BE447640A - - Google Patents

Info

Publication number
BE447640A
BE447640A BE447640DA BE447640A BE 447640 A BE447640 A BE 447640A BE 447640D A BE447640D A BE 447640DA BE 447640 A BE447640 A BE 447640A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
recording
maximum
printing
wheel
wheels
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE447640A publication Critical patent/BE447640A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01RMEASURING ELECTRIC VARIABLES; MEASURING MAGNETIC VARIABLES
    • G01R11/00Electromechanical arrangements for measuring time integral of electric power or current, e.g. of consumption
    • G01R11/56Special tariff meters
    • G01R11/60Subtraction meters; Meters measuring maximum or minimum load hours

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Time Recorders, Dirve Recorders, Access Control (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Compteur de consommation maximum". les compteurs de consommation maximum connue, qui trouvent leur emploi pour la détermination de la consommation maximum, en   particu   lier des installations électriques, possèdent, dans la construction de principe que   l'on   rencontre en général,   .;il   organe   d entraînement   actionné par le   système   compteur et agissent zur un index remorqué (index de maximum) avec ou   sans     mécanisme   d'inseription ou d'impree sion.

   Cet index, ou le mécanisme d'inseription ou d'impression cor-   respondant,   est désaccouplé du compteur pour une brève durée,   par .,     'ment   à temps, à intervalle? de temps réguliers (périodes d'en- registrement) de 15 minutes par exemple, puis il est ramené à sa position d'origine et accoupla de   nouveau;   
Lans les compteurs de consommation maximum ordinaires, on peut lire sur le dispositif à maximum la valeur moyenne de con- sommation la plus grande par période d'enregistrement qui est intervenue au   cour   d'une période de lecture ou   d'exploita-   tion, par exemple, au cours   d'un   mois.

   Dans ces compteurs à maximum, il   s'agit   d'instruments indicateurs pour lesquels un employé de la compagnie exploitante doit se présenter 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 sur place après expiration de chaque période de lecture ou d'exploitation, afin de lire le maximum, de le nier et de rame- ner l'index de maximum au zéro avec la main. 



   Dans les compteurs de consommation maximum à ins- cription ou à impression, la valeur moyenne de la charge pen- dant chaque période d'enregistrement est inscrite en général sur une bande de papier ou sur un support analogue sous forme de ligne, ou de chiffre, ou des deux. Le changement de la bande d'enregistrement est en principe nécessaire tous les mois. 



  Dans des cas exceptionnels, on peut aller jusqu'à deux mois, mais ceci nécessite une longueur plus grande appropriée de la bande d'enregistrement. Contrairement à ce qui se passe avec les compteurs de consommation maximum ordinaires, il n'est pas nécessaire d'effectuer une lecture à l'endroit même où se trou- ve le compteur; au contraire, l'exploitation des bandes d'enre- gistrement, sur lesquelles sont notées toutes les valeurs né- cessaires, peut se faire   à   un moment quelconque et en des lieux quelconques. 



   Alors que, d'une part, le compteur de consommatio maximum ordinaire, ou compteur à maximum, est bon marché mais relativement imparfait, le compteur de consommation maximum à inscription ou à impression, d'autre part, répond à des exigen- ces élevées, mais est par contre coûteux. 



   La présente invention est relative à une solution intermédiaire, en ce sens qu'elle prévoit un compteur de   couses.   mation maximum qui, en ce qui concerne aussi bien les exigences qu'in peut lui imposer que le prix, se trouve entre les deux types ci-dessus rappelés de compteurs de consommation maximum;

   il est à peine plus coûteux qu'un compteur de consommation ma- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ximum ordinaire, et cependant, en ce qui concerne ses   propriété   et ses avantages, il se rapproche des compteurs de consommatie maximum à inscription ou à impression, ou des uns et des autre= 
L'invention se rapporte en particulier aux compte- de consommation maximum comportant au moins un organe d'entrai nement qui agit, à partir de l'induit du compteur, sur un index à maximum, et qui, à intervalles de temps réguliers (péri des d'enregistrement) est désaccouplé du compteur pendant peu de temps, ramené à sa position d'origine et de nouveau accouple 
L'invention se caractérise essentiellement par le fait qu'en combinaison avec un dispositif commandé en dépendant du temps et ramenant automatiquement à la position zéro l'index de maximum,

   après expiration d'une période de lecture ou d'ex- ploitation, depuis la position la plus élevée qu'il a atteinte au cours de cet-ce période, on aprévu un mécanisme d'impression qui imprime sur un support exploitable la valeur de la positic maximum correspondante, immédiatement avant le déclenchement du   mouvement   de rappel de l'index de maximum. 



   Sur le dessin, l'objet de la présente invention es représenté, en figure 1, sous une forme d'exécution purement schématique choisie à titre d'exemple, tandis que la figure 2 montre un détail. 



   L'induit ou le plateau d'entraînement 1 du comptes est en relation, d'une manière connue, d'une part avec le méca-   nisne   compteur 2 indiquant la consommation totale, d'autre part avec l'élément à temps qui est constitué par un moteur   synchron   3, et en outre avec l'organe d'entraînem nt 4 commandé périodi- quement par l'élément à temps et agissant sur l'index de maxi- mum.

   D'un côté, le plateau 1 du compteur agit donc sur le mé- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 canisme compteur de consommation totale 2, tandis que, d'autre part, le moteur synchrone 3 accoaple, par l'intermédiaire du train d'engrenage 5 et d'un dispositif intermédiaire non repré- senté et par lui-même, l'organe d'entraînement 4 avec le comp- teur ou avec le mécanisme compteur 2 ; l'organe d'entraînement 4, après expiration de chaque période d'enregistrement, par   ex:   ple de 15 minutes, est désaccouplé du compteur, ramené par un dispositif quelconque (à engrenage, à ressort, à conterpoids, avec ou sans emploi d'un accouplement à glissement) à sa   positic   d'origine , et ensuite accouplé de nouveau. 



   Sur la trajectoire de l'organe d'entraînement 4 fait saillie une patte 6 de l'index de maximum ou de l'index remorqué 7 qui indique la consommation maximum, cet index 7 est calé sur la roue 9, laquelle est montée à frottement sur son axe lequel est fixe dans l'espace. 



   Avec le moteur synchrone 3 qui sert d'élément à temps est relié, en dehors du renvoi 5, le renvoi 10, lequel agit sur un mécanisme 11, lequel fait basculer un organe d'en- traînement 12 sur la   trajecto   duquel fait saillie une autre patte 13 de l'index de maximum 7. La position zéro de l'organe d'entraînement 4 qui détermine les périodes d'enregistrement, est désignée par 14, tandis que la position zéro de l'organe d'entraînement 12 est désignée par 15.

   Les rapports de transmis- sion dans le mécanisme 11 sont choisis de telle façon que l'organe d'entraînement 12, à la fin d'une période de lecture ou d'exploitation (mois, semaine, jour), fait basculer à la position ero l'index de maximum 7 par l'intermédiaire de la pat- te 13 (position pointillée de l'index 7)et exécute de la sorte le travail qu'un employé aà effectuer normalement à la main à la fin d'une période de lecture, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   Immédiatement   avant que l'index de maximum 7 soit ramené par l'organe d'entraînement 12 qui a été mis en action à la fin d'une période de lecture ou d'exploitation, la valeur maximum qui correspond au battement maximum de l'in- dex au cours de la période d'exploitation, est imprimé sur une bande de papier ou analogue. 



   Le mécanisme d'impression est essentiellement constitué par un rouleau d'enroulement ou de déroulement 16 sur lequel se trouve une bande d'enregistrement 17 en papier   @   en une autre matière quelconque convenant à l'impression;cette bande est guidée entre un jeu de rouleaux à caractères 18 et une pièce de pression 19 agissant comme un marteau. 



   Le mécanisme d'impression est réuni de la manière suivante au mécanisme à maximum. L'index de maximum 7 est reilie par l'intermédiaire de la roue 9 à la roue centrale 20 d'un différentiel dont la seconde roue centrale 21 est en liaison par l'intermédiaire d'une roue de commande 22 avec le jeu de roues à caractères 18. Sur l'axe de la roue satellite 23 est calée une came 24 dont la constitution est indiquée avec plus de détail sur la figure 2. Cette came coopère avec le bras de contact 25 qui peut fermer, concurremment avec l'autre pièce de contact 26, le circuit d'un électro-aimant 27. Sur l'arbre 28 sur lequel est calée la roue de commande 22, se trouve une autre roue 29 en prise avec une roue d'accouplement 30 dont l'axe 31 est relié à l'armature 32 de   l'électro-aimant   27.

   La roue 30 est réunie en permanence à la roue 29 de l'arbre 28, mais elle peut être accouplée temporairement à la roue 37 du mécanisme 11 actionné par le moteur synchrone 3. La came 24 pré sente une encoche 24a agencée de telle façon que, quand la   @@   tourne dans le sens de la flèche P, cette came est arrêtée par 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le bras de contact 25, en raison de l'existence du bec 24b (figure 2), tandis que, lorsque la came tourne dans l'autre sens, le bras de contact 25 peut monter sur la came 24. 



   Le dispositif de déplacement pour la bande d'en-   registrement   est constitué par les pièces suivantes. Le rouleau d'enroulement ou de déroulement 16 est monté fixe et sa roue à rochet 33 est reliée, par l'intermédiaire d'une trans- mission appropriée, à la roue à cliquet 34 folle sur l'arbre 35. Cet arbre 35 réunit de son côté le mécanisme 11 actionné par le moteur synchrone 3 à l'organe d'entraînement de rappel 12. Le rochet 34a, dans lequel pénètre le cliquet 36 monté sus la roue 34, est calé sur l'axe 35. Dans le mode d'exécution représenté, la bande de papier est suspendue entre le jeu de roues à caractères 18 et le marteau 19, dans un guidage 38, d lequel elle est guidée verticalement   %aune:bible   distance de la périphérie des roues à caractères 18.

   Les bandes de papier, qui sont livrées libres, présentent à leur extrémité   supérieu   re une languette. On peut donc enfiler une bande de ce genre dans une fente appropriée du rouleau et enrouler cette bande sur ce rouleau. Si la bande est suffisamment courte, elle re- çoit à son extrémité inférieure une boucle à travers laquelle on peut faire passer une tige qui sert pour le guidage et comme contrepoids. Le marteau 19 est également monté dans le guidage 38 et il possède une armature 39 qui coopère avec l'électro- aimant 40.

   Celui-ci reçoit, en vue de presser la bande de pa- pier au moyen du marteau 19 contre les roues à caractères, peu de temps avent le rappel de l'index de maximum   7,   une impulsio de courant appropriée par l'intermédiaire d'un dispositif de contact non représenté, qui peut être prévu par exemple dans 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 le mécanisme 11. 



   Pour rendre compréhensible le fonctionnement du dispositif conforme à la présente invention, on admettra que la figure 1 montre l'état dans lequel l'organe d'entraînement 4 du mécanisme compteur va amener l'index de maximum de la gra   duat ion   170 à la graduation 180, tandis que l'organe d'entraî- nement de rappel 12 a pris sa position de repos contre la bu- tée 15. L'organe d'entraînement 4 entre en contact avec la pat te 6 de l'index de maximum 7 et entraîne cet index dans la di- rection de la graduation 180 sur le cadran. Dans ces condi- tions, la roue centrale 20 du différentiel tourne tandis que les roues à caractères 18, et par conséquent aussi la roue centrale 21, sont encore immobiles.

   La roue satellite 23 ainsi que la came 24 tournent en sens inverse de la flèche P. en sorte que le contact 25,26 se   f erme.   L'électro 27 attire l'ar mature 32 et relie la roue 30 et par conséquent l'arbre 28 avec   la   roue de commande 22, à la roue   37,   c'est-à-dire à la source d'énergie auxiliaire 3.

   Aussitôt donc que l'index de maximum a été déplacé par l'organe d'entraînement 4, la   commar-   de 22 des roues à   caracts   se'trouve embrayée et déplace les roues à caractères suivant le mouvement de l'index de maximum, de telle façon que les chiffres des roues qui se trouvent en face àe la bande de papier 17 indiquent une valeur qui   corres-   pond   acelle   que l'index de maximum prend à l'instant considéré Grâce à l'embrayage de l'arbre 28 avec la source d'énergie au- xiliaire 3, la roue centrale 21 du différentiel tourne égale- ment, en sorte que la came 24 tourne en arrière et le contact 25, 26 est de nouveau ouvert. 



   Lorsque l'index de maixmum, à la fin de la   périod   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de lecture ou d'exploitation, est rappelé au zéro par l'organe d'entraînement 12 commandé par l'intermédiaire du mécanisme 11, la came 24 se trouve arrêtée par le contact 25 grâce au bec 24b en sorte que la dernière roue à chiffres du jeu de roues à caractères est actionnée en sens inverse à partir de l'index de maximum et par l'intermédiaire du différentiel, et cette roue est également ramenée au zéro. 



   En même temps que   lecteur   de l'index de maximum, il se produit également, à partir du mécanisme de rappel, une avance du papier ainsi que le déplacement en avant de la pre- mies roue 18 qui enregistre la date. L'avance de la bande de papier se fait immédiatement avant que l'index de maximum soit ramené au zéro, c'est-à-dire dès que l'organe d'entraînement 12 se détache de sa butée 15. En effet, la source d'énergie auxiliaire fait alors tourner, par l'intermédiaire du mécanisme 11, le rochet 34a qui, par l'intermédiaire du cliquet 36, en- traîne la roue 34. En choisissant un rapport de transmission approprié entre la roue 34 et la roue 33 du rouleau d'enroule- ment et de déroulement, on arrive à faire correspondre à la totalité du trajet de rappel de l'index de maximum une avance relativement faible de la bande de papier.

   Cette avance est au   maximum   de 3 mm pour une hauteur de chiffres de 2,5 minimum. 



  Ceci donne, avec une période d'exploitation d'un mois, 36 mm de longueur utile par an. 



   Immédiatement avant le déclenchement du dispositif de rappel ou de l'organe d'entraînement de rappel 12, les chif- fres sont imprimés sur la bande d'enregistrement en ce sens que comme on l'a indiqué ci-dessus - un contact se ferme pendant une brève durée, par exemple dans le mécanisme 11, ce contact en- voyant une impulsion de courant brève mais énergique dans l'éle 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tro 40, en sorte que, par suite de l'attraction de l'armature 39, le marteau 19 frappe la bande d'enregistrement 17 et prese cette bande contre les roues a caractères 18. 



   Une fois que l'impression s'est produite, le jeu des opérations recommence, c'est-à-dire qu'au cours de la nouvelle période de lecture ou d'exploitation, les roues à caractères 18 offrent constamment, en face de la bande de pa pier, une valeur qui correspond à celle qui est indiquée par l'index de maximum. A la fin de la période d'exploitation, c'est à dire lors du retour en arrive de l'index de maximum, se produit   1 avance   du papier avec impression de la valeur maximum correspondante. 



   On doit considérer comme rentrant dans le cadre de l'invention, les possibilités de modifications suivantes. 



   Entre la dernière roue à chiffres du jeu de roue à caractères et le différentiel, on peut intercaler une roue à encliquetage de façon que les roues à caractères, lors du rappel de l'index de maximum, ne soient pas rappelées elles- mêmes, mais que les maximums soient additionnés constamment, ce qui est avantageux dans certains   c as.   



   En outre, l'élément à temps n'a pas besoin   d'être   constitué par un moteur synchrone qui tourne   constamment;   on peut aussi prévoir à cet effet un autre organe de commande con trôlé d'une manière appropriée en dépendance du temps, suivant période d'enregistrement et de lecture ou d'exploitation à déterminer. C'est ainsi qu'à la place du moteur synchrone 3 on peut aussi prévoir une horloge qui commande d'une manière appropriée les organes d'entraînement 4 et 12, et en même temp provoque d'une manière intermittente ou continue, suivant la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 période de lecture, l'avance de la bande d'enregistrement   17.   



  Lorsque la période de lecture est une période mensuelle, l'é-   lément a   temps peut être constitué par une horloge tenant   compt   du calendrier, c'est-à-dire exactement du nombre de jours de chaque mois. 



   Au lieu d'employer un élément à temps (moteur ou horloge) pour le déclenchement périodique des organes d'en- traînement 4 et 12, on peut utiliser directement le compteur lui-même, qui, dans   c e   cas, commande aussi bien le dispositif de commande pour les organes d'entraînement 4 et 12 que le mécanisme compteur indiquant la consommation totale. A cet effet, le compteur peut comporter, en dehors du couple propor   tionnel à   la consommation totale, un couple supplémentaire constant.

   Ces couples, qui sont réunis dans le compteur, peu- vent être séparés à l'aide d'un différentiel; l'une des par- ties du différentiel, par exemple, une des roues centrales, est maintenue à une vitesse constante par un élément synchro- nisant, par exemple un balancier.   Cete   vitesse correspond au couple constant superposé et sépare ce couple du couple proportionnel à la consommation totale. Le couple variable est conduit à une autre partie du différentiel, par exemple à la seconde roue centrale et ainsi au mécanisme compteur et au dispositif d'indication du maximum. Le couple supplémentai re constant peut aussi être obtenu par un des moyens connus dans les compteurs, par exemple, par adaptation d'une   asymétri   au noyau tension, par des bagues de   court-circuitage   ou dispc sitifs analogues. 



   On peut obtenir une autre modification du dispos! tif, dans   le(adre   de l'invention, par commande à distance du 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 dispositif à maximum. Dans ce cas, le compteur - et, dans l'exemple choisi il s'agit donc de l'induit 1 du compteur et du mécanisme compteur dans le bloc 2 - est séparé du reste du dispositif, et cela d'une manière connue, au moyen d'un con- tact disposé du côté du compteur (émetteur d'impulsions), d'une canalisation de transmission et d'un relais de récep- tion du côté du dispositif à maximum.

   Dans le cas de la com- mande à distance du dispositif à maximum on peut aussi suppri mer l'élément à temps avec ses renvois aussi bien pour l'orga ne d'entraînement 4 que pour l'organe d'entraînement 12 et les séparer du dispositif à maximum par un émetteur d'impul- sions, une canalisation et un   relais.   



   Suivant une autre variante, l'enregistrement peut se faire non pas par impression des valeurs maximums, mais aussi par inscription simultanée des ordonnées corres- pondantes lors du retour de l'index de maximum à la position zéro. 



   Comme support pour l'enregistrement,   c'est-à-dir   pour   l'impression,   ou pour l'inscription, ou pour les deux,on peut prévoir la forme de bande représentée sur le dessin. On peut aussi envisager un tambour ou une douille, l'enregistre ment se faisant sur une bande placée sur ce tambour ou cette douille, oudirectement sur le tambour lui-même. L'enregistre ment peut aussi se faire sur un disque. Le support de l'en- registrement   peut être   avantageusement constitué par une ma- tière transparente telle, par exemple, que le produit appelé "plexiglas"; le cas échéant, ce support peut posséder une sui face qui permet d'effacer facilement l'enregistrement.

   Lors- qu'on emploie des disques ou des bandes transparentes pour porter l'enregistrement, ces dispues ou ces bandes peuvent 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 être disposés avantageusement derrière une fenêtre du compteur, de telle façon que l'on puisse regarder, à travers la fenêtre, l'enregistrement sur le support, et, à travers le support, l'intérieur du compteur. Les chiffres du mécanisme d'impression peuvent être imprimés ou frappés sur la bande. La bande peut recevoir, dans sa région utilisable, une garniture appropriée ; elle peut être constituée aussi, par exemple, d'un film de celluloid dans lequel les chiffres sont frappés. De plus on peu également prévoir une barde de papier avec garniture de cire ou avec un papier carbone collé.

   Cette dernière disposition est particulièrement simple et économique et présente l'avantage que la bande peut être utilisée directement pour la facturation et peut être conservés comme document. 



   Les avantages de la présente invention sont prin- cipalement les suivants: 
L'index de maximum n'a pas besoin d'être ramené chaque mois à la position zéro par un employé de la compagnie exploitante, comme cela arrive dans les compteurs de maximum ordinaires; au contraire, le rappel de l'index se faitautoma- tiquement grâce à l'élément à temps existant (moteur synchrone, horloge ou analogue), et chaque fois, lors du mouvement de re- tour de l'index de maximum, la situation est inscrite sur un papier d'enregistrement. Contrairement à ce qui se passe dans les compteurs de maximum enregistreurs connus jusqu'ici, l'en- registrement du maximum se fait par période de lecture (par exe ple chaque mois) et non par période d'enregistrement (par exem ple toutes les 15 minutes).

   La période d'enregistrement et par suite la distance d'abscisses correspondante sur la bande d'en- registrement n'intervient aucunement dans l'invention. Avec le rappel, conforme à la présente invention, par période de lecture 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 ou d'exploitation, il suffit donc, pour toute l'année, d'une bande d'enregistrement de 36 mm de long environ. L'employé de la compagnie n'a pas besoin de faire la lecture de l'appareil exactement à la fin de chaque période de lecture, car l'en- registrement correspondant se fait automatiquement. 



   L'ensemble du dispositif est tel qu'on peut l'in   sérer à   la place du mécanisme compteur de maximum normal, la partie supérieure de la boite du compteur devant alors être munie d'une porte appropriée pour assurer le changement de la petite bande d'enregistrement. 



   R é s u m é ------------ 
1.) Compteur de consommation maximum,   caractéris:   par le fait qu'en combinaison avec un dispositif commandé en dépendance du   temps,qui   ramène automatiquement à la position zéro l'index de maximum à partir du point le plus haut qu'il a atteint au cours d'une période de lecture ou d'exploitation ce retour se faisant après l'expiration de ladite période, on a prévu un mécanisme d'impression qui imprime sur un support exploitable la valeur de   l'état maximum   correspondant. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Maximum consumption meter". the meters of known maximum consumption, which find their use for the determination of the maximum consumption, in particular of the electrical installations, have, in the construction of principle which one meets in general,.; il drive member actuated by the counter system and act on a towed index (maximum index) with or without an insertion or printing mechanism.

   This index, or the corresponding inserting or imprinting mechanism, is disconnected from the counter for a short time, in time, at intervals? of regular times (recording periods) of 15 minutes for example, then it is brought back to its original position and mated again;
In ordinary maximum consumption meters, it is possible to read on the maximum device the highest average consumption value per recording period which has occurred during a reading or operation period, for example. example, over the course of a month.

   In these maximum meters, they are indicating instruments for which an employee of the operating company must report

 <Desc / Clms Page number 2>

 on site after expiration of each reading or operating period, in order to read the maximum, deny it and reduce the maximum index to zero with the hand.



   In recording or printing maximum consumption meters, the average value of the load during each recording period is usually written on a strip of paper or similar medium in the form of a line or number. , or both. It is normally necessary to change the recording tape every month.



  In exceptional cases it may be up to two months, but this requires an appropriate longer length of the recording tape. Contrary to what happens with ordinary maximum consumption meters, it is not necessary to take a reading where the meter is located; on the contrary, the use of the recording tapes, on which are noted all the necessary values, can be done at any time and in any place.



   Whereas, on the one hand, the ordinary maximum consumption meter, or maximum meter, is inexpensive but relatively imperfect, the maximum consumption meter with writing or printing, on the other hand, meets high demands. , but on the other hand is expensive.



   The present invention relates to an intermediate solution, in the sense that it provides a stitch counter. maximum ratio which, with regard to both the requirements which it may impose and the price, is between the two types recalled above of maximum consumption meters;

   it is barely more expensive than a ma-

 <Desc / Clms Page number 3>

 ordinary maximum, and yet, with regard to its properties and advantages, it approaches maximum consumption counters with registration or printing, or both =
The invention relates in particular to maximum consumption accounts comprising at least one drive member which acts, from the armature of the counter, on a maximum index, and which, at regular time intervals (peri recording) is uncoupled from the meter for a short time, returned to its original position and again coupled
The invention is essentially characterized by the fact that in combination with a device controlled by time dependent and automatically returning the maximum index to zero position,

   after expiration of a reading or exploitation period, from the highest position that it has reached during this period, a printing mechanism is provided which prints on an exploitable medium the value of the corresponding maximum positic, immediately before the triggering of the maximum index recall movement.



   In the drawing, the object of the present invention is shown, in FIG. 1, in a purely schematic embodiment chosen by way of example, while FIG. 2 shows a detail.



   The armature or the drive plate 1 of the accounts is in relation, in a known manner, on the one hand with the counter mechanism 2 indicating the total consumption, on the other hand with the time element which is constituted by a synchronous motor 3, and furthermore with the drive member 4 controlled periodically by the time element and acting on the maximum index.

   On the one hand, the counter plate 1 therefore acts on the

 <Desc / Clms Page number 4>

 total consumption counter channel 2, while, on the other hand, the synchronous motor 3 adjoins, by means of the gear train 5 and an intermediate device not shown and by itself, the component drive 4 with the counter or with the counter mechanism 2; the drive member 4, after expiration of each recording period, for example: full of 15 minutes, is uncoupled from the counter, brought back by any device (gear, spring, counterweight, with or without use of 'slip coupling) to its original positic, and then mated again.



   On the path of the drive member 4 protrudes a tab 6 of the maximum index or of the towed index 7 which indicates the maximum consumption, this index 7 is wedged on the wheel 9, which is mounted in friction on its axis which is fixed in space.



   With the synchronous motor 3 which serves as a time element is connected, apart from the return 5, the return 10, which acts on a mechanism 11, which causes a drive member 12 to tilt on the path of which protrudes a another tab 13 of the maximum index 7. The zero position of the drive member 4 which determines the recording periods is designated by 14, while the zero position of the drive member 12 is designated by 15.

   The transmission ratios in the mechanism 11 are chosen such that the drive member 12, at the end of a reading or operating period (month, week, day), switches to the position. ero the index of maximum 7 via the tab 13 (dotted position of the index 7) and thus performs the work that an employee has to carry out normally by hand at the end of a period reading,

 <Desc / Clms Page number 5>

   Immediately before the maximum index 7 is returned by the drive unit 12 which has been put into action at the end of a reading or operating period, the maximum value which corresponds to the maximum beating of the index during the operating period, is printed on a paper tape or the like.



   The printing mechanism is essentially constituted by a winding or unwinding roll 16 on which there is a recording tape 17 of paper @ any other material suitable for printing; this tape is guided between a set of character rollers 18 and a pressure piece 19 acting like a hammer.



   The printing mechanism is joined as follows to the maximum mechanism. The maximum index 7 is reilie via the wheel 9 to the central wheel 20 of a differential whose second central wheel 21 is connected by means of a control wheel 22 with the set of wheels with characters 18. On the axis of the satellite wheel 23 is wedged a cam 24, the constitution of which is shown in more detail in FIG. 2. This cam cooperates with the contact arm 25 which can close, concurrently with the other. contact piece 26, the circuit of an electromagnet 27. On the shaft 28 on which the control wheel 22 is wedged, there is another wheel 29 engaged with a coupling wheel 30, the axis of which 31 is connected to the armature 32 of the electromagnet 27.

   The wheel 30 is permanently joined to the wheel 29 of the shaft 28, but it can be temporarily coupled to the wheel 37 of the mechanism 11 actuated by the synchronous motor 3. The cam 24 has a notch 24a arranged in such a way that , when @@ rotates in the direction of arrow P, this cam is stopped by

 <Desc / Clms Page number 6>

 the contact arm 25, due to the existence of the beak 24b (figure 2), while, when the cam rotates in the other direction, the contact arm 25 can mount on the cam 24.



   The moving device for the recording tape consists of the following parts. The winding or unwinding roller 16 is fixedly mounted and its ratchet wheel 33 is connected, by means of a suitable transmission, to the idler ratchet wheel 34 on the shaft 35. This shaft 35 unites for its part, the mechanism 11 actuated by the synchronous motor 3 to the return drive member 12. The ratchet 34a, in which the pawl 36 mounted on the wheel 34 enters, is wedged on the axis 35. In the mode As shown, the strip of paper is suspended between the set of character wheels 18 and the hammer 19, in a guide 38, from which it is guided vertically% alder: bible distance from the periphery of the character wheels 18.

   The strips of paper, which are delivered loose, have a tab at their upper end. It is therefore possible to thread a strip of this type into a suitable slot in the roll and wind this strip on this roll. If the strip is sufficiently short, it receives at its lower end a loop through which a rod can be passed which serves for guidance and as a counterweight. The hammer 19 is also mounted in the guide 38 and it has an armature 39 which cooperates with the electromagnet 40.

   This receives, with a view to pressing the strip of paper by means of the hammer 19 against the type wheels, shortly before the return of the index of maximum 7, a suitable current impulse via 'a contact device not shown, which can be provided for example in

 <Desc / Clms Page number 7>

 the mechanism 11.



   To make the operation of the device according to the present invention understandable, it will be assumed that FIG. 1 shows the state in which the drive member 4 of the counter mechanism will bring the maximum index of the gra duat ion 170 to the maximum. graduation 180, while the return drive member 12 has taken its rest position against the stop 15. The drive member 4 comes into contact with the tab 6 of the maximum index 7 and drives this index in the direction of the graduation 180 on the dial. Under these conditions, the center wheel 20 of the differential turns while the character wheels 18, and therefore also the center wheel 21, are still stationary.

   The satellite wheel 23 as well as the cam 24 turn in the opposite direction to the arrow P. so that the contact 25, 26 closes. The electro 27 attracts the mature artery 32 and connects the wheel 30 and consequently the shaft 28 with the control wheel 22, to the wheel 37, i.e. to the auxiliary power source 3.

   As soon therefore as the maximum index has been moved by the drive member 4, the control of the character wheels 22 is engaged and moves the character wheels according to the movement of the maximum index, of in such a way that the numbers of the wheels which are in front of the paper strip 17 indicate a value which corresponds to that which the maximum index takes at the instant considered Thanks to the clutch of the shaft 28 with the As an auxiliary energy source 3, the central wheel 21 of the differential also rotates, so that the cam 24 rotates backwards and the contact 25, 26 is again opened.



   When the index of maixmum, at the end of the period

 <Desc / Clms Page number 8>

 reading or operating, is returned to zero by the drive member 12 controlled by the mechanism 11, the cam 24 is stopped by the contact 25 thanks to the beak 24b so that the last number wheel of the character wheel set is operated in the opposite direction from the maximum index and through the differential, and this wheel is also reset to zero.



   At the same time as the reading of the maximum index, there also occurs, from the return mechanism, an advance of the paper as well as the forward movement of the first wheel 18 which registers the date. The advance of the paper web takes place immediately before the maximum index is brought back to zero, that is to say as soon as the drive member 12 is detached from its stop 15. Indeed, the The auxiliary energy source then causes the ratchet 34a to rotate, via the mechanism 11, which, via the pawl 36, drives the wheel 34. By choosing an appropriate transmission ratio between the wheel 34 and the wheel 33 of the take-up and unwind roll, the entire return path of the maximum index can be made to correspond to a relatively small advance of the paper web.

   This advance is at most 3 mm for a digit height of at least 2.5.



  This gives, with an operating period of one month, 36 mm of useful length per year.



   Immediately before the actuation of the return device or the return drive member 12, the figures are printed on the recording tape in the sense that as indicated above - a contact closes for a short period of time, for example in mechanism 11, this contact sending a short but energetic current pulse in the ele

 <Desc / Clms Page number 9>

 tro 40, so that, as a result of the attraction of the frame 39, the hammer 19 strikes the recording tape 17 and presses this tape against the character wheels 18.



   After printing has occurred, the game of operations begins again, that is, during the new period of reading or operation, the character wheels 18 constantly offer, in front of the paper band, a value that corresponds to that indicated by the maximum index. At the end of the operating period, ie when returning to the maximum index, 1 paper advance occurs with printing of the corresponding maximum value.



   The following possibilities for modifications should be considered as coming within the scope of the invention.



   Between the last number wheel of the character wheel set and the differential, a ratchet wheel can be inserted so that the character wheels, when recalling the maximum index, are not themselves recalled, but that the maximums are added up constantly, which is advantageous in some cases.



   Further, the time element does not need to be a synchronous motor which rotates constantly; it is also possible to provide for this purpose another control member controlled in an appropriate manner in dependence on time, according to the recording and reading or operating period to be determined. Thus, instead of the synchronous motor 3, it is also possible to provide a clock which appropriately controls the drive members 4 and 12, and at the same time causes intermittent or continuous manner, depending on the

 <Desc / Clms Page number 10>

 playback period, advance of recording tape 17.



  When the reading period is a monthly period, the time element may consist of a clock keeping the calendar count, that is to say exactly the number of days in each month.



   Instead of using a timing element (motor or clock) for periodically triggering the drive members 4 and 12, the counter itself can be used directly, which in this case also controls the device. control for the drive members 4 and 12 as the counter mechanism indicating the total consumption. To this end, the meter may include, apart from the torque proportional to the total consumption, a constant additional torque.

   These torques, which are united in the meter, can be separated using a differential; one of the parts of the differential, for example one of the central wheels, is maintained at a constant speed by a synchronizing element, for example a balance. This speed corresponds to the superimposed constant torque and separates this torque from the torque proportional to the total consumption. The variable torque is led to another part of the differential, for example to the second central wheel and thus to the counter mechanism and to the device for indicating the maximum. The constant additional torque can also be obtained by one of the means known in meters, for example, by adapting an asymmetry to the voltage core, by short-circuiting rings or similar devices.



   We can obtain another modification of the disposition! tif, in the (adre of the invention, by remote control of the

 <Desc / Clms Page number 11>

 device at maximum. In this case, the counter - and, in the example chosen, it is therefore the armature 1 of the counter and the counter mechanism in block 2 - is separated from the rest of the device, and this in a known manner, by means of a contact on the counter side (pulse transmitter), a transmission line and a receive relay on the maximum device side.

   In the case of remote control of the maximum device, it is also possible to remove the element in time with its references both for the drive unit 4 and for the drive unit 12 and separate them. of the device to maximum by a pulse transmitter, a pipe and a relay.



   According to another variant, the recording can be done not by printing the maximum values, but also by simultaneous recording of the corresponding ordinates during the return of the maximum index to the zero position.



   As a support for the recording, that is to say for the printing, or for the inscription, or for both, one can provide the form of tape shown in the drawing. It is also possible to envisage a drum or a case, the recording being made on a tape placed on this drum or this case, or directly on the drum itself. Recording can also be done on a disc. The support for the recording can advantageously consist of a transparent material such as, for example, the product called "plexiglass"; where appropriate, this medium may have a sui face which makes it possible to easily erase the recording.

   When discs or transparent tapes are used to carry the recording, these discs or tapes may

 <Desc / Clms Page number 12>

 be arranged advantageously behind a window of the meter, so that one can look, through the window, the recording on the medium, and, through the medium, the interior of the meter. The digits of the printing mechanism can be printed or stamped on the web. The strip can receive, in its usable region, a suitable packing; it can also consist, for example, of a celluloid film in which the numbers are stamped. In addition we can also provide a bard of paper with wax garnish or with a glued carbon paper.

   The latter arrangement is particularly simple and economical and has the advantage that the tape can be used directly for billing and can be kept as a document.



   The advantages of the present invention are mainly as follows:
The maximum index does not need to be reset to zero each month by an employee of the operating company, as happens in ordinary maximum meters; on the contrary, the index is recalled automatically thanks to the existing time element (synchronous motor, clock or the like), and each time, during the return movement of the maximum index, the situation is written on a recording paper. Contrary to what happens in the counters of maximum recorders known so far, the recording of the maximum is done by reading period (for example every month) and not by recording period (for example every 15 minutes).

   The recording period and therefore the corresponding abscissa distance on the recording tape is not at all involved in the invention. With the reminder, according to the present invention, by reading period

 <Desc / Clms Page number 13>

 operation, a recording tape approximately 36 mm long is sufficient for the whole year. The employee of the company does not need to read the device exactly at the end of each reading period, since the corresponding recording is done automatically.



   The entire device is such that it can be inserted in place of the normal maximum counter mechanism, the upper part of the counter box then having to be fitted with a suitable door to ensure the change of the small band. recording.



   Summary ------------
1.) Maximum consumption meter, characterized: by the fact that in combination with a device controlled in dependence on time, which automatically returns to zero position the maximum index from the highest point it has reached during a reading or operating period, this return being made after the expiration of said period, a printing mechanism is provided which prints on an exploitable medium the value of the corresponding maximum state.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2.) Modes d'exécution divers de ce compteur, com portant une ou plusieurs des caractéristiques suivantes : a) le mécanisme d'impression est constitué par @ jeu de roues à caractères actionnées par l'intermédiaire de l'index de maximum, ainsi que par une pièce antagoniste (mar- teau ou analogue) et par une bande d'enregistrement en papier ou analogue guidée entre cette pièce et le jeu de roues, la bande en question étant pressée contre les roues à caractères par la pièce antagoniste actionnée d'une manière appropriée <Desc/Clms Page number 14> par le dispositif de rappel peu de temps avant chaque retour de l'index de maximum, et recevant ensuite un mouvement d'a- vancement pour être prête pour l'impression suivante : 2.) Various embodiments of this counter, including one or more of the following characteristics: a) the printing mechanism consists of @ set of character wheels actuated through the maximum index, as well as only by an opposing piece (hammer or the like) and by a recording tape made of paper or the like guided between this piece and the set of wheels, the tape in question being pressed against the character wheels by the opposing piece actuated by 'a suitable way <Desc / Clms Page number 14> by the reminder device shortly before each return of the maximum index, and then receiving a forward movement to be ready for the next printing: b) le mécanisme d'impression est commandé par le dispositif de rappel pour l'index de maximum et est entraîne par une force auxiliaire, et de préférence par l'élément à temps du dispositif de mesure de consommation maximum: c) le dispositif de rappel pour l'index de maxi- mum est constitué par un organe d'entraînement commandé en dépendance du temps, qui peut exécuter un mouvement d'oscilla- tion de va-et-vient et entraîner, au cours de ce mouvement, l'index de maximum dans une direction, d'une position attein- te à la position d'origine; d) on emploie comme élément à temps un moteur synchrone pour déterminer les périodes d'enregistrement et les périodes de lecture, et en même temps pour actionner les or- ganes d'entraînement correspondants et pour le mécanisme d'i pression; b) the printing mechanism is controlled by the return device for the maximum index and is driven by an auxiliary force, and preferably by the time element of the maximum consumption measuring device: c) the device for return for the maximum index consists of a drive member controlled in dependence on time, which can perform a back-and-forth oscillating movement and, during this movement, drive the maximum index in one direction, from a position reached to the original position; d) a synchronous motor is used as the timing element for determining the recording periods and the reading periods, and at the same time for actuating the corresponding drive members and for the pressure mechanism; e) on utilise, comme élément à temps, une horloge et en particulier une horloge tenant compte de la longueur re- lative des mois, pour déterminer les périodes d'enregistrement et les périodes de lecture, ainsi que pour actionner les orga- nes d'entraînement et le mécanisme d'impression; f) c'est le compteur lui-même qui sert d'élément à temps pour ces dives buts, en ce sens que le compteur, en dehors du couple variable qui correspond à la consommation to- tale, reçoit encore un couple supplémentaire constant; e) as a time element, a clock is used, and in particular a clock taking into account the relative length of the months, to determine the recording periods and the reading periods, as well as to actuate the organs of 'drive and printing mechanism; f) it is the meter itself which serves as the time element for these various purposes, in the sense that the meter, apart from the variable torque which corresponds to the total consumption, still receives a constant additional torque; g) l'index de maximum est accouplé avec l'une des roues centrales d'un différentiel dont l'autre roue centrale <Desc/Clms Page number 15> est en liaison avec la commande du jeu de roues à caractères, tandis que la roue satellite est reliée à un dispositif qui ac- couple avec la force auxiliaire la commande des roues à carac- tères durant le mouvement de l'index de maximum dans le sens des valeurs croissantes; g) the maximum index is coupled with one of the central wheels of a differential including the other central wheel <Desc / Clms Page number 15> is connected with the control of the character wheel set, while the satellite wheel is connected to a device which, with the auxiliary force, couples the control of the character wheels during the movement of the maximum index in the sense of increasing values; h) le dispositif pour la commande et l'accouplement de l'organe de commande des roues à caractères est constitué par une came à contact coopérant avec la roue satellite du dif- férentiel et par un jeu de renvois provenant de l'une des roues centrales, l'une des roues de ce jeu étant en prise avec la roue des unités du jeu des roues à caractères, le dispositif compor- tant en outre une roue d'accouplement susceptible d'être accou- plée avec l'élément à temps ou avec l'élément à force auxiliaire ou d'en être désaccouplé, par la came, par l'intermédiaire d'un électro-aimant; h) the device for controlling and coupling the control member of the character wheels is constituted by a contact cam cooperating with the satellite wheel of the differential and by a set of returns coming from one of the wheels central units, one of the wheels of this set being engaged with the wheel of the units of the character wheel set, the device further comprising a coupling wheel capable of being coupled with the element in time or with the auxiliary force element or to be uncoupled from it, by the cam, by the intermediary of an electromagnet; @ i) la came, qui est circulaire, offre à sa périphé- rie une encoche dans laquelle est guidée la partie mobile d'un contact, cette encoche étant agencée de telle façon que, quand la came tourne dans l'un des sens de révolution, la partie mobil du contact peut monter sur la came, tandis que, quand celle-ci tourne dans l'autre sens, cette montée n'est pas possible et la came est retenue par la pièce de contact ; @ i) the cam, which is circular, offers at its periphery a notch in which the movable part of a contact is guided, this notch being arranged in such a way that, when the cam rotates in one of the directions of revolution, the movable part of the contact can mount on the cam, while, when the latter rotates in the other direction, this rise is not possible and the cam is retained by the contact part; j) le dispositif est agencé de telle façon qu'au début du mouvement de l'index de maximum dans le sens des valent ascendantes, la came ferme, par l'intermédiaire du différentiel, le contact de l'électro d'accouplement,ce qui a pour effet d'ac- coupler la commande des roues à caractères avec la force auxilia re, tandis que la coupure du circuit de l'électro et le désaccou plement se produisent à un instant où les roues à caractères <Desc/Clms Page number 16> sont placées sur une valeur qui correspond à celle que donne l'index de maximum à l'instant correspondant; k) lorsque l'index de maximum est ramené à la position zéro par l'organe d'entraînement correspondant, la came et l'une des roues centrales du différentiel sont retenue: par le contact en sorte que, par l'intermédiaire du différenti: j) the device is arranged so that at the start of the movement of the maximum index in the direction of ascending values, the cam closes, via the differential, the contact of the coupling electro, this which has the effect of coupling the control of the character wheels with the auxiliary force, while the breaking of the circuit of the electro and the uncoupling occurs at a time when the character wheels <Desc / Clms Page number 16> are placed on a value which corresponds to that given by the maximum index at the corresponding time; k) when the maximum index is brought back to the zero position by the corresponding drive member, the cam and one of the central wheels of the differential are retained: by the contact so that, by means of the differential : l'une des roues à caractères est entraînée à reculons et rame- née au zéro ; 1) par interposition d'une roue d'encliquetage entre la roue à caractères des unités et le différentiel, les valeurs maximums sont additionnées d'une manière continue dans le jeu de roues à caractères ; m) l'organe d'entraînement de rappel est relié à la force auxiliaire par une roue d'encliquetage au moins, qui est réunie au rouleau d'enroulement ou de déroulement de la bande d'impression, et qui, lors de sa rotation dans le sens @ recul de l'index de maximum, fait avancer d'un pas la bande d'impression, tandis que, pour la rotation en sens inverse, le cliquet glisse et la roue d'encliquetage est inefficace; one of the character wheels is driven backwards and brought back to zero; 1) by interposing a ratchet wheel between the unit character wheel and the differential, the maximum values are added continuously in the character wheel set; m) the return drive member is connected to the auxiliary force by at least one ratchet wheel, which is joined to the winding or unwinding roller of the printing tape, and which, during its rotation in the direction @ backward of the maximum index, advances the printing web by one step, while, for the reverse rotation, the pawl slips and the ratchet wheel is ineffective; n) le dispositif est tel que, par l'intermédiaire des renvois de la force auxiliaire ou de l'élément à temps,peu avant le rappel de l'index de maximum et après l'avance de la bande, le circuit d'un électro est fermé pendant peu de temps, cet électro attirant la pièce d'antagoniste d'impression for- mant armature et frappant ainsi la bande d'impression contre les roues à caractères; o) la bande d'impression est suspendue librement ^ un rouleau d'enroulement ou de déroulement, tandis que son extrémité libre est guidée dans des guidages entre le jeu des <Desc/Clms Page number 17> roues à' caractères et la pièce antagoniste; p) le mécanisme d'impression est réuni à un méca- nisme d'inscription qui inscrit le retour de l'index de maxi- mum à la position zéro; n) the device is such that, by means of the returns of the auxiliary force or of the element in time, shortly before the recall of the maximum index and after the advance of the strip, the circuit of a electro is closed for a short time, this electro attracting the print antagonist part forming the frame and thus striking the print web against the type wheels; o) the printing tape is freely suspended from a winding or unwinding roller, while its free end is guided in guides between the set of <Desc / Clms Page number 17> character wheels and the opposing piece; p) the printing mechanism is combined with a registration mechanism which registers the return of the maximum index to the zero position; q) aussi bien l'inscription du trajet de rappel maximum que l'impression de la valeur correspondante, s'effec- tuent sur une bande d'enregistrement connue; r) l'impression et l'enregistrement se font di- rectement sur une douille interchangeable préparée d'une ma- nière appropriée, ou sur un dispositif analogue, par exemple sous la forme de génératrices, avec des valeurs imprimées dans une direction de prolongation ou dans l'autre; s) l'impression, ou l'enregistrement, ou les deux se font directement sur un disque interchangeable préparé d'ur manière appropriée; t) le support de l'enregistrement ou de l'impres- sion (bande, douille, disque etc...) est constitué d'une ma- tière transparente, par exemple de la matière appelée "plèxi- glas"; q) both the recording of the maximum recall path and the printing of the corresponding value are carried out on a known recording tape; r) printing and recording is done directly on a suitably prepared interchangeable sleeve, or on a similar device, for example in the form of generators, with values printed in an extension direction or in the other; (s) printing, or recording, or both is done directly onto a suitably prepared interchangeable disc; t) the recording or printing medium (tape, sleeve, disc, etc.) consists of a transparent material, for example of the material called "plèxiglas"; u) le support de l'enregistrement ou de l'impres- sion possède une surface permettant d'effacer l'enregistrement v) lorsque le support d'enregistrement est trans- parent, ce support est placé derrière une fenêtre du compteur de telle façon que l'on puisse regarder par la fenêtre l'enre- gistrement sur le support, et, à travers le support, le méca- nisme du compteur; w) le support de l'enregistrement est constitué par une bnde de papier avec papier carbone appliqué sur elle; x) 'le dispositif à maximum est ocmmandé à distanc. <Desc/Clms Page number 18> avec le mécanisme d'impression, à partir du compteur; y) la commande pour la détermination des période d'enregistrement et des périodes d'exploitation, ainsi que pour le mécanisme d'impression, est contrôlée à distance par l'élément à temps ou par le compteur. u) the recording or printing medium has a surface for erasing the recording v) when the recording medium is transparent, this medium is placed behind a window of the meter in such a way that one can look through the window at the recording on the support, and, through the support, at the counter mechanism; w) the recording medium is made up of a piece of paper with carbon paper applied to it; x) 'the device at maximum is commanded remotely. <Desc / Clms Page number 18> with the printing mechanism, from the counter; y) the control for the determination of the recording periods and the operating periods, as well as for the printing mechanism, is controlled remotely by the time element or by the counter.
BE447640D BE447640A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE447640A true BE447640A (en)

Family

ID=103427

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE447640D BE447640A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE447640A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2360535B1 (en) Oscillating weight of a mouvement with automatic winding comprising a power reserve indicator built into said oscillating weight
FR2524682A1 (en) OPERATING MODE CHANGE DEVICE FOR A MAGNETIC TAPE RECORDING AND REPRODUCING APPARATUS SUCH AS A MAGNETOPHONE
EP2701013B1 (en) Clock movement with extended power reserve
BE447640A (en)
WO2001003940A1 (en) Cassette with consumable tape, in particular for transport ticket processing device
BE446995A (en)
CH310524A (en) Installation comprising a musical piece actuated by a spring motor.
CH702733A2 (en) Power reserve indicator device for use in oscillating weight of automatic rewinding movement of automatic rewinding watch, has display and complementary display units movable in synchronous rotation with respect to weight, at given instant
BE437247A (en)
BE564506A (en)
EP2414266A1 (en) Device for detecting torque, printer and operating method
CH97460A (en) Mechanical calendar.
BE439544A (en)
BE405640A (en)
BE415165A (en)
BE563030A (en)
FR2607796A1 (en) Device for automatically rewinding paper after printing, for machines with rollers
BE501838A (en)
CH329439A (en) Method and apparatus for recording and reproducing sound recordings on a continuous wide tape medium
CH229238A (en) Recorder measuring device for a rapid checking machine for watches, clocks, etc.
BE536143A (en)
BE476037A (en)
BE406450A (en)
BE397434A (en)
BE539115A (en)