BE437247A - - Google Patents

Info

Publication number
BE437247A
BE437247A BE437247DA BE437247A BE 437247 A BE437247 A BE 437247A BE 437247D A BE437247D A BE 437247DA BE 437247 A BE437247 A BE 437247A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machine
lever
coins
under
control
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE437247A publication Critical patent/BE437247A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F17/00Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services
    • G07F17/42Coin-freed apparatus for hiring articles; Coin-freed facilities or services for ticket printing or like apparatus, e.g. apparatus for dispensing of printed paper tickets or payment cards

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Control Of Vending Devices And Auxiliary Devices For Vending Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Machine pour la distribution automatique de billets ayant une valeur fixe. 



   Cette invention a pour objet une machine pour la distribution de billets ayant une valeur fixe, opérant simultanément des enregistrements de contrôle. La machine selon l'invention a été étudiée particulièrement pour la distribution automatique de ces billets à valeur fixe, par exemple des billets de chemin de fer pour des parcours déterminés, et elle comporte des dispositifs particuliers de commande et de contrôle, qui peuvent être utilisés 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 utilement aussi dans une machine à distribuer des billets pour l'accès aux spectacles publics, tels que par exemple les cinémas et autres lieux semblables, grâce à la garantie absolue qu'elle assure, soit au propriétaire, soit à l'ad-   ministrtion   fiscale. 



   Le dessin ci-joint montre, à titre d'exemple et schématiauement, la machine selon l'invention   appliquée   à la distribution automatique de billets de chemins de fer, à valeur fixe pouvant âtre obtenus à l'aide de deux pièces de monnaie différentes, par exemple d'un franc et de deux francs, pour une valeur fixe, que l'on suppose, par exempl.e,   tre   de 6 francs. 



   Les figs. 1, 2 et 3 représentent respectivement une vue de face de la machine complètement fermée, telle qu'elle se présente pour son emploi, une vue latérale dans laquelle le couvercle d'inspection, normalement fermé à clef, est enlevé pour laisser voir les compteurs et le levier "commande des lectures" et une vue en plan de la machine fermée. 



   La fig. 4 montre un détail à plus grande échelle de la partie intérieure visible à la fig. 2. 



   La fig. 5 représente, à plus grande échelle, un détail qui serait visible dans la position de la fig. 1, après l'ouverture du couvercle normalement fermé à clef, et montre le dispositif de changement du jour et mois à imprimer sur le billet et sur la feuille d.e contrôle. 



   La fig. 6 est un détail du dispositif actionné par les pièces de monnaie introduites et acceptées dans la machine qui produit, au passage de chaque   pièce   de monnaie, un actionnement du dispositif représenté sur les figures suivantes 9 et 10. 



   La fig. 7 montre le bouton, visible aussi aux figures 2 et 4, accessible par l'ouverture d.u couvercle fermé à clef de la machine par lequel on oeuf commander à la main le fonctionnement de la machine après avoir amené 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 le levier "commande des lectures" dans une position déplacée de 90  à droite ou à gauche par rapport à celle dés figs. 



  2 et 4. 



   La fig. 8 montre un détail du mécanisme de ferme- ture automatique des fentes d'introduction des monnaies, lorsque le papier s'arrache ou est près de s'épuiser ou la valeur fixe a été atteinte, et de la fente pour les pièces de monnaie à valeur plus élevée, lorsque   l'introduc-   tion d'une de ces pièces de monnaie dépasserait le montant fixe du billet. Ce mécanisme comporte aussi le dispositif libérant les fentes automatiquement à la fin du cycle de fonctionnement de la machine, et ramenant complètement à sa position initiale le mécanisme représentésur les   figso   9 et 10. 



   Les figs. 9 et 10 montrent les deux parties, montées sur le même axe, qui constituent le mécanisme central destiné à donner le signal lumineux de l'introduction successive des pièces de monnaie, à commander le blocage des fentes d'introduction des pièces de monnaie mentionné ci-dessus et à faire déclencher automatiquement la machine, lorsque la valeur fixe a été atteinte par les pièces de monnaie introduites et acceptées par la machine. 



   La fig. 11 montre le dispositif imprimeur et le dispositif de commande de deux compteurs, dont l'un enregis- tre tous les cycles de fonctionnement de la machine et l'au- tre enregistre seulement les cycles de contrôle provoquant l'é- mission de billets "nuls" avec retour à zéro ou sans retour à zéro (lecture de total général ou de total partiel). 



   La fig. 12 montre le schéma électrique principal de la machine. 



   Les figs. 13, 14 et 15 montrent respectivement un exemple d'impression sur un billet "valide" émis par le fonctionnement de la machine provoqué automatiquement par l'introduction et l'acceptation de pièces de monnaie pour le montant fixe prédéterminé, et deux exemples sur un billet 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 "nul" imprimé pendant l'opération de contrôle   commandée   par le bouton à main, respectivement avec retour à zéro et sans retour à zéro. 



   Les caractéristiques principales de la machine sont les suivantes : 
1) Possibilité d'obtenir le billet par une quelconque des combinaisons des monnaies ayant cours légal, qui forment la valeur fixe; 
2) contrôle lumineux des acceptations successives par l'appareil des pièces de monnaie introduites; 
3) fermeture automatique de la fente d'introduction des différentes pièces de monnaie lorsque les introductions et les acceptations correspondantes dans l'appareil sont parvenues à une valeur telle que toute pièce de monnaie introduite ultérieurement excèderait la valeur fixe totale; 
4) visibilité des pièces de monnaie acceptées; 
5) possibilité de retirer toutes les pièces de monnaie acceptées avant la formation de la valeur fixe totale;

   
6) be machine ayant atteint cette valeur fixe, elle se met en marche automatiquement en actionnant le totalisateur, les dispositifs d'enregistrement automatique, etc.. et imprime le billet et la bande de contrôle; 
7) la machine peut fonctionner de deux manières diffé- rentes : 1-, automatiquement, lorsqu'elle atteint le mon- tant fixe introduit par le public et accepté par la machine (dans ce cas le totalisateur fait la somme du montant intro- duit et accepté); 2-, à la main, après manoeuvre préalable spéciale à l'aide d'une clef du levier "commande lectures" et actionnement d'un bouton spécial de   démarrage,   le levier et le bouton n'étant pas accessibles au public. 



   Lors du fonctionnement à la main, la machine ne fait plus la somme de montants, car le totalisateur reste inactif, mais elle imprime la somme encaissée par l'apnareil jusqu'à cet instant. Ces deux cycles sont contrôlés par les deux compteurs mentionnés sous 9 . 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La différence entré les deux compteurs représente le nombre effectif de billets émis par la machine, comme conséquence de l'acceptation d'argent introduit par le public. 



  Le nombre de billets multiplié par le montant fixe doit cor- respondre exactement au chiffre imprimé sur le billet et sur le ruban de contrôle pendant une lecture par manoeuvre à la main, effectuée comme indiqué ci-dessus. 



   Dans les cycles de lecture et d'essai pour la mise au point des rubans de papier, l'appareil émet le billet annulé automatiquement par des signes ou inscriptions très visibles ; par exemple, une raie rouge ou le mot "annulé" en rouge, ou une combinaison de ce mot avec des lignes ou d'au- tres signes imprimés en rouge. 



   8) la machine est munie de deux compteurs, dont un enre- gistre les cycles de fonctionnement de la machine, y compris les cycles effectués à titre d'essais pour la mise en place du papier destiné à former les billets et l'enregistrement de contrôle et pour les lectures des sommes, tandis que l'autre enregistre seulement les billets émis pour l'essai et pour la lecture de contrôle. 



   9) Lorsque la machine est arrêtée et parfaitement en ordre pour le fonctionnement, une lampe blanche allumée indi- que cet état et sert aussi à éclairer les inscriptions indi- quant le mode d'emploi au public. Dès que la machine se met en marche, cette lampe blanche s'éteint et une lampe rouge s'allume et reste allumée tant que la machine est en fonctionnement, c'est-à-dire jusqu'à la fin du cycle, ce qui indique que la machine fonctionne régulièrement. A la fin du cycle, la lampe blanche se réallume. Si le feu rouge ne s'éteint pas cela signifie que la   machine   est en panne. 



  Dans ce cas, la commande de la fermeture des fentes d'intro- duction des monnaies fonctionne automatiquement. 



   Un autre feu vert s'allume, lorsque le papier pour la formation des billets ou pour l'enregistrement de contrôle 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 est près de s'épuiser ou se déchire, la lampe blanche s'é- teignant et les fentes se fermant alors automatiquement. 



  Le dispositif allumant la lampe verte est appliqué d'une façon telle qu'il garantit absolument l'émission du billet correspondant à l'opération éventuellement en cours, car le tâteur spécial de ce dispositif est monté à une distance du point de coupe des billets supérieure à la longueur d'un billet. 



   10) Un dispositif spécial permet au public de récupérer les pièces de monnaie avant le   déclanchement   automatique de la machine. 



   On va maintenant décrire la machine et son fonc- tionnement à l'appui des dessins ci-joints, qui représentent un exemple schématique de réalisation de la machine. 



   La machine est renfermée dans un coffre solide, comportant un socle de support, un couvercle S' fermé à clef, à travers lequel on accède au sac recueillant les pièces de monnaie, et une partie supérieure présentant en haut les fentes F, F' d'introduction des pièces de monnaie; deux verres H, H' à travers lesquels les pièces de monnaie sont visibles à mesure qu'elles sont introduites, les piè- ces restant dans cette position visible jusqu'à la formation du chiffre fixe; des lampes G qui s'allument successivement par l'effet de l'introduction des pièces de monnaie;

   un panneau Q portant les instructions pour le mode d'elplei, éclairé par un feu blanc lorsque la machine ne travaille pas, mais qu'elle est prête pour fonctionner, par un feu rouge R lorsque la machine est en cours de fonctionnement ou n'est pas en état pour le fonctionnement, et par un feu vert V lorsque le papier pour les billets ou le ruban de contrôle s'arrachent ou sont près de s'épuiser. A la base de la partie supérieure, à la hauteur du plan P, il est prévu une bouche B, à travers laquelle les pièces de monnaie introduites peuvent se décharger lorsqu'on actionnée le bouton 122, avant le déclanchement de la machine. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  La partie supérieure, qui contient les différents mécanismes et le dispositif d'enregistrement et d'impression, est munie d'un couvercle S, également fermé à clef, en ouvrant lequel on peut commander le levier "commande lectures" et, succes- sivement, la touche T de commande à la main de la machine, ainsi que le bouton X (fig. 5) pour la mise en place du jour et du mois à imprimer sur le billet.

   On peut également commander le bouton 25 (fig. 8) qui,libère les fentes F et F', après avoir réparé ou remplacé le papier, des bras 17 et lu qui les avaient automatiquement bloquées par suite de l'arrachement ou de l'épuisement du papier., Ce mécanisme automatique est construit et fonctionne de la manière sui- vante : 
L'électro-aimant 1 est excité par la fermeture du circuit qui l'alimente, provoquée par un   tteur,   agissant sur le papier pour l'impression des billets et l'enregistre- ment de contrôle lorsque le papier s'arrache ou va   s'épuiser,   mais il reste encore une longueur suffisante pour former le billet qui correspond au cycle en cours de fonctionnement de la machine.

   L'électro-aimant 1 (fig. 8) attire l'armature 2, portée par un levier oscillant autour du pivot 3, et munie d'un autre bras 4 à ergot 5, en prise dans un oeillet 6, pratiqué dans le tirant 7, pivoté à son tour en 8 au bras 9 d'un levier à quatre bras, oscillant autour du pivot 10. 



  Ce levier a   quatre   bras a un autr bras 11 articulé'au tant 12, comportant un oeillet 13, dans lequel est en pri un ergot 14, fixé au bras 15 de blocage, destiné à   @@vrir   la fente F des pièces de monnaie de deux   francs, @ qui   oscille autour du pivot 16, Le levier à quatre bra porte aussi le bras 17 destiné à couvrir la fente F' l'introduction des pièces de monnaie d'un franc. Il est évident que, lorsque l'armature 2 est attirée, l'actif du jeu de leviers décrit amène les deux bras 27 et 15 sur les fentes F à pièces de monnaie, qui sont bloquées. 



   Le levier à quatre bras porte un quatrième bras 18, 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 contre lequel un ressort 18 maintient pressé le bras 20 d'un levier oscillant autour du pivot 21, dont l'autre bras est relié, par le tirant 22, au levier coudé 23, oscillant autour du pivot 24, et sur l'autre bras duquel peut agir le bouton-poussoir 25, non accessible au public; A l'oscilla- tion de l'armature 2, lorsque celle-ci est attirée par l'électro-aimant 1, le bras à cliquet ?0 s'enclanche der- rière le bras 18 du levier à quatre bras, en le maintenant dans la position où il bloque par son bras 17 la fonte F'. 



   De façon analogue, le bras 27 d'un levier oscillant autour de 28 et qui est soumis à l'action d'un ressort 29 agit sur l'extrémité du bras 26 du levier à trois bras portant le bras lb bloquant la fente F'. 



   Lorsque l'armature 2 est attirée nar l'électro- aimant 1, le tirant 12 amène le bras  15   sur la .fente F, le cliquet 27 déclanche derrière le bras 26, le ressort 29 maintenant ainsi le bras 15 sur la fente F, tandis que le ressort 19 maintient le bras 17 sur la fente F' même lors- que l'excitation de 1'électro-aimant 1 cesse. 



   Le personnel attaché au service de la machine, averti par le signal vert donné par la lampe v qui s'allume, ouvre à l'aide de la clé le couvercle S de la machine prévue pour l'accès à l'intérieur et effectue le remplacement du papier épuisé ou déchiré. Lorsque l'opération est achevée, avant de fermer la machine, l'opérateur appuie sur le bouton 25, ce qui produit l'abaissement du bras ou cliquet 20 en libérant le bras 18 du levier à quatre bres qui, sous l'ac- tion d'un ressort 30, est amené à osciller autour de son pivot 10, de sorte que son bras 17 découvre la fente F' 
L'opérateur qui a remplacé ou réparé le papier doit, avant de fermer la machine et aprés avoir pressé le bouton   25,   amener le levier "commande des lectures" L de la position représentée sur le dessin   (figs.   2 et 4)

   dans une position normale à celle-ci, en le faisant tourner de 90 , soit à droite, soit à gauche, sur le repère vert   v.,   ou sur 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 le repère rouge r, selon que l'opérateur possède la clé longue ou la clé courte qui permettent d'effectuer la lec- ture respectivement sans ou même avec retour à zéro.

   Dans cette position du levier L, l'opérateur peut mettre la machi- ne en fonctionnement après avoir appuyé sur la touche T (figs. 4 et 11), ce qui est possible seulement' après avoir déplacé le levier L, à cause d'une roue prévue au dessous de la touche et comportant deux crans 31, respectivement 32 (fig. 11) qui permettent, lorsqu'elles sont amenées sous la touche T, l'abaissement de celle-ci, la touche ne pouvant pas être abaissée dans les autres positions, dans lesquelles elle se heurte immédiatement contre la   foue   dans sa partie dépourvue de crans ou d'entailles. Les entailles ou.crans 31, 32 sont amenés sous la touche T par l'oscillation res- pectivement vers la droite ou vers la gauche du levier L sur les repères vert et rouge susdits. 



   Lorsqu'on appuie sur la touche T, la machine se met en marche automatiquement par   actionnement   électrique. 



  Dans ce but, la touche (fig. 7) est munie d'un ergot laté- ral 32' en prise avec un cran 33 d'un levier 34, oscillant autour du pivot 35, dont l'autre bras 36 est pivoté à un petit étai 37, dont l'extrémité libre coopère avec un levier 38, oscillant autour du pivot 39, et dont l'extrémité porte le contact mobile 43, destiné à fermer sur le contact fixe 44 le circuit électrique qui commande le moteur d'actionne- ment de la machine, lorsqu'on appuie sur la touche T.

   par l'effet du fonctionnement de la machine, le secteur à came 45   fig.   8) pivoté en 46, oscille vers la gauche à partir de la position représentée sur le dessin, et le galet 47, porté par un tirant   48.,   convenablement guidé et pivoté dans un bras 49 du levier portant le bras à cli- quets 27, est soulevé de sa position indiquée en pointillé (où il avait été amené par l'effet de l'acceptation de la dernière pièce de monnaie formant la valeur fixe requise pour le fonctionnement de la machine); le bras à cliquets 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 27 est alors abaissé, en libérant le bras 26 du levier triple, dont le bras 15 se trouvait dans la position de blocage de la fente F, ce bras 15 étant alors déplacé sous l'action du ressort 50 et débloquant la fente. 



   Les fentes F et F' qui sont bloquées au moyen des bras 15 et 102 lors de la mise en action automatique de la machine, sont libérées par l'action de la même came à la fin du cycle de fonctionnement de la machine. 



   Fonctionnement de la machine. - La machine com- porte, comme indiqué ci-dessus, deux fentes Fet F' pour l'in-   troduction   des pièces de monnaie Mo qui, guidées dans un canal approprié 53 (fig. 6) et sous le contrôle des disposi- tifs connus destinés à rejeter les pièces de monnaie faus- ses ou de cours non légal, forment une colonne, visible travers les fenêtres transparentes H et H'   (fig.     1).   



   Suivant l'invention, on prévoit des moyens lumineux de contrôle des pièces de monnaie qui sont introduites et acceptées par la machine. Ces moyens sont constitués par une série de lampes G (au nombre de six dans l'exemple représenté), dans lequel le billet peut être obtenu au prix de six francs en pièces de monnaie de 2 et 1 francs. A l'introduction de chaque pièce de monnaie de deux francs, deux lampes s'allu- ment du haut vers le bas et à l'insertion de chaque   nièce   de monnaie d'un franc une lampe s'allume du bas vers le haut. 



  Il est ainsi possible de former, par l'une quelconque de treize combinaisons possibles de pièces de monnaie d'un franc et de deux francs, la somme de six francs prévue pour le billet. 



   Le dispositif permettant l'allumage des lampes et contrôlant les fentes F et F' en vue de fermer celle pré- vue pour les pièces de monnaie de deux francs, lorsqu'on a déjà introduit des pièces de monnaie pour une valeur de cinq francs et de fermer aussi l'autre fente lorsque les six francs ont été introduits et acceptés par la machine, puis ouvrant les fentes automatiquement à nouveau à la fin du 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 cycle de fonctionnement, est le suivant : 
Deux électro-aimants 51 et 52 (fig. 9) sont excités par le passage de chaque pièce de monnaie respec- tivement d'un franc et de deux francs au moyen d'un méca- nisme, dont un exemple est représenté sur la fig. 6 lorsque les pièces de monnaie parcourent le canal 53 qui les amène vers les fenêtres H et H'.

   Dans ce canal pénètre le bras 54 d'un levier pivoté en 55, et dont l'autre bras porte le contact mobile 56 qui ferme par l'autre contact fixe 57 le circuit de l'électro-aimant 51 ou respectivement 52 à chaque passage d'une pièce de monnaie de 1 ou de 2 francs, du fait que les pièces de monnaie provoquent elles-mêmes l'oscillation du bras 54. Les armatures 58 et 59 des électro-aimants 51 et 52, attirées par le passage du courant à chaque   intr o-   duction d'une pièce de monnaie, provoquent, à l'aide des tirants 60 et 61, fig. 9, reliés aux bras 62, 63 de leviers coudés pivotés en 64, et dont l'autre bras 65, respective- ment 66, porte des cliquets 67, 68, l'oscillation des sec- teurs 69 et respectivement 70. 



   Les cliquets agissent sur les dentures respective- ment 71 et 72 des secteurs. Les rapports des leviers sont tels que le cliquet 68 est entraîné sur une course double par rapport à celle du cliquet 67, en provoquant ainsi un déplacement double du secteur 70 par rapport au secteur 69. 



  Les cliquets 83 et 84 maintiennent les secteurs dans les positions atteintes à chaque passage de courant, les leviers coudés revenant chaque fois à leur position initiale. 



   Des secteurs 73 et 74 (fig. 10) en matière isolante, sont solidaires respectivement des secteurs 69 et 70; 
Les deux secteurs 73, 74 portent une lame conductri- ce 75 et respectivement 75' sur toute leur périphérie, et le secteur 73 porte en outre sur le devant deux lames con- ductrices courbes, respectivement 76,77 s'étendant au delà du secteur 73 vers le secteur 74. Ce dernier est muni, en direction radiale, d'une lame conductrice 78, qui porte      

 <Desc/Clms Page number 12> 

 vers le secteur 73, devant la lame 76, une saillie laminée 79. Sur les lames 75 et 75' des secteurs 73, 74 prennent appui les contacts glissants 80 et respectivement 81 montes dans le circuit du moteur M' d'actionnement de la machine. 



   La lame 77 est relire   électriquement   au mécanisme d'actionnement du moteur et la lame 78 est reliée en per- manence à la lame 75'. Les déplacements des secteurs 73, 74 s'effectuent d'une manière telle que, lorsqu'on introduit le cinquième franc, la lame 76 Etablit le contact sur la sail- lie 79 en fermant le circuit qui alimente   1'électro-aimant   82, lequel produit, de la manière qui sera décrite ci-après, le déplacement du levier portant le bras 15, destina à blo- quer la fente F d'introduction des pièces de monnaie de deux francs. Un déplacement ultérieur du secteur 73 produit le contact de la lame 77 avec la lame   78   et ainsi la ferme- ture du circuit du moteur, qui fait effectuer à la. machine son cycle d'émission du billet de la manière qui sera décrite ci-après. 



   Les déplacements successifs des secteurs 73, 74 provoquent la fermeture de contacts entre des appendices respectivement des lames 75, 75' sur les lames de contact 11, 12, 13.......16, qui produisent l'insertion des lampes de contrôle G sus-décrites. Comme le secteur 74 effectue une oscillation double par rapport au secteur 73, il provoque la fermeture, à chaque déplacement, du circuit de deux lampes, tandis que l'autre secteur ferme le circuit d'une lampe seulement en procédant en sens opposé de façon à opé- rer l'allumage de la manière ci-dessus décrite. Après avoir achevé l'opération par l'impression et la sortie du billet et l' encaissement de la somme   de manière   décrite c i- après, la machine doit ramener le mécanisme tout entier à sa position initiale ci-dessus décrite.

   Les cliquets 83, 84 (fig. 9) qui ont pour fonction de retenir les secteurs 69 et 70 dans la position dans laquelle ils parviennent, à chaque impulsion produite par le passage d'une pièce de 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 monnaie, sous l'action   des   cliquets 67,68 qui, lorsque les impulsions cessent, sont dégagés et ramenés par les leviers 65, 66 à leur position initiale, coopèrent avec les queues des cliquets 67 et 68. 



   Pour permettre de varier à volonté les combinaisons de pièces de monnaie dans la limite maxima déterminée par les positions extrêmes des secteurs (position de distribu- tion), chaque secteur (73,74) est soumis à l'action d'une came à gradins (190,191). Le déplacement d'une came à gradins à un gradin plus élevé, par exemple au gradin immé- diatement suivant, provoque le déplacement du secteur res- pectif d'un pas dans la direction vers la position de dis- tribution. Le secteur effectue ainsi un pas de pleins pour parvenir à cette position finale, dans laquelle sa lame de contact vient en contact avec la lame conductrice de l'autre secteur, et revient à sa position initiale (position zéro) qui est plus près de cette position finale d'un pas.

   Il faut donc introduire une pièce de monnaie en moins,   peur   fermer le circuit de distribution, lorsque l'autre secteur n'a pas été déplacé également par sa came. En rapprochant ou éloignant   7.'un   ou l'autre secteur, ou les deux secteurs, de cette position, on peut donc obtenir toute combinaison de pièces de monnaie voulue, en réglant ainsi la machine d'une manière simple et rapide pour tout autre montant du billet à distribuer.

   La hauteur des gradins de la came est proportionnelle au déplacement provoqué par une denture d'avancement du secteur respectif; les gradins de la came lui ont donc une hauteur double par rapport aux gradins correspondants de la came 190, de sorte que la rotation de la came 191 d'un gradin déplace le secteur respectif dans une mesure double par rapport au déplacement provoqué par la rotation de sa came 190 d'un gradin. 



   La tête de la tige 85 (fig. 8), actionnée par le levier 86, oscillant autour du pivot 87 et située sous les queues des cliquets 67, 68, sert pour ramener à sa 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 position initiale tout le mécanisme montré aux figures 9 et 10 à la fin d'un cycle de fonctionnement de la machine. 



  Le levier 86 est pourvu d'un bras 88 sur lequel agit le bras 89 d'un levier triple, oscillant autour du pivot 90 et muni d'un bras 91, dont l'extrémité est soumise à l'action d'une came 92', calte sur un arbre 93, qui effectue une rotation de 3600 à chaque cycle   cdmplet   de fonctionnement do la machine. De cette manière, à la fin du cycle, la came 92 provoque le soulèvement de la tige 85, laquelle soulève les queues des cliquets 67 et 68, en les dégageant des secteurs dentés correspondants et en provoquant en même temps l'ac- tion sur lesqueues des cliquets 83 et 84 et leur dégagement de ces dentures. Les ressorts dont tous les leviers sont munis, comme représenté, ramènent le mécanisme complète- ment à zéro à la fin du cycle. 



   De la même manière qu'à l'acceptation dans la ma- chine du cinquième franc le circuit se ferme à travers la lame 76' et la saillie 79 qui alimente l'électro-aimant 82, en produisant la fermeture, par   l'intermédiaire   du bras 15, de la fente F, à l'acceptation de la sixième piècede mon- naie, par l'effet de la fermeture du circuit du moteur à travers le contact établi par la lame 77 avec la lame 78 (fig. 10) se produit aussi l'alimentation du courant à un électro-aimant 94 (fig. 8), dont l'armature 95, oscillant autour de   6,   soulève au moyen de son bras   97   et du pivot 98 fixé au bras, le tirant 99, muni d'un oeillet, dont l'autre extrémité est pivotée au bras 100 d'un levier triple, oscillant autour de 101 et muni d'un bras 102, qui bloque la fente F' des monnaies d'un franc.

   Le bras plus court 103 de ce levier est soumis, par son extrémité, à l'action   d'un   cliquet 104 pivoté en 105 et muni d'un bras 106, relié au tirant 108, ayant à l'autre extrémité un oeillet 109, dans lequel pénètre un pivot 110 d'un bras 111, solidaire du cliquet 27 décrit ci-dessus, qui agit sur le levier por- tant le bras 15 de blocage de la fente F des pièces de 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 monnaie de deux francs. 



   De cette manière on peut bloquer, par la mise en fonction de la machine, la fente d'introduction des pièces de monnaie d'un franc, la fente F des pièces de monnaie de deux francs ayant été bloquée préalablement par suite de l'in-   diroduction   de pièces de monnaie jusqu'à 5 francs. 



   Le dégagement, provoqué par la rotation de l'ex- centrique 92 de la machine à la fin de chaque cycle, du cliquet 27 du bras   26   du levier qui porte le bras 15 de blocage de la fente F opère aussi, par la connexion établie par le tirant 108 et le cliquet 104, le dégagement du bras 103 du levier portant le bras 102 de blocage de la fente F'. 



   Après ce desaccouplement, les ressorts 50 et 50' produisent l'oscillation qui découvre lesdites fentes. La colonne de pièces de monnaie, soit d'un, soit de deux francs, qui se forme derrière les fenêtres H et H' de la machine, est soutenue par une pièce 112, montée oscillante autour du pivot 46 et solidaire du secteur à came 45. La pièce 112 a une queue 113, sur laquelle agit un ressort relative- ment faible 114. Sur le même pivot 46 est monté fou un levier triple, qui comporte un bras 115, pressé contre une butée fixe 115 par un ressort relativement puissant 117, agissant sur l'autre bras 118, le troisième bras 119 étant muni d'un arrêt réglable 120, coopérant avec la pièce   112.   



   Le levier 89,91, oscillant autour du pivot 90, et sur lequel agit la came 92 de la machine décrite ci- dessus, est muni d'un bras 121 qui, par le soulèvement de la came, produit, en même temps que les autres opérations déjà décrites, une oscillation dans le sens de la   flécher,   de la pièce 112, du fait que le bras 113 se soulève. Par l'effet de cette oscillation, les monnaies, retenues latéra- lement par les guides, glissent sur le côté de la pièce 112 et tombent, à travers un canal non représenté, dans le collectèur. 



   La machine est munie d'organes pour permettre au      

 <Desc/Clms Page number 16> 

 public de récupérer, s'il le veut, les monnaies avant que celles-ci ne tombent dans le collecteur. Ces organes compor- tent un bouton 122   (fis.   1 et 8) faisant saillie à   l'exté-   rieur de la machine, muni d'un ergot latéral 123 et d'un oeillet d'extrémité, qui s'engage dans un ergot latéral   14   du levier 86, décrit ci-dessus. 



   La pression sur le bouton 122 produit d'abord, par l'intermédiaire du pivot 124 s'engageant dans l'oeillet, l'oscillation du levier 86 et ainsi le soulèvement de la tige 85, qui ramène à zéro le mécaniame lumineux signalant les pièces de monnaie introduites,   destiné   à opérer, à la fin de l'introduction des pièces de monnaie, le   .,;±se en   marche de la machine; successivement, sous l'action du pivot 123, le levier triple est fait osciller en vainquant l'action du puissant ressort   Il?,   de sorte que le faible res- sort 114, auquel ne s'oppose plus le premier, produit, en agissant sur le bras 113, l'oscillation   de   la pièce 112 en direction opposée à celle de la flèche Ó.

   Les pièces de monnaie de la colonne au-dessus de cette pièce glissent devant elle et sont émises, sur des guides appropriés, hors d.e la machine. 



   En ouvrant le couvercle S de la machine, qui est fermé à clé, on a accès à un bouton X (fig. 5) tournant autour de son axe et solidaire d'un disque portant les numé- ros de un à trente-et-un , correspondant aux jours des mois. 



   Un jeu convenable d'engrenages fait tourner un deuxième disque, concentrique au premier, sur la périphérie duquel sont gravés ou inscrits les douze mois de   l'année,   de façon à remplacer un mois par un autre après le passage des 31 numéros correspondant aux jours. 



   Par la manoeuvre du bouton X, l'opérateur peut insérer chaque matin, à travers la fenêtre de contrôle, le jour et le mois correspondants, le mouvement se transmet- tant des deux disques susdits aux disques imprimeurs, montés fous sur le même axe 125 qui porte aussi le disque imprimeur 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 126, muni d'une came 127 (fig. 11). Le disque 126 est muni de trois saillies périphériques 128, destinées à imprimer respectivement les lettres SR signifiant "sans retour à zéro" un "numéro" qui correspond à celui de la machine et, enfin, les lettres RZ signifiant "lecture avec retour à zéro". 



  Cette impression est effectuée sur le billet et sur le ruban de contrôle, comme on décrira ci-après. 



   L'impression est effectuée à l'aide d'un rouleau imprimeur 129, porté par l'extrémité d'un levier doudé oscillant en 130, dont l'autre extrémité est reliée, à l'ai- de du tirant 131, au levier coudé 132, oscillant autour du pivot 133, dont l'autre extrémité est commandée par la came 134, qui effectue un tour complet à chaque cycle'de la ma- chine, par laquelle elle est actionnée automatiquement. 



   La came 127 agit sur l'extrémité d'un levier 135, oscillant autour du pivot 136, et soumis à l'action d'un ressort 137, ce levier portant un rouleau imprimeur 138, alimenté par le rouleau à tampon 139, destiné à imprimer un signe ou une inscription particulier, de préférence colorés en rouge si le billet est imprimé en noir, pour caractériser des billets nuls imprimés pendant les essais de contrôle ou les lectures de la machine. Le papier C, sur lequel sont coupés les billets, provient d'un rouleau 140, passe entre des rouleaux d'avancement 141; après avoir glissé sur le mécanisme tâteur, non représenté pour plus de simplicité, destiné à signaler, par l'allumage d'un feu rouge, l'arrachement ou l'épuisement du papier, et à blo- quer la machine.

   Comme on le voit sur le dessin, ce ruban passe au-dessous des rouleaux imprimeurs, y compris le roux- leau 126, représenté, et le rouleau 138 pour le signal "annulé". Le papier est coupé automatiquement après les rouleaux 141 et avant les rouleaux imprimeurs. 



   C' indique le ruban de contrôle, se déroulant du rouleau 142 et s'enroulant sur le rouleau 143, après le passage sur le rouleau imprimeur 129. Les rouleaux 142, 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 143 sont montés sur un support, solidairdu levier coudé oscillant autour d.e 130. Le levier 130' subit deux oscil- lations à chaque cycle de la machine, du fait que la came 143, qui effectue un tour   à   chaque cycle, possède deux pointes.comme clairement   représenté.   La première oscilla- tion effectue l'impression du billet, qui est Immédiatement coupé et expulsé, la deuxième oscillation provoque   l'impres-   sion du ruban de contrôle à la fin du cycle de la machine, qui est rendue possible du fait que, comme il a été dit, le billet a été expulsé et le ruban de contrôle est libre pour l'impression.

   Une came 144 est solidaire de la came 134 et est destinée à agir sur le bras 145 d'un levier double, oscillant autour de 146, et muni d'un deuxième bras 147, pourvu d'un oeillet radial 148. Sur le même   nivot   146 est monté fou un deuxième levier 149, muni d'un oeillet en L, dont un élément est radial et coïncide avec l'élément 148 de l'autre levier, et l'autre 150 est par contre en arc de cercle et a son centre sur le pivot 146. Dans les oeil- lets susdits vient en prise un pivot latéral 151 d'une trin- gle 152, reliée à   l'extrémité   du bras 153 d'un levier triple, oscillant autour du pivot 154 et muni de deux autres bras 155, sur lesquels agit la came double 156, commandée de la manière qui sera décrite ci-après par le levier L des lectures lors- qu'on introduit la clé Cl.

   Après l'insertion de la clef susdite, en déplaçant le levier L de 90  à droite ou à gauche de la position montrée à la fig. 4, on opère, par effet de la paire de roues d'angle 157, la rotation de 90  d.e la came double 156 et l'oscillation du levier triple autour de 154, quelque soit le sens de rotation du levier L. 



   A la position représentée, la came 144 fait oscil- ler le bras 145 qui, par l'intermédiaire du   levier   158, pro- voque l'avancement du compteur Co qui compte tous les bil- lets émis par la machine, y compris les billets nuls. 



   Dans cette   oosition   du levier L, la came 144 ne produit pas de mouvements du levier 149 ni du compteur Co', qui est destiné à compter seulement les billets nuls émis 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 par la machine, et est relié par le levier 159 au bras 160 du levier 149. Lorsque le levier L est déplacé de 90  par rapport à la position décrite, le levier 155 subit une os- cillation qui opère l'abaissement du tirant 152, dont le pivot latéral 151 vient à l'extrémité inférieure de l'oeillet radial 148 des deux leviers 147,149. L'oscillation du bras 145, opérée alors par la came 144, entraîne aussi le levier 149 avec le levier 147 actionnant le compteur Co. 



  Un engrenage 161, solidaire de l'engrenage 157, actionné par le levier L lorsqu'on introduit la clef dans ce dernier, engrène avec un autre engrenage 162, qui engrène à son tour avec un troisième engrenage 163, sur le pivot 164 duquel est calée une came   lb5,   qui agit sur l'extrémité d'un levier 166, pourvu à l'extrémité opposée d'une dent 167, qui lorsqu'elle est abaissée vers la queue 168 du cliquet 169, amène ce dernier en prise avec la roue dentée 170, qui commande le compteur des montants encaissés (qui enregistre à l'exemple représenté les six francs chaque fois qu'ils sont introduits et que la machine effectue son cycle).

   Le cliquet est porté par un levier 171 qui effectue, à chaque cycle de la machine, une oscillation angulaire d'allé et de retour autour de son pivot 172, et qui est soumis à l'action d'un ressort 173 le reliant à la queue du cliquet. Lorsque la came ne soulève pas le bras 166 (position du levier L déplacée de 90  par rapport à la position montrée au dessin), la dent 167 ne rencontre pas la queue du cliquet et le disque qui actionne, par l'intermédiaire de la roue dentée 170, le totalisateur des montants encaissés n'entre pas en fonction. 



   Comme le montre le dessin ci-joint (figs. 13, 14 et 15), le billet porte la date (dans l'exemplai   "mai   17"), le numéro progressif de toutes les opérations (visible après ouverture du couvercle S aussi sur le compteur Co), numéro qui dans l'exemple est 9735; un autre numéro indiquant combien de lectures ont été effectuées dans la machine avec retour à zéro (dans l'exemple respectivement 364 et   365),'   

 <Desc/Clms Page number 20> 

 l'indication si le billet est "nul", l'indication si l'opération dans laquelle le billet a été émis a été effec-   tuée avec retour à zéro (fig. 14) ou bien sans retour à   zéro (fig. 15) ou le numéro caractérisant la machine dans le cas de billets "valables" (fil;. 13) :

   enfin, un numéro indiquant, pour les billets valables, le chiffre corres- pondant au montant effectivement accepta par la machine pour l'émission desdits billets (dansi'exemple six francs, d.onc le numéro 00006) et, s'il s'agit de billets "nuls" le chif- fre qu'indiquait, au moment de   l'émission   du billet, le compteur de la machine (non représenté pour plus de   simpli-   cité) depuis le dernier retour à zéro offectué (dans l'ex- ernple 00018).

   Comme on l'a Indiqué ci-dessus,   la machine,   privée du dispositif d'insertion des   pièces   de   monnaie   et d'actionnement automatique au moyen du mécanisme central, et munie d'une ou de plusieurs   touches   T fonctionnant de façon analogue à celle décrite pour la commande à la main de l'ac- tionnement de la machine et correspondant aux différentes valeurs de billets, par exemple de cinémas, du dispositif imprimeur, compteur et de contrôle du type décrit, peut âtre utilement employée pour la distribution des billets de salles de spectacle. 



   Il demeure bien entendu que la forme et les détails des dispositifs peuventvarier de ce qui a été décrit et représenté à titre d'exemple, tout en laissant   inaltéré  le principe caractéristique et sans sortir du cadre de, l'in- vention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Machine for the automatic distribution of tickets having a fixed value.



   This invention relates to a machine for the distribution of tickets having a fixed value, simultaneously operating control records. The machine according to the invention has been studied particularly for the automatic distribution of these tickets at fixed value, for example railway tickets for determined routes, and it comprises special control and monitoring devices, which can be used.

 <Desc / Clms Page number 2>

 useful also in a machine for distributing tickets for access to public shows, such as for example cinemas and other similar places, thanks to the absolute guarantee that it guarantees, either to the owner or to the tax administration .



   The attached drawing shows, by way of example and diagrammatically, the machine according to the invention applied to the automatic distribution of railway tickets, with a fixed value, which can be obtained using two different coins, for example one franc and two francs, for a fixed value, which one supposes, for example, to be 6 francs.



   Figs. 1, 2 and 3 respectively show a front view of the machine completely closed, as it appears for its use, a side view in which the inspection cover, normally locked, is removed to allow the counters to be seen and the lever "controls readings" and a plan view of the closed machine.



   Fig. 4 shows a detail on a larger scale of the interior part visible in FIG. 2.



   Fig. 5 shows, on a larger scale, a detail which would be visible in the position of FIG. 1, after opening the normally locked cover, and shows the device for changing the day and month to be printed on the ticket and on the control sheet.



   Fig. 6 is a detail of the device actuated by the coins introduced and accepted in the machine which produces, as each coin passes, an actuation of the device shown in the following figures 9 and 10.



   Fig. 7 shows the button, also visible in Figures 2 and 4, accessible through the opening of the locked cover of the machine by which the egg is controlled by hand the operation of the machine after having brought

 <Desc / Clms Page number 3>

 the lever "controls the readings" in a position displaced by 90 to the right or to the left with respect to that of figs.



  2 and 4.



   Fig. 8 shows a detail of the mechanism for automatically closing the coin entry slots when the paper tears off or is about to run out or the fixed value has been reached, and of the coin slot at higher value, when the introduction of one of these coins would exceed the fixed amount of the note. This mechanism also includes the device that automatically releases the slots at the end of the machine's operating cycle, and completely returns the mechanism shown in figs 9 and 10 to its initial position.



   Figs. 9 and 10 show the two parts, mounted on the same axis, which constitute the central mechanism intended to give the light signal of the successive introduction of coins, to control the blocking of the slots for the introduction of coins mentioned above. above and to automatically trigger the machine, when the fixed value has been reached by the coins introduced and accepted by the machine.



   Fig. 11 shows the printing device and the control device of two counters, one of which records all the operating cycles of the machine and the other records only the control cycles causing the issue of banknotes " null "with return to zero or without return to zero (reading of grand total or partial total).



   Fig. 12 shows the main electrical diagram of the machine.



   Figs. 13, 14 and 15 respectively show an example of printing on a "valid" ticket issued by the operation of the machine caused automatically by the introduction and acceptance of coins for the predetermined fixed amount, and two examples on one. ticket

 <Desc / Clms Page number 4>

 "null" printed during the control operation commanded by the hand button, respectively with return to zero and without return to zero.



   The main features of the machine are as follows:
1) Possibility of obtaining the note by any of the combinations of legal tender currencies, which form the fixed value;
2) luminous control of the successive acceptances by the apparatus of the introduced coins;
3) automatic closing of the slot for introducing the various coins when the corresponding introductions and acceptances in the device have reached a value such that any coin inserted subsequently would exceed the total fixed value;
4) visibility of coins accepted;
5) possibility of withdrawing all accepted coins before the formation of the total fixed value;

   
6) When the machine has reached this fixed value, it starts up automatically by activating the totalizer, the automatic recording devices, etc. .. and prints the ticket and the control strip;
7) the machine can operate in two different ways: 1-, automatically, when it reaches the fixed amount entered by the public and accepted by the machine (in this case the totalizer adds up the amount entered. and accepted); 2-, by hand, after a special preliminary maneuver using a key on the "readings control" lever and actuation of a special start button, the lever and the button not being accessible to the public.



   When operating by hand, the machine no longer adds up amounts, because the totalizer remains inactive, but prints the amount received by the device up to that moment. These two cycles are controlled by the two counters mentioned under 9.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The difference between the two counters represents the actual number of banknotes emitted by the machine, as a consequence of the acceptance of money introduced by the public.



  The number of banknotes multiplied by the fixed amount must correspond exactly to the number printed on the note and on the control tape during a manual reading, carried out as indicated above.



   In the reading and testing cycles for the development of the paper tapes, the apparatus issues the canceled note automatically by very visible signs or inscriptions; for example, a red stripe or the word "canceled" in red, or a combination of this word with lines or other signs printed in red.



   8) the machine is provided with two counters, one of which records the operating cycles of the machine, including the cycles carried out as tests for the placement of the paper intended to form the banknotes and the recording of control and for sums readings, while the other records only the tickets issued for the test and for the control reading.



   9) When the machine is stopped and perfectly in order for operation, a white light on indicates this state and also serves to illuminate the inscriptions indicating the user manual to the public. As soon as the machine starts up, this white lamp goes out and a red lamp comes on and stays on as long as the machine is in operation, that is to say until the end of the cycle, which indicates that the machine is running smoothly. At the end of the cycle, the white lamp comes on again. If the red light does not go out, it means that the machine has broken down.



  In this case, the command to close the coin entry slots works automatically.



   Another green light turns on, when the paper for the formation of tickets or for the control record

 <Desc / Clms Page number 6>

 is about to run out or tears, the white lamp going out and the slots closing automatically.



  The device lighting the green lamp is applied in such a way that it absolutely guarantees the issuance of the banknote corresponding to the operation possibly in progress, because the special feeler of this device is mounted at a distance from the point of cutting of the banknotes greater than the length of a ticket.



   10) A special device allows the public to collect the coins before the machine is automatically triggered.



   The machine and its operation will now be described with the aid of the accompanying drawings, which represent a schematic embodiment of the machine.



   The machine is enclosed in a solid box, comprising a support base, a lid S 'locked with a key, through which one accesses the bag collecting the coins, and an upper part presenting at the top the slots F, F' d 'introduction of coins; two glasses H, H 'through which the coins are visible as they are introduced, the coins remaining in this visible position until the formation of the fixed number; lamps G which light up successively by the effect of the introduction of the coins;

   a Q panel carrying the instructions for the elplei mode, lit by a white light when the machine is not working, but it is ready to operate, by a red light R when the machine is in operation or not is not in working order, and by a green light V when the paper for the tickets or the control tape tears off or is about to run out. At the base of the upper part, at the height of the plane P, there is provided a mouth B, through which the introduced coins can be discharged when the button 122 is actuated, before the machine is triggered.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  The upper part, which contains the various mechanisms and the recording and printing device, is provided with a cover S, also locked with a key, by opening which it is possible to control the "read control" lever and, subsequently. , the T key for controlling the machine by hand, as well as the X button (fig. 5) for setting the day and month to be printed on the ticket.

   It is also possible to control the button 25 (fig. 8) which, after having repaired or replaced the paper, releases the slots F and F 'from the arms 17 and read which had automatically blocked them as a result of the tearing or of the out of paper., This automatic mechanism is constructed and operates as follows:
The electromagnet 1 is excited by the closing of the circuit which feeds it, caused by a sensor, acting on the paper for printing tickets and recording control when the paper tears off or goes to s. 'run out, but there is still sufficient length left to form the bill which corresponds to the cycle during operation of the machine.

   The electromagnet 1 (fig. 8) attracts the armature 2, carried by a lever oscillating around the pivot 3, and provided with another arm 4 with lug 5, engaged in an eyelet 6, made in the tie rod 7, in turn pivoted in 8 to the arm 9 of a four-arm lever, oscillating around the pivot 10.



  This four-armed lever has another arm 11 articulated to both 12, comprising an eyelet 13, in which there is a lug 14, fixed to the blocking arm 15, intended to screw the slot F of the coins. two francs, @ which oscillates around the pivot 16, The four-bra lever also carries the arm 17 intended to cover the slot F 'the introduction of one-franc coins. It is evident that when the frame 2 is attracted, the active lever set described brings the two arms 27 and 15 onto the coin slots F, which are blocked.



   The four-arm lever carries a fourth arm 18,

 <Desc / Clms Page number 8>

 against which a spring 18 keeps pressed the arm 20 of a lever oscillating around the pivot 21, the other arm of which is connected, by the tie rod 22, to the elbow lever 23, oscillating around the pivot 24, and on the other arm which can act the push-button 25, not accessible to the public; When the armature 2 oscillates, when the latter is attracted by the electromagnet 1, the ratchet arm? 0 engages behind the arm 18 of the four-arm lever, keeping it in place. in the position where it blocks the cast iron F 'by its arm 17.



   Similarly, the arm 27 of a lever oscillating around 28 and which is subjected to the action of a spring 29 acts on the end of the arm 26 of the three-arm lever carrying the arm lb blocking the slot F ' .



   When the armature 2 is attracted to the electromagnet 1, the tie rod 12 brings the arm 15 onto the slot F, the pawl 27 releases behind the arm 26, the spring 29 thus maintaining the arm 15 on the slot F, while the spring 19 maintains the arm 17 on the slot F 'even when the excitation of the electromagnet 1 ceases.



   The personnel attached to the service of the machine, warned by the green signal given by the lamp v which comes on, use the key to open the cover S of the machine provided for access to the interior and carry out the replacing run out or torn paper. When the operation is completed, before closing the machine, the operator presses the button 25, which causes the lowering of the arm or pawl 20 by releasing the arm 18 of the four-bar lever which, under the ac- tion of a spring 30, is caused to oscillate around its pivot 10, so that its arm 17 discovers the slot F '
The operator who has replaced or repaired the paper must, before closing the machine and having pressed button 25, bring the "reading control" lever L to the position shown in the drawing (figs. 2 and 4).

   in a normal position to this one, by turning it 90, either to the right or to the left, on the green mark v., or on

 <Desc / Clms Page number 9>

 the red mark r, depending on whether the operator has the long key or the short key which allows reading to be carried out without or even with return to zero.

   In this position of lever L, the operator can start the machine after pressing button T (figs. 4 and 11), which is only possible after moving lever L, due to a wheel provided below the key and comprising two notches 31, respectively 32 (fig. 11) which allow, when they are brought under the key T, the lowering thereof, the key not being able to be lowered in the other positions, in which it immediately collides against the groove in its part devoid of notches or notches. The notches or screens 31, 32 are brought under the key T by the oscillation respectively to the right or to the left of the lever L on the aforementioned green and red marks.



   When the T key is pressed, the machine starts automatically by electric actuation.



  For this purpose, the button (fig. 7) is provided with a lateral lug 32 'engaged with a notch 33 of a lever 34, oscillating around the pivot 35, the other arm 36 of which is pivoted at a small stay 37, the free end of which cooperates with a lever 38, oscillating around the pivot 39, and the end of which carries the movable contact 43, intended to close on the fixed contact 44 the electrical circuit which controls the actuating motor - machine, when the T key is pressed.

   by the effect of the operation of the machine, the cam sector 45 fig. 8) rotated at 46, oscillates to the left from the position shown in the drawing, and the roller 47, carried by a tie rod 48., suitably guided and pivoted in an arm 49 of the lever carrying the ratchet arm 27 , is lifted from its position indicated in dotted lines (where it had been brought by the effect of accepting the last coin forming the fixed value required for the operation of the machine); the ratchet arm

 <Desc / Clms Page number 10>

 27 is then lowered, releasing the arm 26 of the triple lever, the arm 15 of which was in the locking position of the slot F, this arm 15 then being moved under the action of the spring 50 and unlocking the slot.



   The slots F and F 'which are blocked by means of the arms 15 and 102 during the automatic actuation of the machine, are released by the action of the same cam at the end of the operating cycle of the machine.



   Machine operation. - The machine comprises, as indicated above, two slots Fet F 'for the insertion of coins Mo which, guided in a suitable channel 53 (fig. 6) and under the control of the devices. known to reject counterfeit or non-legal tender coins form a column, visible through transparent windows H and H '(fig. 1).



   According to the invention, luminous means are provided for checking the coins which are introduced and accepted by the machine. These means are constituted by a series of lamps G (six in number in the example shown), in which the note can be obtained at the price of six francs in coins of 2 and 1 francs. When each two-franc coin is inserted, two lamps are lit from top to bottom and when each niece of one franc is inserted, a lamp is lit from bottom to top.



  It is thus possible to form, by any one of thirteen possible combinations of one franc and two franc coins, the sum of six francs provided for the note.



   The device allowing the lighting of the lamps and controlling the slots F and F 'with a view to closing the one provided for coins of two francs, when coins to a value of five francs have already been inserted and also to close the other slot when the six francs have been introduced and accepted by the machine, then automatically opening the slots again at the end of the

 <Desc / Clms Page number 11>

 operating cycle is as follows:
Two electromagnets 51 and 52 (fig. 9) are excited by the passage of each one franc and two franc coin respectively by means of a mechanism, an example of which is shown in fig. . 6 when the coins travel through channel 53 which brings them to windows H and H '.

   In this channel penetrates the arm 54 of a lever pivoted at 55, and the other arm of which carries the movable contact 56 which closes by the other fixed contact 57 the circuit of the electromagnet 51 or 52 respectively at each passage. of a coin of 1 or 2 francs, because the coins themselves cause the oscillation of the arm 54. The armatures 58 and 59 of the electromagnets 51 and 52, attracted by the passage of the current each time a coin is inserted, using the tie rods 60 and 61, fig. 9, connected to the arms 62, 63 of angled levers pivoted at 64, and the other arm 65 of which, respectively 66, carries pawls 67, 68, the oscillation of sectors 69 and 70 respectively.



   The pawls act on the teeth 71 and 72 respectively of the sectors. The ratios of the levers are such that the pawl 68 is driven over a double stroke with respect to that of the pawl 67, thus causing a double displacement of the sector 70 relative to the sector 69.



  The pawls 83 and 84 maintain the sectors in the positions reached on each passage of current, the bent levers returning each time to their initial position.



   Sectors 73 and 74 (FIG. 10) made of insulating material are respectively secured to sectors 69 and 70;
The two sectors 73, 74 carry a conductive blade 75 and respectively 75 'over their entire periphery, and the sector 73 also carries on the front two curved conductive blades, respectively 76,77 extending beyond the sector. 73 towards sector 74. The latter is provided, in the radial direction, with a conductive blade 78, which carries

 <Desc / Clms Page number 12>

 towards the sector 73, in front of the blade 76, a laminated projection 79. On the blades 75 and 75 'of the sectors 73, 74 bear the sliding contacts 80 and 81 respectively mounted in the circuit of the motor M' for actuating the machine. .



   Blade 77 is electrically fed back to the motor actuation mechanism and blade 78 is permanently connected to blade 75 '. The movements of the sectors 73, 74 are effected in such a way that, when the fifth franc is introduced, the blade 76 establishes contact on the projection 79 by closing the circuit which supplies the electromagnet 82, which produces, as will be described below, the movement of the lever carrying the arm 15, intended to block the slot F for the introduction of two-franc coins. Subsequent movement of the sector 73 produces the contact of the blade 77 with the blade 78 and thus the closing of the motor circuit, which causes the. machine its ticket issuance cycle in the manner which will be described below.



   The successive movements of the sectors 73, 74 cause the closing of contacts between appendages respectively of the blades 75, 75 'on the contact blades 11, 12, 13 ....... 16, which produce the insertion of the lamps. G control described above. As the sector 74 performs a double oscillation with respect to the sector 73, it causes the closing, at each displacement, of the circuit of two lamps, while the other sector closes the circuit of a lamp only by proceeding in the opposite direction in a way to operate the ignition in the manner described above. After completing the operation by printing and taking out the bill and collecting the sum as described below, the machine must return the entire mechanism to its initial position described above.

   The pawls 83, 84 (fig. 9) which have the function of retaining the sectors 69 and 70 in the position in which they arrive, at each impulse produced by the passage of a piece of

 <Desc / Clms Page number 13>

 currency, under the action of pawls 67,68 which, when the impulses cease, are released and returned by levers 65, 66 to their initial position, cooperate with the tails of pawls 67 and 68.



   To allow the combinations of coins to be varied at will within the maximum limit determined by the extreme positions of the sectors (distribution position), each sector (73,74) is subjected to the action of a stepped cam. (190,191). The movement of a step cam to a higher step, for example to the next step, causes the respective sector to move one step in the direction towards the distribution position. The sector thus takes a full step to reach this final position, in which its contact blade comes into contact with the conductive blade of the other sector, and returns to its initial position (zero position) which is closer to this final position of a step.

   It is therefore necessary to introduce one less coin, afraid to close the distribution circuit, when the other sector has not also been moved by its cam. By moving one or the other sector, or both sectors, closer to or away from this position, it is therefore possible to obtain any combination of coins desired, thus adjusting the machine in a simple and rapid manner for any other. amount of the ticket to be distributed.

   The height of the steps of the cam is proportional to the displacement caused by an advancing toothing of the respective sector; the steps of the cam therefore have a double height relative to the corresponding steps of the cam 190, so that the rotation of the cam 191 of one step moves the respective sector in a double measure with respect to the displacement caused by the rotation of its cam 190 of a step.



   The head of the rod 85 (fig. 8), actuated by the lever 86, oscillating around the pivot 87 and located under the tails of the pawls 67, 68, serves to return to its

 <Desc / Clms Page number 14>

 initial position the whole mechanism shown in Figures 9 and 10 at the end of a machine operating cycle.



  The lever 86 is provided with an arm 88 on which acts the arm 89 of a triple lever, oscillating around the pivot 90 and provided with an arm 91, the end of which is subjected to the action of a cam 92 ', mounted on a shaft 93, which rotates 3600 with each complete cycle of operation of the machine. In this way, at the end of the cycle, the cam 92 causes the lifting of the rod 85, which lifts the tails of the pawls 67 and 68, disengaging them from the corresponding toothed sectors and at the same time causing the action on. the queues of the pawls 83 and 84 and their release from these teeth. The springs with which all the levers are fitted, as shown, return the mechanism completely to zero at the end of the cycle.



   In the same way that when accepting the fifth franc in the machine, the circuit closes through the blade 76 'and the projection 79 which supplies the electromagnet 82, producing the closure, through of the arm 15, of the slot F, on acceptance of the sixth coin, by the effect of the closing of the motor circuit through the contact made by the blade 77 with the blade 78 (fig. 10) The current is also supplied to an electromagnet 94 (fig. 8), whose armature 95, oscillating around 6, lifts by means of its arm 97 and the pivot 98 fixed to the arm, pulling it 99, provided with an eyelet, the other end of which is pivoted to the arm 100 of a triple lever, oscillating around 101 and provided with an arm 102, which blocks the slot F 'of one franc coins.

   The shorter arm 103 of this lever is subjected, by its end, to the action of a pawl 104 pivoted at 105 and provided with an arm 106, connected to the tie rod 108, having at the other end an eyelet 109, in which penetrates a pivot 110 of an arm 111, integral with the pawl 27 described above, which acts on the lever carrying the arm 15 for locking the slot F of the

 <Desc / Clms Page number 15>

 two franc coin.



   In this way it is possible to block, by switching on the machine, the slot for the introduction of one franc coins, the slot F for two franc coins having been previously blocked as a result of the insertion. - diroduction of coins up to 5 francs.



   The disengagement, caused by the rotation of the eccentric 92 of the machine at the end of each cycle, of the pawl 27 of the arm 26 of the lever which carries the arm 15 for blocking the slot F also operates, by the connection established. by the tie rod 108 and the pawl 104, the release of the arm 103 of the lever carrying the arm 102 for locking the slot F '.



   After this uncoupling, the springs 50 and 50 'produce the oscillation which uncovers said slots. The column of coins, either one or two francs, which forms behind the windows H and H 'of the machine, is supported by a coin 112, mounted oscillating around the pivot 46 and secured to the cam sector 45. The part 112 has a shank 113, on which a relatively weak spring 114 acts. On the same pivot 46 is mounted a triple lever, which has an arm 115, pressed against a fixed stop 115 by a relatively powerful spring. 117, acting on the other arm 118, the third arm 119 being provided with an adjustable stop 120, cooperating with the part 112.



   The lever 89,91, oscillating around the pivot 90, and on which acts the cam 92 of the machine described above, is provided with an arm 121 which, by the lifting of the cam, produces, at the same time as the other operations already described, an oscillation in the direction of the arrow, of the part 112, due to the fact that the arm 113 is raised. By the effect of this oscillation, the coins, retained laterally by the guides, slide on the side of the coin 112 and fall, through a channel not shown, into the collector.



   The machine is fitted with components to allow the

 <Desc / Clms Page number 16>

 public to recover, if they wish, the coins before they fall into the collector. These members include a button 122 (fis. 1 and 8) projecting outside the machine, provided with a lateral lug 123 and an end eyelet, which engages in a lug side 14 of lever 86, described above.



   The pressure on the button 122 first produces, by means of the pivot 124 engaging in the eyelet, the oscillation of the lever 86 and thus the lifting of the rod 85, which returns to zero the luminous mechanism signaling the introduced coins, intended to operate, at the end of the introduction of coins, the.,; ± the machine starts; successively, under the action of the pivot 123, the triple lever is made to oscillate, overcoming the action of the powerful spring II?, so that the weak spring 114, which is no longer opposed to the first, produces, by acting on the arm 113, the oscillation of the part 112 in the direction opposite to that of the arrow Ó.

   The coins in the column above this coin slide past it and are issued, on appropriate guides, out of the machine.



   By opening the cover S of the machine, which is locked, you have access to a button X (fig. 5) rotating around its axis and secured to a disc bearing the numbers from one to thirty-one. one, corresponding to the days of the months.



   A suitable set of gears turns a second disc, concentric with the first, on the periphery of which are engraved or inscribed the twelve months of the year, so as to replace one month by another after the passage of the 31 numbers corresponding to the days .



   By operating the X button, the operator can insert each morning, through the control window, the corresponding day and month, the movement being transmitted from the two aforementioned discs to the printing discs, mounted idly on the same axis 125 which also carries the printing disc

 <Desc / Clms Page number 17>

 126, fitted with a cam 127 (fig. 11). The disc 126 is provided with three peripheral projections 128, intended to print respectively the letters SR meaning "without return to zero", a "number" which corresponds to that of the machine and, finally, the letters RZ meaning "reading with return to zero. ".



  This printing is performed on the ticket and on the control tape, as will be described below.



   Printing is carried out using a printing roller 129, carried by the end of a double oscillating lever at 130, the other end of which is connected, using the tie rod 131, to the lever. elbow 132, oscillating around the pivot 133, the other end of which is controlled by the cam 134, which makes one complete revolution in each cycle of the machine, by which it is actuated automatically.



   The cam 127 acts on the end of a lever 135, oscillating around the pivot 136, and subjected to the action of a spring 137, this lever carrying a printing roller 138, supplied by the buffer roller 139, intended to printing a particular sign or inscription, preferably colored red if the ticket is printed in black, to characterize void tickets printed during control tests or machine readings. The paper C, on which the tickets are cut, comes from a roll 140, passes between advancement rollers 141; after having slipped on the feeler mechanism, not shown for simplicity, intended to signal, by lighting a red light, the tearing or exhaustion of the paper, and to block the machine.

   As seen in the drawing, this ribbon passes under the printing rollers, including the red ribbon 126, shown, and the roll 138 for the "canceled" signal. The paper is cut automatically after the rollers 141 and before the printing rollers.



   C 'indicates the control tape, unwinding from roll 142 and winding onto roll 143, after passing over printing roll 129. Rollers 142,

 <Desc / Clms Page number 18>

 143 are mounted on a support, integral with the elbow lever oscillating around 130. The lever 130 'undergoes two oscillations at each cycle of the machine, because the cam 143, which performs one revolution in each cycle, has two points. as clearly shown. The first oscillation effects the printing of the ticket, which is Immediately cut and expelled, the second oscillation causes the printing of the control tape at the end of the machine cycle, which is made possible by the fact that, as it was said, the ticket has been kicked out and the check tape is free for printing.

   A cam 144 is integral with the cam 134 and is intended to act on the arm 145 of a double lever, oscillating around 146, and provided with a second arm 147, provided with a radial eyelet 148. On the same level 146 is mounted in a second lever 149, provided with an L-shaped eyelet, one element of which is radial and coincides with the element 148 of the other lever, and the other 150 is on the other hand in an arc of a circle and has its center on the pivot 146. In the aforementioned eyes engages a lateral pivot 151 of a link 152, connected to the end of the arm 153 with a triple lever, oscillating around the pivot 154 and provided with two other arms 155, on which the double cam 156 acts, controlled in the manner which will be described below by the reading lever L when the key C1 is introduced.

   After inserting the aforementioned key, by moving lever L 90 to the right or left from the position shown in fig. 4, by effect of the pair of angle wheels 157, the double cam 156 is rotated by 90 d.e and the triple lever oscillates around 154, regardless of the direction of rotation of the lever L.



   In the position shown, the cam 144 oscillates the arm 145 which, by means of the lever 158, causes the advance of the counter Co which counts all the tickets issued by the machine, including the banknotes. zero.



   In this position of the lever L, the cam 144 does not produce movements of the lever 149 or of the counter Co ', which is intended to count only the void notes issued.

 <Desc / Clms Page number 19>

 by the machine, and is connected by the lever 159 to the arm 160 of the lever 149. When the lever L is moved by 90 relative to the position described, the lever 155 undergoes an oscillation which operates the lowering of the tie rod 152, the lateral pivot 151 of which comes to the lower end of the radial eyelet 148 of the two levers 147,149. The oscillation of the arm 145, then operated by the cam 144, also drives the lever 149 with the lever 147 operating the counter Co.



  A gear 161, integral with the gear 157, actuated by the lever L when the key is inserted into the latter, meshes with another gear 162, which in turn meshes with a third gear 163, on the pivot 164 of which is wedged a cam lb5, which acts on the end of a lever 166, provided at the opposite end with a tooth 167, which when it is lowered towards the shank 168 of the pawl 169, brings the latter into engagement with the toothed wheel 170, which controls the counter of the amounts collected (which records in the example shown the six francs each time they are introduced and the machine performs its cycle).

   The pawl is carried by a lever 171 which performs, at each cycle of the machine, an angular backward and forward oscillation around its pivot 172, and which is subjected to the action of a spring 173 connecting it to the ratchet tail. When the cam does not raise the arm 166 (position of the lever L moved by 90 relative to the position shown in the drawing), the tooth 167 does not meet the shank of the pawl and the disc which actuates, via the wheel toothed 170, the totalizer of the amounts collected does not come into operation.



   As shown in the attached drawing (figs. 13, 14 and 15), the banknote bears the date (in the copy "May 17"), the progressive number of all the operations (visible after opening the cover S also on the counter Co), number which in the example is 9735; another number indicating how many readings were taken in the machine with return to zero (in the example respectively 364 and 365), '

 <Desc / Clms Page number 20>

 indication if the banknote is "void", indication whether the operation in which the banknote was issued was carried out with return to zero (fig. 14) or without return to zero (fig. 15) or the number characterizing the machine in the case of "valid" tickets (thread ;. 13):

   finally, a number indicating, for valid banknotes, the number corresponding to the amount actually accepted by the machine for the issue of said banknotes (in the example six francs, hence the number 00006) and, if it is is “null” banknotes the figure indicated, at the time of the ticket issue, by the machine counter (not shown for simplicity) since the last offected return to zero (in the former - ernple 00018).

   As indicated above, the machine, deprived of the device for inserting the coins and automatically actuating by means of the central mechanism, and provided with one or more keys T operating in a manner similar to that described for the manual control of the operation of the machine and corresponding to the different values of tickets, for example of cinemas, of the printing, counter and control device of the type described, can be usefully employed for the distribution of tickets performance halls.



   Of course, the shape and details of the devices may vary from what has been described and shown by way of example, while leaving the characteristic principle unaltered and without departing from the scope of the invention.


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S. R E V E N D I C A T I O N S. 1 - Machine pour la distribution automatique de billets ayant une valeur fixe, pourvue de moyens pour effec- tuer des enregistrements de contrôle, caractérisée en ce qu'el- le est mise en action automatiquement par toutes les combinai- sons possibles pour former cemontant fixe de pièces de mon- <Desc/Clms Page number 21> naie de deux ou plus de valeurs différentes, du fait que chaque monnaie introduite et acceptée par la machine, pro- voque un déplacement d'une ampleur déterminée, proportion- nelle à la valeur de la pièce de monnaie, d'un organe mobile linéairement ou oscillant autour d'un axe, et seulement lorsque la valeur fixe prédéterminée du billet est atteinte par toute combinaison des pièces de monnaie introduites et acceptées par la machine, les organes mobiles au nombre de deux ou plus sont amenés à une position, 1 - Machine for the automatic distribution of banknotes having a fixed value, provided with means for carrying out control records, characterized in that it is automatically activated by all the possible combinations to form this fixed amount coins of my- <Desc / Clms Page number 21> has two or more different values, because each coin introduced and accepted by the machine causes a displacement of a determined magnitude, proportional to the value of the coin, of a linearly movable member or oscillating around an axis, and only when the predetermined fixed value of the note is reached by any combination of the coins introduced and accepted by the machine, the two or more moving parts are brought to a position, où ils ferment le circuit mettant en marche la machine, laquelle imprime le billet et le ruban de contrôle et actionne en outre le tota- lisateur et un compteur qui enregistre le nombre de cycles de fonctionnement de la machine, y compris les cyclesoaetion- nés à la main pour le contrôle, les cycles de contrôle étant enregistrés aussi par un/eompteur spécial. where they close the circuit starting the machine, which prints the ticket and the control tape and further activates the totalizer and a counter which registers the number of operating cycles of the machine, including the cycles carried out at by hand for the control, the control cycles also being recorded by a special counter. 2 - Machine comme revendiqué sous 1, caractérisée en ce que la mise en marche de la machine provoque aussi le blocage automatique des fentes à travers lesquelles le public introduit les pièces de monnaie. 2 - Machine as claimed in 1, characterized in that the starting of the machine also causes the automatic blocking of the slots through which the public introduces the coins. 3 - Machine comme revendiqué sous 1 et 2, caracté- risée en ce que, pendant la période d'introduction des piè- ces de monnaie et avant la mise en marche de la machine, on produit automatiquement le blocage des fentes pour l'intro- duction des pièces de monnaie dont la valeur, totalisée à celle des pièces de monnaie déjà introduites, dépasserait le montant fixe prédéterminé du billet. 3 - Machine as claimed under 1 and 2, characterized in that, during the period of introduction of the coins and before starting up the machine, the slots are automatically blocked for the introduction. - reduction of coins whose value, added to that of coins already inserted, exceeds the predetermined fixed amount of the note. 4 - Machine comme revendiqué sous 1 à 3, caracté- risée en ce qu'on prévoit autant de lampes qu'il y a de$ pièces de monnaie de valeur inférieure nécessaires pour former le chiffre fixe prédéterminé pour le billet et qu'à chaque pièce de monnaie introduite et acceptée un ou plusieurs feux s'allument en raison de la valeur de la monnaie. 4 - Machine as claimed under 1 to 3, characterized in that there are provided as many lamps as there are $ coins of lower value required to form the predetermined fixed number for the note and that at each coin introduced and accepted one or more lights come on because of the value of the coin. 5 - Machine comme revendiquée sous 1 à 4, caracté- risée en ce que, lorsque les monnaies sont de deux valeurs seulement, selon que l'on introduit une pièce de monnaie de <Desc/Clms Page number 22> la valeur inférieure ou de la valeur supérieures l'ordre d'allumage s'effectue en directions opposées. 5 - Machine as claimed under 1 to 4, characterized in that, when the coins are of two values only, depending on whether a coin of <Desc / Clms Page number 22> the lower value or the higher value the firing order is carried out in opposite directions. 6 - Machine comme revendiquée sous 1 à 5, caracté- risée en ce que, lorsque le papier s'arrache ou est près de s'épuiser, un tâteur approprié ferme le circuit qui produit l'actionnement du groupe de leviers opérant le blocage des fendes d'introduction des pièces de monnaie, un bouton spécial non manoeuvrable par le publie parmettant do découvrir les fentes. 6 - Machine as claimed under 1 to 5, characterized in that, when the paper tears off or is about to run out, an appropriate feeler closes the circuit which produces the actuation of the group of levers operating the locking of the coin introduction slots, a special button not operable by the publisher to uncover the slots. 7 - - Machine comme revendiquée sous 1 à 6, carac- térisée en ce que les pièces de monnaie introduites et accep- tées par la machine se disposent à plat l'une sur l'autre derrière une paroi transparente visible au public, soutenues par un organe à couteau, qui est fait osciller automatique- ment à la mise en marche de la machine lorsque le chiffre fixe a été atteint, en produisant la chute des pièces de monnaie dans le collecteur, tandis qu'avant d'atteindre cette valeur fixe, le public, en manoeuvrant un bouton extérieur, peut faire osciller l'organe à couteau en direction oppo- sée, provoquant la chute à l'extérieur des piècesde monnaie, qui peuvent être récupérées. 7 - - Machine as claimed under 1 to 6, characterized in that the coins introduced and accepted by the machine are placed flat on top of each other behind a transparent wall visible to the public, supported by a knife member, which is made to oscillate automatically when the machine is started when the fixed number has been reached, causing the coins to fall into the collector, while before reaching this fixed value , the public, by operating an outside button, can swing the knife member in the opposite direction, causing the coins to fall outside, which can be retrieved. 8 - Machine comme revendiquée sous 1 à 7, caractéri- sée en ce qu'elle peut fonctionner de deux manières diffé- rentes : l'une automatique, dès que le montant fixe intro- duit par le public et accepté par la machine est atteint, ce qui actionne aussi le totalisateur qui. compte le montant introduit et accepte etimprime sur le billetémis et sur le ruban de contrôle le montant fixe encaissé; l'autre, comman- dée, sur actionnement par une clef spéciale du levier de commande des lectures, par l'abaissement d'un bouton de mise en marche de la machine, accessible seulement su person- nel après ouverture du couvercle, habituellement fermé à clef,(Se la machine; la machine, dans ce cas, n'addition- nant dans le totalisateur, mais imprimant le montant encais- sé jusqutà cet instant. <Desc/Clms Page number 23> 8 - Machine as claimed under 1 to 7, characterized in that it can operate in two different ways: one automatic, as soon as the fixed amount introduced by the public and accepted by the machine is reached , which also activates the totalizer which. counts the amount entered and accepts and prints the fixed amount collected on the ticket issued and on the control tape; the other, controlled, on actuation by a special key of the reading control lever, by lowering a button to start the machine, accessible only to the staff after opening the cover, usually closed. with key, (Se the machine; the machine, in this case, not adding in the totalizer, but printing the amount collected up to that moment. <Desc / Clms Page number 23> 9 - Machine comme revendiquée sous 1 à 8, carac- térisée en ce que le levier "commande lectures" peut être amené en deux positions distinctes, dans lesquelles seule- ment peut fonctionner le bouton de mise en marche de la ma- chine, dans une des positions l'impression étant effectuée avec retour à zéro et dans l'autre sans retour à zéro, dans les deux opérations de contrôle actionnées par le bouton de mise en marche, la machine enregistrant en outre l'opération effectuée sur un compteur spécial en même temps que sur le compteur général. 9 - Machine as claimed under 1 to 8, charac- terized in that the "readings control" lever can be brought into two distinct positions, in which only the button for starting the machine can function, in one of the positions printing being performed with return to zero and in the other without return to zero, in the two control operations actuated by the start button, the machine also recording the operation carried out on a special counter at the same time as on the general meter. 10 - Machine comme revendiquée sous 1 à 9, caracté- sur risée en ce que/-le billet émis dans le cycle de fonctionne- ment de la machine commandé par le bouton de mise en marche, dans lequel fonctionnent les deux compteurs, sont imprimés des signes ou les inscriptions caractérisant le bdllet comme "nul". 10 - Machine as claimed under 1 to 9, characterized in that / -the ticket issued in the operating cycle of the machine controlled by the start button, in which the two counters operate, are printed signs or inscriptions characterizing the bdllet as "void". 11 - Machine comme revendiquée soue à 10, carac- térisée en ce que lorsqu'elle est arrêtée et prête pour le fonctionnement, elle présente un feu allumé, par exemple blanc, qui sert aussi pour éclairer les instructions sur le mode d'emploi de la machine ; dès qu'elle se met en marche, ce feu s'éteint et un feu d'une couleur différente, par ex- emple rouge, s'allume, et reste allumé jusqu'à la fin du cy- cle de fonctionnement, le feu blanc se réallumant à ce mo- ment ; un troisième feu d'une autre couleur, par,exemple vert, s'allumant automatiquement lorsque le papier pour l'impres- sion des billets ou pour les enregistrements de contrôle se déchire ou est près de s'épuiser. 11 - Machine as claimed under 10, charac- terized in that when it is stopped and ready for operation, it has a lit light, for example white, which also serves to illuminate the instructions on the instructions for use of the machine ; as soon as it starts up, this light goes out and a light of a different color, for example red, lights up, and stays on until the end of the operating cycle, the light white re-igniting at this time; a third light of another color, for example green, which comes on automatically when the paper for printing tickets or for control records tears or is about to run out. 12 - Machine comme revendiquée sous 1 à 11, carac- térisée en ce que le groupe central à éléments à mouvement alternatif, rectiligne ou oscillant, actionnés par les pièces de monnaie, par exemple de deux valeurs différentes, destinés à faire fonctionner la machine lorsqu'on atteint la valeur fixe par toute combinaison des pièces de monnaie, est commandé par des électro-aimants excités chacun par les <Desc/Clms Page number 24> deux types de pièces de monnaie au passage de chacune d'el- les, ce qui opère un déplacement dans une direction donnée et d'un degré détermina, des éléments, d.ans une mesure pro- portionnelle à la valeur de la monnaie correspondante ; 12 - Machine as claimed under 1 to 11, characterized in that the central group of elements with reciprocating motion, rectilinear or oscillating, actuated by coins, for example of two different values, intended to operate the machine when 'the fixed value is reached by any combination of the coins, is controlled by electromagnets each excited by the <Desc / Clms Page number 24> two types of coins in the passage of each of them, which operates a displacement in a given direction and of a determined degree, of the elements, in a measure proportional to the value of the corresponding coin ; etque ces éléments comportent des contacts électriques qui produi- sent l'allumage successif des lampes, la fermeture succes- sive des fentes des pièces de monnaie lorsque leur introduc- tion excéderait le montant fixe, et enfin la vise en marche de la machine par effet de la fermeture du circuit du moteur. andthat these elements comprise electrical contacts which produce the successive lighting of the lamps, the successive closing of the slots of the coins when their introduction exceeds the fixed amount, and finally the aiming of the machine by effect. closing the motor circuit. 13 - Machine comme revendiquée dous 1 à 12, carac- térisée en ce que les deux éléments du groupe central, cor- respondant à deux monnaies de valeur différente se meavent en directions opposées l'un vers l'autre. 13 - Machine as claimed from 1 to 12, characterized in that the two elements of the central group, corresponding to two currencies of different value, move in opposite directions towards each other. 14 - Machine comme revendiquée sous 1 à 13, cirant.'-- risée en ce que les deux éléments oscillent autour du Même axe. 14 - Machine as claimed under 1 to 13, waxing .'-- ized in that the two elements oscillate around the same axis. 15 - Machine comme revendiquée sous 1 à14, carac- térisée en ce que des secteurs dentés sont solidaires des- dits éléments et sont actionnés par des cliquets, qui sont fait osciller à l'aide de leviers commandés par des électro- aimants à chaque introduction d'une pièce de monnaie, d'au- tres cliquets retenant les secteurw dentés dans la uosition atteinte par les éléments;un organe approprié, commandé automa- tiquement à la fin du cycle d.e fonctionnement de la machine, servant pour éloigner les cliquets d'arrêt et pour ramener le dispositif central à sa position initiale. 15 - Machine as claimed under 1 to 14, characterized in that toothed sectors are integral with said elements and are actuated by pawls, which are made to oscillate by means of levers controlled by electromagnets on each introduction of a coin, other pawls retaining the toothed sectors in the position reached by the elements; a suitable member, automatically controlled at the end of the machine's operating cycle, serving to move the pawls away from the machine. 'stop and to return the central device to its initial position. 16 - Machine cornue revendiquée sous 1 à 15, carac- térisée en ce que la même came ramenant à zéro le dispositif central commande également, à la fin du cycle, une autre came qui dégage des cliquets, qui maintonaient des bras en position de blocage des fentes d'introduction des pièces de monnaie, en permettant à des ressorts convenables de dépla- cer ces bras en vue de découvrir les fentes. 16 - Retort machine claimed under 1 to 15, characterized in that the same cam bringing the central device to zero also controls, at the end of the cycle, another cam which releases pawls, which keep the arms in the locking position coin entry slots, allowing suitable springs to move these arms to uncover the slots. 17 - Machine comme revendiquée sous 1 à 16, caractérisée en ce que le couteau, sur lequel appuie la <Desc/Clms Page number 25> colonne de pièces de monnaie est soumis à l'action d'un faible ressort, qui tend à le faire osciller dans une position dans laquelle il produit la décharge des pièces de monnaie vers le public, mais en est empêché par un levier qui appuie sur un arrêt fixe sous l'action d'un puissant ressort, dont l'ac- tion ne peut être vaincue par le faible ressort susdit ; 17 - Machine as claimed in 1 to 16, characterized in that the knife, on which the <Desc / Clms Page number 25> column of coins is subjected to the action of a weak spring, which tends to make it oscillate in a position in which it produces the discharge of the coins towards the audience, but is prevented from doing so by a lever which presses on a fixed stop under the action of a powerful spring, whose action cannot be overcome by the aforesaid weak spring; bouton, manoeuvrable de l'extérieur, permettant au public de vaincre le puissant ressort du levier, de sorte que le ressort plus faible fait osciller le couteau déchargeant les pièces de monnaie à l'extérieur, cette manoeuvre du bou= ton prpvoquant toutefois, avant l'oscillation du couteau, le retour à zéro du dispositif central de la machine, qui empêche toute mise en marche automatique de celle-ci. button, operable from the outside, allowing the audience to overcome the powerful spring of the lever, so that the weaker spring oscillates the knife discharging the coins on the outside, this maneuver of the button involving however, before the oscillation of the knife, the return to zero of the central device of the machine, which prevents any automatic start-up of the latter. 18 - Machine comme revendiquée sous 1 à 17, caracté- risée en ce que, lorsque le levier "commande lectures" est amené par la clef dans une des deux positions de lecture, où la touche de commande à la main peut fonctionner, il établit à l'aide de cames, levier et tirant intermédiaires, la liaison de deux leviers montés sur le même axe, dont l'un, monté fou sur l'axe, présente une fente en L ; une por- tion est radiale et l'autre est courbée et a son centre sur le centre d'oscillation du levier, l'autre levier, calé sur l'axe, ayant une fente seulement radiale qui coïncide avec celle du premier levier; 18 - Machine as claimed under 1 to 17, characterized in that, when the "reading control" lever is brought by the key into one of the two reading positions, where the manual control button can operate, it sets using cams, lever and intermediate tie rod, the connection of two levers mounted on the same axis, one of which, mounted idle on the axis, has an L-shaped slot; one portion is radial and the other is curved and has its center on the center of oscillation of the lever, the other lever, wedged on the axis, having only a radial slot which coincides with that of the first lever; un pivot porté par le tirant susdit étant monté déplaçable dans ces portions radiales coïricidan- tes des deux leviers et opérant, dans une position, corres- pondant à la position active du levier "commande lectures", le mouvement simultané des deux leviers, et dans une autre position correspondant à la position inactive du levier "commande lectures" le mouvement du levier ayant la fente radiale seulement, le pivot glissant librement dans la por- tion courbe de la fente en L de l'autre levier ; a pivot carried by the aforesaid tie rod being mounted to move in these coïricidant radial portions of the two levers and operating, in a position, corresponding to the active position of the "read control" lever, the simultaneous movement of the two levers, and in another position corresponding to the inactive position of the "reads control" lever, the movement of the lever having the radial slot only, the pivot sliding freely in the curved portion of the L-shaped slot of the other lever; une came appropriée provoquant, à chaque cycle de la machine, le fonc- tionnement d'un compteur command par ledit premier levier, tandis qu'un compteur actionné par le deuxième levier fonc- <Desc/Clms Page number 26> tionne seulement lorsque le pivot n'est pas à 1'alignement avec la fente courbe, ce qui correspond au fonctionnement de la machine à la main par actionnement de la touche. a suitable cam causing, at each cycle of the machine, the operation of a counter controlled by said first lever, while a counter actuated by the second lever operates. <Desc / Clms Page number 26> operates only when the pivot is not in alignment with the curved slot, which corresponds to operation of the machine by hand by pressing the key. 19 - Machine comme revendiquée sous 1à 18, caractérisée en ce qu'elle est munie d'un mécanisme pour l'impression des inscriptions ou signes "annulé", en une couleur préférablement différente decelle d'impression des billets, lorsque ceux-ci doivent être "nuls" parce qu'ils sont imprimés pendant les opérations de contrôle commandées à la main; ce mécanisme étant mis automatiquement en action par une came lorsque le levier "commande lectures" est amené par la clef dans les positions spéciales où la touche d'actionnement à la main peut fonctionner. 19 - Machine as claimed under 1 to 18, characterized in that it is provided with a mechanism for printing the inscriptions or signs "canceled", in a color preferably different from that of printing the tickets, when the latter must be "null" because they are printed during the control operations ordered by hand; this mechanism being automatically put into action by a cam when the "readings control" lever is brought by the key into the special positions where the manual actuation key can operate. 20 - Machine comme revendiquée sous 1 à 19, carac- térisée en ce que le dispositif imprimant le billet comporte aussi un disque sur la périphérie duquel sont prévues trois saillies d'impression, dont une se trouve dans la position d'impression lorsque le levier "commande lectures" est dans sa position inactive ou de fonctionnement noral et automa- tique de la machine, et imprime le numéro de la machine; et les deux autres, qui sont amenées respectivement en position active lorsque le levier "commande lectures" est amené par la clef dans ses deux positions de "retour à zéro" ou "sans retour à zéro", dans lesquelles peut fonctionner le bouton pour l'actionnementà la main de la machine, impri- mant respectivement les lettres SR et SZ. 20 - Machine as claimed under 1 to 19, characterized in that the device printing the ticket also comprises a disc on the periphery of which are provided three printing projections, one of which is in the printing position when the lever "read command" is in its inactive or normal and automatic machine operating position, and prints the machine number; and the two others, which are respectively brought into the active position when the "readings control" lever is brought by the key into its two "return to zero" or "no return to zero" positions, in which the button can operate for 'manual operation of the machine, printing the letters SR and SZ respectively. 21 - Machine comme revendiquée sous 1, 5, 12 à 16, caractérisée en ce que chaque secteur (73, 74) est muni, pour permettre la variation à volonté de la combinaison de pièces de monnaie, d'une came à gradins (10, 191), dont le déplacement à un gradin plus haut ou plus bas rapproche ou éloigne le secteur respectif (73, 74) de sa position finale. 21 - Machine as claimed in 1, 5, 12 to 16, characterized in that each sector (73, 74) is provided, to allow the variation at will of the combination of coins, with a stepped cam (10 , 191), the displacement of which to a higher or lower step brings the respective sector (73, 74) closer or further away from its final position. 22 - Machine comme revendiquée sous 1, 3, 12 à 16 et 21, caractérisée en ce que la hauteur des gradins cela <Desc/Clms Page number 27> came est proportionnelle au déplacement du secteur respec- tif (73 ou 74), opéré par la denture (71 ou 72) d'avancement. 22 - Machine as claimed in 1, 3, 12 to 16 and 21, characterized in that the height of the steps is <Desc / Clms Page number 27> cam is proportional to the displacement of the respective sector (73 or 74), operated by the advancement toothing (71 or 72).
BE437247D BE437247A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE437247A true BE437247A (en)

Family

ID=95724

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE437247D BE437247A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE437247A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE437247A (en)
CH679958A5 (en)
CH292952A (en) Cash register.
CH680540A5 (en)
FR2608810A1 (en) SYSTEM FOR PROVIDING TICKETS WITH OR WITHOUT STRAIN
US3750790A (en) Ticket vending machine
BE659798A (en) paper money counting machine
CH513473A (en) Apparatus for writing a check and method of activating the apparatus
CH410485A (en) Printer
CH228344A (en) Machine for the certification of parts, in particular for the certification of tickets, invoices and other similar parts.
FR2567295A1 (en) ROUND CONTROL APPARATUS
BE501838A (en)
FR2642201A1 (en) Automatic, pocket toll meter for motorways (A.P.T.M.M). Basis of an overall toll collecting system without slowing the vehicles
CH366687A (en) ATM machine
CH292845A (en) Accounting machine.
BE447640A (en)
CH284947A (en) Cash register provided with a tape advancement mechanism.
BE564736A (en)
BE406450A (en)
BE370854A (en)
CH335411A (en) Device for recording time indications by punching a time card
CH175814A (en) Ticket machine.
BE395271A (en)
CH292848A (en) Accounting machine.
BE472323A (en)