BE430345A - - Google Patents

Info

Publication number
BE430345A
BE430345A BE430345DA BE430345A BE 430345 A BE430345 A BE 430345A BE 430345D A BE430345D A BE 430345DA BE 430345 A BE430345 A BE 430345A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
relays
relay
selector
contact
contacts
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE430345A publication Critical patent/BE430345A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08CTRANSMISSION SYSTEMS FOR MEASURED VALUES, CONTROL OR SIMILAR SIGNALS
    • G08C19/00Electric signal transmission systems
    • G08C19/16Electric signal transmission systems in which transmission is by pulses
    • G08C19/24Electric signal transmission systems in which transmission is by pulses using time shift of pulses

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Relay Circuits (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et dispositif pour la transmission sélective à distance de commandes aveo utilisation de 'sélecteurs synchrones à contacts, 
On connait   déjà   des installations de commande à distance comportant des sélecteurs synchrones à contacts pour la transmission sélective à distance de commandes telles que la mise en circuit'et hors circuit de l'éclairage des rues, des cages d'escalier ou des numéros de maison, des accumulateurs d'eau chaude et des armoires frigorifiques, la signalisation pour la protection anti-aérienne, la commutation des   compteurs   tarifs, l'indication de la position des   interrupteurs à   huile etc., où les différents récepteurs comportent des moyens particuliers pour la sécurité de la transmission. 



   Dans de telles installations on évite bien les commandes erronées en utilisant pour chaque récepteur plusieurs commandes à avance intermittente assurées électroma-   gnétiquement   dans le montage de comparaison. Ces installations présentent cependant l'inconvénient qui consiste en ce que, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 outre la grande dépense, les récepteurs possèdent une vitesse d'action relativement faible. 



   On a également tenté de rendre plus sur le fonctionnement des récepteurs à sélecteurs et à contacts   syncliromes   entraînés par moteur malgré la présence d'impulsions perturbatrices en faisant surveiller le relais final déterminant l'exécution des commandes non seulement par les relais sélecteurs correspondant aux commandes, mais encore par un relais de sécurité relié à un contact sélecteur particulier et par un relais sensible au courant en série avec les relais sélecteurs. 



   De tels récepteurs n'assurent toutefois la sécurité de fonctionnement que vis-à-vis des impulsions perturbatrices qui passent par les contacts sélecteurs reliés à des relais sélecteurs. Lorsqu'il passe une impulsion perturbatrice par un contact sélecteur non relié à un relais sélecteur dans un récepteur, la commande préparée s'effectue. Mais il se produit également une commande parasite dans le récepteur dont le contact sélecteur correspondant au contact sélecteur non relié de l'autre récepteur est relié à un relais sélecteur. Une installation comportant de tels récepteurs n'est donc pas suffisamment sûre en ce qui concerne les transmissions erronées. 



   De plus, l'utilisation d'un relais de courant intercalé en série avec les relais sélectifs des récepteurs présente les inconvénients que l'installation est sensible aux tensions à un degré excessif, que la   sécurité   de fonctionnement des relais sélecteurs est amoindrie et que le prix d'établissement du récepteur est trop élevé. 



   L'invention a pour objet un procédé de transmission sélective à distance de commandes avec application de sélecteurs synchrones à contact. Conformément a l'invention, on évite les inconvénients inhérents aux installations analogues du même type en ce qui concerne la sécurité   vis-à-vis   des fausses commandes, en soumettant dans les récepteurs un système de relais 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 agissant en combinaison avec un sélecteur à contacts à l'action de tous les signaux apparaissant dans le réseau de transmission, ce système de relais assurant l'exécution d'une commande pré- parée seulement après qu'il a été actionné exclusivement par les signaux sélectifs correspondants. 



   L'installation de télécommande destinée à l'exécution du procédé est telle que, dans les récepteurs, les contacts sélecteurs d'un sélecteur à contacts, qu'ils soient reliés ou non à un relais sélecteur, sont reliés à un dispositif à relais. 



   La transmission des signaux depuis le transmetteur jusqu'aux récepteurs peut se produire avec du courant continu ou alternatif. Dans ce dernier cas, on peut utiliser pour les signaux un courant alternatif de fréquence différente de celle du réseau de distribution et superposé au courant dans ce-   lui-ci.Les   signaux peuvent également être constitués par des modifications de brève durée d'une grandeur électrique affec- tant un réseau de distribution de courant fart relié aux récepteurs. Dans une installation de transmission à distance   @   avec brèves interruptions dans le réseau à la demande du   rés.eau,   tous les relais, à l'exception des relais terminaux, formés par des relais à bascule, présentent un retard au déclenchement qui est plus long que la durée brève de l'interruption au réseau.

   Le nombre de signaux sélectifs correspondant aux différents récepteurs peut être choisi à volonté et différer , d'un récepteur à l'autre. Les différents récepteurs de la nouvelle installation de télécommande n'ont pas besoin non plus de fonctionner sur le même principe. Ainsi par exemple certains postes récepteurs peuvent fonctionner suivant le principe du nombre d'impulsions et d'autres suivant le principe des im- pulsions rythmées. Ceci n'est pas un petit avantage puisque l'on peut choisir différents modes de transmissions sans que l'on ait   à   craindre l'apparition de fausses manoeuvres. De plus 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 il est avantageux que chaque transmission correspondant à une commande soit exécutée plusieurs fois losrqu'on ne peut recevoir de confirmation d'exécution en retour. 



   Aux récepteurs on peut utiliser des sélecteurs contact opérant suivant le principe du nombre d'impulsions ou clui des impulsions rythmées et ces sélecteurs peuvent fonctionner, ainsi que les relais, quelle que soit la nature du courant de transmission, continu ou alternatif. Dans le cas de récepteurs fonctionnant suivant le procédé des impulsions rythmées, les sélecteurs à contacts sont commandés suivant la nature du courant fourni par des moteurs synchrones ou par des dispositifs d'entraînement électromagnétiques. Les dispositifs d'entraînement électromagnétiques sont   également:   utiliser lorsque les récepteurs fonctionnent suivant le procédé du nombre d'impulsions. 



   Aux dessins on a représenté à titre d'exemple quatre modes d'exécution de récepteurs équipés avec des sélecteurs à contacts entraînés par des moteurs synchrones. 



   La figure 1 représente un système synchrone pour l'exécution de deux commandes. 



   Les figures 2 et 3   représentent   un système récepteur pour l'exécution des quatre commandes. 



   La figure 4 représente une modification de détail duschéma de la figure 3. 



   Etant donné que les différents éléments sont facilement reconnaissables sur les figures, on n'a pas à les décrire d'une manière particulière.. 



   Le dispositif récepteur de la figure 1 relié au réseau A, B comprend un relais récepteur E relié par le redres-   se= 0   à la self D et comportant un contact E1. Le récepteur comprend de plus un sélecteur à contacts comportant un contact tournant f, des plots sélecteurs l, 2, 3, 4 et des secteurs 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de contact 5, 6, 7, un moteur   /synchrone   G   entraînant   le contact tournant f1, un contact de retour à zéro 9, commandé par ce moteur synchrone, un relais sélecteur H avec les contacts h1, h2, h3, un deuxième relais sélecteur KD avec les contacts k1, k2, k3, un relais de sécurité L avec contacts 11, 12 et un relais 4 double mouvement M comportant deux enroulements N, 0 et un contact de commande m. 



     A   l'arrivée d'une impulsion de déclenchement trammiae par le réseau   A,   B et ayant la fréquence, différente de celle du réseau, du circuit PD du relais récepteur E, le contact el, de celui-ci se trouve momentanément fermé. Le moteur synchrone G excité par le circuit A, e1, f1, G,B provoque alors la rotation du bras de contact f1. Peu après la mise en marche du moteur synchrone G1 le contact g1 de remise au zéro se ferme de telle sorte que l'alimentation du moteur synchrone G se fait désormais par celui-ci. 



   Aussitôt que le contact tournant fi arrive sur le plot sélecteur 2, le relais   sélecteur @   se trouve excité par le circuit A, e1, f1, 2, H, B s'il arrive à ce moment une impulsion sélective. Les contacts hl, h2, h3 changent alors de position de telle sorte que le contact hl, ferme un circuit A, g1, h1, H, B qui maintient l'excitation du relais sélecteur H tandis que le contact h2 prépare le circuit de l'enroulement de gauche N du relais à double mouvement M et que le contact h3 interrompt en un deuxième point le circuit aboutissant à l'enroulement de droite 0 du relais M. 



   Aussitôt que le relais récepteur E est excité par une impulsion de fin de commande au moment où le contact tour- nant fl touche le contact sélecteur 4, le circuit A, e1, f1, 4, l2, N, K2, h2,B se trouve fermé ce qui détermine l'excitation de   l'enroulement   N. Le contact m du relais   à   double mouvement M change ainsi de position et le dispositif destiné à l'exécution de la commande est actionné . 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Lorsque le contact tournant fl, atteint la position de départ, le contact de remise à zéro g1 s'ouvre à nouveau. 



  Le moteur synchrone G et le relais sélecteur H cessent alors de recevoir du courant. Le dispositif prend alors la position représentée au dessin à l'exception du contact m du relais double mouvement M. 



   Pour que le contact m du relais à double mouvement M revienne à la position initiale, l'impulsion sélective doit arriver au moment où le contact tournant f1, arrive sur le plot sélecteur 3.   L'excitation   du relais sélecteur K ainsi obtenue provoque le déplacement des contacts kl, k2, k3, de telle sorte que le passage du contact tournant f1 sur le plot 4 excite l'enroulement de droite 0 du relais à double mouvement M de manière à ramener le contact m à sa position initiale. 



   Au cas où le dispositif récepteur de la figure 1 est soumis à l'action d'impulsions perturbatrices ou d'impulsions sélectives non destinées à ce dispositif récepteur, il ne se produit pas d'excitation du relais à double mouvement M. 



  Si par exemple il arrive une impulsion chaque fois que le contact tournant f1 parvient sur l'un des plots sélecteurs 2,3 , la mise en circuit résultante des relais sélecteurs H, K coupe la dérivation N, K2' h2 et la dérivation 0, h3, K3 du conducteur d'alimentation B ; une exoitation du relais à double mouvement M n'est ainsi plus possible lorsque le contact tournant f1 parvient sur le plot sélecteur 4 avec l'arrivée simultanée d'une impulsion de fin de commande. Si de plus il arrive une impulsion lorsque le bras de contact f1 se trouve sur l'un des secteurs 5, 6, 7, le relais de sécurité L relié aux différents secteurs de contact se trouve excité et interrompt ainsi par son contact l2 l'amenée de courant du plot sélecteur 4 au relais à double mouvement M,ce qui empêche toute fausse manoeuvre. 



  L'exécution d'une commande n'est donc possible dans le cas du récepteur suivant figure 1 que lorsqu'au cours de la rotation 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du bras de contact f1, il n'arrive que trois impulsions bien déterminées correspondant au   déclenchement,   la sélection et à la fin de commande. 



   Si l'on veut relier d'autres relais sélecteurs au sélecteur à contacts F1 on peut étendre le système de contacts en avant de chaque enroulement du relais à double mouvement de telle manière que lesdits contacts comportent encore un contact normalement fermé et un contact normalement ouvert pour chacun des nouveaux relais sélecteurs à relier. Dans beaucoup de ces il serait utile de prévoir plusieurs rangées de contacts sur le sélecteur à contacts. 



   Le dispositif récepteur suivant figure 2 comporte pour quatre commandes quatre relais sélecteurs Q, R, S, T et deux. relais à double mouvement Ml, M2. Le système sélecteur à contacts comprend deux sélecteurs à contacts F1, F2 dont l'un comprend les plots 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 et les secteurs de contacts 16, 17 et l'autre les plots 9', 10', 11', 12'. Une chaîne de relais compteurs de sécurité comprend les relais de contact U, V,   W,   X. Lorsque le relais récepteur E est excité par une impulsion de déclenchement, il se produit comme dans le système de la figure 1 une mise en marche du moteur synchrone G. Pendant la rotation du moteur synchrone G ; le relais sélecteur Q par exemple se trouve excité si à l'arrivée d'une impulsion sélective le circuit A, e1 :,le g, Q, B est fermé.

   Les contacts q1, q2 changent alors de position de manière à fermer le circuit de maintien de   1'excita-   tion de Q et à préparer le circuit d'excitation de l'enroulement N du relais à double, mouvement M1. Aussitôt que le contact tournant f1 arrive sur le plot 4 et que simultanément une impulsion de fin de commande excite le relais récepteur E, le   circuit   préparé A, e1, f1, 4, l2, q2, N1, B se ferme de manière à exciter l'enroulement NI du relais à double   mo'uve-   ment MN1 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
En même temps que l'excitation du relais sélecteur   Q, il   se produit l'excitation du relais M par le circuit A1, el, f2, g', U, B.

   Les contacts u1, u2 parviennent ainsi dans la position de gauche, mais pour un temps très court seulement, puisque le relais U ne comporte pas de circuit   autoexcitateur.   



  Pour la position de gauche du contact u2, le circuit A, g1, v1, u2, B se ferme et le relais V est excité. Ce relais V ferme   d'abord   par le contact v1 le circuit autoexcitateur correspon dant et ensuite par le contact v2 un circuit A, g1, W, v2, u2, B. 



  Par suite le relais   19 est   excité et ses contacts changent de position. 



   S'il arrive encore une nouvelle impulsion,lorsque le contact tournant f2 du sélecteur à contacts F2 se trouve sur l'un des plots suivants 10', 11', 12', le relais est à nouveau excita momentanément. Le contact u1 assure alors par A, g1, X , u1,w2, v1, B l'excitation du relais X. Le contact xl ferme alors un circuit autoercitateur et le contact x2 ouvre la dérivation d'autoexcitation des relais   Q à T   aboutissant au contact de remise au zéro g1 de telle sorte que les relais antérieurement excités dans le groupe Q à T cessent d'être excités. Les   relais ?,   V, W,   X   cessent également d'être excités aussitôt que le contact de remise au zéro g1 s'ouvre. 



   La chaîne des relais compteurs U, V, W, X agit ainsi de manière que pendant un cycle, un seul relais sélecteur puisse être excité si l'on doit aboutir à l'exécution de la commande envisagée. Le relais W sert alors à empêcher d'une manière sûre toute excitation du relais 1 pendant la première impulsion. 



   Dans ce dispositif récepteur le relais de sécurité L commandant par son contact 12 l'ouverture de la connexion entre les relais à double mouvement M1, M2 et le plot sélecteur 4 est également excité lorsque le contact tournant f1 se trouve sur l'un des secteurs 13 à 17 et qu'en même temps il arrive une impulsion quelconque. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   On a,. supprimé bien entendu le relais de sûreté L lorsque l'emplacement prévu pour les plots du sélecteur à contacts F1 est entièrement occupé par les plots sélecteurs reliés aux relais sélecteurs. On peut également supprimer ce relais de sûreté L lorsque son rôle est joué par le relais      U. Ceci peut s'effectuer en disposant sur le second sélecteur à contacts F2 tous les plots du sélecteur à contacts F1 à l'exception des plots sélecteurs 1, 4 et en les reliant au relais U. Ce relais U peut d'ailleurs être constitué d'une   ma@   nière particulièrement sensible. On peut également prévoir un relais particulier à haute sensibilité, intercalé en avant du relais   U.   Dans les deux cas, le relais U répond à l'action d'impulsions faibles même de très courte durée. 



   Ainsi avec le schéma de la figure 2 on arrive égale- ment à ce qu'une seule impulsion sélective doive arriver en dehors des impulsions de déclenchement et de fin de commande pour assurer l'exécution d'une commande. Bien entendu on peut également disposer les connexions de telle manière que l'on puisse assurer la commande avec deux impulsions sélectives ou davantage. Dans un tel cas; il faut étendre la chaîne , des relais compteurs U, V,   W,   X assez lin pour n'interrompre le circuit   d'autoexoitation   des relais sélecteurs Q à T que lorsqu'on a dépassé le nombre d'impulsions prévues. 



   Dans le système récepteur de la figure 3 on intro- duit à la place du sélecteur à contacts F2 et de la chaîne des relais compteurs U1, V1, V1, X de la figure 2 un relais véri- ficateur Y commandé par une série de contacts particuliers ainsi qu'un relais complémentaire Z. 



   Les différents relais sélecteurs Q   à T   sont excités chacun à nouveau par l'impulsion sélective correspondante de manière à fermer toujours le contact d'autoexcitation cor- respondant et à changer la position d'autres contacta de la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 série de contacts q2,r2,r3,s2,s3,t2, disposés dans le circuit du relais vérificateur   Y .   Si par exemple le relais S est excité par une impulsion sélective, les contacts s1,s2,s3 changent de position et sont maintenus dans leur nouvelle position.L'impulsion de fin de commande assure alors par le circuit   Al,el,fl,4,   Z,B l'excitation du relais Z de telle sorte que son contact actif 1 détermine la fermeture du circuit A, g1,s1,N2,z1,y1,

  B de l'enroulement N2 du relais à double mouvement   M2.   La commande correspondant à cet enroulement N2 se trouve ainsi exécutée. 



   Le relais de sûreté L assure encore ici l'ouverture du circuit d'autoexcitation des relais sélecteurs Q à T passant par le contact d'autoexcitation g1 dès qu'une impulsion passe par l'un des contacts 13 à 17 du sélecteur à contacts F. 



   Si au cours de la rotation du sélecteur à contacts F il arrive, en dehors de l'impulsion sélective   correspondait   au relais sélecteur S, une autre impulsion qui détermine par exemple une excitation du relais sélecteur R, le circuit A, g1,s3,r2, Y,B du relais vérificateur Y se ferme et son contact y1 coupe sa connexion avec le   conduc   teur d'amenée B. Lors de l'excitation ultérieure du relais Z par l'impulsion de fin de commande, il ne peut donc plus s'exécuter de commande. 



   Le schéma de la série de contacts dans le circuit du relais vérificateur Y est établi de manière qu'une première impulsion passant par l'un des plots de contact prépare le circuit d'excitation du relais vérificateur Y et qu'une deuxième impulsion ferme le circuit ainsi préparé de telle sorte que l'exécution de la commande préparée se trouve empêchée. 



   On peut également monter le relais vérificateur en circuit fermé, ce qui présente l'avantage complémentaire d'empcher l'exécution intempestive d'une commande même lorsque la série de contacts ne fonctionne pas correctement. On a représenté un tel montage en figure 3a. Dans ce montage les contacts s2,s3 par exemple ont subi un changement de position 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 par excitation du relais sélecteur S. Même dans cette nouvelle position des contacts s2,s3, le relais vérificateur Y reste fermé. Si le relais, sélecteur R est excité par une impulsion les contacts r2,r3 ohangent   également   de position.

   Le circuit du relais vérificateur   Y   est alors interrompu par le contact r3, le contact de repos q1 s'ouvre et par suite' la commande ne peut   s'exécuter   lors de   l'excitation   du relais Z. 



   La série de contacts peut, dans le cas   où.   il s'agit d'un assez grand nombre de relais sélecteurs, être subdivisée en séries subordonnées commandant des relais vérificateurs particuliers agissant sur le circuit des relais à double mou- vement . On peut également assurer la sélection des commandes par un procédé de combinaison. Dans une combinaison à deux on doit disposer et connecter la série de contacts de telle manière   que   le relais   vérificateur     Y   ne soit excité que lors- que plus de deux. impulsions sont arrivées pendant une rotation du sélecteur à contacts.

   Dans ce cas, il y a simplement à rattacher à la série de contacts une deuxième série de contacts de manière que l'excitation préalable de deux relais prépare le circuit du contact actif d'un des relais suivants. 



   Pour multiplier les commandes on peut également tout en conservant le nombre des relais sélectifs et sans étendre la série de contacts commandant le relais vérificateur Y, relier les plots sélecteurs déjà reliés aux relais   s6jecteuxs   existants aux enroulements des relais complémentaires à deux mouvements et commander le conducteur commun reliant au contact y1 du relais vérificateur Y ces relais complémentaires par un relais relié au plot qui se trouve devant le plot sélec- teur   4.   Pour éviter en cas de réception brouillée l'excitation des deux séries de relais à double mouvement, les deux relais qui les   commandent   peuvent comporter un contact actif et un contact de repos et être montés d'une manière analogue aux contacts du relais à deux mouvements M de la figure 1.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method and device for the selective remote transmission of commands using synchronous switches with contacts,
Remote control installations are already known comprising synchronous selectors with contacts for the selective remote transmission of commands such as the switching on and off of street lighting, stairwells or house numbers. , hot water accumulators and refrigerated cabinets, signaling for anti-aircraft protection, switching of tariff meters, indication of the position of oil switches, etc., where the various receivers include special means for the transmission security.



   In such installations, erroneous commands are avoided by using for each receiver several commands with intermittent advance provided electromagnetically in the comparison assembly. However, these installations have the drawback which consists in that,

 <Desc / Clms Page number 2>

 besides the great expense, the receptors have a relatively low speed of action.



   An attempt has also been made to provide more information on the operation of receivers with selectors and syncliroma contacts driven by motor despite the presence of disturbing pulses by having the final relay which determines the execution of the commands monitored not only by the selector relays corresponding to the commands, but also by a safety relay connected to a particular selector contact and by a current sensitive relay in series with the selector relays.



   However, such receivers only ensure operating safety with respect to interference pulses which pass through the selector contacts connected to selector relays. When a disturbing pulse passes through a selector contact not connected to a selector relay in a receiver, the prepared command is carried out. However, a parasitic command also occurs in the receiver whose selector contact corresponding to the unconnected selector contact of the other receiver is connected to a selector relay. An installation comprising such receivers is therefore not sufficiently secure with regard to erroneous transmissions.



   In addition, the use of a current relay interposed in series with the selective relays of the receivers has the disadvantages that the installation is sensitive to voltages to an excessive degree, that the operating safety of the selector relays is reduced and that the set-up price of the receiver is too high.



   The subject of the invention is a method for the selective remote transmission of commands with the application of synchronous contact selectors. In accordance with the invention, the drawbacks inherent in similar installations of the same type with regard to security with regard to false commands are avoided by subjecting the receivers to a relay system

 <Desc / Clms Page number 3>

 acting in combination with a selector with contacts to the action of all the signals appearing in the transmission network, this relay system ensuring the execution of a prepared command only after it has been actuated exclusively by the signals corresponding selective.



   The remote control installation intended for carrying out the method is such that, in the receivers, the selector contacts of a selector with contacts, whether or not they are connected to a selector relay, are connected to a relay device.



   The transmission of signals from the transmitter to the receivers can occur with direct or alternating current. In the latter case, an alternating current of a frequency different from that of the distribution network and superimposed on the current in the latter can be used for the signals. The signals can also consist of short-term modifications of a quantity electric affecting a current distribution network connected to the receivers. In a remote transmission installation @ with brief interruptions in the network at the request of the water network, all the relays, with the exception of the terminal relays, formed by toggle relays, have a triggering delay which is longer than the brief duration of the grid interruption.

   The number of selective signals corresponding to the different receivers can be chosen at will and differ from one receiver to another. The different receivers of the new remote control installation do not need to operate on the same principle either. Thus, for example, certain receiving stations can operate according to the principle of the number of pulses and others according to the principle of rhythmic pulses. This is not a small advantage since it is possible to choose different transmission modes without having to fear the appearance of false maneuvers. Furthermore

 <Desc / Clms Page number 4>

 it is advantageous that each transmission corresponding to a command is executed several times losrqu'on can not receive confirmation of execution in return.



   At the receivers, contact selectors operating according to the principle of the number of pulses or rhythmic pulses can be used and these selectors can operate, as well as the relays, whatever the nature of the transmission current, direct or alternating. In the case of receivers operating according to the rhythmic pulse method, the contact selectors are controlled according to the nature of the current supplied by synchronous motors or by electromagnetic drive devices. Electromagnetic drive devices are also: Use when receivers operate according to the pulse count method.



   The drawings show by way of example four embodiments of receivers equipped with selector switches driven by synchronous motors.



   FIG. 1 represents a synchronous system for the execution of two commands.



   Figures 2 and 3 show a receiver system for executing the four commands.



   FIG. 4 represents a modification of detail of the diagram of FIG. 3.



   Since the different elements are easily recognizable in the figures, we do not have to describe them in a particular way.



   The receiver device of FIG. 1 connected to the network A, B comprises a receiver relay E connected by the rectifier = 0 to the choke D and comprising a contact E1. The receiver further comprises a selector with contacts comprising a rotating contact f, selector pads l, 2, 3, 4 and sectors

 <Desc / Clms Page number 5>

 of contact 5, 6, 7, a motor / synchronous G driving the rotating contact f1, a return to zero contact 9, controlled by this synchronous motor, a selector relay H with contacts h1, h2, h3, a second selector relay KD with contacts k1, k2, k3, a safety relay L with contacts 11, 12 and a double movement relay 4 M comprising two windings N, 0 and a control contact m.



     On arrival of a triggering pulse trammiae by the network A, B and having the frequency, different from that of the network, of the circuit PD of the receiver relay E, the contact el, of this one is momentarily closed. The synchronous motor G excited by the circuit A, e1, f1, G, B then causes the rotation of the contact arm f1. Shortly after switching on the synchronous motor G1, the reset contact g1 closes so that the supply of the synchronous motor G is now provided by it.



   As soon as the rotating contact fi arrives on the selector pad 2, the selector relay @ is energized by the circuit A, e1, f1, 2, H, B if a selective pulse arrives at this time. Contacts hl, h2, h3 then change their position so that contact hl closes a circuit A, g1, h1, H, B which maintains the excitation of the selector relay H while the contact h2 prepares the circuit of l 'left winding N of the double movement relay M and that contact h3 interrupts at a second point the circuit leading to the right winding 0 of relay M.



   As soon as the receiving relay E is energized by an end-of-command pulse when the rotating contact fl touches the selector contact 4, the circuit A, e1, f1, 4, l2, N, K2, h2, B is finds closed which determines the energization of winding N. The contact m of the double movement relay M thus changes position and the device intended for executing the command is actuated.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   When the rotary contact fl, reaches the starting position, the reset contact g1 opens again.



  The synchronous motor G and the selector relay H then stop receiving current. The device then takes the position shown in the drawing with the exception of contact m of the double movement relay M.



   For the contact m of the double movement relay M to return to the initial position, the selective impulse must arrive at the moment when the rotary contact f1 reaches the selector pad 3. The energization of the selector relay K thus obtained causes the displacement contacts kl, k2, k3, so that the passage of the rotary contact f1 on the pad 4 energizes the right-hand winding 0 of the double-movement relay M so as to return the contact m to its initial position.



   In the event that the receiving device of FIG. 1 is subjected to the action of disturbing pulses or of selective pulses not intended for this receiving device, no excitation of the double movement relay M.



  If, for example, a pulse arrives each time the rotary contact f1 reaches one of the selector pads 2, 3, the resulting switching on of the selector relays H, K cuts the branch N, K2 'h2 and the branch 0, h3, K3 of the supply conductor B; operation of the double movement relay M is thus no longer possible when the rotary contact f1 reaches the selector pad 4 with the simultaneous arrival of an end of command pulse. If, moreover, an impulse arrives when the contact arm f1 is on one of the sectors 5, 6, 7, the safety relay L connected to the various contact sectors is energized and thus interrupts by its contact l2 the current supply from selector pad 4 to the double movement relay M, which prevents any false operation.



  The execution of a command is therefore only possible in the case of the receiver according to figure 1 when, during the rotation

 <Desc / Clms Page number 7>

 from the contact arm f1, only three well-defined pulses arrive corresponding to triggering, selection and end of command.



   If we want to connect other selector relays to the selector with contacts F1, we can extend the contact system in front of each winding of the double movement relay so that said contacts still have a normally closed contact and a normally open contact. for each of the new selector relays to be connected. In many of these it would be useful to provide several rows of contacts on the contact selector.



   The receiving device according to FIG. 2 comprises four selector relays Q, R, S, T and two for four commands. double movement relay Ml, M2. The contact selector system comprises two selectors with contacts F1, F2, one of which comprises the pads 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 and the contact sectors 16, 17 and the other the pads 9 ', 10 ', 11', 12 '. A chain of safety counter relays includes contact relays U, V, W, X. When the receiving relay E is energized by a trigger pulse, as in the system of figure 1, the engine is started. synchronous G. During the rotation of the synchronous motor G; the selector relay Q, for example, is energized if, on arrival of a selective pulse, the circuit A, e1 :, the g, Q, B is closed.

   The contacts q1, q2 then change their position so as to close the maintaining circuit of the excitation of Q and to prepare the excitation circuit of the winding N of the double relay, movement M1. As soon as the rotating contact f1 arrives on pin 4 and simultaneously an end-of-command pulse energizes the receiver relay E, the prepared circuit A, e1, f1, 4, l2, q2, N1, B closes so as to energize the NI winding of the MN1 double-movable relay

 <Desc / Clms Page number 8>

 
At the same time as the excitation of the selector relay Q, the excitation of the relay M by the circuit A1, el, f2, g ', U, B.

   The contacts u1, u2 thus reach the left position, but for a very short time only, since the relay U does not include a self-excited circuit.



  For the left position of contact u2, circuit A, g1, v1, u2, B closes and relay V is energized. This relay V first closes through contact v1 the corresponding autoexciter circuit and then through contact v2 a circuit A, g1, W, v2, u2, B.



  As a result, relay 19 is energized and its contacts change position.



   If a new impulse arrives, when the rotating contact f2 of the selector switch F2 is on one of the following pads 10 ', 11', 12 ', the relay is momentarily energized again. Contact u1 then ensures by A, g1, X, u1, w2, v1, B the excitation of relay X. Contact xl then closes a self-stimulating circuit and contact x2 opens the self-excitation bypass of relays Q to T leading to to the reset contact g1 so that the relays previously energized in the group Q to T cease to be energized. The relays?, V, W, X also cease to be energized as soon as the reset contact g1 opens.



   The chain of counter relays U, V, W, X thus acts in such a way that during a cycle, a single selector relay can be energized if the execution of the envisaged command is to be completed. Relay W is then used to safely prevent any energization of relay 1 during the first pulse.



   In this receiving device, the safety relay L controlling by its contact 12 the opening of the connection between the double movement relays M1, M2 and the selector pad 4 is also energized when the rotating contact f1 is on one of the sectors 13 to 17 and that at the same time there is some impulse.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   We have,. of course, the safety relay L is removed when the location provided for the contacts of the selector contacts F1 is entirely occupied by the selector contacts connected to the selector relays. This safety relay L can also be omitted when its role is played by relay U. This can be done by placing on the second selector with contacts F2 all the pads of the selector with contacts F1 except for the selector pads 1, 4 and by connecting them to relay U. This relay U can moreover be made up of a particularly sensitive way. It is also possible to provide a special high-sensitivity relay, inserted in front of the U relay. In both cases, the U relay responds to the action of weak pulses, even of very short duration.



   Thus, with the diagram of FIG. 2, it is also achieved that a single selective pulse must arrive outside the triggering and end of control pulses to ensure the execution of a command. Of course, the connections can also be arranged in such a way that the control can be carried out with two or more selective pulses. In such a case; the chain of counter relays U, V, W, X must be extended enough to stop the self-operating circuit of selector relays Q to T only when the number of pulses provided has been exceeded.



   In the receiver system of figure 3, instead of the contact selector F2 and the chain of counter relays U1, V1, V1, X of figure 2, a check relay Y controlled by a series of contacts is inserted. individuals as well as an additional Z relay.



   The different selector relays Q to T are each energized again by the corresponding selective impulse so as to always close the corresponding self-excitation contact and to change the position of other contacts of the

 <Desc / Clms Page number 10>

 series of contacts q2, r2, r3, s2, s3, t2, arranged in the circuit of the check relay Y. If, for example, the relay S is energized by a selective pulse, the contacts s1, s2, s3 change position and are maintained in their new position. The end of control pulse is then provided by the circuit Al, el, fl, 4 , Z, B excitation of relay Z such that its active contact 1 determines the closing of circuit A, g1, s1, N2, z1, y1,

  B of winding N2 of double movement relay M2. The command corresponding to this winding N2 is thus executed.



   The safety relay L here again ensures the opening of the self-excitation circuit of the selector relays Q to T passing through the self-excitation contact g1 as soon as an impulse passes through one of the contacts 13 to 17 of the selector with contacts F .



   If during the rotation of the selector with contacts F it happens, apart from the selective impulse corresponded to the selector relay S, another impulse which determines for example an excitation of the selector relay R, the circuit A, g1, s3, r2 , Y, B of the check relay Y closes and its contact y1 cuts off its connection with the supply conductor B. When relay Z is subsequently energized by the end of control pulse, it can therefore no longer s 'execute command.



   The diagram of the series of contacts in the circuit of the check relay Y is established so that a first pulse passing through one of the contact pads prepares the excitation circuit of the check relay Y, and a second pulse closes the circuit thus prepared in such a way that the execution of the prepared command is prevented.



   The verification relay can also be mounted in a closed circuit, which has the additional advantage of preventing the untimely execution of a command even when the series of contacts are not functioning correctly. Such an assembly has been shown in FIG. 3a. In this assembly, contacts s2, s3 for example have undergone a change of position

 <Desc / Clms Page number 11>

 by energizing the selector relay S. Even in this new position of the contacts s2, s3, the verifier relay Y remains closed. If the relay, selector R is energized by a pulse, the contacts r2, r3 also change their position.

   The circuit of the check relay Y is then interrupted by the contact r3, the rest contact q1 opens and consequently the command cannot be executed when the relay Z is energized.



   The series of contacts can, in the event that. this is a fairly large number of selector relays, to be subdivided into subordinate series controlling particular verifier relays acting on the circuit of the double movement relays. It is also possible to ensure the selection of the controls by a combination method. In a two-person combination, the series of contacts must be arranged and connected in such a way that the check relay Y is only energized when more than two. pulses arrived during a rotation of the contact selector.

   In this case, it is simply necessary to attach to the series of contacts a second series of contacts so that the prior excitation of two relays prepares the circuit of the active contact of one of the following relays.



   To increase the number of commands, it is also possible, while keeping the number of selective relays and without extending the series of contacts controlling the Y check relay, to connect the selector pads already connected to the existing s6jecting relays to the windings of the complementary two-movement relays and to control the driver. common connecting these complementary relays to contact y1 of check relay Y by a relay connected to the pad located in front of selector pad 4. In the event of a scrambled reception, the excitation of the two series of double-movement relays is avoided, The relays which control them can include an active contact and a closed contact and be mounted in a similar manner to the contacts of the two-movement relay M in figure 1.


    

Claims (1)

R E S U M E 1) Procédé de transmission sélective à distance de commandes avec utilisation de sélecteurs à contacts, caractérisé par le fait qu'un système de relais coopérant avec un sélecteur à contacts à chaque poste récepteur est soumis à l'action de tous les signaux apparaissant dans le réseau de transmission et que ce système de relais n'entraîne l'exécution d'une commande préparée que lorsqu'il est exclusivement oumis à l'action de signaux correspondants. ABSTRACT 1) Method of selective remote transmission of commands using selector switches, characterized in that a relay system cooperating with a selector with contacts at each receiving station is subjected to the action of all the signals appearing in the transmission network and that this relay system results in the execution of a prepared command only when it is exclusively subjected to the action of corresponding signals. 2) Installation de télécommande pour l'exécution du procédé suivant 1, caractérisé par le fait qu'à chaque poste récepteur, tant les plots sélecteurs reliés à des relais que les autres plots du sélecteur à contacts sont reliés au système de relais. 2) Remote control installation for the execution of the following method 1, characterized in that at each receiving station, both the selector pads connected to relays and the other pads of the contact selector are connected to the relay system. 3.) Modes d'exécution du procédé suivant 1 caractérisé par les points suivants pris ensemble ou séparément : a) on utilise pour les signaux un courant alternatif dont la fréquence diffère de celle du réseau d'utilisation, b) les signaux sont constitués par des modifications brèves d'une grandeur électrique du réseau d'alimentation à courant fort relié aux récepteurs ; c) le nombre des signaux destinés aux différents postes récepteurs diffère suivant les postes ; d) la transmission correspondant à chaque commande est exeécutée plusieurs fois lorsqu'il ne se fait pas de transmission en retour ; 4) Modes d'exécution de l'installation suivant 2 caractérisée par les points suivants pris ensemble ou séparément: 3.) Modes of execution of the method according to 1 characterized by the following points taken together or separately: a) an alternating current is used for the signals, the frequency of which differs from that of the network of use, b) the signals consist of brief modifications of an electrical quantity of the high-current power supply network connected to the receivers; c) the number of signals intended for the various receiving stations differs according to the stations; d) the transmission corresponding to each command is executed several times when there is no return transmission; 4) Methods of carrying out the installation according to 2 characterized by the following points taken together or separately: a) on utilise dans les postes récepteurs des sélecteurs =à contacts fonctionnant d'après le principe des impulsions rythmées. b) les sélecteurs à contacts fonctionnent d'après le principe du nombre d'impulsions; <Desc/Clms Page number 13> c) dans les postes récepteurs, les relais sélecteurs relies aux contacts sélecteurs et un relais de sécurité relié aux plots de contact non rleiés à des relais sélecteurs contrôlent les relais de fin de commande amenant l'exécution des commandes de telle manière que chaque relais de fin de commande ne peut être excité qu'exclusivement après arrivée du nombre de signaux sélectifs qui lui correspond ; a) selector switches = with contacts operating according to the principle of rhythmic pulses are used in the receiving stations. b) contact selectors operate on the number of pulses principle; <Desc / Clms Page number 13> c) in the receiving stations, the selector relays connected to the selector contacts and a safety relay connected to the contact pads not connected to selector relays control the end of command relays causing the execution of the commands in such a way that each relay end of command can only be excited only after the arrival of the number of selective signals which corresponds to it; d) on intercale devant chaque relais de fin de comman- de un contact actif du relais sélecteur qui lui correspond et un contact de repos de tous les autres relais sélecteurs tandis que la commande commune des relais de fin de commande contient un contact du relais de sécurité ; e) les relais séleoteurs et le relais de sécurité forment des relais à autoexcitation, les courants d'autoexcitation passant par un contact de remise au zéro commandé par le moteur synchrone; f) les relais de fin de commande sont constitués par des relais à double mouvement à excitation brève ; d) an active contact of the corresponding selector relay and a rest contact of all the other selector relays are inserted in front of each end of control relay, while the common control of the end of control relays contains a contact of the control relay. security ; e) the selector relays and the safety relay form self-excited relays, the self-excited currents passing through a reset contact controlled by the synchronous motor; f) the end of control relays are made up of double movement relays with short energization; g) un plot sélecteur assurant la régularité de fonctionnement est intercalé dans le circuit commun des relais de fin de commande ou dans le circuit d'un relais de contrôle des relais de fin de commande h) les relais de fin de commande sont soumis l'action d'une chaîne de relais compteurs qui se trouvent eux-même sousl'influence de signaux passant par les'plots sélecteurs et qui empêchent l'exécution d'une commande préparée lorsque le nombre de signaux correspondant à la commande préparée est dépassé ; g) a selector pad ensuring the regularity of operation is interposed in the common circuit of the end of control relays or in the circuit of a control relay for the end of control relays h) the end of control relays are subjected to the action of a chain of counter relays which are themselves under the influence of signals passing through the selector plots and which prevent the execution of a prepared command when the number of signals corresponding to the prepared command is exceeded; i) la chaîne des relais compteurs est montée de maniere que les relais doivent d'abord recevoir le signal, et que celui-ci doivent s'arrêter avant que le signal sélectif suivant soit compté par la chaîne des relais compteurs. <Desc/Clms Page number 14> j) la chaîne des relais compteurs est commandée par une rangée de plots supplémentaires du sélecteur à contacts, ces plots correspondant aux plots sélecteurs de la rangée de plots proprement dits du sélecteur à contacts, qui sont reliés des relais sélecteurs ; i) The chain of counter relays is mounted in such a way that the relays must first receive the signal, and the signal must stop before the next selective signal is counted by the chain of counter relays. <Desc / Clms Page number 14> j) the chain of meter relays is controlled by a row of additional contacts selector pads, these pads corresponding to the selector pads of the actual row of contacts selector pads, which are connected to the selector relays; k) les relais de fin de commande sont soumis en contrôle d'un relais vorificateur commandé par une série de contacts des relais sélecteurs et empêchent l'exécution de la commande lorsqu'on dépasse le nombre de signaux correspondant à la commande préparée ; 1) le circuit du relais vérificateur passe par un contact de remise au zéro commandé par le moteur synchrone ; k) the end of command relays are subject to the control of a vorifying relay controlled by a series of selector relay contacts and prevent the command from being executed when the number of signals corresponding to the prepared command is exceeded; 1) the check relay circuit passes through a reset contact controlled by the synchronous motor; m) le relais vérificateur étant noramlement non excité, la série de contacts comporte des contacts doubles et de travail commandés par les relais sélecteurs et reliés de telle manière entre eux et avec le relais vérificateur que le circuit du relais vérificateur ne se ferme que lorsque le nombre de signaux correspondant à la commande préparée est.. dépassée; n) chaque relais sélecteur comporte un contact de travail et les relais sélecteurs intermédiaires entre le premier et le dernier comportent un nombre de contacts doubles correspondant au nombre envisagé de signaux sélectifs et préparant simplement comme le contact de travail du premier relatis à l'arrivée de ce nombre de signaux, le circuit du relais vérificateur suivant m , tandis que le contact de travail de l'un des relais le ferme lorsque ce nombre se trouve dépassé ; m) the check relay being normally not energized, the series of contacts comprises double and working contacts controlled by the selector relays and connected in such a way with each other and with the check relay that the check relay circuit does not close until the number of signals corresponding to the prepared command is .. exceeded; n) each selector relay has a work contact and the intermediate selector relays between the first and the last have a number of double contacts corresponding to the envisaged number of selective signals and simply preparing as the work contact of the first relative to the arrival of this number of signals, the following check relay circuit m, while the work contact of one of the relays closes it when this number is exceeded; o) Le relais vérificateur étant normalement sous tension, la série des contacts comporte des contacts doubles et des contacts de repos commandés par les relais sélecteurs et reliés l'un à l'autre et au relais vérificateur de telle manière que le circuit du relais vérificateur ne s'ouvre que lorsque le nombre de signaux correspondant à la commande pré- <Desc/Clms Page number 15> parée se trouve dépassé ; o) The check relay being normally energized, the series of contacts comprises double contacts and normally closed contacts controlled by the selector relays and connected to each other and to the check relay so that the check relay circuit opens only when the number of signals corresponding to the pre-command <Desc / Clms Page number 15> adorned is overwhelmed; p) le premier relais sélecteur comprend dans le cas prévu en o) un contact double, le dernier relais un contact de repos et les relais intermédiaires un contact de repos et un nombre de contacts doubles correspondant au nombre de signaux admis et servant comme le contact double du premier relais à préparer simplement, A l'arrivée de ce nombre de signâux, l'interruption du circuit de vérification lui s'ouvre, lorsque ce nombre est dépassé, sous l'action d'un contact de repos dès relais sélecteurs ; q) lorsqu'on utilise des interruptions brèves du réseau correspondant aux signaux, tous les relais sauf les relais de fin de commande formant relais à double mouvement présentent un retard au déclenchement qui- est supérieur la durée de le trêve interruption du réseau. p) the first selector relay comprises, in the case provided for in o) a double contact, the last relay a closed contact and the intermediate relays a closed contact and a number of double contacts corresponding to the number of signals admitted and serving as the contact double of the first relay to be prepared simply, On arrival of this number of signals, the interruption of the verification circuit opens to it, when this number is exceeded, under the action of a rest contact from the selector relays; q) when short interruptions of the network corresponding to the signals are used, all the relays except the end of control relays forming a double movement relay have a tripping delay which is greater than the duration of the network interruption truce.
BE430345D BE430345A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE430345A true BE430345A (en)

Family

ID=90360

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE430345D BE430345A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE430345A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2551933A1 (en) CIRCUIT ASSEMBLY FOR A REVERSIBLE ELECTRIC MOTOR, ESPECIALLY FOR A WINDSCREEN WIPER SYSTEM
BE430345A (en)
FR2721456A1 (en) Device for implementing an electric motor, in particular a stepper motor for detecting an overload or a blocking state of the electric motor.
EP3514307A1 (en) Management of the combined movement of two motorised leaves in the event of one of the leaves encountering an obstacle
BE356127A (en)
CH138731A (en) Connector for automatic telephone systems and other similar installations.
BE459994A (en)
BE397685A (en)
BE388990A (en)
BE346565A (en)
BE508621A (en)
BE333693A (en)
BE363510A (en)
FR2877474A1 (en) Additional transmitter identity recording method for receiver coupled to e.g. motorized roller shutter, involves placing receiver in recording mode upon restoring receiver`s power supply and emitting signal with receiver`s known identity
BE425793A (en)
BE894768A (en) Preferential TDM carrier transmission system for order telegrams - uses priority identification switch in conjunction with AND=OR logic gates liberating transmitter function
BE542963A (en)
BE450303A (en)
CH287048A (en) Electrical signaling installation.
BE542964A (en)
BE363079A (en)
BE393863A (en)
CH318047A (en) Receiver for centralized remote control installation
CH143492A (en) Installation for the remote control of devices divided into a number of substations.
BE435173A (en)