BE454353A - - Google Patents

Info

Publication number
BE454353A
BE454353A BE454353DA BE454353A BE 454353 A BE454353 A BE 454353A BE 454353D A BE454353D A BE 454353DA BE 454353 A BE454353 A BE 454353A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
circuit
frequency
oscillations
tuning
modulation
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE454353A publication Critical patent/BE454353A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03JTUNING RESONANT CIRCUITS; SELECTING RESONANT CIRCUITS
    • H03J7/00Automatic frequency control; Automatic scanning over a band of frequencies

Landscapes

  • Stabilization Of Oscillater, Synchronisation, Frequency Synthesizers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif   .'pour   faire coïncider la fréquence propre d'au moins un circuit d'un système accordé et la fréquence d'une source d'oscillations 
L'invention concerne un dispositif destiné à faire coin- eider la fréquence propre d'au moins l'un des circuits d'un systè- me accordé et la fréquence des oscillations engendrées par une sour- ce d'oscillations. 



   L'invention consiste en ce que, soit par désaccord pério- dique du circuit mentionné et symétrique par rapport à sa fréquence propre, on provoque une modulation des oscillations transmises par   la source d'oscillations -au circuit, soit par une modification périodique et symétrique par rapport a la fréquence de la source d'os-   cillations de fréquence égale à celle des oscillations transmises au circuit, on provoque une modulation des oscillations produites dans le circuit, et que la coïncidence est obtenue à l'aide d'une tension, prélevée de la modulation, dont la polarité dépend de la phase de la modulation. 



   De préférence, l'invention est appliquée dans un émetteur, dans lequel la fréquence propre de circuit d'un ou de plusieurs étages doit coïncider avec la fréquence des oscillations engendrées par l'étage de commande. A cet effet, on obtient de préférence une variation périodique, symétrique par rapport à la fréquence de   l'étage de commande, de fréquence égale à celle,des oscillations appliquees au circuit à accorder, par un désaccord périodique, symé-   trique par rapport à sa fréquence propre, du circuit déterminant la fréquence de l'étage de commande. 



   Lorsqu'on applique l'invention à un émetteur, dans lequel sont engendrées deux fréquences de commande, situées de part et d'autre de la bande de fréquences à émettre, les variations de fré- quence sont obtenues, de préférence, en appliquant de façon alter- née les fréquences de commande spécifiées au circuit à accorder. 



   La description du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu., partie de ladite invention. 



   Sur la Fig.l, le circuit oscillant est monté da.ns le cir- cuit d'entrée d'un tube générateur 2, qui est connecté à un second circuit oscillant 3, couplé au circuit de sortie du tube générateur. 



  Admettons que le circuit oscillant 1 soit le siège d'oscillations 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dont la fréquence est déterminée par la fréquence d'accord du circuit 1 et que la fréquence propre du circuit 5 doive être automatiquement amenée en coïncidence avec la fréquence des os- cillations obtenues dans le circuit. A cet effet, la fréquence   des   oscillations transmises au circuit 3 est périodiquement mo-   difiée   en insérant périodiquement dans le circuit une bobine de self-induction 4 et un condensateur 5, à l'aide des contacts
8 d'un dispositif de commutation, un vibrateur 6, par exemple, branché sur une source de tension continue ou, si nécessaire, sur un secteur à courant alternatif.

   Dans la forme d'exécution représentée, le montage en série de la bobine 4 et du condensateur
5 est shunté par une bobine 7, couplée au circuit 1, et la bobi- ne 4 et le condensateur 5 sont alternativement shuntés par un vibra.teur 6, de sorte que la bobine 4 et le condensateur 5 sont alternativement mis en parallèle, par la bobine de couplage 7, avec les   éléments   d'accord du circuit 1. 



   Lorsque le condensateur 5 est court-circuité par le vibrateur 6, la self-induction du circuit 1 diminue, ce qui pro-   voque   une augmentation de la fréquence d'accord du circuit 1, tandis qu'un   court-circuitage   de la bobine de self-induction 4 provoque une diminution de la fréquence d'accord du circuit 1. 



   Les dimensions de la. bobine de self-induction 4 et du condensa- teur 5 sont choisies de manière que la variation périodique de la   fréquence   soit symétrique par rapport à la fréquence d'accord du circuit oscillant 1. Lorsque la fréquence propre du circuit
5 diffère de la fréquence d'accord du circuit 1 d'une valeur telle que cette fréquence d'accord se trouve sur le flanc incli- né de la courbe de résonance du circuit 3, les mesures spéci- fiées provoquent une variation périodique de   l'amplitude   des os- cillations, produites dans le circuit 3, en d'autres termes, une modulation de ces oscillations. La fréquence de la modulation est déterminée par la fréquence de commutation du contact 8 du vibrateur.

   La phase de la modulation dépend du fait que la fré- quence propre du circuit 3 est plus élevée ou plus faible que la fréquence d'accord du circuit 1. 



   En effet, lorsque la fréquence propre du circuit
3 est plus élevée que la fréquence moyenne des oscillations trans- mises au circuit 3, à chaque diminution de la fréquence des os- cillations transmises, l'amplitude des oscillations produites dans le circuit 3 diminue ; par contre, lorsque la fréquence aug- mente, l'amplitude des oscillations considérées croit. Lorsque la fréquence propre du circuit 3 est inférieure à la fréquence moyenne, une diminution de la fréquence des oscillations appli- quées provoque un accroissement de la fréquence et une diminu- tion de l'amplitude des oscillations, obtenues dans le circuit 3. 



   Lorsque la fréquence propre.du circuit 3 coïncide avec la fréquence moyenne des oscillations, transmises au cir- cuit   3,   lors d'une variation périodique, symétrique par rapport à la fréquence d'accord du circuit 1, de la fréquence des os- cillations transmises au circuit 3, il ne se produit pas de mo- dulations des oscillations obtenues dans le circuit 3. 



   Lors d'une variation continue de la fréquence propre du circuit 3, à l'aide d'un condensa.teur d'accord variable 9, de- puis une valeur inférieure à la fréquence moyenne des oscilla- tions appliquées vers une valeur plus élevée, on obtient donc dans le circuit 3, une oscillation madulée par une oscillation rectangulaire. A mesure que la fréquence propre du circuit 3 diffère moins de la fréquence de l'oscillation de commande, l'am-   plitude   de   la   modulation diminue, tandis que, lorsque les deux 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 fréquences coïncidente la phase est inversée et ensuite   l'ampli -   tude de la modulation augmente de nouveau. 



    Suivant l'invention, l'accord continu du circuit 3 est obtenu à l'aide d'une tension prélevée sur la modulation, tension   dont la polarité dépend de la phase de la modulation. A cet effet, les oscillations modulées obtenues dans le circuit 3 sont détectées, par exemple à l'aide d'un tube à décharge 1C, de sorte qu'aux bornes du transformateur 11 inséré dans le circuit de sortie du tube 1C, on obtient une tension alternative rectangulaire, dont les varia- tions sont représentées sur la   fig.2,   soit par a, soit par b, sui- vant que la fréquence propre du circuit 3 est plus petite ou plus grande que la fréquence d'accord du circuit de commande. 



   Dans la forme d'exécution représentée, la tension a.lter- native obtenue aux bornes du transformateur 11, est redressée à l'aide des contacts 12, qui se déplacent en synchronisme avec les contacts 8 du vibrateur 6 et le courant continu obtenu alimente un relais polarisé 13, utilisé pour la commande d'un moteur relié au condensateur   d'accord 8   du circuit 3. 



    Aussi longtemps que la fréquence propre du circuit S est par exemple inférieure a la fréquence d'accord du circuit de comman-   de sur laquelle doit être accordé le circuit 3, le moteur 14 est excité par le courant traversant l'enroulement du relais, de maniè- re à provoquer une augmentation de la fréquence propre du circuit 3. 



  Au droit de l'accord exact, la phase de la modulation change de sorte que le courant traversant l'enroulement du relais 13 change de sens, ce qui inverse le sens de rotation du moteur, de sorte que la fréquence propre diminue. précis 
Afin d'éviter que l'accord/ne soit atteint qu'après un certain nombre de balancements du moteur, le montage peut être prévu de manière que, lorsque la fréquence propre du circuit 3 se rapproche de l'accord exact, le moteur 14 soit mis en circuit . par le fait que l'amplitude de la modulation, et partant l'inten- sité de courant dans-le relais 3, tombe en-dessous d'une valeur seuil déterminée. La valeur seuil du relais 13 est choisie de ma- nière que le moteur soit mis hors circuit à un moment tel   que,   lors de l'arrêt du moteur, on obtienne exactement la fréquence d'accord du circuit 3. 



   Dans le dispositif décrit, on obtient pour une seule fréquence d'accord déterminée du circuit 1, une modification, sy- métrique par rapport à cette fréquence, des o scillations tranami- ses au circuit 3. Cependant, lorsque le circuit de commande 1 est accordable sur une large gamme de fréquences et que la fréquence du circuit 3 doit pouvoir être amenée en coïncidence avec la. fré-   quence,d'accord   du circuit 1 sur toute la gamme d'accord de ce circuit, il est indispensable que les variations de fréquence ob- tenues dans les deux positions extrêmes du commutateur 8 soient égales, afin que dans toute la gamme d'accord, le désaccord du circuit 1 soit symétrique par'rapport à la fréquence d'accord.

   Ce résultat peut être obtenu en réglant, à l'aide de la réactance réglable utilisée pour l'accord, la grandeur de la réactance ana- logue à insérer périodiquement dans le circuit et ce, de préférence, de manière que le désaccord relatif soit indépendant de la fré- quence. De cette manière, on obtient dans toute la gamme de fré- quences le même désaccord pour toutes les fréquences et partant une même intensité de courant dans le relais 13. 



   Lorsqu'on applique le dispositif décrit à un limiteur, dans lequel l'etage de commande est accordable dans une gamme de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
 EMI4.1 
 fréquences et tel que le rapport entre la fréquence minimum et   la fréquence maximum dépasse 1 : 2 il est désirable que le moteur produise l'accord du circuit 5 en partant de la plus basse   frécuence vers la plus élevée, afin d'éviter que le circuit 3 ne scit accorda sur le second harmonique de l'oscillation de   commande.   Ce résultat peut être obtenu en fermant, à l'aide d'un vibrateur 6, lcrs de la mise en circuit du dispositif de synchro-   nisation   -tique, un circuit tel que, quelle que soit la 
 EMI4.2 
 pcsiticn Ce l'interrupteur 131 du relais polaire 13,

   le moteur la soit excita de manière   que la   capacité du circuit 3 augmente. Desque la   valeur   maximum de l'élément d'accord du circuit 5 est 
 EMI4.3 
 D1..,ê,.-;,int'¯, la moteur peut ouvrir lui-même un contact qui interrompt le circuit mentionné. Cependant, comme à ce moment l'écart C-1li .Il,- la fr/cu811ce propre du circuit 3 et la fréquence moyenne de l'oscillation de commande est en général si grand que le relais 13 n'est pas parcouru par du courant, l'ouverture du circuit mentionné provoque la fermeture d'un second circuit qui excite le   moteur   de manière que l'accord du circuit 3 soit produit en partant de la plus basse fréquence vers la fréquence la plus éle- 
 EMI4.4 
 vée.

   LCrsqu8 la fréquence propre du circuit 3 se rapproche de la   fréquence   moyenne du circuit de commande, de sorte qu'il se produise une modulation des oscillations dans le circuit 3 et par- 
 EMI4.5 
 t..¯:t unb circul:. tion do courants redressés dans le relais 13, le ssccè1 circu2.t. -s' ouvert au moyen de l'un des contacts 13' ou 1:1 en "nô'1' temps qu'est fermé le circuit d'excitation du i1ct?,1r, de sorte que le moteur accorde le circuit 3 sous l'infc,,10tlC'.. ''1.mc L,:"i1sion qui dépend de la modulation. 



  La fig. 3 représente une forme d'exécution d'un dispositif cCl1fcr-,:E: l'invention et dont les parties essentielles sent identiques   3. celles   du dispositif représenté sur la fig. 1, 
 EMI4.6 
 avec cette différence cependant que la self-induction et la capa.- cité qui, dans le montage   représenté   sur la   fig.l,   sont alterna- 
 EMI4.7 
 4- -*- v insérée dans le circuit 1 sont constituées par deux ';<iiJ..s de rélct,.ce 15 et lé, alternativement bloqués par l'interJ'ûllt:O;l1' 3 du vi'1Ji%aE;e.ui-c S. n e±1'>'1, aux tubes 15 et 16 on applique une tension de ym1¯wa ¯¯ i,:

  a n 1 n# E. t i xr dr grille par le fait que le circuit cathode qùC' de chacun de ces tubes comporte une source de tension 17, dent laborne positive est reliée, par l'intermédiaire de la, ré- 
 EMI4.8 
 sist"'1ce 18 à la cathode du tube 15, et par l'intermédiaire de 1; résistance li, à 1'- cathode du tube 10. Le montage en série de 1,   source   de tension   17   et de la résistance 18, respectivement 13, est   shunt,,,  par une résistance 20, respectivement 21, et ces   résistances   sont shuntéesà leur tour par un condensateur qui. 
 EMI4.9 
 comtLt'ie un court-circuit pour la fréquence d'accord du circuit 1. 



  .i : " 1.àe de l'interrupteur 3 du vibrateur 6, une partie au .'10ins de la résistance 2C et une partie de la résistance 21, sont alt rnz>.t5. ve:.<nt c=7urt-circuµ,tées. La source de tension 17 et'la résistance lu-21, sont choisies de manière que le tube 15 soit conducteur lorsque la résistance 2C est court-circuitée et que le tube 16 soit conducteur, lorsque la résistance 21 est court- 
 EMI4.10 
 circ1Jl.t'P, tandis que, lorsque l'interrupteur 8 est ouvert, les <.i ?i.i x b i b <-; sent t bl o qu é s. 



  'ntre l'anode et la grille du tilbe 15 est prévue une r sy¯ o t rz ce Rl, tandis qu'entre la grille et la cathode est monté un condensateur C1, qui transmet à la grille une tension décalée de 90  par rapport à la tension de l'anode. De ce fait, le tube 15 constitue essentiellement une self-induction R1   CI¯     périodi-   
 EMI4.11 
 q;ement montée parallèle avec circuit Sl que l'on quement montée en parallèle avec le circuit 1, de sorte que l'on / 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 majore périodiquement la fréquence d'accord du circuit   1,   d'un 
 EMI5.1 
 montant tel que ( f,jf$ j )1 = T Ci 'R:i expression dans laquelle Si est la pente du tube 15 à l'état conducteur, tandis que Lo est la self-induction du circuit 1. 



    Dans le tube de réactance 16 on applique à la grille une tension déphasée de 90  par rapport à la tension anodique par le   fait qu'entre l'anode et la grille est montée une résistance   R ,   tandis qu'entre la grille   'et   la cathode est prévue une   self-induc-   tion L2 , de sorte que ce tube constitue essentiellement une capacité 
L2 S2 dont la grandeur est déterminée par ----- . Cette capacité est 
R2 branchée périodiquement en parallèle avec le circuit   1,   à l'aide du vibrateur 6, de sorte que la fréquence d'accord de ce circuit dimi- 
 EMI5.2 
 nue dune valeur telle (A cu) 4 GV th Lo 1. exp-ce-,Sion dans nue d'une valeur telle (UJo) - 0 R1. exprension dans laquelle S2 est la pente du tube 16 à l'état conducteur. 



    Pour que le désaccord provoqué par le tube 15, dans le circuit 1 accorde sur la fréquence #.soit égal au désaccord provo-   qué par le tube 16, il, faut que :   (##/# (AU)) donc   
 EMI5.3 
 ,000 - -Î Ô/ )1 donc S:i1-o = WZ   2 Lx Lz ci Aq az ce qui peut être obtenu par un réglage précis des tubes 16 et 16.    



  On peut obtenir un désaccord symétrique dans toute la gamme d'accord' du circuit 1, en modifiant en meme temps que le. fré-   quence d'accord   @.du   circuit de commande 1 à l'aide d'un   condensa-     teur d'accord C. , la grandeur du tube de réactance montA en parallèle avec le circuit 1, et qui constitue une réactance, à l'aide   de la polarisation négative de grille, de manière que 
 EMI5.4 
 ( v W ¯ ¯ col 5, Lo L2 Coo o 2 - 0 11''1.. devienne indépendant de la fréquence. 



   La fréquence. d'accord   #.   du circuit de commande est don- 
 EMI5.5 
 née par lù; La.Co = 1. ;. de sorte que ô 2 2 Co R 2 ' En modifiant S2, c'est-à-dire la pente du tube 16 dans la position insérée, de manière que S2 soit proportionnel à Co' t u.) 12. devient indépendant de la fréquence et la relation wô. ¯ 2 est satis- faite dans toute la gamme d'accord. 



   Dans un tube à caractéristique quadratique, la pente est   proportionnelle à la tension de polarisation négative de grille, ce qui permet d'éliminer la dépendance de la fréquence par une modifi-   cation simultanée de la polarisation négative de grille du tube 16 et de la capacité c. du condensateur. Une variation de polarisation négative de grille proportionnelle à la variation de c. peut être 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 obtenue par l'utilisation d'un condensateur à variations de capacité linéaires et en modifiant en même temps, à l'aide du dispositif de réglage du condensateur, la grandeur de la. résistance 21 insérée dans le conducteur cathodique du tube 16, comme le contre en pointillés la Fig.3. 



   Lorsque le circuit de commande 1 est accordé non pas à l'aide du condensateur   Co, mais   à l'aide de la self-induction lc, l'expression 
 EMI6.1 
 4uJ) 1 g,'2.. Lu coo 2 Co B'L est constante, mais 
 EMI6.2 
 (- LI <.0) = - ¯1 5<1 Lo   #. 2 C1 R1 est variable dans toute la- gamme de fréquences, puisque Lo varie. 



  Il en résulte que, dans ce cas, la pente S1 doit diminuer à self-   induction croissante tandis que dans le cas où la capacité Co varie il faut qu'à un accroissement de la capacité Co corresponde un   accroissement   de la pente   S2.   



   Un choix judicieux-des résistances insérées dans les circuits de grille du tube 15 permet de faire en sorte que S1L  et partant la variation de fréquence exprimée en pourcents reste constante dans toute la gamme de fréquence. 



   Dans le cas général où L. et C. sont tous deux variables, on peut maintenir constant 
 EMI6.3 
 <-0 \ ¯ Ll (0 1. (.6 LV ) tCD 4 cOo 2. en modifiant les deux potentiomètres 18 et 19, l'un à l'aide du   condensateur C. et l'autre simultanément avec la self-induction L.. La Fig. 4 représente un tel montage.   



   Dans les dispositifs décrits jusqu'à présent, le dé - saccord du circuit 1 est obtenu en insérant alternativement une self-induction ou une capacité dans le circuit. 



   Il va de soi que le désaccord périodique du circuit 1 peut aussi être obtenu par une augmentation et une diminution alternatives de l'un des éléments d'accord du circuit. Dans ce cas, on obtient un désaccord relatif symétrique dans toute la gamme d'accord en modifiant périodiquement la réactance de nature différente de celle de la réactance réglable utilisée pour l'ac- cord. Donc, lorsque l'accord du circuit 1 est obtenu a l'aide d'un condensateur, le désaccord relatif symétrique dans toute la zone d'accord par rapport à la fréquence d'accord est obtenu par une augmentation et une diminution périodique de la self-   induction   du circuit 1.

   Pour augmenter et diminuer périodique- ment la self-induction d'un circuit oscillante on utilise, de préférence, un tube de réactance monté comme self=induction, ce tube étant monté en parallèle avec le circuit oscillant et consti- tuant une partie de la   self-inducticn   de ce circuit. Une modifi- cation périodique dela tension appliquée à la grille de ce tube permet d'augmenter et de diminuer périodiquement la grandeur de l self-induction constituée par le tube. La Fig.5 montre une forme   d'exécut:on   dans laquelle un tel tube de réactance assure 
 EMI6.4 
 Duto"'lotique1!19nt l'accord d'un circuit oscillant sur la fréquence des oscillations engendrées par une source d'oscillations. 



   Dans cette forme d'exécution, dans laquelle tout comme -. dans les précédentes, l'accord du circuit 3 doit coïncider avec 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la fréquence des oscillations transmises au circuit 3 par le circuit oscillant 1 les oscillations dans le circuit 3 sont modulées sous l'effet d'un désaccord périodique par rapport à la fréquence propre du circuit   3,   désaccord obtenu à l'aide   d'un   tube de réactance 25, qui est monté en parallèle avec le circuit 3 et qui constitue une partie de la self-induction de ce circuit. La tension de polarisa- tion de grille du tube 25 est fournie pour une source de tension 26, shuntée par une résistance 27.

   Le point médian de cette résistance est relié,par l'intermédiaire d'une résistance élevée 28, à la grille du tube 25, ce qui communique à cette grille une tension positive égale à la moitié de celle de la source de tension 26. A l'aide de l'interrupteur 8 du vibrateur 6, la grille du tube 25 est alternativement reliée à deux points de la résistance 27, symétri- ques par rapport au point   d'où   l'on prélève la tension, de sorte que la tension de polarisation de grille et partant la self-induc- tion du circuit 3 sont périodiquement augmentéeset diminuées. Le circuit a ainsi un désaccord symétrique par rapport à sa fréquence propre, ce qui lorsque la fréquence propre du circuit 3 diffère de la fréquence des oscillations transmises au circuit 3, provoque une modulation des o scillations obtenues dans le circuit 3.

   Comme la phase de la modulation dépend du fait. que la fréquence d'accord du circuit 3 est plus élevée ou plus basse que la fréquence sur laquelle est accordé le circuit 3, on a pu prélever de la modulation,   de la manière déjà décrite, une tension continue, dont la polarité dépend de la phase de la modulation et qui peut etre utilisée pour   la commande du sens de rotation d'un moteur d'accord 14. 



   Lorsqu'on applique l'invention dans un émetteur à une seule bande latérale à onde porteuse supprimée, dans lequel sont engendrées deux fréquences de .commande situées de part et d'autre de la bande latérale à transmettre, l'accord automatique est notable- ment simplifié. Dans ce cas, on peut utiliser le montage représenté sur la fig. 6. Dans ce montage, l'accord automatique du circuit 3 est obtenu en interrompant, à l'aide de l'interrupteur 23, la liaison entre l'étage de commande et le circuit à accorder 3 et en appli- quant alternativement à l'étage à accorder 3 les deux fréquences de commande à l'aide des contacts 8 commandés par le vibrateur 6. 



  On obtient ainsi dans le circuit 3, des oscillations modulées dont on prélève de la manière déjà décrite, à l'aide d'un interrupteur fonctionnant en synchronisme avec ledispositif de commutation, un courant continu utilisable pour l'excitation du moteur 4 utilisé pour l'accord du circuit 3.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Device. 'For making the natural frequency of at least one circuit of a tuned system coincide with the frequency of a source of oscillations
The invention relates to a device intended to make the natural frequency of at least one of the circuits of a tuned system coincide with the frequency of the oscillations generated by a source of oscillations.



   The invention consists in that, either by periodic detuning of the mentioned circuit and symmetrical with respect to its natural frequency, one causes a modulation of the oscillations transmitted by the source of oscillations to the circuit, or by a periodic and symmetrical modification. with respect to the frequency of the source of oscillations of frequency equal to that of the oscillations transmitted to the circuit, one causes a modulation of the oscillations produced in the circuit, and that the coincidence is obtained by means of a voltage, taken from the modulation, the polarity of which depends on the phase of the modulation.



   Preferably, the invention is applied in a transmitter, in which the natural circuit frequency of one or more stages must coincide with the frequency of the oscillations generated by the control stage. For this purpose, a periodic variation is preferably obtained, symmetrical with respect to the frequency of the control stage, of frequency equal to that of the oscillations applied to the circuit to be tuned, by a periodic detuning, symmetrical with respect to its natural frequency, of the circuit determining the frequency of the control stage.



   When the invention is applied to a transmitter, in which two control frequencies are generated, located on either side of the frequency band to be transmitted, the frequency variations are preferably obtained by applying alternately the control frequencies specified to the circuit to be tuned.



   The description of the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing, of course, forming part of said invention.



   In Fig. 1, the oscillating circuit is mounted in the input circuit of a generator tube 2, which is connected to a second oscillating circuit 3, coupled to the output circuit of the generator tube.



  Let us assume that the oscillating circuit 1 is the seat of oscillations

 <Desc / Clms Page number 2>

 the frequency of which is determined by the tuning frequency of circuit 1 and that the natural frequency of circuit 5 must be automatically brought into coincidence with the frequency of the oscillations obtained in the circuit. To this end, the frequency of the oscillations transmitted to circuit 3 is periodically modified by periodically inserting into the circuit a self-induction coil 4 and a capacitor 5, using the contacts
8 of a switching device, a vibrator 6, for example, connected to a DC voltage source or, if necessary, to an AC mains.

   In the embodiment shown, the series connection of the coil 4 and the capacitor
5 is shunted by a coil 7, coupled to circuit 1, and coil 4 and capacitor 5 are alternately shunted by a vibrator 6, so that coil 4 and capacitor 5 are alternately placed in parallel, by the coupling coil 7, with the tuning elements of circuit 1.



   When the capacitor 5 is short-circuited by the vibrator 6, the self-induction of circuit 1 decreases, which causes an increase in the tuning frequency of circuit 1, while a short-circuiting of the control coil. self-induction 4 causes a decrease in the tuning frequency of circuit 1.



   The dimensions of the. self-induction coil 4 and capacitor 5 are chosen so that the periodic variation of the frequency is symmetrical with respect to the tuning frequency of the oscillating circuit 1. When the natural frequency of the circuit
5 differs from the tuning frequency of circuit 1 by an amount such that this tuning frequency lies on the sloping edge of the resonance curve of circuit 3, the specified measurements cause a periodic variation of l The amplitude of the oscillations, produced in the circuit 3, in other words, a modulation of these oscillations. The frequency of the modulation is determined by the switching frequency of contact 8 of the vibrator.

   The phase of the modulation depends on whether the natural frequency of circuit 3 is higher or lower than the tuning frequency of circuit 1.



   Indeed, when the natural frequency of the circuit
3 is higher than the average frequency of the oscillations transmitted to circuit 3, with each decrease in the frequency of the transmitted oscillations, the amplitude of the oscillations produced in circuit 3 decreases; on the other hand, when the frequency increases, the amplitude of the oscillations considered increases. When the natural frequency of circuit 3 is lower than the mean frequency, a decrease in the frequency of the applied oscillations causes an increase in the frequency and a decrease in the amplitude of the oscillations, obtained in circuit 3.



   When the natural frequency of circuit 3 coincides with the average frequency of the oscillations, transmitted to circuit 3, during a periodic variation, symmetrical with respect to the tuning frequency of circuit 1, of the frequency of the oscillations transmitted to circuit 3, no modulation of the oscillations obtained in circuit 3 occurs.



   During a continuous variation of the natural frequency of circuit 3, using a variable tuning capacitor 9, from a value lower than the average frequency of the applied oscillations to a higher value , one thus obtains in circuit 3, an oscillation madulated by a rectangular oscillation. As the natural frequency of circuit 3 differs less from the frequency of the control oscillation, the amplitude of the modulation decreases, while, when both

 <Desc / Clms Page number 3>

 frequencies coincide, the phase is inverted and then the amplitude of the modulation increases again.



    According to the invention, the continuous tuning of the circuit 3 is obtained using a voltage taken from the modulation, the polarity of which depends on the phase of the modulation. For this purpose, the modulated oscillations obtained in the circuit 3 are detected, for example using a discharge tube 1C, so that at the terminals of the transformer 11 inserted in the output circuit of the tube 1C, one obtains a rectangular alternating voltage, the variations of which are represented in fig. 2, either by a or by b, depending on whether the natural frequency of circuit 3 is smaller or greater than the tuning frequency of the circuit control.



   In the embodiment shown, the alternating voltage obtained at the terminals of the transformer 11 is rectified by means of the contacts 12, which move in synchronism with the contacts 8 of the vibrator 6 and the direct current obtained is supplied. a polarized relay 13, used to control a motor connected to the tuning capacitor 8 of circuit 3.



    As long as the natural frequency of the circuit S is, for example, lower than the tuning frequency of the control circuit to which the circuit 3 must be tuned, the motor 14 is excited by the current flowing through the winding of the relay, of so as to cause an increase in the natural frequency of circuit 3.



  In accordance with the exact agreement, the phase of the modulation changes so that the current passing through the winding of the relay 13 changes direction, which reverses the direction of rotation of the motor, so that the natural frequency decreases. specific
In order to prevent tuning / not being reached until after a certain number of rockings of the motor, the assembly can be provided in such a way that, when the natural frequency of circuit 3 approaches the exact tuning, the motor 14 is switched on. by the fact that the amplitude of the modulation, and hence the current intensity in the relay 3, falls below a determined threshold value. The threshold value of relay 13 is chosen so that the motor is switched off at a moment such that, when the motor is stopped, the exact tuning frequency of circuit 3 is obtained.



   In the device described, for a single determined tuning frequency of circuit 1, a modification, symmetric with respect to this frequency, of the scillations transmitted to circuit 3. However, when control circuit 1 is tunable over a wide range of frequencies and that the frequency of circuit 3 must be able to be brought into coincidence with the. frequency, tuning circuit 1 over the entire tuning range of this circuit, it is essential that the frequency variations obtained in the two extreme positions of switch 8 are equal, so that in the entire range d 'tuning, the detuning of circuit 1 is symmetrical with respect to the tuning frequency.

   This result can be obtained by adjusting, with the aid of the adjustable reactance used for the tuning, the magnitude of the analogous reactance to be inserted periodically in the circuit and this, preferably, so that the relative detuning is independent. of frequency. In this way, the same detuning is obtained over the entire frequency range for all frequencies and hence the same current intensity in relay 13.



   When applying the device described to a limiter, in which the control stage is tunable in a range of

 <Desc / Clms Page number 4>

 
 EMI4.1
 frequencies and such that the ratio between the minimum frequency and the maximum frequency exceeds 1: 2 it is desirable for the motor to produce the tuning of circuit 5 starting from the lowest frequency towards the highest, in order to avoid that the circuit 3 ne scit tuned to the second harmonic of the control oscillation. This result can be obtained by closing, using a vibrator 6, the switching on of the tick-synchronization device, a circuit such that, whatever the
 EMI4.2
 pcsiticn This switch 131 of the 13 pole relay,

   the motor is excited so that the capacity of circuit 3 increases. When the maximum value of the tuning element of circuit 5 is
 EMI4.3
 D1 .., ê, .- ;, int'¯, the motor itself can open a contact which interrupts the mentioned circuit. However, as at this moment the difference C-1li .It, - the fr / cu811ce proper of circuit 3 and the average frequency of the control oscillation is in general so large that the relay 13 is not traversed by current, the opening of the mentioned circuit causes the closing of a second circuit which energizes the motor so that the tuning of circuit 3 is produced starting from the lowest frequency towards the highest frequency.
 EMI4.4
 vee.

   LCrsqu8 the natural frequency of circuit 3 approaches the average frequency of the control circuit, so that a modulation of the oscillations in circuit 3 and by-
 EMI4.5
 t..¯: t unb circul :. tion of rectified currents in relay 13, ssccè1 circu2.t. -s' open by means of one of the contacts 13 'or 1: 1 in "nô'1' time that the excitation circuit of the i1ct?, 1r is closed, so that the motor tunes the circuit 3 under the infc ,, 10tlC '..' '1.mc L,: "i1sion which depends on the modulation.



  Fig. 3 shows an embodiment of a device cCl1fcr -,: E: the invention and whose essential parts feel identical 3. those of the device shown in FIG. 1,
 EMI4.6
 with this difference, however, that the self-induction and the capacitance which, in the assembly shown in fig.l, are alterna-
 EMI4.7
 4- - * - v inserted in circuit 1 are made up of two '; <iiJ..s of rélct, .ce 15 and le, alternately blocked by the interJ'ûllt: O; l1' 3 of vi'1Ji% aE; e.ui-c S. ne ± 1 '>' 1, to tubes 15 and 16 we apply a voltage of ym1¯wa ¯¯ i ,:

  a n 1 n # E. t i xr dr grid by the fact that the cathode circuit qùC 'of each of these tubes comprises a voltage source 17, positive tooth tooth is connected, via the, re-
 EMI4.8
 sist "1ce 18 at the cathode of tube 15, and through resistor li, at cathode of tube 10. The series connection of voltage source 17 and resistor 18, respectively 13, is shunt ,,, by a resistor 20, respectively 21, and these resistors are in turn shunted by a capacitor which.
 EMI4.9
 ComtLt'ie a short circuit for the tuning frequency of circuit 1.



  .i: "1.àe of switch 3 of vibrator 6, a part at .'10ins of resistor 2C and part of resistor 21, are alt rnz> .t5. ve:. <nt c = 7urt- The voltage source 17 and the resistor lu-21 are chosen so that the tube 15 is conductive when the resistor 2C is short-circuited and the tube 16 is conductive when the resistor 21 is shorted.
 EMI4.10
 circ1Jl.t'P, while, when switch 8 is open, the <.i? i.i x b i b <-; feels t bl o c.



  between the anode and the grid of the tilbe 15 is provided a r sy¯ ot rz this Rl, while between the grid and the cathode is mounted a capacitor C1, which transmits to the grid a voltage offset by 90 with respect to the anode voltage. Therefore, the tube 15 essentially constitutes a self-induction R1 CI¯ periodi-
 EMI4.11
 q; ement mounted parallel with circuit Sl that one quement mounted in parallel with circuit 1, so that one /

 <Desc / Clms Page number 5>

 periodically increases the tuning frequency of circuit 1 by a
 EMI5.1
 amount such that (f, jf $ j) 1 = T Ci 'R: i expression in which Si is the slope of tube 15 in the conductive state, while Lo is the self-induction of circuit 1.



    In the reactance tube 16 is applied to the grid a phase-shifted voltage of 90 relative to the anode voltage by the fact that between the anode and the grid is mounted a resistor R, while between the grid 'and the cathode a self-induction L2 is provided, so that this tube essentially constitutes a capacitor
L2 S2 whose magnitude is determined by -----. This ability is
R2 periodically connected in parallel with circuit 1, using vibrator 6, so that the tuning frequency of this circuit decreases.
 EMI5.2
 naked of a value such (A cu) 4 GV th Lo 1. exp-ce-, Sion in naked of a value such (UJo) - 0 R1. exprension in which S2 is the slope of the tube 16 in the conductive state.



    So that the detuning caused by tube 15, in circuit 1 tunes to frequency #. Is equal to the detuning caused by tube 16, it is necessary that: (## / # (AU)) therefore
 EMI5.3
 , 000 - -Î Ô /) 1 therefore S: i1-o = WZ 2 Lx Lz ci Aq az which can be obtained by precise adjustment of tubes 16 and 16.



  A symmetrical detuning can be obtained in the whole tuning range of circuit 1, by modifying simultaneously with the. tuning frequency @. of control circuit 1 using a tuning capacitor C., the magnitude of the reactance tube mounted in parallel with circuit 1, and which constitutes a reactance, at using the negative grid bias, so that
 EMI5.4
 (v W ¯ ¯ col 5, Lo L2 Coo o 2 - 0 11''1 .. becomes independent of the frequency.



   Frequency. Okay   #. control circuit is given
 EMI5.5
 born by lù; La.Co = 1.;. so that ô 2 2 Co R 2 'By modifying S2, that is to say the slope of the tube 16 in the inserted position, so that S2 is proportional to Co' t u.) 12. becomes independent of the frequency and the relation wô. ¯ 2 is satisfied across the full chord range.



   In a quadratic characteristic tube, the slope is proportional to the negative grid bias voltage, which eliminates the frequency dependence by simultaneously changing the negative grid bias of tube 16 and the capacitance. vs. of the capacitor. A negative gate bias change proportional to the change in c. may be

 <Desc / Clms Page number 6>

 obtained by using a capacitor with linear capacitance variations and at the same time modifying, using the capacitor adjusting device, the magnitude of the. resistor 21 inserted in the cathode conductor of tube 16, like the dotted line in Fig.3.



   When the control circuit 1 is tuned not with the aid of the capacitor Co, but with the aid of the self-induction lc, the expression
 EMI6.1
 4uJ) 1 g, '2 .. Lu coo 2 Co B'L is constant, but
 EMI6.2
 (- LI <.0) = - ¯1 5 <1 Lo #. 2 C1 R1 is variable over the whole frequency range, since Lo varies.



  It follows that, in this case, the slope S1 must decrease with increasing self-induction, while in the case where the capacity Co varies, an increase in the capacity Co must correspond to an increase in the slope S2.



   A judicious choice of resistors inserted in the grid circuits of the tube 15 makes it possible to ensure that S1L and hence the frequency variation expressed in percentages remains constant throughout the frequency range.



   In the general case where L. and C. are both variables, we can keep constant
 EMI6.3
 <-0 \ ¯ Ll (0 1. (.6 LV) tCD 4 cOo 2. by modifying the two potentiometers 18 and 19, one using capacitor C. and the other simultaneously with the self-induction L .. Fig. 4 shows such an arrangement.



   In the devices described so far, the disagreement of circuit 1 is obtained by alternately inserting a self-induction or a capacitor in the circuit.



   It goes without saying that the periodic detuning of circuit 1 can also be obtained by an alternate increase and decrease of one of the tuning elements of the circuit. In this case, a symmetrical relative detuning is obtained throughout the tuning range by periodically modifying the reactance of a different nature from that of the adjustable reactance used for the tuning. Therefore, when the tuning of circuit 1 is obtained using a capacitor, the symmetrical relative detuning throughout the tuning area with respect to the tuning frequency is obtained by periodically increasing and decreasing the frequency. self-induction of circuit 1.

   In order to periodically increase and decrease the self-induction of an oscillating circuit, a reactance tube mounted as a self = induction is preferably used, this tube being mounted in parallel with the oscillating circuit and constituting a part of the self-inducticn of this circuit. A periodic modification of the voltage applied to the grid of this tube makes it possible to periodically increase and decrease the magnitude of the self-induction formed by the tube. Fig. 5 shows a form of execution in which such a reactance tube ensures
 EMI6.4
 Duto "'lotique1! 19nt the tuning of an oscillating circuit on the frequency of the oscillations generated by a source of oscillations.



   In this embodiment, in which just like -. in the previous ones, the tuning of circuit 3 must coincide with

 <Desc / Clms Page number 7>

 the frequency of the oscillations transmitted to the circuit 3 by the oscillating circuit 1 the oscillations in the circuit 3 are modulated under the effect of a periodic detuning with respect to the natural frequency of the circuit 3, detuning obtained using a tube reactance 25, which is connected in parallel with circuit 3 and which forms part of the self-induction of this circuit. The grid bias voltage of tube 25 is supplied for a voltage source 26, shunted by a resistor 27.

   The midpoint of this resistor is connected, via a high resistor 28, to the grid of tube 25, which communicates to this grid a positive voltage equal to half that of the voltage source 26. A by means of the switch 8 of the vibrator 6, the grid of the tube 25 is alternately connected to two points of the resistor 27, symmetrical with respect to the point from which the voltage is taken, so that the voltage of gate polarization and hence the self-induction of circuit 3 are periodically increased and decreased. The circuit thus has a symmetrical detuning with respect to its natural frequency, which when the natural frequency of circuit 3 differs from the frequency of the oscillations transmitted to circuit 3, causes a modulation of the oscillations obtained in circuit 3.

   As the phase of modulation depends on the fact. that the tuning frequency of circuit 3 is higher or lower than the frequency to which circuit 3 is tuned, it was possible to take from the modulation, in the manner already described, a direct voltage, the polarity of which depends on the phase of the modulation and which can be used to control the direction of rotation of a tuning motor 14.



   When the invention is applied in a single suppressed carrier wave sideband transmitter, in which two control frequencies located on either side of the sideband to be transmitted are generated, automatic tuning is notable. simplified. In this case, the assembly shown in FIG. 6. In this assembly, the automatic tuning of circuit 3 is obtained by interrupting, using the switch 23, the connection between the control stage and the circuit to be tuned 3 and by applying alternately to the stage 3 to tune the two control frequencies using contacts 8 controlled by vibrator 6.



  In this way, in circuit 3, modulated oscillations are obtained from which, in the manner already described, using a switch operating in synchronism with the switching device, a direct current which can be used for the excitation of the motor 4 used for the switching is taken. 'Circuit 3 tuning.


    

Claims (1)

RESUME ----------- Dispositif destiné à faire coïncider la fréquence propre d'au moins l'un des circuits d'un système accordé et la fréquence des o scillations engendrées par une source d'o scillations, caracté- risé par le fait que, soit par un désaccord périodique du circuit mentionné et symétrique par un rapport à sa fréquence propre, on provoque une modulation des oscillations fournies au circuit par la source d'oscillations, soit par une variation périodique de la fréquence, symétrique par rapport à la fréquence de la source d'os- cillations de fréquence égale à celle des oscillations transmises au circuit, on provoque une modulation des oscillations produites dans le circuit, et que la coïncidence est obtenue à l'aide d'une tension, prélevée de la modulation, dont la polarité dépend de la phase de la modulation, ABSTRACT ----------- Device intended to make the natural frequency of at least one of the circuits of a tuned system coincide with the frequency of the oscillations generated by a source of scillations, characterized in that either by a periodic detuning of the mentioned circuit and symmetrical with respect to its natural frequency, one causes a modulation of the oscillations supplied to the circuit by the source of oscillations, either by a periodic variation of the frequency, symmetrical with respect to the frequency of the source of bone - cillations of frequency equal to that of the oscillations transmitted to the circuit, one causes a modulation of the oscillations produced in the circuit, and that the coincidence is obtained using a voltage, taken from the modulation, whose polarity depends on the modulation phase, ce dispositif pouvant présenter en outre les particularités suivantes, prises séparément ou suivant les di- verses combinaisons possibles : a.- une variation périodique de la fréquence des oscilla <Desc/Clms Page number 8> tions transnises au circuit, symétrique par rapport à la fréquence de la source d'oscillations, produit une modulation des oscilla- tions obtenues dans le circuit et la variation périodique de la fréquence des oscillations dans le circuit est obtenue par un dÉsaccord périodique, symétrique par rapport à la fréquence pro- pre du circuit déterminant la fréquence de la source d'oscilla- tions ; this device may also have the following peculiarities, taken separately or according to the various possible combinations: a.- a periodic variation of the frequency of the oscillations <Desc / Clms Page number 8> tions transnized to the circuit, symmetrical with respect to the frequency of the source of oscillations, produces a modulation of the oscillations obtained in the circuit and the periodic variation of the frequency of the oscillations in the circuit is obtained by a periodic detuning, symmetrical by relation to the proper frequency of the circuit determining the frequency of the source of oscillations; b. deux fréquences de commande situées de part et d'autre de celle de la source d'oscillations, sont engendrées et une variation périodique symétrique par rapport à la fréquence de la, source d'oscillations de fréquence égale à celle des oscil- lations transmises au circuit produit une modulation des oscilla- tions engendrées dans le ci-rcuit et les fréquences de commande sont appliquées alternativement au circuit; c.- le désaccord périodique est obtenu à l'aide d'un dis- positif de commutation qui insère alternativement une self-induc- tion et une capacité dans le circuit considéré, la self-induction et la capacité étant montées en parallèle avec au moins une par- tie du circuit ou bien en série avec les éléments d'accord du circuit; b. two control frequencies located on either side of that of the source of oscillations, are generated and a symmetrical periodic variation with respect to the frequency of the, source of oscillations of frequency equal to that of the oscillations transmitted to the circuit produces a modulation of the oscillations generated in the circuit and the control frequencies are applied alternately to the circuit; c.- the periodic detuning is obtained with the aid of a switching device which alternately inserts a self-induction and a capacitor in the circuit considered, the self-induction and the capacitor being connected in parallel with au at least a part of the circuit or else in series with the tuning elements of the circuit; d. - la. self-induction et la capacité sont montées en parallèle avec le circuit et elles sont constituées respectivement par deux tubps de réactance, montés comme tels, alternativement bloqués à l'aide du dispositif de commutation ; e.- le circuit à désaccorder est accordable sur une très large gamme de fréquences et l'on obtient un désaccord relatif, indépendant de la fréquence, en réglant, à l'aide de la réactan- ce utilisée pour l'accord, simultanément la grandeur de la réac- tance de même nature à insérer périodiquement dans le circuit; d. - the. self-induction and the capacitor are connected in parallel with the circuit and they are constituted respectively by two reactance tubes, assembled as such, alternately blocked using the switching device; e.- the circuit to be detuned is tunable over a very wide range of frequencies and a relative detuning is obtained, independent of the frequency, by adjusting, using the reactance used for the tuning, simultaneously the magnitude of the reaction of the same nature to be inserted periodically in the circuit; f.- le grandeur de la réactance de même nature est ré- glée par la v,riation de la pente du tube et ce dé manière que, seit S2 soit indépendant de la fréquence lorsoue l'accord s'ef- C fectueCCa l'aide, du condensateur du circuit, soit 1Lo, lorsque pour l'accord dn modifie la self-induction du circuit, S2 étant la pente du tube de réactance monté comme capacité, S1 la pente du tubp monté comme self-induction, et Co et Lo les éléments va- riables du circuit oscillant; g. - on utilise un condensateur d'accord dont les varia- ticns de la. capacité suivent une loi linéaire et dont l'organe de commande est accouplé au dispositif de réglage d'un diviseur de tension, inséré dans le circuit de grille du tube de réactance monté comme capacité; f.- the magnitude of the reactance of the same nature is regulated by the variation of the slope of the tube and in such a way that, if S2 is independent of the frequency when tuning is effected. C fectueCCa using the capacitor of the circuit, i.e. 1Lo, when for the tuning dn modifies the self-induction of the circuit, S2 being the slope of the reactance tube mounted as capacitor, S1 the slope of the tubp mounted as self-induction , and Co and Lo the variable elements of the oscillating circuit; g. - a tuning capacitor is used, the variations of which are in the. capacitance follow a linear law and whose control member is coupled to the adjustment device of a voltage divider, inserted in the grid circuit of the reactance tube mounted as capacitor; h.- le désaccord périodique est obtenu à l'aide d'un dispositif de commutation qui augmente et diminue alternativement la tension de polarisation de grille d'un tube de réactance, mon- té comme self-induction ou comme capacité; i.- le circuit à désaccorder périodiquement est accor- dable sur un. très large gamme et le désaccord périodique est ob- tenu à l'aide d'un dispositif de commutation qui augmente et diminue alternativement la réactance du circuit qui est d'une autre nature oue la réactance réglable utilisée pour l'accord ; <Desc/Clms Page number 9> i.- la coïncidence des fréquences mentionnées est obtenue à l'aide d'un moteur dont le sens de rotation dépend, de la polarité de la tension prélevée de la modulation ; h.- the periodic detuning is obtained by means of a switching device which alternately increases and decreases the grid bias voltage of a reactance tube, mounted as a self-induction or as a capacitor; i.- the circuit to be periodically detuned is tunable on one. very wide range and the periodic detuning is obtained by means of a switching device which alternately increases and decreases the reactance of the circuit which is of a different nature or the adjustable reactance used for the tuning; <Desc / Clms Page number 9> i.- the coincidence of the frequencies mentioned is obtained using a motor whose direction of rotation depends on the polarity of the voltage taken from the modulation; k.-une tension dont la polarité dépend de la phase de la modulation est obtenue en détectant les oscillations dans le circuit à accorder et en redressant les oscillations détectées à l'aide d'un interrupteur travaillant en synchronisme avec le dispositif de commutation; l.- l'accord du circuit accordé par le moteur est obtenu en partant-de la.fréquence la plus basse vers la fréquence la plus élevée. k. — a voltage whose polarity depends on the phase of the modulation is obtained by detecting the oscillations in the circuit to be tuned and by rectifying the oscillations detected using a switch working in synchronism with the switching device; l.- the tuning of the circuit tuned by the motor is obtained starting from the lowest frequency to the highest frequency.
BE454353D BE454353A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE454353A true BE454353A (en)

Family

ID=108527

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE454353D BE454353A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE454353A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2578121A1 (en) LOCAL MULTIBAND OSCILLATOR
BE454353A (en)
FR2468252A1 (en) OSCILLATOR
FR2555847A1 (en) Channel preselection filter, in particular for television receiver operating in an extended frequency band
CH283102A (en) Device for showing, on a curve made visible on the screen of a cathode ray tube, a mark corresponding to a determined frequency.
BE485014A (en)
BE434687A (en)
BE453287A (en)
CH624802A5 (en)
FR2501435A1 (en) Stable and spectrally pure Clapp oscillator with quartz crystal - has two series reactances connected to transistor emitter and higher value supplementary reactance between common point and base
CH262122A (en) Frequency discriminator device.
BE510027A (en)
BE514602A (en)
BE351490A (en)
BE455639A (en)
BE476453A (en)
CH287729A (en) Demodulator device for electrical signals.
BE710286A (en)
BE456204A (en)
BE444300A (en)
BE455220A (en)
CH187848A (en) TV receiver.
BE509947A (en)
BE373767A (en)
BE524123A (en)