<Desc/Clms Page number 1>
Appareil pour la production de dessins.
La présente invention se rapporte à un appareil servant pour la production de dessins sur des surfaces quelconques, par exemple sur des tissus.
On connaît déjà des appareils qui sont destinés à être utilisés dans ce but et qui sont constitués par un cylindre rotatif pourvu dtune surface imprimeuse qui ne laisse passer qu'à certains endroits la matière colorante qui est distri- buée par des moyens se trouvant à l'intérieur de ce cylindre rotatif.
Ces appareils connus présentent différents inconvénients qui consistent en ordre principal en ce que, du fait de l'u- tilisation d'un cylindre rotatif, la longueur du motif du dessin à reproduire est limitée. En outre, chaque fois que le motif doit être modifié, il est indispensable d'établir un nouveau cylindre, ce qui donne toujours lieu à différentes
<Desc/Clms Page number 2>
opérations longues et compliquées et souvent à un travail de soudure.
La présente invention a pour but principal de permettre la production de dessins dont la longueur du motif peut être aussi grande que l'on veut et de rendre possible de passer ra- pidement et aisément d'un dessin d'une longueur et d'un motif donnés à un autre dessin ayant une autre longueur et un autre motif.
Un autre but est de pouvoir faire varier aisément la pression de la surface imprimeuse sur la matière à imprimer et de modifier sans difficultés la tension de la surface im- primeuse tant en longueur qu'en largeur.
En vue de la réalisation de ce but, l'appareil est carac- térisé essentiellement en ce que la surface imprimeuse est constituée par une bande sans fin qui est supportée par deux chariots pouvant se déplacer simultanément sur la table de support de la surface à imprimer, la distribution du colo- rant se faisant sur la face supérieure du tronçon inférieur de la bande sans fin.
Dans la réalisation pratique de l'invention, chaque cha- riot est composé de deux flasques latéraux reliés par un axe et munis d'un ou de plusieurs galets prenant appui sur des rails s'étendant sur la table de support de la surface à im- primer.
L'entraînement de la bande imprimeuse sans fin peut avoir lieu à l'aide d'engrenages qui sont calés aux extrémités des axes des chariots et qui coopèrent avec des pinces amovibles dont sont munis les bords de la bande imprimeuse.
Pour effectuer cet entrainement, on peut également avoir recours à deux bandes parallèles en une matière flexible et élastique et en général de forme trapézoidale sur lesquelles la surface imprimeuse est fixée par ses bords, les bandes parallèles s'engageant grâce à leur forme, sur les engrenages de commande.
<Desc/Clms Page number 3>
Afin de pouvoir.faire varier en longueur la tension de la bande, les chariots d'entrainement peuvent être reliés par une barre extensible, ce qui permet d'écarter ou de rapprocher ces chariots. La variation de la tension de la bande dans le sens de la largeur peut être obtenue grâce au fait que les axes des chariots sont en deux pièces réunies par des moyens qui permettent d'éoarter ou de rapprocher les engrenages calés aux extrémités de ces axes.
Les dessins ci-joints montrent comment l'invention peut être réalisée en pratique.
La fig. I est une coupe transversale dans la table d'im- pression avec vue en élévation de face de l'appareil reproduc- teur.
La fige ,2 est une vue en élévation de côté de l'appareil reproducteur.
Les fig. 3,4 et 5 montrent en détail les:pinces d'entrai- nement du tissu métallique.
Les fig. 6,7,8 et 9 montrent des variantes de réalisation du dispositif d'entrainement et de tension de la toile métal- lique.
La fig. 10 est une vue schématique d'ensemble de l'ins- tallation de reproduction.
Dans ces figures, 1 désigne la table, munie à sa partie centrale et sur toute sa longueur, d'une surélévation 2 des- tinée à recevoir la bande 3 en tissu, en toile, en papier ou en toute autre matière qui doit être décorée à l'aide d'un dessin.
L'appareil reproducteur 4 comprend deux chariots 5 et 6, formés chacun de deux flasques latéraux 7 reliés par des axes 8. Chacun des flasques 7 des chariots 5 et 6 est muni, à sa partie inférieure, de deux galets de roulement 9 prenant appui sur des rails de guidage 10 s'étendant sur les bords latéraux de la table 1 de préférence sur toute la longueur de celle-ci. L'axe 8 de chacun des chariots porte deux roues
<Desc/Clms Page number 4>
dentées 11 qui sont calées sur cet axe et qui coopèrent avec des crémaillères 12 constituées par exemple par des chaines Galle fixées sur la table 1 et s'étendant parallèlement aux rails 10.
Sur les axes 8 sont également calées, entre les deux roues dentées 11 de chaque chariot, deux roues dentées 13 dont la fonction est de supporter et d'entrainer une toile métalli- que sans fin 14 portant le dessin à reproduire. Des moyens spéciaux qui sont prévus pour assurer l'entraînement de la toile par les engrenages 13 seront décrits ci-après.
Les chariots 5 et 6 sont réunis entre eux par une barre 15, formée de deux pièces reliées par un écrou à filet à droi- te et à filet à gauche. Cette barre 15 est donc extensible et permet de rapprocher ou d'écarter les chariots 5-6 selon la longueur de la toile choisie ou bien en vue de tendre cette dernière dans la direction longitudinale.
Chaque flasque 7 est muni d'une bielle s'étendant vers le bas et les bielles 16 des chariots 5 et 6 sont reliées par paires de part et d'autre de la table 1, à une traverse 17.
Ces traverses 17 sont munies, vers leur milieu, d'un trou dans lequel passe librement une tige filetée 18, fixée par son au- tre extrémité, dans une traverse 19 munie de galets de roule- ment 20 venant en contact avec des rails 23 s'étendant sur la partie inférieure de la table 1.
Les tiges filetées 18 sont munies d'un volant à main 21 et sont entourées par un ressort 22. Ce dispositif est destiné à assurer une pression réglable de la toile métallique sur la matière à décorer. En effet, il est facile de se rendre compte de ce que si l'on fait tourner les volants 21, les ressorts 22 seront comprimés et par conséquent, une traction sera exercée sur les bielles 16; il en résultera une augmentation de la pression verticale de l'ensemble des deux chariots 5 et 6 sur la table 1. La réaction de la pression réalisée par les res- sorts 22 est absorbée par les rails de roulement 23.
<Desc/Clms Page number 5>
Afin d'assurer un mouvement de translation à l'appareil d?impression, le chariot 6 est pourvu, à sa partie supérieure, d'un étrier 24 muni d'une douille 25 munie d'une vis de ser- rage 26 et pouvant être rendue solidaire d'un câble d'entrai- nement 27.
Comme montré à la fig. 10, le câble 27 est continu et passe sur quatre poulies à gorge 28; le brin supérieur circule à une certaine distance au-dessus de la table 1 et le brin inférieur passe au-dessous de cette table. Un moteur 29 muni d'une transmission convenable 30 assure au câble 27 un mou- vement de translation qui détermine l'entrainement de l'appa- reil reproducteur.
Un renversement de marche peut imprimer au câble, une marche en sens inverse, afin de ramener l'appareil à son point de départ après qu'il aura parcouru toute la longueur de la table. On aura soin, lors du mouvement de retour, de soule- ver l'appareil afin qu'il n'entre pas en contact avec la ma- tière traitée.
L'amenée de la couleur sur la face supérieure du bain inférieur de la bande sans fin 14, a lieu par un distributeur 31 qui est placé entre les deux chariots 5 et 6 et qui est. constitué par un réservoir 32 pourvu à sa partie inférieure d'orifices qui déversent la couleur sur un tampon en caout- chouc 33; celui-ci répartit la couleur uniformément sur la toile métallique. Le réservoir 31 est alimenté par une tuyère perforée 34 qui s'étend sur toute la longueur du distributeur 31 et qui se prolonge vers le haut à l'extérieur de l'appa- reil, pour aboutir à un réservoir à couleur 35. Ce réservoir est surmonté d'une petite pompe à air 36 actionnée à la main par une poignée 37. Cette pompe est destinée à établir une pression d'air au-dessus du niveau de la couleur dans le ré- servoir 35 et à faciliter l'écoulement de celle-ci.
Les fig. 3 à 9 montrent différents moyens préconisés pour assurer la transmission du mouvement de rotation des roues
<Desc/Clms Page number 6>
dentées 13 à la bande sans fin 14 formée par la toile métal- lique portant le dessin à reproduire.
L'exemple des fig. 3,4 et 5, montre une réalisation dans laquelle il est fait usage de pinces 38 qui sont placées sur les deux bords longitudinaux de la toile métallique. Ces pinces sont formées par exemple par des blochets en un métal malléable, fendus comme indiqué en 39 à mi-épaisseur sur une certaine longueur, de manière à former deux mâchoires A et B.
Après ouverture des mâchoires, on peut donc serrer la pince sur le bord de la toile qui se trouve donc emprisonnée entre ces mâchoires. Les blochets 38 sont pourvus d'une ouverture 40 dans laquelle pénètrent les dents des engrenages 13. Ces pinces sont écartées entre elles, sur les bords de la toile de telle manière que la distance d'axe en axe des trous cor- responde au pas de la denture de l'engrenage 13.
Cette construction présente l'avantage que, pour produi- re une tension latérale sur la toile, après que celle-ci a été montée sur les roues dentées 13, il suffit de provoquer un léger écartement de ces roues pour obtenir cette tension.
L'écartement des roues dentées 13 peut être obtenu, grâce à ce que les arbres 8 sont en deux pièces, dont l'une ne s'é- tend que sur une certaine partie de la distance qui sépare les deux engrenages et est pourvue, à une de ses extrémités, d'une partie creuse 49 de section carrée.
L'autre partie 50 de l'arbre porte la seconde roue den- tée, s'engage par un bout carrée dans cette partie creuse 49 et peut s'y déplacer sous l'action d'une tige filetée 51 tra- versant l'arbre 50 sur toute sa longueur. L'une des extrémi- tés de la tige filetée prend appui sur le fond de la partie creuse de l'arbre 8 et l'autre, dépassant à l'autre extrémi- té de l'arbre 50, est munie d'un volant à main destiné à l'ac- tionner.
Il est facile de se rendre compte de ce qu'une rotation de la tige filetée 51 qui a pour effet d'enfoncer celle-ci,.
<Desc/Clms Page number 7>
dans l'arbre 50, entraine une poussée sur l'arbre 8 et une augmentation de la distance qui sépare les deux roues 13, ce qui a comme conséquence une tension sur la toile métallique 14 portée par ces roues.
Aux figures 6 et 7 le système d'entrainement est cons- titué par deux bandes 41, par exemple de forme trapézoïdale, eh une matière élastique et flexible, du caoutchouc ou du cuir par exemple et la toile métallique 14 est fixée sur ses bords par tout moyen approprié sur la face supérieure horizontale de la bande 41, qui, grâce à sa section trapézoïdale, peut coopérer avec des poulies à gorge 42, qui, dans ce cas, rem- plaoent les roues dentées 13.
Un ou plusieurs ergots métalliques 43, fixés sur les ban- des, coopèrent avec des tétons 44 dont sont munies les jantes des roues 42, ce qui empêche le glissement des courroies dans les gorges. Dans cette forme de réalisation, la tension laté- rale de la toile est également obtenue par l'écartement des roues 42. Cet écartement peut être obtenu, par exemple, par les moyens décrits ci-dessus pour la disposition suivant les fig. 3,4 et 5.
L'exemple de réalisation représenté aux fig. 8 et 9 a pour but de permettre l'utilisation d'engrenages à denture or- dinaire. A cette fin, les blochets 38 sont munis, sur leur face inférieure, d'une saillie 45 destinée à venir se placer entre les dents 46 de l'engrenage.
Dans une construction de ce genre, il est impossible de donner une tension à la toile dans le sens transversal, au moyen de l'écartement des engrenages 46. Pour obtenir cette tension, les blochets 38 sont pourvus, sur leur face supérieu- re d'un ergot 47 coopérant avec un rail de tension 48 entou- rant partiellement la bande sans fin et occupant une position fixe par rapport à celle-ci. Pendant le fonctionnement, les ergots 47 glissent le long de ces rails et la tension de la toile est fonction de la pression exercée par ceux-ci sur/,les blochets.
<Desc/Clms Page number 8>
Ainsi que l'on pourra s'en rendre compte, le dispositif décrit présente de nombreux avantages vis-à-vis des appareils connus.
Le principal de ces résultats est que la longueur du motif peut être aussi grande que l'on veut et en outre, qu'il est possible de passer rapidement et aisément d'un motif à l'au- tre, résultat qui n'existait pas dans les appareils dans les- quels la matière destinée à former la surface imprimeuse doit être placée sur un mandrin cylindrique d'une grandeur égale à celle du cylindre à obtenir, de manière à former un manchon qui, après enlèvement du mandrin doit être fixée sur les flasques latéraux du cylindre.
D'autre part, grâce aux moyens décrits, il est possible de modifier aisément la tension de la surface imprimeuse, tant en longueur qu'en largeur et de faire varier facilement la pression de la surface imprimeuse sur la matière à imprimer.
<Desc / Clms Page number 1>
Apparatus for the production of drawings.
The present invention relates to an apparatus for producing designs on any surfaces, for example on fabrics.
Apparatus are already known which are intended to be used for this purpose and which consist of a rotating cylinder provided with a printing surface which only allows the coloring matter to pass through in certain places which is distributed by means located at the same time. inside this rotating cylinder.
These known apparatuses have various drawbacks which, in the main, consist in that, due to the use of a rotating cylinder, the length of the pattern of the design to be reproduced is limited. In addition, whenever the pattern needs to be changed, it is essential to establish a new cylinder, which always gives rise to different
<Desc / Clms Page number 2>
long and complicated operations and often a welding job.
The main object of the present invention is to enable the production of designs the length of the pattern of which can be as great as desired and to make it possible to switch quickly and easily from a design of a length and a length. pattern given to another design having another length and another pattern.
Another object is to be able to easily vary the pressure of the printing surface on the material to be printed and to modify without difficulty the tension of the printing surface both in length and in width.
In order to achieve this object, the apparatus is characterized essentially in that the printing surface is constituted by an endless belt which is supported by two carriages which can move simultaneously on the support table of the printing surface. , the distribution of the dye taking place on the upper face of the lower section of the endless belt.
In the practical embodiment of the invention, each trolley is composed of two lateral flanges connected by an axis and provided with one or more rollers resting on rails extending on the support table of the surface to be imaged. - primer.
The drive of the endless printing belt can take place by means of gears which are wedged at the ends of the axes of the carriages and which cooperate with removable grippers with which the edges of the printing belt are fitted.
To carry out this training, one can also use two parallel bands in a flexible and elastic material and generally of trapezoidal shape on which the printing surface is fixed by its edges, the parallel bands engaging thanks to their shape, on the control gears.
<Desc / Clms Page number 3>
In order to be able to vary the length of the tension of the strip, the drive carriages can be connected by an extensible bar, which makes it possible to move aside or bring these carriages together. The variation of the tension of the strip in the direction of the width can be obtained by virtue of the fact that the axes of the carriages are in two parts joined together by means which make it possible to move apart or bring together the gears wedged at the ends of these axes.
The accompanying drawings show how the invention can be carried out in practice.
Fig. I is a cross section in the printing table with a front elevational view of the reproducing apparatus.
Fig, 2 is a side elevational view of the reproductive system.
Figs. 3, 4 and 5 show in detail the: pliers for driving the metallic fabric.
Figs. 6, 7, 8 and 9 show variant embodiments of the device for driving and tensioning the wire mesh.
Fig. 10 is a schematic overview of the reproduction installation.
In these figures, 1 designates the table, provided at its central part and over its entire length, with an elevation 2 intended to receive the strip 3 of fabric, canvas, paper or any other material which must be decorated. using a drawing.
The reproductive apparatus 4 comprises two carriages 5 and 6, each formed of two lateral flanges 7 connected by axes 8. Each of the flanges 7 of the carriages 5 and 6 is provided, at its lower part, with two rolling rollers 9 bearing support. on guide rails 10 extending over the side edges of the table 1, preferably over the entire length thereof. The axis 8 of each of the trolleys carries two wheels
<Desc / Clms Page number 4>
toothed 11 which are wedged on this axis and which cooperate with racks 12 constituted for example by Galle chains fixed to the table 1 and extending parallel to the rails 10.
On the axes 8 are also wedged, between the two toothed wheels 11 of each carriage, two toothed wheels 13, the function of which is to support and drive an endless metal fabric 14 carrying the design to be reproduced. Special means which are provided to ensure the driving of the canvas by the gears 13 will be described below.
The carriages 5 and 6 are joined together by a bar 15, formed of two parts connected by a right-hand threaded and left-hand threaded nut. This bar 15 is therefore extensible and makes it possible to bring together or separate the carriages 5-6 depending on the length of the fabric chosen or with a view to stretching the latter in the longitudinal direction.
Each flange 7 is provided with a connecting rod extending downwards and the connecting rods 16 of the carriages 5 and 6 are connected in pairs on either side of the table 1, to a cross member 17.
These sleepers 17 are provided, towards their middle, with a hole in which freely passes a threaded rod 18, fixed by its other end, in a sleeper 19 provided with rolling rollers 20 coming into contact with the rails 23. spanning the lower part of the table 1.
The threaded rods 18 are provided with a handwheel 21 and are surrounded by a spring 22. This device is intended to ensure an adjustable pressure of the wire mesh on the material to be decorated. Indeed, it is easy to realize that if the flywheels 21 are rotated, the springs 22 will be compressed and consequently, a traction will be exerted on the connecting rods 16; this will result in an increase in the vertical pressure of the set of the two carriages 5 and 6 on the table 1. The reaction of the pressure produced by the springs 22 is absorbed by the running rails 23.
<Desc / Clms Page number 5>
In order to ensure a translational movement of the printing apparatus, the carriage 6 is provided, at its upper part, with a bracket 24 provided with a sleeve 25 provided with a clamping screw 26 and capable of be made integral with a drive cable 27.
As shown in fig. 10, the cable 27 is continuous and passes over four grooved pulleys 28; the upper strand runs a certain distance above table 1 and the lower strand passes below this table. A motor 29 provided with a suitable transmission 30 provides the cable 27 with a translational movement which determines the drive of the reproductive apparatus.
A reversal of movement can print to the cable, a march in the opposite direction, in order to bring the apparatus back to its starting point after it has traversed the entire length of the table. Care will be taken, during the return movement, to lift the device so that it does not come into contact with the material being treated.
The supply of the color on the upper face of the lower bath of the endless belt 14, takes place by a distributor 31 which is placed between the two carriages 5 and 6 and which is. constituted by a reservoir 32 provided at its lower part with orifices which discharge the color onto a rubber pad 33; this distributes the color evenly over the wire mesh. The reservoir 31 is supplied by a perforated nozzle 34 which extends over the entire length of the distributor 31 and which extends upwards outside the apparatus, to end in a colored reservoir 35. This reservoir is surmounted by a small air pump 36 operated by hand by a handle 37. This pump is intended to establish an air pressure above the color level in the tank 35 and to facilitate the flow. of it.
Figs. 3 to 9 show different means recommended to ensure the transmission of the rotational movement of the wheels
<Desc / Clms Page number 6>
toothed 13 to the endless belt 14 formed by the wire mesh carrying the design to be reproduced.
The example of fig. 3, 4 and 5, shows an embodiment in which use is made of clamps 38 which are placed on the two longitudinal edges of the wire mesh. These clamps are formed for example by blocks of a malleable metal, split as indicated in 39 at mid-thickness over a certain length, so as to form two jaws A and B.
After opening the jaws, we can therefore tighten the clamp on the edge of the canvas which is therefore trapped between these jaws. The blocks 38 are provided with an opening 40 into which penetrate the teeth of the gears 13. These clamps are spaced apart from each other, on the edges of the fabric so that the distance from center to center of the holes corresponds to the pitch. of the gear teeth 13.
This construction has the advantage that, in order to produce a lateral tension on the fabric, after the latter has been mounted on the toothed wheels 13, it suffices to cause a slight separation of these wheels to obtain this tension.
The spacing of the toothed wheels 13 can be obtained, thanks to the fact that the shafts 8 are in two parts, one of which extends only over a certain part of the distance which separates the two gears and is provided, at one of its ends, a hollow portion 49 of square section.
The other part 50 of the shaft carries the second toothed wheel, engages by a square end in this hollow part 49 and can move there under the action of a threaded rod 51 passing through the shaft. shaft 50 over its entire length. One of the ends of the threaded rod rests on the bottom of the hollow part of the shaft 8 and the other, protruding from the other end of the shaft 50, is provided with a flywheel hand designed to operate it.
It is easy to see that a rotation of the threaded rod 51 which has the effect of driving the latter ,.
<Desc / Clms Page number 7>
in the shaft 50, causes a thrust on the shaft 8 and an increase in the distance which separates the two wheels 13, which results in a tension on the wire mesh 14 carried by these wheels.
In Figures 6 and 7, the drive system is made up of two bands 41, for example of trapezoidal shape, of an elastic and flexible material, for example rubber or leather, and the wire mesh 14 is fixed on its edges by any suitable means on the horizontal upper face of the strip 41, which, thanks to its trapezoidal section, can cooperate with grooved pulleys 42, which, in this case, replace the toothed wheels 13.
One or more metal lugs 43, fixed to the bands, cooperate with studs 44 with which the rims of the wheels 42 are fitted, which prevents the belts from sliding in the grooves. In this embodiment, the lateral tension of the fabric is also obtained by the spacing of the wheels 42. This spacing can be obtained, for example, by the means described above for the arrangement according to FIGS. 3,4 and 5.
The exemplary embodiment shown in FIGS. 8 and 9 is intended to allow the use of gears with ordinary teeth. To this end, the blocks 38 are provided, on their underside, with a projection 45 intended to be placed between the teeth 46 of the gear.
In a construction of this kind, it is impossible to give a tension to the canvas in the transverse direction, by means of the spacing of the gears 46. To obtain this tension, the blocks 38 are provided, on their upper face with a lug 47 cooperating with a tension rail 48 partially surrounding the endless belt and occupying a fixed position with respect to the latter. During operation, the lugs 47 slide along these rails and the tension of the fabric is a function of the pressure exerted by them on /, the blocks.
<Desc / Clms Page number 8>
As will be appreciated, the device described has many advantages over known devices.
The main one of these results is that the length of the pattern can be as long as one wants and moreover, that it is possible to pass quickly and easily from one pattern to another, result which did not exist. not in devices in which the material intended to form the printing surface must be placed on a cylindrical mandrel of a size equal to that of the cylinder to be obtained, so as to form a sleeve which, after removal of the mandrel, must be fixed on the side flanges of the cylinder.
On the other hand, thanks to the means described, it is possible to easily modify the tension of the printing surface, both in length and in width, and to easily vary the pressure of the printing surface on the material to be printed.