BE448045A - - Google Patents

Info

Publication number
BE448045A
BE448045A BE448045DA BE448045A BE 448045 A BE448045 A BE 448045A BE 448045D A BE448045D A BE 448045DA BE 448045 A BE448045 A BE 448045A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
disc
shaft
arm
acoustic
acoustic arm
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE448045A publication Critical patent/BE448045A/fr

Links

Landscapes

  • Automatic Disk Changers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Changeur de disques automatique pour gramophones. 



   Les disques de gramophone comportent en général un sillon final dépourvu d'enregistrement sonore, qui se raccorde au sillon enregistré mais présente cependant un pas notablement plus grand que celui-ci. Le but du sillon final est d'amener le bras acoustique au centre du disque de gramophone à une vitesse angulaire plus grande que celle à laquelle le bras acoustique se déplace pendant l'audi-' tion proprement dite. La vitesse plus grande est utilisée pour pro- voquer le changement de disque. Dans ce but on a fait usage d'un organe en contact à friction avec l'organe qui imprime le mouvement de pivotement au bras acoustique de manière que l'organe cité en premier lieu pivote normalement avec le bras acoustique.

   Cet organe   est actionné, de préférence, une fois par tour accompli par le pla- @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 teau porte-disques, de manière à revenir dans sa position initiale fixe en surmontant la résistance de friction. Ce mouvement de pivotement est ainsi momentané, mais il s'étend sur une très faible amplitude, correspondant au déplacement angulaire que le bras acoustique parcourt pendant l'audition d'un tour du disque de gramophone. Lorsque l'aiguille du bras acoustique parcourt le sillon final l'amplitude du pivotement devient notablement plus grande par suite du pas plus grand du sillon final et des dispositif sont alors employés pour utiliser cette plus grande amplitude de pivotement à la commande d'un organe qui déclenche l'opération de changement de disque. 



   Dans les dispositifs de ce genre, chaque mouvement de pivotement du bras auditif à une vitesse plus grande que la vitesse de pivotement normale pendant l'audition d'un disque avait générale- ment pour effet de provoquer le changement de disque. Ceci offre cependant certains inconvénients. On sait par exemple que les   disque   de gramophone présentent normalement deux grandeurs standardisées différentes, désignées par grands disques et petits disques, mais qu'il existe encore des formats plus petits que les dits petits disques.

   Lorsqu'on voulait faire entendre un petit disque de ce genre dans un gramophone à changement de disque automatique, on était obligé de ramener à la main le bras acoustique dans le sillon d'entrée de ce disque, mais ce déplacement à la main ne pouvait généralement pas être effectué assez lentement et donnait lieu, en raison de sa grande vitesse, au déclenchement d'une opération de changement de disque, de telle sorte que le bras acoustique était amené de force dans sa position extérieure et ramené ensuite de nouveau dans une position correspondant au sillon d'entrée d'un grand disque ou d'un petit disque normal. Cela rendait ainsi impos- sible l'audition de disques présentant un plus petit diamètre que les petits disques normaux. 



   En outre, il peut arriver que pour l'une ou l'autre raison, onze désire entendre que la dernière partie d'un disque 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 normal. Or, dans les gramophones de types connus pourvus de chan- geurs de disques automatiques, il n'était pas possible d'amener le bras acoustique dans une position à proximité du milieu du disque, car le mouvement de pivotement qu'il était nécessaire de donner dans ce but au bras acoustique aurait eu pour effet de provoquer un changement de disque. 



   La présente invention repose sur la constatation que le bras acoustique est toujours soulevé dans une position située au- dessus de celle qui correspond à l'audition du disque, lorsque les déplacements de grande amplitude qu'on lui   communique   ne devraient pas provoquer un changement de disque. Suivant l'invention, on fait usage d'un organe de verrouillage agissant sur le dispositif destiné à provoquer le changement de disque, cet organe de verrouil- lage étant actionné par le bras acoustique de telle manière qu'il empêche ce dispositif de fonctionner lorsque le bras acoustique est soulevé. 



   L'invention est décrite plus complètement ci-dessous avec référence au dessin annexé dans lequel fig. 1 représente en coupe horizontale une partie du dispositif de démarrage du changeur de disque tandis que la fig. 2 montre cette même partie en coupe verticale. 



   Dans l'exemple d'exécution de l'invention représenté sur le dessin, on a supposé que le changeur de disques est du type dans lequel la commande se fait par un plateau-came circu- laire, qui se trouve à l'arrêt pendant l'audition, mais qui se met en marche immédiatement après que l'audition du disque a pris fin, pour provoquer les mouvements connexes au changement de disque. 



  Le mouvement est   communiqué   au plateau-came par une roue à friction en prise avec la périphérie du plateau-came ou si possible avec la périphérie d'une roue en corrélation de mouvement avec le plateau- came. Afin que la roue à friction n'exerce pas un frottement con- tinuel sur le plateau-came, on a aménagé dans la périphérie de ce 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 dernier une échancrure dans laquelle la roue à friction tourne à vide pendant l'audition. Pour la mise en marche du plateau- came, il suffit alors de lui donner une impulsion qui le déplace dans le sens voulu, de manière que la roue à friction au lieu de se mouvoir à vide dans l'échancrure tourne alors en contact avec la périphérie du plateau-came. 



   Sur la fig. 1, 10 désigne l'arbre central du plateau porte-disques. Le dispositif est supposé vu de dessus, le plateau porte-disques enlevé, celui-ci n'étant indiqué que par les traits 11, de telle sorte que la roue d'entraînement 12 du plateau-came 13 de même que ce dernier sont visibles sur la figure. L'échancrure ci- dessus mentionnée pratiquée dans la périphérie du plateau-came est indiquée en 14 et comme on suppose que dans les conditions repré- sentées sur la figure 1, le dispositif occupe sa position normale d'audition, le plateau-came se trouve à l'arrêt, tandis que la roue d'entraînement 12 tourne à vide dans l'échancrure 14. 



   L'arbre de pivotement du bras acoustique est désigné par 15 
On comprendra par l'examen de la fig.2 comment cet arbre coopère avec les organes mentionnés ci-dessus de même qu'avec le bras acous- tique 16. Ce dernier est porté comme d'habitude par un palier de sup port 17 à travers lequel passe l'arbre et qui renferme les organes nécessaires pour opérer le soulèvement du bras acoustique en l'écar- tant du disque et son abaissement sur celui-ci en concordance avec le changement de disque. Une mince lame de ressort 18 est serrée entre deux colliers 19 et 20 sur l'arbre 15. Elle s'étend de préfé- rence jusqu'à proximité de l'arbre 10 du plateau porte-disques 11 et de la roue d'entraînement 12 du plateau-came 13 où une butée 21 est fixée perpendiculairement à ce ressort 18. 



   Un collier 22 pourvu d'une broche 23 dirigée de bas en haut, est fixé sur l'arbre 10 du plateau porte-disques en-dessous de ce dernier. D'autre part, le plateau-came est pourvu d'un bossa- ge de came 24 à angle vif, faisant saillie sur le plan du plateau- came et présentant en 25 une dent tandis qu'il s'incline en 26 pour   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 se raccorder à la surface de ce plateau. 



   Le dispositif fonctionne comme suit: 
Pendant l'audition du disque mis en place en dernier lieu, le bras acoustique pivote en se rapprochant graduellement du centre du disque par suite de l'action combinée du sillon en spirale du disque et de l'aiguille de reproduction du son. L'arbre 15 ainsi que les colliers 19 et 20 qui y sont montés participent à ce mou- vement. Le ressort 18, qui est monté à friction entre ces colliers, pivotera donc d'une faible quantité à chaque tour du plateau. Mais de cette façon le ressort 18 se rapproche de plus en plus de l'arbre 10 du plateau porte-disque. La   broche 25   rencontre donc graduelle- ment la butée 21 du ressort qui est ainsi repoussé dans une position telle qu'il se trouve juste hors du rayon d'action de la   broche 23.   



  Au tour suivant, le ressort est de nouveau ramené vers l'intérieur d'une petite quantité correspondant au pas d'une spire, et lorsque la broche 23 rencontre alors le ressort, elle le fait de nouveau pivoter en arrière. Pendant ce mouvement de va et vient le ressort glisse sur la partie externe du bossage de came 24. 



   Lorsque l'audition du disque est terminée, le pas de la spirale du sillon augmente, comme on le sait, notablement et il s'ensuit que le ressort 18 pivotera d'une plus grande amplitude qu'auparavant pendant le parcours des spires gravées du sillon. 



  Ce mouvement est suffisamment grand pour que le ressort puisse s'enclencher par sa propre élasticité derrière la dent 25 du bossage de came 24. A la prochaine rencontre de la broche 23, le ressort 18 pivotera comme d'habitude vers l'extérieur pour arriver dans une position où il est hors d'atteinte de la broche, mais cette fois il entraînera impérativement le plateau-came 13 dans son mouvement par suite de son engagement avec le bossage de came 24. Pendant ce mou- vement la roue 12 roule donc sur la périphérie du plateau-came 13, ce qui a pour effet de faire tourner ce dernier d'un tour, jusqu'à ce que la roue 12 revienne de nouveau dans l'échancrure 14.

   Pendant ce 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 mouvement du plateau-came, celui-ci provoque d'une manière qui ne fait pas partie de la présente invention, tous les mouvements connexes à l'opération de changement de disque, par exemple le sou-   lèvement   du bras acoustique de manière à l'écarter du disque dont l'audition est terminée, le pivotement de ce bras auditif pour l'amener dans une position complètement à l'extérieur du plateau porte-disques, la mise en place d'un nouveau disque, le pivotement du bras acoustique dans une position située exactement au-dessus du sillon d'entrée du nouveau disque et l'abaissement du bras sur ce sillon. 



   Pendant le mouvement du bras acoustique, le ressort 18 a suivi le déplacement de ce dernier tant qu'il n'en a pas été empê- ché par les organes qui limitent sa course. Dans le dispositif repré senté sur la figure on a supposé que le mouvement du ressort est limité d'un côté par un arrêt 27 au-delà duquel il ne peut pas se déplacer et de l'autre côté par la broche 23 qui le maintient tou- jours à une distance appropriée de l'arbre 10. Il y a lieu de faire remarquer que pendant cette partie du cycle de fonctionnement le ressort ne se trouve plus en prise avec la dent 25 du bossage 24, étant donné que le plateau-came 13 s'est déplacé immédiatement après sa mise en marche, ce qui a eu pour effet d'écarter cette dent du ressort.

   Lorsque l'opération de changement de disque se trouve près de sa fin, de préférence pendant la période   où   le bras acoustique est abaissé sur le sillon d'entrée du nouveau disque, après avoir déjà été amené au-dessus de ce sillon, le bossage 24 se glisse de nouveau entièrement ou partiellement sous le ressort 18, de telle sorte que celui-ci est de nouveau relevé dans sa position normale de travail et qu'une nouvelle audition peut commencer. 



   Il est évident dans ces conditions que si l'on devait      faire pivoter le bras acoustique 16 à la main à une plus grande vitesse que celle à laquelle il pivote normalement pendant l'au- dition,par exemple à la vitesse à laquelle il pivote au cours du déplacement de l'aiguille de reproduction du son dans le sillon 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 final, le ressort 18 entrerait en prise, pendant ce pivotement, avec la dent 25 de la manière décrite ci-dessus, et au tour suivant de l'arbre 10, le plateau-came 13 serait par conséquent mis en marche, ce qui aurait pour effet de provoquer un changement de disque. Or, c'est précisément ce qui doit être évité d'après l'invention. 



   Suivant l'invention un ressort 29 est rivé rigidement en 30 à la plaque 28 du châssis, qui porte le changeur de disque. Le res- sort 29 est pourvu d'une partie transversale 31 qui s'étend en- dessous de l'arbre 15 du bras acoustique 16. On rappellera à ce propos que le mouvement de soulèvement et d'abaissement du bras acoustique 16 se produit normalement par le fait que l'arbre 15 est amené dans une position élevée ou dans une position'abaissée par un dispositif qui n'est pas représenté sur le dessin. Comme cet arbre rencontre le bras acoustique 16 en un point qui ne coincide pas avec le centre de basculement 32 du bras 16, il fait donc osciller ce dernier de bas en haut ou de haut en bas. 



  Habituellement l'arbre qui peut se déplacer verticalement de bas en haut ou de haut en bas pour faire osciller le bras acoustique, est constitué par un arbre interne se déplaçant télescopiquement dans l'arbre 15. La manière dont cet arbre est aménagé est toutefois sans importance au point de vue de l'invention. L'essentiel est que l'arbre coopère avec le ressort 29 de telle sorte que celui-ci soit abaissé lorsque le bras acoustique 16 est abaissé dans la position correspondant à l'audition et soit par contre redressé lorsque le bras acoustique 16 est relevé. 



   A proximité de l'extrémité libre externe du ressort 29 celui-ci porte une broche 33 qui ne se trouve pas dans la trajectoi- re du ressort 18 lorsque le bras acoustique 16 est dans la position d'audition, mais qui se relève par suite de l'élasticité du ressort 
29 de manière à se placer dans le chemin du ressort 18, lorsque le bras acoustique 16 est soulevé. La broche 33 vient alors s'appliquer sur le bord du ressort 18, comme on le comprendra par l'examen de   @   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 la figure 1, de façon à empêcher le déplacement de ce dernier qui aurait pour effet de faire tomber le ressort derrière la dent 25. 



  On obtient ainsi un verrouillage, qui empêche le dispositif de déclenchement d'entrer en action pour provoquer la mise en marche du plateau-came. 



   L'invention n'est évidemment pas limitée à la forme d'exécution représentée et décrite en détail, mais des modifications notables peuvent y être apportées sans pour cela sortir du cadre de l'invention. Ainsi le mouvement de pivotement du ressort 18 peut lui être imprimé par un autre organe que l'arbre 15, pourvu que cet organe se trouve en corrélation de mouvement avec ce dernier. 



  De même la broche 23 peut être reliée à un autre arbre que l'arbre central du plateau porte-disques. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  Automatic record changer for gramophones.



   Gramophone discs generally have a final groove devoid of sound recording, which connects to the recorded groove but nevertheless has a noticeably larger pitch than it. The purpose of the final groove is to bring the acoustic arm to the center of the gramophone disc at an angular velocity greater than that at which the acoustic arm moves during the actual hearing. The higher speed is used to cause the disc change. For this purpose, use has been made of a member in friction contact with the member which imparts the pivoting movement to the acoustic arm so that the first-mentioned member normally pivots with the acoustic arm.

   This member is actuated, preferably, once per revolution accomplished by the plane.

 <Desc / Clms Page number 3>

 disc holder, so as to return to its initial fixed position by overcoming the friction resistance. This pivoting movement is thus momentary, but it extends over a very small amplitude, corresponding to the angular displacement that the acoustic arm travels during the hearing of a turn of the gramophone disc. When the needle of the acoustic arm traverses the final furrow the amplitude of the pivoting becomes significantly greater as a result of the larger pitch of the final furrow and devices are then employed to use this greater amplitude of pivoting at the control of an organ which triggers the disk change operation.



   In such devices, each pivotal movement of the auditory arm at a speed greater than the normal pivoting speed during the hearing of a disc would generally have the effect of causing the disc to change. This, however, has certain drawbacks. It is known, for example, that gramophone discs normally have two different standardized sizes, referred to as large discs and small discs, but that there are still smaller formats than said small discs.

   When we wanted to play a small record of this kind in a gramophone with automatic record change, we had to bring the acoustic arm by hand into the entry groove of this record, but this movement by hand could not generally not be carried out slowly enough and, due to its high speed, resulted in the initiation of a disc change operation, so that the acoustic arm was forcibly brought into its outward position and then brought back again into a position corresponding to the entry groove of a large disc or a normal small disc. This made it impossible to hear discs with a smaller diameter than normal small discs.



   In addition, it may happen that for one reason or another eleven wishes to hear that the last part of a record

 <Desc / Clms Page number 4>

 normal. However, in gramophones of known types provided with automatic disc changers, it was not possible to bring the acoustic arm to a position near the middle of the disc, because the pivoting movement which it was necessary to control. giving the acoustic arm for this purpose would have had the effect of causing a disc change.



   The present invention is based on the observation that the acoustic arm is always raised in a position situated above that which corresponds to the hearing of the disc, when the large amplitude displacements communicated to it should not cause a change of sound. disk. According to the invention, use is made of a locking member acting on the device intended to cause the disc change, this locking member being actuated by the acoustic arm in such a way that it prevents this device from functioning when the acoustic arm is raised.



   The invention is described more fully below with reference to the accompanying drawing in which FIG. 1 shows in horizontal section part of the starting device of the disc changer while FIG. 2 shows this same part in vertical section.



   In the exemplary embodiment of the invention shown in the drawing, it has been assumed that the disc changer is of the type in which the control is effected by a circular cam plate, which is stationary for hearing, but which turns on immediately after the disc hearing has ended, to cause the movements associated with the disc change.



  Motion is imparted to the cam plate by a friction wheel engaged with the periphery of the cam plate or if possible with the periphery of a wheel in motion correlation with the cam plate. So that the friction wheel does not exert a continuous friction on the cam plate, it is arranged in the periphery of this

 <Desc / Clms Page number 5>

 last a notch in which the friction wheel spins empty during the hearing. To start the cam plate, it suffices to give it an impulse which moves it in the desired direction, so that the friction wheel instead of moving empty in the notch then turns in contact with the periphery of the cam plate.



   In fig. 1, 10 designates the central shaft of the disc carrier. The device is supposed to be seen from above, the disc holder plate removed, the latter being indicated only by the lines 11, so that the drive wheel 12 of the cam plate 13 as well as the latter are visible on the face. The above-mentioned indentation made in the periphery of the cam plate is indicated at 14 and as it is assumed that under the conditions shown in figure 1, the device occupies its normal hearing position, the cam plate rests. is stationary, while the drive wheel 12 rotates empty in the notch 14.



   The pivot shaft of the acoustic arm is designated by 15
It will be understood by examining FIG. 2 how this shaft cooperates with the organs mentioned above as well as with the acoustic arm 16. The latter is carried as usual by a support bearing 17 to through which the shaft passes and which contains the organs necessary to lift the acoustic arm by moving it away from the disc and lowering it onto the latter in accordance with the disc change. A thin leaf spring 18 is clamped between two collars 19 and 20 on the shaft 15. It preferably extends to the vicinity of the shaft 10 of the disc holder 11 and the drive wheel. 12 of the cam plate 13 where a stop 21 is fixed perpendicular to this spring 18.



   A collar 22 provided with a pin 23 directed from bottom to top, is fixed on the shaft 10 of the disc holder plate below the latter. On the other hand, the cam plate is provided with a sharp angled cam boss 24 projecting on the plane of the cam plate and having a tooth 25 as it tilts at 26 to.

 <Desc / Clms Page number 6>

 connect to the surface of this tray.



   The device works as follows:
During the hearing of the last placed record, the acoustic arm rotates gradually approaching the center of the record as a result of the combined action of the spiral groove of the record and the sound reproducing needle. The shaft 15 as well as the collars 19 and 20 which are mounted therein participate in this movement. The spring 18, which is mounted in friction between these collars, will therefore pivot a small amount at each turn of the plate. But in this way the spring 18 gets closer and closer to the shaft 10 of the disc holder plate. The pin 25 therefore gradually meets the stopper 21 of the spring which is thus pushed into a position such that it is just outside the range of action of the pin 23.



  On the next turn, the spring is again returned inward by a small amount corresponding to the pitch of one turn, and when the pin 23 then meets the spring, it rotates it back again. During this back and forth movement the spring slides on the outer part of the cam boss 24.



   When the hearing of the disc is finished, the pitch of the spiral of the groove increases, as is known, notably and it follows that the spring 18 will pivot by a greater amplitude than before during the course of the engraved turns of the furrow.



  This movement is large enough that the spring can engage by its own elasticity behind tooth 25 of cam boss 24. At the next meeting of pin 23, spring 18 will rotate outward as usual to arrive. in a position where it is out of reach of the spindle, but this time it will imperatively drive the cam plate 13 in its movement as a result of its engagement with the cam boss 24. During this movement the wheel 12 therefore rolls on the periphery of the cam plate 13, which has the effect of rotating the latter by one turn, until the wheel 12 returns again to the notch 14.

   During this

 <Desc / Clms Page number 7>

 movement of the cam plate, this causes, in a manner which does not form part of the present invention, all the movements connected with the operation of changing the disc, for example the lifting of the acoustic arm so as to '' move away from the disc whose hearing is over, pivoting this auditory arm to bring it into a position completely outside the disc holder, placing a new disc, pivoting the acoustic arm in a position located exactly above the entry groove of the new disc and the lowering of the arm on this groove.



   During the movement of the acoustic arm, the spring 18 has followed the movement of the latter as long as it has not been prevented from doing so by the members which limit its stroke. In the device shown in the figure it has been assumed that the movement of the spring is limited on one side by a stop 27 beyond which it cannot move and on the other side by the pin 23 which maintains it all. - days at an appropriate distance from the shaft 10. It should be noted that during this part of the operating cycle the spring is no longer in engagement with the tooth 25 of the boss 24, since the cam plate 13 moved immediately after it was started, which had the effect of removing this tooth from the spring.

   When the disc change operation is nearing its end, preferably during the period when the acoustic arm is lowered over the entry groove of the new disc, after having already been brought over this groove, the boss 24 again slides completely or partially under the spring 18, so that the latter is again raised to its normal working position and a new hearing can begin.



   It is evident under these conditions that if one were to rotate the acoustic arm 16 by hand at a greater speed than that at which it normally rotates during hearing, for example at the speed at which it rotates in the hearing. during movement of the sound reproduction needle in the groove

 <Desc / Clms Page number 8>

 final, the spring 18 would engage, during this pivoting, with the tooth 25 in the manner described above, and on the next revolution of the shaft 10, the cam plate 13 would therefore be started, which would have the effect of causing a disc change. However, this is precisely what must be avoided according to the invention.



   According to the invention a spring 29 is rigidly riveted at 30 to the plate 28 of the frame, which carries the disc changer. The spring 29 is provided with a transverse part 31 which extends below the shaft 15 of the acoustic arm 16. It will be recalled in this connection that the lifting and lowering movement of the acoustic arm 16 takes place. normally by the fact that the shaft 15 is brought into an elevated position or a lowered position by a device which is not shown in the drawing. As this shaft meets the acoustic arm 16 at a point which does not coincide with the tilting center 32 of the arm 16, it therefore causes the latter to oscillate from bottom to top or from top to bottom.



  Usually the shaft which can move vertically from bottom to top or from top to bottom to make the acoustic arm oscillate, is constituted by an internal shaft moving telescopically in the shaft 15. The way in which this tree is arranged is however without importance from the point of view of the invention. The essential thing is that the shaft cooperates with the spring 29 so that the latter is lowered when the acoustic arm 16 is lowered into the position corresponding to hearing and is on the other hand straightened when the acoustic arm 16 is raised.



   Near the outer free end of the spring 29, the latter carries a pin 33 which is not in the path of the spring 18 when the acoustic arm 16 is in the hearing position, but which consequently rises. spring elasticity
29 so as to be placed in the path of the spring 18, when the acoustic arm 16 is lifted. The pin 33 then comes to rest on the edge of the spring 18, as will be understood by examining @

 <Desc / Clms Page number 9>

 Figure 1, so as to prevent the movement of the latter which would have the effect of causing the spring to fall behind tooth 25.



  A locking is thus obtained, which prevents the tripping device from coming into action to cause the start of the cam plate.



   The invention is obviously not limited to the embodiment shown and described in detail, but significant modifications can be made to it without departing from the scope of the invention. Thus the pivoting movement of the spring 18 can be imparted to it by a member other than the shaft 15, provided that this member is in movement correlation with the latter.



  Likewise, the spindle 23 can be connected to a shaft other than the central shaft of the disc holder plate.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS --------------------------- 1.- Changeur de disques pour gramophones du type dans lequel les différents mouvements qui doivent se produire en conne- xité avec l'opération de changement de disque sont déclenchés par le parcours de l'aiguille de reproduction du son dans le sillon final à plus grand pas du disque, un premier dispositif étant agencé de manière à être entraîné à friction par le bras acoustique pendant le mouvement de pivotement de ce dernier en concordance avec l'au- dition du disque et être ainsi rapproché de l'arbre central du plateau porte-disques ou d'un arbre qui y est relié et sur lequel est monté un second dispositif servant à ramener au moins une fois à chaque tour de cet arbre le premier dispositif à une distance appropriée de cet arbre, CLAIMS --------------------------- 1.- Record changer for gramophones of the type in which the various movements which must occur in con- nection with the operation of changing the record are triggered by the path of the sound reproduction needle in the final groove at more large pitch of the disc, a first device being arranged so as to be frictionally driven by the acoustic arm during the pivoting movement of the latter in accordance with the hearing of the disc and thus be brought closer to the central shaft of the plate disc carrier or a shaft which is connected to it and on which is mounted a second device serving to bring the first device at least once at each revolution of this shaft to an appropriate distance from this shaft, tandis qu'un troisième dispositif est agencé de manière à n'entrer en action pour provoquer le changement de disque que lorsque le premier dispositif pivote d'uneplus grande amplitude quand l'aiguille de reproduction du son parcourt le sillon final à plus grand pas, caractérisé en ce qu'un organe de verrouil- lage s'opposant au pivotement de grande amplitude, mentionné en dernier lieu, du premier dispositif est relié à l'organe qui commu-- <Desc/Clms Page number 10> nique les mouvements de soulèvement et d'abaissement du bras acous- tique, de telle manière que cet organe de verrouillage n'empêche pas les mouvements de pivotement de grande amplitude du premier dispositif lorsque le bras acoustique se trouve dans sa position abaissée sur un disque en cours d'audition, while a third device is arranged so as to come into action to cause the disc change only when the first device pivots by a greater amplitude as the sound reproduction needle traverses the final groove at greater pitch, characterized in that a locking member opposing the last mentioned large amplitude pivoting of the first device is connected to the member which commu-- <Desc / Clms Page number 10> denies the raising and lowering movements of the acoustic arm, in such a way that this locking member does not prevent the large-amplitude pivoting movements of the first device when the acoustic arm is in its lowered position on a disc during the hearing, mais empêche les dits mouvements du premier dispositif lorsque le bras acoustique se trouve dans sa position soulevée hors de contact avec le disque. but prevents said movements of the first device when the acoustic arm is in its raised position out of contact with the disc. 2. - Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé par ce que l'organe de verrouillage est disposé sur un ressort à lame situé en-dessous de l'arbre de soulèvement du bras acoustique et dont une des extrémités est reliée rigidement au châssis qui porte le changeur de disques, tandis que son autre extrémité est pourvue d'une broche dont la position par rapport au premier disposi- tif est telle que quand le bras acoustique est soulevé, cette broche empêche le premier dispositif de suivre le mouvement à grande vitesse que décrit le bras acoustique 16 pendant le parcours de l'aiguille de reproduction du son dans le sillon final à plus grand pas du disque. 2. - Device according to claim 1, characterized in that the locking member is arranged on a leaf spring located below the lifting shaft of the acoustic arm and one end of which is rigidly connected to the frame which carries disc changer, while its other end is provided with a spindle whose position relative to the first device is such that when the acoustic arm is raised, this spindle prevents the first device from following the movement at high speed that describes the acoustic arm 16 during the travel of the sound reproducing needle in the final furrow at the largest pitch of the disc. 3.- Changeur de disques automatique pour gramophones, en substance tel que décrit ci-dessus avec référence au dessin annexé. 3.- Automatic gramophone record changer, in substance as described above with reference to the accompanying drawing.
BE448045D BE448045A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE448045A true BE448045A (en)

Family

ID=103719

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE448045D BE448045A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE448045A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE448045A (en)
BE448023A (en)
BE412198A (en)
BE360222A (en)
BE556046A (en)
BE506761A (en)
BE459459A (en)
BE471700A (en)
BE448581A (en)
BE472249A (en)
CH294749A (en) Drive mechanism for talking machine.
CH282444A (en) Talking machine.
BE464147A (en)
BE494844A (en)
BE517578A (en)
BE558725A (en)
BE359677A (en)
BE462682A (en)
BE381640A (en)
BE447509A (en)
BE359778A (en)
CH258048A (en) Phonographic reader provided with a movable member which, when the reader is put in place, rests on the disc.
BE515405A (en)
BE564341A (en)
BE480040A (en)