BE467251A - - Google Patents

Info

Publication number
BE467251A
BE467251A BE467251DA BE467251A BE 467251 A BE467251 A BE 467251A BE 467251D A BE467251D A BE 467251DA BE 467251 A BE467251 A BE 467251A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
disc
needle
player
reader
edge
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE467251A publication Critical patent/BE467251A/fr

Links

Landscapes

  • Holding Or Fastening Of Disk On Rotational Shaft (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Lecteur phonographique muni d'un organe qui, lors de la mise en place du lecteur, repose sur le disque. 



   Certains lecteurs phonographiques comportent un organe qui, lors de la mise en place du lecteur, repose sur le disque. 



   Le mouvement (vitesse circonférentielle) du disque peut modifier ; la position de l'organe, par exemple le faire tourner ou le rabattre, de manière que l'aiguille du lecteur repose sur le disque. 



   Cette forme de construction connue a pour but d'empêcher aurant que possible l'endommagement de l'aiguille du lecteur, souvent constituée par une pointe très fragile de saphir ou de tungstène, pendant le temps que le lecteur est hors service. 



  En outre cet organe permet d'empêcher un contact trop brusque entre la pointe de l'aiguille et le disque lors de la mise   en   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 place du lecteur. Par suite du mouvement du disque, cet organe de protection s'écarte de la position de protection initialement occupée et l'aiguille vient progressivement en contact avec le disque sans que la pression dépasse notablement la pression normale de fonctionnement. 



   L'invention concerne un tel lecteur phonographique, dans lequel l'organe précité remplit, en premier lieu, une autre fonc- tion que celle décrite ci-dessus. 



   L'invention est basée sur l'idée d'utiliser un organe qui facilite la mise en place du lecteur phonographique, de sorte que celle-ci puisse s'effectuer sans difficultés avec un mauvais éclai- rage ou même dans l'obscurité et qui guide automatiauement l'ai- guille dans le   premier   sillon du disque. 



   Suivant l'invention, l'organe est combiné avec une partie qui dépasse latéralement l'aiguille, et qui est destinée à se placer sur le bord du disque; par suite du mouvement du disque cette partie en saillie amène le lecteur au-dessus du disque. En outre, l'organe affecte une forme telle qu'il ne change de posi- tion que lorsque l'aiguille se trouve au-dessus du bord du disque. 



   L'organe peut, mais ne doit pas, être réalisé de manière qu'il protège, de la manière connue, la pointe de l'aiguille. 



   Le lecteur phonographique conforme à l'invention rend su- perflues les précautions pour la mise en place de la pointe de l'aiguille. La partie qui dépasse la pointe de l'aiguille est placée, pratiquement d'une façon arbitraire, sur le bord du disque. 



  La disposition de cette partie sur le lecteur, et éventuellement le point de rotation du bras du lecteur sont choisis de manière que, pendant la course d'aller du bras vers l'axe du tourne-disques, la partie précitée,, vue du point de rotation du bras, ne passe pas par le centre de l'axe, mais au-delà de ce centre. Dans un tel montage, le placement de la partie précitée sur le bord du disque provoque une composante, déduite de la vitesse circonférentielle 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 du disque qui attire automatiquement le lecteur vers   leisque,   de sorte que la pointe de l'aiguille qui, à la mise en place du lecteur, se trouve en général hors du disque est amenée au-dessus de ce bord.

   Lorsque la pointe de l'aiguille est amenée en un en- droit approprié à proximité du premier sillon, par suite du mou- vement du disque, l'organe mobile précité tourne ou se rabat ce qui amène l'aiguille sur le disque et le mouvement d'aller du bras du lecteur amène automatiquement la pointe de   l'aiguille   dans le premier sillon du disque. 



   La discription du dessin annexé, donné à titre d'exem- ple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin, faisant, bien entendu, partie de ladite invention. 



   Sur la fig.l, le lecteur phonographique est fixé au bras de rotation usuel 2, dont le point de rotation 3 est choisi de manière que, pendant sa course d'aller, le lecteur phonogra- phique décrit une trajectoire, qui, vue du point de rotation 3, passe derrière l'axe 5 du tourne-disque. 



   Cette disposition intentionnelle attire automatiquement le lecteur 1, dont la partie en saillie 6 est placée sur le bord 7 du disque 8, vers le disque. 



   Il est cependant possible aussi de choisir le point de rotation de manière que la trajectoire de l'aiguille du lecteur 1 passe précisément par l'axe 5. Dans ce cas, il y a lieu de veiller à ce que la partie en saillie 6 soit disposée   suffisamment   loin de l'aiguille du lecteur pour qu'elle décrive une trajectoire 4. 



   Les figs. 2 et 3 (vues du dessous) et 4 (vue de profil) montrent en détail le lecteur conforme à l'invention. 



   Sous le lecteur 1, un organe 9 peut pivoter autour de l'axe 10, porté par un châssis 11, rigidement fixé au lecteur 1. 



    L'organe   9 est combiné avec une partie 13, qui dépasse latérale- ment l'aiguille 12 du lecteur et qui est destinée à se placer sur 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 le bord 7 du disque 8. Dans la forme de réalisation considérée, l'organe 9 et la partie en saillie font corps, mais, comme le montrent les figs. 5 et 6, qui seront décrites par la suite, ces pièces peuvent aussi être indépendantes. 



   Du côté qui repose sur le disque 8 la partie en saillie 13 comporte un bord plan de sorte que, lorsque le disque 8 tourne dans le sens des aiguilles d'une montre, la combinaison constituée par 13 et 9 ne culbute pas autour de l'axe 10, d'au- tant plus que le bras de levier entre l'axe 10 et le disque est choisi suffisamment court. Par suite du frottement entre le bord 17 du disque 8 et de la, partie en saillie 13, légèrement inclinée, le lecteur 1 se déplace, suivant la flèche 14, vers le disque jusqu'au moment où l'aiguille 12 se trouve au-dessus du bord 7; à ce moment, la partie 15 de l'organe 9, vient en contact avec le bord 7. Cornue le montrent les coupes A-B et C-D, le côte inférieur de la partie 15 est légèrement arrondi, contrairement au reste de la combinaison 15-9.

   Par suite de la forme arrondie de la partie 15, la combinaison 13-9 culbute dans le sens de rota- tion du disque 8 et cette culbute est facilitée par le grand bras de levier entre la surface 15 et l'axe 10. Cette culbute amène la pointe de l'aiguille 12 sur le bord 7 et à ce moment, l'avancement du lecteur 1 est suffisant pour amener l'aiguille dans le premier sillon 16 du disque 8. 



   De cette manière, le lecteur conforme à l'invention par- vient automatiquement dans   lesillon   16 de sorte qu'on pourrait dire qu'il est muni d'un cherche-sillon. 



   Il est bon que le bord inférieur de la combinaison 13-9 affecte une forme telle que l'angle de la fig.4 soit légère- ment inférieur à 90 . Ceci diminue le danger d'une culbute préma- turée de la combinaison précitée. Sur la figure, le sens de rota- tion du disque est indiqué par la flèche 17. 



   Pendant la reproduction, la partie 15 de   l'organe   9 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 traine sur le disque, mais ceci ne provoque guère d'usure du disque car l'organe, très léger, peut être en une matière appropriée. En outre, les sillons sont suffisamment profonds pour que cet attouche- ment superficiel ne puisse les endommager. 



   Les fig. 5 et 6 (vues du dessous) montrent une autre forme d'exécution. Comme il a déjà été mentionné, l'organe 9 ne fait plus corps avec la saillie 13. Cette dernière consiste en une plaque dont l'extrémité a une section telle que représentée par 18 sur la fig. 5. Dans la plaque est ménagée une ouverture 19 (fig.6), dans laquelle est supporté l'organe culbuteur 9. 



   Ici aussi, la saillie 13 étant placée sur le bord du dis- que, le lecteur 1 avec l'aiguille 12 est amené   au-dessus   du bord; ensuite l'organe 9 se rabat (sur la fig.6, cet organe rabattu est représenté en pointillés) et l'aiguille repose sur le disque. Dans la position rabattue,   l'organe,9   se loge dans l'ouverture 19. 



   Le lecteur phonographique conforme à l'invention est par- ticulièrement intéressant dans le cas d'un change-disques automa- tique. Le mécanisme automatique de ce dispositif peut alors être notablement simplifié, car le lecteur phonographique peut toujours se déposer au même endroit, à savoir à la périphérie du disque de diamètre maximum. La fig. 5 le montre nettement. Si l'on n'uti- lise que le disque 20, à diamètre extérieur de 12 pouces et si le lecteur est placé dans la position représentée,   l'organe   9 culbute immédiatement et l'aiguille se place d'elle-même dans le premier sillon du disque 20.

   Par contre, si l'on place sur le tourne-dis- ques un disque d'un autre diamètre, de 10 pouces par exemple, l'extrémité de la partie en saillie 13 parvient sur le bord de ce disque 21 et le lecteur est amené de la manière décrite ci-dessus au-dessus du disque 21. 



   Dans certains cas, il est nécessaire de freiner la course d'aller de l'arbre de rotation du lecteur phonographique, à savoir lorsque la vitesse de ce mouvement est trop grande pour que le premier sillon capte le lecteur muni de son aiguille. Dans ce cas, il peut arriver que l'aiguille saute quelques sillons ce qui peut 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 provoquer l'endommagement du disque et empêche la reproduction du début de l'enregistrement. 



   Pour obvier à cet   inconvénient,   on peut prévoir un organe qui freine le mouvement du bras avant que celui-ci ne parvienne au premier sillon; ce freinage peut s'obtenir à l'aide d'une butée élastique, d'une pièce qui freine le mouvement par frottement etc. 



  On peut a.ussi prévoir dans le mécanisme automatique de l'arbre rotatif des moyens, par exemple un ergot à action momentanée, qui suppriment l'inconvénient précité. Il va de soi Que ces in- dications permettront au praticien de trouver plusieurs moyens de réaliser ce freinage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Phonographic player fitted with a member which, when the player is fitted, rests on the disc.



   Some phonographic players have a member which, when the player is fitted, rests on the disc.



   The movement (circumferential speed) of the disc can modify; the position of the organ, for example rotating or folding it, so that the needle of the player rests on the record.



   The purpose of this known form of construction is to prevent as much as possible damage to the reader's needle, often formed by a very fragile point of sapphire or tungsten, while the reader is out of service.



  In addition, this member makes it possible to prevent too sudden contact between the tip of the needle and the disc during the setting.

 <Desc / Clms Page number 2>

 reader's place. As a result of the movement of the disc, this protection member moves away from the initially occupied protection position and the needle gradually comes into contact with the disc without the pressure significantly exceeding the normal operating pressure.



   The invention relates to such a phonographic player, in which the aforementioned member fulfills, in the first place, another function than that described above.



   The invention is based on the idea of using a member which facilitates the positioning of the phonographic player, so that this can be carried out without difficulty with poor lighting or even in the dark and which automatically guides the needle in the first groove of the disc.



   According to the invention, the member is combined with a part which protrudes laterally from the needle, and which is intended to be placed on the edge of the disc; as a result of the movement of the disc this protruding part brings the player above the disc. Further, the organ takes on such a shape that it changes position only when the needle is above the edge of the disc.



   The organ can, but need not, be made in such a way that it protects, in the known manner, the tip of the needle.



   The phonographic player in accordance with the invention makes the precautions for the positioning of the needle point superfluous. The part which protrudes from the tip of the needle is placed, almost in an arbitrary fashion, on the edge of the disc.



  The arrangement of this part on the player, and possibly the point of rotation of the player's arm are chosen so that, during the travel of the arm towards the axis of the record player, the aforementioned part, seen from the point of view of rotation of the arm, does not pass through the center of the axis, but beyond this center. In such an assembly, the placement of the aforementioned part on the edge of the disc causes a component, deduced from the circumferential speed

 <Desc / Clms Page number 3>

 of the disc which automatically draws the player towards the disc, so that the tip of the needle which, when the player is fitted, is generally outside the disc is brought above this edge.

   When the point of the needle is brought into a suitable place near the first groove, as a result of the movement of the disc, the aforementioned movable member turns or folds back which brings the needle onto the disc and the disc. forward movement of the player's arm automatically brings the tip of the needle into the first groove of the record.



   The description of the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing, forming, of course, part of said invention.



   In fig. 1, the phonographic player is fixed to the usual rotation arm 2, the point of rotation 3 of which is chosen so that, during its outward travel, the phonographic player describes a trajectory, which, seen from the front. rotation point 3, passes behind the axis 5 of the turntable.



   This intentional arrangement automatically attracts the player 1, the protruding part 6 of which is placed on the edge 7 of the disc 8, towards the disc.



   However, it is also possible to choose the point of rotation so that the path of the needle of reader 1 passes precisely through axis 5. In this case, it is necessary to ensure that the protruding part 6 is placed far enough from the reader's needle so that it describes a trajectory 4.



   Figs. 2 and 3 (views from below) and 4 (side view) show in detail the reader according to the invention.



   Under the reader 1, a member 9 can pivot about the axis 10, carried by a frame 11, rigidly fixed to the reader 1.



    The member 9 is combined with a part 13, which laterally protrudes from the needle 12 of the reader and which is intended to be placed on

 <Desc / Clms Page number 4>

 the edge 7 of the disc 8. In the embodiment considered, the member 9 and the projecting part are integral, but, as shown in FIGS. 5 and 6, which will be described later, these parts can also be independent.



   On the side which rests on the disc 8 the protruding part 13 has a plane edge so that when the disc 8 rotates clockwise the combination of 13 and 9 does not tumble around the axis 10, especially as the lever arm between axis 10 and the disc is chosen sufficiently short. As a result of the friction between the edge 17 of the disc 8 and the slightly inclined protruding part 13, the player 1 moves, following arrow 14, towards the disc until the needle 12 is at the bottom. above edge 7; at this moment, part 15 of organ 9, comes into contact with edge 7. Retort show cuts AB and CD, the lower side of part 15 is slightly rounded, unlike the rest of combination 15-9 .

   Due to the rounded shape of the part 15, the combination 13-9 tumbles in the direction of rotation of the disc 8 and this tumbling is facilitated by the large lever arm between the surface 15 and the axis 10. This tumble brings the tip of the needle 12 to the edge 7 and at this moment, the advancement of the player 1 is sufficient to bring the needle into the first groove 16 of the disc 8.



   In this way, the reader according to the invention automatically reaches into the groove 16 so that it could be said that it is provided with a groove searcher.



   It is good that the lower edge of the combination 13-9 has a shape such that the angle in fig. 4 is slightly less than 90. This decreases the danger of premature tumbling of the above combination. In the figure, the direction of rotation of the disc is indicated by arrow 17.



   During reproduction, part 15 of organ 9

 <Desc / Clms Page number 5>

 drags on the disc, but this hardly causes wear of the disc because the member, very light, can be of a suitable material. In addition, the grooves are deep enough so that this surface touching cannot damage them.



   Figs. 5 and 6 (seen from below) show another embodiment. As has already been mentioned, the member 9 is no longer integral with the projection 13. The latter consists of a plate, the end of which has a section such as represented by 18 in FIG. 5. In the plate is formed an opening 19 (fig.6), in which the rocker member 9 is supported.



   Here also, the projection 13 being placed on the edge of the disc, the reader 1 with the needle 12 is brought over the edge; then the member 9 folds back (in Fig.6, this folded member is shown in dotted lines) and the needle rests on the disc. In the folded position, the member 9 is housed in the opening 19.



   The phonographic player according to the invention is particularly advantageous in the case of an automatic disc changer. The automatic mechanism of this device can then be considerably simplified, since the phonographic player can always be placed in the same place, namely at the periphery of the disc of maximum diameter. Fig. 5 shows this clearly. If only the disc 20, with an outside diameter of 12 inches, and if the reader is placed in the position shown, is used, the member 9 immediately tumbles and the needle places itself in the needle. first groove on the disc 20.

   On the other hand, if a disc of another diameter, of 10 inches for example, is placed on the record player, the end of the protruding part 13 reaches the edge of this disc 21 and the player is brought in the manner described above above the disc 21.



   In certain cases, it is necessary to slow down the forward stroke of the rotary shaft of the phonographic player, namely when the speed of this movement is too great for the first groove to pick up the player provided with its needle. In this case, it may happen that the needle skips a few furrows which may

 <Desc / Clms Page number 6>

 damage the disc and prevent playback of the start of the recording.



   To obviate this drawback, a member can be provided which slows down the movement of the arm before it reaches the first groove; this braking can be obtained using an elastic stopper, a part which slows down the movement by friction, etc.



  It is also possible to provide in the automatic mechanism of the rotary shaft means, for example a momentary action lug, which eliminates the aforementioned drawback. It goes without saying that these indications will enable the practitioner to find several means of carrying out this braking.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. -------------- 1. Lecteur phonographique, muni d'un organe qui, lors de la mise en place du lecteur, repose sur le disque et dont la position est modifiée par le mouvement du disque de manière que l'aiguille du lecteur vienne se poser sur le disque, caractérisé par le fait que l'organe est combiné avec une partie dépassant latéralement l'aiguille, partie qui, placée sur le bord du disque, amène le lecteur, par le mouvement du disque, au-dessus de ce disque, et que l'organe mobile affecte une forme telle que sa posi- tion ne se modifie que lorsque l'aiguille se trouve déjà au-des- sus du bord du disque, ce lecteur phonographique pouvant présenter en outre les particularités suivantes prises séparément ou selon les diverses combinaisons possibles: -------------- 1. Phonographic player, provided with a member which, when the player is fitted, rests on the disc and whose position is modified by the movement of the disc so that the reader's needle comes to rest on the disc. , characterized by the fact that the organ is combined with a part projecting laterally the needle, part which, placed on the edge of the disc, brings the player, by the movement of the disc, above this disc, and that the The movable member has a shape such that its position changes only when the needle is already above the edge of the disc, this phonographic player being able to present in addition the following peculiarities taken separately or according to the various combinations possible: a) l'rgane qui affecte la forme d'une barre et qui peut pivoter autour de son axe longitudinal, comporte une partie plane dont la hauteur varie de manière qu'il culbute lorsque la haute partie vient en contact avec le bord du disque; b) la partie dépassant latéralement l'aiguille est reliée rigidement au lecteur ; c) la partie dépassant latéralement l'aiguille dépasse leboîtier du lecteur. <Desc/Clms Page number 7> a) the member which takes the shape of a bar and which can pivot around its longitudinal axis, comprises a flat part whose height varies so that it tumbles when the upper part comes into contact with the edge of the disc; b) the part projecting laterally from the needle is rigidly connected to the reader; c) the part projecting laterally from the needle protrudes from the reader case. <Desc / Clms Page number 7> 2. Change-disques automatique, muni d'un lecteur phono- graphique tel que spécifié sous 1, caractérisé par le fait que la longueur de la partie en saillie est choisie de manière qu'elle soit approximativement égale à la demi-différence des diamètres de deux disques de dimensions différentes, par exemple 10 et 12 pouces,ce change-disques automatique pouvant présenter en outre la particularité qu'il comporte un organe qui freine le mouve- ment du bras du lecteur avant que l'aiguille du lecteur ne pénè- tre dans le premier sillon du disque. 2. Automatic disc changer, fitted with a phonograph player as specified under 1, characterized in that the length of the protruding part is chosen so that it is approximately equal to the half-difference of the diameters. of two discs of different dimensions, for example 10 and 12 inches, this automatic disc changer possibly having the additional feature that it comprises a member which slows down the movement of the reader's arm before the reader's needle enters - be in the first groove of the disc.
BE467251D BE467251A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE467251A true BE467251A (en)

Family

ID=118324

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE467251D BE467251A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE467251A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE467251A (en)
WO1980000508A1 (en) Automatic apparatus for changing records
FR2595858A1 (en) MAGNETIC TAPE CASSETTE
CH258048A (en) Phonographic reader provided with a movable member which, when the reader is put in place, rests on the disc.
EP0369904B1 (en) Fishing reel being under control of a bail arm
CH329066A (en) Typewriter
CH332874A (en) Drive mechanism of the sound holder for sound recording and reproducing apparatus
BE448045A (en)
FR2777158A1 (en) Fishing reel with selective locking of the bail arm
BE494983A (en)
BE471700A (en)
CH282444A (en) Talking machine.
FR2705485A1 (en) Movement for music box with detent stop.
EP0091389A1 (en) Bobbin removing device for a winding or twisting machine
BE556046A (en)
BE497589A (en)
BE462682A (en)
BE448698A (en)
BE629470A (en)
BE480040A (en)
BE538251A (en)
BE544345A (en)
CH323373A (en) Device for rotating a member and for stopping the latter after one revolution.
CH341012A (en) Talking machine
BE471036A (en)