at adjustable height in relation to the platform 18 and the store, in order to project the light beam through one or the other of the image windows spaces vertically

 <Desc / Clms Page number 25>

 (and, in this case, aligned vertically),

   depending on whether one or the other of the rows of images is to be projected (or whether one or the other sound track is to be reproduced).



   Known type friction and slip coupling members (not shown) are interposed in the reel control systems to compensate for changes in the relative peripheral speeds of the wound film and the toothed drum as film roll diameter increases.



   In some cases, for example when small format and reduced length films are employed, the film drive toothed drum 66 of the construction described above may be omitted, and the film drive toothed drum 66 may be omitted. make use of a system such as shown in figure 9 and in which the film is drawn through the passage by the intermittently acting claw 102 and is wound up on the take-up and drive reel, this film passing over its path towards the corridor as well as, after leaving the latter, on guide rollers 143 relatively close together, as well as around two spring arms or elastic guides 144 each arranged at one end of the corridor of the film,

   so that the intermittent traction of the claw acting on the film in the passage is transformed into a uniform movement and the movement of the reels remains substantially continuous.



  A separator plate 145 is provided between the rollers to prevent the two ends of the film loop from rubbing against each other.



   Instead of providing the drive claw 85 and its control members on a movable support such as the plate 97, in order to allow its removal to a position remote from a magazine mounted on the platform, this store can itself be designed to be moved on the outer panel during its assembly or disassembly, in the

 <Desc / Clms Page number 26>

 sense of approach or distance from the claw.

   For example, the magazine can be established so as to meet, when placed on the panel 18, an elastic stopper biased by a spring, or the like, and which keeps the magazine away from the claw, after which the magazine will be pressed so as to come to occupy an exact and predetermined position, in which the magazine engages with the claw 80 and in which it is held by the clamping lever 87.



  In this case, the lever 87 can be provided with a cam or other stop surface intended to act on a profiled member of the magazine housing, in order to urge the magazine towards the predetermined position mentioned earlier, during the movement. of this lever to the clamping position, and vice versa.



   The platform 18 is preferably mounted on the cabinet 1 so that it can be. raised around a hinge 150 provided at its inner end, in order to provide access to the underside of the platform for inspection of parts, lamp replacement, etc.



   CLAIMS.
 EMI26.1
 



  --------------------------- 1.- Magazine for an optical recording element in the form of a perforated film strip, this magazine comprising: a substantially flat casing, two film reels rotatably mounted in this casing and each accessible with a view to receiving a control connecting member, and a passage for the film in this casing, the latter having apertures to allow coupling of the magazine with external actuators to transfer the film strip from one reel, through the film passage, to the other reel, and to allow insertion , since the former

 <Desc / Clms Page number 27>

 interior, of an element projecting light, so that this element occupies a position behind the corridor of the film.



  2.- Magazine for an optical recording element according to claim 1, characterized in that the film passage is located in or near a peripheral wall of the housing, this wall being pierced to allow the introduction of. an element of a film drive mechanism, so that this element can engage in the perforations of a part of the film strip included between the spools of the housing, with the aim of advancing this strip through the film corridor, an orifice being provided in at least one side wall of the casing in order to allow the insertion, from the outside, and through this wall, of an element projecting the light, so that this element occupies a position behind the film corridor.



    3.- Store according to claim 2, characterized in that the housing comprises a system for driving the film from one reel to the lane and from the lane to the other reel, this system being accessible with a view to its coupling with. a command link.



  4. - Store according to claims 1 to 3, for a film strip carrying optical recordings side by side, which take place in opposite directions on the film strip, characterized by a symmetrical casing with respect to a perpendicular and transverse plane in the median plane of the film corridor, this casing being provided in each of its side walls with an orifice allowing the introduction of an element projecting light, so that this element occupies a position located behind the film corridor ,

   the arrangement being such that two optical recordings

 <Desc / Clms Page number 28>

   can pass through the corridor successively and in the same direction with respect to the projection optics by turning the store over after a first passage by means of film through the corridor.

   First pass tape 5.- Apparatus for the reproduction of optical recordings, comprising: an outer panel and, projecting from this panel, an element projecting light, a continuously rotating control coupling member and a driving claw film, as well as a magazine having the characteristics set out in the preceding claims and removably mounted on the aforementioned panel such that the motor coupling member cooperates with the reel of the magazine on which the film strip is called to s 'winding the driving claw and the element projecting the light being arranged so as to act on a part of the film between two reels and crossing the film corridor of the store.



  6.- Apparatus according to claim 5, comprising two or more continuously rotating motor coupling members making several binds on the outer panel and a magazine having the projections.
 EMI28.1
 characteristics set out in claims 3 and 4 and removably mounted on this panel, these coupling members cooperating respectively with the reel of the magazine on which the strip of film is required to wind up and with the device provided in the magazine housing and intended to advance a film from one reel to the film lane and from the film to the other reel in the magazine.



  7. - Apparatus according to claims 5 and 6, characterized by two continuously rotating control coupling members provided on the outer panel and intended to enter a driving connection with one of the film reels of the store when the latter is mounted on the cabinet. is mounted on the cabinet. sque ce ui-cï

 <Desc / Clms Page number 29>

 8.- Apparatus according to claims 5 to 7; characterized in that the motor coupling member (s) can move in a direction normal to the outer panel in order to establish or break their driving connection with the magazine members intended to be driven when the magazine is mounted on this panel.



  9. - Apparatus according to claim 8, characterized in that it comprises a movable member intended to retain the magazine in a fixed position when it is mounted on the outer panel, and a system by which the movements of this retaining and tightening member determines the establishment or breaking of the driving connection between the driving member or coupling members and the film drive members forming part of the magazine and called to be ordered by means of these coupling members.



  10.- Apparatus according to claims 5 to 9, characterized in that it comprises, in the store, a movable shutter intended to mask the image window (s) of the wall of the store when the latter is not in service. , as well as a movable member intended to retain the magazine in a fixed position when the latter is mounted on the outer panel and, finally, a system acting jointly with both the movable member and the shutter when the magazine is mounted on the outer panel, such that the shutter is moved to unmask the magazine's image window when moving this movable member to the position in which it holds the magazine.



  Il.- Apparatus according to claims 5 to 10, characterized in that it comprises a system for driving the film in the film corridor, this system comprising a support, a claw mounted to oscillate on it; support,. a system

 <Desc / Clms Page number 30>

 allowing a relative displacement to be produced between this support and a magazine placed on the outer panel, so that, in one position, the claw can enter the film passage of the magazine mounted on the outer panel, to be s' engage in the perforations of the film, to lead it through the passage, while, in the other position, the claw is kept away from the film passage of the magazine.



  12. - Apparatus according to claims 5 to 10, characterized in that it comprises a film drive system for advancing the latter through the film corridor, this system comprising a movable support relative to the panel. exterior and a claw mounted to oscillate on this support; '. the latter moving between two positions, the arrangement being such that, in one of these positions, the claw can enter the film passage of the magazine mounted on the outer panel, to engage in the perforations of the film with a view to drive the latter through the corridor, while, in the other position, the claw is kept away from the magazine placed on the outer panel.



  13. - Apparatus according to claim 12, characterized by a movable member intended to retain the store in a fixed position when the latter is mounted on the outer panel and by a system intended to cooperate with this movable member and the movable support for the claw when the magazine is mounted on the outer panel, so that the holder is moved from the position in which the claw is moved away from the magazine to the position in which the claw can engage the perforations of the film, this displacement taking place while the aforementioned movable member is brought into the retaining position of the magazine.

 <Desc / Clms Page number 31>

 



    14.- Apparatus according to claim 12, characterized in that it comprises an electric control motor and a stop system for the latter in the form of a pivoting member biased by a spring, mounted on the support. movable and intended, in a position of this support, to remain in rubbing contact with a part of the entrained film, the latter having near its end perforations of dimensions allowing this member to penetrate therein when they are present in front of it, so as to cause this member to pivot, a switch being actuated by the pivoting of this member so as to cut off the circuit of the control motor and of the light source of the apparatus.



  15.- Store according to claims 1 to 4, characterized by a braking system for preventing the movement of the reels and the film in the store, when the latter is dismantled, a brake release system being provided accessible in view of its engagement and of its operation in the direction of the release of the reels and of the film, by the introduction of an element from the outside through one of the openings of the side wall (s) of the magazine .



  16. Magazine for optical recording element, in substance as described with reference to the accompanying drawings.



  17. Apparatus for the reproduction of optical recordings, comprising a magazine for an optical recording element, substantially as described with reference to the accompanying drawings.


    
BE484151D BE484151A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE484151A true BE484151A (en)

Family

ID=130379

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE484151D BE484151A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE484151A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2658625A1 (en) Box (housing) containing a photographic film
EP0181789A1 (en) High resolution image reproducer for real-time developing of insulated films
BE484151A (en)
CH281772A (en) Apparatus for the reproduction of optical recordings.
EP0907903B1 (en) Moving picture camera and device for receiving film reels
BE388407A (en)
FR2730324A1 (en) Photographic film cassette
EP0050175B1 (en) Projection apparatus for viewing microfilm cassettes
BE551528A (en)
JPS6131326Y2 (en)
FR2606141A1 (en) Method for continuous surveying of structures, and a device for implementation thereof
CH391461A (en) Device for guiding the film for a photographic or projection device, and use of this device
CH109497A (en) Camera using perforated cinematographic films.
BE539153A (en)
BE632076A (en)
CH508220A (en) Film transport device
BE431968A (en)
FR2561006A1 (en) Audiovisual device with cassette, a cassette and a projector or viewer for making use of this device
BE625297A (en)
BE424829A (en)
FR2744258A1 (en) Rotating panoramic 360 degree camera for cinema
BE489686A (en)
FR2949873A1 (en) Pinhole anamorphic camera, has spacers distributed at exterior of curved surface of film so as to allow film to be accessible for its installation during loading of film near to reels and over its entire course along guides
BE569450A (en)
CH392255A (en) Method of cinematographic shots, photographic film obtained by the implementation of this method and use of this film