BE476453A - - Google Patents

Info

Publication number
BE476453A
BE476453A BE476453DA BE476453A BE 476453 A BE476453 A BE 476453A BE 476453D A BE476453D A BE 476453DA BE 476453 A BE476453 A BE 476453A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frequency
voltage
oscillations
amplitude
pulses
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE476453A publication Critical patent/BE476453A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01RMEASURING ELECTRIC VARIABLES; MEASURING MAGNETIC VARIABLES
    • G01R23/00Arrangements for measuring frequencies; Arrangements for analysing frequency spectra
    • G01R23/02Arrangements for measuring frequency, e.g. pulse repetition rate; Arrangements for measuring period of current or voltage
    • G01R23/06Arrangements for measuring frequency, e.g. pulse repetition rate; Arrangements for measuring period of current or voltage by converting frequency into an amplitude of current or voltage
    • G01R23/09Arrangements for measuring frequency, e.g. pulse repetition rate; Arrangements for measuring period of current or voltage by converting frequency into an amplitude of current or voltage using analogue integrators, e.g. capacitors establishing a mean value by balance of input signals and defined discharge signals or leakage
    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03JTUNING RESONANT CIRCUITS; SELECTING RESONANT CIRCUITS
    • H03J7/00Automatic frequency control; Automatic scanning over a band of frequencies

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Stabilization Of Oscillater, Synchronisation, Frequency Synthesizers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage pour engendrer une tension qui constitue une mesure de la fréquence   d'une   oscillation à haute fréquence. 



   L'invention concerne un montage pour engendrer une ten- sion qui constitue une mesure de la fréquence d'une oscillation à haute fréquence en faisant usage d'un dispositif appelé compteur de fréquence. Une telle tension permet, par exemple, de régler la fréquence centrale d'une oscillation à haute fréquence à émettre, et aussi de corriger automatiquement l'accord d'un récepteur. 



   Dans un montage connu, à compteur.de fréquence, on trans- met à un condensateur de réglage un courant pulsatoire dont l'am- plitude est proportionnelle à celle.des oscillations à régler et le nombre d'impulsions de courant par unité de temps correspond à la fréquence de l'oscillation à stabiliser, de sorte que l'intensi- té moyenne du courant fourni au condensateur est proportionnelle à cette fréquence.

   Comme on transmet en même temps à ce condensateur, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par   l'intermédiaire   d'une résistance, un courant d'intensité constante, mais de signe inverse,la, tension à basse fréquence obtenue aux bornes de ce condensateur constitue une mesure dé la fréquence; la composante continue de cette tension peut être uti- lisée pour le réglage de la fréquance centrale de   1-'oscillation     H.F.   précitée. 



   Ce montage présente un inconvénient: la grandeur de la tension de réglage dépend de   l'amplitude   de l'oscillation   d'entrée.   



  Dans la demande de Brevet néerlandais n .   105285,   on a déjà pro- posé   d'obvier à   cet inconvénient en faisant en sorte que le cou- rant fourni par la résistance précitée au condensateur de régla- ge varie aussi avec   l'amplitude   des oscillations à stabiliser, de sorte que, pour la fréquence centrale de ces oscillations, on engendre une tension de réglage indépendante de   l'amplitude   de l'oscillation d'entrée. 



   Le montage connu présente encore un autre inconvénient: pour obtenir une sensibilité maximum, la capacité   dU   condensateur de réglage précité doit être très faible et dans ce cas, la réa- lisation de ce montage suscite des   diffilcutés     d'ordre     p@atique   car la tension de réglage engendrée varie alors avec les capaci- tés parasitaires. 



   L'invention fournit aussi   des.montages   qui présentent l'avantage que, pour la fréquence centrale des oscillations à haute fréquence, la tension de réglage est indépendante de l'am- plitude de ces oscillations et en même temps indépendante des ten- tensions   d'alimentation,   tout en présentant   une grande     sensibili-   té par le fait qu'ils comportent un condensateur aux bornes du- quel on engendre une tension de réglage indépendante de la fré- quence des oscillations à stabiliser. 



   A cet effet, ces montages comportent des moyens   d'en-   gendrer des impulsions électriques dont la forme et la grandeur sont indépendantes de l'amplitude et de la fréquence de l'oscil- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 lation à haute fréquence et dont le nombre par unité de temps   corréspond,à   la fréquence de cette oscillation, de sorte que la valeur moyenne est   proportionnemelle   au produit de la fréquence instantannée de l'oscillation à haute fréquence et de l'ampli- tude, des oscillations électriques précitées, tandis que, confor-   mément   à 1'invention, on prévoit des moyens tels que pour la fré-   quence   .centrale des oscillations à haute fréquence, la tension de réglage soit indépendante de l'amplitude des impulsions préci- tées. 



   L'invention sera expliquée en détail à l'aide de deux   montag es.    



   Le premier montage comporte une self-induction que tra- versent des impulsions de courant dont le nombre par unité de temps correspond à la fréquence des oscillations à haute fréquence et dont la grandeur est indépendante de l'amplitude de ces oscilla-   tiQns;   aux bornes de cette self-induction, on obtient donc des impulsions de tension de forme constante qui sont redressées à l'aide d'un redresseur et l'intensité du courant dans ce redres- seur constitue une mesure de la fréquence des oscillations à sta- biliser.

   Suivant l'invention, la tension de réglage est constituée par la différence entre une tension qui est proportionnelle à l'intensité moyenne du courant dans ce redresseur et une tension proportionnelle à l'amplitude des impulsions de courant précitées le tout de manière que, pour la fréquence centrale des oscillat- tions à stabiliser, la tension de réglage soit indépendante de la grandeur de ces impulsions de courant. 



   Dans le second montage, les oscillations à hante fré- quence sont appliquées à l'entrée d'un oscillateur synchronisé de sorte que l'amplitude des impulsions engendrées par cet oscil- lateur est donc indépendante de l'amplitude des oscillations d'en- trée et, conformément à   l'invention,   la tension de réglage est de nouveau constituée par la différence entre'la valeur moyenne-d'une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tension correspondant à ces impulsions et une tension qui est proportionnelle à l'amplitude de ces impulsions, le tout de ma-   nière   que, pour la fréquence centrale des oscillations à haute fréquence, la grandeur de cette tension de réglage soit   Indépen-   dante de   l'amplitude   de ces impulsions. 



   La description du dessin annexée donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu, partie de   l'invention.   



   La fig. 1 du dessin montre une forme   d'exécution   dans laquelle les oscillations à haute fréquence sont appliquées aux bornes d'entrée   32-34   Insérées dans le circuit de grille d'un tu- be à décharge 10. Ce tube 10 est réglé de manière qu'il fonction- ne en un point de sa caractéristique tel que, pendant la phase po-   sitive   de la tension alternative appliquée aux bornes   52-54   (cet- te tension affecte la forme représentées sur la fig.   2a),   la gril- le soit parcourue par du courant de sorte que la tension efficace de grille affecte une forme telle que représentée sur la fig. 2. 



  L'amplitude des oscillations d'entrée est si grande que, pendant la phase positive de cette tension, le courant anodique du tube 10 est modulé jusqu'à son intensité maximum, tandis que, pendant la phase négative de la tension d'entrée, cette intensité tombe ra- pidement à zéro. Donc, en l'absence demie impédance anodique, le courant anodique affectera une forme telle que représentée sur la   fige   2c,   c'est-à-dire   que   l'amplitude   des impulsions de courant est indépendante de l'amplitude de la tension d'entrée et unique- ment proportionnelle à la grandeur de la tension aux bornes de la source d'alimentation   16.   



   Dans le circuit anodique du tube 10 sont insérées une self-induction 12, une résistance anodique 14 et une source de tension d'alimentation   16.   



  Par suite de l'impédance anodique 12-14, les impulsions 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de courant, anodique montrées sur la fig. 2c affectent la forme représentée sur,la fig. 2d. Leur forme et leur grandeur restent cependant indépendantes de l'amplitude des oscillations d'entrée. 



   Ces impulsions de courant anodique engendrent dans la self-induc- tion 12 des impulsions de tension affectant la forme représentée sur   la   fig. 2e (par suite de la capacité de dispersion, il faut éviter que ces impulsions¯de tension soient insuffisamment amor- ties par la résistance 14 et affectent la forme représentée sur la fig. 2f); l'amplitude de ces impulsions ainsi que leur forme sont donc aussi indépendantes de l'amplitude des oscillations d'en- trée et leur nombre par unité de,temps est proportionnel à la fré- quence des oscillations appliquées aux bornes d'entrée 32-34.

   La valeur moyenne des impulsions de courant engendrées dans la bobi- ne de self-induction 12 sera donc proportionnele à la fréquence des oscillations d'entrée, indépendante de l'amplitude de ces oscillations et proportionnelle à la tension aux bornes de la sour- ce d'amimentation 16. Ces impulsions peuvent être redressées par exemple à l'aide d'une diode 22, à résistance de sortie 24, qui   shunte une bobine   de self-induction 15 couplée à la bobine de self-induction 12. 



   La tension engendrée aux bornes de la résistance de sor- tie 24 et qui est donc proportionnelle à la tension aux bornes de la source d'alimentation 16, est, conformément à l'invention,   com-   pensée par une tension obtenue aux bornes d'un potentiomètre 58, branché sur la source d'alimentation 16, 'et dont la grandeur est telle que, pour la fréquence centrale des oscillations d'entrée, la différence entre la tension aux bornes de la résistance 24 et celle aux bornes du potentiomètre 58, différence qui constitue la tension de réglage, soit nulle et donc indépendante de la gran- deur de la tension aux bornes de.la source d'alimentation. 



   A titre d'exemple, on a utilisé pour le tube à déchar- ge 10, .le type EL3, à tension dé grille-écran pratiquement cons- tante et   égale,,*     150'volts,   la   self-induction   12 était de 35 mH,   , la   résistance 14, de 14 k.ohms et la tension anodique de 400 volts. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  Jusqu'à 75 kHz, la tension de réglage engendrée varie linéaire- ment avec la fréquence et pour une tension d'entrée supérieure à 10 V, elle était de 1 V par kHz. 



   La tension de réglage obtenue peut s'utiliser pour le réglage-,de la fréquence centrale d'une oscillation à haute fré- quence; par exemple d'une oscillation modulée en   fréquence.   Le   fige   3 montre   schématiquement   un montage utilisé à cet effet. 



  Dans le montage représenté sur cette figure, l'oscillation 52 en- gendre, par exemple, une oscillation modulée en fréquence, dont la fréquence centrale se règle a l'aide l'unmontage rompteur de fréquence conforme à   l'invention.   A cet effet, les tensions de sortie de l'oscillateur 22 sont mélangées,dans un étage changeur de fré- 'quence 50, avec les oscillations engendrées par un oscillateur à fréquence constante   48   et sont ensuite appliquées au montage comp- teur de fréquence 54.

   La tension de réglage engendrée à la sor- tie de ce montage compteur de fréquence 34   Influence,   par l'in- termédiaire d'un filtre à basse fréquence, un tube de réactance 56 auquel on applique aussi les oscillations modulatrices engendrées dans la source   72;   ce tube de réactance 56 commande l'accord, donc la fréquence instantanée des oscillationsengendrées par l'oscil- lateur 52. Une variation de la fréquence centrale des oscillations engendrées entraîne une tension de réglage qui s'oppose à cette variation. Dans le montage conforme à   l'invention,   cette tension de réglage dépend uniquement de la fréquence des oscillations   d'en-   trée et l'on obtient donc un réglage stable très sensible. 



   Le fig. 4 représente un montage dans lequel la tension de réglage engendrée sert à régler la fréquence d'accord d'un ré- cepteur pour oscillations modulées en fréquence. Les oscillations captées par   Iranienne   10 sont amplifiées à l'aide d'un pré-ampli- ficateur   H.F.   12 et sont ensuite mélangées dans l'étage changeur de fréquence 14 avec les oscillations provenant de l'oscillateur 16. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Elles traversent le filtre de bande à moyenne fréquence 18 et sont ensuite appliquées à un détecteur de fréquence 20 constitué par un compteur de fréquence réalisé suivant l'un des montages de l'invention. Par l'intermédiaire d'un filtre passe-bas 26, les 'oscillations engendrées dans le circuit de sortie du détecteur de fréquence sont appliquées à un tube de réactance 20, qui influen- ce la fréquence d'accord de l'oscillateur local 16.

   De cette ma- nière, le récepteur restera automatiquement accordé sur la   fréqun-   ce des oscillations   d'entrée.   Non seulement avec le filtre 26,   mais   aussi à l'aide du   conducteur ?0,   on peut appliquer en même temps au tube de réactance 88 des oscillations à basse fréquence proportionnelles aux oscillations de sortie de l'amplificateur à basse fréquence 22. Ces dispositions fournissent une contre-réac- tion de fréquence qui offre   l'avantage   connu que le filtre de bande à moyenne fréquence 18 doit être moins large, de sorte qu'on peut obtenir une plus grande amplification, tandis qu'en même temps la linéarité de fréquence devient meilleure. 



   L'utilisation d'un compteur de fréquence conforme à l'invention, c'est-à-dire un compteur dont la tension de sortie est indépendante de l'amplitude de la tension d'entrée et indépen- dante des variations de la tension d'alimentation, permet de sup- primer le limiteur et le régulateur automatique du volume sonore., 
La fig. 5 donne un montage qui permet d'éviter un trop grand réglage de l'oscillateur local 16.

   A cet effet, on applique au tube de réactance 28;outre les oscillations engendrées dans le circuit de sortie du détecteur de fréquence 20; des oscillations qui sont engendrées dans le circuit de sortie d'un compteur de fréquence 32 conforme à l'invention, auquel on applique les oscil- lations résultant du mélange dans l'étage changeur de fréquence 34, des oscillations engendrées par l'oscillateur local 16 et de cel- les engendrées par un oscillateur 36 de fréquence constante.

   La fréquence sur laquelle se règle alors l'oscillateur 16, dépendra 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 donc d'une part des oscillations engendrées dans la sortie du détec- teur de fréquence 20, donc de la fréquence des circuits oscillants d'entrée 10, et d'autre part, on évite une trop grande contre- réaction de fréquence par le fait que cette fréquence est en mê- me temps déterminée par la différence de la fréquence de l'oscil- lateur 36 et de celle de l'oscillateur   16,   ce dernier réglage tendant à maintenir constante cette différence de fréquence. Ce montage diminue   l'influence   de vibrations mécaniques et de ten- sions alternatives indésirables dans les divers circuits. 



   Dans la suite il sera question   d'un   détecteur de fré- quence du type   compteur   réalisé suivant le second schéma de l'in-   vention.   Un générateur d'impulsions y est synchronisé par des os- cillations à stabiliser; de la sortie de ce générateur, on pré- lève une tension de réglage qui est égale à la différence des ten-   'sions   correspondant à la valeur de ces impulsions et une tension qui est proportionnelle à l'amplitude de ces impulsions, le tout de manière que, pour la fréquence centrale des oscillations syn- chronisantes, la différence de tension soit constante. 



   La fige 6 représente   schématiquement   un tel compteur de fréquence. Aux bornes d'entrée 51 et   52,   on applique les oscilla- tions à haute fréquence, tandis   qu'à   la sortie du générateur d'in- pulsions synchronisé 50,on obtient des oscillations telles que représentées sur les fig. 7a et   7b,   pour diverses valeurs de la fréquence instantanée des oscillations d'entrée; l'amplitude et la forme de ces impulsions de sortie sont indépendantes de l'ampli- tude des oscillations d'entrée, tandis que leur nombre par unité de temps est proportionnel à la fréquence des oscillations   d'en-   trée.

   La valeur moyenne de ces impulsions ne sera donc proportion- nelle qu'à la fréquence instantanée des   oscillationsd'entrée   et à l'amplitude de ces impulsions, qui, en général, est proportion- nelle à la tension aux bornes de la source d'alimentation 57 qui alimente le générateur d'impulsions   50.   Une tension de réglage 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 qui permet, par exemple, de régler de l'une des façons décrites, la fréquence centrale de   l'oscillation   à haute fréquence, est cons- tituée par la différence entre une tension proportionnelle à la valeur des impulsions précitées et une tension qui est proportion- nelle à celle obtenue aux bornes de la source d'alimentation 57, le tout de manière que, pour la fréquence centrale des impulsions '- précitées,

   cette   tension de'réglage   soit indépendante de l'amplitu- de des impulsions précitées, c'est-à-dire de la tension aux bornes de la source d'alimentation 57. 



   La fig. 8 montre un exemple d'exécution du montage mon- tré sur la fig.   6, Sur   cette figure, le générateur d'impulsions synchronisé 10 comporte un tube à décharge 65 monté comme oscil- lateur amorti, de sorte que les oscillations électriques engen- drées affectent une forme constante dont la grandeur est déterminée par.,., la tension aux bornes de la source d'alimentation 57 et dont les intervalles de temps sont essentiellement déterminés par le résistance de fuite de grille 58, le condensateur de grille 59 et la résistance 60 qui shunte l'enroulement secondaire 64 d'un trans- formateur dont l'enroulement primaire 65 est inséré dans le cir- cuit anodique   dU;,:tube   à décharge 68.

   Les oscillations pulsataires obtenues aux bornes de la résistance anodique 67 et qui affectent la forme représentée sur les figs. 7a   et 7b   sont compensées par une tension prélevée d'une tension aux bornes du potentiomètre 69 et qui est appliquée au filtre passe-bas 63, le.tout de manière que, pour la fréquence centrale des oscillations appliquées aux bornes d'entrées 31-32, la tension de réglage obtenue aux bornes de sortie   54-55   soit indépendante non seulement de m'amplitude de ces oscil- lations, mais aussi de l'amplitude des impulsions précitées, c'est- à-dire de la tension aux bornes de la source d'alimentation 57.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  An arrangement for generating a voltage which is a measure of the frequency of a high frequency oscillation.



   An arrangement for generating a voltage which is a measure of the frequency of a high frequency oscillation using a device called a frequency counter is disclosed. Such a voltage makes it possible, for example, to adjust the central frequency of a high-frequency oscillation to be transmitted, and also to automatically correct the tuning of a receiver.



   In a known arrangement, with a frequency counter, a pulsating current is transmitted to an adjustment capacitor, the amplitude of which is proportional to that of the oscillations to be adjusted and the number of current pulses per unit of time. corresponds to the frequency of the oscillation to be stabilized, so that the average intensity of the current supplied to the capacitor is proportional to this frequency.

   As we transmit at the same time to this capacitor,

 <Desc / Clms Page number 2>

 by means of a resistance, a current of constant intensity, but of opposite sign, the low-frequency voltage obtained at the terminals of this capacitor constitutes a measure of the frequency; the DC component of this voltage can be used for adjusting the central frequency of the above-mentioned H.F. oscillation.



   This assembly has a drawback: the magnitude of the adjustment voltage depends on the amplitude of the input oscillation.



  In Dutch patent application no. 105285, it has already been proposed to overcome this drawback by ensuring that the current supplied by the aforementioned resistor to the regulation capacitor also varies with the amplitude of the oscillations to be stabilized, so that, for the central frequency of these oscillations, an adjustment voltage is generated independent of the amplitude of the input oscillation.



   The known assembly has yet another drawback: in order to obtain maximum sensitivity, the capacitance of the aforementioned adjustment capacitor must be very low and in this case, carrying out this assembly gives rise to diffilcations of the p @ atic order because the voltage The adjustment generated then varies with the parasitic capacitances.



   The invention also provides arrangements which have the advantage that, for the central frequency of high-frequency oscillations, the adjustment voltage is independent of the amplitude of these oscillations and at the same time independent of the voltages d. 'power supply, while exhibiting great sensitivity by the fact that they include a capacitor at the terminals of which an adjustment voltage is generated independent of the frequency of the oscillations to be stabilized.



   To this end, these assemblies include means of generating electrical impulses, the shape and size of which are independent of the amplitude and frequency of the oscillation.

 <Desc / Clms Page number 3>

 high frequency lation and the number of which per unit of time corresponds to the frequency of this oscillation, so that the average value is proportional to the product of the instantaneous frequency of the high frequency oscillation and the amplitude, of the aforementioned electrical oscillations, while, according to the invention, means are provided such that for the central frequency of the high-frequency oscillations, the adjustment voltage is independent of the amplitude of the aforementioned pulses. .



   The invention will be explained in detail with the aid of two montag es.



   The first assembly comprises a self-induction through which current pulses pass the number of which per unit of time corresponds to the frequency of the high frequency oscillations and the magnitude of which is independent of the amplitude of these oscillations; at the terminals of this self-induction, one thus obtains voltage pulses of constant form which are rectified by means of a rectifier and the intensity of the current in this rectifier constitutes a measure of the frequency of the oscillations at steady state. - bilising.

   According to the invention, the adjustment voltage is constituted by the difference between a voltage which is proportional to the average intensity of the current in this rectifier and a voltage proportional to the amplitude of the aforementioned current pulses, the whole so that, for the central frequency of the oscillations to be stabilized, the adjustment voltage is independent of the magnitude of these current pulses.



   In the second assembly, the oscillations at one frequency are applied to the input of a synchronized oscillator so that the amplitude of the pulses generated by this oscillator is therefore independent of the amplitude of the oscillations of input. and, according to the invention, the adjustment voltage is again constituted by the difference between the average value of a

 <Desc / Clms Page number 4>

 voltage corresponding to these pulses and a voltage which is proportional to the amplitude of these pulses, all in such a way that, for the central frequency of high-frequency oscillations, the magnitude of this adjustment voltage is independent of the amplitude of these pulses.



   The description of the appended drawing, given by way of non-limiting example, will make it clear how the invention can be implemented, the features which emerge both from the text and from the drawing, of course, forming part of the invention.



   Fig. 1 of the drawing shows an embodiment in which high frequency oscillations are applied to input terminals 32-34 Inserted into the gate circuit of a discharge tube 10. This tube 10 is adjusted so that 'it operates at a point of its characteristic such that, during the positive phase of the alternating voltage applied to terminals 52-54 (this voltage affects the form shown in fig. 2a), the grill is traversed by current so that the rms gate voltage has a shape as shown in FIG. 2.



  The amplitude of the input oscillations is so great that, during the positive phase of this voltage, the anode current of the tube 10 is modulated to its maximum intensity, while, during the negative phase of the input voltage, this intensity quickly drops to zero. So, in the absence of half anode impedance, the anode current will affect a shape as shown in fig 2c, i.e. the amplitude of the current pulses is independent of the amplitude of the voltage of input and only proportional to the magnitude of the voltage across the power source 16.



   In the anode circuit of the tube 10 are inserted a self-induction 12, an anode resistor 14 and a supply voltage source 16.



  As a result of the anode impedance 12-14, the pulses

 <Desc / Clms Page number 5>

 current, anode shown in fig. 2c affect the shape shown in, FIG. 2d. Their shape and size, however, remain independent of the amplitude of the input oscillations.



   These anode current pulses generate in the self-induction 12 voltage pulses having the form shown in FIG. 2e (due to the dispersion capacity, it is necessary to prevent these voltage pulses from being insufficiently damped by resistor 14 and affecting the shape shown in fig. 2f); the amplitude of these pulses as well as their shape are therefore also independent of the amplitude of the input oscillations and their number per unit of time is proportional to the frequency of the oscillations applied to the input terminals 32- 34.

   The average value of the current pulses generated in the self-induction coil 12 will therefore be proportional to the frequency of the input oscillations, independent of the amplitude of these oscillations and proportional to the voltage at the terminals of the source. power supply 16. These pulses can be rectified, for example, by means of a diode 22, with output resistance 24, which shunts a self-induction coil 15 coupled to the self-induction coil 12.



   The voltage generated at the terminals of the output resistor 24 and which is therefore proportional to the voltage at the terminals of the power source 16 is, in accordance with the invention, compensated by a voltage obtained at the terminals of a potentiometer 58, connected to the power source 16, 'and whose magnitude is such that, for the central frequency of the input oscillations, the difference between the voltage across resistor 24 and that across potentiometer 58 , difference which constitutes the adjustment voltage, is zero and therefore independent of the magnitude of the voltage at the terminals of the power source.



   By way of example, for the discharge tube 10, the type EL3, with a practically constant and equal screen-grid voltage, * 150 volts, the self-induction 12 was used was used. mH,, resistor 14, 14 kohms and anode voltage 400 volts.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  Up to 75 kHz, the generated control voltage varies linearly with frequency and for an input voltage greater than 10 V it was 1 V per kHz.



   The adjustment voltage obtained can be used to adjust the center frequency of a high frequency oscillation; for example of a frequency modulated oscillation. Figure 3 shows schematically an assembly used for this purpose.



  In the assembly shown in this figure, the oscillation 52 generates, for example, a frequency modulated oscillation, the center frequency of which is adjusted with the aid of the frequency breaker assembly according to the invention. For this purpose, the output voltages of oscillator 22 are mixed, in a frequency changer stage 50, with the oscillations generated by a constant frequency oscillator 48 and are then applied to the frequency counter assembly 54. .

   The adjustment voltage generated at the output of this frequency counter assembly 34 Influence, via a low frequency filter, a reactance tube 56 to which are also applied the modulating oscillations generated in the source 72 ; this reactance tube 56 controls the tuning, therefore the instantaneous frequency of the oscillations generated by the oscillator 52. A variation of the central frequency of the generated oscillations causes an adjustment voltage which opposes this variation. In the assembly according to the invention, this adjustment voltage depends solely on the frequency of the input oscillations and a very sensitive stable adjustment is therefore obtained.



   Fig. 4 shows an arrangement in which the generated adjustment voltage is used to adjust the tuning frequency of a receiver for frequency modulated oscillations. The oscillations picked up by Iranienne 10 are amplified using an H.F. pre-amplifier 12 and are then mixed in the frequency changer stage 14 with the oscillations coming from oscillator 16.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  They pass through the medium frequency band filter 18 and are then applied to a frequency detector 20 consisting of a frequency counter produced according to one of the arrangements of the invention. Through a low pass filter 26, the oscillations generated in the output circuit of the frequency detector are applied to a reactance tube 20, which influences the tuning frequency of the local oscillator 16. .

   In this way, the receiver will automatically remain tuned to the frequency of the input oscillations. Not only with the filter 26, but also with the aid of the conductor? 0, one can simultaneously apply to the reactor tube 88 low frequency oscillations proportional to the output oscillations of the low frequency amplifier 22. These arrangements provide a frequency feedback which has the known advantage that the mid-frequency band filter 18 must be narrower, so that a greater amplification can be obtained, while at the same time the linearity of frequency becomes better.



   The use of a frequency counter in accordance with the invention, that is to say a counter whose output voltage is independent of the amplitude of the input voltage and independent of variations in the voltage. power supply, removes the limiter and automatic volume control.,
Fig. 5 gives an assembly which makes it possible to avoid too great an adjustment of the local oscillator 16.

   To this end, the reactance tube 28 is applied: in addition to the oscillations generated in the output circuit of the frequency detector 20; oscillations which are generated in the output circuit of a frequency counter 32 according to the invention, to which are applied the oscillations resulting from the mixing in the frequency changer stage 34, oscillations generated by the local oscillator 16 and those generated by an oscillator 36 of constant frequency.

   The frequency to which oscillator 16 is then adjusted will depend on

 <Desc / Clms Page number 8>

 therefore on the one hand from the oscillations generated in the output of the frequency detector 20, therefore from the frequency of the input oscillating circuits 10, and on the other hand, an excessive frequency feedback is avoided by the fact that this frequency is at the same time determined by the difference between the frequency of oscillator 36 and that of oscillator 16, the latter adjustment tending to keep this frequency difference constant. This arrangement reduces the influence of mechanical vibrations and undesirable alternating voltages in the various circuits.



   In what follows, a counter-type frequency detector produced according to the second diagram of the invention will be discussed. A pulse generator is synchronized there by oscillations to be stabilized; from the output of this generator, an adjustment voltage is taken which is equal to the difference of the voltages corresponding to the value of these pulses and a voltage which is proportional to the amplitude of these pulses, the whole of so that, for the central frequency of the synchronizing oscillations, the voltage difference is constant.



   Fig. 6 schematically represents such a frequency counter. At the input terminals 51 and 52, high frequency oscillations are applied, while at the output of the synchronized pulse generator 50, oscillations as shown in FIGS. 7a and 7b, for various values of the instantaneous frequency of the input oscillations; the amplitude and shape of these output pulses are independent of the amplitude of the input oscillations, while their number per unit time is proportional to the frequency of the input oscillations.

   The average value of these pulses will therefore be proportional only to the instantaneous frequency of the input oscillations and to the amplitude of these pulses, which, in general, is proportional to the voltage at the terminals of the source. power supply 57 which supplies the pulse generator 50. An adjustment voltage

 <Desc / Clms Page number 9>

 which makes it possible, for example, to adjust in one of the ways described, the central frequency of the high-frequency oscillation, is constituted by the difference between a voltage proportional to the value of the aforementioned pulses and a voltage which is proportion - nelle to that obtained at the terminals of the power source 57, the whole so that, for the central frequency of the aforementioned pulses,

   this adjustment voltage is independent of the amplitude of the aforementioned pulses, that is to say of the voltage at the terminals of the power source 57.



   Fig. 8 shows an example of execution of the assembly shown in FIG. 6, In this figure, the synchronized pulse generator 10 has a discharge tube 65 mounted as a damped oscillator, so that the generated electrical oscillations affect a constant shape, the magnitude of which is determined by.,., La. voltage across the power source 57 and the time intervals of which are essentially determined by gate leakage resistance 58, gate capacitor 59 and resistor 60 which bypasses secondary winding 64 of a transformer whose primary winding 65 is inserted in the anode circuit dU;,: discharge tube 68.

   The pulsating oscillations obtained at the terminals of the anode resistor 67 and which affect the form shown in FIGS. 7a and 7b are compensated by a voltage taken from a voltage at the terminals of the potentiometer 69 and which is applied to the low-pass filter 63, the. All so that, for the central frequency of the oscillations applied to the input terminals 31- 32, the adjustment voltage obtained at the output terminals 54-55 is independent not only of the amplitude of these oscillations, but also of the amplitude of the aforementioned pulses, that is to say of the voltage at the terminals power source 57.


    

Claims (1)

RESUME Montage pour engendrer une tension qui constitue une <Desc/Clms Page number 10> mesure de la fréquence d'une oscillation à haute fréquence, com- portant des moyens d'engendrer des impulsions électriques dont la ' forme et la grandeur sont indépendantes de l'amplitude et de la fréquence de l'oscillation à haute fréquence et dont le nombre par unité de temps correspond à la fréquence de cette oscillation, de manière que la valeur moyenne soit proportionnelle au produit de la fréquence instantanée de 1''oscillation à haute fréquence et de l'amplitude des impulsions électriques précitées, caractérisé par le fait qu'il comporte aussi des moyens par lesquels la ten- sion à engendrer est constituée par le différence entre la valeur moyenne d'une tension correspondant à ces impulsions, SUMMARY Assembly to generate a tension which constitutes a <Desc / Clms Page number 10> measurement of the frequency of a high frequency oscillation, comprising means for generating electrical impulses whose shape and magnitude are independent of the amplitude and frequency of the high frequency oscillation and whose number per unit of time corresponds to the frequency of this oscillation, so that the average value is proportional to the product of the instantaneous frequency of the high-frequency oscillation and the amplitude of the aforementioned electrical pulses, characterized in that 'it also comprises means by which the voltage to be generated is constituted by the difference between the average value of a voltage corresponding to these pulses, et une ten- sion qui est proportionnelle à l'amplitude de ces impulsions, le ' tout de manière que, pour la fréquence centrale des oscillations à haute fréquence, la grandeur de cette tension de réglage soit indépendante de l'amplitude de ces impulsions. and a voltage which is proportional to the amplitude of these pulses, the whole so that, for the center frequency of the high frequency oscillations, the magnitude of this control voltage is independent of the amplitude of these pulses.
BE476453D BE476453A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE476453A true BE476453A (en)

Family

ID=124827

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE476453D BE476453A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE476453A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE476453A (en)
CH283102A (en) Device for showing, on a curve made visible on the screen of a cathode ray tube, a mark corresponding to a determined frequency.
BE456204A (en)
EP0032335A1 (en) High-power electrical signals generator
BE490665A (en)
BE404098A (en)
BE508050A (en)
BE492472A (en)
BE408303A (en)
BE446489A (en)
BE438701A (en)
BE456350A (en)
BE450468A (en)
BE447846A (en)
BE514602A (en)
BE572000A (en)
BE541340A (en)
BE523306A (en)
BE453287A (en)
BE530294A (en)
BE483686A (en)
BE414839A (en)
BE488603A (en)
BE393020A (en)
BE476501A (en)