BE480761A - - Google Patents

Info

Publication number
BE480761A
BE480761A BE480761DA BE480761A BE 480761 A BE480761 A BE 480761A BE 480761D A BE480761D A BE 480761DA BE 480761 A BE480761 A BE 480761A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shoe
jaw
work
clamp
marginal
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE480761A publication Critical patent/BE480761A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43DMACHINES, TOOLS, EQUIPMENT OR METHODS FOR MANUFACTURING OR REPAIRING FOOTWEAR
    • A43D21/00Lasting machines
    • A43D21/02Lasting machines with one single lasting gripper

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  UNITED SHOE   MACHINERY   Company - Société Anonyme Belge 
Cette invention, relative aux machines de cordonnerie concerne en particulier les machines employées pour monter les tiges de chaussures ou pour exécuter des travaux analogues sur d'autres parties d'une chaussure. 



   En montant la tige d'une chaussure, tel qu'on entend ce terme dans l'industrie, la tige est tendue en hauteur de la forme, la partie marginale de la tige réservée au montage est repliée ou autrement travaillée pour la mettre en position montée sur le fond de la chaussure, après quoi la partie marginale ainsi repliée est fixée en position montée, par exemple, par de la colle ou des attaches métalliques, à un élément du fond de la chaussure, tel, par exemple, qu'une semelle première.

   Récemment on a introduit au marché une chaus- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sure dénommée "chaussure à plate-forme" c'est-à-dire une chaus- sure à semelle épaisse avec entre-deux, dans la fabrication de laquelle on emploie, au lieu du montage coutumier, tel qu'expli. qué ci-dessus, un procédé analogue à celui-ci, ce procédé con- sistant à tendre une couverture de la semelle dite "à plate- forme" en hauteur de la chaussure, à replier la partie en bordure de la couverture par-dessus cette semelle qui consti- tue un élément du fond de la chaussure, et à fixer, par exem- ple avec de la colle, la partie en bordure de ladite couvertu- re ainsi repliée à la semelle à plate-forme. 



   La présente invention a pour objet de doter le métier d'une nouvelle machine adaptée à l'exécution soit du montage usuel, soit d'un travail analogue, tel que celui qui vient d'être mentionné. Par conséquent, tant dans la description comme dans le résumé, le terme "montage" est employé dans un sens étendu et comprend non seulement le montage conventionnel, mais aussi d'autres travaux analogues, tandis que les phrases "partie marginale réservée au montage" et "partie marginale repliée au montage" s'appliquent également à la partie d'une couverture de semelle à plate-forme qui correspond à la partie identique de la tige d'une chaussure ordinaire. 



   La présente invention vise en particulier à la création d'une machine à monter perfectionnée, de travail rapide et efficace et spécialement adaptée à monter la partie marginale de la tige d'une chaussure ordinaire ou de la pièce correspondante d'une chaussure dite "à plate-forme", et à fixer ladite partie marginale, au moyen d'un adhésif, au fond de la chaussure, ladite opération se poursuivant pas à pas et sans interruption le long du bord du fond de la chaussure. 



   Il est entendu toutefois que, sous certains aspects,   l'inven-   tion est susceptible d'une application plus large et que certaines de ses caractéristiques sont utilisables dans l'exécution d'autres formes de montage. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'invention a en outre pour objet une machine à monter perfectionnée, dans laquelle le montage continue auto- matiquement le long du bord du fond de la chaussure par des accroissements petits mais finis, et qui assure contre le déplacement de la pièce montée ou la déformation de l'élément du fond de la chaussure pendant le montage. 



   Pour la réalisation des objets susmentionnés ainsi que d'autres, la machine suivant l'invention est pourvue d'une pince qui effectue un mouvement alternatif rapide pour saisir la partie marginale de la pièce à monter en divers points successivement le long du bord du fond de la chaussure, et la tendre en hauteur de la chaussure en la tirant en dedans dudit bord dans une direction à peu près parallèle au fond de la chaussure et par-dessus une partie protectrice d'un appui du fond de la chaussure. La machine est également pourvue d'un organe presse-ouvrage et avance-ouvrage qui agit en temps utile par rapport à la pince pour presser et battre la partie margi- nale de la pièce repliée afin de la faire adhérer à l'élément du fond de la chaussure, ledit presse-ouvrage et avance-ouvrage étant par la suite mobile dans le sens de l'avance pour avancer la chaussure.

   La machine comporte, enfin, un organe de retenue qui empêche le mouvement rétrograde de la chaussure et qui retient la partie marginale de la pièce qui vient d'être repliée de façon à en empêcher le déplacement par l'action suivante de la pince. 



   Pour empêcher que la partie marginale encollée de la pièce à monter ne se colle à la mâchoire de la pince qui la saisit, la machine, d'après une autre oaractéristique de l'invention, est pourvue d'un mécanisme de commande de la pince qui actionne les mâchoires de la pince de façon qu'elles s'écartent l'une de l'autre en se déplaçant en des sens opposés à partir de ladite partie marginale.

   Dans la machine illustrée, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le mécanisme de la pince comprend une mâchoire postérieure actionnée par la force motrice pour effectuer un mouvement alternatif, une mâchoire antétieure mobile par rapport à ladite mâchoire postérieure, des moyens à ressort pour fermer les mâchoires, et des moyens qui règlent la position de la mâchoire antérieure de façon que les deux mâchoires se ferment sur la pièce, avancent ensemble par-dessus le fond de la chaus- sure, et se séparent enfin pour relâcher ladite pièce, ces derniers moyens étant étudiés de façon à continuer l'avance de   la.   mâchoire antérieure pendant le recul de la mâchoire pos- térieure, pour effectuer la séparation des mâchoires, de la manière indiquée ci-dessus. 



   On a déjà expliqué que la pièce à monter est tendue par-dessus la partie protectrice d'un appui du fond de la chaussure. Or, pour faciliter l'introduction de la pièce dans la machine, cet appui est, d'après une caractéristique de l'invention, mû par un ressort vers une position inactive, et la ma,chine comporte des moyens commandés par l'ouvrier pour ramener ledit appui à la position active, en vainquant la résistance dudit ressort. Dans cette dernière position la partie protectrice de l'appui se met en contact avec le fond d'une chaussure maintenue contre elle par l'ouvrier tout près du bord du fond de la chaussure.

   Leressort précité est éga- lement adapté à maintenir la mâchoire antérieure dans sa position avant et écartée de la mâchoire postérieure, facili- tant encore plus l'insertion de la partie marginale de la pièce à monter entre les deux mâchoires, 
Le presse-ouvrage et avance-ouvrage de la machine illustrée, comme il a été déjà dit, agit à la fois comme organe presseur ou marteau pour presser ou battre la partie marginale repliée de la pièce pour la faire adhérer au fond de la chaussure, et aussi comme avance-ouvrage pour déplacer 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la chaussure dans le sens de l'avance.

   Pour faciliter l'avance de l'ouvrage, ledit presse-ouvrage et avance-ouvrage, d'après une autre caractéristique de l'invention, fait descendre la chaussure pour l'écarter de l'appui du fond de la chaussure, empêchant ainsi le fond encollé de la chaussure de se coller audit appui du fond de la chaussure ou de trainer dessus. 



  Ledit presse-ouvrage et avance-ouvrage descend à peu près verticalement sur la partie marginale repliée tout près du point de travail de la pince, et son accroissement d'avance est si petit que tout excédant de matière entre les points successifs du travail du presse-ouvrage et avance-ouvrage sera plié en de petits plis non disgrâcieux, ce qui constitue un avantage tout particulier lorsque le montage se poursuit autour de parties vivement courbes d'une chaussure comme, par exemple, au bout et à la partie arrière, et aussi dans le voisinage de la ligne des doigts.

   L'efficacité du presse-ouvrage et avance- ouvrage pour faire adhérer la pièce et pour faire avancer la chaussure, comme aussi celle de l'organe de retenue qui empê- che le mouvement rétrograde de la chaussure, sont augmentées par le fait de limiter leurs travaux à des zones très   restrein   tes et par le fait de les pourvoir de dents aiguës. 



   Oes caractéristiques, ainsi que d'autres, de   l'in   vention ressortiront clairement de la description qui va suivre en regard du dessin   cijoint,   dont : 
La figure 1 est une vue de profil d'une machine caractérisant l'invention, avec certaines parties arrachées pour faire voir la structure intérieure. 



   La figure 2 est une vue en plan de la machine représentée figure 1, avec la partie supérieure de la tête de la machine'enlevée pour faire voir le mécanisme contenu dedans, 
La figure 3 est une vue de face d'une partie de la 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 machine représentée figure 1, montrant les outils travailleurs. 



   La figure 4 est une vue de profil des outils repré- sentés figure 3. 



   Les figures 5 et 6 sont respectivement des vues de face et de profil des outils travailleurs représentés figure 4, mais avec ces derniers en différentes positions actives. 



   La figure 7 est une vue de profil de la partie avant de la machine, avec les outils travailleurs en position de recevoir une chaussure et certaines pièces omises. 



   La figure 8 est un diagramme qui montre le   fonction.   nement des divers mécanismes pendant un cycle de travail, 
En se référant au dessin, les outils travailleurs de la machine illustrée comprennent une pince qui comporte une mâchoire postérieure 10 et une mâchoire antérieure 12 pour saisir et tendre la partie marginale de la pièce à monter; un appui 14 destiné à se mettre en contact avec le fond de la ' chaussure et à le placer dans le sens de la hauteur et par- dessus lequel la partie marginale réservée au montage est tirée par les pinces ;

   un presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 qui presse la partie marginale tendue contre le fond de la chaussure et fait avancer celle-ci, un organe de retenue 18 qui maintient la chaussure de façon à l'empêcher de reculer pendant le recul du presse-ouvrage et avance-ouvrage, enfin, un rouleau   guide...bord   20 pour placer la chaussure dans le sens latéral, tous ces différents mécanismes sont montés sur une tête creuse 22 et actionnés par des mécanismes contenus dedans, ladite tête comportant une partie inférieure 24 et une partie supérieure amovible 26 fixée à celle-ci par des vis 28, 28. 



   La mâchoire postérieure 10 de la pince est fixée par un boulon de serrage 30 à l'extrémité antérieure d'un support 32 soutenu par deux bras oscillants 34, 36 montés respectivement sur des arbres transversaux fixes 38, 40 qui 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 se prolongent à travers la partie inférieure 24 de la tête 22. 



  Ledit support 32 est articulé par des axes 42, 44 auxdits bras oscillants, et est mû vers l'avant et vers l'arrière de la machine par un troisième bras oscillant 46 qui remonte d'un moyeu 48 commun audit bras et au bras 36. Les bras 34 et 36 et le support 32 constituent une articulation à mouvement parallèle, de sorte que le support demeure toujours horizontal pendant ses mouvements de   va-et-vient.   



   Pour faire osciller le bras 46 de façon à imprimer au support 32 les mouvements susmentionnés, il est prévu un excentrique 50 faisant corps avec un arbre moteur 52 qui se prolonge à travers la partie inférieure 24 de la tête 22 et qui est tourillonné dans des coussinets 54,56 montés dans ladite partie inférieure de la tête. Une extrémité dudit arbre se prolonge au delà d'un côté de la tête (figure 2) et sur cette extrémité est calée une poulie motrice 58 qui est reliée par une courroie (non représentée) à une source quelconque d'énergie, par exemple, un moteur électrique. L'excentrique 50 est entouré par un collier d'excentrique 60, duquel se projette un bras 62 relié par une rotule 64 à une bielle 66 et par une rotule 68 à une bielle 70, une bride à ressort 72 servant à maintenir assemblés les bielles 66 et 70 et le bras 62.

   La bielle 70 est reliée par un joint sphérique, qui com- prend une rotule 71 et une bride à ressort 73, à l'extrémité supérieure d'une branche 74 d'un levier coudé dont l'autre branche 76, située au dehors de la partie 24 de la tête, est pourvue d'une manette 80 dans laquelle se loge un piston de blocage à ressort 82. Ce piston est adapté à être placé, au choix, dans l'un quelconque de plusieurs évidements 84, pratiqués dans une partie   arciforme   élevée 86 de la tête (figure 2), afin de régler le levier brisé formé par la bielle 70 et la branche 74 du levier coudé susmentionné, pour un motif qui sera expliqué ci-dessous. La bielle 66 est 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 reliée au bras osoillant 46 par un joint sphérique qui comporte une rotule 88 et une bride à ressort 90.

   Lorsque l'arbre prin- cipal 52 aveo son excentrique 50 tourne, la bielle 70 oscillera autour de la rotule 71 et ce mouvement oscillant de la bielle sera imprimé au bras 46 par la bielle 66, provoquent de cette façon le mouvement de va-et-vient du support 32 et de la   mâchoi   re postérieure 10 y attachée. En réglant de la manière expliquée plus haut le levier brisé formé par la bielle 70 et le bras 74, on peut varier l'amplitude du mouvement du support et de ladite mâchoire postérieure vers l'avant. 



   La mâchoire antérieure 12 est fixée par un écrou de blocage 100 et une rondelle 101 à l'extrémité supérieure d'une tige 102 montée à glissement dans des alésages 104, 106 prati- qués dans des bossages 108, 110 du support 32. L'extrémité arrière de ladite tige bute contre une seconde tige 103 reliée, au moyen d'un joint sphérique qui comprend une rotule 112 et une bride à ressort 114, à l'extrémité supérieure d'un levier à came 116 qui est articulé en un point intermédiaire de sa longueur sur un axe 118 porté par un bossage 120 faisant corps avec le côté supérieur d'un flasque central et longitudinal 122 de la partie inférieure 24 de la tête 22. La tige 103 est tenue en ligne droite avec la tige 102 par un alésage de gui- dage 105 pratiqué dans un rebord vertical 107 fixé au sommet du flasque 122 par des vis 109.

   L'extrémité inférieure du le- vier à came 116 est pourvue d'une surface à came 123 qui com- prend une partie concentrique 124 et une partie excentrique 126. Ledit levier 116 est constamment sollicité par un ressort 128 à osciller dans le sens des aiguilles d'une montre pour déplacer la tige 103 vers l'arrière, ou vers la droite de la figure 1. Le ressort 128 s'étend entre un oeil 130 du levier et un montant 132 porté par la partie 24 de la tête.

   La tige 103 est déplacée vers l'arrière vers une position déterminée par le contact d'une partie de la surface à came 123 avec un 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 galet 134 porté par l'extrémité extérieure d'un levier 136 .pourvu d'un moyeu 137 qui est monté à rotation sur un arbre 138 soutenu dans des oreilles 140, 142 de la partie 24 de la tête, Le levier 136 est¯ oscillé par l'excentrique 50 afin de présenter le galet 134 aux diverses parties 124 et 126 de la surface à came 123 du levier 116.

   L'excentrique 50 porte un second collier d'excentrique 144, muni d'un bras 146 qui est relié au levier 136 par un joint sphérique qui comprend une rotule 147 et une bride à ressort 148, 
La tige 102 est mue vers l'arrière de la machine par un ressort 150 qui s'étend entre l'extrémité supérieure de la mâchoire antérieure 12 et un bras 152 solidaire d'un arbre 154 qui est tourillonné dans la partie supérieure 26 de la tête. 



   Un bras 156, fixé au même arbre 154, du côté extérieur de la partie supérieure 26 de la tête, est muni d'un piston de blo- cage à ressort 158 qui est adapté à être placé dans l'un quel- conque de plusieurs évidements 160 pratiqués dans un bossage   arciforme   162, pour varier la tension du ressort 150. Lorsque les pièces accusent les positions indiquées figure 1, la mâ- choire postérieure 10 de la pince se trouve dans sa position la plus reculée, cependant que la mâchoire antérieure 12 est maintenue dans sa position la plus avancée, à l'encontre du ressort 150, par le contact du galet 134 avec la partie concen- trique 124 de la surface à came 123.

   Or, lorsque l'arbre moteur 
52 tourne dans le sens de la flèche de la figure 1, le support 
32 et la mâchoire postérieure 10 seront déplacés vers l'avant de la machine, ou vers la gauche de la figure 1, par l'excen- trique 50 qui agit par l'intermédiaire du bras 62, de la bielle 
66, et du bras oscillant 46, En même temps, le levier 136 sera oscillé dans le sens des aiguilles d'une montre par l'excentri- que 50 et le bras 146, ce qui fera rouler le galet 134 sur la partie excentrique 126 de la surface à came 123 et permettra au ressort 128 de faire osciller le levier 116 dans le sens 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 des aiguilles d'une montre et de déplacer la tige 103 vers la droite, et permettra aussi au ressort 150 de mouvoir la tige 102, ensemble avec la mâchoire antérieure 12, vers l'arrière de la machine, ou vers la droite de la figure 1. 



   Ces mouvements des deux mâchoires de la pince conti- nuent pendant un quart de tour de l'arbre 52 et jusqu'à ce que les mâchoires se rencontrent, sur quoi la mâchoire antérieure 12 sera mue vers l'avant, ou vers la gauche de la figure 1, en vainquant la résistance du ressort 150, par le mouvement vers l'avant continu du support 32 et de la mâchoire postérieu- re 10 pendant le quart de tour suivant de l'arbre 52.

   Ce   demi..3,   tour de l'arbre 52 et de l'excentrique 50 aura ramené le levier 136 et son galet 134 à la position indiquée figure 1, où le galet rentrera de nouveau en contact avec la partie concentri- que 124 de la surface à came 123 et placera la tige 103 dans la position où elle empêchera le mouvement rétrograde de la mâchoire antérieure lors du retour du support 32 et de la mâchoire postérieure vers leurs positions indiquées figure 1 pendant le demi'-tour suivant de l'arbre 52 pour compléter le cycle. Pendant ce dernier   demi-tour,   le galet 134 roule sur la partie concentrique 124 de la surface à came 123, dont le centre est situé autour de l'axe de l'arbre 138.

   La partie excentrique 126 de la surface à came 123 est ainsi galbée que les mâchoires de la pince se joindront, pour mordre la partie marginale réservée au montage,   à   une courte distance en dedans du bord de la chaussure lorsque celle-ci est tenue contre le rouleau guide-bord   20,   Pendant que la mâchoire postérieure pousse la mâchoire antérieure vers l'avant de la machine, ladite partie marginale ainsi prise fermement entre les mâchoi- res sous l'action du ressort 150 sera tirée vers l'intérieur   par-dessus   le fond de la chaussure.

   En outre, pendant que la mâchoire antérieure est déplacée par la mâchoire postérieure, les tiges 102 et 103 s'écarteront légèrement l'une de l'autre, 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 ce $qui $évite toute possibilité que la tige 103 pousse la tige 
102 vers la gauche et relâche la prise des mâchoires 10 et 12 sur la pièce. De préférence, la partie concentrique 124 de la came est ainsi établie qu'il est imprimé au levier 116 un léger mouvement angulaire supplémentaire en sens inverse des aiguilles d'une montre au moment où la mâchoire postérieure commence son mouvement rétrograde et d'une amplitude suffisan- te pour écarter la mâchoire antérieure de la pièce qui vient d'être tirée. Ce mouvement supplémentaire de la mâchoire 12 vers l'avant assure que la pièce encollée ne se collera pas à la mâchoire. 



   A mesure que la pièce est ainsi tirée vers l'inté- rieur par-dessus le fond de la chaussure et dans une direction à peu près parallèle à celle-ci, elle est tirée par-dessus l'extrémité interne de l'appui 14 du fond de la chaussure et aussi par-dessus la partie 170 dudit appui, laquelle se trouve directement en-dessous et en ligne droit, avec la ligne d'opé- ration de la mâchoire de façon à constituer une garde   protec-   triée ou butée pour le montage.

   Ainsi, la tension exercée par la pince dans le sens horizontal est transformée en un trac- tion verticale pour tendre l'empeigne dans une direction per-   pendiculaire au fond de la chaussure et empêche en même temps la déformation de l'élément du dessous dé la chaussure,   L'appui 14 est monté de fagon à se déplacer vers l'extérieur en s'écartant du rouleau guide-bord 20, pour faciliter le commencement du montage.

   A cet effet, ledit appui 14 est fixé par des boulons 172   à   un bras 174 qui descend d'un moyeu 176 monte à rotation sur un arbre 178 supporté par une partie en   saillie antérieure de la partie supérieure 26 de la tête Du même moyeu se projette aussi un bras 180 dont une extrémité   bifurquée 182 embrasse un bloc glissant 184 dans lequel est tourillonné une partie excentrique 186 d'un arbre 188 tour il- lonné aussi dans la partie 26 de la tête   (figures   1, 3,   7)   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 L'arbre 188 se prolonge au delà d'un côté de ladite partie 26 de la tête (figure 3) et sur cette extrémité saillante de l'arbre est calé un pignon 190 qui engrène avec un secteur denté 192 muni d'un moyeu 194 monté à rotation sur l'arbre 154.

   Du même moyeu 194 se projettent aussi deux autres bras, 198 et 200. Le bras 198 est relié par une tringle 202 à une pédale, non représentée, et entre le bras 200 et une cheville 204 calée dans la partie 26 de la tête s'étend un ressort 206 qui, lorsque la pédale se trouve en haut, tend à maintenir le bras 200 contre une cheville d'arrêt 208 et l'appui 14 du fond de la chaussure déplacé vers le dehors et vers la gauche, c'est-à-dire de la position indiquée figure 1 jusqu'à la   posi   tion indiquée figure 7. Or, l'abaissement de la pédale fait tourner le bras 200 dans le sens des aiguilles d'une montre vers la position indiquée figure 1 contre une cheville d'arrêt 210, ce qui a pour effet de mouvoir l'appui 14 du fond de la chaussure vers la position active indiquée sur la même figure. 



   Du même moyeu 176 se dirige aussi un bras 212 qui est relié par une bielle 214 à un bras 216 descendant d'un moyeu 218 qui, comme le moyeu 194, est monté pour tourner sur l'arbre 154, Le bras 212 est muni,   à   son extrémité inférieure, d'un   pesage   déporté 220 qui, lorsque la pédale est en haut, porte contre un collier 222 sur la tige 102 pour retenir la mâchoire antérieure 12 dans sa position avant. Par conséquent, avant que la pédale ne soit abaissée et l'appui 14 du fond de la chaussure mû vers sa position active, la mâchoire posté- rieure 10 effectue un mouvement alternatif à vide sans   rencon   trer la mâchoire antérieure ni exercer aucune traction sur la pièce.

   Comme on verra par la figure 7, lorsque la mâchoire antérieure est maintenue ainsi dans sa position extrême avant par le bossage 220, les tiges 102 et 103 sont légèrement écartées l'une de l'autre. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   Aussitôt qu'elle est lâchée par la pince, la pièce qui vient d'être tendue et tirée vers l'intérieur par-dessus le fond de la chaussure, de la manière expliquée ci-dessus, est fermement pressée contre ledit fond de la chaussure jusqu'à ce qu'elle soit fixée en position montée, par le pied presse- ouvrage et avance-ouvrage 16 qui, par la suite et pendant qu'il se trouve en contact avec la pièce, est mû dans le sens latéral de la machine pour avancer la chaussure. Ce pied presse-ouvrage et avance-ouvrage est assujetti de façon réglable au moyen d'une vis 240 à l'extrémité extérieure d'un levier 242 qui pivote autour d'un axe 241 porté par un bras ascendant 244 solidaire d'un arbre 246 qui est tourillonné dans un manchon 248 monté dans un alésage 250 pratiqué dans le flasque 122.

   Le levier 242 est oscillé en temps utile par rapport au fonction- nement de la pince pour rapprocher de l'ouvrage le pied presse- ouvrage et avance-ouvrage 16, par un excentrique 252 porté par l'arbre 52, et l'arbre 246 est oscillé à son tour pour déplacer ledit pied d'un mouvement de va-et-vient dans le sens longitu- dinal de la chaussure, par une manivelle 254 solidaire du même arbre 52. Pour augmenter sa pression et pour garantir contre tout déplacement de la pièce, le pied presse-ouvrage et avance- ouvrage 16 est établi en forme d'une lame étroite pourvue d'un nombre de dents aiguës 255 (figure 1, 4, 6, 7). 



   L'excentrique 252 est entouré par un étrier 256   duquel   se prolonge un bras 258 relié par un joint sphérique qui com- prend une rotule 260 et une bride à ressort 262, à, un bras 264 qui descend d'un moyeu 266 monté à rotation sur un arbre 268 monté dans une paroi latérale de la partie supérieure 26 de la tête 22 (figure 2). Du même moyeu 266 se prolonge un autre bras 270, et à l'extrémité dehors de ce bras est reliée, par un joint sphérique qui comprend une rotule 272 et une bride à ressort 274, une bielle 276 qui est également reliée par son extrémité opposée, au moyen d'une rotule 278 et d'une bride 

 <Desc/Clms Page number 14> 

   à   ressort 280, à une extrémité du levier 242. 



   Dans la position des pièces représentées figure 1, le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 se trouve dans sa position la plus basse et vient d'achever une course avan- ce-ouvrage. Pendant le demi-tour suivant de l'arbre 52, qui complète le oycle, le bras 270 oscillera en sens inverse des aiguilles d'une montre, bien au delà du point mort indiqué, et fera osciller 'le levier 242 dans le sens des aiguilles d'une montre'(figure 1) pour soulever le pied 16 de l'ouvrage. 



  L'action de la manivelle 254 est synchronisée avec celle de l'excentrique 252 de façon que l'arbre 246 tourne dans le sens qu'il faut pour déplacer le pied presse-ouvrage et avance ouvrage en long de la chaussure vers la gauche de la figure 3, pour   1 écarter   de l'appui 14, pendant que le pied   presse-ou-   vrage et   avance;--,ouvrage   se trouve en contact avec la chaussure et pour ramener ledit pied, vers la droite de la figure 3, pendant qu'il se trouve soulevé de la chaussure.

   Le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 est, de préférence, ainsi disposé que lorsqu'il descend vers la chaussure, il pousse celle-ci légèrement pour l'écarter de l'appui 14, afin   d'atté-   nuer la pression du fond de la chaussure contre cet appui et de diminuer par conséquent la tendance de celui-ci à se coller au fond de la chaussure (figures 3,4,5,6). La manivelle 254 travaille dans un étrier 282 fixé par une vis de blocage 284 à l'arbre 246 (figure 2). Le moyeu 266 est maintenu sur l'arbre 268 par une pièce verticale plate 286 montée sur une extrémité réduite de l'arbre 40 et maintenue par un écrou 290 contre un bossage 288 sur le flasque 122. 



   L'organe de retenue 18 maintient la chaussure de façon à en empêcher le mouvement rétrograde pendant le   mouve-   ment de retour du pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 et de façon aussi à empêcher le déplacement de la pièce par la traction suivante exercée par la pince. Ledit organe 18 est assujetti par un boulon 292 à l'extrémité extérieure d'un 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 bras 294 solidaire d'un moyeu 296 monté à rotation sur un arbre 298 monté dans la partie inférieure 24 de la tête. Du même moyeu 296 se prolongent deux autres bras, 300 et 302, dont le premier se projette vers le haut et reçoit un ressort de ten- sion 304 qui s'étend entre lui et une cheville 306 portée par la partie supérieure 26 de la tête (figure 1).

   Le bras 302 se dirige vers le bas et vers l'arrière et est pourvu d'une piste de came 308 qui présente une partie concentrique 307 et une partie excentrique 309, sur lesquelles roule un galet 310. Ce galet 310 tourne autour d'un axe 312 porté par un bras 314 qui se dirige dans le sens radial à partir du moyeu 266, La piste de came 308 est ainsi galbée que lors de l'oscillation dudit moyeu sous l'action de l'excentrique 252, de la bielle 285 et du bras 264, l'organe de retenue 18 sera d'abord poussé par le ressort 304 vers le fond de la chaussure, puis maintenu dans cette position pendant un   demi-tour   de l'arbre principal et pendant que le galet 310 roule sur la partie concentrique 307 de la piste de came,

   et finalement élevé de celle-ci par le contact du galet 310 avec la partie concentrique 309 de ladite piste de came   308.   Ces mouvements de l'organe de retenue sont ainsi synchronisés que ledit organe descend sur la pièce   repliét   au moment même où le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 achève un mouvement d'avance, puis demeure en contact avec la pièce gour empêcher le mouvement rétrograde de la chaussure et le soulèvement de la pièce repliée par la pince pendant le mouvement de retour du pied presse-ouvrage et avance-ouvra- ge et pendant la fermeture et la traction suivantes de la pince, et est finalement élevé du fond de la chaussure au moment où le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage commence la course suivante pour avancer l'ouvrage,

   Pour augmenter l'efficacité de la pression de l'organe de retenue sur l'ou- vrage, cet organe est établi en forme d'une lame étroite 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 pourvue d'un nombre de dents aiguës 315. 



   Les divers éléments actifs logés dans la tête 22 sont lubrifiés par le moyen d'une paire de lames 400 qui sont assujetties au moyeu 137 du levier 136 et qui, pendant que ledit moyeu est oscillé rapidement par l'excentrique 50, plongeant dans une masse d'huile contenue dans la partie infé- rieure 24 de la tête et lancent de l'huile vers le haut et vers l'avant à l'intérieur de la tête. Pour empêcher le passa- ge de l'huile par une ouverture 410 pratiquée dans un couver- cle antérieur 412, ouverture à travers laquelle se projettent les divers éléments actifs, on a disposé une chicane 414 (figure 1) fixée à la partie supérieure 26 de la tête. Le rouleau guide-bord 20 est monté sur une broche 416 portée par un support 418 assujetti au couvercle 412. 



   On a   déjà   expliqué le fonctionnement de chacun des outils travailleurs. On expliquera maintenant la manière dont ces diverses actions se succèdent les unes les autres et se combinent pour tendre la partie en bordure de la tige d'une chaussure, ou d'une pièce équivalente par exemple, la partie en bordure d'une couverture C d'une chaussure comportant une tige U et une semelle blanche S montée sur une forme L, et pourvue d'une semelle dite "à plate-forme" P, pour tirer cette partie en bordure vers l'intérieur et la rabattre sur le fond de la chaussure, et, finalement, pour effectuer l'avance auto- matique de la chaussure.

   On présente la chaussure   à   la machine pendant que la pédale se trouve en haut et l'appui du fond de la chaussure 14 en position inactive représentée figure 7, la face de champ du fond de la chaussure étant placée contre le rouleau guide-bord 20, puis on place le fond de la chaussure contre la face inférieure de l'appui 14 et on introduit la partie en bordure de la couverture C entre les mâchoires 10 et 12 de la pince, cette action étant   facilitée   par le fait que la mâchoire antérieure 12 est retenue dans sa position 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 avant par le contact du bossage 220 avec le collier 222 sur la tige 102 qui porte cette mâchoire, et que l'appui 14 se trouve écarté.

   Or, quand on abaisse la pédale, l'appui 14 du fond de la chaussure est mû vers la position active (figu- res 1,3,6) et le bras 216 oscille en sens inverse des   aiguil-   les d'une montre pour éloigner le bossage 220 du collier 222, ce qui permet à la mâchoire 12 d'être mue vers l'arrière par le ressort 150, sous la commande de la tige 103 et des parties concentrique et excentrique 124, 126 du levier 116, et rend la pince active pour saisir la pièce. 



   En consultant le diagramme de la figure 8, on verra qu'au début d'un cycle d'opérations (0 -360 ), le pied presse- ouvrage et avance-ouvrage 16, indiqué par la lettre a, dont le mouvement avance-ouvrage est indiqué par la lettre al et le mouvement en hauteur par la lettre a2, se trouve dans sa position la plus basse et en contact avec le fond de la chaus- sure et vient de terminer sa course avance-ouvrage, la mâchoi- re antérieure, indiquée par la lettre d, est dans sa position avant : la mâchoire postérieure 10, indiquée par la lettre c, est dans sa position extrême arrière, et l'organe de retenue 18, indiqué par la lettre ±, est dans sa position la plus basse (figures   1,2,3,4).   Voici comment s'effectue un cycle complet d'opérations.

   Pendant le premier quart de tour de l'arbre principal 52 (de 0 à 900), la mâchoire postérieure 10 avance et la mâchoire antérieure 12 recule, les deux   mâchoi-   res se fermant plus tard sur la couverture 0 en un point voisin et à une courte distance en dedans du bord de la   semel-   le à plate-forme P.

   Le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 se soulève de la chaussure lors du commencement de son mouvement de recul (vers la droite de la. figure 3), cependant que l'organe de retenue 18 demeure en contact avec le fond de la chaussure, En ce moment et pendant le quart de tour suivant de l'arbre principal (de 90 à 1800), les mâchoires 10 et 12 de la pince avancent ensemble pour tirer la partie 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 en bordure de la couverture 0 en dedans du bord de la semelle à plate-forme P, par-dessus la portion protectrice 170 de l'appui 14 du fond de la chaussure, de manière à tendre ladite couverture en hauteur et à la replier vers l'intérieur par- dessus le fond de la chaussure, le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 achève sa course arrière et descend sur la pièce qui vient d'être tendue et repliée à proximité de la pince(voir figure 5,6).

   Les mâchoires 10 et 12 commencent en ce moment à s'écarter l'une de l'autre, la mâchoire posté- rieure 10 étant mue vers l'arrière par l'excentrique 50, tandis que la mâchoire antérieure 12 est mue davantage vers l'avant et maintenue dans cette position avant par la partie concen- trique 124 de la surface   à   came 123 du levier 116, le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 est tenu en bas pour pres- ser la couverture 0 tendue et repliée contre le fond de la chaussure et est mû latéralement de la machine (vers la gauche de la figure 5) pour avancer la chaussure, cette action   s'ef-   fectuant pendant le quart de tour suivant de l'arbre 52, lequel   à   ce moment aura effectué 270  d'un cycle, A ce point du cycle d'opérations, les mâchoires de la pince se sont   ou-   vertes,

   le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 se trouve appliqué contre la pièce repliée, et l'organe de retenue 18 est toujours en haut et hors de contact avec ladite pièce repliée. Or pendant le quart de tour suivant et final de l'ar- bre 52 (de 270 à 360 ), la mâchoire postérieure 10 achève son mouvement rétrograde et, pendant que la mâchoire antérieure 12 est toujours tenue en avant par la partie concentrique 124 de la came 123, le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 achève sa course avance-ouvrage et l'organe de retenue 18 descend vers le fond de la chaussure pour se mettre en contact avec la partie en bordure repliée de la couverture C. 



   La face inférieure de la semelle à plate-forme P, dans une zone contiguë à son bord, ainsi que la partie en 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 bordure de la couverture 0, sont toutes deux rêve tues d'un adhésif approprié pour que ladite partie en bordure tendue et repliée adhère au fond de la chaussure sous l'effet de la pres- sion exercée dessus par le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 160 Comme on verra en examinant le diagramme de la figure 8, cette pression est maintenue pendant un demi-tour de l'arbre principal (de 180 à   360 )   et est augmentée pendant le demi- tour suivant (de 0 à 180 ) pat la pression exercée par l'organe de retenue 18 en un point contigu,

   La pression'exercée par ledit organe de retenue empêche aussi que la pièce qui vient d'être repliée et rabattue en position montée par le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 ne soit soulevée ou autre- ment lâchée par le mouvement rétrograde de la mâchoire antérieu, re ou par l'action suivante de la pince pour tendre ou replier la partie en bordure de la pièce. Du fait que la machine marche à grande vitesse, le pied presse-ouvrage et avance-ouvrage 16 effectue aussi un martelage, frappant la partie en bordure repliée lors de sa descente. Cette action facilite l'adhésion de ladite portion marginale repliée, en particulier lorsqu'on emploie une colle adhérente par pression.

   En faisant que la pince tire la pièce vers l'intérieur et par-dessus la partie protectrice 170 de l'appui 14 du fond de la chaussure, on évite toute déformation du bord de l'élément relativement mou de la semelle à plate-forme P, en même temps qu'on obtient une forte traction en hauteur pour tendre la couverture contre la face de champ de ladite semelle à plate-forme   P.   Le léger mouvement avant supplémentaire de la mâchoire antérieure 12, effectué par la partie concentrique 124 de la came 123, a pour effet d'écarter ladite mâchoire de la face intérieure visqueuse de la couverture et facilite de cette manière les opérations de montage et d'avance.

   On peut aisément varier la force de la traction suivant les différentes étoffes employées et suivant les diverses conditions de travail, en 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 modifiant la tension du ressort 150 de la manière expliquée ci- dessus, ét l'on peut également régler la durée de ladite trac- tion en manipulant la manette 80. 



   La machine travaille préférablement à grande vitesse, l'arbre principal tournant à une vitesse de 1. 200 tours par minute approximativement, ce qui permet environ vingt cycles complets par seconde. On obtient un accroissement linéaire d'avance d'environ 3   mm.,   et cet accroissement donne un mouve- ment de la chaussure d'environ 6 cm. par seconde. Par conséquent on peut monter une chaussure de pointure moyenne tout autour de sa périphérie en quelques secondes.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  UNITED SHOE MACHINERY Company - Belgian Limited Company
This invention, relating to shoemaking machines, relates in particular to machines used for mounting the uppers of shoes or for carrying out similar work on other parts of a shoe.



   By mounting the upper of a shoe, as this term is understood in the industry, the upper is stretched in height of the form, the marginal part of the upper reserved for assembly is bent or otherwise worked to put it in position mounted on the bottom of the shoe, after which the marginal part thus folded is fixed in the mounted position, for example, by glue or metal fasteners, to an element of the bottom of the shoe, such, for example, that a sole first.

   Recently a shoe was introduced to the market.

 <Desc / Clms Page number 2>

 sure called "platform shoe" that is to say a shoe with thick sole with an in-between, in the manufacture of which is used, instead of the customary assembly, as explained. as above, a process similar to this one, this process consisting in stretching a cover of the so-called "platform" sole at the height of the shoe, in folding the edge part of the cover over this sole which constitutes an element of the bottom of the boot, and to fix, for example with glue, the part at the edge of said cover thus folded over to the platform sole.



   The object of the present invention is to provide the loom with a new machine suitable for carrying out either the usual assembly or similar work, such as that which has just been mentioned. Therefore, both in the description and in the summary, the term "assembly" is used in a broad sense and includes not only conventional assembly, but also other similar works, while the phrases "marginal portion reserved for assembly" and "tucked-in marginal portion" also apply to the portion of a platform sole cover that matches the identical portion of the upper of an ordinary shoe.



   The present invention aims in particular at the creation of an improved fitting machine, quick and efficient working and specially adapted to fit the marginal part of the upper of an ordinary shoe or of the corresponding part of a so-called "shoe". platform ", and fixing said marginal portion, by means of an adhesive, to the bottom of the shoe, said operation continuing step by step and without interruption along the edge of the bottom of the shoe.



   It is understood, however, that in certain aspects the invention is susceptible of wider application and that some of its features are useful in carrying out other forms of assembly.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   A further object of the invention is an improved fitting machine, in which the fitting continues automatically along the edge of the bottom of the shoe in small but finite increments, and which ensures against the displacement of the mounted part or the removal. deformation of the bottom element of the boot during assembly.



   For the achievement of the aforementioned objects as well as others, the machine according to the invention is provided with a clamp which performs a rapid reciprocating movement to grip the marginal part of the part to be mounted at various points successively along the edge of the bottom of the shoe, and tension it in the height of the shoe by pulling it inside said edge in a direction approximately parallel to the bottom of the shoe and over a protective part of a support of the bottom of the shoe. The machine is also provided with a work press and work advance member which acts in good time with respect to the clamp to press and beat the marginal part of the folded part in order to make it adhere to the bottom element. of the shoe, said work press and work advance being subsequently movable in the direction of advance to advance the shoe.

   The machine comprises, finally, a retaining member which prevents the retrograde movement of the shoe and which retains the marginal part of the part which has just been folded so as to prevent its displacement by the following action of the clamp.



   To prevent the glued marginal part of the workpiece from sticking to the jaw of the gripper which grips it, the machine, according to another feature of the invention, is provided with a gripper control mechanism. which actuates the jaws of the clamp so that they move apart from each other by moving in opposite directions from said marginal portion.

   In the machine shown,

 <Desc / Clms Page number 4>

 the clamp mechanism comprises a posterior jaw actuated by the motive force for reciprocating, a fore jaw movable relative to said posterior jaw, spring means for closing the jaws, and means which adjust the position of the jaw front so that the two jaws close on the piece, advance together over the bottom of the shoe, and finally separate to release said piece, the latter means being studied so as to continue the advance of the. anterior jaw during the retraction of the posterior jaw, to effect the separation of the jaws, as indicated above.



   It has already been explained that the part to be fitted is stretched over the protective part of a support at the bottom of the boot. However, to facilitate the introduction of the part into the machine, this support is, according to a characteristic of the invention, moved by a spring towards an inactive position, and the ma, chine comprises means controlled by the worker to return said support to the active position, overcoming the resistance of said spring. In this last position, the protective part of the support comes into contact with the bottom of a shoe held against it by the worker very close to the edge of the bottom of the shoe.

   The aforementioned spring is also suitable for maintaining the anterior jaw in its front position and away from the posterior jaw, further facilitating the insertion of the marginal part of the part to be mounted between the two jaws,
The work press and work advance of the illustrated machine, as has already been said, acts both as a pressing member or a hammer to press or beat the folded marginal part of the part to make it adhere to the bottom of the shoe, and also as a work advance to move

 <Desc / Clms Page number 5>

 the shoe in the direction of advance.

   To facilitate the advance of the work, said work press and work advance, according to another characteristic of the invention, lowers the shoe to separate it from the support of the bottom of the shoe, thus preventing the glued bottom of the shoe to stick to said support of the bottom of the shoe or to hang over it.



  Said work press and work advance descends approximately vertically over the folded marginal part very close to the working point of the clamp, and its advance increase is so small that any excess material between successive points of the press work - the work and the work advance will be folded in small, non-unsightly folds, which is a particular advantage when the assembly continues around strongly curved parts of a shoe such as, for example, at the end and at the rear part, and also in the vicinity of the line of the fingers.

   The effectiveness of the work press and work advance to adhere the part and to advance the shoe, as also that of the retaining member which prevents retrograde movement of the shoe, are increased by limiting their work in very small areas and by providing them with sharp teeth.



   These characteristics, as well as others, of the invention will emerge clearly from the description which follows with regard to the accompanying drawing, including:
Figure 1 is a side view of a machine characterizing the invention, with some parts broken away to show the interior structure.



   Figure 2 is a plan view of the machine shown in Figure 1, with the upper part of the machine head removed to show the mechanism contained therein,
Figure 3 is a front view of part of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 machine shown in Figure 1, showing the working tools.



   FIG. 4 is a side view of the tools shown in FIG. 3.



   Figures 5 and 6 are respectively front and side views of the worker tools shown in Figure 4, but with the latter in different active positions.



   FIG. 7 is a side view of the front part of the machine, with the working tools in position to receive a shoe and certain parts omitted.



   Fig. 8 is a diagram which shows the function. the various mechanisms during a work cycle,
Referring to the drawing, the working tools of the illustrated machine include a clamp which has a posterior jaw 10 and an anterior jaw 12 for gripping and tensioning the marginal portion of the workpiece; a support 14 intended to come into contact with the bottom of the shoe and to place it in the direction of the height and over which the marginal part reserved for mounting is pulled by the clamps;

   a work press and work advance 16 which presses the marginal part stretched against the bottom of the shoe and advances the latter, a retaining member 18 which holds the shoe in such a way as to prevent it from moving back during the retraction of the press -work and advance-work, finally, a guide roller ... edge 20 to place the shoe in the lateral direction, all these different mechanisms are mounted on a hollow head 22 and actuated by mechanisms contained therein, said head comprising a part lower 24 and a removable upper part 26 fixed thereto by screws 28, 28.



   The posterior jaw 10 of the clamp is fixed by a clamping bolt 30 to the anterior end of a support 32 supported by two oscillating arms 34, 36 respectively mounted on fixed transverse shafts 38, 40 which

 <Desc / Clms Page number 7>

 extend through the lower part 24 of the head 22.



  Said support 32 is articulated by axes 42, 44 to said oscillating arms, and is moved forwards and backwards of the machine by a third oscillating arm 46 which rises from a hub 48 common to said arm and to the arm 36 The arms 34 and 36 and the support 32 constitute a joint with parallel movement, so that the support always remains horizontal during its reciprocating movements.



   In order to make the arm 46 oscillate so as to impart the aforementioned movements to the support 32, an eccentric 50 is provided which is integral with a motor shaft 52 which extends through the lower part 24 of the head 22 and which is journaled in bearings. 54,56 mounted in said lower part of the head. One end of said shaft extends beyond one side of the head (figure 2) and on this end is wedged a driving pulley 58 which is connected by a belt (not shown) to any source of energy, for example, an electric motor. The eccentric 50 is surrounded by an eccentric collar 60, from which projects an arm 62 connected by a ball 64 to a connecting rod 66 and by a ball 68 to a connecting rod 70, a spring clamp 72 serving to keep the connecting rods assembled. 66 and 70 and the arm 62.

   The connecting rod 70 is connected by a ball joint, which comprises a ball joint 71 and a spring flange 73, to the upper end of a branch 74 of an elbow lever, the other branch 76 of which is located outside of the part 24 of the head is provided with a lever 80 in which a spring-loaded locking piston 82 is housed. This piston is adapted to be placed, as desired, in any one of several recesses 84, made in a high arcuate part 86 of the head (Figure 2), in order to adjust the broken lever formed by the connecting rod 70 and the branch 74 of the aforementioned bent lever, for a reason which will be explained below. The connecting rod 66 is

 <Desc / Clms Page number 8>

 connected to the oscillating arm 46 by a spherical joint which comprises a ball 88 and a spring flange 90.

   When the main shaft 52 with its eccentric 50 rotates, the connecting rod 70 will oscillate around the ball joint 71 and this oscillating movement of the connecting rod will be imparted to the arm 46 by the connecting rod 66, thereby causing the back and forth movement. -Comes from the support 32 and the rear jaw 10 attached thereto. By adjusting in the manner explained above the broken lever formed by the connecting rod 70 and the arm 74, it is possible to vary the amplitude of the movement of the support and of said posterior jaw towards the front.



   The anterior jaw 12 is fixed by a locking nut 100 and a washer 101 to the upper end of a rod 102 slidably mounted in bores 104, 106 made in bosses 108, 110 of the support 32. The rear end of said rod abuts against a second rod 103 connected, by means of a ball joint which comprises a ball 112 and a spring clamp 114, to the upper end of a cam lever 116 which is hinged at a point intermediate its length on an axis 118 carried by a boss 120 integral with the upper side of a central and longitudinal flange 122 of the lower part 24 of the head 22. The rod 103 is held in a straight line with the rod 102 by a guide bore 105 formed in a vertical rim 107 fixed to the top of the flange 122 by screws 109.

   The lower end of the cam lever 116 is provided with a cam surface 123 which comprises a concentric part 124 and an eccentric part 126. Said lever 116 is constantly urged by a spring 128 to oscillate in the direction of the movements. clockwise to move the rod 103 to the rear, or to the right of FIG. 1. The spring 128 extends between an eye 130 of the lever and an upright 132 carried by the part 24 of the head.

   The rod 103 is moved rearwardly to a position determined by the contact of a portion of the cam surface 123 with a

 <Desc / Clms Page number 9>

 roller 134 carried by the outer end of a lever 136 .provided with a hub 137 which is rotatably mounted on a shaft 138 supported in lugs 140, 142 of the part 24 of the head, The lever 136 is oscillated by the eccentric 50 in order to present the roller 134 to the various parts 124 and 126 of the cam surface 123 of the lever 116.

   The eccentric 50 carries a second eccentric collar 144, provided with an arm 146 which is connected to the lever 136 by a ball joint which comprises a ball 147 and a spring flange 148,
The rod 102 is moved towards the rear of the machine by a spring 150 which extends between the upper end of the front jaw 12 and an arm 152 integral with a shaft 154 which is journalled in the upper part 26 of the head.



   An arm 156, attached to the same shaft 154, on the outer side of the upper part 26 of the head, is provided with a spring-loaded locking piston 158 which is adapted to be placed in any one of several. recesses 160 made in an arcuate boss 162, to vary the tension of the spring 150. When the parts assume the positions indicated in FIG. 1, the posterior jaw 10 of the clamp is in its most rearward position, while the anterior jaw 12 is maintained in its most advanced position, against the spring 150, by the contact of the roller 134 with the concentric portion 124 of the cam surface 123.

   However, when the motor shaft
52 rotates in the direction of the arrow in figure 1, the support
32 and the posterior jaw 10 will be moved towards the front of the machine, or towards the left of FIG. 1, by the eccentric 50 which acts by means of the arm 62, of the connecting rod
66, and of the swing arm 46, At the same time, the lever 136 will be oscillated clockwise by the eccentric 50 and the arm 146, which will roll the roller 134 on the eccentric part 126 cam surface 123 and will allow spring 128 to swing lever 116 in the direction

 <Desc / Clms Page number 10>

 clockwise and move the rod 103 to the right, and will also allow the spring 150 to move the rod 102, together with the front jaw 12, towards the rear of the machine, or to the right of the figure 1.



   These movements of the two jaws of the clamp continue for a quarter turn of shaft 52 and until the jaws meet, whereupon the anterior jaw 12 will be moved forward, or to the left of Figure 1, overcoming the resistance of spring 150, by the continued forward movement of support 32 and posterior jaw 10 during the next quarter turn of shaft 52.

   This half..3, turn of the shaft 52 and of the eccentric 50 will have returned the lever 136 and its roller 134 to the position indicated in figure 1, where the roller will again come into contact with the concentric part 124 of the cam surface 123 and will place the rod 103 in the position where it will prevent retrograde movement of the anterior jaw during the return of the support 32 and the posterior jaw to their positions shown in Figure 1 during the next half-turn of the shaft 52 to complete the cycle. During this last half-turn, the roller 134 rolls on the concentric portion 124 of the cam surface 123, the center of which is located around the axis of the shaft 138.

   The eccentric part 126 of the cam surface 123 is so curved that the jaws of the clamp will join, to bite the marginal part reserved for mounting, a short distance inside the edge of the shoe when the latter is held against the shoe. edge guide roller 20, While the posterior jaw pushes the anterior jaw towards the front of the machine, said marginal part thus firmly gripped between the jaws under the action of the spring 150 will be pulled inwards over it the bottom of the shoe.

   Further, as the anterior jaw is moved by the posterior jaw, the rods 102 and 103 will move apart slightly from each other,

 <Desc / Clms Page number 11>

 which $ avoids any possibility that the rod 103 pushes the rod
102 to the left and release the grip of jaws 10 and 12 on the workpiece. Preferably, the concentric portion 124 of the cam is so established that the lever 116 is imparted a slight additional angular movement counterclockwise as the posterior jaw begins its retrograde movement and of an amplitude sufficient to move the anterior jaw away from the piece just pulled. This additional forward movement of the jaw 12 ensures that the glued piece will not stick to the jaw.



   As the piece is thus pulled inward over the bottom of the shoe and in a direction approximately parallel to the shoe, it is pulled over the inner end of the support 14 bottom of the shoe and also over part 170 of said support, which is located directly below and in a straight line with the line of operation of the jaw so as to constitute a protected guard or stopper for mounting.

   Thus, the tension exerted by the clamp in the horizontal direction is transformed into a vertical traction to tension the upper in a direction perpendicular to the bottom of the shoe and at the same time prevents the deformation of the element of the underside of the shoe. the shoe, the support 14 is mounted so as to move outward away from the edge guide roller 20, to facilitate the beginning of the assembly.

   For this purpose, said support 14 is fixed by bolts 172 to an arm 174 which descends from a hub 176 rotatably mounted on a shaft 178 supported by an anterior projecting part of the upper part 26 of the head. also projects an arm 180, a bifurcated end 182 of which embraces a sliding block 184 in which is journaled an eccentric part 186 of a shaft 188 also turned in part 26 of the head (figures 1, 3, 7)

 <Desc / Clms Page number 12>

 The shaft 188 extends beyond one side of said part 26 of the head (FIG. 3) and on this projecting end of the shaft is wedged a pinion 190 which meshes with a toothed sector 192 provided with a hub 194 rotatably mounted on the shaft 154.

   From the same hub 194 are also projected two other arms, 198 and 200. The arm 198 is connected by a rod 202 to a pedal, not shown, and between the arm 200 and a pin 204 wedged in the part 26 of the head s' extends a spring 206 which, when the pedal is at the top, tends to hold the arm 200 against a stop pin 208 and the support 14 from the bottom of the shoe moved outward and to the left, i.e. that is to say from the position indicated in figure 1 to the position indicated in figure 7. Now, lowering the pedal causes the arm 200 to turn clockwise to the position indicated in figure 1 against an ankle stop 210, which has the effect of moving the support 14 from the bottom of the boot towards the active position indicated in the same figure.



   From the same hub 176 also runs an arm 212 which is connected by a connecting rod 214 to an arm 216 descending from a hub 218 which, like the hub 194, is mounted to rotate on the shaft 154, The arm 212 is provided, at its lower end, an offset weighing 220 which, when the pedal is up, bears against a collar 222 on the rod 102 to retain the anterior jaw 12 in its front position. Therefore, before the pedal is lowered and the support 14 from the bottom of the shoe moved to its active position, the posterior jaw 10 performs an empty reciprocating motion without meeting the anterior jaw or exerting any traction on the leg. room.

   As will be seen from FIG. 7, when the anterior jaw is thus held in its extreme front position by the boss 220, the rods 102 and 103 are slightly spaced from one another.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   As soon as it is released by the clamp, the piece which has just been stretched and pulled inward over the bottom of the shoe, as explained above, is firmly pressed against said bottom of the shoe. until it is fixed in the assembled position, by the work press and work advance foot 16 which, subsequently and while it is in contact with the workpiece, is moved in the lateral direction of the workpiece. machine to advance the shoe. This work press and work advance foot is fixed in an adjustable manner by means of a screw 240 to the outer end of a lever 242 which pivots about an axis 241 carried by an ascending arm 244 integral with a shaft 246 which is journaled in a sleeve 248 mounted in a bore 250 formed in the flange 122.

   The lever 242 is oscillated in good time with respect to the operation of the clamp to bring the work press and work advance foot 16 closer to the work, by an eccentric 252 carried by the shaft 52, and the shaft 246. is oscillated in turn to move said foot back and forth in the longitudinal direction of the boot, by a crank 254 integral with the same shaft 52. To increase its pressure and to guarantee against any displacement of the boot. the piece, the work press and work advance foot 16 is established in the form of a narrow blade provided with a number of sharp teeth 255 (Figure 1, 4, 6, 7).



   The eccentric 252 is surrounded by a yoke 256 from which extends an arm 258 connected by a ball joint which comprises a ball 260 and a spring flange 262, to an arm 264 which descends from a hub 266 mounted for rotation. on a shaft 268 mounted in a side wall of the upper part 26 of the head 22 (Figure 2). From the same hub 266 is extended another arm 270, and at the outer end of this arm is connected, by a ball joint which comprises a ball joint 272 and a spring flange 274, a connecting rod 276 which is also connected by its opposite end , by means of a ball joint 278 and a flange

 <Desc / Clms Page number 14>

   spring 280, at one end of lever 242.



   In the position of the parts shown in FIG. 1, the work press and work advance foot 16 is in its lowest position and has just completed a work advance stroke. During the next half-turn of shaft 52, which completes the ring, arm 270 will oscillate counterclockwise, well beyond the indicated dead center, and swing lever 242 clockwise. clockwise '(figure 1) to lift foot 16 from the book.



  The action of the crank 254 is synchronized with that of the eccentric 252 so that the shaft 246 turns in the direction necessary to move the presser foot and advances the work lengthwise of the shoe to the left of FIG. 3, to move away from the support 14, while the foot presses and moves forward; -, the structure is in contact with the shoe and to bring said foot back to the right of FIG. 3, while he is lifted from the shoe.

   The work press and work advance foot 16 is preferably so arranged that when it descends towards the shoe, it pushes the latter slightly to separate it from the support 14, in order to reduce the pressure. bottom of the boot against this support and consequently reduce the tendency of the latter to stick to the bottom of the boot (Figures 3, 4, 5, 6). The crank 254 works in a yoke 282 fixed by a locking screw 284 to the shaft 246 (Figure 2). The hub 266 is held on the shaft 268 by a flat vertical part 286 mounted on a reduced end of the shaft 40 and held by a nut 290 against a boss 288 on the flange 122.



   The retaining member 18 holds the shoe in such a way as to prevent its retrograde movement during the return movement of the work press and work feed foot 16 and also in such a way as to prevent the movement of the part by the following traction exerted. by the clamp. Said member 18 is secured by a bolt 292 to the outer end of a

 <Desc / Clms Page number 15>

 arm 294 integral with a hub 296 rotatably mounted on a shaft 298 mounted in the lower part 24 of the head. From the same hub 296 extend two other arms, 300 and 302, the first of which projects upwards and receives a tension spring 304 which extends between it and a pin 306 carried by the upper part 26 of the head. (figure 1).

   The arm 302 goes down and rearward and is provided with a cam track 308 which has a concentric part 307 and an eccentric part 309, on which a roller 310 rolls. This roller 310 rotates around a axis 312 carried by an arm 314 which runs in the radial direction from the hub 266, The cam track 308 is so curved that during the oscillation of said hub under the action of the eccentric 252, of the connecting rod 285 and of the arm 264, the retaining member 18 will first be pushed by the spring 304 towards the bottom of the boot, then held in this position for half a turn of the main shaft and while the roller 310 is rolling on the concentric part 307 of the cam track,

   and finally raised from the latter by the contact of the roller 310 with the concentric part 309 of said cam track 308. These movements of the retaining member are thus synchronized that said member descends on the folded part at the same moment when the foot work press and work feeder 16 completes a feed movement, then remains in contact with the workpiece g prevent retrograde movement of the shoe and lifting of the folded part by the clamp during the return movement of the work press foot and work-feed and during the following closing and pulling of the clamp, and is finally lifted from the bottom of the shoe as the press and work-feed foot begins the next stroke to advance the work,

   To increase the effectiveness of the pressure of the retaining member on the work, this member is established in the form of a narrow blade

 <Desc / Clms Page number 16>

 with a number of sharp teeth 315.



   The various active elements housed in the head 22 are lubricated by means of a pair of blades 400 which are secured to the hub 137 of the lever 136 and which, while said hub is rapidly oscillated by the eccentric 50, plunging into a mass of oil contained in the lower part 24 of the head and throw oil upwards and forwards inside the head. To prevent the passage of oil through an opening 410 made in a front cover 412, through which the various active elements project, a baffle 414 (FIG. 1) has been placed, fixed to the upper part 26. of the head. The edge guide roller 20 is mounted on a pin 416 carried by a support 418 secured to the cover 412.



   We have already explained how each of the worker tools works. We will now explain the way in which these various actions follow one another and combine to stretch the part bordering the upper of a shoe, or an equivalent part for example, the part bordering a blanket C a shoe comprising an upper U and a white sole S mounted on a form L, and provided with a so-called "platform" sole P, to pull this edge part inwards and fold it down on the bottom shoe, and, finally, to automatically advance the shoe.

   The shoe is presented to the machine while the pedal is at the top and the bottom of the shoe 14 is supported in the inactive position shown in FIG. 7, the field face of the bottom of the shoe being placed against the edge guide roller 20 , then the bottom of the shoe is placed against the underside of the support 14 and the edge part of the cover C is introduced between the jaws 10 and 12 of the clamp, this action being facilitated by the fact that the anterior jaw 12 is retained in its position

 <Desc / Clms Page number 17>

 forward by the contact of the boss 220 with the collar 222 on the rod 102 which carries this jaw, and the support 14 is separated.

   Now, when the pedal is lowered, the support 14 at the bottom of the boot is moved towards the active position (figures 1,3,6) and the arm 216 oscillates in the opposite direction of the hands of a watch for moving the boss 220 away from the collar 222, which allows the jaw 12 to be moved rearwardly by the spring 150, under the control of the rod 103 and the concentric and eccentric portions 124, 126 of the lever 116, and makes the active gripper to grip the part.



   By consulting the diagram in figure 8, it will be seen that at the start of a cycle of operations (0 -360), the press-work and work-feed foot 16, indicated by the letter a, whose movement advances- work is indicated by the letter al and the movement in height by the letter a2, is in its lowest position and in contact with the bottom of the shoe and has just finished its advance movement, the jaw anterior, indicated by the letter d, is in its front position: the posterior jaw 10, indicated by the letter c, is in its extreme rear position, and the retaining member 18, indicated by the letter ±, is in its position the lowest (figures 1,2,3,4). This is how a complete cycle of operations is carried out.

   During the first quarter turn of the mainshaft 52 (from 0 to 900), the posterior jaw 10 advances and the anterior jaw 12 moves back, both jaws later closing on cover 0 at a neighboring point and at a short distance inside the edge of the platform sole P.

   The work press and work advance foot 16 rises from the shoe when it begins to retract (to the right in FIG. 3), while the retaining member 18 remains in contact with the bottom of the shoe. shoe, At this moment and during the next quarter turn of the main shaft (from 90 to 1800), the jaws 10 and 12 of the clamp advance together to pull the part

 <Desc / Clms Page number 18>

 at the edge of the cover 0 inside the edge of the platform sole P, over the protective portion 170 of the support 14 of the bottom of the shoe, so as to stretch said cover in height and to fold it towards inside over the bottom of the shoe, the work press and work advance foot 16 completes its rearward travel and descends on the part which has just been stretched and folded up near the clamp (see figure 5.6 ).

   The jaws 10 and 12 now begin to move apart, the posterior jaw 10 being moved rearward by the eccentric 50, while the anterior jaw 12 is moved more towards the back. 'forward and held in this forward position by the concentric portion 124 of the cam surface 123 of the lever 116, the press and material feed foot 16 is held at the bottom to press the stretched and folded cover 0 against. the bottom of the shoe and is moved laterally by the machine (to the left in figure 5) to advance the shoe, this action being carried out during the next quarter turn of the shaft 52, which at this time will have carried out 270 of a cycle, At this point in the cycle of operations, the jaws of the gripper have opened,

   the work press and work advance foot 16 is applied against the folded part, and the retaining member 18 is still up and out of contact with said folded part. However, during the next and final quarter turn of the shaft 52 (from 270 to 360), the posterior jaw 10 completes its retrograde movement and, while the anterior jaw 12 is still held forward by the concentric part 124 of the cam 123, the work press and work advance foot 16 completes its work advance stroke and the retaining member 18 descends towards the bottom of the shoe to come into contact with the folded edge portion of the cover C.



   The lower face of the platform sole P, in a zone contiguous to its edge, as well as the part in

 <Desc / Clms Page number 19>

 edge of the cover 0, are both provided with a suitable adhesive so that said taut and folded edge part adheres to the bottom of the shoe under the effect of the pressure exerted on it by the presser foot and advances - book 160 As will be seen by examining the diagram in figure 8, this pressure is maintained for half a turn of the main shaft (from 180 to 360) and is increased during the next half turn (from 0 to 180) pat the pressure exerted by the retaining member 18 at a contiguous point,

   The pressure exerted by said retaining member also prevents the piece which has just been folded and folded back into the mounted position by the work press and work advance foot 16 from being lifted or otherwise released by the retrograde movement of the machine. jaw anterior, re or by the following action of the pliers to stretch or bend the part at the edge of the part. Because the machine operates at high speed, the work press and work advance foot 16 also performs hammering, hitting the folded edge part during its descent. This action facilitates the adhesion of said folded marginal portion, in particular when an adhesive adhesive by pressure is used.

   By causing the clamp to pull the part inward and over the protective part 170 of the support 14 of the bottom of the shoe, any deformation of the edge of the relatively soft member of the platform sole is avoided. P, at the same time that a strong traction in height is obtained to stretch the cover against the field face of said platform sole P. The slight additional forward movement of the anterior jaw 12, effected by the concentric part 124 of the cam 123 has the effect of moving said jaw away from the viscous inner face of the cover and in this way facilitates the assembly and advance operations.

   The tensile strength can easily be varied according to the different fabrics used and according to the various working conditions, in

 <Desc / Clms Page number 20>

 modifying the tension of the spring 150 in the manner explained above, and the duration of said traction can also be adjusted by manipulating the lever 80.



   The machine is preferably operated at high speed with the main shaft rotating at a speed of approximately 1,200 revolutions per minute, which allows about twenty complete cycles per second. A linear advance increase of about 3 mm is obtained, and this increase gives a movement of the shoe of about 6 cm. per second. Therefore you can fit a shoe of medium size all around its periphery in a few seconds.


    

Claims (1)

RESUME L'invention concerne une machine à, monter les chaus- sures pourvue d'un appui-fond de chaussure et d'une pince mon- teuse, ladite maohine étant caractérisée par un ou plusieurs des points suivants ou tous ces points : 1 ) L'appui-fond de chaussure présente une partie protectrice située près du bord du fond de la chaussure, et la pince est actionnée de façon à tirer la partie marginale de la pièce à peu près parallèlement au fond de la chaussure et par-dessus la susdite partie protectrice de manière à tendre la pièce dans une direction normale au fond de la chaussure et à tirer la partie marginale par-dessus ledit fond de la chaussure. ABSTRACT The invention relates to a shoe fitting machine provided with a shoe bottom support and a clamp, said maohine being characterized by one or more of the following points or all of these points: 1) The shoe bottom support has a protective part located near the edge of the bottom of the shoe, and the gripper is actuated to pull the marginal part of the piece approximately parallel to the bottom of the shoe and across. above said protective part so as to stretch the part in a direction normal to the bottom of the shoe and to pull the marginal part over said bottom of the shoe. 2 ) L'appui-fond de chaussure est mobile entre une position active près du bord du fond de la chaussure et une position inactive éloignée dudit bord, le mouvement dudit appui vers sa position inactive étant effectué par un dispositif à ressort, tandis que son mouvement vers la position active est effectué par des moyens sous la commande de l'ouvrier. 2) The shoe bottom support is movable between an active position near the edge of the bottom of the shoe and an inactive position remote from said edge, the movement of said support towards its inactive position being effected by a spring device, while its movement to the active position is effected by means under the control of the worker. 3 ) La pince comporte une mâchoire antérieure et une mâchoire postérieure, lesdites mâchoires étant actionnées par <Desc/Clms Page number 21> un mécanisme de commande de la pince de façon qu'elles se ferment d'abord sur la partie marginale de la pièce, se meu- vent ensuite ensemble vers l'intérieur par-dessus le fond de la chaussure, cependant qu'elles restent ainsi fermées sur ladite partie marginale, et -relàchent finalement cette derniè- re en .écartant des côtés opposés de ladite partie marginale. 3) The clamp comprises an anterior jaw and a posterior jaw, said jaws being actuated by <Desc / Clms Page number 21> a mechanism for controlling the clamp so that they first close on the marginal part of the piece, then move together inwardly over the bottom of the shoe, while they remain so closed on said marginal portion, and finally release the latter by moving away from opposite sides of said marginal portion. 4 ) Lors du mouvement des deux mâchoires pour s'écarter l'une de l'autre, la mâchoire antérieure est action- née par le mécanisme de commande de la pince suivant 3 de façon qu'elle continue son mouvement vers l'intérieur par- dessus le fond de la chaussure, 5 ) Le dispositif à ressort suivant 2 , par lequel l'appui-fond de chaussure est mû vers sa position inactive, agit aussi pour mouvoir la mâchoire antérieure vers l'exté- rieur afin de l'écarter de la mâchoire postérieure. 4) When the two jaws move away from each other, the anterior jaw is actuated by the following gripper control mechanism 3 so that it continues its inward movement through - above the bottom of the shoe, 5) The following spring device 2, by which the bottom of the shoe is moved to its inactive position, also acts to move the anterior jaw outwards in order to move away from the posterior jaw. 6 ) Un orga,ne presse-ouvrage, qui est mobile vers le fond de la chaussure pour serrer la partie marginale de la pièce repliée au montage contre le fond de la chaussure, est également mobile dans le sens latéral de la machine et, pendant qu'il reste en contact avec ladite partie marginale de la pièce, et est actionné par son mécanisme de commande pour lui faire avancer la chaussure. 6) An organ, a work clamp, which is movable towards the bottom of the shoe to clamp the marginal part of the part folded during assembly against the bottom of the shoe, is also movable in the lateral direction of the machine and, during that it remains in contact with said marginal part of the part, and is actuated by its control mechanism to make it advance the boot. 7 ) En prenant contact avec le fond de la chaussure, l'organe presse-ouvrage suivant 6 dégage celle-ci de l'appuifond de chaussure. 7) By making contact with the bottom of the boot, the following work press member 6 releases the latter from the boot support. 8 ) Pendant que l'organe presse-ouvrage suivant 6 est dégagé de la partie marginale de la pièce et recule dans le sens de l'avance, un organe de retenue exerce sur ladite partie marginale une pression supplémentaire pour empêcher le mouvement rétrograde de la chaussure. 8) While the following work press member 6 is released from the marginal part of the part and moves back in the direction of advance, a retaining member exerts on said marginal part an additional pressure to prevent the retrograde movement of the part. shoe.
BE480761D BE480761A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE480761A true BE480761A (en)

Family

ID=127888

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE480761D BE480761A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE480761A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE480761A (en)
FR2744381A1 (en) PRESERVERING AND CRIMPING UNIT ON THE EDGE OF A SHEET
BE393234A (en)
BE416978A (en)
EP0933148A1 (en) Seaming machine
BE476647A (en)
BE380881A (en)
BE476112A (en)
FR2697200A1 (en) Mechanical folding flap and shaping machine for reinforcing cardboard boxes.
BE415070A (en)
CH194467A (en) Machine for the manufacture, from sheet material, of hollow bodies open at two ends.
BE472204A (en)
BE421303A (en)
CH317329A (en) Machine for the manufacture and for the heat sealing of bags
BE640785A (en)
CH89939A (en) Buttonhole sewing machine.
CH94204A (en) Machine to mount shoes on form.
BE717980A (en)
BE505538A (en)
BE570032A (en)
BE349261A (en)
BE486249A (en)
BE427166A (en)
CH102025A (en) Machine for fitting cigars with their rings.
BE415339A (en)