BE418198A - - Google Patents

Info

Publication number
BE418198A
BE418198A BE418198DA BE418198A BE 418198 A BE418198 A BE 418198A BE 418198D A BE418198D A BE 418198DA BE 418198 A BE418198 A BE 418198A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fats
oils
substances
gases
manufacture
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE418198A publication Critical patent/BE418198A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08JWORKING-UP; GENERAL PROCESSES OF COMPOUNDING; AFTER-TREATMENT NOT COVERED BY SUBCLASSES C08B, C08C, C08F, C08G or C08H
    • C08J9/00Working-up of macromolecular substances to porous or cellular articles or materials; After-treatment thereof
    • C08J9/30Working-up of macromolecular substances to porous or cellular articles or materials; After-treatment thereof by mixing gases into liquid compositions or plastisols, e.g. frothing with air

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Cosmetics (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé pour la préparation de solutions de gaz diffusibles , facilement maniables. 



   Il est connu que les graisses et les huiles accusant un nombre d'iode sont capables d'absorber de l'hydrogène, la présence de catalysateurs tels que par exemple du nickel métallique colloidal, donnant lieu à l'entrée de l'hydrogène aux doubles liaisons de matières grasses non-saturées. Cette opération est appelée hydrogénation ou durcissement de graisses et est techniquement mise en oeuvre sur une grande échelle. 



   Il est de plus connu que l'huile de vaseline et d'autres huiles se modifient chimiquement sous des conditions appropriées lorsqu'on les traite avec de l'oxygène, de façon à acquérir de nouvellespropriétés. Ainsi, il 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est par exemple possible d'obtenir, à partir d'huiles, des produits cireux qui constituent le résultat de certaines polymérisations. D'autre part, le nombre d'iode de graisses peut être réduit considérablement par soufflage d'un courant d'oxygène atmosphérique à travers la masse. 



   Tous ces traitements ont pour but de changer chimiquement,   c'est-à-dire   de transformer radicalement les huiles ou graisses de façon à obtenir de nouveaux corps possédant un point de fusion plus élevé (durcissement des huiles). 



   Or, on a trouvé que la plupart des graisses, huiles et substances semblables aux graisses ont un pouvoir dissolvant remarquable pour des gaz, même dans des conditions qui n'admettent aucune réaction chimique. 



  Cette observation a donné l'idée de profiter de la solubilité des gaz dans des graisses, des huiles et des substances semblables aux graisses pour la fabrication de produits spongieux à pouvoir isolant au point de vue électrique et thermique, ainsi que pour la fabrication d'huiles textiles et de produits dermato-cosmétiques. 



   Le procédé suivant l'invention consiste en ce que des huiles, graisses et substances semblables aux graisses sont saturées, individuellement ou en mélange, à l'état fondu ou dissous, ou aussi sous forme émulsionnée, avec des gaz qui, au besoin, peuvent y être introduits sous pression, et si cela est nécessaire, sous pulvérisation de la matière, depuis l'extérieur ou être engendrés au sein de la masse elle-même par réaction chimique. 



   Il est évident que la solubilité des gaz varie suivant la nature du gaz et des substances grasses employées. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  C'est ainsi qu'on a constaté par des essais que la meilleure solubilité est rencontrée dans le cas d'alcools gras supérieurs et   d'hydrocarbures   saturés. Le pouvoir absorbant des graisses et des   substances   semblables aux graisses pour les gaz peut encore être considérablement augmenté par un état de division particulièrement poussée de ces matières, par exemple par leur dissolution dans des solvants organiques. 



   Les produits obtenus par un tel traitement d'huiles, de graisses et de substances semblables aux graisses ne se distinguent pas extérieurement des matières premières employées, mais elles réunissent en elles en même temps les propriétés des graisses ou des substances semblables aux graisses qui ont servi de matière de départ dans une forme chimiquement inaltérée et les propriétés des gaz dissous. Ainsi, l'expansion de gaz (par exemple de l'air) libéré de mélanges à solvant peut être utilisée pour la fabrication de fibres creuses de collodion (nitro- ou acétylcellulose). 



   En introduisant du gaz oxygène dans des huiles et des matières grasses, il est aussi possible de fabriquer des produits qui, à l'emploi, accusent, grâce à la diffusion des gaz, des propriétés de stimulation des cellules organiques et qui constituent, de ce fait, des préparations cosmétiques précieuses et qui peuvent aussi être employés comme addition à des milieux de culture lors du développement d'aérobes. 



   Les exemples suivants illustrent le procédé suivant l'invention et ses applications. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Exemple 1. 



   Environ 1 % d'alcool   cétylique   est dissous dans une      solution de cellulose acétylée d'une concentration de 10   .   



  En remuant la solution, une quantité d'air considérable est alors amenée en dissolution dans celle-ci. Lors de l'évaporation d'une telle solution, même si celle-ci parait être absolument claire et exempte de bulles, on observe une production intense de bulles de sorte qu'on peut obtenir un produit spongieux, qui, après l'extraction de l'alcool cétylique résiduel au moyen d'un solvant ou d'eau contenant un émulsionnant et après séchage, se présente sous forme d'une   masse µ.   bonne propriétés iso- lantes. 



     Exemple   2. 



   Une solution similaire à celle qui est décrite à l'exemple 1 peut aussi être employée comme collodion de filature pour le procédé de filature sec. On obtient alors des fils creux qui, après élimination de l'alcool gras, ont un poids spécifique extrêmement petit et un excellent pouvoir isolant. Le mieux dans ce cas est de filer suivant un procédé combiné de filature sec et mouillé, les fils qui tombent des filières et sont encore glutineux en raison de la réduction de la tension de vapeur de l'acétone due à l'alcool cétylique étant d'abord conduits à travers un bain de dégraissage et de fixation et ensuite bobinés. 



   Exemple 3. 



   Du sulfure d'hydrogène est introduit, éventuellement sous pression, dans un mélange d'huile de vaseline, d'alcools gras et de solvants convenables, contenant des émulsionnants, jusqu'! la saturation. Dans une deuxième solution de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 composition similaire est introduit de l'acide sulfureux   jusqu'à,   la saturation. Or, si l'on enduit une mince peau de caoutchouc para ou une nappe de caoutchouc non-vulcanisé, sur un de ses côtés, de la solution mentionnée en premier lieu, et sur l'autre côté, de la solution mentionnée en second lieu, et qu'on soumette ensuite le tout à une opération de calandrage à chaud, la vulcanisation peut s'effectuer dans des oonditions favorables. 



     E x e m p 1 e   4. 



   Un mélange de stéarine, d'alcool gras et d'huile de vaseline est emulsionné dans de l'eau au moyen d'un émulsionnant tel que l'huile pour rouge turc ou la tri- éthanolamine ou aussi un sulfonate d'alcool gras. En ajoutant à une telle émulsion d'abord un peu de peroxyde d'hydrogène et ensuite un peu de dioxyde de manganèse, de l'oxygène moléculaire sera libéré au sein de l'émulsion et absorbé par les corps gras, en particulier si le mélange a été rendu légèrement alcalin au moyen de soude. 



  Suivant les proportions ohoisies, on obtient ainsi, après le refroidissement de la masse chaude bien   homogénisé,   des mélanges gras laiteux ou onctueux contenant de l'oxygène moléculaire, ces mélanges pouvant être employés avec l'ajustement PH désiré   oomme   préparations cosmétiques. 



  Il est probable que ces mélanges possèdent des propriétés susceptibles d'exciter la respiration de la peau. 



   Il est évidemment aussi possible de saturer des graisses, des huiles et des substances semblables aux graisses à l'état fondu avec de l'oxygène, éventuellement sous pression, comme il sera illustré par les exemples qui suivent. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Exemple 5. 



   Un mélange de stéarine, de vaseline, de spermacéti et de cire est fondu dans un récipient fermé et soumis pendant quelques heures à l'effet d'un vide jusqu'à ce qu'il ne monte plus de bulles. Le récipient fermé est ensuite relié à une bouteille d'oxygène pour permettre à l'oxygène de pénétrer dans la masse fondue sous une pression d'environ 5 atm. jusqu'à la saturation. Le mélange ainsi traité peut être solidifié par refroidissement.ou être trituré immédiatement après une addition d'eau et d'émul- sionnants de façon à fournir une crème ou une masse semblable à une crème. 



   Exemple 6'. 



   Une huile de vaseline polymérisée par oxydation est d'abord chauffée pendant un temps plus ou moins long sous le vide pour éliminer les gaz occlus et ensuite saturée avec de l'oxygène sous pression. La pommade huileuse ainsi obtenue peut être employée comme telle par exemple pour graisser la peau sèche. L'effet de rafraîchissement qui se manifeste est typique pour toutes les pommades et huiles à teneur d'oxygène atmosphérique.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Process for the preparation of easily manageable diffusible gas solutions.



   It is known that fats and oils showing an iodine number are capable of absorbing hydrogen, the presence of catalysts such as for example colloidal metallic nickel, giving rise to the entry of hydrogen to the double unsaturated fat bonds. This operation is called hydrogenation or hardening of fats and is technically carried out on a large scale.



   It is further known that petrolatum and other oils change chemically under appropriate conditions when treated with oxygen, so as to acquire new properties. So, he

 <Desc / Clms Page number 2>

 It is for example possible to obtain, from oils, waxy products which constitute the result of certain polymerizations. On the other hand, the iodine number of fats can be reduced considerably by blowing a stream of atmospheric oxygen through the mass.



   All these treatments aim to change chemically, that is to say to radically transform the oils or fats so as to obtain new bodies with a higher melting point (hardening of the oils).



   However, it has been found that most fats, oils and substances similar to fats have a remarkable dissolving power for gases, even under conditions which do not admit of any chemical reaction.



  This observation gave the idea to take advantage of the solubility of gases in fats, oils and grease-like substances for the manufacture of spongy products with electrical and thermal insulating power, as well as for the manufacture of textile oils and dermato-cosmetic products.



   The process according to the invention consists in that oils, fats and fat-like substances are saturated, individually or as a mixture, in the molten or dissolved state, or also in emulsified form, with gases which, if necessary, can be introduced there under pressure, and if necessary, under spraying of the material, from the outside or be generated within the mass itself by chemical reaction.



   It is obvious that the solubility of the gases varies according to the nature of the gas and of the fatty substances used.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  Thus, it has been observed by tests that the best solubility is encountered in the case of higher fatty alcohols and saturated hydrocarbons. The absorbency of fats and grease-like substances for gases can be further increased considerably by a particularly thorough state of division of these materials, for example by their dissolution in organic solvents.



   The products obtained by such treatment of oils, fats and substances similar to fats do not differ externally from the raw materials used, but they combine in themselves at the same time the properties of fats or substances similar to fats which were used. starting material in a chemically unaltered form and the properties of dissolved gases. Thus, the expansion of gas (eg air) released from solvent mixtures can be used for the manufacture of hollow collodion fibers (nitro- or acetylcellulose).



   By introducing oxygen gas into oils and fats, it is also possible to manufacture products which, when used, show, thanks to the diffusion of gases, properties of stimulating organic cells and which therefore constitute made, valuable cosmetic preparations and which can also be used as an addition to culture media during the development of aerobes.



   The following examples illustrate the process according to the invention and its applications.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Example 1.



   About 1% cetyl alcohol is dissolved in a solution of acetylated cellulose with a concentration of 10.



  By stirring the solution, a considerable quantity of air is then brought into dissolution therein. During the evaporation of such a solution, even if it appears to be absolutely clear and free of bubbles, an intense production of bubbles is observed so that a spongy product can be obtained, which, after the extraction of residual cetyl alcohol by means of a solvent or water containing an emulsifier and after drying, is in the form of a mass µ. good insulating properties.



     Example 2.



   A solution similar to that described in Example 1 can also be used as a spinning collodion for the dry spinning process. This gives hollow threads which, after removal of the fatty alcohol, have an extremely low specific weight and excellent insulating power. It is best in this case to spin by a combined dry and wet spinning process, the yarns which fall off the spinnerets and are still glutinous due to the reduction in the vapor pressure of acetone due to cetyl alcohol being d 'first conducted through a degreasing and fixing bath and then coiled.



   Example 3.



   Hydrogen sulfide is introduced, optionally under pressure, into a mixture of petrolatum oil, fatty alcohols and suitable solvents, containing emulsifiers, until! saturation. In a second solution of

 <Desc / Clms Page number 5>

 similar composition is introduced sulfurous acid until, saturation. However, if a thin skin of para rubber or a sheet of unvulcanized rubber is coated on one side with the first-mentioned solution and on the other side with the second-mentioned solution , and that the whole is then subjected to a hot calendering operation, the vulcanization can be carried out under favorable conditions.



     E x e m p 1 e 4.



   A mixture of stearin, fatty alcohol and petrolatum oil is emulsified in water using an emulsifier such as Turkish red oil or triethanolamine or also a fatty alcohol sulfonate. By adding to such an emulsion first a little hydrogen peroxide and then a little manganese dioxide, molecular oxygen will be released within the emulsion and absorbed by fatty substances, in particular if the mixture was made slightly alkaline by means of soda.



  Depending on the chosen proportions, after cooling the well-homogenized hot mass, milky or unctuous fatty mixtures containing molecular oxygen are thus obtained, these mixtures being able to be used with the desired pH adjustment as cosmetic preparations.



  It is probable that these mixtures possess properties which can stimulate the respiration of the skin.



   It is of course also possible to saturate fats, oils and fats-like substances in the molten state with oxygen, optionally under pressure, as will be illustrated by the examples which follow.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Example 5.



   A mixture of stearin, petroleum jelly, spermaceti and wax is melted in a closed container and subjected for a few hours to the effect of a vacuum until no more bubbles rise. The closed container is then connected to an oxygen cylinder to allow oxygen to enter the melt under a pressure of about 5 atm. until saturation. The mixture thus treated may be solidified by cooling or be triturated immediately after addition of water and emulsifiers to provide a cream or cream-like mass.



   Example 6 '.



   An oxidation-polymerized petrolatum oil is first heated for a longer or shorter time under vacuum to remove the occluded gases and then saturated with oxygen under pressure. The oily ointment thus obtained can be used as such, for example, to lubricate dry skin. The cooling effect that manifests itself is typical for all ointments and oils with atmospheric oxygen content.


    

Claims (1)

Résumé. Summary. L'invention concerne un procédé pour la préparation de solutions de gaz diffusibles, facilement maniables, se prêtant à l'emploi dans.la fabrication de la soie artifi- cielle, dans l'industrie électrique, dans 1 industrie du caoutchouc et dans l'art cosmétique, cette invention présentant la particularité qu'on sature des huiles, des graisses, des substances semblables aux graisses, ou leurs mélanges, avec des gaz, ces matières pouvant être, pour ce traitement, à l'état fondu, dissous ou émulsionné. The invention relates to a process for the preparation of diffusible, easily manageable gas solutions suitable for use in the manufacture of artificial silk, in the electrical industry, in the rubber industry and in the manufacture of silk. cosmetic art, this invention having the feature of saturating oils, fats, fat-like substances, or mixtures thereof, with gases, these materials possibly being, for this treatment, in the molten, dissolved or emulsified state . Elle concerne aussi les produits qui résultent de ce traitement. It also concerns the products which result from this treatment.
BE418198D BE418198A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE418198A true BE418198A (en)

Family

ID=80749

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE418198D BE418198A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE418198A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE490746A (en) Fractionation process.
CH418317A (en) Manufacturing process of partially acetylated cellulose fibers
BE418198A (en)
FR2671725A1 (en) POLYOSE AND FATTY ACID COMPLEX, USE AS AN EMULSIFYING OR MOISTURIZING AGENT AND AN EMULSIFYING OR MOISTURIZING COMPOSITION CONTAINING THE SAME.
EP0713917A1 (en) Process for hydrolysis of polyunsaturated fatty acid triglycerides
BE517244A (en)
FR2567753A1 (en) PLANT OIL ADDITION PRODUCTS FOR USE AS EMOLLIENTS IN SKIN AND HAIR CARE PRODUCTS
FR2775686A1 (en) Production of neutral lipids useful in cosmetic, dermatological or pharmaceutical compositions
CA1047505A (en) Organic sulphoxides_
CH147154A (en) Process for preparing a new cellulose crotonate.
BE655414A (en)
FR2471985A1 (en) PROCESS FOR PREPARING REGENERATED CELLULOSE-BASED BODIES FROM SOLUTIONS OF CELLULOSE DERIVATIVES IN ORGANIC SOLVENTS
BE355700A (en)
BE448249A (en)
BE467774A (en)
BE421119A (en)
BE571914A (en)
BE369494A (en)
BE344128A (en)
BE451725A (en)
BE488810A (en)
BE395163A (en)
BE417932A (en)
CH144878A (en) Process for preparing butyric esters of cellulose.
BE344888A (en)