BE418652A - - Google Patents

Info

Publication number
BE418652A
BE418652A BE418652DA BE418652A BE 418652 A BE418652 A BE 418652A BE 418652D A BE418652D A BE 418652DA BE 418652 A BE418652 A BE 418652A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fibers
support
ribbon
stretching
tape
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE418652A publication Critical patent/BE418652A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02GCRIMPING OR CURLING FIBRES, FILAMENTS, THREADS, OR YARNS; YARNS OR THREADS
    • D02G3/00Yarns or threads, e.g. fancy yarns; Processes or apparatus for the production thereof, not otherwise provided for
    • D02G3/02Yarns or threads characterised by the material or by the materials from which they are made
    • D02G3/16Yarns or threads made from mineral substances
    • D02G3/18Yarns or threads made from mineral substances from glass or the like

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Nonwoven Fabrics (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Rubans de fibres en verre et autres matières, et procédé -------------------------------------------------------- et appareil pour la fabrication de ceux-ci.      



   Les rubans de cardes, fabriqués dans l'industrie textile à partir du voile de carde des matières fibreuses, par exemple de laine ou coton, rubans dans lesquels les fibres s'étendent sensiblement dans le sens longitudinal, sont soumis à une torsion pour leur donner la résistance à la traction, qui est nécessaire pour pouvoir enrouler ces rubans, les filer ou les traiter de toute autre manière. 



   La présente invention a pour objet des rubans de fibres, en particulier pour des applications textiles, qui consistent en un faisceau non tordu de fibres sensiblement parallèles, dans lequel les fibres individuelles sont d'une longueur telle que le ruban possède une résistance à la traction suffisante pour pouvoir être enroulé sur des bobines et subir d'autres traitements textiles. Les fibres employées ont de préférence un diamètre qui n'est pas supé- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rieur à dix microns et une longueur qui n'est pas   inférieu-   re à quelques centimètres. 



   Diverses matières conviennent pour la fabrication des fibres pour rubans suivant l'invention : d'abord celles qui deviennent plastiques par chauffage et qui peuvent être étirées en fines fibres par des courants d'air soufflé ou autrement; à ces matières appartiennent l'acétate de cellulose, le sucre, la résine et les résines artificielles vinyliques. 



  Un autre groupe de matières appropriées est constitué par celles qui peuvent être dissoutes dans un solvant qui s'évapore pendant le procédé de fabrication des fibres; à ce groupe appartient, par exemple, le caoutchouc. En outre, conviennent, comme matière première pour la fabrication des fibres, des substances inorganiques ou des mélanges, qui fondent à des températures élevées, qui peuvent être étirés dans cet état sous forme de fibres fines et durcissent rapidement ; ces matières comprennent notamment le verre. 



   D'après un procédé suivant l'invention, on fabrique les rubans de fibres en verre ou autres matières de la manière suivante : on fait arriver les fibres, à partir de leur endroit de formation, sur un support, on les dépose sur celui-ci sous forme d'une nappe., et on étire à partir de cette nappe un faisceau de fibres sous forme d'un ruban, pendant qu'on exerce sur les fibres une aotion qui produit une certaine adhérence des fibres sur le support, de sorte que lors de l'étirage du ruban, les fibres sont amenées à être parallèles entre elles dans le ruban. 



   L'adhérence des fibres au support peut être provoquée par une pression d'air ou une aspiration agissant sur la nappe de fibres.   On   peut toutefois également employer d'autres moyens appropriés pour produire l'adhérence des fibres au support. C'est ainsi que la surface du support peut être divisée finement à la manière d'une brosse, de sorte 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 que les fibres, lors de l'étirage du ruban, peuvent être soumises à un freinage par le frottement sur les parties de la surface du support, freinage qui produit un peignage et, par suite, le parallélisme des fibres. 



   On peut également pour régler cette adhérence donner, conformément à l'invention, au support de la   nappe,   un mouvement de déplaoement en vue de créer un certain mouvement relatif entre la nappe elle-même et ce support et agir de cette façon sur le frottement de la nappe par rapport au support. Dans certains cas, on peut être conduit pour ce réglage à laisser le support immobile, dans d'autres cas, on peut être amené à lui donner un mouvement dans le sens opposé à celui de l'étirage, mais le plus souvent on communique au support un mouvement de même sens que celui de l'étirage, - la vitesse du support étant alors généralement inférieure à celle d'étirage du ruban-. 



   Le rapport des vitesses entre le ruban et la nappe de fibres est ainsi réglable et l'on peut, de cette façon, adapter l'opération à la nature des fibres et réaliser l'action désirée de peignage. 



   En outre, pour faciliter la formation du ruban, on peut, conformément à l'invention, lors de l'amenée des fibres au support, projeter ou insuffler sur les fibres, un milieu contenant de la graisse ou de   l'huile   à l'état liquide ou   sous.forme   de vapeur. Cette projection peut avoir lieu pendant la formation même des fibres ou après que les fibres individuelles ont pris leur forme définitive. 



   Pour communiquer une résistance à la traction encore plus grande au ruban de fibres, on peut, lors de son étirage à partir de la nappe, lui donner une torsion. 



   Pour réaliser le procédé, on peut, conformément à l'invention, utiliser un appareil qui consiste en un support perméable, disposé en dessous de l'endroit de forma- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tion des fibres, pour recevoir les fibres, support en dessous duquel on produit une aspiration agissant à travers ce support sur les fibres, et en un dispositif (tambour enrouleur, bobine d'enroulement) pour étirer un faisceau continu de fibres, sous forme d'un ruban, à partir de la nappe de fibres se fornant sur le support. Entre le support et le dispositif dtétirage sont placées des pièces de guidage pour le ruban de fibres, qui présentent une forme telle qu'elles amènent le ruban de fibres progressivement à une forme cylindrique, ce qui facilite le traitement ultérieur, par exemple la filature. 



   Le support consiste de préférence en une bande transporteuse sans fin, analogue à un tamis ou un réseau, qui comporte un dispositif de commande réglable. 



   Les dessins ci-joints représentent à titre d'exemple une forme de réalisation d'une machine servant à la fabrication de rubans de fibres suivant l'invention :
La fig. 1 est une vue en coupe longitudinale de la machine ;
La fig. 2 en est une vue en plan;
La fig. 3 en est une vue en élévation d'extrémité;
La fig. 4 en est une vue en coupe transversale;
La fig. 5 représente, en une vue en élévation de côté et en plusieurs coupes transversales, une pièce de guidage d'une forme particulière pour le ruban de fibres; et
La fig. 6 représente une autre forme de réalisation dtune pièce de guidage de ce genre, consistant en plusieurs rouleaux à gorge disposés à la suite l'un de l'autre,
L'amenée de la matière servant à la fabrication du ruban de fibres a lieu à partir dtun récipient 10, à partir ' duquel la matière s'écoule en plusieurs courants minces 11. 



  Dans le cas de l'emploi de verre comme matière première, le récipient 10 peut être un récipient de fusion ou dtaffinage. Les courants 11 passent à travers un dispositif de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 soufflage   12,   de construction connue, qui souffle par   exem-   ple un fort courant de vapeur d'eau, qui saisit les courants de verre et les entraine vers le bas avec une grande vitesse. 



  Sous l'action de la force de traction du courant soufflé, les courants de verre visqueux sont étirés en fines fibres, qui se solidifient immédiatement dans l'espace. 



   Les fibres se rassemblent sur un support   13,   qui est représenté sous forme d'une bande transporteuse sans fin, en toile métallique ou analogue. Cette bande 13 passe sur des rouleaux 14 et   15   et est entraînée par un moteur électrique 16. Le mécanisme de transmission entre le moteur électrique 16 et le rouleau d'entraînement 15 consiste en un réducteur de vitesse avec l'engrenage hélicoïdal 17, la courroie 18, les poulies 19 et 20 et la courroie 21. 



   En dessous du brin supérieur de la bande sans fin 13 est disposée une boite d'aspiration 25, à travers laquelle de l'air est aspiré par une conduite 26 au moyen d'un ventilateur ou analogue (non représenté). Dans la conduite 26 est disposé un registre 27, qui peut être déplacé au moyen d'un dispositif régulateur 27a, pour régler l'inten- sité de la dépression ou aspiration dans la boite d'aspiration   25.   Les fibres se rassemblent sur la bande 13 directement au-dessus de la boîte d'aspiration sous forme d'une nappe mince 28. 



   Pendant la fabrication des fibres, les courants de verre liquide parviennent dans les zônes tourbillonnaires du courant de vapeur et sont fouettés par celui-ci et déplacés suivant un trajet irrégulier en va-et-vient en même temps que sous l'action du soufflage de la vapeur ils sont rendus minces par étirage et donnent lieu finalement à des fibres de grande longueur. L'action de la vapeur est en effet réalisée de telle sorte qu'il ne se produit ni bris ni rupture de fibres suivant de courts tronçons 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et que certaines mêmes des fibres restent pendant toute leur fabrication reliées à la matière première. Les fibres peu- vent être amenées à un diamètre moyen de 3 ou 4 microns. 



   Dans l'espace entre l'appareil de soufflage 12 et la bande transporteuse 13 sont disposées des tuyères (non re- présentées), qui projettent un milieu, à l'état liquide ou sous forme de vapeur, contenant de la graisse ou de l'hui- le, sur les fibres, pour leur donner de la souplesse. 



   Les fibres, constituant la nappe 28, sont rassemblées et réunies par une pièce de guidage 30, en forme d'entonnoir, en un ruban 31, qui est par exemple enroulé sur une bobine 32. La dépression dans la botte 25 produit un courant d'air constant, dirigé vers le bas, à travers la partie de la bande transporteuse, sur laquelle les fibres se rassemblent. 



   La nappe de fibres est ainsi maintenue sur la bande avec une certaine pression, de sorte qu'une certaine force est nécessaire pour entraîner le faisceau de fibres à partir de la bande 13 à travers la pièce de guidage 30. 



   L'action de l'aspiration et l'entraînement du faisceau de fibres en surmontant l'adhérence à la bande transporteuse produisent un peignage des fibres, de sorte qu'on obtient un bon parallélisme des fibres dans le ruban formé. Par suite de la grande longueur des différentes fibres, le ruban formé avec celles-ci possède une grande résistance à la traction, de sorte qu'il résiste facilement à l'effort de traction, qui est exercé sur lui au cours de son enroulement sur la bobine 32. Cette résistance à 1a traction permet également la filature, le tissage, le travail au métier ou tout autre traitement textile du ruban de fibres, sans donner une torsion à celui-ci.

   Toutefois, il peut également être effectué une torsion, pour communiquer au ruban de fibres une résistance additionnelle, une cohésion plus forte et une forme plus durable, ce qui est désirable pour certaines 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 applications. 



   L'étirage du ruban de fibres 31 et son enroulement sur la bobine 32 s'effectuent au moyen d'un tambour enrouleur 35, dont l'arbre   36   est tourillonné dans des montants 37 du bâti 38 de la machine, Le tambour enrouleur 35 est commandé par un moteur électrique 39, qui agit, par un train d'engrenages 40 et   uns chaîne 41,   sur une roue à chaîne de l'arbre 36 du tambour 35. 



   La bobine 32 est montée de manière amovible dans un cadre, comprenant deux bras 42 et fixé sur un arbre 43, qui est tourillonné dans les montants 37. La bobine 32, avec le ruban de fibres se rassemblant sur elle, est maintenue par son propre poids contre la surface du tambour enrouleur 35 et est entraînée par friction par celui-ci. Pour la distribution régulière du ruban de fibres sur la bobine 32, on utilise un bras distributeur 44, qui est relié, de façon à pouvoir tourner en 45, à un support 46, qui est monté sur une barre horizontale 47, fixée par ses extrémités dans des montants 48. Le bras 46 peut être déplacé le long de'la barre 47 et peut être fixé par serrage dans ses diverses positions par une vis 48a. A son extrémité avant, le bras distributeur 44 comporte une boucle de guidage 49 dans laquelle passe le ruban de fibres SI. 



   Pour la distribution régulière du ruban de fibres sur la bobine, le bras 44 reçoit un mouvement oscillant de va et vient au moyen d'un disque à profil de came 50, qui est monté sur un arbre   51,   commandé par une chaîne 52, passant sur des roues à chaîne fixées sur les arbres 51   et 56.   Dans les extrémités supérieures des montants 48 est disposée une barre 53, de façon à pouvoir recevoir un mouvement coulissant de va et vient. Cette barre porte à son extrémité un galet 53a, qui est appliqué contre la face active du disque à came 50.

   Un ressort   55,   travaillant à la traction et dis- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 posé entre la barre 53 et   l'un.des   montants 48, maintient le galet 53a constamment en contact avec la came 50, de sor- te que cette dernière communique, lors de son mouvement de rotation, un mouvement de va et vient à la barre 53. Sur la barre 53 est monté un bras 56, dirigé vers le bas, qui peut être déplacé dans le sens longitudinal sur la barre et peut être fixé en position par une vis 56a.   L'extrémité   in- férieure du bras   56   forme une fourche 57. qui embrasse par dessus le bras 44.

   Le mouvement de va et vient de la barre 53 et du bras 56 produit un mouvement oscillant du bras dis- tributeur 44 autour de son centre d'oscillation 45, et par suite une distribution régulière du ruban de fibres sur la bobine 32 par l'intermédiaire de ce bras. Un ressort 58, disposé entre le bras distributeur 44 et le bras 56, empêche un jeu indésirable entre ces deux bras.      



   Le tambour enrouleur S5 est animé d'une vitesse périphé- rique qui est notablement supérieure à la vitesse de la bande transporteuse 13 et de la nappe de fibres se formant sur celle-ci, de sorte que le ruban de fibres 31 est étiré lors de sa fabrication et devient notablement plus mince que la nappe sur la bande transporteuse 13. Bas résistances de ré-   glage   59 et 60 dans les circuits des moteurs électriques 16 et 19 servent à régler les vitesses de ces derniers, et par suite les vitesses de la bande transporteuse   13   et du tambour enrouleur 35, indépendamment l'un de l'autre. 



   Les montants 37, assemblés par des cornières amovibles 61-3, peuvent être déplacés dans le sens longitudinal du bâti 38. Les montants 48 peuvent de même être déplacés dans le sens longitudinal du bâti 38. Pour adapter la chaine 52 aux déplacements desmontants 37   et 48,   il est prévu, un dis- positif tendeur 64. La pièce de guidage 30 pour le ruban de fibres 31 peut être déplacée aussi bien dans le sens lon- gitudinal de la machine que dans le sens vertical et est main- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 tenue dans ses diverses positions par des vis de serrage   65   et 66. Le récipient 10 peut également être déplacé dans le sens de la hauteur sur son bâti de support au moyen de la crémaillère   67   et de la roue dentée 68. 



   Les bras 42 comportent des fentes longitudinales   70,   dans lesquelles peuvent être engagés les tourillons de la bobine 32. Pendant l'enroulement du ruban de fibres sur une bobine, on peut mettre une bobine vide en position aux extrémités supérieures des   bras     42.   Lorsque la bobine est garnie, on peut l'enlever et faire pivoter le cadre 42 autour de   l'arbre   43, de telle manière que la bobine vide vienne se placer dans la position de travail, de sorte que   l'opération   de bobinage peut être continuée pratiquement sans interruption de travail. 



   Le courant de vapeur d'eau et d'air, dirigé vers le bas, à travers le brin supérieur de la bande transporteuse 13, est limité par des écrans ou plaques de guidage 71, qui déterminent également la largeur de la nappe de fibres se formant sur la bande transporteuse. Ces plaques de guidage sont portées par des bras 72, qui sont montés sur le bâti de la machine dans une position réglable au moyen d'un assemblage à coulisse et à boulon 73. 



   Dans beaucoup de cas, il est avantageux de donner au ruban de fibres, s'enroulant sur la bobine 32, une forme cylindrique, qui facilite certains traitements ultérieurs, par exemple la filature ou le retordage. Cette forme cy-   lindrique   peut être obtenue jusqu'à un certain degré par la pièce en entonnoir 30. on peut également employer à cet effet dtautres moyens appropriés, tels que ceux représentés à titre dtexemple sur les figs. 5 et 6. 



   La fig. 5 est une pièce de guidage sous forme d'une gouttière 74, à travers laquelle est guidé le ruban 31, entraîné à partir de la nappe de fibres. Cette pièce de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 guidage passe d'une section transversale large et circulai- re aplatie (en arc de cercle de grand rayon), à son extrémi- té d'entrée, progressivement à une section transversale en arc de cercle de rayon plus petit et finalement à un oercle de petit rayon, presque fermé, de sorte que le ruban de fi- bres est amené dans la pièce de guidage à une forme   cylin-     drique. il   en est de même par le dispositif de guidage représenté sur la fig.

   d, qui consiste en plusieurs rouleaux à gorge 75, disposés   l'un   à la suite de l'autre dans la di- rection d'étirage et dont la gorge devient dtune section transversale progressivement plus étroite dans la direction d'étirage. 



   Pour montrer la résistance à la traction de rubans en fibres de verre, fabriqués conformément à l'invention, et une comparaison de cette résistance à la traction avec celle d'autres fibres textiles, telles que le coton et l'amiante, il est donné ci-après quelques valeurs qui ont été obtenus .par des essais :le tableau donne le poids des échantillons essayée en grammes par mètre et la longueur des échantillons en millimètres, tandis que la résistance à la traction est mesurée par le poids en grammes, qui a dû être appliqué pour rompre le ruban de fibres. 
 EMI10.1 
 



  Poids en grammes Longueur :50,8m/m IIgtxstr:I01d6 
 EMI10.2 
 
<tb> 
<tb> par <SEP> mètre <SEP> Charge <SEP> de <SEP> ruptu- <SEP> m/n <SEP> Charge <SEP> de
<tb> re <SEP> en <SEP> grammes <SEP> rupture <SEP> en <SEP> grs.
<tb> 



  Coton <SEP> 4,757 <SEP> 88,7 <SEP> 56,2
<tb> Amiante <SEP> 0,568 <SEP> 32,1 <SEP> 29,8
<tb> Verre <SEP> 3,195 <SEP> 1079,2 <SEP> 733,2
<tb> Verre <SEP> 1,56a <SEP> 654,7 <SEP> 662,9
<tb> Verre <SEP> 0,781 <SEP> 445,5 <SEP> 336,0
<tb> 




   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Tapes of glass fibers and other materials, and method --------------------------------------- ----------------- and apparatus for the manufacture thereof.



   Carding tapes, manufactured in the textile industry from the carding fleece of fibrous materials, for example wool or cotton, tapes in which the fibers extend substantially in the longitudinal direction, are subjected to a twist to give them the tensile strength, which is necessary in order to be able to wind these tapes, to spin them or to treat them in any other way.



   The present invention relates to fiber ribbons, in particular for textile applications, which consist of an untwisted bundle of substantially parallel fibers, wherein the individual fibers are of such length that the tape has tensile strength. sufficient to be able to be wound on reels and to undergo other textile treatments. The fibers employed preferably have a diameter which is not greater than

 <Desc / Clms Page number 2>

 laughing to ten microns and a length which is not less than a few centimeters.



   Various materials are suitable for the manufacture of the fibers for ribbons according to the invention: first those which become plastic on heating and which can be drawn into fine fibers by blown air currents or otherwise; to these materials belong cellulose acetate, sugar, resin and artificial vinyl resins.



  Another group of suitable materials are those which can be dissolved in a solvent which evaporates during the fiber manufacturing process; to this group belongs, for example, rubber. In addition, suitable as raw material for the manufacture of fibers are inorganic substances or mixtures which melt at high temperatures, which can be drawn in this state into fine fibers and harden quickly; these materials include in particular glass.



   According to a process according to the invention, the ribbons of glass fibers or other materials are manufactured in the following manner: the fibers are made to arrive, from their place of formation, on a support, they are deposited on it. ci in the form of a web., and from this web is stretched a bundle of fibers in the form of a ribbon, while an emotion is exerted on the fibers which produces a certain adhesion of the fibers on the support, of so that when stretching the tape the fibers are made to be parallel to each other in the tape.



   The adhesion of the fibers to the support can be caused by air pressure or suction acting on the web of fibers. However, other suitable means can also be employed to produce the adhesion of the fibers to the support. This is how the surface of the support can be finely divided like a brush, so

 <Desc / Clms Page number 3>

 that the fibers, during the stretching of the tape, can be subjected to braking by friction on the parts of the surface of the support, which braking produces combing and, consequently, parallelism of the fibers.



   In order to adjust this adhesion, it is also possible to give, in accordance with the invention, to the support of the web, a displacement movement in order to create a certain relative movement between the web itself and this support and in this way act on the friction of the web relative to the support. In some cases, it may be necessary for this adjustment to leave the support stationary, in other cases, it may be necessary to give it a movement in the direction opposite to that of the stretching, but most often it is communicated to the support a movement in the same direction as that of the stretching, - the speed of the support then being generally lower than that of stretching of the tape.



   The speed ratio between the ribbon and the web of fibers is thus adjustable and it is possible, in this way, to adapt the operation to the nature of the fibers and to achieve the desired combing action.



   In addition, to facilitate the formation of the tape, it is possible, according to the invention, during the supply of the fibers to the support, to project or blow onto the fibers, a medium containing grease or oil to the support. liquid state or in vapor form. This projection can take place during the actual formation of the fibers or after the individual fibers have taken their final shape.



   To impart even greater tensile strength to the ribbon of fibers, it may be twisted upon drawing it from the web.



   To carry out the process, it is possible, according to the invention, to use an apparatus which consists of a permeable support, arranged below the place of forming.

 <Desc / Clms Page number 4>

 tion of fibers, to receive the fibers, support below which is produced a suction acting through this support on the fibers, and a device (winding drum, winding reel) for stretching a continuous bundle of fibers, in the form of 'a ribbon, from the web of fibers forming on the support. Between the carrier and the drawing device are placed guide pieces for the fiber ribbon, which have a shape such that they gradually bring the fiber ribbon to a cylindrical shape, which facilitates further processing, for example spinning.



   The support preferably consists of an endless conveyor belt, similar to a sieve or network, which has an adjustable control device.



   The accompanying drawings show by way of example an embodiment of a machine for the manufacture of fiber ribbons according to the invention:
Fig. 1 is a longitudinal sectional view of the machine;
Fig. 2 is a plan view;
Fig. 3 is an end elevational view thereof;
Fig. 4 is a cross-sectional view thereof;
Fig. 5 shows, in a side elevational view and in several cross sections, a guide piece of a particular shape for the ribbon of fibers; and
Fig. 6 shows another embodiment of a guide piece of this kind, consisting of several grooved rollers arranged one after the other,
The material for the production of the fiber ribbon is supplied from a container 10, from which the material flows in several thin streams 11.



  In the case of using glass as the raw material, the vessel 10 may be a melting or refining vessel. The currents 11 pass through a device

 <Desc / Clms Page number 5>

 blowing 12, of known construction, which blows, for example, a strong stream of water vapor, which grasps the glass streams and drives them downwards with high speed.



  Under the action of the pulling force of the blown current, the viscous glass streams are drawn into fine fibers, which immediately solidify in space.



   The fibers collect on a support 13, which is shown as an endless conveyor belt, of wire mesh or the like. This band 13 passes over rollers 14 and 15 and is driven by an electric motor 16. The transmission mechanism between the electric motor 16 and the drive roller 15 consists of a speed reducer with the helical gear 17, the belt 18, pulleys 19 and 20 and belt 21.



   Below the upper run of the endless belt 13 is disposed a suction box 25, through which air is sucked by a duct 26 by means of a fan or the like (not shown). In the pipe 26 is disposed a register 27, which can be moved by means of a regulating device 27a, to regulate the intensity of the depression or suction in the suction box 25. The fibers collect on the band. 13 directly above the suction box in the form of a thin sheet 28.



   During the manufacture of the fibers, the streams of liquid glass enter the vortex zones of the vapor stream and are whipped by it and moved in an irregular back and forth path at the same time as under the action of the blowing of the vapor. in steam they are made thin by stretching and finally give rise to fibers of great length. The action of the steam is in fact carried out in such a way that there is no breakage or breakage of fibers following short sections.

 <Desc / Clms Page number 6>

 and that some of the same fibers remain throughout their manufacture connected to the raw material. The fibers can be made to an average diameter of 3 or 4 microns.



   In the space between the blowing apparatus 12 and the conveyor belt 13 are arranged nozzles (not shown) which project a medium, in the liquid state or in the form of vapor, containing grease or liquid. 'oil, on the fibers, to give them flexibility.



   The fibers, constituting the sheet 28, are gathered and united by a guide part 30, in the form of a funnel, in a tape 31, which is for example wound on a spool 32. The vacuum in the boot 25 produces a current of constant air, directed downwards, through the part of the conveyor belt, on which the fibers collect.



   The web of fibers is thus held on the web with a certain pressure, so that a certain force is required to drive the bundle of fibers from the web 13 through the guide piece 30.



   The action of the suction and the entrainment of the bundle of fibers overcoming the adhesion to the conveyor belt produces combing of the fibers, so that good parallelism of the fibers in the formed sliver is obtained. Owing to the great length of the various fibers, the tape formed with them has a great tensile strength, so that it easily withstands the tensile force, which is exerted on it during its winding on. spool 32. This tensile strength also allows spinning, weaving, looming or any other textile treatment of the ribbon of fibers without giving it a twist.

   However, twisting can also be performed, to impart to the fiber ribbon additional strength, stronger cohesion and more durable shape, which is desirable for some.

 <Desc / Clms Page number 7>

 applications.



   The stretching of the ribbon of fibers 31 and its winding on the reel 32 are effected by means of a winding drum 35, the shaft 36 of which is journaled in uprights 37 of the frame 38 of the machine, The winding drum 35 is controlled by an electric motor 39, which acts, by a train of gears 40 and a chain 41, on a chain wheel of the shaft 36 of the drum 35.



   The spool 32 is removably mounted in a frame, comprising two arms 42 and fixed to a shaft 43, which is journaled in the uprights 37. The spool 32, with the ribbon of fibers gathering on it, is held by its own. weight against the surface of the winding drum 35 and is frictionally driven by it. For the regular distribution of the ribbon of fibers on the spool 32, a distributor arm 44 is used, which is connected, so as to be able to turn at 45, to a support 46, which is mounted on a horizontal bar 47, fixed by its ends. in uprights 48. The arm 46 can be moved along the bar 47 and can be clamped in its various positions by a screw 48a. At its front end, the distributor arm 44 comprises a guide loop 49 through which the ribbon of fibers S1 passes.



   For the even distribution of the ribbon of fibers on the spool, the arm 44 receives an oscillating movement back and forth by means of a cam profile disc 50, which is mounted on a shaft 51, controlled by a chain 52, passing on chain wheels fixed on the shafts 51 and 56. In the upper ends of the uprights 48 is arranged a bar 53, so as to be able to receive a sliding movement back and forth. This bar carries at its end a roller 53a, which is applied against the active face of the cam disc 50.

   A spring 55, working in traction and dis-

 <Desc / Clms Page number 8>

 placed between the bar 53 and one of the uprights 48, maintains the roller 53a constantly in contact with the cam 50, so that the latter communicates, during its rotational movement, a back and forth movement to the bar 53. On bar 53 is mounted an arm 56, directed downwards, which can be moved in the longitudinal direction on the bar and can be fixed in position by a screw 56a. The lower end of the arm 56 forms a fork 57. which embraces over the arm 44.

   The reciprocating motion of bar 53 and arm 56 produces an oscillating motion of distributor arm 44 about its center of oscillation 45, and hence an even distribution of the ribbon of fibers on spool 32 through the spool 32. intermediary of this arm. A spring 58, disposed between the distributor arm 44 and the arm 56, prevents undesirable play between these two arms.



   The winding drum S5 is driven at a peripheral speed which is significantly greater than the speed of the conveyor belt 13 and of the web of fibers forming thereon, so that the ribbon of fibers 31 is stretched during operation. its manufacture and becomes noticeably thinner than the web on the conveyor belt 13. Low adjustment resistors 59 and 60 in the circuits of electric motors 16 and 19 serve to adjust the speeds of the latter, and consequently the speeds of the motor. conveyor belt 13 and winding drum 35, independently of each other.



   The uprights 37, assembled by removable angles 61-3, can be moved in the longitudinal direction of the frame 38. The uprights 48 can likewise be moved in the longitudinal direction of the frame 38. To adapt the chain 52 to the displacements of the uprights 37 and 48, there is provided a tensioning device 64. The guide piece 30 for the ribbon of fibers 31 can be moved both in the longitudinal machine direction and in the vertical direction and is hand-held.

 <Desc / Clms Page number 9>

 held in its various positions by clamping screws 65 and 66. The container 10 can also be moved in the height direction on its support frame by means of the rack 67 and the toothed wheel 68.



   The arms 42 have longitudinal slots 70, in which the trunnions of the spool 32 can be engaged. During the winding of the fiber sliver on a spool, an empty spool can be put in position at the upper ends of the arms 42. When the spool is wound up. reel is packed, it can be removed and the frame 42 rotated around the shaft 43, so that the empty reel comes to the working position, so that the winding operation can be continued practically without work interruption.



   The stream of water vapor and air, directed downwards, through the upper strand of the conveyor belt 13, is limited by screens or guide plates 71, which also determine the width of the web of fibers. forming on the conveyor belt. These guide plates are carried by arms 72, which are mounted on the machine frame in an adjustable position by means of a slide and bolt connection 73.



   In many cases, it is advantageous to give the ribbon of fibers, wound up on the spool 32, a cylindrical shape, which facilitates certain subsequent treatments, for example spinning or twisting. This cylindrical shape can be achieved to some extent by the funnel piece 30. Other suitable means can also be employed for this purpose, such as those shown by way of example in Figs. 5 and 6.



   Fig. 5 is a guide piece in the form of a gutter 74, through which is guided the tape 31, driven from the sheet of fibers. This piece of

 <Desc / Clms Page number 10>

 guide passes from a flattened wide circular cross section (large radius arc), at its entry end, progressively to a smaller radius arcuate cross section and finally to a circle of small radius, almost closed, so that the fiber ribbon is brought into the guide piece in a cylindrical shape. it is the same with the guide device shown in FIG.

   d, which consists of a plurality of grooved rollers 75, arranged one after the other in the stretching direction and the groove of which becomes progressively narrower in cross section in the stretching direction.



   To show the tensile strength of glass fiber ribbons, made in accordance with the invention, and a comparison of this tensile strength with that of other textile fibers, such as cotton and asbestos, it is given below are some values which have been obtained by tests: the table gives the weight of the samples tested in grams per meter and the length of the samples in millimeters, while the tensile strength is measured by the weight in grams, which had to be applied to break the ribbon of fibers.
 EMI10.1
 



  Weight in grams Length: 50.8m / m IIgtxstr: I01d6
 EMI10.2
 
<tb>
<tb> by <SEP> meter <SEP> Load <SEP> of <SEP> break- <SEP> m / n <SEP> Load <SEP> of
<tb> re <SEP> in <SEP> grams <SEP> breaking <SEP> in <SEP> grs.
<tb>



  Cotton <SEP> 4.757 <SEP> 88.7 <SEP> 56.2
<tb> Asbestos <SEP> 0.568 <SEP> 32.1 <SEP> 29.8
<tb> Glass <SEP> 3.195 <SEP> 1079.2 <SEP> 733.2
<tb> Glass <SEP> 1.56a <SEP> 654.7 <SEP> 662.9
<tb> Glass <SEP> 0.781 <SEP> 445.5 <SEP> 336.0
<tb>



    

Claims (1)

RESUME L'invention concerne : 1 Un procédé pour la fabrication de rubans de fibres en verre et autres matières, caractérisé en ce que les fi- <Desc/Clms Page number 11> bres sont amenées, à partir de l'endroit de leur formation, sur un support, sont déposées sur celui-ci sous forme d'une nappe et en ce qu'on étire, à partir de cette nappe, un faisceau de fibres sous forme d'un ruban, en exerçant sur les fibres une action qui produit une certaine adhérence des fibres sur le support, de sorte que lors de l'étirage du ruban, les fibres sont rendues parallèles l'une à l'autre dans le ruban. ABSTRACT The invention relates to: 1 A process for the manufacture of ribbons of glass fibers and other materials, characterized in that the fibers <Desc / Clms Page number 11> bres are brought, from the place of their formation, on a support, are deposited thereon in the form of a sheet and in that stretching, from this sheet, a bundle of fibers in the form of a tape, by exerting on the fibers an action which produces a certain adhesion of the fibers on the support, so that during the stretching of the tape, the fibers are made parallel to one another in the tape. 2 Des modes d'exécution du procédé suivant 1 , oaractérisés par les points suivants, séparément ou en combinaison: a) l'adhérence des fibres au support est produite par une pression d'air ou une aspiration agissant sur la nappe de fibres ; b) la surface du support est divisée finement à la manière d'une brosse, de sorte que les fibres subissent, lors de l'étirage du ruban, un freinage par suite du frottement sur les parties de la surface du support; c) on laisse le support sur lequel est formée la nappe immobile ou on lui donne un mouvement soit dans le sens de l'étirage du ruban, soit en sens contraire; 2 Embodiments of the following process 1, characterized by the following points, separately or in combination: a) the adhesion of the fibers to the support is produced by air pressure or suction acting on the web of fibers; b) the surface of the support is finely divided in the manner of a brush, so that the fibers undergo, during the stretching of the tape, a braking due to the friction on the parts of the surface of the support; c) the support on which the web is formed is left immobile or it is given a movement either in the direction of stretching of the tape, or in the opposite direction; d) on soumet les fibres, pendant ou après leur formation, à l'action d'un milieu contenant de la graisse ou de l'huile, à l'état liquide ou sous forme de vapeur, ou toute autre matière susceptible d'influer sur l'adhérence ou le frottement mutuel des fibres. e) on donne une torsion au ruban de fibres, lors de son étirage à partir de la nappe; 3 Un appareil pour Inexécution du procédé suivant 1 et 2 , caractérisé en ce qu'il comprend, en dessous de l'endroit de formation des fibres, un support perméable pour le dép8t des fibres, support en dessous duquel on produit une aspiration agissant à travers ce support sur les fibres, ainsi qu'un dispositif (tambour et bobine d'enroulement} <Desc/Clms Page number 12> pour l'étirage d'un faisceau continu de fibres sous forme de ruban à partir de la nappe se formant sur ce support. d) the fibers are subjected, during or after their formation, to the action of a medium containing fat or oil, in the liquid state or in the form of vapor, or any other material liable to influence on the adhesion or mutual friction of fibers. e) the ribbon of fibers is given a twist when it is drawn from the web; 3 An apparatus for Inexecution of the following method 1 and 2, characterized in that it comprises, below the place of formation of the fibers, a permeable support for the dep8t of the fibers, support below which a suction is produced acting at through this support on the fibers, as well as a device (drum and winding reel} <Desc / Clms Page number 12> for drawing a continuous bundle of fibers in the form of a ribbon from the web forming on this support. 4 Une forme de réalisation de l'appareil suivant 3 , caractérisée par les points suivants, séparément ou en oombinaison : a) un dispositif permet de régler l'intensité de Inspiration; b) le support consiste en une bande transporteuse sans fin, sous forme de tamis ou de réseau, qui comporte un dispositif de commande réglable; c) le support, destiné à recevoir les fibres, est constitué par des brosses; d) entre le support et le dispositif d'étirage du ruban de fibres est placée une pièce de guidage en forme d'entonnoir, à travers laquelle on fait passer le ruban de fibres ; e) la pièce de guidage consiste en une gouttière, qui passe d'une section transversale en arc de cercle de grand rayon, à son extrémité d'entrée, progressivement à une section transversale en arc de cercle de petit rayon, à son extrémité de sortie ; 4 An embodiment of the following apparatus 3, characterized by the following points, separately or in combination: a) a device for adjusting the intensity of Inspiration; b) the support consists of an endless conveyor belt, in the form of a sieve or network, which has an adjustable control device; c) the support, intended to receive the fibers, consists of brushes; d) between the support and the device for stretching the ribbon of fibers is placed a funnel-shaped guide piece, through which the ribbon of fibers is passed; e) the guide piece consists of a gutter, which passes from a cross section in an arc of a large radius, at its entry end, progressively to a cross section in an arc of a small radius, at its end of exit ; f) entre le support et le dispositif d'étirage du ruban de fibres sont disposés, à la suite l'un de l'autre, plusieurs rouleaux à gorge, guidant le ruban de fibres, la gorge devenant d'une section transversale de plus en plus étroite à mesure qu'on se rapproche du dispositif d'étirage. f) between the support and the device for stretching the ribbon of fibers are arranged, one after the other, several grooved rollers, guiding the ribbon of fibers, the groove becoming of a cross section of more narrower as you get closer to the stretching device. 5 Comme produit industriel nouveau, un ruban de fibres en verre ou autres matières, en particulier pour des applications textiles, consistant en un faisceau non tordu de fibres sensiblement parallèles, dans lequel les fibres individuelles sont d'une longueur telle que le ruban possède une résistance à la traction suffisante pour pouvoir être enroulé sur des bobines et subir d'autres traitements textiles. <Desc/Clms Page number 13> As a new industrial product, a ribbon of fibers of glass or other materials, particularly for textile applications, consisting of an untwisted bundle of substantially parallel fibers, in which the individual fibers are of such length that the ribbon has a length. sufficient tensile strength to be able to be wound on spools and undergo other textile treatments. <Desc / Clms Page number 13> 6 Des formes de réalisation du ruban de fibres suivant 5 , dans lesquelles : a) les fibres du ruban possèdent une finesse microsco- pique ; b) les fibres possèdent un diamètre qui n'est pas supérieur à dix microns et une longueur qui n'est pas inférieure à quelques centimètres. 6 Embodiments of the following fiber ribbon 5, wherein: a) the fibers of the ribbon have microscopic fineness; b) the fibers have a diameter which is not more than ten microns and a length which is not less than a few centimeters.
BE418652D BE418652A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE418652A true BE418652A (en)

Family

ID=81115

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE418652D BE418652A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE418652A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH616967A5 (en)
FR2504945A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR FIBER RELEASE SPINNING
BE418652A (en)
CH622831A5 (en)
EP0168357B1 (en) Apparatus for simultaneously twisting and drawng on a spinning frame
FR2618803A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR MANUFACTURING COMBINED FANCY YARNS
FR2480799A1 (en) Direct spinning of textile fibres without rotor - using offset surfaces moving in the same direction
EP0753613B1 (en) Device for continuously inserting a core in a sliver
US564275A (en) Machine for manufacturing twine and yarn
BE389893A (en)
FR2635339A1 (en) FREE SPINNING TYPE SPINNING PROCESS, AND DEVICE FOR CARRYING OUT SAID METHOD
BE424672A (en)
CH410773A (en) Folding box for producing a gas-tight packaging unit
BE469613A (en)
EP0089299B1 (en) Drawing method for a fibrous textile structure, and apparatus therefor
BE1008353A3 (en) Device for submit continuous fibre wire form for a heat treatment wet.
BE462732A (en)
CH214385A (en) Process for the production of an elastic thread and apparatus for carrying out this process.
BE521703A (en)
BE465223A (en)
CH594073A5 (en) Hand driven carding device has needled feed and delivery rolls - with delivery roll driven five times faster than feed roll
BE511525A (en)
BE532228A (en)
BE332707A (en)
CH283712A (en) Process for converting a yarn with continuous filaments into spun yarn by means of a direct spinning machine, a spinning machine for implementing this process and yarn obtained by said process.