<Desc/Clms Page number 1>
" PERFECTIONNEMENTS AUX LAMPES ELECTRIQUES A INCANDESCENCE A
FILAMENTS MULTIPLES "
L'invention est relative aux lampes à incandescence à filaments multiples.
Il est déjà connu de monter à l'intérieur de l'ampoule d'une lampe à incandescence comprenant déjà au moins un filament, une seconde lampe à incandescence " auxiliaire établie de manière à procurer un éclairage spécial par sa coloration ou ses propriétés, et dont le filament est alimenté à partir du pôle du culot de la lampe principale, le cas àchéant par l'intermédiaire de certaines des électrodes de cette dernière.
Uné disposition de ce genre présente des inconvénients, notamment pour le montage de la lampe auxiliaire, en,particulier- lorsque le filament de la lampe principale est disposé sur une tige de support.
L'invention a pour but de remédier à ces inconvénients et 'de procurer une lampe à éclairages multiples dont tous les filaments
<Desc/Clms Page number 2>
peuvent être montés sur une même tige de support, et qui est en même temps simple d'établissement et partant de fabrication économique.
A cet effet elle consiste à faire comprendre aux lampes à incandescence, en même temps que plusieurs filamants montés sur une même tige de support, au moins un écran rapportée agencé pour venir entourer, partiellement ou totalement, un ou plusieurs filaments de la lampe, et propre à procurer l'éclairage désiré par l'incandescence de ce ou ces filaments.
Elle consiste encore, de préférence, à utiliser pour concou- rir à supporter ou maintenir en place le ou les dits écrans, des électrodes d'amenée de courant aux filaments de la lampe, ou la tige de support de ces filaments, ou tous ces organes simultané- ment.
Avantageusement,les écrans utilisés comprennent une ou plusieurs capsules, qui peuvent individuellement être composées d'une ou de plusieurs parties, et qui sont agencées de façon à pouvoir s'adapter aux électrodes et, ou à la tige de support des filaments.
De plus, cette tige de support peut être colorée si l'écran qu'elle traverse est coloré, en particulier dans l'étendue de ce dernier.
D'autres aaractéristiques encore de l'invention ressortiront du complément de description qui va suivre d'un mode préféré de réalisation,donné bien entendu à titre d'exemple et illustré d'une façon plus ou moins schématique dans le dessin annexé qui montre,' en élévation, certaines parties en coupe, une lampe à incandescence à filaments multiples et à écran suivant l'invention.
En se référant au dessin, 1 désigne le pied de la lampe, établi à la manière usuelle en incorporant dans un pincement 2 des électrodes,3 et 31 pour l'alimentation des filaments de la lampe, ainsi qu'une tige 4 destinée à servir de support pour ces filaments.
<Desc/Clms Page number 3>
pans l'exemple illustré, ces filaments sont prévus au nombre de deux désignés par 5 et 51, mais ils pourraient être plus nombreuxµ chacun d'eux est situé sensiblement dans un seul plan normal à l'axe ,de la lampe, mais ils pourraient également être disposés d'autre manière.
Pour réaliser l'invention, on dispose autour du filament 51 un écran établi pour répondre aux conditions de l'éclairage et de distribution de la lumière à réaliser. Par exemple, cet écran sera dans sa totalité ou en partie seulement coloré ou de nature spéciale) il peut être complètement ou seulement partielle- ment fermé et être composé d'une ou de plusieurs parties assem- blées. L'écran, ou certaines ou toutes les parties constituantes sont assujettis à des éléments du pied, sans que l'établissement de ce dernier ne comporte des modifications essentielles.
Dans l'exemple représenté, dans lequel on a supposé la réalisation d'un éclairage de couleur ou de nature spéciale, principalement dirigé vers le bas et latéralement, la lampe étant suspendue, l'écran est constitué par une capsule 9, entou- rant le filament 51 par le bas et latéralement, et par une capsule 7,. avantageusement en forme de plateau, maintenue jointive avec la capsule 9. La capsule 9 est établie en verre ou autre matière appropriée, coloré ou de nature spéciale; la capsule 7 peut être constituée de la même matière que la capsule 9, ou à l'aide d'une matière différente, appropriée, telle la porcelaine, un aggloméré réfractaire, ou semblable.
Pour' assujettir cet écran au pied de la lampe, on peut avoir recours à divers moyens.
Dans l'exemple illustré, la capsule 7 est percée d'une ouverture centrale livrant passage à la,tige 4 du pied, et de deux ouvertures µ livrant passage individuellement à l'une des élec- trodes auxiliaires 32 et 3 .
-'L'électrode auxiliaire 32 est reliée à une extrémité du
<Desc/Clms Page number 4>
filament 51 d'une part et fixée d'autre part par l'extrémité d'une partie coudée 10 à l'électrode 31; l'électrode auxiliaire 3 est reliée d'une part à l'autre extrémité du filament 51 et fixée d'autre part, également par l'extrémité d'une partie coudée 10, à l'une des électrodes 3 d'alimentation du filament 5. Enfin une attache d'un! genre quelconque, 11, peut être fixée à l'autre électrode 3, dans un emplaoement correspondant aux parties coudées 10, et cette attache peut, ou bien simplement s'appliquer contre la capsule 7, ou bien pénétrer, par son extrémité repliée, dans une perforation de cette capsule.
Les parties coudées 10 et l'attache 11 servent de butées à la capsule 7.
La capsule 9, qui est formée d'une seule pièce, comporte d'une part une ouverture 12 suffisamment large que pour permettre le passage au droit du filament 51 et d'autre part une ouverture 13 permettant le passage de la tige 4. Lorsque la capsule 9 est placée autour du filament 51 avec le bord de son ouverture 12 appliqué contre la capsule 7 comme représenté, une butée quel- conque,telle une bague 14, en particulier constituée par quelques spires d'un fil métallique enroulé autour de la tige 4, empêche le déplacement axial de la capsule 9 et permet d'assujettir l'ensemble de l'écran 7-9 en position.
Pour compléter cet assujettissement, en particulier pour maintenir la capsule 9 bien centrée, on peut utiliser divers moyens, tel que par exemple un épaulement interne de la capsule 7, ou un rebord externe plongeant de cette capsule, ou bien encore les électrodes auxiliaires 32 et 33, en combinaison avec un prolongement interne de l'agrafe 11, mais on a recours, de préfé- rence, aux parties 15 des électrodes 3 et à un prolongement 16 de l'électrode 31, ces parties 15 et prolongement 16 étant con- formés pour s'appliquer intimement contre la face externe de la capsule 9 centrée autour de la tige 4. De cette façon, cette
<Desc/Clms Page number 5>
capsule et l'écran sont parfaitement maintenus en place.
Pour monter le pied de lampe en tenant compte de l'asso- ciation avec celui-ci d'un écran tel que 7-9, on s'y prend comme suit ou d'une manière analogue.
Le pied 1 étant déjà constitué de l'évasement, du quemsot, de la tige 4, et des électrodes 3 et 31, maintenus ensemble par le pincement 2, on enfile sur la tige 4 la capsule 7 et l'on forme alors le bouton 61 destiné à recevoir les crochets de support du filament 51.Les électrodes auxiliaires 32 et 33 sont mises en place et raccordés aux électrodes 31 et 3 respectivement, la butée 11 étant éventuellement mise en place également à ce moment.
Le filament 51 est monté ; ensuite la capsule 9 est engagée sur la tige 4, autour du filament 5 et entre les parties 15 et 16 des électrodes, après quoi la capsule est assujettie en position par la bague de fixation 14.
Après cette fixation, on forme sur la tige 4 le bouton 6 dans lequel on place les crochets de support du filament 5. Ce filament est monté, et finalement l'ampoule 17 est assemblée au pied et la lampe est munie d'un culot 18 approprié, a la manière habituelle.
Si l'écran associé à la lampe est un écran coloré, la tige de support 4 peut être colorée de même dans sa traversée de 1',écran, c'est-à-dire dans sa portion 19, laquelle s'étendra de préférence quelque peu au delà de l'écran comme figuré par les traits 20,,
Et on obtient ainsi une lampe propre à fournir efficace- ment des éclairages différents.
Bien entendu, l'invention n'est pas limitée à la réalisa- tion plus particulièrement décrite et illustrée, mais englobe également-les variantes et les modifications.
C'est ainsi notamment que la capsule 9 au lieu d'être
<Desc/Clms Page number 6>
constituée d'une seule partie, pourrait être formée par l'ensemble d'une capsule extrême entourant la tige de support 4 et d'une par- tie cylindrique ou semblable se plaçant entre cette capsule extrême et la capsule 7.
Dans ce même ordre d'idées, la capsule 9,ou la portion cylin- drique ou semblable de celle-ci, pourrait être divisée en deux ou plusieurs parties par des plans radiaux, ces parties étant main- tenues assemblées soit par l'action des portions 15 et 16 des électrodes, soit par un moyen quelconque, tel par exemple qu'un rebord exterme de la ou des capsules extrêmes 7, ou bien par une bague engagée dans une gorge circulaire de l'ensemble de la capsule et bien entendu convenablement isolée des électrodes.
De même, la ou les capsules 7 pourraient être établies en plusieurs parties, organisées de manière à éviter l'engagement axial sur la tige 4, et assemblées d'une manière quelconque appro- priée, par exemple en organisant la capsule 9 de manière qu'elle entoure par l'extérieur la ou les capsules 7, cette capsule 9 pouvant elle même être constituée de plusieurs parties jointives, assemblées par un moyen tel qu'une bague externe, comme il est dit plus haut.
REVENDICATIONS.
------------------
EMI6.1
1.- Perfectionnements aux lampes électriques à incandescence à filaments multiples montés sur une même tige de support, qui consistent à leur faire comprendre au moins un écran rapporté, agencé pour venir entourer partiellement ou totalement un ou plu- sieurs filaments de la lampe, et propre à procurer un éclairage RESUME désiré par l'incandescence de ce ou ces filaments.
2.- Perfectionnements suivant la revendication 1, caractérisés par le fait que le ou les écrans sont supportés ou maintenus en place par les électrodes d'amenée de courant aux filaments de la lampe, ou par la tige de support de ces filaments ou par tous ces organes à la fois.
<Desc / Clms Page number 1>
"IMPROVEMENTS TO INCANDESCENT ELECTRIC LAMPS A
MULTIPLE FILAMENTS "
The invention relates to incandescent lamps with multiple filaments.
It is already known to mount inside the bulb of an incandescent lamp already comprising at least one filament, a second "auxiliary" incandescent lamp established so as to provide special illumination by its coloring or its properties, and the filament of which is fed from the pole of the base of the main lamp, if necessary via some of the electrodes of the latter.
An arrangement of this kind has drawbacks, in particular for the mounting of the auxiliary lamp, in particular when the filament of the main lamp is arranged on a support rod.
The object of the invention is to remedy these drawbacks and 'to provide a multiple-light lamp in which all the filaments
<Desc / Clms Page number 2>
can be mounted on the same support rod, and which is at the same time simple to set up and therefore economically manufacture.
To this end it consists in making the incandescent lamps understand, at the same time as several filaments mounted on the same support rod, at least one attached screen arranged to come to surround, partially or totally, one or more filaments of the lamp, and suitable for providing the desired illumination by the incandescence of this or these filaments.
It also preferably consists of using, in order to support or hold in place said screen (s), electrodes for supplying current to the filaments of the lamp, or the support rod for these filaments, or all of these. organs simultaneously.
Advantageously, the screens used comprise one or more capsules, which can individually be composed of one or more parts, and which are arranged so as to be able to adapt to the electrodes and, or to the support rod of the filaments.
In addition, this support rod can be colored if the screen it passes through is colored, in particular in the extent of the latter.
Still other characteristics of the invention will emerge from the additional description which follows of a preferred embodiment, of course given by way of example and illustrated in a more or less schematic manner in the appended drawing which shows, 'in elevation, some parts in section, a multiple filament and screen incandescent lamp according to the invention.
Referring to the drawing, 1 designates the base of the lamp, established in the usual manner by incorporating in a clamp 2 electrodes, 3 and 31 for supplying the filaments of the lamp, as well as a rod 4 intended to serve support for these filaments.
<Desc / Clms Page number 3>
In the example illustrated, these filaments are two in number designated by 5 and 51, but they could be more numerous. each of them is located substantially in a single plane normal to the axis of the lamp, but they could also be arranged in other ways.
To carry out the invention, a screen established to meet the conditions of lighting and distribution of light to be produced is placed around the filament 51. For example, this screen will be in whole or in part only colored or of a special nature) it may be completely or only partially closed and be composed of one or more assembled parts. The screen, or some or all of its constituent parts, are subject to elements of the stand, without the establishment of the latter comprising essential modifications.
In the example shown, in which it has been assumed that lighting of a color or of a special nature has been produced, mainly directed downwards and laterally, the lamp being suspended, the screen is constituted by a capsule 9, surrounding the filament 51 from below and laterally, and by a capsule 7 ,. advantageously in the form of a tray, kept contiguous with the capsule 9. The capsule 9 is made of glass or other suitable material, colored or of a special nature; the capsule 7 may be made of the same material as the capsule 9, or using a different, suitable material, such as porcelain, a refractory chipboard, or the like.
To 'subject this screen to the base of the lamp, one can have recourse to various means.
In the example illustrated, the capsule 7 is pierced with a central opening providing passage to the rod 4 of the foot, and two openings μ providing passage individually to one of the auxiliary electrodes 32 and 3.
-'The auxiliary electrode 32 is connected to one end of the
<Desc / Clms Page number 4>
filament 51 on the one hand and fixed on the other hand by the end of a bent part 10 to the electrode 31; the auxiliary electrode 3 is connected on the one hand to the other end of the filament 51 and on the other hand fixed, also by the end of a bent part 10, to one of the electrodes 3 for supplying the filament 5. Finally a tie of one! any kind, 11, can be attached to the other electrode 3, in a location corresponding to the bent parts 10, and this attachment can either simply be applied against the capsule 7, or else penetrate, by its bent end, into a perforation of this capsule.
The bent parts 10 and the clip 11 serve as stops for the capsule 7.
The capsule 9, which is formed in a single piece, comprises on the one hand an opening 12 sufficiently wide to allow the passage of the filament 51 and on the other hand an opening 13 allowing the passage of the rod 4. When the capsule 9 is placed around the filament 51 with the edge of its opening 12 applied against the capsule 7 as shown, any stopper, such as a ring 14, in particular constituted by a few turns of a metal wire wound around the rod 4, prevents the axial displacement of the capsule 9 and allows the assembly of the screen 7-9 to be secured in position.
To complete this securing, in particular to keep the capsule 9 well centered, it is possible to use various means, such as for example an internal shoulder of the capsule 7, or a plunging external rim of this capsule, or even the auxiliary electrodes 32 and 33, in combination with an internal extension of the clip 11, but use is preferably made of the parts 15 of the electrodes 3 and an extension 16 of the electrode 31, these parts 15 and extension 16 being connected. formed to be applied intimately against the outer face of the capsule 9 centered around the rod 4. In this way, this
<Desc / Clms Page number 5>
capsule and screen are securely held in place.
To mount the lamp base taking into account the association with it of a screen such as 7-9, one proceeds as follows or in a similar manner.
The foot 1 already being made up of the flare, the quemsot, the rod 4, and the electrodes 3 and 31, held together by the clamp 2, the capsule 7 is threaded onto the rod 4 and the button is then formed. 61 intended to receive the support hooks for the filament 51. The auxiliary electrodes 32 and 33 are put in place and connected to the electrodes 31 and 3 respectively, the stop 11 possibly also being put in place at this time.
The filament 51 is mounted; then the capsule 9 is engaged on the rod 4, around the filament 5 and between the parts 15 and 16 of the electrodes, after which the capsule is secured in position by the fixing ring 14.
After this fixing, we form on the rod 4 the button 6 in which we place the support hooks of the filament 5. This filament is mounted, and finally the bulb 17 is assembled at the base and the lamp is provided with a base 18 appropriate, in the usual way.
If the screen associated with the lamp is a colored screen, the support rod 4 can be colored in the same way in its passage through the screen, that is to say in its portion 19, which will preferably extend somewhat beyond the screen as represented by the lines 20 ,,
And we thus obtain a lamp capable of efficiently providing different lighting.
Of course, the invention is not limited to the embodiment more particularly described and illustrated, but also encompasses variants and modifications.
This is how the capsule 9, instead of being
<Desc / Clms Page number 6>
consisting of a single part, could be formed by the assembly of an end cap surrounding the support rod 4 and a cylindrical part or the like placed between this end cap and the cap 7.
In the same vein, the capsule 9, or the cylindrical portion or the like thereof, could be divided into two or more parts by radial planes, these parts being held together either by the action. portions 15 and 16 of the electrodes, either by any means, such as for example an outer rim of the end capsule (s) 7, or else by a ring engaged in a circular groove of the entire capsule and of course suitably isolated from the electrodes.
Likewise, the capsule (s) 7 could be established in several parts, organized so as to avoid axial engagement on the rod 4, and assembled in any suitable manner, for example by organizing the capsule 9 so that 'it surrounds the capsule or capsules 7 from the outside, this capsule 9 itself being able to consist of several contiguous parts, assembled by a means such as an external ring, as mentioned above.
CLAIMS.
------------------
EMI6.1
1.- Improvements to multi-filament incandescent electric lamps mounted on the same support rod, which consist in making them include at least one attached screen, arranged to come to partially or totally surround one or more filaments of the lamp, and suitable for providing desired RESUME lighting by the incandescence of this or these filaments.
2.- Improvements according to claim 1, characterized in that the screen or screens are supported or held in place by the current supply electrodes to the filaments of the lamp, or by the support rod of these filaments or by all these organs at the same time.