BE462682A - - Google Patents

Info

Publication number
BE462682A
BE462682A BE462682DA BE462682A BE 462682 A BE462682 A BE 462682A BE 462682D A BE462682D A BE 462682DA BE 462682 A BE462682 A BE 462682A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
disc
arm
pivot
discs
lever
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE462682A publication Critical patent/BE462682A/fr

Links

Landscapes

  • Holding Or Fastening Of Disk On Rotational Shaft (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Il Dispositif applicable à un gramophone pour le changement auto-   matique   des disques " 
L'invention concerne un dispositif pour le changement auto- matique des disques devant être joués par un gramophone, en libé- rant successivement le disque inférieur d'un magasin devant être agencé au-dessus du plateau tournant.

   En particulier, l'invention vise la réalisation d'un dispositif très simple et pratique, qui peut être appliqué à tout gramophone, sans devoir y apporter des modifications spéciales, ce dispositif étant lui-même d'une cons- truction économique. t'invention se caractérise notamment par un mécanisme relié eu bras explorateur et commandé desmodromiquement depuis le pivot du plateau rotatif, lequel mécanisme effectue d'une part, le mouvement du bras pour le soulèvement de l'aiguille et l'éloigne- ment du bras par rotation après l'audition d'un disque, et déplace, d'autre part, un dispositif combiné avec le magasin, de telle façon que le disque inférieur de la pile de disques est libéré 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pour être amené dans la position d'audition, et qu'en même temps la pile située au-dessus de ce disque est verrouillée dans la.

   position d'emmagasinage, tandis que le mécanisme est maintenu dans une position inactive pendant l'audition d'un disque. 



   Selon l'invention, le mécanisme peut comporter une roue à rochet dans laquelle s'engage une tige à cliquet reliée au pivot du plateau tournant, la denture de cette roue à rochet étant toutefois interrompue localement, de telle manière que, pendant l'audition d'un disque, l'extrémité formant cliquet de la tige à cliquet se déplace seulement sur la partie non dentée de la périphérie de la roue à rochet et que cette roue même reste à l'arrêt. 



   En outre, selon l'invention également, le bras explorateur peut,. vers la. fin d'un disque joué, imprimérà la roue à rochet un déplacement angulaire tel que la tige à cliquet peut ensuite reprendre l'actionnement de la roue à rochet et peut compléter la révolution entamée. 



   Par ailleurs, une caractéristique spéciale de l'invention consiste en ce qqe le bra.s explorateur est fixé, à pivotement en direction verticale, à une partie du mécanisme qui permet en même temps un pivotement dans le plan horizontal, les deux mouvements étant déduits d'un disque plan non rond, qui est relié à la roue à rochet, tandis qu'un deuxième disque à came, relié également à cette roue à rochet, agit sur un organe de déplace- ment qui est relié, à son tour, au dispositif servant à libérer chaque fois le disque inférieur du magasin. 



   Finalement, l'invention concerne encore l'exécution spéciale de l'ensemble, qui se trouve décrite plus en détails dans la suite, avec référence aux dessins annexés montrant un exemple de réali- sation, et dont les ca.ractéristiques sont définies dans les revendications. 



   Fig, 1 montre une vue en coupe longitudinale verticale, partiellement en élévation, du dispositif complet. 



   Figs. 2 et 3 montrent en élévation, deux exemples d'exécu- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tion de la commande de la roue à rochet, tandis que 
Figs. 4 et 5 montrent, vus d'au-dessus, quelques éléments du mécanisme pour le changement des disques. 



   Figs. 6 et 7 montrent des vues, respectivement de face et d'au-dessus, du dispositif proposé pour libérer un à un les disques inférieurs du magasin. 



   En Fig. 1, 1 désigne le plateau tournant d'un gramophone de construction quelconque et usuelle, ce plateau étant monté, de la manière connue en soi, sur une partie coaxiale 2 du pivot du plateau tournant. Sur ce pivot 2 est fixé rigidement une bague excentrique 3, autour de laquelle l'une des extrémités d'une tige à cliquet 4 est montée à la manière d'un excentrique ;    unmouvement rotatif du pivot 2 engendre donc un mouvement de va-et-   vient de la tige à cliquet 4. L'autre extrémité de la tige à cliquet engage une roue à rochet 5, de telle manière que la roue à rochet 5 se'déplace d'une dent à chaque révolution de la table tournante ou du disque de gramophone.

   Un ressort 6 (Fig. 2), qui est attaché à un point fixe 7, exerce une pression sur la tige à cliquet 4 dans la direction de la roue à rochet, de sorte que l'extrémité de la tige reste continuellement appliquée contre la périphérie pendant le mouvement de va-et-vient. Au lieu d'une bague excentrique, on peut également utiliser un disque non rond 3 (Fig. 3) qui est fixé à la partie 2 et qui se meut le long d'un levier 9, dont une extrémité est montée à pivotement autour d'un point fixe 8, tandis que son autre extrémité est reliée à pivotement à la tige à cliquet 10. Un ressort 11 sert aussi bien à presser constamment le levier 9 contre le disque non rond 3, qu'à presser la tige à cliquet 10 continuellement contre la roue à rochet 5. 



   La roue à rochet 5 forme un tout, ou est réunie d'une autre manière avec un disque à came 12 et avec un disque plan non-rond 13 ; cet ensemble peut tourner autour d'un axe fixe 14 qui est monté dans le bâti 15. 



   16 désigne le bras explorateur usuel du gramophone ; ce bras, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 qui a une section transversale en forme de U renversé, est monté à charnière autour d'un tourillon horizontal 17 et peut tourner en direction verticale autour de ce tourillon. Celui-ci est agencé dans un coussinet 18, lequel comporte une partie cylin- drique 19 qui peut, à son tour, tourner dans une projection du bâti 15. De cette manière, le coussinet et le bras explorateur 16 peuvent donc aussi être déplacés angulairement dans le plan horizontal. 



   Le déplacement du bras explorateur en direction verticale est obtenu à l'aide d'une broche 20 qui est guidée dans la par- tie cylindrique 19 du coussinet 18 et qui s'appuie par son extrémité supérieure contre la face intérieure du bras 16, tandis que son autre extrémité se trouve en contact avec le disque 13. 



    Un évidement 21 est pratiqué dans ce disque ; la broche   20 tombe dans cet évidement, le bras explorateur 16 vient à occuper sa position la plus basse, c'est-à-dire avec l'aiguille en contact avec le disque de gramophone. 



   Par ailleurs, le disque 13 est pourvu, à sa périphérie, d'une encoche 22 (Fig. 4); une butée 23 peut tomber dans cette encoche et s'appliquer contre le disque, cette butée formant l'extrémité d'un levier 24 qui est réuni à la partie cylindrique 19 du coussinet 18. 



   Comme montré en Figs. 2 et 3, la denture de la roue à rochet 5 est interrompue en un point, c'est-à-dire qu'une dent est supprimée. Par conséquent, lorsque l'extrémité de la tige à cliquet 4 (10) est maintenue pressée contre la périphérie de la roue sur cette partie non dentée, la tige ne déplacera pas une dent pendant le mouvement de va-et-vient, c'est-à-dire qu'aucune déplacement angulaire ne sera imprimé à la roue à rochet. 



   Le disque à came 12 est munie d'une partie saillante 12a, tel que montré spécialement en Fig. 5 ; sous l'action d'un ressort 25, l'extrémité de l'un des bras d'un levier oscillant 26 s'applique en permanence contre la périphérie du disque 12, le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dit levier pouvant pivoter autour d'un point fixe 27. L'autre bras de ce levier se trouve en liaison avec le dispositif proprement dit servant à libérer chaque fois ùn nouveau disque de gramophone du magasin. Ce magasin à disques est disposé au- dessus du plateau tournant 1 et ce de telle façon que le centre des disques 28 empilés dans ce magasin correspond au centre du plateau tournant 1.

   Si l'on retire par le haut un pivot amovible 29, un certain nombre de disques de gramophone peuvent être glis- sés latéralement dans le magasin et déposés sur les faces d'appui des organes 32 et 33, qui se trouvent alors dans la position de repos, tel qu'il sera   déorit   dans la suite et tel que représenté en Fig. 6. En poussant maintenant le pivot amovible 29 en position renversée, par une douille de guidage 29a, à''travers les disques 28, ceux-ci sont centrés d'une manière très simple par la partie pointue du pivot, qui cherche son passage par l'ouverture centrale des disques.

   Ensuite on remet le pivot 29 en position normale dans la douille de guidage 29a, de sorte qu'il vienne s'appuyer, par la partie 30 en forme de crapaudine, sur le pivot 2 du plateau tournant, en assurant ainsi un bon guidage du disque depuis sa sortie du magasin jusqu'au plateau tournant. Pour maintenir la pile de disques, et pour libérer chaque fois un disque, il est prévu un dispositif qui sera décrit plus en détails dans la suite (voir spécialement les Fig. 6 et 7). 



   Un levier double 31 est monté à rotation autour de la douil- le de guidage 29a du pivot vertical 29 qui traverse les disques; chacune des extrémités libres de ce levier est reliée à rotation avec un organe 32, respectivement 33. Ces organes ont la forme de plaques planes qui sont guidées dans le plan horizontal et qui sont, à leur extrémité, pliées à angles droits vers le bas et vers l'intérieur, le bord inférieur formant ainsi une surface d'appui suffisamment large pour la pile de disques 28. Lorsque l'organe 32 se déplace vers la droite, l'organe 33 sera déplacé simultanément vers la gauche par le levier double 31, et inverse- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 ment ;en d'autres termes, lors d'un mouvement angulaire du levier double, les deux organes sont déplacés, soit simultanément vers l'extérieur, soit simultanément vers l'intérieur.

   Un ressort 34, attaché par une extrémité à un point fixe du bâti, sert à refouler toujours les dits organes le plus possible vers l'inté- rieur. Aux extrémités libres du levier 31 sont également reliées les extrémités de deux organes élastiques en forme de plaques 35 et 36, notamment de telle façon que, lorsque les organes 32 et 33 sont déplacés vers l'extérieur par suite du déplacement angulaire du levier double 31, les dits organes 35 et 36 sont en même temps déplacés vers l'intérieur, et inversement. Ces organes 35 et 36 sont également guidés pendant leur déplacement horizontal et sont aussi pliés vers le bas et vers l'intérieur. 



  Les extrémités de chacune des parties pliées vers l'intérieur sont établies sous la forme de becs qui se trouvent approxima- tivement à la même hauteur que le plan de séparation entre le disque 28 inférieur et le disque se trouvant immédiatement au- dessus de celui-ci. A l'endroit de leur guidage horizontal, les organes 35 et 36 ont un certain jeu en direction verticale, de sorte qu'ils peuvent régler leur position selon l'épaisseur du disque de gramophone devant être libéré. Le déplacement vers l'extérieur, respectivement vers l'intérieur, des organes 32, 33, 35 et 36 est produit par le mouvement du bras supérieur du levier oscillant 26, qui est relié en 37 à l'organe   32,   ce mouvement étant déduit du disque à came 12; le mouvement de retour s'effectue à l'aide du ressort 34. 



   Le dispositif fonctionne comme suit. 



   Supposons qu'un disque soit en audition sur le plateau tournant ; les divers éléments du dispositif se trouvent alors dans une position telle que la broche 20 s'engage par son extré- mité inférieure dans l'évidement 21 et maintient donc le bras explorateur 16 dans sa position la plus basse, l'aiguille étant descendue sur le disque de   gramaphone;   celui-ci peut donc se déplacer de la manière normale le long de l'aiguille. Par ail- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 leurs, la roue à rochet se trouve dans une position telle que l'extrémité de la tige à eliquet 4 (ou 10) tombe   exactement   dans la partie non dentée de la périphérie, en d'autres termes, cette tige se déplace bien en va-et-vient pendant l'audition, mais elle n'agit pas activement sur la roue à rochet, laquelle reste donc à l'arrêt.

   Finalement, l'extrémité du levier oscillant 26 se trouve en contact avec la partie basse de la périphérie du disque à came 12, et les organes 32 et 33 se trouvent dans la position extrême intérieure, aidés par l'action du ressort 34. 



  La pile de disques se trouvant dans le magasin repose, par sa face inférieure, sur les larges faces d'appui de ces organes, tandis que les organes 35 et 36 se trouvent, au même memest dans la position extrême extérieure, leurs bées n'étant pas en contact avec la pile de disques. 



   Un peu avant le moment où l'audition du disque placé sur le plateau tournant s'achève, le bras 24 est, par le mouvement du bras explorateur auquel il est relié, amené de la position A montré en Fig. 4 dans la position B, à la fin de l'audition du disque, Il en résulte que le disque 13 est tourné quelque peu dans la direction de la flèche (Fig. 4) par le levier 24, qui est relié à l'organe 19 et donc aussi au bras 16, à l'aide de sa butée 23 qui se trouve contre la face intérieure de l'encoche 22, l'amplitude de cette rotation du disque 13 étant telle que la partie non dentée de la roue à rochet 5 est justement tournée au-delà de l'extrémité de la tige à cliquet 4 et que celle-ci vient donc à partir de ce moment en engagement avec les dents de la roue à rochet.

   Pendant la rotation ultérieure du plateau tournant, le déplacement de cette roue à rochet se poursuit donc, notamment de telle manière qu'à chaque révolution du plateau tournant la roue est déplacée d'une dent, de façon à compléter ainsi la révolution totale de cette roue. 



   Pendant cette révolution, le mécanisme servant au changement automatique des disques entre maintenant en action. En premier lieu, l'extrémité de la broche 20 est dégagée de l'évidement 21 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 et est déplacée vers le haut jusqu'à la face supérieure plane du   disque non rond 13 ;

   parconséquent, un déplacement angulaire   dans le plan vertical, autour de la charnière 17, est imprimé au bras explorateur 16 et l'aiguille est soulevée du disque, En même temps, la partie du disque 13, qui se trouve derrière l'encoche 22 dans le sens de la rotation, produit un mouvement angulaire du levier 24 et donc du bras 16 dans le plan horizontal, et les fait pivoter vers l'extérieur d'une distance telle que la position du levier relié au bras explorateur corresponde à la position C, dans laquelle le nouveau disque devant être joué peut, pendant son glissement vers le bas, passer librement à côté du bras explorateur. 



   Entretemps, le mouvement de la roue à rochet 5 a également provoqué le déplacement de l'extrémité du bras inférieur du levier oscillant 26 le long de la partie surélevée du disque à came 12. 



  De ce fait, cette extrémité est déplacée vers la gauche et le bras supérieur du dit levier est donc déplacé vers la droite, tandis que l'organe en forme de plaque 32, qui est relié à ce bras, est déplacé également vers la droite, c'est-à-dire vers l'extérieur, contre l'action du ressort 34. Tel qu'il a déjà été exposé ci- dessus, l'organe 33 est alors déplacé simultanément vers l'exté- rieur, tandis que les deux organes 35 et 36 sont déplacés vers l'intérieur, à l'aide du levier double 31.

   Il en résulte que dans leur position extrême intérieure, les becs prévus à la face inférieure de ces organes saisissent et maintiennent la pile à hauteur du deuxième disque inférieur, tandis que, dès que les faces d'appui des organes 32 et 33 ont atteint leur position extrême extérieure, le disque inférieur 28 est libéré et est complètement détaché de la pile, ce disque pouvant alors glisser vers le bas le long du pivot vertical 29 jusqu'à ce qu'il repose sur le plateau tournant ou sur le ou les disques déjà joués se trouvant sur ce plateau. En raison de la forme du disque à came 12, l'extrémité inférieure du levier oscillant 26 est ensuite libérée brusquement.

   Il s'en suit que, après la libération du disque inférieur du magasin, le système de leviers reprend 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tellement vite sa position initiale que les faces d'appui des organes 32 et 33 se trouvent de nouveau à leur place avant que la pile de disques ne soit descendue de l'épaisseur d'un disque. 



  On réalise ainsi que le mouvement de retour du système de leviers ne doit pas se faire contre la pression de la pile de disques reposant sur les faces d'appui, de sorte qu'un faible ressort suffit pour effectuer ce mouvement. 



   Le bras explorateur 16, qui se trouvait avec son levier dans la position extrême C pendant la chute du disque devant être joué, est amené dans la position D sous l'effet de la rotation poursuivie de la roue à rochet 5 et sous l'action d'un ressort non montré aux dessins, l'aiguille se trouvant alors au-dessus du sillon initial du disque. La broche 20 vient ensuite se placer au-dessus de l'évidement 21 du disque à came 13. Le bras 16 descend alors jusqu'à ce que l'aiguille vienne reposer sur le disque, lequel peut alors être joué. A ce moment, la roue à rochet 5, respectivement le mécanisme coopérant avec celle-ci, a effectué exactement une révolution et l'extrémité de la tige à cliquet 4 se trouve de nouveau dans la partie non dentée de cette roue.

   La position "D" indique donc la position d'un bras explorateur 16 au début de l'audition d'un disque, tous les organes se trouvant de nouveau dans la position de départ. 



   Comme il ressort de ce qui précède, la construction du dispositif est très simple. Ce qui est essentiel, c'est le mécanisme qui, selon l'invention, a donc une fonction double et dont les éléments principaux sont constitués par la roue à rochet et les disques à came. Grâce à une telle exécution, le nombre de points de rotation soumis à usure, par frottement ou autrement, est réduit à un minimum, aucun jeu ne pouvant se pro- duire dans les organes reliés et coopérant entre eux, de sorte que le bon fonctionnement de l'ensemble reste toujours assuré. Par ailleurs, la construction à levier double agencé autour du pivot placé à travers les disques assure toujours une libération simul- tanée et au moment précis voulu d'un nouveau disque et le rever- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 rouillage de la pile restante.

   En outre, la détérioration des disques, telle qu'elle se produit dans le cas d'une suspension centrale, par suite de la trop petite surface d'appui, est com- plètement évitée. 



   Le dispositif peut non seulement être appliqué aux nouveaux gramophones, mais il peut aussi être adapté tel quel aux gramo-   phones existants ; montant l'ensemble dans un bâti ouvert vers   le bas, on peut le glisser par dessous le plateau tournant. Il va de soi que l'exécution décrite ci-dessus n'a été donnée qu'à titre d'exemple et qu'elle peut éventuellement être modifiée dans les détails, sans sortir du cadre de l'invention. 



   REVENDICATIONS. 



   -------------------------------- 
1. Dispositif applicable à un gramophone pour le changement automatique des disques, en libérant successivement le disque inférieur d'un magasin devant être agencé au-dessus du plateau tournant, caractérisé par un mécanisme relié au bras èxplorateur et commandé desmodromiquement depuis le pivot du plateau tournant, lequel mécanisme effectue, d'une part, le mouvement du bras pour le soulèvement de l'aiguille et l'éloignement du bras par rota- tion après l'audition d'un disque, et déplace, d'autre part, un dispositif combiné avec le magasin, de telle façon que le disque inférieur de la pile de disques est libéré pour être amené dans la position d'audition, et qu'en même temps la pile située au-dessus de ce disque est verrouillée dans la position d'emmagasinage,

   tandis que le mécanisme est maintenu dans une position inactive pendant l'audition d'un disque.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  II Device applicable to a gramophone for the automatic change of discs "
The invention relates to a device for the automatic change of discs to be played by a gramophone, by successively releasing the lower disc from a magazine to be arranged above the turntable.

   In particular, the invention aims to produce a very simple and practical device, which can be applied to any gramophone, without having to make any special modifications, this device itself being of economical construction. the invention is characterized in particular by a mechanism connected to the explorer arm and controlled desmodromically from the pivot of the rotary plate, which mechanism performs, on the one hand, the movement of the arm for the lifting of the needle and the removal of the arm. by rotation after hearing a disc, and on the other hand, moves a device combined with the magazine, so that the lower disc of the disc stack is released

 <Desc / Clms Page number 2>

 to be brought into the hearing position, and at the same time the stack located above this disc is locked in the.

   storage position, while the mechanism is held in an inactive position while a record is being heard.



   According to the invention, the mechanism may include a ratchet wheel in which engages a ratchet rod connected to the pivot of the turntable, the teeth of this ratchet wheel being however interrupted locally, so that, during the hearing of a disc, the pawl-forming end of the pawl rod moves only on the non-toothed part of the periphery of the ratchet wheel and this wheel itself remains stationary.



   In addition, also according to the invention, the explorer arm can ,. around the. end of a played disc, imparting to the ratchet wheel an angular displacement such that the ratchet rod can then resume actuation of the ratchet wheel and can complete the revolution started.



   Moreover, a special characteristic of the invention consists in that qqe the explorer bra.s is fixed, pivoting in the vertical direction, to a part of the mechanism which at the same time allows a pivoting in the horizontal plane, the two movements being deduced a non-round flat disc, which is connected to the ratchet wheel, while a second cam disc, also connected to this ratchet wheel, acts on a displacement member which is in turn connected, the device used to release the lower disc from the magazine each time.



   Finally, the invention also relates to the special execution of the assembly, which is described in more detail below, with reference to the appended drawings showing an exemplary embodiment, and the characteristics of which are defined in the drawings. claims.



   Fig, 1 shows a vertical longitudinal sectional view, partially in elevation, of the complete device.



   Figs. 2 and 3 show in elevation, two examples of execution

 <Desc / Clms Page number 3>

 tion of the ratchet wheel control, while
Figs. 4 and 5 show, seen from above, some elements of the mechanism for changing the discs.



   Figs. 6 and 7 show views, respectively from the front and from above, of the proposed device for releasing the lower discs one by one from the magazine.



   In Fig. 1, 1 designates the turntable of a gramophone of any conventional construction, this turntable being mounted, in the manner known per se, on a coaxial part 2 of the pivot of the turntable. On this pivot 2 is rigidly fixed an eccentric ring 3, around which one of the ends of a ratchet rod 4 is mounted in the manner of an eccentric; a rotary movement of the pivot 2 therefore generates a back and forth movement of the ratchet rod 4. The other end of the ratchet rod engages a ratchet wheel 5, so that the ratchet wheel 5 moves. one tooth at each revolution of the turntable or gramophone record.

   A spring 6 (Fig. 2), which is attached to a fixed point 7, exerts pressure on the ratchet rod 4 in the direction of the ratchet wheel, so that the end of the rod remains continuously pressed against the periphery during the back-and-forth movement. Instead of an eccentric ring, it is also possible to use a non-round disc 3 (Fig. 3) which is attached to part 2 and which moves along a lever 9, one end of which is mounted to pivot around it. 'a fixed point 8, while its other end is pivotally connected to the ratchet rod 10. A spring 11 serves both to constantly press the lever 9 against the non-round disc 3, as to press the ratchet rod 10 continuously against the ratchet wheel 5.



   The ratchet wheel 5 forms a whole, or is joined in another way with a cam disc 12 and with a non-round flat disc 13; this assembly can rotate around a fixed axis 14 which is mounted in the frame 15.



   16 designates the usual exploratory arm of the gramophone; this arm,

 <Desc / Clms Page number 4>

 which has an inverted U-shaped cross section, is hinged around a horizontal journal 17 and can rotate vertically around this journal. This is arranged in a bush 18, which comprises a cylindrical part 19 which in turn can rotate in a projection of the frame 15. In this way, the bush and the explorer arm 16 can therefore also be moved angularly. in the horizontal plane.



   The movement of the explorer arm in the vertical direction is obtained by means of a spindle 20 which is guided in the cylindrical part 19 of the bearing 18 and which bears by its upper end against the inner face of the arm 16, while that its other end is in contact with the disc 13.



    A recess 21 is made in this disc; the pin 20 falls into this recess, the explorer arm 16 comes to occupy its lowest position, that is to say with the needle in contact with the gramophone disc.



   Moreover, the disc 13 is provided, at its periphery, with a notch 22 (FIG. 4); a stop 23 can fall into this notch and rest against the disc, this stop forming the end of a lever 24 which is joined to the cylindrical part 19 of the bearing 18.



   As shown in Figs. 2 and 3, the toothing of the ratchet wheel 5 is interrupted at a point, that is to say a tooth is deleted. Therefore, when the end of the ratchet rod 4 (10) is kept pressed against the periphery of the wheel on this non-toothed part, the rod will not move a tooth during the reciprocating motion, that is, that is, no angular displacement will be imparted to the ratchet wheel.



   The cam disc 12 is provided with a protrusion 12a, as especially shown in FIG. 5; under the action of a spring 25, the end of one of the arms of an oscillating lever 26 is permanently pressed against the periphery of the disc 12, the

 <Desc / Clms Page number 5>

 said lever being able to pivot around a fixed point 27. The other arm of this lever is in connection with the device itself serving to release each time a new gramophone disc from the store. This disc magazine is arranged above the turntable 1 in such a way that the center of the disks 28 stacked in this magazine corresponds to the center of the turntable 1.

   If a removable pivot 29 is removed from above, a number of gramophone discs can be slid sideways into the magazine and placed on the bearing faces of members 32 and 33, which are then in position. of rest, as will be deorit in the following and as shown in FIG. 6. By now pushing the removable pivot 29 in the inverted position, by a guide sleeve 29a, through the discs 28, these are centered in a very simple manner by the pointed part of the pivot, which seeks its passage. through the central disc opening.

   Then the pivot 29 is returned to the normal position in the guide sleeve 29a, so that it comes to rest, by the part 30 in the form of a slider, on the pivot 2 of the turntable, thus ensuring good guidance of the disc from its exit from the magazine to the turntable. To maintain the stack of disks, and to release a disk each time, a device is provided which will be described in more detail below (see especially Figs. 6 and 7).



   A double lever 31 is mounted for rotation around the guide bush 29a of the vertical pivot 29 which passes through the discs; each of the free ends of this lever is connected for rotation with a member 32, respectively 33. These members have the form of flat plates which are guided in the horizontal plane and which are, at their end, bent at right angles downwards and inwards, the lower edge thus forming a sufficiently large bearing surface for the stack of disks 28. When the member 32 moves to the right, the member 33 will be simultaneously moved to the left by the double lever 31 , and inverse-

 <Desc / Clms Page number 6>

 ment; in other words, during an angular movement of the double lever, the two members are moved, either simultaneously outwards or simultaneously inwards.

   A spring 34, attached at one end to a fixed point of the frame, is used to always push said members as much as possible inward. At the free ends of the lever 31 are also connected the ends of two elastic members in the form of plates 35 and 36, in particular in such a way that, when the members 32 and 33 are moved outwards as a result of the angular displacement of the double lever 31 , said members 35 and 36 are at the same time moved inwards, and vice versa. These members 35 and 36 are also guided during their horizontal movement and are also bent downwards and inwards.



  The ends of each of the inwardly folded portions are set in the form of spouts which lie approximately at the same height as the plane of separation between the lower disc 28 and the disc immediately above it. this. At the place of their horizontal guidance, the members 35 and 36 have a certain play in the vertical direction, so that they can adjust their position according to the thickness of the gramophone disc to be released. The outward movement, respectively inwardly, of the members 32, 33, 35 and 36 is produced by the movement of the upper arm of the oscillating lever 26, which is connected at 37 to the member 32, this movement being deduced of the cam disc 12; the return movement is effected by means of the spring 34.



   The device operates as follows.



   Suppose a record is auditioning on the turntable; the various elements of the device are then in a position such that the pin 20 engages via its lower end in the recess 21 and therefore maintains the explorer arm 16 in its lowest position, the needle being lowered on the gramaphone disc; the latter can therefore move in the normal way along the needle. By ail-

 <Desc / Clms Page number 7>

 their, the ratchet wheel is in such a position that the end of the ratchet rod 4 (or 10) falls exactly into the non-toothed part of the periphery, in other words, this rod moves well in going -and-comes during hearing, but it does not act actively on the ratchet wheel, which therefore remains stationary.

   Finally, the end of the oscillating lever 26 is in contact with the lower part of the periphery of the cam disc 12, and the members 32 and 33 are in the extreme interior position, aided by the action of the spring 34.



  The stack of discs in the store rests, by its lower face, on the wide bearing faces of these members, while the members 35 and 36 are located, at the same memest in the extreme outer position, their openings n ' not in contact with the disc stack.



   A little before the moment when the hearing of the disc placed on the turntable ends, the arm 24 is, by the movement of the explorer arm to which it is connected, brought from the position A shown in FIG. 4 in position B, at the end of the hearing of the disc, It follows that the disc 13 is rotated somewhat in the direction of the arrow (Fig. 4) by the lever 24, which is connected to the organ 19 and therefore also to the arm 16, with the aid of its stop 23 which is located against the inside face of the notch 22, the amplitude of this rotation of the disc 13 being such that the non-toothed part of the ratchet wheel 5 is precisely turned beyond the end of the ratchet rod 4 and that the latter therefore comes from that moment into engagement with the teeth of the ratchet wheel.

   During the subsequent rotation of the turntable, the movement of this ratchet wheel therefore continues, in particular in such a way that at each revolution of the turntable the wheel is moved by one tooth, so as to thus complete the total revolution of this wheel.



   During this revolution, the mechanism used to automatically change the discs now comes into action. First, the end of the pin 20 is released from the recess 21

 <Desc / Clms Page number 8>

 and is moved upwards to the planar upper face of the non-round disc 13;

   therefore, an angular displacement in the vertical plane, around the hinge 17, is imparted to the exploring arm 16 and the needle is lifted from the disc, At the same time, the part of the disc 13, which is behind the notch 22 in the direction of the rotation, produces an angular movement of the lever 24 and therefore of the arm 16 in the horizontal plane, and causes them to pivot outwards by a distance such that the position of the lever connected to the exploration arm corresponds to the position C , in which the new record to be played can, while sliding downwards, pass freely alongside the explorer arm.



   Meanwhile, the movement of the ratchet wheel 5 has also caused the end of the lower arm of the swing lever 26 to move along the raised portion of the cam disc 12.



  As a result, this end is moved to the left and the upper arm of said lever is therefore moved to the right, while the plate-shaped member 32, which is connected to this arm, is also moved to the right, that is to say outwards, against the action of the spring 34. As already explained above, the member 33 is then moved simultaneously outwards, while the two members 35 and 36 are moved inwards, using the double lever 31.

   As a result, in their extreme internal position, the nozzles provided on the lower face of these members grip and hold the stack at the height of the second lower disc, while, as soon as the bearing faces of the members 32 and 33 have reached their outermost position, the lower disc 28 is released and is completely detached from the stack, this disc can then slide downward along the vertical pivot 29 until it rests on the turntable or on the disc (s) already played on this board. Due to the shape of the cam disc 12, the lower end of the rocker lever 26 is then suddenly released.

   It follows that, after the release of the lower disc from the magazine, the lever system resumes

 <Desc / Clms Page number 9>

 so quickly its initial position that the bearing faces of the members 32 and 33 are again in their place before the stack of disks has descended to the thickness of a disk.



  It is thus realized that the return movement of the lever system must not be against the pressure of the stack of disks resting on the bearing faces, so that a weak spring is sufficient to effect this movement.



   The explorer arm 16, which was with its lever in the extreme position C during the fall of the disc to be played, is brought into the position D under the effect of the continued rotation of the ratchet wheel 5 and under the action a spring not shown in the drawings, the needle then lying above the initial groove of the disc. The spindle 20 then comes to be placed above the recess 21 of the cam disc 13. The arm 16 then descends until the needle comes to rest on the disc, which can then be played. At this moment, the ratchet wheel 5, respectively the mechanism cooperating with the latter, has made exactly one revolution and the end of the ratchet rod 4 is again in the non-toothed part of this wheel.

   The "D" position therefore indicates the position of an explorer arm 16 at the start of the hearing of a disc, all the organs again being in the starting position.



   As emerges from the above, the construction of the device is very simple. What is essential is the mechanism which, according to the invention, therefore has a dual function and the main elements of which are constituted by the ratchet wheel and the cam discs. Thanks to such an execution, the number of points of rotation subjected to wear, by friction or otherwise, is reduced to a minimum, no play being able to occur in the connected and cooperating members, so that the correct operation of the whole is always assured. In addition, the dual lever construction arranged around the pivot placed through the discs always ensures simultaneous and timely release of a new disc and the reverting.

 <Desc / Clms Page number 10>

 rusting of the remaining battery.

   In addition, the deterioration of the discs, such as occurs in the case of a central suspension, due to the too small bearing surface, is completely avoided.



   The device can not only be applied to new gramophones, but it can also be adapted as is to existing gramophones; mounting the assembly in a frame open at the bottom, it can be slid under the turntable. It goes without saying that the execution described above has been given only by way of example and that it can optionally be modified in details, without departing from the scope of the invention.



   CLAIMS.



   --------------------------------
Device applicable to a gramophone for the automatic change of discs, by successively releasing the lower disc from a magazine to be arranged above the turntable, characterized by a mechanism connected to the explorer arm and controlled desmodromically from the pivot of the plate. rotating, which mechanism performs, on the one hand, the movement of the arm for the lifting of the needle and the removal of the arm by rotation after hearing a disc, and on the other hand, a device combined with the magazine, so that the lower disc of the disc stack is released to be brought into the hearing position, and at the same time the stack above this disc is locked in the position storage,

   while the mechanism is held in an inactive position during the hearing of a record.


    

Claims (1)

2. Dispositif suivant revendication 1, caractérisé en ce que le mécanisme comporte une roue à rochet (5) dans laquelle s'engage une tige à cliquet (4, 10) reliée au pivot (2) du plateau tournant, la denture de cette roue à rochet étant toutefois interrompue localement, de telle manière que, pendant l'audition d'un disque, l'extrémité formant cliquet de la tige à cliquet se déplace seulement sur la partie non dentée de la périphérie @ <Desc/Clms Page number 11> de la roue à rochet et que cette roue même reste à l'arrêt. 2. Device according to claim 1, characterized in that the mechanism comprises a ratchet wheel (5) in which engages a ratchet rod (4, 10) connected to the pivot (2) of the turntable, the teeth of this wheel ratchet being interrupted locally, however, so that, during the hearing of a record, the pawl end of the ratchet rod moves only on the toothless part of the periphery @ <Desc / Clms Page number 11> of the ratchet wheel and that this wheel itself remains stationary. 3..Dispositif suivant revendication 1 et 2, caractérisé en ce que, vers la fin de l'audition d'un disque, le bras ex- plorateur (16) imprime à la roue à rochet (5) un mouvement angu- laire tel que la tige à cliquet (4, 10) peut ensuite reprendre l'actionnement de la roue à rochet et peut compléter la révolu- tion entamée. 3..Dispositif according to claim 1 and 2, characterized in that, towards the end of the hearing of a disc, the explorer arm (16) imparts to the ratchet wheel (5) an angular movement such as that the ratchet rod (4, 10) can then resume the actuation of the ratchet wheel and can complete the revolution started. 4. Dispositif suivant revendication 1, 2 et 3, caractérisé en ce que le bras explorateur (16) est attaché ,à pivotement en direction verticale, à un organe (18,19) du mécanisme, qui permet également un mouvement angulaire dans le plan horizontal, les deux mouvements étant déduits d'un disque plan non-rond (13), relié à la roue à rochet(5), tandis qu'un deuxième disque à came (12), également relié à cette roue à rochet, agit sur un organe de déplacement (26) qui est relié, à son tour, au dispositif servant à libérer chaque fois le disque inférieur du magasin. 4. Device according to claim 1, 2 and 3, characterized in that the explorer arm (16) is attached, to pivot in the vertical direction, to a member (18,19) of the mechanism, which also allows angular movement in the plane horizontal, the two movements being deduced from a non-round flat disc (13), connected to the ratchet wheel (5), while a second cam disc (12), also connected to this ratchet wheel, acts on a displacement member (26) which in turn is connected to the device for releasing the lower disc from the magazine each time. 5. Dispositif suivant revendication 1 et 4, caractérisé en ce que le bras explorateur (16) est attaché, à pivotement, à un coussinet (18) pourvu d'une partie cylindrique (19) qui est montée à rotation dans une projection du bâti fixe (15) et dans laquelle est guidée verticalement une broche (20) qui s'appuie par une de ses extrémités contre le bras et qui suit, par son autre extrémité, le mouvement du disque plan (13), de telle manière que, dans la position d'audition, la broche s'engage dans un évidement de ce disque et que le bras (16) se déplace vers le bas jusqu'à ce que l'aiguille repose sur le disque. 5. Device according to claim 1 and 4, characterized in that the explorer arm (16) is pivotally attached to a bearing (18) provided with a cylindrical part (19) which is mounted for rotation in a projection of the frame fixed (15) and in which is guided vertically a spindle (20) which rests by one of its ends against the arm and which follows, by its other end, the movement of the plane disc (13), in such a way that, in the hearing position, the spindle engages in a recess of this disc and the arm (16) moves downwards until the needle rests on the disc. 6. Dispositif suivant revendication 1 et 4, caractérisé en ce que la partie cylindrique (19) est reliée à un levier (24) qui est pourvu, à son extrémité d'une butée (23) qui peut s'ap- pliquer contre la face intérieure d'une encoche (22) du disque non-rond (13), et qui provoque, lors du mouvement du disque (13) par suite de la rotation de la roue à rochet (5), le déplacement du bras explorateur (16) dans le plan horizontal. 6. Device according to claim 1 and 4, characterized in that the cylindrical part (19) is connected to a lever (24) which is provided at its end with a stop (23) which can be applied against the inner face of a notch (22) of the non-round disc (13), and which causes, during the movement of the disc (13) following the rotation of the ratchet wheel (5), the displacement of the exploration arm ( 16) in the horizontal plane. 7. Dispositif suivant revendication 1 et 4, caractérisé en <Desc/Clms Page number 12> ce que l'extrémité de l'un des bras d'un levier oscillant (26) pouvant pivoter autour d'un point fixe (27) s'applique sous l'action d'un ressort contre la pérophérie du disque à came (12), tandis que l'autre bras de ce levier est relié au dispositif servant à libérer chaque fois de disque inférieur du magasin et à verrouiller la pile de disques se trouvant au-dessus de ce disque. 7. Device according to claim 1 and 4, characterized in <Desc / Clms Page number 12> that the end of one of the arms of an oscillating lever (26) which can pivot around a fixed point (27) is applied under the action of a spring against the peropheria of the cam disc (12 ), while the other arm of this lever is connected to the device used to release each time the lower disc from the magazine and to lock the stack of discs located above this disc. 8. Dispositif suivant revendication 1, caractérisé en ce que les disques (28) du magasin sont placés en pile autour d'un pivot vertical (29) et sont guidés le long de ce pivot pendant leur chute, ce pivot étant placé dans le prolongement de pivot (2) du plateau tournant et reposant sur celui-ci par une de ses extrémités, à la manière d'une pointe de toupie, tandis que son autre extrémité est montée dans un palier du bâti fixe, auquel sont reliés les organes (32, 33) servant à soutenir les disques dans leur position d'emmagasinage. 8. Device according to claim 1, characterized in that the discs (28) of the store are placed in a stack around a vertical pivot (29) and are guided along this pivot during their fall, this pivot being placed in the extension pivot (2) of the turntable and resting on it by one of its ends, in the manner of a spindle moulder, while its other end is mounted in a bearing of the fixed frame, to which the components ( 32, 33) serving to support the discs in their storage position. 9. Dispositif suivant revendications 1, 7 et 8, caracté- risé en ce qu'un levier double (31) peut pivoter autour d'une douil- le de guidage (29a) du pivot vertical (29) placé à travers les disques, ce levier étant relié, par chacune de ses extrémités libres, à un jeu d'organes en forme de plaques planes (32,33, 35, 36), dont un est relié au levier oscillant (26) déplacé par le disque à came (12), la disposition étant telle que lorsque ce levier est déplacé par le mécanisme, les deux organes en forme de plaques (32,33) de l'un des jeux, qui sont pourvus chacun d'une surface d'appui pliée vers l'intérieur pour les disques, sont déplacés vers l'extérieur en libérant le disque inférieur, et que les deux plaques de l'autre jeu sont déplacées simultané- ment vers l'intérieur, ces plaques saisissant alors, par des becs formés à leurs faces inférieures, 9. Device according to claims 1, 7 and 8, characterized in that a double lever (31) can pivot about a guide bush (29a) of the vertical pivot (29) placed through the discs, this lever being connected, by each of its free ends, to a set of members in the form of flat plates (32, 33, 35, 36), one of which is connected to the oscillating lever (26) moved by the cam disc ( 12), the arrangement being such that when this lever is moved by the mechanism, the two members in the form of plates (32,33) of one of the sets, which are each provided with a bearing surface folded towards the 'inside for the discs, are moved outwards, releasing the lower disc, and the two plates of the other set are simultaneously moved inwards, these plates then gripping, by jaws formed at their faces lower, le deuxième disque inférieur et verrouillant ainsi la pile de disques se trouvant au-dessus de celui-ci. the second lower disc and thus locking the stack of discs located above it. 10. Dispositif suivant revendication 9, caractérisé en ce que le jeu d'organes en forme de pla.ques (35,36) ont une élasti- <Desc/Clms Page number 13> cité telle que la pile de disques est déjà maintenue avant que les faces d'appui des organes en forme de plaques (32, 33) n'aient libéré le disque'inférieur (28). 10. Device according to claim 9, characterized in that the set of members in the form of pla.ques (35,36) have an elastic <Desc / Clms Page number 13> cited such that the stack of discs is already held before the bearing faces of the plate-shaped members (32, 33) have released the lower disc (28). 11. Dispositif suivant revendications 9 et'10, caractérisé en ce que, lorsque le mécanisme de déplacement (5, 12, 26) est inactif, les organes en forme de plaques sont, sous l'action d'un ressort (34) ou analogue, maintenus dans 'une position telle que la pile de disques repose sur les faces d'appui des organes (32, 33) de l'un des jeux et que les becs des organes (35, 36) de l'au- tre jeu ne sont pas en contact avec cette pile. 11. Device according to claims 9 and'10, characterized in that, when the displacement mechanism (5, 12, 26) is inactive, the members in the form of plates are, under the action of a spring (34) or analogous, maintained in a position such that the stack of discs rests on the bearing faces of the members (32, 33) of one of the sets and that the jaws of the members (35, 36) of the other game are not in contact with this battery.
BE462682D BE462682A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE462682A true BE462682A (en)

Family

ID=115034

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE462682D BE462682A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE462682A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2653259A1 (en) DISC LOADING DEVICE FOR DISC PLAYER.
BE462682A (en)
CH628456A5 (en) Camera automatically change discs.
CH241703A (en) Talking machine equipped with an automatic disc changer.
CH261667A (en) Device intended to be mounted on a gramophone for automatic disc change.
BE448149A (en)
CH274899A (en) Gramophone.
CH252568A (en) Talking machine equipped with a magazine provided with a disc distribution device.
BE488412A (en)
BE360223A (en)
CH295131A (en) Talking machine equipped with an automatic disc change device.
BE459459A (en)
BE535066A (en)
BE532354A (en)
BE404648A (en)
BE531472A (en)
BE481252A (en)
BE464447A (en)
BE430338A (en)
BE520221A (en)
BE447509A (en)
BE543527A (en)
BE553611A (en)
BE451921A (en)
BE359677A (en)